Lassú elkopás vagy gyors halál

  2009. március 17. - ommm Címkék: mazda karbantartás garázs 323f

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Tekintsünk most el attól a belső vívódástól, ami ahhoz vezetett, hogy ez legyen a mindennapi autóm. Az azóta eltelt három év alatt nem egyszer megbántam, de tán még többször virtuálisan hátba veregettem magam, hogy nem ugrottam bele valamibe, amit sokkal jobban szerettem volna, ellenben alapvető funkcióját korlátozottan látta volna el. Egyszóval a levedlett nagy szívómotoros, hátsókerekes autót hagytam a fenébe, inkább az eszemre hallgattam. Pénzem nem sok volt, olcsó, nagy fost pedig nem veszek csak azért, hogy rózsafüzért morzsolgassak imádkozás közben minden reggel.
Az autóra szánt összeg feléért kerestem valamit, ami 10 évesen még nem esett szét, lehetőleg ABS-el, két légzsákkal, klímával és elektromos ablakkal. Racionális döntést kellett hoznom, ami számomra nehéz. Annyit engedtem a szívnek, hogy legalább nekem tetsző forma legyen. Azt hittem, könnyebb lesz így, de rá kellett döbbennem, hogy éppen ellenkezőleg. Hosszú lenne a lista, néztem 99-es, friss import háromajtós Coltot, de ahhoz képest a nagyapám 1600-os Ladája egy Pullman-kocsi volt, olyannyira alapmodellt találtam. Minden Civic kegyetlenül széthajtva, lepusztult belsővel. Túl kicsi autó nem érdekelt, hja, kérem, túl vagyok a Kispolszkis korszakon, nekem ne.

Mint zongoraleckére, úgy jártam vissza minden kereskedésbe hetente. Már-már feladtam és a mobile.de-t kezdtem bújni kelletlenül (akkoriban még nem voltak olyan lazák a feltételek és pofonegyszerű az ügyintézés, mint manapság), de aztán az utolsó pillanatban belebotlottam ebbe az F-be. Aznap hozták be, árcédula sem volt még rajta, de egyben lévőnek látszott, a mintegy 120 ezres futásteljesítmény fél szemmel hunyorítva még hihetőnek is tűnt (később kiderült, hogy tényleg annyi volt), biztos törve volt hátulról, a csomagtérajtót cserélték, de a kárpit alatt nem látszott semmi gányra utaló nyom. Mostanra már igen, mivel a kulcslyuk körüli flepnit javításkor kifelejtették, így a zár mellett becsorgó víz szépen eszegeti az alját, nem érdekel különösképpen, egészben kicserélem az ajtót idővel.

Ugorjunk, mert hosszú lenne, nem tudok én Csikós-féle megaposztot írni. A lényeg, hogy ezek a valaha relatíve egyszerű, kicsi japán autók megbízhatóak ugyan, de így, 11-12 éves korukra kezdik elhagyni magukat. Nem öregszenek szépen, hogy ismét az Állólámpa Marabuját idézzem, hétről-hétre jönnek elő a kisebb-nagyobb gondok-zajok. Ez a szerencsétlen, sokat látott jószág is így járt, talán tavaly ősszel lett náthás, kehes. Elektromos antennáját, már régen szétnyomta a fagy, típushibának mondható, hiába szilikonoztam, óvtam, meghalt, nem mozdult. Borzasztó szívás árán helyettesítettem egy univerzálissal, a hátsó doblemezben csak egy szűk nyíláson keresztül lehetett matatni, lehetetlen hosszabbítószár kombinációval. De meglett.

Utána pár nappal megtaláltam az utólagos kendács billenőkapcsolót a kesztyűtartó alatt, amivel áramtalanítani lehet, már csak röhögni tudtam saját balfaszságomon. Mindenesetre működik azóta is, köszöni, jól van.
Lényegében a futómű cseréjénél (lengéscsillapítók, szilentek, tekercsrugók) már látszott, hogy idővel molyolni kell a fékekkel, gyanúsan nehezen mozgott már a jobb első nyereg (a csúszkák tiszták voltak ugyan, és a dugattyú porvédőjén sem láttunk repedést, ennek ellenére nem volt az igazi), ferdén koptak a betétek, még úszónyerges mivoltához képest is. Megkentük a csúszkákat, kicseréltük a betéteket, ahogy a belsőhűtésű tárcsákat is (nem mind Brembo ami fénylik, hiába a név, a low-end cucc az is marad), de várható volt egy teljes felújítás. Cseréltünk vezérműszíjat görgőkkel, váltóolajat (ezért nagyon hálás volt) és persze tízezrenként olajszűrőt-motorolajat.

Ember tervez…
Persze közben jött a munkahelyváltás, költözés, millió fontos, égető dolog, a csekély pénzmag úgy porladt szét a kezemben, mint Uno doblemez a brazil esőerdőben, persze mindenhová szóródott, csak az autóba nem. Amaz persze nem panaszkodott, tette a dolgát és esténként a ház előtt csendben fáradt. A csomagtér borzasztó műanyag burkolatát még a futóművesnél lebontottuk, de hiába lettek a patentek újakra cserélve, idővel egy-kettő már elindult a dolgára a hátsó traktus üregeibe, így bukkanókon, üresen zörrent egyet-egyet. Lassan átlépte a 195 ezer kilométert, majd a 197-et, közben mélygarázsunk meredek rámpája és az autó alja többször is meghitt kapcsolatba került, én meg csak szitkozódtam magamban, nesze neked hülyegyerek, ez kellett. Kezdte magát szétfosni az autó. Elerőtlenedett, hallhatóan és érezhetően lefújt valahol a kipufogórendszer, kellő mennyiségű gázzal árasztva el az utasteret (dugóban állva lilult a fejem), az egyik henger alapjáraton néha kihagyott (gyújtáselosztó, gyertyakábel vagy gyertya csere), a féktárcsa hullámosodott, és bár a kopásjelzők még nem szóltak, a gyárilag sem túl fickós fékerő, ha lehet, még gyengébb lett.

Ilyenkor kerül általában válaszút elé az öreg japán júzer. Vagy leszarja magasról az egészet és hagyja maga alól kirohadni az autót, tudván, hogy ez taknyos orral, kiomló belekkel, lyukas padlóval is beröffen reggel, aztán ha nem, akkor betoljuk a bontóba, vagy – ez a másik eset – látja még a működőképes, műszakilag kifogástalan állapotot maga előtt és ad esélyt az autónak.
Előbbiek a ragyával kivert, talpig saras, lógóseggű, szétrohadt dobon keresztül üvöltő Galantok, kormosan támolygó repedt szélvédős 626-osok, hullámos oldalú, duct-tape-el egyben tartott Maximák, Xedosok (és még sorolhatnám), míg utóbbiak az enyhén karcos, lemattult, de még takarított, forgalomban szinte észrevehetetlen, szolgalelkű többiek.
A baj az, hogy eladáskor szinte ugyanolyan árat kap értük az ember, mint a szarokért. Mert a megkímélt, tizenéves japán autó olyan ritka, hogy nem hiszi el a vevő.

Sosem voltam elfogult a Mazdával szemben, vannak tulajdonságai, amiket szeretek, vannak, amiket utálok, de az eltelt évek és események során ennek a kis plasztik micsodának sikerült kivívnia tiszteletemet, ezért egy percig sem volt kérdéses, hogy amit lehet, cserélünk, amit nem lehet cserélni, felújítunk.
Sajna a garázs akkor még borzasztóan piszkos volt, ami utálatos dolog, nem volt kérdés, hogy ha ennek a végére érünk, alaposan kitakarítjuk, rendbe szedjük. A királytöbbes indokolt, Peti barátom vállalta, hogy segít és jelentős szakmai hozzáértése garantálta, hogy a munka készen is lesz időre.
Lemásztunk az aknába, stekklámpáinkkal fénykardozva kerestük az árulkodó kormot a kipufogórendszeren. Nem volt nehéz dolgunk, annyi volt belőle mindenütt, ami egy komplett mosópor-kampányra elég lett volna. A hátsó tűzkarika kivételével a csőcsatlakozások tömítéseinél mindenütt, a kipufogókönyök mindkét oldalán (elöl a „roppanós”, egyszer használatos tömítésnél, másik végén a tűzkarikánál), ráadásul a könyök hővédő lemezének a széle is kormos volt, amiből arra következtettünk, hogy valahol belül meg lesz repedve. Ha már újra tömítünk mindent, akkor cseréljünk sortömítést is, biztos, ami biztos. A féktárcsák minimális válla nem volt vészes, de csináljuk rendesen, legyen új, ami csak lehet. 
Előzetesen felmértük a helyzetet és összeállítottunk egy listát.

Nagy szerencse, hogy vannak az embernek autóalkatrész-iparban dolgozó barátai. Az már csak hab a tortán, hogy nagyon jutányos áron szerzi be a szükséges dolgokat. A lista első nekifutásra így festett: ékszíj, bordásszíj, olaj (Castrol Magnatec), olajszűrő, üzemanyagszűrő, két tömítés, két tűzkarika, egy sortömítés, kipufogóbilincsek, féktárcsák, betétek, fékpofák, gyújtógyertyák, temérdek mennyiségű féktisztító és légszűrő impregnáló hab.

A szívás ilyenkor mindig a levegőben lóg, tudtam, hogy a féknyereggel gond lesz, jó, ha erre van elkülönítve némi zseton. Elhoztuk Prokee-tól a fent említett dolgokat, kivettem egy nap szabadságot, na majd most, megcsináljuk, jó lesz.
Először is szétbontottuk a kipufogórendszert, leömlőktől-dobig. A könyökről leflexeltük a hővédő lemezt, hegesztve volt, nem lehetett másképp. Gondoltuk, hogy ha csak egy-két hajszálrepedés találunk alatta, akkor finoman meghegesztjük. Hahaha. A könyökcső keresztül-kasul volt repedve, lényegében egy ép oldala nem volt. Telefon Mazda Mesternek: van, persze, gyári, 57 ezer. Oké, köszi, bontunk. Olcsó japán alkatrész mi?  Mázli volt, hogy a lambda után repedt szét, így a keverékképzést nem befolyásolta.
Közben Peti lekapta a jobb első nyerget, borzasztó állapotban volt. Zéró mozgás, beállt, mint a szög. A dugattyú nem mozdult, már csak azért is kitekertük a helyéről egy óriási fogóval, nem csoda, a kerülete mentén végig csupa rozsda volt, a felszakadt porvédő és a lifegő karmanytú megtette a magáét, az egyik csúszka is barnállott, ez kuka. Nem gond, ezzel számoltunk, keresünk egy működőképes bontottat, és egy felújító-készlettel orvosoljuk.

Újabb telefon, ezúttal a Jap-ker felé. Van minden, lehet jönni válogatni. Felújító-készlet csak rendelésre, az nem jó, most kell, tegnapra. Szerencsére Mesternél volt, 9000-ért. Na, ezzel ma nem leszünk meg. Összeraktuk a kipufogórendszert, a sortömítés is a helyére került, persze minden alapos pucolás után, a féktisztító csodára képes olykor.

Másnap őrült rohanás, bontó, MazdaMester, keresztül-kasul a városon, ilyenkor öldöklő tud lenni a dugó, de bele kell törődni, az idegbaj nem tünteti el a többi közlekedőt az útról. Este aztán megint le a garázsba, persze már csak hab volt a tortán, hogy a másik felújító-készletért még egyszer el kellett mennünk, a rest kétszer fárad. A feledékeny meg tízmilliószor. Bontott nyereg 10 ezer, könyökcső 9000.

A mázli ezekkel az autókkal az, hogy látszik bennük a logika, a sok kicsi japán ésszel rakta össze őket, javarészt minden áttekinthető és világos. Kivéve tán a tényt, hogy összerakták ugyan okosan, de helyenként nem gondoltak arra, hogy valaki esetleg szét is akarja szedni, majd újra összerakni. (Most egy 24 éves német autó áll a garázsban, kacagva alakul, pedig lényegesen jobban meg van bontva, mint ez. Nem vita tárgya: tény). Az ilyen „helyenként” pl. az üzemanyagszűrő, ami a tűzfalhoz egy gumibak segítségével rögzül. Ez még egymagában nem nagy rébusz, de ha előtte van az egész szívósor, a kábelkorbács, oldalról az akkutálca, felülről a pillangószelep, akkor már csak hab a tortán, hogy ha az ember végre valami csodálatos kézficammal hozzáfér a rögzítő bilincshez, akkor felülről is ki kell támasztani, hogy ne mozogjon az egész az említett gumibakon. A bilincs rögzítőcsavarja pedig naná, hogy a tűzfal felé van fordítva, és mivel peremes a szűrő, így csak lefelé lehet kihúzni, közben 90 fokkal elfordítva. Csókolom, küldenék egy nótát.

Végül sikerült kioldani, ezt főleg a kesztyűmbe csorgó benzinből tudtam. Már szinte rutinos mozdulattal került helyére az új szűrő, vissza a szívócső, akkutálca-akku. Meg kéne nézni, nem ereszt-e, ehhez olaj kell a motorba, új olajszűrő, vissza kell kötni az olajhőmérő szenzort. Kis krahácsolás, míg az AC felnyomja a benzint, pöcc-röff. Istenem, végre emlékeztet egy japán motorra. Finoman jár, makulátlanul tömít az egész kipufogórendszer, a Denso gyertyák lényegesen rosszabbul néztek ki, mint az előttük ugyanannyit futott NGK-k, ezért most is az utóbbi mellett döntöttem. Alakul a dolog, jó lesz ez.

Már csak a fékek voltak hátra. Csak, gondoltam, de mint kiderült gyorsan, precíz esztergályost szerezni, aki a dobokat felszabályozza, nem is olyan egyszerű. Nem volt ugyan indokolt a felszabályzás, hiszen nagyon kese, tán kéttizednyi válla, ha volt, de új fékpofát ne tegyük már a régi helyére csak úgy. Tomnemtom adta a nyerő tippet, Pista bához kell menni, aki egy igazi, régivágású szakember és 87 kilós jugoszláv farkasölője a szerény Törpe névre hallgat. A 4 tonnás esztergapad alatt, és szinte az egész kis műhelyben, bokáig gázoltunk a vasreszelékben, de Pista bá sublert fogott, legyártotta a tárcsához a felfekvő felületet, mért és mart. Az eredmény tökéletes lett, négyezer forintért. Ezúton is köszönöm.

Nincs már sok. A fékek felújítva, pofák a helyükön, Peti szép sor munkát elvégzett, míg én itt bent loptam a napot, este aztán befutott Tomnemtom és egy Trabant ablakmosó-folyadék cső segítségével kicseréltük a fékfolyadékot is (DOT4). Kész, ennyi, most jó. Van fék, nem szuszog-csattog a motor, visszajött bele az élet, kap levegőt, jó sokat.
Kicsit több, mint 100 ezer forintomba került az, hogy nyugodtan aludjak.
Városi gyösznek, kisebb távú kirándulóautónak megtartom. Nem lesz érdemes túladni rajta, ezeknek ez a sorsuk. Összes autóm közül ez van nálam legrégebben, jó lesz még.
Pedig a 130-nál 4000-et pörgő motorból néha nagyon elég. Mindenre van megoldás: kell mellé egy nagy szívómotoros, kényelmes limuzin. Csak legyen benne kardán.

Utóirat:
Két nappal azután, hogy kész lett az F, hívott Peti, hogy átjöhetne-e befejezni a frissen fényezett E28-ast. Naná, úgy is ki kell takarítani. Talán megírhatnám, ha érdekli Önöket.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr41007868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csavarkulcs78 2009.03.18. 07:54:59

Üdv Ommm!

És mi lett volna az a "levedlett nagy szívómotoros, hátsókerekes"

prokee · http://prokee.blog.hu 2009.03.18. 08:22:37

ColT:
Sárfogó, nem ? Sárvédő érdekes lenne reciklált műanyagból a felsorolt típusokhoz :)

Lowtyo 2009.03.18. 08:23:51

bambano: nekem egyik tanárom mindig azt mondta, van az autószerelés, meg az alkatrész cserélés.
ha beviszed a szervizbe az autódat, természetesen nem fogják szétszedni a féknyergedet és felújítani, mer pepecs meló és egy felújító készleten tized annyi hasznuk van, mint egy komplett féknyergen.
egy új autónk volt, első szervizre vittem a gyári "szakszervizbe".
egy ablak mögül nézhettem, ahogy a "szakember" jó 10 percet tököl, hogy megtalálja a computer csatlakozóját.
végül is nem találta meg, mert bementem és elhoztam az autót. aztán ment szépen szerelőmhöz, aki nem erre a típusra szakosodott, de egyből megmondta hol van a csati.
nem az a fontos hol csinálják az autódat, hanem, hogy ki. peti jó szerelő, rá merném én is bízni az autómat.

JamalKing 2009.03.18. 08:23:56

@Bambano:
egy 10 éves 626-osom van. Bal hátsó féknyergem beállt. Az utángyártott! új nyereg került volna 56k forintba. Vettem egy japán felújító készletet, és rendbetettem. A nyereg árának 10! százalékából. Képzeld, működik! nem csavarodtam fára vele, nem lett rosszabb a fékhatás. Pedig nem vagyok szakember. Az autót előzőleg szakszervízbe hordták. Tudod mitől állt be? A 10 évnyi szakszervizelés alatt egyszer sem! zsírozták újra a csuszkát. Én megtettem. Melyik a jobb, értékesebb munka? Az, amiért kifizetsz egy horribilis összeget, és kapsz egy papírt, amivel kitörölheted a segged, vagy az, ami normálisan meg van csinálva, de olcsóbb?

29 Palms 2009.03.18. 08:40:52

"...átjöhetne-e befejezni a frissen fényezett E28-ast. Naná, úgy is ki kell takarítani. Talán megírhatnám, ha érdekli Önöket."

Ommm, égek a vágytól hogy megtudjam hogyan takarítottad ki a BMW-t. :) Van-e vajon hitelesített speciális gyári bajor porszívód, vagy csak instruáltad a topless csajokat hogy "dógozni, serényen". :)

Érdekes 2009.03.18. 08:43:26

Én inkább ilyet berhelnék 7végente...de inkább kocsikáznék vele itt ott :

www.hasznaltauto.hu/2496546_bmw_e36-325i_1993

Simán átvállalnám a formától..ha már a lagzi sokba kerül XD

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.03.18. 08:47:28

Eredetileg nem akartam hozzászólni, mert minek is, mivel csupán egyetlen mondattal nem értek egyet a cikkből: "ezek a valaha relatíve egyszerű, kicsi japán autók megbízhatóak ugyan, de így, 11-12 éves korukra kezdik elhagyni magukat." Én ugyanis még nem találkoztam olyan autóval, ami 10 év intenzív használat után, és nem túl alapos karbantartás mellett ne igényelt volna egy kis törődést. De mindegy is.
Nodeezzelszemben, kedves Bambano, verbális ámokfutásodat már tényleg nem tudom szó nélkül hagyni. Az lehet, hogy SABC kollega kicsit nyersen szólt vissza, de minden egyes szavát meg tudom érteni, mert úgy látom, hogy azon szerelők közé tartozik, aki nem azért csinálja azt, amit csinál, mert fizetik értem, hanem mert szereti (tévedés ne essék, minden bizonnyal ő is kap pénzt a munkájáért, amikor pénzért dolgozik). Talán olvastad a Capri-szerelős posztot is. Akkor is az ő hathatós segítségével oldottuk meg a problémákat. Én úgy mentem oda, hogy vittem minden szerszámot, rákészültem a dologra (csak egy fedett garázs, aknával kellett -ezt biztosította Ommm), de szinte egy csavart nem tudtam megnyitni, mer SABC már a kezében a CroVával mindent szétbontott, összerakott, leellenőrzött egy csomó mindent, mire én a szerszámokat kipakoltam a kocsiból. Nem pénzért, hanem lelkesedésből, szakmai öntudatból stb. Tehát egyrészről nagyon rossz helyre címezted az epés megjegyzésedet, ami a megélhetésének féltésére vonatkozik, másrészről ne csodálkozz, ha egy ilyen hozzáállású ember rossz néven veszi, ha belekötnek, és a hozzáértését kérdőjelezik meg (úgy, hogy ráadásul ez a szakmája, pusztán most nem valamelyik márka gyári logós overalljában, a csillivili műhelyben dolgozott).
Ami pedig az összes többi megjegyzésedet illeti: egy pozitívum van köztük, aminek a szakemberek örülhetnek, mégpedig az, hogy te minden munkát az arra kijelölt emberre bízol. Ez örömteli dolog, hiszen egyrészről megengedheted magadnak, hogy mindenre a megfelelő embert fizessed meg, másrészről sokaknak adsz munkát evvel. Az összes többi megállapításod hibás. Ezt legkésőbb akkor be kell látnod, amikor több, a szakmában tevékenykedő (szerelő, alkatrészes) ember erre felhívja a figyelmedet. Azt lehet mondani, hogy a használt, bontott alkatrész szar, de akkor mi van azokkal az alkatrészekkel, amik most is a kocsidban vannak?? Azok is használtak, ha kiveszem belőle bontottak is... Aztán mégsem cseréled ki őket minden héten.
Ami pedig az utángyártott dolgokat illeti, gondolom te sem feltételezed, hogy az Astrádba az Opel saját lengéscsillapító-gyárában készítik az alkatrészeket, meg a féknyerget, betétet szintén maguk reszelik ki a saját gyárukban. Aki az iparnak bármely területével közelebbi kapcsolatba került (legyen az kenyérpirító-ipar, vagy elemes vibrátor-ipar), tisztában van vele, hogy szinte semminek nem készülnek az alkatrészei egy helyen. Minden speciális szakértelmet, gépet, tapasztalatot igényel. Tehát sokkal olcsóbb adott esetben beszállítókkal legyártatni alkatrészeket, részegységeket, mint nekiállni, és kikísérletezni, hogyan is kell az ilyet csinálni. Hallottál már arról a gyártóról, hogy Bosch? Vagy Brembo? Nissin? Valeo? Magnetti Marelli? Ezek mind olyan gyártók 8 teljesség igénye nélkül), akiknek a termékeit akár a saját autódban is megtalálhatod, gyári új kora óta, sőt, még az is lehet, hogy a logójuk is rajta van a cuccon.
Hidd el, akik azt mondták, hogy nincs igazad, rosszul látod a dolgokat, nem csak azért mondták, hogy ellenkezzenek veled, hanem mert a saját tapasztalatuk okán egész egyszerűen nem mondhatnak mást. Biztosíthatlak, hogy az, aki neked mást állít, mondjuk egy márkaszervízben, az minimum csúsztat, és saját jól felfogott anyagi érdekei miatt teszi.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 09:18:49

A 190es Mercinél kérdezte valaki, miért nincsenek japán veteránok. Remélem, elégedett a válasszal.

Mioporfeszosz (törölt) 2009.03.18. 09:23:27

A fékpad egy fasság, semmi nem fog történni attól, hogy egyik oldalt pár %-al kisebb a fékhatás, sőt közuti forgalomban ez ki sem derül.
Kb pont annyi az értelme mint a zöldkártyának, nulla.

Solimo 2009.03.18. 09:37:06

"Állólámpa Marabu" gyönyörű! Grat!

ratrider02 2009.03.18. 09:39:20

Ommm, apád nem kevert le egy büdös nagy frászt, ha hülyeségeket kérdeztél?
Ide nekünk az E28-as posztot de mihamarabb :D

Run in The Sun · http://roadworks.blog.hu 2009.03.18. 09:53:45

Sziasztok! Nekem szintén a fenti Mazdám van (323F 98' 1.5) és bátran merem ajánlani mindenkinek mert ha kifogsz egy jót a világ legmegbízhatóbb autója!
Mondom ezt annak ellenére hogy egy vidéki Renault! kereskedésből vettem használtan! :)
Óra szerint 160e km volt benne ami szerintem a kormány és a pedálok kopottsága alapján akár 260 is lehetett..DE miután ki lettek benne cserélve a kopó dolgok (szűrők, olajak, szíjak, két első lengéscsillapító + egy kopott féltengely - nálam a fékekhez nem kellet nyúlni!) azóta nem zörög, nem csattog, 8 liter felé nem lehet vinni a fogyasztását és bármikor, bárhol hibátlanul működik! :)

Nagy dolog ez a tizenéves opelek után..:)
A környezetemben még két ilyen 98'-as 323F-is van, az egyik 1.8 de azok is hasonlóan hibamentesek.

Egyetlen hibája hogy alacsonyan van az ülés, nehéz ki-be szállni ez miatt nem mindenki szereti de engem nem zavar.

Jó, kicsit sportos, nem túl nagy és erős de vagány és megbízható kisautó még 11 évesen is!!

[@Reszeg@] 2009.03.18. 10:05:24

@series_one: @Sabc: Lécci Tibik, Szecsőröl ne osszátok már le ennyire szegényt, nekem fáj. Ennek nem a problémája a fő baja.


Omm: Kíváncsian várom az e28-as poszt, akkoris, ha nem lesz giga-mega. :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.03.18. 10:09:06

@Hrzrasn: Ezt most ugye te sem gondoltad komolyan! Ha csak a japán autósokat akarod húzni, akkor oké, de egyébként olyantól, aki szakmai hozzáértését hangoztatja minden fórumon, egy ilyen beszólás (már ha komolyan gondolja) nos, hogy is mondjam, aggályos.
Egyrészről bátor dolog abból messzemenő következtetéseket levonni, hogy egy autón tízévenként kopó-fogyó alkatrészeket kell cserélni (mert azt ugye mindegyiken kell, mindegy hol gyártották), másrészről meg azért egy kicsit több minden befolyásolja, hogy lesz-e egy típusból veterán, vagy sem, mint pusztán az, hogy Európában, vagy Ázsiában gyártották-e.

series_one (törölt) 2009.03.18. 10:17:33

@streetsta:

tessék, yappániai öregautó:
i12.ebayimg.com/06/m/000/a5/8f/5362_27.JPG

i9.ebayimg.com/05/m/000/a5/8f/5351_27.JPG

a formaterv annak idején az alfának készült, még csak hunyorítani se kell nagyon, hogy meglássa benne az ember az olaszos vonásokat.

Rocko- 2009.03.18. 10:23:12

ColT 2009.03.18. 07:19:41
ha minôségi, akkor nincsen baj vele.


streetsta · managertoys.hu/ 2009.03.18. 08:47:28
jól beszélsz barátom!

streetsta · managertoys.hu/ 2009.03.18. 10:09:06
baárti jótanácsként mondom, h ne kezdj végeláthatatlan vitába. csak akkor nyugszik le, ha kijelented: a BMW az autó, minden más nem létezik.

Rocko- 2009.03.18. 10:24:30

series_one 2009.03.18. 10:17:33
tetszik!

gecofeco 2009.03.18. 10:40:05

A BMW-t mindenképp irjátok meg!!!!!!!

zöldi 2009.03.18. 10:46:18

@ommm: "Szakember az, aki ért hozzá és tudja mi miért, hol van és mi a funkciója. Úgymond átlátja a dolgokat."

Ez szerintem is így van. De valahogy ebben az országban ha valaki úgy szerel autót/motort, hogy nincs róla papírja, az egyből kókányoló/buherátor/kontár...stb
Nem számít, ha egy márkaszervízben esetleg frissen végzett tanulók szervizelik az autódat, az minőségi szakmunka :-(

zöldi 2009.03.18. 10:50:17

@Pasas: Mondjak jobbat? Bontóban láttam már gyári alkatrészt drágábban, mint újat a kereskedésből. És ez nem vicc.

bigpond 2009.03.18. 10:59:25

Streetsta
"Ezt most ugye te sem gondoltad komolyan! Ha csak a japán autósokat akarod húzni, akkor oké, de egyébként olyantól, aki szakmai hozzáértését hangoztatja minden fórumon, egy ilyen beszólás (már ha komolyan gondolja) nos, hogy is mondjam, aggályos."

azt, hogy fejbol nyomja melyik autoban van elektromos ablak es melyikben hany loero van meg nem neveznem szakmai hozzaertesnek.
ja es tudja mi a canbus, bocsanat.

Sir_nyeteg 2009.03.18. 11:12:58

Bambano= Bambanő? Nekem úgy tűnik :D

P_Lac 2009.03.18. 11:16:11

Hölgyeim és Uraim!

Jöjjön aminek jönnie kell!
Bayerische Motoren Werke A.G

A cikk egyébként jó, nekem tetszik.

Van egy barátom, cukrász, ő mindig a régi japókat váltogatja, azt szokta mondani, hogy cuccolni, melózni
tökéletes, mert ezek szinte sose romlanak el annyira, hogy járásképtelenek legyenek,
a haverom ugy van ezekkel, hogy ameddig gurul, addig menjen az úton, utána meg
a kukába, aztán jöhet a következő, sose költött rájuk komolyabb pénzt.
Alighanem igaza van a haveromnak.
Igy 300-400 E Ft-ból (amennyibe egy régi japó kerül) elkocsikázik 2-3 évet,
ez a legolcsóbb megoldás.
Persze azért a garázsában ott van egy nagy Audi, azzal meg lehet bárhol jelenni.

galex 2009.03.18. 11:23:58

Bambano
Még hogy a gányolás magyar módi...
Én angliában dolgozom, családból többen ausztriában, és vannak (negatív) tapasztalataink a híres nyugati szerelőkről bőven. Inkább Magyarba visszük az autóinkat és nem feltétlenül az ár miatt, hanem a korrekt munka és minőségi alkatrész miatt. Tudod itt kint meg sem kérdezi tőlem a szerelő utángyártottat akarok-e, vagy sem. Kapsz valamit drágán, beszerelik szarul, de 5x olyan drágán mint otthon. De legalább kapok számlát!!!
Csakhogy, a számlától nem lesz jó műszakiállapotú az autód! A hajadra kenheted a papírt, ha bekerülsz a kamion alá!
Otthon, kis műhely= korrekt munka, jó alkatrészek, ha igényled, és semmi feleskeges faxni, felesleges alkarész csere
Márkaszervíz: tanulók és belefáradt szerelők...

galex 2009.03.18. 11:44:10

Még valami!
'95ös Civic 1.6ESi-m van éppen.
Alapjárat ingadozott, néha nem indult. Angol szakszervíz: nem tudják mi lehet a baj, 1-2 cuccot kicserélnek akkor valószínű elmúlik majd. Ár:300 font lett volna.
Mentem 1 hónap múlva haza, 2 utcára tőlünk van egy korrekt idősebb úr, főleg japókat szerel: injektorfej tisztítás 1-2 ezer ft volt!!!
Nem mindegy!

Érdekes 2009.03.18. 12:12:46

@P_Lac: Hát igen, egy cukrásznak nem mindegy, hogy mivel jelenik meg az amerikai president elött igaz?Lexus már szóba se jöhet :D

tlantos 2009.03.18. 12:35:20

"légszűrő impregnáló hab"
miert jo ez nekunk?

janó74 2009.03.18. 12:41:17

Előző autóm márkaszervízbe hordtam mert még garis volt. Történetesen pont elsőfékbetétet is cseréltek, ami olyan faszán sikerült hogy elmentem 10 km-ert, megálltam, és füstölt az autó eleje mindkét oldalt, mert a nagytudású szakszervízes kalapáccsal verte be a féknyeregbe a GYÁRI fékbetétet. Ennyit a szakszervízről, hiába használnak gyári alkatrészeket, ha a szerelő hozzáértése egyenlő a nullával. Egyébként meg elsőkézből tudom, hogy xy márkaszervíz emberei, a helyi autósboltba járnak ki utángyártott alkatrészekért, és azt szerelik be. Aki márkaszervízbe hordja az autóját, úgyse azzal kezdi otthon, hogy mondjuk megnézi, hogy milyen gázolaj szűrőt tettek az autóba. Hameg netán kiderűl, simán letagadják, ŐK ugyanis csak és kizárólag gyári alkatrészekkel dolgoznak.

Bambano 2009.03.18. 12:47:46

@streetsta: ha már ilyen szép hosszú hszt kaptam tőled, akkor válaszolok is, neked címezve, de kifejezetten mindenki számára: (bocs, de lesüllyedek a szintetekre).

1. Szerintem verbális ámokfutást azok követnek el, akik képtelenek értelmezni a beírt hozzászólásokat. A funkcionális értelmezés hiányát meg ordenári kifejezésekkel, rosszabb esetben agresszióval pótolják. Elsőre az itt emlegetett recskázás, másodikra meg az a példa, hogy sehol nem mondtam, hogy nincs beszállító, sehol nem mondtam azt, hogy mindent a gyár gyárt, mégis itt lovagoltok sok-sok hsz óta, hogy de igenis leírtam már ezerszer, hogy van beszállító, stb. stb. És? Leírta? Le. Mondott vele újat? Nem. Mondta valaki az ellenkezőjét? Nem. Akkor minek lovagol mindenki ezen?

Azt is mondtam már, hogy laikus vagyok, nem hülye. A lengéscsillapítóm pl. sachs, akkor? (úgy értem, ez a gyári szerelés) Tehát se okát, se célját nem látom, hogy állandóan ezen a marhaságon lovagolnak egyesek, kitalálnak egy témát, ami fel se merült és olyanért szólnak, amihez semmi közöm.

2. Én nem vitázom azzal, hogy azok a szerelők, akik ide írtak, szeretik, amit csinálnak. Azzal se, hogy jószándékúak. Csak nem látom, hogy az autó egyik, ha nem a legfontosabb, darabját miért "felújító készlettel" meg "bontott féknyereggel" javítják. Olvasd el a posztot, nincs benne, hogy a felújító készlet gyári vagy milyen minőségű, az van benne, hogy MazdaMestertől jött, felújító készlet, semmi más. Ebből mindenkinek tudni kell, hogy az olyan vagy jobb, mint a gyári? Ezt csak a sokadik hsz-be írta bele ommm.

Emiatt minimum abban illene megegyezni, hogy a cikk azoknak, akik nincsenek otthon kifejezetten a régi mazdák karbantartásában (vagyis nem vágják, hogy a MazdaMester csak gyári minőséget árul), félreérthető volt, lehetett volna egy-két plusz jelző betoldásával pontosabban is fogalmazni. Akkor lehet, nem írok egy sort se ebbe a topicba.

3. Miért is kellene belátnom, hogy amit ebben a kérdésben mondanak az autószerelők, az igaz? Az ide író nem márkaszervizes szerelőknek is van egy egységes véleménye a márkaszervizekről, a márkaszervizeknek meg egy ellentétes véleménye a maszek szerelőkröl, honnan derül ki, mi az igaz? Mindenki a saját érdekeinek megfelelően nyilatkozik, bolond lenne másképp tenni. Logikailag viszont szükséges fenntartásokkal élni egy olyan helyzetben, amikor nyilvánvaló az érdek-ellenérdek léte.

4. A kocsimban levő használt alkatrészek előéletét ismerem. Tudom, hogy odavertem, nem vertem oda, volt-e esetleg karambol, nem volt, mekkora terhelést kapott, meddig bírja, stb.

5. Többen is jöttök ezzel a maszek jobban dolgozik, mint a márkaszerviz kezdő tanulója. Hajtjátok ezt a témát, mint az imamalmot, holott sok hsz-szel ezelőtt írtam valaki véleményére, hogy az igaz, hogy nehéz megbízható szerelőt/márkaszervizt találni. Nem lehetne leszállni arról a témáról, ami nem téma? Ez megint a szövegértési képesség hiányára utal, ha olyanért szóltok be állandóan, amit NEM MONDTAM. Nagy munka lenne megérteni a hsz-eket?

Ha én elvállalok egy komolyabb melót, akkor nálam az szokás, hogy még a megegyezés előtt tisztázásra kerül, hogy milyen minőségi paramétereknek kell megfelelni, azokat hogyan lehet mérni, ki fogja megmérni és ki fogja eldönteni, hogy megfelelt. Erről jegyzőkönyv űrlap készül és csak ezután egyezünk meg és kezdődhet a munka. Ehhez képest az, hogy féket érzésre minőségtanusítunk, az nekem újdonság. És igen, olyan márkaszervizbe hordom az autómat, ahol megértik, hogy az ilyen dolgok fontosak, és úgy is csinálnak. És igen, mielőtt még 1000-es thread indul róla, az ilyen márkaszerviz ritka, mint a fehér holló.

Riasom 2009.03.18. 13:15:37

@Bambano:
"A kocsimban levő használt alkatrészek előéletét ismerem. Tudom, hogy [...] mekkora terhelést kapott, meddig bírja, stb."

Hát persze. Hangsúlyozottan laikusként te ezt tudod. Váratlan meghibásodás kizárt.

Viszont akkor így utólag arra taníts meg légyszi, csak hogy máskor elkerülhessem a kellemetlenséget, hogy honnan tudhattam volna előre, hogy a szintén tökéletesen ismert előéletű C-Corsánkon el fog romlani az ablaktörlő-motor egyik pillanatról a másikra? Vagy szerinted ha gondos tulajok lennénk, akkor már évekkel ezelőtt kicseréltettük volna, biztos ami biztos? A te ablaktörlő-motorod még mennyit bír? Elég ha hétre/ezer km-re pontosan megmondod, és kérhetsz telefonos segítséget is a márkaszervíztől.

Nem kötekedni akarok, de azért ez egy elég fura kijelentés volt részedről.

GerillaX 2009.03.18. 13:41:10

@Bambano: sztem attól h nem irta bele h milyen minőségű a cucc amit belerakott,nem biztos h egyből arra kell gondolni,hogy a felujitókészlet csak vmi gagyi sz*r cucc lehet...nem,akkor nem gyártanák/forgalmaznák.
másrészt,sajnos az a nagy igazság,hogy nem véletlenül mondják a márkaszervizekre azt,amit mondanak..tisztelet a kivételnek persze..egyébként meg magam részéről inkább csinálja meg egy olyan autószerelő akit ismerek,bizok benne,és tudom h akkor adja át az autómat ha már kész és jó,vagy egy szakszerviz,ahol akár az is megeshet,h egy céglogós overállos szerelő-tanonc fog rajta legózni,nem a szaki.pedig ugye szakszerviz.na mindegy,a lényeg,nem attól függ sztem h hol csinálják,hanem h hogyan...

series_one (törölt) 2009.03.18. 14:09:07

@Riasom:

hagyjadmár, ő a porvédőt is látja.
igaz, hogy ahhoz le kell szerlni minimum a féknyerget, de látja.
mondjuk hátul a fékdobot is, nagyköccentis astráról lévén szó...
:))))
aztán az a porvédő két szervizbelátogatás közt el nem repedhet, erre garancia a zopelos szakemberszámla.

redriot77 2009.03.18. 14:12:52

Érdekes dolog a 200e felett futott autó. Szerintem ezt is ketté lehet választani.

1. XY megveszi a tizenéves autót, 200e km-el az órában.

2. XY megveszi az autót újonnan, vagy kevés kilométerrel, és beletesz 200e km-t.

Utóbbi esetben azért ismert az autó előélete, pontos állapota, tudjuk hogy melyik alkatrész mikor volt cserélve -> ebben az esetben könnyű eldönteni, hogy megtartjuk-e vagy eladjuk.

Ha már eleve sok kilométerrel kerül hozzánk a kocsi, ismeretlen előélettel, akkor nehezebb eldönteni, hogy megérik-e a költséges javítások, vagy hogy egy elátkozott pénznyelő az autó.

akos696 · www.focusauto.hu 2009.03.18. 14:13:28

Alkatrészben tudok segíteni, ha valakit érdekel. Olcsótól a gyárival megegyező minőségig terjedő után gyártott, bontott és gyári új alkatrészekkel is. Motorhoz, autóhoz, kisteherhez.

Amúgy a BMW-s cikk jöhet!

janó74 2009.03.18. 14:15:55

Javító készletet nem azért árulnak hogy a sufni aztószerlő műhelyesek is megéljenek. Egy autószerelő meg tudja állapítani hogy egy fékmunkahengert fel szabad-e javítani, vagy kuka. Egy javító készlettel felújjított munkahenger semmivel sem lessz megbízhatatlanabb mint egy zsír új, az ára viszont a töredéke. Az biztos hogyha a márkaszervízben olajszivárgást vesznek észre a fékdugattyúnál,gondolkodás nélkül komlett féknyerget fognak cserélni súlyos pénzekért, és ha épp nincs a polcon alkatrész akkor még az autó is ott fog állni pár napot. Ezt nem biztos hogy mindenki pénztárcája elbírja.

Bambano 2009.03.18. 14:48:29

@series_one: úgy beszélsz, mintha a külső féltengelycsuklón pl. nem lenne porvédő. És ha olvastad volna, hogy sokat megy az autó, emlékeznél, hogy gyakran van inspekción, ahol pedig szétszedik a féknyerget. Mind a négyet.

@Riasom: mivel kopó-fogyó alkatrészekről volt végig szó, az ablaktörlő motor nálam nem ilyen, ezért maradjunk annyiban, az utolsó mondatod nem igaz: kötözködni akarsz.

SsPL71 (törölt) 2009.03.18. 15:03:55

@Bambano: B+, ezt már nem bírom szó nélkül, hagyni.
Ki beszélt itt féltengely porvédőről?
Biztos szar lesz a fékhatás, ha a féltengely porvédőgumi repedt vagy szakadt.

El vagy te tájolva.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.18. 15:21:05

@SsPL71: "és erre a nickneve a garancia" :D

Riasom 2009.03.18. 15:49:49

@Bambano: elnézést, nem emlékszem rá, hogy ezt a kopó-fogyó dolgot bárhol kikötötted volna (mellesleg - szerintem - minden szerkezet kopik amiben egymáshoz képest mozgó alkatrészek vannak, de ezen tényleg ne szájkaratézzunk). De alapvetően igazad van, tényleg kötözködni akartam, mert sajnos valamiért erre ingerelsz. Szerintem azzal, hogy - az én laikus megítélésem szerint - néha hülyeségeket írsz, de lehet, hogy csak nincs életem.

ekin_su_ocha 2009.03.18. 15:54:48

Bambano 2009.03.18. 14:48:29
"@series_one: úgy beszélsz, mintha a külső féltengelycsuklón pl. nem lenne porvédő. És ha olvastad volna, hogy sokat megy az autó, emlékeznél, hogy gyakran van inspekción, ahol pedig szétszedik a féknyerget. Mind a négyet."
sajnos a matematikai logikai ismereteid (pontosabban annak hiánya) és/vagy a funkcionális analfabétizmusod akadályoz abban, hogy megértsd, te eleinte azon vitáztál szinte mindenkivel,hogy a fék állapota csakis és kizárólag gyári alkatrésszel és szakszervízben tartható fenn...továbbá arról is megfeledkezel,hogy series_one-nal folytatott vitád a porvédőkről és azok állapotáról, szintén a fék kapcsán jött elő...akkor most hogy is van ez a féltengelyes porvédős móka?
illetve itt ragadnám meg az alkalmat hogy megkérdezzem: milyen érzés széllel szembe vizelni?lehet hogy én látom rosszul a dolgokat, de ha sok, nálam hozzáértőbb ember mondja a véleményemre hogy hamubasült fasság, akkor elgondolkodom az igazukon.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.03.18. 16:26:19

@Bambano: Biztos, hogy neked az én szintemhez leereszkedned kell? Igazán meglepő fordulat. Bántottalak? Sértegettelek? Pár sorban leírtam az előbb a véleményemet, de aztán sikeresen elszállt -szerencsére, mert ekin_su_ocha sokkal tömörebben megfogalmazta: a szellemi ámokfutás az, ha hozzáértőkkel kezdesz izomból vitatkozni.
Nem tudom, tisztában vagy-e a fékmunkahenger működésével. Ha nem, vázolom nagy vonalakban (hátha ezzel rávilágítok, miért is érzi mindenki kötözködésnek a mondataidat): adott esetünkben a féknyereg. Ebben vannak furatok, minket most az érdekel, amibe a dugattyú kerül. A furat belső és a dugattyú külső átmérője igen pontosra van muunkálva, ezek precíz allkatrészek, de ahhoz, hogy a fékfolyadék, ami mozgatja a dugattyút, ne szivárogjon el, gumitömítést (karmantyút alkalmaznak. Hogy ez az egéz cucc ne koszolódjon tesznek rá egy porvédő gumit (nem csak a féltengelyre, meg a kormányösszekötőre raknak ám!). Namost ugye nem nehéz belátni, hogy a gumi puhább, mint a fém alkatrészek, simán megtörténhet, hogy elkopik, esetleg elöregszik. Tehát teljesen bevett, szakszerű javítás csak a tömítéseket cserélni (felújító készlet!). Nem kell nekem elhinni, én csak hobbista vagyok, igaz volt már pár féknyereg a kezemben, autó motoré egyaránt. De kérdezz meg nyugodtan bármilyen hidraulika javítással foglalkozó szakembert, nem valószínű, hogy mást fog mondani.
Szövegértési bajok? Miért is?
Ezzel kezdted: "A féket miért nem márkaszerviz, gyári cuccból javítja?" Ezt ugye érthetem úgy, hogy márkaszervizes javítást tudsz csak elfogadni, nem utángyártott alkatrésszel?
Aztán:"nem érdekel, milyen porvédőt raknak a munkahengerre.", ugyanebben a hoozzászólásban: "Azt meg látom, ha elszakad egy porvédő." Szóval nem mindenféle egyéb porvédőről beszéltél te sem.
Szerintem egészen jól megy itt a népeknek a szövegértés...

Herman 2009.03.18. 16:26:47

@ColT: "Azt nem tudom, mi a faszból veszik egyesek az újabbnál újabb autókat"

Könnyű a válasz: HITELBŐL 120 hónapra, + szocpolitika :D:D:D


Erről egy régi 120-as Skodán olvasott felirat jut eszembe:
"Ez bizony öreg, de legalább ki van fizetve"

És milyen igaz....az az autó nem a BANK tulajdona volt, bármennyire is ócska volt, és kopott..

Aki meg más tollával ékeskedik, könnyen beszophatja.....aztán vihetik a verdáját a végrehajtók, meg a BANK.

fidelcastro 2009.03.18. 16:44:24

Bambano (és természetesen a többiek) pro és contra párbajára reagálva néhány igazságot szeretnék beépíteni a köztudatba.

Volt szerencsém dolgozni hazai autógyárban, mint beszerző mérnök, ráadásul a futómű egyes elemeiért feleltem, így láttam, megéltem egy alkatrész életének összes mozzanatát. Kiválasztástól a kifuttatásig, a próbagyártásokon és módosításokon keresztül.

Tény, hogy az alkatrészek kiválasztásánál első szempont kőkeményen az ár. De alapvető minőségi és biztonsági előírások mellett! Aztán persze ha a főnököd a B****-t favorizálja mint teljes fékrendszer beszállítót a C**** helyett, akkor bizony a B**** lesz kiválasztva, mert végig birtokában lesz a C**** árajánlatának. Lehet hogy a C**** terméke éppen jobb, de a B**** is megfelel. És ha már egy centtel olcsóbb, övé az arany. (A gumiabroncs más tészta, ott osztanak ezüst és bronz érmeket is. Azaz safety policy-ként felosztják a tortát három gyártó között pl. 50-30-20% arányban. A 20%-os is boldog, mert elmondhatja másoknak: látjátok én OEM beszállítója vagy az "Autógyár"-nak! Továbbá az a 20% is egy viszonylag jól tervezhető, a termelési terveben jól ütemezhető; az átállásoknál plusz járulékos költségek nem, vagy csak ritkán jelentkeznek. "Great success!")

Az "Autógyártó" minden évben csinál egy kis alkatrész felülvizsgálatot, hogy az adott alkatrészen hol lehetne MÉG spórolni. (bonyolultságot csökkenteni, alkatrészeket kihagyni és/vagy áttervezni, anyagot cserélni vagy könnyíteni, blabla)
Ez ritkán jár nagy sikerrel, de azért általában néhány 10 euró lefaragását el lehet érni autónként.
Nem 100% tehát, hogy az új gyári alkatrész marad a legtovább üzembiztos.
Nem beszélve arról, hogy az évről-évre elvégzett ilyenfajta költségcsökkentés eredményeképpen az autó negyedik modellévében az új gyártású pótalkatrész sem ugyanolyan minőségű, neadjisten illeszkedésű, mint az első mass production design sheet előírása szerinti!

És Neked a szakszervízben, bár utánanéznek az alvázszámnak, belenyomják az újabb/korábbi alkatrészt, mondván gyári, mert tudják, hogy nem akarsz 2-3 napot várni arra, hogy az "Autógyár" pótalkatrész osztálya elsőre le tudja szállítani a kért alkatrészt.
Egy olyan raktárból, ahol még akasztott embert is találni a 3 emeletes ház magasságú polcrendszer között.

A márkaszervíz nem azért cseréli egyben az alkatrészeket és nem felújít, mert az az egyedül üdvözítő!
Sokkal triviálisabb oka van ennek. Mert egyszerűbb, gyorsabb, blablabla ja és mert úgy kapják az alkatrészek nagy részét. És ezen van a hangsúly!
Az alkatrészkiválasztás nem úgy történik, hogy a "prüttyentős kracmagot" darabokban alkatrészenként rendelik meg 27 beszállítótól és a soron rakják össze egy "mellékvágányon". Jóval egyszerűbb, hogy egyben, szerelt állapotban veszik át és szerelik be 3 mozdulattal a szerelősoron.
Ugyanis az egész "prüttyentős kracmag" egy nyomorult cikkszámon fut. Ugyan fel van bontva a BOM-ban a "prüttyentős kracmag" a kölykeire is cikkszámozva, de az "Autógyár" pótalkatrész osztálya csak a "prüttyentős kracmag" cikkszámából fog rendelni külön pótalkatrészes cikkszám megjelöléssel (más ugyebár a csomagolása ilyenkor!!!).
Tehát ha neked egy apró egy centes molylepke fárad el valahol, ami történetesen csak egy kölyke annak a főalkatrésznek, amivel egy cikkszám alatt fut, nincs rá semmi garancia, hogy te megkapod márkaszervízben azt a molylepkét. Tudod a tárolási kapacitás mindenhol véges. Nem beszélve arról a tényről, hogy az "Autógyár" összeszerelő üzemében csak keresve találsz autóiprral is kapcsolatba hozható végzettségű embereket. (8 általános? balkéz-jobbkéz? villáskulcs-csavarhúzó? fel-le? piros-zöld-sárga-kék? oké! jöhetsz!)
Szóval egyszerűbb logisztikailag is a kezelése mind a beszállítónak, mind az "Autógyár"-nak (és ezen belül a pótalkatrész osztálynak meg természetesen a pénzügynek és még a hr-nek is!!!), mind a szakszervíznek. Sőt neked is. Odamész, beadod, kiszerelik, beszerelik, visszaadják, fizetsz, mész. "Great success!"
Persze anyagilag te kissé megszívod, mert ha a 16 alkatrészből álló "prüttyentős kracmag"-odon két alkatrész rossz, veled azon a kettőn felül megvetetik a maradék 14-et is. Neked ez jó. Örülsz neki hogy gyárit kaptál (már amennyiben tényleg azt kaptad - az életben nem jössz rá, csak ha ez a szakterületed).
De ha ezzel nem akarsz/nem tudsz együtt élni, megoldják ezt Neked javítókészlettel. Sokan élnek ebből tisztességesen.
Kicsit tovább tarthat a beszerelés (nem szükségszerűen!!!) de nyilvánvalóan olcsóbb. Valószínűleg az egyben beépített alkatrész élettartama hosszabb, mint a felújítotté, de nem annyival, hogy az forint/km-ben megérné Neked. (Pláne ha meg már úgyis a műhelyben vagy átnézetheted a kocsidat bagóért, az meg uyge sosem árt, ha néha értő szemek kereszttüzébe kerül az a balra húzó futómű, vagy akármi.)
És akkor még a beszerelés minőségéről még napokig polemizálhatunk. Változó.
Ahogy használod azt az autót attól is függ annak az alkatrésznek az élettartama.
Ha pedig Te 10 éves Opel Astra-ba teszel gyári vadonatúj alkatrészeket, csak annyit mondok: hajrá. Mindneki jól jár. Az "Autógyár" boldog, mert pörög az üzlet. A beszállító vígad, hiszen veszik a portékáját. A szakszervízben fáklyás körmenetet szerveznek az elégedett fizető ügyfelet megünneplendően. És te is boldog vagy, mert minőségi szolgáltatásért kaptál áfás számlát. A gazdaság pörög! A GDP (vagy GNI) egekbe tör. "Great success!"

Legfeljebb a gyermekeidnek tudsz kevesebb csokit venni.
Az meg még Te is tudod, úgyis csak rongálja frissen fejlődő fogazatuk, meg megfájdulhat tőle a kis hasikójuk.
És elégedett leszel.
Vagy egy nyolc napos balatoni/horvátországi/dubai-i nyaralásra félretett pénzeteket döntöd bele az autóba, és 5 napot töltötök el a felmenő ági rokonoknál. A feleséged meg fog ezért dícsérni Téged, te pedig elégedett leszel.

Ha pedig valamiért történetesen az új gyári cuccnak valami rejtett gyíkja volt, vagy a beszerelés nem az előírásoknak megfelelően történt, mehetsz vissza verni az asztalt az áfás számláddal. Mire ők: bizonyítsd be, hogy az ő hibájuk. Addig pedig tessék kifáradni a szabadba, vagy hazaballagni és ott verni az asztalt. Ott verheted.
A maszek műhyel munkáját is bebukhatod. Ha jóban vagy vele, akkor a javítókészletet újra előtépve, ismét fillérekért megejthettek egy próbát. És nem kell újra mély megelégedettséggel súlyos tíz-százezreket kiraknod az előbb még áfás számlával püfölt asztalhoz hasonló asztalra máshol.

Nyilván ezutóbbiak sarkos esetek. De azt hiszem a való élet is produkált hasonló tüneteket.
Elég ha csak a Népíteletet olvassuk rendesen, nem kell műhelyek és szervízek mohás árnyékában kartondobozok között megbújva az információmikronokat összehalászgatni.

Én beszéltem.
Szép estét Mindenkinek!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.03.18. 16:53:13

@fidelcastro:
Hühhű Fidel, ez kimerítő volt.
Commmandante, köszönjük!

Rocko- 2009.03.18. 16:56:13

Bambano 2009.03.18. 14:48:29
"sokat megy az autó, emlékeznél, hogy gyakran van inspekción"
óóó, tudhattam volna hogy te is ilyen németbe szökött magyarokra köpködô aljanépség vagy.
csak tudnám mit keresel itt, balhén kívül.

29 Palms 2009.03.18. 17:02:41

Nem tudom mi az a "prüttyentős kracmag", de tuti hogy a BMW gyártotta először! :)

ZsoltK 2009.03.18. 17:05:28

Istenem, öröm titeket olvasni :)
Mindenre számítottam, de arra nem, hogy egy fék felújítás hitvitájába futok bele. Zseniális, tényleg! :)
Ominózus postolónak gondolom rengeteg ideje van, kicsit frusztrált valami miatt és nem tud más helyet ahol harcolhatna kicsit. Ti meg beveszitek (amit mondjuk maximálisan megértek).

De ha már hozzászóltam, lenne nekem is egy kis oltós hozzászólásom: megragadott egy mondat, miszerint azért márkaszervíz, mert ott a szerelő tudja, hogy melyik csavart hogyan kell meghúzni. Ámen. A kérdésem az, hogy honnan? Bambano, szerinted? Megmondom: könyvből. Nem úgy született, az iskolában is csak azt tanították meg, hogyan kell a csavarkulcsot fogni. Meg mit kell a csavarral / anyával csinálni, ha nem akar engedni. De hidd el, nincs a fejében az összes autó – motor minden paramétere ami a világon létezik és behozzák hozzá. Ellenben van könyve „Mazda 323 szerelési utasítás” címmel, fellapozza a „Futómű és fékek” fejezetnél. Kikeresi a nyergek meghúzási nyomatékát, kezébe veszi a nyomatékkulcsot (na ennek a használatát is megtenították) és a megfelelő nyomatékkal meghúzza. Ugyanez igaz, minden – minden csavarra, gumira, baszra, gyöszre és egyéb darabra amiből az autód – motorod – kerti traktorod összeáll.

Mi következik ebből? Tanulható. Mindenki számára. Van aki nehezebben, van aki könnyebben, de ha akarja megtanulja. Értem, miért nem írta Omm, hogy akkor a szerelő elővette a könyvet, kilapozta, elolvasta, megemésztette, megcsinálta. Azért, mert neki és azoknak akik hobbiból – megélhetésből szerelnek ez természetes. Meg szerintem nem számított arra, hogy valaki ilyen marhaságon kezd el kötekedni, ha már mást nem talál. v.ö.: „A kákán is csomót keres” :)

Az meg hogy, rosszindulatú vagy és lenézed a vitapartnereid téged minősít. Minek vitázol, ha arra nem tartod érdemesnek őket, hogy vitázz velük? Kicsinyes frusztrált ember lennél? Részvétem ;)

Herman 2009.03.18. 17:28:17

Én a kötelező szervizelést az adott márka legelismertebb MASZEK specialistájára bízom!

(így volt a régebbi Hondámnál, Mercimnél, illetve most a Volvomnál is)

Nem nehéz utánajárni, csak bújni kell a márka fórumokat, a netet!

A márkaszervizeket kerülöm.

loláb 2009.03.18. 17:52:10

@29 Palms:
Széria volt már az e21-ben is 78-tól.
Bezzeg a Fiat csak valamikor a a késő kilencvenes években jutott a saját prüttyentős kracmagjának kifejlesztéséig.
:)

SsPL71 (törölt) 2009.03.18. 18:33:55

Felhívtam a márkaszervizt.
Mondtam nekik, hogy a féket meg kéne nézni a következő esedékes átvizsgáláson.
Nem lehet nagy gondja kicsit nyikorog.

Szóval, nem kell az egész féknyerget megrendelniük, elég csak a prüttyentős kracmagot.
Az nekem is olcsóbba jön ki.

Bambano 2009.03.18. 19:14:44

@streetsta: volt néhány kifogásolható hsz, amit nekem írtak. Bocs, nem fogom mindet visszakeresni. Ha te nem írtál ilyet, akkor elnézésedet kérem. És azokét is, akik szintén nem írtak olyat.

Aki viszont ilyet írt, mint pl. zovizo 2009.03.18. 03:43:03-kor, az érezze magát megszólítva.

zalkapone 2009.03.18. 19:22:27

Fidel:

Ez kész volt Apám! Sírva röhögök még mindig! :-)

Harkov 2009.03.18. 19:34:13

Én csak olvasni szoktam de most ez Bambano kicsit felbaszta az agyamat.Ha láttot volna az életében féknyerget akkor volna róla sejtése,hogy magán féknyergen semmi nem tud elromlani!!Max valami balesetből,ütésből származó sérülés tud benne kárt okozni.Úgyhogy ha veszel egy felújító készletet és még esetlegleg is fested ugyanaz az eredmény mintha vennél egy újat 10-szeres áron.
Persze ez csak az én véleményem:-)

Rocko- 2009.03.18. 19:42:27

fidelcastro 2009.03.18. 16:44:24
köszönjük.

ZsoltK 2009.03.18. 17:05:28
"Ominózus postolónak gondolom rengeteg ideje van,"
annyi kiigazítást tennék hozzá, h omm a postoló, Bambano kommentelő.
rocko4.googlepages.com/blogponthu

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.03.18. 20:39:49

Bambano, akkor bízz vakon a szakszervizben, ők nem kúrnak át.

Főleg akkor nem, ha látszik, hogy nem értesz hozzá.

Desko 2009.03.18. 21:12:43

99es Coltom van január-február hónapban 400ezrembe fájt - hasonló megfontolásból nem sajnáltam rá a pénzt, 10évig megint autó lesz különösebb kiadások nélkül - legalábbis bízom benne..

series_one (törölt) 2009.03.18. 21:49:05

@Harkov:

"Ha láttot volna az életében féknyerget akkor volna róla sejtése,hogy magán féknyergen semmi nem tud elromlani!!"

de, tud.
elszakad a porvédő, aztán a munkahenger és a féknyereg közti résbe bemegy a nedvesség, fölkorrodálja a felületeket aztán onnantól kezdve se tőlem, se hozzád.
akkor többnyire már csak egy fúróval lehet segíteni a dolgon.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 22:12:46

@fidelcastro: "Nem 100% tehát, hogy az új gyári alkatrész marad a legtovább üzembiztos.
Nem beszélve arról, hogy az évről-évre elvégzett ilyenfajta költségcsökkentés eredményeképpen az autó negyedik modellévében az új gyártású pótalkatrész sem ugyanolyan minőségű, neadjisten illeszkedésű, mint az első mass production design sheet előírása szerinti!"

Pedig melegen ajánlanám, hogy azonos minôségû és illeszkedésû legyen az új alkatrész, mert ellenkezô esetben eposzi méretû kötbéreket fogtok fizetni a gyárnak.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 22:23:28

@ZsoltK: "Mi következik ebből? Tanulható. Mindenki számára."

Tévedés, a gyári dokumentációk nem szabadon elérhetôek, csak a márkaszervizek és szerzôdéses szervizek kapják meg. És ott tudod picit bonyolultabb dolgokról van szó, mint a csavarok meghúzási nyomatéka.

(Persze a márkaszervizeknek sem egységes a minôsége.)

series_one (törölt) 2009.03.18. 22:40:34

@Hrzrasn:
azé a neten ezek nagy része "szürkén" legalább elérhető, szóval nem egy nagy varázslat az egész.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 22:49:39

@series_one: Elenyészô töredéke. A célszerszámokról meg a diagnosztikai gépekrôl nem beszélve.
Oktatóanyagokat meg egyáltalán nem találsz.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 23:00:48

@series_one: Ja, és egyre több cuccból NINCS offline verzió, csak fizetôs webalkalmazás formájában áll rendelkezésre, egy zárt portálon. Ezeket eleve nem töltöd le sehonnan.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.03.19. 08:13:52

@Hrzrasn:
Azétr eddig nem űrrakétáról beszéltünk, hanem egy sokéves autó féknyergéről. Az meg azért tényleg nem a legmodernebb harckocsi tűzvezető rendszere.
Gyanítom, hogy ezek a ma még topszíkret adatok előbb-utóbb elérhetővé válnak, legalábbis a legáltalánosabb, fék-futómű vonalon. Megjelennek majd a könyvek, CD-k, DVD-k, teljesen hivatalosan, természetesen a szörnyen speciális gépekkel, szerszámokkal elvégezhető munkákat nem írják le benne, de szerintem manapság is úgy lehet, hogy egy márkaszervíz nem fogja hegyekben tartani a célszerszámokat 10-15 éves autókhoz, simán eladja kisebb műhelyeknek, akiknek ez inkább a profiljába vág.

series_one (törölt) 2009.03.19. 08:14:40

@Hrzrasn:

a célszerszám a legkönnyebb része.
még azt is lehet szerezni, ha valaki akarja.
persze ha nem akarja az ember, akkor azért az úgy tényleg nehezen elérhető.

"Ja, és egyre több cuccból NINCS offline verzió, csak fizetôs webalkalmazás formájában áll rendelkezésre, egy zárt portálon. Ezeket eleve nem töltöd le sehonnan."

haló. ébredjél már fel. szerinted van olyan, hogy ezt még soha senki nem törte fel aztán nézte végig töviről hegyire picipénzé?
tényleg így gondolod?

series_one (törölt) 2009.03.19. 08:25:24

@Hrzrasn:

ja igen, oktatóanyagot nem találok.
hát ez így tévedés.
nem fogom belinkelni, mert picsán rúgnak érte erősen, de mondjuk kinyitottam egy ilyen dokumentációt, amihez mondjuk speciel pont hivatalosan van hozzáférésem, de láttam már júzert, akinek "csak úgy" volt belepillantása.
naszóval itten azt mondja a dokumentaszión egy cr rendszer adott elemeinek cseréjénél, hogy vegye le ezt, vegye le azt, figyeljen erre, nézze meg amazt és ellenőrizze le így, és csak ezek után cserélje az alkatrészt, ha szükséges.
az adott részegységeknél hiperlinkek vannak jobbrabalra, hogy na akkor azt a részt tök szájbarágósan vegyük át az elejétől.
ebből a dokumentációból mindent megtalálsz. jóformán olyan, mint a szakácskönyv: aki olvasni tud, az főzni is.
szóval ennyit a dokumentációról.
most így hirtelen hét márkát tudnék összehozni, aminek a teljes műszaki dokumentációjához kb egy óra alatt hozzá tudnék férni úgy, hogy meg se emelem a seggemet innen a székről.

ZsoltK 2009.03.19. 09:44:59

@Hrzrasn:
"Tévedés, a gyári dokumentációk nem szabadon elérhetôek, csak a márkaszervizek és szerzôdéses szervizek kapják meg."

Khmm ... tudod ugye, hogy most nagy butaságot mondtál. Alapból lehet, hogy így van, de most mutassam meg a gyüjteményemet a csak a márka és szerződéses szervízek számára hozzáférhető szerelési utasításokról?

Kis munkával letölthető a netről.

ZsoltK 2009.03.19. 09:50:34

@Rocko-: Igazad van, nem néztem át eléggé :)

fidelcastro 2009.03.19. 09:50:38

Ja és ha még azt is hozzáteszem, hogy az "Autógyár" mikor az egyik modelljében az esedékes "model year" váltást megeszközölte, akkor némileg módosítva lett az egész BOM is ugyebár.
Voltak apróbb (hűtőrács, stb műanyag bizbaszok), meg nagyobb módosítások is (új motorok, azokhoz passzoló alkatrészcsomagok, stb).
Történetesen kapott új erősebb benzinmotort, és először kapott dízelmotort is.
A lengéscsillapítókat ugyebár cserélni kellett a dízel verzióban, tekintettel a jóval nehezebb motorra.

De valamelyik eleme a gyártástervezési osztálynak (nem volt tiszta, hogy a hazai, vagy az "odavalósi" gárda) böszmélkedte el a dolgot, és az új benzinmotorhoz "sikeresen" hozzárendelték a dízel lengéscsillapítókat.

Megvolt a modellváltás, sikeres próbagyártások, szokásos corporate és plant szintű egymás hátbaveregetése és szembedícsérgetése.

Pörgött is a gyártás szépen, nem is volt senkinek semmi gondja.

Mígnem egy áldott kora nyári reggelen a lengéscsillapító beszállítója odamosolygott az egyik emberkének: "Látom óriási siker volt ez a dízelverzió!"
Emberünk: "M-m-m-m-má' mér' mondod ezt???"
"Hát mert (kb) 85%-ban a dízel alkatrészét rendelitek" (t.i.: a maradék 15% egy harmadik motorvariáns mennyiségét adja ki...)
Emberünk: WTF!!! (majd miután megnézte a BOM-ot) OMG!!!!!!!!!

Rohant haragozni mindenfelé: "Elkúrtuk!!!"
És tényleg.
18 ezer autó jött le a sorról a NEM MEGFELELŐ BIZTONSÁGTECHNIKAI ALKATRÉSSZEL.

Óriási gigameetingek kezdődtek, meg telefonok és telefonkonferenciák az anyacéggel.

Meg is született a megoldás: "Kicserélni mindben!"
Ez 3 napig tartott...

Következő kérdés: "Na de hogyan?"
Alapvető válasz ilyen helyzetekben: "Visszahívással!!!"
Reakció a kurváratop management részéről: "Lófaszt!"
Mi: "N-n-n-na de akkor mégis hogy az anyánkba' oldjuk meg?"
T.M.: "Hát úgy, hogy ne tudódjon ki!"
Mi: "D-d-d-de azt meg mégis hogyan?"
T.M.: "Hát majd amikor a rabszolga beviszi a gépjárművet a szalonba szervízelni, akkor ügyesen elcsaljuk a gépkocsija mellől, és hopp kirántjuk a régit, bepusszantjuk az újat és dállász!"
Mi: "N-n-n-na de eeeeez nem teljesen etikus!"
T.M.: "Kussss!"
Mi: "Hááááát jóóó..."

Ebben az esetben valóban a márkaszervíz volt az egyedül üdvözítő, na de nem is egy 8-10-12 éves autóról volt szó, hanem egy garanciális, kevesebb mint 1 éves típusról.

De remélem azért mindenkit homlokon csókolja a múzsa, hogy az "Autógyár" sem tévedhetetlen! Ott is ugyanolyan rabszolgák keccsölnek, mint máshol.

Ha szerencséd van, a szervíz suttyomban tényleg kicseréli az említett alkatrészt a tudtod nélkül. Még nagyobb szerencse, ha ezt közlik is veled, valami kamu-dumával körítve. De még mindig ingyenben!

De rá is cseszhetsz, ha beadják Neked, hogy ezt bizony odaverted, és mutatnak egy kis hibát a felnin (mert miért ne találhatnának???).
Ekkor aztán pörög a rezsiszámláló, meg az alkatrészt is kifizettetik Veled.
És megintcsak bekapcsol a "dejóljártunkgenerátor". Márkaszervíz: "Höhö! Fogtunk egy kis baksist ezen a Mikuláson!" Vevő: "Jaj milyen kedvesek ezek a fiúk, hogy szóltak és megóvták a családomat egy kellemetlen pattogós úton végrehajtott szűk jobbosban valú fejreállástól! És még mintha kényelmesebb is lenne, mint ezelőtt. Szuper!"

Persze a nem megfelelő alkatrész miatt senki nem dobta el a kanalat közlekedés közben, de azért nem véletlenül cserélték ki amennyi autón csak tudták.

Adalékul szolgáljon még annyi:
A hivatalos olasz importőr meghúzta ezt a tiltott visszahívásos lépést.
Nem vagyok benne biztos, hogy életben hagyták...

Ja és a BOM-elkúrással kapcsoltaban nem nagyon hallottunk fejhullásról.
(Ismerős?)

Üdv és stresszmentes szép napot!

series_one (törölt) 2009.03.19. 09:59:44

@fidelcastro:
heh, találkoztam olyannal, hogy konstrukciómódosítás után jött egy infó, miszerint váltón a dififedelet le kell venni, majd ha bizonyos rendellenességet találnak ellenőrzés során, akkor kézzel (!!!) reszelje ki a júzer az adott sablon alapján az adott helyen az öntvényt.
hámondom beszarok, rosszul látok, ez a márkaszerviz? és ez így volt hivatalos, így volt szakszerű.
:)))))

zöldi 2009.03.19. 10:00:07

@fidelcastro: Mééég ilyet! Ez nagyon jó!

Gabikirály 2009.03.19. 10:37:01

Nekem egy 97'-es magyar Suzuki Swiftem van,ami elnyűhetetlen!60000 Km-rel vettem 2004-ben ( de sztem visszatekerték az órát a kereskedésben! ) és most van benne óra szerint 235000 Km. Ami a lényeg,az az,hogy 0 meghibásodással.Csak hajtani kell,benzin és műszaki ( meg persze jogsi ) legyen csak! Az 1.0-es motor megy mint a meszes és 4,5-5 L-ből kijön.Na jó ha 4-en,5-en ülünk benne,akkor má semmit nem megy,csak elvisz A-ból B-be.A valósághoz hozzátartozik az is,hogy fapados és hab a kasztnija,de kompenzálja a megbízhatóság és a fenntarthatóság!Ráadásul még nem is japán összerakás,ami sokkal minőségibb lenne,akkor örökélet+2 nap tartana,de így is bírja a gyűrődést!Kérdezem én,hogy melyik autógyár tud ennyi költségvetésből ilyen autót gyártani ilyen feltételek mellett?Nem igen tudtok rá példát sztem.Ja és ez 1983-as konstrukció,ami akkor a ti német szaraitok mellett csúcstechnológiának számított,csak Japán kiadta a termelést,mert ott már jóformán csak kutatás-fejlesztés folyik.Elektrotechnika,robottechnika stb...Az enyémmel egyidős német rozsdaboglyákon már az alkatrészek fele ki van cserélve,ha csak a sarki fűszereshez kell menni,akkor is át kell nézni a kocsit tüzetesen.A Suzka meg még dízel motorolajjal és 50:1-es üzemanyagkeverékkel is elmegy.A váltómban sincs sok olaj,de teszi a dolgát rendületlenül!:)Egyszóval a japán autók a májerek.Másik japán autóm is van és ugyanezek igazak rá,tehát nem vagyok elvakult,de japánFan vagyok.A németeket meg hagyjuk,a Volkswagen-csoport gyártmányai csapnivalók(Audi,VW,Skoda,Seat),a Merci szintúgy.A BMW-hez meg külön svájci bankszámla kell.Az Opel meg GM,tehát nem is teljesen német,de még ők tartják úgyahogy a frontot,persze ha nem zárnak be!Azt mondták nekem a Bárdi Autó-nál Debrecenben,hogyha mindenkinek Suzukija ill. japán kocsija lenne,akkor lehúzhatnák a redőnyt!Engem meg biztosítottak afelől,hogy az én verdám még legalább még 1X ennyit fog gurulni az országutakon komolyabb ráköltések hiányával. Ennyi. :)

fidelcastro 2009.03.19. 10:54:11

@zöldi: Naszóval időpont: valami kora nyár lehetett (egy évvel a lengéscsillapító-gate előtt).
Valami jókora autókiállítás készülődött (nem emlékszem pontosan melyik, de páros év volt...)

A kiállításra elkészített autók már kint álltak a "raktárban". Értsd: a benga nagy aprókavicsos placc, ahol hegyekben állnak a kész autók. Némelyik már újjnyi, rákövült por alatt (megnéztük, volt amelyik már másfél éve ott állomásozott kint a kenyában!)

Valami okosabb egyszercsak a fejébe vette, milyenek is lettek a mi kiállítási darabjaink, amiket a szakemberek szereltek össze szakszerűen.
Végülis jól sikerültek, csak szemet szúrt, hogy az ülések, meg a belső kárpitok erősen elütnek egymástól.

Elszerelték őket na. A kiállítási példányok kárpitjait.
"Great success!"

Akkor még friss tacskó voltam ott így nekem (és egy hozzám hasonlóan tökkezdő kollégámnak), mint szakembernek jutott a feladat, hogy ezt orvosoljam.

Röhögtünk is rendesen, amikor megláttuk, hogy a fekete szőnyegezéshez kékesszürke kárpitokat csaptak, majd az egészet megkoronázták a világosszürke csomagtérkárpittal.
Megszületett a megoldás! Üléscsere!!!

Leszambáztunk a sorra, látták beszerzők vagyunk, így nem mertek szólni, mikor az előszerelő sorról egyesével kapkodtuk le az üléseket.

Majd a kellő szakképzettséggel és intenciókkal felvértezve (ami annyi volt, hogy "Nesztek" és megkaptuk 5 autó kulcsát, hogy találjuk meg az ezerből, a két akkus csavarhúzót, meg a nyomatékkulcsokat), majd kimentünk szakérteni.
Nekünk este 8 tartott a szakértés.

Elsődleges szempont volt, hogy a csomagtér kárpithoz passzoljanak a fotelek. Úgyis felnyitják a csomagtérajtót, úgy legalább jobban látszik a harmónia.
"Great success!"

És akkor még a motortartó bak nélkül összeszerelt autóról nem is beszéltem!
"Nem kő' aggódni! A futómű majd megtartya, aztán csak a parkolóig kell kimásznia, ott majd jól utómunkával berakunk minden hiányzót."
Ja igen szombat volt és kevés ember. Aznap én is a soron nyomtam a rokkot.
"Great success!"

És az ilyen esetek nem csak az "Autógyár"-ban frodulnak elő.
Számos más helyen is megéltem, vagy hallottam hasonló örvendetes "akciók"-ról.
(Elektronikai alkatrész megbukott a teszteren. Nem reworkre utazott a termék, hanem még kétszer benyomták a teszterbe, és ha akkor sem volt jó az eredmény, állítottak a teszteren: "Odass má' jó is!" Hopp már ugrott is a zöld dobozba.)

Hasta la victoria siempre!
Fidel

fidelcastro 2009.03.19. 11:27:09

@Gabikirály:
Ezek szerint te voltál Hamamatsu-ban és láttad, hogy a gépsorok helyett már csak designerek vannak.
Meg azt is nem láttad, hogy a Rábaringet tesztelésre vagy két hónapra kibérelte a Suzuki, mikor asszem az Ignist gyártásba nyomták.

Örülök hogy így ismered az autóipart.

Valószínűleg akkor teljesköltség elemzést is csináltál mind a Suzukiről mind a többi autógyártóról.

"Kérdezem én,hogy melyik autógyár tud ennyi költségvetésből ilyen autót gyártani ilyen feltételek mellett?"
Sírnál, ha tudnád mennyibe kerül gyári áron egy abroncs a te autódra. Maximum 3500 forint! A felni hozzá? 1700 forint. Ja hogy alut akarsz? az is van! Lesz vagy 8500 forint! (De csak mert 300 forintos euro árral kell számolni! Meg aztán Kína miatt sokat drágult a vas, az alumínium meg egyébként is. A nyersgumi áráról nem is beszélve!!!)

Béke!

Kuss3 2009.03.19. 11:31:53

SzeVWasz Gabika Királyka!
Ki a bűbánatos f*sz kérdezte hogy milyen kis szutyok, lélektelen, tucatautónak vagy a tulajdonosa?
Ez a post nem a TE szutyukidról szól ha esetleg nem vetted volna észre.
Légy boldog aztán, mondjad a lakatosnak hogy kalapácsot ne használjon mert elég ha a kezével javítja a zsír verdát.
Örülnél te annak ha beletehetnéd a segged a V.A.G. csoport valamelyik autójába szóval tünj el a forgalomban szépen csndben, majd "üljél le oszt járkáljá" örömödben.
Szutyukit azért gyártanak mert van rá igény sajnos (meg sok az éhenkórász akinek nem telik másra)
Szánalmas vagy. Sajnállak.
ÜdVW

megint 2009.03.19. 11:32:32

Gabikirály, egy 1.0-ás swiftből leszarozni a német prémiumgyártókat elég nevetséges, tipikus ökör suzukis vagy, 1.0 megy mint a meszes, hihi, jaja, mint a népítéletben ahol 320-as bmw-t aláznak ilyennel.

w a s d 2009.03.19. 11:44:20

@Gabikirály:
Na ez az egyik oka, hogy nem akarok japán autót. A japánfan- ok néha még a németautósoknál is elvakultabban szaroznak le minden mást.

janó74 2009.03.19. 12:53:17

Nekem is volt 1.0 -ás "stift"-em, de az azért túlzás hogy 4-4,5 literrel elmegy.Nekem úgy jött ki 4.9-es fogyi, hogy 80-nál nem mentem gyorsabban, azt is tojással a lábam alatt. Városban képes volt beszippantani a 9 litert is.Röhej. Történetesen most pont egy opelt hajtok hát azért van külömség.

janó74 2009.03.19. 13:05:11

"A Suzka meg még dízel motorolajjal és 50:1-es üzemanyagkeverékkel is elmegy.A váltómban sincs sok olaj,de teszi a dolgát rendületlenül"

Nem akarlak megsérteni, de ez azért tükrözi a szakmai hozzáértésedet. A váltóban miért nincs elég olaj? Hová tűnt? Csak nem szimeringes a kicsike? Vagy biztos 97-ben a gyárban épp csak annyi volt? Na hagyjuk.

janó74 2009.03.19. 14:46:59

"Szutyukit azért gyártanak mert van rá igény sajnos (meg sok az éhenkórász akinek nem telik másra)"
Igen ez így van, mert valóban csak egy ilyen aútóra tellik nekik, de azért nem illik őket így lemínősíteni ;-)

Seca81 2009.03.19. 15:12:17

@janó74: A többség hitelre veszi az új Suzikat, mint általában a többi kategóriatársát is, ezt ne feledd! 2,5-3 milláért azért már lehet válogatni nem gondolod?
Éhenkórászok mi? Na azért ez durva...

janó74 2009.03.19. 15:20:00

@Seca81: Ebben teljesen igazad van. De nem mindenki új autót vásárol. És egy használt suzukihoz sokkal olcsóban hozzá lehet jutni, mint egy ugyanolyan olyan évjáratú opelhoz,mert nem egy értéktartó autó, meg van belőle annyi mint a szemét.

Rob-úr 2009.03.19. 19:28:31

"Nekem is volt 1.0 -ás "stift"-em, de az azért túlzás hogy 4-4,5 literrel elmegy.Nekem úgy jött ki 4.9-es fogyi, hogy 80-nál nem mentem gyorsabban, azt is tojással a lábam alatt. Városban képes volt beszippantani a 9 litert is.Röhej. Történetesen most pont egy opelt hajtok hát azért van külömség."


:D Van 'KÜLÖMSÉG', Janó? :D
Szerintem meg nem röhej, egy otto moci a fojtásos keverékszabályozásnak köszönhetően ezt tudja garantálni.

janó74 2009.03.19. 20:19:33

Szerintem meg nem a kevérékképzési rendszernek köszönhető a nagy fogyasztás, hanem a kis köbcentinek, mert az 53 lóerő nem egy asztfalszaggató teljesítmény, és taposni kell neki hogy haladjon. Remélem dagad a melled hogy kiszúrtál egy helyesírási hibát.

gin74tonic 2009.03.20. 08:55:00

NA MI VAN AZZAL AZ E28-ASSAL???????????????? :)

ommm 2009.03.20. 11:23:26

@gin74tonic: Nyugi van, fent van a listán. Lesz.

Gabikirály 2009.03.20. 13:53:40

Szevasztok!

Kedves Kuss3!

Először is a nevedből kiindulva biztos nem lehetsz egy illemtudó,értelmes ember,de azt tanácsolom,hogy a neved jelentését hűen tartsd be!Először is a VW is tucatautó.Másodszor mit keresne a kocsi egy lakatosnál?Te egy mezei lakatoshoz elvinnéd a csodaautódat?Ha netán sor kerül ilyenre,akkor én egy karosszéria-lakatoshoz fogom vinni,de ha kell,majd a tel.számát megadom! :)))))
Ha nem érdekel a szövegem,akkor minek olvastad el?Nem tettem kötelezővé,elhiszem,hogy tudsz olvasni!
Ami pedig a táplálkozási szokásomat illeti: nem szűkölködöm,csak 2 hízó van a hűtőben,meg kb. 30 szárnyas ( saját!! ),reggel,délben,este húst hússal eszek,pedig ugyebár csak egy éhenkórász SUZUKIs vagyok. :)Te meg valószínűleg eszed a BÓTI szarokat oszt feszítessz a "folkszVAGÁNY"-odban!Ki is hát akkor az éhenkórász?Láttam már nem 1 nem 2 nyakkendős SUZUKIst és tapasztócigány BMW-st is.Ez nem márka kérdése.Ültem már VW-ben,de rosszabb volt,mint a WC-ben.Lehet el is írták,mert WC a neve és nem VW. :)
És azt mivel magyarázod,hogy van a Suzukira igény?Ha tömegautó,akkor Magyarországon mindenki éhenkórász?Ez nem csak pénzkérdés,lehet valaki márkahű és rajongó is.Jól leosztottál így ismeretlenben egyébként!De sebaj,mert sok ilyen primitív tuskó van még ott,ahonnan te jöttél!A másik japó kocsink egyébként egy NISSAN PICK UP 2.5 TDI( 2000-es évjárat,tehát még nem a franciákkal kooperálásának az égisze alatt született ),na abban olyan nyomaték van,hogy keresztbe megeszi a csodabogaradat és téged is kivon a forgalomból :) Tehát ki is az éhenkórász?
Engem nem kell sajnálni,mert nekem így jó minden ahogy van,se szánni.Én nem szánlak,hanem megvetlek,de nem sajnállak,mert a saját butaságodat nyilvánítottad ki,ami nevetséges.Ennyi.

Gabikirály 2009.03.20. 14:01:41

Kedves többiek!

Köszönöm az normál hangvételű és szövegű kommenteket! Kár,hogy elharapózott ez az egész rossz irányba! Csak az az idegesítő,hogyha már valakinek Suzukija van,akkor egyből levonják a konzekvenciát minden ismerettség nélkül és lehurrogják! Egyébként nem csak erre telik,hanem telne jobbra is,de minek,ha ez nekem jó. Sziasztok!

Sabc 2009.03.20. 17:36:05

@Gabikirály: "A másik japó kocsink egyébként egy NISSAN PICK UP 2.5 TDI( 2000-es évjárat,tehát még nem a franciákkal kooperálásának az égisze alatt született ),na abban olyan nyomaték van,hogy keresztbe megeszi a csodabogaradat és téged is kivon a forgalomból :)"

Te sem ültél még olyan autóban, amiben VAN nyomaték.

loláb 2009.03.20. 18:06:49

@Gabikirály:
Mondjuk talán ha kisebb arccal jöttél volna ide osztani az észt a suzuki megbízhatóságáról, és a "német rozsdaboglya szarokról", akkor egész biztosan normálisabb kommenteket kaptál volna válaszul.

series_one (törölt) 2009.03.20. 23:26:34

@Sabc:

mi fáááááj, gyere mesééééélj
mondj el mindeeeent, tőlem ne fééééélj
:))))

na de majd odahatunk, hogy a csapat hivatalos racsing típusú gépjárműve is elmozduljon ebbe az irányba.
;)

Körömcsiga 2009.03.21. 13:58:51

@Hrzrasn: Elégedj meg a válaszoddal. De ha inkább azon gondolkoznál el, hogy 1980 előtt ki importált japánból autót, akkor megtudnád a választ... Az USA-ban találsz rengeteg japán veteránt, Mazda Luce, RX-3, Cosmo stb. Ha valaki leragad a saját kontinensén, akkor fogalmaz így...

Ommm: Nem tudom miért szétesés tárgya egy fék felújítás és egy kipufogó tömítetlenség... Más autón 11 év után nem a könyök reped meg, hanem a dob esik le az autóról... Kicsit eltúloztad szerintem a problémákat, de valszeg azért, mert nem vagy hozzászokva, mivel japán autód van :) Amúgy meg ha jól tudom az autódon nem a gyárilag szerelt fékek vannak, akkor meg? Remélem azért a féltengely gumiharangokat nézegeted, nehogy kiszakadjon a 11 év alatt, aztán panaszkodj hogy féltengelyes az autó :D

Körömcsiga 2009.03.21. 14:22:57

Elektromos antenna szárat (gyári cseréjéhez) USA-ból rendeltem 12 dollár volt postával együtt. Kár volt azért az univerzálisért :( Amúgy nem szétfagyni szokott, hanem elgörbülni a szár (gondolom a légellenállás az évek alatt megteszi hatását) és ezért szorul meg. Én évente WD40 kúrának teszem ki.

Tommeeca · http://napimerites.blog.hu 2009.03.21. 17:33:52

Úgy bírom ezt a beszólogatunk a suzukisnak vonalat. Egy átlag panellakónak az is nagy szám volt mikor lada/skoda/trabant után arra váltott és rácsodálkozott villanyablak hú bazz...
Úgy tűnik a kommentelők többsége nagyköbcentis japán/német/amcsi/kitudja milyen autóval rendelkezik ezek szerint, ez van a többségnek meg nem az jutott.

Gabikirály 2009.03.22. 23:02:09

@loláb: Ezek szerint akkor te még messziről sem láthattál ilyet! :)))))))))))))))))))))))))))))))))

Gabikirály 2009.03.22. 23:04:37

@loláb: Bocsika!De ez a valóság! ( REALITY )Nincs nagy arcom,csak ezt bátran kijelentem!

dave007 2009.10.11. 22:03:22

nekem egy 323F em van, ugyan ilyen, 98 as, soha nem volt semmi olyan baja, ami nem normális, nem a használatból adódó kopós alkatrészcsere lenne (na jó,volt 2db lengéscsillapító csere, de Budapesten használom)
Természetesen sosem felejtettem el olajat cserélni meg szűrőket stb.
Ezek nélkül egy autó sem megy el ennyi ideig.De sok marharépa ennyire is képtelen, ezért sok olyan van, amiből szemetet csináltak.

Többször szétszedtem, hogy bele tegyek egy-két extrát. Sokszor meglepett, hogy mennyire átgondolt konstrukció.Egy hülye dolog van rajta, az üzemanyag szűrő elhelyezése, attól sokkot kaptam, hogy még az akksit is ki kell vennem, hogy hozzáférjek rendesen.
Az enyém sajnos nem a V6 2000 144LE-s full extrás, csak 1.5 ös 90 LE, de nagyon jól megy ezzel a motorral is, a biztosítás kevesebb,a fogyasztása nem 12-15, hanem 7-8. Az 1.8-ast nem ajánlom annyira, mert rosszabb hatásfokkal dolgozik.Nem megy annyival jobban, mint az 1.5 , mint amennyivel többet eszik. Akkor már V6 , nemde?
Kicsit tartottam tőle, hogy majd előzni sem lehet vele, de hálisten tévedtem.
Szerintem egy nagyon szép autó, a mai autók mellett sem tűnik 11 évesnek. Ha megnézünk egy-két, tényleg csak kicsit, átvariált darabot, még ideinek is nézhetik.
Ülések irtó kényelmesek.Jól tartanak, jól beállíthatóak.
A váltó nagyon pontosan jár, nagyon nehéz mellé váltani, nekem még nem sikerült.
Rengeteg autónk volt már a családban,de nekem ez a második csupán, de van viszonyítási alapom,sok autót vezetgettem már. Ebben az árkategóriában, ilyen vezetési tulajdonságokkal bíró és ilyen fenntartási költségű autót nehéz találni a piacon. Pakolni is egészen jól lehet bele. Alacsony, így a tetőcsomagtartóra pakolni is baromi komfortos.

Suzukival kapcsolatban, az első autóm, egy citromsárga 1.3glx suzuki swift volt. Anyámé volt először, ezen tanult meg vezetni, majd vett egy 3-as majd egy 4-es golfot. A kormányzását a swiftnek még most is visszasírja. Azzal a kocsival sosem volt probléma, jó érzés vezetni, nagyon szerettem azt az autót.
Nem egy Subaru , nem egy 320as BMW, de tényleg élvezetes vele menni és ha meghúzzák a lökhárítót nem sírod el magad, hanem azonos színben veszel 5-10 rongyért egy lökhárítót a bontóban.
Két nagy hibája, hogy "sokat" eszik. 8,5-10 et evett nekem, mondjuk nyomtam is neki rendesen, de 8,5 alá városban sosem ment.A másik nagy baja, ami a végzete is lett, hogy nagyon törik.Erdőben az egyik S kanyart benéztem, megcsúsztam vele, taccs egy fa, TK... pedig tényleg nagyon lassan csúsztam már mire a fához értem.
Ha rájövök hogyan tudok képet beilleszteni, akkor beteszem majd, vagy kérésre képet is küldhetek, ha valakit nagyon érdekel.
Egyébként Tokodon még ugrattunk is vele egy crosspályán (Erről is van kép :D), iszonyatosan irányítható autó, a súlyából és a méretéből adódóan.
A swiftet nem kell fikázni, jó kis autó az,de észnélkül gyorsulgatni sem kell vele. Ha rally autót építenék tuti ilyenből csinálnám.Kis súly, nincs teli elektronikával, olcsó alkatrész, megbízható motor.
na píísz!