Árt a villám az autónak vagy sem?

  2014. október 24. - ommm Címkék: spektrum villám totalcar fizika brutális brutális fizika 2/IV.

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


A kérdés költőinek tűnhet, de a BME Nagyfesz-tanszék szakértői szerint korántsem annyira egyértelmű a válasz. Nekünk bajunk biztosan nem lesz, de - minden óvintézkedés és biztosítás ellenére - egyáltalán nem biztos, hogy egy mai, modern autónak sem. Vagy mégsem? Önökbe csapott már villám autózás közben?

Ne tévessze meg önöket a kép. Szerencsétlen Fiesta a bontóból jött, berohadt kézifékkel, alig forgó hátsó kerekekkel. De a célnak tökéletesen megfelelt. Felvillanyozó adásunk (melyből azért sok érdekes dolgot megtudhat ám) holnap, azaz október 25.-én a Spektrum TV-n 16.00-tól!

(És ezzel csak a fizika ért véget, a robbanás-özön csak most következik!)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr286809169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rónarider 2014.10.24. 12:53:13

a kombájn legtöbbször kigyullad, egyszer már traktort is láttam villám miatt égni, autót még nem (mondjuk villámcsapást kapni sem) láttam.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.10.24. 13:13:36

Elvileg az autó Faraday-kalitkaként viselkedik (nincs időm megnézni a videót most), de egy ilyen közeli villámcspás nem biztos, hogy nem viseli meg az embert...

Xebu 2014.10.24. 13:33:51

A mai autók már műanyagból vannak nem fémből. Tele érzékeny villamos eszközökre. Ha ívhegeszteni nem lehet bekapcsolt akkuval, akkor villám is ártani fog.

olaffpiffpaff 2014.10.24. 13:47:18

én a 70 es kiadású autóskönyvemben (valami hogy vezessünk típusú kiadvány) emlékszem két kitételre ezzel kapcsolatban,
1. ha megtörténik hajtsunk ugy a leföldelt fém mellé pl kerítés stb hogy az autó ajtaját rá tudjuk nyitni és fém alkatrészhez nem érve nyissuk az ajtót rá.
2 állítólag ezért volt régebben láncdarab akasztva a kipuff mellé pont, hogy leföldelje az ilyet.

ezek szerint le sem állt a motor ilyenkor?

Üdv

solkim001 · http://travelbug.blog.hu/ 2014.10.24. 14:16:35

A TopGear mar evekkel ezelott megcsinalta ezt a tesztet. Az auto siman indult a kiserlet vegen: www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZxYxA

csipoca 2014.10.24. 14:28:22

Tán be kellett volna járni fizika órára....

Káposztakukac 2014.10.24. 14:58:28

@Rónarider: mivel a fizika szabályai örökérvényűek, erősen kétlem, hogy az a kombájn vagy traktor tényleg a villám miatt gyulladtak ki.

Bambano 2014.10.24. 15:00:36

@Rónarider: a kombájn azért gyullad ki villámcsapáskor, mert egy csomó éghető szemét (szalma, törek, aratási maradék, korpa) van rajta. maga a kombájn nem gyúlékony, csak az, amit learat. Egyébként pont emiatt hajlamos villám nélkül is meggyulladni, pl. ékszíj súrlódásától és hasonlóktól.

a traktor dettó, azok jellemzően szügyig olajosak.

@olaffpiffpaff: hogyismondjam, ezt túlhaladta kicsit a fizika, az autó kasztnija nem kondenzátor, tehát felesleges földeléssel próbálkozni, mert nem tárolja a töltést.

csedársajt 2014.10.24. 15:22:06

Ez nulla, nem villám.

Az igazi faxagyerekek akkor lennének, ha felküldenének egy sárkányt, lufit, nagy villámhárítót megszakítanának a kocsi felett, és egy valódi villámot legalábbis részben tényleg levezetnének.

A topgear is csak rossz kamu pótszert vezetett a kocsiba.

Egy igazi villám un. másodlagos energiája (ami a levezető karoszériával párhuzamos vezetékben indukálódik áram, vagy kapacitiv úton jut bele) IS akkora, hogy feketére égnek a panelok minden vezérlőben, de legalábbis az összes felgyült mikropor kirajzolva a villám utját a használhatatlanra átütött csipek és az érintett vezetősávok tetején tanyázik.

Sajnos gyakran látok ilyen villámkáros számítógépeket, amit jellemzően falvakban, vidéken vihar idején elért a villám töltésmennyiségének nagyon-nagyon-nagyon kis hányada.

A szuper védőhosszabbítók és szünetmentesek sem állitják meg néha a bajt, lefeljebb mérséklik, nem megy porrá az egész gép, csak mondjuk a lap és a tápegység.

Néha komplett utcákban megy tönkre MINDEN, mert a légvezeték "szétvezeti" a villámot..gép, tévé, bármi ami be volt dugva és bonyolultabb a fűtőszálnál.

Az igazi villám teljes csapása után talán egy megszakítós zsiguli ami indul, haugyan.

A festék és a gumik akár meggyulladnak az autón, a kasznti legnagyobb áramsűrűségű pontjai kilágyulnak, felmágneseződnek, meg is olvadhatnak, stb.

Aki látott már teljesen elázott, több liter benzinnel is felgyujthatatlan nagy fákat pár mp-el a villámcsapás után óriásfáklyaként 5 méteres lánggal pillanatok alatt leégni, az ujragondolja mekkora energia van egy villámban ha a teljes energiamennyiség átmegy valamin, valakin, és kineveti ezt a kis szikrát, amire szokásosan bekamuzzák, hogy "villámhoz hasonló" a hatása.

A csapás maga túlélhető odabent, de hogy nem egy leányálom az biztos.

bárakárki 2014.10.24. 15:22:39

Hazaért volna Vályi a sárból? Átöltözök feketébe...

csedársajt 2014.10.24. 15:41:36

@Bambano: Rosszabb ha leföldelik.

Általában a szigetelő gumik miatt a teljes villámenergia elkerüli az autókat, a villám egy része, "oldalága" vezetődik le rajta keresztül.

A kombájn evvel szembeen a vizes földbe vájva nyammog a semmi közepén, elég magas is, vastag is, sok fém, ellenállás alacsony. Tökéletes "villámhárító", az energia nagy része próbál átjutni rajta.

A kigyulladásban csak segit, ha valami gyulékony van rajta, de ehhez el is kell érni ott a gyulladási hőmérsékletet!!

Kompozit autó rosszabbul vezeti a villámot, kevésbé "vonzó", célpont a villámnak, de az autók is televannak (főleg manapság) gyullékony, jól égő, szutyok olcsó silány műanyagokkal.

Nem véletlenül égnek le mint a fáklya akár 1-2 perc alatt vasig, ha beköveztekzik a baj. Az autógyártók csesznek a repülőgépiparban pl már jó ideje kötelező égésgátló vagy nem gyúlékony anyagokat beépíteni. Az drága, mérgezőek, problémásak, nem eléggé újrahahasznosithatóak, stb.

Régen sem volt ez máshogy, de a minimalista műszerfal, valódiobőr ülések bőrborítása, szinte alig vagy nemlétező belső kárpit korában más volt az éghető anyag aránya, mint ma.

alvázvédelem 2014.10.24. 15:52:00

@solkim001: ez jóval keményebb áramerősség volt,mint a totalcar ban.

Tökösmákos 2014.10.24. 16:14:24

Elektromos autónál +100 km / villámcsapás. :P

szipipeti 2014.10.24. 17:10:59

@Káposztakukac: Nos a kombájn és a traktor azon okból gyulladhat ki, hogy un. "porrobbanás" keletkezik,a száraz takart áru porja, (miként az asztalos műhelyben a fűrészpor) robban be az elektromosságtól, majd ez okozza a tüzet....

Oldm4n 2014.10.24. 17:20:20

@csedársajt: "Sajnos gyakran látok ilyen villámkáros számítógépeket, amit jellemzően falvakban, vidéken vihar idején elért a villám töltésmennyiségének nagyon-nagyon-nagyon kis hányada."

Hát, mit mondjak? Azok az égésnyomok kis falvaink számítógépeiben leginkább elektromos sokkolótól származnak. Vesznek egy irodában leselejtezett gépet 8-10.000 forintért, várják a vihart, elektromos sokkolóval megsütik, irány a biztosító. Nekünk nyaranta 60-70 ilyen ügyünk van és nagyon nehéz eldönteni, melyik a valódi káreset, melyik mesterséges. De persze vannak árulkodó nyomok, nem minden biztosító hülye... ;)

hellokacska 2014.10.24. 17:46:02

@csedársajt: Akkor a műsor tetszeni fog, helyenként rádcáfol.

gigabursch 2014.10.24. 20:50:59

@Káposztakukac:
Kombájn esetében a bent lévő por okozhat galibát.

Garázslakó 2014.10.24. 21:33:03

Sosem értettem, hogy égnek le a várak.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2014.10.24. 22:51:20

Mythbusters meg Top Gear copy, csak annyi a baj, hogy hozzájuk képest itt cseppet sem intelligensek a műsorvezetők.
Óriási a színvonalbeli különbség.
Leírni ezt nem szabad, mert kitiltás jár érte. Megérdemlitek az országotokat.

TaaT 2014.10.25. 00:31:33

@csedársajt: "Az autógyártók csesznek a repülőgépiparban pl már jó ideje kötelező égésgátló vagy nem gyúlékony anyagokat beépíteni."

Azért egy égő autót kicsit könnyebb elhagyni mint egy égő repülőgépet, valószínűleg ezért nem fordítanak rá akkora figyelmet az autógyártók.

Meg hát fontosabb dolguk is van, pl faragni a CO grammokat nehogy kicsontozza őket Brüsszel...

nick papagiorgo 2014.10.25. 19:59:20

Ha jól emlékszem, azt mondta a tanszékvez. bácsi, hogy ha tetőantenna van, akkor károsodhatnak az elektromos berendezések (gondolom, elsősorban a rádió, amihez az antenna hozzá van kötve, ugye, az is elsősorban akkor, ha be van kapcsolva a rádió).
Az autókban vannak ugye különféle biztosítók, amik egy esetleges túláram esetén kioldanak.Kérdés, mekkora a túláram, ugye. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy valószynűleg nem minden villámcsapás ugyanakkora, tehát abból is lehetnek gyengébbek is meg erősebbek is.

nick papagiorgo 2014.10.25. 20:05:43

@Garázslakó: azok inkább kiégnek, nem le. A kő nem ég, meg hőtágulása sincs. Az lehet, hogy pl. leég a födém, összedől, és viszi magával a falat is, ami berogy alatta.

Garázslakó 2014.10.25. 20:51:42

@nick papagiorgo: Ok, én is így gondolom, de a hírekben mindíg leégnek a várak, nem ki.

It's ME! 2014.10.25. 22:55:10

@szipipeti: Nem tudom pontosan, de azt hiszem porrobbanás csak akkor jöhet létre, ha a porszemcsék között levegő van, szóval a porfelhő alapfeltétel. Bár lehet, hogy igazad van, el tudom képzelni, ahogy becsap a kombájnba a villám, és ezért felszáll róra a por...

We make the world a better place 2014.10.26. 18:50:35

Nagy áramerősség, nagy hőmérséklet, nagy térerősség.
Ártalmas-e az izzó vasrúd? Ha távolabb vagy tőle, nem
:-)

Chainer 2014.10.26. 20:32:52

Kétszer csapot az autómba villám az úton töltött évtizedek alatt. Egyszer '79-ben egy Rába szerelvénnyel jobbra kanyarodtam Gyöngyös szélén. Ami abban a pillanatban működött, - féklámpák, helyzetjelző, tompított, jobbra irányjelző, -az mind kiment. Érdekes, a belső visszajelző izzók nem égtek ki. A második esetben csak a száraz csattanást hallottam, nagyon erős ózonszagot éreztem viszont nem sérült meg az autón semmi. Kerestem égésnyomot vagy valami jelét a villámcsapásnak de nem találtam semmit. Megfordult a fejemben, hogy talán mellém csapott de nem hiszem, sík vidéken mentem és fa sem volt a közelben ráadásul gépet szállítottam a ponyva alatt. Gondolom a negyven tonnányi négy méter magas szerelvény mellé nem igen csapna inkább a földbe vagy az aszfaltba egy villám ha ott van a sok vas ami kiemelkedik a környezetből. Az első esetben a szememnek idő kellett de a retinám megjegyezte, hogy több ágban csapott az autóba a villám, a második esetben körbe villant a látóteremben a fény de magát a villámot nem láttam.

TaaT 2014.10.26. 21:58:20

Csak hogy legyen valami mozgókép hogy miről beszélgetünk...

www.gifbin.com/bin/042014/1399709254_lightning_destroys_tree.gif

Rónarider 2014.10.28. 07:50:40

@nick papagiorgo: A középiskolai fizikatanárom szerint minden anyag vezető és éghető.
Van az az áramerősség és az a hőmérséklet, amelyen ez igaz. Tökéletes szigetelő anyag nincs, amíg atomi hőmozgás van.
Amúgy a köveknek is kell hogy legyen hőtágulása, ha nem lenne, sosem rakhatnál sódert az alapba. :)

implacabile 2014.10.30. 12:23:46

@ColT: Minimum összefosod magad...például.
süti beállítások módosítása