Elektromos Forma-1, a suhanó kasza?

  2013. szeptember 07. - ommm Címkék: forma-1 világbajnokság villanyautó formula e

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Még mindig ér nevetni rajta, de azért ha megnézzük, mekkora erőfeszítéssel propagálja és nyomja a FIA a jövőre induló Formula E világbajnokságot, lassan illik észrevenni, hogy a károsanyag-kibocsátás mumusa lassan, de biztosan túrja ki Európából nem csak a szívómotoros autókat, hanem a környezetszennyezőnek kikiáltott Forma-1-et is.

Andretti_main.png

Mert Európa már egyre kevésbé biznisz a nagy játékosoknak: autógyárnak, beszállítónak egyaránt. Iszonyatosan költséges fejlesztésekkel kell jelen lenni egy egyre zsugorodó piacon, ráadásul a meglévő vásárlói réteg folyamatos nyomása alatt, akik sorra szembesülnek a kicsi turbómotorokkal és a használatukból fakadó élettartam-problémákkal. És mindegy, hogy most a BMW-PSA-féle Prinz-motorokra vagy a Volkswagen csoport TSI-jeire gondolunk, minddel volt vagy van gond. A Ford Ecoboostról egyelőre nincs visszajelzés, állítólag elégedettek a vásárlók, de az biztos, hogy a 300 ezres futásteljesítménynek búcsút inthetünk minden esetben.

FE-calendar-map-web1.jpg

És természetesen mindez nyomot hagy a mégoly patinás, iszonyatos tömegeket megmozgató sorozatra is, mint a Forma-1. Kell a nagydíj ott, ahol nagy a piac, a csapatokat szponzoráló gyártók érdeke is, hogy ott mutassák meg magukat, ahol autót akarnak eladni. A 19 futamból mindössze hetet rendeznek már Európában csak.

És - ne legyen igazam -, de létezik egy olyan forgatókönyv, mely szerint nekünk itt, a világ kellős közepén, nem marad más, mint a saját zöld-őrületünknek eredményét elfogyasztani. Mert a Formula E terjed, méghozzá olyan sebességgel, amilyennel az FIA akarja. Bangkok után Berlin is beállt a versenyhelyszínek sorába, ahol a 25 percnyi töltéssel rendelkező, 180 kW teljesítményű formaautók rajthoz állnak majd. És Berlin a tizedik helyszín, szívem szerint azt írnám, hogy terjed a kór, de nem tudni még, hogy amolyan Forma-1 csibekeltetőről vagy a belsőégésű motoros Forma-1-et egyszer kiszorító sportágról állítanám-e ezt.

Lassan ideje lesz előfizetni valami ausztrál motorsport-csatornára, azt hiszem. Mert én ebben nőttem fel, ezt szeretem és bármennyire is cool és menő a villanyautó, sajnálom: versenyautóhoz benzin kell, nem hosszabbító.

Azt pedig már tényleg csak merő rosszindulatból teszem hozzá, hogy előzés nélkül is lehet izgalmas egy verseny, csak éppen két egyforma képességű autó kell hozzá, DRS nélkül. Inkább ezen dolgozzatok, a fiúkat meg hagyjátok játszani.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr515498237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

winyettyu 2013.09.08. 10:11:02

@ommm: igen, végülis hülyeség a villanyautózás... nézd meg, hogy egy átlag budapesti hány évvel él kevesebbet egy falun/erdőben élő embernél. és a belvárosi légszennyezettség szerintem 98%-a a belsőégésű motorok üzemeltetéséből ered(ugyanis a belvárosokban általában gázzal fűtenek, nem pedig fával, mint falun-kisvárosokban - ami szintén undorító, hogy októbertől márciusig füssszagban él az ember a vegyes tüzelés propagandálása miatt, de mindegy, most nem arról beszélünk..)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 10:29:51

www.youtube.com/watch?v=HG76DcXySuw

Valaki írta, hogy tgk és elektromos hajtás egyenlőre reménytelen. Nem is annyira.

Hurri Kán 2013.09.08. 10:36:46

@winyettyu:
"és a belvárosi légszennyezettség szerintem 98%-a a belsőégésű motorok üzemeltetéséből"
Szerinted. Ugye nem baj, hogy attól még nem így van?

Shadowbull 2013.09.08. 10:38:06

@winyettyu: "a belvárosi légszennyezettség szerintem 98%-a a belsőégésű motorok üzemeltetéséből ered"

Attol fugg, hol. Magyarorszagon biztosan nem: szerinted miert van a futesi szezonban szmogriado?

Egyebkent meg a finomporszennyezes egy nagy rezseert a gumik, az ut, meg a fekbetetek kopasa felel, azon meg a villanymotor sem segit. De nyilvan sokkal jobb lenne a helyzet.

Hurri Kán 2013.09.08. 10:41:32

@Shadowbull:
"Egyebkent meg a finomporszennyezes egy nagy rezseert a gumik, az ut, meg a fekbetetek kopasa felel"
Meg az, hogy évtizedes retek van mindenfelé a városban, amit nem takarítanak rendesen. Ha néha a körúton elmegy egy mentő a villamossínen, olyan port ver fel maga után, hogy percekig alig látni. Ugyanezt nyilván kutyulja a villamos is, csak kevésbé mivel lassabban megy.

Dr. GGG77 2013.09.08. 10:42:45

@ZYLO: "A hangja miatti aggódás nevetséges, sokkal egyszerűbb szimulálni bármilyen autó fordulatszámtól függő hangját, mint a motorvezérlést megvalósítani."

Ja, végül is van guminő, meg műpina is...

wolfnet 2013.09.08. 10:49:30

Való igaz, a motorsport nem lesz ugyan az, ha elveszik a rotyogást belőle. Az emberek kimentek forma 1-et nézni mogyoródra, és a célegyenes kanyar féktávjára vettek jegyet, akkor hallhatták a v10 roty roty roty roty hangot. :D Idén is egy kalap szar lesz az egész, mert egyre veszik vissza a henger számot de legalább még benzin motorral üzemelnek a gépek.

Viszont azért a másik oldalra is szólnom kell. OMM: sok sok éve igaz az a dolog, hogy ha a hadsereg kifejleszt valamit, az egy idő után átszivárog a polgári szféra termékeire is. Szerintem a motorsport is ilyen, néhány technológiát meg fog kapni a személyautós piac is. Például lehet a forma 1-es E mérnökök rájönnek a hosszan tartó akkumulátor dilemmájára. Mindenképpen pozitív hogy ezzel is foglalkoznak, de remélem nem a forma 1 rovására. Szerintem amíg párhuzamosan megy mindkettő addig nincs baj. Respect OMM! :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.09.08. 10:51:02

@novothauto: Nem kell bámulnod az elektromos autókat. De akad jelenleg néhány párhuzamos folyamat. Ha a motor az nem benzines lenne, hanem mondjuk gázt, azon belül is hidrogént enne. A hidrogén-t vízbontással előállító cég pedig igyekezne együttműködni abban, hogy a fogyasztás is a lehető legkevésbé ingadozzon, akkor felőle akár a V12es 7 literes motorral sem lenne gond.

A gondot nem is a környezetszennyezés okozza. Annál inkább a tény, hogy a kitermelhető kőolaj fogyóban van, az pedig kell sok mindenre.

A ma fiatal korosztálynak aki a villanyautóra is csorgatja a nyálát, akinek az autó nem a szabadság szimbóluma, hanem egy lehetséges közlekedési eszköz a sok közül nem kell. Arra sem, hogy az autógyártók marketing departmentje nekik szóló üzenetet benzines autók versenyén fogalmazza meg.

Arra viszont kell, hogy a veteránok, a technikatörténeti értékeket mentők, a sokadszor restaurált értékes gépüket tudják üzemeltetni. Mert az előző helyzetekkel szemben itt már nem lesz kiváltható.

A versenysport a technikai fejlődésről, az új kihívások kereséséről szól. A jövőnek szánt technikáról. A F-1 jelenleg ezt nem teljesíti és a fejlődést megfojtó szabályok, a harcot ellehetetlenítő szabályok végtelenül unalmassá tették.

Igazából szükség van olyan versenysorozatokra, ahol az alternatív meghajtások terén egyre több cég versenyezhet. Ami nem annyira a sofőrök, inkább az autók, a konstrukciók versenye lehet bevallottan, és ami hozza az élsport jelleget is. Ha tetszik, ha nem, ez pedig jelentős részben egy elektromos F-1 kialakulása lenne.

A villanyautós versenysport terjedése és a benzines versenysport érdektelenné válása egymással egyidejű, párhuzamos folyamatok.

A jövő elektromos versenysorozatát nem F1nek fogják nevezni. De tény, ha az F1 elveszti a nézőit, az pedig nézettséget szerez akkor bizony az F1 helyére is megérkezhet. Nem a FIA hanem a nézők döntése alapján.

Na erre nem kell behányni, hanem azt kell mondani, te nosztalgiából benzines autót akarsz, és a klasszikusok versenyét.... Harccal, mint a 90es években.

DogTheDog 2013.09.08. 10:52:31

Itt nehany kommentelo es a cikkiro is lehetne a sajat maga oregapja.

^Santa Claus^ 2013.09.08. 11:04:34

Lehetne a villanyos F1ben akár felsővezeték is!! Dupla kiosztásban az előzés miatt! Mekkora ötlet lenne: DRS (ERS?) távolságon belül kinyílik egy másik áramszedő! Mennyi huncutság jöhetne még...

n53 (törölt) 2013.09.08. 11:08:54

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Es ha csinalok egy szamitogepes animaciot aramszedos kamionokkal, akkor nem lesz remenytelen? Mibe kerulne szerinted a felsovezetek-halozat kiepitese es uzemeltetese az autopalyakon? Mekkora kornyezetterhelessel jarna?

@Shadowbull: A cserelheto akksi feltetelezne, hogy a fogadasara kialakitott bauraum is azonos a karosszeriaban, vagyis tobbe-kevesbe azonos autokat kellett volna kesziteniuk a gyartoknak. Nonszensz otlet. Azok a befektetok, akik erre tobbszaz millio dollart adtak nekik, nem is ertem, mit gondoltak.

dukeekud. 2013.09.08. 11:24:14

@Shadowbull: "Egyebkent meg a finomporszennyezes egy nagy rezseert a gumik, az ut, meg a fekbetetek kopasa felel, azon meg a villanymotor sem segit."

Azert reszben megis. Mert a fekbetetek kopasa jelentosen csokenne. Optimalis esetben a villanyauto visszatermeli a fekezesi energiat, vagyis a motor generatorkent fekezi az autot, es nem a fekek surlodnak, kopnak.

n53 (törölt) 2013.09.08. 11:28:02

@dukeekud.: A modern benzinesek is tudnak rekuperalni.
De vezettel te mar Pesten?

butschq 2013.09.08. 12:04:48

@Dr. GGG77: meg a többi, "jaj nincs meg szar hangja van a villanyautónak".. ajánlom a 1047-es Taurusokat. Méltó példaként, hogy ha elgurul a gyógyszer a mérnököknek :D

n53 (törölt) 2013.09.08. 12:20:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Most megint az a hulyeseg jon, hogy ha valamit eleg nagy darabszamban gyartunk, hirtelen gazdasagos lesz? Ugye ismered a vonatkozo viccet?

Two farmers bought a truckload of watermelons, paying five dollars apiece for them. Then they drove to the market and sold all their watermelons for four dollars each. After counting their money at the end of the day, they realized that they’d ended up with less money than they’d started with.

“See!” said the one farmer to the other. “I told you we shoulda got a bigger truck.”

sanyix 2013.09.08. 13:09:41

@Shadowbull: na megint egy idióta sötét majom aki mindent elhisz amit a tv-ben mondanak. Persze ugyanúgy nincs tervezett elavulás, ahogy az is egy hülye összeesküvés-elmélet hogy az usa kormány megfigyeli a netes forgalmat... ja várj! már nem elmélet, hiszen kiderült hogy így van a prism ügynél, meg most az SSL-es trükkjüknél.

"nyilvan te okosabb vagy egyedul, mint az osszes mernok egyszerre, akik az autot terveztek."

Meg más mérnökök is, akik versenyautókat terveznek, mert mint a linkelt nürnburgringes villanyautós videon is hallható, senki más nem volt olyan fasz hogy sebességváltót építsen egy villanyautóba. Ez az elektromos forma1 megint a nagy autógyárak elektromos autó lejárató kampányának tűnik. Bár az is lehet hogy a normál F1-es gumicirkuszból kiindulva az elektromos F1-nél is azért raktak be sebességváltót, hogy legyen ami elromolhasson verseny közben, mert valami fasz kitalálta hogy milyen izgalmasak a kiesések.

sanyix 2013.09.08. 13:13:02

@TommyStarr: Mit tanulmányozzak? A prius egy szar, legalább is amikor legutóbb néztem az volt. Gyak egy teljesen hagyományos autó hajtáslánához hozzábiggyeztettek egy villanymotort, így a hagyományos hajtáslánc minden hátrányát megtartva.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 13:17:07

@n53:

Amíg egy kamiont szerelünk vele fel, nyilván marhaság.

Ám ha egy nagyon forgalmas szakaszon valósítjuk meg, már nullszaldóban is megéri, amennyiben az áramot sikerül hozzá helyben és nem fosszilis energiahordozókból előállítani.

Érdemes azon is elgondolkozni, hogy ezzel a rendszerrel vezérelhető-e bizonyos mértékig a kamion, elkerülendő a baleseteket.

Ciri 2013.09.08. 13:23:43

@sanyix:

" Gyak egy teljesen hagyományos autó hajtáslánához hozzábiggyeztettek egy villanymotort, így a hagyományos hajtáslánc minden hátrányát megtartva."

A sok marhaságból amit összehordtál, ezt szemeltem ki. Láthatóan tök hülye vagy a témához, ugyanis a Prius hajtáslánca egy technikai bravúr. Az már más kérdés, hogy az autó semmire sem jó, de a lényegen nem változtat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 13:35:07

@Ciri:

Azért ahhoz képest, hogy semmire sem jó, elég sokan választják arra, hogy elvigye őket A-ból B-be.

sanyix 2013.09.08. 13:39:01

@Rocko-: Tények? Tény az hogy az elektromos cuccok a legmegbízhatóbbak(minden eszközt nézve)... kivéve néhány autómárkában (főleg a franciákról hallani szépeket). Na tehát?
Tudod ha bizonyítva lenne akkor már senki sem csinálná, de sajnos az ilyesmiket nem verik nagy dobra, sőt képzeld el hogy rejtegetik, mint azokat a "hülye összeesküvés elméleteket is" amikből hülye összeesküvés TÉNY lett később.

Ki mondta hogy nem lehet tervezett elavulás egy elektromos autóban? Éppen ezért írtam erről hogy kellene valami szervezet ami az ilyesmit vizsgálja, bár tényleg nehéz bizonyítani, mert ha találnak valamit a gyártó csak annyit mond "jaj hát egy kis tervezési hiba" "nem tudtuk hogy hogy 80 kilónyi terhelés alatt álló dolgot nem egy rideg törékeny műanyag pöcökkel kéne megtartani, majd a következő változatban kijavítjuk, becsszó ;)"
Csak éppen egy elektromos autóban az egyszerűbb felépítés miatt a hibát is egyszerűbb megtalálni. (tudod van egy olyan járműkategória, ahol már régóta menő a villany, a mozdonyok, valahogy a villanymozdonyok mindig megbízhatóbbak(meg olcsóbbak meg erősebbek) mint a dízelesek.
A belső égésű motornak egyetlen előnye, hogy a benzinnek/dízelnek nagyobb az energiasűrűsége mint a mai akkumlátoroknak, és ennyi.
De a belsőégésű motor bonyolult(és a hozzá tartozó egységek), sok hibalehetőséggel, sok karbantartást igényel, nem jó a tömeg/teljesítmény aránya, rossz a hatásfoka (25-30% körül), csak egy kis fordulatszám tartományban képes leadni az erejét.
Ezért amíg nincs megfelelően nagy kapacitású akkumulátor szerintem a belsőégésűmotor->generátor->vezérlőáramkör->villanymotor meghajtás kéne az autókba (nem olyan fasz módon mint a priusokba(a már írt hagyományos hajtásláncra ráraknak egy villanymotort), hanem kb úgy mint a dízel elektromos mozdonyokba), így kihagyva a bonyolult sebességváltót, kuplungot, és a közvetlen hajtást. Így a belsőégésű motor mindig az optimális fordulatszámon pöröghet, anélkül hogy a hajtáslánc rángatná, kisebb nyomaték is elég lenne, és egy akksival kiegészítve, a városi ingázást a belsőégésű motor használata nélkül le lehetne tudni(mert bizony az emberek túlnyomó többsége naponta nem megy többet 40 km-nél). Hosszabb utazásoknál pedig a csupasz belsőégésű motor biztosítaná az energiát, emellett a már üres akksi is rá tudna segíteni ilyen hosszabb utaknál is, hiszen a fékezéseknél az töltődne, és nem egy fékpofán és tárcsán égne el a fékenergia, így a következő gyorsításkor fel lehet használni.

Ciri 2013.09.08. 13:43:55

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Elég sokan? :))
Gondolkozz egy picit autóipari léptékkel. Elenyésző.

sanyix 2013.09.08. 13:44:04

@Ciri: ezek szerint te nem értesz hozzá (hiszen önálló gondolatod sincs, csak szajkózod amit olvastál valahol) a prius hajtáslánca nem bravúr(bár bravúrosan nagy marhaságnak még lehet nevezni) hanem egy vicc, egy rossz vicc, éppen ezért nem jó semmire.

Ciri 2013.09.08. 13:53:40

@sanyix:
Te figyelj már Jauzsika, neked ugye Szaniszló Ferenc a kedvenc műsorvezetőd?

n53 (törölt) 2013.09.08. 13:54:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem nezz utana, milyen aranyban vannak villamostiva a vasutvonalak, aztan gondolkozz el rajta, miert van ez igy. Meg szamolgathatsz egy kicsit, hogy hany sav van egy autopalyan.
A speditorok meggyozesehez, hogy vasaroljanak joval dragabb aramszedos kamiont, amit kb sehol nem tudnak hasznalni, kulon sok sikert kivanok.

butschq 2013.09.08. 14:02:57

@sanyix: Na ha nem hordanál össze annyi pontatlan marhaságot, még lehetne is valami a monandódban.

A dízel-elektromos mozdonyok nem állandó fordulatú aggregátorok.
Engem is foglalkoztatott ez a fajta hajtáslánc autóba, de rá kellett jönöm, nagyon kompromiszumos. Sajnos.
Nehéz.
Tévedésben van az, aki azt hiszi a villanyos hajtás egyszerű. Ne az otthon/gyárban látott villanymotort képzelhe el az ember. Elég bekukkantani egy villanymozdonyba, és az ott látottakat leredukállni személyautóra.
Stb

rekszem 2013.09.08. 14:04:14

@Shadowbull:

Tervezett avultatàshoz: az autógyárak mikor megtervezik egy modell eletciklusa alatti árbevételt, akkor az elromló alkatrészek cseréjéről származó árbevételt is nézik? És ha néziigazítjákvajon igazitjak is a beveteli elvárásokhoz az alkatrészek minimális futasteljesitmenyet?

sanyix 2013.09.08. 14:21:11

@butschq: "A dízel-elektromos mozdonyok nem állandó fordulatú aggregátorok."

Már amelyik(mert van olyan bár az a dízel hidraulikusnál fordul elő gyakrabban, hogy van egy alapjárat amikor nem kell vonóerő, és van egy fix fordulatszám, ha kell)... De igen, az aktuális elvárt teljesítménynek megfelelő optimális fordulatszámon pörög, ami kicsit szélesebb teljesítmény tartomány mint amire egy autónál szükség van.
Nem nehéz, könnyebb mint egy sebességváltó+kuplung kombó.

"Elég bekukkantani egy villanymozdonyba, és az ott látottakat leredukállni személyautóra."

Egy villanymozdony egy "csöppet" erősebb mint amire egy autóra szükség van (100 lóerő vs 10000 lóerő), emellett ez mozdonyban kell pár extra dolog is: éberségi, és vonatbefolyásoló berendezések, sokszor többféle (a nemzetközi közlekedésre), vonat áramellátás sok kilowattos tételekben, nagy teljesítményű fékrendszer ami az egész vonatot táplálja, bonyolult felfüggesztés a nagyobb tömeg arányában, áramszedő mozgatás, stb. Ezt leszámítva nem bonyolult(és ezekre nincs is egy autóban szükség), csak nagy méretű nagy teljesítményű eszközök vannak benne, ami biztosítja a 100x-os teljesítményt.

n53 (törölt) 2013.09.08. 14:26:33

@fzoli415: "De azért a mai gazdaságos gyártás valamennyire olyan (?), hogy az alkatrész várható élettartama nem fogja többszörösével túlélni ezt a minimumot"

De, tul fogja, mert eleg elteroek a hasznalati profilok. A gyari minimalis elettartam a valosnal kemenyebb uzemi korulmenyekre vonatkozik, idealis esetben akar a tobbszorose is lehet. Eleg arra gondolni, mit kap egy motor 100e km alatt varosi hasznalatban 2-3 km-es szakaszokon, mig egy 100e km-t futott, tulnyomoreszt palyan hasznalt motor gyakorlatilag ujszeru, minimalis kokszosodassal.

"hanem adott esetben kevéssel a minimum fölé sikerül belőni."

A fentiek miatt "picivel fole" sem lehet beloni a maximumot, hanem egyaltalan nem lehet beloni sehova.

winyettyu 2013.09.08. 16:15:08

@Shadowbull: megközelítő érték volt, nagyságrendileg(főleg nyáron) helyes a felevésem. A fékbetétpor igenis csökkenthető a villanyautózással, általában a villanyautók elég erős visszatáplálással rendelkeznek, ezzel(vészfékezésektől eltekintve) minimálira csökkentik a fékbetétek kopását. és nem a fűtés miatt van szmogriadó, hanem mert télen sokkal hajlamosabb az időjárás napokig szélmentes maradn i, mert ugye a felhős időjárás, ezáltal kis hőingás miatt nem alakulnak ki melegebb és hidegebb pontok a környezetben. és igen, meg tudom különböztetni a dízelkipufogógáz, a benzinkipufogógáz, a fékpor, a gumpor, és a fűtési füst szagát is, és ennek tudatában mondom, hogy budapest belvárosában az első kettő, de inkább csak a legelső, a dízelkipufogógáz szaga érződik leginkább, egy modrn benzinek kocsi a katalizátor pár perces befűtée után gyakorlatilag szagtalan.

dukeekud. 2013.09.08. 16:21:43

@sanyix: " az elektromos F1-nél is azért raktak be sebességváltót, hogy legyen ami elromolhasson "

Ja erdekes lenne megtudni, hogy milyen ertelmes oka lehet annak, hogy valtot tettek bele. Mert akik egy ilyen autot megepitenek, azert nem teljesen hulyek, csak volt ra valami okuk.
20 evvel ezelott azt mondtam volna, hogy talan a felvezetok nem eleg erosek, hogy ilyen teljesitmenyeket kapcsolgasanak, es az ampereket potoljak mechanikusan. De manapsag meg amator szinten se nagy dolog par ezer ampert kapcsolgatni, professzionalis szinten meg, ahol a megoldasra ezerszer tobb penz van, ez nem lehet problema. Szoval en is kivancsi volnek minek a valto.

whale 2013.09.08. 17:58:39

@Shadowbull: Mondjuk pont most ez nem kérdés. Ha tavasszal vettél X Tesla részvényt, mostanában 4X körüli áron tudod elpasszolni. Jó, ez most nyilván túlzás és hisztéria, de amíg van aki megveszi, addig jó biznic...:)
Az akkucsere technológiája meg kész van, működőképes. A dolgok innentől párhuzamosan futnak. Minél több eladott autó, annál több telepített csereállomás. Minél több telepített csereállomás, annál több eladott autó.
Szabványosodni meg valószínűleg organikusan fog a dolog, vagyis a második vonalbeli gyártók, -mint a BMW pl.:P- kénytelenek lesznek a TESLA licenc szerinti akkupakkokat beépíteni, ha azt akarják majd, hogy megvegyék az autójukat.
Cuki lett egyébként az i3. Kár, hogy qrvaronda.:) NEm is értem, azért a BMW tud szép autókat csinálni, ha akar. Ezt direkt qrták el?

n53 (törölt) 2013.09.08. 18:10:53

@whale: "Az akkucsere technológiája meg kész van, működőképes."

Meg mar csodbe is ment:
www.timesofisrael.com/better-place-files-for-bankruptcy/

"Szabványosodni meg valószínűleg organikusan fog a dolog, vagyis a második vonalbeli gyártók, -mint a BMW pl.:P- kénytelenek lesznek a TESLA licenc szerinti akkupakkokat beépíteni, ha azt akarják majd, hogy megvegyék az autójukat."

A Tesla a kornyeken sem volt a Better Place eseteben, es a mai napig nem gyart cserelheto akksis autokat, de ez az aprosag ne zavarjon. Mint ahogy az se, hogy a szabvanyokat jellemzoen fuggetlen szervezetek kezelik, mert a kutya nem licencel olyan szabvanyt, amivel egy masik gyartotol teszi fuggove magat.

Rocko- 2013.09.08. 18:14:45

@sanyix: érdekes elképzeléseid vannak a világról. :)

whale 2013.09.08. 18:15:23

@n53: Én a TESLA akkucseréjéről beszélek, amivel 1.30 alatt cserélnek akksit az autójuk alatt. Feljebb már linkeltem a videót, keresd meg.

"Mint ahogy az se, hogy a szabvanyokat jellemzoen fuggetlen szervezetek kezelik, mert a kutya nem licencel olyan szabvanyt, amivel egy masik gyartotol teszi fuggove magat."

Öööö...javíts ki, de mintha az Android a Google licence lenne...

whale 2013.09.08. 18:21:21

@n53: Igaza volt a farmernek, mert a bigger truck dinnyét megkapták volna 3 dollárért. Vagy 2,50-ért...:))

n53 (törölt) 2013.09.08. 18:30:41

@whale: "Én a TESLA akkucseréjéről beszélek, amivel 1.30 alatt cserélnek akksit az autójuk alatt."

Cseszhetik, a Better Place 850 millio dollart koltott el erre, es becsodoltek. A Tesla megoldasa mitol lesz hirtelen gazdasagos? Szoval terjunk erre majd vissza, ha sorozatgyartasba ment, es megnyitottak az elso csereallomasokat. Demonstratort felepiteni nem kunszt.

"Öööö...javíts ki, de mintha az Android a Google licence lenne..."

Az Android egy oprendszer, ingyenes, nem kell licencelni, es semmi koze az autoiparhoz.

n53 (törölt) 2013.09.08. 18:34:35

@whale: Cseszheti, ha kevesebbert adja, mint amennyiert megvette, azaz az uzleti modellje eletkeptelen. Az autopalyak villamositasa ugyanilyen nonszensz otlet, mint a dinnyes pelda, mert a tetemes koltsegek nem terulnek meg soha.

whale 2013.09.08. 18:41:08

@n53: 4-ért adta. A bigger truckot megvehette volna 3-ért. Miért életképtelen a modell? Vagy te azt hiszed, hogy ugyanannyiba kerül valami, ha 300-at veszel belőle vagy ha 3000000-t?

whale 2013.09.08. 18:45:12

@n53: A know-how is "szoftver", ilyen értelemben nincs különbség, termék mind a kettő.

n53 (törölt) 2013.09.08. 18:52:37

@whale: Ennyire fogyatekos nem lehetsz.
A pelda lenyege nem az, hogy mit mennyiert vehetett volna, hanem hogy ha eletkeptelen az uzleti modellje, cseszheti a mennyiseget.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 18:58:04

@n53:

A fizetős autópálya is egy életképtelen modellnek indult anno.

n53 (törölt) 2013.09.08. 19:07:03

@whale: Erosen kevered a fogalmakat. Az Android tokingyenes, nem kell licencelned vagy alairnod semmit:
source.android.com/source/downloading.html
Raadasul ha valami nem tetszik, kiadsz egy frissitest, ami mas oprendszert tesz az ugyfeleid keszulekere, csokolom. Raadasul ingyen.

Egy akkulicenc meg jogdijkoteles es kiszolgaltatja a cegedet annak, akitol licenceled (anyagi es muszaki ertelemben is). Raadasul, utolag lehetetlen valtoztatni a legyartott autokon, es a mar eladott peldanyok utan is komoly kotelezettsegeid vannak (garancia, alkatreszallatas, csereallomasok). Egy rossz valasztas konnyen a csodot jelentheti. Nem veletlen, hogy az autokban a kompatibilitast szolgalni hivatott technologiak (OBD, CAN, AUTOSAR, stb) gyartoktol fuggetlen szervezetek kezeben vannak.

Eleve a teny, hogy egy szaros mobiltelefont hozol fel peldanak, jelzi, hogy lovesed nincs az autogyartasrol.
Fogalmad nincs, milyen megkotesekkel jarna a karosszeria kialakitasanal egy szabvanyos, cserelheto akku.

karikaV43 2013.09.08. 19:15:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: azt rendesen benézted,egy átlag autó mondjuk az én 1,9-es dízelem 1óra alatt 1litert fogyaszt és az átlag benzines ennél többet,szóval 22km/5 az 4,4km mindjárt kész is a dugó.

Pepejoe 2013.09.08. 19:32:25

Khmmm, hogy másról is legyen szó, gyönyörűek a Holdenek. :) Nagy szívfájdalmam, hogy olyanom sem lesz. Pedig ha odavetne a sors, már a reptéren megrendelnék egy Monarot vagy egy HSV-t. :D
Visszatérve: nem lesz gond az elektromos autók "üzemanyagának" környezetbarát előállításával...az okosok egyik fele megoldja az akksikérdést, a másik fele úgy 50-60 év alatt megoldja a deutériumerőművek gazdaságos működését és a technológia jelenlegi horror árának a rentábilisabbá tételét és a maradék olaj pedig megmarad a műanyagok és egyéb cuccok számára. Addig is vígan tankolgathatunk ésszel, okosan végiggondolva a járműhasználatot (wc-re nem azzal járunk, stb) és nem lesz semmi gond. Unokáink és azok gyerekei belenőnek az elektromos cuccokba, őket nem fogja zavarni a vinnyogás, a bolygó pedig (amit kétlek, hogy olyan egyszerűen gallyra tudnánk tenni csak a járművek hatásaival) regenerálja magát, ha nem csinálunk valami nagy gebaszt.
Mindenképp optimista vagyok.
Ezekkel együtt én is szeretem a benzines cuccokat és azért naponta rajta vagyok másokkal egyetemben, hogy ismét melegebb legyen a tél a tavalyihoz képest. :D

whale 2013.09.08. 19:33:19

@n53: Kettőnk közül nem én vagyok a fogyatékos.:) Az üzleti modellje a mennyiségtől volt bukó, okostóbi. Keveset vett, drágán. Többet olcsóbban kapott volna és akkor a 4 dolláros ár máris rentábilis lett volna. Érted már, vagy még leírjam párszor?:))

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 19:37:04

@karikaV43:

A céges 1.4D4D kb. 0,3 litert eszik alapjáraton.

A 2.0D4D kb. 0,4-0,5 litert.

Ezek az adatok a computerből vannak.

n53 (törölt) 2013.09.08. 19:40:38

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hulyeseg.
Az autopalyaepiteshez kepest a fizetesi infrastruktura uzemeltetese filleres tetel.

whale 2013.09.08. 19:45:02

@n53: Ööööö....akkor ez mi a fax?

Even though the software is open-source, device manufacturers cannot use Google's Android trademark unless Google certifies that the device complies with their Compatibility Definition Document (CDD). Devices must also meet this definition to be eligible to license Google's closed-source applications, including Google Play.[138]

en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29

Vagy ez?

arstechnica.com/information-technology/2011/10/microsoft-collects-license-fees-on-50-of-android-devices-tells-google-to-wake-up/

Nekem nagyon úgy tűnik, hogy multicégek kezében lévő szabadalmakért fizetnek az Androidot telepítő gyártók. De javíts ki, ha tévedek.:))

karikaV43 2013.09.08. 20:06:04

@Schütii: az megint nem az,mert ott egy szivattyút hajt a motor ami csinál hidraulikus nyomást és nincs közvetlen tengelykapcsoló,a vonat nem autó más technika.

Rocko- 2013.09.08. 20:06:40

@Shadowbull: ezt hiába magyarázod az ilyen egysugarú hülyéknek, úgyse képesek megérteni.

@Hurri Kán: jaja, fékezőhomok. meg mondjuk rengeteg utcai kis bódés árús van, gondolom sok füstszűrő van azokon is.

@n53: "Mibe kerulne szerinted a felsovezetek-halozat kiepitese es uzemeltetese az autopalyakon? Mekkora kornyezetterhelessel jarna?"
de mi mi a fészkes fa..-nak? elektromos autópálya = vonat. kész. nem kell újra feltalálni.

@dukeekud.: "es nem a fekek surlodnak, kopnak."
hanem az elektromotor. jobb az?

@butschq: a Taurusban mondjuk a szolmizálása az fasza.

@rekszem: "akkor az elromló alkatrészek cseréjéről származó árbevételt is nézik?"
itt bukik meg ez a tervezett avultatás sztori: alkatrészt nem csak a gyártól, hanem utángyárótól is vehetsz.
tehát akkor mégegyszer: gzdaságilag mi érdeke van egy konkuránciát fenntartnia egy gyártónak?

Rocko- 2013.09.08. 20:10:16

@n53: nem érti, nem érti. :D
múltkor is mondtam, hogy üljön be egy telefonba, és menjen vele 300km-t, akkor se értette. :D

Hurri Kán 2013.09.08. 20:12:29

@Rocko-:
Nem homok az, mind közönséges por.

whale 2013.09.08. 20:14:53

@Rocko-: Már akkor is mondtam, hogy az effekt ugyanaz.:)
Már megértetted?:DDD

Rocko- 2013.09.08. 20:30:33

@Hurri Kán: fékezőhomok. azzal teszi csúszásmentessé a sínt fékezés előtt a villamos.
villamosok.hu/kepek/tw6000/homokszoro.jpg

Shadowbull 2013.09.08. 21:03:40

@wolfnet: " a forma 1-es E mérnökök rájönnek a hosszan tartó akkumulátor dilemmájára. "

Ott nem fognak akksit fejleszteni. Veszik majd a boltban. Az akksitechnologia fejlesztese mar anyagilag is, tudomanyban is tulmutat ezen a szinten.

Shadowbull 2013.09.08. 21:08:23

@n53: egy karizmatikus latnok sok embert be tud ugratni. Aztan vagy hatalmas kassza lesz belole, vagy meg nagyobb bukta.

Shadowbull 2013.09.08. 21:10:05

@sanyix: tudod van aki nem a tevebol tajekozodik, de meg csak nem is a netes konteos oldalakbol.

Shadowbull 2013.09.08. 21:11:32

@sanyix: szerintem akkor nezd meg jobban a Priust. Ott kezdodik hogy nem egy hanem ket villanymotor van benne, es kurvara semmi koze sincs egy hagyomanyos auto hajtaslancahoz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.08. 21:13:25

@n53:

Nem is az infrastruktúrára gondoltam. (Istenem! Ilyen fiatal vagy?)

Amikor fizetőssé tették az autópályákat, nagyon sokan, nagyon komoly emberek, nagyon alapos számításokra és kutatásokra hivatkozva azt mondták, hogy nem lesz a modell sikeres, mivel mindenki el fogja kerülni az autópályákat.

Mennyi ma a pályabevétel?

Shadowbull 2013.09.08. 21:14:22

@sanyix: "a belsőégésűmotor->generátor->vezérlőáramkör->villanymotor meghajtás kéne az autókba "

Puffer nelkul ez kurvara nem mukodik szemelyautoban. Ha meg teszel bele puffert akkor tatá, feltalaltad a soros hibridet. De mondjuk kabe ehhez is annyi kozod van mint a tervezett avultatashoz.

Shadowbull 2013.09.08. 21:15:32

@rekszem: " az autógyárak mikor megtervezik egy modell eletciklusa alatti árbevételt, akkor az elromló alkatrészek cseréjéről származó árbevételt is nézik?"

Nem.

Shadowbull 2013.09.08. 21:21:03

@whale: azert ne tegyunk mar ugy mintha a Tesla talalta volna ki az akksicseret. Meg csak nem is Shai Agassi.

Hogy csinaltak egy demot, amiben mukodik a dolog, az nem jelent semmit.

A BMW tudatosan nem megy ebbe az iranyba, ott eleg gondosan vegig lett gondolva, kinek is kell a villanyauto es mire. Es a BMWnel erre a kerdesre az i3 a valasz.

Az igaz hogy nem tul szep auto, de a forgalombol ugy kitunik, mint amikor ejszaka felkapcsolnak egy legvedelmi reflektort.

Gondolom ez volt a cel. A jovo majd megmutatja, jol sakkoztak-e.

whale 2013.09.08. 22:09:12

@Shadowbull: Nem mondja senki, hogy a TESLA találta volna fel az akksicserét. Az sem biztos, hogy egyáltalán elmennek ebbe az irányba. Ez a demo arra volt jó, hogy bemutassák a fanyalgóknak, hogy ha éppen nagyon muszáj, egy széria TESLA ezt is tudja. Azért az elég átgondolt fejlesztésnek tűnik nekem, hogy az akksi érintkezőit ezek szerint nem fixre építették az autókban.
Nyilván az infrastruktúra, meg az üzleti modell még nincs mögötte, de milyen infrastruktúra és üzleti modell volt a benzinmotor mögött 1902-ben? Mert kb. ott tart most a villanyautó biznisz...

Figyi, azért úgy is kitűnhetne a forgalomból, hogy 10 emberből 9 azonnal meg akarja venni a formája alapján.:)
Azért a BMW csinált már egy-két húbazmeg kategóriás formát, nem hiszem, hogy gondot okozott volna...

whale 2013.09.08. 22:15:34

@Shadowbull: Egyébként nekem nagyon úgy tűnik, mintha a B oszlop után direkt rajzolták volna el a kasztnit, nehogy véletlenül valami harmonikus -akár cuki-bumszli- forma kijöjjön belőle.

n53 (törölt) 2013.09.08. 22:21:02

@whale: "Ez a demo arra volt jó, hogy bemutassák a fanyalgóknak, hogy ha éppen nagyon muszáj, egy széria TESLA ezt is tudja."

Demonstratort acsolni barki tud, egy szinpadi show nem egyenlo a nyereseges csereallomashalozattal. Ezt kene megerteni.

Avant1 2013.09.08. 22:23:21

@Shadowbull: hát nem ismerlek... :D Szóval nem jó megfigyelő vagyok szerinted, mert nincs összevetési alapom. Hát tudod, kettőnk közül én vagyok az, aki rendes sportkocsikat egyrészt kipróbált, ill birtokolt (sőt, Porscheban is vezetett zárt pályán) másrészt Teslában is ült, és nem a gép elől a fotelből ítélte meg az utóbbi autót... Na mindegy, majd megvitatjuk illetve meglátjátok/meglátod úgy 10 év múlva, mi lesz. Én azt jövendölöm, hogy az elektromos autóknak jelentős tere lesz hamarosan, még akkor is, ha ez mihozzánk lassabban és arányaiban kisebb mértékben érkezik meg.

n53 (törölt) 2013.09.08. 22:25:26

Amugy a Better Place mar a harmadik tulajnal jar:
www.timesofisrael.com/bid-by-car-owners-to-buy-better-place-fails/
A csod utan 11 millioert vettek meg, szinten csodbe mentek vele, a harmadik tulaj mar csak 3 milliot fizetett erte (es velhetoen ismet becsodol).
Egy olyan cegert, amibe 850 millio dollart (!!!) pumpaltak.

whale 2013.09.08. 22:29:48

@n53: Igen, kb ezt mondhatták 1902-ben a benzinmotoros autókra is.:))

n53 (törölt) 2013.09.08. 22:37:57

@Rocko-: "de mi mi a fészkes fa..-nak?"

Mert a fent belinkelt videoban ezt a nagyszeru otletet ecseteltek. Aramszedos kamionokat, felsovezetekes autopalyaval, aramszedovel. Azt hittem, lefordulok a szekrol.

@Shadowbull: Nyilvan vannak olyan technologiak, ahol nem lehet elore latni, nem lesz-e strategiai jelentosege a jovoben, es emiatt hajlandoak sokan nagy osszegeket befektetni. De ez szerintem nem az. Egy betoltonyilast vagy egy toltocsatlakozot lehet standardizalni, de egy uzemanyagtankot vagy akksit nem.

whale 2013.09.08. 22:39:08

@n53: Egyébként amennyire tudom, egyelőre nincs szó csereállomáshálózatról. Egyelőre a gyors töltő állomásokat akarják nyomni. Először az USA-ban, aztán remélem hamar ideérnek vele...:DDD
10-15 év múlva szeretnék "olcsó" középkategóriás villanyautót venni. Ha 25000$ körüli áron csinálnak nekem egy Accord, Mondeo, Passat, Laguna méretű autót, addigra mondjuk 5-600 km-es hatótávval, már van egy vevőjük.:)))

TommyStarr 2013.09.08. 22:39:13

@sanyix: Amit leírtál, azt úgy hívják, soros hibrid. A másik, amit lefikázol, az a párhuzamos. Számoljunk egy kicsit hatásfokot.

Van annyi benzinünk, aminek az energiatartalma 100 kJ. Milyen hajtáslánccal mennyi jelentkezik a tengelyen?

Hagyományos hajtáslánc:
- széles fordulatszámtartományú belsőégésű motor hatásfoka: 35%
- sebességváltó hatásfoka: 85%
- hajtómű (differenciálmű) hatásfoka: 95%
Összesen 28,26 kJ jelentkezik a tengelyen.

Soros hibrid:
- adott fordulatszámra optimalizált belsőégésű motor hatásfoka: 40%
- I. hajtómű hatásfoka: 95%
- generátor hatásfoka: 95%
- I. frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- akkumulátor hatásfoka: 92%
- II. - frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- aszinkron vontatómotor hatásfoka: 95%
- II. hajtómű hatásfoka: 95%
Összesen 24,28 kJ jelentkezik a tengelyen, amiből optimális esetben 70%, azaz 17 kJ rekuperálható a következő hatásfokkal:
- I. hajtómű hatásfoka: 95%
- generátor hatásfoka: 95%
- I. frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- akkumulátor hatásfoka: 92%
- II. - frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- aszinkron vontatómotor hatásfoka: 95%
- II. hajtómű hatásfoka: 95%
tehát a tengelyen 10,32+24,28=34,6 kJ energia jelentkezik.

Párhuzamos hibrid:
- széles fordulatszámtartományú belsőégésű motor hatásfoka: 35%
- sebességváltó hatásfoka: 85%
- villanymotor forgórészének megforgatása: 5% veszteség
- hajtómű (differenciálmű) hatásfoka: 95%
Összesen 26,84 kJ jelentkezik a tengelyen, amiből optimális esetben 70%, azaz 18,79 kJ rekuperálható a következő hatásfokkal:
- hajtómű hatásfoka: 95%
- motorgenerátor hatásfoka: 95%
- frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- akkumulátor hatásfoka: 92%
- frekvenciaváltó hatásfoka: 90%
- aszinkron vontatómotor hatásfoka: 95%
- hajtómű hatásfoka: 95%
Összesen 11,4+26,84=38,24 kJ jelentkezik a tengelyen.

Tömegben a soros nem visz magával sebességváltót, de visz 1 db motorgenerátor mellett egy másik generátort, és kétszer annyi frekvenciaváltót.

Persze rengeteget torzíthatnak a segédberendezések hatásfokai, de az elv ugyanaz marad. Nem véletlen, hogy nem nagyon használják a soros hibridet a közúti közlekedésben.

Talán ha kiforrnak és elterjednek az optimálisabb frekvenciaváltók, az állandó mágneses vontatómotorok, a hatékonyabb akkumulátorok, akkor lekerüli a soros a párhuzamos hibridet, hiszen a fogaskerekes hajtóműveket már nem nagyon van hova reszelni, de ma még nagyon messze vagyunk tőle, kb. mint a benzines vs. dízel személyautók a 60-as években.

Rocko- 2013.09.08. 22:40:58

@n53: ja, értem, panem et circenses.

dukeekud. 2013.09.08. 22:52:34

@Rocko-: "@dukeekud.: "es nem a fekek surlodnak, kopnak."
hanem az elektromotor. jobb az?"

Ezt most komolyan irtad ?
Mert ugye nem gondolod komolyan, hogy ossze lehet hasonlitani, az akar 1000 fokra felmelegedo fekpofak kopasat, egy evtizedeken at hibamentesen mukodo villanymotor csapagyainak kopasaval.

Shadowbull 2013.09.08. 23:08:37

@Avant1: igazad van, tesla roadster-t nem vezettem, nagy valoszinuseggel nem is fernek el benne. Viszont mar a Lotus elise is korbeautozza, aminek a villanyos klónja, plane egy rendes sportkocsi amit szazezer dollarert hozzad vagnak.

Quattroman 2013.09.08. 23:55:23

@Schütii:

és a dízel-hidraulikus az szerinted tengelykapcsoló/sebességváltó kombó??

Quattroman 2013.09.09. 00:08:05

@^Santa Claus^:
"Lehetne a villanyos F1ben akár felsővezeték is!! Dupla kiosztásban az előzés miatt! Mekkora ötlet lenne: DRS (ERS?) távolságon belül kinyílik egy másik áramszedő! Mennyi huncutság jöhetne még..."

ilyenekkel tele vannak a vidámparkok, úgy hívják Dodgem....

odamondó 2013.09.09. 08:29:02

Juj mi lesz ha elektromos lesz a forma 1. Semmi.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.09.09. 10:24:18

@Kiflitzsömlével: Höhö. A gyémántbányákban is elektromos-dízel hibrid teherautókkal közlekednek. Igen, azok amelyek akkorák mint egy emeletes családi ház.

Az elektromos hajtásnak akkora bitang nyomatéka van, hogy egyszerűen csak azzal tudnak felmenni az emelkedőn telepakolva.

Sandor Pall 2013.09.09. 15:53:38

És akkor " Ki ölte meg az elektromos autót? " .....csak nézze meg ezt a filmet a sok elektromos autó ellenző.

Kiflitzsömlével 2013.09.09. 21:09:54

@ommm: Rohadt nagy mak, de barki lehet barmi, ha erdekli, csak akarni kell. Es ha vannak akiktol lehet tanulni. Pl nalatok a szerkesztosegben a Stump Andras, aki elott kalapot emelhet barki. Ujsagiro ugyanis akarkibol lehet, olyan szakember, akiben az elmelet/gyakorlat esszenciat alkot, nemigen.

@Ciri: Szaniszlo Ferenc eleg buta ember, nem zarnam ki, hogy csak a penzert csinalja.

@Rocko-: ""es nem a fekek surlodnak, kopnak."
hanem az elektromotor. jobb az?"
- szerintem alapiskolaba menj vissza, fizikaorat ajanlom.

Shadowbull 2013.09.09. 23:32:12

@Sandor Pall: minek nezzunk meg egy szar konteos filmet?

Sandor Pall 2013.09.10. 09:18:07

@Shadowbull: Legalább a fáradságot vedd hogy megnézed. És rájösz hogy nem Összeesküvés elmélet. Ugyanis az olaj lobby érdeke lehet minél jobban lassítani az elektromos fejlesztést, viszont fordítva az átlag embernek, végfelhasználónak?

Shadowbull 2013.09.10. 09:50:59

@Sandor Pall: hagyjuk mar ezeket a butasagokat. olajlobby, persze.

Sandor Pall 2013.09.10. 12:25:51

@Shadowbull: Látod látod, ha megnézted volna nem írnál ilyet. A filmen éppen azok a volt és jelenlegi kormányzati, és autógyári vezető pozícióban lévő alkalmazottak mutatják be dokumentumokkal, videókkal hogy hogyan befolyásolják a törvényhozást és hogyan lehetetlenitette el a további gyártást a nem " létező " olaj lobby.

Shadowbull 2013.09.10. 12:50:23

@Sandor Pall: akkor most hol az olajlobbi? amikor hirtelen a co2 hiszti miatt egy csomo villanyauto hirtelen kinott a foldbol? Musk-ot miert nem lottek meg agyon?

Ne viccelj mar, a villanyauto ma, jo 20 evvel kesobb sem eletkepes onmagaban, nem alkalmas arra amire egy hagyomanyos auto, es az autosok 99%-anak eszebe se jutna megvenni. 20 evvel ezelott meg plane igy volt. a villanyautot a termeszeti torvenyek oltek meg.

Sandor Pall 2013.09.10. 13:48:48

@Shadowbull: A történet 1997-es vagy még korábbi, már akkor majdnem olyan szinten volt a GM EV1-es mint ma a Tesla. Sőt megjelent a Honda, Ford Toyota elektromos autói de érdekes módon egy törvényt hoztak hogy nem lehet forgalmazni. Mindent bezúztak 0 km en! Miért? A vevők(!) Követelték az autókat de nem adtak nekik. Életképes lehetne ha hagynak csak feleannyit fejlesztésre költeni mint a hagyományos autókra. Hidd el emögött az autógyárak is benne vannak. Csak tessék lássek mutatnak be hibrideket hogy befogjak a zöldek száját. Amíg van olaj azt gyártanak. Ha elfogyik előveszik a következő tervet. Hajtsa a következő generációs autót akármi a reklámokkal úgyis elérik hogy azt kell venni. Musk meg talán elég gazdag hogy elnézzék a játékát egyenlőre.

Shadowbull 2013.09.10. 13:58:56

@Sandor Pall: latom neked sem erosseged a tenyekhez valo ragaszkodas. Mi lenne ha tajekozodnal egy kicsit, mielott beszopod a konteokat. Nem mondom hogy vegezz el egy muszaki egyetemet, de legalabb ismerd meg az energaitarolas korlatait.

Sandor Pall 2013.09.10. 14:14:07

@Shadowbull: Amit leírtam az a filmből is van. Mint az a feltalálo aki az új rendszerű energia tárolás szabadalmat eladtta egy cégnek aki jegelte és mint később kiderült a cég mögött a Texaco állt. Nahát.

Shadowbull 2013.09.10. 14:24:33

@Sandor Pall: nezd, ez olyan mint a vallas. Az sem logikus, sem esszeru, de az emberek hisznek benne.

Te ebben akarsz hinni. Engem nem zavar, csak ne akard mindenkinek bemeselni, hogy az a valosag.

n53 (törölt) 2013.09.10. 22:56:37

@Sandor Pall: "A történet 1997-es vagy még korábbi, már akkor majdnem olyan szinten volt a GM EV1-es mint ma a Tesla."

Olom-savas akksival, 60 merfoldes hatotavval? Meg ahogy azt moricka elkepzeli. Nezz mar meg egy Teslat, legyszives.

A film amugy Chris Paine muve, aki az EV1 1117 vasarlojanak egyikekent nem birta felfogni agyilag, hogy 3 ev alatt mindossze 1117 autot eladni (pontosabban: berbe adni) massziv anyagi bukas, ezert filmbe ontotte a seggfajasat es az osszeeskuveselmeleteit. Azt sajnos azota sem sikerult megmagyaraznia, hogy a jelenlegi elektromos autok piacra dobasat miert nem akadalyozta meg az allitolagos olajlobbi.

n53 (törölt) 2013.09.10. 23:07:48

en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1#Costs

"Bob Lutz, GM Vice Chairman responsible for the Chevrolet Volt, in November 2011 stated the EV1 cost $250,000 each and leased for just $300 per month. GM stated the cost of the EV1 program at slightly less than $500 million before marketing and sales costs, and over $1 billion in total, although a portion of this cost was defrayed by the Clinton Administration's $1.25 billion Partnership for a New Generation of Vehicles (PNGV) program."

Lehet persze dajkamesekben is hinni, vagy meg lehet tanulni szamolni.

Sandor Pall 2013.09.11. 10:33:07

@n53: Nem, ólom savas aksi csak az első szériában volt. Fentebb írtam hogy a komolyabb aksit eltűnttették. Mutass egy olyan gyártót aki ellensége a saját termékének. A bérlők meg akarták venni az autót de inkább bezúzta mindet. + az új Hondak és Toyoták is a darálóba mentek újonnan. Azok miért is? A Wikipédiából vett adat akár igaz akár nem de a filmen is csak ennyi hangzott el válaszként: drága volt a projekt. Pont.

Sandor Pall 2013.09.11. 11:03:02

@n53: Ja és hogy nekem is legyen egy összeesküvés elméletem. Az elmúlt 10-15 év alkalmas volt arra hogy a nem " létező " olaj lobby fel vásárolja vagy létrehozza azokat a cégeket amelyek akár már jelenleg is szállít a hibridekhez vagy tisztán elektromos járművekhez. Hozzá teszem ez kizárólag az én verzióm. :)

n53 (törölt) 2013.09.11. 21:08:15

@Sandor Pall: "Nem, ólom savas aksi csak az első szériában volt."

Ez pedig a legyartott autok tobbseget jelenti. Amugy a NiMH akksi is csak 30-40% pluszt hozott.

"Fentebb írtam hogy a komolyabb aksit eltűnttették."

Ne farassz mar, az Ovonics a GM tulajdona volt. Miutan eladtak a Chevronnak, ok meg tovabbi 180 millio dollart oltek bele mielott becsodolt. Tenyleg ilyen nehez felfogni, hogy a korabeli NiMH akksik egyszeruen szarok voltak? Volt neked mobiltelefonod a 90-es evekben, geza?
(Raadasul NiMH akksit kismillio ceg gyart, barhonnan mashonnan is vehettek volna.)

"A bérlők meg akarták venni az autót de inkább bezúzta mindet."

Egeszen addig, mig meg nem kaptak volna a szamlat a valos gyartasi koltsegekrol, a fent emlitett 250.000 dollarrol.

"Mutass egy olyan gyártót aki ellensége a saját termékének."

Mutatok egyet: Porsche. Ok az osszes, altaluk gyartott repulogepmotort (PFM3200) visszavasaroltak es bezuztak, ugyanazert, mint a GM. Sot, a vegen mar odaig mentek, hogy ingyen kaptak toluk a tulajok egy mas gyartmanyu, vadonatuj repulogepmotort.
Latom nem sikerult megertened, hogy egy tobbszaz millio dollaros veszteseget okozo termek minden gyarto ellensege.

"Az elmúlt 10-15 év alkalmas volt arra hogy a nem " létező " olaj lobby fel vásárolja vagy létrehozza azokat a cégeket amelyek akár már jelenleg is szállít a hibridekhez vagy tisztán elektromos járművekhez."

Sorolj fel nehanyat.

Sandor Pall 2013.09.13. 01:24:56

@n53: Originally powered by Delco (now Delphi) lead-acid batteries, they only had a 60-70 mile range and the battery packs often proved defective. After 1998, the defective Delco packs were gradually "upgraded" to Panasonic lead-acid batteries, which increased the range to 110 miles and never failed.

" Egeszen addig, mig meg nem kaptak volna a szamlat a valos gyartasi koltsegekrol, a fent emlitett 250.000 dollarrol"

Ja, mint ahogy valaszt sem kaptak ugy szamlat sem.A lehetoseget sem vetettek fel a megvasarlasra. Amugy szerinted Mel Gibson-nak gondot okozott volna kifizetni? mivel o is a berloje volt tobbek kozt. O is nyilatkozott a filmen.

"Mutatok egyet: Porsche."
Szerinted melyik jarmu utasa kapott volna rohogo gorcsot ha uzem kozben hirtelen leallt volna? Mas a repules egy kicsit uzembiztonsag szempontjabol.

"Sorolj fel nehanyat."
Latom igen szelektiven olvasol....mint irtam ez az EN verziom.En igy csinalnam a helyukben :)

gigabursch 2013.09.16. 10:39:56

Az mennyire kemény lesz, hogy senki sem akar majd elől menni, hogy a menetszélben kevésbé fogyasszon és a végére majd maradjon delej az előzléshez..

Bááááá

gigabursch 2013.09.16. 11:33:16

"de nem tudni még, hogy amolyan Forma-1 csibekeltetőről vagy a belsőégésű motoros Forma-1-et egyszer kiszorító sportágról állítanám-e ezt"

Ez már lejátszódótt néhány helyen és helyszínen.

Vitorlások <-> gőzősök
egyfedelű <-> többfedelű gépek
propeller <-> sugárhajtómű

Lassan kezd átesni a holtponton a fejlesztés és a teljesítmény.
Ez van.

Aztán majd ismét lesz nosztalgiája a belső égésű motoroknak és fogják azt még sokat reszelgetni és eljutnak olyan csúcsokra, mint ahogy az egykori vitorláshajók és hajósok sem képzelték volna magukról, mi lesz 150 évvel később.
(lásd: sportgeza.hu/sport/2013/09/15/katamaran_az_egbe_emelkedik/)

mehemed 2013.12.05. 12:18:01

@TommyStarr: az egész onnantól komolytalan, ahol 35% irsz a benzin motor hatásfokára, amikor még a turbódizel se tud ennyit.