Itt sem Ferrariból van a kerítés...

  2015. július 16. - papptibi Címkék: szatmárnémeti autóverseny

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

07110075.JPG
Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt egy nagyot, és néha ismét visszaszivárog a lakott területekre, hogy ne kelljen kizarándokolni az épített autodrómokhoz vagy a ralipályák szélére.

Hisz nincs annál kényelmesebb, ha az ablakod/erkélyed alatt nézhetsz autóversenyt. Elvileg. Most hétvégén Szatmárnémetiben jártunk a családdal, és ez volt a helyzet. Ott ralisprintnek hívták az eseményt, de a valóság inkább egy szlalomverseny volt. Az utca embere is benevezhetett, meg ott voltak a profik, akik a saját bajnoki sorozatuk következő fordulóján voltak. Mondjuk jól szórakoztam, de nem vagyok benne biztos, hogy mindenki így volt ezzel.

07110079.JPG
Egyrészt arrafelé is azt hiszik, hogy attól lesz gyors egy autó, hogy hangos, pedig ez pont fordítva van: ha gyors, attól lesz hangos. Vagyis itt is mindenki a kipufogóban keresi a nem létező lóerőket, leszámítva a dízel Rovert, aki a koromban.

g6.gif

És ha amatőröket úgymond széria autóval engedik indulni, tilos lenne úgy ordítaniuk, mint az állat. Oké, hogy Romániában sem szól egy kurva szót sem miatta a rendőr (ahogy nálunk sem), de az, akinek ezt kell hallgatnia egész nap a blokkokban (ott így hívják a panelt), az gyűlölni fogja. Pláne, ha azt látja, hogy:

- az ordító kipufogósok egy jelentős hányada nyilvánvalóan fakezű;
- hiába ordít a kocsi, nem halad.

A hőskorban az autósport azáltal tudott tömegeket megmozgatni, hogy érdekes volt. Egyrészt maga az autó is úri dolognak számított. Örültél, ha láthatsz egyet az úton, a helyi újság megírta, ha átment a falun egy. Ma már mindenkinek tele van töke a dugókkal és minden egyéb, autó okozta kellemetlenséggel, a Szamos folyóval kettévágott, százezres városban a balfasz forgalomszervezés és a régi vágású úthálózat miatt ismerik jól a dugó fogalmát. Ki akarja a Bulevardul Transilvaniei-re néző lakásokból ezt hallgatni szombaton? Így ez csak egy hétvégi kellemetlenség, pedig maga a lezárt útszakasz nem túlzottan zavaró forgalmi szempontból.

g5.gif
Régen néhányan fel is dobták a pacskert az autóversenyeken. Vér ma nem folyik, elvégre ez csak játék, de ott van a lebonyolítás. Gyakorlatilag egyenes útszakaszról van szó, amit lassítókkal tesznek izgalmassá. Autó autó elleni harc nincs, a versenyzők nem egymás ellen, hanem a stopperral harcolnak, egyenként rajtolva.

Délután aztán ki is mentünk a Szamos-gátra, hogy ne az erkélyről nézzük. Ekkor lőttem pár képsorozatot meg videót önmagam szórakoztatására, ezek láthatók itt. Szerencsére délutánra előkerültek a rendesebb kocsik, bár ott sem Ferrariból van a kerítés: BMW-k, és egy-egy Evo, WRX is akad. Nem is ez számít: itt már jobb a vezetni tudók aránya. (Higgyük azt, hogy a BMW-k egy része driftelésre van belőve, ezért az egyenesek némelyeknek gondot okoznak.) Amúgy a kocsik döntő többsége lepattant, úgy, ahogy mifelénk is, de ettől ez még lehetne a világ legjobb autóversenye. Volt is pár kisebb költségvetésű, de jó kocsi, egy Clio I (bár csipegette az olajat), egy CR-X, Civic, egy ügyes Swift, ezekkel egy ilyen versenyen akár el is lehetne kenni egy gyengébb Imprezát, ha kiadja.

Itt a kis home-videó, hogy átélhetők legyenek az izgalmak, ott-ott aládumálva, de nem akartuk zenét rakni alá:

A nézőszám akár a kétszázat is eléri, ha beszámítjuk a bulevardul melletti étteremben zajló lagzit – gondolom, ők is a motorsport szerelmesei lettek. Az időeredményeket bemondják egy hangosbemondóba románul, ami közelről hallatszik, de száz méterről már elnyomja a következő autó zaja. Amúgy sem tudod, mi a francért megy ötödszörre ugyanaz a kocsi, éppen mi zajlik, vagy hasonló. És ha már nem mondják el magyarul egy ekkora magyar lakosságú városban az eredményeket, legalább lehetne valami kijelző, ahol kiírnák.

Szóval, az ember nézi a kocsikat, fotóz vagy filmez a telefonjával, aztán ha már unja, hazamegy. Ez ma egy autóverseny. Ha megkérdezik tőle, hogy ki nyert a versenyen, nem tudja megmondani, hiszen nem hallotta. Gondolják csak meg, mit reagál erre egy feleség: félrekúrtál, Radu?! Csak akkor túlélhető a dolog, ha van ideje megmutatni a videót a telefonján, még mielőtt repül a vajling, mert arrafelé tüzesek ám a menyecskék.

g2.gif

Meg sem fordult a fejemben, hogy ezt a kanyart ilyen íven fogja bárki is bevenni...

Meg különben is, annyi a kategória, hogy nekem az eredménylista alapján úgy tűnt, minden induló nyert. Arra is rádöbbentem, hogy volt pár 13-16 éves fiú és lány is, külön junior kategóriákban – ez nem mentség ám a rossz ívekre. Elvégre van apja annak a gyereknek, aki akkora maflást adjon neki, amikor ilyen íven fordul, hogy a gumifal adja a másikat.

Ha ebből, meg a Forma-1-ből indulok ki, akkor tényleg nagy bajban az autósport jövője. Pedig akadnak ügyes pilóták, sőt, a szlalomot nehéz jól művelni, bár szerintem a harmadik-negyedik óra után már a versenyzők sem annyira élvezték. Úgy lenne az igazi, hogy ne csak annak legyen jó, aki csinálja, hanem annak is, aki nézi. Mert ha már ingyen is alig érdekli az embereket, akkor gáz van. Lehet, hogy nem a központban kéne rendezni, hanem kicsit odébb – ha tényleg jó, kimennek oda is az emberek. Így viszont több lesz az ellensége, mint a barátja.

g4.gif

Ui: Ovidiu Paşca rajongói megnyugodhatnak, nyert a kedvencük az Evóval.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr57630280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Giro 2015.07.16. 19:36:36

Csórók viadala.

Gery87 2015.07.16. 21:00:42

"nagy bajban az autósport jövője."

Úgy látszik keveseket érdekel már.
Van faszbuk meg tapiszar és ennyi elég is nekik...

_____________ 2015.07.16. 21:34:57

Hülye románok, román hülyék...

zippofcy6 2015.07.16. 22:01:22

Ez így ugyanolyan faszság mint a kifutópályán rendezett driftversenyek vagy a parkolókban kialakított gokartpályák. Az autósporthoz versenypálya kell. Ha az nincs akkor a "verseny" egy körforgalmas csapatással lesz egyenértékű.
Itt volt pálya. Meg autók. Meg vezetni tudó versenyzők:
youtu.be/7xWL0wCfIFU?t=4m17s

velo · http://www.astra-coupe.hu 2015.07.17. 06:07:17

OFF: ezeket a gifeket kérlek vagy mellőzzétek, vagy tegyétek egy kis gomb mögé (lásd pl 9gag) mert iszonyatosan szar úgy olvasni valamit, hogy alatta-felette mozog valami, ráadásul ilyen szaggatottan... köszi

velo · http://www.astra-coupe.hu 2015.07.17. 06:08:25

@velo: vagy esetleg használjatok vine-t, coub-ot vagy ilyesmit...

dln449 2015.07.17. 07:29:18

Árulja már el valaki, hogy mi az isten értelme van pár frame-es, több megás gifeket készíteni, és azzal telefosni az oldalt? Már 10 éve is ciki volt.

nagyo78 2015.07.17. 08:22:23

Nem rossz az animgif, egy-egy video részlet helyett, én nem vagyok ellene. Viszont a gombbal indítás/megállítás tényleg jobb lenne, az örökös mozgás engem is zavar olvasás közben.

Liquid_Night 2015.07.17. 08:33:39

Inkább legyen Budán amatőr Hillclimb...

Grafikuszoli 2015.07.17. 09:10:29

Csak egy érdekesség: az ügyes Suzuki tavaly még a magyar másodosztályban ment - nem is rosszul. :) Egyébként egészen tisztességesen megépített, "A" csoportos versenyautó. Na jó, az az ordenáré hátsó szárny azóta került rá. :)

pajaci 2015.07.17. 09:15:39

Tényleg iszonyatosan szemgyilkosak ezek az a gifek.

Berlinetta 2015.07.17. 09:19:03

@velo: Már azt hittem, hogy csak én vagyok rosszul tőlük... :) Konkrétan hányingerem van olvasás közben :)

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2015.07.17. 09:30:31

A gifek miatt nem olvastam most el, ehhez légy idegrendszer kellene.

Gery87 2015.07.17. 09:43:10

Csatlakozom: A gifeket hanyagoljuk!

effendi79 2015.07.17. 09:59:53

+1! Le az gifekkel, éljenek a képek és a videók! :-)

Lube Analson 2015.07.17. 10:24:58

Amúgy jók lennének ezek a gifek, ha nem 3 frameből állnának.

treekkeer 2015.07.17. 11:49:41

Gyertek le a Komlós rallyra, az legalább jó!

bigpond 2015.07.17. 12:01:50

Mi a picsa az a gif ?

:-)

Nem kell valaszolni!

ps3peter 2015.07.17. 12:54:56

Tavaly voltam Erdélyben, csodálkoztam mennyire be van arrafelé lassulva a közlekedés, még akkor is ha lehetne menni. A jelek szerint nem csak a normál közlekedök lassúak, szerintem itt még az én csekély tudásom is beleférne a "profi mezönybe".
A gifeket írta már valaki?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.07.17. 15:04:40

@Liquid_Night: Egy Istenhegyi út - Költő utca - Diana utca - Karthauzi út - Agancs út verseny milyen klassz lenne már! Ja, hogy ilyen volt már majd' 100 éve is? :-)
Érdemes megnézni az időket 1925-ből:
www.huszadikszazad.hu/1925-szeptember/sport/a-svabhegyi-autoverseny-16229

phenomiq 2015.07.17. 16:47:21

A Máriapócsi ringen is a "román" BMW-s srácok gazdagítják a driftezõk mezõnyét, akik leginkább magyarok, csak ugye azt a fránya vonalat rossz helyre húzták, igy lettek (lettünk) büdös románok ahogy az "õsmagyarok" fogalmaznak.

Szatmári lakos vagyok, évekig versenyeztem (abbahagytam), ennek fényében írom a következõket. Elõször is, picivel több mint 150e lakos; a helyi versenyeket a szatmári autósklub szervezi; a klub vezetõje egy helyi magyar ajkú fószer, már csak azért is szégyen hogy nem volt magyar kommentár párhuzamosan — de itt rögtön szögezzük le, ez Románia, és nem mi akartuk hogy az legyen! OK, röviden: szinvonal zéró, épp ezen okból sokan már nem jelentkeznek, de még akadnak bõven akik szívesen égetik a gumit, a klub városszéli saját pályáján.

A látványos versenyeket nem a fent említett tag szervezte, hanem más személy(-ek) közösen Magyarországi szervezõkkel a reptéren, azonban amióta nemzetközi reptérré avanzsálták azóta nem szervezhetõek további futamok.

Ami a cikk cimét illeti, lehet jobb lett volna ha a városközpontban filmeztél volna, kényelmesen helyet foglalva a központi park egyik árnyékos padján, akkor nagyon rövid idõn belül filmezhettél volna Ferrarit/Maseratit/stb.

Az alkalmazott GIF-ek embertelenek olvasás közben!

Liquid_Night 2015.07.18. 07:04:11

@Giro: A "csórók viadala" kommenthez: Nem a populus tehet róla, hogy a hasonló történelmű országokban hány hónapnyi/évnyi átlagfizetés kell egy ütőképes verdához. Csóróság? A youtube autós sarkában van egy (német) srác, aki 3000 euróból épített egy turbósított MX-5öt, ami 8:05 alatt megy körbe a Nürburgringen...miről beszélünk? Ahol van alapanyag, ott a világ legtermészetesebb dolga, hogy az átlag csóri a szemétből meg a kukából, és ebay-ről építi a gépet, arányaiban aprópénzért, igazából csak a munkaóra számít...és arról már nem ő tehet, hogy románként meg magyarként csak sokszor annyi pénzből jut el ugyanoda, tovább meg már soha