Kit érdekelnek itt a Ferrarik?

  2013. május 18. - Stump András Címkék: múzeum monaco herceg monte-carlo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Mit tennél, ha a fél világ azt hinné, buzi vagy, annak ellenére, hogy van egy fél szakajtó fattyad - a másik fele meg azon problémázna, hogy ki lesz a trónörökösöd? Ráadásul az országodban rendezik meg a világ leghíresebb raliját és mellesleg az egyik legőrültebb Formula 1-es nagydíjat. Ugye, hogy elkezdenél autókat gyűjteni?

Azt hiszem, sokan cserélnének II. Alberttel, Monaco hercegével. Én legfeljebb azért irigylem egy kicsit, mert az ötvenedik születésnapjára építettek neki egy autót. Nem felújítottak vagy átalakítottak, hanem konkrétan építettek. Kitalálták, megtervezték, legyártották, összerakták, és elnevezték Albertről.

DSC09735

Lehet, hogy nem a világ legszebb autója, lehet, hogy nem is valami ügyes gép, de azért hízna a májam, ha rólam nevezték volna el. Amúgy egy 650 lóerős, 4,5-es V8-ast kapott a karbonszálas kasztnis ALA 50 (ALbert Anniversaire, ugye), amelynek talán az a legérdekesebb tulajdonsága, hogy négyféle üzemanyaggal is megy: benzinnel, metanollal, LPG-vel vagy metánnal. Ja, ha még nem mondtam volna, a herceg nagy rajongója az alternatív üzemanyagoknak, és itt nem a használt étolajra gondolok.

DSC09737

Az MCA, azaz Monte Carlo Automobile által gyártott ALA 50-est a herceg privát kis múzeumában találtam, amikor a hercegségből induló WRC-futam alkalmából jártam Monacóban. Nagyjából fél óra jutott a gyűjteményre, aztán indulni kellett a Col de Turinire, bár ha tudtam volna, hogy mi vár rám odafent, akkor talán inkább lent maradok. Mindenesetre futottam egy kört a múzeumban, és kattintgattam párat - ahol úgy éreztem, valamiért érdemes megállni, lőttem pár fotót. Ennél nyilván jóval több autó van, de mindre nem jutott idő, legyen hát ez egy végletesen szubjektív ízelítő.

DSC09700

Hello, ez itt Albert gyűjteménye, köszön felnyitott szemekkel egy Stratos a bejáratnál. Nem rossz unaloműző, amíg sorba áll az ember a jegyért. Csak a V6-os mérges rikoltozása hiányzik, hogy lélekben ott legyünk egy korai 70-es évekbeli Monte Carlo ralin. Végre azt is megtudtam, hogy a HF rövidítés a korabeli Lanciákon a high fidelity-t jelöli. Ne kérdezzék, miért.

DSC09703

Az első meglepetés odabent egy raliautónak látszó Ferrari. Lámpasor egy 308-ason? Megőrültek ezek? Az adattábla elárulja, hogy ez egy Gruppe 4-es versenyautó, amivel a hetvenes évek vége felé indultak aszfaltos ralikon és pályaversenyeken. A Gruppe 4-es 308-asok nem a Ferrarinál készültek, kiadták őket bérmunkába egy környékbeli műhelynek, ahol átalakították őket szárazkarteresre és rápakoltak egy Kugelfischer-injektort, amivel 310 lóerőt sikerült kihozni a háromliteres V8-ból. Sok műszaki hiba és kiesés után végül az 1981-es Targa Florión tudott győzni egy 308-as, és nagyjából ez az egyetlen említésre méltó sikere. Ettől függetlenül elfogadnám, nem mehet rosszul.

DSC09714

Amikor megláttam a T1-est egy Citroen DS mellett, kezdtem úgy érezni, kicsit hétköznapi ízlése van a hercegnek, még ha jól is indított a Stratosszal. Oké, hogy ezek mind valamilyen szinten autótörténelmi ikonok, de egy Monacói hercegtől kicsit lapos, hogy odaállít egy Transportert. Aztán belegondoltam, hogy mennyire ritkák lettek ezek a mozdonyorrúak, és a DS is egy ufók építette kreténség, még ha elég sokat is látni belőle mostanában. Attól, hogy egy kétéves is felismeri, nem kisebb a jelentősége.

DSC09717

Ugyanez érvényes a Willys Jeepre is, amelynek áttételesen a magyar dzsip szót is köszönhetjük. Ez még egy korai, kilenclyukú hűtőrácsos, a hétlyukút később védették le, amikor kitalálták, hogy erre fogják alapozni a corporate identityt.

DSC09718

A lánctalpas frigónak kinéző tárgyról már a felirat is elárulja, hogy expedíciós jármű. Kicsit keveslem rajta azt az egy szál fényszórót, de az is igaz, ha jókor megyünk a sarkvidékre csapatni, akkor egyáltalán nem kell lámpa.

DSC09719

A kutatói-harcászati sarokhoz tartozik még ez a ponyvatetős féllánctalpas is, amelynél érdekes kartervédő-megoldást találhatunk: az orrára szerelt görgőnek más értelmét nemigen látom, hiszen nélküle sem lenne rosszabb az első terepszög.

DSC09724

Monacóban vagyunk, csónak nélkül nem ússzuk meg. De ha egy F1-es powerboatról van szó, nem is bánom. Ezzel a konkrét példánnyal nyerte meg Guido Cappellini a tízedik világbajnoki címét 2009-ben. Gondoljunk csak bele, tíz vb-győzelem. Ennyi nincs se Loebnek, se Schumachernek. Csak Cappellini éppen egy másik sportágat választott, ahol nem volt egy Bernie Ecclestone.

DSC09733

Kétütemű, hathengeres, 2,5 literes Mercury-motor van ráakasztva hátul, 400 lóerővel tekeri a hajócsavart. Három másodperc alatt van százon, 256 a vége. És ezt vízen. Kipróbálnám egyszer.

DSC09725

Megint egy Ferrari. Ferrari? A Dino hivatalosan nem az, pedig a Ferrarinál találták ki, konkrétan Enzo fia dolgozott a V6-os motoron, és nagyrészt a Ferrarinál is készült. A Commendatore nem akarta, hogy a Ferrarikhoz képest olcsó, a Porsche 911-est kihívó középmotoros kis sportkocsik bármilyen szinten is elhalványítsák a Ferrarik csillogását, ezért a 24 évet élt fia nevével vezette be az almárkát. Gondoljon mindenki, amit akar az öregről.

DSC09730

Mekkora királyság volt a saját korában a Countach. Az ő lelkén szárad a Lambo-ajtó, meg még sok minden más. Lehet, hogy sokan istenkáromlásnak érzik, de szerintem mára kicsit nevetséges ez a kései Countach, mint a legtöbb 80-as évekbeli vadhajtás. Az első szériában még volt valami dög a hetvenes évekből, de az sincs sehol a mennyei Miurához képest. Ejnye, Albert, beújíthatnál egy Miurát, hiszen van, aki olyannal jár Monacóban, a saját szememmel láttam másnap elgurulni előttem az esőben.

DSC09677

Istenem, a Miura. Amikor megláttam, elfogott a szívdobogás. Mennyi képet láttam róla, papíron és TFT-n, de talán már CRT-n is. De amikor ott álltam mellette, még sokkal intenzívebb volt a hatás. Pláne, hogy csak úgy le volt támasztva a parkolóban, szemmel láthatóan nem múzeumi darabként tartották, még az oldala is meg volt húzva kicsit. Azok a szempillák, amik a valóságban felismerhetően menetszállal összefogott barkácsolt lemezek, mint ahogy a hűtőrács is. Az egész olyan kedvesen egyszerű, mintha sufniban rakták volna össze egy zseni kukába dobott skicce alapján. Imádnivaló, megérdemli ikon-státuszát.

DSC09746

De bújjunk vissza a múzeumba, van ott más olasz döbbenet. Talán a Safari-ralira készítették fel ezt a Delta Integralét, legalábbis nagyon durva a kengururács az orrán azzal a debella lámpasorral. A Martini-festés végtelenül szexi, nem véletlenül rángatja elő a Porsche a mai napig a 918-as díszeként. Bármennyire is csodálom a Miurát, inkább kéne a Lancia, pár szett gumival. Ahogy ezt elnézem, közvetlenül a múzeumból kitolva bármikor fel lehetne menni vele a hegyek közé.

DSC09750

De ha hegyi szerpentinről van szó, lehet, hogy mégis inkább a Renault 5 Turbót vinném. Ez a középmotoros veszedelem mindent vitt a kvartettemben. Ötéves korom óta vágyom rá. Talán sosem lesz meg, de egyszer legalább kipróbálnám. Lehet, hogy egy mérhetetlenül ideges, vezethetetlen turbós vacak, de ha ez derülne ki, legalább nem vágynék rá tovább.

DSC09762

A másik francia vágyálom az Alpine A110. Ez a forma egyszerűen fenomenális. Rá is mondanak kígyót-békát: gyenge, béna, alattomos. Én azért szívesen elvinném egy körre, hogy meglássam, mit művel. Különben is: aki ilyen szép, annak talán már nem is kell annyira jónak lennie. Kár, hogy ennek ennyire kiemelték az elejét, a szín, a felnik, minden más tökéletes.

DSC09770

Egészen másképpen szép ez az Alfa. Ha nő lenne a Giulia Spider, megfulladnánk a parfümfelhőben, mégis végzetes vonzalmat éreznénk a vastag rúzs, a fűző és a kissé émelyítő harisnyakötő ellenére. A krómtól roskadozó orr nagyon vékony kötélen egyensúlyoz: eggyel több küllő a hűtőrácsban, egy kicsit szélesebb lámpakarika, és undorodva fordulnánk el a giccstől. De így még éppen emészthető, és a maga nemében gyönyörű.

DSC09776

Emlékeznek még Thierry Boutsenre? Nyert magyar nagydíjat is, 1990-ben. Ez a Sasol Jordan volt az utolsó F1-es autója a belgának, meglehetősen érdekes nevű szponzorokkal. Ki tudja, miért került éppen ez a Jordan a herceg múzeumába, mindenesetre már csak az Osama writing instruments felirat miatt megérte.

DSC09782

A Formula 1-es zug közepén természetesen megint csak egy Ferrari áll. Az F1-89 a Ferrarihoz frissen érkező Mansell első autója volt, amelynek az emlékezetes hungaroringi menetelést is köszönheti. Csak nekem tűnik úgy, hogy az még egy másik Formula 1-es bajnokság volt?

DSC09786

Nem tudtam, hogy létezik ilyen autó, amíg meg nem láttam ezt a múzeumban. Talán nem akkora szégyen, hiszen ez a Mercedes-Benz SLR McLaren 75 darabos különkiadása, amely Stirling Moss névre hallgat. Miután befejezték a mezei SLR gyártását a McLarennél, még csináltak egy kis szériát ebből a 200 kilóval könnyebb, tető és szélvédő nélküli speedsterből. Nem vagyok nagy Merci-rajongó, de a 650 lóerős, kompresszoros V8-ast megkergetném a háztömb körül. 3,5 másodperc alatt van százon, 350 a vége. Vajon milyen lehet szélvédő nélkül menni 350-nel?

DSC09796

Hányan tudják egyáltalán, hogy a Napier egy autómárka volt? Nem is akármilyen. Ez a zöld T78-as a herceg őseinek az első autói közé tartozott, orrában egy komoly, 2,7-es négyhengeressel. Akinek mond valamit a British Racing Green, jobb, ha tudja, hogy ennek a T78-asnak a vert Napier zöldje lett később az angolok versenyszíne.

DSC09803

A Nash-Healey-nek sem egyszerű a története. Amerika első háború utáni sportkocsijának mondják az amerikai Nash-hajtásláncból és egy angol Healey alvázból összekendácsolt roadstert. Ennek az 1952-es modellnek ráadásul az olasz Pininfarina tervezte a kasztniját - ezek után mondja valaki, hogy újkeletű az autóipar globalizációja. Könnyen lehet egyébként, hogy pont a logisztikai költségek miatt nem lehetett sikeres az autó: a Nash-motorokat Amerikából szállították Angliába, a Healey-hez, ahol úgynevezett rolling chassis-kat, vagyis üzemképes, karosszéria nélküli alvázakat gyártottak, amiket aztán elszállítottak a Pininfarinához, hogy rákalapálják a lemezeket. Mire végül visszakerültek az USA-ba, közel 6000 dollárra hízott az árcédula, miközben 3500-ért árulták a Corvette-eket.

DSC09808

Nem dramaturgiai szándékkal hagytam a végére, véletlenül éppen a Facel-Vega volt az, ami elől erőszakkal rángattak el, mert indulni kellett ralit nézni. Ha a Miuránál remegett a térdem, itt végképp elgyengültem, könnybe lábadt a szemem, és kényszeresen motyogtam értelmetlen szófoszlányokat. Aki tudja, mi ez, megérti, miért.

A Facel-Vega volt az ötvenes-hatvanas évek Veyronja. Azzal a különbséggel, hogy ez állítólag tényleg jó volt. Én is csak olvastam róla, illetve most már láttam is, sőt, titokban megérintettem, de ha Stirling Moss lelkendezett róla, én hiszek neki. Facel-Vegája volt többek között Pablo Picassónak, Frank Sinatrának, Francois Truffaut-nak is, de én inkább Moss véleményére adok, őt pedig állítólag nem lehetett kirobbantani belőle.

DSC09811

A V8-as Chrysler-motoros, alvázas, merev tengelyes kétajtós kupék a saját korukban elképesztő teljesítményűek voltak, kétszáz körüli végsebességgel, egekig magasztalt futóművel. A hirtelen nagy sikerű, de rövid életű autómárkának többek között az okozta a vesztét, hogy Albert Camus, a méltán híres francia író kiadójának Facel-Vegájában halt meg, ráadásul úgy, hogy vonattal akart utazni, de utolsó pillanatban mégis beült az autóba.

Azt hiszem, mégis át kell értékelnem az Albertről alkotott képet. Téves volt az első benyomás, a bejárat környékén elszórt kommersz autók alapján. Akinek Facel-Vegája van a múzeumában, nem lehet rossz ízlése. És a ménkű üssön bele, ezért sokkal inkább irigylem, mint a vacak ALA 50-esért.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr445305039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakonyibetyarbandi81 2013.05.18. 11:25:09

érdekes cikk volt
a ponyvatetős féllánctalpasnál henger nem kartervédő
biztos jön majd valaki aki elmagyarázza

Leadfoot 2013.05.18. 11:30:12

Ejtőernyős dzsipp. :-)

Aiuppa (törölt) 2013.05.18. 11:42:55

(speedsternek hívják a csökkentett szélvédő magasságú roadstert, de soft topja is lehet mint pl az '57es 356a speedsternek. de az a stirling moss egy spyder. nem a biszem-baszom managerekre kéne hallgatni 'dolgozzanak' is akár közvetlenül a gyárnál)

frankee200 2013.05.18. 11:44:15

a ponyvatetős féllánctalpasnál a henger nagy terepszögnél felütközik és mivel forog azon keresztül még akkor is felmászik meg le ha az első kerék nem éri a földet.

shinichi 2013.05.18. 11:48:44

Ja. A féllánctalpas orrán a görgő egy... görgő. Pontosan arra való, amit a cikkíró majdnem megsejtett. Ennek segítségével az első terepszögnél magasabb/meredekebb akadály is leküzdhető. Pl. a Rába Botondon is volt, csak azon kétrészes, nem ennyire feltűnő ez az elem.

Cifu78 2013.05.18. 11:50:22

@bakonyibetyarbandi81: a Citroën-Kégresse féllánctalpas orrán látható "hordó" divatos volt az 1920-as és 30-as években, gyakorlatilag a terepjáró képesség javítására találták ki, ha valami akadály került a jármű orra elé, akkor a hordó felfeküdt rá, a lánctalp ugye tolta előre, és megemelte a jármű orrát, a remények szerint annyira, hogy aztán az első kerék is már talajt tudjon fogni majd.

Citroën-Kégresse terén amúgy: amicale-citroen.de/wp-content/uploads/2011/02/kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf

Rocko- 2013.05.18. 12:26:53

izé, az a féllánctalpas, az véletlenül nem egy Botond?
totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/03/16/a_legendas_botond/

a tartalmas galériát köszönjük, és az élményből is sikerült valamennyit átadni.

Rocko- 2013.05.18. 12:28:48

@bakonyibetyarbandi81: elvileg terepgörgő.

@shinichi: de akkor ez nem egy Botond?

kifordított nagyanyó 2013.05.18. 12:50:43

Azért ez a fattyazás kicsit durva volt.
De szép a gyűjtemény.:P

bisztosjomunkasember 2013.05.18. 13:35:39

Mar evek ota olvasok autos cikkeket,de az angliai Beaulieu [bjü:li] -ben talalhato muzeumrol meg nem irt senki ha jol tudom.Nekem volt szerencsem szetneznem ott,azt gondolom a vilag legjobb-legnagyobb motor/gepjarmu/autos muzeuma //www.beaulieu.co.uk/

zobod 2013.05.18. 13:41:34

Szuper gyűjtemény, jó volt látni így közvetítve is. Viszont kövezek :)

ChristianTroy 2013.05.18. 14:43:42

Ausztriában a hegyekben egyszer beleszaladtam egy Mercedes túrázó csoportba. Ott láttam először -ezekszerint- Stirling Moss SLR-eket, mellettük SLS-ek és SLR-ek is. Vicces látvány ahogy a falvakban elvonul közel 1 milliárd Ft.

Raticus 2013.05.18. 15:04:35

Mikor nekem volt szerencsém szétnézni a gyűjteményben egy aukciós ház is tartott ott pár autót. Volt köztük egy F40-es is. Megérintettem, lehet utálni. :)

1127ccm 2013.05.18. 15:13:39

Azt a mindenit, de csodalatos gyujtemeny! Ejj milyen lehet egy Miuraval esoben fejfajas nelkul kocsikazni, vagy hazamenni es a garazsban egy lancia stratos bamulna vissza. Mikozben elmennek mellette az ujjammal vegigkovetnem a konturjat...

krepsz_zoltan 2013.05.18. 16:52:34

@Rocko-: nem Botond, hanem Citroen.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.18. 18:41:42

Január óta ezt a posztot vártam!

krepsz_zoltan 2013.05.18. 19:05:59

@Rocko-: szívesen, ha érdekel a járgány, a C4F alapján épült P17-es típus után keresgélj a neten.

johnclayborne 2013.05.18. 19:08:51

Ezek Istencsászárok!!!! Minden elismerésem a gyűtjőnek!

Luighi 2013.05.18. 20:01:41

A Jamiroquai énekese Jay Kay az aki az "utcán tartja" -mozgásban- a Miuráját. Lehet épp Ő volt az aki Monacóban tolta? (Csak azért gondolom, mert nem sokan ennyire bevállalósak a Miurájukkal)

Nem is túl régen még az autoscout24-en még volt eladó Miura, mára elfogyott a "készlet". Countach 140e Euro-tól vehető most.

József Barti 2013.05.19. 09:52:07

és pont a ds maradt ki ... :(

DogTheDog 2013.05.19. 11:56:52

Pedig a DS akkora legenda,hogy kisse leesett az allam a lefikkantasan.Lehet itt izzadni a Miuran,ami egy halom lom,persze a sznobok miatt draga lom.Meg fenyezni a Dinot,aminek a vilag legunalmasabb sztorija es kinezete is van.
A DS-t amikor bemutattak,aki nem sikoltozott,az gondolkozott,es probalta megerteni amit lat.A korahoz kepest urtechnikanak szamito auto megoldasait nem volt egyszeru megerteni egy atlagos embernek.

tiramiska 2013.05.19. 15:10:53

Nem rossz gyűjtemény, de azt hiszem Sinsheim-i múzeumhoz sehol sincs... Írhatna már arról vki egy cikket, tényleg nagyon komoly hely! Autó bziknak kötelező! ;)

tiramiska 2013.05.20. 14:30:12

OK. beleszaladtam, de nem vok akkor a fun hogy ismerjem az elmúlt 10 év összes blog bejegyzését... ;)
Amúgy, elég lett volna egy "volt ilyen" is....

tiramiska 2013.05.25. 06:43:01

Én, jól szórakozom! LOL :D :D :D