Amiről a hírek nem szólnak

Frankfurti Autószalon 2013, szubjektíven

  2013. szeptember 15. - ommm Címkék: frankfurt úton érdekességek 2013 iaa

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


A hajnali járattal érkeztünk haza Budapestre és mitagadást, ahogy kitántorogtunk a reptéri váróból, nem úgy néztünk ki, mint a nyertes sereg, amelyik végigtolta az egészet percről-percre. De azért lelkünk mélyén valahol büszkék voltunk arra, hogy ismét megoldottunk minden gondot-bajt, nem késtünk el végül egyik fontos interjúról sem és rengeteg olyan információval gazdagodtunk, melyekről sem sajtóanyag sem a hivatalos források nem szólnak.

bandi
Ha egyszer megvolt a kábel, többé nem eresztettük, csak így lehet túlélni

Lenyomtuk nagyjából az egészet, memóriakártyáinkon és a diktafonokon már csak a nagyobb lélegzetvételű anyagok (az autóipari beszállítók csarnoka volt talán a legérdekesebb mind közül) és az interjúk maradtak. Ezek nagyon tanulságosak lesznek, sikerült elkapni egy-két CEO-t és már elejtett mondataikból is következtetni lehet sok mindenre.

 

De persze azon túl, hogy a hivatalos részét csináltuk volna, fotóztunk magunknak is. Mindent, ami tetszett és amit elteszünk emlékbe a fotógyűjteményünkbe. Ezek általában olyan dolgok, melyekről a híradások nem szólnak vagy éppen csak érdekességképpen megemlítik őket. Tessék, a nekünk kedves dolgokból egy csokor, fogadják szeretettel.

IMG 2821

1. Kávé a Volvónál
Ne tessék nevetni. Egy ekkora rendezvényen, melynek első két napján többezer újságíró lepi el a csarnokokat két nagyon fontos dologra kell mindjárt korán reggel koncentrálni. Az első, hogy idejében lecsapjunk egy fix, kábeles internet-csatlakozásra. Sajnos mostanra a rutinosak tudják már, hogy kielégítően megoldani a netes kapcsolatot csak a Toyota és a Nissan tudja. De a helyek száma mindkettőnél erősen limitált. Így reggel a beléptetőkapukból állórajttal kell megközelíteni az ethernet-kábeleket, vagy rafkósan felhívni a hazai PR-ost és megkérni, hogy foglaljon egy helyet amíg oda nem érünk. Ehhez elég egy laptopot hagyni az asztalon, bekötött kábellel. Az is mindegy, ha nem működik, a lényeg, hogy ez az íratlan szabálya a területfoglalásnak. Akinek a laptopja ott van, az dolgozik és kész. Szemét dolog vagy sem, senki nem fog ezen moralizálni, amikor leadási határideje van.

IMG 2823

A másik a kávé. E nélkül reggel nem tud beindulni az agy. A késő éjszakai lefekvés és a kora reggeli kelés kikezdi az embert, de aki 10 perccel tovább marad ágyban, mint kell, az lemondhat az életmentő nedűről. Melyet már évek óta a Volvónál kell inni. Igen, nem az olaszoknál, hanem a svédeknél. Ugyanazzal a céggel dolgoznak már legalább három éve és szinte mindig ugyanaz a személyzet és a gépek is. Eszméletlen telt ízű, finom arabica-kávéjuk van, éppen csak savanykás, hogy kicsit megrezzenjen az ember tőle, de ilyen telt kávéízt nem érezni máshol. Ráadásul a standjuk mindig, minden szalonon ízléses-otthonos, a puha, fehér bőrkanapék és a fa meleg, otthonos érzést keltenek (emelvényen, üvegfal mögött egy gyönyörű, fehér P1800S-sel) szöges ellentétben pl. az Audi vagy a Mercedes műtőszobáihoz képest, ahol biztos, hogy minden hideg, kemény és tompán csillogó. Ja, és a latte is csodás, kettőnél többet azonban inni nem illik egymás után.

IMG 2825

2. Michelin útfelület-érzékeltető gép
Nagyon ötletes és meglepően működőképes dolog, ránézésre egyszerű, mint a pofon, de amikor éppen be lehetett látni a vezérlőpultba, akkor kiderült, hogy elég komoly számítástechnikai kapacitás kell mindehhez. Odabent négy számítógép dolgozott azon, hogy az adott filmhez tartozó útfelületet és a gördülés közben fellépő rezgéseket átadják nekünk. Két hely a lábaknak, kettő a tenyérnek és kezdődhet is.

IMG 2875

Volt egy rali-gyorsasági Loeb autójában ülve, egy pályaszakasz az R18-as Audival és egy utcai rész a Michelin sportabroncsain. A képen mindig az első kereket láttuk hátulnézetből és nagyon érdekes volt érezni, mennyivel keményebb egy raliautó futóműve és mennyire kenődősebb egy utcai gumi, mint a pálya slick. A kanyarokban szinte sziszegtünk, érezni lehetett, hogy nagyon feszülnek a gumik, dolgoznak minden négyzetmilliméternyi tapadásért és tudtuk előre, hogy már-már sok lesz, tenyerünkben éreztük a morzsolódást és a szlipet, beszarás. Ennél egyszerűbben nem is lehetett volna megoldani, nem csoda, hogy a gépben folyamatosan állt valaki. Egyedüli hiányossága, hogy a fenekünkben-gerincünkben érezhető hatásokat nem tudta szimulálni, pedig talán azok a legfontosabbak.

IMG 3063

3. Goliath Bosch szervizkocsi és a VW bus Typ1
Szép dolog a kész és csillogó autó, de az igazság az, hogy a beszállítók nélkül az autógyártók fújhatnák a bizniszt, mert nélkülük egyszerűen nem megy. A háttériparban legalább akkora, ha nem nagyobb tudomány és know-how rejlik, mint maguknál a márkánál, ők fejlesztik az egyes komponenseket, rendszereket, melyet aztán az egyes gyártók megvásárolhatnak (mint pl. a lábbal való csomagtérnyitás vagy elalvás- és éberségfigyelő, nyolc- és kilencsebességes váltók, stb.). Bandival körbejártuk őket és felettébb érdekes dolgokat láttunk, lesz róla cikk is a későbbiekben, de amikor megláttuk a Bosch standján a Goliath szervizkocsit, azonnal Novoth Tibi autódiagnosztánk jutott eszünkbe. Mennyire örülne egy ilyennek! Aztán ott volt a kis Typ1, nem is emlékszem már, kinél, ezt pedig Perkó Rudinak küldjük, aranyos és szép kis darab.

IMG 3045

4. Porsche Gruppe B prototípus
Amikor 1983-ban bemutatták, még nem 959-nek hívták, hanem csak egyszerűen így. A világ leggyorsabb és az akkori kor technikai színvonalához képest talán legbonyolultabb- és modernebb szupersportautója volt. A Ferrari F40-nel együtt ez a típus volt az, amelyik igazán beindította az újkori szupersportautó-versenyt. És ez a példány most ott állt, egyedüliként körbekordonzva a több youngtimer között (ezekről Csik ír majd), úgy elhomályosítva minden mást, hogy csak ezt voltunk képesek fotózni. Nem azért, mert újkori árán 420 ezer nyugatnémet márkába került, nem is azért, mert ma évente 30 ezer eurót növekszik egy-egy példány ára (ez pl. 240 ezer euróért eladó), hanem azért, mert a puha, lekerekített, cukorkaszínű, finom vonalak mögött ott a borzalmas vadállat, a süvítő turbó és a recsegő versenymotor. De ahhoz, hogy ezt meglássuk, le kell ülni mögé a földre és belenézni a két ágyúcsőbe, melyekben semmi csinált szépség nincs. Ezek egy versenyautó kipufogói. És ez egy versenyautó, amit meg lehetett venni. Legenda.

959

5. Porsche 911 50th Anniversary Edition
Ha már Porsche, akkor nem lehet szó nélkül elmenni a szalon legízlésesebb autója mellett. A jelenlegi 911-es formája sokkal jobb, mint az elődé. A fenék csíklámpái keskenyek, az orr kerek fényszórói a múltat idézik és  tudjuk, hogy vezetni egy mai, modern 911-est valami elképesztően jó dolog. Vacilláltunk Bandival, hogy a 4C-t vagy ezt szavazzuk-e meg magunknak, mert a kis Alfa mindennél csodálatosabb játékszer (lesz még róla szó) de már ismerjük, sokadjára látjuk, viszont ez a Porsche, ezzel az egyszerű, múltidéző színnel, kockás szövetüléseivel és a legendás Fuchsokat idéző felnijeivel szíven ütött mindenkit. Eszünkbe sem jutott beljebb mászni a Porsche-standra. Itt meghaltunk mindketten.

IMG 3223

6. Spirit of Ecstasy
Charles Robinson Sykes talán soha nem is gondolta volna, hogy micsoda gyönyörű emléket állít majd Lord Montagu, Beaulieu második lordja titkos szerelmének (aki nagy autóőrült és 1902-től a The Car Illustrated lap főszerkesztője volt). A lord és gyönyörű titkárnője, Eleanor Velasco Thornton halálosan szerelmesek voltak egymásba, de a társadalmi pozíciójuk miatt titkolniuk kellett a viszonyt.

IMG 3071

Csak legközelebbi barátaik tudtak a kapcsolatról, amely több, mint 10 évig tartott. 1911-ben kérte fel a lord Sykes-ot, hogy a Rolls-Royce-autójára alkosson meg egy emblémát, amely leginkább kifejezi a sebességet, luxust és kényelmet. Eleanor modellt állt, majd négy évvel később, 1915 december 31-én elhunyt, amikor Kréta közelében hajóját, az SS Persiát megtorpedózta egy német tengeralattjáró. A Rolls-Royce Motor Cars pedig a lord szerelmét örökké tette azzal, hogy a szobrot átvette és azóta is használja minden típusánál, talán a legismertebb autóipari ikonná téve azt. A hegyikristály-változat nagyon szép, de még mindig az eredeti az igazi. Sajnos, amikor Bandinak büszkén meg akartam mutatni a pazar Wraith kupét, akkor derült ki, hogy az RR a kiállításra egy lila-fekete színű változatot hozott. Ami borzalmas. Szerencsére volt ott pár Ghost és Phantom is és azok az összes apró részletükben egyértelművé tették, hogy a Rolls minden luxusmárka felett áll.

IMG 3069

7. Hyundai ix35 üzemanyagcellával
Alig pár napja bizonygatta valaki egy blogposztban, hogy a hidrogénhajtású autó nem a jövő, az üzemanyagcella sosem váltja ki az akkumulátort és hiába állította a Toyota hibrid hajtásláncainak főtervezője nekem egy beszélgetés alkalmával azt, hogy de, a valóságban nem fog működni, mert túl drága technológia. Pedig a Mercedes, a BMW (és a Toyota, Honda, GM, szinte minden nagy gyártó) már évtizedek óta - ha néha takaréklángon is - de foglalkozik a dologgal.

IMG 3122

Ez a meddő vita jutott eszembe, amikor a szalon területén először megláttam a üzemanyagcellás ix35-öket. Volt belőlük vagy tucatnyi befogva a transzport-flottába. Ott suhantak hangtalanul le-fel, szemlátomást probléma nélkül. Aztán kiderült, hogy ez a típus már január óta kapható a Hyundainál, egyelőre csak a flottakezelők- és autóbérlettel foglalkozó cégek számára. Addig álltam sorban, míg végül sikerült beülnöm egybe. Ezeket az autókat ilyenkor általában gyári sofőrök vezetik, akik nagyjából közepes mélységig tisztában is vannak a technikai részletekkel, így - természetesen - jól kikérdeztem emberemet az autóról. Kiderült, hogy használja már egy ideje, egy tankolással 450-500 kilométert képes megtenni 80-100-as sebesség mellett, amint 120 fölé növekszik a tempó, az áramfelvétel jelentősen megnövekszik, így a hatótáv 250-300 kilométerre csökken. Ami még mindig több, mint a világmegváltónak kikiáltott elektromos autók 99 százalékának.

IMG 3121

Elmondta, hogy a legnagyobb probléma a tankolás, hiszen Németországban csupán pár helyen van kialakítva megfelelő hidrogénkút de a Skandináv államokban több, mint negyven épül éppen a Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) keretén belül. Ott (is) ráadásul jelentős állami támogatást is kap az, aki üzemanyagcellás autót vesz, így alig drágább, mint egy foszilis üzemanyagot használó változat. A januárban kiszórt ezres előszériát mind elkapkodták, ez a 15-ös kontingens most érkezett nemrégiben Németországba.

Az utóbbi időben meglehetősen nagy a nyüzsgés az üzemanyagcella körül, a Mercedes-Benz is komolyan foglalkozik a dologgal, a Daimler/Ford/Nissan idén januárban egy közös kooperációba fogott, hogy 2017-re a piacokon fixen feltűnhessenek az ilyen autók. A Hyundai most egy kicsit előttük jár, a tesztflotta zabálja a kilométereket, a töltőállomások épülnek.

Szóval ennyit arról, hogy az üzemanyagcella soha nem lesz alternatívája az akkumulátornak. Mert vannak helyek, ahol már most az. Szerencsés és gazdag helyek, na.

IMG 3198

8. Smart, ahogy nem ismered
Mindenki látott már legalább egy videót brutálisan átépített Smarttal a főszerepben. Általában valami bivalyerős, soros négyhengeres motorbicikli-motorral- és váltóval  vadítják meg őket (GSX-R, Hayabusa, akármi). Nos, ez egy kicsit más.

IMG 3202

Igaz, ebben is Hayabusa-blokk van (1500-as űrtartalommal), de már a szívósora is érdekes (plusz a négy, metanol-befecskendezővel), nem beszélve a gigantikus turbófeltöltőről és csak úgy, hanyagul a szélvédő mögé csavarozott irdatlan nitrópalackról. A kipufogóval és a wastegate-ről lejövő csővel nem baszakodtak sokat: kivezették az ajtón keresztül.

IMG 3205

450 lóerő feletti teljesítmény és 10 másodperc alatti 0-200-as gyorsulás, lehet találni egy-két videót, ahol pilótája még szemmel láthatóan szokja a gépet. Ja, a sofőrt úgy hívják, hogy Yvonne Kirschner és egy katalizátorgyártó cég a főszponzora, ami önmagában jó poén.

yvonne

9. Turnébuszok, fene tudja kitől
Egészen pár perccel ezelőttig még emlékeztem a cég nevére, amelyik ezeket a bőrrel-fával bélelt kicsit giccses, de mindenképpen megdöbbentően luxus-buszokat gyártja. Az első egész nagy, egy hosszú és magas Sprinter Kombi volt az alapja. Mindenütt puha, vajszínű bőr, tökéletesen varrva, a barokkos fabetét illesztései is hibátlanok, hűtőszekrény és iPad természetes, ahogy a két nagyképernyős 4k TV is. Kicsit olyan volt, mint egy arab üzletember dolgozószobája.

IMG 3207

Hasonló - bár sokkal kisebb - volt a Multivanból épített luxusbusz, nagyjából ugyanazokkal a megoldásokkal csak kisebb léptékben. Nem mertük megkérdezni, mennyibe kerülnek.

IMG 3209

10. New Stratos
Három éve már, hogy Michael Stoschek és fia, Maximilian egy 430-as Ferrarit véve alapul megépítették a Stratos szellemi utódját. Az autó formaterve ügyes, igazodik az elődhöz és a kidolgozás minősége is németes, de azért Stoschek úr helyenként túlkommuikálta saját teljesítményét, hiszen az egész autó lényegében egy F430, melynek padlólemezéből (a taposók mögött) kivágtak 25 centit és kapott egy szénszálas műanyag karosszériát és némi motortuningot.

IMG 3215

Bármennyire is szerette volna, a Ferrari ezek után nem járult hozzá, hogy autóit ily módon átépítve üzleti vállalkozást alapozzon erre. Az olaszok mindenkivel szemben nagyon vigyáznak a márkanévre, nem véletlen, hogy egyik tuningcég sem meri használni az eredeti logót- és feliratokat. Ettől függetlenül nekem nagyon tetszett, amit láttam: minőségi, szép munka, én simán megvenném, mint új Stratost.

IMG 3667

11. A hatkerekű Brabus G
A képeket elnézve borzalmasnak tűnt, fölösleges, gyomorforgató izének szeretik nevezni azok, akik csak a képeket nézik. Pedig valójában egy poén, egy jó vicc, fricska a világnak. És egy meglehetősen komoly eszköz. A Brabus még talán nem esett át autóival a ló kínai oldalára, a külső megjelenés mellett komoly műszaki munka és hozzáértés is akad náluk (minőségben pl. olyan messze állnak a Mansory-féle kóklerektől, hogy a távolból nem is látszanak), de ez a G-Mercedes mindenkit megmosolyogtatott, pedig pont az ellenkezőjét várná az ember. Egyszerűen annyira extrém, hogy már vicces. Nézzék, a csaknem 190 centis Bandi milyen mellette. Kicsi.

IMG 3114

Ugyanakkor egyáltalán nem értelmetlen, sőt! Egészen praktikus. Platójára ráfér egy jókora barnamedve is, a motor 700 lóereje elég ahhoz, hogy kimásszon a dzsindzsából és közelről megnézve az is látszik, hogy túl a vörös bőrbelsőn- és extrákon a kerekek középvonalától lejjebb nincs semmi, ami letörhetne vagy leszakadhatna. Amiről a hírek nem szóltak sosem az a tény, hogy Unimog portálhidak vannak alatta és minden, ami nem súlyos öntvény, az tizes acéllemezzel van burkolva és védve a létraváz pedig olyan lényegében vasúti sínekből készült, nagyon robusztus és strapabíró dolog. Egy kiállítási darabnak tűnhet, de valójában egy elég kemény terepjáró ez bizony a tehetőseknek. Amely - ha kell - könnyedén képes a kétszázas tempóra, de a biztonság kedvéért 160-nál közbeszól a limiter. Imádtuk.

IMG 3118

12. ...és a többi.
Amiről nem készült kép: a Stingray Corvette, hétsebességes kéziváltóval, megkönnyeztük, annyira kéne. A kicsit béna Camaro kabrió, melyről csak úgy nettó levágták a tetőt, a Cadillac, amely lihegve próbál meg ismét betörni a német hármashoz, a csodálatosan kicsi, Gulf-fényezésű Aston-Martin GT1-es versenyautó a féknyeregre ragasztott hőmérő-csíkkal, az Abarth Essesse pályaversenyautó és a lányok, melyekből egyre kevesebb van, a költségcsökkentés sajnálatos következményeként. Hopp, utóbbi nem igaz, a csajos galéria elkészül hamarosan. Hogy aztán merre tart valójában ez a nagy autókiállítósdi és milyen volt az üzenete? Erről még később beszélhetünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr315508996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ada 2013.09.15. 13:38:53

A kepekre kattintva nekem az "Opel amelyik megol" cikkhez tartozo kepek jonnek elo... :-(

Yvonnenak pedig konnyu, ha extra 2 legzsakkal van felszerelve...

másik oldalon 2013.09.15. 14:50:45

@Ada: Az mintha nem gyári extra lenne, vagy tévednék?

TaaT 2013.09.15. 14:53:10

"minőségben pl. olyan messze állnak a Mansory-féle kóklerektől, hogy a távolból nem is látszanak"

:DDDD

Amúgy tényleg brutális állat a pályán, nekem már a sima AMG verzió is nyálcsorgatós.

www.youtube.com/watch?v=F5QPHPritTk

Lendvai Zsolt 2013.09.15. 15:02:12

@Ada: Köszi a jelzést. Elvileg csak az első képnél állt fenn a probléma, de javítottuk.

aripeti · http://www.aripeti.com/ 2013.09.15. 16:20:20

nem Typ1 egy az sracok, hanem Typ2 T1. ;)

aripeti · http://www.aripeti.com/ 2013.09.15. 16:21:56

(a typ a tipus, a T mint transporter, ha mar rovidites.)

poggY 2013.09.15. 16:29:40

Faszination Stratos...

Így elcsúfítani egy Ferrarit, jaj,jaj,jaj. Nagyonronda.

johnibyg 2013.09.15. 16:41:00

A 2 Porsche és a Stratos egy másik orral jöhetne :-)

denyiro 2013.09.15. 16:55:33

Lehet perverz vagyok de ez az átépített Smart és a lób.szó Merci is tetszik.

hpapagaj 2013.09.15. 17:20:42

A tegnapi Stump cikkben volt szo egy iPhone approl, valaki mar megtalalta?

robrt 2013.09.15. 17:31:16

A Transporter a Bridgestone-nál volt, a Renault és az Opel mellett :-)

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2013.09.15. 17:41:29

.és a többi.
Amiről nem készült kép:

a camaro pl pont van kép, csík megemlékezésében szerepel...

ommm 2013.09.15. 17:44:06

@Ada: Az első kép onnan van átvéve, azért. A másodiktól már ez az aktuális galéria.

Typeir 2013.09.15. 17:52:47

@hpapagaj: aCoDriver a neve!Táblafelismero ingyen,sávelhagyásra figyelmezteto,kovetési távolságra figyelmezteto pénzért.

V12 Power 2013.09.15. 18:13:50

Sziasztok! Isten hozott benneteket, köszönöm a sok új infót, amivel gazdagítottatok. Ezzel a cikkel kapcsolatban annyit kérdeznék, hogy milyen komoly műszaki tartalmat adott a Brabus az AMG-hez képest? Én az utóbbi időben úgy látom, hogy ők is lecsúsztak szinte a kiegészítők+chiptuning szintjére, még ha egyelőre igényesen (néha még ízlésesen) is adják elő. Illetve van egy átdolgozott AMG motorjuk, amit mindenbe bepakolnak, de most már az AMG is bepakolja, úgyhogy nem gurítanak akkorát, mint amikor az AMG még csak konkurens volt.

n53 (törölt) 2013.09.15. 18:38:51

@the illusion of choice: Ez egy asztali uvegdisz, semmi koze ahhoz, ami az autokba kerul. A hegyikristaly amugy szinten nem nyert, a belulrol kivilagithato valtozat polikarbonatbol keszul. Egeszen pontosan ebbol:
www.plastics.bayer.com/Products/Makrolon.aspx

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2013.09.15. 19:34:22

" Nem azért, mert újkori árán 420 ezer nyugatnémet márkába került, nem is azért, mert ma évente 30 ezer eurót növekszik egy-egy példány ára (ez pl. 240 ezer euróért eladó),"

Azt' ez így biztos így van?

ommm 2013.09.15. 20:14:08

@IV. (Parkoló) Béla: A kiállított példány ára 240 ezer euró volt.
420 ezer DM-be került anno. És a mellékelt grafikon, amelyen az ár-alakulást láthattuk, elég szépen, meredeken ívelt felfelé.

eszkütyü 2013.09.15. 20:40:08

Ha a Smartos csaj mellett felrobbanna a motor az anyósülésen, nem csak a műcicit kéne kipofoztatnia a plasztikai sebészével. Én bizony fosnék egy ilyen szétreszelt blokkal a hónom alatt gyorsulgatni.

rapchee 2013.09.15. 20:51:05

nem úgy volt hogy a hidrogént nem tudják tárolni mert átszivárog mindenen? vagy ezekben valami trükkös módszerrel van elrakva?

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.15. 21:14:41

@ommm: ez nem az az app, ehhez kell kulso kamera, ami a cikkben volt ott a sajatjat hasznalja a kep szerint. Tegnap kerestem vagy fel orat de nem talaltam en sem, erdekesnek tunik.

a turnebuszok... sima kozepkategorias lakokocsibelsok, extra az ott kezdodik hogy ipadrol vezerled a fuggonyoket meg a szorakoztato kozpontot, van tetoterasz ( kinyomja a hidraulika ) sajat benzinkut alul rendes pisztollyal, on-board gen es elektromos beleptetes ( ellenorzes plus lepcso automata ) meg stb sok mas. A trend ket eve a cherrywood+sotet bor interior, szerintem atvittek europaba ket olyan modellt amit nem sikerult itt eladni. Tudom nem vagytok recreation vechile expertek csak naciskodtam egy kicsit :)

@rapchee: itt valtozik a hozzallas evente. Most "szeretjuk a hidrogent" aztan lehet eltellik egy ev es az lesz a fobunos mert pusztulnak az esoerdok. Az autogyarak megvaltoztatjak velemenyuket egy perc alatt barmirol, a lenyeg hogy azt szeretik minidg amibol tobb penzt latnak. A valosag az masodrendu.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.15. 21:21:10

@IV. (Parkoló) Béla: 1euro=2DM volt, teljessen realis amit irt Pista

@poggY: ez a stratos arrol szol hogy mondjuk van 4 baratod akinek Ferrarija van es te nem akarsz ferrarit es veszel egy ilyen startost mert ez is ferrari azert de ez MAS es tobbe kerul. Konkret ertelme semmi ( szerintem a ferrarinal azert epitettek ilyenre mert ugy jo ) de van par hulye aki ilyenre ugy az elobbi okokbol.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.15. 21:24:57

@eszkütyü: mindketto kiprobalasa utan egy teszt fedne a csajt es a smartot is: ertelme semmi, a beepitett extrak teszik elvezetesse a hasznalatat de hosszu tavon nem kene :D:D:D:D

IV. (Parkoló) Béla · http://aparkolokiralyai.puruttya.hu 2013.09.15. 21:26:58

@visszakettopadlogaz: @ommm:
Elkerültem a figyelmem, hogy DM-ben a régi és Ojróban van megadva az új ár.
Hát hülye vagyok-e. :-)

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.15. 21:28:16

@IV. (Parkoló) Béla: eloszor en sem ertettem :))) azt hittem eliras :)

Rocko- 2013.09.15. 21:31:00

@rapchee: nem is tudják tárolni ők se.
ellenben ha hamarabb elhasználod, akkor "szinte mindegy", hogy mennyi idő alatt illan el.

@visszakettopadlogaz: ez nem szeretet kérdése, ez szimplán fizika, hogy a hidrogén elillan. :)

Hurri Kán 2013.09.15. 21:57:18

959 bitte. Horgászni jó lesz a T1 :)

1kutya 2013.09.15. 21:57:40

@visszakettopadlogaz: ...és építsenek szörnyű, 3 literes, benzines, kéziváltós, legalább 300 lóerős szörnyetegeket! 800 kilóval...

egyetértek! :-DDD

Shadowbull 2013.09.15. 22:02:02

@rapchee: az a kisebbik gond. A nagyobbik az hogy az uzemanyagcella kibaszott draga, es minuszokban raadasul nem is mukodik, csak ha futod. Es az sincs ingyen :)

Valami komoly muszaki attoresnek kellene jonni, hogy az uzemanyagcellas autok elterjedhessenek, es akkor meg nem beszeltunk a hidrogen eloallitasi-szallitasi-tarolasi problemairol.

Nyiri 2013.09.15. 22:54:36

A Porsche 911 50 yahre edition-t augusztusban közelről is megcsodálhattam a Porsche múzeumban. Brutálisan szép autó.

Globetrotter2014 2013.09.16. 09:13:02

Srácok, ez egy tök jó beszámoló, de ajna ezzel kellett volna kezdeni.

Ez a cikk szerda este lett volna aktuális... :)

Én azért megcsomáltam az NSXet is.

Sőt míg 2 éve a német trió után (nyilván ők hazai pályán különösen kitesznek magukért) egyedül a volvo és talán a Honda álíltott össze komolyabb standot, szerintem most sok volt a komolyabb középméretű stand, a Honda kicsit jobb mint 2 éve(mondjuk az NSX az ütős volt)), de Nissan is kifejezetten tetszetős díszletekkel jött.

Amúgy csalódás volt a VW terme és a Ford standja.

whale 2013.09.16. 09:22:04

@Shadowbull: "Valami komoly muszaki attoresnek kellene jonni, hogy az uzemanyagcellas autok elterjedhessenek, es akkor meg nem beszeltunk a hidrogen eloallitasi-szallitasi-tarolasi problemairol."

Így-így. Szóval marad a villanyautó.:DD Én legalábbis biztos nem leszek kíváncsi egy "hidrogénbombára" a seggem alatt...

gigabursch 2013.09.16. 10:17:06

"Az utóbbi időben meglehetősen nagy a nyüzsgés az üzemanyagcella körül"...

Nocsak, mégiscsak fogy az olaj...

:-)

Stratos:
Ha bejön a az új Quattró, kihagyhatalan lesz a Stratos is.
Várom...

protézisesh 2013.09.16. 10:31:52

@Shadowbull: és hidrogént honnét szedünk? Nem a vízbontás bazi nagy energiaigénye az egyik fő probléma ebben a mókában? Meg a cseppfolyós H2 minusz 170 fokos tárolási igénye, ami a legtutibb hőszigetelésű tartályban is melegszik vagyis 3-4 napig áll az autó, és a túlnyomás-szelepen keresztül szépen elfingja a tankban lévő üzemanyagát. Amivel megtölti a garázst és ha ívet húz a villanykapcsoló, akkor újra lehet forgatni a Hindenburg new-yorki érkezését...

tac 2013.09.16. 10:51:07

Ha valakit érdekel, ilyen volt a kiállítás szombaton egy mezei halandó számára, amit egy átlagos Lumix fényképezővel örökítettem meg. Kb 500 kép:

plus.google.com/photos/114880908730482753505/albums/5923844082832709153?authkey=CLfVwue_k6vROA

Rocko- 2013.09.16. 10:57:52

@protézisesh: "vagyis 3-4 napig áll az autó, és a túlnyomás-szelepen keresztül szépen elfingja a tankban lévő üzemanyagát."
taxiüzemben sztem ez a legkisebb probléma.

Globetrotter2014 2013.09.16. 11:17:34

@tac: klassz képek. Nem volt őrült tömeg szombaton? Még csütörtökön is sűrű volt...

tac 2013.09.16. 12:18:37

@ZF2: De, nagyon sokan voltak, de ez már csak ilyen, lelkiekben felkészültem rá :)

protézisesh 2013.09.16. 13:10:32

@Rocko-: taxiban nem, de az összes autó hány %-a taxi? Mert ugye a felütes az, hogy fuelcell a benzin/dízelmotor alternativája, meg a jövő... :(

Rocko- 2013.09.16. 13:34:31

@protézisesh: persze, kis %, és én is még erőteljesen kiforratlannak érzem a technológiát (sajnos), annyiból látom reálisabbnak a dolgot, hogy nincs akkuval szopás, illetve ilyen nagyüzemi jellegnél (taxi, busz) nem feltétlenül akkora probléma ez a veszteség, mint egy ritkábban használt, alacsonyabb futásteljesítményé gépnél.
persze a vesztesége az veszteség, azaz pazarlás.

whale 2013.09.16. 13:35:35

@protézisesh: Erre gondolom most sem kérdezett rá Palócpista, nehogy kinézzék az asztaltársaságból...:DDD
A kérdés nem az, kedves Pista, hogy lehet-e üzacellás autót építeni, hanem, hogy van-e értelme? Mert az nincs neki sok. Lehet vele demózni, meg villantani, de megnézném én azt a flottakezelőt, amelyik bevállalja az üzemeltetést. Súlyos korrupció árán persze minden megtörténhet...:DDD

whale 2013.09.16. 13:36:48

@Rocko-: Nem, tényleg nincs akkuval szopás. Itt hidrogénnel szopás van, ami legalább egy nagyságrenddel nagyobb cumi.:))

Shadowbull 2013.09.16. 13:36:57

@Rocko-: konnektor mindenhol van. hidrogenkut meg nincs.

en nem hiszek az uzemanyagcellaban.

Béza Dániel 2013.09.16. 13:42:54

@protézisesh: A vízbontás energia igénye arányban áll a keletkezett energia mennyiségével. A h2o kötéseinek felbontásához ugyanakkora energia kell mint amekkora a h2 oxidációjakor felszanbadul. Tehát vízbontáskor azt az energiát kell beletenni a folyamatba, amit majd a hidrogén elégetésekor visszanyersz. Persze csak elméletben, mert veszteség mindig van, tehát több energiát kell betenni, mint amennyit a hidrogénnel vissza nyerhetsz, de magával az uzemanyagcellával is lehet vizet bontani, elég jó hatásfokkal. Tehát tulajdonképpen a vízbontásos hidrogénre alapozott rendszereknél, a hidrogén energia tárolóként funkcionál.

De ipari méretekben kémiai úton állítják elő a hidrogént, földgázból, de bármilyen szénhidrogénből, tehát például olajból is lehet.

A hidrogén tárolása nem egyszerű, mert a tartály falán keresztül is párolog, és a tartály méretét is csöükkenteni kell, de vannak pl elnyeletéses megoldások, ahol kis nyomáson, megköt ve tárolják a hidrogént. Szinte biztos hogy a hidrogén tárolást problémáit sokkal hamarabb fogják megoldani, minthogy a használható akkumlátor elkészül.

Rocko- 2013.09.16. 13:43:15

@Shadowbull: valahogy nem tudom reálisan vizionálni a panelregetegben ablakokból liánerdőként lehulló narancssárga kábeleket, ahogy hálózatról szoptatják a kicsiny villanyautókat.
a dízel-benzin-LPG-CNG-hidrogénkutat már jobban.

Shadowbull 2013.09.16. 13:49:57

@Béza Dániel: van szamodra egy meglepetesem. A hasznalhato akkumulator elkeszult, meg is veheted a boltban. Ezt allitsd szembe azzal, hogy majd egyszer lesz valami fasza hidrogentarolasi modszer. Ha valaki kitalal egy jo modszert erre, abbol legkorabban 10 ev mulva lesznek kereskedelmi forgalomban kaphato jarmuvek.

es akkor meg mindig ott van az uzemanyagcella meg a hidrogenkutak problematikaja.

Az uzemanyagcellas kozlekedes elterjedesehez 3 komoly problemat kene egyszerre megoldani:

- uzemanyagcellak ara, megbizhatosaga, hasznalhatosaga
- hidrogen tarolasa
- hidrogenkutak

A villanyauto meg kesz van, kaphato, hasznalhato. Es ott sem allnak a kutatasok...

@Rocko-: hamarabb lesz kuton 10 perc alatt feltoltheto villanyauto, mint hidrogenalapu kozlekedes.

whale 2013.09.16. 13:52:46

@Rocko-: Nyilván nem így működne a dolog. Ha jártál már északon, ott a parkolók szerves része a kiépített villanyaljzat, mert fűtik a vizet, az olajat...
Villany mindenhol van, az hogy még legyen 20 méterrel odébb+5 aljzat sokkal kisebb költség, mint teljesen új technológiával hálózatot létrehozni az egész világon...

Globetrotter2014 2013.09.16. 13:54:43

@tac: én csütörtökön elmentem, ha már elbumszlizok sokszáz km-t, megéri az a 30 eur extra.

Mondjuk nem álltak rá annyira a látogatókra. De nem kellett közelharcot vívni autókért.

Pár német bácsika azért aléggé viccesen nyomult...

whale 2013.09.16. 13:54:47

@Rocko-: Igazából a prepaid villanyórákat is kitalálták már, szóval akár kártyával helyben ki is tudod fizetni a "tankolt" villanyt.:)

whale 2013.09.16. 13:56:24

@Shadowbull: +1 Mi történt? Mióta lettél villanyautó evangelista?:))

Béza Dániel 2013.09.16. 13:59:54

Egyébként arra a problémára, hogy ha sokat áll a hidrogénes fc autód elillan a jó pénzen megvett hidrogéned, egy lehetséges megoldás, hogy amikor hazaérsz, rákapcsolod az autót a ház elektromos rendszerére és arról mennek az elektromos fogyasztóid, és pár nap alatt elhasználod a tartályban lévő üzemanyagot ahelyett hogy hagynád elillanni.

De léteznek már olyan cellák amik közvetlenül folyékony üzemanyaggal mennek, pl metanolal. Ezek még gyerekcipőben járnak, de nagy a potenciál bennük.

Shadowbull 2013.09.16. 14:02:15

@whale: muszaki temarol beszelgetunk, nem arrol hogy ki mit szeret :)

Béza Dániel 2013.09.16. 14:14:42

@Shadowbull: Mármint arra az akkura gondolsz amiből fél tonna tud egy autót elvinni olyan távolsgra mint 40 liter benzin. Amelyik élettartama 5-6 év és ezalatt is folyamatosan csökken a kapacitása? Ami olyan drága hogy egy akkumlátoros kocsiban az akku ára annyi mint egy hasonló méretű normál autóé? Amelyiket nem szabad 0 fok alatt tölteni? Ja... ilyen már tényleg van...

Az általad felsorolt 3 probléma közül a kúthálózat az igazán komoly probléma, ahhoz komoly politikai akarat és támogatás kell, viszont az eu deklartáltan a konnektoros kocsikat támogatja a következő évtizedben. A másik kettőt megoldják. Egy évtizede mennek már fc buszok, idő kérdése és a tárolás nem lesz probléma, az előállítás meg már ma sem az.

ommm 2013.09.16. 14:17:00

@ZF2: Hááát...nem tudom, a Honda éppen azt nem hozta, amit mindenki várt volna: a valódi, vadiúj Atkinson-motort. Minden más már ott volt Genfben az év elején.

ommm 2013.09.16. 14:18:29

@whale: Elnézést, de ha figyelmesen elolvastad volna a posztot, akkor tudnád, hogy egy technikai dolgokban közepesen jártas SOFŐR nem igazán tud neked válaszolni erre a kérdésre.

Béza Dániel 2013.09.16. 14:23:01

Például egy ma is kapható elnyeletéses tartály: www.fuelcellstore.com/en/pc/viewPrd.asp?idcategory=108&idproduct=472#details

Érdemes ezen az oldalon szétnézni sok érdekes dolog van itt. Egyelőre még horror árakon, de ezek még nagyon kis szériás dolgok, nem óriási léptékben gyártott tömegtermékek, mint az akkuk.

Shadowbull 2013.09.16. 14:27:58

@whale: addig allj fel labon :)

Globetrotter2014 2013.09.16. 14:49:26

@ommm: Én nem annyira műszaki szemmel mint egyszerű nézelődőként jártam be őket, a Honda stand látványos volt (dekoráció, kiállított dolgok), nem dugták el úgy az NSXet mint pl a WRXet (de nekem még töketlenebbnek tűnt az audi modellek elrendezése, a 2 concepttel a sarkokban, csakhát az Agora egésze önmagában is más kereteket ad).

Persze ti más szemmel nézitek, gonodlom aminek nincs újdonságereje az nektek inkább időpocsékolás.

A hobbilátogatóknak mások a prioritásaik...

Shadowbull 2013.09.16. 14:54:09

@Béza Dániel: az 5-6 evet nem tudom honnan vetted, de nem igaz. De nyilvan, az akksis hajtasnak is vannak meg gondjai, nem is kicsik, de azert a minosegi kulonbseget erezned kene akozott, hogy "most meg lehet venni" meg a "majd egyszer talan, ha minden osszejon" kozott.

Az hogy vannak ilyen egzotikus megoldasok, az nem jelenti azt hogy lesznek majd szemelyautoban is, megfizetheto aron.

Shadowbull 2013.09.16. 14:55:23

@ZF2: nekem azert az fajt, hogy az i8-rol meg az i3-rol egy sort sem lehetett olvasni... :)

Globetrotter2014 2013.09.16. 15:13:33

@Shadowbull: a bajor Guminőről? :)

A bajor stand nekem kicsit kevés volt, igaz akit komolyabban érdekel egy autó megvásárlása az úgyis elmegy egy kereskedőhöz.

AMi azt illeti nem tudtam épkéláb fotót készíteni az I8 metszetmodelljlről, annyian tolongtak lörülötte. Lehet másoknál is pont ezért maradt le a fényképekről :)

Shadowbull 2013.09.16. 15:20:06

@ommm: melyik van frankfurtbol?

@ZF2: ez van, ide tart a vilag :)

ommm 2013.09.16. 15:22:31

@Shadowbull: Kérdésre hadd kérdezzek: mit adott hozzá Frankfurt ezekhez az infókhoz?

Shadowbull 2013.09.16. 15:26:51

@ommm: lehetett eloben latni oket...

az i3-at mar lattam, ultem is benne, de i8-at meg csak agyonalcazva. nyilvan nem lehet mindenrol kulon cikket irni, de szerintem az i8 van olyan erdekes mint az audi quattro, dehat mindenkinek maga fele hajlik a keze :)

ommm 2013.09.16. 15:28:28

@Shadowbull: Az i3-ban már ültünk is, Genfben élőben is láttuk, az i8-ról pedig mindent elmondtunk már, amit tudni kell, beülni nem lehetett, egy pódiumon fotóztuk a kész autót.

Béza Dániel 2013.09.16. 16:02:28

@Shadowbull: Az aksi dolog tapasztalat. Gondolom volt már neked is több notebookod, mobilod, és más kütyüd lítium, vagy más akkuval. Volt olyan ami 5 év után legalább a felét tudta üzemidőben mint újkorában? Nálam a rekorder a most lecserélt lenovo x300-am, ami új korában 4 órát ment akkuról, most hatodik évét taposva tud 20 percet. És ami még rosszabb az akku öregedésében, hogy egyre megjósolhatatlanabb a hátralévő kapacitás. Újonnan ha azt írta hogy van még 20 perc akkor nagyjából volt is és ha kifutottál az időből, még volt annyi ereje, hogy még elmentse a memória tartalmat és leállítsa magát.

2-3 évesen már a 20 perc kijelzett idő után 5 perccel már csaak 10 percet mutatott, 5 perc mulva már csak 5-öt, majd utána 2-3 perccel, hirtelen, mentés minden nélkül leállt. Ez a kszámíthatatlanság az összes akkus eszközömnél megvolt, akármilyen akkuk voltak benne.

És ezek sokkal jobb körülmények közt töltötték életüket mint egy autó.

Nagy minőségi különbséget nem érzek az akkus és fc kocsik közt, mindkettő túl drága egyelőre hogy a hagyományos kocsikat leváltsa. Ha csak a kocsit nézem akkor honda fcx sokkal közelebb áll egy normál autóhoz mint egy tesla, pedig csak kisszériás prototípus. Ami miatt az fcx nem alternatíva jrelenleg, az ár és az infrastruktúra. Az ár meg fog oldódni. Az infrastruktúra a kemény dió. Az áram mindenhol ott van, egy gyorstöltő fejet olcsón bárhol fel lehet állítani, hidrogén infrastruktúra viszont még nincs, kiépítése macerásabb.

Szerintem győztest hírdetni még korai, és a belsőégésű motort leírni is. A villanyautó is lehet befutó, a plugin hibrideken keresztül. Most a plugin prius jó kompromisszum, a 3,3kwh órás akuja városi futkosásra elég, bármelyik konnektorból 2-3 óra alatt feltölthető, és ahogy kiépül a gyorstöltő hálózat és fejlődnek az akkuk, a következő generációk egyre többet mehetnek villannyal, míg eljön az a pont hogy már tényleg el lehet hagyni a benzinmotort.

protézisesh 2013.09.16. 16:41:56

@Béza Dániel: remek elméleti választ adtál a felvetésemre, de néhány kérdés:

- Ha vízből hidrogént bontani energiaigényes (valamivel kevesebb jön ki belőle, mint ami visszanyerhető az elégetésével), akkor ugye ez nem buli.
- ha szénhidrogénből csináljuk, akkor miért jobb, mintha olajjal/CNG-vel járnánk?
- akármilyen tartályban van (elnyeletéses, cseppfolyós), diffundál a tartály falán keresztül, bár az össz-veszteségnek talán 1%-a a diffúzió, a 99% simán kipöfög a túlnyomás-szelepen ahogy melegszik a rendszer, hogy ne robbanjon fel az egész a francba.

A villanyautó is addig poén, amíg az összautók kis hányadát teszik ki. Nézz meg egy 40 lakásos tízemeletes panelt, előtte 40 konnektorral. (abba bele se menjünk, hogy a lakótelepi parkolókban való parkolásnak milyen folklórja és szokásjog-rendszere van...). Egy jó kis LASSÚ töltő is felvesz vagy 16A áramot, x 40 lakás = 640 ampernél tartunk a meglévő hálózaton felül! Az utcában van 30db ilyen tízemeletes, az 19200A áramigény, egy rövidke utcában. Szerinted?

10 perces gyorstöltés? Most KETTŐ perc alatt kb 800km-re elegendő energiát tudsz felvenni benzin/gázolaj formájában. A jelenlegi hipertöltők HARMINC perc alatt (100A áramfelvétellel) adnak kb 100km-re való energiát. Képzeld el, ha az istenhegyi úti áramkútnál akár csak ketten is állnak előtted... Nemá!

Tetszik vagy sem, még mindig a kőolaj a jó irány. Az más kérdés, hogy az ostobán megalkotott szabályzórendszer szüli az ezres mondeokat, amelyek ECE-ciklusban tudják a 100g/100km CO2 kibocsátást, a való életben meg két literrel többet esznek, mint a régi 2.0TDCi. Márpedig sok üzemanyagból sok CO2 lesz (ha rosszul égetjük, akkor meg CO), szóval magát szívatja Európa ezzel az ostoba szabályozással.

Máshova is bedobtam: az amerikai Mondeo hibrid (ott Taurus) vajon miért 2.0 literes Atkinson motort kapott? Amikor Európát meg rábízzák az ezres pöcsköszörűre, villanymotor nélkül? Amerika ennyire laza lenne? Mikor ott már a 70es években minden autó katalizátoros volt?...

tac 2013.09.16. 16:47:29

@Béza Dániel: Ha jól tudom a Priusnál úgy működik, hogy a vezérlés sose engedi, hogy az akku 40%-os töltöttségi szint alá essen, és 85%-nál sem tölti jobban tele. Lehet, hogy a számok mások, de a lényeg, hogy mikor azt jelzi a műszerfalon, hogy az akku üres, valójában még majdnem félig tele van.

Azzal, hogy már új korában is a valós kapacitás kevesebb mint a felét használja ki, az öregedés lényegesen nem befolyásolja a hatótávot, mert még 10-15 évesen is képes lesz annyi energiát adni, mint egy új akksi lekorlátolva.

De lehet, hogy az egész egy nettó baromság, nem tudom már hol olvastam.

Béza Dániel 2013.09.16. 17:01:53

@tac: Jól tudod, a normál priusnál nagyjából így van, nagyon vigyáz az akkuira, leginkább pufferként használja, ezért nincsennek gondok a 10 éves priusokkal. A másik ok, hogy ezekben nimh akkuk vannak amik stabilabbak, tartósabbak mint a lítium alapú akkuk.

A plugin prusban nagyobb kapacitású lítum akku van, és mivel itt extra fícsör hogy 20-25km-t el tudsz autózni csak villannyal, ezért az elektronika jobban engedi az akkut kihasználni. Idővel kiderül ezek meddig bírják.

Shadowbull 2013.09.16. 17:16:27

@tac: de, valoban hasonloan mukodik, a konkret szamokat nem tudom most fejbol.

A BMW i3-nal is, ott az akksikra 8 ev garancia van. (80%-os kapacitasra)

Béza Dániel 2013.09.17. 10:08:10

@protézisesh: Jogos felvetések, amik megérdemelnének egy alapos választ, de ma dolgoznom is kell, úgyhogy csak dióhéjban.

Veszteség minden energia tároló rendszernél van, az akkuból, lendkerékből, sűrített levegőből, stb.. sem tudsz kinyerni pont annyi energiát mint amennyit beletettél, tehát ezt a vízbontásos hidrogénes rendszereknek nem lehet felróni ellenérvként. Nyilván nem egy 30 százalékos hatásfokú hőerműből nyert energiát kell tovább forgácsolni, ide-oda alakítgatásokkal, ezért is azokban az északi országokban futnak az ilyen projektek, ahol bőven van megújulókból származó áram.

Fosszilis eredetű hidrogénnel nyilván co2-t nem spórolunk, de ez a forrás még egy darabig kikerülhetlen lesz, akármilyen rendszer is hajtja az autóinkat. Itt kb annyi az előny mint a hőerőműről etetett villanyautónál, hogy nem a városban szennyez. De mindkét rendszernek az az ígérete, hogy ha egyszer tudjuk függetleníteni, energia függő civilizációnkat a fosszilis energiahordozóktól, ezeket akkor is tudjuk használni.

De ez nem holnap lessz és addig sok olyan alkalmazás van, ahol a legjobb megoldás belső égésű motorban elégetni a kőolaj származékokat.

whale 2013.09.17. 10:14:22

@ommm: Ugyan már, Pistá! Neked biztos sikerült volna valakit ott előkeríteni, aki tud válaszolni erre a ravasz, fogós kérdésre...:D
Hiszen nyilván van VALAMILYEN elképzelésük a gyáraknak arról, hogy hogyan tankolják a varázsautóikat.:))

The Good Boy ! 2013.09.17. 17:02:04

Érdekesen néz ki az agyon dicsért volvos svéd kávézónál a kávégép mellett található aro-s (metro) tej:)

the illusion of choice 2013.09.26. 20:49:32

@n53:
-Ez a levélnehezék csak a talapzatában különbözik a motorházra szerelhetőtől, láttam őket egymás mellett a saját szememmel.
-Természetesen nem hegyikristály, ezzel kezdtem.
-A Lalique a húszas évek óta a mai napig gyártja az RR szobrocskát, természetesen csakis kristályüvegből. Igen, többen készítik műanyagból is (pl. Andrew English) de alig hiszem, hogy ilyennel állítanának ki Frankfurtban. De ha neked van igazad, és mégis, attól még létezik üvegből. A kép alapján nem fog kiderülni.
süti beállítások módosítása