Moszkvics 407 - így látja a profi

  2008. július 07. - Csikós Zsolt Címkék: moszkvics

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


 

Barátom – nevezzük Vilmosnak – a keleti típusok gigászi szakértője, barátoknak rögtönzött autós előadásai simán verik a Fábry-showkat, de még talán Jay Lenóét is. Amikor szoci autókról írok, rendszerint megkeresem, leülünk az Oktogonon lévő Burgerben, ő meg bennfentes dolgokat mesél a kocsik történetéről. Prospektus-, szakirodalom- és újsággyűjteménye könyvtárnyi, tudása feneketlen, memóriája ámulatba ejtő. Ráadásul precíz ember is, mindig apró betűkkel lekörmölt, többoldalas jegyzettel érkezik, amit a beszélgetés elején átnyújt nekem. Nekem szinte meg se kell írnom a cikket, elég tisztáznom a kéziratot. Lám, az autós újságíró a jóakarók piócája. És nem elég, hogy elbliccelem a melót, hanem ráadásul két hétre valót röhögök minden ilyen alkalommal.

Nos, Vilmosnak van rendesen szoci autója. Wartburgja, meg nagypolákja, meg Zsigája, meg Zapója. De valamennyi közül a kedvence a Moszkvics. Imádja a márkát, egy időben ugyanazt művelte a mindenféle ajándékba kapott Moszkvicsokkal, mint anyukám tavasszal a kiscicákkal– mindenfelé házalt velük, hogy jó otthont találjon nekik.

Amikor egyszer a 408-asról kellett írnom valami szösszenetet, egészen kivételes előadást kaptam, úgy az összes Moszkvicsról 401-estől 408-asig bezárólag. Vili dülledt szemmel, hörögve szidta mindet, a Burgerben megállt az élet, a békés falatozók tátott szájjal figyelték az előadást, a ketchup halkan csöppent a tálcákra.

"Az a trágyadomb! Az a szemét!" – akadt el a tű az átszakadt barázdában talán a 407-es vagy a 408-as táján "Egyikben se volt két egyforma lengéscsillapító, már amikor átadták a csepeli telepen. Meg aztán az összes kereke máshogy állt mindnek, semmit nem lehetett rajtuk beállítani, a kormánynak akkora volt a holtjátéka, mint a sztálingrádi front 44-ben! A kormánya meg jófajta kaukázusi kefírből volt, mind elmállott a napon öt év alatt. A műanyagok egyébként sem bírták a legkisebb napsütést sem, a 408-asokban úgy nézett ki a műszerfal, mint tájfun idején az Atlanti-óceán " – dühöngött.

"Ha pedig meghajtottad, azonnal besültek a szelepek abban az okádék, háború előttről származó, nagykomszomolista hévvel összehajigált Opel-származék motorban. A diffiben meg mintha nem is acélból, hanem gyurmából készültek volna az alkatrészek, Szásáék ráadásul hírből sem ismerték az illesztés fogalmát. Már akkor meg kellett volna buktatni mindet, amikor a legelső vizsgára elvitték őket, és megkapták az első rendszámukat. Már az akkori normák szerint is. Mind katasztrófa volt a 412-es előtt" – Teljesen felhúzta magát, már kicsit féltem, hogy menten agyvérzést kap.

"De Vili, hiszen imádod a Moszkvicsot, neked is van belőle egy csomó…" – próbáltam megfékezni a szavak hömpölygő áradatát.

"Hát persze. Az a színtiszta sztalinizmus, azok a formák… Csak szeretni lehet. Ne papoljon nekem senki a Zsiguliról, az már csak utánalövés. A hatvanas években a Moszkvics volt Az Autó Magyarországon, csupa nagybetűvel, így. A Skoda Octavia ritkább volt (de mennyivel jobb), Volgában csak pártemberek ültek meg a sleppjük, azt a kevés nyugati autót nem merték használni, mert egyikhez se volt alkatrész. A Trabantot, a Wartburgot lenézték a bűz miatt. Moszkviccsal járni viszont pontosan azt jelentette, mint ma új 5-ös BMW-ben kühedni. Még jó, hogy mindenkinek szép emlékei vannak róla. Csodás autó, akármekkora trágyadomb is volt."

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr40557645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.07.07. 20:22:31

Városi legenda: mustárszín Moszkvics ablakában cédula: Ne rohogj, nyertem!
Nekunk sose volt (apám megbékelt a kék fusttel), de egyszer felvett valaki. Nem értettem, és azóta sem értem, hogy akkora motorhoz és annyicska menetteljesítmenyhez miért járt annyira kevés hely.

ehpkb5 2008.07.07. 20:22:57

ha jól látom, az 100-as úton kifele a 7-es kilométernél (Budaörs belterület) egy faiskola udvarán is áll egy 407-es
nincs olyan szép állapotban, mint a cikkben tesztelt de azért látványnak így is gyönyörű
egyébként lehet tudni/sejteni mikortól lesz látogatható a krómbánya gyűjteménye?

Quattroman 2008.07.07. 20:23:29

Ezek tenyleg fostalicskak voltak!
Bar emlekszem egy fotora az Auto-Motorbol:
fel meter magasan van negykerekkel a levegöben a 407-es valami orosz rallyversenyen!

Nekünk egy 61-es Octaviank volt
(CB 80-63 :))))))))))))
azon kupalodtam

rognork 2008.07.07. 20:28:17

fater egy időben izs furgonnal járt. hát az elég faja volt. tudom, az már az új idők szele. nekitolatott valaminek, 5 kilós samuval tudtuk helyrekloffolni. jól is ment.

AP (törölt) 2008.07.07. 20:32:43

na pontosan ezek miatt a lecsúszott figurák miatt nem jó keleti kocsival járni

a végén még ezekkel azonosítják az embert

McMester 2008.07.07. 20:39:41

nekünk csak keleti autónk volt és van is. trabi, dácsia, és most szamara...nem kell lenézni ezeket, a szamár megjárta a környék összes országát, és csak tankolni meg karban kell tartani csak a keleti :)

arthur877 2008.07.07. 20:44:15

A Moszkvics a KIRÁLY!!!
Nekem volt 403, 407, 408, 412, 426(kombi) 2140, 2141(Aleko)
Csak járni vele nyugiban, és kiment a világból!

Hóbor Sándor 2008.07.07. 20:54:39

Nekem is volt egy 407-es Moszkvics kombim, építkezéshez vettem a 80-as évek végén, de családi autóként is használtuk. A motort kicseréltem benne, egy 403-as kaszniból szedtük ki.A TÜZÉP-ről 15 zsák cementet könnyedén hazavittem, 880 kg járólapot gond nélkül elfuvaroztam 70 km-re. A komplett fürdőszobafelszerelés belefért, kádastól, mosdóstól, wc+csempe, két személlyel. Egyszer szereztem egy másik váltót, azt a ház előtt beszereltem, a tömítés keménypapírból volt. 15.000 Ft-ért vettem, 28.000 Ft-ért adtam el a haza távozó szovjet hadsereg egyik ráizgult tagjának. Az olajszűrője valami drótokkal teli tartály volt, bár ilyen apróságokkal, mint olajcsere nem foglalkoztam, igazából azt sem tudtam, mi az, a szüleimnek Trabanjuk majd Wartburgjuk volt. A Moszkvicsot szerettem.

mukkimakka 2008.07.07. 21:04:57

Állat autó. Peking-Moszkva rallyt többször nyerték vele. Lássuk be, nálunk a kőművesek, villanyszerelők gépkocsija volt.Később felváltotta az Opel Kadett kombi, majd az Astra.

qualitaet 2008.07.07. 21:06:51

Végre egy "igazi" Csikós cikk. Ez a yampi, nem a LOL meg a műpina...

Úgy tudtam (lehet,hogy rosszul) a "kocka" Moszkvics-motor már BMW koppintás , a korábbiak voltak szőröstül-bőröstül Opelek.

A '60-as években jó pár nyugati márkának saját szervíze volt,a Mercedeshez szinte bármit meg lehetett kapni a Kárpát sztríten már anno is.
Pont,hogy fordítva volt! A szocialista autókhoz a "kíváló" tervgazdálkodás és a "korrektül" betartott KGST megállapodások miatt folyamatos volt az alkatrészhiány.

Gomulka

"NEM VAGYOK HÜLYE ,NYERTEM!"

Az ominózus felirat egy PY-os fehér Zápor Jóskán díszelgett. És nem a hatvanas években, hanem 1980-ban.

Saját szememmel láttam.

Csikós Zsolt 2008.07.07. 21:10:44

Mindenkinek, aki nem tette, elolvasni ám fentet aztat a sok betűt. A Moszkvics a 408-asig volt trágyadomb (negyedgázon hajtva, ványszorogva fel a dombnak, lefele tipegve a féken minden autó sokáig tart, nem kunszt), a 412-ben viszont zseniális volt a motor, kicsit jobb volt a futómű (pontosabban mintha precízebben gyártották volna), meg a fék is, azzal lehetett sokat menni. Izs dettó, a postások mindig felnin kanyarodtak velük. De szép vót...

ommm 2008.07.07. 21:25:37

Hmm...nincs valakinek kölcsön? Tesztre? Kimaradt, nagyapámnál (értelemszerűen) a Spartak-Ocatvia-1600 vonal volt a nyerő. Mindhárom jó volt, de egy flott Moszkva azért ma már nem kis dolog.

qualitaet 2008.07.07. 21:25:48

Csikós

Téééényleg ,báz'meg!!!

A postás IZS, ahogy ürítette a levélszekrényt:

Csikorgó kerék ,háromméteres féknyom..
Kiugrik az ingerült csávó, feltépi az ajtót, kirántja alul a leveleket,
BÁÁNNG!!!

Szó szerint bebassza teljes erőből a raktér ajtaját.
Dacára a lejtős utcánknak ,dug egy fúrót üveghangon húzatja szegény párát a két sarokkal lejjebb lévő szekrényig. Újból ismétli a műveletsort, száz méterekről hallatszott.
Mi meg fetrengtünk a röhögéstől!

És ezt eljátszották napjában pár tucatszor. És bírták, szó se róla!

yenoee 2008.07.07. 22:35:35

412 izda gredaszt!!!
Én sajna csak 2140-esben utaztam, győri cimbik hajtottak többet is... csak az a himbi-limbi futómű, az ne lett vóna. Amúgy megyegetett meglepő módon.
Éshát ööö. Hátul hajt. Elöl meg rombol :)))
Szőlőbe csapatni tán a legjobb.

Hányados úr 2008.07.07. 22:39:00

Égszínkék "Mokvics" 412, a mi autónk :)
Bejártuk vele egész Magyarországot, négyen ültünk hátul gyerekek + néha a macska.
Apám néha a nyaralás első napján kardánkeresztet cserélt, néha a nyaralás előtti napon fogaskereket a váltóban, marha jó volt nézni és adogatni a szerszámokat.
Nézegetem a korabeli reklámképeket meg a felújított klubos masinákat és erősödik bennem az elhatározás, hogy vadiúj autó helyett egy nálam idősebb cápaorrú csupa króm 412-es lesz a nyerő.
Havonta elvisz majd egy valag pénzt, de a törlesztőrészletek is, akkor meg inkább a fíling, nem?
ÁÁÁÁ, valaki állítson meg!!!! :)

Okta 2008.07.07. 22:40:30

Fiatal vagyok (illetve majdnem: '75) de már volt két 2140-esem és három Izsem. Tudom, hülye vagyok, de imádom. Ha lesz pénzem, megint veszek egyet a "rendes" autó mellé...
A gyorsulási versenyek hajnalán még a Ringen is voltam kint vele: piros Moszkvics, fehér tetővel. Teljesen széria motorral is igen jól ment, szerintem mind a 75 paci a helyén volt. Tudom, hogy mi a különbség egy nyugat "normális" autó és a Moszkvics között, de mindig vigyorgok, ha meglátok egyet az úton...na megyek is a használtautó.hu-ra. ;o)

arthur877 2008.07.07. 22:42:37

Igen, mert abban már egy öt helyen csapágyazott OHC motor volt(412-től), így baromi sokat kibírt...

qualitaet 2008.07.07. 22:53:23

Csikós
Elolvastam még egyszer, és le is estem majdnem a székről!

Asszongya a mosquitós csávó :


"Az a színtiszta sztalinizmus,azok a formák... Csak szeretni lehet"

Ez az asszociáció kissé meleg!
Tudom,hogy nem úgy értette, én meg egy fontoskodó faszkalap vagyok,de az anyai nagyszüleimtől két manufaktúrát,meg egy mérnöki irodát ,no meg egy széchenyi-hegyi villát (igaz azt 59-ben vissza is adták) vettek el.
És ők még jól jártak az elhurcolt,legyilkolt milliókhoz képest.

Pont úgy érzek mint ha egy békebeli szaki azt írná , mondjuk egy MERCEDES 540K kapcsán :

"Ó az a színtiszta hitlerizmus, azok a formák...Csak szeretni lehet"

Nagyon helyesen abból már orbitális botrány lenne.

A sztalinizmussal hülyülni ugyanúgy rendkívül otromba tréfa, kár hogy ez senkit sem zavar.

Vannak dolgok amivel nem viccelünk, a múltkor erre pont Te hívtad föl a figyelmem, amikor a Bendét egy roma zenészhez hasonlítottam, és én levontam a konzekvenciát...

Nota bene bocsánatot is kértem.
Eszemben sincs kellemetlenkedni hisz olvasótok vagyok.
Csak próbálom követni az általad is aposztrofált "európai irányt".

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.07.07. 22:58:36

A városi legenda fontos eleme, hogy mindenki ismeri/látta/látott valakit aki látta. Feltételezheto (bár nem biztos, kedves Watsonom), hogy a Moszkvicsot nyert arc ismerte/látta/stb a Zaporozseces feliratot. Vagy fordítva. Vagy ugyanaz a pasas volt, kulonos szerencsével megáldva. Esetleg a Merkur adott minden Moszkvicshoz meg Zaporozsechez ilyen feliratot, aztán a tulaj kirakta ha akarta.
Lehet hogy kvázi BMW motor volt a Moszkvicsban, de attól még szukos maradt. Negyedéves lehettem, második félév, százhetvennégy és maximum hatvan kiló. A hiba nem az én készulékemben volt. Ami a dobozost illeti, haveromnak volt szolgálati dobozosa, illetve osztoztak rajta. Meg a jobblábas gumicsizmán is, mert befolyt a víz a gázpedál folott.
Meg kell mondjam, a dupla kereklámpás tetszik. Emlékeznek az urak az autóskártya bordó Moszkvicsára ezerhatos dízel (!) motorral. Túl nagy motor, mondta rá apám.

qualitaet 2008.07.07. 23:15:47

"Feltételezhető","bár nem biztos" "vagy","esetleg","ha" "lehet".

Te írtad.

Garp 2008.07.07. 23:20:50

Okta: köszi, hogy beírtad, így csak ki kellet kopiznom, nem pötyögni :).

Mi Bogaraztunk, de fater egy kollégájának volt Moszkovitája. Furcsán puhák voltak az ülések, meg billegősnek tűnt a fauvé után:). És volt valami szaga, erre határozottan emlékszem. Ja és istenien tudtam aludni hosszú kilométereken át a hátsóülésen keresztbe. Voltam vagy

AP (törölt) 2008.07.08. 01:06:46

..ráadásul az egyetlen autószámba vehető keleti autó a zsiguli

a többi: dacia, trabant, skoda, moszkvics, zaporozsec, wartburg, hát mik már ezek..

További magyar hang 2008.07.08. 01:50:05

Narancssárga 412-es, UL 19-11
Sosem lesz már olyan fílinges autóm, mint a gyerekkori Moszkvics.
Csutkára behúzott kézifékkel abszolváltuk a Pécs-Balaton etapot, az meg ment mert volt benne erő. Igaz a kézifék attól kezdve soha többé nem fogott.
Erősen fontolgatom egy 412-es beszerzését második autónak. :)

Beszólok! 2008.07.08. 07:49:08

Nekem úgy rémlik, a 412-ben az 1500-as Fiat motor licensze dübörgött. A 412 kombi (428?) nekem is megvolt, nyaranta az volt a balatoni szolgálati verda.
Jó volt az "ergonómiája", például a hátsó ajtóoszlopon pont fejmagasságban kiállt egy ruhaakasztó, és a hátul ülők minden kanyarban beverték a halántékukat (amig le nem szereltem).

macardos 2008.07.08. 08:16:44

Ajánlok minden nördnek kárpátaljai kirándulást. Látnivalók, hegyek, olcsó piacok, na és keleti verdák mindenfelé. És az útiköltség sem sok: hazaútra meg lehet tankolni az olcsó ukrán üzemanyagból.

Sir Shame 2008.07.08. 09:18:59

Nekem nem tetszenek a Moszkvicsok.
se a régiek, se a még régebbiek :(

w a s d 2008.07.08. 09:23:22

@AP:
Az sem autó, csak a Suzuki!:D

w a s d 2008.07.08. 09:25:52

@Beszólok!:
Az a Fiat motor nem OHV, 3 helyen csapágyazott (a Nagy- Polskiban is lévő motor), a Moszkvicsé meg ahogy már más írta, OHC, 5 csapággyal?

Atty 2008.07.08. 10:27:06

Volt szerencsem,(a nyolcvanas evek kozepen akkor meg ritkasagszamba meno magan autobontoban kezdtem autos palyafutasomat)par ilyen sz*rhoz,
hat az sem normalis aki ezeket visszasirja(tisztan emlekszem a 408-asok porlado kormanyaira, es a bennuk terjengo ecetre emlekezteto savanyu szagra)
nyugati veteranokhoz hasonlitani, de meg csak 1 lapon emliteni sulyos technikatorteneti szentsegtores.

Slavedriver 2008.07.08. 12:43:24

Nálunk Trabi volt, nem is egy, az egész család elvből nem vett ruszki verdát. Waresz, meg Skoda volt még. Majd később fater hajtott "téeszes" IZS-t, egy platósat, aminek felhajtható műanyag teteje volt, utána pedig egy dobozosat. Zsír hangja volt és marha nagy lapát visszapillantói. De mindig volt valami baja.

szófogadatlan prókátor 2008.07.08. 13:47:30

qualitaet: igazad van.

jannesz 2008.07.08. 14:09:01

A kilencvenes és évek elején egy haveromnak volt egy zöld moszkvicsa. Nem tudom a tipusát, de már müanyag hűtőrácsa volt. Ment rendesen. Szerettem vele utazni. Izzaszó fonott műbőrmintás ülései voltak. A tökéletesen működő kocsit 500 ft-ért vette volna meg egy bontó. Akkor a kutyának se kellett, ezért a haverok ralliztak vele a szántófőldőn, mig szét nem hajtották. Utánna oda adták egy cig.. izé kissebbségi emberkének egy láda sörért.

AP (törölt) 2008.07.08. 14:26:23

csak a szuzuki, csak azt szereti? :))

ottopappa 2008.07.08. 14:40:23

totalcar.hu/magazin/hirek/?main:2008.07.08.&357864

Hú bazmeg! Inkább maradjon a kockalada, az is milliószor szebb (kéretik a cikket végigolvasni)

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.07.08. 15:04:06

Qualitat, városi legenda esetében nem kizáró ok az hogy megtortént. A városi legenda szépsége abban rejlik, hogy - biztosan nagy irodalma van a városi legendának. Hutogépszerelo, mentosok, kavics a papucsban, józsibácsi a gorenjében - szerintem még városilegendás blog is van. Ha nincs, nyissunk egyet, egy posztot. Tele vagyok jobbnál jobb...

Nem akarom felébreszteni az alvó oroszlánt, de engem a 'Skoda vagy Moszkvics?' valaha nagyon is valós dilemma a mai 'német kombi vagy koreai SUV?' nagyon is valós dilemmára emlékeztet. És vettek a népek Moszkvicsot, de mennyire hogy vettek!

twk004 2008.07.08. 15:37:11

Qualitaet!

Én is postás vagyok/voltam. Amit leírtál, az igaz is, meg nem is. Valóban, az IZS 2715 rettentő módon bírta a strapát. Én nagyon szerettem, 1991-1998 között dolgoztam vele. Amit az kapott ... Fiatal gyerekek dolgoztak akkoriban a Postán, gazdagra volt méretezve a norma, lehetett tempósan autózni. Kellett is, mert akkoriban napi 2X ürítettünk, ma az utódaim már csak X. Szóval, hihetetlen módon bírta a strapát az IZS. Egy baja volt csak? az ergonómia ... 36 évesen fáj a derekam már, és ezt nagyrészben az IZS üléseknek köszönhetem. Ritka kényelmetlen fajta. De a mechanika előtt le a kalappal. Meg a bódé! 2X törtem össze 1-1 példányt, másodszorra "nem kicsit", és mindkétszer végigdolgozta a sérült autó a napot, nem volt időm lecserélni. Aztán nyugati technikát vett a Posta (SEAT Terra 1.3D), hát, a tizedét nem bírták, mint az IZS-ek. Pedig azokkal már finoman bántunk, mindene filigrán és törékeny volt, ránézésre látszott, hogy nem erre a melóra termett autó. Szép 7 év volt, visszasírom az IZS-t.

Csikós Zsolt: a 412-es motorja azért volt jobb, mert az 1600-s BMW-motort másolták le viszonylag pofátlanul, visszabutítva 1500 köbcentire. Tudomásom szerint ... A másik verzió, hogy az amerikai Perkins gyár csinált motort a 412-esbe, amit azért kétlek: 1970-ben, a legsötétebb hidegháborús időkben? A Perkins-verziót viszont alátámasztja, hogy a Peugeot 504 dízelmotorja viszonylag egyszerűen belemegy a 412-es Moszkvicsba (hajdanában a gyár nyugatra termelt dízel-verziót), és az szintén Perkins-motor. Ki tudja már, közel 40 év távlatából ???

twk004

twk004 2008.07.08. 15:41:20

... bocsánat:

"Eljátszották pár tucatszor!"

Ühüm ... napi 160 ládát ürítettünk .. Az ajtózsanérokat 2 havonta hegesztették. De a zár bírta, az nem ment tönkre. Amúgy hol laksz, csak helyileg (nem utca-pontosan)? Még akár én is lehettem a példának szolgáló "bableves" ... ;-)

twk004

qualitaet 2008.07.08. 16:25:02

twk004

Széchenyi hegy. De az emlékek főként nyolcvanas évek-beliek.Te mint írtad '91-98 között szúrtad. Mondjuk később is láttam még néhányat. Oszt'még az sem kizárt ,hogy Te voltál az egyik "dühös IZS-es". :)

Vizesember · http://www.vizesember.hu 2008.07.08. 17:03:40

Az első saját autóm volt 1972-ben egy 59'-es 403-as CA 71-81frsz-al. Kitűnő rugózása volt, szinte Hiltonos a céges GAZ 69-emhez képest :-)). Az akkori Sárbogárdi rendőrkapitány is bizonyítani tudja, ment az 130-at is, mert volt pofám gyanútlanul a fedett rendszámú, fekete Volgáját megelőzni vele. Minek köszönhetően aztán hosszasan kellet hallgatnom rosszallását az irodájában. Esténként műszerfalának és csöves rádiójának akkor varázslatosnak tűnő fénye közvetlenebb belső hangulatot teremtett. Szuper francia ágyat lehetett kialakítani az első üllés támlák lehajtásával, minek kipróbálásával eltelt kellemes éjszakák utáni hajnali ébredések emlékei csillannak fel nálam. Párás ablakon kitekintve fedeztük fel, hol is sikerült az este sötétben leparkolni. Sajnos később a váltója barátom kezében megadta magát ( autó és nőt soha ne adj kölcsön). Váltó beszeréléskor egyszerűen a két első sárvédőn keresztbe tett pallóhoz kötöztük egy vastagabb dróttal a kissé kiemelt motort. Annak pillanatában amikor amikor igazítottam vissza a motortartó bak csavarját, akkor, elszakadt a drót. Barátom ordításomra ugrott a lökhárítóra és emelni kezdte a másfél mázsás motort, enyhülni éreztem a pokoli szorítást (ami mint utólag kiderült csonttöréssel végződött) ekkor megszólalt: várj nem birom, és visszadobta. Az ujjamra. Ez is örök Moszkvics élményem maradt. A jobb mutatóujjamon máig látszik.

pipi 2008.07.08. 18:08:01

Szevasztok!
Egyik barátoméknak volt a "családilimojuk" egy Moszkva.Imádtuk elkötni és kocsizni vele.Egyszer kivittük a lakótelep mögötti mezőre és ott toltuk neki.Öten ültünk benne és mentünk kb. 60-70-el de meg se érezte és mi se.Innentől mi "Tajgarémének" hívtuk.Baromira tetszett a robosztussága, a tanksága és nem evett rosszul ha jól emlékszem olyan 7-8 körül evett pedig 1500-ös volt már ez a kocka lámpás hátul meg az egybe csík lámpás volt aszem az Aleko elötti.Senkinek nem volt még jogsia akkor.Szép idők voltak.:)

twk004 2008.07.08. 18:34:02

Qualitaet

2 évig (bár később, 1994-1996 közt) az volt a körzetem. Akkor már lenyugodtam, de akkoriban még voltak bőven nagy "vaddisznók" köztünk. Volt olyan srác, aki egy hónap alatt 2 féltengelyt és egy difit agyonvágott. Ja ... szerette 70-80 körül visszahúzni a II. fokozatot, és leugrani a kuplungról, aztán meg röhögni a gumisikítás miatti riadt arcokon. De az IZS még ezt is kibírta, javítás után ment tovább, évekig nem volt még vele gond. A Fogaskerekű körüli részt télen nem igazán csíptem: a madár se járt arrafelé akkoriban, ha leesett a hó, és bizony volt, hogy lapátolnom kellett a havat, mert a könnyű hátuljával egy pillanat alatt elásta magát, ha elfogyott a lendület. Ja, meg az Óra utca környéke volt még gázos: felfelé legfeljebb nem ment fel a hóban, de lefelé egy 1100 kilós szánkó lett belőle igen gyorsan. Nagyon észnél kellett vele lenni télen. Még szerencse, hogy em akkor törtem össze, mindkét törése verőfényes napsütésben a Belvárosban volt az IZS-nek. Amúgy három példányt használtam ... rég volt, szép volt ... visszajöhetne ... ;-)

twk004

Süti Győr 2008.07.08. 21:48:38

Nekem is moszkwics van 412-es,jövöre lessz 30-éves !
Na és?! Az útrol csak tolom le a.. Erő bőven vann benne egyszerü a javitása, soha meg nem válok tőle. Ja és első tulaj vagyok.
5perc 1 fényszoró izzó csere bármikor, nem úgy mint a mostaniaknál hogy a pasas azt sem tudja hol kezdje. Ez az autó még anyagból készült nem papirból. ENNYI

volgapierre 2008.07.09. 13:21:42

Az IZS-t én is nagyon szeretem, főleg a szagát és a kettesben, hármasban hallható trolibuszos hangját. Életemben először IZS-t vezettem, de apámék szolgálati púposával már kölyökként is sokszor utazgattam, úgyhogy tényleg közel áll hozzám a típus, és nagyon sajnálom, hogy kikoptak az utakról. Már vidéken is csak elvétve forul elő.

Az öregemék is szerették az IZS-t, leszámítva hogy nem nagyon lehetett belőle oldalra és hátra kilátni, a váltója sokszor szétesett, és ha éppen egyben volt, a kettest és a hátramenetet akkor is gyakran kidobta, illetve télen még két mázsa műtrágyával megrakva is borzasztó tehetetlen volt. Az elakasztásához tényleg nem kellett sok hó.

Ezzel együtt a púposok 15-20 évet kibírtak, holott sokat mentek velük földúton is, és volt olyan év, hogy az év végi statisztikából kiderült, hogy a szóban forgó kocsi az adott esztendőben 320-on valahány napon át egyszer sem ment 300 kilométernél kevesebbet. Szóval hajtották őket rendesen. Ennek ellenére szinte soha nem hagytak ott senkit, csak az utolsó években nagy ritkán, de addigra már csillagászati kilométer-mennyiség volt bennük, és igencsak túl voltak a fénykorukon.

Olyan nem nagyon volt, hogy minden rendesen működött volna rajtuk, de mentek rendületlenül. És nem is lassan. 110-120 között jártak velük, a 80-90 körüli tempót nem szerették, mindemellett kimondottan jól is gyosultak. 120-nál viszont mintha falnak mentél volna, onnan egyáltalán nem voltak hajlandóak gyorsulni. Sokszor az okozott gondot, hogy a szembejövő, aki előzött, ránézett a kocsi orrára, megismerte a típust, és úgy volt vele, hogy ez max. 70-nel jöhet. Közben egy frászt, úgyhogy nem egyszer kellett ilyen helyzetben nagyokat fékezni.

A fogyasztás 8-9 liter között alakult, amit sokan nem hittek, de tényleg ennyit ittak. A 12 literes megállapított normát soha nem ették meg. Vagyis be lehett lőni a rendszert úgy is, hogy egyen ennyit, de ez egyrészt nem volt gazdaságos, másrészt, ebben az esetben nem is mentek a kocsik. A dolog a körablakos K-126 karburátor helyes beállításán múlott.

Vicces volt az esőben a gázpedált nyomó lábra sugárban folyó esővíz, a sivító kormány, az állandóan szuszogó vákuumos szervó és az összevissza kalimpáló, gyakorlatilag használhatatlan visszajelző műszerek csoportja. Még az sem zavart, hogy borzsasztó zajos volt a fülke, mert a Moszkvics-motor orgánuma kimondottan tetszett. Ahogy beült az ember a puha ülések kényelmesnek tűntek, de tényleg nem volt sok oldaltartásuk.

volgapierre 2008.07.09. 13:34:18

Egy nagyon kedves restaurátor ismerősöm most renovál egy 407-est. A kocsi kasznija jó állapotban maradt meg, pláne a korához képest. Csak egy-két helyen volt gányolva, nem volt törve, és a rozsda sem ette meg. De az igazi gond az, hogy maga az acél pocsék minőségű. Merev, rideg, olyannyira, hogy egész egyszerűen törik.

Emellett a gyári hegesztési pontok jelentős része nincs, és nem is volt összevarrva, ami meg igen, az is olyan módon, hogy nincs az a kezdő szakmukis tanonc, akit ne rúgnának seggbe az ilyen kontármunkáért. A varratok zöme eltört. Vagyis nem csak a közel ötven év nyomait kell most eliminálni, hanem a gyártási hanyagságokat is korrigálni kell.

A mester megnézte a Moszkvics Klub oldalát (www.moszkvicsklub.hu/), ahol az intro-ban az olvasható, hogy 5 millió Moszkvics készült, és mára alig maradt, és azt mondta, hogy nem is csodálkozik rajta.

Amúgy tetszik neki az autó, és azt mondja, hogy maga a konstrukció igen jó, csak az összeszerelési és anyagminőség gyatra.

GGG77 2008.07.10. 22:59:52

"Csodás autó, akármekkora trágyadomb is volt."

Hát, ebből csak a második tagmondat élt a mi családunkban. Apám, nagyapáim mindig mondták, hogy semmi pénzért be nem ülnének egy Moszkvicsba. De a Zaporozsec és a Dacia is tiltólistán volt. Még a Lada is, bár az apámnak volt egy fél évig.
SKODA RULEZ!

bonafide 2009.08.21. 12:13:46

Volt két ilyen muszkám, egy 408-as és egy 412-es. Érdekes keverékei voltak az imádnivaló dögnek és a fostalicskának. Mindenképpen szeretnék még egyszer szerezni egy 408-ast. Az akkori felhozatalban nem volt szégyenkeznivalójuk, mert a többi szoci autó még nagyobb fostalicska volt.
Most egy Ignisem van, nagyon szeretem, de néha átülnék egy Moszvicsba, csak a buli kedvéért :oD
süti beállítások módosítása