Egyszer az életben

  2013. január 26. - Stump András Címkék: rali úton monte carlo wrc

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

Milyen buta halál már buszbalesetben elpatkolni – nyilallt belém egyszer csak, ahogy meg-megcsúszó hólánccal küzdötte felfelé magát a King Long a Turini hágó irányába. Közvetlenül az ablakom alatt még három szint látszott a behavazott, szorosra fűzött szerpentinből, az minimum harminc méter, a szakadék alja ködbe vész. Megint moccant egyet oldalirányban a busz hátsó tengelye, nekem meg eszembe jutott, hogy amikor megérkeztek hozzánk az első kínai buszok, a volánosok azt terjesztették, hogy a kerékcsavarok olyan rövidek, csak három menet fog.

Vajon elbír egy ilyen vékony szalagkorlát egy ekkora buszt?

Nem is kell eltörnie semminek, elég egy hófödte kátyú vagy egy alámosott, letöredezett aszfaltdarab, egy kerékkel már le is csusszantunk a latyakban az útpadkára. Megdől a rozoga minibusz, kibillen az egyensúlyából, és vidáman bucskázunk lefelé. Tán pont a minket követő fekete VW Transporterek egyikére pottyanunk; kábé hat méterrel alattunk van most az egyik, jól palacsintává lapítjuk.

Az első puffanást talán még túlélem, legfeljebb a kétes minőségű bőrrel bevont kartámasz töri el egy-két bordámat. De ahogy bukfencezünk lefelé, jönnek a csomagok a polcról. Egy krokodilbőr ridikül kilincse beakad a fülcimpámba, és leszakítja. Így jártam, Niki Lauda és Van Gogh társaságába keveredtem hirtelen, bár ha megkérdezik, hogyan történt, legfeljebb egy ridikülre hivatkozhatok. Az öröm nem tart sokáig, már a második szintnél járunk, és nincs megállás.

A bodega már teljesen összeroncsolódott. Csang bácsi nem szólt a műszakvezetőnek, amikor fröcskölt a CO-gép és vacakul hegesztette oda a zárt szelvényt a gyárban, így az tőből kiszakad és átszúrja a combomat. Van, aki rosszabbul jár, például aki a kezemből kirepült tükörreflexes gépet kapja a nyakába, de várjunk csak, mi száll felém a levegőben? Egy strasszos tokba bújtatott iPhone fele: az előző bukfencnél törhetett ketté ilyen szépen, így most érsebészi pontossággal találja telibe a halántékomat. Ez már lekapcsolja a villanyt, röviddel, mielőtt feltrancsírozna az üléstámla a mögöttem utazó debella állat súlya alatt.

A fekete kisbuszok megszállták Monte Carlót

Szóval nem valami dicső halál a buszbaleset, de panaszkodni úgysem fogok már. Nincs is okom rá, harminchárom és fél év alatt sok szép, és még több csúnya dolgot láttam, tapasztaltam, sokan száz év alatt nem gyűjtenek ennyi élményanyagot. Remélem, a fél iPhone behatolása előtt legalább az előzetes még lepereg az életem filmjéből. Aztán talán kapok még egy harminc másodperces flekket a híradóban, és poszt is lesz biztosan. Remélem, Koncz Jani írja, azt páran megkönnyezik majd. Vagy Csikós, és akkor mindenki elkésik a temetésről, mert még nem ért a végére, de félbe hagyni nem lehet.

Pedig olyan szépen indult minden. A Nizzába tartó gépen Jacky Ickx mögött utaztam pár sorral - mindig csodálattal vegyes tisztelettel nézek fel az öregekre, akik a HANS és KERS nélküli időkben autóztak nagyokat. Nem mintha puhánynak tartanám a mai Monte Carlo rali mezőnyét, amit éppen el szeretnék csípni a hágón, de per pillanat nem tudnám megmondani, kiket fogunk harminc év múlva olyan áhítattal emlegetni, mint ma Ari Vatanent vagy Juha Kankkunent. Rendben, Loeb a kilenc bajnokságával beírta magát a történelemkönyvbe. Annak ellenére, hogy az ő lelkén szárad a rali vb elunalmasodása, minden tiszteletem az övé, bár nem tartom akkora arcnak, mint mondjuk Marcus Grönholmot. Persze most is ő vezet, mármint Loeb, pedig lassan már csak hobbiból autózik, idén mindössze négy ralin indul.

Kicsit piszkos

Amikor a monacói hotelben a forgóajtónál kimért léptekkel Carlos Sainz jött szembe kék volkswagenes dzsekiben, még tele voltam reményekkel. A reggelinél Jari-Matti Latvalával együtt álltunk sorban, aki tavalyelőtt megautóztatott Angliában. A szálloda előtti parkolóban pedig szíven döfött egy Miura. Nem is értem, miért van görcsben a gyomrom ebben a nyomoronc buszban, hiszen tegnap titokban megérintettem a vérvörös Lamborghinit. Mit várok még az élettől?

Géniusz vagy, Marcello Gandini

Délelőtt, amikor lementünk a szervizparkba, tengernyi élmény tolult fel bennem. Alig pár méterre onnan, ahol most a Michelin gumis kamionja parkol, szervizeltünk mi is két éve. Az egy kicsit másféle rali volt, de ugyanúgy pörgött a racsnis kulcs, mint itt most. Akkor a lengyel srácok megfáradt Pajeróján állítottunk szelephézagot bajtársiasságból, nehogy ezen múljon, hogy elviszi-e őket Bamakóba, most a Michelin kitelepült bázisa tölti be a placcot. Van némi kontraszt.

Van néhány gép, ha egyszerre sok gumit kell szerelni

Félbe kell szakítanom az ábrándozást, megállt a King Long. Nem férünk el egyszerre a szembe jövőkkel. Kikerülnek minket, megint megrázza a bódét az életéért, illetve a miénkért küzdő hajtáslánc, de nem mozdulunk, csak oldalirányban. Még egy próbálkozás, de a helyzet csak romlik. Szerencsére most a jobb szélen van a sziklafal, és arrafelé oldalazunk. Én nem látok sok esélyt, de a sofőr nem adja fel, amíg centikre az út szélétől meg nem állunk.

Inkább gyalog, mint ezzel tovább

Hurrá, elakadtunk! Őszinte örömöt érzek, amikor megroppan a hó a talpam alatt. Hátizsákomban a fotós cucc, négy kilométerre a Turini hágó, hamarosan indul a mezőny. Páran maradnak taszajgatni a buszt, de amikor meglátom, hogy elhagytuk a bal oldali hóláncunkat, inkább nekiindulok gyalog. A mezőny második felét talán még elcsípem. Aztán úgyis még két kört mennek ezen a gyorsasági szakaszon.

Ahogy a friss hegyi levegőt szívom, kitisztulnak a gondolataim is. Ember, a Monte Carlo ralin vagy, az egyik legveretesebb motorsport eseményen. Százkét évvel ezelőtt, gondolom, azért hozták ide az autóikat a legnevesebb gyártók, hogy a monacói gazdagoknak az orra alá tolják a portékát, lám, hóban-sárban is elboldogulnak, mit nekik a közút. Ma kicsit másról szól a rali, de az előkelő hangulatból egy kicsi még megmaradt.

Íme, a leglassabb Formula 1-es kanyar

Monaco az a hely, ahol egészen természetesnek tűnne, ha a Rollereknek, Bentley-knek először csak az orra kanyarodna be a sarkon, az autó többi része meg csak utána, mint a rózsaszín párducos rajzfilmekben. Itt a pincér célszerszámmal, morzsakaparó félhüvellyel jár körbe a desszert szervírozása előtt, hogy a kenyérről lepattant három apró morzsát eltávolítsa; nem várható el, hogy a szorbét összepiszkított terítőn fogyassza el az ember. És amíg az urak a szorbéval foglalatoskodnak odalent, addig a srácok (és csajok) az 1600 méteres hágóra kaptatnak felfelé. Egyesek tüsszögő, durrogó gépekkel, mások szuszogva, fújtatva, gyalog.

Persze nem én vagyok az egyetlen, falkákban zarándokol felfelé a nép, kerülgetve az út szélén parkoló autókat, és az igazán kemények sátrait. Amikor két kilométeres távolságból meghalljuk az első rekedt motorhangot, mindenki visszavált egyet, és megkétszerezi a tempóját. Az elsőkről lemaradunk, de úgyis lesz még két kör, nyugtatgatjuk magunkat.

Azért megérte felmászni ide

Az igazat megvallva, nagyobb izgalom volt feljutni a Col de Turinire, mint nézni a versenyt. A legjobb helyekről két kanyart lehet belátni, úgy, ahogy, a percenként érkező autók pedig szemmel láthatóan lábujjhegyen közlekednek, talán minden tizediknél látszik csak, hogy keményen odateszi magát. A hangulat viszont fergeteges: amikor éppen nem futballindulókat énekelnek a franciák, beindítanak egy láncfűrészt, és túráztatják, mintha raliautó lenne. Sötétedéskor felcsapnak a tábortüzek lángjai is, és előkerülnek a tűzijátékok, jelzőfények – nagy a buli.

Hölgyeim és uraim, a Col de Turini

Kattogtatom a gépet és áldom a sorsot, hogy az utolsó kilométereket gyalog tettem meg, így még lendületből fűt a szervezetem. Vannak, akik sarkkutatói szerkóban dacolnak az időjárással, ők megfelelő ruházatot választottak, de a többség már reszket a hidegtől. A havazás esőre váltott, ami még jobban áztat, embert és utat egyaránt.

Túlsúlyban voltak a franciák

A pályán a húszcentis széttúrt hó kezd átmenni latyakba, és ahogy kinézek a fényképezőgép mögül, rájövök, nem gyávaságból óvatoskodnak a versenyzők. Nem véletlenül hajtogatják állandóan a Monte Carlo ralival kapcsolatban, hogy a folyamatosan változó körülmények miatt olyan kiszámíthatatlan. Csak éppen más olvasni és más megtapasztalni. Lent a tengerparton hat-nyolc fok és eső volt, onnan indult a mai etap is. A hegyoldalban hirtelen váltott át az eső havazásba, fent a hágón pedig éppen valami jeges esőféleség szitál a nyakunkra a mínusz kettőben. A hegy északi oldalán meg, gondolom, még hidegebb van, ott helyenként jegesre fagyhatott az út. És erre mondták azt a michelinesek odalent, hogy idén legalább nem kell agyalni a gumiválasztáson: egyértelműen a szögessel kell menni, amíg van belőle.

Mind fekete és kerek

Ide kívánkozik Juha Kankkunen mémmé vált válasza az 1999-es finn rali 23. gyorsasági szakaszának végéről, ahol azt kérdezték tőle, milyen gumival ment: fekete, kerek Pirellivel. Akkoriban még a mostaninál is nagyobb titkolózás ment a gumikérdés körül, de tavaly óta a fekete, kerek Michelin lehetne az univerzális válasz, mivel azzal megy a WRC-mezőny eleje; itt Monte Carlóban konkrétan tizenegy autó.

Ezt a négyféle gumit fogják használni idén a WRC-s nagyfiúk


Amióta a szabályok módosítgatásával megpróbálják a ralizást környezetbarátabbá és elérhetőbbé tenni – mindkét törekvés nyilván csak relatív skálán értelmezhető – a gumifejlesztés is más irányba fordult. A tapadás mellett az élettartam is egyre fontosabb szerepet játszik, amire a legjobb példa az idei Monte Carlo rali.

Autónként ugyanis összesen negyven gumit használhatnak a versenyzők itt, amit a legjobb tudásuk szerint kell beosztani. Elsőre soknak tűnhet a tíz garnitúra, de egyrészt több mint kétezer kilométer a táv, ebből közel ötszáz gyorsasági szakasz, másrészt a negyvenből összesen húsz lehet szöges gumi, pedig a versenyzők idén a legszívesebben mindenhol azzal mentek volna. De mivel spórolniuk kellett a gumival, sokszor vegyes kombinációt, négyből két szög nélküli téli gumit használtak.

Idén Monte Carlóban ez volt a nyerő gumi

A szöges gumi itt Monacóban persze nem lehet olyan, mint amilyet a svéd ralin használnak. Itt a fémbütykök csak az abroncs két szélén vannak, és legfeljebb 15 milliméteresek, s itt maximum két milliméternyit lóghatnak ki a futófelületből. A svéd ralihoz gyártott gumik és bütykök hamar tönkretennék az itteni aszfaltot, egyéb problémákról nem is beszélve.

Nem csak ezeket az aprószöges gumikat gyártja a Michelin exkluzívan a Monte Carlo ralihoz, de van egy Michelin Pilot Sport SS2 (super soft - szuper lágy) keverékük, amit csak az itteni alacsony hőmérsékletekhez használnak. Persze brandépítési okokból ugyanazokat a típusjelöléseket (Pilot Sport, Pilot Alpin A4) írják a versenygumikra is, mint a legjobb utcai abroncsaikra, de ne higgyük azt, hogy ezeknek a gumiknak sok közük van a szériaautókhoz gyártottakhoz. Szép is lenne, ha négy-ötszáz kilométer alatt ledarálnánk egy szettet – nagyjából ennyire vannak belőve ezek a versenygumik.

Ebben éppen nincsenek szögek

De amióta a viszonylagos tartósságnak ekkora szerepe van a WRC-abroncsok fejlesztésében, egyre több technológiát tudnak átvenni az utcai gumikhoz - mesélte a michelines Pascal Parrent a szervizparkban. Az egyik élő példa a Twaron, egy ördögi erős aramidszál, amit először a jordán ralin alkalmaztak az abroncs szerkezetében, hogy kevesebb defektet szedjenek össze a sziklás talajon, mára pedig már benne van a komolyabb utcai Michelinekben is.

Rali-nézőként meg kell szokni, hogy aki fent a hegyen, egyenes adásban kapja az arcába a latyakot, az értesül utoljára a történésekről. Mi is utólag tudtuk meg, hogy a verejtékben úszó pilóták közül többen is azt nyilatkozták a Col de Turiniről lejőve - ez volt életük legkeményebb gyorsaságija, sosem mentek még ilyen nehéz körülmények között. Az egy dolog, hogy a tapasztalt rókák állítása szerint a kilencvenes évek közepe óta nem volt ilyen kemény havazás és hideg a Monte Carlo ralin, de mivel a Turini hágón át vezető három gyorsasági szakasz az utolsó öt között volt, a leginkább alkalmas szöges gumik is fogytán voltak az autók többségén.

Egyszer minden tönkremegy

Legyinthetünk arra, hogy a nézők csak hólánccal voltak képesek felmenni, de a Col de Turinin át vezető első gyorsaságit megnyerő Bryan Bouffier közel 24 perces ideje a 23,5 kilométeres szakaszra magárét beszél. Hatvanas átlagot sem tudott hozni, ami a WRC-ben olyan, mintha mi harminccal mennénk a városban. Én életemben először voltam a Col de Turinin, nincs összehasonlítási alapom, csak amit videókon láttam, de azt azért lehetett érezni, hogy az eredetileg kétmilliméteres, útközben elszikráztatott bütyköcskék nem sokat értek a sűrű latyakban. Egy sima téli gumival pedig – még ha a világ legjobbja is – küzdelmes lehetett a háromnegyedében hófödte szerpentin.

Van egy hangulata az éjszakai ralinak

A második menetre már besötétedik, így nem csak azért töltheti meg didergő szívemet a meleg boldogság, mert havas ralit nézhetek a Col de Turinin, hanem mert mindezt sötétben tehetem. Hiszen akit egy kicsit is érdekel ez a furcsa sportág, az büszke elégtétellel vési be az életben látni kívánt dolgok listájának előkelő pozíciója mellé a vastag pipát, amikor a szakadó esőt átdöfi a kilencszeres rali világbajnok szúrófénye. Loeb szolid durrogással átcsörtet a flikkflakkon, óvatosnak tűnik, de marad mögötte egy kis versenybenzin-szag.

Dani Sordo, aki végül harmadiknak futott be

Aztán jönnek a többiek - nem mindegyik autóról tudom megállapítani, ki ül benne, csak ha sikerül lekapni a fényképezőgéppel a hátsó oldalablakot. Talán tíz autónyit bírok ki a cudar időben, de nem csak én vagyok vele így, oszlani kezd a tömeg. Én bemenekülök az óvóhelyre, a Michelin vendégeinek fenntartott sátorba, ahol időközben mindenki a ruhái szárítgatásával van elfoglalva, mivel hamarosan indul a transzferünk vissza a városba.

A busz felé igyekezve láttam, hogy a mezőny második fele már civil tempóban ment végig, úgy tűnik, valami történhetett, etapot csináltak a gyorsaságiból. Később tudtuk meg, hogy néhány néző becsúszott egy árokba, és a kisebb baleset miatt kellett lefújni a szakaszt, de egyben ez is volt az utolsó gyorsasági, a többit törölték. A hivatalos verzió szerint túl sok volt a néző, de talán az is elősegítette a döntést, hogy a nagyobb nevek közül hárman is összecsukták az autójukat: Novikov, Latvala és Hänninen.  A helyszínről hazafelé tapasztalt irgalmatlan közlekedési káosz után egyáltalán nem csodálkozom a döntésen, hiszen az egyetlen úton, amin a nézők falkákban igyekeztek a Col de Turini felé, kellett lejönnie a versenyzőknek az este másik gyorsasági szakaszáról, ami valószínűleg közel lehetetlen volt.

Azt hiszem, a következő években meg kell szoknunk ezt a marcona pofát

Loeb hetedszer is megnyerte Monte Carlót, a másik Sébastien Ogier lett a második, Dani Sordónak jutott a harmadik hely. Mivel a kilencszeres világbajnok idén csak négy futamon indul, a bajnokság szempontjából vehetjük úgy is, hogy Ogier nyert, ami nem meglepő, de az, hogy a Volkswagen olyan autót tudott alá tolni egyből az első versenyen, amivel ezt az eredményt magabiztosan hozta, minimum elgondolkodtató.

Ahogy éjjel a szétázott cipőmet hajszárítóztam gatyára vetkőzve a hotelszobában, megállapítottam, hogy a mai is az élmények egy egészen speciális típusába tartozik. Ezek azok, amelyekre éveken át vágyik az ember, aztán amikor végre megtapasztalja, rájön, hogy valami irgalmatlan nagy szopás, mégis derűsen viseli a megpróbáltatásokat, mivel tudja, hogy a kevés kiváltságos közé tartozik. És ha túl van mindenen, jó lesz majd elmesélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr405042193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyonnagyon 2013.01.26. 07:45:35

Jó kis történet így szombat reggel, köszi!
Bonneville Speedway és Pikes Peak trónol nekem a listán a legfeltűnőbben bár folyamatosan visszaszorítja a fontossági sorrendben a két 7 éves rosszcsont. Nem baj legalább van idő összerakni valami fapados költségvetést ezekre. Egy bazi malacpersely az első lépés :)

malkolmcole 2013.01.26. 07:58:02

Michelin kamion mellett ott figyel a Dmack kamionja is. Kínai, mégis jó.

Papp Sanyi 2013.01.26. 08:06:22

Azt nem gondoltam volna, hogy nyugaton is olyan hülyék, hogy vettek a King Long csodajárgányokból. Főbelövés annak, aki hozzánk behozta! Ipari hulladék.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.01.26. 08:21:12

Az 'öregek' közül Waldegaard és Alén voltak szimpatikusak; amikor meg már azon küzdöttem hogy jogsi megszerzése közben nehogy úgy vágjam keresztbe a tanuló kettesgolfot mint NetworkQ Rallyban a Feliciát, no akkor már McRae és Burns tolták a vasakat a murván igen látványosan.
Nekem itt mindenki hős, és a mai napig nem értem valaki hogy vezet így végig egy rallyt és nem hal meg egyszer se:
href.hu/x/j6ub
(amikor utoléri a 206WRC-t és dudálva letolja, először felálltam a székből) :D

tánczi 2013.01.26. 08:49:26

Köszönöm, ez nagyon jó írás volt!
Szerintem Loeb csak arról tehet, hogy nyert, arról végkép nem, hogy nem tudták megverni. S ezáltal unalmasnak tűnhetett a VB mostanság ez is relatív. De sokak szemében ilyen volt a Moto GP-ben Rossi, na meg Schumacher.

Hurri Kán 2013.01.26. 08:57:27

Nincs mese, egyszer ide is el kell jutni.

lackosor6 2013.01.26. 08:57:41

Az autó és rallymánia nálam is megvan, sőt ez már inkább vallás! Ha a kívánságoknál tartunk, akkor én sosem akarnék pl. vezetni egy wrc-t, inkább beülnék egy ilyen "őrült" mellé, hogy megautóztasson! :)
Álomversenynek meg ott az 1000 tó rally! Én azt fogom megnézni egyszer! :)

zoles 2013.01.26. 09:05:28

Ezzel a négy gumival.. szerepel a képaláíráson, de öt emelvényen öt gumi van. Akkor melyik a nyerő? :D

KPali 2013.01.26. 09:15:50

Kis híján kimentünk, régi vágyunk nekünk is, de látva a nevezési listát, - 13 WRC - , és mivel ez az utolsó nap volt, gondoltam hogy csak 7-8-an maradnak. Annyiért menni 2500 km-t...

mennyi?husz! 2013.01.26. 09:36:04

Regen nagy terv volt ez nalunk is ket haverommmal kimenni 2 nap 1 ejszakara de sose lett belole semmi. Elsosorban penz masodsorban egyeztetes miatt. Csak az utikoltseg mar vissza riasztja az embert es mikor jo lett volna egy embernek vagy kettonek mind idoben, mind penzben a masiknak nem. Na meg en pl ugy voltam vele ha mar el jutok ide akkor azt inkabb nyaron tennem... persze ha penz nem lenne akadaly mennek 2x ra 6 honapra. Mondjak, hogy nem boldogit de a hianya elkeserit. Loeb meg eladta a lelket az ordognek aminek egy vb volt az ara csak vmi adminisztrativ hiba csuszott be.

Autopeti 2013.01.26. 10:14:37

Egy ideje már nem követem figyelemmel a ralit, most megnéztem egy 10 perces összefoglalót az idei Montéról: DS3-ak, Polók, néhány bohócszínű Fiesta meg sok-sok nem gyári Impreza, Lancer stb.
Lehethogy Latvala, Ogier meg Hanninen jó versenyzők, de nem nagy nevek.
Visszaemlékszek pl. 2003-ra, akkor a mezőnyben Citroen, Ford, Hyundai, Skoda, Subaru, Mitsubishi, Peugeot, olyan nevek mint Burns, Sainz, Mcrae, Grönholm, Makkinen, Rovanpera. Hát az volt a színvonalas rali, amiben még voltak nevek is.
Nyilván idén is lenne a mezőnyben néhány világbaknok ha Loeb nem tett volna magáévá 9 egymás utáni szezont, de ez akkor is gyenge.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.01.26. 10:36:53

@Autopeti: Az összes versenyportban ugyanez a helyzet. Kivonultak a gyártók. Ha csak a VB-ket nézzük, hogy kik maradtak: F1 - Ferrari, Mercedes; WTCC - Honda; WEC - Audi, Toyota; WRC - VW, Citroen.

Kb. 10 évvel ezelőtt egy sorozatban volt ennyi gyártó összesen (mondjuk akkor nem is volt WEC, meg a WTCC is gyerekcipőben járt még akkor).

A WRC meg egyre inkább háttérbe szorul, mindenki pályázni akar.

mennyi?husz! 2013.01.26. 10:37:30

@Autopeti: Ok es okozat mert eleve ha lettek volna ilyen nevek meg akkor Loed se lett volna 9x-es. Amugy jo 4-5 eve mar en se nezem es kovetem rendszeresen a WRC-et csak 1-1 rallyit. Marad a WTCC (ahol jovore Loeb debutal) amit viszont mar 4. eve kiserek es ki lehet menni poton penzert megnezni akar 3 versenyt is de kettot minimum (HUN, SK).

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.01.26. 10:48:17

OFF

Amióta Angliában élek, azóta kristályosodott ki bennem véglegesen, hogy az F1 mekkora egy fostalicska versenysorozat - már ami a jelenlegi helyzetet illeti.

Az AutoSport magazin arról is tud egy oldalt írni, hogy Lewis Hamilton mit írt Twitteren, arról meg csak pár sor volt, hogy ja, amúgy Loeb 9-szeres világajnok.

Egészen döbbenetes, hogy abban az országban, ahol miliónyi autósport lelhető fel, az átlagember így is csak az F1-et ismeri, szinte vallás., milliónyi blog foglalkozik F1-gyel. (jó, meg vannak a túraautós csókák, a helyi redneckek)

ON

Voltam tavaly Walesben a ralin, ótvarosan rossz vot a szervezés, csak ezen a spectator stage-en (Celtic Manor) voltak rendes számban, amin én is.

A Col de Turini nekem is a bakancslistámon van. Meg a Targa Florio, meg a Rally 1000 Miglia, meg a Tour de Corse is. Inkább legyen meleg(ebb):)

Autopeti 2013.01.26. 10:53:38

10 éve WTCC még nem is létezett, akkor még ETCC volt a neve.
Amúgy a WTCC is egy ideje már nagyon alacsonyszínvonalú. Ugyan ha Michelisz Norbi idén netalán világbajnok lenne, azt itthon biztosan jól megünnepelnénk, de valójában ennek a vb címnek már koránstem lenne olyan értéke mintha 4 éve szerezte volna Müller, Mueller, Priaulx vagy Giovanardi ellen.

Stump András 2013.01.26. 11:11:01

@zoles: Az ötből a két murvás ugyanaz, csak az egyiknek jobbos, a másiknak balos a mintázata.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2013.01.26. 11:28:19

"Páran maradnak taszajgatni a buszt, de amikor meglátom, hogy elhagytuk a bal oldali hóláncunkat, inkább nekiindulok gyalog" Fő az empátia. meg az út széli segítség.

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2013.01.26. 11:36:25

Rengeteg negatívumot olvastam már a Monte-Carlo Raliról és a Turini-hágóról is, de egyszer mindenképp el kell jutnom ide is...
A másik a Fafe ralisprint Portugáliában. Tavaly rendezték meg újra 'először' és idén is megtartják. 6km - legalább 100ezer néző(!), az indulók között a vb mezőny legjobbjai.

Van még egy pár (vágy)álom - rallyedream - de ezeket muszáj látnom élőben :)

biker_kolee 2013.01.26. 11:50:24

@Make Valamit: Ez tetszett, jó vidi volt! Köszi! :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2013.01.26. 12:36:46

@Stump András: Ezzel a buszos izével egem ne ijesztgess! Három éve velem megtörtént, hogy az osztrák Alpok egyik szerpentinjén beborultunk az út menti susnyába (egy emeletes Setra-Mercedes busszal), hála Istennek (az összesnek), hogy csak a legutolsó kanyarban.

Mazzzzu 2013.01.26. 12:43:11

@Make Valamit: Uramatyám, köszönöm! évek óta közelében nem voltam a NetworkQ Rally-nak, az volt életem első számítógépéhez vett első játékom, én egy fiatalabb generáció vagyok :), és imádtam, rengeteget szarattam vele :D keresek s vmi módot arra, hogy megnyekkentsem 7 alatt :D meg volt vmi más is ilyen historic rallye volt benne magyar navigátor és abban a V4es Saab, meg a Stratos, meg a régi Escort.... :DD
bocs az offér :P

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.01.26. 13:29:51

Téli, havas ralli FTW (for the win, nem what the fuck... :D ) egyértelműen a legjobb.Monaco meg egy nyomortanya, aki tudja nézze meg.Persze inkább nyáron van varázsa, a havas pálmafa magában már egy önellentmondás... :D

Rocko- 2013.01.26. 13:48:07

nem kommentálom tovább a posztot magát, mert csak idevezetne: www.youtube.com/watch?v=CsAr0EHGoc8

Autocar · http://autocar.tumblr.com 2013.01.26. 13:49:49

@Mazzzzu: azt hiszem, a Rally Trophy-ra gondolsz :) manapság WRC 3-at, meg Dirt 3-at tolok, a kettő keverékéből egész kellemes hangulatot lehet varázsolni :)

Mazzzzu 2013.01.26. 13:54:49

@Autocar: azaz, köszönöm :) meg még egy régi kedvenc a Screamer 4x4 :D:D

eszgbr 2013.01.26. 13:57:35

@Autopeti: a régi nagyok sem nagyként kezdték, lesz még nagy név Ogier vagy Latvala is, két éven belül valamelyikük megnyeri a vb-t ezzel a Poloval. Bár aki nem követi annak nem meglepő, hogy nem mondanak annyit ezek a nevek, meg ugye az idő mindent megszépít.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.01.26. 14:03:45

Bandi, lesz poszt a herceg autógyűjteményéről is?

Stump András 2013.01.26. 14:08:14

@Hammer: Nem tudom megígérni, talán. Fél órára benéztünk oda is.

bono92 2013.01.26. 14:09:01

@Autopeti: De, ezek is nagynevek. Akikről Te beszélsz, azok is nagynevek voltak akkor. Versenyeznek ma már? Nem. Sajnos néhányan meg is haltak. És miért nem versenyeznek? Mert generációváltás zajlik, az öregek visszavonulnak, jönnek a fiatalok. Ez normális jelenség! Amikor meg Sainz-ék versenyeztek, ők voltak a fiatalok. Annyira hülyeség ez, hogy nincsenek most nagy nevek, bezzeg régen. De, vannak most is.

Globetrotter2014 2013.01.26. 14:51:37

Marcona pofa??? Mivaaa? Ennél egy gyári scirocco is dögösebb. Hol van egy 206 WRChez képest...

Na mindegy, túlél a sport, vigyorogjunk fogcsikorgatva...

Autopeti 2013.01.26. 15:11:20

@bono92: Nyilván nem szabad senki tehetségét kétségbe vonni csak azért, mert nem szerzett még világbajnoki címet, de az utóbbi években tényleg mindíg úgy voltak a dolgok véve, hogy Loeb és a többiek.
Loeb-öt egytől egyig mindenki egy ligával feljebb sorolta, míg régebben nem lehetett kizárólag csak Sainz, Mcrae vagy Grönholm nevét említeni, kívánkozott hogy 4-5 pilótát egy szinten emlegessenek.

eszgbr 2013.01.26. 15:19:39

Loeb egyeduralmához az is kellett, hogy évekig nem volt a Fordon kívül ellenfele a Citroennek. Házon belül nem nagyon engedték a csetepatét, így gyakorlatilag a Ford első számú versenyzője volt az egyetlen komoly kihívója.

Globetrotter2014 2013.01.26. 20:21:15

@eszgbr: ha lett volna két kihívó még annyire sem tudják loeböt megszorítani...

Talán ha Loeb még többet mountain bike-ozik :)

boldogito 2013.01.26. 21:23:44

Kedves Stump Bandi,

egyre jobban tetszenek az írásaid. A Van Goghos részen felröhögtem!
Csak így tovább! :)

Köszönöm

eszgbr 2013.01.26. 22:11:01

@ZF2: ebben is van igazság, de ha több az ellenfél, nagyobb eséllyel használják ki Loeb botlásait

Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2013.01.28. 13:12:56

elolvastam, de hianyerzetem tamadt, olyan felig sult csak meg a cikk, pedig jo az ize :)

es gratulalok, esoben-hoban miert nem vettel vizallo bakancsot, monacoban se neznek ki ha eccer olyan az ido...

Dr. Teufel 2013.01.28. 14:22:03

Jó kis beszámoló, felidézte a régi (kb. 10 éves) emlékeimet erről a rallyról, tényleg sokkolóan nagy élmény élőben lekövetni az út szélén ezeket a gépeket / versenyzőket. (akkor is Citroen volt a menő :-)Rendkívül fárasztó egyhuzamban oda és vissza vezetni saját autóval, illetve nagyon nem egyszerű parkolóhelyeket találni a gyorsok környékén, DE valahogy mindig sikerült és ha egyszer már ott vagy akkor tényleg kiválasztottnak érezheted magad. Nekem anno sikerült közös képen szerepelni a rajt sorban várakozó és éppen valamiért kiszálló Colin McRae-vel, illetve van képem az éppen szintén rajt előtt az autója mellett pisilő Sainz-ról :-) (utólag lehet, hogy kicsit taplóság volt fotózni, de háttal volt és akkor jó ötletnek tűnt...:) közös fotómat Colinnal pedig ereklyeként őrzöm...