Segédeszköz a követési távolság megtartására

  2008. október 06. - Égő Ákos Címkék: vélemény követési távolság

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így szeresd a Saabod
2008-10-19 09:32:00

2000-ben alapítottam a Saab 900 Klubot , és azóta minden évben, ahogy közeledik az aktuális találkozó

Hogyan tankoljunk 59 litert a 45 literes tankba?
2008-10-16 23:34:00

A varázspöcök egy szelep, ami a tágulási tartályból engedi ki a levegőt. Ha nem állunk meg 45 liternél

Segédeszköz a követési távolság megtartására
2008-10-06 02:10:00

A találmány lényege, hogy a km/ó érték mellett a m/s értéket is feltüntetik egy kombinált skálán. Így a

Kályhatisztítás tolatókamerával
2008-09-24 14:51:00

Már legalább három éve a garázsban pihen a napellenzőbe épített monitor és a tolatókamera. Azt hiszem

A találmány lényege, hogy a km/ó érték mellett a m/s értéket is feltüntetik egy kombinált skálán. Így a skálán leolvasott érték megfelel a követési távolság száraz úton való értékével. Vagyis hogy egy másodperc alatt hány métert teszünk meg.

Vélemények az azonos című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr15695590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vadparaszt 2008.10.06. 02:37:20

Természetesen jó dolognak tartom, ott kéne legyen minden autó km-órájában. (Bár az enyém digitális.) Mégis valószínű, hogy hamarabb fog elterjedni - az egyelőre csak luxusautókban elérhető -, aktív tempomat.

Gomulka Béla 2008.10.06. 07:30:14

Annyi minden kotlát beletesznek a mai autókba, mindet a biztonság címén, pont ez ne férne be?

Veszélyes Lejtő · http://kresz.blog.hu/ 2008.10.06. 07:55:29

Nem is lenne annyira bonyolult egy passzív mérőműszert kreálni ehhez.
A távolságmérő eszközök már nem drágák, pl.: www1.conrad.hu/conrad.php?name=Products&cid=VkZaU1ZrMVZNVVZUVkZaUFlXdHNNdz09&pid=VkZkd1JrMUZNVVZTVkVKUFlXdFdOUT09 (remélem, működik a link).
Egy picit barkácsolósabb elektrós embernek nem lehet egy nagy kihívás egy ilyen távmérő szenzort összehozni a km-óra jeladójával, és a távolságot még csak ki sem kell íratni, elég egy piros lámpa, ha túl közel vagy.

Kedves Sándor, ha nem akarod hogy ezt a találmányod is lenyúlják, akkor keress egy elektrós emberkét, és gyártsátok le amit írtam, mert annak valóban lenne létjogosultsága, a táblázat viszont nem kicsit macerásnak tűnik, a leginkább érintett réteg meg úgyis képtelen felmérni a távolságokat...

IQLight 2008.10.06. 07:56:08

Remélem, ingyen adja a találmányát és csak azért védette le, hogy a nevéhez kapcsolódjon a dolog. Különben ez lesz az elterjedésének gátja.

Egyébként jó dolog, de nem matricáznék vele a szélvédőn, hanem egyből a műszerfalam részévé tenném, ha lenne rá egy percem. Talán majd a karácsonyi pihenő alatt.

zlaboncz 2008.10.06. 08:21:36

Nagyon jó az ötlet, de sajnos, nálunk - mint annyi minden más - ez még kevés, ahogy a keretes cikk végén el is hangzik a lényeg "valaki úgyis be fog sorolni elénk".
Nap mint nap vezetek a fővárosban, és ha normális, biztonságosnak itélt követési távolságot tartok, gyakorlatilag tuti, hogy fél percen belül besorol valaki elém, akár fékezésre kényszerítve.
Így tökéletesen osztom azt, amit a cikkben leírtak, hogy a vezetők nagy részének halvány segédfogalma sincs a követési távolság mibenlétéről...

Z.

Herlock Sholmes 2008.10.06. 09:03:49

Amíg a skálát nézegeted, bevág eléd a sötétített BMW-s zsírpaszt, oszt nyom egy büntisatut.

Kifordított kacagány 2008.10.06. 09:05:41

zlaboncz 2008.10.06. 08:21:36
ugyan, csak sietnek

törvényenkívüli 2008.10.06. 09:29:32

aha, szóval ha 14 m 50 kmh-nál a távolság, és azt be is tartja mindenki (most ne térjünk ki a sötétített bmv-re, vegyünk egy ideális esetet), és vki be szeretne sorolni, az várja meg, amíg lesz min 20-25 m két autó között, vagy soroljon be a 14 m-be és az így létrejött 5 m kövtáv miatt (és a miatt, hogy be kéne tartani a 14 m-t) ismét szét kéne hogy nyúljon a sor.
Hát ez az idő soha nem fog eljönni, max ha az ótókat microsoft szoftver fogja irányítani.
Ez szerintem csak folyamatos haladásnál tartható be (pl autópálya) mert ha lámpa, kereszteződés is közbejátszik, akkor kivitelezhetetlen.
Mellesleg autózott már vki bp-en? 14 m? 3 mp alatt 3 autó fog oda beállni.

Rocko- 2008.10.06. 09:29:38

hasznos, csak nem tudom mennyire jó dolog vezetés helyett a számolgatásra koncentrálni. ennél talán csak Winkler számolós megoldása a jobb.

gpek · http://www.gpek.hu 2008.10.06. 09:45:09

Szerintem meg ne matasson senki a kesztyűtartóba mikor vezet vagy ne vakarja a nemi szervét átéléssel.
Számtalanszor látom a tükörben hogy a mögöttem haladó nem engem figyel, így akár 1 km is lehet közöttünk akkor is belém koppan.
Ja a másik MEG AZ IRÁNYJELZŐT TESSÉK HASZNÁLNI, a bmw-n is van ugye? érdekes de mintha a német kocsikon lefelejtették volna ezt a plusz funkciót.

[] (törölt) 2008.10.06. 09:50:04

Hát ez igazán fantasztikus találmány, kár, hogy szart se ér. Nem az számít, hogy hány métert teszel meg adott sebességnél, hanem hogy hány méter alatt állsz meg.

Nem véletlenül kezdik az ôsszes alapszintû vezetési tréninget azzal, hogy a féktáv figyelembevételével valójában nem lineáris skála kéne legyen a km-órán.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.06. 09:54:14

Nem véletlenül kezdik az ôsszes alapszintû vezetési tréninget azzal, hogy a követési távolság és a fékút az két különböző dolog.

[] (törölt) 2008.10.06. 09:56:41

"Mégis valószínű, hogy hamarabb fog elterjedni - az egyelőre csak luxusautókban elérhető -, aktív tempomat."

Annak is megvannak a maga korlátai, pl. sávváltásnál, kanyarokban - annak ellenére, hogy a mai ACC-radarok már 16 fokos nyalábbal dolgoznak. Ha elédvágnak, az ellen nem véd.

[] (törölt) 2008.10.06. 10:01:14

"Nem véletlenül kezdik az ôsszes alapszintû vezetési tréninget azzal, hogy a követési távolság és a fékút az két különböző dolog."

Na és mit szerettél volna nekünk ezzel mondani? Továbbra is a féktáv a lényeg, és egy lineráris skála továbbra is alkalmatlan a veszélyérzet kialakítására.

Sörkálmán 2008.10.06. 10:03:44

Érdekelne a ködmankó is. Dobjatok róla pár sort plz!
Szeretem az ötletelős embereket.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2008.10.06. 10:11:22

Hogy lehetett a cikk végére ekkora blődséget rittyenteni?

"Országúti haladás esetén betartva a sebességhatárokat ez a háromig számolós módszer tökéletes. Vagyis ha 80-100-zal haladunk, a követési távolság a táblázat szerint is elégséges, viszont nagyobb sebesség esetén, - amivel úgysem mehetünk hivatalosan - a három másodperc már nem elég, illetve lassabb városi haladáskor nagyon sok, tutira be fog sorolni valaki elénk."

Basszus, a cikk maga - helyesen - azzal kezd, hogy fizikailag 1, hétköznapiközlekedésbiztonságosan inkább 2 MÁSODPERC a megfelelő követési "távolság". Majd azzal pöcsölünk ugye, hogy ebből az időből, különböző sebességeknél hogyan lehet egyszerűen távolságot becsülni.

HALLÓ, HÁT AKKOR A HÁROMIG-SZÁMOLÁS-AMI-CCA.-2-MÁSODPERC HOGY A BÁNATOS LÓALKATRÉSZBE NE LENNE JÓ MINDEN SEBESSÉGNÉL, HE?

zlaboncz 2008.10.06. 10:17:26

Kifordított kacagány 2008.10.06. 09:05:41
ugyan, csak sietnek

Ja, igen, a kedvencem, mikor bőgő motorral átvág 2-3 sávon, fullgáz-satufékkel cikázik, és a következő lámpnál két autóval mögöttem van a sorban... És közben sík ideg, meg másokat is felidegel rendesen. Miért nincsen statáriális főbelövő állomás a segélyhívó telefonok mellett?

Z.

[] (törölt) 2008.10.06. 10:20:19

Egyébként tôlem maradhatunk a követési távolságnál, ez a találmány ebben a formában értékelhetetlen és eladhatatlan. Értelme pl egy olyan megoldásnak lett volna, ami radarral méri a távolságot, és a betartott/be nem tartott követési távolság alapján fokozatosan változtatja a km-óra háttérvilágításának a színét (zöld/sárga/piros). Tessék, ajándék, tôlem nektek, levédethetitek, de garantáltan van már ilyen szabadalom.

Ennél azért komolyabb ötletek kellenek, ha vinni akarjátok valamire.

Gomulka Béla 2008.10.06. 10:30:16

Weiss, az a skála szerintem nem lineáris. A színnel figyelmeztetõs ötlet egyébként jó, kár hogy túl egyszerû ahhoz hogy profitábilis és egyáltalán eladható legyen. A paraszt, ha pénzt ad érte, olyan dolgot akar, ami helyette csinál meg dolgokat, nem olyat, ami belepofázik a vezetésbe.

SsPL71 (törölt) 2008.10.06. 10:32:40

"Tessék, ajándék, tôlem nektek, levédethetitek, de garantáltan van már ilyen szabadalom."

Leborulunk mérhetetlen nagy tudásod előtt, Urunk parancsolónk!

evo87 2008.10.06. 10:35:20

Nem szeretnék megbántani senkit, de ebben nem értem mi a találmány, mi a szabadalom.
Ennek talán úgy lenne csöppnyi értelme, hogy egy digit kijelzőre rá lehetne vinni a követési távolság aktuális értékét, amit a műszer a sebességmérőről levett jelből számol. Sokkal kevesebb idő alatt leolvasható lenne. Vagy egy másik, jóval egyszerűbb megoldás egy ledsor, amely szintén a sebességmérő adataiból számolva a követési távolsággal arányos hosszon világít.

krumplifejűpalacsinta 2008.10.06. 10:46:40

Az egészhez a következőt fűzném hozzá:

1. Aktív tempomatnál - pl. A8 (D3) - ez már csak display kérdése, mivel a radar adott, a 2 jármű közti távolság állítható (hogy mennyire mehetek közel a másikhoz, anélkül, hogy befékezne a gép) és az is biztosított, h. a jármű magától fékez, amint távon belül kerülünk (akár vészfékez is, többször kipróbáltam)
2. A tacho-skálázásra kopizott verzió mellett tenném le a voksot, a szélvédőre ragasztani butaság bármit is, soha nem tudhatjuk, mit fog éppen kitakarni ill. magára vonhatja- akár öntudatlanul is - a tekintetet, figyelmet
3. és legvégül: könyörgöm, ne csak számolni tanítsuk meg a zembereket, hanem fékezni és kormányozni, kikerülni is; tapasztalat, h. a legtöbb ember úgy lép a fékre, mintha simogatná a talpával a pedált, hosszan, gyengén -ezzel a betétet is rongálja, továbbá megtéveszti a mögötte haladót, mivel a fékezésének intenzitása szinte alig érzékelhető; ami a kormányzásra vonatkozik, sok autós vészfékezéskor karral kormányra kitámaszt, szemet tágra mereszt és várja a csattanást...ahelyett, hogy menekülőutat keresve esetleg KIKERÜLNÉ az előtte képződött akadályt.
Uff

krumplifejűpalacsinta 2008.10.06. 11:07:10

"Nem véletlenül kezdik az ôsszes alapszintû vezetési tréninget azzal, hogy a követési távolság és a fékút az két különböző dolog."
azért nem árt, ha a kettő közel megegyezik, azaz legalább akkora követésit tartunk, mint amekkora a fékutunk lehet...
persze ez városban irreális elképzelés...

Szakadás 2008.10.06. 11:17:06

A cikk alapján meg kellene gondolni két végletet:
1. Hát ha mennék esetleg 180-nal Németországban, akkor is nagyon rosszul érezném magam 1 oszlopnyi (50m) távolságra az előttem menőtől.
2. Városban 40-nel sincs 10m az autók között, még sincs mindennap tömegkarambol. Akkor mégis miért működik a rendszer?
Szerintem ha az ember előtt menő autó autó átlátható, akkor az esetleges forgalmi akadályokat is látom, így az előttem menővel egyszerre tudok reagálni az eseményre.
Ugyanakkor én fizikailag rosszul érzem magam, ha egy átláthatatlan kocka kitakarja a képet előttem, és dupla távolságot tartok tőle, mint egyébként.
Ezért pl. a belső sávokból nem adott tömeg feletti járműveket kellene kitiltani, hanem azokat, amiken keresztül nem lehet átlatni a forgalomra (furgon, sötétített üveges SUV :) )

törvényenkívüli 2008.10.06. 11:19:55

"továbbá megtéveszti a mögötte haladót, mivel a fékezésének intenzitása szinte alig érzékelhető"

erre is volt már egy magyar találmány, ami a középső féklámpán annyi ledet kapcsol be, amekkora a fékezés ereje a fékpedálon. Na onnan lehetne tudni, hogy satu vagy csak rárepült a légy a pedálra

Ati81 2008.10.06. 11:23:41

Kezdő vezető vagyok szerintem hasznos és egyszerű figyelmeztető ezköz lehet, mindenki számára hogy tartson nagyobb követési távolságot, bár én is ingább a Km/H-ra ragasztanám fel ezt a skálát.

evo87 2008.10.06. 11:25:26

"erre is volt már egy magyar találmány, ami a középső féklámpán annyi ledet kapcsol be, amekkora a fékezés ereje a fékpedálon. Na onnan lehetne tudni, hogy satu vagy csak rárepült a légy a pedálra"

Az egyes BMW-n van hasonló...ha satuzás van, akkor több a fény is.

Lipi1945 2008.10.06. 11:44:02

Már valaki említette a fizika eggyest, szerintem igaza van, a számolós dologgal egyértelműen meghatározható a két autó távolsága, TFH 10m/s el halad mindkét autó ha ugyanahoz az oszlophoz én 1seccel később érek oda akkor 10 méter van a két autó között ha 2 seccel akkor 20 méter. Ha nő a sebesség de a 2 sec ugyanannyi akkor a távolság is nőni fog pl.: 20m/s nál 1s esetén 20méter, 30m/s-nál 1s esetén 30méter. Igazábol ez, hogy megnézem hány m/s-el megyek és becsülgetem, hogy annyi legyen a távolság ez annyit jelent mintha 1seckel később érnék az oszlophoz mint az elöttem haladó ez le is van írva hogy ez a lényeg (feltéve hogy pontosan becsültem). Nem?? Szerintem ez túl van bonyolítva. 2 misisipiig könnyebb és pontosabb elszámolni mint becsülgetni, hogy hány méter a távolság.

ommm 2008.10.06. 11:47:50

Ede, ede, nem leszel rendes te sem reggel sem este...

Lipi1945 2008.10.06. 12:00:22

Tehát Az egyik esetben ránézek a km órára ill m/s órára, látom hogy 20m/s-el megyek tehát akkor 20 méter+ráhagyásnak kell lennie a követési távolságnak mivel míg benyomom a pedált eltelik 1s ami alatt 20 métert teszek meg. A számolásnál pedig ha 1 misisipiig elszámolok eltelik kb 1s ami alatt 20 métert teszek meg, tehát a követési távolság 20 méter amihez még kell egy kicsi ráhagyás. A két dolog ugyanazt eredményezi, csak szerintem kocsihosszakról meg ilyesmiről megbecsülni a távolságot nehezebb mint elszámolni legalább 1 missisipiig, és ebben az esetben új számlapra meg matricára sincs szükségünk.

kpetya 2008.10.06. 12:06:06

Ez most komoly? Az ürge feltalálta a meleg vizet és még le is védeti? Azt hittem, hogy csak ámerikában lehet levédetni a spanyolviasz és tsi dolgokat.

L-Zo 2008.10.06. 12:10:01

Ötletes dolog. Viszont aki ezt a skálát vizslatja vezetés közben, ez inkább maradjon az anyósülésen, vagy hátul... Ha nem tudja felmérni a helyes követési távot, hogy fogja a leolvasott értéket tartani? Vagy arra külön lézeres ketyere lesz? 1. lépés, táblázat, százzal megyek, oké, az kb. 30 m/s, akkor 2. lépés, kijelző, lássuk csak... Igeeen... akkor most tartok 30 m-t. Oké.

kpetya 2008.10.06. 12:11:22

ad2: 50nél ha jól látom ~15m, azaz ~3.5 autó hossza, az ajánlott kövtáv. A gond ezzel csak annyi, hogy tuti mindig beáll oda és kezdheted elölről a kövtáv felvételét.

Lipi1945 2008.10.06. 12:13:37

Egyébként meg ha távolságot akarjuk megbecsülni, akkor nyújtsuk ki a karunk felfele álló hüvejkujjal, csukjuk be az egyik szemünk majd nyissuk ki és ugyanekkor csukjuk be a másikat, amennyit vizuálisan elmozdult a hüvejkujjunk azt a távolságot a távolban becsüljük meg az autó hátuljáról, (nem toom talán kb 1,6-2méter egy kocsi szélessége tükrök nékül) és azt az értéket szorozzuk meg 10 el és megkapjuk hogy kb mijen messze vagyunk az elöttünk haladótól.

Lipi1945 2008.10.06. 12:18:28

Ja ezt amit mondtam nehogy meglássam hogy valaki az úton kipróbálja! :D Egyébként ez a módszer működik, mint távolság mérés, csak azért vezetés közben szerintem nem túl jó ötlet. :)

empetya 2008.10.06. 12:22:02

Szerintem is, városban abszolút kivitelezhetetlen a dolog. De aki járt már mondjuk München, Köln, Stuttgart vagy Frankfurt környékén az autópályákon, az tudja, hogy ott sem működik. Ott ugyanis csúcsidőben szintén egymást érik az autók, csak éppen 140-nel halad a forgalom. Esőben is! Képzelj el egy durva vízfüggönyt, aztán szorozd meg hárommal. Na, az van ott... :)
Ja, és persze a németek, akik "híresen" kulturáltan közlekednek, ott is beálnnak elém, ha megpróbálok a 3,5 tonnás autómmal normális távolságot tartani. Láttam már olyat is, amikor az embert(meg a mögötte jövőt)a full-full Mergájában megszivatta a távtartós tempomat...

empetya 2008.10.06. 12:40:17

Miért nem megy el a kommentem?

Kifordított kacagány 2008.10.06. 13:26:54

törvényenkívüli 2008.10.06. 09:29:32
nem, akkor nullával való osztás miatt mindenki az úton fog rekedni.

zlaboncz 2008.10.06. 10:17:26
na de ha nem rohan el melletted, akkor soha nem fog beérni mögéd.

Az Élő Legenda (törölt) 2008.10.06. 13:50:34

Hmmm. Aki a szabadalmaztatást fikázza: a szabadalmi hivatal nem vizsgálja, hogy értelmes-e a találmány, csak azt, hogy más nem találta-e már fel, van-e újdonságtartalma. (persze vannak más kritériumok is). Emiatt bármi hülyeséget lehet szabadalmaztatni, tessék szétnézni a szabadalmi értesítőben. Ettől még mindenkinek szíve-joga azt szabadalmaztatni, amit tud,vagy akar. (egyébként nem kevés pénz).
Másrészt, a konkrét találmány: szerintem baj, ha az ember számokat nézeget. Ez olyan, mint amikor az eutóvezető tanfolyamon leírják, hogy felválltani2/3, leválltani 1/3 fordulatszámnál kell. Erre szegény kezdők meredten bámulják a fordulatszámmértő. Helytelen. Mivel az útviszonyok nicnsenek benne aképletbe, ezért semmit sem mondanak a számok. Motorra láttam olyat, hogy gyorsulásérzékelő, amivel egyrészt a vezető megtanulja, hogy nem kell félni az erős fékezsétől, másrészt megmondja, hogy az adott lassulásnál mennyi a hátralévő fékút. De ez sem hétköznapi vezetéshez, hanem kifejezetten oktató eszköz. Itt is az kéne, megtanitani fékezni az embereket: hogyan kell erősen fékezni, illetve elképzeléseikhez képest mondjuk hol áll meg a kocsi vizes, latyakos útos, stb. Irány a tanpálya!

Bret01 2008.10.06. 13:56:30

Ez biztos nagyon hasznos, van is létjogosultsága az én egyetlen ráfutásos tapasztalatom azonban mást mutat. Nekem egy ilyen belemenést sikerült összehozni 20 év alatt. Akkor az történt, hogy normál követési távolságot tartva Diosd belterületén a fék és féklámpa nélkül előttem az álló kocsisorba vágódó kocsinak mentem neki hátulról. Most ha cinikus akarnék lenni azt mondanám,hogy ezt számold ki zsenikém a matricáddal, de nem akarok. Inkább azt mondom,hogy a KRESZ szerint nem akkor kell tudni megállni ha az előtted haladó egy földből odanőtt sziklának ütközik, hanem akkor ha fékezés eredménye képpen megáll. Ettől még a többi esetre biztos hasznos lehet számolgatni matricáról.

Stock 2008.10.06. 13:57:49

hát sztem meg nagyon is számít az autók közti eltérő fékhatás, főleg ameddig a műszaki vizsga csak egy sarc, és semmi egyéb....

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.06. 14:06:33

Ha megfelelő követési távolságot hagysz, a táblázat szerint, akkor normál esetben nem számít az eltérő fékhatás. Ha az előtted lévő ütközik akkor meg mindegy. Ha meg álló autónak ütközöl akkor az más téma.

zakarias 2008.10.06. 14:27:34

Sok éve a Totalcaron az autójogásznak írt valaki, nem működő féklámpa miatti baleset következtében. Írtam levelet, mert volt benne pár hiba, és rámutattam, hogy a közismert 2 másodperces szabályt alkalmazva... na jött a válasz, ki is tették a cikk után, hogy olyan, hogy 2 másodperces szabály NINCS, az ennyire kövessük egymást az autópályán, az LEHETETLEN, mert ott nem lógnak be a szalagkorláton kis táblás emberkék, mint az F1-ben, satöbbi. Egyszóval le lettem alázva :)

Alf (törölt) 2008.10.06. 15:03:07

csak úgy megsúgom, hogy a 60-as évek végén a citroen ds km-órája olyan volt, hogy mutatta az adott sebességnek megfelelő fékutat a km-órán. ugyanígy, mint e találmány.

Az enyém most is mutatja:)

Akkor MIRŐVANSZÓ???

www.steenbuck-automobiles.de/images/A_225_Citroen_ds23/DSCN7810_b750.jpg

vagy

www.youtube.com/watch?v=pT6RzvPpzGQ

L-Zo 2008.10.06. 15:18:59

"Ugyanakkor én fizikailag rosszul érzem magam, ha egy átláthatatlan kocka kitakarja a képet előttem..."

Én ide sorolnám még a Ignis-Jazz-stb. fajtákat is. Senkit sem akarok bántani, de ezek nemcsak rondák, de idegesítően nemlátni tőlük... :-)

Stock 2008.10.06. 15:19:06

azt hiszem nem jött át az előző hozzászólásom lényege:
vannak olyan autók a forgalomban, amiken gyakorlatilag akkora a fékhatás, mint egy kerékpáron!! és teljesen legálisan, műszakival rendelkezve veznek részt a forgalomban, sőt sok esetben az autózás iránt kevésbé fogékony sofőrjük sem veszi észre, hogy gebasz van....
ameddig ezt nem orvosolják, kár követési távolságról beszélni, mert a differencia elképzelhetetlen!

tehát kimondottan nem a dúrvább fékrendszerű kocsikra gondoltam, de sztem ott is több 10 méter (100 fölött) lehet a különbség, ami azért már számíthat....

Alf (törölt) 2008.10.06. 15:33:08

végre találtam egy jó képet a Citroen DS-ről, pont a totalcaron :)

index.hu/cikkepek/totalcar/magazin/szerelem/dstort/ds20//.gdata/gp_ds20_079.jpg


szóval ott középen ez a distance d'arret feliratú lemezke forog együtt a mutatóval, és felfedi, hogy épp mi merre hány méter.

Megmondom őszintén, nem szoktam figyelgetni...talán kellene.

Lipi1945 2008.10.06. 15:44:52

Alf: ha jól értettem ez nem a fékutat mutatja, henem egyszerűen csak a km/h értékek mellett felvannak tüntetve a m/s értékek is ami azt mutatja meg, hogy az 1 másodperces reakcióidő alatt hány métert fog megtenni az autó. Lényeg a lényeg, ugyanúgy a sebességet mutatja csak egy más mértékegységben.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2008.10.06. 16:49:03

törvényenkívüli 2008.10.06. 09:29:32
Egyetértek 3 mp alatt 3 autóval több van előtted, megint maradhatsz le.

yard (törölt) 2008.10.06. 16:57:00

Krumplifejű...!
Azért az csúcs lenne, ha - pláne autópályán- vészfékezéskor valaki elrántaná a kormányt. Sajnos van ilyen. Telített, vagy félig telített sávoknál iszonyú az eredmény. Akkor inkább a légzsák (katapult).

Leptinotarsa decemlineata 2008.10.06. 17:45:25

ALF.
Lehet, hogy Kiss úr korábban egy DS-t hajtott.

A Citroen elcseszte, mert nem védette le. Lehet, hogy milliárdokat bukott.

n-a-r-i@hotmail 2008.10.06. 19:22:02

üdv háhá a követési távolság nagyon fontos ,de szerintem az olaszokat kéne megkérdezni akik a lökhárítón utaznak nem csak 50 nél.. amugy az ötlet nagyon jó ami azt bizonyítja ,hogy nem kell bonyolult legyen valami ahoz hogy jó is!

Pista Bácsi 2008.10.06. 19:39:54

Vattafakk...

Aztakurva...

Jesszusmária...

Ilyen sz.rt hogy lehet a Totalcaron írni :-(((

Minden általános iskolás tudja, hogy a követési távolság a sebességváltozás négyzetével arányos.

Ez egy lineáris (következésképpen sz.r) skála. Ott van az öreg citrom skálája, tessék megnézni, négyzetesen arányos a sebsséggel a követési távolság.

Tehát ez a sz.r:

1: nem új,
2: nem jó !!!!

Ha valaki okoskodni akar, akkor szívesen elmagyarázom neki a fékkésedelmi idő, a féktávolság, a fékút és a követési távolság mibenlétét.

Mindezen fogalmak tisztázását azért persze elvártam volna a cikkírótól is :-(((

Pista Bácsi 2008.10.06. 20:06:48

Hihi ...

Fél órával ezelőtt írt előző hozzászólásomat kimoderálták.

Nem csoda, a cikket, meg a cikkíró hozzáértését kritizáltam.

Ez itt ezek szerint tilos :-)))

IQLight 2008.10.06. 20:16:15

Alf: Ez hárompontos volt! Grat! :)

Alf (törölt) 2008.10.06. 21:16:10

Lipi1945

Értem én, hogy nem ugyanaz, mert Kiss úr nem ismerheti minden autó fékhatását, (ismerhetné)így nem kalibrálhatja be a számokat, mint a citroen a sajátjában.

A lényeg ugyanakkor hasonló.

És hogy mennyire lesz populáris? hhmm, a citroen is kivtte a későbbi modellekből, talán az sm-ben még volt, dehát nem menő számolgatni vezetés közben...

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.06. 21:22:29

Pista Bácsi!
Örömmel várom a szakszerű magyarázatokat, és a cikk cáfolatát. Kíváncsi lennék rá nagyon.
De nem értem azt sem hogy milyen moderálásról beszél?

Leptinotarsa decemlineata 2008.10.06. 21:33:13

Addig rendben van, hogy tudom a várható féktávolságot a skáláról, de folyamatosan méricskéljek? Ugyan mivel? Nem vagyok Abrams tank lézerrel, meg saját amerikai katonával. Számolgathatom az oszlopokat - ami azért elég fárasztó tud lenni, egy kicsit is változó közlekedési környezetben -, de engem valszeg nem is kötne le.

Akkor már inkább Veszélyes Lejtő távmérő rendszere.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.06. 21:38:29

Hát nagy baj lenne ha számolgatni kéne mindig. Egyszer kétszer számolgatsz, utána már menni fog magától is. Ahogy sebességváltóra sem kell ránézni mindig, hogy hányasba váltasz ugye?
Ahogy a cikkben is írtam, ez csupán tájékoztatásul szolgál, csak előnyére válik ha valaki ez alapján közlekedik. Érthetetlennek találom a kötözködéseket.

qualitaet 2008.10.06. 22:00:31

Szerintem sem hülyeség. A vezetők többségének fingja nincs az ilyesmiről.

A kezdőkkel meg végképp kiválóan érzékeltetheti milyen veszélyes fizikai folyamatok halmaza a közlekedés.

Oszt' aztán lehet, hogy azért pártolom mert amikor a Faterom 12 évesen először tanított vezetni, két megjegyzése nagyon bennem maradt:
" 70 km/h-nál közel 20 méter egy másodperc alatt"
A másik: " Kisfiam, az auto töltött revolver. Embert lehet vele ölni."

Leptinotarsa decemlineata 2008.10.06. 22:20:21

Nem kötözködni akartam, magamból indultam ki, ismerve saját korlátozott lényemet. Bocs, ha túl ironikusra sikerült.

[] (törölt) 2008.10.06. 22:57:51

"Leborulunk mérhetetlen nagy tudásod előtt, Urunk parancsolónk!"

Köszönöm, de az elismerés ezúttal a franciákat illeti, ahogy Alf is rámutatott:
index.hu/cikkepek/totalcar/magazin/szerelem/dstort/ds20//.gdata/gp_ds20_079.jpg

Mit is mondtam délelôtt? Ja megvan: ha vinni akarjátok valamire, ezeknél a triviális ötleteknél többet kell virítani.

[] (törölt) 2008.10.06. 23:18:00

"Addig rendben van, hogy tudom a várható féktávolságot a skáláról, de folyamatosan méricskéljek? Ugyan mivel? Nem vagyok Abrams tank lézerrel, meg saját amerikai katonával."

A feltaláló professzor úr bizonyára készséggel ekecsel neked egy fejre applikálható berendezést egy Szmena fényképezôgép távolságmérôjébôl, egy alig használt SZTK-keretbôl, és némi celluxból.

Noinfo (törölt) 2008.10.06. 23:21:49

Ákos! Tegyünk néhány egyszerűsítést. A végeredményt nem befolyásolja, de nem kell integrálni. Legyen a gyorsulás, egyzserűség kedvéért konstans a teljes féklezés időtartama alatt. Ha v sebességről indulunk, akkor t=v/a idő alatt fogunk megállni. Ez alatt s=v*t/2 utat teszünk meg (konstans gyorsulás esetén a sebesség-idő gorbe háromszög, az út az alatta lévő terület. Ha nem konstans, akkoride egy integrál jön, de a végeredményen érdemnen nem változtat). Innen t behelyettesítsével: s=v^2/(2*a).
Vagyis a fékezés során megett út a sebsség négyzetével egyenesen és a gyorsulással (lassulással) fordítottan arányos. Ero, kétszeres sebességhez 4szeres fékút tartozik.
Remélem jól számoltam, késő van, sokat ittam, és fejben csináltam :-). Ha elböktem, javítsatok!

29 Palms 2008.10.06. 23:27:45

"Hát ez az idő soha nem fog eljönni, max ha az ótókat microsoft szoftver fogja irányítani."

Valóban vészfékezni szeretne?

OK Cancel

Kifordított kacagány 2008.10.06. 23:31:21

qualitaet 2008.10.06. 22:00:31
az még nem lenne baj, hogy revolver, csak az a baj, hogy te vagy benne a golyó

[] (törölt) 2008.10.06. 23:36:33

"A színnel figyelmeztetõs ötlet egyébként jó, kár hogy túl egyszerû ahhoz hogy profitábilis és egyáltalán eladható legyen."

Nem kell mindenen nyerészkedni :)
Önálló opcióként valóban gazdaságtalan, de ha ACC és egy LCD-kilométeróra van az autóban (mint az F01-ben), akkor ez egy tisztán szoftveres apró változtatás.

"A paraszt, ha pénzt ad érte, olyan dolgot akar, ami helyette csinál meg dolgokat, nem olyat, ami belepofázik a vezetésbe."

Nem feltétlenül. Az elektronika egy bizonyos szintig komfort és luxus, felette már inkább gátol és idegesít. A Mercinek majdnem 10 éve van komplett, piacképes steer-by-wire rendszere, nem merik kihozni. Bevallom, én sem vennék olyan autót, ahol a kormánynak és a féknek nincs mechanikus kapcsolata a fékekkel/kormányszerkezettel.

Égő Ákos · http://etanolblog.hu 2008.10.07. 00:35:31

Noinfo! Amiről te beszélsz az nem a fékút?

eko 2008.10.07. 07:33:23

"A Mercinek majdnem 10 éve van komplett, piacképes steer-by-wire rendszere, nem merik kihozni."
Kihozta. És bukott is vele...
Már nem azzal gyártja. (W211)

eko 2008.10.07. 07:34:55

Ja ez csak a fékre vonatkozik.
A kormányzáshoz jogszabálytis kellene módosítani..

IQLight 2008.10.07. 08:07:58

Pista Bácsi 2008.10.06. 19:39:54
"Minden általános iskolás tudja, hogy a követési távolság a sebességváltozás négyzetével arányos."

Iratkozz be egy másikba!

Noinfo (törölt) 2008.10.07. 08:50:21

De a fékút. Mondjuk az igaz, hogy a követési távolság ezzel nem direktben függ össze, így visszaolvasva Pista bácsi hsz-át, valóban két különböző dologról van szó.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.10.07. 09:21:32

mint már az ámokfutós topikban írtam, elég meglepőnek tartanám/tartom, ha le lehetne/lehet védetni egy olyan találmányt amelynek a lényege:

egy SI mértékegységben (m/s) megadott skála feltüntetése egy mérőműszeren.

amúgy nekem is van egy találmányom. kell hozzá az Opel Insigniában debütált közlekedésitábla-felismerő, és ehhez kapcsolunk egy adatbázis, meg egy plusz kijelzőt, ami forintban kiírja, hogy az aktuális gyorshajtásunk mennyibe fájna, ha letrafiznának.

Morph29 2008.10.07. 11:19:18

Én amikor Franciaországba a cégnél résztvettem egy 1 hetes autüvezetési tréningen (commentary drive, rettenetes)) azt tanították a követési távolsággal kapcsolatban, hogy szemmel ki kell jelölni egy viszonyítási pontot (pl. az út mentén lévő bóját) és amikor az előttem lévő elhalad melette, akkor el kell kezdeni számolni, majdnem úgy, mint a cikk végén 3-ig, de a számok mellett még korkodilt is kellett mondani :-)), tehát one crocodile, two crocodiles, three crocodiles. Ha ki tudtam mondani, amíg én is elértem a viszonítási pontot, akkor elég volt a távolság, ha nem, akkor túl rövid volt. Jókat röhögtem mindig ezen, de működött. Nyílván a krokodilozás ad némi plusz métert.

Pista Bácsi 2008.10.07. 11:40:12

IQLight!

Megpróbálom érthetően leírni a dologban rejlő alap-problémát.

A KRESZ szerint járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.

A KRESZ betűje szerint valóban elég a sebsséggel lineárisan változó távolságot (a reakcióidő és a fékkésedelmi idő alatt megett távolság) betartani, mert utána a két jármű már egyformán lassul, tehát a fékút (ami a sebesség négyzetével arányos) már mindkét jármű esetében egyforma hosszú, tehát amíg az elöl haladó az effektív vészfékezés során megáll, ugyanannyi fékút a hátul lévő autó számára is.

Eddig egy-null oda, hiszen pont azt írtam le, hogy nem nekem van igazam.

Csakhogy a valóság ennél kicsit bonyolultabb.

Vegyünk egy gondolatkísérletet, ahol elöl megy egy A jelű autó, utána egy B jelű autó aztán pedig egy C jelű autó, amit először IQLight vezet, azután pedig Pista Bácsi.

Az A jelű autó vezetője tapasztalja, hogy hirtelen lelép az útra egy óvodás csoport ezért vészfékezéssel megáll. Az utána haladó B jelű jármű nem tartott megfelelő követési távolságot ezért hiába nyomja tövig a féket, szépen beledurran az A jelű járműbe. Utánuk jön a C jelű jármű, amelyben IQLight centire betartotta a KRESZ-ben előírt és az itt leírt lineáris skála szerinti követési távolságot.

Ennek ellenére a C jelű jármű elég nagy sebsséggel bele fog ütközni a másik két járműbe!!! Miért is? Mert megvolt a reakcióidő, a fékkésedelmi idő, de nem volt meg a lelassuláshoz szükséges fékút, mert az elöl haladó jármű nem szépen kicsúszva állt meg, hanem 1 méteren belül az ütközés miatt.

Mi történik akkor, ha a C jelű járműben Pista Bácsi a vezető és a Citroenben is látott sebesség négyzetével arányosan növekvő követési távolságot tart be a B jelű jármű mögött.

Hát az történik kedves IQLight, hogy ebben az esetben a C jármű vészfékezéssel szépen megáll és nem ütközik neki az előző két járműnek.

Ha ezt végiggondoljátok, akkor eldönthetitek, hogy a cikkben leírt lineáris távolság-skálát alkalmazzátok és kockáztattok egy ráfutásos balesetet, vagy a négyzetesen növekvő távolságot tartjátok be és kimaradtok a 'kicsi a rakás' játékból :-))

IQLight 2008.10.07. 12:37:18

Pistabá'

Próbáljunk meg A és B autóban gondolkodni, mert a többi csak feltételezés. Ülhet Pistabá' a C jelű autóban és betarthatja a saját féktávolságát, még meg is állhat időben, ha a felüljáróról rázuhan a D jelű kamion...

Szóval, a B jelű jármű vezetője tartsa csak be a sebességgel lineárisan arányos követési távolságot és akkor mindegy, hogy ki, melyik járművet vezeti.

Amiről Te beszélsz, az már a defenzív vezetési technika, de erre már nem utasít a KRESZ.

qualitaet 2008.10.07. 13:36:21

"az még nem lenne baj, hogy revolver, csak az a baj, hogy te vagy benne a golyó "

Az még nem lenne baj ,hogy szemüveges vagy csak az a baj, hogy kispórolták a dioptriát.

Autóvezetésről volt szó nem motorozásról :)

"Nem feltétlenül. Az elektronika egy bizonyos szintig komfort és luxus, felette már inkább gátol és idegesít."

Nocsak! Ugyanezt ugattam amikor az iDrive-omra panaszkodtam. Akkor bezzeg -némi túlzással - elküldtél a picsába :)))
Hagyjuk! Eszemben sincs újra kezdeni a vitát. A büdös életben nem egyezünk meg e tekintetben...

[] (törölt) 2008.10.07. 19:44:05

"Nocsak! Ugyanezt ugattam amikor az iDrive-omra panaszkodtam. Akkor bezzeg -némi túlzással - elküldtél a picsába :)))"

A titok nyitja az, hogy az a küszöb mindenkinél máshol van, ezért is konfigurálható szinte az összes Németországban gyártott autó ;)

Nálam a zavaró kategória az elektromosan állítható, fûthetô kormánynál és társainál kezdôdik, iDrive + automata klíma bármikor jöhet, Bluetooth, MFL, iPod csatlakozó, iSpeech meg egyenesen alaptartozékok.

qualitaet 2008.10.07. 22:38:28

"A titok nyitja az, hogy az a küszöb mindenkinél máshol van, ezért is konfigurálható szinte az összes Németországban gyártott autó ;)"

Nekem sajna csak használtra futotta.
De aligha konfigurálhatná bárki is ezt a modellt iDrive nélkül.

"az elektromosan állítható, fûthetô kormánynál "

Attól nem esik az árokba még a magam fajta hülye sem :)

a balfék 2008.10.07. 23:24:37

Alázattal olvastam a hozzászolásokat,melyek meggyöztek arrol, hogy ki-ki a saját véleményével minösit-ette hozzáértését,az emlékeiböl elövett tudásával.1.A Citroen skálája nem erröl szol.2. Anomáliák megközelitések :franciák számolnak és fix pontot keresnek /eddig jutottak/a németek a seb.ért felét kérik m.-ben /nem az idövel bajlodnak/és az utszéli oszlopok 50m.távolsága a mérvado.Mi magyarok meg elhisszük, hogy érzésböl jok vagyunk,tudjuk milyen táv.ra kell mennünk.Lehet, hogy egyszerü amit alkottam,de senki sem tudta eddig érdemben megtámadni.A jogszabályt nem én találtam ki, Europában egységes,az emberi reakcioidöt tudosok állapitották meg,ami visszahatott a jogszab.ra.A kombinált skála meg egy egyszerü eszköz arra,hogy megmutassa mekkora utat teszünk 1 sec. alatt.A kivitele nem végleges,az igazi helye a müszerfalban lenne,de ebben a formában viszont kis átalakitással minden ember kezébe fillérekért oda lehet adni, vagy promocios anyagként ingyen.Nagyon régi elvem a tudatosság, a biztonságos közlekedés alapja. .A fikázoknak ajánlom a következö köv.t.jelzöt, amely a sebesség függvényében egyre hosszabban log ki az auto mögött ,rajta piros és sárga lámpával,a sárga lámpa a féktávot jelzi, a piros a köv.távot s aki ennél közelebb megy annak odasuhint.Mindenkinek balesetmentes, tudatos közlekedést kivánok,és senki se képzelje magát Istennek a közlekedésben, mert az Istenek az égben laknak.