Egy zombival jártam, és élveztem

  2014. április 05. - Stump András Címkék: motor peugeot diy rozi váltó 504 diffi tc flotta szerelős indenor xd2

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan

A könyv azt írja, hogy a váltócserét a hátsó ülőlap kiszedésével kell kezdeni. Aztán le lehet engedni a hátsó hidat, hátrahúzni a diffit, és ezután lehet nekiállni az érdemi váltólebontásnak. Hát ezért alakult úgy, hogy vagy két éve ott pihent az ötgangos a garázsban, türelmesen várva, hogy eljöjjön az ideje.

IMG 1500
Ilyen jól áll neki az ősz

Rozi, az 504-es Peugeot-m különben sem viselkedett rosszul az elmúlt évben. Megbízhatóan indult, mint minden kamrás dízel, amelynél nincs elhanyagolva az elektromosság, zokszó nélkül járt-kelt a városban - fenemód élveztem is, ahogy hátrahúzott tetővel gurulgattunk, mindig feldobta a napomat lezser franciaságával. Makacsul tartotta azt a minőségi szintet, ahová feltámasztása után eljutottam vele.

A tapasztalat azt tanította, ha egy autó ilyen stabilan működik, nem szabad hozzányúlni, csak hát - legyünk őszinték - a szint nem volt túl magas. Az esztétikai élményt egyelőre hagyjuk, az a listám végén van, de voltak más bajok is Rozival, amelyekkel együtt lehet élni, de még az én igen magas ingerküszöbömet is áthágják.

P1140882
Bár tudnám, mitől csikorog

Csikorgott a fék: nem csak lassításkor, hanem amúgy is, egyenesben, néha kanyarban, igazából mindig, amikor egy kicsit is hozzáért a fékbetét a tárcsához. Háztáji kartergáz-lecsapatómban félelmetes tempóban gyűlt a motorolaj, hetente-kéthetente ürítgettem, ami hosszú távon kicsit zavaró volt már. Borzalmasan üvöltött a motor minden fordulatszámon, mivel a kipufogórendszer egy csőből és egy konzervdobozból állt. És ami a váltócserére sarkallt nap mint nap: rémesen sokat forgott a motor, harmincöttől négyesben voltam, és száz-száztíznél nagyobb tempóba nem volt szívem belehajszolni.

Azt hittem, a fékcsikorgás a legegyszerűbb probléma: vettem a Vaterán egy elfekvő garnitúra első fékbetétet fillérekért, az majd megoldja. Mint kiderült, jugoszláv gyártmány volt, márkája Diskostop, jó, mi? De ha már megvettem, bepróbáltam: ez is csikorgott. Pár nap után eszembe jutott, lehet, hogy még az azbesztmentesítés előtti korból származik a termék, ezért gyorsan rendeltem egy középkategóriás modern félét.

P1140881
A fékbetétcsere gyorsan megy

Hát persze, hogy ezzel is csikorog, így átmenetileg feladtam a harcot, amíg meg nem fejtem a jelenséget. Egyértelműen az első fékből jön a hang, a tárcsák fel lettek szabályozva, szép a felületük, a kerékcsapágy nem lóg, a féknyereg nincs megragadva. Mélyebben nem merültem még el a vizsgálódásban, hiszen a működést nem befolyásolja, csak csúnya a hangja. Egyszer majd ide is eljutunk.

Sokkal jobban zavart a kipufogó. Elég volt csak a küszöb vonaláig lehajolni, onnan meg lehetett mondani, hogy az egész rendszert cserélni kell, ezért sokáig halogattam a dolgot. Utángyártott dobok, csövek gyakorlatilag már nincsenek, gyáriak pláne, ezért maradt az egyedi gyártás. A nagyobb gyártóműhelyek egészen elfogadható árakat mondanak a komplett csomagra, csak a tételeket nem szabad külön nézni: a dobokat aranyárban gyártják le, a csövezés viszont szinte ajándék.

Valószínűleg úgy van ez is, mint a sufniszervizekben, ahol a húzós alkatrészárak mellé nevetséges óradíjat tesznek, mert a vasért szívesebben fizet a tájékozatlan kuncsaft. Itt is, ott is megbosszulja magát, ha túl okos akar lenni az ember: a szerelő hamar morcos lesz, ha saját forrásból viszünk neki alkatrészt, mert úszik a profitja, ezért máshol kell majd behoznia - ugyanígy a kipufogós sem fog örömében tapsolni, ha viszünk neki két univerzális dobot, amit a nagykerben az általa gyártott árának feléért adják.

Végül rászántam magam, begurultam a rákosszentmihályi kipufogó utcába, ahol minden garázsban recseg a CO-gép, és rendeltem egy komplett rendszert, leömlőtől hátsó dobig, egyszer élünk. Fél nap alatt el is készült, igen tisztességesen nézett ki, csak sajnos alig lett halkabb. Valamivel kulturáltabb lett, de alapjáraton dübörgött, nagy gázon meg brummogott. Valószínűleg annyira rá van állva a srácok keze a sportdobokra, hogy véletlenségből az enyémre is valami nyitott dobot tettek.

Érlelgettem magamban a visszavitelt, de mivel fél év garit adtak rá, nem kapkodtam el. Ezzel egy időben ugyanis éppen a BMW-met készítettem elő a fényezőnek, aki kisvártatva magához is vette a kasztnit, így zavarba ejtő vákuum keletkezett a garázsomban. A vákuum márpedig olyan, hogy beszippantja, ami körülötte van, így aztán egyszer csak fültőig olajosan találtam magam az aknában, fölöttem Rozival.

Miután vagy három javítási kézikönyvet elolvastam, három különböző évjárattal, ennek megfelelően három eltérő javaslattal a váltócsere műveletére, egy féregjárat képe kezdett felderengeni előttem. Lehet, hogy nem is kell kiszedni az ülőlapot, nem kell leengedni a hátsó hidat.

P1160149

Az 504-esnél azért macerás a váltócsere, mert a váltó és a diffi házát egy tolócső-féleség, angolul torque tube köti össze. Ebben forog a kardántengely, ami nem is kardán, hiszen nincs benne csukló. Ennek számos előnye van, például nem csavargatja a hajtónyomaték a karosszériát, illetve szükség esetén az egész bódét is le lehet emelni úgy, hogy egy szinte járóképes hajtáslánc marad alatta. Hátránya viszont, hogy a váltó leszereléséhez például hátra kell tolni a diffit.

Én viszont nem csak a váltót, hanem a differenciálművet is ki akartam cserélni, ugyanis nem sokkal Rozi megvásárlása után beszereztem egy ötsebességes váltót és egy hosszú diffit egy turbódízel 604-es bontásából. Valami furcsa oknál fogva ugyanis a dízel 504-esben ugyanazok az áttételek vannak, mint a benzinesben, ezért országúton, autópályán istentelenül sokat forognak. A 604-esnek ugyanaz a mechanikája, csak más filozófiával álltak hozzá a tervezéséhez: az előbányászott szakirodalom alapján a td-nek már egészen kellemesen hosszú fokozatai voltak a hozzá párosított végáttétellel.

A cél az volt, hogy sztrádakompatibilissé tegyem Rozit. Az XD2 motor 67, mások szerint 70 lóereje elméletben bőven elég ahhoz, hogy vigyen egy kellemes 130-at, és én azzal már elégedett is lennék, ha közben nem robban szét a fejem a zajtól. A négysebességes váltó 1:1-es, direkt áttételével, 4,1-es diffivel ez teljesen irreális elvárás. A gyorsító áttételes - overdrive-os - ötgangos egy elméletileg 3,7 körüli végáttétellel már sokkal jobban hangzik.

A féregjárat, amit a diffi gyors leszereléséhez találtam, az 504 kupé leírásából származik, ahol egyszerűen kibuktatják a hátsó lengőkart, és ezzel már ki is csúszik a féltengely belső vége a differenciálműből. Működött a manőver, meglepően hamar lent volt a diffi, nem sokkal később a tolócső is (az egyszerűség kedvéért nevezzük így), és a váltókulissza is könnyen leugrott a kardánboksz alatt található szerelőnyíláson át.

P1160147
Praktikus a szerelőnyílás a váltókulissza fölött

Ekkor érkeztünk volna el a váltó lehúzásához. Az angol nyelvű, számomra legkönnyebben olvasható Haynes könyv azt írja, hogy ki kell emelni a hűtőt, valamint le kell bontani a kormányművet, mert csak így lehet annyira hátrabillenteni a motor-váltó egységet, hogy lecsusszanjon a sebességváltó. De ugyanez a könyv javasolta a hátsóhíd-leeresztős váltócserét is, amire végül nem volt szükség, úgyhogy már nagyon okosnak képzeltem magam, és felülbíráltam.

Nem kellett volna. Miután vagy hatféle szöghelyzetben megpróbáltam lehúzni a sebességváltót, ami ugye, azt jelenti, hogy egy harmincplusz kilós brácsával egyensúlyozunk a fejünk fölött, rá kellett jönnöm, hogy mégis a könyv az okosabb. Hűtő ki, kormánymű le, és amikor már vagy harminc fokos szögben lóg lefelé a váltó vége, akkor már tényleg ki tud bújni a harang a tűzfal mögül.

P1150963
Elvileg csereszabatosak

Szusszantam egyet, ahogy ilyen intenzívebb műveletek után szoktam, és ahogy ott pislogtam Rozi mellett a műhelysámlin ülve, spontán megvilágosodás útján rájöttem, hogy most már kár lenne kihagyni a motorgenerált. Vannak ilyen pillanatok, amikor az ember villámcsapásszerűen ébred rá a tutira. Nem terveztem, hogy hozzányúlok a motorhoz, gondoltam, hadd pöfékeljen még az olajleválasztó pillepalackon át, már úgyis annyira megszoktam, hogy a motorháztető bal hátsó sarka füstöt ereget. Sokáig úgy okoskodtam, megvárom, amíg találok egy jó állapotú XD2-est egy bontásra ítélt Sierrában, mivel abba is a Peugeot-Indenor-féle, békebeli 2,3-as dízelt szerelték.

P1150910
Kár, hogy túl sokat állt a Sierra

Csakhogy addigra már túl voltam egy lyukra futáson. Meghirdettek egy 2,3 dezsőt bontásra, nem is messze Pesttől. Pár éve állt az autó, de előtte jó volt, mesélte az egyébként maximálisan korrekt tulaj. Kivonultam kompressziómérővel és egy kisebb műhelykocsira való cuccal, megpróbáltuk beindítani. Nem ment, az adagoló nem szállította az üzemanyagot. A kompressziómérés meg össze-vissza, 17 és 22 közötti értékeket mutatott a négy hengerben. Úgy tűnik, ez sajnos megdöglött az állásban. De ha már ott voltam, megegyeztünk abban, hogy elhozom a sallangokat, indítómotort, generátort, szervópumpát, hengerfejet.

P1150914
Mókás látvány ugyanaz a motor egy egészen más autóban

Több hónapnyi sikertelen keresgélés után kezdett kialakulni bennem a nézet, hogy nem lesz itt már jó Sierra-motor. Addig nyüstölik ezeket, amíg mennek, és az a helyzet, hogy elég sokat bírnak. Mire bontásra érett állapotba kerülnek, már nincs olyan állapotban a motor, hogy érdemes lenne átdobni Roziba. Mert a nagyon ótvar helyett kicsit ótvart nem kívánok beépíteni, ahhoz túl lusta vagyok.

Szóval ha már le volt bontva a hűtés, a kipufogó, az indítómotor meg a váltó, az elanyátlanodott, csupasz motor szinte könyörgött érte, hogy kikapjam és szétborítsam. Később ugyanezeket kéne lebontani róla, ha meg akarom csinálni, márpedig előbb-utóbb meg kell, és kétszer szerelni szintén lusta vagyok. Rászántam magam, hogy meggenerálozom, akkor legalább tudom, mim van. Úgyis jött a karácsony, akkor lesz egy-két szabadnapom.

Egy enyhe, borongós decemberi szombaton ott álltok hát a garázskapu előtt a szilárd elhatározással, hogy most biza kirántom és miszlikbe szedem a motort, amikor megzizzen a telefon a zsebemben. Sipos úr, a csupa szív szarkeverő hívott. Csupa szív, mert azért keresett, hogy elújságolja, talált egy 2,3-as Sierra-motort nekem, de szarkeverő, mert ezzel a váratlan találattal éppen kezdett belerondítani a sziklaszilárd elhatározásomba. Szenvedő hangon - mert ki nem állhatom, ha keresztül húzzák a terveimet - elmeséltem neki, hogy nem hiszek már a jó bontott Sierra-motorokban. De nevetséges áron kínálják, és fotón tök jól mutat - győzködött fáradhatatlanul - ráadásul itt van, Bács-Kiskunban. Őt meg érdekelték a hátsó lámpák és a lökhárító, mivel a donor-sorsra jutott gépjármű egy kombi Sierra.

Ha Sipos úr, ez a jótét lélek a fejébe vette, hogy segíteni fog, okosabb engedni, ugyanis addig fog beszélni, amíg be nem adjuk a derekunkat. És ha keménykedünk, előfordulhat, hogy a párbeszéd időtartama meghaladja az esetlegesen fölösleges manőverre fordított napszakot. Pár telefon után kiderült, hogy Kecskemét a célpont, a Sierra még járóképes, és még ki sem hűlt a napi használatból: friss hús. Ez már tényleg túl jól hangzott ahhoz, hogy meg se nézzem.

P1150935
Idáig jutottunk

Mivel Sipos úrnak még volt három órányi ügyintézni valója, úgy döntöttem, meg is valósítom a tervemet meg nem is. Felpörgettem magam, hamar kikaptam a motort, leemeltem a hengerfejet, hátha a látvány segít a döntésben, hogy mivel járok jobban, egy bontott másikkal vagy a felújítással. Segített.

P1150952
Mostantól joggal nevezhettek repedt blokkos Bandinak

A szanaszét röpködő hengerfejcsavarok még földet sem értek, amikor olyan röhögőgörcsöt kaptam, hogy le kellett ülnöm. Nem túlzok, könny szökött a szemembe a fuldoklásban végződő kacagástól. Amit láttam, minden képzeletet felülmúlt. Akkora repedés volt a hármas henger felső negyedében, hogy majdnem felsértette az ujjamat, amikor kételkedve végigsimítottam. A négy dugattyú között akadt kétféle gyártmány és kétféle méret is. Itt már kész voltam, mint a mateklecke. És ha ez nem lenne elég, az örvénykamrák is ki voltak nyílva, mint a tubarózsa, centis repedésekkel.

P1160024

Minden világos volt, csak az nem, hogy ez a motor hogyan működött. Hogy mentem vele ötezer kilométert anélkül, hogy az orbitális kartergáz-mennyiségen kívül más jelét adta volna zombi-állapotának? Mi kellett volna ahhoz, hogy tényleg kimúljon?

Határtalan derűm oka az volt, hogy nem is olyan régen már rendesen megszívatott egy repedt motorblokk. Mekkora a valószínűsége, hogy kettőből kétszer belenyúljak egy repedt blokkba? És hogy éppen akkor derüljön ki, amikor tálcán kínálják a cseremotort? Úgy röcsögtünk le Kecskemétre, hogy ha nem nagyon rossz, elhozzuk azt a motort. És csodák csodájára egyáltalán nem volt rossz, békés, lágy hangon nyammogott, mint egy jóllakott napközis, egyenletes kompresszió volt a hengereiben, és egy rövid próbaúton meggyőződtünk arról is, hogy van benne erő. Kartergáza pedig tiszta és elfogadható mennyiségű, vagyis megtaláltuk a Szent Grált, a jó állapotú bontott Sierra-motort.

Nagy lelkesedéssel álltam neki átpakolni az apróságokat, amelyek mások a Peugeot-ba épített XD2-esen. Olajteknő, búvárcső, vezérlésburkolat, vízpumpa, szíjtárcsa, szelepfedél - a motortömbön és a hengerfejen kívül gyakorlatilag minden más. És ha már vettem egy komplett tömítéskészletet, kicseréltem az összes tömítést is, minél kevésbé nedvedzzen. És ha már cseréltem a tömítéseket, megpucoltam mindent, amit leszedtem. Így mentek el napok csupán arra, hogy az elméletben ugyanolyan motor beépítésre kész legyen.

P1160029
Volt mit mosogatni

Nem említettem még a horrort, ami a nyelestengely környékén fogadott. Amikor elkezdtem előkészíteni a váltócserét, persze megmértem minden külső méretet, átnéztem a rudazatot, minden stimmelősnek látszott. Aztán amikor egymás mellett nyújtózkodott a kibontott és az új váltó a műhelypadlón, elkezdtem gondolkodni, hogy hol szoktam szívni az ilyen átalakításoknál. Hát persze, a nyelestengelynél, illetve annak ágyazásánál a főtengely végében.

Gyorsan rá is mértem mindkettőre: 15, illetve 16 milliméter. Na még egyszer, ennyi különbség nem szokott lenni. De a második mérésnél bebizonyosodott, az ötsebességes váltónak egy milliméterrel vastagabb a nyelestengely-végződése. Nézzük a másik oldalt. Amikor bevilágítottam a sötét lyukba, és megláttam a szétszaladt tűgörgőket, már éreztem, hogy ebbe is jól belenyúltam. Megpucoltam a négygangos nyelestengelyét, és kettéállt a fülem: egy gondos mester tapasztalván a méreteltérést, gondolt egy merészet, és flexszel levett egy millimétert a tengely végéből. Ez a göcsörtös felület találkozott az érzékeny tűgörgős csapággyal, nem nehéz elképzelni, mi lett a vége. De mit csináljak én a 16-os tengelyvégemmel?

P1150961
Bátor ember volt, aki ezt leflexelte

Alig pár órába tellett, míg megtaláltam az internet megfelelő bugyrait, amiből kiderült, amit sejtettem: a Sierrának 15-ös nyelestengely-végződése van, innen a 15/21-es tűgörgős csapágy a főtengely végében. Viszont 16/21-es nem létezik, túl kevés a hely, hogy egy még olyan vékonyka tűgörgő elférjen oldalanként 2,5 milliméteren. A 604-eshez pedig, ahonnan az új váltó származik, egészen más méretű golyóscsapágyat hoz a rendszer.

További néhány óra kutatómunka után a gyári Peugeot alkatrészkatalógus elárulta, hogy a benzines 504-esben egy 16/21-es bronzpersely központosítja a váltó behajtótengelyét. Bingó. Csupán annyi volt a baj, hogy ezt a perselyt égen-földön nem lehetett kapni. Létezett utángyártott cikkszáma, hiszen még a J5-ös Peugeot furgonokban is ilyen volt, csak éppen sehol se volt már raktáron.

P1150964
Így néz ki az ép tengely

Miután lefutottam az összes kört, felhívtam az összes általam ismert alkatrészkereskedőt, úgy éreztem magam, mint a tengerész, aki a háborgó tengeren, mély vízben zátonyra futott. Itt az égen-földön fellelhetetlen ötsebességes váltóm, találtam egy jó motort is, és egy nyamvadt bronzperselyen látszik elúszni az egész. Mielőtt elindultam volna az esztergályoshoz, támadt egy bizarr ötletem: ott volt a kezemben a cikkszám, felhívtam hát a Peugeot-t. - Pillanat, nézem, ha nincs a közelben, lehet, hogy 4-5 nap is lesz, mire meghozzák a központi raktárból. Lélegzetemet visszafojtva hallgattam a telefonon átszűrődő billentyűklopfolás hangját. - Bizony, ez csak a központban van, kétezer-valahányszáz forint lesz. - Kell!

P1150988
Eredeti Peugeot-alkatrész, őrület

Sosem hittem volna, hogy egy eredeti Peugeot-alkatrészes zacskóval lepem meg Rozit karácsonyra. A díler hihetetlenül barátságos és közvetlen volt, valahogy így képzelem el egy gyár képviseletét. Egy filléres, huszonvalahány éve nem gyártott alkatrészt is szívesen előtúr az adatbázisból, hiszen azért van, hogy segítsen. Felfokozott kéjérzettel ütöttem be a helyére a perselyt, elé a közben beszerzett porvédő G-gyűrűt.

P1160069
Nagy öröm, amikor a helyére kerül egy sokáig vadászott alkatrész

Na, most úgy fog becsusszanni a tengely a helyére, hogy talán még fel is sikít a motor. A próbadugás zökkenőmentesen megtörtént. Na, akkor toljuk fel egyelőre facéran a kuplungtárcsát is, hogy szépen szétkenje a homeopatikus mennyiségű zsírt a bordástengelyen. Nem megy. Rámérek az átmérőre, közben dereng, hogy ezt mintha már mértem volna. Kívül-belül stimmel. A fogszám is. Akkor miért nem megy fel ez a gyönyörű tárcsa a bordástengelyre?

P1160075
Jó állapotú a tárcsa, kár, hogy nem stimmel

Mert vastagabbak a bordák. Fogtőnél majdnem egy milliméterrel szélesebbek, mint a négysebességes váltónál. Újabb kálváriára indultam. A bordaszélességet természetesen egyik katalógusban sem tüntetik fel, legfeljebb csak az átmérőket meg a fogszámot, az pedig stimmelt. Körbejártam hát az alkatrészáruházakat, és kirendeltem az összes szóba jöhető kuplungtárcsát. Örültek ám a srácok, amikor nekiálltam méricskélni a sublerrel.

A 604-esé majdnem jó volt, csak a tárcsa külső átmérője volt nagyobb. Az 505-öshöz három is volt raktáron az egyik nagykerben, elvileg azonos paraméterekkel. Belenyúltam, az egyik stimmelt. Örömömben kurjongatni tudtam volna, amikor elhoztam álmaim kuplungtárcsáját, amit két hétig vadásztam.

DSC02986
Istenem, micsoda mázli

Innen már kevésbé kacskaringósan vezetett tovább az út. Még a motorszerelő állványon kipróbáltam a Sierra-féle ékszíjelvezetést, mivel ezen a motoron vagy hatféleképpen lehet fűzni a három-négy ékszíjat, típustól és évjárattól függően. Az állványon nagyon mutatós volt, ám a motortérbe beépítve már nem adta ki. Pedig nagyon örültem volna, ha elfért volna a Sierra szervószivattyúja, akkor visszatehettem volna az 504-es gyári szervokormányát, de útban van a kereszttartó gerenda a motor elejénél. Így aztán ugyanazt a konfigurációt tettem fel, amivel az előző motor működött.

A váltókulissza még kicsit furán áll, azon igazítani kell, a kipufogó is ütközik az ötgangos váltó egyik dudorával, de az átalakítások már csak ilyenek - határtalan türelem kell hozzájuk. Azt mindenesetre már kipróbáltam, hogy mit mutat országúti tempónál: ígéretesen alacsony a fordulatszám. Már csak egy kis igazítás, és jó lesz ez.

DSC02997
Innen már nincs akadály

Igazából tudom, hogy a végtelenségig lehet folytatni az ilyen jellegű faragást, csak az a kérdés, hogy előbb áll össze az autó elfogadható állapotra, vagy a buherátor türelme fogy el hamarabb. Most mindenesetre nagyon örülök már annak is, hogy megint egyben van és működik Rozi, még ha messze is vagyok az elfogadható állapottól. Épp ideje is volt, hiszen visszajött a BMW a fényezőtől. Sikerült tökéletesen kitölteni a létrejött vákuumot.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr535913979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2014.04.05. 07:25:20

Fékcsikorgásra nem próbáltad , hogy a betét hátulját bekened egy kis rézpasztával a lapkák alatt? Nekem az mindig bevált...

504Laci 2014.04.05. 07:47:02

Ha szervósítani szeretnél, van egy bontott komplett szervóm. Igaz benzinmotoroson volt, tehát a szivattyú konzol valószínűleg más, de egy megnézést megér.

Sopánka76 2014.04.05. 07:49:30

szuper cikk, tök jól beleképzeltem magamat! :) gratula! csak így tovább!

jozsika1971 2014.04.05. 07:54:28

Csiszold meg a betét sarkait, rögtön elhallgat.

abc078 2014.04.05. 07:59:22

Fékhez próbáld ki ezt:
www.bardiauto.hu/webshop/felszerelesi-cikkek/szerelesi-segedanyagok/fekbetet-zajcsokkento/-MBA30
1000 Ft és sokszor segít, pl: rossz kombinációjú tárcsa, betét választásnál (pl brembo tárcsa, textar betéttel).

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2014.04.05. 08:18:24

király szerelős poszt, már-már Csikós féle szopás faktorral, és jól megírva!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.05. 08:28:56

Úristen,mit lehet ebben az autóban szeretni?
Minek dízel? Úgysem mész vele sokat a ráköltés meg sosem jön vissza,a dízeleket mindig jobban lestrepálják.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.05. 08:30:29

Szerintem ezzel érdemes lenne foglakozni hiába néz ki szarul ami lényeges az jó:www.hasznaltauto.hu/auto/peugeot/504/peugeot_504-6658307

Sixkiller66 2014.04.05. 08:34:01

@abc078: Nem tudom, nálam ez a kombó van fent, már másodszorra és nem csikorog, sivít. (Brembo-Taxtar)

abc078 2014.04.05. 08:45:32

@Sixkiller66: Akkor csak nekem vannak rossz tapasztalataim... Mito-n, 156-on, 159-en, Giulietta-n és még sok mndenen (Opel, Peugeot) probáltam, nem jött be. Továbbá a Brembo tárcsák örökké "hullámosodnak". Ellenben a Textar tárcsa, Mintex betét combo nagyon is bejött. Főleg, hogy a Mintex betét puha és nem eszi meg a tárcsát, egyenletesen kopik.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2014.04.05. 08:58:58

@Gyurma73: de ez is dízel, amit belinkeltél :D

vancello · http://vancello.hu 2014.04.05. 09:03:42

Nagyon tetszett a poszt!
A motorszám intézménye létezik még? Hogyan oldható meg a csere?

Schütii 2014.04.05. 09:13:31

"Na, most úgy fog becsusszanni a tengely a helyére, hogy talán még fel is sikít a motor."

:D

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.05. 09:15:08

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: utána találtam,a kombi forma miatt linkeltem:-)
Azt írják indul

Schütii 2014.04.05. 09:20:25

@Gyurma73: Talán az "agyonüthetetlen" dízel legendája miatt. Ez még repedt blokkal is kimegy a világból. Meg vissza is jön.

mtk001 2014.04.05. 09:25:49

A mindenit ! Nagyon türelmes vagy !
Ez a fékcicergés nekem úgy tűnik, hogy munkahenger/féknyereg rosszabb esetben főfékhenger gond lesz. Saját szívásból mondom.

Stump András 2014.04.05. 09:38:02

@Matenak: @jozsika1971: @abc078: Remek ötletek, a sarokcsiszolás és a rézpaszta már megvolt, de a zajcsökkentőt eddig nem ismertem, kösz.
@504Laci: Kösz a felajánlást, igazából nekem is megvan minden, kivéve a konzolt. Nagyon szűk a hely odalent, a generátor alatt, ezért nem annyira egyszerű a dolog, mint ahogy elsőre gondolná az ember. Egyelőre elnapoltam.

Tizenkettő 2014.04.05. 09:45:48

Szuper írás, benne a francia autók minden szépségével, és bosszantó apróságaival, amit végül mind Bandi is valahogy meg lehet szépen oldani. De mennyivel jobb móka mint egy bogárba becsavarozni a passzentos alkatrészt. Ez megdolgoztatja az ember elméjét is. :)

etyeki futo 2014.04.05. 09:46:25

Na ez nagyon szemét cikk. Kimondottan aljas írás!!!! Miután elolvastam kiballagtam a garázshoz és elkezdtem nézegetni a Citoren 2CV6 club /alias Kacsa autómat....., ami 32 éves, naponta járok vele, egy kicsit itt nyüszög, ott nyikorog, viszont repül, mint egy igaz kacsa madár. Szóval azon gondolkodtam, a motorból csöpög az olaj, nem vészes csak picit idegesítő, a felfüggesztés viccesen nyikorog... ami nem is olyan vicces, ha az ember sokat hallja, és legfőképpen az idei télen rozsda úr sokat haladt előre, amivel szintén kel kezdeni valamit. És az ember az ilyen cikkek után felelőtlenül neki esik a gépnek, és többnyire úgy jár(ok), hogy vasárnap este vakarom a fejem, hogy hétfőn mivel is megyek én dolgozni. Ja és a Kacsa is kék!
Gratula a kocsidhoz, a felújításhoz, és a cikkhez is! Viszont azt fenntartom, hogy az ilyen írások aljasan kedvcsinálóan hatnak..... B-)
T.Cs

Schütii 2014.04.05. 09:46:32

Úgy látszik hogy a blokkot a hengerfejcsavarral repesztették meg.

Mr. Homn 2014.04.05. 10:00:28

Meg kéne nézni a fékbetéteket. Lehet bennük kis kemény szemcse/szemcsék. Volt ilyen nekem is, nem törődtem a csikorgással, egész mély barázdákat vágtak a féktárcsákba.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.04.05. 10:16:01

Valami gyönyörű az a szinterbronz csapágy, ezzel nem lesz bajod egy jó darabig. Mázli volt. :)
A többi hengerben se maradt semmi a hónolásból, vagy csak a repedt volt tükrös?

Csabby 2014.04.05. 10:42:32

Nagyon klassz poszt volt, végre ez is kezd olyan lenni mint a Csikós féle önmarcangolás...:-)) Sok sikert!

Rocko- 2014.04.05. 10:53:27

sírva vígad a magyar! :)
de örülök, hogy csak jól alakult a vége.

Schütii 2014.04.05. 11:00:51

@Gyurma73: Oké, személy szerint én inkább járnék Ladával mint bármilyen hasonló korú dízellel, de a legenda az azért legenda, na. :)

min 2014.04.05. 11:18:53

@vancello: Ha tipusazonos a motor akkor gond nélkül mehet a csere csak ha jól tudom a kpm-nél kell szemrevételeztetni aholl adnak róla papírost amit bemutatva az okmányirodában,kiállítják az új forgalmit.

Kipufogótémában...
Mondjatok légyszi olyan kipufogóst ahol normális munkát végeznek! Ahol a Co gépet nem taknyolásra hanem hegesztésre használják, ismerik a cinksprayt, a lamellás csiszolókorongót és nem derogál a fröcseket lepucolni a kész termékről...Ja és persze normális letompított hangja is lesz a motornak.

kisszili01 2014.04.05. 11:25:56

Könnybe lábadt a szemem amikor megláttam a Sierrat... nekem is volt egy 2.3D ugyanezzel az ölhetetlen motorral... Amíg egyszer szar gázolajat nem tankoltam bele... Onnantól meghalt az adagoló.:( Viszont elment hegyen völgyön át városi 7l országúton 5.5l Imádtam.. kényelmes volt nagy volt...

adidigaga 2014.04.05. 12:21:14

Jó volt ilyenről olvasni , a "jelek szerint" du. nekem is szerelnem kell, pont hangulatba hozott! ;-)

Valóban érdekes a néhány, a kiszerelésre vonatkozó gyári ajánlást fenntartással kezelni - de hogy pont melyiket, az sokszor csak utólag derül ki...

Pl. Alfa Sportwagon33)-nál a Maróti leírása zanzásítva az, hogy hengerfejet leszerelni kiszerelt motornál javasolt (boxer), de célszerszámmal megoldható, hogy ne kelljen kivenni a motrot.
Indul a kiszerelés nélküli hengerfej-levevés leírása lépésenként , kb. a 4-5. lépés : "esetleg szereljük ki a MOTORT!!! :-p

Hát ez nyilvánvaló baromság (félrefordítás?), de pl. amikor a fűtés/szellőzőbox kiszedésnél valahol olvastam, hogy nem elég a motorháztető zárját kiszerelni, még a gumitömítést is le kell venni a tűzfalról - szintén túlzásnak tartottam , pedig de, tényleg a tömítésen múlt a dicsőség :-)
éppen a gumit lekapni egy mozdulat, inkább az volt megdöbbentő, hogy ennyire kicentizték...)

Ádi F. 2014.04.05. 12:57:18

Mit tud egy régi 2.3-as szívódezső menetteljesítmények terén? A 4,1-hez képest a 3,7 megspékelve egy ötösváltóval nem nagy lépcső?

Tizenkettő 2014.04.05. 15:22:12

@Schütii: Nem fújhatták ki belőle az olajat vagy a vizet.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.05. 16:12:02

@Ádi F.: ha egyedül jár üresen akkor bírni fogja,gyorsabb nem lesz ,de 100 nál kevesebbet fog fogyasztani.
A Sierrában 5 sebességes a váltó

Prérifarkasz 2014.04.05. 16:38:34

@Stump András: Mikor jön elő ez a hang, csak ha fékezel, vagy normál menet közben is? Mert a leírásodból nem egyértelmű, és nem mindegy... Melegedni nem melegszik?
Nekem pl fékezéskor nem nyikorog, csak menet közben, de az sem mindig, és melegedni is szokott, de az sem mindig...
@mtk001: Nekem volt már "minden": sok alkatrész cserélve is, ami nem az pedig felújítva - féknyereg, főfékhengerx2, fékcsövek, betét, abs-egység stb (már nem emlékszem) cserélve, amúgy meg minden felújítva... mégis nyikorog és melegszik... :(

Ádi F. 2014.04.05. 17:08:52

@Gyurma73: A 4,1-es difi nagyon rövidke, arra nem vennék mérget, hogy nem lesz gyorsabb, de a 130 tartásához szerintem nem elég ááá ki kéne számolni a vonóerőt...

Schütii 2014.04.05. 17:56:07

@Tizenkettő: Jaja, a folyadék meg nem összenyomható.

wasch 2014.04.05. 18:08:00

Láttam ma a gépsárkányt Csepelen közlekedni.
Nem hiszem, hogy egy ugyanilyen lett volna:)

Oldm4n 2014.04.05. 18:10:13

Minden tiszteletem ezért a mazochizmusért. o.O Nem semmi! Elnézve a "tragacsot" igen, határozottan VOLT IDŐ, amikor a franciák még tudtak autót építeni! A fékcsikorgást nem ritkán okozza az úszó ágyazású féknyereg. Berohad, akadozik, nem tudja visszaengedni rendesen a betétet, ezért az cicereg, nyikorog, csikorog. Nekem az előző Mondeom csinálta. Nem szaroztam, egy-az-egybe cseréltem egy jó állapotú bontottra, Meyle tárcsára Meyle betéttel. Mindjárt elmúlt ez a kellemetlen meylepetés. (Ez de rossz volt!) Mondjuk az is igaz, hogy aki ennyit sz*pik egy nyelestengely-csapággyal, talán megnézi a féknyereg tengelyeit is. De azért ez is egy ötlet, nem?
A fékzajcsillapító lap nekem is új. Egyszer majd kipróbálom, ha lesz ilyen bajom. :)

theman 2014.04.05. 18:24:30

Remélem, hogy a kipuffogó ami a képen látszódik az csak egy illusztráció,nem így néz ki egy mester munkája.(sajnos sejtem)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.05. 18:41:23

@Ádi F.: a 3,7 sem túl hosszó,pl a régi A Omegénak volt ilyen a sima 2,3 as dízele 5 sebességgel.
Az azért 160 ig fel bírt gyorsulni.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2014.04.05. 19:17:24

jaj, régen de imádtam ezt a kocsit...
elmúlt :)

Marco von Ramius · http://www.fejesphoto.hu 2014.04.05. 20:27:31

Szerencsére a mai traktorozás után olvastam a posztot, így estefelé már nem érzek leküzdhetetlen ingert az öreglány mókolására. Be kellett érnem egy izzócserével. :) (2 évig bírta a Tungram +90-es, de valamiért jobban eszegeti a balt)

@Schütii: Hehe... Volt apósjelöltem a céges Kangoo 1.9D-vel gondolta, hogy még át tud menni egy kiöntött folyón - ~30 cm mély víz - egy kúthoz. (vízmintavétel) Szegény dezsőnek más volt a véleménye, de nyelt egy nagy kortyot. Így 2 hajtókar pályafutása tört derékba...

dpetiba 2014.04.05. 20:36:15

@abc078:
Tök véletlen, de nekem is pont ez a kombó van az autómban :)
Textar tárcsa, Mintex betét és Mintex MBA30 zajcsökkentő lap :) Nem csikorog :)

W_Pooh 2014.04.05. 20:46:26

Bandi! Ehh. Egyszer megnősülsz az asszonyba is te fogod a betétet cserélni :).
Na csak így tovább. :)

abc078 2014.04.05. 21:50:40

@Stump András: A rézpaszta nem erre való, a csiszolgatás meg ér semmit, ha a két anyag nem szereti egymást (betét/tárcsa). Lehet, hogy amit írtam az sem fog segíteni...

Még a képet elnézve én lehet "gyors" szétkapnám a féknyergeket (előtte persze megnézni, hogy porvédőt+munkahengerre tömítést lehet-e hozzá kapni) és jól átnézném/áttakarítanám ez egészet. Nem lehet, hogy a munkahengerek kicsit szorulnak? Tudom azt írtad nem, de ehhez a hanghoz elég csak egy picit...

Ádi F. 2014.04.05. 22:09:20

@Gyurma73: Igaz, érdekes, mert mondjuk ennél a motornál figyelhető meg igazán hogyan raktak a gyártók egyre hosszabb áttételeket ugyanazon motor mögé..., a nagyobb sebesség, csekélyebb fogyasztás, hosszabb élettertam (?) miatt.

Ádi F. 2014.04.05. 22:11:34

@Marco von Ramius: magyarul szegény letüdőzte a pocsolyát :)

pipi és boci (törölt) 2014.04.05. 22:17:14

A múlt héten a Kerepesin elöttem mentél.Akkor épp arra gondoltam,de jó lenne egy irást olvasni az autóról.Erre most itt van.Köszönöm. :-)

Stump András 2014.04.05. 22:23:55

@Make Valamit: Mindegyik henger tükrös volt, elképesztő, hogy ez így egyáltalán beindult.
@Ádi F.: Sosem mértem 0-100-at, saccra 15-20 között lehet. Nagy lépcső az új áttételezés, de most már biztosan állíthatom, hogy sokkal harmonikusabb.
@Prérifarkasz: Menet közben is vinnyog, bizonyos fékerőnél pedig visít. Féknyereg-felújítás lesz a vége, meg esetleg tárcsacsere.
@wasch: Igen, én voltam.
@abc078: Nem szorul, nem melegszik semmi, de úgyis szét fogom szedni.

Tizenkettő 2014.04.05. 22:25:46

@Schütii: Amatőr hiba. De azok után, hogy nem volt benne két egyforma dugattyú. :) Jó ötlet volt az a motorcsere Bandi részéről.

Tizenkettő 2014.04.05. 22:33:21

@Tizenkettő: Remélhetőleg jó is lesz az a bontott motor. Én eddig akárhányat szedtem szét, valami hiba volt mindegyikben. Pedig mind üzemképes vagy annak mondott volt.

Ádi F. 2014.04.05. 22:55:31

@Stump András: Nagy előny, ha nem fájdul meg az ember feje pár óra után a kedvencében.:)

33621 2014.04.05. 23:19:07

@Gyurma73: Hát ez itt van a szomszédban Kismacson a Google szerint!

tailor13 2014.04.05. 23:36:21

@Ádi F.: A 4.1 borzasztó rövid.
Ha 0.8 körüli az új váltó overdrive-os fokozata, és 3.7 az új difi, talán pont élhető fordulaton fogja tudni a 130-at. Bár nem tudom, mekkora az 504 gyári kereke.

Mint mondtam, nekem a 240D alatt van 3.58-as difi, ezzel 125-nél forog a négyes váltóval 4000-et, és nagyon könnyedén viszi a 4.-et 50-től, szerintem elbírna egy 5-ös váltót is gond nélkül.

Ádi F. 2014.04.06. 00:29:47

@tailor13: Volt 5-össel is szerelve :) , eddig én is így számoltam, aztán vettem rá 175 r14-es gyári méretű gumikat és borult így olyan 133 körül forogna 4000-et, csak nem tudom, hogy van-e a motoromban (om615 616-os hfejjel) elég erő ehhez, ez a bibi, igaz a 3.69 és 3.58 között 120 körül olyan 3-4km/h differencia van. Most fogok előtúrni a vonóerővel kapcsolatos irodalmakat, hátha ez segít a dilemmámon, esetleg ne tudsz nyomatékgörbét?

tailor13 2014.04.06. 00:56:27

@Ádi F.: Most nem leltem sehol nyomatékgörbét :(
Rémlik, mintha a Maróti-féle 123-as szerelési könyvben lenne, de nem mernék rá megesküdni.

Schütii 2014.04.06. 08:06:13

@Marco von Ramius: Biztos hogy valalmi dícséretben részesítették a cégnél, mert olyan elszántan próbálta elvégezni a munkáját.

Schütii 2014.04.06. 08:20:36

@Tizenkettő: Amatőr hát. Olyan elszomorító mikor új gazdaként szedi szét az ember az autót és találkozik az előző(k)nek a barbárságaival. Egyszer mondom megnézem a szelephézagokat az E30-ban. Leveszem a szelepdeklit, hopp egy csavarfej néz velem szembe.. Na WTF? Hát akkor már csak megnézem a többit is legalább kézzel. Hopp egy másik meg kb félbetörve kezemben marad. ÓÓ, *$Ł#&@!!!! Két csavar elment borért...
Az idióták összerakták ugyanazzal a csavargarnitúrával ami volt benne előzőleg, persze ki tudja vajon hányszor...
Semmi baj, új henegrfejtömítés meg új csavarok, azzal összerak. És utána nem fogyott sunyi módon a hűtőfolyadék se...

Ádi F. 2014.04.06. 08:28:41

@tailor13: Tényleg, majd benézek oda is, hátha találok valamit.

Schütii 2014.04.06. 08:31:43

@tailor13: Sztem 155x13-as gumi van rajta.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2014.04.06. 09:43:23

Ezt a gányolást ami ebben volt, van szíve annak aki csinálta? :D Szerencsétlen gép...

HardTuri (törölt) 2014.04.06. 10:03:30

irigylem a türelmét meg a hozzáértését.

Tizenkettő 2014.04.06. 10:04:31

@Schütii: Rengeteg barbár van. Sokaknak fingjuk nincs alapvető dolgokról, mint pl a nyúló csavar, vagy nyomatékok, vagy szögrehúzás stbstb.

Tizenkettő 2014.04.06. 12:27:18

@Schütii: A kedvencem a tuningolt féklámpa kapcsoló. Ami kb 2000ft újonnan, de a marhája azért megtákolja.

Schütii 2014.04.06. 15:42:20

@Tizenkettő: Na ezt nagyon a fején a találtad, mert az is valami más kapcsoló volt, odagányolva kötegelővel... Hát így utólag már csak röhögni tudok az egészen. Viszont ha a jó oldalát nézem, akkor tanultam meg sokmindent az emberekről is, a műszaki dolgokon kívül.

BARANY · http://autofilia.blog.hu/tags/w123 2014.04.06. 21:45:11

4-váltó 4.1-es difivel 165SR14 gumi mondjuk feleljen
meg 165/80 r14nek.
A 4-es válto utolsó, 4. fokozata 1:1,tehát fordulatszámok
90 km/h: 3154 f/perc
110 km/h: 3861 f/perc
130 km/h: 4563 f/perc ujujujuj!

Bandi felszereli az ötösváltót, és a 604 difijét
Az 5-os válto utolsó, 5. fokozata 0,84, difi: 3,58
90 km/h: 2317 f/perc
110 km/h: 2832 f/perc
130 km/h: 3347 f/perc

vancello · http://vancello.hu 2014.04.07. 09:05:04

@min: Köszönöm, utánanézek. Jó cikktéma.