Lógó béllel a célban

  2011. február 02. - Stump András Címkék: totalcar bamako 2011 tc bamako 2011

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

P1100365-1280

A rali utolsó két napját félig transzban töltöttük. Nem volt már hátra sok kilométer, napi háromszáznál alig több, de negyven fokban rohadtunk az autókban, kerülgetve a futóműgyilkos kátyúkat. Nagyon bíztunk benne, hogy ha már idáig eljutottunk, végig bírják a gépek, de még így is várt ránk nem kevés kaland.

Kayes-ből indulva már a tankolás sem volt egyszerű. Volt, aki két órán keresztül kutatta a benzinforrást, mert sehol nem volt áram. Nekünk mázlink volt, másodikra találtunk egy nem túl bizalomgerjesztő kutat, ahol bólogatott a tulaj, hogy ki tud szolgálni minket. Hátraballagott a generátorhoz, kézzel bekurblizta az egyhengeres stabilmotort, és már pörgött is a számláló. Ritkaság errefelé az ólommentes töltőpisztoly, ennek a kutasnak is csak a vastagabb ólmozott volt, de nem jött zavarba, a földről felemelt egy gyökérdarabot, bedugta a tanknyílás zárócsappantyújához, és szépen becsurgatta az anyagot.

P1100231-1280

A Kayes és Diema közötti útszakaszon nem túl sok látnivaló akadt, zakatoltunk bemattulva a hőségben, és kémleltük az utat, mikor vált autópálya minőségről faluvégi dűlőútra. A fehér gépünk fékje valamit javult, amióta megcsináltuk a féknyerget, de a rázás megmaradt – óvatosan mentünk.

Mali vidéki részén tényleg úgy élnek az emberek, ahogy azt otthon elképzeljük. Párszáz fős falvakba csoportosulnak, sárból összetapasztott kunyhókban, legértékesebb tulajdonuk a kecske és a ló. A szombati itiner javaslatára letértünk a főútról, és találomra meglátogattunk egy ilyen falut, és ami adományt magunkkal hoztunk az autókban, átadtuk.


Félelmetes kontrasztot alkotott a falubeliek viselkedése az agresszív útmenti kölykök ajándékvadászatához képest. Először nem értették, miért jöttünk hozzájuk, de szép lassan sikerült elmagyarázni a falu néhány franciául tudó lakójának, hogy a gyerekeknek hoztunk tollakat, füzeteket és néhány játékot. Jobb helyre talán nem is vihettük volna: az arab iskolájuk mellett egy éve indítottak egy francia sulit, de semmijük nem volt hozzá. És a semmi nem túlzás: az épület egy nádból tákolt kunyhó volt, egy feketére pingált táblával és néhány paddal. Hatvan srác járt a suliba, egy bamakói tanárnőjük volt, de semmi más.

P1100273-1280

Jó érzéssel indultunk tovább az aszfaltúton. A nyomoron segíteni nem egyszerű feladat, de akármennyit törtük a fejünket rajta, a tanítást segíteni mindenképpen hasznosnak tűnt. Éppen erről beszélgettünk, amikor egy újabb kéregető horda támadott az út széléről. Lelassítottam, nehogy az autó elé ugorjanak, de már messziről hallatszott a cadeau ordibálás. Egy bottal is hadonásztak, ezért gyakorlatilag lépésben haladtunk el mellettük, amikor egy kő hatalmasat csattant az oldalablakon. Nem akartuk elhinni, mi történt. Ha nincs félig felhúzva az ablak, egy krumpli méretű kő találta volna el valamelyikünk fejét. Jól célzott a gyerek, az tény.

Ezek után nem igazán feldobott hangulatban érkeztünk Diemába. Ráadásul időnként hűtővízszagot is éreztünk a fehérben, de nem találtuk, hol ereszt a rendszer. Az utolsó egészségügyi megállónál aztán gyorsan felpattintottuk a motorháztetőt, és megláttuk a sistergő vizet a kipufogócsonkon. Egy tűszúrásnyi lyuk keletkezett a hűtőn, valószínűleg még akkor, amikor egy rázósabb szakaszon kiesett a helyéről. Másnap reggel megforrasztottuk, ennél nagyobb bajunk ne legyen.

DSC 9589-1280

Az utolsó nap 342 kilométere legalább ezernek tűnt. Nehéz lenne megmondani, a negyven fokos hőség vagy az elmúlt két hét összhatása miatt tompultunk be teljesen, de az aktuális sofőrökön kívül mindannyian kókadoztunk az autókban. Az aranyáron vásárolt ásványvíz a kézifék mellé beszorítva olyan meleg lett, hogy teafiltert dobtam bele. Vagy a szavannás táj volt kevésbé változatos, vagy minket ért túl sok inger az utóbbi napokban, mindenesetre nem tudtunk lelkesedni már a látványért. Csak a célba érés motivált, hogy nyomjuk a gázt.

Bamako tábla nincs a város szélén, így szerencsére nem kellett elkészítenünk a legcikisebb autós fotók egyik mintapéldányát, a várostábla mellé állított járművet. Viszont megint sokkolt minket a szélsőséges afrikai kontraszt, Mali fővárosa ugyanis egyáltalán nem keltett szegényes benyomást. Kínai robogók tízezrei cikáznak mindenfelől, reménytelennek tűnő dugók alakulnak ki egyik pillanatról a másikra, és természetesen a legszakadtabb autók mellett ott virítanak az Audi Q7-esek, Toyota Land Cruiserek, X5-ös BMW-k. Egyetlen hatalmas porfelhőben szottyad a város, a dízelfüst csípi a szemet, a taxisok lökhárítóval lökdösik egymást és a robogósokat.

P1100382-1280

Miközben kerestük az előre lefoglalt szállásunkat, kicsit eltévedtünk, majd megfordultunk az egyik kétszer két sávos főút egyik kereszteződésében. Villámgyorsan pattant fel a sarki bódéban pihenő három rendőr, és fülsértő sípolással tereltek minket félre. Ki az autóból, forgalmi engedélyek, jogosítványok, majd egészen tűrhető angolsággal elkezdte mondani a mondókáját.

Első terelési kísérletként megpróbáltam megtudakolni tőle, merre kellene mennünk, de ennél rutinosabb volt, elhívott a kereszteződéshez, hogy megmutassa, miért nem szabad itt megfordulni. Tiltó tábla persze nem volt, de udvariasságból elfogadtam az érvelését, hogy veszélyes a manőver, és Maliban szabálytalan - kötözködni sosem jó a közeggel. Nyilvánvaló volt, hogy itt a külföldiek sarcolásáról van szó.

Próbáltam rávenni, hogy ez egyszer hunyjon szemet, hiszen most érkeztünk Bamakóba, és nálunk egy kereszteződésben meg szabad fordulni, ha nem tiltja tábla. Erre fennkölt büszkeséggel magyarázta, hogy ugyanúgy kell bánnia velünk, mint saját állampolgáraival, miközben a piroson át húztak el mögöttünk a helyi taxisok. Kezdett zátonyra futni a beszélgetés, már a kapitányságra akartak küldeni minket, amikor más témára tereltem a szót, és mutattam neki, hogy ezekkel a vackokkal jöttünk közel kilencezer kilométert, hogy adományokat hozzunk az ő országának. Meglengettem a nyakbaakasztónkat, amin humanitárius karaván felirat van, és mintha kicserélték volna. Jó utat kívánt, és megmutatta, merre menjünk a hotelbe.

DSC 0113-1280

Nemcsak a táblás fotó maradt ki, a célvonal ünnepélyes átlépése is. Mire odaértünk vacsora után, már lebontották a célkaput, de az esti buliban kárpótoltuk magunkat. A többi csapattal beszélgetve megállapítottuk, hogy ahhoz képest, milyen roncsokkal jöttünk, nagyon simán megúsztuk.

A hullaszállítóval induló norvégoknál például megadta magát az automata váltó az Atlas-ban. Mivel Mercedes motor volt benne, találtak ugyan váltót hozzá, de már a harmadikat rakatták fel a helyi szerelővel – egyik sem volt jó. Végül egy nap alatt átalakítatták kézi váltósra, beszereltettek egy kuplungpedált, váltókulisszát, kardánt, és három napos lemaradást dolgoztak le egy hét alatt, éjjel-nappal vezetve. Őrültek.

Egy példásan felkészített Mitsubishi L300-asnak a vezérműszíja szakadt el, Nouakchottban kellett teljes hengerfejfelújítást bonyolítaniuk. Az egyik verseny kategóriás Navarának a kuplungja füstölt el, abból délután ötkor kezdték el kiszedni a motort egy versenynap után. Egy másik Navarának a laprugója törött szét, másoknak hat lengéscsillapító ment tönkre, de a legrosszabbul egy pajerós brigád járt, akik alig harminc kilométerre Bamakótól főzték meg a motort. El akarták adni az autót - most azt tervezik, hogyan hoznak le hozzá egy másikat.

P1100233-1280

Ezzel szemben a zastavás Marecskóék komolyabb hiba nélkül értek le. Szépen fel volt készítve ugyan a kis 750-es, de így is szép teljesítmény egy olyan géppel letekerni Bamakóig, amelyik mellett a mi csökött kis Daihatsunk Hummernek néz ki. A Renault 4-essel induló szlovéneknek pedig mindössze a kuplungbovdenjük rágódott be, más bajuk nem volt. Tudtommal a kispolszkisok is nagyobb szerelés nélkül megúszták, a spirit kategóriából egyedül a trabantosok adták fel, de még Olaszországban, generátorhiba miatt. Úgy tűnik, a régi vackokkal jár a szerencse.

A legnagyobb tiszteletet viszont a motorosok érdemlik. Igaz, leginkább komoly túraendúrókkal jöttek, de még azokkal is súlyos strapa lehet lezúzni Afrikába, öt-hatszáz kilométeres napi távokkal. Erről a huszonéves Hondával induló koma nem akart ugyan tudomásul venni, amikor kérdezgettem az egyik este, ő csak a napi egy literes olajfogyasztásra panaszkodott, de attól függetlenül szerette a gépet.

P1100364-1280

Ahhoz, hogy a B2 tizenöt napjának eseményeit feldolgozzam, hetek kellenek majd. Aki többször volt már itt, inkább hónapokat emleget – tény, hogy telítődtünk az élményekkel.

Van köztük negatív is bőven, de nem bántuk meg, hogy eljöttünk. Mindenki másképp éli meg ezt a két hetet, attól függően, hogy milyen autóval, milyen útvonalon, milyen társaságban mozog, de unalomra senki nem panaszkodik. Végig kell csinálni, át kell élni, mindennel, ami hozzá tartozik.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr22633343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ludens (törölt) 2011.02.02. 18:41:07

Szuper! Veletek örülünk! És persze várjuk az utó-posztokat...
A kocsikkal mit csináltok? Eladjátok vagy lábon vissza Budapestre? :-)

hassel 2011.02.02. 18:49:01

Nem kis teljesitmény és nagy kitartás volt a részetekről, gratulálok.Elég döcögös volt az utatok, nem voltam benne biztos, hogy oda értek, de sikerült!

mükkemakk 2011.02.02. 18:49:07

Gratulálok, kicsit részletesebb leírást kérnénk, plíz!

Zofren 2011.02.02. 18:57:25

Gratulálok! Szóval érdemes egy ronccsal elindulni, mint egy korszerű autóval? :)

Autopeti 2011.02.02. 19:03:59

Gratulálok, remélem nem bántátok meg!

günther_931 2011.02.02. 19:13:39

le a kalappal srácok!

2-3 éven belül muszáj elindulnom nekem is :)

mtk001 2011.02.02. 19:16:18

Bravó !!!
Ugye mondtam, hogy a barkács kuplung a legjobb !

landcruisör 2011.02.02. 19:20:00

Grat fiúk, lányok! Néhány év múlva mikorra még jobban széthajtom a 17 éves Swiftünket és már nem csak a főtengely lesz szar hanem kicsit hengerfejes is lesz meg szétugrik a futómű akkor kicsit megütögetem kalapáccsal, ugratok vele párat és elindulok én is ezen a túrán :D

pickapu 2011.02.02. 19:27:31

Gratulálok Nektek, meg a többi elmebeteg indulónak!

Верховина 2011.02.02. 19:28:21

Gratulálok én is! Nem kis teljesítmény!:))

pütyüke 2011.02.02. 19:53:39

Isten segítsen bennetek. Veletek vagyunk gondolatban és gratulálunk.

djkoxi 2011.02.02. 19:56:43

Gratulálok! Örülök, hogy sikerült!

vadkertész 2011.02.02. 19:57:02

Gratula, gratula!

Ha majd húztok egy vonalat az alján, kíváncsi lennék, hogy pro kopf mennyi a vége így spirit kategóriában indulva.
Mármint a piszkos anyagiaknak.

Köszi Bandi, egy élmény volt így is.

Szkotti 2011.02.02. 20:02:34

Gratula, és kalapot le.
Nem hittem volna, hogy 3db M8-as csavar levisz benneteket odáig!
Már csak két madarat kell találni, aki megveszi a kevés km-es megkímélt, garázsban tartott jószágokat. :o)

GiXXXer 2011.02.02. 20:14:53

Gratula a célbaéréshez!

Egyszer én is szeretnék indulni egy 4x4-es Mitsubishi L300-al, persze kizárólag 4D56-os 2,5-es dízellel... :)

Alf (törölt) 2011.02.02. 20:18:53

"Úgy tűnik, a régi vackokkal jár a szerencse."

Ez nem szerencse, hanem:

AZOGBA MÉG VÓT ANYAG!!!

Castigliano (törölt) 2011.02.02. 20:35:41

Gratulálok!
Köszönjük az írásokat!Még így olvasva is nagyon élvezetes,hát még ha az ember a saját bőrén tapasztalja.

smog75 2011.02.02. 20:35:43

Grat.Nagyok vagytok.

Tomchy 2011.02.02. 20:37:41

Restekpa! Gratulálok, ez szép volt!

Gyertek hazafele, hozzatok szuvenírt! :O)

uz 2011.02.02. 20:49:59

Kurva jó, gratulálok.
Sok fasz, aki megdobált titeket... Kapják be!

uz 2011.02.02. 20:52:07

Amúgy hogyan jöttök haza?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.02.02. 20:55:57

Gratula! A kocsikkal mi lett végül?

6096czt 2011.02.02. 21:00:14

Bien hecho ,Chicos!

2011.02.02. 21:12:33

@Szkotti:
valahol mintha M6-ot olvastam volna. de lehet hogy tevedek ;)

amugy durva, gratulalok.

ababo 2011.02.02. 21:26:00

Szép volt, gratulálok!

africans 2011.02.02. 21:29:09

Gratulálok a sikeres célbaéréshez!

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2011.02.02. 21:33:35

maxi riszpekt fiúk! Majd ha leülepedett a sok élmény, akkor szeretnék kérni egy korrekt (jó hosszú) összefoglalót, képekkel és magyarázatokkal fűszerezve...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2011.02.02. 21:35:58

maxi riszpekt srácok! Majd, ha leülepedett a sok élmény, akkor szeretnék (gondolom mások is) egy (jó hosszú) élménybeszámolót sok képekkel és magyarázatokkal...

Lord_M_ 2011.02.02. 21:57:06

@replikátor: mééé? csak replikálta a kommentedet :)
Akkor talán hallgassuk meg a következő ide passzoló zenei remekművet...

www.youtube.com/watch?v=GRysoynza3Y

és természetesen irigyked és grat.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.02. 22:14:28

Hej, el kéne indulnom a Renault Master I. 2.5D "páncélautómmal", ahogy mindenki nevezi. Ilyen szétüthetetlen technika érzését kelti, ami ide kell. De otthagyni sajnálnám (újonnan került a családba, megboldogult apám is hajtotta még), vissza is jönni meg már hosszú lenne. Ezért kell valami céljárművet szerezni és abszolválni a futamot. :)

Gratulálok a nem éppen kalandmentes, de sikeres megérkezéshez!

kz71 2011.02.02. 22:43:26

grat & tisztelet!

kz

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2011.02.02. 22:43:28

basszus megcsináltátok! grat nektek és a kis gyösszöknek! ez az élmény már örökké a tiétek marad!

Pipi 2011.02.02. 22:58:47

az autóeladás érdekelne még nagyon, az poén lesz:) Ha hazahozzátok, a turbós érdekel:D

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.02.02. 23:03:59

Írásbeli vállveregetésben részesítelek benneteket!
Szép volt!

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2011.02.02. 23:20:20

remélem, hogy jövőre én is kijutok a bamakóra

lukl 2011.02.03. 02:07:03

Be kellene szerezni egy niva-t...

zootyo 2011.02.03. 05:16:09

Gratulálok! Szép volt.

Nagyon várok egy komolyabb részletesebb élménybeszámolót árakkal.

klacus 2011.02.03. 06:34:41

Gratulálok!

A hazaérés után a technikai vívmányok, és a szürke hétköznapok biztosan átértékelődnek egy időre. Pl, csapvíz, áram, lakhatás...

davez 2011.02.03. 09:32:12

jipíí! egészségetekre! jó volt olvasni a kalandot!

DE ezután legalább egy sok ezer karakteres beszámolót kérek, mind inkább kérünk (szerintem:) )!!
egye fene, kaptok egy hetet pihenésre, de még a "meleg" elményeket is össze kellene írni, aztán pár hónappal később a "kihűlt" elmékekből ismét egy beszámoló :)))

Hurri Kán 2011.02.03. 09:50:10

Gratula Nektek Bandi! Jó nagy marhák vagytok, szóval csak így tovább :DDD

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.02.03. 09:58:20

Riszpekt. Nem gondoltam volna, hogy nagyobb gebasz nélkül megcsináljátok.

Chingachgook 2011.02.03. 10:24:52

indian osztonom azt sugja, hogy a gondokkal kuszkodo terepjaros kollegak nem kimeltek annyira az autoikat, nyilvan nem labujjhegyen homokoztak veluk... imho normalis tempoban barmilyen autoval el lehet oda jutni, nem nagy truvaj (ezt a szot egy furcsa ruhas, feher varazslotol tanultam, valami Krisztust emlegett folyton, ja es bekat meg csigat evett :)

Bratyo9 2011.02.03. 10:45:01

Naaagy gratula nektek. Szép volt. Nem mellékesen megesz a sárga irigység:). Egyszer én is szeretnék eljutni egy ilyen túrára.

Devil2 2011.02.03. 10:59:27

Vagy régi Toyota Hiace-szal,vagy MB 207D-vel a legjobb indulni, azokhoz mindenhol van alkatrész.
Azért a kis Zaszti(Fityó) meg az R4 előtt megemelem a kalapom.

Devil2 2011.02.03. 11:08:57

Érzésem szerint ez a Bamakó dolog is olyan mint a sereg volt, vagyis szar volt végigcsinálni, de büszkén lehet róla sztorizni.

JmOS 2011.02.03. 13:37:56

"Úgy tűnik, a régi vackokkal jár a szerencse."

...ezt azért érzed hogy kicsit bunkó volt...
Nem szerencse, alapos felkészítés

pobeda 2011.02.03. 19:45:02

@Alf: AZOGBA MÉG VÓT ANYAG!!!

Kevés elektronika,o'szt müxik.

Garp 2011.02.03. 21:51:40

Kongracsülésün a dájhácsúkhoz! :D Tökös legények vagytok, gratulálok! Kellemes hazautat! Mi lett az autókkal?

29 Palms 2011.02.04. 12:16:30

Gratulálok. Remélem lesz egy hosszabb beszámoló, majd ha feldolgozódtak az élmények.

TEAM42 · http://www.ritacs.hu 2011.02.05. 18:17:16

Gratulálok mégegyszer!

Ahogy azt ott is mondtam, az egyik díjat biztos Nektek adtam volna, akik önerőből, saját "szerelőgárdával" csináltátok végig!

A szerszámok úton vannak hazafelé (most értek be Marrakesbe), én már itthonról nyomom :-) Remélem Ti is szerencsésen hazaértetek!

szakmernok 2011.02.08. 08:49:08

Biztosan nagy élmény lehetett. Jó dolog ez.

Dzsodzsellariusz 2011.02.08. 15:18:22

Engem az érdekelne, hogy 1 főre mennyire jött ki a móka?
süti beállítások módosítása