Gusztáv parkol

  2009. október 08. - papptibi Címkék: volvo múzeum volvo múzeum

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Legutóbbi volvós programomon viszonylag korán végeztünk és viszonylag későn indult a gép hazafelé. Hozzáteszem, nem vagyok a svájciak nagy barátja, mert sótlannak tartom őket, de ez esetben hálás vagyok a svájci újságíró-különítménynek. Ők ugyanis felvetették, hogy ha már itt vagyunk Göteborgban, és van öt-hat üres óránk, ugorjunk át a Volvo Múzeumba.

Balra a múzeum igazgatója, jobbra az alapítók szobra

Egyet telefonáltak a gyalogosgázolásos program szervezői. Ennek az lett az eredménye, hogy a múzeumban az igazgató várta a csoportot. Ez nem jár minden egyes vendégnek, de aki errefelé jár, ettől függetlenül nézze meg a gyűjteményt. Hogy miért? Azért, mert színes, és azért, mert nem csak autók vannak, hanem a homlokrakodógéptől a nyergesvontatón át a vadászgépig, minden. És azért sem érzik különösebben rosszul magukat, mert ezek a vadászgépek Saabok.

A gép egy Saab, de a hajtómű Volvo

Mindenesetre meglepődtem, hogy a valaha Volvo néven gyártott dolgokból annyi minden itt van, hiszen ezek már rég más tulajdonban vannak: a személyautó-részleg ugye a Fordé, a teherautó egyesült a Renault Truckkal, a csónakmotor-üzletág viszont a svédeké, ha jól tudom. És akkor halvány gőzöm sincs a hajtómű-bizniszről, és egyebekről. Nem kérdeztem, hogy kinek a pénzéből van ez az egész, hiszen ha lenne egy ennyire szerteágazó magyar cégbirodalom, biztos óriási veszekedések közepette bezárna egy hasonló multitaskos múzeum, ha egy-két üzletág tulajdonost váltana. A svédeknél nem csupán működik, hanem fejlődik is.

Gyermekkoromban bearanyozta a napomat, ha láttam egy ilyet

És ne feledjük, egy királyságban vagyunk. Az első autó a bejáratnál (rögtön az alapítók szobra mellett) nem a múzeum tulajdona, hanem a királyé, személyesen. A PV 60-as pontosan egy évjáratú XVI. Károly Gusztávval, 1946-ban gyártották. Amúgy, a többi autó mind a múzeumé, ez az egyetlen kivétel. Aztán őfelsége néha, úgy kétévente elindul a Királyi Ralin a PV 60-assal, amúgy itt parkol vele, a díszhelyen.

A király autója. Az egyetlen, ami nem a múzeumé

Az igazgató töviről hegyire elmeséli a Volvo-sztorit, úgy 60-70 percbe tömörítve a 92 év történelmét. A gördülőcsapágyas kezdetektől az autógyártás beindításán át a mai töréstesztekig. Az alapító Assar Gabrielsson és Gustav Larson elég messziről futott neki a dolognak, hiszen amikor kitalálták, hogy autót kellene gyártani, ehhez csupán a gördülőcsapágyaik voltak meg, mindent úgy kellett összevásárolgatni, például az első autójukhoz, az ÖV44-eshez.

A ferde áthúzás azért került állítólag a hűtőre, mert lepotyogtak az emblémák

Mint kiderült, a múzeum nem túl régi, a hetvenes években kezdték felvásárolni a gyűjtemény darabjait, és azóta folyamatosan gyűjtögetnek, az újabb modellekből is. Egyes, eleve nem működő tanulmányautókat leszámítva mindegyik autó üzemképes. Megtalálható itt Selma Lagerlöf Volvo kisteherautója is – akinek nem ismerős a név, a Niels Holgersson csodálatos utazása című könyvet adta nekünk. Én speciel utáltam a rajzfilmet, de mentségére legyen mondva, eredetileg földrajzkönyvnek indult a dolog. Annak elmegy.

Szerényen elhelyezett embléma

Azóta sem tudtam eldönteni, hogy a svéd nép totálisan hülye-e, vagy nagyon értelmes, hiszen ők nagyon sokáig, 1967-ig balra tartottak. Mégis, már a legelső Volvo is balkormányos volt, mivel az exportpiacok nagyon fontosak voltak. Ez racionális dolognak tűnik, hiszen kis népességű országról van szó, szükségük volt a piacokra.

Az Angyal autója, kis installációval. Persze ez balkormányos

És ekkor tessék figyelni. Felvetődött a gondolat, hogy ha már az összes autó balkormányos, meg körülöttük Európában minden értelmes nép jobbra tart, talán nem lenne hülyeség átállniuk. Tartottak egy népszavazást az ügyben, és a nép leszavazta. Erre a svéd kormány beintett nekik, és mégis átálltak. Tanulság: néha nem kell engedni a többségnek, pusztán azért, mert ők vannak többen.

A svájci újságírónak volt ilyen autója, sőt, pont a balról jobbratartsra való átálláskor járt is Svédországban

A múzeumot gyorsan végigszaladtuk, igazgatói kommentárral, én pedig sok mindent lefényképeztem. Tudom, nem jár az ember túl gyakran Göteborgban, de ha mégis, érdemes benézni a Volvo Múzeumba. Addig is, ott van a képgaléria, 101 fotóval.

VESC biztonsági tanulmányautó, teleszkópos lökhárítókkal, ABS-szel, 1972-ből

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr721432487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagoj ur 2009.10.08. 07:15:13

A Volvo múzeumról, illetve tágabban Göteborgról:

sixweb.hu/?x=entry:entry090724-011702

A Volvo-múzeumot tényleg látni kell. A Saab-múzeumban nem voltam, majd kérünk arról is beszámolót! :-))

Rocko- 2009.10.08. 07:43:44

"hiszen ők nagyon sokáig, 1967-ig jobbra tartottak. "
az nem bal akart lenni? :)

Rocko- 2009.10.08. 07:54:20

a 12-es kép sajna nem működött, pedig érdekelt volna. :(

AtoszMester 2009.10.08. 08:00:56

Angyal kocsija? Ilyen szép veteránt régen láttam. Valaki írja le a típusát, veszek egyet :)

pink75 2009.10.08. 08:03:43

"Régi Volvók, helyekben."
ez mit jelent? helyenként, esetleg?

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2009.10.08. 08:07:37

Akkor mi még értelmesebbek vagyunk mert mi még még mindíg jobbra tartunk!

Süni25 · http://www.eakft.hu 2009.10.08. 08:11:53

1967-ig jobbra tartottak, aztán átálltak jobbra. :D :D

Meg a helyesírás ellenőrző sem nagyon működik a TC-nél úgy látom.....

ati27 2009.10.08. 08:37:02

Ha pedig trollhatanban jártok, akkor ki ne hagyjátok a saab muzeumot! Göteborgtól 70 km északra. Ez is megéri. Göteborgban még van egy repülési múzeum is, a city airporton. Régen katonai reptér volt, a múzeum egy atombunkerban van, ami elég kolosszális. A hidegháború idején ott tárolták a gépeket, és a hegy belsejéből gurultak ki. Iszonyatos meló lehetett kitermelni azt a rengeteg tömör gránitot!

2009.10.08. 08:49:59

Mint 32 éve konkrét Volvobuzinak, nagyon jól esett ez a cikk, köszi Papp Tibi!

Ymmi 2009.10.08. 08:51:31

@ati27: ...ezért lett volvo munkagép

gepataki 2009.10.08. 08:52:32

akkor még a vas volt a vas, nem a polipropilén...
tetszik!!

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.10.08. 09:31:34

Alapvetően ugyanez a helyzet nálunk is, az ország vezetése balkormányos, de körülötte az ország és a világ jobbra tart. :-)

falcon_x 2009.10.08. 09:33:07

Jó a cikk. 4-5 éve én is voltam. Meló miatt kiküldetés és volt egy szabad napom. Valóban érdekes a kiállítás, sajna fényképező nem volt nálam. Látom azóta került néhány új dolog is a múzeumba, viszont a buszos témákat hiányolom a cikkből.
Egyébkén Volvo gyár van a közelben, és oda is be lehet menni. Sajna nekem ez kimaradt, a parkóló azért látszott a több ezer kocsival (az XC90-es akkor még új volt, na abból egyszerre annyi...).
A repülőmúzeumról eddig nem tudtam, viszont van hadihajó múzeum is Göteborban ha már a technikánál tartunk.

dani740 2009.10.08. 09:43:36

Annyit belepofáznék, hogy az első modell ÖV4 (Jakob) volt és nem ÖV44. De ez mit sem ront az élvezeti értékén... :)

Rocko- 2009.10.08. 10:03:03

ááá, 780 kupé, nagyon szép.

-thev 2009.10.08. 10:04:47

Göteborg-ba jár a wizzair, elég olcsón elvisznek, elkezdek gyűjteni, hogy megtudjam mi lehet a 13-as képen ;) egyébként tényleg érdemes lenne megnézni

citrix 2009.10.08. 10:11:59

Az Angyal autóját testközelben is megcsodálhatjátok Fehérváron az Ivanics márkakereskedés Volvo részlegében.Érdemes megnézni,belsejébe hajolva a 60-as évek sportkocsijainak illatát is produkálja.Klassz kocsi,ha jól emlékszem 1850 ccm.

laccmacc 2009.10.08. 10:20:14

@pink75: szerintem "régi volvók hegyekben"-t akart írni Tibi :)

laccmacc 2009.10.08. 10:22:28

@pink75: szerintem "régi volvók hegyekben". Így jobbnak tűnik, mint a balra tartás helyett jobb :)

De nem csak ő bakizik, mindenki. Én is szoktam hibázni, pedigén kurvaértelmesgyerek vagyok.

ciel 2009.10.08. 10:26:33

A 41-es kepen az egy 144-es, nem 164-es.

laccmacc 2009.10.08. 10:30:07

kurvajó. beírom, nem látszik, megint, kitoldva valamivel, és most hülyének érzem magam :)

l.ovlov 2009.10.08. 10:43:33

@AtoszMester: P1800 B20 motor, duplakarbival 120 pacival. Van kombi változat is.
A Volvo legszebb autója!!!!

l.ovlov 2009.10.08. 10:54:02

@citrix: B18 (1780cm), B20 (1986cm), az országban 3 vagy 4 darab P1800 van, mind kifogástalan állapotban, a Volvo találkozókon ott szoktak lenni

alprazolam 2009.10.08. 11:20:37

Nils Holgerssont kéretik nem fikázni!
Szenzációs rajzfilm!

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2009.10.08. 11:44:24

A képaláírások fele ökörség...
Tibikém, ha nem tudsz svédül, legközelebb inkább kérdezd meg a kollégákat, mit írtak a táblára... :D

newnt55 2009.10.08. 11:55:22

Óóó gyermekkorom szép emléke amikor órákig elnéztem ahogy a Volvo munkagép megpakolja a Zilt.

Autopeti 2009.10.08. 11:55:51

Köszönjük a cikket,élvezetes séta 90 évnyi Volvóval.
Egy-két gondolat:PV 444-es és PV 544-es típusok nem voltak,vagy csak nem fotóztál? (tudom,egy van a benzinkutas képben)
-A kiállított 1800-as tényleg játszott a filmben,vagy az összes megmaradt példányt az Angyal autójának tulajdonítják?
A kiállított C70-es a legújabb,ráncfellvarrt változat volt már?
Nekem a 2005-ös jobban tetszett,lehet túl átlagos volt a külseje,de egy Volvónak az áll jól,nem a koreai cicaarc.
Ja és egy jótanács:a döntött képeket légyszi hanyagold a múzeumokban,nem művészi,hanem megörökítés céljából készített képek ezek,azokhoz nem kell ferdén tartani a gépet:)

laccci 2009.10.08. 14:02:38

Ez jó! Pontosan hol van a múzeum? November végén pont Göteborgba megyek (Oslo-ból), és érdekelne valami pontosabb adat, hogy meg tudjam nézni! Köszi!

radzeer3 2009.10.08. 14:08:39

Nekem 360 GLE van .bibiííííííííííííííí :-) Már a második.Nincs vele semmi problémám.

tlantos 2009.10.08. 14:24:20

Adress
Arendals Skans
418 79 GÖTEBORG

Telefon: 031-664814

Ratnet 2009.10.08. 14:42:25

@ciel: Én úgy látom a 41-es képen a bal oldali az 145-ös az a belógó far meg 144-es.

Ratnet 2009.10.08. 14:47:23

@radzeer3: Legfeljebb alkatrész problémád.:-)

Ratnet 2009.10.08. 14:58:32

Az 58-as képen látható autót még 244-esnek hívták. Nekem is volt ilyenem.
A 'rendszámon' szerintem csak a '2'-es sorozatra utalnak.

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.10.08. 15:30:46

3 volvom volt, abból 2 menetette meg az életemet (740, 940)!
Erről ennyit!

papptibi 2009.10.08. 15:46:47

@bagoj ur: "A Saab-múzeumban nem voltam, majd kérünk arról is beszámolót" Az picivel kisebb, szerencsére ott van mellette a Nohab gyűjteménye is, lehet mozdonyt nézegetni.

papptibi 2009.10.08. 15:48:29

@Rocko-: javítottuk, köszi. Persze, hogy balra, bal kormánnyal... köszi.

papptibi 2009.10.08. 16:01:04

@Skodafan: Sajnos nem tudom, hogy a kiállított példány szerepelt-e konkrétan a filmben, Csikós szerint két példányt használtak, ebből az egyiket picit átépítették, ezért háromnak tűnhet. AZ egyik biztosan jobbkormányos volt, de én arra tippelnék, hogy a másik is. Elvégre, angolok. A múzeumi viszont balkormányos.
PV 444/544: úgy emlékszem, egy volt, pedig egy igazi ikon.
A C70 még a régi volt, de talán jobb is.
Sajnos a fényképezőgép döntögetését múzeumban nem tudom hanyagolni, mivel nem számítottam erre a kis látogatásra, és nem vittem a nagy gépet még nagyobb látószögű objektívvel. Mivel kültéren jó a zsebgép, az volt nálam, viszont itt már egyszerűen szűk a látószöge ahhoz, hogy ráférjen az autó, ha nem lehet hátrébb menni. Úgyhogy bocsánat, ez van, nem a művészkedés volt a cél.

desigo 2009.10.08. 17:48:00

@l.ovlov:

van az 8-10 darab is
Csak jópár áll letakarva valahol egy garázsban használatlanul.
Nagy élmény vezetni

l.ovlov 2009.10.08. 19:15:05

@desigo: Aki garázsban dugdossa elhanyagolja azokat le kellene lőni!!!!!

l.ovlov 2009.10.08. 19:17:39

@Ratnet: Van hozzá minden, csak tudni havá kell menni:P

l.ovlov 2009.10.08. 19:18:49

@l.ovlov: csak tudni kell havá kell menni:)

l.ovlov 2009.10.08. 19:21:53

@radzeer3: Nekem meg volt sok kettesem (kb 6 db), most hetes van. több mint 20 éve Volvózok, más nem is lesz!!!!

Ratnet 2009.10.08. 20:01:13

@l.ovlov: Nekem úgy rémlik, hogy anno a Dacia boltba jártak a 3-as Volvósok alkatrészért.:-)

Amúgy Pest környékieknek valószinüleg a Péceli út-Ebergény utcai bontós srácok sem ismeretlenek.:-)

Ratnet 2009.10.08. 20:04:18

@l.ovlov: Én is ezt mondtam és tettem tíz éven keresztül de aztán 2éve egyszercsak Saab-om lett, amikor nem találtam épkézláb 940-es kombit a kevéske pénzecskémért.

Ja, a Volvo a jobb.:-)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.10.08. 20:18:43

Ugyanilyen "angyalos" Volvó-t (és egyéb szépségeket fotóztam pár poszttal ezelőtt a saját blogomon... Imádom ezeket a régi vasakat...van bennük anyag. :)

bmwM3bmw 2009.10.08. 20:34:18

Üdv Mindenkinek! Én életemben először Svédországban voltam külföldön még 87-ben 18 évesen és pont Göteborgban. A múzeumban nem voltam, de a gyárban igen! Feledhetetlen élmény volt, ott már akkor vilanyos kis vonattal vittek körbe és mindenkinek kötelező volt felvenni az elengedhetetlen plexi szemüveget!

S4mu3l 2009.10.08. 20:49:57

Vááá de jól áll ez a szín a P1800-nak!

Taxomükke (UK) 2009.10.08. 22:46:25

Húúúú, köszönjük!
Volt 240 GLE D6 meg 740 D, most csak egy V40 van, de nagyon szeretnék ismét egy régi komolyat!!! Lesz is! Igaza van l.ovlovnak (akitől vásároltam is korábban alkatrészeket): nem kell más!!!

Zora242 2009.10.08. 23:49:45

Nem kérdés nálam mi az etalon (71-es kép) :D Egyszer úgy is elkészül!!!

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.10.09. 00:19:15

@l.ovlov: Lacikám! Az utolsót a 940 polár kombinátort(amihez te hoztál kipufogót) a Ricsi vette meg tőlem:)
Most egy seat altea van alattam de keresem a megoldást, hogy újra igazi svédacélba tehessem a seggem:)) !
v70-es benzinesben gondolkodom de még sajnos várnom kell...

Üdv

GeryLaci

l.ovlov 2009.10.09. 04:30:25

@Zora242: Ez a kupé a Luca széke?:))))

l.ovlov 2009.10.09. 04:31:43

@anyahajókabinajtóhajtogató:
De szép hosszúúúúú neved lett:)))

hamika 2009.10.09. 06:50:58

Nagyon jó irás,és a képek is ott vannak.

papptibi 2009.10.09. 09:25:33

@Rocko-: Nos, a felfokozott érdeklődésre való tekintettel elárulom, hogy a 13. kép a posztban is benne van, "Szerényen elhelyezett embléma" képalával. A vicc az, hogy ugyanabból a képgalériából. Nem tudom a választ, miért nem jelenik meg ott. Sajnos más sem. Bocs.

Rocko- 2009.10.09. 13:51:25

@papptibi: ja hogy az az. ééértem. csak autók közt volt, azt hittem ugyanezt jétszitták el autón, az furdalta az oldalamat.
kösz.

Bocskov Jordán 2009.10.17. 00:28:33

144 rulez...a mienk 71'es, évente 2x megyünk vele 5 km-t, és így is pöcc röff...a hatásról meg nem is beszélve...