A különc, akinek sikerült

  2014. november 27. - Sturcz Antal Címkék: videó mazda le mans wankel

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

Azt hiszem, olyan vagyok, mint egy gyerek: minél tovább mondják valamire, hogy nem szabad, annál kíváncsibb vagyok. Most például a wankel-motorra zizzentem rá. Az utolsó szériás (FD) Mazda RX-7-es úgy tizenkét éves korom óta izgat, de a stabil likviditási zavaraimnak hála marad a netes csöpögés. És a YouTube valamelyik nap ezzel kezdte a számomra ajánlott rovatot:

 

Megnéztem tizenötször, majd felitattam a vért a hallójárataimból, aztán rájöttem, hogy ismerem én ezt az autót, igaz csak bolygódugattyú-történeti írások lábjegyzetéből. Pedig két szempontból is különleges gépről van szó: ez az egyetlen wankel-motoros versenyautó, amely győzni tudott Le Mans-ban, ahogy mindmáig az egyetlen japán is, amelynek sikerült a bravúr. Persze ez sem úgy történt, hogy csak odamentek és nyertek, messze nem, de akkor nem is vált volna legendává, igaz?

 

000-mazda-787b-le-mans-20

 

Tegyük hozzá, megismételni sem lett volna lehetőségük, hiszen az 1992-es szezontól bevezetett fogyasztási korlátozásokat már nem bírta volna teljesíteni a motor. Naná, ez a technika utcai autókban is három másik helyett eszik, gondolhatják, mi üzemanyag esett bele, ha versenyzésre használták. 1990-ben álltak rajthoz C-csoportos 787-esek, és egyáltalán nem indult biztatóan a futam. A csapat két autója mindössze 150 kör után kiesett, és az egyetlen célba érő kocsinak is csak egy huszadik helyre futotta.

 

5939665669 a91b7665ed z

 

Ez a gép ötven körrel maradt le az akkori győztes Jaguar mögött, de a Mazda felszívta magát, folytatták a fejlesztést. Az R26B kódjelű négytárcsás, 2,6 literes blokk folyamatosan változó hosszúságú szívócsöveket, és rotoronként három gyertyát kapott, de az aerodinamikai elemeket is tovább finomították. Fékpadon több mint 900 lóerőt mértek, de a versenyre 700-ra fogták vissza a motorokat, és ne feledjük, ezt bármiféle lélegeztetés nélkül tudták, 9000-es fordulaton. Egy 830 kilós autóban.

mazda 767 rotaryengine

 

Innen pedig már csak a mindent elsöprő totális diadal lenne hátra, de nem egy filmben vagyunk. Négy autó állt rajthoz, három a hagyományos kék-fehér Mazda-versenyszínekben, egy pedig a szponzor, Renown ruhamárka narancs-zöld fényezésével. Az 1991-es futam ismét nem kecsegtetett semmi jóval a japánoknak, az időmérőn a tizenkilencedik hely volt a legjobb eredményük, a verseny elején pedig reménytelennek tűnt megfogni a félelmetesen gyors Peugeot 905-ösöket. A korabeli Formula-1-es technikát használó autók még sötétedés előtt kiestek: egy a boxutcában gyulladt ki, egynek a váltója ment tönkre, a harmadiknak pedig a motorja adta meg magát.

 

tamiya mazda 787B by SquidInc

Tévedés lenne azt gondolni, hogy innentől jutalomjáték volt a futam, hiszen a legesélyesebbnek tartott csapat kiesése után a Sauber Mercedes foglalta el az első három helyet. A C291 kódjelű gépek brutálisan gyorsak voltak, olyannyira, hogy abban az évben még a futam leggyorsabb köre is az ezüst versenyautókhoz fűződött. Az 55-ös rajtszámú Mazda stabilan tartotta a negyedik helyet, de az ötliteres, turbós Mercik egyre távolodtak, míg nem az első helyezett kiállni kényszerült. Egy korábbi balesetből származó törmelék miatt rekedt hosszú időre a boxban, de a második autó is kicsúszott, nem tudta folytatni a versenyt.

 

A 787B ekkor négy teljes körrel volt az első helyezett mögött, és finoman elkezdte lopni a távolságot, amíg már csak egy kör választotta el a két autót. A Mercedesnek lassítania kellett, mert a vízpumpája miatt folyamatosan melegedett a motor, végül kénytelen volt kiállni. Több mint harmincöt percet töltött a boxban, mire megoldották a problémát, de ennyi idő alatt semmivé foszlott az addigi dominancia.

 

mazda-787b-le-mans

A célvonalon Johnny Herbert hajtott keresztül elsőként az 55-ös kocsival, és a legkisebb japán gyártó megmutatta, hogy mire képes, ha igazán összeszorítja a fogát. Amikor Herbert kiszállt, összeesett, annyira kimerült és kiszáradt, bár ez ott és akkor valószínűleg őt izgatta a legkevésbé. Lehet filozofálni azon, hogy a Mazda csak azért nyert, mert a gyorsabb autók kiestek előle, ami igaz is, de egy dolgot ne felejtsünk el: a Le Mans-t nem a leggyorsabb nyeri. Ezen a versenyen az győz, aki huszonnégy órán át tud a leggyorsabb lenni, és 1991-ben ezek a wankel-motoros csodák voltak, minden vitán felül.

 

Akinek még hiányzik egy kis wankel-hang, az nézze meg az elődmodellt, ahogy fékpadon hajtják. Élőben félelmetes lehet, az biztos.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr976925769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.11.27. 17:29:22

Szép versenyautó, csak kár hogy a szériamotor az RX8ba annyira megbízhatatlan lett. Jobban jár a Mazda ha egy darabig most hanyagolja az RX szériát ezután...

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.27. 18:20:45

Bridgeport négykamrás wankel, hangban nemigen veri semmi..

dr.oid 2014.11.27. 19:06:58

kedves hallgatóink!
a kirándulások autóbuzériába mai adásában
szimfonikus költeményt hallhatnak lcd 66 és a négy szétpörgetett mackósajt címmel
üveghangon túráztatott botmixerre, gyümölcscentrifugára és fékcsikorgásra
előadják a hiroshimai szimfonikusok
vezényel herbert von johnny
jó szórakozást kívánunk!

1kutya 2014.11.27. 20:00:37

@dr.oid: ...a füldugót ne felejtsék el felvenni! :)))

Béza Dániel 2014.11.27. 20:05:03

Az alsó videón látható 767 motorja (13j) fékpadon, szépen világító kipufogóval: youtu.be/V6AYHLwDDUs

És ilyen hangja van versenypályán: youtu.be/fBCS7CLfv8s

nem kéne... 2014.11.27. 20:31:09

vártam, mikor fogy el a fékpadon a fordulat.
azt_a_kurva.

Béza Dániel 2014.11.27. 20:47:26

@Aranyba mártogatott étnyúl: Marha jó ez a doksi, el is mentettem. Vannak benne érdekes adatok, pl ez:
"The R26B engine's performance curves are shown in Fig. 6. Its maximum output is 515 kW at 9000 rpm with a peak torque of 608 Nm at 6500 rpm. By having the air-fuel ratio, fuel injection timing, and ignition timing optimized for efficiency, a minimum fuel consumption of 286 g/kWh at 6000 rpm was obtained."

Egyrészt az a nyomaték is elég szép, de a fogyasztás az egyáltalán nem vészes, pláne nem egy verseny motortól.

Ironikus amúgy hogy az amúgy rövid élettartamáról és magas fogyasztásáról ismert wankel motorral épített kocsi azzal nyerte meg le manst, hogy nem romlott el, és keveebbszer kellett kiállnia tankolni mint a dugattyús versenytársaknak.

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.27. 21:01:39

@Béza Dániel: az a karakterisztika nagyon versenymotor azért :)

A g/kWh mennyi egy sima 1.6 vagy 2.0 szívó utcai autónál?
Csak hogy tudjuk hova helyezni.

protézisesh 2014.11.27. 21:40:09

Azert ne felejtsuk el, hogy a kipufogoban a kipufogasokat halljuk. Ez egy v8- nal fotengelyfordulatonkent 4 kipufogast jelent, azaz 8000rpm- nel 32000 kipufogas folyik ossze.
A wankel egy fotengelyfordulat alatt haromszor kipufog, a 4 tarcsas wankel 8000 rpm- en tehat 3x4x8000= 108000 kipufogast hallasz percenkent. Ezert uvolt annyira mashogy, mint egy dugattyus motor.

superfrog 2014.11.27. 21:53:36

azért ez a csodahang egy versenyző karrierjébe került. szóval jópofa dolog de ilyen áron azért nem kéne a csodahang (igen a győztes csapat tagja Volker Weidler olyan súlyos halláskárosodás szenvedett Le Mans-ban, hogy komoly egyensúlyzavarai miatt be kellett fejeznie pályafutását)

Rocko- 2014.11.27. 22:16:15

"ezt bármiféle lélegeztetés nélkül tudták"
értem én, de azért csak kapott levegőt a motor. ;)

@Béza Dániel: rózsaszín kipuffogó. tiszta buzis.

Pal85 2014.11.27. 22:36:36

@protézisesh:
Főtengely fordulatonként egy tárcsára egy munkaütem jut, egy teljes főtengely fordulat alatt a rotor 120 fokot fordul.

bervas · http://mt10.blog.hu 2014.11.27. 22:43:05

@Aranyba mártogatott étnyúl:

VW 2,0 TDI: 215 g/kWh
VW 1,4 TSI: 235 g/kWh

NSU KKM 612: 312 g/kWh (1967)
Audi-NSU KKM 871: 299 g/kWh (1976)

Mercedes DB-601: 285 g/kWh (1944)

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.27. 23:22:50

@bervas: ezer köszönet!

tehát nyélgázon egy mai leméretezett turbómotor annyit fogyaszt, mint ez a dög 6000-es fordulaton. gyö-nyö-rű

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2014.11.28. 07:29:24

Most komolyan erre a kétüteműre hajazó, rekedten-recsegve vonyítva fingó izé lenne a "motorhang" ? :D Jah és a hanghoz képest nem látom a látványos gyorsulást. Talán, mert a csoda teljesímény jelentkezik 8970-9050-es fordulat között alatta és felette meg max 50% ? :D Emberek, a teljesítmény az adott fordulaton keletkező NYOMATÉK és a fordulatszám valamint egy állandó szorzata. Ahol nincs nyomaték, vagy kevés, netán a görbe összevissza ugrál, ott borzasztó nehéz használható teljesítményt alkotni. Ez mondjuk egy lemans esetében elmegy, a mindennapokban egy határ használhatatlan fos.

Végre valaki felhozta a g/kwh-t, ami egy értelmes számértéke a fogyasztásnak.

""The R26B engine's performance curves are shown in Fig. 6. Its maximum output is 515 kW at 9000 rpm with a peak torque of 608 Nm at 6500 rpm. By having the air-fuel ratio, fuel injection timing, and ignition timing optimized for efficiency, a minimum fuel consumption of 286 g/kWh at 6000 rpm was obtained.""

Válasszuk ketté ezt a mondanivalót: Tudott ennyit teljesíteni (ennyi kw, ennyi nyomaték ennyif fordulaton verseny beállíásokkal), DE HA épp fogyasztásra hangolták, akkor szakadékban, hátszéllel, motorféken tudtak mérni egy minimális 286g/kWh minimális fogyasztást, ha 6000-es fordulaton forgott a motor. Ezt sem alacsonyabb (sok értelme nem volt) sem magasabb fordulaton és egyéb körülmények között nem tudta hozni.

Béza Dániel 2014.11.28. 09:20:29

@nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk: Ez a g/kwh érték a fenti adatokhoz tartozik, ami a le mans-i beállítás, ahol a fogyasztás miatt inkább visszavették a teljesítményt. A max amit tudott a 930 lóerő volt 11k fordulaton, ott nyilván nem hozta ezeket az ertékeket.

Schütii 2014.11.28. 11:25:36

@protézisesh: Meg azért, mert nem szelep engedi ki a kipugázt hanem az kivágódik a kipu nyiláson lényegében még a munkaütem alatt (igen, a négyüteműnél is van átfedés de közel sem akkora) többek között ezért rosszabb a 2 ütemű és a Wankel motorok hatásfoka. Vagyis egy csomó energiát egyszerűen kipufognak magukból.

Schütii 2014.11.28. 11:30:51

@Béza Dániel: "Ironikus amúgy hogy az amúgy rövid élettartamáról és magas fogyasztásáról ismert wankel motorral épített kocsi azzal nyerte meg le manst, hogy nem romlott el"

Azért én a vízpumpa meg a váltóhibát nem kötném a dugattyús motorokhoz.

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.28. 14:17:37

@nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk:

"Ahol nincs nyomaték, vagy kevés, netán a görbe összevissza ugrál, ott borzasztó nehéz használható teljesítményt alkotni. Ez mondjuk egy lemans esetében elmegy, a mindennapokban egy határ használhatatlan fos. "

1: mai napig lehet kapni ezres szívómotoros autókat, amik röhögve mennek 150-et, pedig nyomatékuk az nincs

2: még szerencse, hogy ez pont egy lömani motor!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.11.28. 14:23:17

@Aranyba mártogatott étnyúl: az motort ilyen általában kényszerből veszed...
Egy RX8nál azért ne kelljen már kényszerből szívni (azon felül hogy 60ezrenként kuka a motor)

superfrog 2014.11.28. 19:17:00

@Aranyba mártogatott étnyúl: szerintem meg baromira nincs benne. évente jópár versenyző hal bele ebbe a szenvedélybe, persze a baleset benne van, de én rajta kívül senkit nem tudok aki így járt. de fejből mondok 30 halottat pályákról.............

Béza Dániel 2014.11.28. 20:25:36

@Schütii: Én sem kötöttem bár mint a tények mutatják a műkódéshez elengedhetetlenek :). Csak érdekesnek tartom hogy a köztudatban elromló, sokat fogyasztó megoldásként élő wankel pont azzal nyert, hogy nem romlott el, és valamivel kevesebbet fogyasztott a konkurenseknél, ennyi. Egyébként szélsőséges körülmények közt mint pl a veresenyzés, nagyon jól bírják a sttaptát, megkockéztatom jobban mint a dugattyúsok, a kevesebb alkatrész, kisebb sebességek, és masszívabb felépítés miatt. Grand am-ben egyik csapat 6 évet ment motorhiba nélkül, egyszer kellett kiállni mert megállt a motor, mikor egy felhőszakadásban vizet szívott.

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.29. 11:12:16

@superfrog: most az, hogy ő "csak" megsüketült, nem meghalt.. örüljön, hogy él

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.29. 11:13:38

@Ződ2000: vagy azért veszel, mert az ostoba importőr normális motorral nem árulja azt a kasztnit, amit szeretnél. tehát igen, kényszerből :)

Katana750 2014.11.29. 11:34:30

A döntéshozók azért tarthattak a Wankel esetleges túlfejlődésétől,hiszen e csodálatos győzelem után már nem lehetett W. motorral hajtott versenyautó az indulók között. A mai dízelek monoton hangja mindenhová való csak versenypályára nem. Az előző évben 50kőr hátrány, utána meg győzelem! Ez aztán az rémisztő lehetett a nagyfejűek számára.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2014.12.01. 12:12:15

Egy négyhengeres kétütemű Trabant motornak lenne pont ilyen hangja.
süti beállítások módosítása