Rull Béla kétütemű bokszere. Meg más is

  2008. június 27. - Csikós Zsolt Címkék: motor veterán

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

A Közlekedési Múzeumban lévő legutóbbi Ikarus-kiállítást jól elblicceltük a Totalcarban, pedig mi (Csikósék) például ott voltunk, de gyerekekkel, lóhalálban, épp csak meg tudtuk nézni. Jó volt, kép nincs, hát ennyi.

Viszont most még két hétig vasárnapig (bocsánat, rossz volt az informátorom) tart egy nem kevésbé érdekes, időszakos motorkiállítás, ezen szerencsére egyedül voltam, nyugiban, kicsit fotóztam is. Kihagyhatatlan, mert egészen furcsa, illetve különösen fontos jószágok állnak itt különféle magángyűjtemények mélyéről. Ki tudja, mikor lesznek újból együtt, talán soha.

A bő tucatnyi motor mellett plakátkiállítás is hever a motorok hátterében a Maróti Kft. jóvoltából – a grafikára, korhangulatra érzékeny szem sokáig ellegelészik ezeken is. Sajnos csak a motorokhoz tudok hozzászólni, mert azok mellett ott állt a bemutató táblácska, és még én is le tudtam olvasni, mit kell tudni róluk.

R42-es BMW és E 206-os DKW, mindkettő 1928-ból, bemutatva, miként motorozott az első világháború utáni nyomorból feltápászkodó gazdag, illetve középosztálybeli német egyed. És odébb akadt egy 1934-es, egyhengeres BMW R4 is, hogy a köztes szint is képviselve legyen.

Meg egy Böhmerland replika 1928-ból. Hűűű.

Ez a világ leghosszabb szériagyártású motorja (még ma is tartja a rekordot), egyes változatain hátul, a rakétaszerű tankok felett is volt egy ülés, tehát három személyt tudott szállítani. Ilyen tartószerkezetet csak hidakon látni, a vezető legérzékenyebb testrészétől centiméterekre zakatoló nyomórudak és szabadon álló, olajat köpködő szelepek látványa pedig hátborzongató. És a színek miatt az egész olyan – csehszlovák. Fantasztikus darab, még ha 2006-ban készült is. Egyszer láttam egy eredetit Ausztriában, amennyire vissza tudok emlékezni, tök ilyen volt.

Aztán az angolok jönnek: egy 1929-es AJS R7 versenymotor, trombita-kipufogóval, óriási fogaskerekes vezérléstokozással a hengere mellett, meg hárommal odébb egy Triumph Silent Scout 500 TT olyan kidolgozottságú, döntött motorral, hogy ha ma készítenének ilyet, rögtön a múzeumban landolna. Ennek a Triumphnak 76 évet kellett várnia erre, hiszen 1932-es.

Személyes kedvencem azonban az 1934-es Ariel Square Four volt a britek közül. Ennek a motornak úgy állnak a hengerei, mint üvegek a sörös rekeszben. Emiatt két-két hengernek külön al-főtengelye van, mindkettő fogaskerék közreműködésével hajtja a fő-főtengelyt. Ekkora ökörséget is csak az angolok mertek bevállalni, amikor még volt pénzük ilyenre.

Meg kitették Szabó II. László 1963-ban futott, forgótárcsás, 200 km/h-t szaggató 125-ös MZ-jét, valamint Drapál János 1980-ban használt Yamaha TZ 250-es gyorsasági versenygépét is. Két motor, amelyek bármelyikéből beszippantani három molekulányi benzinpárát felér egy honolului nyaralással.

 

Van persze Riga 4, meg Pannónia P12, sőt, egy motorkulival és az összes extrával felspécizett Jawa 350 is ácsorog utánfutóval a nézők felé. A magyar szekció két másik darabja azonban sokkal érdekesebb a szociknál, lévén az egyik nem szoci korszakos motor, a másik pedig egyedi építésű szerkezet.

Előbbi a Méray-JAP. A magyar gyártású, jellegzetesen háromszögletű vázba a márka üzemeiben négyütemű JAP és kétütemű Puch-motorokat szereltek be a két világháború között. Ha jól tudom, ezek voltak nálunk akkoriban a legelterjedtebb nagymotorok. Ami itt áll, az a KK 31-es típus, 345 köbcentis JAP-blokkal, 80 km/h-s végsebességgel.

Mégis, talán a másik magyar az, ami előtt a motorbuzik leborulnak. Ez Rull Béla ötvenes években készített, egyedi gépe. Aki élt akkor, vagy akár csak olvasott arról az időszakról, tisztában van vele, milyen borzalmasan nehéz lehetett megépítenie a motort. Mint ha ma valaki magánhidat akarna építeni a Dunán.

Pedig ez az RB 250 nevű szerkezet telis-tele van jó ötletekkel, a kidolgozása fenomenális. Kétütemű, kéthengeres bokszermotor hajtja (az MZ BK 350-esen kívül nem is tudok még másik ilyenről), a vezérlése forgótárcsás, ami még tíz évvel később is a versenysport újdonsága volt. Kerékhajtása kardántengellyel történik, innen oldalkocsi-hajtás is levehető, a hátsó villa teljes egészben együtt leng a motorral, az egész blokk a BMW-khez hasonlóan tokozott, áramvonalas. És a váz, hát az fantasztikus, nézzék csak meg. Ha szériában ilyet gyártottunk volna, motorvonalon talán miénk mára a világuralom.

Aztán a terem végében egy 1000-es Laverda áll a Jawa és a Pannónia között, ennek háromhengeres, soros blokkjáról úgy hírlik, hogy a legszebb hangú motor a világon. Hallani sajnos nem lehetett, látni azonban mindenkinek kellene. Ne sajnálják a múzeumtól azt a nyamvadt nyolcszáz forintot, nem igaz, hogy két sajtburgernél ne érne többet egy ilyen tárlat. Tudják, még két hétig lesz a kiállítás, aztán jön valami más, siessenek.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr94542353

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Törpeautó Franciaországból 2010.03.17. 14:52:30

Akkoriban minden bizonnyal rendkívül furcsának számított ez a kisautó, ma viszont örülnénk neki, ha ez az irány lett volna a meghatározó a fejlesztésben. Három liter üzemanyaggal 100 kilométert megtenni ma is elismerésre méltó. Aki többet tud ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rob schneider 2008.06.27. 17:49:12

nyál csorog, de, vagyis éppen ezért:

hol van a "kattintson, galéria nyílik"??

fütyike 2008.06.27. 17:55:10

Csikós úr! Böhmerland ügyben tessék megnézni az alábbi linkre felpattanó oldal legalját:
www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/motorcycle/motorcycle.htm
volt abból még négyüléses is, hihetetlen monstrum.

richard 2008.06.27. 18:07:09

Itt a kiállitott példány hangja is:

www.youtube.com/watch?v=8FzeCODtxx0

Háttérben az alkotója, Frecska Ákos, balassagyarmatról. Egy zseni, minden 4-5 év kétkezi munkájával készült.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.06.27. 18:34:27

Namost.

Kövezzetek meg, nekem két kerék kevés. Vannak autók is, vagy csak viccből került oda a Trabant a plakátra ?
Mert ha igen, vagyis nem, akkor megyünk.

ommm 2008.06.27. 18:34:30

az a Rull-motor Édes Istenem. Ha fél lóerős lenne és fehér csíkot szívó egerek hajtanák is, már csak a formája miatt megérné, hogy pajzson hordják körbe a világon.

Gergow · http://zlgergow.extra.hu 2008.06.27. 19:17:57

Ma voltunk ott. Nagyon finom kis gépek ezek! :D

zöldi 2008.06.27. 19:44:44

Hol van ez a kiállítás, a KM-ben?

zöldi 2008.06.27. 20:03:03

Utánanéztem. Motor és reklám c kiállítás van a honlapon, de azt írja, csak június 29-ig tart. Most akkor mi van? Nem tart már 2 hétig, vagy csak a KM-nél nem ismerik a honlapfrissítés fogalmát?

IQLight 2008.06.27. 20:35:36

Kár, hogy a Pancsit nem fotóztad :(

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.06.27. 20:45:18

Csikós úr, pici kiigazítás. A háború utáni járműínséges fényes 50-es években minden működöstt, aminek két/négy kereke volt és életre lehetett kelteni. A hatóságok fényévekkel rugalmasabban álltak az összeépítéshez, átalakításhoz, házilagos jármű készítéshez, mint manapság.
Emellett az emberek legfeljebb rádióztak, azt meg a műhelyben fémfaragás közben is lehet. A korabeli Autó-Motorokban rengeteg saját készítésű motor, oldalkocsi, mai szóval tuning található. Éltek a háború előtt szakmát tanult aranykezű mesterek, fusiztak ezerrel.

Bárcsak a hatóságok ma is ott tartanának, az engedékenységgel, mint akkor... vagy csak annyira lennének lazák, mint Angliában.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.06.27. 20:46:58

Laverda 1000 3C a "Grab the flag" versenysorozatban indul. Van futam Magyarországon is, meg lehet hallgatni a hangját.

T-boy (törölt) 2008.06.27. 21:02:22

Az ilyen hangok miatt/is/jelentős a
csopperek piaca.

zöldi 2008.06.27. 21:06:34

Az első saját motorom egy Laverda Lz 125 volt. Hasonlított erre az ezresre. Szegény tipikus gányolt sz@r volt, ráöntöttem a vételár háromszorosát, és még mindig nem üzemelt tökéletesen. Alig vártam, hogy eladjam.

astra2 2008.06.27. 21:44:26

Kár, hogy a Jawa 350-t nem fotóztad, nekem is volt 11 évig. A 2 x 800 Ft múzeumi belépő valóban nem olyan sok, de a 11.000 Ft a 2 retúrért, az milyen ??

T-boy (törölt) 2008.06.27. 22:45:57

Valahányadik motorom egy 300-as NSU Max
volt.4ütemü 1 henger 21le.Tele műszaki
érdekességgel pl:egy db hátsó rugó az
ülés alatt/1955'ös!/,hajtűrugók a szelepeknél,tűgörgős(!)vezérűtengely stb.
NSZK-ban a rendőrség is használta.Nálunk
versenyeztek is vele,mert jól tunningolható.
Megbizhatóságról:ndk,lengyel tengerpartot
megjártam vele.Legnagyobb probléma,hogy
állandóan ki akarták vásárolni alólam.

GiXXXer 2008.06.27. 23:36:17

Én a Múzeumok éjszakáján néztem meg a kiállítást, lehidaltam némelyik motortól...

Olvasok sokat veteránokról, de ezek legtöbbje új volt nekem is.

Guláta 2008.06.27. 23:39:33

SZabó II-nél évekig állt egy ilyen MZ az előszobában, nagy becsben. Egy CÉL-t is jó lene látni. Csöbi Gabi csinált egy replikát az is gyönyörű de az eredeti...

Tiberius 2008.06.28. 01:44:55

Prokee: Trabant csak a képen van.

Lally 2008.06.28. 07:07:41

Még régebben, a visegrádi hegyifelfutón álltam az RB250 mellett indításkor...nyammm...nehezen indult,a meredeken álló karbi okozott gondokat.
Meg Szabóll. az MZ-vel, meg a 125-ös Riga hangú Morinik,ahogy egy pillanat alatt felüvöltve eltüntek a szem elől, és persze a brutál nagy angol gépek, amiknek az alapjáratától remegett az aszfalt és a környező autóknak beindult a riasztója....

Nektek az ilyen élmény megvolt?

bervas 2008.06.28. 07:50:18

Az ilyen élmény meglehet most is, csak el kell menni egy versenyre. Szépen szól egy laprugós első villás, 1930-as sport BMW 5500-nál... :-)

vincent 2008.06.28. 11:11:34

A szöveg Riga 4-est említ, amiből biztosan nincs egy darab sem a kiállításon.

Ami a képen van, az egy gyári aranymetál Riga 16, a kiállításon mellette lévő másik Riga pedig Riga 3-as, 1967-ből.

üdv
poteka

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.06.28. 19:34:27

Laverda 1000. Nincs mese, holnap irány a közlekedési. Azt a 200 km-t bőven megéri.

vincent 2008.06.28. 21:14:09

Csak, hogy hozzá is tegyek valamit a poszthoz, ne csak kötekedjek:

Laverda 1000 hangja, még a régié a 180 fokos forgattyústengellyel:

laverda-corsa.chez-alice.fr/sounds/4.wav

Amúgy holnap zár a kiállítás, nem két hét múlva, úgyhogy aki még látni akarja a csodát, igyekezzen!

zotyesz 2008.06.30. 14:38:47

RB250-re emlékszem én is Visegrádról. Volt ott egy másik kéthengeres Pancsi az 50-es évekből. Valamikor tizenx éve volt már, minden évben kint voltam, nagy kár, hogy nem szervezik mostanában