Ausztriába. Családdal. Totál alkalmatlan járművel

  2012. május 13. - Csikós Zsolt Címkék: túra bianchi autobianchi bianchina tc flotta nsu fiat

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Igazából minden öreg járművemnél erre vágyok a legjobban. Hogy külföldre mehessek vele. Lehetőleg Nyugatra. Köpjenek le, egy sznob vagyok, nekem még mindig ott a legszabadabb a levegő, ott merek leülni az utcai lépcsőre tiszta farmerben, ott érzem logikusnak a dolgok működését. És a jó kis öreg gépeimen érzem: ők is nagyon szeretik azokat az utakat, azt a forgalmi ritmust.

Lehet, hogy túl sokat éltem az ötvendolláros turistakvóta, és az országban mindenfelé elszórt orosz laktanyák korában, amikor az útlevél még nem világútlevél volt, budira is vízummal kellett járni, és színeket csak odakint lehetett látni, mert nálunk az összes város moszkvicshangú, moszkvicsszagú, moszkvicsszürke volt. Ja, és volt kötelező határpánik, ami még vonzóbbá tette azt, ami Kint volt, ahhoz képest, amit Bent hagytunk. És továbbra is nagyon vágyom Nyugatra.

Merci, te most nem jössz

Sose gondoltam volna, hogy az a lukas, penészes roncs, amit 1997 (vagy 98?) februárjában kihúztam a földből egy leányfalui vegyesbolt melletti udvarból, egyszer még Ausztria-képes lesz. A lelkem mélyén akkor sem hittem benne igazán, amikor betömtem a csomagokat, a családot és a szerszámokat a kocsiba, felpattintottam a tükörre a navit, és mozgásba lendültünk Zuglóban.

Mindenki a fedélzeten, indulhatunk Ausztriának

Olyan hosszan készült ez a kis rom, és amikor meglett, olyan sokáig, olyan minden képzeletet felülmúlóan használhatatlan volt, hogy mélyen beleivódott a tudatomba: ő csak egy háztömb körüli autó. Amikor két kerületnyit először elautóztunk a nagyikhoz, az olybá tűnt, mint egy domsjői túra. Amikor először mentem vele országútra, és megpróbáltam túllépni a hatvanas sebességet, azt hittem, szétesik. És elméletben 95-öt tud…

Aztán Tóth Gabi másodszor is felújította a motort, ránézett a fékekre, én újra rendbe tettem az elektromos rendszert és az üzemanyag-vezetékeket, harmadszorra is átszabtam az ajtókárpitokat a kárpitos után. Így most nem folyik a benzin. 85-öt lehet utazni vele, ha kell, tudja a gyári végsebességét, s meglepően magas fokozatokban, meglepően sok utassal meg bír mászni hegyeket. Dudál, világít, indexel. És be lehet csukni – oké, csapni – az ajtókat. Autó lett belőle.

Centiméterekkel Nyugat előtt

Már három éve tart ez a csodás állapot, bár hibák azért vannak. Két szenes kinyomó után most egy spéci, csapágyas kinyomó van benne, Bandi hegesztett két bazi nagy alátétet a szerkezetre, hogy ki is emeljen, de most megint csikorog elindulásnál. A motorból, pontosabban az AC-pumpa alól is dől az olaj – Tóth Gabi megmondta, hogy fog, a fekvő Fiat 500 blokk állítólag mindig inkontinencia-problémákkal küzd. És valami hülyéskedik az elektromosságban, az egyik biztosítónál nincs áram, ezért most vagy duda van, vagy távfény. De ezek nüanszok.

Tavaly először dobtam be a családnak, hogy az idei, weissenkircheni hegyi felfutóra, a Seiberer Bergpreisre a játékautóval kellene menni. Innen nem volt visszaút, őrjöngve akarták. A baráti motoros körnek el kellett magyarázni, hogy idén más szervezi a túrát, nem mi, és hogy magukra lesznek utalva, csak a szálláson fonódnak össze a programjaink szálai. Ráadásul márciusban megtudtam, hogy az OT Expót is épp április utolsó hétvégéjén tartják. De nem tehettem meg a gyerekekkel, de a Bianchival sem, hogy lefújom a beígért túrát. Elvégre én időben elkezdtem tervezni – a fapados jegy is akkor olcsó, ha előre veszi az ember…

Ráadásul 2011-12 tele volt az első, amikor nem szedtem szét a Bianchit, hogy jelentős szereléseket végezzek rajta. Egy kis olajcsöpögés miatt nem fogom szétborítani, a kuplungcsikorgást pedig feladtam, nem akarom tudni, mitől van. Túl sokat szereltem mindenfélét az elmúlt hónapokban, bevallom, örültem neki, hogy legalább a kicsi Bianchi nem szólongatja Apát.

Természetesen autópályamentes túrát terveztünk, végig a Duna mentén (ahol lehet), át Bécsen (hiszen ott az elmúlt évtizedekben nem láttak ilyen autót), majd Klosterneuburg felé lecsorgunk hátul, Krems irányában. Egész napos útra készültünk, kevés megállással. 370 kilométer egy ilyen pici autóval azért távolság ám.

Sálom

Pomáz, majd Esztergom felé vágtunk át a budai púpokon, majd Komárom, Győr volt az irány. Tűzött a nap, nyitva volt a tető, hátsó ablakok elhúzva, elsők leeresztve, dolce vita, Anita Ekberg a kútban feji a mellét. Antonioni ott, helyben megrendezett volna minket. Aztán Norbi aludni akart. Behúzta az ablakot. Bálint izzadni kezdett. Kati lecsúszott az ülésben, elkérte a Bálint sapkáját, mert égette a nap az arcát. Elbóbiskolt. Norbi felébresztette, zavarta a huzat. Kati feltekerte az ablakot. Bálintról patakzott a verejték. Norbi megint felébredt, rugdalta az anyját az ülésen át, még mindig huzat van, mondta. Nekem is fel kellett húznom az ablakot.

Már kicsit nekem is kezdett melegem lenni – hiába, no, aznap dőlt meg a hőrekord. Egy lukra szűkült a helyi dolce vita, már szinte il duce vitává -fogcsikorgatva próbáltam élvezni. Katinak viszont kiment az álom a szeméből, már nagyon zavarta a nap. Tetőbecsukást indítványozott, amit Norbi el is fogadott. Én tudtam, hogy nincs ellenszavazat, mert abból baj lesz. Lelassítottam (hatvan fölött nem lehet becsukni a tetőt, mert tépi a szél), lekattintottuk. Keresetlen szavak monoton folyamával borítottam el hitvesemet, csak hogy értse: rendes férj vagyok, de ezt azért nem kellett volna.

A gyerekek hamar elalszanak a billegő, morgó dobozkában. A feleségek is. A sofő...

Valami ilyen volt a lényeg – nem azért vettem, majd raktam rendbe tíz éven át egy vászontetős, hatvanas évekbeli, aranyos, olasz autót, hogy utána becsukott tetővel és felhúzott ablakokkal főjek benne az ötven fokban, ilyen erővel fel is gyújthatnánk, satöbbi. Kati nem örült neki. Norbinál kiharcolt nekem egy ablakleeresztési engedélyt. Nnnna, most már legalább eljutottunk a Zaporozsec-szintig.

Tető ki, be, ablak föl, le, hátsóablak ki, vissza – ez a sokféle lehetőség végtelen permutációkat rejtett, ám különböző kombinációk kipróbálásával mind feszültebb lett a légkör a fedélzeten. Igaza van a sok újautós trollnak – külföldre klímás, modern autóval kell menni, és minél közelebbre. Lehetőleg ne is külföldre, hanem Magyarországra. Sőt, legjobb otthon maradni, a házba nem tűz be a nap, rázni is csak akkor ráz, ha jön egy földrengés, az pedig Zuglóban nem gyakori.

Bécs külvárosában jó hosszan együtt mentünk. Előreengedtem, hogy lássam...

Bécs külvárosa valahogy megoldotta a problémáinkat. Addig 80-85-öt utaztunk, de a lassuló forgalomban muszáj volt mind több lukat kinyitni a kocsin, ami már Norbinak sem volt akkora baj, mert ilyen sebességnél nincs huzat. Hopp, piros E-Type bukkant fel a tükörben (a külsőben, mert a belsőben csak a csomagokat láttam), jött hosszan mögöttünk. Egy kétsávos szakaszon rálehelt a gázra, előttünk termett. Hátulról még szebb, kár, hogy ő nem jött velünk tovább Klosterneuburg felé.

Na, azon a kivezető szakaszon volt egy olyan utca, amelyikben majdnem feladta a Bianchi. Volt is az aljában valami németül károgó tábla, de a navi arra vitt, menni kellett. Az itt levők közül páran talán még nem tudják: a Bianchi váltója (mivel ez az autó egy 500-as Fiat) szinkronizálatlan. Felfelé úgy vált az ember, mint más autóval, csak üresben egy gondolatnyit kivár, visszafelé viszont jön a duplakuplungolás.

Ezt sokan összekeverik a gázfröccsel, de a sima gázfröccs nem pörgeti fel a váltó belét, tehát olyan, mintha szénanáthára beveszünk egy adag C vitamint. Nem, ezt úgy kell, hogy kuplung ki, bot üresbe, kuplung fel, gázfröccs (és ez a motor nehezebben pörög fel, mert a karburátorban nincs gyorsítóspricni, tehát várni kell), kuplung be, kar egy gangot visszatol.

Nini, ott vagyunk a tükörben

Erős emelkedőn nagyon fontos az ütemezés. Ha túl hamar kezded a visszakapcsolási folyamatot, nagyobbak a váltóban a fordulatszám-különbségek, ezért reccsenni fog, ráadásul vonyít a motor, amikor bekapcsolod a fokozatot. Ha túl későn indulsz neki, annyi időt elvesz a gépészkedés, hogy már nem bírja el azt a fokozatot se, amibe visszakapcsoltál. És minden alkalommal más az időzítés, hiszen függ a terheléstől, az emelkedő meredekségétől, még talán a széltől is. A lóerők és newtonméterek habjaiban lubickoló újautósok pedig nem értik, miért mászol néha a fenekükbe, nem tudják, hogy te ott nem tudsz annyival felfelé menni, csak vagy sokkal kevesebbel, vagy kicsit gyorsabban.

Nos, Bécs-külsőn volt ez a szörnyű emelkedő, az a fajta, ahol a helyiek éket tesznek a kerék alá, a vendégek pedig nekikormányozzák a kereket a járdának, mert a kézifék-sebesség együttese sem biztos, hogy megtartja az autót. Ezen terjedtünk felfelé, egy villanásnyit negyedikben, rövidet harmadikban, majd következett egy hosszú, kínos, öt másodpercenként százzal visszaeső fordulatú araszolás másodikban. Egyesbe pedig a Bianchi-Fiat váltót nem lehet visszapakolni menet közben még dupla kuplunggal sem, ahhoz meg kell állni. De ha itt megállunk, soha többet nem indulunk már el – tudtam jól. Az utca egyirányú, le se tudunk gurulni visszafelé, ráadásul keskeny is, tehát még ha szabályt szegünk, akkor is tolatni kell. Egy szem tükörből, telipakolt hátsó ablakkal, kanyargós utcában. Megoldódtak a problémáim - ekkor felbukkant mögöttünk egy autó… Csak előre lehetett menni.

Klosterneuburg, ami kicsit olyan, mintha Bécsnek Érden lenne a Rózsadombja

Ha húsz méterrel tovább tart az a kaptató, ott kárhozunk el. Olyan lassan forgott a motor, hogy szinte hallottam, amint a szeleprugók nyekeregve összenyomódnak, és kieresztenek, úgy éreztem magam, mint akit belassítottak egy matrixos karatejelenethez, és már azon gondolkodtam, melyik gyereket hajítom ki a tetőn, hogy csökkenjen a ballaszt. Bár kilóra talán a Katival kellett volna kezdenem… Nem toltam volna így kis senkivel, sétálva utolértek volna.

E kis intermezzót leszámítva Bianchi röfögve falta a sima osztrák aszfaltot. Kettőt pislogtunk, és már a Kremsbe vezető hídon át robogtunk, s amikor a városszéli erdőben, Leo házánál leparkoltunk negyed nyolckor, még azt sem mertem volna állítani, hogy fáradt vagyok. A motorosok, akik fél tízkor, tehát előttünk indultak, és a rövidebb, Szlovákián át vezető úton jöttek, sehol nem látszottak. Csak jó másfél óra múlva jöttek meg, állítólag ebédeltek Velky Mederben. Mi is, az esztergomi Tescóban. Sőt, még korcsolyát is vettünk egy sportboltban. Nahát, nahát…

Kremsi szállásunknál

Másnap reggel tűkön ültem (álltam, rohangásztam), már szinte hallottam, ahogy melegítik a Puchokat, Fiatokat Weissenkirchenben. Betereltem a családot a kocsiba, tiportam a gázt, Bianchi is megkettőzött erővel repesztett, érezte az övéinek közelségét. A motoros szakosztály nehezen lábadozott az előző éjjeli, kissé már tivornyázásba hajló alkalmi buli után, de nekem terveim voltak, ők meg csak bámészkodni jöttek.

Nahát, egy Figaro! És milyen jól illik mellé az Austin-Healey Sprite. De a Figaro sokkal jobb a gyári, kis krómkupakos kerékkel


A sor elején már találok izgalmas autókat. Például egy Nissan Figarót, ami ugyan 1991-es, de gondolom, kategórián kívül indulhat. Meg egy taxijelzéses fekete Volgát. És egy 128-as Rally Fiatot, olyat, amilyen nekem is volt – emez piros, az enyém zöld volt. Hopp, egy eredeti Abarth Fiat, amit a Kőbambit és vesevelőt felböfögő tömegek Zastavának néznének, de mi, autóbuzik tudjuk, hogy ez egy hihetetlen 1000 TC. Ez nem a brutálisan kiszélesített változat, de azért ott az elején a hatalmas olajhűtő, a színes, szagos, sztereó műszer a kormánya mögött, a motortérben a kartercső-anakonda, a hangolt leömlő és az Abarth-tábla. Az ember egy ilyen autó mellett nem vesz levegőt, nem pislog, nem csikordul a talpa alatt a kavics. Ezt csak hangtalanul körbelebegni illik.

Fiat Abarth 1000 TC, ami egy 600 D benne brutál motorral

Akkor térjünk rá a tervekre: Losonczi Csabi megkért, hogy fotózzak részleteket korai Puchokról. Ő az a fényező, akihez most, két másik szakember után az 1957-es Puchom került. Nem az a panaszkodós fajta, ezért harapófogóval szedtem ki belőle, hogy voltak ám problémák az előmunkálatokkal. Nagyjából minden alapozást, kittelést leszedett, ami az elmúlt években felkerült a lemezekre, majd leszedte azokat is, amik az elmúlt 55 év távolabbi részében kerültek rá. Majd – mivel huppogtak - újralakatolta az ajtókat. Aztán a hátsó oldalablak-kereteket, mert repedtek voltak. Majd hosszas kalapálással az ajtók vonalához igazította a küszöböket. De egy csomó luk, rés, hajlítás szerepe tisztázatlan – be kell-e csinálni őket?

Tehát hosszan, elmélyülten képeket készítettem, közben puchosokkal barátkoztam, mutogattam a fotókat az enyémről, gyorsan mélyült a kapcsolat. Megtudtam mindent. A kalaptartó a két szélén nem ér a kasznihoz, ott rés van a motor felé. A motorházfedélben a két kis lyuk a D, vagy a DL felirat helye, de mivel az enyém nem olyan, azokat be kell hegeszteni. És sajnos az ajtószigetelés tényleg az ajtó alá megy, ott résnek kell még lennie… Sokat megtudtam, de addigra a biciklik és a segédmotorok már elstartoltak.

Katinak tetszik. Féltékeny vagyok

Nem rohanhattam, mert megpillantottam egy Bianchit. Ugyanolyan kombit, mint az enyém, talán 1-2 évvel öregebbet, mert ennek még kívülről kilincses a csomagtérfedele. 22 éve járok Weissenkirchenbe, soha nem volt még Bianchina. Erre tessék, most, hogy kihozom a sajátomat, itt van még egy. Szép a kocsi, szebb, mint az enyém, jobban illeszkednek az ajtajai, de látszik, nem is használják annyit. Van benne egy odahenkölt töltésmérő műszer (de nagyon nem tetszik), viszont a kárpitok kicsit jobban közelítik az eredetit, rücskösebb a felületük. És ebből is csöpög az olaj, ugyanott, mint az enyémből – boioioioiooonnnngggg.

Innen terelgeted - lol - a Heinkelt

Lloydok, álmosítóan unalmas BMW 700-ak tucatjai vonulnak el a szemem előtt, nini, itt egy nem-Ulster Austin Seven is. Sietősre vettem a lépteimet, mert nagyon szerettem volna látni, ahogy a nagyobb motorok elstartolnak. De a szemem megálljt parancsolt. Mi ez?! Gázturbinás motor? Dehogy, egy Hercules, amit Sachs-Wankel hajt. Ez az a fajta motor, amiről az igazán mániások azért tudnak képet találni a neten, olyan 240x170 pixeles méretben. Ez viszont nem pixeles, hanem valódi. És mindjárt indítja a tulaj. Váltok ezerrel videó üzemmódba, kamera forog, motor röffen – jé, ennek nagyon kétütemű hangja van, sokkal inkább, mint egy RX-7-esnek, vagy egy NSU Ro 80-asnak. Szenzációs, ahogy elhúz, szinte fel se figyelek a 850-es Guzzira, a 350-es Agustára és a 450-es Ducatira, amelyek utána mennek.

Megjönnek Kareszék, Lacusék, Endréék, lehorgonyoznak a kétszemélyes oldalkocsival tönkretett Yamaha FJ mellett. Fiúk, fiúk, itt van mellette egy oldalkocsis verseny-Norton, inkább ezt nézzétek, milliószor érdekesebb! Átjönnek, nézik, újabb konzílium, odafent, a rajtnál egyre nagyobb motorok bőgését hallom. Nem bírom tovább, fogom a két fiamat (Bálint utoljára másfél évesen, Norbi még sosem járt itt), nem maradhatnak le az indításról.

Margó és Karesz felméri az állományt

Közvetlenül a rajtzászló mellett horgonyzunk le. Senki nem szól ránk, hogy mit keresünk ott, a zene régi és jó, mindenki vigyorog, lazaság van, igazi gépimádat, kultúra. Elképesztő, hogy ehhez képest micsoda görcsök vannak egy magyar rendezvényen. Megnézünk egy rakás motort, amint kilő, szívunk két- és négyütemű füstöt, Kati megjön a sörrel, amit kértem, a harmadik programpont megvalósításába kezdünk.

Az se tudja az ember, hogy a hardver miatt ámuljon, vagy az állapot miatt. Hercules Wankel

Elindulunk a pálya mellett, felfelé, a szokásos hajtűkanyarhoz. Régebben a start táján mindig gond volt, mert itt két, magas kőfal között vezet az út, és a gyors versenyzők nem egyszer csúszva, egy kerékre állva az egész útszélességet kihasználják. De most egy keskeny sávot elkerítettek bójákkal, lehet gyalogolni. Mindenre gondolnak, Weissenkirchen évről-évre nagyobb és jobb.

Bő negyedóra a caplatás, Szorongatom Norbi kicsi kezét az én nagy markomban, csodás érzés a legkisebb fiúval egy ilyen verseny mellett gyalogolni, meg-megállni, amint egy-egy zajosabb régi szörny eltép az ember mellett. Fárad a kölök, ő még nem tudja felmérni, mit jelent az: sok gyaloglás. De magyarázom neki, hogy jönnek a kanyarok, mesélek a motorokról, amik eltépnek, hősiesen bírja, pedig rólam is szakad a veríték. Apával van, zajos gépek között, ez neki most, ebben a korban sokat jelent, minden percét a fejembe vésem ennek a sétának, nekem sokkal jobb nem lehet a világon.

Végre feltűnik a hajtűkanyar, csúcsában a szokásos tűzoltóautóval. Bálint már rég ott van, az ő kondija az egész családunkénál jobb. Felmegyünk a szőlőtőkék közé, megiszom a sört, most neki magyarázok. Norbi anyjával marad, az árnyékban – ők ketten, szőkék nem bírják jól a napot. Mi lassan pecsenyévé égünk, a bevállalósabb autósoknak integetve szurkolunk, ők veszik a lapot, még rálépnek a gázra, dudálnak, integetnek. Ennél családiasabban gépet buzulni legfeljebb Bokorban lehet, a Traktormajálison. Apropó, az is jön még, 19-én…

Fityó előz Goliath teherautót

A vékony hangon sivító normál Puchok után 700-as BMW jönnek, Fiatok, Fordok, Austin-Healey Sprite-ok húznak el, no meg kétütemű Goggomobilok, jön a rajtnál látott, erősen Trabant-szerű Lloyd, majd két igazi Trabant is – egy szedett-vedett, utolsó szériás szlovák, meg egy egészen szép, szürke, szintén kései bécsi 601-es. Aztán Bogarak, egyéb lassabb járművek jönnek, legyalogolunk hát a család másik feléhez, a kanyar csúcsához. Felbukkan az a zöld Alfa Giulia 1300 TI is, ami húsz éve szinte mindig itt csapat, most is kitesz magáért. Bömbölve érkezik, óriásit kapar a kanyarból kifele, minden váltás után ágaskodik. Az olasz autó – ünnep.

És még érkeznek. Például egy Lancia Fulvia Coupé – módjával hajtva. Követi egy Triumph Spitfire, de abból is hiányzik a spiritusz. Aztán… Jön a 128-as Fiat. Messziről bömböl, vadul visszakapcsolgat, akkorát fékez, hogy a fara becsóvál a kanyar előtt. Előttem húsz centivel fordul, szinte horpad alatta az aszfalt, jobb első sarkával majdnem lekoccolja a falat, kivág a Spiti mellé, húzat hétezerháromig, Kínáig beleveri a földbe a Triumphot, fent, az ívnél tovább gangol. A hangját még fél percen át hallom, a füstje is itt van az orromban, ekkor tűnik fel, hogy a gyerekeim sivítoznak, nekik is tetszett. Nekem volt egy pont ilyen autóm, eladtam vagy húsz éve, és emiatt nem tudom megautóztatni őket, a rossebbe is.

Mivel szoftos társasággal, csajokkal, gyerekekkel jöttünk, esélyem sincs megnézni a délutáni futamot, pedig az gyorsabb és izgalmasabb szokott lenni. Nyugisabb időtöltés jön ebéd után – Greinbe tartunk. Kareszék elhúznak haza, marad két motor, Endréék és Lacusék. Hősiesen kibírnak vagy húsz kilométert mögöttem, de aztán kevés lesz nekik a nyolcvan, eltépnek mellettem.

Bianchival néhány dög erős motort felvezetni elég vicces

Ausztria, pláne a Wachau csodás. Magyarországon nem is lehet ilyen hosszan a Duna mellett autózni, és ott nincsenek is ekkora dombok kétoldalt. Ámulunk és bámulunk, az út üres, kicsit kanyarog, olyan romantikus a túra, mint valami rettenetesen poros, ötvenes évekbeli amerikai film. A többség mosolyog a kisautó láttán, de azért az osztrákok között is akad barom. Egy horpadt Seat Ibiza ér utol vagy száztízzel. Kicsit jobbra húzódok, nem tudom hova siet egy ilyen gyönyörű szombat délután, de menjen, üres az út. Nem megy. Helyette két centire beleáll a seggembe. Kis verejtékcsepp buggyan ki egy izgatott pórusból a halántékomon, megindul lefelé a csermely. Miért nem megy?

Lassan kúszik fel a pumpám, mellette félek is – egy ekkora autóban, családdal nem vicces, ha az ember kifog egy ilyen ökröt maga mögé. Indexelek jobbra, nem megy. Nyolcvanöt, kilencven, sivít a léghűtés, mint egy 727-es turbinája, már nem bírok sokkal gyorsabban menni. Spielberg első filmje jut eszembe, ezért próbából megvillantom a féklámpát. Vad dudálás következik, de még mindig nem előz. Elkezdem visszavenni a tempót, ha már belém jön, legalább ne 90-nel pörögjünk bele a szembejövőbe, no meg, egyszer csak majd megunja. Már 60-nal araszolunk, amikor végre kiteszi az indexet.

Húzatja a béna konzummotort, mint az állat, közben hosszan dudál, és ízesen belenget egy közepest, még az után is, hogy lehagyott. Képtelen vagyok felfogni az indítékát, nem tartottam fel, előzékeny voltam, nem csináltam semmit, csak kicsit létezni mertem. Zavarta a magyar rendszám? Neki is ilyen autója van, de az csak egy háztömb körülit bír, és irigy lett? Zavarja a szemét a világoskék? Sose tudom meg.

Az ybbs-i gátnál. Itt már jártam százéves Opellel is

Elhaladunk az ybbs-i gát mellett, a parkolóban lefotózom a Bianchit. Tavaly ugyanitt jöttünk a két vénséges vén Opellel, nem sokkal kisebb tempóban, pedig az én autóm egy űrjármű azokhoz képest. Greinbe érünk. Az gyönyörű, igaz, tíz emberből kilenc magyar turista, mind biciklizik. A fellegvár megnézése után fagyizunk a parton, és a gazda jóleső megnyugvásával nézem, ahogy körülállják a Bianchit. Na ja, az ilyen pici és öreg autókkal általában csapatban szokás külföldre indulni, és akkor sem családdal – egy ilyen magányos, idegen rendszámos példány elég szürreális, ahogy kilóg a halott színű, hatalmas műanyagbuborékok közül. Szarnak szar, de azért jópofa, és ez, úgy látszik, pozitív üzenet.

Egyetlen színfolt van a greini parkolóban

Hazafelé a Duna túlpartján tépünk, és szerelnem is kell – nem működik a bal első fényszóró. Úgy látszik, nem pucoltam el eléggé a foglalatot… Eleje nyílik, kis mozgatás, most már jó. Már sötétedik, én az utat figyelem, Norbi szokás szerint magába fordul és valami fejben zajlót játszik, Kati félálomban. A Pontont az egyetlen információkat befogadni tudó ember, Bálint szúrja ki az út jobb szélén. Nagyot fékezünk, odaállok mögé, a lámpáim fényében végignézem. Nagy Ponton (ma S-Mercinek mondanánk), hosszú orral, hat hengerrel, sok díszléccel, nem olyan kicsi, egyszerű, mint az enyém. Kissé elállnak az ajtajai, sok helyütt a rozsda is kivirágzott rajta, de látszik, hogy használatban van, autó ez, nem dísztárgy. Nagyon tetszik, és még szerencse, hogy nem bukkan fel a tulaja, mert soha nem érnénk haza.

Bálint fedezte fel elsuhantunkban az út szélén álló Pontont

Végül így is előbb futunk be a szállásra, mint a motorosok. Ezek mindig lassabbak nálunk? Ők se értik a dolgot – egészen addig, amíg ki nem derül, hogy Melk után elfelejtettek lekanyarodni a kis útra. Többet ésszel, mint erővel.

Utolsó nap jön. Nehezen rávesszük Lacusékat – akik húztak volna haza – hogy tartsanak velünk Mariazellbe Kalte Kuchl érintésével. Felprogramozom a navit, 110 kilométer, aztán mehetnek Pestre. St. Pöltenben csúnya dugót araszolunk végig, csikorgatjuk a kuplungot, a motorosokról szakad a víz, de utána már gyönyörű, kanyargós úton nyomulunk, Bianchi szárnyal az emelkedőkön, simán viszi a nyolcvanat, pedig neki ez nagy szó. A navi egyszer csak levisz az útról egy kis házcsoporthoz, az egyik épület mögé, az erdő szélére, egy sitthalom mellé. Köztes pont elérve, mondja. És tényleg, az egyik ház mellett ott volt a tábla: Kalte Kuchl. Nem is lehet tovább menni, zsákfalu.

1100 méter fölött már hógolyózni lehetett

De hiszen Kalte Kuchl a hegyekben van, egy T-elágnál, mellette a helységnévtábla, ott egy hatalmas fogadó is, ezrével parkolnak a motorok, és isteni az Apfelstrudel mit Sahne… Ez itt akkor micsoda?! Hát, ennyit a térképprogramozásról, biztosan ezt is annak hívják. Lett azért előnye a kis kitérőnek – a navi egy sokkal magasabbra vivő, kanyargósabb úton vezetett minket Mariazellbe, mint amilyen a szokásos főút. Csodás volt, tucatjával a hajtűkanyarok, néhol megint előkerült a kettes, a navin bekapcsoltam a magasságmérőt, akadt pont, ahol 1200 méter fölött jártunk.

A gyerekeimnek is maradandó lett az élmény, hiszen sose láttak még harmincfokos nyárban havat. Meg is álltunk egy helyen, ki jót hógolyózott, ki mást, de volt hangulata, az biztos.

Hát igen, csöpög

Mariazell előtt tankolnom kellett, mert már régóta pirosan világított a lámpa a benzinórában. 20,3 liter ment a tankba, ami amúgy 21 literes. Ideje volt. Itt következett szerelés no. 2: a benzinjeladó alól elkezdett ömleni a benzin. Tavaly cseréltem, elfelejtettem utána húzni, nyilván a tömítés lapult össze, most folytk. Hetes kulcs elő, egy perc alatt megvoltam, ismét dichtek lettünk.

Mariazell giccses, mégis, valahogy nagyon jó ott lenni

Alig pár perccel a két motoros után estünk be Mariazellbe. Nem megyek bele, eltöltöttünk ott vagy egy fél napot, jó volt, ez egy zseniális hely, minden giccsessége ellenére is. A hazautat a normál főúton abszolváltuk, közben Kati kiszámolta, mennyit kajál a Bianchi: 5,55 liter/100 km. És közel maximális fordulaton pörög (95-nél forogná ki magát, mi végig 80-85-öt toltunk), tehát nem rossz az eredmény.

A hazaút? Eseménytelen volt. A gyerekek veszekedtek, aludtak, volt tető ki, tető be, ablak le, ablak fel, melegem van, fázok, de azért csak annyi, hogy szép legyen az út. Bécsben sütiztünk, kávéztunk, együtt autóztunk hosszan egy Fecske-Mercivel, Móváron nem túl ünnepélyesen a Macben ebédeltünk. Este fél hétre értünk haza, pedig 11-kor indultunk, az se olyan rossz.

Újra itthon

Most van a garázsban egy nagyon bogaras Autobianchim 1150 kilométerrel több futással az órájában, egy nagy olajfoltom a garázspadlón, és egy vastagra tömött mappám a számítógépen, tele képekkel.

Soha rosszabbat.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr804502855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

montecavallo (törölt) 2012.05.13. 18:53:00

@erokun: A szulohazajaban szoktak ilyeneket rendezni:
www.500clubitalia.it/images/notizie2/marinadibibbona1.jpg
Gondolom a Bianchisokat sem kuldik haza.

YAN CHI 2012.05.13. 19:01:19

A Bianchi+Ponton képnek olyan hangulata van hogy leesett az állam.

hirtelendi 2012.05.13. 19:02:46

@Csikós Zsolt: Hát irigylem a türelmed. Ne magyarázkodj, ne győzködd, vágd ki a fenébe innen őket szó nélkül. Épp tönkreteszik mindenki más szórakozását. Ostoba trollok.

Doubledeceker 2012.05.13. 19:35:16

@Csikós Zsolt:

AZ első képen látható Merci-t, amin karácsonykor dolgoztál nem jratjátok meg soha, jobban elférne benne a család, vagy az nem járos autó, illetve csak rövidtávra való???

Egyébként ha nem titok most milyen gépekből áll a flotád???

Csodálom, hogy van ennyi időd ezeket nagyjából életben tartani, nem csak anyagilag kemény ez (bár nyilván úgy is, de az a te dolgod), hanem időben, logisztikában, kerék akkumulátor, olajcserék, melyik éppen mi a baja???

Egyszóval jól nyomod és vagy jó sok időd van.

- Szerzet - 2012.05.13. 19:53:17

Én a nyitható tetőablakot a 114-esben utáltam meg, örökre. Ponthogy melegben nem jó, tűz a fejedre a nap, megsülsz a kocsiban, amikor árnyékos huzatban is autózhatnál. Aztán még egyszer kért az asszony a Scénicbe, de hamar belátta ő is, hogy értelmetlen. Amint elmúlt az újdonság varázsa, már többet nem nyitottuk ki.

RRSS2 2012.05.13. 19:57:49

Hát ez tök jó lehetett! :)) Itthon van ilyen hegyi felfutó?

- Szerzet - 2012.05.13. 19:59:58

Ez a fekvő FIAT kéthengeres sajnos valahol mindig ereszt, azt mondják, a vibráció miatt. Szétrázza a tömítéseket. Nem is valami hosszú életű emiatt. Lehet benne valami, mert a Citroen kéthengeres boxere meg elnyűhetelen, állítólag simán elmegy háromszázezret, pedig az is léghűtéses.

RRSS2 2012.05.13. 20:06:54

A verseny eredményeket nézve,volt pár magyar szála is az eseménynek:)

scorpio-grass 2012.05.13. 20:08:14

Nagymegyer

Könyörgöm :(

MilleMiglia 2012.05.13. 20:09:33

Kiváló írás. Köszi!

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.05.13. 20:50:25

Nagyon jó cikk nem csak autóbuziknak. Annyi szeretet van benne, hogy szinte megkívánja az ember az öreg kocsikkal való szenvedést^H^H^H^H^H^Hfoglalkozást.

A videókat szívesen megnéztem volna.

Dennis01 2012.05.13. 20:51:36

Az olajfolyasrol pedig annyit, hogy mi Minisek ket dolog miatt nem aggodunk a kocsi alatt levo olajcseppekert:
1, A kocsi megjeloli a helyet, igy tudjuk, hova kell parkolni.
2, Mig van olajcsepp, addig biztos van benne olaj is.
:DDD

coord 2012.05.13. 21:01:48

Köszi, jól esett olvasni.

A haverokkal régen mennyit mentünk sokfelé, esetenként több ezer km-t is mindenféle csudával, mikor kinek mi volt. A lényeg volt, hogy guruljon. Persze út menti szerelések akadtak bőven. A kispolákot mondjuk gyűlöltem a 185 centimmel, de igazán nagyon :-)
Abban az egyetlen jó dolog volt, amikor végre kiszállhattunk belőle. Brrr...

Arisztogatya 2012.05.13. 21:08:49

Mint lelkes olvaso volna par javaslatom a szinvonalas posztjaidhoz. Mar a motoros turadon nagyon hianyoltam, hogy nincs egy terkep amin nyomon lehet kovetni, merre is mentel. Annyira kerekebb lenne a posztod hogy csuda.
A masik nagy keres pedig az, hogy elsosorban magyarul ird le a kulfodli magyar es ex-magyar telepulesek nevet legyszives. Hidd el, nincs magyar felvideken, aki Velky Meder-nek mondja Nagymegyert.
Nem volt szandekom beleokoskodni, inkabb fogadd epito javaslatnak :) Kofi

coord 2012.05.13. 21:11:16

"hatalmas műanyagbuborékok" Hát igen :D

1kutya 2012.05.13. 21:33:59

@Dennis01: nagybátyám (veterános:) legjobb beszólása: "Onnan folyik, ahol van is!":-DDD

Csikós Zsolt 2012.05.13. 21:39:29

@KaPé:

Oké, ennyi volt, szóltam, nem egyszer.

Csikós Zsolt 2012.05.13. 21:41:46

@- Szerzet -:

Én 2+8 évet röfögve imádtam, mindig nyitva volt, ha egyáltalán szó lehetett róla :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.05.13. 21:59:44

600as hengerrel azért egy kicsit erősebb lett.
Így érthető a sebesség.

djkoxi 2012.05.13. 22:00:13

Nagyon tetszett! Köszönöm!

Ádi F. 2012.05.13. 22:02:58

@Doubledeceker: Szerintem azzal túl egyszerű, de figyeld meg, ha a földet kéne megkerülni szerintem azzal indulnának el és érkeznének is meg. :)

Ádi F. 2012.05.13. 22:16:40

@Gyurma73: tyűűű, ne is mond. Szörnyűek, de szerintem a román személyautósok roszabbak. Szegeden van egy szép nagy körforgó, régen amíg bejött a tranzit, hetente volt karambol...

Csikós Zsolt 2012.05.13. 22:20:30

Jé, ilyeneket kapok privátban:

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

teve1977 üzent neked a blog.hu adatlapodon:

Remelem, hogy egyszer valami igazi auto atmegy a szarodon, es a csaladodbol csak te maradsz eletben - tolokocsihoz kotve persze - hogy utana a szaros eleted vegeig viseld magadon ezt a terhet nap mint nap! Na majd akkor sarga cetlizz te rohadt utolso vegleny!

Itt megnézheted a feladó adatlapját: blog.hu user/723776

Ha visszaüzennél, egyszerűen válaszolj erre az emailre!

Azt hiszem, valamiért frusztrált Ön.

Sajnos a legjobb indulattal sem tudok segíteni ezen, nem ez a szakmám.

Üdvözlettel
Csikós Zsolt

Hurri Kán 2012.05.13. 22:22:41

@Csikós Zsolt:
Sajnos inkább szomorú, mint vicces...

504Laci 2012.05.13. 22:25:56

@Csikós Zsolt: Nocsak, megvan az újabb Ubul?
Szegény, nem elég, hogy egysíkú, még hülye is hozzá.

Csikós Zsolt 2012.05.13. 22:26:47

@gyvy:

Az a döbbenet, hogy a halálomat kívánja azért, mert nem szeretném, hogy beleszóljon, mennyire biztonságosan élek. Ez elég abszurd...

De legalább tudom, kit kell keresni, ha valaki szántszándékkal belém jön, ez is valami :-)

Hurri Kán 2012.05.13. 22:28:24

@Csikós Zsolt:
Irigyellek, hogy mindennek egyből tudod a jó oldalát nézni. :)

YAN CHI 2012.05.13. 22:29:55

@- Szerzet -: Tavasszal, kora ősszel a legnagyobb királyság. Nyárra klima kell, télre meg fütés.

Doubledeceker 2012.05.13. 22:38:42

@Csikós Zsolt:

Döbbenet mennyire hülye az ember, de mitől borította el ennyire a szar az agyát?

Azért mert te kicsit több kockázatott válalsz, ezér neki már joga van a halálod kivánni????

Az ő logikája szerint dögöljön meg minden szuzukis is, ha belepakolja a családját....

butschq 2012.05.13. 22:42:21

Jó írás, biztos szép élmény volt a kirándulás:)

Olvasás közben stabilan megpecsételődött bennem, a mi kis kirándulásunk Erdélybe, Simsonnal. Most már biztos vagyok benne, hogy belevágok:)

Bravooo 2012.05.13. 22:43:40

@Csikós Zsolt:
Az életet élni kell, nem túlélni.
Úgy tűnik, neki csak az utóbbi maradt, és most a saját nyomorát próbálja másokra hárítani egyre elkeseredettebben.
Szomorú és szánalmas, tán kissé tragikus is.
De ez legyen az ő problémája, nem érdemes komolyan venni.

montecavallo (törölt) 2012.05.13. 22:48:48

@Csikós Zsolt: Mit vagy ugy oda, szimpatikusnak tartanak, leveleket irnak, ismerkedni szeretnenek veled :)

Kivancsi 2012.05.13. 22:52:37

ausztria is szep tura.....
de en mar 4000km en vagyok tul jelenleg irorszagban
kedden visszafele UK ba..
az elmult tobb mint 1hetben megvolt
London, Edinburgh, Dublin....
a tura legeszakibb skot varosa volt Skye szigeten: Duntulm
valamint az irek legdelebb resze: Mizen Head

hatra van meg a jovoheten uk: Lands End
majd irany haza... A tura tavja sac-kb 8000km egy 79-es autoval......
remelem komolyabb szereles nelkul kibirja :)...

Csikós Zsolt 2012.05.13. 22:57:18

@butschq:

Egyre vigyázz - ha rendszám nélküli a motor, valami plakettet fabrikálj rá, amin a biztosítási szerződésszámod utolsó számai vannak, mert külföldön nem lehet rendszám nélkül motorozni. Kell egy trükk.

Csikós Zsolt 2012.05.13. 22:58:52

@atpijkamo:

Nem mennek a videók? Nálam futnak.

Megint szarakszik az inda, ebbe tényleg belehülyülünk lassan.

Pityubácsi 2012.05.13. 23:11:12

@Csikós Zsolt: lehet, hogy másik idősíkban élek, de itthon sem tapasztalom azt, hogy el akarnak taposni.
pöcsköszörűvel sem, asszony kisautójával sem, az én böhöm bálnámmal sem és a 62347816 éves vén szarommal sem.

bár az is lehet, hogy stockholm-szindrómám van és nem veszem észre, hogy az életemre törnek :)

montecavallo (törölt) 2012.05.13. 23:11:27

@Csikós Zsolt: Nyugi, az IndaNet es az IndaFon is belealltak a foldbe, ez is bele fog. Nehezen hiszem, hogy ilyen szar minoseggel akar egy filler hasznot is hozott volna eddig. Azert a hirdetok sem dijazzak, ha szakadozik a reklam, a fenntartasa viszont penzbe kerul.

Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2012.05.13. 23:11:38

@Csikós Zsolt: Szóval nem kell a szép sárgacetli, amit faragtam? (vagy csak elsikkadt a gyalázkodásban)

butschq 2012.05.13. 23:14:55

@Csikós Zsolt: aham, akkor annak még utánajárok, hogyan tudok ott közlekedni.

rendőr ismerős mondta, hogy van valami nagy igazolómatrica, amit a biztosítótársaságtól kell kérni, és külföldön azzal tudom a kötelezőmet igazolni.

Csikós Zsolt 2012.05.13. 23:19:38

@montecavallo:

Nekünk nem lenne jó, de igazad van, én is tartok tőle. Pedig dolgoznak rajta állandóan, csak valahogy mégse sikerül.

Csikós Zsolt 2012.05.13. 23:22:21

@Dexter68:

De igen, csak azt bent kell eltennem a könyvárba, igazából meg szerettelek volna kérni, hogy holnap küldd el privátban, aztán elszégyelltem magam, hogy ennyit is elfelejtek, ezért inkább kusdsoltam (bocs az elírásokért, de átszúrtam az ujjam cavarhúzóval az imént :-)), ezért a nagy kussban elmaradt a köszaönet.

Csik

- Szerzet - 2012.05.13. 23:28:40

@Csikós Zsolt: Téged folyton valami rohadék akar megelözni. Szerinten a svéd kamionos volt.

Ádi F. 2012.05.13. 23:43:48

@- Szerzet -: A norvég kamionos és a helyi/szellemi örökösei/rokonai/ismerősei...neee

Csikós Zsolt 2012.05.13. 23:50:55

Finn volt a kamionos. A rokonunk, new feledjértek.

Saratoga V6 2012.05.13. 23:55:25

Hatalmas írás köszönöm szépen. Eszembe jutott amikor apum először vitt el Mecsek Rally-ra valamikor '81-'82 körül és bizony nekem is beugrott a "gombóc" a torkomba. A vadparasztoknak meg üzenem, hogy az én "cégesemet" akarják letolni az útról (MAN TGX) ne egy veterán bianchit.

mis 2012.05.13. 23:57:46

Bianchi + macskaköves utca: tömény nosztalgia. Gratula a kisautónak, hogy kibírta az utat.

Saratoga V6 2012.05.14. 00:03:20

@Csikós Zsolt:

Mondjuk szar, hogy az enyémben az elektronika nem enged 89-nél többet de sebaj. Ha legközelebb összeakadsz egy ilyen "marhabaromállattal" majd lezsűrizzük, hogy én nyerek-e 23 tonnával megrakva vagy egy hű de brutál és főleg IGAZI autó :-)))

Abfangjaeger 2012.05.14. 00:03:41

@Pityubácsi: mázlista vagy. Engem még akkor is kerülgetnek, ha 95 körül megyek. Kispókkal is ezért álltam be mindig 83-85 környékére. Kipróbáltam, kilencvennel menve is előzgettek. Egyszer a csávókám valami régebbi PUG-gal, talán 106 lehetett, kormányt 10:10-nél markolva, majdnem harapta úgy ráhajolt és vérbe forgó szemekkel forgatta a járgányt, hogy lassan-lassan megelőzzön. Akkor minek? Ha egy ilyen összetöri magát akkor engem vesznek elő, mint károkozót. :D

Csikós úr, maximális tisztelet a megtett útért. Nekem nem hisznek az ismerősök, ha hosszabb távra -ehhez képest semmi- megyek valami régebbi vasammal, hogy van merszem. A leírásért is maxi riszpekt, csak ráhangolom asszonyt egy osztrák útra kettesben, motorral. :)

dzolee 2012.05.14. 00:27:03

Kedves Csík irigyellek ezért a túrádért!Csodás lehetett!

montecavallo (törölt) 2012.05.14. 00:39:48

@Csikós Zsolt: Nektek szerintem minden szempontbol jobb lenne. Egyreszt megszabadultok egy penznyelotol, masreszt a videoanyagaitok sokkal tobb emberhez jutnanak el, mert nem vagna a tisztelt juzer az egeret a falhoz, ha husz masodpercenkent akadna a felvetel.
Arrol nem beszelve, hogy egy csomo TVben van ma mar YouTube vagy Vimeo kliens, sokkal tobb vegberendezesre jutna el a tartalom. Ezzel a flashes kretenseggel meg a browserhez vagytok lancolva...

zsolti_ 2012.05.14. 00:47:05

Jelentem itt vidéken le lehet ülni tiszta farmerban az utcai lépcsőre. Ha mégse, akkor meg kicsit lesöpröm aztán szevasz. Elvégre olyan a környezet amilyenné az ott élő emberek alakítják. Én nem éltem sokat a régi rendszerben (5 év), de nekem a mostani Magyarország nagyon is bejön. Országon belül nem szoktatok túrázni autóval? Lehet más lenne a közlekedési morálról és a környezetről alkotott képeket, mert a sok TC-n olvasott általánosítást én ritkán tapasztalom.

Gera 2012.05.14. 02:58:59

Király lehetett. Asszem alapvetően megőrülnék egy ilyen lassú autótól, de egy-egy ilyen utat tudnék élvezni. Az ember ezektől a cikkektől kedvet kap a veteránokhoz, az biztos :)

Ami a biztonságot illeti, szerintem nem lehet úgy élni, hogy folyton ezzel fárasztja magát az ember. Az autózás azért nem annyira veszélyes dolog, hogy ne lehetne beiktatni pár ilyen túrát. Átlagosan kb ötvenmillió megtett kilométerre jut egy haláleset, ez azt jelenti, hogy egy ezer kilométeres túrán kb 1:50000 az esélyed egy halálos balesetre, nyilván ha nem baromkodsz, jóval kevesebb. Ez tényleg olyan drámai, hogy rettegni kellene? Szerintem ez beteges.

Tegnap például a szomszédomnak szétvágtam egy combosabb láncos biciklilakatot flexszel, csupasz kézzel tartva, kb 3x szorult meg és ugrott ki, szerintem 10% esélye biztos megvolt, hogy lekapom egy-két ujjamat. Hülye vagyok? Igen :) A lényeg, hogy hasonló hülyeségeket mindenki csinál.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 03:04:52

@Csikós Zsolt: Remélem nem zavar, ha a vitához vezető kérdésekhez, a kirakott címkéhez egy kicsit más oldalról hozzászólok. Nem csak azért itt, mert a vita, stb. is itt volt. Hanem azért, mert elhangzott, milyen ott a veterános kultúra, milyen a veteránokhoz való hozzáállás. Ennek az alapja a párbeszéd, ahol lehet sok kérdésben pro és kontra érvelni. Egyik oldal sem rekeszti (vagy moderálja) ki a másikat. Nem kívánok a veterán pro vagy kontra témába sokat belepofázni, nem célom téríteni, fikázni, de egy ideje kikívánkozik ez belőlem.

Nem lehet úgy öreg autós cikket, postot írni, hogy ne lenne arról szó, hogy a veterános műfaj jó vagy sem. Mert bemutatod a hobbit, megmutatod mi és miért szórakozás, mi és miért jó a számodra. Mi a vonzó ezekben a kalandokban. Hogyan dolgozol meg a sikerélményért, hogyan szurkolnak ezért mások, és hogyan örül közösen a csapat a sikernek. Ez szép, és én is örülök annak, hogy szépen sikerült a túra, hogy jól szórakoztatok, és hogy a felfutón sok más ember jól szórakozott.

Mindannyian szegényebbek lennének ilyen rendezvények nélkül, amikre minden hobbihoz igény lenne. És szép és jó, hogy megosztod az élményt, így talán többen tudnak hétfőn mosolyogva dolgozni indulni, ennyivel is "élhetőbb" az ország. Valóban minden szép és jó is. A képek is jók, ki ne örülne ezeknek? Nem is lenne szép ezt elrontani. Nem szép a veteránozás leszólásával, beszólásokkal mások örömét rombolni.

Viszont érthető sok szempontból az, hogy ilyenkor mások szeretnék, ha az ellenérvek is elhangzanának, elhangozhatnának valahol. Ha minden öreg autós postnál ott a szép címke akkor joggal panaszkodnak az ellenérvek gazdái, hogy így kicsit egyoldalú a dolog. A címke mellett nincs ott egy link egy témára ahol lehet pro és kontra érvelni. Itt nem igazán működik az, hogy "örülj neki, hogy nem te kirándultál", mert nem a szívásról van szó. Hanem egy útról, kalandról ami sokakat lelkesítene fel.

Értem én, hogy amikor a felújítással szívsz, nincs kedved 5* elmondani, hogy az "5 éves, visszatekert órájú, totálkárból talpra állított BMWvel nincs ennyi baj" komment érdektelen. Mert akit a veteránozás mint hobbi érdekel, az ezzel pontosan tisztában van, és maga is vállalta a veteránozás kockázatát. És ő látja mi a szép a szívásban, mi a szép a közösségben, de akkor és ott még az árat is látják. Ott tökéletesen érthető a címke.

De van olyan téma ahol kicsit kevésbé kerek a történet. Ilyenkor a kirakott címke kicsit zavar. Itt látjuk mi az élmény, de ennek az áráról igazán beszélni sem lehet. Nem csak arról van szó, hogy ezt a maga helyén tegyük meg, nem elrontva mások örömét. Hanem arról, hogy sehol sem tehetjük meg. Mintha nem akarnál teret engedni a másik oldalnak.

A költségek, a biztonság, a közút megosztása (legyünk partnerek a közlekedésben), stb. tipikusan olyan kérdés ahol lehetne értelme pro és kontra érvelni. A biztonság, és a hogyan legyünk partnerek a közlekedésben kérdés olyan ahol fontos is lenne a párbeszéd. Párbeszéd, normális egymás mellet élés nélkül, idegeskedve nem akkora élmény veteránt látni, de szerintem így itthon veteránt vezetni sem olyan mint nyugaton.

Jelenleg pont abban a kérdésben nincs helye sem vitának, sem párbeszédnek, ahol erre a leginkább szükség lenne: Ahol az a kérdés kinek, kihez kellene alkalmazkodnia a közúton. A biztonság pedig nem elsősorban a törésteszttől függ, hanem attól, hogy el tudod-e kerülni a balesetet. Már az országúti tempót sem kezeli a törésteszt. Itt elsősorban azon múlik minden mennyire vagyunk partnerek a közlekedésben.

E kérdésben pedig nem lehet pro- és kontra érveket felsorakoztatni, vagy csak azt hallani / írni, mennyivel kulturáltabb általában e kérdésben a nyugat, kivéve egy-egy valószínű vendégmunkást és várni a moderálást. A kép nem lesz teljes, mert nincs olyan hely ahol lehetne pro és kontra érvelni, csak az élményt látjuk. Ha valaki mégis írna érveket te moderálsz. Ha moderálsz ő visszajön új névről, de már dühöngve és egyre többet kell moderálni, egyre több durva üzenetet kapsz.

Kérlek ahol nem a szívásról, hanem a pozitív élményről van szó, ami meghozhatja sokak lelkesedését, ott legalább egy link legyen egy olyan helyre, ahol lehet érdemben vitatkozni is. Akár a biztonságot, akár a veteránok helyét a forgalomban meg lehessen vitatni. Vagy hagyd el a címkét, ha már itt nem működik az "örülj, hogy nem veled történik" elv. Mert lenne mit megvitatni.

Vannak dolgok amikben hiszek. A KRESZ úgy van kitalálva, hogy bizony a hasonló korú veteránokkal, bringával, gyalog, stb. is lehessen biztonságban közlekedni, mert a közút mindenkié. Nem csak az 5-15 éves német verdában keménykedő embereké. A szabványok, a megengedett legnagyobb sebesség, stb. minden erre van kitalálva, ezért van a bizalmi elv. Nem kellene félni sem öreg autóval, sem bringával, sem mással.

Ráadásul akár veteránozol (mert az a hobbid), akár bringázol, akár vasútbuziként ülsz a vonaton, maga az út is a program, a szórakozás része, nem csak egy "felesleges időtöltés" míg eljutsz a programot kínáló célállomásra. Így nem kell fogsz rohanni, ésszel, nyugisan vezetni pedig a Bianchiban is biztonságosabb, mint rohanni egy 5-8 éves prémium verdában. Ja jól tudom ezt a biztosítók is így gondolják.

Mert itt a túra a belefektetett munka miatt siker, meg kell érte dolgozni, meg kell szervezni. Nem arról szól a dolog, hogy "ha jobban nyomom a gázt mást lenyomok kapok egy kis sikerélményt". Megengedheted magadnak, hogy biztonságosan és szabályosan vezess, odafigyelj a verdára. Biztonságosabb veteránozni, mint snowboardozni, síelni, stb. sok más olyan hobbinál, sportnál biztonságosabb amit megannyi család űz.

És bizony ez a túra nagyobb teljesítmény, mint városban való 130ért begyűjteni a bírságot és anyázni, hogy "pénzbehajtás". És az autósok lehúzása. Fura. Aki betartja a jogszabályokat azt nem büntetik meg. Pedig az öregautós is autós. Sőt, itt az autó valóban hobbi és nem csak pöcshosszabbító.

De érvek helyett úgy van moderáció, hogy sehol sincs hely arra, hogy elhangozzon hogyan lehet partner a veterános és a többi közlekedő az utakon. Nincs szó passzív és aktív biztonságról. Amellett, hogy átjön a pozitív élmény azt látni, hogy az ellenérveket inkább erővel, moderálással hallgattatod el, minthogy a megfelelő helyen és időben megválaszolnád őket. Ez szerintem sokmindent elront.

Nyugatra kívánkozol. Mert ott jó veteránozni, van veterános kultúra. De ennek az egyik alapja a párbeszéd. Ahol meg lehet beszélni hogyan férünk el mindannyian a közúton. Itt nincs párbeszéd. Van viszont más.

Olyan autós aki meg van győződve róla, hogy minden bírság csak pénzbehajtás. A szabályok betartatása autós-ellenes. Eszébe sem jut, hogy a szabályosan közlekedő, sőt a veterános is autós. Hogy ehhez is kellene igazítani a forgalom ritmusát.

Nem csak nem jut eszébe ez, de amikor meglát téged lassan haladni, már anyázik magában. Nem csak azért, mert nem mehet gyorsabban, hanem azért mert szerinte a lassabb autó veszélyezteti a gyorshajtót. Hogy az ilyen "bontószökevény" a probléma. Hogy egyre több a probléma, mert sok megosztott élmény meghozta a kedvét a veteránozásra.

És párbeszéd sincs, mert az ilyeneket kedvelő Csikós kimoderálja a hozzászólásokat. Sok ilyen autós nem szólalhatott meg, mert jött a moderáció. Az a Csikós aki szerint itthon bunkók, kint normálisabban kezelik a veteránosok. Aki "leszólt" sok hazai "autóst" és nem is engedte őket válaszolni. Hogy téged nem érdekel a biztonság. Hogy te minimum egy felületet kisajátítanál. Hogy te nem partner vagy (ezért is döcögsz), hanem erőből oldanál meg dolgokat. Már benne van a düh, le akar nyomni.

Az oldal népszerűsége okán sokak szemében te vagy a veteránosok arca. Ha benned nem partnert látnak, akkor az úton a veteránokban sem azt fognak. Gondolj bele, hogy aki a halálodat kívánja milyennek lát. Erre asszociál amikor meglát az úton. Ebből csak kölcsönös idegeskedés lesz.

A kultúrához nem árt példát mutatni. Nem jó az "enyém az út" hozzáállás, sok embertől aki a szabályokra tesz magasról. De ugyanígy furcsa, ha a vitatott kérdések kapcsán népszerű csatornákat az egyik oldal a moderálás eszközével sajátít ki. Hogy a közlekedés kapcsán megannyi kérdés az erőről, a hatalmi pozícióról és nem az együttműködésről, a párbeszédről szól. Akit érdekelne a dolog az sem tud úgy választ kapni, hogy kerek legyen a kép. Mert ez a felület, ez a témakör csak egy szűk köré. Más meg az utat, más felületet sajátítana ki előletek.

Biztos jó ez így?

Örülnék, hogyha az élmény mellett a párbeszéd is helyet kapna. Jelenleg sok "leendő veterános" vagy "potenciális veterános" sem kap teljes képet. Mert nem kaphat. Nem tud úgy dönteni, hogy tudja mi mennyire veszélyes, hogy lesz helye a forgalomban. Miért? Mert a témának sehol nincs hely. A címke kirakása automatikus.

Nehéz úgy osztozni az utakon, megérteni egymást, hogy úgy állsz hozzá, hogy "csak az szólalhat meg a kérdésben, aki egyetért velem".

Egy ideig véd a címke, hogy ne rontsa el a beszólás az örömet. De egy idő után a címke, a moderálás, a párbeszéd hiánya, az e körüli hangulat jobban rombolja a rendezvény és a cikk felett érezhető örömet, mint bármely veteránokat fikázó troll tehetné. Mert sajnos az jut eszembe, hogy a kulturált párbeszéd hiánya, az itteni kultúra is az oka annak, hogy a mi tájainkon nincsenek hasonló rendezvények.

Kérlek adj helyet valahol a párbeszédnek, legyen az belinkelve ilyenkor, hogy tényleg felhőtlenül örüljünk a veterános rendezvényeknek, az ott szerzett és a közösséggel, olvasókkal megosztott élményeknek.

Ha kimegy valaki modern géppel Ausztriába, ha az ottani veteránosokkal beszélget, akkor nem moderációt, erőt, stb. kap, hanem válaszokat, párbeszédet, és a veterános arca ott egy barátságos arc lesz. Az az arc amit ott látsz, ahogy barátkozni lehet, ahogy sok mindenhez oda engednek a veteránosok arca. Ahhoz, hogy itt is olyan jó legyen, mint ott volt, bizony neked is kell változtatni.

Bízom benne, hogy idővel itt is lesz jó veterános kultúra. Bízom benne, hogy egy idő után a mi szebb tájainkon is lesznek színvonalas nemzetközi veterános rendezvények. Hiszek benne, hogy egy sor ilyen rendezvény jobbat tenne a GDPnek mint 3 új stadion. De látom azt is, hogy ehhez normális párbeszéd is kellene.

Gera 2012.05.14. 03:38:49

@TheElf: Nem tudom elképzelni, miről szólna ez a bizonyos párbeszéd. Minden épeszű ember számára teljesen világos, hogy ez egy hobbi, nem az A-ból B-be közlekedésről szól. Teljesen felesleges boncolgatni, hogy biztonságos-e egy 50 éves autó, mert nem az, hogy anyagilag megéri-e, mert nem éri meg, hogy lerobbanhatsz-e bárhol-bármikor, mert le, hogy kényelmes-e 4 embernek egy ilyen cipősdoboz, mert nem az, hogy lehet-e vele tartani a 150-et, mert nem lehet. Erről szól a cetli, hogy ez egy teljesen meddő vita és ezért nem kell rombolni vele a témát. De nem is vita, pont azért kell előre szólni, mert ebből sose vita lesz, csak anyázás. Nem azért, mert itt nincs veterános kultúra, hanem mert nyilvánvaló dolgokról nem lehet vitatkozni. Senkit nem érdekel az ötezredik beszólás arról, hogy egy 10éves dízel corsa kevesebbet fogyaszt, kétszer akkora, gyorsabb, feleannyiba kerül és sosincs vele semmi gond. Az órabuzik, a vasútmodellezők, vagy a bélyeggyűjtők is anyáznak, ha valaki azzal keresi meg őket, hogy mi a faszér költenek milliókat egy ilyen hülyeségre, aminek semmi értelme, csinálnának helyette inkább ezt meg azt. Az extrém sportokat űzőkkel is tök felesleges arról beszélgetni, hogy ez mennyire veszélyes, hisz sokkal inkább tudják, mint a laikusok. Satöbbi.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 04:44:04

@Gera: Egyfelől nem hiszem, hogy amit evidenciaként mutatsz be, az evidencia lenne.

Nem hiszem, hogy ne érné meg a veteránozás. Egyszerűen azért, mert síelni járni sem olcsó. Nincs olyan hobbi ami ingyen lenne. A kérdés az, hogy 1 óra szórakozásért, némi sikerélményért, stb. mennyit fizetsz. A veteránozás gazdaságosabb, mint a mozifüggés. De ez mindig egyéni mérlegelés kérdése. Ha valakinek nem érné meg, nem csinálná.

Másfelől a biztonság kapcsán veteránozni mint hobbi / sport bizony kevésbé veszélyes mint sok extrém sport. De közlekedés szempontjából is biztonságosabb egy olyan jármű ami nem ad hamis biztonságérzetet. A hamis biztonságérzet miatt megtalált veszélyhelyzetnél gyilkosabb dolog kevés van az utakon. És a biztosítók tudomásom szerint viszonylag kevés kockázatot látnak a veteránokban. A veterán járművek viszonylag ritkán okoznak balesetet.

Ezek mellett is lehet érvelni, csak kontextus kérdése.

De nem ezért javaslom a párbeszédet. Hanem azért, mert ha tetszik, ha nem, a közutakon osztozunk. A veterános, a "gazdaságos" használt autók híve, az új autókat kedvelő, a motoros, a robogós, a kerékpárás, de még a gyalogos is. Olyan is aki hobbiból "cirkál" és aki csak közlekedik.

A biztonsághoz pedig hozzátartozik a fék, a futómű is. De még az is, hogy szükség esetén legyen erő tartalékod. Sőt az is, hogy kerüljük a veszélyhelyzeteket. Hogy tudjuk mire vagyunk képesek mi magunk, mire számíthatunk a másiktól. Hogy az utakon partnerek legyünk és ne lenyomni akarjuk a másikat.

Aki fél a veteránoktól, az nem a légzsákot hiányolja. Hanem attól tart, hogy mivel nem veszed fel a forgalom ritmusát, veszélyhelyzetet okozol. Mert sokan idegesen, figyelmetlenül fognak megelőzni. Hogy nem tudja milyen a féked, futóműved, ezért fél egy balesettől, messzire el akar kerülni, ezzel is veszélyhelyzetet okoz. Ha ez zavarja, akkor addig fog köpködni amíg nem lehet tisztázni pár vitatott kérdést. Ez itt nem gond, de az utakon igen. Sem az előítéletekbe, sem az ezek körül megjelenő indulatokra nincs szükség, mert ezek sajnos veszélyhelyzetekhez vezethetnek.

Ahogy fontos a gyalogos - kerékpáros - motoros - autós párbeszéd, úgy a veterános - nem veterános vonalon is meg kellene ennek indulnia.

Mert enélkül nem lesz itt olyan a helyzet, mint Ausztriában.

orlasa 2012.05.14. 06:57:16

@TheElf:

Ha ez az írás egy Totalcar cikk lenne akkor még igazad is lehetne, de ez egy Belsőség blogbejegyzés. Számtlanszor le lett írva, el lett már magyarázva, hogy mi a különbség és mik a szabályok. Ezeket a szabályokat is be kellene tartani mindenkinek ugyan úgy mint az egyéb szabályokat. Úgy érzem a moderáltakkal együtt te is kicsit eltévedtél.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 07:21:18

@orlasa: Ezért nem is szándékozok sok dologba nagyon belemenni. A blog gazdái maguk döntik el mit tesznek, mit kezdenek az olvasottság járó lehetőséggel, felelősséggel.

Csak, ha a postban előfordul a különbség az osztrák veterán kultúra és a hazai között témaként, akkor úgy érzem a párbeszéd hiánya bizony része ennek a különbségnek. Részben az oka is.

Az autós - bringás, az autós - motoros viszonylatban is sokszor volt az utakon és fórumokon konfliktus. Ezen is segített a párbeszéd. Azt hiszem a veteránozás körüli közlekedési kultúrára is ráférne.

Sok veterános rendezvény vonzaná az idegenforgalmat, ez pénzt hozna az országba. Jó lenne sok, jó hangulatú rendezvény. Lenne rá sok megfelelő hely. Csak ehhez a hazai közlekedési kultúrának is olyannak kellene lennie.

Csikós Zsolt 2012.05.14. 07:32:05

@TheElf:

Megmondom miért nincs igazad.

Mert a TC-n én moderálok a legkevesebbet, holott elég sokat blogolok, ráadásul igazi, személyes ügyekben. És kötelező lenne számomra mindenkit moderálni, aki a témához nem kapcsolódó, felesleges, unalomig ismételgetett, személyeskedő, rasszista, láthatóan kereskedelmi szándékú, avagy keményen politizáló,esetleg köpködő hsz-eket ír. Ha nem kifejezetten durva a hangvétel, én mindig leülök mindenkivel beszélgetni, holott én nem egy emberrel teszem ezt, mint a hsz-ek túlsó felén levő egyedek, hanem 100-200-zal. Erre rá is szokott menni a fél vasárnapom - ismét egy nagy falat a hétből, amikor nem vagyok a családommal, vagy amikor igen, akkor idegesen. A járműveim biztonságáról és a gyerekeim megöléséről már minimum 500 körüli hsz született, amióta blogolok, olyan, mint amikor leírod, hogy "lopás", és az első 5 kommentben elkezdenek cigányozni - garantálható, unalmas, már fárasztó.

És Magyarországon - tudtommal - én vagyok az egyetlen ember, aki a veterános magánéletről ír, ha úgy veszed, a többiek számára nem sok lehetőség van, hogy ebbe belelássanak. Pedig Magyarországon rendkívül alacsony szinten van az oldtimeres kultúra, legalább úgy le vagyunk maradva ebben, mint GDP-ben. Ha nem moderálok, minden posztom kommentmezője abban végződik, hogy megjönnek az újautósok (egy részük pont az közülük, akik szerintem potenciális oldtimer-lelökők, a másikak pedig a lakóbizottsági ülésen negyvenedszer is a "hova dobják a szórólapokat" topikot másfél órára kinyújtók típusába tartoznak), és szétoffolják a kommenteket, úgy, hogy a többieknek már nincs kedvük oda írni.

Márpedig ez a rész arra van, hogy sokan, sokféle véleményt, kulturáltan kifejthessenek. Sokáig próbáltam szép szóval, ennek komoly története van, ha olvastad a 4-5 évvel ezelőtti hasonló posztjaimat, láthattad mennyi energiát fektettem ebbe. A TC-n akkor már beindult a - nem szervezett - alkalmi moderálás.

Később mindenkinek elege lett, beindult a kötelező, szabályok mentén működő örök kitiltásos moderálás, mondván, hogy aki nem érti meg, hogy ez a mi nappalink, ahová bejön, és ha a földre köpköd, hangoskodik, hosszú monológokkal rabolja mások szórakozásától az időt, kitessékeljük onnan, akkor nem kell vele hosszan foglalkozni. Én akkor is csak alkalmilag moderáltam, egy-egy kommentet.

De egy csomóan a frusztrációjukat kiélni járnak ide. Persze, nem biztonságos a veteránozás (egyébként nem az én, jól karbantartott autóm miatt, hanem azok miatt, akik gyorshajtanak és nem tartják be a követési távolságot velem szemben, aki a megengedett sebességgel autózom), ezt tudom, tudja mindenki - de ez a rész, kivételesen, a hobbistáknak szól, hogy legyen legalább egy nyomorult felület, ahol ilyenről olvashatnak. Az újautós túlerő legalább 1:1000-hez, ha nem moderálok és nem állítok le minden trollkodót a sárga cetlivel, elszállnak az indulatok.

Hát ezért a cetli, ezért a moderálás, mert fentiek miatt ezért szűnik meg a párbeszéd, amikor már harmadszor előveszik egy blogon belül az állandóan visszatérő, unalomig ismételgetett témákat.

Csikós Zsolt 2012.05.14. 07:34:29

@Csikós Zsolt:

Ja, és pocsék a magyar autós kultúra. Az osztrák sem az a tökéletes, de azt az életveszélyes szabálytalankodás-orgiát, ami itt van, talán Szerbiában és Londonban látod még. Borzasztó sokat vezetek külföldön, de amikor hazatérek, a tizedik kilométer után mindig meglep, mennyire durva indulatok, szabálylesajnálások vannak.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 08:09:40

@Csikós Zsolt: Értem. Mint mondtam a döntés a tiéd, elvégre is a vita sokszor a te bőrödre megy ki, hiszen neked kell moderálni, téged szidnak. És nyilván kérdés, ha a párbeszéd kapna egy külön vita postot, vajon lenne-e ott forgalom? S ha igen, lenne-e valakinek ott fékezni a trollkodást és tényleg az érdemi vitának, párbeszédnek fenntartani a topicot.

A veszélyeket mindketten a notórius szabályszegőkben (gyorshajtás, követési távolság be nem tartása) látjuk, akik bár látszólag túlerőben vannak, szeretném hinni, hogy csak egy hangos kisebbséget alkotnak. Őket meggyőzni nehéz, de örök optimistaként bízom benne, hogy a csendes többségre az érvek jobban hatnak, mint a hangerő, és ezért érdemes lehet egy-egy vitát végigvinni. Természetesen elsősorban külön topicban, nem mást szétoffolva.

Tudod, kis hazánkban mindig fontos volt az idegenforgalom, de egyre rosszabbak a szezonok, egyre nehezebb jó dolgokat kitalálni. De vannak szép tájak, ahol lehetne sok jó veterános rendezvény. A csendes többségben vannak olyan vállalkozók is akik eddig is különböző programok szervezésével próbálták fellendíteni a környéküket. Ha ők, pár szponzor, stb. meggyőzhető lenne, lenne sok szép veterános rendezvény azt hiszem mindannyian boldogabbak lehetnénk.

A veteránautó olyan hobbi amihez rengeteg kitartás kell. Ezért bíztam benne, hogy idővel lesz kitartás a párbeszédhez, az érdemi kulturált vitához is. Tudom, abból nem lesz autó. De talán lesz olyan ember aki szívesen támogatna helyi rendezvényeket.

esef 2012.05.14. 08:18:37

@Csikós Zsolt:
Minden elismerésem az útért és le a kalappal a "kis mütyür" előtt, hogy ilyen szépen bírta.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 08:18:41

@Csikós Zsolt: A notórius szabályszegés hazai kultúrája engem is irritál. És feltehetően sok dolognak nem tesz jót, de azt inkább más postnál, vagy privátban, mert szerencsére az nem a veterános kultúra része. És az nem is hozna veterános rendezvényt. De igen, ezt a problémát egyformán látjuk :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.14. 08:34:16

@Csikós Zsolt: Nem zavarnam, de errol a wankel motoros motorrol lehet valamit tudni? Valami nyom amin lehet keresni? ( imadom a wankel motorokat, nekem is volt meg 96ban angliaban egy norton, sajnos el kellett adjam :(

A gyenge elmejuekkel ne foglalkozz, energia vampirok = idot es energiat rabolnak. Legnagyobb buntetes nekik a sajat tulajdonsagaik.

Az uthoz gratulalok, jo neha autozni orombol, a csaladdal szep videkek meg hab a tortan.

nem mondom meg 2012.05.14. 08:37:28

@Csikós Zsolt:
Pontosítanék annyit, hogy általában olyan -40 km környékén jönnek ezek a problémák. Ha nyugati irányból jövök haza, az "agglomerációs övezetebe" érve (értsd: az ajróért megdöglő rabszolgák által naponta látogatott tájegység), a határ előtt 40-50 km-rel következik az a pont, ahol először megfordul a fejemben, hogy ez is csak egy magyar paraszt külföldi rendszámmal és most kellene visszafordulni.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.14. 08:38:53

Na kozben google oztam kicsit de szamottevo info nincs :(

Ez keves:

I only learned of this rare bike a little while ago. It almost looks like a typical 1970's Japanese bike until you get to the motor. It is the only Rotary powered bike I have ever come across and that is good enough to get it on this list. It features a single rotor, air cooled, 294cc rotary engine. Horsepower was only 25 or 27 depending on model year. For 1974 and 1975 engine lubrication was by manually adding oil to the fuel tank, but from 1976-on there was a seperate oil tank with a pump. 

montecavallo (törölt) 2012.05.14. 09:03:03

@TheElf: "De közlekedés szempontjából is biztonságosabb egy olyan jármű ami nem ad hamis biztonságérzetet. A hamis biztonságérzet miatt megtalált veszélyhelyzetnél gyilkosabb dolog kevés van az utakon."

Ez az okorseg rendszerint a modern autok kapcsan kerul elo, tortenelmi pillanat, hogy valaki a veteranok ellen probalja meg felhasznalni. Tekintve, hogy Csikos probalja kerulni az autopalyakat es a forgalmasabb utakat, es velhetoen egy modern anyagokbol keszult karosszeria es a 30-40-50 eves papundeklik kozotti kulonbsegeket is ismeri, nem mernem kijelenteni, hogy hamis biztonsagerzete lenne. A hatso ulesekre beszerelt hazilagos heveder egesz masrol arulkodik.

En szemely szerint nem feltetlenul olnem ilyesmibe a penzemet, es valoszinuleg rosszul ereznem magam egy ilyen konzervdobozban, de egyertek @Gera: hozzaszolasaval, evidenciakrol felesleges vitatkozni.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.05.14. 09:17:08

@montecavallo: Szövegértésből elégtelen. A veteránozás veszélyességét cáfolni azzal lehet, ha azt mutatjuk be, nem a veterán a veszélyes, sőt sok szempontból akár biztonságosabb is lehet. Pl. a biztosítók sem véletlenül érzik őket kevésbé kockázatosnak.

A trükk pontosan az, hogy nem a veteránautó a veszélyes, hanem a hamis biztonságérzetet adó nem veterán. Azaz nem igaz, hogy a veteránozás veszélyesebb lenne.

Azért említem a hamis biztonságérzetet, mert az ember többnyire nem direkt okoz balesetet. Sőt, pár csapatást kivéve senki sem keresi direkt a veszélyt. Hanem azért, mert azt hitte, valamit biztonsággal megtehet, de mégsem. Amiről azt hitte, hogy biztonságos az mégsem az. Szerintem ez evidencia.

Mint az is, hogy nem minősítünk mást úgy ökörségnek, hogy meg sem próbáljuk megérteni. Hogy nem tituláljuk a veterán autót (érték) "ilyen konzervdoboznak".

Mert nem arról felesleges vitatkozni, hogy amit te veszélyesnek tartasz, a biztosítók pedig biztonságosabbnak, az biztonságos-e... hanem olyan emberekkel felesleges vitatkozni akik szeretnek minősítgetni, személyeskedni, stb. de érvelni nem annyira. Így hát nem is vitatkozom veled.

montecavallo (törölt) 2012.05.14. 09:41:22

@TheElf: "Mint az is, hogy nem minősítünk mást úgy ökörségnek, hogy meg sem próbáljuk megérteni."

A baj az, hogy te ezt az elmeletet a fotelban ulve dolgoztad ki. Mutass batran par balesetkutatasi tanulmanyt, ami ezt alatamasztja.

"Hogy nem tituláljuk a veterán autót (érték) "ilyen konzervdoboznak"."

A karosszeria anyagat es erosseget tekintve sajnos minden 20-30-40 eves auto konzervdoboz a maiakhoz kepest, ha tetszik, ha nem. De ezzel kar a Csikost basztatni, tisztaban van vele.

utti 2012.05.14. 10:28:04

Gratulálok a jól sikerült túrához. A sok "biztoságosautózásos" kommentelő menjen a p..ba, minden magyar gyereknek ilyen ingergazdag környezetben kéne felnőni és nem lízinges kocsival játszóházba+plázába kujtorogni. Ezek a gyerekek amíg élnek emlékezni fognak a tetőnyitogatos "konfliktusra" és kurva jó lesz nekik ettől! Tudom mit beszélek, apám zsigával vitt ki minket NSZK-ba!!! És nem döglöttünk bele a nagy mercik bmw-k által okozott veszélyes helyzetekbe.

Csak így tovább!

Gera 2012.05.14. 10:34:53

A veteránozás azért nem veszélyes, mert autózni sem veszélyes, bármennyire is sulykolják az ellenkezőjét páran. Sok milliárd megtett km mellett pár száz haláleset nem egy extrém sport. Ezért hajlandók emberek százmilliói autóba ülni nap, mint nap. A biztosító meg azt értékeli, hogy az átlag veteránnal száraz időben, nappal mennek évi ezer kilométert, azt is totál odafigyelve, így kábé egy százalék alatt lehet a baleset okozásának esélye egy normál autóhoz képest.

korzo 2012.05.14. 10:51:00

@Csikós Zsolt:
Én csak azon gondolkodtam el, hogy kimentél egy arra alkalmas autóval a hegyi felfutóra, és nem futottál fel vele. Miért nem? Drága?

zsolti_ 2012.05.14. 12:21:05

@Csikós Zsolt: kössz az olvasnivalót. :)

stevee 2012.05.14. 12:52:55

@TheElf: csak az első baromi hosszú hozzászólásodat olvastam el és teljesen értem amit mondasz, csak épp azt az egy apróságot felejted el, hogy ez a poszt NEM azért készült, ez NEM arról szól, amit Te feszegetsz!

Inenntől számítva én teljesen értelmetlennek látom az okfejtésedet és a károgók hozzászólásait is! (kérlek ezt véletlenül se vedd magadra, de engem mély szánalommal tölt el pl. teve1977 viselkedése, számomra teljesen érthetelen, hogy ilyen mélyre süllyedjen valaki aki a saját hibájából ROSSZ FÓRUMon próbált érvényt szerezni az igazának)

Ezen kívül szeretném még neked mondani, hogy ha régóta olvasnád Csikós posztjait tudnád, hogy ő pont nem az az ember akire rá lehet aggatni az elnyomó, arrogáns, vagy fölényeskedő jelzőket. Én még élénken emlékszem azokra az időkre mikor nem volt sárga cimke a posztok elején, és így arra is emlékszem, hogy milyen türelemmel válaszolgatott, terelgette az "újautós károgókat". 100%-ig biztos vagyok benne, hogy magasan az átlag fölötti kitartással, az újautósok felé irányuló megértéssel kezelte a helyzetet!

Gondoljunk csak bele, Ő a magánéletének jelentős részét teszi ki névvel, címmel mindenki elé az internetre, és mit kap cserébe?!?!?

Én a magam részéről maximálisan tisztelem Csikós Zsoltot és a munkáját is. Mivel szívesen olvasom minden cikkjét és írását, így ez úton szeretném neki megköszönni ezeket a posztokat, amikkel jónéhány óra kellemes időtöltést okozott nekem és remélhetőleg még sok-sok ezer idelátogatónak.

Üdvözlettel:
Tyukodi István

Ipari zen · http://ipari-zen.blog.hu 2012.05.14. 13:23:11

Klassz túra, irigylésreméltó. Írod, hogy ez mindennek a csúcsa, azért remélem meglesz nektek Goodwood is a gyerekekkel meg a Pontonnal. Megérdemlitek.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.05.14. 13:44:39

@Csikós Zsolt: "Apával van, zajos gépek között, ez neki most, ebben a korban sokat jelent, minden percét a fejembe vésem ennek a sétának, nekem sokkal jobb nem lehet a világon."

Hát... Ha nem lenne ma már tök mindegy, és az öreg nem szúrta volna ezt el kicsivel több, mint 30 évvel ezelőtt, akkor most beíratnám hozzád apámat apukasági tanfolyamra.

Minden elismerésem a tiéd volt eddig is egy csomó autószexualitási dolog miatt, de ezért megszavazok neked egy pajzson körbehordozást. Remélem alakul majd úgy az életben, hogy vehetek neked valahol egy sört.

bloggen 2012.05.14. 14:21:44

"Ja, és pocsék a magyar autós kultúra. Az osztrák sem az a tökéletes, de azt az életveszélyes szabálytalankodás-orgiát, ami itt van, talán Szerbiában és Londonban látod még. Borzasztó sokat vezetek külföldön, de amikor hazatérek, a tizedik kilométer után mindig meglep, mennyire durva indulatok, szabálylesajnálások vannak. "

Szia Zsolt!

Ebben sajnos nagyon igazad van.
Viszont ami Nemeto.ban es Ausztriaban van...Annak a sokszor szinten ertelmetlen,ertelmezhetetlen,abszolult atgonolatlan,egoista stilusu vezetesnek az oka szerintem az,hogy az emberek egyszerüen nem tanultak meg vezetni.Es ez a nem tudas a nem gondolkodassal talakozva meredek dolgokat tud okozni...

Hely,idö es erdektelenseg hianyaban inkabb nem sorolnam fel hogy napi szinten milyen szabalytalansagokkal futok itt össze Nemetorszagban.

Szoval ugy erzem ez sehogy es sehol se jo...

ZORO 2012.05.14. 14:27:40

@Csikós Zsolt: Gratulalok a cikkhez , és irigy vagyok rád , kedves Csikos Zsolt.
Nyálcsorgatva olvasom vetárános cikkeidet , pedig nem érzem magam oldtimer fan-nak(inkább youngtimer). Mégis egyfajta élt érzést sugároznak írásaid.
Jómagamnak és sok -sok embertársamnak igen is szükségünk van , az ilyen jelegű írásokra . Be nem teljesített vágyaink kielégítésére, saját gyermekkori emlékeink felidézésére.
Remélem sikerült bejegyzésemmel egyfajta ellensúlyt teremtenem , a negatív hangvételű hsz-ekel szemben.
További sokk sikert a munkához (hobbihoz:)
Üdv P. Balázs
P. Balázs

(---Flúgos Buszos---) 2012.05.14. 14:38:54

@ColT: Ebben igazad van!!! Én azért nem aludtam el múltkor a német pályán hajnalban,mert nem bírtam a szemem levenni a hófödte csúcsokról a falvak mellett.

skorpantó 2012.05.14. 15:11:35

"Apával van, zajos gépek között, ez neki most, ebben a korban sokat jelent, minden percét a fejembe vésem ennek a sétának, nekem sokkal jobb nem lehet a világon."
Nagyon-nagyon fontos dolgot cselekedtél és soha nem fogod elfelejteni.Én is hasonló módon vittem a kölykeimet rallye-versenyekre,meg is lett az eredménye az egyikük rallye-bajnok navigátor lett :)

Csikós Zsolt 2012.05.14. 16:19:14

@korzo:

Drága is (uszkve 10 ezer huf), de nem ez volt az ok.

1) jóval előre kell jelentkezni, és későn vettem elő idén a Bianchit, féltem, hogy valami előjön
2) sokkal jobban szeretem mások gépeit nézni, mint ülni bent a dobozban
3) ha befizetem a pénzt, a délutáni versenyen, sőt az esti hepajon is ott kell lennem, ami az én családommal képtelenség, pláne, mert nekik egy kis bergpreis-es, nagy Ausztria-kirándulás volt beígérve.

:-)

montecavallo (törölt) 2012.05.14. 20:47:43

@Csikós Zsolt: A Frankenstein-konstrukcio komplett felszamolasa tipusazonos alkatreszekkel mibe kerulne?

csabicsepp 2012.05.14. 21:51:18

Jók a Csikós cikkek, de egy ilyen cikkre már rég vágytam.
Lehet csak én érzem, hogy valami hiányzik mostanában a cikkekből, az ízük, a zamatuk, valahogy nem az igaziak, egy-kettő meg keserű is majdhogynem, mint nektek az egyszeri új autó...
No de ez a cikk most igazán jól sikerült, tökéletes volt számomra, köszönöm, hogy visszatértél!

I3aldrick 2012.05.15. 00:15:49

Egyszer azt írta valaki egy posztra reagálva, hogy Csikós Zsoltot polgármesternek! Hogy a csudába lehet ilyet leírni, nem is értettem az egészet. De leesett... ennyire emberi ember lehet jobbá tenné a világot.

Dezső befejezése után menni fog a kicsi kocsi, ahogy tervezted?

hirtelendi 2012.05.15. 06:11:57

@TheElf: Nem értem, milyen párbeszédet igényelsz. Miért kéne Csikósnak, vagy nekem, vagy akárkinek, bárkinek is megmagyaráznom a hobbiválasztásom, és elnézést kérnem, vagy kompromisszumokat kötni benne, csak azért mert van pár troll, akit zavar, hogy mások tudnak élni?

Kacorka 2012.05.15. 09:54:01

Csikós Úr!

A cikk csodás, az élményért irigyellek, a trollokat meg le kell szarni.

Egy másik kérdést szeretnék felvetni. Mi a megoldás? Nálam sincs öv a sprintben hátul. Én úgy tudom 150 alatt gyereket nem lehet előre berakni, viszont én szívem szerint inkább oda raknám gyereküléssel bekötve, mint hátra öv nélkül. Mi itt a jó megoldás??? (Azon kívül persze hogy hárta is be lehetne faragni egy övet)

közösperonos átszállás 2012.05.15. 10:21:26

@Csikós Zsolt: "Az osztrák sem az a tökéletes, de azt az életveszélyes szabálytalankodás-orgiát, ami itt van, talán Szerbiában és Londonban látod még."

1) Talán kár lenne Pestből (és az agglomerációból) az egész országra általánosítani.

2) Mikor jártál utoljára Szerbiában vagy Romániában?

(Az osztrák szint alatt vagyunk jóval, de itthon sem egyenletes a dolog, és alattunk is vannak még, jóval...)

Nivta 2012.05.15. 11:00:44

@stevee: "Gondoljunk csak bele, Ő a magánéletének jelentős részét teszi ki névvel, címmel mindenki elé az internetre, és mit kap cserébe?!?!?"

Fizetést az Indextől,tekintve,hogy ebből él.

közösperonos átszállás 2012.05.15. 11:16:29

@Nivta: "Fizetést az Indextől,tekintve,hogy ebből él. "

Ugyan már. Belsőség-posztról beszélünk, a többiek nem írnak ilyen ilyeneket, akkor ők nem kapnak fizetést?

Másfelől viszont, Csikósból egyfajta celeb lett, elsősorban a saját, ilyen dolgai miatt (kisebbrészt meg mert a TC is ráerősített). Nem mondom, hogy celeb akart lenni, sőt szerintem eszében sem volt, a háta közepére nem kívánja a spottingokat (jómúltkor én is mutattam a nejemnek ERÁ-t az Ikea-parkolóban, mondta is, hogy hát ez egy roncs :-) ), a "kinyírod a gyerekeidet"-hozzászólásokról meg, ugye, kár is beszélni. Ennek ellenére szerintem celeb lett (netes autós körökben természetesen), celebnek lenni meg annyit jelent, hogy ami másnál nem hír, nála az is. Például hogy 70-nel menve cikázik egy 50-es úton, és egy hét múlva leanyázzák érte kommentben, gondolj bele. Egy nagyon-nagyon idealizált kép alakul ki róla a neten, amihez képest a valós hibái nagyon szúrják egyesek szemét, és az illetők pocsékul reagálják le. Ezt marha nehéz lehet átélni, én se tudnék vele mit kezdeni szerintem, annál ő sokkal jobban csinálja, mint én csinálnám, de szvsz messze nem tökéletesen.

Áhh, mindegy, már nem is tudom, mit akartam kihozni a dologból. Mindenesetre moderálni szerintem se igazán tud, a TC-s átlagot azért veri, de nem is moderátor szerencsétlen. Gondolj bele, ideugrasz mint eddig az eszmecserében nem résztvevő, benyögsz valamit, ami hülyeség és nyomokban degradáló, de te vagy a háromszázadik, aki előhozza, na TC, most reagáld le ezt korrektül.

mekmaster 2012.05.16. 12:37:35

Most hogy csökken a hozzászólások száma ideírnám a véleményemet /nem vagyok egy "beírogatós" fajta./
(talán megmarad zárszónak)
Tehát: úgy látom nem "jött át" mindenkinek /sokaknak/ a poszt lényegi tanulsága, ami több mint az élvezetes elbeszélés, a találkozó légkörének lefestése.......
Itt egy ember írta le /nem is akárhogy/ ezt a szép hétvégét, mert aki ezeket a sorokat
"Fárad a kölök, ő még nem tudja felmérni, mit jelent az: sok gyaloglás. De magyarázom neki, hogy jönnek a kanyarok, mesélek a motorokról, amik eltépnek, hősiesen bírja, pedig rólam is szakad a veríték. Apával van, zajos gépek között, ez neki most, ebben a korban sokat jelent, minden percét a fejembe vésem ennek a sétának, nekem sokkal jobb nem lehet a világon." idetette az egy EMBER.Ha csak ez "jött volna át"
akkor is jó volt olvasni ,de az egész a szokott színvonalon íródott. KÖSZÖNJÜK.
Huuuuuh kicsit pátoszosra sikeredett de nem írom át mert azért így érzem ,és különben is az első gondolat a jó.
Üdv: mekmaster

apika2001 2013.01.27. 19:04:11

"Apával van, zajos gépek között, ez neki most, ebben a korban sokat jelent, minden percét a fejembe vésem ennek a sétának, nekem sokkal jobb nem lehet a világon."
Nem tudom, írta-e valaki, de ebben a gyönyörű mondatban benne van az élet értelme.
Köszönöm.

apika2001 2013.01.27. 19:07:38

Hmmm... Most látom, mások is leírták amit érzek, de ez nem változat a lényegen: Csík, kösz, hogy vagy nekünk.
süti beállítások módosítása