Apró hibának indult. Aztán beledöglöttünk

  2012. december 30. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes diy szerelés karesz tc flotta bazegkettő

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


„Ki kell úgyis vennem legalább egy hét szabadságot, hogy el ne ússzon jövőre. Ezért hétfőn leviszem Bazegkettőt Kareszhoz, megcsináljuk rajta azt az öt apróságot két nap alatt, aztán kedd este jössz a gyerekekkel, hozod a 190-est, otthagyjuk olajcserére, egyebekre, karácsonyozunk egyet, aztán hazajövünk az öreggel, oké?” – vázoltam Katinak a kissé zavaros helyzetet egy december eleji taktikai megbeszélésen, amiből mostanában egyre több van az életünkben.

Egy őszi túrán Diósgyőrben. Itt is nehéz volt a váltó, naná

Kár, hogy nem jutottak eszembe bölcs Bandi szavai, pedig azokat mindig érdemes komolyan venni. „Öreg autót, hobbiautót nem szerel az ember időre. Azt nem lehet.”

Aztán jöttek közbe még dolgok. Például, hogy a Katival való megbeszélésem utáni napon felhívott Losonczi Csabi, hogy sürgősen meg kellene néznem a Puchot Egerben, mert már nagyon a végét járja a projekt. Kedvesen, de ellentmondást nem tűrő hangon jelentette be ezt – éreztem, hogy lacafacának most nincs helye. Amúgy is mennem kellett a másik Csabihoz, aki alig háromutcányira lakik tőle, hogy időben nála legyen az időközben megérkezett vízlehúzó sín a Pontonhoz. Sóhajtottam egyet, fejben kidobtam bő tízezer forintot az oda-vissza útra (hiszen alig két héttel korábban jártam Egerben), és kihúztam a naptárból a szombat délelőttömet.

Az a szombat természetesen az elejétől megcsúszott, akár a hegyomlás. Különféle okok miatt a tervezett nyolc óra helyett már fél tíz lett, mire a lakásból eljutottam az utcán parkoló autóig, ekkor rájöttem, hogy negyed alatt van a tank, de nem volt nálam pénz, Kati elment vásárolni, a számlánk meg mínuszba ment pár nappal korábban, tehát a kártya se játszott. Az a húsz liter nyál mentett meg, amit vész esetére a garázsban tartok. Kivittem a stokit, rátettem a kannát, elővettem a lopócsövet, bedugtam a tankba, megráztam, de elállt a gázolaj-folyam, mert nem volt elég magas a sámli. Lerohantam a garázsba, előtúrtam a kislétrát, mert az magasabb, és kiszáguldottam.

Puch, aki várja a ránézést

A mai napig nem értem, pontosan mitől kerültem vízszintesen a földre, üvöltve. Egy darabig azon gondolkoztam, hogy felhívom a Katit, rángasson már be a házba, mert felállni nem tudok, de a telefon abban a zsebemben volt, amelyiken feküdtem, és mozdulni sem bírtam. Valahogy talán rohanás közben a jobb lábam beakadt a lépcsőbe, miután a sorban következhetett egy rendkívül érdekes, Superman-stílusú, vízszintes repülés, ám couleur locale-ként ezt egy kisipari alulétra tetején mutattam be.

Ám kellő propulziós erő hiányában nem tudtam eléggé elemelkedni a földtől, így nemhogy a kerítést, de még a lépcsőfokot sem vittem át, a szeretett nőt pedig nem mentettem meg a vésztől, ellenkezőleg, épp én vártam, hogy ő mentsen meg. Repülés közben azonban vagy a betonlépcső élében, vagy a létrában elakadt a jobb térdem, mindenesetre az a huncut él valahogy úgy ütött be a térdkalácsom mögé, hogy pont eltalálta azt az ideget, amiből van egy sokkal kisebb a könyökben is, és az ember üvölt, ha beveri. Ordítottam? Naná.

Aztán inkább abbahagytam, mert nem volt közönség, és valahogy felvonszoltam magam a lépcsőn a házba, majd lila fejjel feküdtem kicsit a kövön, újabb erőt gyűjtve. Közben jó Csabik vonultak el lelki szemeim előtt, kicsi felhőn úsztak, ilyen rugdalózó volt rajtuk, és remegő kezüket alamizsnáért nyújtották – egyikük a figyelmemet kérte, a másikuk valami vízelvezetőkről beszélt.

Ponton, aki a vízlehúzóira (is) vár

Ha eltört, ha nem tört, nekem Egerbe kell mennem, kész – keményítettem meg a szívemet. Nem szoktam panaszkodni ilyen fájdalmakra, a Clio hárommilliméteres illesztésű csomagtartófedele alá szorult, szétment hüvelykujjamat is elég jól tűrtem a Tannistest első délelőttjén, és Papp Tibi is igazolhatja, hogy minimális sziszegések kíséretében végigteszteltem, -fotóztam négy napot minden medikációs beavatkozás nélkül, de ez most valahogy nagyon furcsa volt.

Mindegy, végigcsináltam Egret, végigcsináltam a családi szülinapozást a nővéreméknél, este a balesetin aztán megnézték, mondták, a nagy ideget vágtam be, a térdkalács alatti vérömleny pedig pont azt nyomja, ezért nem bírok ráállni, de semmi gond, pár nap vízszint, borogatás, Flector, pihenés, de nem szabad erőltetni, és megint mobilis leszek. Ez volt szombat este, hétfő reggel a Karesznál kellett lennem, az emelő alatt, váltóval a vállamon.

Gyorsan átmozgattam az egész tervet szerdára. Tudtam, hogy a gyerekeknek csütörtök estéje lesz szabad, hogy jönni tudjanak a Katival Viszre, tehát maradt két teljes napom meggyógyulni. Úgyis bújnom kellett az újságokat az Év Autója előszavazás miatt. Aztán kiderült: Kareszt hirtelen felszólította egy kuncsaftja, hogy azonnal mennie kell Berlinbe autót vennie csütörtökön, ezért nem lesz jó a szerda, legyen inkább kedd. Hát legyen, de lehet, hogy semmit nem tudok majd dolgozni, ami pokol lesz. Nem baj, csak gyere.

Nyáron még nem volt nagy baj, hogy nem volt benne fűtés

Bazegkettőt elsősorban a kuplungja miatt akartam már megvásárlás óta műtőasztalra tenni, de a kuplungszett tervezett árát végül mindig elvitte egy hirtelen megvásárolandó tétel a Pontonhoz. Végigcsináltam tehát egy évet csörömpölő kuplunggal, úgy, hogy a váltót alig lehetett berakni fokozatokba, ha ment a motor, a rükverc pedig, amin nincs szinkron, csak úgy működött, ha egyesből villámgyorsan hátramenetbe fittyentettem a kart. Csoda, hogy mostanáig nem tettem tönkre a váltót, amelyben így részben a szinkrongyűrűk vették át a kuplung szerepét.

De mostanra a gázolaj is ömleni kezdett két porlasztócsúcsnál, az egyik fékköröm is gyengélkedett régóta, s fűtésem is csak bal oldalon volt valami minimális, a jobb oldali radiátor viszont teljesen eldugult, ahogy erről még a nyáron, csőbe fújás útján meggyőződtem. Autóm kidülledt állólámpákkal, résnyire szorított maszkkal, csendben, reszketve suttogta az utcán – „Kareszhoz, Kareszhoz vigyél engem, kicsi gazdám…

Itt még működött a jó kis állólámpa

De mivel ő állólámpás, így is működött. Állólámpa küzd, nem térdel le.

Tehát a kuplung lehetőleg minimális használatával megpróbáltam abszolválni a távot Viszig, mert már nem csak az volt beteg, hanem az őt működtető láb is. Most először káromkodtam, hogy a gyárinál hosszabb diffi van a kocsi alatt, ez ugyanis legalább hat-nyolc kuplungolásnyival terhelte tovább kínjaimat.

Karesz már szemezget az áldozattal

Viszen business as usual volt, Karesz három szál cigivel a szájában üdvözölt, megmutatta a fejlesztéseket a Mercijén, aztán kávé, stampó, ebéd, rosszullét, kávé. Berángattuk Bazegkettőt az oszlopos emelőre, tíz perc alatt leoldottuk a kardánt, kipufogótartót, sebmérőspirált, indítómotort, bakot, a tizenegyedik percben már a hátunkon volt a váltó. És megláttuk a kuplungot, ami addig minden jel szerint nem emelt ki eléggé.

Hoppá, milyen törmelék van itt a szerkezetben?

Erősen berágódott kinyomócsapágy, fémtörmelék a szerkezetben, s magának a fémtörmeléknek a forrása – a széttört csillapítórugók a tárcsában. Hát, meg is vónánk, mondta Karesz, és a könnyű megoldás feletti meglepetésében elfelejtett szívni a cigijéből. Megrendelte a szettet a Unixtól (140-től 22 ezerig volt mindenféle, az autó értékére és a karácsony előtti időpontra való tekintettel természetesen a kínálat alsó szegmenséből választottunk). Volt még egy bő fél napunk, hogy a futár megjöjjön a cuccal.

A beköszöntő áldott hangulatban nem maradtak el az érzelmek – nem, nem léptünk a férfiszerelem bizonytalan ingoványába, ne aggódjanak. Karesz odasomfordált az alkatrésztartó hűtőszekrényhez, és előhúzott belőle egy kis csomagot.

Karácsonyi ajándékom egy kecskebőr! Teljesen meghatódtam, más is lett tőle az autó

Ne, geci, a karácsonyi ajándékod!” – röhögte. A közlés módja Ratzinger pápának talán nem vált volna becsületére, de Károlytól szinte simogatásnak tűnt. És a tétel láttán kis híján kibuggyantak a könnyeim. Egy vadonatúj, soha fel nem szerelt kecskebőr volt a Merci adagolójába. Soha, de soha nem láttam még ilyet élőben, mindig bontottat tettünk be. Nem is tudtam, hogy eredetileg fekete a membrán, mindig azt hittem, barna.

Ez volt a kecskebőr, ami helyett egy lyukatlan bontott ment be

„Tudod, amit nyáron beszereltünk a te lukasod helyett, az is már öregecske volt, hihi. Nem véletlen, hogy nem volt póver a motorban, azzal csak aládúcoltuk a rendszert. De majd EZ!”

Neki is láttunk gyorsan szétkapni az adagolót, ami elméletileg nem nagy művelet, hiszen csak a hátuljáról kell leszedni négy csavart, kiszedni egy stiftet, majd kicserélni a régit az újra és mindent visszacsavarni. De a csavarok elhelyezését valahogy nem gondolták végig Stuttgartban, hasmánt, hosszában rá kell feküdni a motorra, és mélyen benyúlva, hátulról kell csavarozni. Gyűlöletes művelet, kicsit bénáztam, nem állt rá a kezem, aztán Károly szokás szerint félrelökött („na, húzz innen, pesti surmó, hát erre se vagy képes”), majd nagy nyögések és káromkodások közepette leműtötte a fedelet.

Hogy én mennyire gyűlölöm az adagoló hátulján levő csavarokat...

Aztán vagy ötször elvesztette a stiftet, ami bent tartja a membrán közepét, kétszer letúrta az olajálló pasztát, amivel szigetelte, végül borzalmasan feldühödve, pőrén összerakta. Aztán a csavarokat azért én húztam meg. Jött a vákuumcső végéről cigifüst-befújásos próba, az installáció átment, felesleges volt az aggodalom a tömítőpaszta hiánya miatt.

Idilli műhelyhangulat

Jöhetett a fűtés. Előbb még elhúztunk Látrányba Karesz selymesen duruzsoló, elképesztően finom és kulturált 126-osával vízkőoldóért. „A legerősebb kellene, drága, csak az van, amit a polcon látunk?” – kérdezte az eladónőt, aki nyomban eltűnt a raktárban, és hozott valami noname magyar terméket, ami furcsán sistergett és fortyogott már a flakonban is. Négyszáz forintnyi halál, két üvegben velünk, húzhattunk vissza a garázsba.

Karesz sima, dicht véget készít a tölcsérnek egyik kedvenc szerszámával, amivel karórát is szokott szerelni

Elkezdett összeállni a rendszer. Előkerült egy 126-os Merci vízkeringető szivattyú, az patentfogóval rácuppant a szívókamra szélére. Én levettem a csövet a motorblokk jobb oldaláról, Karesz a balról; az ő csövét bekötötte a 126-os szivattyú nyomóoldalára, a szivattyú bemenő oldalára pedig faragott egy tölcsért sikító segítségével (mert a tölcsér csöve a merevítő-lélegeztető csíkok miatt nem zárt volna tökéletesen). A tölcsér kapott egyet a tetejére Margó nejlonharisnyái közül, belement egy 27-es stekkfej, hogy mélyedés legyen a közepében, abba belelógattuk az én oldalamon levett másik csövet.

Felállítva a teljes vízkőoldó-berendezés

„A lényeg az, hogy a vízkőoldót a normál forgásirány ellenében indítsd el, akkor esély van rá, hogy megmozdítja a belekühedt cuccot, ha pedig már mozog, utána idővel jó eséllyel kitakarítja az egészet, érted?” – magyarázta, miközben izgatott hamubolygók röpködtek a szájában tartott, hamvadó csikk végéről szanaszét.

Kicsit filigrán, nem bírna ki egy cunamit, de Karesz garázsában béke honol és stabilitás, ide elég ez is

Vagy tíz szál, egy ottmaradt 124-es benzines kábelkötegjének szétfejtéséből kapott dróttal térben fixre építettük a mosóhálózatot, majd a hegesztőtrafóról levett tápkábellel Karesz életet lehelt az ördögi szisztémába. Köhögve indult, köpködött minden szart, a barna, sárszerű lé eleinte hörögve csörgedezett a margói nejlonba. Aztán blütty, böffent egyet, és kicsit jobban megindult. Elzártam a vezetőoldali csapot, hadd küzdjön a Kati oldalával a sav, az nem működött egyáltalán.

Dzsuvalé, gyere ki!

Szenvedő szivárgás, némi epe csepegett, kicsit nyitottam a vezetőoldalon, nehogy leégjen a szivattyú. Ezt a játékot egy órán át minden mélységében kiélveztük, addigra már mindkét oldal szépen zubogott. Aztán hagytuk állni a löttyöt éjszakára, hadd csámcsogjon. Közben szépen ránk is esteledett, behúztunk hát a konyhába, stampó, halálos mennyiségű császárszalonna, házikolbász, spéci zsömle, savanyú – szétrepedtem a végére, mert Viszen mindig elfelejtem, hogy a levegőnek is hagyni kell egy kis helyet.

Könnyű, termékeny, jól végzett nap volt mögöttünk, lecsusszant még két-három gyűszűnyi. Karesz nyolckor aludni tért, én még egy órát dumáltam a keresztfiammal, Gergővel, aztán zuhany, pizsama. Ilyenkor a gyerekek szobájában alszom, általában az emeletes ágyon, fent, de most Gergő az alsó osztotta ki nekem, hogy az ágyam szélére ülve meg tudja nekem mutatni a facebookos játékokat, amiket talált, amióta profilja lett. Még egy óra elment mindenféle aranyrögök szörnyek általi hajítgatásával, kaszabolással, aztán bejelentettem – vége, apád négykor ki fog ugrasztani az ágyból, aludnom kell.

Itt is látszik a Mike Sander's-hatás

Mivel Kareszéknál rendszerint egész éjjel megy a tévé (mondjuk, én is elég jól el szoktam aludni előtte, amikor véletlenül nézem, de ha egyedül vagyok, valahogy mindig kikapcsolom), ráadásul most már nem csak az ő szobájukban van egy, hanem a Mama szomszédos szobájában, valamint a gyerekekében is, és mindegyiken más műsor megy, ezért befordultam a fal felé, és a szokásosnál kicsit erősebben szorítottam össze a szemhéjamat, hogy a villódzástól epilepsziás rohamot ne kapjak, ha már egyszer, ugye, a kakofónia. Szerencsére éjfél után valamivel automatikusan leállt legalább a rajzfilmcsatorna, nem sokkal utána elnyomott az álom. Hiába, nem tesz jót az alvási képességeimnek, hogy a Kati a legkisebb zajra felébred, és csak vaksötétben tud aludni. Túlságosan megszoktam a síri csendet és a fény hiányát az elmúlt tizennyolc év alatt. Pedig régen…

Aztán. Kareszék vettek egy profi kávégépet, pontosabban azóta még egyet, mert olcsó volt. Kis szerelés után mindkettő hibátlanul elkezdett üzemelni. Komplikált szerkezet a használatban levő, isteni kávét csinál, de az előadás udavarosdorottyai szintű. Gombnyomásra reccsen, kattan, nyenyereg, kattan megint, darál, sípol, bugyborékol, kattan, újabb nyenyergés, kis zúgás, sóhaj, és kész a lé.

Éberen fantasztikus élmény, hajnalban, kábé négy óra alvás után inkább mondanám szokatlannak. Először lefőtt egy kávé, de azt a pörformanszt beleszőttem az álmaimba, voltak benne mindenféle repülők, munkagépek, sebaj, érdekes volt. Tíz perccel később jött a második dupla, azt már az ébrenlét határán emésztgettem, mert igazán nem fogtam fel, hol vagyok, és milyen gépet hagyott bekapcsolva Kati. A harmadikra viszont már tényleg felébredtem, ekkora Led Zeppelin koncertre azért nem készül az ember álmában.

Csendélet Kareszéknál, a feszült gondolkodás pillanatai ezek, amint a füstből is látható

Te jó ég, már 5.11 van, rohantam ki - soha nem voltam ennyire kipihent. Gyors fogmosás, csipa kiáztat, kaptam a szerelőruhát, pulcsit, kabátot, indultam a műhelybe óriási bűntudattal, mert a Mester ilyenkorra már általában meggenerálozza a fél autót, ami kint hever. És ekkor felbukkant Karesz, világos neonkék frottírköpenyben, még cigi se volt a szájában. „Hát te hová igyekszel? Bálba?” – röhögött. „Dehát, dehát…” – kezdtem a pingvinezést, amikor megpillantottam az órát. Negyed öt volt. Egy órával elnéztem.

Innentől kezdve két és fél órán át reggeliztünk, részben az előző estéről megismert húshegy fennmaradó részét próbáltuk elpusztítani, részben Margó ajánlgatott mindenféle újabb nyammókat, de igazából elvesztettem a fonalat, csak tömtem, tömtem. Fél nyolckor stampó, kávé, munka.

Fémtiszta lett a fűtéscsap belülről

Először is, ismét beindítottuk a vízkőtlenítő berendezést, ami csak úgy zubogott, sistergett, fortyogott, mint a Styx az utolsó kanyarban a pokol előtt. Aztán a résolajcsöveket cseréltük ki, majd Karesz húzott egy kicsit a porlasztócsúcs-házakon, hogy elejét vegyük a csepegésnek. Ekkor megjött a unixos futár a kuplungszettel.

Új szett, megjött

Nézegettük - de szép, hiszen ez új! Karesz kicsit szkeptikusan forgatta a kezében a kinyomócsapágyat, de aztán legyintett, rakjuk össze. Tény, kicsit túlságosan behuppadt a tányérrugó közepe, mire meghúztuk a szerkezet csavarjait, de állítólag a kint, az udvaron álló, egy nappal korábban ugyanilyen szerkezettel elkészült 123-asban is negatívban állnak a lamellák, mégis jó a kuplung. Úgy látszik, ez a fajta szerkezet ilyen fura.

Felszereltük, de nagyon behuppan a közepe

Ekkor még boldog és büszke emberek voltunk.

Kábé húsz perc alatt összeállt az autó, már csak egy főfékhenger-karmantyúzás lesz hátra, és készen vagyunk mindennel, gondoltam. Mire Katiék megjönnek olyan este 6, fél 7 tájban, mi már teli gyomorral, malacrózsaszínben fetrengünk a konyhában, valahol a negyedik sztori közepén. Aha. Mert ez így szokott lenni.

Megy már vissza a váltó. Ez még az első alkalom, aztán jött még sok másik is

Motorindítás után ugyanis akadt egy kis bibi. A váltót egyetlen fokozatba sem lehetett betenni. Nem annyira, mint korábban, az az állapot szinte jó volt ugyanis. Most viszont nem volt olyan erő, ami kellően mélyre horpasztotta volna a kuplungpedál alatti padlólemezt. És a pedálon furcsa, surrogás, kaparászás, he?

Kicsit gyöngyözni kezdett a homlokom. Károly kiszállt, leült a sámlira, és rágyújtott egy blázra. Hangtalanul fújta a füstöt. Ilyenkor gondolkodik, tudom, nem szabad megszólalni. Én is próbáltam. Életjel belőlem csak annyi jött, hogy míves, szigorúan élő beszédben alkalmazott magyar szavak formálódtak melyről, torokból, hörögve – miarosseb%/!+%/+!+=/@&&^+!+!

Jön le megint!

Felemeltük az autót, mely SAS-24-ként sziszegve a magasba emelkedett, és ha nincs mögötte garázsajtó, esküszöm, el is repül a Hold sötét oldala felé. A repüléshez ugyanis nem kell kuplung, ahogyan ezt az aviatikából tudjuk.

Karesz komótosan elkezdte levenni az imént visszatett alsó munkahengert. Aminek azzal a mozdulattal le is tört az egyik füle. Később láttuk, a törési felület tiszta rozsda, régóta repedt lehetett hát, súlyos anyaghibába botlottunk. Samko a márka, tény, hogy olcsó volt, fél évet húzott ki az autón. Vegyenek drágábbat. Káromkodás szaladt neki a somogyi domboknak, éreztük, alattunk a szilárd beton apró moccanásokkal lavina lejtőjévé kezd válni.

Ledobtuk a váltót

Tíz perc, és a váltó ismét a földön volt. Majd sok érdekeset láttunk mi.

Kilyukadt a kuplungvilla is

Például friss, éles kopásnyomot a kiemelővillán. Meg hogy a kiemelővillának az a füle kilyukadt, amibe a munkahenger rúdja beleillik. Ez, ha elkopik rendesen, át is tud szakadni, aztán volt kuplung, nincs kuplung. Tudom, milyen érzés, megesett már az egyik régi Mercimnél…

Nini, az új kuplungszerkezeten is karc, körben. Karesz még mindig vészjósló szótlansággal levette a kinyomócsapágyat, előtúrta az autó saját régijét, és összemérte őket. „Hogy bassza meg, bassza meg, bassssssza meg!” – káromkodott fennhangon. „Összekeverték a szettet, a 124-es csapágyát tették bele, hát nézd már meg, mennyivel magasabb a bele való, a büdös rossebbe!” – már-már ordított, pedig ez még csak a második váltó le-vissza-le-vissza volt a hasonló műveletek horizonton derengő, ciklikus sorában. „De valahol volt nekem egy tűrhető bontott, a múltkor hajintottam el, Margó, Margó! Hova dobtam a hétvégén azt a huszonhármas csapágyat?” – kiabált tovább.

Talán azért értek össze az alkatrészek, mert a W123-ashoz való szettben W124-eshez való kinyomócsapágy volt? Ennyivel kisebb a hozzá valónál

Inkább ebédeltünk egyet. Lassan, férfiasan tüntettünk el egy félkondérnyi bablevest vagy kétkilónyi füstölt hússal, hiszen kell az energia az agymunkához. Aztán kell az izommunkához is, ezért az erdélyi stílusú, tésztába kevert kakaós, diós töltelékű, cukrozott tejfölös palacsintából is utána küldtünk párat. Oké, nem párat, mondhatjuk azt soknak is. Aztán egy időre megfeledkeztünk a kuplungról, mert rituális haldoklás következett fél könyékre ereszkedve az ebédlőasztalon, hiszen ilyenkor a kaja még a gyomornedveket is kipasszírozza valahová az agyba, nincs mi emésszen. Ilyenkor a kávé sem segít, csak a gyors gyomorműtét. Így kéne kimúlni a világból, a drága Margó és a Mama kombinált főztjén, tojnék én le minden kuplungot.

De a szétrepedt gyomor is összeforr egyszer, így a rehabilitációs stampó után nyakunkba vettük a garázst. Tíz perc múlva megtaláltam (én, én, én!) a ledobott csapágyat egy szétszedett diffi mögött a sarokban. Takarítás, próba, jó lesz már, rakjuk össze. Tehát összepakoltuk az egészet az immár jó, magas csapággyal. Négy óra tájban lehettünk ekkor, de már nem esett jól a második váltó felrakása. Mindegy, túl voltunk rajta.

De eltört az a szemét. Érdemes megnézni a törésvonalat - ez már régóta nem tartott. Ha érdekes a márkája: Samko, és fél éve volt az autóban

A letört fülű munkahenger helyére felment egy bontott, jó, de letört légtelenítő-csavarú, ám azt előre alaposan feltöltöttük fékfolyadékkal, majd kicsit a csőnél légtelenítettünk Jobbat nem tudtunk, a unixos csak másnapra érkezett volna meg, nekem addigra otthon kellett lennem, hát még a családnak. Pedálnyomkodásra hallottuk, hogy lent kattog, végzi a dolgát, lássuk hát.

A korábbi alkalomnál most azért már kicsit feszültebben láttunk neki az indításnak. Motor bezizzent, traktorcsörömpölés visszhangzik, kuplung kinyom… Csak Karesz erőlködő kézmozdulatait, majd kifejezéstelen arcát láttam. Ahogy a frissen leállított OM615-ös motor dübörgésének utolsó, Toshiba klímaegységről lepattanó visszhangjai elültek a garázsban, tudtam, hogy valami nagy és vastag van a szánkban, és az nem a nyelvünk.

Karesz már a kuplung főhengert bontja lefele

A szerkezet új, a másik autóban jól működik, a tárcsa ugyanilyen, a kinyomócsapágy most már hozzá való. Kicseréltük a kiemelővillát is, tehát csak a hidraulikus működtető résznél lehet a hiba. Nekiálltunk légteleníteni. Aztán levettük, majd visszatettük a munkahengert. Belepróbáltunk egy hosszabb működtető rudat. A pedálnál megkíséreltünk golyót tenni a nyomórúd és a főhenger dugattyúteteteje közé. Kellett volna fél milliméter, de a pedál felütközött, a dugattyút nem tudtuk eléggé lenyomni. Aztán Karesz inkább kivette a főhengert.

A satupad elé járultunk, ami szent hely a kareszi birodalomban. Elkezdte nyomogatni a dugattyút, hát alig jött valami kis szuszogás a főhenger alján. Szétszedte. A két kamra közül a fölső száraz volt, pedig onnan ömlenie kellett volna a fékfolyadéknak. Hühű, ez hibás, rossz a szelep a dugattyú alján. Háromnegyed öt volt ekkor, Katiéknak elvileg 45 perce útban kellett volna lennie Visz felé. Gyorsan felhívtam őket, mert a feleségem minimum félórás késésében mindig bízni lehet. Bejött a tipp, még csak a Hungária körúton araszoltak Zugló magasságában.

Nahát, ennek a fölső üregébe egyáltalán nem jutott fékfolyadék!

„Kati, ne gyertek még, parkolj félre, az autó nem működik, lehet, hogy alkatrészt kell hoznod a Unixból” – hadartam, miközben tudtam, hogy ez a nő, aki engem szeret, épp a halálomat kívánja, bár sose mondaná ezt ki. Gyorsan ment a telefon Torjay Lacinak – „Laci, nézd meg kérlek gyorsan, hogy nem Samko márkájú főhenger van-e a XIII. kerületi Unixban, mert a Kati jön Balcsira, hozná, mert elakadtunk…” Laci nézett, kiderült, hogy csak a központban van bármilyen, az meg még egy nap, olyan, mintha nem is lenne.

Hirtelen ötlettől vezérelve felhívtam Háda Szabit, akinek Merci-szereléskor édes a vére, ezért a végén mindig az övét szívom. Igaz, hogy most már egy pékségnél fontos ember, de régebben ő volt Budapest talán legjobb öregmerci-szerelője, most is mindig segít, van alkatrésze is dögivel. Amikor hívtam, épp az egy napja átadott, hatalmas, népligeti mintaboltban melózott lélekszakadva, hónapok óta azt csinálta, tudtam, milyen fontos neki. De nekem meg a főhenger volt fontos, és egy Merci-ipari Tarzan voltam, aki lendülés közben hirtelen nem látott más indát, amire átfoghatott volna.

Vázoltam a helyzetet, Szabi esze mint a villám, azonnal mondta, ő nem lesz otthon éjjelig, meg nem is Budaörsön lakik, de felhívja a Báthory utcai Merci-boltot, ami ötkor bezárt, és megkéri őket, várják meg a feleségemet. Így is lett, Kati fél hat előtt valamivel felszedte a munkahengert, megköszönte (én meg háromszorosan is köszönöm, fiúk, Szabi is), és elporzott Viszre.

Főfékhenger felújítás

Egy fizikailag és lelkileg a földdel egyenlővé tett csapatot talált, ilyen lehetett, amikor a katonák hazajöttek Isonzóból. Addigra készen volt ugyan a főfékhenger újrakarmantyúzása, és hogy legyen egy kis sikerélményünk, úgy tűnt, jól is sikerült, de ez nem sokat dobott a hangulaton, talán mert nem volt nálunk üveg Márka.

„Ugye, most hamar készen lesztek, csak két órát tudunk maradni, a Bálintnak holnap nyelvtan dolgozata van, és így is másfél órával fognak később lefeküdni” – suttogta a legkedvesebb mosolya mögé bújtatott leggyilkosabb hangján. Persze, szívem, tuti megleszünk mindjárt, menjetek be dumcsizni.

Nem mertem neki megmondani, hogy hülyék voltunk, és a pánikban elfelejtettünk alsó munkahengert is rendelni. Márpedig egy alul-felül megbolygatott hidraulikus kuplungrendszert légtelenítő-csavar nélkül légteleníteni nagyjából reménytelen. Az már a hipertér-hajtómű műszaki kategória.

Tehát még háromszor levettük hol az alsó, hol a fölső hengert, a világ összes trükkjét bevetettük a légtelenítésre, mindkettőnknek lerohadt a bal lába a pumpálástól, de néhány fékfolyadék-tartályban felbukkanó, kósza buboréktól eltekintve, nem sokat javult a helyzet.

Amikor már az utolsó doboz fékfolyadék is elfogyott, és a Bálint harmadszor jött ki, hogy „Anya azt üzeni, hagyjátok abba, mert mennünk kell, akármi is van”, nem húzhattam tovább a dolgot. Ám ha otthagyom Bazegkettőt, a Kati autóját lehet megint lehozni, az így, karácsony előtt megint egy bő tízes, ismét kétszer fél nap, nem fér bele, nem fér bele…

Kár, hogy Bandi nem volt ott, mert sugározhatott volna a büszkeségtől – „öreg autót időre szerelni nem lehet…

Romokban, megverten, a cél előtt visszafordulva feladtam. Férfiember tudjon férfidöntést hozni, ez ma már nem megy. Mi elhúztunk fél tizenegykor, éjfél után értünk haza, Bálint írt egy négyest szövegértésből, de nem szidtam meg. Mint megtudtam, Kareszék Gergője hajszálpontosan ugyanezt tette. És Karesz is, mint én.

Ráadásul Károly másnap hajnali háromkor indult Berlinbe autót hozni az ismerősnek. Végül kint nem lett meg a kocsi, aznap még visszaautóztak Drezdába egy másikért, de ott meg nem lehetett elég pénzt kivenni a bankból, tehát összegezhetjük – drága barátomnak nem az volt élete legjobb hete.

Következő hétfőre már hatszor levette a váltót, folyamatosan lógott a telefonon Csereklyei Marci barátunkkal, aki a kertjében álló 123-asokon, a sufniban levő alkatrészeken folyamatosan alkatrészeket mért. Kiderült, hogy a szerkezetek kvázi mind jók, a kinyomócsapágy (a bontott) természetesen stimmel, a tárcsavastagság szabványos, a lendkerék kopófelületéből nem köszörültek le (pedig erre gondoltunk hibaforrásként, mert továbbra is gyanús volt, miért huppan úgy be a szerkezet közepe).

Keddre meglett a hiba. A Samsungom hangszórómembránja azóta kicsit torzít, amióta Karesz tudatta velem a hírt, természetesen ordítva a dühvel vegyes örömtől. „A BAROMJA! A szerkezet FELFOGATÁSI felületéből vett le! Tudod mennyit?! Ha jól mértük, valahol 0,7-1,6 millimétert! De tényleg, minden autó, amihez Magyarországon hozzányúlnak, el lesz baszva! Hogy a rossebbe már, a mamával ma tízszer levettük a váltót (ilyenkor a mama a Margó, azaz a felesége), mire végre megláttam, hogy a csavarok felfogatási furatainál a menetkezdés nincs megsüllyesztve. Márpedig a Mercedes minden ilyet süllyesztékkel készít, ilyen pocsék munkát nem végez. Gyanús lett, elkezdtem méregetni, és tényleg, abból vettel le. DE MINEK?!?!”

Hétfőn már szóltam Pistának (aki mindig eljön, ha Kareszékról van szó) és Daninak (aki már többször mondta, hogy szívesen eljönne egyszer), hogy lesz egy menet Viszre. Most élesítettem őket, mindenki hazaszólt a feleség/barátnőnek, felkészítettem őket, hogy ritkán megy az ilyen szerelés szívás nélkül, lehet, hogy hosszú lesz az éjszaka, vállalták.

Munka után bepattantunk a Kati 190-esébe (amit végre ott akartam hagyni, mert két hónapja fakanállal kell leállítani, lóg a kormányösszekötője és esedékes az olajcseréje), nekiindultunk az útnak. Először Csereklyei Marcival beszéltem meg, hogy leszed nekem egy lendkereket, aztán eszembe jutott, hogy Telki kiesik az útból, viszont Simon Laci (504Laci) is bont egy állólámpást, ő pedig Budafokon van. Laci még nem szedte szét a motort, de nála volt szokás szerint Pupp Balázs, azaz hosszú (nem kéne…), aki pont a Csereklyei Marcitól elhozott egy rossz lendkereket, amibe beletört a csavar, és nem lehetett kiszedni belőle. Mondta, jöjjünk, mire odaérünk, kiveszi.

Őrült verseny az idővel, Hosszú egyszemélyes maradékcsavar-kiszedő akciója

Csak a napot nem tisztáztuk. Ő volt a legjobban meglepve, hogy húsz perc múlva zörgettünk Szájmon garázsajtaján. Befejezte a Renault 25-öst, amit szerelt éppen, majd kissé álmatagon megkérdezte – „most kell?”. Most hát, persze, hogy most, Hosszú… Karesz normálisan nyolckor fekszik, most fél kilenc van, 130 kilométerre van Visz, havas eső esik, legalább másfél órás szerelés vár ránk ott is, másnap munka, képzelheted…

Nekilátott. A csavart Marci már megpróbálta kiszedni. Félre volt fúrva. Hosszú is úgy gondolta, csak a készülő szobai állólámpájához lesz jó a lendkerék (értik, Állólámpa-állólámpa!), de most úgy döntött: megmenti nekem. Negyed tízre sikerült valami egész fantasztikus fúróhasználattal, sok-sok fogásból kiszednie. Addigra épp megjött a pizza, amit Pista rendelt egy órával korábban.

Próbáltak már nagyon lazának látszani, úgy, hogy a testükben levő valahányszáz izom kővé feszül? Rám ott Kőbájker is büszke lett volna, úgy szálkásítottam, amíg a többiek burkolták a pizzát. Közben Kareszre gondoltam és a szétszedett Bazegkettőre – szegények.

Nem mondom, hogy nem tapostam szét a 190-est Balaton felé. Ráadásul eszembe jutott, hogy már egy hónapja ki akartam főzni a Baby-Benz bal oldali ablakmosó-fúvókáját ecetben, mert ötpercenként elkövesedik, ráadásul mostanra a kétéves ablaktörlő is feladta a tökéletes törlésért vívott küzdelmet. Mondjuk úgy – nem láttam semmit, viszont nagyon toltam. De oda kellett érnünk, ha belehalunk is.

Fél tizenegy volt, mire a vastag ködfelhőbe és kutyavonyításba öltözött, sötét viszi utcába behajtottunk. Karesz hihetetlen lazán, szájában négy cigivel fogadott bennünket. Rá se néztünk a plafonhoz emelt Bazegkettőre, egyből a konyhába mentünk. Kinek stampó, kinek tea, kényelmesen leheveredtünk, én mindenesetre azonnal átöltöztem szerelőoverallba. Aznap este már másodszor megint bemutattam a „végy fel laza testtartást 400 darab kővé feszített izommal” műsorszámot, mert ha a többiek nem is, de én sejtettem, hogy baj vár ránk a sarkon túl.

Egy héttel később, már a TC erejével a hátam mögött. Pista besegít

Éjfél előtt kicsivel nekiláttunk. Karesz végigméregette a szerkezeteket, végül a legrozsdásabb mellett tette le a voksot, az tűnt a legmagasabbnak. Pista is beszállt a csavartekergetésbe, Dani röhögött, rendkívül vidám este volt, én is kicsit felengedtem, ennyi jó baráttal a színen nem férnek a Mercihez a gonosz szellemek.

A Karesz-Csikós team munkában

Aztán fértek. A tökéletes, gyári méretű, piszkálatlan lendkerékkel, a jól működő autóból kivett kuplungszerkezettel, a szuper kinyomócsapággyal, az új főhengerrel, új köztes flexicsővel, új munkahengerrel, tökéletesen légtelenített rendszerrel… nem emelt ki a kuplung. Rükverc – krrrrrkrrrrkrrrrrr -, egyes – liluló fej, dagadó karizom, nyekk.

Margó aznap már 12-edszer segített Karesznek levenni a váltót, nem csoda, hogy éjjel háromnegyed egykor szörnyülködésre adja a fejét

Az, ott egy nehéz pillanat volt. Sok-sok sötét arc vett körül hirtelen, a pillanatokkal előtte még poénkodó, kötözködő, jó hangulatú csapat tagjai buta, zavart kérdéseket tettek fel egymásnak, és nem néztek a másik szemébe. Ültünk, magunkba roskadva. A Petőfi rádióból már a kizárólag erős drogos behatás alatt élvezhető halálzene szólt, ami Kareszéknál nekem mindig azt jelzi – brutálisan szopunk, éjjel van, reménytelen a helyzet.

Végül Karesz előhúzott egy rudat az íróasztalról, csak úgy, a stokin tehénkedve. „Csík, próbáld meg ezzel. Ezt az új munkahengerhez adták, de nem ment fel, hátha most, az új lendkerékkel be tudod tenni” – szólt elhalt hangon. Közben már Pista is Karesz cigijét szívta, mert a saját, az induláskor vett teli doboza elfogyott, Daniból hang se jött, ami nála nagy szó.

Na, most mi legyen?

Bepróbáltam, nem lehetett végighúzni a csavarokat. Károly ekkor újabb ötlettel állt elő. „Ezeken gyárilag van itt a munkahenger alatt egy műanyag távtartó, amin van egy kis luk, ezt a darabot mindenki elhajítja, mert nincsen semmilyen funkciója. Azaz van, az oldalában van egy kis luk, amibe egy villás célszerszámot kell bedugni, és a nyomótengelyre pattan rá. Ha bemegy, már csereérett a kuplung, mert ott vékonyabb a nyomórúd, ha nem megy be, még jó. Akkor most csinálok oda két vastag alátétet, hogy kipótoljuk” – mondta.

A házi megoldás, alátétekkel

És tényleg jobb lett, már nagyon nehezen, de lehetett váltani járó motor mellett. Közeledett a megoldás. „Figyu, tedd be ezt a golyót a kuplung rúdja és a főhenger dugattyúja közé, most szerintem már befér. Szerintem ennyi hiányzik” – jegyezte meg.

Kicsit elment az idő? Kicsit munka van másnap? Kicsit 136 kilométer még haza?

Matattam tíz percet hanyatt a pedálállvány alatt, hallgatva a központi kályharendszer működéséhez szükséges ősrégi kompresszor üvöltését, és beszenvedtem. Indítottam. És láss csodát – a váltó, mint a vaj, rükverc reccsenésmentesen. Micsoda?!?!

Hajnali fél három, Visz, az autó útra kész, de mi már nem. Balra a szenzációs kávéfőző, ami csodás presszót főz és még csodásabb koncertet ad

Ekkor már kettő tájban voltunk, haza háromnegyed ötre értünk. Pistának nagy cikke volt aznapra, Dani címlapügyeletes volt, én a W210-es Merci vásárlói giga-tanácsadómat írtam, amit húsz forrásból szintetizáltam, aztán a Bálintnak volt fél ötkor karácsonyi ünnepsége, majd este a Veterán szerkesztőségében karácsonyi parti, amire a külsősöket is mindig meghívják. Mindenhonnan elkéstem, de másnapra utolértem magam.

Bazegkettő csodás fűtéssel, újult erővel, isteni fékekkel hazahozott bennünket, igaz, a szőnyeget kivettem a lábtérből Budapesten, mert recsegett a váltó.

Bazegkettő vigyázzban. Hajnali háromnegyed három van, Kareszéket a szomszéd másnap vegzálta - "magunknál egész éjjel égett a villany, hát mit képzelnek?" Falun sem könnyű az élet, sötétség mindenütt van

És a legmegdöbbentőbb dolog: Kati reggel lazán el tudott menni az autóval gyerekeket isibe vinni, az utolsó (kicsit szomorú dolog, de ez van) budakalászi főépítész-helyettesi munkanapját, mondjuk úgy, megünnepelni. Legalább stílusosan tehette, imádja az állólámpás Mercit, ilyen helyzetben az apró öröm is lendíteni tud az ember lelkiállapotán. Derék autó az állólámpás, ha teheti, nem hagyja az embert cserben. És van egy újabb gyanúm, hol lehet még egy kutya elásva.

Minden, hangsúlyozom, minden Mercedesben egy síkban van a fék- és a kuplungpedál. Bazegkettőben a kuplung viszont lejjebb van. Ha pedig nem mozog eleget a pedál, nem is emel ki lent eléggé, sőt, valószínűleg nem is tudja magát lelégteleníteni. De fent a lemeznek támaszkodik, ott nem lehet állítani semmit, többször láttam.

Bazegkettő nem kombi, ezért idén szánkóval húztuk inkább haza a fát a Bosnyák térről

 

Azóta itthon összehasonlítottam a garázsban álló családi zöld állólámpással, abban jól állnak a pedálok, Bazegkettőben egyértelműen rövidebb a pedál útja. Állítani csak a visszahúzó rugó erején lehet, a pedál karja nem görbe, a felütköző gumi gyári cikkszámos, pont olyan, mint a másikban - egyszerűen nem értem...

Ez a szép zöld pedálsora. Vonalban a két pedál, a kuplung még talán kicsit feljebb is

Mindegy, meglesz most már a hiba, érzem a zsigereimben. Mindenesetre a 27-i tavaszias időt kihasználva lebontottam még a leömlőnél a kipufogót, mert a rosszul összehegesztett kipufogó miatt nagyon szelelt, mert a kúp nem zárt a leömlő kúpjára. Vágtam oda egy hőálló klingerit tömítést, most jó, bár kíváncsi vagyok, meddig bírja.

Látják az újdonságot? Van a galériában közelebbi kép is...

Ja, és az autó megkapta végre a karácsonyi ajándékát is, a fehér kormányt. Kicsit ütött, kicsit kopott, de nagyon elegáns, nagyon rég vágytam egy fehér kormányos autóra. Borzasztóan tetszik, így most már tényleg nagyon jó lett az autó. Csak szegény Kareszt sajnálom, soha nem akartam ennyire megszívatni. De sajnos - ezek az öregek mindig rejtegetnek egy-két taposóaknát...

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr634977362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Never 2012.12.30. 17:05:01

@csúcsragi: Gyorsan átolvastam a tesztet és teljesen egyetértek vele.

Két hete volt alkalmam egy 300 km-es utat megtenni egy X6M-mel. Nos, annyi maradt meg belőle, hogy a.) majdnem üres volt a végére a tank és b.) nem volt kényelmes. Tudom, hogy ez megint csak nyafogásnak tűnik, de szerintem ez már nem szolgálja az utazás kényelmét - sokkal inkább egy S80 vagy egy C6.

Egy közeli ismerősöm vett egy M6-ost - majd vissza is adta rövidesen és ugyanabban az árban kért helyette egy (raaaaaanda) 5GT-t, dízellel, mert az M6-ossal majdnem megölte magát egy látszólag ártalmatlan szituációban. Nem lett perec belőle, nem kreatív lakatosok rakták össze az autót, de neki elég volt a tudat, hogy centiken múlt az élete, és ő ehhez az autóhoz egyértelműen kevés (mint ahogy szinte mindenki az, csak éppen sokadik generációs ESP egy darabig elhiteti mindenkivel, hogy Senna meg Mansell vére együtt csörgedezik az ereiben).

csorsza 2012.12.30. 17:06:56

Nem, ez az autó egyszerűen nem ér ennyit. Már hobbinak is szar.
Ennyi pénzből, energiából, időbeli ráfordításból több tucat lélegeztetőgépet építhettetek volna már. Ez már túl van minden határon.

VacakBlogHu 2012.12.30. 17:09:07

Én az öregautós agybajt még értem, de azt nem, hogy miért kell megvárni, hogy két év után lerohadjon az ablaktörlő és hasonlók. Öreg autó nem érdemli meg a cserét? Megvárni, míg szarrá vízkövesedik a cucc, ahelyett, hogy időben, töredéknyi szívással meg lehessen gyógyítani a problémát? Persze ha valakinek a kedvenc csemegéje az Ipari Nyeles Cumi :) B.Ú.É.K. :)

rlazol 2012.12.30. 17:11:34

@csorsza: javaslom, olvasd el a cikk elején lévő sárga "cetli"-t!

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.12.30. 17:16:20

@Csikós Zsolt: „Kareszhoz, Kareszhoz vigyél engem, kicsi gazdám…”
Nem mondtad neki, hogy kisgazda ám a térgye kalácsa? 8-)

Ha elém teszik a képet a vízkőtelenítő berendezésről és megkérdik, hogy mi van a képen, én biztos hogy valamiféle illegális szeszlepárlást tippelek! 8-)))

Luk Szájpóker 2012.12.30. 17:25:26

Köszönet a cikkért, ismét jól esett. Megyek és összekoszolom a kezem én is a garázsban, talán még ma is elbaszhatom valamelyik működő cuccomat, minek halogassam. :-)
A szereléssel járó fokozott idegi állapot kezelését a szomszédom egy nagy kalapáccsal oldja meg, direkt tart valami szétverhetőt maga mellett. Viszont nem bagózik és (már) nem is iszik.... :-))
Búék, legyen olyan új évetek, amilyet szeretnétek!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.12.30. 17:43:41

Azé mekkora egy jóság az, ha az ember vesz egy ócskavasat, és abból él, hogy leírja, hogyan szopik vele.
Aztán, amikor meg kész, akkor eladja, és vesz egy másik ócskavasat.
Vagy már közben vesz egyet. Vagy kettőt.
És minél többet szopik, annál több melója lesz tőle.
Tisztára pozitív visszacsatolás.

:D

Rocko- 2012.12.30. 17:47:55

@scheerti: épp az ilyen posztok adják meg a kellő tükörképét hogy az öregautózáshoz nem elég a pénztárca, kellenek jó idegek hozzá.

Tizenkettő 2012.12.30. 17:52:52

Nem tudom, de párszor használtam samko alkatrészeket és nekem nem volt velük semmi bajom sem. Nem lehet, hogy rosszul volt felszerelve és azért tört le a füle? Vagy valami miatt nem illeszkedett tökéletesen a felületre? Mert egy ilyen öntvény magától nem nagyon szokott azért eltörni, viszont ha megfeszül akkor annál inkább hajlamos rá.

Csikós Zsolt 2012.12.30. 17:57:27

@szűkebb pátriárka:

Mást is, lehetőleg 8 évnél idősebbet :-)

@misinator:
Azért vedd figyelembe, hogy a külföldi rohamvezetéseken kívül (ami közel sem olyan, mint valóban használni) augusztus óta nem volt nálam tesztautó, csak a Twizy, meg egy fél napra a B-Max, amit kikunyiztam a Pista alól... Megnézheted a listát. És ennyi nagyjából elég is az új autókból, az érdeklődésem kipipálva, és még épp nem unom őket. A GT86-ból lehetett volna több is, mondjuk, de a Karotta után így is én vezettem a legérdekesebbet vele.

@scheerti:
Kárpótolnak, amikor működnek. Az mindennél jobb. És ez a szar elég sokat működik. De mostanában a Bianchi és a szép zöld is jól viselte magát.

@Never:
Különben vicces, de van olyan, hogy a 200+ lóerős autó tohonya, és a 80-as dinamikus. Az SL600-as Mercinél fáradtabb autót keveset vezettem életemben, de egy egyliteres, 68 lóerős, vacak kis háromhengeres Peugeot 208 pokolian tele van élettel. Nem okvetlenül hülyeség, amit a kollégák írnak, inkább meglepő.

@VacakBlogHu:
Nem én hagyom lerohadni, azt más teszi előttem. Én csak rendbe rakom. Sajnos olyat nem kapni, amit előttem megóvtak, ebből már megjöttem.

@kolbászoszsömle:
Igazából tényleg nem olyan rossz...

Csikós Zsolt 2012.12.30. 17:58:27

@Tizenkettő:
Azért mutattam a törési felületet, hogy látsszon - anyaghibás volt, már régóta rohadt, ez most csak az utolsó döfést adta meg neki.

Tizenkettő 2012.12.30. 18:03:54

@Csikós Zsolt: Persze ezt értem, de nem lehet hogy az előző felszereléskor esetleg nem volt valami rendben, és akkor repedt meg?

Tizenkettő 2012.12.30. 18:05:11

Na elnyelte a kommentem...

Tizenkettő 2012.12.30. 18:06:23

És most meg meglett. :D

Rocko- 2012.12.30. 18:09:48

@kolbászoszsömle: ott hibádzik a rendszered hogy nem kap érte pénzt, de ezt le is írta itt: @Csikós Zsolt: .

Tizenkettő 2012.12.30. 18:12:05

Egyébként szuper kis szerelés lehetett imádom az ilyenket úgy mondjuk a második váltó leszedésig. :D De nyilván ti nem élvetétek ennyire hajnali 2-kor. :D Viszont ezekből lesz a legszebb emlék.

Never 2012.12.30. 18:15:12

@Csikós Zsolt: "Különben vicces, de van olyan, hogy a 200+ lóerős autó tohonya, és a 80-as dinamikus."

Ezt aláírom, különösen, ha érzetre nézzük. Egy S600-ban nagyon rá lehet csodálkozni arra a középső kis műszerre (pontosabban most már minimozira), ami csak kúszik rendíthetetlenül felfele, pedig látszólag semmi nem történik (egyszer majdnem ugrott így a jogsim Ausztriában, alig kaptam észbe, hogy az A1-en bizony ott van a doboz és villan). Hozzáteszem, nem is kellene az az autó, mert pár száz kilométert menni vele, az élménynek elég, de tényleg nincs benne semmi autós, és hozzá még maffiózónak is nézik benne az embert.

Egy Citroen Kacsa bulibb járgány tud lenni a maga kis esetlenségével mint bármelyik mai divat-kocsi.

Az "autóság" szempontjából a feeling sokkal többet mond, mint a katalógusadatok. A gyorsaság az beza nem LE-re megy, mint az autóskártyában (különben én is meg tudnám csinálni a májer autókat, nem kellene hozzá a sok valódi mérnök...)

Amit viszont hiányolok nagyon egyes tesztekben, az a valóságközeliség. Középkategóriás használati autókon (Focus, Astra, Auris) kérnek számon kanyarsebességet és gyorsulást, hibrid autókkal gyorsulgatnak a lámpánál, családi autókkal szlalomoz(ná)nak.

Ez kb olyan, mintha ERA vaga Bazeg, vagy különösen a Puch esetében néznénk ezeket a tényezőket. "A Puch milyen szar, körbeautózom egy Ariel Atommal...". " Az ERA egy halom f*s, bármelyik M-es BMW legyorsulja...". Nos, sok cikknél ilyen érzésem van, és ez nem adódik - IMHO - másból, mint hogy az újságíró meg akar felelni egy hangos, ámde nagyrészt egybites kisebbség igényeinek, akik legfejlebb a képernyőn láttak valaha WRX STi-t vagy EVO VI-ot, de azért mindenhez jobban értenek, és persze kommentelnek is halomra.

Kérem, hogy ne ez legyen az irány. Legyen ember, aki tényleg tárgyilagosan és szórakoztatóan tud egyszerre tesztet csinálni. Karotta M5-ös tesztje baromi jó volt, nagyon tetszett. De ez nem kell egy Golf VII tesztnél, vagy egy Toyota Avensisnél. Ott talán az kellene, amit németeknél nem egyszer csinálnak: meggyőzni a forgalmazót, hogy adja oda fixen a kocsit 10-20-50-100e km-re, teljes naplót vezetni, időközben megírni egy "erste Eindrücke", aztán egy "Test", aztán egy "Langzeittest" cikket róla, majd a végén darabokra szedni és megnézni, hogy mi és hogy kopott el.

Mivel nem vagyon én sem teljesen hülye, sejtem, hogy egy nehéz. Akkor viszont esetleg megkérdezni a németeket, hogy engedik-e az eredményeiket esetleg nálunk is publikálni. Ott tényleg - ahogy azt nálunk a faluban mondják - elválik a szar a májától...

heck 2012.12.30. 18:33:16

Így van ez. Rendelünk alkatrészt, majd a kipótoljuk szalonnával, kutya foggal, nyest bőrrel aztán gyorsvágóval beillesztjük és odahegesztjük. Egyben megfogadjuk, hogy inkább gyalog járunk, de mi ilyenbe többet soha bele sem fogunk.

bpe 2012.12.30. 18:33:34

nyilván csodálatra méltó, ahogy az autóbuzéria és a "szegénység" vektorai parelelogramma szabály szerint summázva kiadják ezeket a nagyszerű, hús-vér-olaj anzixokat, ahol rendszerint túlcsordul a szív-ás, de muszáj leírnom, h a "Főfékhenger felújítás" c. képnél majdnem nyomtam egy ctrl-f4-et, azokban a munkától olajos kezekben ugyanis masszívan benne volt vmi nem túl bíztató életkilátásokat ígérő diagnózis..

karesz 3 cigivel, 4 cigivel, eccerreaszájában.. 12 éves gyerekkel az ágyában. apa kocsit hajt, szerel, aztán őt már nincs, aki mexerelje.

szomorú.

Nyiri 2012.12.30. 18:34:05

Minden elismerésem. Ha lehet egy javaslatom az egyik szivolától szabadulj meg. Kinyír ennyi gép a végén :)

- Szerzet - 2012.12.30. 18:41:28

Uramisten! Ennyit szívni egy becsúszott szőnyeg miatt! :DDD

paladinn 2012.12.30. 18:55:37

ilyenkor örülök annak, h a kocsim nem került korábban vmi kontár laikus szerelő kezei közé, aki hasonló megoldásokat eszközölt volna rajta, mint korábban az istenbarma ezen

paladinn 2012.12.30. 19:00:04

@bpe: mi a baj azzal a képpel? ja és mi a Ctrl+F4?

hp2 2012.12.30. 19:00:58

@Rocko-: Hú pedig az hogy fájna...ha kapna.

jojoka 2012.12.30. 19:06:35

Rég röhögtem ennyit.

Csikós Zsolt 2012.12.30. 19:08:10

@Tizenkettő:
Á nem, abszolút rendben volt minden, egy felfekvő felület van, a nyomórúd tudhatott volna befeszülni, de abban a felállásban az még annyira se tudott volna, mint normálisan.

@Rocko-:
Dehogynem, kapok, a fizetésemet, amit meg is becsülök. Plusz juttatás nincs a posztokért, de szerencsére a fizetés normális.

@Never:
Hát igen, van benne valami, az a baj, hogy a kötelező gyakorlatot annyira jól kipipálja a legtöbb családi kompakt (utastér, csomagtér, már a zaj is, rugózni meg szinte mind közepesen szarul tud), hogy a vezetési élmény felé mozgatta a hangsúlyt a legtöbb gyártó - ez az az egy szem plusz (meg a design), amivel ki lehet lógni. Persze nem teljesen van ez így, de igazából nagyon közel vannak a hagyományos paramétereik tekintetében ezek az autók ahhoz, hogy éles különbség legyen köztük. Ez már nem a Golf III, F Astra, Kia Sephia, Fiat Brava küzdelem rég.

@- Szerzet -:
Nem egészen, ha csak ez jött le, nem olvastad el a posztot. A szőnyeg végig nem volt bent (úgy nem szerelünk), de amikor a legvégén úgy tűnt, hogy már jó, és betettük a szőnyeget, rossz lett az a kicsi jó is, amit létrehoztunk :-)

@paladinn:
Hogy Karesz bpe szerint rendesen pusztítja magát... CTRL+F4 a programból való gyors kilépés, próbáld ki. Informatikusok a sírkövükre ezt vésetik :-)

Nyiri 2012.12.30. 19:10:34

@bpe: Jogos felvetés. Faterom hasonló kaliber volt. Senkinek nem mondott nemet nagyon jó szakember volt. 4 órákat aludt szarrámelózta magát. Nem azért mert muszáj volt, hanem mert imádta a munkáját. Cigi/kv kombót feketeövesként nyomta. Aztán 54 éves korában egyszer csak összeesett és meghalt. Semmi kórelőzmény vagy hasonló. A szíve nem bírta tovább.

hp2 2012.12.30. 19:10:37

@Rocko-: Nem is rád értettem :)

paladinn 2012.12.30. 19:14:49

@Csikós Zsolt: tényleg, én még a DOS-os időkből az ALT+F4-et rögzítettem az elme mély bugyraiba.

Rocko- 2012.12.30. 19:27:24

@Csikós Zsolt: igen, egyről beszélünk: nem a posztokért kapsz pénzt.

@hp2: áhá!

Claas 2012.12.30. 19:39:56

Hát barátom , ez über-mega szopás volt a javából. Csodálom hogy nem sírtátok el magatokat egy-egy emelkedettebb pillanatban. A legszebb a dologban, hogy éppen egy kuplungozás kapcsán lehet ekkorát szívni, ami ugye rutinmelónak számít, főleg egy Karesz szintű/felkészültségű embernek. Rutinmeló, de mégsem az. A tanulság a sztoriból tényleg az hogy az ennyi idős autókat csak az elhivatott, megszállott öregkocsibuzik szereljenek, mert a videóban beígért felgyujtás valósággá válhat. Meg kell emlékeznem még azokról az "aranykezű" maestrókról, akik ilyen szenzációs beavatkozásokra képesek mint itt a lendkerék esetében volt látható.
Köszi a cikket, tanulságos volt!

Kekszemu 2012.12.30. 20:14:59

A régi szép időket idézi, mikor hazautaztunk a nagymamámhoz a családdal igaz az csak 80km volt, de fogorvos apukám minden délelőtt szétszedte az auktuális roncsot(volt zsiguli, kétféle dácia, citroen bx) és ha egy kis lámpa fényénél is de összerakta legkésőbb este kilencre tízre, aztán irány haza pestre. Szegény nagyi, h izgulhatott, h hazaértünk-e egyáltalán, még telefon sem volt.
A régi kocsikban még volt anyag, még volt tömegük, de a mai autókkal már nem lehet ennyit vacakolni, tíz év és kuka.
Vhogy nekem ez az írás is azt a régi szegény bütykölős időket idézi, ami nagyon szomorú inkább...

Tomchy 2012.12.30. 20:29:06

A két motor közül a nagyobbik az még Karesz Goldwingje? Vagy már lecserélte? Nem ismerem fel sajna ebből a szögből.

Sword 2012.12.30. 20:29:34

Nem értem miért nem lehet elfogadni, hogy valakit ez tesz boldoggá. Ha a családja elfogadja és megérti, akkor ez miért okoz gondot egy idegennek? Az élet túl rövid ahhoz, hogy olyan dolgokkal töltsük a mindennapjainkat, amiket szívből gyűlölünk.
Amíg ilyen olvasmányos és szórakoztató írások születnek, addig nekünk is jó. :)

hp2 2012.12.30. 20:41:55

Aki nem szeret bütykölni, ne bütyköljön...legfeljebb olvasson ha azt szeret, de ha azt sem akkor ne olvasson. Aki meg szeret bütykölni és tud is, az meg had tartson életben akármit amit szerinte érdemes és had költse töredékét rá pl egy új suzuki árának. Szerintem.

Lomha 8V 2012.12.30. 20:44:25

Nagyon jó kis olvasmány volt ez estére, köszönjük. :) Ez a rész nagyon ismerős: „A BAROMJA! A szerkezet FELFOGATÁSI felületéből vett le!" Hasonló felkiáltások sokszor elhangzanak nálunk is, sajnos gyakori az okádék házi (sőt nemritkán hivatásos szerelő csinálja) kendács autóknál és motoroknál is. Nem azt mondom, hogy soha semmit nem oldottam meg "házilag", mert az hazugság lenne. De ekkora barbárságot soha nem csináltam és mindig igyekeztem a leghamarabb kijavítani azt a kis "házilagost" is. De valakinek sajnos a totális szétbarmolás is belefér...

Rocko- 2012.12.30. 20:46:44

@Nyiri: live fast, die young.
vannak akik ezt vallják.

Csikós Zsolt 2012.12.30. 21:04:58

@Tomchy:
Nem, azt már régesrég eladta, ez most egy Triumph 1200-es négyhengeres, mindig elfelejtem a nevét.

gumifust 2012.12.30. 21:15:51

Ha vigasztal Zsolt engem a gép karácsonykor az ónosesős pályán hagyott szép kis hengerfejtömítési problemákkal :)

- Szerzet - 2012.12.30. 21:42:36

@Csikós Zsolt: Azért a slusszpoén az lett volna, ha kiderül, hogy a B2 a szopáscunami megindulása előtt is jó volt, csak hát a szőnyeg aláavászkodott a kuplungnak.

Tomchy 2012.12.30. 21:55:10

@Csikós Zsolt: Ejj, de rég volt már, hogy motoroztatok egy jót, amiből irtál egy klassz poszt... Akkor felismertem volna. :sóhajt:

Blade_RRunner 2012.12.30. 22:01:03

Elolvastam a sárga "disclaimer"-t, de szerintem az már nem fed le mindent, amit itt (nem először) olvasunk. Sosem volt új autóm, szerintem belátható időn belül nem is lesz. 120-as Skodát tuningoltam fiatalabb koromban, szóval öreg autós hülyeségért sem kell a szomszédba mennem. De amikor oda jut a dolog, hogy a gyerek másnap dolgozatot ír, én meg szopatom magamat egy mindenhol lógó, kötyogó, nem kiemelő, felforró, harákoló kotvánnyal*, és ezzel a családomat is, akkor elgondolkodnék/elgondolkodtam 5 éve, hogy hol végződik a hobby/életérzés és hol kezdődik az önző irracionalitás.

*= Nem leszólás. 14 éve Feliciám van 215e km-rel (óra szerint). Évente egyszer viszem szerelőhöz olajcserére meg átlag 0.5-ször egyéb javításra/cserére. Soha sehol nem kellett még 5 év alatt harákolva, kuplung/váltó/hűtés armageddonban szerencsétlenkednem vele. Kulcs elfordít, megy. Néha ablakmosó kifogy.

Nekem a motorozás a hobby. De ha nem motorral túráznék/pályáznék, hanem autóval, akkor is lenne mellett egy ilyen 200e Ft-os üzembiztos vmi, amin nem azon kell görcsölni a gyerekkel/feleséggel, hogy fakanállal vagy kenyérpirítóval lehet beindítani/leállítani.
Avagy tömören: Karotta sem a drift rettenettel hordja a gyereket.

Mindemellett giga respekt a mai világban kincsnek számító Karesz féle, modul cserén túl látó, összefüggésekben gondolkodni képes, House doki módon ihletett szakiknak! :)

csiky944 2012.12.30. 22:07:28

@Kekszemu: pont ezért van,aki 5év alatt megy is 1millió km-t kisteherrel motormegbontás nélkül,milenne vele 10évesen?

Csikós Zsolt 2012.12.30. 22:15:08

@- Szerzet -:
De nem, hiszen kuplungszereléshez kiveszi az ember a szőnyeget...

@Tomchy:
Igény volna rá. De most az nem fér bele, sajna.

@Blade_RRunner:
Sarkosan nézed a dolgot. Ez az autó amióta megvan, nem térdelt le, nem hagyott ott, nem nemindult. Nem egy zörgő, haldokló, széteső kotvány, van összehasonlítási alapom, a klubunkban (ahol nem roncsok vannak, hanem nagy számban csodásan restaurált autók)is egy jó kocsinak számít, s néhány hibájáról tudtunk, hogy idővel foglalkozni kell majd velük. Most jött el az idő, és beleszaladtunk az egyetlen tákolásba, amit találtunk. Valamit félreértesz, ez egy rozsdamentes, kitűnő futóművű, kitűnő, kopásmentes motorú, bolygatatlan belső terű (és nemcsak a 40 évéhez képest) jó állapotú valami, bárkit megkérdezhetsz, aki ismeri az autót.

A kuplunghiba pedig két tákolás összeadódása miatt jött elő. Kicsit olyan, mintha egy negyven éves, életerős nőt haldokló öregasszonynak hívnál, mert a lábon kihordott megfázása miatti tüdőgyullasása miatt ágynak esik egy hétre. Tévedsz, de csak azért, mert nem ismered sem a sztorit, sem az autót. 20 éve állólámpásozok, és ez a kocsi az egyik legjobb most, amit ismerek, beleértve a 3 millióért restaurált másikat, ami a garázsban áll. Mondom, 1 hiba, ami egyszerűnek, tervezhetőnek indult, de megcsúszott, és pálcát tört fölötte.

Blade_RRunner 2012.12.30. 22:19:14

@Kekszemu: Nem tudom, neked abban mi volt a szép (személyes élmények szintjén tudom, de technológialiag nem). Én is emlékszem arra, amikor gyerekkoromban egy 200km-es balatoni út előtt gyak. kisgenerált csaptunk a Skodán, hogy leérjünk. No, ezek a "szar" meg "má' nincs benne anyag" mai autók meg... haver a 240e km-t futott Mazda 6-tal ugyanúgy hiba nélkül klímával/fűtéssel jött haza Brüsszelből, mint 9 éve mindig. Az előbb említett 14 éves Skodával ha kéne, most elindulnék Hannover-be (oké, ablakmosót feltölteném, asszem épp fogyóban). Másik cimbora 8 éve egyetlen kellemetlen szitu nélkül hajtja a Toyota Carinát. Megint másik ugyanúgy a 16 éves Corolla-t.
Lelkes youngtimer és oldtimer rajongó vagyok, de boldog vagyok, hogy gyerekkorunk kendácsolásai nélkül lehet autózni a hétköznapokban.

Hasonló jókat kívánok Nektek is! :)

- Szerzet - 2012.12.30. 22:22:48

@Csikós Zsolt: Nem lehet, hogy valami MB kisteherbe való kuplungpedál van benne, azért áll rosszul?

Csikós Zsolt 2012.12.30. 22:29:21

@Blade_RRunner:
Ha kell, ezzel is elindulok holnap Hannoverbe. Figyelj, tényleg nem versengeni akarok, mert ezeknek a posztoknak a végén mindig kialakul a szájkarate, de nem a levegőbe beszélek, 8 ilyen autóm volt, bejártam velük Európát Norvégiától Hollandián át Olaszországig, baromi sokat írtam már ide is róluk, ha összeadom, mentem velük vagy 300 ezer kilométert. Soha, egyik nem hagyott ott. A 190 d-nk a maga most már 508 ezrével 7 éve hűségesen szolgál. Valószínűleg te se hiszed el, amit én már sorozatosan megéltem, hogy elsősorban nem a kor teszi tönkre az autót, hanem a rossz használat és az elhanyagolás. De ha egy olyat fogsz ki, amelyiket csak kicsit hanyagoltak el, és rendbe teszed, ami rossz, utána pont olyan megbízható lesz, mint egy pár éves akármi. Tudom, volt ilyenből, amivel 4 éven át trélereztek, egy évig tettem rendbe, utána 7-et használtam, bejárva azzal is Európát. És ez itt valamennyi közül a legjobb alap-autó. Mondom, 20 évnyi állólámpás mercizés ál mögöttem (most már majdnem 21), töviről hegyire benne vagyok ezekben az autókban. És nagyon-nagyon sokat használtam őket, úgy, ami új autóknak is becsületére válna.

Sajnálom, belementem a szájkaratébe, hülyeség volt részemről. Tudod mit, igazad van, ezek szarok, direkt szívatom magam, a tételesen lejegyzett javításaim és kilométeradataim (mert ilyen is van mindegyikhez) igazából kitalációk. Ez itt már a vallás mezsgyéje, te hiszed ezt, én hiszem azt és nincs felettes isten, aki eldönti, melyikünknek van igaza. Van ez így az élet komolyabb területein is. Peace, jön az új év.

Blade_RRunner 2012.12.30. 22:29:29

@Csikós Zsolt: Zsolt! Valószínűleg van nekem is kattanásom ilyen téren, mert rendszeresen olvasom a posztokat. Volt azért már ilyen nem is egy. Lehet, hogy nem ezzel a géppel konkrétan mind (nem vagyok NAV, hogy nyilvántartsam :D ) de hasonló "park"-ból.

Én 10 éve csukott szemmel éjjel átfúvókáztam a Jikov SEDR-t, és 10-es villáskulcs volt a kardánboxban a menet közben spontán megállós előgyújtás állítós mókához. De nagyon örülök, hogy az elmúlt 5 évben nem volt más dolgom, mint elfordítani a kulcsot, és a többit végzi M(iklós)P(éter)I(stván). :)

Mindeközben, ha majd nem merem már a Fireblade-et hergelni, akkor építek helyette egy hobby farost. Álmaimban pedig egy 130RS-sel küzdők az Audik ellen Donington Park-ban 1981-ben (youtu.be/mUNftgnyD5I) :)))

zalkapone 2012.12.30. 22:31:44

Jól tippeltem tegnapelőtt, hogy ez egy nagyon jó kis elő-szilveszter utáni lábadozáshoz való olvasmány lesz. :-)

Blade_RRunner 2012.12.30. 22:33:52

@Csikós Zsolt: A konstrukciót maximálisan tisztelem. Sajnos ebben a posztban (ahogy korábbiakban is) kiderült, hogy a korábbi tulajok/szerelők kotványolása, szar minőségű u.gy. alkatrészek keserítik meg az öregautósok életét. Én részben ezért szálltam ki a youngtimer-rel daily driver-kedésből.

Sok hibamentes és örömtelikm-t meg BUÉK! :)

pxaba 2012.12.30. 22:36:54

Grat Zsolti! Megint egy zsír story:)
BÚÉK!

MTom 2012.12.30. 22:36:59

@Csikós Zsolt:
Igen, jól látod, sokan vagyunk itt mi is, még ha leginkább csendben is olvasgatunk (illetve gyakran jókat nevetve - de sosem kárörvendve).

Magam épp az ellentéted vagyok: gépészmérnökként engem inkább az informatikai bitek tudnak lekötni. Órákig képes vagyok vadászni egy aposztróf helyett elütött idézőjel miatti programhibát. Ez nem idegesít.

Bár rengeteg dolgot megjavítok otthon, valahogy a kocsiban csak az alap javításokig jutok. Nagyon szeretnék tovább lépni, mindig érdeklődéssel olvasgatom a cikkeidet, de amikor oda kerülök a valósághoz, elfog a harctéri idegesség.

Tegnapi szitu (bénázás):
14 éves F Astra-m van. Szerencsére nincs igazán gondom vele. Apróságokon kívül inkább javíttatni szoktam, de most felbátorodtam: első komplett lámpa csere saját kézzel. Na, akkor bevállalom! :)

A kb. fél óra alatt lepergett jelenetet vázolom:
- alig jönne le a saruk az izzóról, már itt kezdődött a káromkodás
- A fene azt az anyagtakarékos tervezőt, aki nem tud 3 cm-el hosszabb kábeleket tenni az izzókhoz, nem lehet normálisan eltűrni, hogy ne zavarjon
- mit gondolnak, mindenkinek kisgyerek méretű keze van, hogy ekkora helyen matasson?
- vagy a kezem van bent, és akkor nem látok semmit, vagy látok, de akkor nem történik semmi...
- a fényszóróállítót miért nem lehet leszedni addig, amíg ki nem szedem az egész lámpát?
- ha már kitekertem a csavarokat, miért nem jön ki a helyéről? A fene műanyag elem az elején akadályozza?
- hogy a fenébe lehet lepattintani ezt az előlapot? Sehol nem látni, hol kell megbontani
- kicsit feszegetve (vajon hol tartja) látom, hogy valaki már elkezdte szétcseszni, az egyik oldal nem is tart rendesen. Mégsem látom, hol kell megkezdeni a lebontását. (Ha egyáltalán le kell szedni).
- megeszi a fene, nem most cserélem ki, inkább visszateszem azt a pár csavart
- mindent visszarakva: már nem ég a tompított
- kicserélem a tartalék-izzóra: az sem ég.
- vörös köd leszállt.

Na utána mondtam asszonynak, hogy miért is utálok valójában autót szerelni. Inkább kicseréltetem a lámpát a szerelővel.

Pedig nem is utálok, csak nem értek hozzá.
De leginkább az a probléma, hogy egyszerűen más jellegű szívásokhoz vagyok hozzáedződve (lásd: bitek, programok, emberek, stb.)

És tudod mit: miután elolvastam ezt a mai cikket, ismét előbukkant a fejem a víz alól, és neki fogok még egyszer futni. Utánaolvasok, utánakérdezek, és megcsinálom.

Ennyi a lényeg.

MTom 2012.12.30. 22:41:34

Na mondjuk a blog.hu blogmotorjától lazán meg tudok őrülni. Töröld a duplázást légyszi...

tartarusz 2012.12.30. 22:44:45

A két pedál nyomókarja a képek alapján nem egyforma,a bazzegkettöé rövidebb,nagyobb pedál utatt kíván.

263 2012.12.30. 22:47:17

Ebben 621-es motor van? Nem 615?

Villámhetes 2012.12.30. 23:04:34

Csak gratulálni tudok,nagyon kitartóak vagytok!

Boldog(abb) új évet kivánok nektek!

Csikós Zsolt 2012.12.30. 23:08:12

@MTom:
Kiszedtem ezt a második ismételt kommentedet :-)

@263:
Dehogynem... Vannak alkalmak, amikor a feleségem nevét se tudom...

Csikós Zsolt 2012.12.30. 23:09:38

@zalkapone:
Na mi történt zalkapone, kinőtted a járókát? :-DDDD

dhrbikes 2012.12.30. 23:16:20

Zsolt, ha elfogadsz egy tanácsot a fiatalabbtól : én úgy bütykölöm a verdákat, hogy kétség esetén inkább berendelem az összes verzióban az összes alkatrészt és a nem felhasználtakat visszaviszem. A Lángot ismerem, ott a bontott dobozra is visszafizetik a teljes vételárat, ha nem lett üzemszerűen használva.

1kutya 2012.12.30. 23:22:35

sakál! ez már mejdnem Aldo Moro mester színvonalával vetekszik!!!

@Csikós Zsolt: nem akarsz lejönni Okányba egy partyra? :-DDD

Mérges 1234 2012.12.30. 23:23:04

@Csikós Zsolt:

Bár bírom a cikkeidet, de nem először jut eszembe a vadászos medvés vicc.

A károly is profi gányolónak tűnik, de ilyen hibákba belefútni, na mindegy. Szerintem te tényleg az orális szex miatt csinálod, a vadászat csak álca.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.12.30. 23:23:23

@kuki123: "De esküszöm azt nem kellett ennyi nyavajával javítani mint a "nagyra becsült német hercegi hintót""

Kicsit gondold végig.
Gondolom a Trabin (vagy Warnyú?) neked nem baj, ha kicsit líg-lóg valami. A Csikós kocsijain sem, de néha rendberakja. Illetve, ha valami lényeges elkezd zörögni, lógni... akkor azt megoldja.
Én is így bánok a saját autómmal, az is sokat van szervízben, de eddig 1x utazott tréleren, és egyszer kötélvégen, mind a kétszer szarrátörve. Olyan nem volt, hogy az út szélén lerohadt volna. Pedig csak egy Escort, amit mindenki lenéz. (Persze, mert jó strapabíró, aztán elhanyagolják, és ha beszarik, akkor de szar Ford.)

Amúgy "amennyi pénzt beleborított" - mibe is?
Ebbe a zöldbe?
A másik zöld szoborba?
Pontonba?
A 190-esbe?
A puchba?

Szerintem tényleg nem nagy összegek, főleg, amibe a napi használatú zöld kerül. És ennyiért, ha összeadod, nem kap olyan autót, amit ne kéne szerelni.
Különben, ha megnézed, egyszer sem olyan volt, hogy ne tudott volna menni a vas, hanem voltak jelek, hogy el fog romlani. Okos ember időben cseréli, amit kell.
Illetve, hogy beültetné-e : ő se ülteti, ha olvasol néha cikkeket tőle, akkor az asszonyé a 190-es :D

Ha meg a Trabi/Waresz kombinak akkora a használati értéke... gondolom a Mergának is!

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.12.30. 23:25:00

@Lomha 8V: Khm, hasonlóképp. De ha már gányolni kell, én is úgy szoktam, hogy visszafordítható legyen a változás :)

nortonvincent 2012.12.30. 23:27:17

Blade RRunner,
Most akkor lesz egy tartossagi verseny Hannoverig?
Jo lenne egy ilyen spontan valami...persze azert az elet nem ilyen egyszeru.
Egyebkent barmilyen kocsi barmikor elromolhat...persze ez csak szereny velemenyem.

MTom 2012.12.30. 23:29:12

@Csikós Zsolt:
Köszi.
Időközben meg is találtam, hogy kell leszedni a hűtőrácsot. :)

poiuz429 2012.12.30. 23:34:34

ha valakinek kedve szottyant egy kis onanizáláshoz, ez érdekelheti :)

www.vezess.hu/magazin/mercedes_gyujtemeny_budapest/41118/

zalkapone 2012.12.31. 00:04:12

@Csikós Zsolt: kicsi fiam visszakövetelte a helyét, így én visszazuttyantam a gép elé. :-)

dhrbikes 2012.12.31. 00:09:52

@poiuz429: ez durva, de valószínű, hogy egy db került annyiba, mint a teljes Csikós flotta.
Vajon mi lehet a 9. Autó?

R Z 2012.12.31. 00:38:30

Zsolt, köszi. klassz volt. BÚÉK!

bandit1200 2012.12.31. 00:42:22

Ezek szerint ez a legszánalmasabb autó a világon:
W210 is 600 is egyszerre(majdnem 600)
www.youtube.com/watch?v=NnOgWvTxAMM

Biztos jobb lenne valami 900 cm-is rakéta.

Bushley 2012.12.31. 03:40:15

Csík ez az írásod nekem különösen tettszik. Gratula! A írásért, a kitartásért és persze a végeredményért.
Aki élt már meg ilyen éjszakába nyúló, karnyújtásnyira a késztől szopásokat annak szerintem nagyon átjön.

Egy mugli ezt nem érheti...

Lomha 8V 2012.12.31. 10:45:59

@ColT: Sajnos kevesen vagyunk ilyenek. Nem tudom Te, hogy vagy vele, de én ha ilyet csinálok és utána megyek az autóval/motorral, folyamatosan motoszkál bennem, hogy ez így nem jó, a leghamarabb meg kell csinálni normálisan.

droland 2012.12.31. 11:28:49

Bocsánat a zavarásért. Régi autó, alfától zaporozsecig mindegy. Az normális, ha egy ablaktörlő 2 évet bír. Nem mondom, hogy én politikus vagyok, aki mindig megy, de 5 év 105.000km után teljesen zsírul törül, az első 2 évében nem volt garázs, most már van, de az sem fűtött.

Egyeseknek ennyire normális, hogy egy ablaktörlő 2 év?

BBSTi 2012.12.31. 11:52:41

@Rocko-: suttogta a legkedvesebb mosolya mögé bújtatott leggyilkosabb hangján."
Zsolt! mindenképpen becsüld meg ezt a hangot, a múltkori Trabantos írást kerestem, erre egy Katival készült interjút találtam, és hangja alapján egy tizest letagadhatna a korából. na jó, ne legyünk szőrös szívűek, huszast.
Adsz nekem egy linket erről az interjúról?

Malac Passat 2012.12.31. 11:55:07

ÜdVW!
Nagyon tetszett az írás.:))Mivel én is egy öreg Passat-tal tolom tudom,hogy a meglepetések időnként előjönnek.Bár amióta TD-ről átáltam TDI motorra lényegesen lecsökkentek.Olyan autót én sem vennék amiben számítógép van.Karesz nagyon nagy arc.Voltam nála néhányszor és mindig segítőkész volt.A telefonos tanácsadás meg egyedi lehetőség nála!

BÚÉK!

BBSTi 2012.12.31. 14:58:54

@Rocko-: Ehh, köszi a linket :) 20 év lesz az, nagyon simán, még ha 2009-es is az interjú... :D

Patás 2012.12.31. 15:04:26

Csikós Úr, nagyon jó írás! Igaz, két napomba telt, mire végigolvastam, mert közben mást is csináltam, de nagyon szeretem ezeket az irományokat. Sokan nem értik ezt, de ne törődjön velük!

It's ME! 2012.12.31. 15:16:18

2012-es Traktormajálison (Bokorba') volt agy ugyanilyen állólámpás merci. Kép is van róla valahol, de még nem találtam meg rendszámegyeztetés céljából. Nem ő volt az?

Giryu 2012.12.31. 15:35:14

Csikóst főszerkesztőnek.

BÚÉK mindenkinek. :)

dzn 2012.12.31. 15:49:04

Régóta vártam már erre az írásra!
Kezdtem aggódni, hogy semmi javítanivaló nem akad az
állólámpán, hiányzott már a viszi éjszaka, Karesz, Margó
főztje, az a hangulat, amit csak Zsolt képes ennyi humorral
és öniróniával, nagyon emberi módon visszaadni.
Köszönöm!
1 csillagszemű :)

Csikós Zsolt 2012.12.31. 17:02:13

@It's ME!:
Nem, az a másik, amelyik szép, csak 200 D és OT-s, azon egyébként jobb elöl van egy kis krómtükör és műbőr ülései vannak. Az tehát a régi, gyerekkori családi autónk, ez a jobbos tükör nélküli 220-as pedig a mostani családi autó, különös ismertetőjele (most már) a fehér kormány. A régi családi pedig már garázslakó, bár ma is kint voltunk vele a városban... :-)

Kovi01 2012.12.31. 17:03:09

Nagyon örülök ennek az írásnak így év végére, már régóta vártam a Kareszos sztorit, szeretem ezeket olvasni. De Karesztól amatőr hibának tűnt hogy nem hasonlította össze a levett kuplung alkatrészeket a dobozban lévő újakkal. A lendkerekes szopás az nagyon komoly volt, az ember nem is gondolna soha ilyesmire, de aztán minden előfordul.Autószerelő vagyok Szekszárdon és gyakran látom hogy nagyon komoly sufni tuningok vannak néhány éves autókon is, pedig ma már néhány napon belül bármely típushoz bármilyen alkatrész beszerezhető és emberek mégsem élnek vele, elviszik a garázs szervizbe és valami nagyon komolyan iskolázott szaki kireszeli, felturbózza meg hasonlóak. Persze sokkal nagyobb pénzért mint mi a műhelyben de az emberek még így is oda hordják sok esetben. Meg a sok nepper a törött szarokat sziloplaszttal összerakja és eladja megkíméltnek és emberek meg is veszik az A6ost mert vaj bőr a belseje igaz hogy a lökhárítót egy vezérlés csere után már az életben nem lehet visszarakni normálisan mert a tartó fülek nem is léteznek, ezek a mai autók nem fognak 30 évig futni az biztos. Hatalmas tisztelet neked Zsolt hogy te ezt így ezen a szinten műveled és próbálod ezeket a régi kocsikat üzembiztosan forgalomban tartani ennyi év és ennyi kókányolással a hátuk mögött.
Továbbra is törekedj a gyári állapotra BUÉK!

Rocko- 2012.12.31. 18:14:28

@Csikós Zsolt: na, ezzel most engem is sikerült megkavarni.
nézem ezeket a szilveszteri felvonulós képeket ismerősöknél, ez a Bazzeg2, ja, nem az, akkor a Zöldd Merga, nem Bazzeg2, ja, mégse, Zöld Merga. :)
fogadjunk csak az ellenség megtévesztésére vetted Bazzeg2-t. :)))

Ádi F. 2012.12.31. 21:01:30

@Csikós Zsolt: A szoborral, azzal mentetek a felvonulásra?

SZPTRSZB 2012.12.31. 21:42:24

Hát Csík, ez megint egy érdekes regénybe illő orális gépészeti kaland volt. Olvasni öröm volt! Csinállni? Boldog új esztendőt!

Csikós Zsolt 2013.01.01. 12:10:38

@Rocko-: @Ádi F.:
Persze, a szép autóval. A másik a Suzuki Swiftünk, azzal nem parádézunk, ha nem muszáj...

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.01.01. 16:56:35

Köszönjük, élvezetes szívásos írás volt :)

Jól érzem, hogy ez mot kicsit jobban fájt, mint máskori szopások?

lyken 2013.01.01. 19:18:00

@SZPTRSZB: Inkább ez mint nagydudájú pornika benzinszopása tcommenten...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.01.02. 08:29:52

Óbzmeg, ezt a giga szopacsot...Mondtam is az asszonynak, ha öreg autót akarnék venni, verjen fejbe valami keménnyel...De jó, hogy csak olvasni kellett, nem átélni.Kitartást! :D

bigpond 2013.01.02. 08:36:40

@Csikós Zsolt:

Szerintem jobban jarnal ha az ilyen szereleseket otthon ejtened meg, mert sokkal stresszmentesebb
lenne az egesz procedura, neked is a csaladnak meg foleg.En sem viszem mar sehova a gepsarkanyaimat. Inkabb molyolok vele 1-2 orat melo utan minden nap amig el nem keszul. Ennek tobb elonye is van:
Nem kell idore elkeszulni,
Nincs logisztikai problema , hogy ki hozza ,vigye ki vonatozzon stb,
Ha megakadsz (mint itt a kuplungal )akkor masnap a melohelyen higgadt fejjel merlegelheted az okokat, lehetosegeket,
Van ido varni alkatreszre, lasd kuplung munkahenger, ezert nincs kendacs,
Sokszor az ember elore vesz egy csomo alkatreszt csak azert , hogy minden egyutt legyen a szereleshez, gyorsan kesz legyen a melo, aztan a vegen kiderul , hogy ez se meg az se kellett.Ami viszont valoban kene az nincs megveve, ezert mereg dragan kell megvenni mert nincs ido ra varni.

A poszt viszont kituno olvasmany volt mint mindig.

közösperonos átszállás 2013.01.02. 14:29:19

@Csikós Zsolt: "Az olaszt könnyebb volt szerelni, a németet ritkábban kellett :-)"

Mondjuk 123-124-es Merci-kategóriájú olaszod, az pont nem volt. :-) (Ezt nem az eredeti hozzászóló védelmében írom, a "höhö, lám-lám, döglődik a német!" nem szellemi szint. Eleve, egy állólámpás korabeli autótól már az nagy szó, ha valamennyire is használható napi szinten.)

Kolompár Gáspár 2013.01.02. 22:13:50

@lanciabacci: A félliteres petben meg biztosan viszki van.
Most jöttem rá, a viszi szikviszből lett a viszki.