Űrtechnika a múltban: injektoros Lada a műhelyből

Avagy Gusztáv esete az orosz technikával

  2009. szeptember 11. - Gulyás G Címkék: lada injektor

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Gyuri Bácsi eredeti szakmáját tekintve fodrász volt, Laci Bácsi pedig főállású gázóra-leolvasó. Az ő műhelyükben készült el Magyarország első katalizátoros, lambda-szondás, injektoros, kereklámpás Ladája.

Szándékosan nem írok autószerelő műhelyt. Egyrészt, mert ezzel talán megbántanék néhány érzékenyebb lelkű autószerelő mestert, másrészt mert a mesterlevél mellett néhány más, alapvető feltétel sem volt adott ehhez a megnevezéshez. Nevezzük tehát egyszerűen műhelynek, esetleg garázsműhelynek, hisz a színhely egy lakótelepi garázssor egyik sarka. Itt rendezkedett be Gyuri Bácsi és Laci Bácsi néhány évvel a rendszerváltás után autók, továbbá minden egyéb mozgó és mozdíthatatlan eszköz, tárgy javítására.

Laci Bácsi, Gyuri Bácsi, és egy BMW Isetta a műhely előtt

A műhely központi elemét egy orosz csápos emelő alkotta, ami rendelkezett a származási helyének megfelelő összes lényeges tulajdonsággal: borzasztó nagy volt, zsíros, és elpusztíthatatlan. A satupad mellett egy ősrégi esztergagép állt, amit mind a visszavonuló német, mind a helyükre érkező szovjet csapatok túlságosan nehéznek és értéktelennek találhattak a múlt század közepén: valószínűleg ezért kerülhetett a műhelybe. A padlástérben egy mosógépmotorral hajtott IFA-kompresszor alkotta a levegős rendszert, a téli komfortról pedig egy gázpalackból, átfolyós vízmelegítőből, és néhány bordás fűtéscsőből eszkábált központi fűtés gondoskodott.

A berendezés további lényeges darabjait egy hűtőszekrény és egy lavór alkották. Ez utóbbi az öltözőszekrény sarkán lógó, elmondhatatlanul koszos törölközővel együtt a higiéniáért volt felelős, míg a hűtőben a sört tartották, így ez már az input-output eszközök rendszerébe illeszkedett. A garázsban - vezetékes víz nem lévén - egy nagy, erős szatyor volt a fő input eszköz: ebben hozták a sört a szemközti boltból. Output eszközként pedig az a vödör funkcionált, amivel napnyugta után az ember kisunnyogott az első kanálisig erősen koncentrálva arra, hogy tartalma semmiképp se löttyenjen a saját lábára.

Ebbe a miliőbe csöppent kétségbeesett hősünk lepukkant Zaporozsecével, miután minden rendes autószereldéből eltanácsolták. Sokkal jobb persze itt sem lett a sárga villám fékje, emberünk mégis rövidesen egyre több időt töltött a garázsműhelyben. Az akkoriban még független intézményként létező Kandón megszerzett elméleti ismeretek mellé itt gyakorlati tapasztalatokat, továbbá számtalan sérülést szerzett, s kapott életre szóló leckéket emberségből, tisztességből, önzetlen segítségből.

Nem csoda hát, ha világmegváltó terveinek is a koszos műhely lett a színhelye: egy szakdolgozat keretében arra a kérdésre kereste a választ, hogy egy tízéves, karburátoros Lada akkoriban épp negyvenéves konstrukcióját lehetséges és érdemes-e úgy modernizálni, hogy végeredményként az ezredfordulón elvárt komfortot, fogyasztást és emissziót legalább nagyságrendileg megközelítsük.

Aki csak a válaszra kíváncsi: nem lehet, s pláne nem érdemes, úgyhogy itt abba is lehet hagyni az olvasást. Akit a hogyanok és a miértek is érdekelnek, az folytassa csak bátran.

Az ezerkecske

Ismerőstől, jó áron jutottam a mindössze 90 000 km-t futott, megkímélt ezerkecskéhez. A korabeli anyag- és gyártástechnológiára jellemző, hogy a hengerek és a vezérműtengely ennek ellenére oly mértékben kopott volt, hogy nem kerülhettük el a teljes motorgenerált. Minden rosszban van valami jó: mivel erre minden szocialista típusnál számítani lehetett, komoly háttéripar alakult ki a gépmunkára (hengerfúrás, köszörülés) és az alkatrészellátással sem volt (mennyiségi) probléma. Így rövidesen egy 1300 köbcentisre fúrt, bejáratós Ladában terpeszkedhettem, amit néhány hetes használat után a rendelkezésre álló eszközökhöz képest alapos méréseknek vetettük alá, s felkészültünk a nagy műtétre.

A frissen generálozott, beépítésre kész motor

Nem akartam versenyautót építeni, azt sokan megtették már hazánkban a nyolcvanas években, és injektoros átépítésből sem ez az első: Klink János 1985-ben országos bajnokságot is nyert ezerhármas, Kugelfischer befecskendezővel szerelt Ladájával. A kérdés sokkal inkább az volt: a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése és a komfort növelése mellett beszélhetünk-e esetleg némi fogyasztáscsökkenésről, vagy minimális teljesítménynövekedésről? És hozzáláttunk...

A befecskendező rendszer
Hármas hatású katalizátor és szabályozott keverékképzés (lambda-szabályozás) nélkül az emisszióval nem sokat tehetünk, ez volt tehát a főcsapás iránya. A szűkös anyagi lehetőségek miatt nem volt kérdés, hogy a bontó felé vesszük az irányt: olyan régi, analóg L-Jetronic rendszert kerestünk, amiről feltételeztük, hogy a durván megváltozott körülmények között is teszi majd a dolgát, és hibaüzenetek sora nélkül tűri, ha ezt-azt átalakítanak rajta. Így jutottunk egy felszámolás alatt álló rákosborzasztói bontóba, ahol igazán kedvező árat mondott az udvarias, segítőkész tulaj. (Ekkor vált világossá, miért kellett szükségképpen csődbe mennie a hazai neokapitalizmus hajnalán, de ez mellékszál.) Végül egy öreg 132-es Fiat szervei kaptak esélyt az újjászületésre: injektorok, szenzorok, kábelek, vezérlőegység ugrottak a csomagtartóba egy Opelből származó tápszivattyú és a befecskendező szelepeket rögzítő alumínium „papucsok” mellé.

A vezérlőegység tesztje a járműlaborban

A papírbakelit nyákra épülő öreg, analóg vezérlőegységet először a főiskola járműlaborjában fogtuk vallatóra, s elégedetten nyugtáztuk, hogy annyi év tetszhalál után minden funkciója működik. Már az a néhány, ami van neki, mert lambda-szabályozással és tolóüzemi elzárással például nem rendelkezett. Sebaj, majd építünk hozzá. Fiatalság, bolondság...

A szívórendszer
Hengerenkénti befecskendezésnél az injektorok a szívócső végén, közvetlenül a hengerfej előtt kapnak helyet úgy, hogy „rálássanak” a szeleptányérra. Első lépésként tehát vagy új szívócsövet kell építeni, vagy a régire valahogy rábarkácsolni a szelepeket. A költségek mellett leginkább azért szavaztunk ez utóbbi megoldásra, mert így vész esetén néhány mozdulattal visszahelyezhető az eredeti karburátor a szívócsőre. Ezt a fajta „hardveres szükségfutást” az átalakítás során következetesen szem előtt tartottuk, s később hosszú, külföldi túrák alatt igazán megnyugtató érzés volt a tudat, hogy ha minden kötél (rézdrót?) szakad, akkor is van esély a továbbjutásra.

Piros körben az idegen test

Az átalakítást nagyban megkönnyítették az Opelből bontott injektortartó „papucsok”: ezeket csavarkötés és hőálló műgyantás alumínium ragasztópaszta segítségével rögzítettük a szívócső megfelelően síkba mart felületére. Ez így leírva persze nem adja vissza azt az orbitális szívást, amit megfelelő szerszámok és szakismeret híján a művelet jelentett. Ezenkívül már csak két csőcsatlakozást kellett kialakítani: az egyiken át hideg motornál érkezik némi plusz a pótlevegőszelep felől, a másik pedig a vízkörbe helyezett érzékelők patronját fogadta.

Az eredeti szívócső megtartása megkönnyítette a fojtószelep beépítését is: a satupad alsó fiókjának végében számtalan bontott, pókhálós Lada-porlasztó közül választhattam ki a legszimpatikusabbat, s ennek aljáról gond nélkül leműthető volt a szelepegység. Ebbe az öntvénybe került még pár furat a hidegindító szelepnek, ami a megfelelő körülmények között plusz naftát juttat a fojtószelep mögé. A szelepházra egy lemezből forrasztott csatlakozócsonk került, amihez már a Fiatból mentett 70 mm-es gumi levegőcső illeszkedett. A gázrudazat, és így a pedálerő gyakorlatilag változatlan maradt.

Lefolyócső és szemeteszsák

A torlócsappantyús légnyelésmérő a jobboldali doblemezen, az áramlási irány miatt „fejjel lefelé” került elhelyezésre. Az elhelyezés fordított módja nem egyedülálló (pl. a BMW egyes típusaiban is alkalmazzák), és a működésre semmilyen hatással nincs, pusztán a beállítást nehezítette meg kissé. Itt található továbbá az ideiglenes megoldásnak szánt kispolski-légszűrő is, amit négy darab Dacia-gázrugó rögzít a légnyelésmérő öntvényéhez. A látvány a PVC-lefolyócső-könyökidomok felhasználásával súlyosbítva azonnal vascsőért kiált. Egyúttal az is látszik azonban a képen, hogy egy tisztességes légszűrő beépítéséhez vagy a géptetőt kell kivágni, vagy az akksit áthelyezni, s erre a projekt végéhez közeledve sem idő, sem pénz nem maradt. Figyelemre méltó még a kép felső szélén megbúvó piros műanyag szemeteszacskó, ami egyfajta optikai tuningként funkcionált, a fotózás idejére eltakarva a felső élén rozsdásodó doblemezt. Hiába, a tizenkét év átrozsdásodás elleni garancia és a fotosop előtti idők voltak ezek.

A tüzelőanyag-ellátó rendszer
Míg a porlasztós autók membrános szivattyúja megelégszik egyetlen benzincsővel, az injektoros rendszerekben általában visszafolyó vezeték is található. A nyomásszabályozó által elengedett, felesleges üzemanyag ezen keresztül áramlik vissza a tankba. A visszafolyó vezeték 8mm-es lágy rézcsőből készült a szívóág és a fékcsövek nyomvonalát követve. A tankhoz való csatlakozást a benzinszintmérő fedelébe forrasztott csőcsonkkal oldottuk meg. Az elektromos tápszivattyú a motortérben a membrános AC-pumpa mellett kapott helyet, itt is szem előtt tartva a sokszor emlegetett hardveres szükségfutás lehetőségét. A tápszivattyú után még egy vadonatúj Astra benzinszűrő található, ezen keresztül jut az anyag az elosztócsőbe (common rail!).

Lambda szonda és katalizátor

A kipufogórendszer
Nem állítom, hogy az ezerkecske eredeti, 40 mm átmérőjű kipufogórendszerébe harmonikusan illeszkedik a 40 szelepes 4.2-es V8-as Audi-motor katalizátora és lambdaszondája, de legalább biztosak lehettünk benne, hogy nem növeli meg túlságosan az ellennyomást. A német és az orosz rendszer nem csak átmérőben, hanem anyagminőségben is durván különbözött: az ötvözött acél Audi és a szarvasból készült Lada-kipufogó összehegesztése (is) sűrű káromkodások között zajlott. Mérnök úr, mérnök úr, ezt is jól kitalálta – morogta ilyenkor Gyuri Bácsi egyik kezében a hegesztőpisztolyt markolva, másikkal a satupadba kapaszkodva, mert az ötödik sör után már csak ez az egy biztos pont volt az életében. Azért csak elkészült.

Ilyen lett
1998. november 17-én aztán eljött a nagy nap. Az ünnepélyes külsőségekről a két odakészített poroltó gondoskodott, melyek használatára végül mégsem volt szükség: a motor a második indítási kísérletre beröffent, majd némi dadogás után szépen, egyenletesen járt.

Ilyen lett

A keverék-összetétel a légnyelésmérő rugójának feszítésével és a csúszka tologatásával többé-kevésbé beállítható volt. Ezt néhány héttel később az elektronika finomhangolása, lambda-szabályozás, alapjárati fordulatszám-stabilizálás és tolóüzemi elzárás beépítése, valamint a csomagtérfedélre applikált gyári Lada 1300 felirat végére egy „i”-betű biggyesztése követte.

Kellemes, nyomatékos, jól használható gép vált belőle, ami a legnagyobb hidegben is szívató nélkül indult. A zöldkártyás kicsit csóválta ugyan a fejét, de aztán csak beírta a 0,01% CO-t és az alig néhány ppm HC-t a megfelelő rubrikába. Hiába győzködtem: talán hitelesebbnek tűnne, ha a mért értékeket megszorozza mondjuk tízzel, vagy ötvennel, és azt írja be, de csak kötötte az ebet a karóhoz: ő ezt mérte, ez lesz a kártyán. Korrupcióról szó sem lehet. Később a Mozaik utcában komor tekintetű szakik meredtek a furán kunkorodó csövekre, majd némi tanakodás után kisütötték: márpedig ilyet nem lehet. Aztán valahol máshol meg mégis lehetett, így az injektoros Lada bejárhatta a fél országot, Ausztriát, Svájcot, sok örömet okozva gazdájának, s közben legjobb tudása szerint vigyázva a levegő tisztaságára.

A városi fogyasztás a melegítési és a gyorsítási túldúsítások elmaradásának, no meg a nagyszerűen működő tolóüzemi elzárásnak köszönhetően esett 13 literről 10 liter alá, miközben autópályán még többet is fogyasztott mint azelőtt. Míg katalizátor nélkül az enyhén szegény keverék adta a fogyasztási (és emissziós) optimumot, a Lambda-szabályozáshoz 3 decivel több benyára volt szükség. Ennyibe került az alacsony NOx-emisszió.

S hogy mi ebből a tanulság?
Elsősorban is az, hogy szarból nem lehet várat építeni. A felújításra és az átalakításra pontosan az autó vételárának megfelelő összeg ment el – a Neckarsulmból teljesen legálisan, de mégiscsak ingyen beszerzett katalizátort, a lambdaszondát, és a számolatlanul beleölt munkaórákat nem számítva. A végén pedig valahogy mégiscsak egy Lada maradt, amibe egy mai koreai kisautóhoz szokott, légzsákokkal, ABS-szel, klímával, villanyablakkal és ötgangos váltóval elkényeztetett sofőr önszántából bele sem ülne. Az átépítésnek tehát körülbelül annyi értelme van, mint darabonként egymillió forintért modernizálni az öreg honvédségi Kalasnyikovokat. Semennyi.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr451372757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chicho911 2009.09.11. 19:06:27

Sok Nivába tettek főleg Peugeot 1,9D-ket. A fogyasztás fele annyi lett terepen, úton meg 10-12-ről 6-7-re ment le. Egy erdész ismerősöm a forrás.

Ami az átalakítást illeti respect a mérnöknek és a kivitelezőknek. Annyi kritikát megérdemelnek, hogy nem hívták fel valamelyik tudományos csatornát szponzornak..
Angliában, USA-ban ebből még vetélkedőt is rendezett volna a Discovery channel és annyit kaszáltak volna rajta, hogy azóta már Dacia-kat, Wareszokat, Trabbikat injektoroznának :)))

feri38 2009.09.11. 19:17:45

Klassz volt a cikk, de én kérnék már egy Wartburgosat is. Tök mindegy hogy 2 ütemű vagy négy, mind a kettő volt, 19 évig jártam Wartburgokkal, én azokra indulok be. Bár az előbb láttam a Használtautón 14 ezret futott gyönyörű bordó Lada 2107-est hirdetve, az sem volt akármi.

gnme 2009.09.11. 19:22:27

@azlk: nagyon lecsó.

thx a linkeket

Gulyás G 2009.09.11. 19:23:01

@series_one: napirajz.freeblog.hu/files/rezignalt.jpg

:))

IQLight 2009.09.11. 19:28:54

@Gulyás G: "aztan elfogyott a penz..."

egyem a kis szívüket, egy ezressel azonnal beszállok a projektbe! 30 körül már biztosan kapni ötös váltót, úgyhogy még 29 ember kell a sikerhez.

a balfék 2009.09.11. 19:43:49

A zöldesités jo dolog de a mi pénztárcánkra utazik.A sok elektromos,szabályzo kütyüt el kellett adni,de bármi romlik sulyos pénzeket kérnek érte /ezer szelep,érzékelö/több ezer forint/darab.Gratulálok a lada átalakitoinak,mert bebizonyitották hogy az öreg konstrukciot is át lehet alakitani zölddé,ami egyben igazolja hogy a régi öreg motorokat nem fejlesztve adják el,hanem korszerü motorként a kütyükkel teleaggatott régi konstrukciokkal villognak a gyártok.Jövö héten veszek egy ezerkettest,isten auto.

Lacc78 2009.09.11. 19:44:23

"A végén pedig valahogy mégiscsak egy Lada maradt, amibe egy mai koreai kisautóhoz szokott, légzsákokkal, ABS-szel, klímával, villanyablakkal és ötgangos váltóval elkényeztetett sofőr önszántából bele sem ülne."

Dehogynem...

(Egy Hyundai Accent tulajdonosa)

louie 2009.09.11. 19:49:40

@boom2: "teljesen értelmetlen volt az egész alakítgatósdi"
Úgy tűnik nem jött át a lényege a cikknek, miszerint megépíteni egy ilyet, alapvetően mérnöki kihívás. Lehet, hogy Te nem tudod, nem érzed ennek a jelentőségét, de sokakat ez ösztönöz arra, hogy ilyeneket összehozzanak és nem úgy mint a Discovery-s műsorokban, ahol csak összelegóznak már megépített, arra a típusra tesztelt elemekből valamit, és a végén verik a mellüket, hogy mekkora szakik. Nyilván jobb lesz, de itt az volt a cél, hogy "Meg tudom-e oldani a felmerülő problémákat, képes vagyok-e kivitelezni?", legalábbis szerintem.
"ÚJ karbival, opto-elektronikus gyújtással, teljes hosszon kicserélt 50-es kipufogó rendszerrel alapból Euro 3-as normának megfelel." Ezt akkor hiszem el ha látom, már bocs. Az, hogy opto-s gyújtásod van, még nem sok javulást eredményez, ha ugyanúgy elosztós, egy-trafós a rendszer, ráadásul az elosztó tengelyéről vett gyújtásjellel. Az 50-es kipufogó rendszernek meg utána kellene menni a vezérmű tengely fokolásával is, ha ki akarod használni.
"Az egész taknyolásnak semmi értelme nem volt."
Ezzel, rohadtul nem értek egyet! Egy ilyennel többet tanulsz, mintha elolvasnál 10 szakirodalmat a témában, a gyakorlati tapasztalatszerzés sokkal több mindenre tanít meg ebben a formában, mintha kimennél a ruszkikhoz, vennél egy olyan komplett rendszert, amit csak rálegózol a vasra és kész. Biztos jobb lesz, de attól függetlenül még nem feltétlenül kell tudnod a legapróbb részletekig a működését.

Dzseri 2009.09.11. 19:52:10

én egy 1,4-es astra befecskendezőjét tettem volna rá (multec spi). L jetroniccal nemcsodálom, hogy nem fogyasztott lényegesen kevesebbet.

Shadowbull 2009.09.11. 20:06:20

Merhetetlenul buszkeve tesz az a teny, hogy volt lehetosegem ebben a Ladaban nehanyszor utazni.

Az elmeny halalomig elkiser :)

Mit is hallgattunk, fonok? BBKing-et?

sb

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.09.11. 20:12:49

Valahol még gurulhat ez a Lada?

2108face 2009.09.11. 20:18:23

Gratula a munkához, de a Niva injektor is passzol rá, bontottan nem reménytelen sztem olyat találni, mert azért elég sok 1.7i szaladgál Mo.-n a ruszki államadósságnak hála.

Higany 2009.09.11. 20:19:23

Gratulálok.
Az a sárga linóleumpadló, az a Philips szkóp, azok a fehér asztalok, azok a 40-es barna zártszelvények amik a polcokat tartják! Mennyit gyöngyözött a homlokom a mozdonyos épület laborjaiban, beugró, mérés, jegyzőkönyv, házi. Régi szép idők :)

2108face 2009.09.11. 20:22:53

@boom2: Új karbi, elektronikus gyújtástól nem lesz Euro3, de Euro1 se. Karbis Samarák se teljesítik, de egy kiberhelt katalizátoros Euro3-as se még az Euro1-et se. :D

Higany 2009.09.11. 20:24:03

@boom2: Figyi, ha elolvastad volna, akkor feltűnt volna, hogy szakdolgozat téma volt az átalakítás. Annak pedig -műszaki szakok esetén legalábbis- az a célja, hogy a leendő mérnök bebizonyítsa, hogy az adott műszaki feladatot meg tudja oldani.

pmobilTB 2009.09.11. 20:44:01

@bervas: Én inkább egy a Barkas művek által licencben gyártott 1.3-as VW motort javasolnék. XD

pmobilTB 2009.09.11. 20:46:20

@boom2: És hol marad az alkotás szépsége? XD

Szsrobert 2009.09.11. 20:53:33

6-6,5 literrel is el lehet járni "ócska" 2107-essel. Akinek nem teszik, ölje más autóba a pénzét.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.09.11. 20:57:53

@pmobilTB:
Ezt te nem értheted. Kompresszor kell rá és kész! 8-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.11. 21:00:01

@Szsrobert:
hol bp-en???vagy országúton 70 el??

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2009.09.11. 21:05:18

Jó kis gép lehetett ez!

Szerintem némi reszeléssel lett volna még jobb is a cucc.

Haddel · http://zastava.gportal.hu 2009.09.11. 21:11:43

Nekem éne a verda!És rejtve tárolnám! :D

Sopánka76 2009.09.11. 21:21:43

Minden elismerésem!
Ilyen, amikor az őrültség kitartással párosul!
Le a kalappal!
Ez jó mulatság, férfimunka volt!
Az elején megijedtem, hogy nem lesz hepiend, de azért ez az! Lehet, hogy szopás volt, de minden jó, ha a végére összeáll!!

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.09.11. 21:32:05

@a balfék: Hehe. A kocsim 1989-es fejlesztésű motorját a KIA 2004-ben még simán betette a Sportage-be:)))

Élmény volt a poszt;)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.11. 21:33:06

"az elektronika finomhangolása"

Volt ennek a Fiat vezérlônek valami EPROM-ja, ahol a jellegmezôket tárolta?

Uff 2009.09.11. 21:48:16

Ez jo volt! :)
Lehet hogy nem sok ertelme van es nem is latvanyos, de le a kalappal a mesterek elott. Szerintem alkottak valamit! :)

Diesel Lada 2009.09.11. 21:55:37

Nem azértm ert Zsigulim volt évekig, de azért az hogy "sz@rból" várat meg "szarvas"-ból készült kipufogó az azért erős. Ne feldje el el a tisztelt szerző a Lada 2101 alapjául szolgáló 124esFiat -ot az 1960as években fejlesztették. Azt természetesen nem vitatom hogy az Audi jobb minőségű acált használ, de egy Audi és egy Lada árát sem lehet hasonlítani. 13 literes városi fogyasztás???? Nehéz elképzelni, Budapesten közepes forgalomban is elment a Ladám 18 ltier benzinnel 200km-t. Karburátoral, megszakítós gyújtással. Az emissziója sem volt rossz magához képest.

-= If =- 2009.09.11. 22:00:08

Kérdezném a szakikat, hogy kispollerrel nem óhajtanak-e egy kicsit nyűglődni, lenne nehány ötletem a kishaverrel kapcsolatban. Semmi külső cicoma, csak belgyógyászat....

Deviáns 2009.09.11. 22:02:33

Nekem 6 évig volt egy 1300-as kereklámpásom, 28 évesen küldtem bontóba, nem érte volna meg felújítani) 2105 karbi rá, elektromos gyújtás (már nemtom a nevét, magyarhonban gyártották, a gyújtótrafó hazába építve (az eredeti oszlop maradt a jeladó). Aerodinamikus utánporlasztó (UIS) a karbi alá. Ősszel, tavasszal ellenőriztem/ beállítottam az előgyújtást és a karburátort.

Fogyasztás nyáron 7,5 körül, télen 8 fölött valamivel. (zömében közúton) Sosem értettem a 10 liter körüli fogyasztási adatokat.... mármint másoknál

Szereztem a porlasztó elé egy benzinnyomás-kiegyenlítőt (un. angol csoda) egy bontott Fordból, de már nem építettem bele. Az automata hőmérséklet-szabályzós légszűrőbeömlőhöz is megvolt a 2105 légszűrőház, ez sem került már bele.
Egy 5sebességes váltó is sokat dobott volna rajta...

Arth · http://www.honlapuzem.hu 2009.09.11. 22:04:24

Gratulálok a cikkhez, nagyon szeretek efféle kalandokról olvasni

Austin (törölt) 2009.09.11. 22:05:16

király :)

blacklord 2009.09.11. 22:06:46

BB King most adott egy kurva jó koncertet itt Montreux-ben. :-)))
Amúgy szerintem is királyság volt ezt így megcsinálni, én szívesen olvasok ilyen értelmetlen buhera-projektekről! És kísérleti fizikus lévén melózva néha vannak nálam is jó megoldások... :-D

Jetfighter 2009.09.11. 22:59:50

Ez szép volt. És kitűnő olvasmány. Nem csak gépészeknek. Gratulálok.

Wober 2009.09.12. 00:00:43

Jó volt! (simi-simi)
És még a "lektorok" sem korrigáltak bele.

irmos 2009.09.12. 01:03:21

Köszönöm ezt a cikket,már majdnem öngyilkos lettem a sok szerencsétlen blogtól.Vissza adtad az életkedvemet!

Pic 2009.09.12. 01:33:09

Emlékeim szerint a Ladából tényleg volt gyári dízeles.

Ha jól emlékszem németországba vitték őket.

bit_vector 2009.09.12. 02:41:26

Nekem az a '98 november 17 nem akar stimmelni. Ahogy én látom ez a BMF KKVK laborjában volt mérve. Ott viszont csak néhány éve van (max 4) kint a műszerek mellett a számítógép. Ja, nem vicc, nagyjából még a kezem is felismerni vélem (4. kép) a farmer és a szatyor is kb. stimmel az asztal alatt, és éppen Méréstechnika laboron szenvedtünk tizenixmagammal egyetemben. Méghozzá valamikor most a nyáron (június közepe-vége). De ahogy hozza a véletlen, épp egy ilyen áramkört mért ott egy ember, épp egy ilyen oszcilloszkóppal... Vajon olyan jól sikerült az a Lada, hogy időutazásra is képes lett a gyorsasága által? Persze az is lehet, hogy készen volt ugyan, de most kellett gyártani egy képsort is és ez már egy újabb attrakció része, de illusztrációnak még jó... ;-)

üdv.

Juhdzsin 2009.09.12. 06:29:46

"a szarvasból készült Lada-kipufogó"
Ezen nagyot röhögtem... :D

Nagyon jó a cikk, gratulálok.

Énis egy ilyen ezerkettessel kezdtem az autós pályafutásomat, és egy 2105-össel vizsgáztam, azóta is tisztelettel adózom a hátsókerekes ladáknak. Ha tehetném, vennék is egyet hobbiautónak.
riszpekt!

mtk001 2009.09.12. 10:49:29

Szuper az írás !!!
Teljesen át tudom érezni az összes szívást és a kis eredmények feletti örömöt, illetve, hogy a kész cucc működött. (Szakdoli szempontjából, akár be se röffent volna.)

Nagyon komoly elhatározás volt a hengerenkénti befecskendezés egy LADA-val. Én biztosan max. központinak mertem volna nekifutni.

Gratula !!!

Ratnet 2009.09.12. 10:50:18

Beteg emberek.:-)
Ilyenkor kicsit örülök, hogy má' vén vagyok. Ugyanis anno még a 'csajokkal-Balcsira-utazásra' meg 'keresztben-autózásra' használtuk a remek és tökös kis 'Ezerpiciket', és eszünkbe sem jutott az efféle felesleges modernautóvá-kókányolás.

Invictus 2009.09.12. 10:51:54

Én is jártam abba az épületbe, régi szép idők. Mondjuk én nem lettem mérnök (rájöttem hogy nem nekem való), de a fősulit azért elvégeztem, a Kandós diplomám megvan dísznek. Azért kicsit tisztelem és irigylem pl. a cikkírót (akit talán személyesen is ismertem egyébként, bár nem közelről, 97-ben végeztem, de ha jól sejtem ő maradt 4. évre és úgy lett 98-as).
Egyébként lehet hogy értelmetlen a projekt de tudtommal azóta a Lada is megcsinálta az injektoros, katalizátoros (sőt Euro4-es) kockaladát, csak 10 évvel később. :) Elvileg Németországban is forgalomba hozható újonnan, volt is róla a TC-n hír (ha jól emlékszem a ruszkik is kezdik szigorítani az előírásokat, azért csinálták meg, nem azért hogy visszatérjenek vele a nyugati piacra, persze)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.12. 11:28:18

Mivel szoci autók a téma:
img232.imageshack.us/img232/2900/picture286s.jpg
Ilyen tényleg létezett? Hol árulták?
(Polski Estate Car, beszarok)

Jamesblond 2009.09.12. 12:44:34

Egy garázsban bakker... Ma meg elviszed a kocsidat a szervizbe és a típusodra szakosodott banda az autódra való gyári hibakereső rendszerrel és gyári alkatrésszel nem tudja orvosolni a bibit jó drágáért. Rengeteg ilyen van! (népítélet) Ügyesen összehozták a szakik. Gratula!

Jamesblond 2009.09.12. 12:52:08

@-= If =-: Heló én olyat láttam, amiben egy Zapi motor volt betéve. V miatt rövid, tök jól befért. A váltót nem tudom eredeti maradt-e közbetéttel. De kívülről nézve jól gyorsult.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.12. 12:54:57

@Il mio nome è Nessuno:
ja ja itthon is volt kombi polák sőőőőőőt kispolski kombi is van!!!!
durva .

Ada 2009.09.12. 13:36:32

Nekem egy 1987-es karburatoros Mazda B2000 esem van. Mennyibe fajna ezt atcsinalni injektorosra? Esetleg a Gyuri bacsi - Laci bacsi elvallana?

Kosz

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.12. 15:44:15

@Gyurma73: De ott a "kombi" kimerült abban, hogy kapott egy csomagtérfedelet, meg a padló alá rejtették a motort, nem?

Gulyás G 2009.09.12. 15:52:02

@bit_vector: "Nekem az a '98 november 17 nem akar stimmelni. "

Pedig stimmel. A kép 1998-ban, tükörreflexes géppel, színes negatívra készült, a papírképet a Tavaszmező utcában szkennelték be, szívességből.

A (minden bizonnyal helytálló) megfigyelésed talán inkább azt bizonyítja, hogy az eszközparkot és a módszereket illetően nem történt azóta radikális változás... :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.12. 16:04:27

@Il mio nome è Nessuno:
sőt a lengyeleknél létezik egy pár orrmotoros kispolski is!!!
a google vannak képek is.

Sákif za morro? 2009.09.12. 16:12:31

Nekem inkább kéne ez a Lada, mint egy bármilyen mai kiskocsi szervóval, ABS-szel, légzsákkal, anyámpicsájával.

Mikrobi 2009.09.12. 17:21:02

A szakdolgozatodra hányast kaptál? Mert ha jól értettem, ez volt az egész barkácsolás célja.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.12. 17:55:47

@Il mio nome è Nessuno:
sőt ilyen is volt.
http://www.126fan.pl/www/images/prototypy/126p%20Bombel%20i%20Kombi/126p-23[1].jpg

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.09.12. 19:57:22

Biztosan jobban ért ehhez, aki ezt összerakta, meg egy diplomamunkának jó is, jó sok adattal, meg érveléssel, de nekem az az érzésem, h ez messze nem a legoptimálisabb. Áramlástanilag végigvizsgálni, és úgy módosítgatni az átmérőket, meg a hosszakat... Itt csak össze van rakva. Ja meg az a megállapítás, h a befecskendezőnek látnia kell a szeleptányért, hát ez is elég érdekes, nemtom, van-e ilyen szabály, de a Yamahánál nem mindig tartják be, gondolok itt az új YZ 450F-re. Nézzétek csak meg a metszeti képét. (És ez is csak az áramlásokon múlik)

Ada 2009.09.12. 20:29:34

Kedves Gulyas G,

Valaszolnal a fejjebb feltett 2 kerdesemre, legyszives?

Kosz

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.09.12. 20:36:49

@Ada: Valószínű éppen az ilyen kérdések miatt nem adtak pontos nevet és címet. Hidd el, h magasabb fokú szakértelem szükséges egy-egy konstrukció megoldásához.

zöldi 2009.09.12. 21:06:45

Kösz Gusztáv, ez már nagyon kellett! Még írhatnál ilyeneket!

Gulyás G 2009.09.12. 21:40:51

@Ada:

Kedves Ada,

a cikk egyik mondanivalója éppen az, hogy gazdaságilag ésszerűtlen egy ilyen átalakítás. Ha jól emlékszem, annak idején bő 100.000Ft-ot költöttünk csak alkatrészre (98-as árakon), katalizátor és lambdaszonda nélkül. Plusz a hónapokig tartó mókolás a műhelyben - ez ma mindenképp milliós tétel lenne.

A másik kérdésedre a válasz: Gyuri Bácsiék 2-3 évvel azután lehúzták a rolót. Szomorú történet, ha megengeded, nem részletezném.

Üdv:GG

Gulyás G 2009.09.12. 22:11:55

@Il mio nome è Nessuno: "Volt ennek a Fiat vezérlônek valami EPROM-ja, ahol a jellegmezôket tárolta?"

Nem, nem volt. Az analog L-Jetronic a nevehez meltoan nem tul sok digitalis aramkört tartalmazott. A "finomhangolas" ellenallasosztok megvaltoztatasat es potik tekergeteset jelntette a gyakorlatban. A lambda-szabalyozo is egyszerü ketpont-szabalyozokent egy ellenallast söntölgetett.

Gulyás G 2009.09.12. 22:21:56

@Mikrobi: "A szakdolgozatodra hányast kaptál? "

Haaat...ööö...izee... :)

Triznyak 2009.09.12. 23:05:22

@boom2:
"1. teljesen értelmetlen volt az egész alakítgatósdi. Mert egy 1200-es 2101 LADA 2105-ös ÚJ karbival, opto-elektronikus gyújtással, teljes hosszon kicserélt 50-es kipufogó rendszerrel alapból Euro 3-as normának megfelel. Tény. Co alapjárat 0,39 HC 250(kopott motor) emelt fordulat Co 0,2
Rendes karburátorral Solex, Weber pedig még jobb értéket lehet elérni."

Nem lehet. Azaz, lehet, hogy ezeket az értékeket tudni fogja egy mezei karburátorral is, de ettől még nem lesz euro3. Amiről általában nincs szó az a nitrogénoxidok, ezt gyakorlatilag a zk-n sem mérik, de alapvetően a szabályozott keverékképzésű katalizátoros motoroknál ez az elsődleges szempont. Lehet karburátorral nagyon alacsony CO-t/HC-t produkálni, de akkor egekig szökik a NOx-ok mennyisége. A lambdaszondás szabályozásnak éppen az a lényege, hogy a keveréket abban a szűk "ablakban" tartsa, ahol a legalacsonyabb a NOx-ok mennyisége. Ilyenkor viszont magasabb a CO és a HC, amiket a katalizátor kezelni képes, ezért /is/fogyaszt többet országúton.

Triznyak 2009.09.12. 23:12:24

@Ada:

"Nekem egy 1987-es karburatoros Mazda B2000 esem van. Mennyibe fajna ezt atcsinalni injektorosra?"

Ehhez nem kell sokat elmélkedni, az a motor létezik hengerenkénti befecskendezősben is, pl. a 626-osban. Kell keresni egy ilyet bontóban és ráépíteni.

Triznyak 2009.09.12. 23:18:27

@Gyurma73:

"ittt talán jobban látszik:
www.126fan.pl/www/historia_i_prot.htm"

Melyik az elől motoros? Én csak farosokat látok ezen a linken.

Szsrobert 2009.09.12. 23:46:12

@Gyurma73: Judapesten, persze.
Nem vagyok én mazochista dugóban araszolni.
Elég volt a rakparton, és Budán. Akkor is 6,5l-re jött ki.

Ada 2009.09.13. 06:17:55

@Triznyak: Látom, hogy valóban képben vagy...Erre a járgányra felhasználható a 626-os alkatrészeinek 90%-a...
Azért is érdekelt az átépítés tétele, hogy össze tudjam hasonlítani egy esetleges motorcsere tételével.
Máskülönben az autóval elégedett vagyok, csak zavar, hogy nagyon büdöset pufog ki.
Új autót nem tudok venni a jövőben sem, elég kiadás fenntartani 1 személyautót meg 1 pickupot...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.13. 06:38:35

@Triznyak:
kombit mutattam az elöl motorosra a google javasoltam,vannak nekem is képeim róla de ide nem lehet beszúrni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.13. 06:40:46

@Szsrobert:
"Elég volt a rakparton, és Budán. Akkor is 6,5l-re jött ki. "
dízel motort építettél be???
úgy könnyű.
Amúgy semilyen benzin motoros kocsi nem tud 6,5 et fogyasztani a dugóban araszolva.
még az ezres suzuki sem.

dennisthemenace 2009.09.13. 09:03:03

@Il mio nome è Nessuno:Valami rejtelmes okbol nem hoztak be hozzank,ugyanugy,mint anno a Dacia kombit.A gyori Vagongyarnak volt egy uzemi mentoautoja,gondolom,a gyartol kaptak.(Tenyleg,hova lett?)

pet77 2009.09.13. 09:28:43

13 literről 10-re csökkent a fogyasztás...

Átalakitás előtt 9 lehetett...

Nagy ötlet,mondhatom!!
A legegyszerűbb egy akkori bontott 1.3-as swift komplett rendszerét átültetni lett volna!
Igaz, az nem hengerenkénti,de a rendszer egységes lett volna, vélhetően a fogyasztás is 8 liter környékén alakult volna...

meakzs 2009.09.13. 11:18:23

@Gyurma73: Angliába az Oroszok gyári dizeles lada Nivát vittek eladásra, ugy hogy a dizel motor nem ál messze a ladátol.

Triznyak 2009.09.13. 11:34:08

@Gyurma73:

Aha. Sajnos félreérthető amit írsz, miután nem használsz írásjeleket. :-(

Triznyak 2009.09.13. 11:36:10

@meakzs:
Azoknak a motoroknak semmi köze a Ladához, meg az Oroszokhoz, egyszerűen megvásárolták a kész motorokat, többségében a PSA-tól.

Rocko- 2009.09.13. 11:38:04

@Triznyak: de, használ írásjeleket, van pont is és vessző is.

Triznyak 2009.09.13. 11:43:24

@pet77:

Félreérted a dolgot, biztosan lett volna jobb megoldás is, _de nem erről_ szól a történet!!!
A fogyasztást saccolgatni meg teljesen értelmetlen, valószínűleg egyik rendszerrel sem lenne generális a különbség.

Triznyak 2009.09.13. 11:56:24

@Rocko-:

"kombit mutattam az elöl motorosra a google javasoltam,vannak nekem is képeim róla de ide nem lehet beszúrni."

Szerintem:
- A kombit mutattam, az elől motorosra a Google-t javasoltam. vannak nekem is képeim róla, de ide nem lehet beszúrni.-

Az eredeti formájában az ellenkezőjét is jelentheti a mondat.

Mielőtt Gyurma73 felkapná a vizet, ebben sem rosszindulat, sem sértő szándék nincs a részemről!!!!!!!!! :-)

Triznyak 2009.09.13. 11:58:58

@Triznyak:

Bakker.

"vannak nekem is..."

Vannak..... (ha már szőrt hasogatok)

Suttora 2009.09.13. 12:13:55

Nem lehet véletlenül ezt a szakdolgozatot letölteni valahonnan? Szívesen elolvasnám az egészet is.

gigabursch 2009.09.13. 21:15:50

@chicho911:

Igen csak a gond az volt vele, hogy a kardán a dízel lényegesen magasabb nyomatékát nehezen vette (sűrűbben elnyíródott) és szervó kormány hiányában az eleje mivel nehezebb volt a nehezebb motor miatt még nehézkesebb kormányzást jelentett. Később már került bele szervó is.

Ammúgy van a forum.index.hu-n egy Lada Nivás oldal, ott van pár link. El lehet csodálkozni. Főleg azon, hogy mennyi fasz van a döntéshozó(in)k között, és emiatt mennyi jó Nívát nem lehet behozni hozzánk, míg mindehovás máshova igen.

(forum.index.hu/Article/showArticle?t=9116013)

bit_vector 2009.09.13. 23:39:31

@Gulyás G:

Hát erre nem tudom mit mondjak, talán azt, hogy sok a véletlen egybeesés :)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.09.14. 09:04:25

a fogyasztást 13-ról 10-re nem az injektor vitte le, hanem azt hogy generálozták a motorblokkot.

egy lada alapból nem fogyaszt 10-nél többet, csak ha lötyögnek a dugattyúk a blokkban.

alapból a lada 9-et eszik. tehát az injektor még 1 literrel emelte is a fogyasztást.

egyébként lada fogyasztása simán levihető 7 liter környékére is.

junkie 2009.09.14. 09:33:35

@Gulyás G:
millios tetel egy injektorosra alakitas? bruhaha.. en iden alakitottam at a skodat kozpontisra (Bosch Mono-Motronic), 60 ezer forintbol megallt, uj AC, uj trafo, uj csovekkel, es nekem egyedul garazsban netto 8 ora volt motor leallitastol injektorral inditasig.

mtk001 2009.09.14. 10:15:48

@junkie:
Katalizátor és hengerenkénti befecskendezés, ami azért nem ugyanaz ...

Én is inkább központi csináltam volna, de ez egy szakdoli témája is volt, ahol azért a szakma erősen befolyásolta a döntést, nem csak a célszerűség.

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.09.14. 10:44:09

Kitartóak voltak a mesteremberek és csak összehozták, amit elterveztek. :)

Tzl 2009.09.14. 10:56:01

@Gulyás G:
És a tankhoz nem nyúltatok? Jó 10 éve a bogaramat alakítottuk át k-jetronikra, de a legnagyobb szívás az volt, hogy jobbos kanyarban mindig levegőt szívott az AC és leállt a motor.
Végül teljesen át kellet alakítani a tankot.
Igaz a bogárnak nagy, lapos tankja van, míg a ladának keskeny magas.

Szóval én átérzem a cikket 100%-osan. :o)

junkie 2009.09.14. 13:53:56

@Tzl: ezzel a problemaval en is talalkoztam, de a megoldas ennel egyszerubb: hasznald a gyari AC-t, ez pumpalja a benzint egy pufferbe (3 decis henger), a nagynyomasu meg ebbol a pufferbol sziv es ebbe folyik vissza. a gyari szivornyanak meg csak annyit kell tolnia amennyi effektive fogy.
a gyarilag injektoros faros skodakon is igy van.

Tzl 2009.09.14. 16:07:44

@junkie:
Ez valóban ötletes megoldás. Így nem is kellett volna két csövet behajtogatni a tank meg a motor közé. :o)
Viszont ebből a három decis tartályból hogyan megy ki a belekerült levegő? Van a tetején egy automata légtelenítő?
És nem melegedik fel ez a három deci benzin ahogy a nagynyomású szivattyú keringeti körbe-körbe ész nélkül? A k-jetronicnak elég brutális a szivattyúja, mert 5 bár körül volt az üzemi nyomása.

W123qp 2009.09.14. 16:21:44

Higany:

Eccer-kéccer engem is kivert ott a víz...
Bár ott nem is annyira már, mint Travoltánál! :-P

MaLac 2009.09.14. 16:54:18

Ha rádobnának egy ötös váltót, menne még bőven lejjebb az országúti fogyasztás is.

MaLac 2009.09.14. 17:03:00

@Tzl: Tankot szét kell flexelni, pár függőleges lemezzel elosztani 4-5-6 felé, alul felül fúrni rá megfelelően kis méretű lyukakat és akkor kanyarban is mindig lesz benzin. Arról ne is beszéljünk, hogy Opel Kadettben van pl. külső és belső AC pumpa változat is, bontóból fillérekért megkapod.

junkie 2009.09.14. 19:40:58

@Tzl: termeszetesen van visszafolyo a tankba a pufferbol, azt nem uszod meg :)
viszont igy nem tankbol-tankba kering a benzin kozvetlenul, es nem kell felni attol hogy ha egy pirinyo bubit felkap akkor ledadog, mert a puffer mindig tele van, es nem lotyog el a benzin a szivocsotol soha. ezt a pufferes 2 AC-s megoldast egyebkent versenyautokban is hasznaljak.

Tzl 2009.09.15. 10:20:36

@MaLac: Köszi, de már duplán nem aktuális mert, mint írtam sikerült megoldani, másrészt már 8 éve nincs meg a kocsi sem. :o)
Amúgy hasonlóan csináltuk meg mi is: a tank aljára, a szivócső fölé hegesztettünk egy kb fél literes edényt, alul felül kicsi lyukkal, és a visszafolyó is ebbe az edénybe ment bele.
Nagyjából így működik a gyári is, csak ott nem lyuk van az edény alján, hanem egy visszacsapó szelep, a visszafolyó benya pedig szökőkútszerűen spriccel bele, hogy könnyebben felkapja a szivattyú.

@junkie: Így már világos. Csak amennyire zsúfolt lett a bogár motortere, kizárt, hogy belefért volna még a puffertartály, meg a szivattyú. Ráadásul a gyári AC helyére ment a bemelegedés szabályzó.

Mindegy, régi szép idők... :o)