Megvettem! Lehet leköpni

  2008. június 13. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta panda fiat alfa 75

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Megléptem a dolgot, vettem autót. Mostantól mindenki küldheti a címeket mindenféle ismerős pszichiáterekhez. Beleültem abba a kocsiba, amit optimista sejtéseim szerint a magyar autós társadalom fele lehány, a kétötöde észre sem vesz, talán még ha nekimegy, akkor se. A maradék hányad talán kedveli valamelyest, de biztosan nem EZT az évjáratot.

Nem hirtelen jött szimpátiából vettem, nem is azért, mert az ölembe esett ingyér. Régebben kerestem, nem találtam. Félretettem a gondolatát, majd írtam róla Autonániát. Most pedig, amikor végre találtam belőle használhatót, megvettem. Kapaszkodjanak meg: egy 1982-es Fiat Panda váltja le az Alfa Romeo 75 2.0 Nordot.

Ennyi a dolog információértéke, aki innentől nem akar betűtengerbe fejelni, akár abba is hagyhatja az olvasást. De kommentelni csak az egész elolvasása után ér!

Fejben már előre megírtam azokat a hozzászólásokat, amiket majd kapok erre a posztra. Szerepel benne az anyukám, az ő becses foglalkozása, a Pierre Cardin-énál cseppet lejjebb sorolható ízlésvilágom, még a lábszagú szürke nejlonzoknim, és az alufóliába csomagolt szalámis-uborkás szendvicsem is, köszönöm. Értő közegben szert tettem egy főpróbára: elvittem a veteránklubomba.

A társaság egyik fele üveges szemmel nézett az autóra, majd rám, húzogatták a tenyerüket az arcuk előtt, és nem szóltak semmit. A másik fele meg beült, berregett, röhögött, nem lepődtem volna meg, ha tologatni kezdik, mint valami medzsót. Úgy tetszett nekik, gyereknek az élete első dodzsemes menete.

Fura helyzetbe kerültem: egy csomó embernek el kellett volna magyaráznom, hogy minden vélt és valós pocséksága ellenére miért is vonzó egy ilyen Panda, és mi benne a zseniális. Egy csomó másikat pedig éppen arról kellett volna meggyőznöm, hogy nincs is olyan jó állapotban, nem is vettem nagyon olcsón, és hogy sokkal igénytelenebb konstrukció annál, mint amilyennek gondolják. Inkább nem szóltam semmit. A klubtársaim kulturált, jóindulatú, sok-sok öreg vason túljutott, autóértő autóbuzik, nem zöldfülűek.

Hogy miért vettem Pandát? Mert pici, mert vidám, mert a 127-es Fiat szupermegbízható motorja van benne, egy afféle egérméretű bullmasztiff. És mert a Panda – ha kicsit bénán is – de egyben felidézi az 500-as Fityóm hangulatát is. Egyszerű, mint a faék, meg nyitható a vászonteteje. Sőt, ennek még a hátsó tetőrésze is nyílik, dupla öröm. A Panda egy laza, praktikusan gondolkodó társadalom lenyomata egy vidám, felelőtlen korból. Ornella Muti és Adriano Celentano az Őrült romai vakációban, ha megvan valakinek.

Sejtem, hogy meg fogok még szenvedni érte. Vérem és könnyem ömlik majd Amazonasként, éjszakákon át szerelem, és amikor a kialvatlanságtól halálra gyötörve, házamat zálogba vágva, családomat török szervkereskedőknek értékesítve eladom, hatalmasat bukok majd rajta. Pedig csak egy jobb bicikli áráért vettem.

Fentiek mind benne vannak a pakliban. A Pandáról tudom, hogy nem Alfa, amit lényegében annyiért adtam, amennyiért vettem, a motorházfedelét pedig csak azért nyitottam ki néha, mert látni akartam a régi kétvezértengelyest és a két iker-dell'Ortót. Hazudok, egyszer lecsúszott egy vízcső a hengerfejről, vissza kellett tennem egy bilincset, háromszor meg feltöltöttem az akkuját, ami már ötéves volt.

Nem is adtam volna el, ha rá nem jövök: hiányzik a családból egy kombi autó. Volt régebben egy fekvőlámpás 230 TE Mercim, aztán egy hasonló, 300 TD W124-esem is, mindkettőt meggyűlöltem a végére, de tény, hogy királyság volt lemenni velük az évadnyitó balatoni hétvégére. Kis gokart – behajít, gyerekágy - behajít, biciklik - behajít, táskahegyek – bedobál, nini, még mindig van hely? Mondjuk, akkor örültem igazán, amikor nagy ritkán sikerült leérnem Földvárra valami ötvenezer forintos alkatrész tönkremenése nélkül. De azóta is hiányzik egy kombi, szükség lenne rá, ez tény.

Még inkább valami furgon, mert a motorjaimat is szállítanom kéne néha. 300 ezer forint a felső határ, mert nálam a veteránok vannak a belső körben, ők lobbizhatnak a büdzséért, amíg tart. A közlekedőautóra nem jut több, ez elv. Inkább lakok normális házban, gondozott kerttel, nyaralok jó helyen, mint hogy a pénzemet a latyakban rohasztandó, havonta egy-egy újabb húzásnyommal gazdagodó, utcán parkoló, drága verdában tartsam, amit vagyonokért kell kötelező szervizbe hordani, ha baj van, nem tudok hozzányúlni, muszáj rá cascót kötnöm, és milliókkal kevesebbért tudom csak eladni, mint amennyiért vettem. Persze aki tart a műszaki vizsgától, csak durranásra kész lufirengeteg mögött tudja elképzelni az autózást, nokedlivá fő klíma nélkül, utál szerelni, satöbbi satöbbi, az mindenképpen vegyen új autót. Ez a világ rendje, semmi baj vele. Egészen addig, amíg én használhatok ilyen középrégi, nekem jópofa szarokat. Munkába sem a legjobb ruhámban járok, az ünnepi autó is hétvégére van.

Aztán sehogy sem tudtam magamat furgon volánja mögé képzelni. VW T2-T3 - aranyosak, de azokba nem fér be a Kawasakim a busz saját farmotorjától. Csőrös Transit – csak benzines van ennyiért, márpedig egy ilyenért nem adok sok pénzt, mikor épp közeleg a négyszáz forintos benzin. A gáz meg rabolja a helyet, amúgy sem szeretem a komplikációkat. Találtam egy egész szép, narancsságra kilencüléses Tranyót valahol Esztergomban (Veszprémben, Keszthelyen?), erősen inogtam, majdnem elmentem megvenni, de lebeszéltem magamat róla. Kétszázért még csak-csak, de háromért? Toyota Hiace, Mercedes 207D - szörnyű lassúak, böszmék, és ha használhatók, bőven kilógnak a 300 ezerből. És nem, Barkast és Nysát azért nem veszek… Rájöttem: a furgon nem az én világom.

Legyen hát kombi. Ennyiért porrá mállott Merci W123-ak vannak, amik télen csak vontatásra indulnak, meg köhögős, kúthorpasztó benzinesek, miszlikbe aprított, disznótrágya-szagú beltérrel. Néztem egy debreceni 505-ös Peugeot kombit, egy Ford Granadát is – sehogy sem tudtam egyikre sem kimondani: KELL. Kis kombi meg nem kombi, hagytam a francba az egészet. Maradjon az Alfa, sokat is eszik, nincs is egészen fél köbméter csomagtartója, de legalább szeretem.

Aztán egyik nap Laci barátom megemlítette, hogy elővette a szülei autóját, levizsgáztatta, hogy azzal indulhasson a Yetro-bulin. Egy Fiat Ritmót. Hazafelé odakanyarodtam hozzájuk, hogy megnézzem.

Nem mondtad, hogy ELSŐ szériás! – háborodtam fel, amikor megláttam. Régen nem tartottam sokra, iszonyú sok, iszonyúan szétrohadtat láttam belőle, voltak szétlakott dízel csótányok, elkarburált benzinesek is. De megfakult az emlék, hogy milyen zsír cucc is volt ez régen.

Ezt a bronzos aranyszínt – képkeret-arany - ma már nem teszik autóra. Békalámpák elöl, hátul légvédelmi csíkburák, hatalmas, őszinte, fekete polipropilén-lökhárítók, kerek kilincsek, sok-sok él – de állat! Nem hittem volna, hogy egy Ritmo ekkora időutazás, pedig amikor '79-ben, tizenkét évesen először ültem ilyen taxiban Milánóban, az apámmal együtt versenyt hűháztunk. Akkor semmi nem volt a Ritmóhoz fogható.

És ez alatt sportfutómű van, mert a Laci papája ralizott régen, meg Delta HF Integrale ülések bent.

Ráadásul tolótetős, és az első széria végéről származó 85S (1,5 liter, fogazottszíjas OHC, 85 LE) kivitel. Éreztem a hátsó őrlőfogaim mellett, a nyelvem tövében, ahogy a nyálam megindul.

Tetszik? Apámék eladják, vettek egy 145-ös Alfát nemrég, kell nekik róla a bónusz – mondta Laci.

Mennyi? – károgtam rekedten, cserepes szájjal, mint Potrien őrmester a Szahara közepén.

Szerintem olyan száz, de neked talán olcsóbban is odaadják.

Gyors rovancs, rohadás alig, ez tényleg jó állapotú. 2008-ban tilos lenne ilyennek lennie egy 1-es Ritmónak. A hátsó ajtó horpadt, a jobb A oszlop alján azért találtam korróziót, meg a jobb fényszóró fölött is.

Az a bútorszövet is elég necces odabent, de legalább egyben van. És a műanyagok is zörögnek, mint minden ennyi idős európai kompaktban. És az óriási hiba: hiányzik a kesztyűtartóból a gyári, kihúzható stekklámpa. Ez tényleg fáj. Eddig a mínuszok.

Műszakilag pöpec. A motor akkorát szól, mint a Mille Miglia, a kipufogónak van egy rezonanciája közepes fordulat fölött, az ember megszédül gáztaposás közben. A váltó persze Fiatul pontatlan, de a kormány olvas a gondolatokban, a fék masszív, a kocsi sokkal nagyobbnak, tekintélyesebbnek, stabilabbnak tűnik, mint amilyen kívülről. És megint mondom: oltári stabil.

Nem tudtam aludni. Másnap reggel felhívtam Takipet a Belsőségről, nem kell-e neki a 75-ösöm. Másnap el is vitte, mint a forgószél. Pénzem lett, ám Laciék vidékre utaztak tavaszolni, nem ülhettem Ritmóba. Ráadásul aznap délután a Bazeg fékjét is szétszedtem – az is szép história volt, majd írok róla. Búfelejtőnek irány a hasznaltauto.hu.

Természetesen Fiatokat néztem, és ha már benne voltam a lendületben, és elég hamar ráizgultam egy narancsságra 131S-re (gyengébbek kedvéért: Mirafiori) ötvenezerért. De Beremend igazából a Déli-sarkon van. Odébb. Találtam más Ritmókat is, de Laci aranyszínűjének a cipőfűzőjét se köthette volna be egyik se. Nyugodt voltam, akár egy Trabant-belső, kár stresszelni, a Ritmo engem vár.

És ekkor találtam valamit. Majd még egyet. Majd még egyet. Majd… összesen ötöt. Konkrétan: nyitható tetős Pandát. Megtántorodtam. Sokáig jártam 500-as Fiattal, meg Steyr-Puchhal, a feleségemnek is volt két évig egy gyönyörű 500-asa – kicsi autón a hatalmas vászontető csodás élmény. De használható kis Fityót ma már nem kapni 300-400 ezer forint alatt, egy vászontetős Puch pedig – gyanítom – legalább egy milla lenne, de nincs. És tizenhat, meg tizennyolc lóerő napi üzemben ma már felelőtlenség a Róbert Károly körúton.

A Panda, kicsit mosógépdobozosan ugyan, de ugyanaz a vérvonal. Apró, egyszerű, ügyes, és a kéthengeres Polski-motorosat, valamint a 750-es FIRE-verziót leszámítva még megy is annyira, hogy a városban ne alakuljon ki körülötte örvény.

Nézegettem őket. Az egyik rozsdás, felejtő. Kettő fekete, azokra a mégoly toleráns kis feleségem is kijelentette, hogy koporsót márpedig nem hozok haza. Maradt a két piros. Az egyik egy albertirsai, újabb kivitel, az a kevésbé rohadós fajta, erősebb a motorja. A másik az igazi elkerülendő féle, a lúzerpanda. Még az eredeti, pléhmaszkos, kempingszékes, Giugiaro-féle "falj fel rozsda"-verzió. Naná, hogy az érdekelt.

Ezek a korai Pandák jobban rohadtak, mint parlagfű-allergiás által előkezelt papírzsebkendő az augusztusi zárporban. Nem is kellett reciklálni őket, mert mire a tréler a bontóba ért velük, csak a vörös port kellett lesöpörni, meg összeszedni a négy gumit és az ablakokat. Erre itt van ez, 1982-ből, és a tulaj nem átallja állítani, hogy korróziómentes. És használja évek óta. És mindig kint áll az utcán. Mármint az autó. Nekem meg Neil Armstrong a nagyapám, most is NASA-feliratú tubusból esszük itthon a vasárnapi ebédet, hát persze. De le kellett csekkolni, nyomás Szentesre.

Nyerített az egész szerkesztőség, amikor benyögtem, hova megyek. Úriemberhez cseppet sem méltó poénokat sütögettek a kocsira és az elmeállapotomra nézve, majd hangosan röhögtek. Tespedt, beszari kispolgárok, sok, szar, unalmas műanyag autóval – gondoltam róluk, hiszen még a tömeggyilkos is mentegeti magát, amikor sötét tettére készül.

Épp elértem a vonatot a Nyugatban. Kiskunfélegyházától már Bzmottal szoktattam magam a hazaúton a Fiattal várható maximális sebességhez és menetkomforthoz. Mire Szentesre értem, szinte le is beszéltem magamat a Pandáról. Megvolt a lélektani, "látod Csikós, akkor kellett volna visszafordulnod"-pillanat, ám megacéloztam a szívem, és elszántan továbbmeneteltem. Simán mintázhatták volna rólam a hős kolbász emlékművét Ózdon. Kolbászt írtam? Kohász akart lenni.

Az állomáson egy fiatal csaj várt, később megtudtam, hogy matematika-tanárnő. És ez az első autója. Khm, ide kívánkozik egy rövid kitétel. Nehogy félreértsenek, egyáltalán nem vagyok hímsoviniszta, tényleg remélem, hogy nem. Leszámítva azokat a perceket, amikor a hasznaltauto.hu-t böngészem.

Ott, az autók mellett feltüntetett "hölgy tulajdonostól" felirat láttán azonnali menekülhetnékem, jobban mondva elkattinhatnékom támad. Ötvenezreken át elfelejtett olajcserék, évek óta kopogó futómű, világító visszajelzőlámpák, csillogóra pucolt fényezés, odalent meg sárral telitömött karosszériaüregek, az ólompótló adalék a kvantumfizikával lakik egy rekeszben, lelketlen szerelőgengszterek ("valami kiccccsajnak lesz, nyomd teli szilóval, nem veszi észre") tákolásai mindenfelé. A nők ritkán autóbuzik, ez szimpatikus bennük. De egy karbantartásigényes öreg rom akár közelítőlegesen korrekt fenntartásához súlyos autóbuzériára van szükség. Ez meg tény.

Bemutatkozás, gyors autómustra, hiszen a vonat egy óra múlva indul visszafelé. Körüljárom – egész tűrhető. Vizslatom belül – kicsit kopottas, de vállalható. Mint minden öreg autón, a két első ülést felcserélték, a jobb egy támlája emiatt ott lyukas, ahol régen, még bal egy korában beszálláskor végigdörzsölte a vezető háta. Kopogtatom a kasznit, pislantok alá, vészes korrózió sehol. Falcok, kis sarkok rendben, csak a motorházfedélen van némi rügyezés a fényszóró felett.

Nyomkodom a bódét, a jobb első lengéscsillapító gyenge, a többi elmegy, kicsit holtjátékos a kormány, de nem vészes. Hetvenes-nyolcvanas évekbeli Fiattól igazán meglepő módon a váltó kettesének a szinkronja is teszi a dolgát. Minden nyílik, csukódik, a tető passzentos, bár nem az eredeti (emez piros teherautó-ponyva, a gyári fekete kabriószövet volt), vizsga jövő augusztusig. Első doblemezek rendben, olajcsere ideje filccel felírva a bal toronyra, az üzemanyag-vezetékben szűrő, szövetes csövek korrekt bilincsekkel. A gondosság nyomai, meglepő egy ilyen kocsinál. Nem rossz, nem rossz, mi több, bizalomgerjesztő, mondaná ommm mester.

Aztán megtalálom az aggályos pontokat. A bal hátsó elem teli van apró, csillag alakú repedésekkel – itt bizony bazi vastag a kitt. Lejjebb reped is, a B oszlopon, az ablak alsó vonalában pedig rozsdásodást látok. Ez az elem gáz.

És hirtelen rájövök, miért olyan furcsa az autó. Hiszen ez egy első szériás Panda, 1984-ig gyártották, tehát az ajtók alsó részének csíkosnak (bordásnak) kellene lenniük. Ezek meg itt simák. Ezt a kocsit alaposan körbelakatolták, és nem is egyszer. De úgy tűnik, legalább fémmel.

Mászok alája rendesebben, a padlón régi alvázvédő, itt-ott gyanús foltok kandikálnak ki a Katepox (Olvikor?) alól, a kipufogó rozsdás, a középső gumifelfüggesztése leszakadt. "Ezt majd javíttasd ki, mert rövidesen kettétörik a rendszer" – mondom a tulajnak, és közben arra gondolok, nem kéne megvennem.

És fura az eleje is: vajon miért van a jobb oldalon a hűtőrács? Nézem a motorteret, a hűtő a bal oldalon, ahogy kell. A rács tehát most oda szállítja a levegőt, ahol a kispolák-motoros kéthengeres Panda szívná. A hűtő előtt meg fal.

"Voltál vele országúton, meg dugóban? Nem szokott felforrni a víz?" – kérdezem. "Jártam Budapesten, meg párszor autópályán, mentem vele százhúszat. És persze, dugóban is használtam, semmi baj nem volt a vízzel' – válaszolja a tulajdonos. Nézem a teljesen eltakart hűtőt, a korrekt vízszintet, az egész valószerűtlennek tűnik. Ennek úgy kéne forrnia, mint egy izlandi gejzírnek. Sebaj, van még fél óra, jöjjön a próbakör.

Egy nyitott autóban nagyon hangulatos utazni. Ráadásul a Pandát olyan könnyű vezetni, mint egy Trabantot. És 127-es Fiat hangja van, amit imádok. Nem véletlen, hiszen a motorja ugyanaz a nyomórudas, 903 köbcentis (azaz itt 899), sőt a váltója is onnan. Emlékek tolulnak fel, küzdöm őket lefelé ezerrel. De egyre jobban tetszik.

Szörnyű a zörgés, legalább harminc zajforrásra tudnék címkét akasztani, a kormány túl könnyű, a váltó gombján nejlonbevonat, a kar borzasztóan pontatlan, a motor meg sokkal-sokkal gyengébb, mint a 127-esben. Mégis van benne valami megkapó. Dől be a virágillat, a motor vadul hörög a szívószál-kipufogóba. Már nem csak a kopaszság okán érzem magam Celentanónak. Nagyon kéne egy ilyen. De egy jó ilyen.

Vissza az állomásra, kilenc perc maradt a vonat indulásáig, a tulajdonos arca egy nagy kérdőjel. "Na, nem mondasz semmit?" – böki ki végre.

Szörnyű kínosan érzem magam, mert a kért százötven nagyon sok ezért az autóért, mikor ott az albertirsai húszezer forinttal, tíz évvel idébb. És ott a Ritmo egy harmincassal olcsóbban, ismerőstől, nedves vizsgamatricával, golyóállómellény-biztosan. Barom vagyok, ha megveszem. "Nézd, megy a vonatom, nagyon tetszik, de sok a baja. Félek tőle, no, megnézek még egy másikat, aztán legfeljebb visszajövök" – nyögöm.

"Akkor semmit sem mondasz?" – nyomja a gombot a leányzó.

"Ugye nem volt eddig sok vevőjelölt?" – teszem fel az indiszkrét kérdést, aztán továbblépek. "Ott megy mindjárt a vonatom, azzal még elérem a gyerekeimet, nem akarok mindenféle nepperes, alázó ajánlatokat tenni, nem mondok semmit, inkább veszek jegyet" – ismétlem, próbálok szabadulni.

"Na de mégis, mennyi lett volna, amire nem gondoltál?" – ejnye, ez a nyomulás.

Felvillan a menekülés lehetősége, pakolom a cuccaimat kifele a csomagtartóból, rávágom – "száz, és egy fillérrel se több. És csak azért mondom, hogy mehessek, tényleg ne haragudj." Igazából hetvenre gondoltam, a száz csak úgy kicsúszott a számon.

Fájdalmas szünet, a Poljotom másodpercmutatója teljes percet szaglász körbe kínos lassúsággal, de ilyenkor nem illik lelépni, úriember vagyok. Várok. "Hát, ez volt a legalja, amire gondoltam, de jó, legyen a tiéd" – hallom a sóhajt.

Úristen. Ebből nem tudok kitolatni. "Mondjál százharmincat, én nyugodt szívvel felülök oda, te meg két hét múlva elpasszolod rendes áron" – próbálkozom. "Nem, most már a tiéd, eldöntöttem". Kész, végem van, ott a tuti Ritmo, én meg mindjárt veszek egy feleannyit tudó romhalmazt.

Sajnos a bankautomaták kiválóan működnek Szentesen, még a PIN-kódom is eszembe jut. Otthon (legalább látom, hol lakott a Panda idáig) telis-tele van a ház függőfolyosó-támasztó nénikkel, mind szívesen tanúskodik. Még a törzskönyv is előkerül – csapdába kerültem, minden működik!

Kettőig sem tudok számolni, már aláírtam a szerződést, kapom a valódi és pótkulcsokat, szőrmeállatok távoznak az utastérből, a hajgumikat már csak szorgalomból adogatom kifele. Egy utolsó fotó az utolsó nyugodt lakhellyel Budapest előtt, és még egy végső tanács a tető használatához, ami nekem kicsivel előbb, a próbaúton 15 km/h-nál becsukódott – "dobd csak előre a vásznat, soha nem akar majd bezáródni!"

És tényleg. Hazafelé a kisautó egy köhintés nem sok, annyit nem szólt. A kis tempónál ijesztően bizonytalan és könnyű kormány kilencvennél magára talál, elengedett kézzel lehet vezetni. A fara dobál, hiszen egy elzettes Lendület autónak sincs ennél primitívebb futóműve: cső keresztben, hosszában laprugók, semmi oldalirányú kitámasztás (Panhard-rúd, Scott-Russel, piha!), azt a rugók merevségére bízták. És ezek a laprugók nem kötegek, mint a Trabantban, vagy a Volgában, hanem szimpla lemezek.

Ennek ellenére sima, vagy legalábbis nem túl rázós úton a Panda bizalomgerjesztő. A rövid áttétel miatt persze üvölt benne a motor, de a hely döbbenetes, a fék szépen, egyenletesen fog, nem is szörnyű az oldalszél-érzékenység. És a tető tényleg nem akar minduntalan becsukódni.

A szerkezet az olasz zsenialitás újabb példája. Nem elég, hogy a műszerfal teljes megszüntetése miatt zseniális a tér a kocsiban, hogy a vályúszerű zsákban, ami helyette van, szinte bármi elfér, hogy a hátsó nyugágy-ülés legalább nyolcféle pozícióban rögzíthető, és hogy hátul, sőt, a csomagtartóban is bőséges a hely. Ehhez képest a Smart tényleg elfuserált próbálkozás, mínusz ütközésvédelem), még a rugózása is sokkal rosszabb. De a tető mindent visz.

Néztem, vajon miért nyílik előrefelé. Mert hátrafelé útban lenne a hátsó tető, a vászon belógna a hátsó tetőnyílásba. Akkor a hátsó tető miért nem hátrafelé? Mert nem lehetne tőle kinyitni a csomagtér-ajtót. Rendben, így kell lenniük, de a vásznak hogyhogy nem csukódnak be a menetszéltől? A hátsó azért nem, mert gumipánt rögzíti, körülményesebb is kinyitni emiatt. Az elsőnél viszont nyitáskor előredobja az ember a vásznat, erre az rálóg a szélvédőre. Elindul. A kihajtott vászondarabot 15 és 25 km/h között hátrafújja a szél, mire az nagy koppanással ráhajlik a tetőszerkezetre. Onnantól fogva a felhajtott vászon épp a szerkezetet takarja a széltől.

Hazafelé 120-at tartottam, de egy előzésnél le akart tolni valami négyezer ködlámpával világító, kábé kétszázhúszról lassító Mazda RX-8. Miért nem megy jobban ez a szar, hiszen a 127-esem ugyanezzel a motorral (azaz csaknem, mert a Pandáét inkább nyomatékra hangolták, emiatt kettővel kevesebb lóereje van) ment 140-et is - tiportam bele idegesen a gázba. Kis kattanás, a pedál lejjebb ugrott két cetivel, a lóerőgyár felhördült, a Panda-orr ágaskodni kezdett, mint valami dragsteré. Az eddigi, álmatag harminc ló kapott tíz paripányi szilaj erősítést. Hopp – meg is lett a 130, később a 135 is. Még fotóztam is kicsit a műszert, kíváncsi voltam, hogy közben leveri-e az ütközőmet a rövidlátó mazdás.

Kimértem stopperrel, az óra kvázi hajszálpontos. A szélzaj ilyenkor persze epikus, máskülönben cseppet sem érezni, hogy szét akarna esni a bódé.

Aztán másnap, amikor klubra vittem az autót, a budapesti csúcsban persze felforrt a víz. Épp, amikor begurultam a klubtársaim elé az új szerzeménnyel. Hát persze, a hűtőmaszk – diagnosztizáltuk. Majd Laci barátom megkérdezte: te Zsolt, miért nincs bekötve a hűtőventilátor vezetéke? Ja tényleg… Összedugtam, visszacsavartam a csatlakozót, már ment is. És ezt a szegényt így használták vajon évek óta?

Egyre jobban szeretem a kis dögöt. Megmarad egy darabig, az biztos, reszelgetem majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr41514960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.06.13. 17:15:26

Csiky: én a Pandát nem bántottam, simán elhiszem, hogy a mechanika szépen, okosan megy, teszi a dolgát. Csak nem jövök lázba a Pandától. De hátha majd holnap!

zorro 2008.06.13. 17:18:40

Na most , hogy Cs. úr kiköhögött 100K-t a kis rémségért , egyúttal beletaszajtott egy újabb áldozatot a 120hó hiteles tyutyuki tábor feneketlen vermébe :-)

pinyti · http://my.opera.com/pinyti 2008.06.13. 17:19:03

Úgy vártam már ezt a postot, mint a messiást. Komolyan mondom, mióta eladtad az Alfát, "acsikósújautója" volt a fő vonulat, amiért a totalcar-t látogattam.
Megérte várni, minden igényt kielégítő post! Gratulálok!
A Pandát inkább nem kommentálom, hisz ahogy mondani szokták, ízlések és pofonok... :)

stevee 2008.06.13. 17:25:37

Bátor ember ez a Csikós Úr! Tisztelem, mert meg meri valósítani az álmait. Érdekes, hogy engem is furcsa vonzalom tart a hatása alatt egy ilyen autóra, persze sose vállalnám be. Jó a poszt, ilyeneket még! thnx!

cimbi 2008.06.13. 17:47:30

Gratula!!!!!

Ebbe a fajta vasarlasba beleesik mas is, nem feltetlenul olasz autoval.
Kerestem a felesegemnek egy olcso autot, 200e volt a hatar. Volt is Sunny N13 1.6, pont annyit kertek erte, rakerdeztem 150-ert adja-e, es rahibaztam, mert adta. Akkor voltam csak meglepodve igazan. Igaz a biztositas nem keves de az auto eleg jo allapotban van. Elso noi autonak pont jo.

Sok sikert a Pandazashoz/szereleshez.
:)

ZLaya 2008.06.13. 17:47:55

Ritmóóóóóó!!!! :'( Jobban is néz ki, nem annyira kocka és van műszerfala is. Ha nem tudnám mi volt az előző autód és tippelnem kellene akkor az Alfa jutna eszembe utoljára. Remélem sok örömed, és kevés bosszúságod lesz majd benne! (alig várom a "lerohattam a puszta közepén!" című cikked!) :)

Dennis 2008.06.13. 17:52:38

Kedves Csikós! Az Alfa egy nagyon állat autó volt, kár érte. De ez is egynagyon klassz kis autó.Remélem sokáig olvashatunk róla, sőt veszel egy 127-est is!:)

DonGatto 2008.06.13. 18:07:23

Komoly lett az új járgány:) Nyárra, nem autópályára szerintem pont jó, a vászontető megadja a "summer feelinget". Télen azért nem irigyellek majd. Egyszer ültem csak hasonló vászontetősben, mondjuk az berlingo volt, de nagyon feldobja a kocsit.

Pityorka 2008.06.13. 18:15:31

Nem is rossz kisautó, szerintem jó áron lett véve. Balesetmentes közlekedést hozzá.

.Walaky 2008.06.13. 18:16:07

egy 100 éves fossal több a szekesztőségben.. gratu...

ez lesz az eredménye:

youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I&feature=related

Jacopo Belbo 2008.06.13. 18:30:35

Csikós Úr!

Ön őrült! Hála Istennek.

Remek volt ez a poszt ismét, kiválóan megírt, gördülékeny, humoros, fordulatos; nagyszerűen adta vissza az "autóbuzéria" kórban szenvedő férfiember lelki dilemmáját, belső őrlődését, egyszóval: már-már szépirodalmi magasságokat ostromolt.

Kérem, maradjon továbbra is őrült. Szívből gratulálok az autóhoz, nekem nagyon tetszik. Talán ennél is jobban tetszik életfelfogása, életfilozófiája, lelki örlődései és remek stílusa, amik egyedivé, mindenkitől jól megkülönböztethetővé teszik Önt.

Köszönöm ezt a kiváló írást, nagy élmény volt olvasni. Azt hiszem többek nevében írhatom: várjuk a történet folytatását több hasonlóan igényes posztban!

johnny-b 2008.06.13. 18:33:50

mindenki másra izgul ennyiért....

www.hasznaltauto.hu/2150377_lada_2105_1984

lada: 125.000 ft. retrós napszemüveg ecserin: 250 ft. feeling: megfizethetetlen.
de tolerálom csiki ízlését. mondjuk remélem, a családot inkább a 190-essel fogja utaztatni.

crayfish 2008.06.13. 18:40:02

Nem lett igazam. Renault 4-esre tippeltem, a fene se gondolta volna, hogy ebből a vasdobozból is létezett vászontetős. A cikkhez gratulálok, a kocsit meg használd egészséggel!

Kopi3.14 2008.06.13. 18:59:17

Csikos ur, sok boldogsagot a legujabb szerelemmel. De egy kerdes fovletodik bennem: draga neje hogy toelralja eme hobortokat?

Egyebkent hasznalt kopoltyus zaport tudna valaki? Ami kijon labon Kolnbe?

rognork 2008.06.13. 19:11:20

>Egyebkent hasznalt kopoltyus zaport tudna valaki? Ami kijon labon Kolnbe?

MUHAHA!!!!

laki luk 2008.06.13. 19:16:25

fújj! okádék.

ritmopanda 2008.06.13. 19:21:38

gratula! mar duplan veszxed oket.

Gergow · http://zlgergow.extra.hu 2008.06.13. 19:27:57

Hát a cikk végén nem tudtam megszólalni. De akkor is inkább a Ritmo-t kellett volna, Szerintem.

Azért gratula!

w a s d 2008.06.13. 19:29:27

@.Walaky:
Annak, hogy "egy 100 éves fossal több a szerkesztőségben", az lesz a következménye, hogy egy Volvo és egy Modus összeütközik?:D

Joey Audiklub · http://www.hasznaltauto.hu/1922819_audi_80_1985 2008.06.13. 19:32:35

Figy,

Van egy jó kis veteránjelölt autóm. Mindent megadtam neki, de most már új gazdára vár.

Azt nem akarná tovább ápolni valaki? Nem is kicsi, nem is lassú, nem is fogyaszt sokat, elég kocka - van benne él bőven - szóval ideális a "magunkfajtának". He?

www.hasznaltauto.hu/1922819_audi_80_1985

austinpowers 2008.06.13. 19:32:51

Csikós!
Irigyellek a bátorságodért! legszívesebben én is vennék valami régi dögöt, de utálok lerohadni! Egyszerűen kiborít ha probléma van a kocsival.:-)
Jó a Panda!

atesz80 2008.06.13. 19:35:54

Gratula, Éljenek az öreg Olasz autók!!!

w a s d 2008.06.13. 19:35:59

Én erre lennék kiváncsi, hogy milyen az, ha utólag ilyet tesznek a kocsiba:
www.webasto.de/oem/de/am_auto_sunroofs_789.html

Joey Audiklub · http://www.hasznaltauto.hu/1922819_audi_80_1985 2008.06.13. 19:43:57

Austinpowers!

Nem törvényszerű, hogy ami öreg, az egyben szar is. Az autóim össz életkora 56 év :)
Ettől függetlenül az elmúlt 9 évben 1x álltam csak meg, kuplung hiba miatt, de kuplung nélkül is szépen el tudtam menni a szerelőig. Ezzel szemben 1,4 16V 2 éves ford fóka 4x állt már meg úgy hogy assistance. Van példa erre is arra is ;-)

zztom 2008.06.13. 19:50:04

Cikos Ur! Gratula az autóhoz. Jomagam birtokoltam Pandát és Ritmot is evekig. Mindkettö maximalisan megbizhato auto volt, soha nem hagyott ott egyik sem az ut szelen... Csak ennyit a fikazoknak.
A vaszontetö külön jo (sajnos az en Pandam sima verzo volt) A Ritmo viszont Golf kategorias auto, csak szazszor jobb... Sok-sok balesetmentesen levezetett kilometert kivanok hozza!!!

Kopi3.14 2008.06.13. 20:06:23

Rgonork, azert tettem fel igy a kerdest, mert mobilen csak romokat lattam, ami zapor szinten is rom, es korabbi kisgyerekkori tapasztalatok alapjan az elso az kasztni teren votl orm, a masodik motorikusan. Volt, amikor siman kikapcsolt egy hengert, vagy barmilyen lehetetlen helyen lerohadt, de masik odlalrol meg igen elvezetes gep volt. Szerintem tagas, jol is ment akkori viszonyok kozott, es meg kenyelmesnek is modnanam, a benzinkalyha meg kfiejezetten nagy aldas volt neki. Plusz az orosz lemezek is sokaig birtak, arokbol ladat kihuzni a lmeezhez kotott kotellel meg sem kottyant, nyoma nem maradt.

RedRiot 2008.06.13. 20:12:18

johnny-b:
"mindenki másra izgul ennyiért...."

hát egen. :) Az én ócsóautó-projectembe egy ilyen férne bele:

www.hasznaltauto.hu/2141532_nissan_sunny_1984

Szép, tipikus nyolcvanasévek japánautó-belső, ma már nem létező barna színben. A képek alapján olyan állapotban, mintha max. 8-9 éves lenne, nem 24... Hmm, ha bővül a család, lehet hogy nem max. 4 éves egyterűt veszek, ahogy eredetileg terveztem, hanem levadászok a mobile.de-n egy megkímélt '83-as Nissan Prairie-t? :))

Csikós úr, gratula a cikkhez, beindítja az ember hátsó gondolatait! :)))

akarki 2008.06.13. 20:12:45

Csikós Úr: ööööö... Ahhoz a filmhez nem egy Vespát kellene fűzni? :) Higyje el, nagyon karaj, ki kell próbálnia! Egy öreg PX, vagy azelőtti szériát, ha sikerül...
Egyébként az írás hihetetlen, ennyire jó műveket irodalom könyvben olvastam csak anno, de újságírótól soha... Komolyan mondom! Ez az újságírás, ideragaszt a géphez!
Gratulálok az autóhoz, csak így tovább! Én is gondolkodtam anno egy 4x4-en, de féltem. Köszönöm szépen, hogy Ön által ha kisebb részben is, de végigélhetem az álmaim!
Szerelés: ha rendbe van téve, nem kókányolva, nem fog megállni. El sem tudom képzelni. Volt ismerősnek, ő is szerelő volt, érdekes, nem volt vele gond. Persze ha valaki elviszi valahova szereltetni és a legszükségesebbeket kéri csak, meg tákoltatja hogy olcsó legyen, annak gratulálok, bármelyik autója így fog járni. Illetve a hibaforrás itt negyede maximum egy 5-6 éves közepesen felszerelt modellének!
Mégegyszer gratulálok, várom a cikkeket róla!

Kopi3.14 2008.06.13. 20:17:47

akarki, te nem egy masik Romai vakaciora gondolsz? Mert amikor a Vespas keszult, akkor Panda meg csak kinaban volt. :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.06.13. 20:27:15

jo ez csiki jo ez :) en mar csak tudom :D

M 2008.06.13. 20:32:18

Mikor először megláttam hogy mit vettél, szerintem ugyanarragondoltam elősször mint az olvasóid többsége: te nem vagy normális!
Egy 75 öst lecserélni és pláne egy ilyenért?
De mindemellett azért csodállak is, és megértelek mert hasonló régi lommal járok , pusztán az érzés miatt!
Sőt mostanában gondolkodom egy másik régi lomon, Alfa75 vagy Coupe Quattro.
Remélem egyszer beteljesül.
Szerintem a panda megbízható és a ritmó is, tapasztalat mert volt mindkettőből, sőt volt ám alfa is!
Fura de az olaszautómániások mintha jobban kedelnék a régi értékeket nem?
Hajrá Italy

Ui: a 2 szárnyashajócikken kívúl a te irásaid amiket elolvastam ittmostanság ,a többi nemolyan jó.

üdv

T-boy (törölt) 2008.06.13. 20:42:25

Az már biztos,ezután nővel árultatom a
kocsimat,vagy kugyával.Régi filmes trükk.
Ezekkel mindent el lehet adni.
Műszakihoz hatalmas"barátság"kell,ha
belegondolok miket húznak el.
Tudom miről beszélek,volt egy Steyerem.
Ráadásul az unio előtt.
Gratulálok valószinű,Te vagy az utolsó
tulajdonos.

-DR!FT3R- · http://autobuzik.blog.hu 2008.06.13. 20:47:30

Rajtam kívül senki nem izgul a Ritmo-ra? :D

AZ elején én is megijedtem a sok betűtől, de nagyon jó volt olvasni! Grat!
A Pandához meg nagyon sok balesetmentes kilómétert :)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.06.13. 21:03:35

Jólelkűség átka. Kár érte.

Ritmo kívánatos lett volna...

Gomulka Béla · http://Gomesz 2008.06.13. 21:05:05

5-6 liter 100 kilométerre, és soha nem fog elromolni. Kéne a gánynak a Ritmo. (A kilincset leszámítva, persze.) És marhák voltak hogy abbahagyták a gyártást - illetve tulajdonképpen a Seicentóig még elértek a gének. Egy mai motorral simán megállná a helyét. Jól választott.

Csubakka Junior 2008.06.13. 21:18:55

Először is gratula a matektanárnőnek álcázott neppernek, jót boltolt! Kicsit furcsa csere ez a 75-ös után, de a nyáron biztos fílinges lesz a Panda. És ezt a sztorit hogyan adtad be a Ritmo-s srácnak? Gondolom ő is lesett, hogy miért nem az övét vitted el. És mi a gyíkom az a fólia a sebváltógombon?

Humphrey 2008.06.13. 21:58:05

Nagyon vártam ezt a cikket. Tényleg variáltam magamban, vajon mi lesz AZ. Most megvan.
Hát.
Őöö.
Izé.
Szóval, köpni-nyelni nem tudok. Mikor már azt hiszem, tényleg elismerem, hogy milyen jó, hogy vannak ilyen őrültek, jön egy cikk és bebizonyitja, hogy még annál is...
De végig vigyorogtam amig a cikket olvastam, és nem a gúnytól. Über-cool!

(Azért az őrült a nem hülye, nagyon nem. Ajánlom mindenki figyelmébe a cikk elejéről: "Inkább lakok normális házban, gondozott kerttel, nyaralok jó helyen..." bár többen gondolkoznának igy!!)
Lehet, hogy nekem nem lesz Pandám, vagy nem Pandám lesz, de a feelinget eladtad. Gratulálok, és sok boldog percet, amig tart!

Damavend 2008.06.13. 22:26:00

Zsolt!

Sztem egy kicsit félrenézed a dolgot,mert a 750 fire baromi jól ment.Nekem volt hozzá szerencsém ,egy utolsó szériás, zöld légszűrőházas ,hihetelen hamar felpörgött és nagyon szépen ment.
Amúgy gratula, tök jó Pandacsökit vettél.
Üdv

Garp 2008.06.13. 22:31:37

"Kapaszkodjanak meg: egy 1982-es Fiat Panda váltja le az Alfa Romeo 75 2.0 Nordot."

EZ az autóbuzéria. Nem csak álmodni ilyenről...gratula.

johnny-b 2008.06.13. 22:50:06

ha lenne fölös 225 ruppóm, ez is jönne a fenti piros lada mellé a duplagarázsba. hiába, a passat akkor is passat volt, a nyugat ladája...

www.hasznaltauto.hu/2045428_volkswagen_passat_1985

henkölőknek, fillérekből autózni akaróknak nagyon megfontolandó. neve miatt némi presztízse is van:)

AP (törölt) 2008.06.13. 23:02:36

bazzeg Csikós úr megbolondult!

hátsókerekes hörgő Alfa helyett egy ilyen izét..

anyám borogass

hát sok sikert hozzá

A_gent Z 2008.06.13. 23:09:21

Én ugyanezt fordítva.

Pandával kezdtem, most Mercedes-em van. Nem hiszem hogy visszafordulnék. A Panda jó volt, mert pakolni-parkolni álom, de képes volt megadni magát parkolás közben is. Olasz, francia, német...egy angol még vár rám, és már tudom is mi lesz :)

akarki 2008.06.13. 23:25:41

Benéztem, a Római vakációra gondoltam. De asszem mernék tenni rá, hogy ebben is felbukkan! Ezeket a technikákat -főleg a Vespát- nem felejtették ki ezekből a filmekből. Meg kellene nézni...

antimason 2008.06.13. 23:39:35

Azt nem értem, miért vesz valaki egy mozgó koporsót? Amikor megtehetné, hogy venne egy szintén használt, mondjuk 4*-ost. Tudom, hogy jó értelembe vett autóbuzéria, de legközelebb mi jön? :)

bandika57 2008.06.13. 23:42:08

Mikor az utódot kellett megtippelni, nem sokat tévedtem.
A mechanika ugyanaz, a bódé más A112-Panda
Volt ilyenem, nagy királyság, Bárhova el mertem indulni vele családdal együtt.
Megjelenésekor formatervezési díjat kapott!
Aki meg fikázza, ez legyen a legnagyobb öröme az életben, és fizesse a 10 évre vett szappantartóját!

The good boy 2008.06.13. 23:44:35

Hú! Végre tudok aludni. Már több mint egy hete ezen agyalok éjjel-nappal, hogy Csikós kolléga mit vett a 75 helyett.
Autóbuzitól érdekes választás volt. Szerintem pedig a Trutymó jobb lett volna (csikó koromban volt nekem is egy Trutymó-azaz Ritmo, és rá kellett jönnöm, hogy érdekes az autógyártás. Miközben karburátort kerestem hozzá, kiderült, hogy azonos évjárat és cm3 mellett is millió félét épitettek bele - ami éppen a polcon volt)
Én mire minden aktuális nyügjét orvosoltam (meg vörös fényű Abart müszerfalat is szereztem bele:), addigra rájöttem, hogy nem akarok anyagilag belerokkanni, ezért japánra cseréltem.
Grat az új vashoz!

bandita 2008.06.13. 23:53:59

zsír a verda! Kár hogy a magyaroknál ez ekkora téma mibe ülsz. A lényeg az érzés csak az a baj, ha véletlenül sietned kell egyszer és olyan vasad van ami nem megy vagy lendületből tud 100-at és balfaszka megelőz a kapaszkodós játéknál utána meg követi a teherautót 60al hogy se előzni ne tudj se semmit na akkor öregszel 10 évet egy pécs-szekszárd útvonalon. meg a sok nyerges szarság. ha lenne pálya tényleg nem érdekelne ki hova megy de így necces. sok sikert hozzá

The good boy 2008.06.13. 23:57:10

És még valami, mint érdekesség:
Tudom szentségtörés egy autóbuzinak, aki eredeti olaszt akar, de az egyik autónepper haverom, aki alapból Renaultok bontásából, felujitásából él(t), egy időben elkezdett Pandákat is adni venni, egy egész egyszerű módszerrel: megvette a leharcolt Pandákat fillérekért, majd kiment osztrákba és olaszba(!) ahonnan pár éves Seat Marbella komplett belsőket (ülés, müszerfal, padló- és tetőkárpit) hordott be, ugyancsak fillérekért. A nagy szakértő vevőknek pedig aranyárban adta el, mint megkimélt hibátlan vasakat. Egyébként a belső tényleg meggyöző volt,meg a friss fényezés:), miközben a mechanika, meg olyan volt amilyen.

Leegor 2008.06.13. 23:57:24

Hú, ez nem semmi!
Azzal, hogy lábon hazajött Szentesről, messze túlteljesített minden tőle elvárhatót. Én mondjuk a szomszéd kerületbe nem mernék vele elindulni.
De sok sikert hozzá!

FairPlay (törölt) 2008.06.13. 23:57:49

Fantasztikus. Igazából engem most nem is a konkrét autó varázsolt el. A Panda valahogy pont nem dobogtatja meg a szívem (ami persze nem jelent semmit, ez erősen szubjektív dolog)...
Na de a gondolkodásmód, a szemlélet, az érzés! Házra, kertre OTTHONRA költeni a pénzt. Mert egyrészt a ház ingatlan és nem ingóság, vagyis a rá fordított kiadás nem költség, hanem befektetés. Másrészt mert ott az ember a családjával él együtt, és ettől különlegessé válik a dolog. Teljesen racionális, és okos döntés erre pénzt és energiát fordítani.
De azt az összeget, amit autóra szán, azt élvezettel költi el. Nem konvenciók, nem a külső környezetnek való megfelelési kényszer, nem a reklámok által sugallt igények határozzák meg az autóvásárlási döntést, hanem a vegytiszta élvezet.
Én sem vagyok hajlandó egy bizonyos összegnél többet autóra költeni, de sajnos – a munkám miatt – nem engedhetem meg, hogy egy bizonyos szintnél "lejjebb" adjam. A minap beültem nagyapám régi Ladájába, és mentem vele egy kört. A váltó – éreztem, ahogy a fogaskerekek közt járok... a kormány – kész izommunka, nulla visszajelzés, hatalmas holtjáték... a kapcsolók – az ergonómia helyett valami más, valami teljesen őszinte rendező elv a kialakítás során... szóval csodálatos volt. Élveztem az egész autózást. Aztán visszaültem a sajátomba, ahol a kapcsolók sokkal finomabban működnek, ahol az ajtót becsukva – a Ladához képest – szinte megszűnik a külvilág, ahol alapjáraton a motor működéséről csak a fordulatszámmérő ad visszajelzést. Mint egy inkubátor, ami körülölel, megvéd, minden porcikájával a kényelmemet szolgálja. És én nagyon visszavágytam abba a Ladába. De nem tehetem meg.. vagy csak félek megtenni.
Szóval éppen ezért különösen jó olvasni, hogy vannak még olyan „őrült józanok”, akik elég bátrak a megfelelő lépéshez. Gratulálok!

a márk 2008.06.14. 00:41:26

valóban észszerűtlennek hat, viszont én tuti a Ritmo-t vettem volna meg.

anti 2008.06.14. 06:15:24

Grat. a kis drágához!Az azért érdekes, h. a két autó közöl mindenki az "autóbbat" választotta volna, pedig a Panda pont arról szól ami a Ritmóban nincs meg.A célszerű egyszerűség az ami a Pandát, Kacsát, Bogarat azzá tette ami.
Kb. '94-ben voltunk autóért svájcban.A határtól együtt mentünk végig, esőben, szélben úgy 130-140-es tempóban egy Pandával.Már kezdtem csodálkozni, hogy lehet padlógázzal menni 400-500 km-en át egy 135-ös virsligumis macival.Bécsig jött a kicsike /1000 FIRE/ egy szőke csinikével a volán mögött.Azóta AUTÓszámba veszem őket!!!
A RITMO-t ne sajnáld, biztos lesz aki pátyolgatja majd, bár a lakatosmunkája /ha kell/ nagyságrendekkel nagyobb mint a Pandá-é!

zon 2008.06.14. 07:33:25

Lehet,hogy túl finnyás vagyok,de a Ritmoba csak vegyvédelmi ruhában ülnék be. Mitől tud egy ajtókárpit és egy ülés úgy szétrohadni ? Csilis bab ? Vagy valaki jobblétre szenderült benne, és hónapokig erjedt az ülésben ?
A Pandához sok szerencsét !

AP (törölt) 2008.06.14. 09:36:23

Az a Ritmo nekem gondolkodás nélkül bejönne, pedig irtózom az ilyesmi olaszoktól.
Csikós úr hivatalosan is hülyének van nyilvánítva. Általam. Is. Úgy ám.

BeeTm 2008.06.14. 10:46:40

Erre csak azt tudom mondani,mint Gyuri Geller,hog "MUKODJ!" :)

hottentotta 2008.06.14. 11:09:56

Hát Csikós, nem vagy semmi :)

Őrült vagy, de mindenképpen megy a RESPECT!

Várjuk az írásokat :)

zsf 2008.06.14. 11:21:27

Szeretem ezeket a cikkeket, jó a szerző stílusa. Ornella Muti és Adriano Celentano az Őrült romai vakációban. Ha megvan valakinek igazán feltehetné mondjuk a bitbaratra, szívesen megnézném rég láttam.

zooo 2008.06.14. 12:28:13

Wáááá ez ez qrva jó vétel volt! Nekünk is volt Pandánk, szar volt a végére már nagyon de imádtuk! Nyitott tetős?? Nem is láttm még ilyet! Gratula!

w a s d 2008.06.14. 12:45:28

Engem csak az a repedés rémiszt meg a B oszlopnál. (Meg a rohadás a Ritmo A oszlopán.)

w a s d 2008.06.14. 12:47:28

Persze lehet, csak én nem tudom, hogy ezek a dolgok lehet, hogy olcsón javíthatóak.

Benő 2008.06.14. 14:30:16

elolvastam...de az sem kellett volna hozzá, mert csak gratulálni tudok! Gyönyörű! Jó választás volt!

McRae 2008.06.14. 15:38:51

Szeretem olvasni a Csikós írásokakat. Élvezetesek, humorosak stb. de nem is fényezném a szerzőt tovább. Írjon még sokat nekünk az a lényeg. :)
A döntését megértem bár a tárgyával nem értek egyet de biztos lenne aki az én hasonló akciómba akadna bele. Az mindenesetre kellően elszánt embert jelez, hogy egy saját leírása szerint ki tudja hogy tákolt huszonéves autóval, amit egyébként se erre találtak ki, belehasít a 130-ba... (persze megint bagoly mondja verébnek)
A másik harmatos észrevételem, hogy csajtól ne vegyél autót ha férfi vagy. Az alku folyamata teljesen más és nemet mondani nehéz (ahogy ezt olvashattuk is).
Végezetül én is kívánok a kis gyöszhöz sok örömöt, kitartást és türelmet. Remélem ez utóbbiak a család részéről is meglesznek.

qualitaet 2008.06.14. 15:48:27

Picit "túlspilázod" az a szófordulatokat ,de mindenképp yampi a cikked ,nekem tökre tetszik.
Az új szerzeményed meg bármekkora WC, mindenképpen "érte a lét"( főleg ennyit ), ha másért nem ,mert Neked ilyen eufórikus örömet okoz, másfelöl meg az egyedi stílusa miatt bízvást sikerül majd alkalomadtán rámasszíroznod egy másik ütődöttre.
Továbbá jelentős értéknövelö tényező a lesz a majdani értékesítéskor, hogy egy "PROMINENTENFAHRZEUG"-ot kínálsz eladásra. :)DDDDD

Fentebb valahogy úgy fogalmaztál , hogy a
Ritmóhoz akoriban semmi nem volt fogható. Hát a fene tudja... , ha nem megyünk messze és csak a kategóriát vesszük , a bátyám első autója 1982 nyarán, egy PG-s, sötétkék, 1600-os Lada volt.
A szomszéd házat egy francia házaspár bérelte akkortájt.
Egy CK-S RITMO-val (igaz,hogy csont alap) szúrták. Néhány ízben felvettek a buszmegállóban és levittek a városba.
Kövezzetek meg , de hatodikos fejjel a jókötésű ezerhatos minden tekinetben
( a díjbirkózót követelő kormányt, a gyomorfordító "szovjetbűzt", a nem létező féket,stb leszámítva ) "autóbb" benyomást tett a "játékautó" műszerfalas RITMO-nál.

A "hölgytulajokkal" kapcsolatos averzióid teljesen megalapozottak!
Fater mondása :" Kisfiam jól jegyezd meg!
Az autónak három dolog árthat a legtöbbet:
a NŐ, A KUTYA és a GYEREK !"

Szívemből kedvelem (még) a digókat. Hozzád hasonlóan nekem is a gyermekkori élmények,utazások alapozták ezt meg.
(Más lapra tartozik ,hogy nálad "kissé" elfajult...) A szó legszorosabb éretlmében páratlan az ízlésük ,stílusuk,stb.

Te olasz zsenialításként aposztrofálod a világon szitén egyedülálló tulajdonságukat amit magyarul úgy hívnak :PROFI CSALÁS.
Senki, de senki nem tudja a világon úgy eladni és olyan csábítóan csomagolni a gagyit ,mint az olaszok.
A legeslegszebb ruhákat,cipőket képesek előállítani a létező legolcsóbb ,"semeddig sem" tartó anyagokból.
Kurva jó a kajájuk, de ott sem véletlen a tészta dominanciája,mert olcsó.
A műszaki termékeik - lettelégyen az bármi - kivétel nélkül tiszavirág életűek.
Szégyen vagy nem, én mindig is szerettem az Italodisco-t ,holott a leggagyibb dolgok egyike, de a digók ezt is a legprofibban abszolválták.

Ezt csak annak demonstrákásaképp írtam le ,hogy a lgekevésbé sem ellenszenvesek az olaszok vagy a termékeik, csak ismerem őket ,mint a tenyeremet.

Végül még egy gondolat

Igazán szerethetnél minket,hűséges olvasóidat annyira, hogy gondolsz néha reánk...
Vagy legalább Kedves Feleségedre és a gyönyörű gyermekeidre gondolhatnál amikor egy ilyen kokkant szifonnal 130-cal száguldozol!!
Még a gondolata is elborzaszt ,ha rágondolok ,miféle szedett-vedett köpenyeket montírozhatott rá valamelyik csaló gumis - a szemétből.
Fekve szarok ,ha nyolcévesnél fiatalabb a DOT-számuk. No meg nyílván jó pár esztendő eltérés is észlelhető.
A műszerfal ellenben szép, nagyobb kategóriára ,(más színű illuminációval persze) és még szebb időkre emlékeztet...

BTO11 2008.06.14. 17:30:29

na de Csikós!!!
mióta kombi ez a dugasz???
vagy oas féle???

engem már ienekért hülyéz a családom:
www.hasznaltauto.hu/1498252_opel_corsa_1986
meg akövetkező ért is kaptam az igaz dupla annyi ennyi.
www.hasznaltauto.hu/2155257_daewoo_racer_1996

de ienéert mint amit Te vettél ha ien járna a fejembe és kihallatszana belőle meg is ölne a családom előre.

most végul is mennyi volt a vége??
70vagy100ropi??
ja + vonatjegy,és igencsak keletre mentél
XD:))))
hajdanába-danába még tetszettek ezek a rozsdacsámcsogásra hajlamos valamik.
XD:))))
tégy bele néhány vascsövet hogy a rozsda inkább azt kajálja.

morphine · http://designpumpa.blog.hu 2008.06.14. 20:55:43

Megvettem! Lehet köpni...!


Lancia Y10 Mia 1992 1.1 befecs FIRE :-D

Narancsvörös alcantara, amatőr módon, de alaposan megfoltozott kasztni, többé-kevésbé minden működik, viszont: cserések a féltengelyek, mind a 4 gumi, a kuplung, a kipuf vége már törött...

Feljött vidékről 200kilcsit zokszó nélkül, igaz, nem is tekertem 120 fölé :-D

Van rajta két év vizsga, meg zöldkártya is, és nem volt hanyagolva sose :-D Vicces jószág :-D


Tíz évvel fiatalabb a pandánál, műszakilag inkább az unóhoz és a cinquecentóhoz van köze, mint bármi máshoz, de nekem akkor is időutazás - az eddigi autóm hiába volt ugyanígy 92-es, az inkább előretekintett, ez meg még a multba réved :-DD

na csók

Dennis 2008.06.14. 21:33:18

Kedves Csikós!
A Ritmóról nem tudsz írni egy fasza kis cikket? A második generációs Ritmo Abarthról van, de szerintem sok embert érdekelne erről a szériáról, ezenbelül erről a verdáról egy jó kis írás!
Üdv

127_sud 2008.06.14. 21:39:33

Amúgy Csikós Úr jóvoltából még eladó a Ritmo :(
Még reménykedem benne, hogy egy szimpatizáns elviszi. Nekem is van több olasz autóm (régi is), és a Panda is valóban szerethető. A Ritmo egy más világ, nehéz összehasonlítani a kettőt.

akarki 2008.06.14. 21:49:05

Egyben biztos vagyok! Ha nem túl veszélyes környezetben tudja használni, akkor tegye a gyerekekkel, Csikós úr! Annyira fogják élvezni, hogy szerintem el is felejtik a nap hátralevő részében, hogy volt Hans. Egy ilyen jószágban van sebességérzet, érdekesek a zajok, a kanyarvétel, egyszóval minden. Nekem ez lett volna minden vágyam kiskoromban, hogy minél többféle autóval vigyen apám. A maiak nem ugyanazok már...

Dennis 2008.06.14. 22:00:58

anti-italy:
Nem tudom, mi bajod az olasz autókkal, nem mindegyik olyan rossz, csak az, amelyikben valami paraszt kontárkodott. Érdekes, hogy Nyugat-Európában szó-szó semmi bajuk nincs a Fiatoknak sem! Mert megbecsülik és tudnak rájuk vigyázni!

504Laci 2008.06.14. 22:45:28

Ha valaki szeretné ezt a Ritmot, szóljon, szívesen megadom a tulaj számát. Jó ismerős. Ezen a nicken az indexen megtalál a leendő gazda.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.06.15. 11:19:36

elismerésre méltó bátorság ilyen autóban utazni, nem beszélve a vásárlásról (: szerintem

Boss 2008.06.15. 11:26:27

És ezért még pénzt is adtál???!!!

pizo 2008.06.15. 11:40:36

Zsoltinak igaza van. Az ember lakjon szépen, kényelemesen, aztán ha szakmabeli, járjon alacsony értékvesztésű autóval. Amúgy van egy DAF66 Coupe Marathonom, gyári tolótetős, az is elég extrém, a Panda után (ha meguntad)nem kell?

bélab 2008.06.15. 12:21:04

www.hasznaltauto.hu/2148770_seat_marbella_1991
seat marbella 91 es 80 ért!!!
ja és ez már VW irányítás alatt készült és nem Rohad!!!

bélab 2008.06.15. 12:23:52

www.hasznaltauto.hu/2134185_seat_marbella_1993
93 as 149 ezerért!!!
azért egy Seat csak jobb mint egy Fiat legalábbis rohadás szenpontjából.

bélab 2008.06.15. 12:26:36

www.hasznaltauto.hu/2148750_seat_marbella_1994
94 es gyári állapotban 155ezerért!!!
szóval egy összegányolt ezeréves panda hát nem tudom.

Bambano 2008.06.15. 12:39:42

Mikor ilyen autókat látok a tc újságírói alatt, mindig eszembe jut, mikor Karottának egyszer halálfélelme volt és azon morfondírozott, hogy milyen szép nekrológot ír majd a Winkler róla...

Csak Karotta akkor egy wrx sti-t tolt a Rábaringen, és jócskán 150 fölött zúgott be egy kanyarba és az sti-vel ki is jött belőle...

Jó nekem a panel is, abban nem halok meg, mint egy pakundekliben a körúton...

k3y 2008.06.15. 13:15:16

Panda 45 volt az első autóm - persze piros -, imádtam.
A hátsó ülés ledöntésével belefért egy komplett robogó (Yamaha Jog) és még mi ketten előre. Ment mint a golyó, óra szerint 140-ig (négy sebesség, 900cm3). Parkolni, városban menni legjobb.
Aztán sok év után nagyon utáltam már szerelni, nem akartam rákölteni sokszázezret, hogy menjen még 2-3 évet, és vettem új autót. De feelingben a Panda verhetetlen.

akarki 2008.06.15. 13:31:39

A Ritmo fent van a használtautón, tehát nyilvános, nem kell telefonszám senkinek. Itt mindenki felnőtt, és kezeli az internetet :) De köszi a jószándékot! Fiatos emberhez méltóan pedig nem 130, hanem 127 ezerért van fent :)

Bambano 2008.06.15. 13:48:07

Ment, mint a golyó... El kell osztani a kilogrammban mért tömeget a lóerőben mért motorteljesítménnyel, és ha ez 7 alatti szám, akkor tényleg ment, mint a golyó :)

Rocko- 2008.06.15. 15:14:04

AP 2008.06.13. 23:02:36
deja vum van. :)

w a s d 2008.06.15. 15:53:59

@bélab:
Az a 155ezres "gyári állapotú" félig matt, félig fényes.:D
Egyik fele újra volt fújva, a másik nem.:D

zon 2008.06.15. 17:20:27

A Pandáról nekem egy svájci élményem van: 92-ben, első nyugati autóbeszerző portyámra indultunk a haverom 1.-es Golf dieselével.Frissen felújított motorja 110 fölött valami olyan rezonanciát gerjesztett a gázpedálra,hogy 10 perc után amputáltatni lett volna kedved jobb lábadat.Ezért szigorúan 107-nél megálltunk a tiprással.Így előzött meg minket Zürich előtt egy 750-es Panda.A 60 körüli tulaj végéig kajánul vigyorgott,míg kb. 3 perc alatt elhaladt melletünk a belső sávban.A haverom így vetített: szerintem ez az első előzése életében...

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.06.15. 17:21:50

Soha nem gondoltam volna,hogy Szentes városában ilyen olcsón lehet autót venni.Pedig már itt élek 29 éve.A könyvtár("héber templom")mögött fotóztad a fenevadat?

Mongi 2008.06.15. 18:15:08

A Mazda 626 GT óta ez egyre silányabb...

bélab 2008.06.15. 18:38:00

de még mindig újabb mint a szerző vett ,arról nem beszélve hogy az is párszor újra volt fényezve.És amúgy egy 150 ezres autónál nem mindegy hogy volt e fújva?
egyesek fillérekért akarnak hibátlan új autót.én csak azért írtam mert nem volt olyan jó vétal a panda szerintem.

127_sud 2008.06.15. 20:35:02

akarki:
Te nyerted a hangszórót azzal, hogy kiszúrtad, miért 127 e Ft az irányára az arany Ritmonak:)
Még eladó: www.hasznaltauto.hu/2147491_fiat_ritmo_1982

ommm 2008.06.15. 20:41:10

Vezettem. Ezt.
Imádtam.
Jó idő volt, a tető pár petyhüdt hullám, ponyvadarab, nyitva. A kis térbe kíváncsian betűzött a Nap, mintha szét akarna nézni odabent, keresve a mosoly-gombot, hogy megnyomja és jókedvre derítse az egész világot.
De nem talált ott mást, csak két hülyét.
Egyiknek fejbőrén megcsillantak az izzadságcseppek, másiknak ősember-haja alól a füle mögé futottak apró gyöngyökként.
Vigyorognak, mint a hülyék. Nekik jó.
Él a gép. Zörög-csattog-pöfög, mérgelve panaszkodik és megy. Lemez-lemez hátán, kormány, pedálok, váltó. Semmi több nem kell.
Körbenéz a fénysugár, nézi a négy üveg sört a térképzsebben, a polcon két, fejnyi hamburger. Felkacag az univerzum.
La bella macchina!
Köszönöm, Zsolt.

hbarby 2008.06.16. 10:26:42

Csikós Zsolt: Remélem kötelező ügyben tudod, kihez kell fordulni, mert erre már simán mehet a hobbi 0 költséggel kb..

Nem tudom, emlékeztek-e, az Autonániában szerepelt a levelem (itt: belsoseg.blog.hu/2007/11/20/autonania_barbi).. akkor tartottam ott, hogy ilyen autót veszek mászkálni. Nekem is az volt a "bajom", hogy csakis napfénytetős jöhetett szóba, mert hiába mászkálós, azért élvezzük is az autózást :) Akkor sajnos nemigen találtam az ínyemre való darabot. Aztán telt-múlt az idő, a GSi-m egyre erőszakosabban követelte magának a felújítást, Panda csak nem volt olyan, ami szóba jöhetett volna, erre jött ő (img.carstyling.hu/usercars/00/00/18/16/1816_1205710354.jpg) és elrabolta a szívemet :) Már a levelemben is azt írtam, hogy ez az autó az álmom (Ferrari, meg ilyen bohóságok, piha! Egy 30 éves hátsókerekes rom, az igen!!), úgyhogy 2 nap múlva már vidéken toporogtam türelmetlenül egy ház előtt :)

Most a GSi felújul, a Kicsivel pedig mászkálok, hatalmas élmény, előtted a végtelen motorháztető, benne tombol az 1.2-es erőforrás, 80-ig nincs ellenfél :) :) Ha pedig a GSi kész lesz, csere, és a Kicsi fog teljes megújulni, szigorúan gyári fénnyel, gyári kinézettel..

Lényeg, hogy maximálisan meg tudom érteni a választást, GRATULÁLOK hozzá, (bár nem tudom, mennyire hízelgő, ha egy nő gratulál egy jó autóválasztáshoz :) ), nekem is nagyon tetszenek ezek a kis Panda dobozok, csak a Kicsi éppen időben és feltűnőbben illegette előttem formás coupé testét :)

ghostdog75 2008.06.16. 11:56:10

uuuh,Barbi!ezt a használtról vadásztad?a képeken egy havas udvaron állt?azt én is akartam volna,de már vki elvitte...lehet te voltál?:-) affene.hiába,sokat vaciláltam.

hbarby 2008.06.16. 12:17:53

ghostdog75: Bizony-bizony, és köszi, hogy sokat vacilláltál :D :P

ghostdog75 2008.06.16. 12:51:23

no igen.viszont szívesen megnézném eccer ha van rá mód,hogy tovább kínozzam magam :-).raven75@freemail.hu
köszi.

karel_atya 2008.06.16. 14:08:10

Éééédes... :)

Sosem tudtam megérteni azokat, akik "presztizsből, pöcsköszörűnek, eszköznek, stb" vettek autót...

Szeressed és Ő hálás lesz... :)

Maximum riszpekt és sok-sok vidám kilométert... :)

[] (törölt) 2008.06.16. 21:26:34

"Volt régebben egy fekvőlámpás 230 TE Mercim, aztán egy hasonló, 300 TD W124-esem is, mindkettőt meggyűlöltem a végére, de tény, hogy királyság volt lemenni velük az évadnyitó balatoni hétvégére. ... Mondjuk, akkor örültem igazán, amikor nagy ritkán sikerült leérnem Földvárra valami ötvenezer forintos alkatrész tönkremenése nélkül. De azóta is hiányzik egy kombi, szükség lenne rá, ez tény."

ilyenkor hol maradnak a "mercisoseromlikelesegymilliokilometertfut"-dicshimnuszok?

illetve ugyanennek a lemeznek a B oldala, az "ebbenmegvoltanyag" is erdekelne.

csongi 2008.06.16. 23:25:07

Jól van, mondtam, hogy Panda lesz :)))
Sok szerencsés kilométert.

Mondjuk a kettő közül mindenképp a Ritmót vittem volna, de leginkább egyiket sem.

Én minden esetre félnék kimenni egy ilyen autóval egy forgalmasabb útra - lásd 0 túlélési esély frontális ütközésnél - tudom, tudom, én "csak durranásra kész lufirengeteg mögött" tudom elképzelni az autózást, így van, de fogózzanak meg: van olyan légzsákos autó, amit élvezet vezetni.

Gondolom a gyerekeket sem lesz élvezet beszuszakolni hátra.

No de végül is valóban valóban egy vidám, felelőtlen autó, és a dupla vászontető tényleg nagyon ott van.

Sok szerencsét és örömöt hozzá.

Foximaxi 2008.06.17. 00:00:43

VG:
Remélem jó kezekbe kerül. Szép régi vas. :)

Portman 2008.08.15. 17:07:47

Csikós, én gratulálok! :D

Pandibandi 2008.09.15. 20:14:26

Én születésnapomra (50) kaptam egy Fiat Panda 45-ös piros, 1984-es kiadású, első kerék meghajtású autót a családomtól, barátaimtól. 2-3 éve nézegettem már - az interneten,- kellene egy kisautó, amivel Tolnában-Baranyában akár földúton, esetleg erdei utakon is elakadás-mentesen közlekedhetek. A Panda beváltotta ezt az elvárásomat. Nem terepezek vele, de a Zengő alján lévő menedékházunkba kénytelen vagyok valahogyan felevickélni. A Mitsubishi Space Runner (öreg autónk) jó időben, jó állapotú erdei úton, még telepakolt utánfutóval is simán felment, de amint az eső kimosta az utat, vége volt, még a hajnali harmattól csillogó fűben téli gumival is (nyáron) csak szenvedett, nem neki való.
Nem írtál róla, milyen a Panda terepen:
A Panda terepen – első kerék meghajtással – lenyűgözött. A Zengő-alji kocsmában nem hitték el, hogy ezen rossz vízmosásos úton felmentem s lejöttem vele, – ne indulj neki, 1 órája esik; csak megnézem mi a helyzet; aztán tö-tö-tö, egyszerűen és gyönyörűen felpöfögött velem. – csak amikor 2 nap múltán lejöttem a hegyről, íme itt vagyok. És ez többször. A keskeny tengelytáv, a viszonylag magas kaszni (155-80-R13 gumi) lehetővé teszi a rossz minőségű erdei utakon való navigálást, a könnyű tömeget a motor simán röpteti. A Micu ilyenkor szépen –szó szerint - elhasalt, bányászracsni (kuli, vagy vonszoló, miszerint, csörlő) traktor stb nélkül nem mozdult.
Igazán a kedvet a Pandához, Winkler Róbert: Kivágós-hajtogatós Totalcaros cikke hozta meg, és persze a te cikked utólag megerősített választásom, a családom és barátaim ügyködésének, helyességében.

Köszönöm a bíztató cikket! BG

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.10.15. 08:35:13

Mindig csak a szex, meg a szipu! Meg az a száguldás! Nekem a 750L volt (aki nem ismeri: 34 lóerő), full fapad, semmi nyitható tető, kalaptartó meg ilyen nyalánkságok, de imádtam. Az egyelen autóm volt, amiért fájt a szívem, amikor eladtam, de nem tudtam mit tenni, kellett a pénz az első lakáshoz. Előtte megjárta velünk Skóciát egy "apró" hibával. Fent a francban, a Ben Nevis lábánál kigyulladt, kiégett a fél motortér, de egy helyi szerelő 120 fontért egy nap alatt újra összerakta. Üthetted, vághattad, mindent elviselt, jól bírta a terepet (a tájfutó versenyek céljainak saras földútjait), és meglepően sok cucc belefért. A hátsó ülés tényleg zseniális, az ember felemeli az első rudat, és kész a bölcső. Nem kell sem szatyor, sem láda a bevásárláshoz, mégsem törnek el a sörök a szupermarkecből hazafelé. Ha esett az eső, és nem volt kedvem sátrat verni, még aludtam is benne, igaz, az már nem volt túl kénylemes. De 25 évesen és 163 centivel elment.
Szóval hajrá Csikós olvtárs!