Jó a dízel Lamborghini!

  2012. szeptember 02. - ommm Címkék: traktor bajor bulldog lanz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Olvasónk levele következik, köszönjük!

Goldner

Minden lehetséges. De tegyük hozzá, itt csak a nyomaték számít. A hengerek száma ugyanis nagyjából egységes: egy.

Gépész vagyok, így a gépek szeretete, csodálata mélyen bennem van.  Legyen az labdaadogató, varrógép, vagy éppen a lentebb szereplő vasak.  Mert ezek vasak a javából. Ráadásul az átlagéletkoruk nagyjából annyi, mint kiscsaládom éveinek összessége.

Lamborghini

Mivel a kontinens Bajorországban élek, így a számomra nem megy ritkaságszámba a különleges gépek összejövetele hétvégenként. Nem egyszer évente, hanem a nyári szezonban rendszeresen. Mindig máshol, mindig más. Így csöppentünk ebbe a dornheimi traktortalálkozóba is alig 15 kilométerre tőlünk. Így még a déli grillezés előtt elkápráztattam kisfiamat - aki mint minden zsengekorú - rajong a gépekért. És végre én is megsimogathattam pár korosabb masinát. Nem vagyok újságíró, blogom  sincs, ezért inkább beszéljenek helyettem a képek. (Na persze profi fényképész sem vagyok, profi gépem sincs, és még ráfoghatom a fényeket a korai időpontra is, a nap még viszonylag alacsonyan volt bla bla….)

Porsche Diesel S 2

A porschék valóban átlagon felüliek voltak. Állapotban és fényezésben egyaránt. Ugyanis nem festve voltak, hanem ragyogó tükrösre fényezve, simogatva.

Itt nemes egyszerűséggel kort, gyártót, állapotot  figyelmen kívül hagyva amit nálunk traktornak hívnak  azoknak itt bulldog a nevük. Egyszerűen.  A képeken szereplők nagy része egyhengeres, léghűtéses dízel. Ami alól persze akadtak kivételek, főleg hengerszámban, de az igazi unikum  mégis a dédpapa korabeli Lanz gőzgép volt.  Kortörténetük a matuzsálemi 1921-es gyártási évvel felvonult Lanz-cal kezdődött, de az 1979-es Eicher-nél fiatalabbat nem találtam.

A kakukktojás (legalábbis a dízel fiúk közül kilógott ) a gőzhajtású, minden elemében öntöttvas, és tisztán mechanikus  1921-es gyártási évű mezőgazdasági Lanz a közönség kedvence volt, érkezésétől, indulásig. Ezen talán nincs is mit csodálkozni. A videók is magukért beszélnek. Hozzáfűzném még, hogy a gépgyártás, eme kellően korai szakaszában Herr Robert Bosch már kivette az ő szeletét a tortából.
Tisztelettel: Szalai Norbert

Norbertnek üzenjük, hogy van ám idehaza is hasonló! Ha ennyire megszeretted, akkor mindenképpen látogass el egyszer a Traktormajálisra. Érdemes.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr144743962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schütii 2012.09.02. 17:29:05

Ugyan nem traktor de dízel, hatalmas beszarás-faktorral. :)
www.youtube.com/watch?v=q_0xifuTqVA

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.09.02. 17:55:47

@Schütii: Ezt mire használták eredetileg? Valami generátor, vagy szivattyú?

korzo 2012.09.02. 18:20:11

Én már jártam (egy párszor) a Lanz gyárban (bi-bííí). Igaz ma már úgy hívják, hogy John Deere ...

fittyerfutty 2012.09.02. 18:29:58

Annyira szeretem ezeket az átbaxós címeket... éreztem, hogy faxom traktor lesz, nem is olvasom el. Mi értelme????

H_M_CS 2012.09.02. 18:34:32

Ez szerintem -kivételesen- nem átbaszás. A dízel lambó csakis traktor lehet. Mármint jelenleg. De fröcsögjetek csak.

AtoszMester 2012.09.02. 18:54:05

Furák ezek a mondatok, amiket a srác írt, de a cikk jó :)

Hajrá gépészek :)

mercurius 2012.09.02. 19:02:58

Nem akarok "ünnep"rontó lenni, meg nem is vitatom a levélíró hozzáértését, ám az első videón egy egyhengeres izzófejes DIESEL vontató látható. Semmi köze sincs a gőzgéphez.

Lionel North 2012.09.02. 19:11:15

A felhozatal tetszik, különösen a Porsche. Olyat itt a szigetem még nem láttam pedig itt aztán tényleg egymást érik a mindenféle összejövetelek, heti 3-4 sem ritka!
Hát szegény Lanz valóban nem számít dieselnek, bár szerintem elmegy gázolajjal is. A fehér füst és a lassú fordulat az iszonyat hosszú löket mellet lehet, hogy gőzgépre hasonlít jobban, de ő bizony akkor is egy hot-bulb engine marad szegény.
Magyarul talán izzófejes motor-nak hívják de erre nem tenném le a nagyesküt.

Lionel North 2012.09.02. 19:13:47

@mercurius : ezekszerint valóban izzófejes motor a magyar neve, megelőztél ;) De a diesel szóval csak óvatosan elmegy az bármivel, pakurától a szénporig! ;)

mercurius 2012.09.02. 19:38:52

@Lionel North: a működési elve a lényeg, nem amit beletankolnak.

Lionel North 2012.09.02. 20:37:56

@mercurius : Azzal kezdeném, hogy én ezt soha nem tanultam iskolában, (csak gyakorlatban találkoztam vele) tehát nem tudom "mi a működési elv", nem kötözködök TÉNYLEG TANULNI SZERETNÉK!

A Diesel motor a beszívott levegőt sűríti, aminek a sűrítés hatására megnő a hőmérséklete és a forró levegő gyújtja be a megfelelő időpontban befecskendezett üzemanyagot.
Az Otto motor üzemanyag-levegő keveréket szív be, azt sűríti, majd elektromos szikra, (vagy a kezdetekkor akár egy tolózár mögött található mécses) gyújt a megfelelő időben.
A hot bulb esetében szintén befecskendezés történik a már sűrített levegőbe különbség, az hogy itt ez nem idéz elő olyan hőmérséklet különbséget, hogy az begyulladjon, hanem az izzófejben vörösen izzó fém gyújtja be a keveréket.
Viszont egy direkt befecskendezéses benzines (GDI) már csak levegőt szív be, a befecskendezés a hengertérbe történik, de szikra gyújt. Marad Ottó nem lesz Diesel.
(Itt a Lanz esetében ráadásul kétütemű Otto motorhoz hasonló a dolog.)

Most akkor a kérdésem, hogy a gyújtás módja dönti el hogy milyen a működési elv, vagy a befecskendezés?

De ha ez utóbbi akkor GDI motorok milyen kategória? Diesel mert csak levegőt szív be? Ráadásul a hot bulb-ok on is van fojtószelep mint az Otto-kon, kissebb fordulatszámhoz csökkenteni kell a beömlő légmennyiséget is, nem csak az üzemanyag mennyiséggel szabályzom a fordulatot mint a Dieselnél.

Szerintem legjobb esetben is egy "öszvér" nem tartozik se ide se oda, de mint mondtam tényleg a válaszra vagyok kíváncsi!

Hartmy 2012.09.02. 20:46:04

Látom Korzo kolléga erre is felbukkan. :D

Izzófejes traktorok voltak. Ilyen volt a Magyarországon talán jobban elterjedt Hoffher traktor is.

nyekk 2012.09.02. 21:04:37

@Lionel North: Bizony-bizony! Az első videón lévő traktor véletlenül sem gőzgép, hanem egy izzófejes dízel. Mint például Magyarországon az 1930-as -tól az 1960-as évekig előforduló Hoffer (amit a háború idején egyszerűen csak "Hazaáruló"-nak hívtak, igen erős "töfögő" hangjáról.)

nyekk 2012.09.02. 21:11:48

@Lionel North: Nem a technikai részletek, meg az üzemanyag határozzák meg, hogy valami dízel-e, hanem az, (aki tanult hőtant, hőerőgépeket az tudja,) hogy akkor az, ha dízel körfolyamat alapján működik. A nyomás-hőmérséklet diagrammja jellegzetesen más más egy dízel, vagy egy Ottó motornak. (Hogy a külsőégésű gőzgépről ne is beszéljünk) A díezel körfolyamat elvén műlödő gép nem is biztos, hogy dugattyús motor.)

Tomchy 2012.09.02. 22:22:56

@fittyerfutty: Miért, te már a TDI Aventadorra készültél? :O)

SZPTRSZB 2012.09.02. 23:25:56

A hoffher valójában a Lanz Bulldog liszensze, mint ahohgy az Ursus és a Vierzone is. A bulldog valóban kétütemű égőteres dízel, ennek perverzebb változata a későbbi fél dízel. Az közvetlen bezinbefecskendezéssel indul és áll le, dízellel üzemel és nincs égőtere. Ja és nagyfrekis szikragyújtása van a benzines üzemhez. Amúgy kétütemű az is rezó kéménnyel. A klubbunkban van egy ilyen is.

Schütii 2012.09.03. 08:27:37

@SomiTomi: Sajnos ennek nem jártam a végére, de valami olyasmi lehetett a felhasználási terület. :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.09.03. 10:11:05

@daytona500: Mondjuk aki csak egy miniatűrnyit is ismeri a Lamborghini történetét, mind tudta hogy traktorokról lesz szó.

Ettől függetlenül még feleslegesen hatásvadász, valóban.

Rák Attantam 2012.09.03. 10:16:18

@daytona500: @kistesoka:
...és ugye "ide se jöttök többet, pfhejj!" ;)

263 2012.09.03. 10:19:42

A diesel, lényege, (ha jól tudom) az öngyulladás, a külön gyújtóberendezés szükségtelensége a működéshez. Kompressziógyújtásosként is említik.

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.09.03. 11:45:08

Amúgy annyira nem jó a Lambó traktor (nem vagyok JD fanatiq, és BMW-a se), de mindegy is, amúgy jó cikk

Marco von Ramius · http://www.fejesphoto.hu 2012.09.03. 11:50:59

@Schütii:
Eszerint - en.wikipedia.org/wiki/Fairbanks-Morse - a dízelmotorjaikat mezőgazdasági - vontatott stabilmotor (cséplőgép, malom/daráló) szivattyú... - hadi - hajó, tengeralattjáró - vasúti - mozdonymotor - célra használták.

McLawrence 2012.09.03. 14:32:06

Főként a levélíró figyelmébe, mert ő tartózkodik valamelyest a közelben:

www.technik-museum.de/

De persze ajánlom mindenkinek, aki szereti a sok öreg, és kevésbé öreg gépet az Ajax-kalapácstól az űrsiklóig, a Maybach Exelerotól a Hupfeld Phonoliszt Violináig. Ez az igazi engineering in da house. És noha nem kimondottan olcsó, de aki fogékony az ilyesmire, annak az élmény megfizethetetlen. (Kényelmes cipő, és egy napi hideg élelem javallott.)

apamacko 2012.09.03. 21:11:12

@McLawrence: ~15 évesen (kb 90-ben) faterral reggel betévedtünk, és záráskor zavartak ki, étlen szomjan egy napig nézelődtünk, és asszem ott megtelt pár memóriakockám!
Vissza kéne menni de nekem lányaim vannak :-)

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2012.09.04. 10:04:32

@fittyerfutty: az a jó ezekben a gépekben, hogy ha kimennek a mezőre, akkor lesz mit ennünk, ha meg nem mennek ki, akkor max. olajoshalat a dobozból, mert a legtöbb kaja előállításához kellenek ezek a gépek. még az állatokhoz is (takarmány, trágyázás, stb miatt). tehát jóval hasznosabbak, mint egy sokhengeres Lambó, ami még a padkára se tud felkapaszkodni, nem hogy szántani =)))

misi46 2012.09.05. 09:11:58

@Schütii: "diesel" koncert. Szenzációs!

daytona500 2012.09.05. 10:21:59

@Gábor (Gee Halen):

Kicsit ismerem a Lamborghini történetét. Diesel Jaguar, diesel Porsche... nem volt egyértelmű a traktorozás.

Ami kifejezetten szimpatikus húzás a bulvárautósoktól, hogy rejtélyes módon eltűnt az eredeti hozzászólásom.

Dislike totálcar.

szabi1983 2012.09.06. 07:47:47

Ezzel csak az a baj, hogy én két dolgot tudtam meg. A kedves úr németországban él egyáltalán nem ért a traktorokhoz. Ezt rövidebben is leírhatta volna