Amikor tíz tonna csúszik keresztbe

  2014. február 19. - Sturcz Antal Címkék: drift brutál dakar omg iveco de rooy omg videó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pillanatok a sivatagból
2015-07-09 18:35:47

Ahmed burnuszban térdel a Land Cruiser mellett, a szeleppel babrál. A levegő halk sziszegéssel távozik az

Ahol harmincezerért is parkolhatsz
2015-05-23 14:55:14

A Jumeirah Beach Residence-et nehéz lenne egy magyar helyhez hasonlítani, talán a Váci utca és a füredi Tagore

Azt hiszed, itt elnyomják a nőket?
2015-05-21 10:23:04

A dubaji metró egyértelműen király, pedig a föld alá ritkán bukik csak le. A Red Line inkább amolyan

Itt végzik az elkobzott dubaji luxusautók
2015-05-19 17:46:32

Nem tudom, mi az öt legnépszerűbb Dubajjal kapcsolatos téma, de az itt pihenő magyar modellek után biztos nagyon

Emlékeznek még Jan de Rooyra? Tudják, ő az az őrült, aki a 2000 lóerős, kétmotoros kamionjával még Vatanennek is tudott újat mutatni a Dakaron. Úgy látszik, a vér kötelez, és ahogy 1987-ban az apa, úgy most a fia, Gerard sem veszi el a gázt.

A rajtra kész állapotban közel tíz tonnás dögöt olyan könnyedséggel hajtja keresztbe dombnak felfelé, mintha csak egy békebeli sperrdifis Lada lenne a havas dobogókői szerpentinen. Bár a szabályok már nem engedik, hogy az apja Turbo Twinjéhez hasonló szörnyeteggel álljon rajthoz, azért a videón látható, 2011-ben használt Ivecója sem volt kispályás. A 13 literes sorhat több mint 900 lóerőt tud, de a nyomaték büntet igazán, a 3600 newtonmétert már 1200-as fordulattól megkapja a négy kerék.

Gerard nem csak aszfalton, a sivatagban is érzi a gépet. 2002-ben alig volt huszonkét éves, amikor hatodik helyre hozta be az Ivecót, majd 2012-ben sikerült felállnia a dobogó legtetejére. Gondoljanak bele, akár 160-as tempóval, az elképzelhető legrosszabb utakon, sokszor több métert repülve, egy tíz tonnás tégla elejébe szíjazva. Lehet kritizálni az utóbbi évek versenyeit, de ez akkor is pokoli teljesítmény marad.

És hogy milyen odabentről egy ilyen gép? Mi már tudjuk.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr405815087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emceze 2014.02.19. 17:14:27

Valaki tudja mi az a muzsika a második videóban 2:05-nél? Köszi! :)

wody21 2014.02.19. 18:08:04

Euroringen megnézném mit' menne :D

winyettyu. 2014.02.19. 18:30:34

"de a nyomaték büntet igazán, a 3600 newtonmétert már 1200-as fordulattól megkapja a négy kerék." A kerék tuti, hogy nem annyi nyomatékot kap. A 3600 nm 1200-as fordulatnál azt jelenti, hogy a motor leadott teljesítménye 3600x1200x2pi/60=452.389W=615 LE. A kb. 90 centi átmérőjű kerekeken ezek után vissza lehetne számolni a kerekek jelenlegi fordulatszámbóll, hogy ezt az erőt megfelelő részre osztva, és a hajtáslánc ellenállását figyelembe véve mekkora nyomaték kerül. Komolyan nem hiszem el, hogy ezen az oldalon még mindig a nyomatékon lovagolnak. Egy teherautót sem a nyomaték visz előre, hanem a teljesítmény. Persze a keréken újból keletkezik nyomaték, de ez nem a motor nyomatékától, hanem a teljesítménytől, és a használt áttételtől függ.Az, hogy alacson fordulatszámon van nagy nyomaték, csak azért kell, hogy kisebb legyen a motor ellenállása, és ez által fogyasztása. E mellett az is fontos, hogy a motor teljes fordulatszámán mekkora az átlagos teljesítmény. Gondolok itt arra, hogy ha mondjuk 1200-tól 2500-ig megvan a maximális nyomaték, az jobb, mintha mondjuk csak 1200-tól 1800-ig lenne meg, mert egy dyno-méréskor a TELJESÍTMÉNYgörbe alatti terület kisebb lenne.

F1DO 2014.02.19. 18:49:30

Aszfaltpályán kamion.. Hmm..
Mond valakinek valamit a MAGYAR!!! Kiss Norbert neve?

Ehhez nem kellenek nekünk (egyébként elismert) külföldiek..
Segítek:
www.youtube.com/watch?v=jwfPvCYpLBA

csata ha jó 2014.02.19. 19:00:22

@winyettyu.: Örülünk, hogy ennyire ért hozzá és ingyen osztja azt amiből talán nincs is olyan sok. Mert ha annyira értene hozzá akkor tudná, hogy az erőátviteli brendezéseket - mindet - elsősorban nyomatékra! méretezik. Pontosabban statikusan nyomatékra és csak másodsorban dinamikusan teljesítményre. Ahogy nagyon helyesen kiszámolta a nyomatékból és a fordulatszámból a teljesítményt, akkor azt is tudnia kell, hogy a szóban forgó 615 LE önmagában nem mond semmit. Az ugyanis keletkezhet! 1200 1/min, illetve 12000 1/min fordulaton is és ebből következőleg teljesen más lesz az alkatrészek terhelése. A fordulatszám (dinamika) tekintetében a csapágyak, támok terhelhetősége (tűrése) a meghatározó, de ez általában nem okoz problémát. Sokkal fontosabb a nyomaték (statika), ahol az erőátvivő alkatrészek, tengelyek, fogaskerekek, tárcsák, stb. terhelhetősége a döntő. A tengelyeket stb. ugyanis a nyomaték csavarja el, töri ropiként szét, nem a teljesítmény.

Quattroman 2014.02.19. 19:12:17

Ugyanígy autózott anno egy Volkov nevű orosz fiatalember a Hungaroringi Kamionversenyen sok évvel ezelőtt egy Kamazzal....
a célegyenes végén keresztben fordította el a vasat, mindenki szájtátva figyelte.

C30 2014.02.19. 19:30:45

@winyettyu.: Ez a képlet neked honnan jött? Pl a Golf 7 esetében a 184 lovas dízel produkál 380Nm nyomatékot, míg a 220 lovas benzines csak 350-at. Kissé bonyolultabb ez annál, mit te gondolod....

JMC 2014.02.19. 19:43:47

@C30: Nem, nem az. A pillanatnyi teljesítmény a nyomaték a fordulatszám és 2pi (2x3,14...) szorzata (a 60-as osztó a közös SI mértékegyégre hozás miatt kell). Ha megnézed az általad említett két motor adatait láthatod, hogy a maximális nyomatékhoz és a maximális teljesítményhez két különböző fordulatszám(tartomány) tartozik.

Tippszmix 2014.02.19. 19:59:02

Állat! Még több ilyet! A kommenteken viszont szétakadtam....

Bambano 2014.02.19. 20:25:57

Krasznait (aki nem tudja, utánanéz) megkérdezték egy riportban, hogy mi élete álma. azt válaszolta, hogy egyszer szeretne úgy végigmenni a felesége autójával a körúton, hogy csak max. 3x kiabáljanak neki, hogy tanulj már meg vezetni te <censored>.

2014.02.19. 20:31:29

@Bambano: tekintve hogy nekem még egyszer sem kiabáltak át, (pedig rendszeresen járok arra) lehet tényleg nem ártana megtanulnia forgalomban is vezetni

csodatévő dzsagodar 2014.02.19. 21:03:11

@ProhiOtti: Nekem már átkiabáltak egyszer, hogy levágom a fejed. Ránézésre szép nagy kanbelorusz ember volt. Azóta sem tudom, hogy komolyan gondolta-é?

bürokraták rémálma 2014.02.19. 21:16:26

Jó jó, meg erős. De azért a terepgumi helyett egy rendes pálya slickkel nem biztos hogy így elkeni kanyarban. Nem árt ezt is fegyelembe venni. Valamint versenykamionnál figyelnek a tömegelosztásra, de azért nem túl könnyű kihozni az 50-50 %-ot, ha jelentősen nem térhetnek el a széria építési módtól.
Ami viszont igazán megnehezíti az ilyen gépek kezelését az a jelentős turbo késedelem. Bár biztos próbálnak valami extra megoldást találni rá, de itt súlyos másodpercek is eltelhetnek egy-egy rossz váltás, kuplungolás miatt, mire megint van rendes töltőnyomás.

_Wasp_ 2014.02.19. 21:35:34

a nyomaték vs teljesítmény kérdésében sajnos a kommentelőnek van igaza, nekem is fáj olvasni, amit pár szakíró meg bír említeni néha.

Az autó menetteljesítménye szempontjából édesmindegy, hogy a nyomaték nagy vagy kicsi, a lényeg a leadott teljesítmény (pontosabban a teljesítménygörbe), és a motor tehetetlensége, tehát hogy mennyire könnyen pörög jobban fel.

A menetteljesítmények szempontjából a hajtáslánc méretezése nem igazán értem hogy jön ide, hacsak úgy nem, hogy a nagyobb nyomatékhoz szükségképpen masszívabb (így súlyosabb) alkatrészek kell hogy tartozzanak, ezért romolhat(na) a menetteljesítmény (elsősorban a forgó alkatrészek tehetetlensége miatti rugalmasságcsökkenés miatt, másodsorban a nagyobb cipelt súly miatt)

Ez azért annyira nem bonyolult, persze lehet további szempontokat vizsgálni, de nem határozza meg egy autó vezethetőségét alapjaiban a leadott csúcsnyomaték, sokkal inkább a nyomaték és teljesítmény görbe alakja.

gabel100 2014.02.19. 22:13:19

XDDDDDDDDDD

ajánlott olvasmány: Gépjármű szerkezetek c. könyv (műszaki könyvkiadó)

RWD 2014.02.19. 23:05:37

Az a záró jelenet :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Hurri Kán 2014.02.20. 00:10:53

@Quattroman:
Bizony. Az a célegyenes előtti visszafordító kanyar, esőben. Nyammm :)

Szabványok 2014.02.20. 00:15:52

@winyettyu.: ""de a nyomaték büntet igazán, a 3600 newtonmétert már 1200-as fordulattól megkapja a négy kerék." A kerék tuti, hogy nem annyi nyomatékot kap."
Hanem egyrészt sokkal többet, mert a sebváltó is, a difi is általában fordulatszámot csökkent, tehát nyomatékot növel.
Másrészt a hajtott kerekek együtt kapják, egyre nyilván kevesebb jut.

"A 3600 nm 1200-as fordulatnál azt jelenti, hogy a motor leadott teljesítménye 3600x1200x2pi/60=452.389W=615 LE."
Tökéletesen mindegy, hogy a 615LE-t 1200-s fordulaton 3600Nm nyomatékkal, vagy 12000 fordulaton 360Nm nyomatékkal adja le a motor. A sebességváltó+difi+a kerekek átmérője pontosan ugyanarra a gyorsító erőre alakítja át. (F=P/v)

"Komolyan nem hiszem el, hogy ezen az oldalon még mindig a nyomatékon lovagolnak."
Sajnos az emberek 99%-a nem tudja mi a nyomaték és mi a teljesítmény, mi közöttük az összefüggés. Nem ismerik az energiamegmaradást (pontosabban itt a teljesítménymegmaradást), nem jut eszükbe, hogy a sebességváltó pontosabb elnevezése 'nyomatékváltó', sőt egy hidraulikus kuplung is tud vagy másfélszeres nyomatéknövelést.
Tesztérdés: Van-e különbség a két motor között?
a) 1500-tól 4000-ig 270Nm nyomatéka van, 6200-nál 205LE-t ad le.
b) Már alig alapjára felettől, 1000-től 2700-ig mozdonnyi, 400Nm feletti nyomatéka van és már 4100-s fordulatszámnál eléri a 205LE teljesítményt.

"Egy teherautót sem a nyomaték visz előre, hanem a teljesítmény."
Hogy egészen pontosak legyünk:
Előre a Newton törvénye viszi.
A gyorsításhoz erőre van szükség.
Az erő meg számolható F=P/v-ből, ahol a P a motor pillanatnyi teljesítménye, v a jármű sebessége.
(A veszteségektől, közegellenállástól, most eltekintettem.)

"E mellett az is fontos, hogy a motor teljes fordulatszámán mekkora az átlagos teljesítmény."
Pontosabban az átlagteljesítmény a sebességváltási fordulatszámok között. (Tehát, ha 6000-nél vált fel a sofőr és a következő sebességnél 4000 lesz a fordulatszám, akkor 4000 és 6000 közötti átlagteljesítményből lehet számolni az átlag gyorsító erőt.
Nyilván a legnagyobb gyorsuláshoz ki kell keresni azt a két egymással sebváltófokozatnyi arányban álló fordulatszámot, amik között maximális az átlagteljesítmény.

Szabványok 2014.02.20. 00:22:36

@csata ha jó: "Mert ha annyira értene hozzá akkor tudná, hogy az erőátviteli brendezéseket - mindet - elsősorban nyomatékra! méretezik."
Akkor van igazad, ha a szóban forgó mondatot "de a nyomaték büntet igazán" úgy kell érteni, hogy a főtengelycsapágyakat, kuplungot bünteti igazán.
A sebváltó kimenőtengelyétől már tökéletesen mindegy mi volt a fordulatszám*nyomaték szorzat egyik vagy másik komponense, 1200min-1 és 3600Nm jött egy 13literes motorból, vagy 12000min-1 és 360NM jött egy F-1-s motorból.
A diffinek már mindegy, nem is tud róla.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.02.20. 02:37:52

@Quattroman: az 86 ban volt, Krasznai a mercivel jot ment de az aszok az oroszok voltak. Ki tudja azt elfelejteni??? Akkor meg nem limitaltak 160-ra a vasakat, par kamion tudta a 180-at is...na persze nem a kamaz. Azt nem tudom urban legend volt e hogy az orosz versenyzoknek szoltak a Sovtransavtotol hogy versenyezni fognak, letettek a potkocsit es go...

rapitzsuakoloh 2014.02.20. 02:50:34

""Egy teherautót sem a nyomaték visz előre, hanem a teljesítmény."
Hogy egészen pontosak legyünk:
Előre a Newton törvénye viszi."

Hogy a leg-legpontosabbak legyünk egy teherautót az út és az érintkező kerékfelületek közötti súrlódás viszi előre.

Schütii 2014.02.20. 07:42:53

Most ugyan minek kellett ebbe a nyomatékosdiba belemenni?...
Az a motor amelyik 3600Nm-t tud produkálni lenyűgöz bennünket autóbuzikat. Nagyjából itt ki is merült a dolog "büntető" része. Lehetett volna a 3600Nm-t mai bulváros jellemzéssel akár "durvának" vagy "brutálisnak" is írni, a lényeg hogy az olvasó fantáziáját minél jobban megragadja. És hát sikerült is... Viszont érdekes, hogy a kevés komment jó része is a fizikával foglalkozik nem azzal amiről a poszt szól.

ZON 2014.02.20. 08:20:28

@rapitzsuakoloh: nem is viszi előre. Áll, és a Föld forog el alatta. Velem ne vitatkozzatok fizikálisan.

Hurri Kán 2014.02.20. 09:43:23

@visszakettopadlogaz:
"Azt nem tudom urban legend volt e hogy az orosz versenyzoknek szoltak a Sovtransavtotol hogy versenyezni fognak, letettek a potkocsit es go..."
Az tény, hogy az akkori szabályok szerint a versenykamionoknak elvileg alkalmasnak kellett lenniük pótkocsi vontatására.

Emceze 2014.02.20. 09:51:14

Szóval tudja valaki mi az a muzsika a második videóban 2:05-nél? Köszi! :)

Agyturbina 2014.02.20. 09:52:30

A video csodas es lenyugozo, a fizika zsenik meg bujjanak el messzire:

A motor forgasaert a P= F/A => F=PxA keplet alapjan F ero a felelos, amibol a forgattyus szerkezet eloallitja a forgatonyomatekot, es a fordulatszammal megszorozva(termeszetesen a kello egyutthatokkal) megkapjuk a teljesitmenyt. Ha valaki latott mar teljesitmeny mero padot akkor tudja, Teljesitmeny a nem Lehet merni, csak szamitani, hiszen a nyomatekot merjuk illetve a fordulatszamot. Es a nyomatek hajtja az autot elore, de addig nem beszelunk munkavegzesrol amig nincs elmozdulas az ero iranyaba, ergo forgatonyomatek ebreszti a forgo mozgast ami majd a teljesitmenyhez vezet, jobb ha tudjatok..

protézisesh 2014.02.20. 10:18:57

@Agyturbina: ugy van. A többi csak rizsa. A teljesítmény egy származtatott mértékegység, a myomaték az, ami keletkezik.

Schütii 2014.02.20. 11:12:13

Na ebből nem tudok kimaradni én se.. :)
Az üzemanyag elégetéséből nem nyomaték keletkezik rögtön, hanem erő. Aztán ezt az erőt kell kar(hajtáslánc) segítségével forgatónyomatékká alakítani, mert így tudjuk az erőt továbbítani, az irányát megszabni, illetve a nagyságát széles tartományban változtatni. A forgatónyomatékot viszont a kerekeken újra erővé kell alakítani, hogy a menetellenállásokat, amik összegezve megintcsak erőként lépnek fel, le tudjuk küzdeni. Ez meg akkor lehetséges, ha van súrlódási erő is. Tehát az autó mozgatását alapvetően erők határozzák meg.

Tomato77 2014.02.20. 12:39:27

@C30: Valszeg a 380 Nm nyomatékú dízelmotor kevesebbet forog, mint a 350 Nm-es benzinmotor, ezért nagyobb a legnagyobb teljesítménye a benzinesnek. Teljesítmény = nyomaték * fordulatszám.

Józsi a guminagykeres 2014.02.20. 19:18:57

@Szabványok: a forgósabb lenyomja gyorsulásban a kevésbé forgósat, mivel a maximális nyomatékhoz és a max. teljesítmény közötti fordulatszám tartomány kisebb a nem annyira forgósnál. Konstans körülmények között természetesen.

Quattroman 2014.02.20. 20:31:55

@visszakettopadlogaz:
nem hinném
Volkov féle Kamaz is csak kéttengelyes volt nem három
ez a lecsatolunk és versenyzünk, még az ősidőkben volt mikor illegál versenyeket rendeztek. onnan ered a legenda...
Krasznai csak később jött, kb 2-3 évvel ezután a verseny után mivel a HungaroCamion látva mindhárom versenyzője jó szereplését felkarolta a sportágat.
Krasznai idejében már volt limiter 160 Vmax-ra, és azért szakadt meg a versenyzése mert megbukott az a többi versenyző panasza alapján indított vizsgálaton.
(a KFKI-nál piszkálták meg a fedélzeti komputerét)
a célegyenesekben mindenki tudta a 160as tempót Ő meg elment mellettük

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.21. 21:49:26

@ZON: Na jó, akkor majd én megmondom: Áll valóban, de a Föld a teherautó kerekének forgásától fordul el alatta!Punktum! :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.21. 21:53:37

@Quattroman: Azért az is milyen gyorsasági verseny már, ahol meghatározzák a max sebességet... :-( Röhej...

Hurri Kán 2014.02.22. 10:14:15

@geegee:
"Azért az is milyen gyorsasági verseny már, ahol meghatározzák a max sebességet..."
A biztonság miatt volt erre szükség. Gondolj bele: ezek a vasak úgy gyorsultak, hogy tán a 2., vagy 3. szezonban, mikor itt a Hungaroringen verseny volt, a felvezető autó (Renault Alpine A310) nem tudott előlük ellépni, így egyből a célegyenes végén állt rélre, nem ment a mezőny előtt még egy kört.

Katana750 2014.02.22. 17:25:22

@Hurri Kán: Igaz, igaz én ott voltam. Egyből a fűre kellett menekülnie. Nagyon látványos verseny volt. Csak Bernienek nem tetszett. A motorversenyek se. Döglene már meg!

ColSlade 2014.02.25. 10:44:46

A motor forgatónyomatékával visszük előre az járművet. Ha annyira firtatjuk a "tyúk vagy a tojás?" kérdést, akkor a tüzelőanyag begyulladásából fakadó nyomáskülönbségből származó dugattyú mozgató erőt alakítja a forgattyús mechanizmus forgatónyomatékká.

Tegyük fel, hogy közvetlenül összekapcsoljuk a meghajtott kerékkel a motort. Feltételezzük azt az ideális esetes is, amikor a kerék sugara megegyezik a forgattyús mechanizmus "sugarával".

Ebben az esetben, akkor mozdul el a jármű, ha a dugattyút mozgató erő határesetben egyenlő vagy nagyobb, mint az erő, ami elég a kerék nyugvó súrlódásának legyőzéséhez a másik oldalon. Ha ez megtörténik, addig tudjuk gyorsítani az autót, amíg tart a motor fordulatszám tartománya. Mert logikusan minél gyorsabban - időegység alatt minél többet - forog a kerék, annál nagyobb távolságot teszünk meg időegység alatt.

Lecsengett már ez a poszt, de csak most olvastam végig a kommenteket és úgy éreztem ennyit én is hozzáteszek.