Kreatív káosz a trópusi álomban

  2009. augusztus 23. - Koncz_János Címkék: indonézia

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Gázt neki, hadd piruljon!
2014-07-15 16:32:56

Figyelem! Az út paraméterei miatt személygépkocsival nehezen járható! Behajtás csak saját felelősségre!

Ne baszakodj a sorssal! +18
2014-02-01 18:02:05

Egy kellemes nyári napon négy rokonszenves ausztrál diák meglóg a suliból, bedobják a szörfdeszkát meg a

Időutazás nyolcvan DeLoreannel
2011-06-17 07:00:00

Alapvető spirituális tapasztalat, hogy a világon minden mindennel összefügg – ez teszi rejtelmessé

Tedd meg, értük
2011-02-23 12:08:45

Vagy ötszáz soros ódát írok erről a pár másodperces szpotról, vagy semmit. Inkább semmit, Önök anélkül

Átlagos forgalom Kután

Lássuk először a térképet: Indonézia több mint tizennyolcezer szigetből áll. Ezek tekintélyes része persze csak kisebb-nagyobb sziklaszirt, de a sokféle népet és törzset nagyjából egy nemzetté kovácsoló ország alapterülete így is 1 900 000 négyzetkilométer, a lélekszám pedig nagyjából 250 millió. A népesség több mint 60 százaléka Jáva szigetén él, ahol elég nagy a zsufi, de a jelek szerint jól bírják, mert pár évtizede volt egy szigeteken szétköltöztető kormányzati program, ami igen kevés sikert hozott. A jávaiak inkább maradtak az ő Jávájukon, amelyen egyébként a főváros, Dzsakarta is található.

Ahogy az iskolában is tanultuk, Indonézia monszun-éghajlatú trópusi ország, hiszen az Egyenlítő két oldalán fekszik, hidat képezve az ázsiai és az ausztrál kontinens között. Ráadásul egy igen aktív tektonikus törésvonal mentén, ami földrengéseket és vulkánkitöréseket jelent az álmoskönyv szerint, így a szigetvilág minden értelemben forró hely.

Korán-idézet arab írással egy jávai iskola falán

A lakosság 88 százaléka muszlim vallású, de ezen belül sokan világias beállítottsággal élik az életüket, az indonéz iszlám egyébként is elég távoli rokona a roppant szigorú talibán vonalnak. Nehéz összevont szemöldökkel folyton Allahra gondolni és a gyaur kutyák elleni szent dzsihádra készülni egy olyan országban, ahol mosolyog a Nap, túltelített színű virágok díszlenek a bokrokon, a fákról mannaként hullanak a mézédes gyümölcsök, és úgy ring a nők csípeje, ahogy csak egy női csípő ringani tud. Mindamellett az iszlám terrorizmus létezik, épp pár hete lőtték le a legkeresettebb főterroristát a kormány speciális egységei.

Ha Indonézia szóba kerül, az emberek 99 százaléka Bali szigetére gondol, pedig, és ezt fontos tisztázni, Bali több szempontból is kivétel. Először is: a betelepültektől eltekintve nem iszlám, hanem balinéz vallású indonézek lakják. A balinéz a hindu vallás helyi változata, ami, kell-e hangsúlyoznunk, gyökeresen eltér az iszlámtól. Mások a szokások, más a viselkedési kódex, még a konyha is különbözik, például a balinézek egyik nagy kedvence a babi guling, a zsenge húsú sült malac. Másodszor: mivel Bali a turizmus központja, talán még a jávainál is nagyobb a nyüzsgés. A külföldről beáramló bevételek miatt magasabb az életszínvonal, és magasabbak az árak is, mint a kevésbé vagy egyáltalán nem frekventált szigeteken. Ugyanakkor a mi témánk, a közlekedés szempontjából Bali tökéletesen illeszkedik Indonézia többi részéhez.

Zöld jelzésre várva. Motoros-falanx Jogjakartában

Az indonéz közlekedést a legtöbb forrás veszélyesnek, néhány elemében már-már horrorisztikusnak minősíti, de azért nem kell rögtön betojni, a helyzet korántsem ilyen rossz. Mondjuk, aki közlekedett Indiában vagy Vietnámban, azt már nehéz bármivel is meglepni, így helyből átugorja az indonéz akadályokat. De teszek egy kevésbé nagyképű megállapítást: az indonéz közlekedés semmivel sem rosszabb, mint a magyar, csak más. Ha ezt a másságát megértjük, gyorsan tudunk adaptálódni a körülményekhez, és rövidesen élvezni fogjuk az egészet.

A kulcsszó, mint gyakorlatilag egész Délkelet-Ázsiában: a KREATÍV KÁOSZ. Ez azt jelenti, hogy vannak ugyan KRESZ-szabályok, táblák, itt-ott még útra festett jelekkel, forgalomirányító lámpákkal is találkozunk. De mindez nem nagyon számít – legfeljebb a rendőrségi helyszínelőknek, akik a baleseteknél ezekre hivatkozva rögzítik az aktuális tényállást. A jogosítványhoz nem kell vizsga, csak pénz: meg kell vásárolni a dokumentet a rendőrségen, és ha van hozzá gép, már repeszthet is az indonéz. Így azután mindenki nagyjából úgy közlekedik, ahogy akar, ahogy tud, és ahogy sikerül neki. Ez első pillantásra valóban kaotikusnak tűnhet, de e pezsgés-fortyogás mélyén rend van, a forgalmi helyzeteket sorban megoldják, a járművek haladnak és többnyire célba érnek. Ha a közlekedés aktív résztvevőjeként nagyobb baleset nélkül szeretnénk megúszni a nyaralást, három alapvető dologra kell figyelnünk, de ezekre nagyon.

Szlalom a tegallalangi országúton. Az utasra kötözött gyümölcsök neve durian. A durian büdös, de finom

Az első, amiről SOHA, egy pillanatra sem szabad megfeledkezni, hogy Indonéziában BALRA TARTS van, tehát a járművek jobbkormányosak, és az út bal oldalán haladnak, éppen ellenkezőleg, mint Magyarországon. Ezt egyébként meglepően gyorsan meg lehet szokni, miként egy olyan autó terelgetését is, ahol minden kart és kapcsolót az ellentétes oldalon találtunk. Ha az első félórát túléltük (ami azért elég lázálom-szerű az indonéz zsufiban), a sokktól megszabadulva egyre magabiztosabbak leszünk, a végén akár már túlzottan is – na akkor kell igazán vigyázni. Nem is a nagy forgalom a veszélyes ilyenkor, inkább az alsóbbrendű utak, ahol hajlamosak vagyunk elmélázni, és átandalogni az általunk megszokott oldalra. Relaxált krúzolásunknak egy kanyarból hirtelen felbukkanó busz vagy teherautó vethet véget, de már az is elég kellemetlen, ha elütünk egy gyanútlan helybéli motorost. A másik veszélyforrás a kereszteződésekben való kanyarodás, amikor az ember hajlamos ugyancsak az út általa megszokott oldalát megcélozni, hasonló következményekkel. Jó módszer, ha egy rutinos útitárs ül mellettünk, aki éberen figyel, és azonnal szól, ha sávot vagy oldalt tévesztenénk.

A másik, amit folyamatosan észben kell tartani, az EGYETLEN SZABÁLY, amit nagyjából mindenki figyelembe vesz: a nagyobb és erősebb járműnek jobb utat engedni, úgyis utat tör magának. Ez az elv nem mutatkozik meg olyan kétségbevonhatatlan és brutális formában, mint Indiában, de Indonéziában is ez a közúti közlekedés alapja. Ebből ered, hogy zsúfolásig tömött autóbuszok és a tengelytörés határáig megrakott teherautók fék helyett a dudát használva törtetnek át a forgalmon, amíg csak esélyt látnak, hogy a többiek elegendő szélességű rést tudnak nyitni nekik. Az autósok határozottan érvényesítik a méretükből fakadó előjogaikat a folyton furakodó robogósokkal szemben, pedig robogóból sokkal több van, mint autóból. Nyilván a robogósok is leszorítanák a bicikliseket, ha lennének, de a hegyes-völgyes Indonéziában a drótszamarak a gyarmati időkben erős holland kulturális hatás ellenére sem szaporodtak el. Tiszteljük a nálunk nagyobbakat, bánjunk határozottan a nálunk kisebbekkel – és máris egészen jól beleilleszkedtünk az indonéz utak ritmusába.

Ritka pillanat: mindenkin van bukósisak

A harmadik dolog a robogó. Mivel az országutak keskenyek és sok helyen zsúfoltak, és mivel korántsem telik minden családnak autóra, a legelterjedtebb közlekedés eszköz a kismotor. Ezt lehet a legolcsóbban fenntartani, ezzel lehet a legjobban haladni, így robogója szinte mindenkinek van, turistaként is megfontolandó a használata. Ám tudomásul kell venni, hogy a robogón bolyongó külföldi komoly balesetveszélynek van kitéve. Ha gyakorlatlan, balesetbe keveredhet olyan forgalmi helyzetben, amit a helyiek egymás közt csípőből megoldanak. És nem elég, hogy esetleg összetöri magát, ha ő volt a hunyó, lehet, hogy még jól meg is verik. Egy felmérés szerint a legtöbb turista Indonéziában motorbalesetekben hal meg, vagy szerez súlyos sérülést. Nagyon figyeljünk, ha robogózunk! Tartsuk észben, hogy Balin például mindössze két olyan magánkórház van, amely megfelel az európai igényeknek, és a mentőszolgálat olyan fejletlen, hogy a sérülteket gyakran taxival vagy személyautóval viszik a baleseti sebészetre – sokszor az a sofőr, aki a baleset másik résztvevője volt.

Ugyanakkor Indonéziában motorozni, amellett, hogy nagyon praktikus módja a közlekedésnek, hatalmas élmény is, Nincs szebb, mint a kis falvakat összekötő kanyargós mellékutakon, pálmaültetvények, és rizsföldek között tekeregni, és nincs izgalmasabb, mint a nagyvárosi tömegben együtt úszni az utakat ellepő ember- és gépáradattal. Én itthon nem motorozok, de Indonéziában járva pár napra robogóra pattanok, és élvezem a tájat, a forgalmat, meg az adrenalint.

Motort bérelni Balin a világ legegyszerűbb dolgai közé tartozik

Hogyan jutunk saját használatú járműhöz Indonéziában? Természetesen úgy, hogy kölcsönzünk egyet. A konfúz forgalom ettől sokakat visszatart, másfelől viszont a barátságos árak igen-igen csábítóak. Mindenképpen legyen nálunk nemzetközi jogosítvány, mert a bérbeadók ugyan nem kérik, a rendőrök igen.

Az autó típusától, állapotától, a kölcsönző cég üzletpolitikájától függően nagy a szórás, de némi alku után simán hozzájuthatunk napi három-négyezer forintért egy közepesen leharcolt Suzuki Samurai-hoz; a duplájáért pedig akár hétszemélyes kisbuszt is bérelhetünk. Az összegben nincs benne a kaució. A biztosítás általában benne foglaltatik, de azért kérdezzünk rá, nehogy kellemetlen meglepetés érjen bennünket, ha balesetet szenvedünk, pláne ha okozunk. Tankolni természetesen nekünk kell, az autót nagyjából annyi üzemanyaggal a tankjában várják vissza, amennyivel elvittük.

A robogókkal még egyszerűbb a helyzet. Forgalmasabb turistacentrumokban, például Kután, ahol a népek még a toalettre is robogóval járnak, minden sarkon van legalább egy kölcsönző, de bármelyik szálláshelyen percek alatt szereznek egyet, méghozzá olyat, amilyet kérünk. Napi ezer-kétezer forintért annyit motorozunk, amennyit akarunk, az üzemanyag persze nincs benne az árban. A hülye külföldinek szívesen hoznak csilli-villi, automataváltós, viszonylag erős darabokat, hadd boldoguljon az indonéz utakon az istenadta.

Benzint nemcsak a kutakon lehet kapni, hanem az országutak mentén is. Általában pillepalackokban vagy italosüvegekben árulják kimérve, vegyesboltok, kifőzdék, de sokszor magánházak előtt, házilag barkácsolt faállványokon. Jól jön az a kis keresetkiegészítés. Jáván valamiért az Absolut Vodka üvege a menő mostanában, egyébként pedig ahány ház, annyi szokás. A házibenzin gyakran olcsóbb, mint a benzinkúti, állítólag komoly csempészhálózat dolgozik szorgalmasan és motiváltan, hogy az ár versenyképes maradhasson.

Akinek semmi kedve autót vagy motort vezetni Indonéziában, egyáltalán ne essen kétségbe, mert van egy nagyon jó hírünk. A taxi olcsó, az egész napra vagy akár egész hétre bérelhető sofőrös autók pedig alig drágábbak, mint a sima bérkocsik. És hát végső esetre van némi tömegközlekedés is, hardcore világvándoroknak. Ezeket az opciókat a következő részben tárgyaljuk ki részletesen, és megismerkedünk majd az indonéz utak minőségével, valamint a rajtuk jövő-menő, Európában teljesen ismeretlen autótípusokkal, pihenésképpen pedig ellátogatunk Bali leghírhedtebb diszkójába, a Bountyba.

Miért (ne) menjünk Indonéziába?

Az egyszerű válasz, hogy azért, mert ott van. A hosszú válasz már nem is lényeges eme taosita mélységű bölcsesség után, de azért fussunk neki azok kedvéért, akiknek ennyi nem elég. Ám akkor legyünk figyelemmel a másik oldalra is, ugyanis nyilvánvalóan legalább annyi érv szól amellett, hogy Indonéziába menjünk, mint amellett, hogy megüljünk itthon a fenekünkön. Éppen ezért két csoportba gyűjtöttük az érveket, tessék választani.

Pro

Kontra

Addig se vagyok itthon, politikától meghülyített, gazdasági válságtól frusztrált honfitársaim között.

Mindenütt jó, de legjobb otthon! Mire való ez a nagy jövés-menés?

Más kultúrákkal ismerkedni, új ismerősöket szerezni fejleszti a személyiségemet, tágítja a horizontomat, növeli a toleranciaszintemet.

Még a sumérok előtt az is magyar föld volt. Majd ha újra Magyarországhoz csatolják, és nem kell útlevél, na, akkor talán, esetleg. Én nem megyek oda, ők se jöjjenek ide.

Egész évben jó meleg van, látványosak a viharok, a trópusi napsütés jót tesz a téli depressziómnak és segít D-vitamint képezni.

Kurva meleg van, és folyton esik az eső, ha meg süt a Nap, melankólia helyett melanómát kaphatok.

Az indonéz emberek nagyon kedvesek és segítőkészek, könnyű új barátokat szerezni.

A sok köcsög csak arra hajt, hogyan vágja át és vegye le minél jobban a pénzes turistákat, hát hiányzik nekem az örökös alkudozás?

A jól behűtött Bintang sör finom.

Csak azt a szar, híg Bintang sört lehet kapni.

Gyönyörű tájakat, vulkánokat, rizsteraszokat, templomokat csodálhatok meg, felejthetetlen naplementéket láthatok.

Ott van minden az interneten, havi négyezerért nézegethetem, amíg a szemem bírja.

Új ízeket, egzotikus fogásokat kóstolgathatok.

Nem tudom, mi az a nasi goreng, de hétszentség, hogy nem jobb a paprikás krumplinál.

Megtanulhatok szörfözni, vagy legalább megpróbálhatom.

A nagy hullámok miatt még strandolni se lehet.

Megtanulhatok búvárkodni, és lélegzetelállító helyeken merülhetek.

Nem vagyok én hal!

Gyönyörködhetek a balinéz lányok bájos mosolyában és/vagy a balinéz fiúk szálkás hasizmaiban.

Magyar nőnél nincsen szebb, a magyar férfi meg lehet, hogy nem szép, de okos.

Friss élményeimmel barátaim látásmódját is fejleszthetem.

Nemrég járt ott a szomszéd, csak nem adom fel neki a labdát azzal, hogy utánozom? Így is akkor arca van, mint az egyiptomi szfinxnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr61331343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.08.23. 16:10:48

Pro: inkább basszon el egy teherautó miközben az óceánban félmeztelenül strandoló bali nők seggét bámulom a motorról minthogy hátulról belerontok egy kivilágítatlan traktorba éjjel kettőkor Bivalybasznád határában.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.23. 16:10:54

De legalább sisakot vesznek. Mondjuk ettől még nem motoroznék ott, nulla helyismerettel, balra tartssal, durva forgalommal. Érdemes Londonban gyakorolni előtte, ott legalább bocsánatot kérnek, ha átmennek rajtad:)

Hank · http://www.netconcept.hu 2009.08.23. 16:21:25

Imádom azt a helyet :o)
Ott vezetni egyébként számomra egyszerűbb; mint itthon. No rules.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.23. 16:56:04

Jártam már Indonéziában, Vietnámban, Indiában, EGyiptomban.
Mindegyik országban elég szörnyű a közlekedés, nekem koránt sem voltak ennyire pozitív benyomásaim.

Indiában egy 90 km-es úton 2 súlyos balesetet láttam, egyik alighanem halálos lehetett (egy Maruti fél elejét bontotta le az ülésig egy kisbusz).

Ez nem kreatív káosz, hanem inkább lutri, ahol az alapvető életösztönt se nagyon látni az embereknél.

Indonéziában is többszáz kilométert vittek autóval, ott valamivel jobb volt a helyzet.

Sokan azt felejtik el, hogy ez a szabálynélküli közlekedés egyrészt az átlagsebességet hosszabb távon jelentősen csökkenti (Indiában a négy óra volt egy olyan út, ami máshol másfél-két óra), másrészt ha megnézitek a baleseti statisztikákat, a legnagyobb arányban Ázsiában halnak meg az utakon, még így is. Főleg a motorosok.

Aki ennyire imádja, nem tudom, akkor is imádná-e, mikor éjjel hátsó világítás nélküli teherautók közt kéne mennie, vagy éppen kijönne egy vele szemben előzni, ami ott teljesen normális, és vagy sikerül lefékezned és lehúzódnod, vagy nem... persze nálunk is előfordul ilyen NÉHA, de ott ez a norma.

GyLovag 2009.08.23. 17:22:48

A haveromnak thai a felesége és amikor voltak Thaiföldön mondta, hogy ott rendszeres a forgalommal szembeni motorozás és csak centiken múlik lesz-e ütközés.
Viszont ott az utcán az erősen kopott házakhoz képest nincs szemét. Ez azért elég nagy különbség az itthonhoz képest.

Jabozeo 2009.08.23. 17:38:10

Jo erzes is a szabadsag!! Valaki nem szereti :-)

Ciro 2009.08.23. 17:45:23

Ha egyszerűen és röviden kellene megfogalmazni ezekben az országokban a szabályokat, akkor az így hangzana: mindig az előtted haladót figyeld. Tapasztalatom alapján így megy ez Törökországban, Indiában, Indonéziában és Kínában is. Nyilván a sebesség alacsonyabb, de kétségkívűl az is igaz, hogy jobban egymás mellett (és néha szemben) mennek a járművek, és ha baleset van, akkor az általában nem túl jó.
De eddig több alkalommal eltöltött időm alatt ezekben az országokban nem láttam balesetet, márpedig a közlekedők sürüsége nagyságrendekkel magasabb mint az európai országokban.
A bukó pl. Indiában is kötelező, de legutóbb egy hét alatt 2 azaz kettő emberen láttam, amit meg is értek, mert 90% páratartalom mellett 35 fok egész nap. Azt hiszem garantált lenne az agyvíz felforrása :)

Ciró

Link Elek 2009.08.23. 17:55:17

eltem 1 evet balin, en 1 mondatban foglaltam ossze az ottani kreszt:
mindenki elore figyel es ovatosan mozog oldalra:)

ami elotted tortent, ahhoz te alkalmazkodj, es annyira lassan mozogj oldalra, hogy a mogotted levok kepesek legyenek alkalmazkodni.

az idojaras balin nagyon jo. telen 29 fok, nyaron 31. erezheto a kulonbseg:) 35fok csak a szarazfold belsejeben fordul elo. tengerparton soha.
csajozashoz inkabb fulop szigetek, vagy thaifold ajanlott. bali szorfozesre, bulizasra, pihenesre jo.

lp58 2009.08.23. 17:55:51

a rendorok pedig utaznak a turistak megbuntetesere, es termeszetesen zsebre.
A vilag osszes foldreszen vezettem mar, de a legkorruptabb rendorokkel Balin talalkoztam.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.23. 17:56:03

@Jabozeo: Jó hír viszont, hogy II. József 1785-ös jobbágyrendeletével megszûnt a röghözkötés, ezért aztán akinek annyira tetszik a közúti oroszrulett, akár oda is költözhet.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.23. 18:01:33

@Ciro:
Az, hogy te mit láttál és hogy mennyi baleset történik, milyen összefüggésben van egymással?
Én meg láttam egy délután 90 km-alatt többet is.
Indonéziában 4 hetet dolgoztam, Vietnámban 5 hetet, Egyiptomban legalább 2 hónapot, Indiában 2 hetet.

Volt baleset mindenütt, még ha nem is feltűnően több, mint amennyit nálunk látok.
Ami sokkal fontosabb: legalább tízszer annyi volt a veszélyhelyzet és az olyan szituáció, mikor leginkább a szerencsén és nem a közlekedők tudásán vagy figyelmes vezetésén múlt, hogy nem lett baleset.

E36M3 2009.08.23. 18:10:45

Nem voltam még ezekben az országokban de a leírtak alapján egy katasztrófa lehet a közlekedés. Inkább a nyugati stílus és kultúra tetszik a közlekedésben:)

ratman_ (törölt) 2009.08.23. 18:17:30

"elég nagy a zsufi"
bocs, de ilyet szerintem csak nagyon meleg vagy nagyon modoros ember ír le.
azt is szoktad mondani, hogy vacsi meg pilcsi?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 18:22:30

jók kereső totalcar újságírók:-))
elmennek nyarlni ha már ott vannak leírják mit láttak.
de kár hogy nincs 1 millióm ilyenekre.

Hank · http://www.netconcept.hu 2009.08.23. 18:32:02

nem egy millió egy ilyen út; csak a repülőjegy drága. ha már ott vagy, felháborítóan olcsó. balin házat bérelsz 300e forintból. egy évre.

janper 2009.08.23. 18:41:20

@Gyurma73: tudod, mennyibe kerul egy harom hetes indiai ut, ha elore szervezel? Kb. 200000 forint. Repulojeggyel egyutt.

Persze nem kell otcsillagos hotelben lakni, ami ugyanolyan, mint barhol mashol a vilagon.

Indoneziaban egy honapi alberlet kb. 10 dollarbol megvan, kiveve Dzsakartaban.

janper 2009.08.23. 18:42:25

@Gyurma73: Ja, es fogadjunk, hogy van autod. :) Csomo ember utazasra kolti minden penzet. Egy fordfokusznyi penzbol a vilag minden tajat bejarhatod (=mindent, tenyleg...Rio, Kina, Indonezia, India, Parizs, Kanada, minden belefer.)

Koncz_János 2009.08.23. 18:57:17

Így van, ha már ott vagy Indonéziában, kevesebb pénzből, vagy max. ugyanannyiból kijössz, mint itthon. Motorbérléssel, éttermi kajákkal, egyebekkel együtt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:07:32

@janper: csak a repülőút minimum 700 ezer ft kétszemélyre tudod jakartából még 1000 km india kb félút odáig.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:11:34

@Gyurma73: szóval jakartából bALI 1000 km még:-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:12:42

@janper: a csomó ember lehet de nekik minimum két autójuk van stb.itt nem másokról volt szó:-)

EM (törölt) 2009.08.23. 20:21:38

Magát az országot én is imádtam, de hosszútávon ez a típusú közlekedés minden csak nem élmény, persze más ha valaki 1 hétre megy. Részemről diónyira zsugorodik az efajta utakon a gyomrom.
Balit nemcsak a kultúrája, hanem a közlekedése miatt sem tekintik igazán Indonéziának a lakosok. Bali az Bali. A közlekedés sokkal rendezettebb, civilizáltabb mint mondjuk Jáván. Aki csak Balit látta, az nem látta az igazi Indonéziát, hacsak nem több, mint 20 éve járt ott. Azóta olyan lett, amilyennek a túristák látni akarják, mint pl KJ.
Egyszer megtettem az utat Jáváról (Surabaya) kocsival+komppal Balira. Ez 5 évet jelentett az életemből, pedig 1 napon belül odaértünk :) Viszont 3 napra kb 10000 Ft volt egy 7 személyes autó sofőrrel+benya, aminek akkoriban 2 számjegyű volt literje...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:28:02

amúgy tudom hogy a világ 70 % án olcsóbb az élet de sajna egy átlag magyarnak egy balatoni vonatjegy is rengeteg pénz.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:31:36

Szóval fejenként min 350 az út amire még vagy 100 ezret elkérnek mindenféle költségre hivatkozva,% költöpénz ami lehet hogy tényleg nem sok.

balage28 2009.08.23. 20:35:42

@Gyurma73: a repjegy nem 350e/fő, csak ha balek vagy... ha kicsit odafigyelsz, akkor 200e (!) alatt meg lehet úszni - tudom, voltam. Ott pedig valóban "ajándék" az élet :))

balage28 2009.08.23. 20:37:32

@Gyurma73: rossz szervezéssel persze, hogy drága, de ha veszed a fáradtságot, és saját magad intézed a repjegyet, és a szállást, akkor már 300e/főből ki lehet jönni 2-3 hétre, plusz helyi költés.
Nem azt mondom, hogy olcsó, de próbálj meg europába elmenni 4 csillagos szállodába repülővel 2 hétre 300e-ből... nem fog menni.

balage28 2009.08.23. 20:38:56

lényeg a lényeg, aki tud menjen, és ott béreljen helyi sofőrt - megéri :))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:41:08

Szóval arról írni az átlag magyarállampolgárnak hogy mire vigyázzon Balin vicces. SZÓVAL Az ország 0,01%-át érinti a "probléma".lehet anyázni :-))

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:44:47

@balage28: "akkor már 300e/főből ki lehet jönni 2-3 hétre, plusz helyi költés" igazad van mi az egy 4 tagu családnak..nevetséges hogy már 1,5 millióból meg lehet úszni mindennel együtt.nem is értem minek megy a sok hülye balatonra.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.23. 20:49:42

"Nem azt mondom, hogy olcsó, de próbálj meg europába elmenni 4 csillagos szállodába repülővel 2 hétre 300e-ből... nem fog menni"
Görögország még európa??:-))

soleeroo 2009.08.23. 21:01:37

ujra irom a hozzaszolasom, mert tul hosszura nyujtottam. igy csak ennyit: orulok neki, hogy sokakban ellenerzeseket keltett a cikk, es megmarad indonezia (india, thaifold, vietnam, stb) olyanoknak, akik igazan tudjak elvezni az ELETet.

a tobbinek kellemes nyaralast a balcsin, horvatba' vagy merre is trendi mostanaban jarni... igazabol mindegy is.

soleeroo 2009.08.23. 21:05:09

ez lemaradt: akiknek megelhetesi gondjaik vannak, azoktol elnezest kerek, az elozo szarkasztikus hozzaszolas nekik semmikepp nem szolt!

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.23. 21:27:16

@soleeroo:
Az élet elég sokféle, van, akinek az az élvezet, hogy Ázsiában nyaral, van, akinek nem.
Az ellenérzés elsősorban a közlekedésnek szólt, nem a helynek vagy a turistáskodásnak ott.

Ettől függetlenül alighanem messze az átlag feletti jövedelemmel és vagyonnal kell rendelkezni annak, aki az életet ilyen formában akarja élvezni, és ez még csak nem is feltétlenül jelent azt, hogy megélhetési problémái vannak annak, aki nem szór ki 300e Ft-ot egy nyaralásra, pedig lenne neki.

kewcheg 2009.08.23. 21:27:17

Sajnos - még- nekem sem volt szerencsém az említett országokhoz,habár tisztában vagyok vele hogy szervezéssel,tapasztalattal nem elérhetetlen szinte senki számára(na jó bizonyos IQ felett) hogy eljusson ezekre a helyekre.Ugyanakkor pont a középkorú kis-vagy közép-gyermekes családok nem tehetik meg, és még nem is biztos hogy csak anyagi okoból.Igazi egzotikus országba (Irán,Szíria,Orosz Távol Kelet,a fentebb mondottak,)szerintem épeszű ember nem megy családdal.Vagy munkájából kifolyólag megy -általában- a családfő vagy tényleg hobbiból, de ehhez igen megértő családi háttér, kell.Ritka az olyan asszony aki ezt jó néven veszi,pláne hogy a pénz megy, nem jön,tehát nem munkából kifolyólag megy valaki.Akiket ismerek, és ilyen helyeken járnak, nem feltétlen gazdagok, de vagy szinglik,vagy kalandvágyó nyugdíjasok.(Na jó, előbbiből ismerek kettőt,utóbbiból egyet.)Aki mindenkit vinni akar, annak marad Ausztria, Svájc,stb. egyszóval a közeli drága kulturországok. Már évek óta tervezünk egy egy-kéthetes usa barátlágotást a keleti partra, de amíg a gyerekek kicsik, addig szóba se jöhet.Szóval aki nem utazott egyetemista ,meg egyedülálló korában, az jó nagy kihagyásra számíthat.Persze nyilván a kivétel akinél szarják a pénzt,és minden leszervezhető még akár nagyistól, bébicsőszöstől stb. is.Én csak Kubát bánom, ahová 87-88 körül ki lehetett volna menni kb. kéthavi fizetésből lengyel géppel.Volt olyan ismerősöm-nem merem állítani hogy 100%hiteles a sztori- aki azt állította, hogy Kubából valamilyen közbenső karibi transzferrel még az USa-ba is bejutott vízum nélkül...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.23. 21:42:00

Ja, jut eszembe a durianról: Indonéziában tényleg garmadában árulták az út mentén, én nem ettem belőle, nem tudtam leküzdeni a szagával kapcsolatos ellenérzésem.

A legtöbb hotelből ki van tiltva ugyanezért, a bejáratnál tábla van: NO Durian!

Egyszer itthon a háromszintes céges épületben kis híjján gázriadó lett, amikor egy vicces kedvű kollégám hozott egyet és jó poénnak gondolta, ha a céges étekezőben eszi meg. Az egész épületben még napokig olyan szag volt, mintha gázömlés lett volna... :)

Koncz_János 2009.08.23. 22:03:27

@Daily Shark:
Ehhe. Kevés euróoai vállaja be a valóban penetráns szaga miatt, de az indonézek imádják, és mivel viszonylag drága, igazi csemegének számít. Ha egy lányt meg akarsz hódítani, vegyél neki duriant... Nem vicc!
Egyébként a héja tele van hegyes, tüskeszerű kinövésekkel, ezért madzaggal körülkötik, úgy árulják, úgy szállítják. A héjon belül olyan gesztenyényi gerezdekre lehet szétszedni. Az állaga olyan, mint az egyhetes vizihulláé, de az íze tényleg finom, én legalábbis szeretem. :-)

Koncz_János 2009.08.23. 22:04:52

@EM:
Egy hétig jöttem-mentem Jáván, és egy évet fiatalodtam :-) Take it easy!

szaunas 2009.08.23. 22:38:34

Én viszonylag az elsők között voltam Balin (80-as évek) - piszok jó hely!!!
Akkor még Denpasarban nem volt ritka, hogy a városi forgalomban félmeztelen bennszülött nők siettek az utcán...
Kuta Beach-en laktunk pazar körülmények közt. Ott béreltünk egy Suzuki terepjárót: az irtó sok kölcsönző közül véletlenszerűen estünk be egy postának álcázott helyre. Ki voltak téve a fotók, hogy milyen kocsik közül lehet választani. Mi egy tűzpiros terepjárót néztünk ki. Hosszú alku után igen jól sikerült az üzlet. Mondtuk, hogy holnap reggeltől kell. Oda vigyük a szállodához? Nem, majd érte jövünk. Reggel érte mentünk, de közölték, hogy sajnos a piros az lerohadt, de van egy sárga. Húztuk az orrunkat, s ezzel újabb árengedményt kaptunk. Kifizettük a kialkudott összeget, mondták: OK, két utcával arrébb ott áll a kocsi, ez és ez a rendszáma. Kulcs? Ott van nyitva gép, le van húzva a teteje, a kulcs benne. Na, ez volt az átadás. Mentünk, ott állt a verda tökig tankolva, benne a kulcs. Elindultunk a Gunung Agung tűzhányóra. Semmi gond nem volt, bár az első fél órában igen oda kellett figyelni, hogy melyik sávba fordul be az ember. Jó volt. Este teletankoltuk, s a harmadik utcában letettük a szerkezetet. Lezártuk, viszem boldogan a kulcsot: itt vagyunk és a gép ott van. Hát a kulcsot miért hoztuk? Hát mert lezártuk. Menjünk nézzük meg, aztán viszlát. Valami baj van? kérdezték. Nincs mondom, de hát nem veszitek át? Minek? Ha baj lenne úgyis mondanád, a kocsi át van véve, gyertek holnap is, adunk még kedvezményt. Nade?... Csak nem gondolod, hogy én most elsétálok a harmadik utcára megnézni azt a kocsit, amit már láttam eleget akkor, amikor azt mondtad, hogy nincs semmi baja??? És ezzel lezártnak tekintette az üzletet. Na, én rendesen el is dobtam az agyam. No, ennyit a balinéz mentalitásról...

balage28 2009.08.23. 22:43:56

@Gyurma73: európa nyugati felére gondoltam - de azért ha belegondolsz, annyira azért nem áll messze a valóságtól, amit írtam (főleg, ha figyelembe veszed, hogy 4-5 csillagos szállodákról beszélek !!!, és nem buszos, görög apartmanos túráról...)

Abban viszont igazat adok, hogy egy 4 tagú családnak valóban nem kis tétel, és NEM ezen múlik, hogy egy ember, család "jó"-e.

Mindössze annyit mondok, hogy a közhiedelemben keringő számokhoz képest sokkal barátibb összegekért el lehet jutni ázsiába.

Más világ, más kultúra, látni kell(ene).

szaunas 2009.08.23. 22:56:55

@kewcheg: Figyelj! Amikor én voltam, akkor azt úgy szerveztük, hogy visszafelé Szingapúrban bevásároljunk! (akkor azért nem lehetett itthon még mindent megkapni...) Az volt a lényeg, hogy egy kis pénzt félre tettünk Szingapúrra. Ott alku után piszok olcsón (az akkor osztrák árak valamivel több mint feléért) lehetett megvenni a legújabb számitástechnikai cuccokat, videokat, kamerákat. Ott vettünk egy párat, hazahoztuk, eladtuk, és az egész út (Indiával együtt) NULLSZALDÓS volt!
Mondjuk Szingapúrban sehol sem adtak számlát, a mai napig sem értem, hogy mégis hogy tudtak olyan szédületesen fejlődni...:))))) S mi miért maradunk le egyre jobban a sok rohadt számlánkkal?
( a szingapúri vámosok annál udvariasabbak voltak, minél több és nagyobb csomaggal imbolyogtál a szuper-full-extrás repülőtéren, még itthon 3 órát cseszegettek a Román határon egy rossz farmert keresve...)

Igen, akkor az egy kitaposott út volt: Lengyel géppel Kuba szinte fillérekért, onnan bagóért irány Mexikó, Acapulco, Miami, New Orleans... S még a vámosok sem cseszegetettek amikor hazajöttél...

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.23. 23:55:06

@GyLovag: jartam en is ott, 1985ben, pont a marcos fele ramazuri idejen. mivel altalanos iskolas voltam, az fogott meg hogy mindenkinek van motorja ( akkor itthon sem kellett sisak kismotorra )es hogy nincs szemet ( ha az nekem feltunt akkor gondolhatjatok hogy tenyleg nem volt szemet )

amugy par eve lehetosegem lett volna kimenni, de annyira nem vonzott, jo nekem key westen meg ohaun az a par het az evben :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.23. 23:58:48

@soleeroo: en jartam a vilagban erre arra, de hogy indonezia azoke akik tudnak elni :))) probald inkabb key largot, acapulco beachet, santa monicat, vagy ha nem a vizparton vagy akkor vegas, monte carlo, vagy atlantic city, szep varos szerintem parizs, budapest, new york, st louis, san francisco, peking.

ennel sokkal tobb helyen is jartam, de ez igy rangsorolva a top.

aki tud elni irany indonesia --- :DDDD hat menjetek

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.24. 00:00:19

@szaunas: kuba az kimaradt nekem, ott nem orulnek a sasos utlevelnek :(

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.24. 00:03:29

@szaunas: bristol ban a royal portbury dockban vettem egy plazma tvt 500fontert, (ez akkor volt amikor nem hittek el hogy ilyen lapos es megis mukodik ) singaporebol hozta a matroz, allitolag nagyot kaszalt. en betudtam annak hogy agyonutott valakit erte, de aztan mikor jartam macaon akkor mondtak hogy itt meg draga minden , singaporeba kell menni olcso tech cuccokert.

szaunas 2009.08.24. 01:08:34

@visszakettopadlogaz: Szingapúrba vagy 30-an mentünk. A gépen összeírtuk, hogy ki mit akar venni. Az egyesített listát szétosztottuk: kinek 15 villanyborotva, kinek 20 óra, kinek 10 fényképező, nekünk 8 videokamera jutott, ezt kellet beszerezni. Mi elmentünk egy szaküzletbe az Orchard Road-on. Bementünk a mókushoz, hogy kéne egy ilyen és ilyen kamera. Előkapja, mutatja, mennyi? Mond egy számot, azonnal a szívedhez kapsz a You'r my Killer kilihegése közt, és enyhén orientálódsz az ajó felé, mire bemond egy sokkal kisebb összeget. Eljátszod, hogy már kapsz levegőt, de szarul vagy, felizgattad magad. Kérsz egy pohár vizet. erre enged néhány dollárt, de Te veszed az irányt az ajtó felé. Biztos, hogy utánad szól az utolsó árért, amire suttogsz egy még kisebbet, amitől valószínű hogy ő kap a szívéhez...
No, ekkor a két ár különbözetének közepében meg lehet állapodni. - Egyre.
Na jó, öreg, de mi van, ha 3 kell? No erre felcsillan a szeme, hogy ha 3, akkor az természetesen olcsóbb: ennyi. Á, az nem jó, mondasz valamivel kevesebbet. Elfogadja. Aztán bemondod az 5-öt, erre megint enged valamennyit, megkérdi, hogy készpénzben fizetnél? Igen. Ekkor van már bizalom. Mondja a menus, hogy csak 4 van raktáron, de elküld azonnal az ötödikért. Jó, de ha megy akkor most még 3-at hozzon, mert valójában 8 db kell, de csak ennyit fizethetsz érte, mert egy csoportnak viszed, és a megbízásod ennyiről szólt. Elfogadja az áradat, a csicskát indítja a nagyker(vagy mi)-be, te lerendezed addig a kialkudott mocsok anyagiakat, mire ő rögtön eléd tesz 2 sört, ami abban a melegben igen jó ajándék. A csicska késik, mondom vissza az egész, nincs annyi időnk, erre telefonál, sürgeti a csávót, nekünk meg kiutal még két sört. Aztán megvan a cucc, mindenki jóljárt, mi el a cuccal a hotelbe, más is hasonló taktikával beszerezte az árukat, szétosztjuk, elszámolunk, aztán jól van.
Sógorom két év múlva Bécsben ugyanazt a tipusú kamerát dupla áron vette (mondom két év múlva..) Itthon a majd 3-szorosáért el lehetett adni. Na, így jött be az Indiai, az Indonéz út ára.

Különben Acapulcot, vagy Atlantic City-t össze hasonlítani Kuta Beach-csel nem igazán érdemes, mert mindegyik másról szól. (pl Atlantic C.-t pl.: Las Vegassal lehet, de nem érdemes összevetni stb:)

huong 2009.08.24. 03:24:24

Koncz Janos: Kreativ kaosz.

A cim szerintem nem jo. Az, amit europai vagy mas nyugati(bb) szemmel kaosznak tartasz, az nem kaosz, hanem egy olyan rend, ami legfeljebb kaosznak tunhet egy nyugati szemeben. De jol kapisgalod, hogy megsem kaosz, hiszen "kreativnak" nevezed.
Valo igaz, hogy nehezebb felfejteni, mint a KRESZ alapjan / hellyel-kozzel/ autozo nyugatiakat. Eloszlaselmelet, kulturtortenet es stb alapos ismeretei kellenenek a nyugati vilagbol, hogy vegul le tudd irni a rendszeret annak, ami a feluletes nyugati szemlelonek kaoszkent jelenik meg.

h

huong 2009.08.24. 03:31:06

a "ritka pillanat, mindenkin van bukosisak" c. kepalairast komolyan gondoltad?
Es mi van azzal a keppel, amit kozolsz, es ott is mindenkin van bukosisak?
A rendorok mar komolyan buntetik a sisaknelkuli lovagokat.

Viszont nem latok maszkokat az embereken. Ott nem hordanak az utcan levegoszuro maszkot?

EgymasikTom 2009.08.24. 04:48:45

Koncz Janos: Rossz cim. Nincs ott semmi fele kaosz. Csak a mi, idiota KRESZ-el agyonszabalyozott magyar agyunk nem erti a szituaciot.
Bali meg egyebkent sem az igazi Indonezia. Bali-n mar regota atrendezkedtek az idegenforgalom szolgalatara. Sok minden a nyugati turistak igenyei szerint van.
Ha valami csodaszepet akartok latni,vagy tapasztalni akkor menjetek Kalimantan-ra(Borneo) vagy Sumatra-ra. Ott szinte ingyen lehet elvezni az eletet. Az emberek is teljesen masak, onzetlenul segitik a balfaszkodo idegent es nem tartjak a markukat a penzert.
A kajajuk meg szerintem allati jo.Sokkal egeszsegesebb mint a magyar zsiros, paprikas etelek. A durian meg akkor is jo!:)
Ha meg valaki a csajok miatt megy oda, akkor sem fog csalodni.Szepek, kedvesek es szeretik a bule- (feher-) fiukat.
A felesegem (7 eve)Pekanbaru-bol, Sumatra-rol valo. Ott pl. meg jogositvany sem kell az auto vezeteshez. Nincs biztositas sem. Ha nagyritkan tortenik egy baleset, akkor nem olik meg egymast az erintettek, hanem osszejonnek, nagy zabalasok kozepette helyrehozzak az autoikat aztan minden megy tovabb .Szerintem van mit tanulnunk toluk a kozlekedest illetoen.
Sampe Jumpa Temantemanku. Met Malem.
(formalis elkoszones, annyit jelen: viszlat barataim. Jo ejszakat.- Bahasa Indonesia, az indonez hivatalos nyelven.)

EgymasikTom 2009.08.24. 04:55:34

huong: Ott nincs szukseg maszkra, de Java nagy reszen es Jakarta-ban olyan szmog van ,hogy biciklit lehet neki tamasztani.

bigpond 2009.08.24. 05:17:04

@Daily Shark:

azert azt ne feledd, h a durian a gyumolcsok kiralya! legalabbis en igy hallottam.
mar tobbszor probaltam megtanulni szeretni (mint a tonicot) de nem ment, mindig hanyni akartam tole. az ize is olyan mint a szaga, olyan haanyaas izu.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.24. 05:49:59

nem szeretem azokat a helyeket ahol mindenki a penztarcamra utazik es a rendorok nem legalabb 100kilosak, _ azsia es romania kilove _tovabba ahol olyan allatok vannak akiknek en potencialis vacsora lehetek _ fekete africa elhullot _ tovabba ahol a nepesseg 80szazaleka nem felbevagott es kiegyenesitett olajoshordobol epult hazban lakik es az emberrablas kulon iparag _ del amerikanak annyi _ szoval jartam en sokfele, de - reszre hajlas nelkul - amerikaban minden megvan. vegasba epp ket hete voltam, amugy 5 ora ide kocsival, hawaii csodaszep hely es 5 ora repulovel, mashova meg nem kivankozok. antarktisz 2 het tulelo tura? hat hulye vagyok en??? a tizedebol vigan elvagyok ugyanennyi ideig ohaun, es akkor iszok hideg budlightot amikor csak akarok :)

azsia meg ezeken a helyeken nem foglalom a szallodai szobat kivancsi tarsaim elol:)

semmicico 2009.08.24. 09:02:36

Bali csodálatos hely, ez nem kétséges. Az emberek annyira kedvesek itt és a vendéglátást olyan színvonalon csinálják, amit nehéz elképzelni.

Én nem javaslom, hogy kocsit/robogót bérelj és vezess. Egyszerűbb egy kocsit sofőrrel bérelni, pláne, ha ismeri a szigetet és körbemutogatja. Volt egy nagyszerű sofőröm, szívesen megosztom a telefonszámát/email címét.

Ő kérdezte meg egyszer:
Igaz az, hogy Európában az utak egyik oldalán csak az egyik irányba, a másik oldalán csak a másik irányba haladnak az autók?!

sc

Koncz_János 2009.08.24. 09:36:24

@huong:
Szerintem is rend ez, csak a mi rögzített szabályokhozs zokott agyunkban tűnik rendetlenségnek. Ezért a kreatív káosz kifejezés. Nagyon sok embert látni sisak nélkül, főleg a mellékutakon, a kisebb településeken, a következő részben fogsz látni ilyen fotókat is, de ha végignézed az itteni galériát, ebben is több ilyen képet találsz.

Hadzsy 2009.08.24. 09:51:04

Az egyik legjobb közlekedés volt, amiben vezettem eddig. Ellentétben a paraszt magyarokkal, folyamatosan jelzik mit akarnak csinálni és figyelnek egymásra. Imádtam ott vezetni. Bár az is közrejátszik, hogy 70 fölé ritkán sikerült felgyorsulni...

regent123 2009.08.24. 10:13:21

@janper: "Ja, es fogadjunk, hogy van autod. :) Csomo ember utazasra kolti minden penzet. Egy fordfokusznyi penzbol a vilag minden tajat bejarhatod (=mindent, tenyleg...Rio, Kina, Indonezia, India, Parizs, Kanada, minden belefer.)"

Ja igen, de ha nincs autód, akkor egy átlag hétvégén (mikor pont nem Rióban, Kínában, Balin, Indiában, Párizsban, vagy Kanadában vagy) három óra és két átszállás meglátogatni a két gyerekkel a 70 km-re lakó nagyszülööket.
Persze valamit valamiért.

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.08.24. 10:15:10

Elég gyér lehet arrafelé a közlekedési morál.

janper 2009.08.24. 10:56:34

@visszakettopadlogaz:

igen, ez a mentalitas az atlag, es valahol teljesen ertheto. Vannak, akiket egyszeruen erdekel a vilag sokszinusege, akkor is, hogyha nem csak rozsaszinnel talalkoznak. :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.24. 12:44:50

Annyiban valóban jobbnak láttam akár a vietnámi, akár az indonéziai, akár az indiai közlekedést, hogy ezek csak szimplán azt gondolják, hogy "megyek, ahogy megyek, aztán valahogy majd csak megoldódik" (ami szerintem sokkal kockázatosabb, mint ha szabályozott lenne és be is tartanák a szabályokat), de legalább nem volt az a "csakazértis én leszek a gyorsabb" meg "nehogy már azt hidd, hogy elém jöhetsz", esetleg "majd hülye leszek kiengedni" mentalitás, ami nálunk nagyon jellemző.

Ott csak egyszerűen nem érdekli őket a következmény és a kockázat, nálunk viszont sokan szándékosan idéznek elő veszélyes helyzeteket, hogy megmutassák, ők nem birkák...

KáZsé 2009.08.24. 12:48:21

Bárcsak egyszer eljuthatnék egy ilyen paradicsomi világba...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.24. 12:48:45

@Koncz_János:
Szárítva ettem duriánt, úgy finom volt - és nem büdös. :)

EM (törölt) 2009.08.24. 14:26:09

@Koncz_János:
"Egy hétig jöttem-mentem Jáván, és egy évet fiatalodtam :-) Take it easy!"

Én 9-et, de nem hetet, hanem hónapot :)

Bicskei Gábor 2009.08.24. 17:28:55

A bukósisak Balin csak a felnőtteknek kötelező, a gyerekeknek nem :| És a felnőttek sem viszik túlzásba.
De ez a szabály tényleg LOL

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.08.24. 17:48:33

@szaunas: gondolom ez mind kijött az 50 dolláros valutakeretből?
Singapuri vámosok minek nézték volna??ha hazahozol valamit a ferihegyen meg mindezt csak úgy behoztad a nyolcvanas években??
még ma sem hozhatsz be bármekkora tétel vámmentesen.Valahogy nem stimmel ez az egész.Most az jön hogy diplomata voltál igaz?

bigpond 2009.08.25. 02:19:07

@EM:

akko' te most qrva fiatal lehetsz! irigyellek.
:-)

uglykid 2009.08.25. 09:39:59

A vidék tényleg pazar, de a városokat nagyívben elkerülném!
Engem valahogy nem hívogat az állandó életveszély, na meg a trópusi viharoktól is kitör a frász...
Ez a világ nekem nagyon-nagyon "szörvájvörös"!Én a jó magyar falusi búúúcsúúkban "szocializálódtam":))

szaunas 2009.08.29. 21:31:16

@Daily Shark:
Ah, minő éleslátás!

És képzeld, ez már szinte erkölcsi fertő:
NEM BÁNTAM MEG!!!

szaunas 2009.08.29. 21:40:45

@Gyurma73:
Számomra érdektelen, hogy elhiszed-e vagy nem!
Most is be lehet hozni akár 200 tonna szemetet is, csak nem mindenkinek...
Vagy valamit rosszul tudok?

És nem voltam diplomata, mert akkor hivatalosan is vásárolhattam volna itthon a spec. diplomata boltban, de piszok drágán! (Totál idióta volt, aki ezt így kitalálta annak idején)!
Különben itthon adózott szabadalmi dollárjogdíjamat fektettem be hatékonyabban, de ez már tényleg nem tartozik rád!
Látom, érted a cikk lényegét...

Vkat118 2009.09.04. 00:10:20

Kilehetett játszani annó a valutakeretet... Kivittél innen 20 levis farmert Moszkvában meg megvették 1,5átlagfizu/db áron, ide meg elhoztad ami itt nincs stb(szerszámok). Nagymenők gyémánttal és feketekaviárral játszották ezt a játékot. Mondjuk más kérdés, hogy hiába volt kint havi 5000 rubeled a 100 rubeles fizetések idején max menő éttermekben reggeliztél, ebédeltél és vacsoráztál, meg vedelted a pezsgőt a reptéren mert más nem volt.