Az apokalipszis százlábúja

  2013. október 07. - Sturcz Antal Címkék: brutál szovjetunió omg maz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

1984-ben járunk, a hidegháború már enyhül, de Gorbacsov peresztrojkájára még két évet várni kell. Ugyan a szovjet gazdaság már gyengélkedik, de a hadiipartól sosem kértek számlát, így kezdhettek bele olyan monumentális ötletek megvalósításába, mint a Cellina-2 interkontinentális ballisztikus rakéta szárazföldi szállítóegysége. A legkönnyebb kivitelben is 65 tonnás gép a semmitmondó MAZ-7907 nevet kapta.

s640x4807

Pedig megérdemelt volna valami hangzatosabbat: a 28 méter hosszú gép súlya a felépítménytől függően akár a 200 tonnát is elérhette. Ha laza talajról van szó, akkor a terhet egyenletesen kell elosztani, így került 24 kerék a gép alá, melyek mindegyikét külön villanymotor hajtja. Ennyi motornak persze már tisztes delejre van szüksége: a generátort egy 1200 lóerős, közel állandó fordulatú gázturbina forgatja. Érdemes belegondolni, hogy mennyire bonyolult lett volna az erőátvitel, ha a hagyományos módon, tengelykapcsolókkal és osztóművekkel építik meg.

s640x4804

Méretei ellenére a 7907 meglepően mozgékony: a középső nyolc kerék kivételével mindegyik kormányzott, melyek az ívnek megfelelően más-más szögben fordulnak el, így - önmagához képest - kis helyen is manőverezhető, és ugyan a végsebessége csak 40 km/h, de ekkora tempónál sem érdemes az útjába állni.

s640x480

Az első prototípus 1985-re készült el, és mivel a 4,5 méter széles szörnyeteg közúti szállítása szóba sem jöhetett, ezért szétszerelték, majd vasúton vitték a Minszktől ezer kilométerre fekvő Volgográdba. Itt újból összeszerelték, majd közel 2000 kilométeres tesztnek vetették alá, hogy aztán az eredmények közlése nélkül visszaszállítsák a gyár telephelyére.

A hadsereg válasza egészen 1994-ig váratott magára, és akkor sem volt épp pozitív: a típus időközben egyszerűen feleslegessé vált. A gyár ezután bérbe adta a gépet, például annak a két fehérorosz üzletembernek, akik egy negyven méter hosszú, és 88 tonna súlyú hajót akartak átszállítani a Berezina folyó partjáról a Naracs-tóhoz. Az elég komplikált művelet Veselevóból, egy folyóparti városból indult, aminek a 8,5 méter magas rakomány miatt még a villanyvezetékeit is le kellett szerelni. További problémát okozott, hogy a kísérő MZKT-79222 autódaru harminc kilométer után megadta magát, de végül a konvoj megérkezett a tóhoz, igaz az 5 km/h-s tempó miatt a 200 kilométer majdnem négy napig tartott. Miután a rakomány elérte a célját, a MAZ egyszerűen betolatott a tóba, és leúsztatták róla a hajót. A sors fintora, hogy visszafelé az erősen korrodált alváz megroppant, így vontatva érkezett vissza az üzembe.

MAZ-7907  today-thumb-448x299-108015

A monstrum jelenleg bérelhető, és van is rá igény: hídelemeket, repülőgép törzseket, és egyéb hatalmas alkatrészeket szállítanak vele. Sajnos azonban már csak egy üzemel a két megmaradt példányból,a kevésbé jó állapotú végül a működő teherautó donorjaként végezte. Méltatlan vég egy igazi óriásnak.

Végül pedig egy kis MAZ-termékbemutató.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr245549233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schütii 2013.10.07. 14:34:15

Félelmetes, de egyben lenyűgöző gépszörnyeket tudott kitermelni az az elmebeteg korszak, de főleg a szovjet mérnöki tudás döbbenetes, bárcsak mind hasznos dologra fordították/fordíthatták volna.

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.10.07. 14:38:09

@Schütii:
Én eléggé kedvelem a hülye orosz vasakat - de azt azért nem mondanám, hogy rohadt nagy mérnöki teljesítmény van egy ilyen MAZ mögött.
Azt szoktam mondani erre, hogy a korlátlan anyagfelhasználás csodákra képes.
Ha nem kell spórolni anyaggal, technológiával, de még emberrel sem, akkor könnyű nagy, erős, tartós dolgokat építeni.
Jót azt már nem annyira, de nem is ez az első és legfontosabb tulajdonsága az eszement kategóriában induló orosz vasaknak.

Schütii 2013.10.07. 14:56:19

@prokee: Nem csak a MAZ-ra gondoltam, volt ott még pár olyan jármű is aminek már a kitalálása is elismerésre méltó, mert ugye csak a feladat volt adott. Persze, mai szemmel már olyanok ezek a projektek, hogy ránézünk és az ugrik be, hogy "hát ezt én is kitaláltam/megcsináltam volna ha..." Meg azt is vegyük számításba, hogy nem az IT korszakról beszélünk.

Grifter 2013.10.07. 15:00:02

A járgány se piskóta (meg az oligarcha sztori ugye :D), de a záró videó... :DDD

josip 2013.10.07. 15:43:54

Szeretem a régi szovjet (nem(csak) orosz, sokfelé gyártották ezeket) szörnyeket, ezekben még tényleg volt anyag :)

Ez az egyik kedvencem, a tesója, a MAZ 7904
www.veneraud.ee/romula/maz/maz-7904/
és a ZIL 167
www.youtube.com/watch?v=4HgLrfhmwGU
mellett.

Egyfelől sajnálom, hogy ezek a gépsárkányok kihasználatlanság miatt jórészt eldugott telepek hátsó udvarain csendesen rozsdásodva várják a teljes elmúlást, másfelől örülök, hogy már nincs szükség 200 tonnás nukleáris rakéták szibériai mocsarakon keresztüli szállítmányozására...

Béza Dániel 2013.10.07. 16:26:19

@Schütii: Nekem is az jutott eszembe, hogymennyire el voltak szálva a hidegháborúban mindkét oldalon, milyen szürreális, nem emberi léptékű dolgokat is megépítettek.

@prokee: Nyilván ez a teherkocsi nem a mérnöki tudomány csúcsa, de a rakéta amit cipelt az igen.

Nancsi 2013.10.07. 16:40:48

@prokee: Azért erre www.youtube.com/watch?v=fswEnJtUVDc nem mondanám, hogy csak sok anyag kell hozzá, ész meg semmi.

mükkemakk 2013.10.07. 16:59:37

Csavarorsóhajtású tajgajáró helyett a Riga kismotor(om) kuplungját alkották volna meg rendesen ezek a mérnökök.

lutria 2013.10.07. 17:21:20

Például minek rá az a páncélozott vezetőfülke?Ha az ellenség olyan közel tud kerülni hozzá hogy rá tud lőni bármilyen fegyverrel egy interkontinentális rakétahordozóra akkor már régen rossz,elmenekülni meg úgysem tud a 65 tonnájával hiába zárkózik bele a személyzet...
Bezzeg a Krazoknak meg fából van a vezetőfülkéje vékony lemezborítással,pedig azok meg akár a tűzvonalban is szállíthatták volna az utánpótlást,azokat mégsem kellett védeni.

Schütii 2013.10.07. 17:31:49

@mükkemakk: Azt is megoldották volna, ha valamilyen hadi célú felhasználása (is) lett volna annak a libakergetőnek.

red87 2013.10.07. 18:12:39

Érdekes holmi, érdekes cikk, a ruszkikat meg imádjuk :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.07. 18:16:54

@Rocko-: nekem is az jutott eszembe hogy kell!:-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.07. 18:24:53

a szovjetek nem komplikálták túl az autóöneveket,
Város kezdőbetüje ahol készült és avtomobil zavod:-)
MAZ,VAZ,ZAZ,GAZ,KRAZ,KAMAZ:-)

Zeppeliner 2013.10.07. 18:48:11

"hídelemeket, repülőgép törzseket, és egyéb hatalmas alkatrészeket szállítanak vele"
Azért ha mégis nagy terhet kell szállítani, akkor inkább Goldhoffer.

BBSTi 2013.10.07. 18:51:50

Nos, lehet ezekkel előbb nyerne az ember háborút, mint a hiperszuper überamerikai talicskákkal :D

Feri84 2013.10.07. 19:06:43

Kedvenc orosz gépem a Kaszpi tengeri szörny nevű ekranoplán: www.youtube.com/watch?v=V8Nu94khHoo

1kutya 2013.10.07. 19:20:12

egyetlen normális, használható, ilyen célból kifejlesztett járművük a k700 (és a kistesója a t150k). azokkal legalább emberileg értelmes tevékenységet is lehetett végezni...

toncsi64 2013.10.07. 19:43:27

Személyes kedvencem :)

www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o

Azért megnéztem volna az amcsikat mikor meglátták ezeket a "készülékeket" amiket itt felsoroltunk a kommentekben ;)
Inkább azt találom furának, hogy mindeddig nem láttam az ezeknek megfelelő nyugati gépeket pedig gondolom ott is készültek ilyen agyament jármúvek...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.10.07. 19:44:00

Ez durva 8-O Mérnöki teljesítmény ide vagy oda, lenyűgöző.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.07. 19:54:29

@josip: Szerintem az amerikai rapperek egy kiaknázatlan piac ezeknek! Egy kis króm, bentre ez-az, nem győznék gyártani nekik... G-Wagon? HUMVEE? Hahh... 8-)

Sword 2013.10.07. 20:06:38

@Sam. Joe: Meg 30"-os krómozott felni a közepén ilyen pörgő hülyeséggel, meg /25-ös gumikkal :D
Ja és természetesen low rider üzemmód.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.07. 20:13:57

@Sword: Azaz! Spinner! Ben Hur besírna tőlük! Gondoljuk csak végig az extrákban lévő végtelen lehetőségeket! Jacuzzi, medence tök alap, helipad...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.07. 20:59:07

a kamov 26 helikopter mukodeset megerteni - ahhoz kell par uveg sor es egy elvetemult forgoszarnyas - szerelo.

Szoval ket motor hajt egy tengelyt ami hajt ket - ellentetesen (!) - forgo rotor. Ugye a rotoron a lapa szarnyak dolese allithato ( kulonben nem tud felhajtoerot generalni )

szoval nem egyszeru.

@Sam. Joe:

en egy beepitett allatkertes, medences, koktelbaros felepitmenyre szavaznek elosatorral, tancoslanyoknak beeopitett ruddal es nagy hutovel- es minden origalha modon learanyozva, ami nem az borboritassal.

Hurri Kán 2013.10.07. 21:47:16

An-225-ös tesztet csináljatok! ;)

ledo76 2013.10.07. 22:06:40

@prokee: Azért egy Tájfun osztájú atomtengeralattjárót, vagy egy SZU-27-est megcsinálni nem volt elég a sok anyag. De az egyszerűbb dolgaiknál tényleg hiányzott a kifinomultság. Ami a meglepő, hogy az USA cuccok egy része is ilyen baltával faragott logika mentén készül.

Ecotrans 2013.10.07. 23:10:53

Azért az amcsiknál is volt pár ilyesmi szörny, az OSHKOSH se kutya dolgokat fejleszt.

GaborApa · http://kempingmania.hu 2013.10.07. 23:22:57

Egy békés felhasználási mód
lakóautónak használják Szibériában: kempingmania.hu/travelog/1530

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.08. 03:36:25

Nem irigylem azért a karbantartókat se.Egy ilyenen csak egy gumiellenőrzés, vagy egy téli-nyári gumi csere mekkora meló? :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.08. 06:36:33

Az orosz urhajoban akkora a legkisebb gomb is hogy ra tud szallni a varju.

Schütii 2013.10.08. 07:59:50

@Gyurma73: UAZ, LUAZ, MOAZ, hogy én is tegyek hozzá valamit a sorhoz.
Ezek után szinte felüdülés olyan logikai bukfencekkel találkozni mint a ZIL vagy az AZLK.

szabi1983 2013.10.08. 08:32:19

@1kutya: Nekünk volt K 700-asunk. Annál pazarlóbb és elmebetegebb traktort nehéz elképzelni. Ha egy gödörbe belehajtva véletlenül nagyobb gázt adtunk akár egy vödör gázolajat is képes volt elégetni természetesen méretes fekete füstpamacs kiséretében. A végén már csak silót taposott de a mostani gázolajárakkal már azt sem, bár gondolkodunk rajt, hogy mi lenne ha csak egyszerűen fölállítanánk a silódombra nehezéknek. De valami fantáziát láthattak benne a németek mert kicsit átdizájnolva ma is árulják nyugaton. Persz merci motorral és Hydro váltóval, ha jól emlékszem.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.10.08. 11:07:57

@visszakettopadlogaz: Na, akkor az üzleti alapötleteket lefektettük, most már csak annyi van, hogy megkeressük Los Angelesben a Bling-Bling Motorst, meg a ruszkikat és közvetítünk. 8-) Ha a Rain Men-ben a Lambókat nem engedték bevinni a CO2 kibocsátásuk miatt - ha jól emlékszem - akkor szerintem már az ezeket a holmikat szállító hajókat kilőné a haditengerészet. 8-)

Inner Circle 2013.10.08. 15:45:20

@lutria: egyáltalán páncélozott a vezetőfülke? Ha igen, akkor valószínűleg nem az esetleges csatákban részvétel miatt, hanem hogy az ejtőernyővel ledobott Joe, vagy a belső osztályellenség ne tudja egy .22-es pisztollyal hatástalanítani a rendszert.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.08. 16:21:36

@Sam. Joe: ha egy ilyennel beallitanal smog checkre azt nyilt haborus fenyegetesnek vennek!!! :D
Mondjuk az olajlobby tamogatna :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.10.08. 16:46:21

@Inner Circle: az ablakkeretkbol es zsanerokbol kiindulva ennek van "gazvedelme" is, olyan mint a gaz66 ra szereltet PUO-2 tuzvezeto bazis, ami egyuttal golyoallo is. ( maroklofegyver szinten ) de az oroszok - ezt nem kell mo st ebben a blogban kulonosen bizonygatni - nem ilyedtek meg sosem ha "kellett beletenni anyagot a technikaba", szoval szerintem vastag az az uveg melysegi diverzans csoportokkal szemben is. Amugy biztos nem egyedul koszaltak ilyenek anno, par szazadot a vedelmere biztos beletettek a harcaszati tervekbe.

1kutya 2013.10.08. 19:09:10

@szabi1983: ehhez nem kellett akkoriban k700-as. az eredeti (nem john-deere) motoros rába 10-es evett annyit alapjáraton, mint a mi same-nk szántás közben :)

vomit 2013.10.10. 09:23:35

par ezer dollarert lehet korrekt S-300 rendszered vagy siman egy bazi nagy MAZ-od a kertben. ha jon a tel, vagy csak utban van, kiereszted a levegot, es elrakod. allitolag a radio- es a hokepe annyira tudja utanozni az eredetit, hogy 50 meternel messzebbrol nem lehet eldonteni, ez most akkor melyik.
ns-rus.com/rezinovy-blef/
www.youtube.com/watch?v=uZWPyy8Nfj4
süti beállítások módosítása