A grafomán szerelő visszavág!

  2011. december 04. - Winkler Róbert Címkék: winkler mercury cougar tc flotta sabc

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra


Kedves Robi, tisztelt egybegyűltek!

A korábbi nagy sikerre való tekintettel újból a gépteremből jelentkezem. Majd’ egy hónap telt el azóta, hogy bő lére eresztett életjelet adtam magamról. Azóta sok minden történt.Az országot leminősítették, a gázolaj literje 430 forint körül jár, már alá kell öltözzek az overálnak, és a hajam sem ér már a seggemig.
Legutóbb valahol ott ért véget a történet, hogy féket kell légteleníteni, kipufogót alkotni, valamint nagyon jó lenne, ha megérkezne végre a sperr. Azóta megérkezett, de haladjunk sorjában.

Nem úgy néz ki, de ebben a pillanatban is szopok valamivel, ebben teljesen biztos vagyok

Tehát a fékcsövezés készen volt – gondoltuk naivan -, nosza, keltsük hát életre, töltsük fel folyadékkal, és próbáljuk meg rávenni a benne található levegőt különféle pusztakezes harci technikák alkalmazásával, hogy inkább távozzon, átadván helyét a fékfolyadéknak. Az elhatározást tett követte, feltöltöttük a tartályt, és nekifogtunk. Persze, hogy folyt…

Mikor már azt hittük, hogy ezt letudtuk...

Kitartó pumpálás után a hátsó kör már épp kezdett volna alakulni, amikor feltűnt, hogy a frissiben beépített fékerőszabályzó és a főfékhenger között lévő két cső közül az egyiken lévő hollander tövéből szivárog a fékfolyadék. Mit szivárog, spriccel! Első lépésként gyorsan bő vízzel lemos, mivel a fékfolyadék ugye elég hamar megmar mindent, ellenben van egy olyan jó tulajdonsága, hogy a víz remekül oldja.

Ez után kis fékcsövecske kiszerel, újraperemez. Nem mindig sikerül elsőre a peremezés, néha van ilyen, gondoltuk mi. Megperemeztük, visszatettük, feltöltöttük, megint spriccel. Anyád… Közben bónuszként az is feltűnt, hogy két másik csatlakozással is van probléma, de mivel ott nagyon enyhe könnyezés volt csak tapasztalható, a legkomolyabb szivárgásra koncentráltunk.

Látjuk még, hol lehetett volna jobb, de alapvetően elégedettek vagyunk

Tehát csövecske újból kiszerel, peremez, de most már annyira precízen, odafigyelve, hogy a végén tűreszelővel alakítgattuk a kis kúpos végét, hogy tökéletes legyen… Visszaszerel, feltölt, pumpál, folyik…. Régi igazság, hogy idegből nem lehet dolgozni, tehát ha valami nagyon nem akar sikerülni, egy kicsit hagyni kell, és utána, hideg fejjel már a félbehagyott problémán is nagyobb eséllyel lendül át az ember.

Tehát elkezdtünk foglalkozni a többi csatlakozással. Igen ám, csakhogy a kínok árán a szűk motortérben alakra hajlított fékcsövet ott, úgy, abban a formájában nem lehet peremezni, mert se a csővágó nem fér oda, se a peremező. Könnyekkel a szemünkben kijjebb hajtottuk a csöveket, megcsináltuk a végeiket, kettőből egy. Na, legalább valami kis sikerélményt csepegtet az élet.

Csöcs nélkül nincs műhely

A kettőből kettő harmadjára lett meg, de legalább azt a kettőt megoldottuk. Visszatérvén az alapproblémához: még kétszer eljátszottuk a sok szerelés semmiért című játékot, majd leültünk egy cigire, hogy akkor most találjuk ki, mi lehet a baj, mert olyan nincs, hogy ennyiszer nem sikerül. Röpke agyviharzás után rá is jöttünk. A legfőbb gond, hogy az autóban még a holnapután is colos, a fékcsövek hollanderei is. Nem csak a menet, vagy a kulcsnyílás, hanem a belső furat is, ahova a fékcső kerül. Magyarországon – és valószínűleg Európában is - kereskedelmi forgalomban, könnyen és gyorsan elérhető módon viszont csak metrikus fékcső kapható.

Igen ám, de mivel az ördög a részletekben lakozik, kiderült, hogy a colos fékcső külső átmérője egy árnyalatnyival kisebb, mint a metrikusé, pont annyival, hogy a metrikus fékcső szoruljon a colos méretű cső befogadására méretezett hollanderben. Ezt orvosolandó kicsit nagyobbra kellett fúrjuk a hollanderek belsejét, mivel ha nem forognak könnyen a csövön, az életben be nem kapatjuk őket a helyükre. És itt jön a turpisság. A hollander és a fékcső közötti tömítés – elvben - roppant egyszerű. A hollander vége belül kúpos. Ahová a fékcsőnek csatlakoznia kell, legyen az kerékfékhenger, főfékhenger vagy fékerőszabályzó, szintén, az, csak kifelé. (Mivel ez szerintem nem igazán érthető leírva, a szemléltetésére készítettem egy kis ábrát. Nem profi rajz, Paintben készült, de a lényeg tán látható. Röhögni nem ér!)

Hollander

A peremezésnél semmi mást nem teszünk, csak kúpossá alakítjuk a fékcső végét. Ennek a kúpnak a külső felén aztán a hollander tömít, a belső felén meg bármi, ahova bele van tekerve.

Ámde mivel mi nagyobbra fúrtuk, a hollander, ezáltal a kúpos tömítő felület méretét is csökkentettük. És mivel a peremezéssel az anyagot vékonyítjuk, a réz pedig egy puha fém, meghúzáskor a hollander ahelyett, hogy odaszorította volna a fékcső végét, ahova kell, egyszerűen elkente az elvékonyodott kúp szélét, amíg így megszűnt tömíteni, és a fékfolyadék szabadon spriccelhetett.

A fék, na az remek lesz

A diagnózis megvolt, lássuk a megoldást. Némi tanakodás után arra jutottunk, hogy az egyetlen megoldás az lehet, hogy ha kissé elnagyoltan peremezzük a fékcsövet, tehát bőven lesz ott anyag, amit meghúzáskor a hollander már nem tud kinyomni maga alól. Ez meg is történt, összeszerelés, fékcső megint a helyén, kínok árán hajtogatás, feltöltés, pumpálás.

Úgy néz ki, ez bejött. Nem folyt. A légtelenítést ugyan nem fejeztük be, mert közben megérkezett a kipufogó, és ezzel el is érkeztünk a következő fejezetünkhöz. De előbb még a fékhez pár gondolat. Ha esetleg bárki úgy gondolná, hogy ily módon féket javítani, nem maximális precizitással, elnagyoltan, nem a biztonságra törekedni felelőtlenség, annak bizony igaza van. Ámde mi nem is úgy gondoltuk, hogy ezt valahogy összedobáljuk, aztán ha kiment a műhelyből, már nem a mi bajunk.

Coguar 014

Ha végre eljutunk a teljes légtelenítettség állapotáig, akkor elég komoly teszteknek fogjuk alávetni a rendszer. Kitartó, már-már a durvaság határát súroló fékpedál taposásokkal-benntartásokkal fogjuk ellenőrizni, hogy valóban tökéletesen zárnak-e a csatlakozások, ha kell, még túlnyomást is létrehozunk a rendszerben, ha úgy látjuk biztosnak. Közben folyamatosan ellenőrizzük az összes csatlakozást, hogy van-e nyoma bármilyen szivárgásnak.

Ha nincs, akkor ezután az udvaron, hosszú kifutási lehetőséggel, lassú tempónál, durva fékrugdalás következik. Utána újból ellenőrzés, szivárgáskeresés, és ha itt is megfelelt, akkor merészkedünk ki vele közútra. Végső esetben pedig, ha nem tudjuk olyan formába önteni az egészet, amit utána nyugodt szívvel adhatnánk át, akkor bizony kerítünk colos fékcsöveket, új colos hollandereket, és újragyártjuk az egész fékcsövezést. Ezt csak azért tettem hozzá, hogy megelőzzem a kommentáradatot a felelőtlen autószerelőkről, illetve, hogy te is nyugodt legyél az autód leendő fékhatását illetően.

Ha megjön valami a külsősöktől, akkor azonnal nekilátunk, itt éppen a leömlők problémájával szembesülünk

De az imént kipufogót emlegettem, csapjuk hát bele. Az már a gyári kormánymű visszaépítésekor kiderült, hogy a kormánymű az utólagosan gyártott kipufogótól bizony nem fog elférni, és vágni kellett, hogy a futóművet össze tudjuk rakni. Itt derült ki az is, hogy a két hengersoron lévő leömlő csak annyiban hasonlít egymásra, hogy mindkettőnek négy luk van az egyik felén, és egy a másikon.

Ja, és mindkettő öntöttvas…  Plusz probléma, hogy a kormánymű az öntöttvas csonkhoz is annyira szemet bántóan közel van, hogy az úgy nem maradhat. Első lépésként elautóztam Zsolthoz Veresegyházra, akinek a Cougarja számunkra etalon, hogy megnézhessem, hogy kéne ott a dolgoknak kinézni. Az ő autóján bizony hengerenkénti leömlőt láttam. Egyből megszületett a gondolat: miért ne lehetne a tiéden is ilyen? Ezután ugye többször egyeztettünk telefonon, bújtuk a katalógusokat. Röpködtek a számok, a rohadtdrágától a baszki, ez aranyból van?-ig.

Cougar 010

Majd ránk mosolygott a szerencse – hittük mi ekkor -, és az Atlantic Motorsnál (Figyelem, a műsorszámban termékmegjelenítés látható!) azt találták mondani, hogy ők márpedig tudnak prezentálni az autódra való szettet nem egészen kilencvenezer forintért. Nosza, gyorsan meg is rendeltük, majd várakozó álláspontra helyezkedtünk. Eközben felkerestünk egy kipufogóst, akitől majd azt szeretnénk, hogy a leömlőket és a kipufogó rendszer maradékát egy egységgé formálja, hogy elővezessük neki, mit szeretnénk, és mire számíthatunk.

Az udvariassági formulák, majd a Cougar szó elhangzása után a bácsi csak annyit mondott: ó, hát csináltam én már Mustangot, és hát ugye a te autód műszakilag egy Mustang. Itt már tudtuk, hogy nagyon rossz helyen nem lehetünk, de aztán jött a hidegzuhany. Miután elmondtuk, mit vásároltunk, a bácsi azt mondta, valószínűleg nem lesz jó. Járt már ő sok helyen, többek között Amerikában is, ahol látta, hogy ezeket az olcsóbb kategóriájú leömlőket, és más kipufogó elemeket hogyan, és milyen módon készítenek a főként közép-és dél amerikai országokból származó vendégmunkások. Maradjunk annyiban, ha csak a fele igaz, akkor is vállalhatatlan…

A kormányszervó szétborítva, minden új

Mindenesetre úgy egyeztünk meg, hogy megnézi, mit tud majd tenni, ha van rá lehetőség, segít, de benne van a pakliban, hogy gyártania kell egy újat, ami jó is lesz. Ezzel a nem túl örömteli információval indultunk haza. Nem egészen két hét alatt meg is érkezett a leömlő, nagy az öröm, nosza, próbáljuk fel.

Hát, végülis nem volt kegyetlenül kurvaszar, csak aránylag fos. Ott kezdődött, hogy a kormányműtől be sem lehetett tenni a helyére. Nem gond, kiszedjük. Ezután beépítettük, visszatettük a kormányművet, és jött a fájdalom.

Coguar 034

Számtalan, meg még egy helyen túl közel, rossz helyen kanyarog a cső, néhol hozzá is ér a kasztni valamely pontjához. Így semmiképpen nem maradhat. Nosza, megkértük a kipufogós bácsit, ugyan legyen már olyan jó, jöjjön el hozzánk, és nézze meg, mit tudna tenni, hogy a két leömlő használható is legyen, ne csak jól mutasson a fényképen. Ő készségesen el is jött, tüzetesen megnézte, kicsit ingatta a fejét, majd bejelölgettük, hogy mit és milyen módon kell alakítani, majd elvitte magával.

Néhány nap múlva vissza is kaptuk őket, azzal a megjegyzéssel, hogy csodát ne várjuk, hiszen autó nélkül leömlőt alakítani viszonylag nehéz. És hát valóban: bár már sokkal biztatóbb jeleket mutatott, a jótól még igen messze volt. Némi egyeztetés után abban maradtunk a bácsival, hogy akkor vigyük el hozzá az autót, meg a leömlőket, és úgy valószínűleg meg fogja tudni oldani, ám itt hangzott el tőle másodszor a lehet, hogy újat kell gyártani kifejezés. Nem örültünk.

A helyzet az, hogy újak vagyunk még ebben az amerikai autó-témában, és nincs elég tapasztalatunk,  mit szabad vásárolni, és mit nem. És úgy látom, az olcsó húsnak híg a leve kitétel az USA autóhoz való alkatrészekre fokozottan igaz, főleg, hogy a nagy kupac alkatrésznek, amit eddig rendeltünk, egészen elenyésző részén volt csak Made in U.S.A. felirat, a Made in China (Taiwan, Brazil, Mexico, Philippines, usw.) viszont annál inkább fordult elő.

Az önzáró differenciálmű új szíve nagyon szép

Szóval az autó most a kipufogós bácsi értő kezeire vár, ámde hozzá nem olyan könnyű eljutni, népszerű szakember lévén kevés a szabad helye, ráadásul jelenleg az autó nem is mozgásképes. Ugyanis időközben megérkezett a régóta várt sperrdiffi. Ezzel el is érkeztünk a harmadik fejezethez, tehát építsünk be sperrdiffit. Sperr a kezünkben, kezdjünk vele valamit. Röpke helyzetértékelés után úgy döntöttünk, kiszedjük az egész hátsó hidat, és úgy cseréljük, tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés.

Ide jön majd

Difiből olaj le, fékcsövek hátul szét, féltengelyek kihúz, és pár csavar oldása után már a kezünkben is volt a méretes hátsó híd. Nem igazán bonyolult a történet. A differenciálmű ház néhány anya letekerése után külön választható a hídtestől. Feltéve, ha ő is úgy gondolta. Mivelhogy a difi és a híd az együtt töltött 43 év alatt úgy megszokta egymást, úgy gondolták, nem akarnak ők elválni egymástól. Nagyon szépen kellett kérni őket, hogy mégis megtegyék nekünk ezt a szívességet. Barbárok nem szerettünk volna lenni, de simogatásra bizony nem fogják elengedni egymást, tehát megpróbáltunk egyszerre dugni és szűznek is maradni. Tulajdonképpen sikerült, mivel a difi is különvált, és kárt sem szenvedett semmi.

Innen valóban egyszerű egy bizonyos pontig. Kiszedtük a régi difi belsejét – ez gyakorlatilag a bolygóműház-, lecsavaroztuk a tányérkereket, átszereltük az újra, az új csapágyakat felpréseltük, majd az egészet visszatettük a helyére. Eddig egyszerű. Ugyanis hiába van nekünk egy vaskos szerelési könyvünk az autóhoz, ha ott a rengeteg kép és a szöveg között elvésznek – illetve vélhetően mi nem találjuk meg őket - olyan információk, mint pl. a tányérkerék csavarjainak meghúzási nyomatéka, a foghézag mértéke, és a többi. Ráadásul egyikünk sem beszéli igazán jól az angolt, tehát mostanában izzik a webfordítás.hu.

Régi és új

Plusz rá kellett jönnünk, hogy nekem nincs olyan fajta indikátorórám, amivel a hézagolást elvégezhetnénk. A beszerzés folyamatban van. Úgy zárom, ahogy az előző levelet: Körülbelül itt tartunk most.

Szeptember óta rájöttünk, mekkora fába vágtuk a fejszénket. Amikor nekifogtunk, az amerikai autók szinte ismeretlenek voltak számunkra, viszont a kihívás vonzott, szép munkának tűnt egy ilyen autót gatyába rázni, és tűnik most is.Azóta sok értékes tapasztalatot szereztünk, fontos kapcsolatokat alakítottunk ki, de az autó eddig nálunk töltött ideje egy nagy küzdés volt. Szinte semmi nem ment simán. Akárhova nyúltunk, csak megoldandó problémákkal találkoztunk, sőt, néha egy megoldott probléma generált egy újat (lásd fékerőszabályzó – új fékcsövek – fékfolyadék-szivárgás).

Coguar 021

Rengeteg olyan műszaki megoldás található az autóban, amik manapság már rég feledésbe merültek, és mivel mi már az elmúlt húsz év autóin szocializálódtunk, legalábbis szerelőként mindenképp, ezért némelyik előtt elsőre értetlenül állunk. Az idő egy részét az viszi el, hogy az adott dolog elvét, működését próbáljuk kiismerni, esetleg utánajárni, mert bizony minden a Cougar-Bibliában sincs benne.

Ez köszönhető részben a tapasztalatlanságunknak, részben az autó korának, részben pedig annak, hogy előttünk már nagyon sokan, sokféleképpen javították az autót, és ez nem feltétlenül gányolást jelent, de néha bizony komoly fejvakarás van, amikor nem is az a kérdés, hogy vissza kéne állítani az eredeti állapotot, de ki kéne találni, hogy egyáltalán mi volt az. Ezúton is köszönjük az eddigi türelmet.

Remélhetőleg a tavaszi napsütést már nem itt várja meg

Tudjuk, hogy nem mi vagyunk a világ leggyorsabb autószerelői, sőt még tán a második leggyorsabbak sem, de ha egyszer végre elkészülünk, garantálom, hogy nagyon jó lesz, mivel ez már egy becsületbeli ügy. Szeretnénk magunknak is bebizonyítani, hogy ilyet is tudunk, méghozzá jól!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr953433117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rák Attantam 2011.12.04. 18:28:58

@jokó:
Figyelj, te nem tudtad, hogy az égiek azért teremtették az alkoholt és a széthúzást, hogy a magyarok le ne igázzák a világot? Itt mása sincs az embereknek, mint csupasz segge meg tenger esze. Meg internettye... :)

Gott in Frankreich 2011.12.04. 18:32:32

@Bambano: Mar attol feltem, en vagyok az egyetlen szemet bunko unnepronto troll, akinek ez eszebe jutott. A hazilagos fekteszt meg aztan vegkepp tripla facepalm.

daxember 2011.12.04. 18:37:04

Hi
Az első Matchbox kisautóm ilyen kocsi volt, olyan szép metál zöld szinű . Valamikor a 60-as években. Persze akkor, és még sokáig, gőzünk sem volt hogy ez milyen autó, van-e ilyen egyáltalán a valóságban. (Trabant Matchbox nem volt :-) ). Nagyon szerettem , tetszett az alakja bár igazit, nagyban sosem láttam. Valahol még megvan (azt hiszem). Annak is kalandos élete volt, ellopták évek múlva sikerült visszaszereznem lestrapálva. Ez olyan volt(van) mint az első szerelem :-)

TTech 2011.12.04. 18:42:35

Örülök, hogy alakul a Cougar. Érdeklődéssel olvasom mindig a fejleményeket, hisz ez eléggé a szakmába vágó történet nekünk is. Sokat nem akarok szövegelni, de annyit mondanék, hogy a réz fékcső nagy no-no. Egy kivétel van, a speciálisan fékcsőnek készült magas nikkeltartalmú ötvözetből készült anyag...azt nem kenné szét a hollander pl. Live and learn.

Gulyo 2011.12.04. 18:51:00

Csöcsözős tahó ...

csubakkapákó 2011.12.04. 18:54:28

Tetszik a szakmai alázat, a kihívások keresése és az egészséges önkritika. Emellett a stílus is gördülékeny, ha saját kútfőből jön, ha profi lektorálja is, jó szórakozás!
Szerintem jó helyen van a gép és meg fogjátok csinálni.
Az pedig tény, hogy az olcsó sokszor drágább.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.12.04. 18:57:23

Fékben tényleg Héfal kell.
Landy-hoz csináltunk náluk új fékcsöveket, az öreg zöld sorhatoshoz.
Mivel eleve collos hollandert mutattam neki, hogy ilyen köll rá, kérdés nélkül collos csőből csinálták meg, összeraktuk, fasza is. Fel se merült bennem, hogy ne lehetne jó.

whale 2011.12.04. 19:00:11

Az elhivatottság és a szakma szeretete süt ebből az írásból Ehhez képest fura és érthetetlen, hogy miért kendács a fékcső... Féket, futó- és kormányművet tényleg ne tessenek barkácsolni! Tessék megvenni a belevaló cuccot és beépíteni! Ha nincs rá pénz, hagyni a fenébe!
Én sem voltam boldog, hogy az ezeréves Volvomon meghalt az egyik hátsó féknyereg, de eszembe nem jutott bontottat venni bele. Szépen kiperkáltam a 30 rugót az újért (20 éves a rom:)) és az került bele.

Autopeti 2011.12.04. 19:08:03

@Winkler Róbert:
Köszi a választ. Ami miatt furcsálltam a folyamatot az az, hogy ugye ahhoz vagyunk szokva hogy egy autó előbb tökéletes esztétikai és műszaki állapotba kerül, után átmegy az OT-s vizsgán.
A rengeteg Cougaros cikkből szerintem nagyon sokunknak az jön le, hogy a te esetedben pont fodítva ment ez végbe.

gergoke 2011.12.04. 19:12:05

A királyi többes az új fekete, látom. Éljen a T/1 ami az új E/1!

encore 2011.12.04. 19:13:11

whale:
Azért a bontott gyári (nem mindenben jó) de nem egy kategória az oda illesztett mással, kivéve ha gyári/gyári beszállítói szintet üt meg.
A féknyereg meg felújítható ha van hozzá gyári készlet és nem kopott olyan része ami nem cserélhető.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.12.04. 19:14:32

ez a szerelő tényleg jó ír, nagyon jó olvasni :)
az angoltudás hiányossága nem hinném, h akkora szégyen lenne, a szaknyelv, a szakszavak más dolog, mint a hávárjú. főleg németben. pfejj (köp) de azért nagyjából rá lehet jönni. a németben ha 6szorosan összetett és 15 szótagból áll, akkor is egybe írják, h rohadjanak el. plusz nyelvtörő. mi a f*szér tanultam én németet? :D

Harkov 2011.12.04. 19:15:34

@Rocko-:

Nem értem mi bajod Ed China-val?Szerintem egész jó műsort csinál .A kontárkodás nem nála kezdődik..

Rocko- 2011.12.04. 19:17:19

@Harkov: a jó szerelő meg hogy jó műsorokat csinál, az két külön fogalom.
el kell dönteni, hogy a kettő közül melyik a fontos.

encore 2011.12.04. 19:17:38

Szerintem az tény hogy ilyen őrült szivások után nem jött/jön ki belőle annyiból amennyit eredetileg gondolt, de ha már egyszer belevág az ember akkor legyen minimum majdnem makulátlan, legalábbis én így gondolom.

Harkov 2011.12.04. 19:24:26

Ha már több száz munkaórát és nem kevés pénzt beleöltök ebbe az autóba nem kellene normálisan megcsinálni féket?Tuti, hogy egy vészfékezést is ki fog bírni így? Vagy évek múlva sem fog engedni?A fék nem játék...

Harkov 2011.12.04. 19:25:49

@Rocko-:
Jó szerelő mert eddig mindent meg tudott csinálni nem?:-)

whale 2011.12.04. 19:30:02

@encore: Én fékkel, kormánnyal, futóművel nem játszom. Nem újítom fel, nem "szabályoztatom" a tárcsát, szilentet nem "gyártatok" ésatöbbi. Ha elkopott, tönkrement, ezekből csak újat kap. Ha csak gyári Volvo zacskós van belőle (már), csilliókért, akkor azt. Ha nem akarok ennyit költeni rá, eladom és elmondom, hogy mi a gáz. Mondjuk sokat még nem kerestem autón, annál többet buktam...:)))

whale 2011.12.04. 19:32:44

@Harkov: Jó, ezt haggyuk már, abban a műsorban IGAZÁN xar autót még nem láttam. Mindegyik öreg, szervizkönyves patika, kisebb-nagyobb nyűgökkel, amik gyakorlatilag BŐVEN beleférnek egy átlagos karbantartásba...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.12.04. 19:33:30

@Rocko-: tévedsz, Edd China ezt egy hét alatt egyedül (néha segít neki levenni a nehéz dolgokat) csinálja meg, nem hónapokig :) Edd China a király, kész. Ő is a szerelési könyvekből dolgozik, csak ő érti is. (Persze azért megnézném azt a gárdát, aki nekiesik a kocsinak 2 vágás között, mint a Bear Gryllsnél amikor a stáb lóg mellette hegymászó felszerelésben.)

Rocko- 2011.12.04. 19:35:13

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: na igen. showműsor, úgy kell kezelni. ez meg a valóság.

Harkov 2011.12.04. 19:42:57

@whale:

Maradjunk annyiba, hogy az egy showműsor és senki sem nézne ha egy hónapon keresztül csak az lenne benn ahogy egy berohadt csavarral szenved...
nekem igazából az tetszik benne, hogy megvesznek egy klasszikus autót és nem szedik atomjaira, hogy "restaurálják" hanem kijavítják a nyilvánvaló hibákat és használják nem nézegetik őket..

medbali 2011.12.04. 19:48:00

Ejha, 90ezer HUF egy 136 dolláros leömlőért amikor még 190 körül volt a dollár?
Az "arany ár" az mennyi lett volna? Mert gondolom nem azt választottátok...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.12.04. 19:54:44

@ommm: Erről a témáról Koncz Jani is sokat tudna mesélni...

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2011.12.04. 19:55:57

Jó munka, tényleg egy jó szerelő vagy. Azokat nem értem, akik még így is belekötnek a fékcsőbe. Remélem ők minden pillanatban ott tartózkodnak az autószerelőjüknél amíg ott van az autójuk. És lesik, nehogy véletlenül valamit türelemmel és sok próbálkozással oldanak meg, hanem ugyanoda háromszor rendelnek új alkatrészt. Szerintem ugyanezek az emberek, akik szerint a Gyulavitéz rizsrakétája is kókány.
Egy dologba azért belekötnék: Minek sperrdiffi, egy olyan autómata autóba, amit télen nem is használnak?

aeroller 2011.12.04. 19:57:13

Nem kellene leragadni a fék témánál, egyszerű a dolog, ha folyik akármilyen kicsit is kuka, ha nem, akkor pedig jó.
Egy próbát megér. A réz pedig -többek között-pont azért jó erre a célra,mert viszonylag lágy, így kellően képlékeny a hidegalakításhoz, peremezéskor egy kicsit deformálva semmilyen kárt nem okozol benne. A kúpon való tömítésnél egyébként jobbat nemigen találtak még ki, hidraulikus rendszerekben több száz BAR-on kiválóan tömít évtizedeken át. Hajrá szép lesz!

mtk001 2011.12.04. 20:00:33

Kipufogósra : van egy XVI. kerületi műhely, akik komplett rendszereket is gyártottak már amerikai csodákhoz is.
Ha érdekel még : www.karkuskipufogo.hu/

Én is dolgoztattam velük már. (Ugyan az kisebb ügy volt, bár lehet máshol napokba tellett volna ...)

Gott in Frankreich 2011.12.04. 20:05:29

@aeroller: "Nem kellene leragadni a fék témánál, egyszerű a dolog, ha folyik akármilyen kicsit is kuka, ha nem, akkor pedig jó."

Nyugtass meg, hogy te nem szerelsz fekrendszereket. A kendacsolt fekcso sajnos nem a muhelyben fogja megadni magat, hanem veszfekezesnel: vagyis csak *hiszed*, hogy jo.
Van egy olyan tippem, hogy akik ezt az autot "restauraltak", basztak megvenni a colos csovet meg a colos szerszamot:
www.fedhillusa.com/?page=tech2

midnight se 2011.12.04. 20:08:26

@csipy31: egyetertek. Eddig drukkoltam a projekthez. De ez azert felhaborito, ugy nem lehet feket tesztelni,. hogy az udvarban felgyorsulok 15-re aztan fekezek. Az ember esze megall latva ezt a dilettans koklerkedest.
Meg jobban elgondolkoztato, hogy milyen kezekben volt az auto ezelott. Szornyuseg.

Rocko- 2011.12.04. 20:09:49

@Harkov: csak nem mindegy hogyan.

midnight se 2011.12.04. 20:10:54

@LBL: "kipufogót rendeltek az USA-ból, fékcsövet meg nem?
Na de miért? "
- mert egy smucig a Winkler (is).

"Nem úgy collos fém fékcsövet, mert ahhoz kéne egy kohászüzem."
- jaj, edes istenkem, ez fajt.

Gekko 2011.12.04. 20:11:14

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Jaja, Ed China a király, mer a tévében azt mutattyák, hogy egy hét alatt egy 44-ben kilőtt T-34-esből csinált egy F-18-at. Tök egyedül. Csak a torony leemelésében segítettek neki...

Áhhh... ja, és a narancs megyei csopper a legfaszább, mer az is volt a tévében.

ladislaus65 2011.12.04. 20:18:18

Képzeljétek,ha nem írja le a fékcső taknyolást,nem tudnátok a szaron rágódni tömött sorokban.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.12.04. 20:23:03

@Gekko: ezt is odaírtam, remélem tudsz olvasni: "(Persze azért megnézném azt a gárdát, aki nekiesik a kocsinak 2 vágás között, mint a Bear Gryllsnél amikor a stáb lóg mellette hegymászó felszerelésben.)" az írásom első fele nyilván szarkasztikus v cinikus volt. és még mindig Edd China a király. de miből gondolod, h egyedül ne lehetne megcsinálni mindazt, amit mutatnak, h egyedül csinálja? sokszor van segítsége, szóval nem full egyedül dolgozik.
ja és mutatják, nem mutattyák. az orange county choppers nekem elég amatőr dolognak tűnik. levesznek a polcról dolgokat, lefényeztetik, és összerakják.

aeroller 2011.12.04. 20:24:09

@Gott in Frankreich: Lehet,hogy igazad van, de arra célozgattam, hogy a szaki is tudja ezt. Felesleges lenne koczáztatnia. Ha valakinek, akkor neki tökmindegy, hogy vesz-e a tulaj egy colos fékcsövet vagy sem. Neki ettől nem lesz sem jobb sem rosszabb. Én megbíznék a döntésében...

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.12.04. 20:36:08

@Winkler Róbert: Na ja, de a te vasad se kerül többe lényegesen, mint egy jóval gyengébb teljesítményű és komfortfokozatú európai vetereán. Szóval megértem én az amcsi vasakat, és azt is, hogy miért erre a gépre esett a választásod. Egyetlen esetben rosszabb az amcsi big block, ha meg kell tankolni...

Harkov 2011.12.04. 20:39:52

@Gekko:

Hm ezt a részt nem láttam nincs meg neked véletlenül?:-))

tonalcar 2011.12.04. 20:40:58

@Wick: GTV6-om is, fekvő kólás dobozt zörgető kialakításban a tavaszt várja! :)

Rocko- 2011.12.04. 20:45:54

@Autószerető: már amennyire nyár volt októberben.

Ronin_ 2011.12.04. 20:46:58

Hát kitartást!
Mindkét félnek.

Ez aztán a jó reklám a kesmustangnak is...
Biztos vennék tőlük autót;-)

ommm 2011.12.04. 20:58:41

@midnight se: Istenem, tényleg ez minden, amit hozzá tudsz fűzni? Ha legalább nagyjából tisztában lennél a fékrendszer működésével, akkor igazán tudnád, hogy totálisan mindegy colos vagy mtrikus-e a fékcső.
És a rézzel sincs semmi baj.

@Gott in Frankreich: Kérlek mutass rá, mi itt a kendács. Pontosan, és magyarázd is el, szerinted miért. Valamint azt is, hogyan kéne tesztelni.

Köszönöm, lassan szükség lesz a sárga cetlire ezen posztok elejére is.

tonalcar 2011.12.04. 21:02:38

@ommm: "Köszönöm, lassan szükség lesz a sárga cetlire ezen posztok elejére is." Hi-Hi..., :)

Gott in Frankreich 2011.12.04. 21:11:19

@aeroller: "Ha valakinek, akkor neki tökmindegy, hogy vesz-e a tulaj egy colos fékcsövet vagy sem. Neki ettől nem lesz sem jobb sem rosszabb."

Ha az ugyfel az altalad kendacsolt fekrendszerrel elszenvedett baleset utan lesz olyan jo fej, hogy nem perel szarra, akkor valoban nem lesz belole bajod. Ellenkezo esetben viszont meg fogsz ismerkedni a "karterites" fogalmaval - ha kurva nagy peched van, es maradando egeszsegkarosodast is szenvedett, akkor az "eletjaradek" szocikknel is fellapozhatod az ertelmezo keziszotarat.

Ezert van az, hogy ha barmelyik epelmeju szerelonek felveted, hogy ossze kene hazasitani nehany metrikus es colos fekrendszerkomponenst, megmutatja, merre van az ajto.

AzHofi 2011.12.04. 21:12:28

Azért ez a fékes dolog engem rémisztene, bárhogy is tesztelik. Leömlők kilyukadnak, sperrdifi összetörik, baszni rá menjünk bowlingozni, de a fék az más.

qmatch 2011.12.04. 21:22:02

Még mielőtt a kipuffogó és a fék elkészül (?), volna egy mindkettőt érintő javaslatom ( melyben majd kitérek a mindig-mindennek-útban-lévő korményműre is ):
1.
A kipuff rendszerbe be kell hajlíttatni a bácsival egy terelő szelepet, és mellékágként beszerelni egy ordas nagy csövet, ami menetirányban előre néz. Vészfékezés esetén a szelephez kapni, majd a gázra tiporni - az űberszisztem afféle sugárfékként fog funkcionálni, miközben a nyóchenger hővé alakít egy gallon benzint.
Sikeres landolás utáni újabb kigyorsítás előtt nem elfelejteni visszaszelepelni! Pirosnál túráztatásra ugyanez vonatkozik, különben befújod a zebrán baktató óvodáscsoportot a keresztforgalom alá, óvónénistül.
2.
Ha így sem sikerülne mindig megállni, lehet egy lefelé terelést is definiálni, hátha nagyobb sikerrel ugorható így át az akadály, mint lesugárfékezni még előtte.
3. És ha már repül a vényóc, két oldalsugárirányt is kiépítvén ki lehet dobni a picsába az így már felesleges kormányművet is kerekestül.
Még egy opsön: fenti nagyigasság szerint - t.i.: aminek kereke lett, arra fék is kell - aminek immáron kereke nincs, arra fék sem kell(ett volna, és akkor az én mesém se tartott eddig volna )
:)
Remélem, még időben szóltam...

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.12.04. 21:26:04

Sziasztok!

Én 91-ben kezdtem szakmunkásként, teljesen elfogadott dolog
volt az, hogy a nagyjavításokkor bálában kaptuk a réz fékcsövet, és zacskóban a hollandereket. Mindet így csináltuk. Zuk, Barkas, Izs, Latvia, Uaz stb... Gépészet.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.12.04. 21:37:13

@csipy31:
bocs, naiv fasz vagyok, néha képes vagyok elhinni, hogy a lelkesedés szakértelemmel, becsületességgel párosul.

tade15 2011.12.04. 21:38:31

@Winkler Róbert:
Ezt egy éve kellett volna így leírni,és sok vitának elejét vette volna.Bár ez így az említett céget tünteti fel nem túl jó fényben.Lehet,hogy most telt be a pohár?

Szabi01 2011.12.04. 21:41:52

"Fúrkálni, meg reszelgetni a fékalkatrészeket. Jesszusom! "
Ez csak egy példa, ezer ilyen hozzászóló van.
Azon gondolkoztam, hogy akik ilyeneket írnak, azok mit gondolnak, hogy a fékalkatrészek a gyárban hogy készülnek?
Meg egyáltalán, minek olvas valaki autós magazint, ha egyáltalán nem érdeklik az autók? És ha már elolvassa, minek szól hozzá.
Na mindegy, a fékre visszatérve, ha tömít, akkor jó, ha ereszt akkor nem jó.
Ez ilyen egyszerű.

qmatch 2011.12.04. 21:45:22

Még egy 5let a fenti sugárfékes levezetéshez:
látokn a zindekszen egy ebay-es utalást egy eladó sugárhajtőműre, szerintem menj tutira, még mielőtt ugyanennyit felemészt a restaurácijó.
:)

Gott in Frankreich 2011.12.04. 21:47:47

@ommm: Ezt elolvasod, es utana megvitatjuk a fekrendszerek hazilagos tesztjet:
www.amazon.de/gp/product/3834800643/

A kendacsolas miatt pedig nem kell rogton feltenned a "beszoltal a haveromnak?" c. hanglemezt, nem feltetlenul o a hibas. De ha harmadszorra is ereszt a csatlakozas, vagy a peremezoszerszam szar, vagy a cso nem belevalo. A Fedhillnel mindkettot meg tudjatok rendelni. Link feljebb.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2011.12.04. 22:01:12

sztem egyáltalán nem kendácsolás ez. a fémes tömítésnél tökéletesebb kevés van, ha egyszer zár, rá van húzva, és nem lazul le a hollandi, akkor jó az. mondjuk még jobb lenne, ha vmi roppantógyűrű is lenne a hollandiban, és akkor nem lenne ekkora gond a méretkülönbség, rászorulna a másik csőre is. kendács akkor lenne, ha vmi ragasztóval kenték volna be, h ne csöpögjön, amíg elmegy vele a tulaj. álszentség a sok billentyűhuszártól ez az ítélkezés.

Mérges 1234 2011.12.04. 22:06:28

Tetszik a cikk, elég korrektül dolgoznak a srácok.

Két apró kiegészítés, amit nem kötekedésnek szánok, csak tapasztalatból írom.

Csavarok meghúzási nyoamtéka, a csavarok szakítószilárdsága, magátmérője és menetemelkedése szerint, táblázatokban leleldzik, ha nincs meg az eredeti érték, akkor jók ezek az általános értékek.

A fékcsővel nem az a főbaj, hogy így nem iztonságos, valószínőleg az, csak akárhányszor meg kell bontani, mindig folyamatos szívás lesz belőle. Az ilyen szükség megoldás később mindig többszörösenüt vissza.

Amúgy rendben van a cikk és tetszik a szakmai elhívatottság.

Ne legyenek ilóziok, ez bőven az átlag felett van.

ANTI-SQUIRREL 2011.12.04. 22:07:58

En ezt most tenyleg nem ertem. Kb. 10-20$-os alkatreszrol beszelgetunk a fekcso tekintetetben + postakoltseg.

A fek es a kormanymu nem jatek! De ezt mar tobben emlitettek itt. Ha valaki a sajat eletevel jatszik az az o dolga, de ez a monstrum kb. 2 tonna. Ha nem tud megallni, akkor sokan meghallhatnak es ez tenyleg nem vicc.

www.ebay.com/itm/67-68-69-70-MERCURY-COUGAR-XR7-BRAKE-HOSE-FRONT-SET-/190600114779?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3ACougar%7CMake%3AMercury&vxp=mtr&hash=item2c60a6f25b#ht_2834wt_1338

www.ebay.com/itm/Bendix-77436-Front-Brake-Hose-83-84-Ford-/220875957915?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3ACougar%7CMake%3AMercury&vxp=mtr&hash=item336d3ba69b#ht_500wt_922

midnight se 2011.12.04. 22:09:38

@ommm: "Istenem, tényleg ez minden, amit hozzá tudsz fűzni? Ha legalább nagyjából tisztában lennél a fékrendszer működésével, akkor igazán tudnád, hogy totálisan mindegy colos vagy mtrikus-e a fékcső.
És a rézzel sincs semmi baj."

- mi a problema, melyik bejegyzesemet kellene korrigalni?

apoa 2011.12.04. 22:09:50

@Szabi01: Ha már így megszólítottál; valóban a gyárban forgácsolással, sajtolással, hőkezeléssel stb. állítják elő az alkatrészeket.Ellenőrzött anyagból és technológiával.
Ami itt a probléma, hogy egy műhelyben a betonpadlón, a hibát pontosan fel sem ismerve próbálkoznak. Emlékeztet ez a kisipari gumikarmantyúkra, a zugműhelyekben öntött alumínium Lada főfékhengerekre, stb. De legalább ne írná le itt a nyilvánosság elött,hogy mit csinált, mert akkor te is elhiszed, hogy így kell szakszerűen féket javítani.

midnight se 2011.12.04. 22:18:19

@ommm: "Kérlek mutass rá, mi itt a kendács. Pontosan, és magyarázd is el, szerinted miért. Valamint azt is, hogyan kéne tesztelni."

- Pontosan magyarazd el, hogy miert nem kendacs ez. Ertesd meg velunk, hogy miert jo ez igy, ahogy Sabc csinalja. Tudod, mindig jo, ha ujat tanul az ember.

Winkler bacsi sem ert a muszaki dolgokhoz, akarcsak te, de o legalabb nem probalja okoskodassal palastolni ezt, mert nem akarja magat nevetsegesse tenni.

Tilts ki nyugodtan, beregisztralok ujra, hiszen a te erdeked is, hogy tobb olvasotok legyen.

Mellesleg emlitem, fekrendszerekkel foglalkozom napi min. 8 oraban, ha nem baj.

vincent vega? 2011.12.04. 22:21:10

..és mindeközben sabc elvontatta az új romomat, cserélt benne diffit és egy hátsó rugót, és k...a jó az autó!! kösz&respect!

midnight se 2011.12.04. 22:25:22

@Gott in Frankreich: "beszoltal a haveromnak?" - igen, mindig ez a hanglemez, ugy latszik, olyan pipogya, gyava haverja van, aki nem tudja magat megvedeni.

@qmatch: kiraly voltal :))

medbali 2011.12.04. 22:28:17

A sperrhez kellene egy új áttétel is hogy legyen értelme a 4 sebességes AOD-nek.
Ha jól emlékszem 3.00:1 van benne (de jobb ha megszámoljátok). Egy 3.73 vagy egy 3.50-es áttétellel sokkal élvezetesebb lenne vezetni és jó esélyekkel indulna a jövő évi TC dragon :)))

WSzabi 2011.12.04. 22:31:05

@Autopeti: jajj ne piszkáld a Robit, kínos ez neki. Azért dobta a linket a mitomén milyen mustángoshoz, mert a kéz, már kezet mosott.

aeroller 2011.12.04. 22:43:01

Gott in Frankreich..

Már írtam, hogy alapjában véve igazad van, de mivel alapvetően tökmindegy, hogy colos, vagy metrikus szabvány szerint méretezett csövet szerelsz be nem rontasz a fékrendszeren, továbbá a tömítettség fogalma is független egy adott földrajzi helyen használatos mértékegységrendszertől.Továbbá még ebben az őskövület fos amcsi benzinfalóban is valószínűleg kétkörös fékrendszer van, így egy esetleges szivárgás esetén sem kell bezuhanó fékpedálokról, és embertömegbe száguldó acéltestről vízionálni. A műszaki igényesség tekintetében nem akarok vitázni, mert a fék valóban a legfontosabb, és kompromisszumot nem ismerve kell vele foglalkozni.
Csupán arra szerettem volna reagálni, hogy az említett eljárás érdemben nem veszélyeztet semmit. Annak viszont szívás, aki esetleg majd utána kell, hogy dolgozzon rajta.Üdv

aeroller 2011.12.04. 22:47:59

@AzHofi: Azért egy összetörő difitől lehet ám falnak szaladni:)
Attól hamar beáll az egyik hátsó kereked, ugye a többit már könnyű elképzelni. Üdv

switch 2011.12.04. 23:08:22

Egy csomó hazai USA autó fékcsöve készült a Héfalnál-gond nélkül. Ahogy egy csomó USA autó kipuffja is készült a Dinamitnál-lévén a tulaj USA autós...Egy csomó felesleges körből kimaradhatnátok, ha valahogy komunikálva lenne a projekt a megfelő fórumon...tudom, a múltbéli események miatt ez nem lenne annyira egyszerű, lennének viták, adok-kapok-odamondok, de sok hasznos infó van az oldalon, és vannak segítőkész userek is...
Nomindegy...sok sikert, mindig érdeklődéssel fogom olvasni a projekt alakulását! :-)

Chainer 2011.12.04. 23:10:47

"nekem nincs olyan fajta indikátorórám, amivel a hézagolást elvégezhetnénk"
Cigarettapapír kitűnő a hézagolásnál. Egyszer meg kell járatni a fogak között. Ha nem vágja szét de látszik a nyomás a nem összefeszülő oldalon is akkor OK!

poa ogapo 2011.12.04. 23:29:43

Ez a kocsi munkád ad az ország jelentős részének, nemzetgazdasági szempontból rendkívül fontos!

bandika57 2011.12.04. 23:35:31

@ANTI-SQUIRREL: mókuska. Nem a brakehose (gumi), hanem a brakepipe (fém) a gondjuk.

indapass90210 2011.12.05. 00:06:45

@Winkler Róbert: Mire ez elkészül, bele lesz tolva egy új camaro ára. Viszont camaroja relatíve sokaknak van, új állapotú cougarja meg nem.

Cobra. 2011.12.05. 00:16:53

ha esetleg valaki említette, akkor bocs, 120 postot nem volt kedvem végigolvasni: difihézagolást aki még nem csinált, annak elsőre nagy eséllyel nem is fog sikerülni. Meg lehet másodikra sem. Viszont ha tud valaki olyat, aki meg tudja csinálni, akkor ne tartsa magában, nekem még nem sikerült találnom ilyen embert, pedig a GC-men is kellene lassan csapágyat cserélni.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.12.05. 00:19:41

A fékcsöves vacakolást én sem értem, mivel egyrészt fillérekért rendelhető eredeti, pontosan passzoló fékcső, másrészt itthon is van, aki legyártja a colos méretezésűt is. Szóval a szerelő ne gyártson alkatrészt. Szerintem. Persze ha szeret szopni és esetleg rizikózni is, az már más kérdés :)

Egyébként csípem az írásait.

A Pista meg olyan, mint a TC házi vadított pitbullja, mindenre ugrik.

- Szerzet - 2011.12.05. 01:40:36

Erre mondom, hogy az öreg autó kiállítási tárgy: mindig megtekinthető valahol egy műhelyben.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2011.12.05. 09:05:26

@Harkov: Nem értem mi bajod Ed China-val?Szerintem egész jó műsort csinál .A kontárkodás nem nála kezdődik..

Áááááhhhh. Akkor ezek szerint az MR2-es részt még nem láttad.

Schütii 2011.12.05. 09:08:21

@poa ogapo: ...már ha készül számla a javításról. De hát mindenkit megillet az ártatlanság vélelme.

tükörfúró 2011.12.05. 10:19:36

@midnight se: irhattad te a nagydoktoridat is "személygépjárművek fékrendszerei" témában, akkor is csak okoskodsz mostan, mert nagyon jol tudod ezekszerint, hogy ez még bőven a biztonságos határon belül van, ha odafigyelve csinálják meg

ezt VISSZAFELÉ nem szabad, mert HOZZÁTENNI nomrálisan nem lehet a hollanderhez, a vékonyabb fékcső nem végig, hanem csak a tömítésnél egészen felül lesz megfogatva, az meg kevés, egyszerűen addig mozog-rezeg amig végül esetleg eltörik

megjegyzem ez valamiért egy fékbuzi ország, a műszaki vizsgán valaha jó fél évszázada -mikor még a fékek kezdetlegesek voltak-, bevezettek mindeféle nyomorult okosságokat, ebből azota külön sz@pató iparág nőtt ki, idestova ott tartunk, BÁRMILYEN korszerű nagyobb tárcsafékes kocsit gyári OEM alkatrészekkel frissen összerakva lábon odaviszek, 99,9% hogy nem fog megfelelni, ami valljuk be kabaré

Szabi01 2011.12.05. 10:32:00

@apoa: Nem pont téged szólítottalak meg, bármelyik ilyen idézetet betehettem volna.
Csak azt akartam mondani, hogy a csőperemezés egy teljesen elfogadott dolog.
Gyárilag is ilyen, max. géppel peremezik, nem kézzel.
Én csak azt nem értettem, hogy a hollander menete hogy stimmelt? A régit használták, csak új csövet kapott?
Abban egyet értünk, hogy a metrikus cső colos hollanderrel az tényleg kendács.
Csak abban nem, hogy fékalkatrészeket nem fúrunk faragunk, mert bizony csövet az így gyártunk. (Hogy a méretre gyártott gumicsövet már ne is említsem. )
Illetve abban sem, hogy, ha már így összeházasította a colt a milliméterrel, akkor az a működés szempontjából mennyire végzetes.
Persze szerintem pont azért osztotta ezt meg velünk, hogy jó kis vita alakuljon ki sok-sok kattintással! :-D

Szabi01 2011.12.05. 10:36:39

@tükörfúró: Mondjuk a metrikus hollander is lötyög a metrikus csövön, nem a hollander támasztja a csövet.

A fék vizsgálat meg tényleg egy kabaré.
Megmérik és mondanak valamit, gyári adatuk meg egyáltalán nincs hozzá!
Parasztvakítás az egész.

tükörfúró 2011.12.05. 10:39:13

@Make Valamit: "autókereskedők"-ből több évad létezik, többféle alapkoncepcioval, ez a gyorsan dobjunk be egy bontott valamit koszosan, retkesen ahogy van, és fujjuk le flakonbol olcsóér a gépet ahol nagyon rohad, ez régen ment az első sorozatban, mikor ilyen 1000fontbol még hasznot is kellett a történet szerint kiszedni

h4z4rd 2011.12.05. 10:46:31

Nem értem az egészet, mit kell vergődni ennyit a fékeken.
Ha a cső passzol a hollanderbe, a peremezés meg tömít, a cső további része pedig megfelelően rögzítve van, hogy az esetleges rezonanciától ne tudjon eltörni, akkor az úgy JÓ.
Teljesen felesleges túlmisztifikálni. Szerintem kikezdhetetlenül logikus, hogy olyan komponenseket nem rendelünk a Nagy Vízen túlról, amit kapni a sarki boltban.

A srácok eddigi munkáján nyilván látszik, hogy nem a satu szélén peremezik a fékcsövet egy 32-es kulccsal, hanem van hozzá szerszámuk. A kínzásos teszt az udvaron arra utal, hogy körültekintően járnak el. Mellesleg a kontextusból kiderül szépen, hogy ez tömítettségi teszt lesz, nem fékhatás-vizsgálat. Számomra nyilvánvaló, hogy az majd a következő lépés lesz. Fékpadon.

A többi csak megmosolyogni való hüppögés a fotel mélyéről.

@whale: a túlmisztifikálásról...
-a tűrésen belüli szabályozás nem okoz problémát
-a (megfelelő) gyártatott szilent gyakran jobb, mint a gyári tömegszar
-blablabla...
Persze a naiv hozzáállásod nem hírérétékű, a konzumidiotizmus immáron évek óta uralkodik az ésszerűség felett.

tükörfúró 2011.12.05. 10:53:14

@Szabi01: dede, a hollander azért olyan hosszú, mert ez ki van találva, hogy úgy pont kellően tehermentesíti a kötést felül, illetve a menet is elég hosszu ahhoz, hogy az anyagot kellően megzömítse

egyébként meg manapság baromi ritka a fékhiba miatti súlyos baleset, mivel ugy van az egész kitalálva, hogy még többszörös hibákkal és totál elhanyagolva is működjön

plusz kultúráltabb gyárak a nagyobb autóikba teljesen önálló rögzítőféket tesznek be, ami egy független dobfék, és ha gyengébb fékhatással is, de képes az autót elfogadhatóan fékezni, ha az üzemi fékkel baj van

IQLight 2011.12.05. 10:56:48

Már tízmillió fékszakértő országa is lettünk. Ennyi balf*szt egy rakáson. Kb. annyit tud az autóról, hogy hol kell bele tankolni és milyen üzemanyagot, de mindenről van véleménye és természetesen kritizál ész nélkül, a szakmaiság teljes mellőzésével. 13-as kulcsot még életében nem látott, de a monitor mögött ülve, a net személytelenségi maszkja mögött ő a guru.

Csendben kezeltetném a helyükben, nem pedig hangosan hirdetném, ha ilyen ökör lennék.

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.12.05. 11:52:19

Ez a fek "szereles" meredeken hangzott de minden jo ha vege jo.

Autószerető 2011.12.05. 12:00:36

@Rocko-: Alapjában véve teljesen mindegy - de ha megnézed a képeket, azok nem októberben készültek... :)
Amelyik képen csak ki lehet látni a műhelyből, ragyogó napsütés, friss-lombos fák - októberben már nem így néznek ki.
De tudom, ennek a cikknek nem ez a lényege. ;)

Tizenkettő 2011.12.05. 12:18:34

Szerintem is túlmisztifikálják sokan a fékcső dolgot. Ilyen baromságot az ír aki életében nem szerelt féket. Egy szivárgó csatlakozás még a teljesen gyári szerelvényeknél is előfordulhat. Azért gondolom nem az első féket csinálják ők sem. Ha szivárog ki kell javítani amit meg is tettek. Sok esetben a hollander menetemelkedésével sincsenek tisztában emberek, és itt megy a szarrágás egy csövön, ami lehet egy tizeddel sem tér el a gyáritól. Utángyártott alkatrészek esetén is lehet ilyen eltérésekkel találkozni pl egy csőnél vagy akár egy hollendernél. Ha a peremezés megfelelő, és nem szivárog akkor nem is fog. Nem beszélve arról, hogy valószinű kétkörös fék van benne. Valamint ha véletlenül tényleg meghibásodna (ami szerintem elég kis eséllyel fog emiatt bekövetkezni)akkor is az ember csak észreveszi indulás előtt hogy fellevegősödött a rendszer és ha bármi problémát észlel nem indul el. (és egy szivárgástól hirtelen nem fog megszűnni a teljes fékhatás) A sok szakértőnek üzenem, hogy kíváncsi lennék hogy egy 40 éves autóhoz ők milyen gyári vagy gyárinak mondott fékcsövet kapnak, és ami esetleg van azok mennyire felelnek meg a gyári specifikációnak. (gondolom mind kínai)

Tizenkettő 2011.12.05. 12:24:18

Edd China szakértelmét meg remélem nem a magyar szinkron alapján kritizáljátok mert az kritikán aluli. Kabaré jellegű, Google translate szint.

encore 2011.12.05. 12:55:19

Ha már ennyire belemerültetek szóljatok hozzá az Alst(r)om ügyhöz is.
Jó-e az a fék magyar szabvány nélkül is???

poa ogapo 2011.12.05. 13:41:38

Pénzégetés ez semmi más! Inkább jótékonykodj az legálább a lelkednek jó!

ommm 2011.12.05. 16:32:36

@midnight se: Nem, barátom, itt te voltál az, aki azonnal kókányolást kezdett emlegetni, holott semmi ilyesmiről szó sem volt. Nyugodt lehetsz, az a fékrendszer olyan lesz, mint a zsír.

c 2011.12.05. 18:05:26

Én megbízható irodalom nélkül tuti nem állnék neki semminek.
Egy BMW elég tucatautó, de annak a difijét se sokan tudják pöpec módon hézagolni.

Romantikus dolog egy amcsi V8-as faragása, de úgy tűnik a szopófaktor igen magas értéket mutat.
Nagy kitartás meg sok della kell, hogy ez a projekt befejeződjön.

Egyszerűbb lett volna Chip Foose-t megbízni a talpra állítással. :)

Ha egyszer bankot robbantok, rendelek tőle egy olyan Mustangot, mint amit a tolókocsis srácnak csinált.
Mert engem is izgatnak a régi amcsi V8-asok...:)

baseldon 2011.12.05. 21:58:25

az egyik butorboltban ajtonyitogato meg fiukhuzogato es széknyomkodó tesztert raknak ki, hogy jol láthatóan érzékeltessék, hogy ők így tesztelik a terméket, mielőtt piacra dobják. Vagy miután piacradobtak. Mindegy. Na de az egy bútor, nem fék az autón. Valahogy ezt a fékátalakítási tesztet jobban át kéne gondolni. Valószínűsítem, hogy jól meg tudja csinálni a szerelő. Nem látok ebben semmi rosszat. Viszont a széleskörű közönségnek kommunikálni nem olyan egyszerű. Itt utalok vissza a bútoripari tesztre, miszerint a bútort sem tesztelik előre 8000000-szor ki-be húzkodva, mert a standard alapanyagoktól eleve elvárható bizonyos élettartam, de legalább jól kommunikálják, hogy dehogynem.

- Szerzet - 2011.12.05. 22:47:19

Szerintem megborotválkozok.

doGmAI 2011.12.07. 15:46:04

Párhuzamosan készül egy másik Puma is, egy kicsikét arrébb, egy kicsit más felfogásban, bár hasonlóan első amerikai autóként.

wet 2011.12.08. 20:08:11

nekem már csak egy kérdésem lenne sabc-hoz, "ki ez itt"? :)
Egyébként jó olvasni a postot, meg szépen néz ki ott az emelőtökön de jó lenne már szaladni látni a vasat.Amúgy egy észrevétel, a kevesebb néha több, ezzel az akartam mondani hogy sűrűbben is lehetne írni egy pöppet kevesebbet mert mire a végére értem elfelejtettem az elejét.Amúgy elismerésem az uraknak :)

gpatty07 2011.12.11. 12:33:32

Tisztelt Winkler Úr!
Nem egészen a cikkhez szeretnék hozzászólni, hanem olyan kérdésem lenne Önhöz, hogy segítségét, tapasztalatát kérném autóvásárlási témában. Dizel családi autót szeretnénk venni a lehető legtöbb extrákkal és természetesen a legfiatalabb évjárattal. Minderre van kb. 1,5 millánk. Ön mit választana? Segitségét válaszát köszönöm!

whale 2011.12.16. 21:40:57

@h4z4rd:
1. Én még olyan szabályozott tárcsával nem találkoztam, ami ne ütött volna.
2. A szilentben lehet, hogy igazad van, de nekem nincs kedvem kísérletezni.
3. Miféle konzumidiotizmus, jóember?!?!? 20 ÉVES AZ AUTÓM, BAKKER...:DDDD Asszem NAGYON rossz helyen kopogtatsz...:DDDD

whale 2011.12.16. 21:42:46

@ommm: Mér', a zsír az jó a fékbe?:DD