Bocsi! Eladó a BMW?

  2014. december 29. - Lendvai Zsolt Címkék: bmw e21 tc flotta szimós zsolti kiscápa 318i

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Ég veled, Jules!
2015-07-18 09:31:40

Jules Bianchi mintegy kilenc hónappal ezelőtt, a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett súlyos balesetet. A

Megfőztem a BMW-t
2015-07-04 06:25:15

Naiv voltam. Amikor megvettem a BMW-t, persze alaposan átnéztük, mérlegeltünk, hogy mire lehet számítani. Az

A világ leghülyébb közlekedési lámpája
2015-05-16 11:12:52

Bármerre indulunk is autóval, motorral, vagy akár gyalogosként, előbb-utóbb szinte biztosan furcsa

Bocsi! Eladó a BMW?
2014-12-29 18:49:19

Úgy tizennégy éves lehettem, amikor édesapám elmesélte, hogyan szedte rendbe első Zsiguliját. Komoly

Úgy tizennégy éves lehettem, amikor édesapám elmesélte, hogyan szedte rendbe első Zsiguliját. Komoly felújítás volt az, lecsupaszított bódéval, darabokra szedett motorral. Kerültek bele színezett üvegek, volt sportkormány, homokszínű fényezés. Én nagy örömmel hallgattam a sztorikat, és kezdett bennem ébredezni bennem a vágy, hogy ugyanezt egyszer én is szeretném átélni. A sors aztán úgy hozta, hogy életem első saját autója nem Lada lett. A sok bosszúságot okozó Fiat Unót néhány év után váltotta egy szürke kis Suzuki, amely azóta is hiba nélkül szolgál. Aztán tavaly jött az E21. 

001
Így nézett ki, amikor megvettem

Már maga a vásárlás sem volt egyszerű a végrehajtási eljárás miatt, ezt követően pedig a talpra állítás is tartogatott meglepetéseket és nehézségeket. Számomra ez az egész leginkább a tanulásról szólt. Általános iskolában még szerettem a fizikát, és gyerekként sokat forgolódtam nagyapám garázsában a kis Polski mellett, idővel azonban elég messze kerültem a műszaki pályától. Az érdeklődés azért mindig megmaradt, a szakértelem szó mellett azonban nem biztos, hogy én vagyok az illusztráció a lexikonban. 

Szerencsésnek tartottam magam, hogy ismerőstől, ráadásul az első és egyetlen magyarországi tulajdonostól vehettem meg a Kiscápát. Volt azonban egy időszak, amíg a fia használta az autót, ennek pedig voltak nyomai a kasznin, a futóművön - és mint később kiderült a motoron is. A lakatolásról korábban már írtam: igazán problémásak a küszöbökön kívül az ajtók sarkai voltak, de a hátfalon és a beázó csomagtérben is akadt munka bőven. A lemezmunka eltartott néhány hónapig, a legtöbb nap pedig az "ezt a kicsit még megcsinálom" kifejezéssel ért véget. 

003
A rozsda mellett néhol még lemezt is lehetett találni

Szinte ünnepnap volt, amikor végre eljött a fényező. Csöndben méregette az autót, körbejárta négyszer-ötször. Hümmögött, majd újabb köröket tett. Megemlítette, hogy ritka már jó állapotú E21-eseket találni, de ez szerinte is eléggé egyben van. Megegyeztünk az időpontban, amikorra már csak trélert kellett intéznem. Mikor máskor indulhattunk volna  a nagyjából húsz kilométerre lévő műhelybe, mint a legnagyobb szélben és szakadó esőben? Az autót a beázástól óvó ponyva egyre csak púposodott, de azért mégis rajtamaradt. 

006
Előkészítés közben

Bár az autó összesen bő két hónapot töltött a fényezőnél, munka azért így is akadt. Az alkatrészek tisztítása, rendbe szedése aprólékos művelet. Különösen igaz volt ez a BBS-felnikre. A pici kis rések, lyukacsok tömkelege tele volt már kosszal, amely az elmúlt néhány évnyi tárolás során igazán ragaszkodóvá vált. Próbáltam én mindent: rongyot, centis csíkokra vágott mosogatószivacsot, fültisztító pálcikát. Végül azért egész szépen sikerült kipucolni, jöhetett a festés: középen arany, kívül ezüst - még ha egyelőre csak kísérleti jelleggel is. 

011
Nem is mutat rosszul

A lökhárító szintén nem volt könnyű menet. Az állás alatt a szennyeződések beleevődtek a krómba, ami meg is repedezett. Krómtisztítóval ezen már nem lehetett segíteni, így három út maradt: a csere, a festés vagy a krómozás. E21-es lökhárítókból persze nincs elárasztva a használt alkatrészek piaca, a festés pedig nem a legigényesebb megoldás. A környéken sikerült azonban találni egy krómozót, aki előbb képeken, majd élőben is megvizsgálta a lökösöket. Kialkudtunk egy egészen baráti árat, amiből aztán átvételkor még egy kicsit engedett - a végeredmény ugyanis bár szép lett, de azért nem makulátlan. 

009
Ez még a krómozás előtti állapot

A lökhárítók nagyjából akkor készültek el, amikor az autót visszakaptam a fényezőtől. Kezdődhetett az összeszerelés. Szépen fokozatosan visszakerültek az üvegek, és elkezdett összeállni a belső is. A szőnyeg megint csak menthetetlen volt, így lett helyette autószőnyeg méterben. Az első méréseket követően aztán megállapítottuk, hogy abból ezt lehetetlen megcsinálni: ott a kardánalagút, aztán az ülések rögzítési pontjai - ebből a merev izéből ezt nem fogjuk tudni megoldani. Bő két órával később viszont már ott simult az új szőnyeg az autóban: hőlégfúvóval a visszájáról melegítve rá lehetett venni, hogy idomuljon a szükséges formára. 

Az üléseket szintén le akartam cserélni, legalább elöl. A gyári Recarók ritkák és aranyárban mennek, így combtámaszos E30 vagy E36 üléseket is nézegettem, de keret egyelőre nem maradt rá. Így az eredeti ülésekben kellett egy-egy törött rugót cserélni, így most egész jók. Igaz, arra már Stump Bandi is felkészített, hogy hosszabb távra nem ezek az autóipar történetének legkényelmesebb darabjai, így továbbra is vadászom a megfelelő pótlást. 

014
A légy rontja az összképet

Ami a kényelmi funkciókat illeti, a gyári extrákat nem vitték túlzásba a nyolcvanas évek elején. Persze ezeket nem is tartom nélkülözhetetlennek, de egy központizár-szettet azért beépítettünk. Ezzel legalább megelőzhetem azt is, hogy esténként a sötétben tapogatózva mellényúljak a zárnak, és megsértsem a fényezést. Hangtechnikával sem akartam túllőni a célon, de vezetés közben szeretek rádiót vagy zenét hallgatni. Ezért hosszasan keresgéltem egy olyan fejegységet, amely nem csilivili, nem lóg ki nagyon az egyszerű összképből. Végül a Blaupunkt kínálatában találtam ilyet, ehhez pedig két első hangszórót és két hátsó Videoton dobozt kapcsoltunk. Mondjuk a felragasztható antennám egy lyukas garast nem ér, az tény. 

Miután az autó összeállt, az ősz végére el is kezdhettem használni. Műszakilag már a lakatolás előtt rendbe raktuk: a nyergek és  főfékhenger kivételével teljesen új fékrendszer, a hátsó gátlókat leszámítva a futóműben is minden új. A kompresszió tökéletes, mi baj lehet? Nos, sikerült felforralni a vizet. Lett hát új termosztát, lekerült a hengerfej - új tömítés, új szelepszárszimmeringek a régészeti leletnek tűnő régiek helyett. 

013

Összerakás óta nagyjából egy-kétezer kilométert mehettem a BMW-vel. Imádom. Korábban még egyetlen autónál sem éreztem ennyire azt, hogy amikor beülök, megérkeztem. Nem kell keresgélni az üléspozíciót, minden ott van, ahol lennie kell. A 318i nem egy lóerőgyár, de az 1766 köbcentis négyhengeres jól viszi a nem túl nehéz kasznit. Bár az elmúlt két évben saját magam is megkérdőjeleztem, hogy jó döntés volt-e megvenni pont ezt az autót, de elég egy kilométert megtennem vele, biztos vagyok benne: ezt akartam. És még kész sincs teljesen. Mondjuk az első karc a friss fényezésen, na, az nagyon fájt: valaki a táskájával vagy nadrágjával akadhatott bele valahol. 

Néhány napja, egy napsütéses délelőttön aztán épp egy parkolóból indultam volna el, amikor megállt mellettem egy seatos srác, és integetett, hogy maradjak. Autójából kiszállva arra kért, meséljek a BMW-ről. Egy szűk negyedórát beszélgethettünk, elmondta, hogy másfél éve keres E21-est. Legalább olyat, ami jó kiindulási alap egy felújításhoz. Végül gratulált az autóhoz, és megkérdezte: nem eladó véletlenül? Csak mosolyogtam egyet: de hát még nincs is kész teljesen.

015
Így néz ki most

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr57012353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mercel 2014.12.29. 19:08:32

Vágyat ébresztő, stílusos, szép lett, gratulálok.:)

gecófecó 2014.12.29. 19:11:42

Nagyon-nagyon szép lett! Az első autóm egy ilyen volt... A 02-es hogy áll a kollégánál?

Mercel 2014.12.29. 19:12:54

Ja és úgy látom a legfontosabb extra azért csak bent van, az elhúzható napfénytető:)

alvázvédelem 2014.12.29. 19:14:10

szép el kell tenni és venni valamit amit nem sajnálsz a városban.
Én is idegbajt kapnék ha a többszázezres fényezést valaki meghúzná.

murkusz 2014.12.29. 19:28:07

Üdv! Gratulálok a tulajdonosnak! Őszinte elismerésem! Egy tiszteletteljes, óvatos javaslatom ha lehetne: amint keret lesz rá, a Videoton hangfalak ugye lecserélésre kerülnek? :)

Cockroach 2014.12.29. 19:55:26

legszebb színben! opalgrün metallic, asszem :)

ja, az a kurva LÉGY! :D

gratulálok!

pitz75 2014.12.29. 20:02:12

Volt ilyenem, szerettem, amikor eladtam, megsirattam, ahogy az első autókat szokás. Ő volt az:
totalcar.hu/tesztek/318i/
Szerencsére jó helyre került:
www.oldrent.hu/Autok/Pages/Tovabbi_berelheto_autoink.html#2

eszkütyü 2014.12.29. 20:30:23

Volt a '90-es években egy E21 316-osom. Akkora hulladék volt, hogy már le sem vettem róla a vontatókötelet, csak rátekertem az ablaktörlőre. De amikor éppen működött, akkor imádtam. Kicsi, könnyű, ügyes autó volt: a Ladával vért izzadós, neccesen összeszedős kanyarokat a cápával fél kézzel megoldottam. Mire mindent rendbe tettem rajta, megutáltam és elcseréltem. Annyira messze van tőlem a mai értelemben vett BMW-s stílus, mint ide Kenya, de egy jó E21-esbe bármikor visszaülnék.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2014.12.29. 20:44:22

Aranyos! :) 24 éve az első autóm ilyen volt... Még jogsim sem volt 19 évesen amikor megvettem. Egy évvel később jött a 323i...

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2014.12.29. 20:44:33

Sose lesz ilyen szép régi autóm... (sóhaj)
Gratulálok!

Schütii 2014.12.29. 20:57:16

Szép, de egyébként otromba az a hátsó gumi. Olyan kéne oda is mint ami elöl van, egy 18i nek nem áll jól a dragster póz.

Marcellusca 2014.12.29. 21:12:25

Kölyök koromban egy ilyen szériás, cápaorrú 323i volt az álmom.
És még most is. :)

MisterD 2014.12.29. 21:14:17

Szép! Gratulálok! Az a hátsó terelő, azért remélem még lekerül.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2014.12.29. 21:14:52

@pitz75: abban a cikkben komoly tevedes van. az e-21es 323i leirasaban 190 kmh vegsebesseg szerepelt... pedig siman ment az 215-220-at is 4-esben!!(5-os nem volt lol)... regulatoron utaztam vegig vele Balaton fele az ejszaka kozepen.

Marcellusca 2014.12.29. 21:15:21

Na, meg a "kacsafarkú" E32-es 7-es sorozat. :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2014.12.29. 21:28:59

Erdekes, hogy a mostani ara ennek kb. megegyezik azzal az osszeggel amennyiert az en 316i-met eladtam 1991-ben...

az auto ara csokkent evrol evre, de a Forint azonos aranyban romlott kozben...

Lendvai Zsolt 2014.12.29. 21:30:21

Köszi mindenkinek! :)

@murkusz: amíg volt pénz, nem találtam gyáriakat, amint lettek gyáriak, nem volt pénz. A dolgok szerencsés együttállása esetén persze lehet csere.

@RÁJEN: Soha ne mondd, hogy soha. De tényleg.

@Cockroach: saphirblau metallic. :) Sokat gondolkodtam, de végül nagyon örülök, hogy megtartottam a gyári színét.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2014.12.29. 21:48:32

Nem vagyok nő, hogy tökéletesen megítéljem, de az arany felnik szerintem nem mennek ehhez a kasztnihoz... Ettől függetlenül szép szerkezet! :) A felnik is azok, csak nem találtak haza, minden férfi tudja, hogy megesik az ilyesmi.

moltam4300 2014.12.29. 23:24:40

@Matenak: Szerintem egy szolid ültetéssel még jobb lenne de így se csúnya...

E34 2014.12.30. 00:28:27

Szép munka,gratula! én E34-et csinálgatom, ha van rá időm:)

Mike Sanders vagy hasonló zsíros alvázvédelmet csinál valaki itt közülünk? Lehet, hogy majd ejtenék egyet a gépen.

Tirpákium 2014.12.30. 01:58:40

Stilus tekintetében ez a tipus pont a 2002-es patinája és az e30-as popecsége kozotti senkifoldje. Ha neked tetszik az nyílván mindennél tobbet ér, de azért így nyílvánosan kár mutogatni.

Cockroach 2014.12.30. 05:40:58

@Lendvai Zsolt: f@sza, a kék, meg a zöld.... ennyire nem lehetek színtévesztő, ne égess! :D

welcome on board, öregautós-társ! :)

Dacia Dubstep 2014.12.30. 08:20:20

@Lendvai Zsolt: Gratulálok! Szín rendben, kerék ízléses, felújítás minősége a képek alapján kiváló.
Kezdenek kihalni a kiscápák, öröm hogy megmentettél egyet.
kímélve használd, örökölje az unokád is.

Hurri Kán 2014.12.30. 09:39:19

Volt ilyenem. Megint kéne, nagyon.

vajdasagi 2014.12.30. 11:51:34

@Hurri Kán: Nekem is volt ilyenem. És én hülye: eladtam. Van ennek már 14 éve, de még mindig nem bocsátottam meg magamnak.
Ráadásul az enyém 323i volt. Egy csoda.

Hurri Kán 2014.12.30. 11:59:16

@vajdasagi:
Nekem csak a kis 316 volt, de azt is imádtam.

A környékünkön szoktam látni egy sötétkék 323-ast, sajnos hónapról-hónapra pusztuló állapotban. Mostanra tán el is tűnt. Kár érte, egy-két dolgot leszámítva eredeti állapotban volt :(

Pasas 2014.12.30. 13:21:21

Ejj, de szeretnék egyet.

c 2014.12.30. 14:51:30

Egy E30 kb. ugyanezt az élményt nyújtja.
Cserében pl. Motronic vezérlése van (86-tól), amivel azért könnyebb együtt élni mint egy öreg karbis, Jetes motorral.

Aki régi élményautóra vágyik, annak vennie kellett volna egy 325i-t kb. 5 évvel ezelőtt a németeknél. Sokkal barátibb ára volt mint jelenleg.
De ez a hajó is elment...

Az autóipar fejlődését elnézve MA egy szép E46 330i-t kell venni kézi váltóval, sima hátsókerék hajtással. Aztán normálisan használva, karbantartva vigyázni rá. Szívó sor6 motor nem lesz mostanában. 20 év múlva ugyanolyan nyálcsorgató autó lesz, mint most egy E21. (Főleg ha egy M-csomagos kupé). Ez még nincs telepakolva szopófaktorral (pl. henger lekapcsolás, direkt befecskendezés stb.)

m3246 2014.12.30. 17:16:56

igen az érzés :) velem is megesett, hogy az ablaktörlő alatt nem egy büntetési tétel, hanem egy cetli fogadott, hogy ha eladó megvenném és egy telefonszám... azóta sem hívtam :)

acsiba1 2015.01.02. 12:07:13

@Chaoyang: Akkor nagy tiger lehetsz:)
süti beállítások módosítása