Kit érdekel a Fecske-kilincs?

  2010. október 15. - Rézmányi Balázs Címkék: mercedes designer barcq

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Leolvasztjuk a Zinternetet!
2015-01-01 12:03:37

Darth Weber, a Tűszelep Fekete Lovagja elégedett volt a szituációs helyzettel. Sikeres volt legutóbbi

Így parádéztok ti
2014-10-23 08:40:58

Fejetlen csirkeként rohangálunk. Fel és alá. Fotózunk balra-jobbra. Néha videózunk is. Ezzel csak annyi a baj

Boldog a búcsú, ha nem a végső
2014-10-20 17:32:38

Irvine, Kalifornia, 2012 áprilisa, reggel hat. A második DeTomaso Pantera rotyog el az orrom előtt, majd megjelenik

Bonyolult, mint a faék
2014-08-26 14:01:34

Gianni kitalálta. Két pohár bor között, bal kézzel rajzolt egy egyszerű gépet, egy éket. Mielőtt az esti AS

Engem már cseppet sem, pedig végre tudom, miért van a hátsó kilincs magasabban. De a magyarázatnál sokkal érdekesebb az ember... bocsánat, legenda, aki elárulta a titkot. Rájöttem, már azelőtt a rajongója voltam, hogy egyáltalán tudtam volna a nevét.

Akadtak ugyanis autók, amelyek mindig is furcsa bizsergést váltottak ki tarkótájt. Néhány már iskoláskoromban, például a szomszéd Peugeot 205 GTI-je. Fehér volt és hangos, de ami miatt odavoltam érte, az az egyszerűségében zseniális belseje. Vagy a guruló germán aszfaltbunker, a száguldó Reichstag, a Mercedes W100. Számomra a Merci esszenciája. Meg a megunhatatlan állólámpás vagy az aranykor S-osztálya, a W108. Aztán persze ott vannak a cápa BMW-k. Mostanság egyre többet szemezek az E21-gyel meg a cápa 7-es E23-mal. Pedig a titkos álom, a valaha készült legszebb gran turismo, az igazi 6-os, az E24. A horizont szélén persze ott van az E12 is, de az én ízlésem valahol Dr. Littner 518-asa és Lőrke barátom 535-öse között van.

Hogy miért foglalom a helyet az álmaimmal? Nos, az átlagautós számára a felsorolt autókban a közös maximum a vonalak hibátlan harmóniája lehet. De a negyedkegyelmű benzinagyúak már biztos látják, hol metszik egymást ezek a halmazok: a tervezőnél. Az álomgarázsom autóinak felét ugyanaz a francia úriember tervezte: Paul Bracq. És hogy mi köze neki a Fecske-kilincs okozta mizériához?

Hát csak annyi, hogy volt olyan kedves és elmagyarázta, miért van magasabban a hátsó. Történt ugyanis, hogy miután Dr. Beckmann válasza finoman szólva nyitva hagyta a kérdést, kénytelen voltam folytatni a nyomozást. Beugrott a francia mester neve, ő talán tudna segíteni. Lehet konyít a témához, hisz a felsoroltakon kívül ő rajzolta a nagy Fecske vonalait is. Persze ezt könnyebb így leírni, mint megvalósítani, hisz Paul Bracq hatalmas név a szakmában.

Fiatalabb olvasóink kedvéért, csak hogy lássák mekkora, adják össze Chris Bangle-t Chip Foose-szal, majd a kapott „összeget” szorozzák be tízzel. Ez már az a magasság, ahol Pietro Frua, Jack Telnack és Bruno Sacco ül. Paul Bracq egy zseni, aki még ma, 77 évesen is napi 7 órát dolgozik, tervez, fest. Ha éppen nem ezt teszi, akkor egy apró közép-európai ország autós lapjában írogató kezdő újságírónak magyarázza el a kilincskérdést. Tette ezt először telefonon, ugyanis felhívtam.

Ne menjünk bele, hogy nyomoztam ki a számát, lényeg, hogy készséggel állt a rendelkezésemre. A baj csak az volt, hogy miután felvette a telefont, én kicsit leblokkoltam. Határozott zsurnaliszta helyett gügyögő kisgyerekként sorolgattam csak a fenti autókat, és ismételgettem, mennyire odavagyok értük. Öt perc után megunta a kagylóból csöpögő rajongásomat és közölte, hogy ő bizony a mai napig dolgozik. Miután a friss munkáiról is kifaggattam (erről később), rátértem az akkor még lényegesnek tartott kérdésre, a Fecske-kilincsre. Maradjunk annyiban, hogy sikerült a fura kérdéssel őszintén megnevettetnem.

Miután megjegyezte, hogy ez elég régen volt, elkezdett mesélni mindenféle Chevykről meg arányokról és harmóniáról. Bevallom, egyrészt már zsongott a fejem az élménytől és kezdtem elveszíteni a fonalat, másrészt féltem, senki sem hinné el az Automotive Hall of Fame egyik jelöltjét kaptam kagylóvégre. Ezért megkérdeztem, ellküldené-e nekem a magyarázatot e-mailben. Közölte, hogy ő olyat bizony nem használ, küldjek neki levelet. Egy órával a beszélgetés után már sorban álltam a postán, de valahogy nem hittem a sikerben. Az egész élményt nehéz volt feldolgozni.

Pár hétre rá jött az értesítő, és egy vaskos pakkot vehettem át, majd huhogtam, ujjongtam, sóhajtottam, ugráltam és kurjongattam a postán. Paul Bracq nem egy egyszerű levelet küldött nekem, hanem az egész munkásságát. A művészetét, majd' az egész életét tartottam a kezemben, takarosan lefűzve egy mappába: fényképek, festmények, újságcikkek, vázlatok. De ami a leginkább szíven ütött, az két apróság volt. Az egyik a levelének utolsó mondatai voltak:

Már 77 éves vagyok, de az elmémet és a kezemet még mindig uralom. Napi 7 órát dolgozom. Ha Isten is megsegít, szeretnék kreatív lenni az utolsó pillanatig, hogy szépséget és álmodozást adhassak az autós világnak!

Bár gombóc volt a torkomban, mikor olvastam, az érzelmi kegyelemdöfést a másik apróság adta. Pedig először észre sem vettem. A mappában volt egy önéletrajzszerű felsorolás, melynek egyik utolsó mondata így szólt:

Paul Bracq termékeny karrierje mint illusztrátor, festő és szobrász még 41 évig folytatódott.

A nyomtatott szövegben a 41-et kézzel átjavította 61-re. Számára a karrierjének még cseppet sincs vége. Ő még alkotni, adni akar. Csak úgy látszik, mint annyi minden mást, amit szerettünk az autózás világában, őt is félredobta a kétes fejlődés. Egy olyan kor képviselője, ahol mérnökök és művészek közös erőfeszítéseként jöttek létre csodás masinák. Ahol csak a saját tehetségükre és tudásukra számíthattak, nem kaptak támogatást mindenféle számítógépektől, sem igazán instrukciókat marketingesektől. Egyike az utolsó legendáknak. Ha most itt vége lenne a rövid újságírói pályámnak, azt sem bánnám, hisz beszélhettem vele.

De ahelyett, hogy lubickolnék a megtiszteltetésben, inkább szeretnék vele megint beszélni... élőben, hisz oly' sok a kérdés. Ráadásul megannyi fiatal van, aki kimaradt ebből, és nem érti, hogy néhány kopaszodó fazon mit lát ezekben az öreg vasakban. Hogy miért fogják a fejüket, mikor Chris Bangle-t hozza fel valaki, ha BMW-ről van szó. Azért, mert még ő is csak a kalapját tudta megemelni a Hommage-dzsal Paul Bracq és az ő BMW M1-ese előtt. Mert nem rajonghatnánk úgy a Mercedes SL-ért, ha a francia művész nem rajzolta volna meg a Pagodát.

Zsenialitásának megértéséhez kevesek az én gépelt mondataim, nem tudnám visszaadni művészetének szépségét. Erre csak ő képes! Ezért hát úgy döntöttük, felkerekedünk és meglátogatjuk bordeaux-i házában, hogy bemutathassuk a totalcar olvasóinak az autós világ egyik utolsó igazi legendáját. Addig pedig engedjék meg, hogy megosszam önökkel az ajándékot, amit Paul Bracq-tól kaptam, ne csak én gyönyöködhessek a munkáiban.

Majd' elfelejtettem, a Fecske-kilincs. Nos, a válasz a harmóniában és az arányokban rejlik:

Kedves Rézmányi Balázs!

Köszönöm a levelét a mókás kérdéssel, hogy miért van a hátsó kilincs magasabban az elsőnél.

 

A válaszom, hogy a Mercedes Design Stúdióban folyamatos keresése volt a vonalak tökéletes arányban való elhelyezésének.

Ez egy jó példa, a hátsó kilincs helyes elhelyezése a hátsó sárvédő-króm és az övvonal között, így megtalálva a megfelelő egyensúlyt a hátsó sárvédő felületén.

Köszönhetően a válasznak és az apró ajándéknak, amit a francia művész küldött, Tibby végre nyugodtan alhat. Én viszont képtelen leszek addig, amíg nem találkoztam Paul Bracq-kal!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr922371712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szatyi 2010.10.15. 12:40:34

A legenda tényleg csodás életművet hozott létre, de az az SL600 kabrió nekem nem jön össze. Sárvédő króm, vastag szélvédőkeret, furcsa íves tetővonal. Na meg azok a felnik.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.10.15. 12:42:48

a Hommage úgy tudom, már nem Bangle, hanem Adrian Von Hooydonk munkája

egyébként grat, nagy élmény lehet Paul Bracq-kal beszélni, levelezni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.10.15. 12:44:21

Régivágású úriember. Jó egészséget neki!

Freddy a Krüger 2010.10.15. 12:50:02

A mindenit!
És milyen korrekt válasz!

Trabence 2010.10.15. 12:50:43

Elküldenéd a címét szeretném meglátogatni.. trabi@microsystem.hu

majik 2010.10.15. 12:56:14

Talán én lapoztam át másodikként a brosúrát. Nem csak nagyon állat, tényleg igazán megható volt. Menjetek mielőbb, hozz nekem bordó hűtőmágnest:)

Tizenkettő 2010.10.15. 12:56:22

Már maga az a dolog is tetszik, hogy nem mail-ben válaszolt. Megadta ennek is a módját.

Werwolf 2010.10.15. 13:13:25

Óriásiak vagytok, srácok! Szívből gratulálok! Ez igazán nagy dolog és igazán nagy élmény lehetett.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.10.15. 13:16:15

@Rézmányi Balázs: Csikós Pobedájára a P rendszámot és már mehettek is!
Útközben pár poszt és megvan az újabb bestseller!

flamer 2010.10.15. 13:17:27

Nem tudnád a válaszát eredetiben is berakni? (Csak mert a magyar verzió pont olyan, mintha a Google Translate-et engedted volna rá.)

ZoRRaW 2010.10.15. 13:23:59

@flamer: képek között ott van a levél szkennelve

@BeeTm: elég lenne utólag is poszt, viszont az biztos, ő hozzá nem illik akármilyen mostani autóval beállítani - biztosan értékelne minden apró részletet egy ilyen riport kapcsán.

palelo 2010.10.15. 13:24:36

@flamer: Ott van az a galériában csak türelmesen kell lapozgatni.

=Daniken= 2010.10.15. 13:29:30

Állati!

Apropó, mi lett az itthon készülő w123 vagy w114 El Caminoval? elkészült vagy a válság azt is kicsinálta?

Garp 2010.10.15. 14:03:32

@Rézmányi Balázs: naaagyonjó. Na ez autós újságírás, pláne, ami ezután jön! Még-még-még sok ilyet!

jmakri 2010.10.15. 14:28:43

Huhh...Balázs megtalálta a Célt, nemrég Árpád is. Hamarosan akkor kész Csikós Pontonja, Papp Tibi eladja a Toyotát és kimegy olaszba, mialatt Wrinkler átmegy amcsiba hajfodrásznak. Akkor közeleg a vég? Megyek is akkor olvasni valami gazdaságos cikket melyben elemzik az új swiftnek a gyenge napfoltevékenység miatt 5,632 -ról 5,633-ra nőtt fogyasztását. xDD
Szóval én is jobban vagyok mióta tudom a VÁLASZT, jó cikk, gratula!

Edd China 2010.10.15. 15:19:35

Csodás ember, csodás autókat álmodott és tervezett eddig is. Remélem még sokáig folytatja munkáját!

Edd China 2010.10.15. 15:20:33

A galériában látható pickup merci képevel együtt elküdlhetnétek neki a belsőségen is feltűnt magyar merci camino képeit!

mtk001 2010.10.15. 15:57:57

Nagy Király !!!!!!
Elég lett volna annyit mondjon : csak, mert úgy néz ki jól.

Ilyen emberek kellenek az autóiparnak.

toncsi64 2010.10.15. 16:33:09

Nos igen. Más világban nevelkedett és élt az Úr. Egy mai tervező valszeg a PR osztállyal küldetett volna valami sablon brosúrát, már ha egyáltalán... Persze gondolom az Úriembernek is jólesik egy ilyen megkeresés, mert ahogy én a mai világot ismerem jó esély van rá, hogy a kutya sem nyit rá ajtót :( Mindazonáltal gratulálok a kitartásért és az ötletért. Bár jómagam is csak az utóbbi időben tudtam meg ki is ez az ember, azt mindig tudtam, hogy a W100-as a világ legtutibb autója :)

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2010.10.15. 16:51:02

Úristen, Úristen, ez nagyon komoly...!
Gyerekkoromtól a cápaBMW volt a kedvencem, aztán pedig a Bracq-Mercik.
Irigyellek!

SumQuiSum 2010.10.15. 16:56:24

Kis nyelvtannáciság a szuper és szívet melengető cikk végére:
"Hommage-zsal". Az Hommage francia szó, jelentése ez esetben: tisztelgés, kiejtése: omázs, emiatt -zsal megy a végére, nem pedig -dzsal.

Surdilovics 2010.10.15. 17:10:31

Jó, cikk, óriás téma, nagy a mester! Nekem a világ 10 legszebb autója között van a pagoda SL. Nagy dolog lehetett az öreggel beszélni, gratula!

3 kritikai megjegyzés:
- Jack Telnack hogy jön a legnagyobb tervezők közé?? Miért nem Battista vagy Sergio Farinát említed, esetleg Giugiarot, Fioravantit vagy Gandinit, amikor zsenikhez hasonlítod (ok, unalmas, hogy mind olasz, ez igaz..).
- Bangle már most az előbb említett, legnagyobb tervező-zsenik között van. És ez nem ízlés kérdése (én nem szerem az ő formáit), hanem objektív tény: olyan forradalmi új formákat tett a tömegtermékekbe, hogy neve bekerült abba a listába.
- Hommage (ejtsd: Hommázs)

Surdilovics 2010.10.15. 17:11:40

@Surdilovics: @SumQuiSum: ezek szerint én is rosszul tudtam a kiejtést..."h"-t nem ejtjük az elején..

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.10.15. 17:34:24

Az ilyen korrekt embereket szeretem, akik már valamit letettek az asztalra, még sincsenek elszállva saját maguktól! Megtisztelő amit csinált és küldött neked egyaránt.

lacza87 (törölt) 2010.10.15. 18:18:22

Megható az öreg maître kedvessége, igazi úriember, ritka szerény zseni. Menjetek!, nagy dobás lenne tényleg beszélni vele.

pickapu 2010.10.15. 18:40:03

Ez egy nagyon szép gesztus volt tőle. Úriember.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.10.15. 19:27:34

Úreimbernek születni kell. A többi meg csak úgy terem, mint krumpli a földön... :)

lwl (törölt) 2010.10.15. 20:08:48

@toncsi64: "Egy mai tervező valszeg a PR osztállyal küldetett volna valami sablon brosúrát, már ha egyáltalán..."

Regen sem volt ez maskepp, de nem tudom feltunt-e, hogy az illeto regesreg nyugdijas, ideje korlatlan, tovabba senkinek az alkalmazasaban nem all, es a birtokaban levo uzleti titkok reg elertektelenedtek - ezert aztan azokkal, arrol, es akkor cseveg, ahogy kedve tartja.

toncsi64 2010.10.15. 20:20:39

@lwl:
Persze, hogy feltünt :) De azért az "ekkora" emberek ritkán állnak neki oldalakat írni egy (bocsánat) semmitmondó sajtóorgánumnak. Mert azért lássuk be (bármennyire is kedvelem) aligha mondhatott neki bármit a Totalcar név. Kiváncsi lennék, hogy Shelby vagy anno az öreg Ferrari is így reagált volna egy hasonló megkeresésre ?!

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.15. 20:43:44

ő még akkor lett designer, mikor ehhez még rajzolni is kellett tudni

ez manapság, amikor minden bokorban nőnek webdesignernek meg egyéb designernek csúfolt ízlésficamos emberek, igen nagy szónak számít

lacza87 (törölt) 2010.10.15. 20:52:04

@toncsi64: Intelligens ember bárkinek megfelelő színvonalon reagál. Már csak önmaga miatt.

Teshow 2010.10.15. 21:13:57

Ugyanezt éreztem/érzem mindig, ha a saját szakterületem nagy öreg "mammutjaival" beszélgetek.
Lenyűgöző a tudásuk, az eleganciájuk és az a közvetlen természetesség, ahogy mindezt átadják!
Jó egészséget mindnyájuknak!

Teshow 2010.10.15. 21:15:53

@mtk001: "Elég lett volna annyit mondjon : csak, mert úgy néz ki jól"
Tulajdonképpen annyit mondott! És ez pont elég is! :D

békaapu 2010.10.15. 21:20:31

Ez egy jóhangulatú cikk volt, veled együtt csodálkoztam rá a főszereplőre a műveire és a magyarázat egyszerűségére...
Tisztellek, hogy nem akadtál el az értetlenségen, és hogy ilyen szerethető végeredményt sikerült kideríteni...

:-)))

biker_kolee 2010.10.15. 21:59:42

Engem leginkább a levélben használt "betűtípus" ragadott magával. Egyszerűen gyönyörű kézírása van, ezt komolyan mondom, digitalizálni kéne. Annyira sugallja, hogy egy MÁS (és ez a szó abszolút de legpozitívabb értelmében értendő) embert takar, hogy az hihetetlen.

Balázs, gratulálok. :)

Virago_1000 2010.10.15. 22:38:15

Nagyon jo lehetett egy ilyen zsenivel beszelgetni. Alig varjuk a blogposztot vagy a cikket a jovobeli talalkozasrol.
Bruno Saccorol is de szivesen olvasnek valami hasonlot.

Freddy a Krüger 2010.10.15. 23:16:46

Én is elkvaterkáznék az Öreggel. Illetve Ő velem, azt hiszem lenne mit hallgatni...

@Virago_1000: Bizony!

lally 2010.10.15. 23:23:23

A Pontonnal vagy a Bianchival mentek?

totál káros (törölt) 2010.10.16. 00:28:27

Úgy tűnik, a legszebb Merciket ő rajzolta. Az meg eszembe se jutott, hogy még élhet, és egy jófej öregúr valahol.

totál káros (törölt) 2010.10.16. 00:34:10

Ja és még annyit, hogy a valaha volt legautóformájúbb valami az Állólámpás.

totál káros (törölt) 2010.10.16. 00:46:11

"Engem leginkább a levélben használt
" betűtípus" ragadott magával. (...)"

Ebben nem kell csodát látni, a grafológusok szerint a műszaki értelmiségiek előszeretettel használják a nyomtatott nagybetűt kézírásban is. Nagyon jellemző.

redriot77 2010.10.16. 08:42:13

Érdekes hogy ugyanaz az a művész tervezte a legklasszikusabb, legmeghatározóbb Mercedes és BMW formákat, amiket ráadásul szinte egy időben gyártottak. Mintha a ma futó E-osztályt és az ötös BMW-t egyazon ember tervezte volna. Azért ez kemény.

Márkaidentitásokat határozott meg. Emlékszem hogy nagyon meglepődtem mikor megtudtam hogy a Daewoo Espero formaterve eredetileg a Citroen részére készült: ők nem vették át, a fiókba került, végül eladták a designt a koreaiaknak. Próbáljuk meg elképzelni az állólámpást más márkajelzéssel: akár a fényszórók és a hűtőmaszk nélkül - ugye hogy nem megy? Mert az a forma annyira Mercedes, hogy semmi máshoz nem tartozhat. Azok az arányok, azok a részletek csakis egy Mercedes-Benzhez tartozhatnak. Azt nem lehetne sem Peugeot-ként, sem Fiatként, sem bármi másként elképzelni sem.

lwl (törölt) 2010.10.16. 16:04:39

@GYUSZI BACSl: Ma is tudni kell nekik rajzolni.

Beard 2010.10.17. 13:45:15

Nagyon jó cikk. A Császár talpig úriember. Azért azt a merci El Camino-t ha legyártanák, lehet, hogy odaaadnám érte a Tacomámat. Lehet, de nem biztos...
D:)

GaspiW123 2010.10.17. 20:39:09

Francia úriember. Jellemző módon a legszebb korszak-Merciket és BMW-ket Bracq tervezte.
Grafittal rajzolta a '68-ban bemutatott csodás formájú állólámpást, és még dolgozik. Bexarás...

GaspiW123 2010.10.17. 20:50:45

@=Daniken=:

A válság nem csinálta ki (123-as kupéból és kombiból épül egyedi tengelytávval amúgy), csak a féléves kislányom "fékezi" kicsit a projektet...

GaspiW123 2010.10.17. 20:53:02

@Daniel David:

Így-így! Tervezzük az általam gányolt-épített pickupról fotók készítését a mester dedikálásához...

nikó 78 2010.10.17. 23:01:36

Elég jól a cikk elején a felsorolásolás a különböző márkák különböző típusai iránti rajongás.Hála a sorsnak,egy-két típusban sikerült helyet foglalnom.Különleges autók,bár a mai PVC-szörnyetetgekhez,képest,még a trabi is egy kultikus tárgy.E 23 nagy lökössel amerikai kivitelben,sajnos menetképtelen állapotban, de ahogy a középkonzol beível a vezető mellé az egyedi.635 CSi, valami megmentett bézs metál 82-ből,simán legyújtotta a nagyjából hasonló korú epermintás 16"-os gumit.Brutál.W126 420 SE,Citroen CX pallas 2.8 benzin,rája manta GS/E személyes kedveceim.De amihez a legközelebb vagyok,és remélem,ha kisüt végre a nap, jövőre kipróbálhatom. Opel Olympia 1957-ből 90% környéke restaurált állapotban,gyakorlatilag 0-a pvc-taratalommal,egyszerűen állat,már ahogy kinéz.Melléállítottunk egy 4-es golfot,és azon röhögtünk,mi ez matchbox?Egyszóval,régebben az autó értéknek számított,és ez látszott is rajtuk.Ma meg a nagytöbbség csak egy, az egyén szopatására készült használati tárgy.

Kopi3.14 2010.10.17. 23:17:14

köszönöm, ez jó volt így a nap végére. Még pár Csikós cikk és boldog is vagyok. :)

hárompontnulla 2010.10.20. 15:07:58

Elmész visszajössz nem olvassuk a cikket Monsieur Bracq-ról.

Komoly az a mappa. Micsoda úr!

Grat Balázs!
Értjük az érzéseidet és várjuk a cikket.