Akár el is égethetném azt a pénzt

  2013. szeptember 16. - papptibi Címkék: átverés selejt autós kiegészítők

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

Azt már megállapítottam az elején, hogy az autós lábpumpa, mint műfaj, szinte teljesen halott. Járkáltam egyik barkácsáruházról a másikra, gyakorlatilag mindenhol ugyanazokat a pár ezer forintos, 12 voltról üzemeltethető kompresszorokat árulták. Nem mintha valamiféle pumparasszista elvek vezetnének, hanem simán arról van szó, hogy nem akarok sok pumpát tartani: egy lábpumpával a biciklit, a motort és végszükség esetén az autó kerekét is felfújom, míg egy elektromos kompresszorral csak a kocsiét. Mellesleg ezen van manométer (nem manómérő, nyomásmérő) is, mert én a bringa kerekét is szeretem adott nyomásértékekre fújni.

Persze ott lennének még a benzinkutak, alternatív megoldásként. Ha esetleg valaki mondana Budapesten egy olyan kutat, ahol az elmúlt tíz évben cserélték a levegőkompresszor csövét, vagy legalább a csatlakozót, az szóljon. Képzeljék, egyszer motorral jártam úgy, hogy annyira vacak volt a cső, hogy rácsatlakoztatva tökre leeresztette a kereket. Azért ez rosszul esett, mert motoron nem olyan könnyen lavíroz el az ember a következő kútig, ha a hátsó tök lapos.

IMG 3644
A Csodapumpa, Amely Sosem Fújt Levegőt

Természetesen ezelőtt is fújtattam a járműveimet, hisz volt lábpumpám. Csak hát tudják, hogy van ez: valaki trombitának nézte és megfújta. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, belenézett a feleségem görkorcsolya-tároló táskájába, egy elvileg nem rossz módúakkal teli lakópark sétálós részén, ahová a lányommal lementek bicajozni. Ehhez kellett a pumpa.

Ez a néhai lábpumpa, mi tagadás, jó volt. Sőt, csodálatos. Csak annyit mondok, Michelin. Mert pumpát is gyártanak, nem csak gumit. Úgy hat éve volt meg, akkoriban úgy ötezer volt az új ára, szemben a barkácsáruházas ezer forintos gagyikkal. Gyorsan rákerestem, ma már nyolcezer újonnan. Ennyiből két és fél elektromos kompresszort vehetnék, ha akarnék. De nem akarok.

De minek költsek el ennyit rá, megint? Megéri az árát, de úgyis csak megfújják.

IMG 3649
Az igényesség, na!

Csakhogy nincs alternatívája. Az ember mindenhol ugyanazt a hulladékot találja, igaz olcsón, de pont egy ilyen után csaptam le a Michelinre, mert fél év után tönkrement. Aztán egyszer Romániában, egy Praktikerben vettem egy 1700 forintnak megfelelő leiért kínált lábpumpát, hátha. Na, ezzel nem kellett fél évet várnom, mert már az elején sem fújt levegőt. Meg úgy általában semmit. Szorgos lábmunkával néha elértem, hogy minden harmadik lenyomásra fújjon egyet, csak hát az előző kettőnél meg orra buktam. Javítani nem lehet, roncsolás nélkül nem szétszedhető. Anyátok.

Most vigyem vissza?!

IMG 3647
Magyarul is ráírták. Pedig ez nem pumpa, csak annak látszik

Végül a Lidl mentette meg a helyzetet, egy kétezer-valahányszáz forintos, kéthengeres (!!!!!) pumpával. Azt, hogy minek két henger, nem tudom, tán hogy több helyet foglaljon, de ha így megy tovább, hamarosan nemcsak sorkettes, de V2-es, netán bokszerpumpák is lesznek.

Hát ez sem egy Michelin, nyöszörög és kicsit nyeklik is, de legalább fújja a levegőt.

IMG 3653
És íme a XXI. század csodája, a kéthengeres pumpa.

Úgy látom, hiába van kapitalizmus nálunk, a szocializmus kezd visszagyűrűzni, nem véletlenül Kína irányából. Alapvetően nem halunk éhen 1700 forintnyi veszteségtől, de ha van a kezemben ennyi pénz, nem szoktam lehúzni a klotyón, begyújtani vele, satöbbi. Úgy látszik, sóher vagyok.

És nem ez az egyetlen példa a közelmúltból. A feleségem akart árnyékolót venni az autó oldalablakára, csak hát mellényúlt, és a hátsó ablakra valót vette meg, ráadásul két példányban. Az ő kocsiján ennél kisebb a hátsó üveg, hát elrakta. Aztán valahogy előkerült, amikor később elmesélte a tévedést, gondoltam, az Avensisre még jó lehet. Kibontom, és a következő négy tapadókorong kerül elő a csomagból:

IMG 3656
Egyenletes minőség

Lehet tippelni, hogy a négyből hány képes öt percnél hosszabb ideig odatapadni bármihez, Super Attak nélkül. Elárulom: egy. Kettő semennyire nem tapad, egy meg tán két percet bír. Így a két csomagból sem jön össze a négy tappancs. Klassz, nem?

Úgy tűnik, nem várták meg, míg megszilárdul a tapadókorongok formája, de lehet, hogy csupán a szállítás során torzultak el ennyire szegények. Végül is, mindegy, a végeredmény ugyanaz.

IMG 3654
Villám Mekvín sosem fog kifakulni az ablakban

Az egészben az az aggasztó, hogy egyre több ilyen cucc jön szembe manapság. Pont elég olcsók ahhoz, hogy ne vigye vissza mindenki őket a boltba, a kereskedők meg tesznek rá. Azért nem mindegy, hogy valami csak rossz minőségű, és hamar elromlik, vagy a fennállása során nincs egy olyan pillanat sem, amelynek során betöltené a funkcióját.

Ugye, milyen szépen írtam körbe azt a szót, hogy átkúrás?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr655516103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shadowbull 2013.09.18. 10:15:57

@n53: jaja, az ebben a vitaban a mindent vivo kartya, a Lola-T :) Csodalkozom hogy meg eddig nem jott elo, pedig ez standard hivatkozasi alap, olyan mint a Biblia. Villanykorte-osszeeskuves, meg a Ki olte meg az elektromos autot :)

Aki ezt a ket filmet megnezi, mindent fog tudni!

becseit 2013.09.18. 10:44:52

@Shadowbull:

Figyelj, leülök és megvárom, amíg elmúlik! :)

Amúgy nincsenek illúzióim, hogy komplett idiótának tartassz, ezzel semmi bajom, hiszen ez ebben a formában egy kölcsönösen egyértelmű megfeleltetés, csak ebben az irányban kicsit más a kommunikáció stílusa.

A turbóval kapcsolatos alap állítást nem én fogalmaztam meg, de egyetértek vele; az általánosan vett nehéz haszongépjárművek turbófeltöltője nagyságrendekkel hosszabb élettartalommal bír, mint a személygépkocsik döntő többségében szereltek.

A feltett kérdéseimre adott mellébeszéléseidet meg már k-ra unom!

Shadowbull 2013.09.18. 11:12:08

@becseit: "Ez nem konteó, ez nem álom, ezt sk. megélem."

A konteo az, amikor elhatarozod, hogy ezek a dolgok azert vannak, hogy teged mint vasarlot megszopassanak, holott teljesen mas oka van.

Az alkatreszek nagyfoku integraltsaga muszaki fejlodes eredmenyei, az pedig hogy nem tudsz minden egyes kis ellenallast meg egyeb kutyut kulon cserelni, mert nem szerelheto az utolso atomig egy alkatresz, hanem modularisan lehet csak cserelni komplett reszegysegeket az nem azert van, hogy te ne tudj otthon szerelni, hanem azert hogy a gyartasi koltsegek minnel alacsonyabbak legyenek. (raadasul gyakran nem is lehetne sehogyse otthon a konyhaasztalon megforrasztani, amit geoek csinaltak a gyarban)

Ezert tudsz venni ma 60e forintert Samsung mosogepet, ami realertekben kabe otodannyiban kerul mint 30 eve egy Hajdu, amihez kepest a Samu urtechnika.

A haztartasi gepeket ugyanugy lehet ma is javitani mint regen, azaz ha elromlik, akkor tetszes szerint ki lehet cserelni a hibas reszegyseget. (bar te biztosan lattal mar olyan kinai hajszaritot, ahol az egesz egybe volt frocsontve, es szet se lehetett szedni, nem vitatom, de ezert nem kell szart venni).

A gond az, hogy a javitas egy adott kor utan egyszeruen gazdasagilag nem eri meg, foleg a nyugati vegeken. Ez sem osszeeskuves, hanem a muszaki fejlodes egyenes kovetkezmenye.

Amikor meg alberletben laktunk, elromlott a kabe 10 eves mosogatogep. A tulaj azt mondta, hogy inkabb vesz egy ujat, mert bar valoszinuleg javithato, azert a penzert amit egy szerelo elker a kiszallasert + javitasert mar ujat kapsz. Ez annak az eredmenye hogy a munkaero baromi draga lett, a gepek meg relative olcsok.

De te az egesz mogott csak azt latod, hogy ellened biztosan osszeeskudtek.

Es akkor csodalkozol, hogy egy ido utan nincs kedve az embernek mindent kulon a szadba ragni.

"az általánosan vett nehéz haszongépjárművek turbófeltöltője nagyságrendekkel hosszabb élettartalommal bír, mint a személygépkocsik döntő többségében szereltek"

Ez minden bizonnyal igy van, az viszont szerintem tok evidens, hogy a szemelyautokat nem akkora elvart elettartamra tervezik, mint a haszonjarmuveket. ez nem kellene hogy meglepjen, mert szerintem ezt az osszefuggest egy altalanos iskolas gyerek is belatja.

Az atlagos futasteljesitmeny szemelyautoknal meg Nemetorszagban is kevesebb mint evi 20e kilometer, ha jol remlik a dizelek mennek kabe 18e kilometert atlagban, a benzinesek joval kevesebbet.

Ha egy turbofeltolto 200e kilometert birna (de nem annyit bir) akkor az egy atlagembernek tobb mint 10 evig tart elerni, de inkabb tobb.

Ha bir 300e kilometert, ami kozelebb all az atlaghoz, akkor az maris 15 ev.

Miert kene ettol tobbre tervezni? 15 eves korban az auto mar jellemzoen a 3.-4. tulajdonosanal van, lehajtva, lepukkanva. Egyaltalan nem relevans.

n53 (törölt) 2013.09.18. 11:26:20

@Shadowbull: A nyomtatonal sem nagyon szoktak erteni, hogy az oldalszamlalo a maradektintat tarolo tank miatt kell, de ettol azt meg ki lehet cserelni, es a szamlalot is lehet nullazni. Itt reszletesen le van irva, hogyan:
www.druckerchannel.de/artikel.php?ID=1091
Egyreszt a legtobb ember az eletben nem nyomtat annyit, hogy eljusson idaig, masreszt aki szerint megeri egy 100 euros nyomtaton egy ilyen munkat elvegeztetni, annak azt tudom mondani: hajra!

BeeKnight86 2013.09.18. 11:42:58

Szoval az autogyartok csak azert integraljak a dolgokat lehetoleg egy helyre, az informaciokat egy helyen megjelenitve, hogy jol kib@sszanak a kovacspistaval, pedig 10ed akkora osszegbol osszerakhatnanak "meg olyan alkatreszekbol, amikben van kraft" egy muszerfalat, csak ronda lenne, es semmit sem tudna, amire a nepnek szuksege van.
Szoval ok onkagukat szivatjak, hogy a nepet szivathassak... 'eljen' az altalanos szavazati jog, meg aki kitalalta...

BeeKnight86 2013.09.18. 11:47:55

@Shadowbull: Akinek ez igy leirva, szajbaragva, leegyszerusitve, elmagyarazva nem eleg, azzal kar foglalkozni, ilyen esetekben en inkabb nekiallok kitepegetni hajszalankent a maradek hajam.

cso zsi 2013.09.18. 13:54:30

@Shadowbull: "Az sem jut az eszukbe hogy errol az egesz tervezett tonkremenetelrol csak konteos blogokban meg hasonlokban lehet olvasni, de meg soha egy mernok sem allt ki a nyilvanossag ele, vagy irta volna meg akarhol hogy igen ennel es ennel a termeknel szandekosan beterveztuk a hibat.

Sot ellenkezoleg, minden szakmabeli elmondja hogy nincs ilyen, ez marhasag."

Elég csak szétszedni egy-két, az elmúlt 5-6 évben gyártott márkás monitort. De az ennyi idős alaplapok esetében is fennáll a probléma.
A hagyományos kivitelű kondenzátorok olyan helyre vannak beépítve, ahol erős hőhatás éri. Az újabb/drágább alaplapokon melldöngetve hirdetik, hogy már strapabíróbb cucc került a régi típus helyett, és/vagy hűtést is kapott.
Monitorok esetében általános elrendezés, hogy a kondik "véletlenül" szomszédai a tranzisztorok hűtőbordájának, vagy a hűtőbordáról felfelé mozgó hő a kondikat éri.

Shadowbull 2013.09.18. 14:08:57

@cso zsi: majd azert kuldj ide egy mernokot, aki azt tervezte, aztan ismerje el hogy a tervezesnel az volt a szempont, hogy biztosan tonkremenjenek a cuccok.

n53 (törölt) 2013.09.18. 14:10:08

@cso zsi: Ennek semmi koze sem az autogyartashoz, sem a tervezett tonkremenetelhez. Baromi nagy az arharc a szamitastechnikai termekek piacan, viszont gyorsan elavulnak. Ezert a gyartok arra torekednek, hogy minel olcsobb legyen a termek, de megsem annyira szar, hogy ne birja ki azt az eletciklust, amit egy atlagfelhasznalonal ki kell birnia (meg gari is van a vilagon, ugye). Nem mindig sikerul, de ez minosegbiztositasi problema, sokszor a beszallitok szimplan atverik a gyartot es megszunnek.
Lehet persze alapbol Nichicon, Vishay meg Panasonic kondikat is rakni bele, pontosan emiatt dragabbak a markas cuccok.

becseit 2013.09.18. 14:13:05

@Shadowbull:
I. nem hiszek én semmilyen ellenem irányuló összeesküvésben, csak konstatálom az elmúlt pár év változásait

II. Nem "konyhaasztalon forrasztok", igaz nincs beültető gépem sem.

III. Samsung hűtőszekrény elektronikát láttál már? Műanyag habbal kiöntött "fekete doboz" vezetékekkel. Véletlenül sem javítható, csak egyben cserélhető.

IV. Persze, vannak olyan fejlett nyugat európai országok, ahol nem is javíttatnak semmit, mert egyszerűbb -és főleg sokkal olcsóbb addig használni, amíg üzembiztos, vagy szét nem esik és azonnal kidobni -a személyautókat is.
Te valószínűleg ebbe a világba születtél bele, így nem hiszed, hogy lehet másképp is.

V. Nálunk a munkabér kontra gép ár állításod nem feltétlenül állja meg a helyét, de cserébe bőven el vagyunk látva Mekk-mester szintű szerelőkkel.

VI. "nem akkora elvart elettartamra tervezik, mint a haszonjarmuveket" Ezek szerint mégis meg tudják tervezni a várható élettartamat? Mai piaci áron, kevesebb, mint 100000Ft felárért "teherautó élettartalomra" tervezett/anyaghasználattal készített turbóval lehetne rendelni a személygépkocsikat? Mégis, ugyanennyi pénzért az Ipod dokkoló a rendelhető extra?

VII. Jellemzően ma Mo-on nem a német életszínvonal valósul meg. Ezért -szerintem- a 10 éves autókkal nálunk még nagyon is számolni kell. Ezt a társadalmi réteget érinti a 10(-15) évben meghúzott "nem reveláns" élettartam. És nem csak a gépkocsiknál.

VIII. A jellemzően 7-15 éves második+ gazdás gépkocsi tulajdonosoknál így jogosan merülhet fel az a gondolat, hogy az általad vázolt (nem tervezett elavulás)10 (15) éves ciklusú piaci modell nem éppen nekik lett kitalálva.

Ennek a felfogásához egyébként nem feltétlenül mérnöknek kell lenni, hanem némi realitás- és szociális érzékkel kell rendelkezni.

A válaszokat a kérdéseimre -nagyjából- megkaptam.
Mondhatnám, hogy elégedett is vagyok, de nem teszem.

n53 (törölt) 2013.09.18. 14:14:00

en.m.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

"Many well-known motherboard companies have unknowingly assembled and sold boards with faulty capacitors sourced from other manufacturers."

Akkor ennyit a szandekossagrol.

becseit 2013.09.18. 14:20:42

@BeeKnight86: Sajnálattal konstallálom, hogy nem sikerült maradéktalanul felfognod a mondanivalómat.

Remélem a politikai pártok programjaival kapcsolatban nem lesznek ilyen problémáid és utólag nem fogad bánni kire ikszeltél!

becseit 2013.09.18. 14:22:15

@n53: A NYÁK tervezésnek mi köze van az árharchoz?

n53 (törölt) 2013.09.18. 14:28:25

@becseit: Ez hogy jon ide? Remelem nem arulok el nagy titkot azzal, hogy a kondenzatorokbol kulonbozo hoterhelest kibiro valtozatok vannak, viszont nem rakosgathatod oket akarhova.
Megint olyasmirol szeretnel vitatkozni, amirol lovesed sincs?

becseit 2013.09.18. 14:38:05

@n53: Kedves n53! Józan paraszt ésszel megáldott ember -ha csak egy mód van rá- a legminőségibb 105°C-os elektrolit kondenzátort sem rakja közvetlenül egy intenzív hőforrás mellé.

Mert valami miatt hőtorlódás jöhet létre.
Mert anyaghibás lehet a kondenzátor.
Mert van esze.
Mert az iskolában a hátsó padból is hallotta, hogy ezt így illik.

Shadowbull 2013.09.18. 14:48:56

@Shadowbull: "Ezek szerint mégis meg tudják tervezni a várható élettartamat?"

Lathatoan egy kurva szot sem ertettel meg abbol, amit eddig ebben a vitaban leirtam.

"némi realitás- és szociális érzékkel kell rendelkezni. "

Nyilvan ez egy muszaki jellegu vitaban fontos szempont.

becseit 2013.09.18. 15:01:03

@Shadowbull: Dehogynem:

A gépkocsi turbót [x] km-re tervezik, a teherautó turbót meg 5[x] km-re.

Műszaki jellegű vita: az a társadalmi csoport veszi észre azt, hogy a mostanában gyártott műszaki termékek közel sem annyira tartósak, mint -például- 15 évvel ezelőtt, akiknek -itt a lényeg- NEM TELIK ÚJ MEGVÁSÁRLÁSÁRA. (tudom, szerinted az ilyenek járjanak gyalog)

Ezek a termékek -egy általad is leírt- pillanatnyilag revelánsnak tartott életciklusra vannak tervezve. Ami most -ismét idézlek-: 10 (-15) év.

Ez ennek a társadalmi csoportnak tervezett elavulás, hiszen egy -ismét idézlek- meghatározott -várható erkölcsi elavuláshoz igazított- elhasználódásra vannak tervezve.

Shadowbull 2013.09.18. 15:08:13

@becseit: erosen csurod-csavarod a dolgokat, hogy valami olyasmi jojjon ki belole, amit latni szeretlen, de nem igazan sikerul.

Nincs semmifele tervezett elavulas abban, ha van egy elvart minimalis elettartam, ugyanis az tervezett elavulas elvart maximalis elettartamot jelent. Ket teljesen kulonbozo dolog, es kozuk sincs egymashoz. de ezt is elmondtam mar tucatszor.

Annak a tarsadalmi retegnek az elvarasai, akiknek nem telik uj megvasarlasara sajnos irrelevansak. A gyartok az ugyfeleiknek terveznek, azoknak akik megveszik az uj autokat a szalonbol, nem pedig az ugyfeleik ugyfeleinek az ugyfeleinek.

becseit 2013.09.18. 15:13:53

@Shadowbull:

OK!

Nem tervezett elavulás, hanem "Irreleváns elvárás".

Nekem így is jó.

Csak légy szíves, ezt hangoztasd máshol is; 'Ha csak annyi pénzetek van, amennyi, inkább vegyetek új Daciat, mint ugyanennyiért egy tizenéves -tudod mit.' :)

cso zsi 2013.09.18. 15:20:00

@n53: Értem én, csak azt nem, hogy a monitorok esetében miért nem lehet a panelt 90 fokkal elforgatott alkatrészbeültetéssel tervezni, gyártani?

n53 (törölt) 2013.09.18. 18:56:30

@cso zsi: Konkretan mit szeretnel elforgatni?

becseit 2013.09.18. 20:01:19

@cso zsi: Az egyik leghatékonyabb (főleg költséghatékony) egyenáramú zavarszűrés a mai napig az áteresztőtranzisztoros feszültségszabályozás.

De itt a transzisztoron átfolyik a nafta, ezért melegszik is. A régi tudatlan barlangban lakó mérnökök az ilyen erősen melegedő cuccokat -felhasználási céltól függően- olyan helyre tervezték, hogy a készülék házában -passzív légáramlással- ideálisan egyenletes hőmérséklet legyen. Az eszkimóknak alulra tették, és csak olyan szellőzést vágtak rá, hogy fűtse a cucc belét. A busmanoknak meg a cucc felső, nagyon jól szellőző részéhez, hogy a meleg egyből kimenjen, ezzel a légáramoltatással egyúttal a passzív belső szellőzést is megvalósítva.

Nos, a te kérdésedre válaszolva neked bizonyára Svéd, Norvég, vagy Szibériai piacra szánt monitoraid vannak, amiben ügyelnek arra, nehogy "megfagyjanak" a kondenzátorok. Arra gondolni sem merek, hogy monitor hamisítás áldozata lettél, vagy .... -le sem merem írni. :)

Amúgy meg viccet félretéve, itt egy kis szakirodalom, már ha ilyen szépen érdeklődtél:

193.6.189.120/letoltes/HG0MAT/K%E9sz%FCl%E9k%E9p%EDt%E9s.doc

cso zsi 2013.09.18. 21:11:08

@n53: @becseit: Gondolom, láttatok már belülről ilyesmit, azért a szakértelem.
Ha mégsem, akkor jól tessenek figyelni: www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=02uLSu1Jj5M#t=64

Itt a kályhák kifejezetten alulról fűtik a kondikat:
www.youtube.com/watch?v=jtwhCBpsx24&feature=player_detailpage#t=205

Szoros emberfogás: www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LOffI7lrKM0#t=23

becseit 2013.09.19. 00:06:52

@cso zsi: Lenin elvtárs mondta -ha jól emlékszem- csak az eredmény szàmít, nem az odavezető út.

Az említett termékek teljes megcsúfolásai a villamosmérnöki szakmának - ezelőtt 10 évvel.
Ma haladó szellemű technológiának hívják, hiszen átlagosan 0.5€ megtakarítás érhető el vele, mintha a régi szemlélet szerint készültek volna.
Manapság ugyanez folyik a gyártás minden szintjén és kategóriájában, valamint úgy látszik, ez csak a hozzám hasonló hátulkullogóknak nem tetszik.

Ezek az elektronikai ipari **arcsimbókok sok esetben még viszonylag könnyen és olcsón korrigálhatóak, de a gépgyártásban már sokszor fel kell tenni mind a két kezet.

Shadowbull 2013.09.19. 07:01:11

@becseit: en nem vagyok villamosmernok, nem tervezek ilyesmit, nem vagyok ebben az iparban benne, nem tudok hozzaszolni erdemben, hogy miert van igy.

Viszont teljesen biztos vagyok benne, hogy nem azert hogy neked lehetoleg minnel hamarabb elromoljon. Sanszos amit irtal, hogy gyartani igy olcsobb. Az viszont egy nagyon eros erv.

becseit 2013.09.19. 07:18:35

@Shadowbull:
-Gyártani olcsóbb, hiszen termékenként megspórolnak legalább 70-80mm vezető réteget és a -szabadon hagyandó- pár cm2 nyomtatott áramköri lapot.

-Az idő haladtával minőségibb alkatrészek elérhetősége lehetővé teszi a szokványos tervezési tradíciók felrúgását, hiszen ezek a kondenzátorok már kibírják a garanciális időt ilyen, számukra abszolút kedvezőtlen körülmények között is.

-Ha ezeket az áramköröket az oldscool rendszerben terveznék, akkor az -ezen áramköri rész- várható élettartama négyzetes arányban növekedne. (0.5€ megtakarításért cserébe)

-Más kérdés az, hogy az LCD panel és annak háttérvilágítása bírná-e követni tápegység és meghajtó áramkör élettartamát, de saját tapasztalatok alapján, jó közelítéssel még 2-3 tápegység javítás után is vígan működnek. Igaz, nem full HD-ben, -a hidegkatódos háttérvilágítás miatt- már fakó fehér színekkel.
A LED-es háttérvilágítás bevezetésével ez a probléma már fokozottan fókuszpontba kerülhet.

becseit 2013.09.19. 07:47:33

@cso zsi: Ez a kondenzátoros dolog nem merül ki a kályha mellé történő beépítésnél.

Kicsit bonyolult egyszerűen megfogalmazni, ezért egy kommersz példával ecsetelem:

Az ideális, nagyon nagy teljesítményű és elsősorban teljesítményre(hangnyomásra) kihegyezett autóhifik teljesítmény részének milyen lenne az ideális felépítése:
Extrém kis belső ellenállású akkumulátor - akku mellett egy 12V - ±50-150V DC-DC konverter - tápkábelek- a hangszóró doboza mögé szerelt jó minőségű D-A konverterrel egybeépített D osztályú teljesítményerősítő - hangszóró.

Ehelyett -többnyire- a következő : akksi - tápkábelek - kondenzátor- egybeépített DC-DC konverter és analóg teljesítményerősítő - hangszóró

Nos, a második esetben a farad nagyságrendű kapacitással rendelkező kondenzátorokra azért van szükség, mert "gyenge a tápellátás" az erősítőnek. Gondolom az világos, hogy ugyanakkora teljesítmény eléréséhez kisebb feszültségen nagyobb áramokat kell áthajkurászni. Innentől a többi megy magától. Vastag tápkábelek (nagy áramoknál a testet is illik kábelen vinni) kontra kondenzátor. Ahol -jelentősen egyszerűsítve- a tápkábelek funkcióját behelyettesítheted az általános tápegység funkcióba.

Szóval, nagyon sok esetben -a fenti analógiára hajazva- inkább egy "számmal kisebb" tápegységet terveznek egy nagyobb kapacitású kondenzátorral, ami kompenzálja a pillanatnyi szusz kiesést, minthogy az összes üzemállapotot fixen árammal ellátó tápot alkalmazzanak.

Ami egyébként teljesen indokolt lehet, de már sokszor átestek a ló másik oldalára.

n53 (törölt) 2013.09.19. 08:54:10

@cso zsi: Az elso videodon ocska szar "Elite" markaju kondik lathatoak - mintha ezt magyaraztam volna idaig. Ezek akkor is felpuposodnak idovel, ha nem futi oket semmi. A ho onmagaban nem gond, nagyon keves olyan konstrukcio van, ahol a hotorlodas a legjobb kondikat is megfozi.
A kondikat nem rakosgathatod akarhova, es a PCB alapteruletenek is minimalisnak kell lennie, szoval ez nem ugy mukodik, hogy eltologatom oket ahogy kedvem tartja. A hazat persze lehet ugy kialakitani, meg a hutobordakat ugy pozicionalni, hogy tudjon tavozni a ho, de hat istenem, nem a legolcsobb szart kell megvenni.

n53 (törölt) 2013.09.19. 09:11:15

@cso zsi: Egyebkent neked nem tunt fel, hogy ezeken a videokon a legocskabb hulladekokat (Compaq, Acer, Hanns-G) szedik szet?

Rocko- 2013.09.19. 09:13:35

@becseit: kérdezném, hogy miért LCD tévékről beszélgettek? hiszen az emberek tartós terméket akarnak venni (mondod, mondjátok), így még mindig a fekete-fehér Orion tévét nézik.

becseit 2013.09.19. 09:19:22

@Rocko-: Mert már megvolt a digitális átállás.

Vazze!

n53 (törölt) 2013.09.19. 09:23:43

@Rocko-: Letezik tartos LCD, ugy hivjak, hogy Sony (vagy Panasonic). Lehet persze fillerekert Technika markaju hulladekot venni a Tescoban, aztan amikor 1-2 ev mulva beszarik, osszeeskuveselmeleteket gyartani az interneten a tervezett avultatasrol.

n53 (törölt) 2013.09.19. 09:27:21

@becseit: Tevedes, barmelyik SCART csatlakozos kepcsoves analog TV-n tudsz digitalis adast nezni egy set-top boxszal, ezt a 20 eves Trinitronom is tudja. Tehat, miert is nem a jo oreg megbizhato kepcsoves TV-n nezed az adast?

becseit 2013.09.19. 09:39:57

@n53: :))) Nem semmi csávó vagy...

Szóval, elárulom, nálam még Trinitronon megy a tévézés, igaz a KV-LS, KV-FX szériákból. Sajnos nem keresek olyan jól, hogy az F1-en kívül legyen időm a TV előtt ülni -az más kérdés, hogy úgy gondolom, nem is igazán kötne le.

A fekete-fehér Orion televízión (Olyanom nincs, de Videoton van 2 is, egy fadobozos, meg egy kempingezős kicsi. Sőt, egy Junoszt is katona koromból) tudomásom szerint még nincs (DIN-es) kompozit video bemenet és igen, nem barkácsolok rá utólag :))))

Rocko- 2013.09.19. 09:41:11

@n53: arra akartam kisarkítani a dolgot, hogy érdekes dolog a kettősmérce.
egyik oldalról hadakoznak, hogy neki nem kell új, fúj, fúj, az az ördögtől való, a másikról pedig kiderül, hogy csak kell nekik.
a különbség a kettő közti árfekvés.

n53 (törölt) 2013.09.19. 09:45:31

@becseit: Akkor meg minek lovagolsz az LCDk allitolagos hibain? Teged nem erint a problema.
Vagy egyszeruen arrol van szo, hogy penz hijan elmeleteket gyartasz arra, hogy a haromszor annyit fogyaszto, ket taviranyitos (set-top), alacsony felbontasu, fel kobmeteres es 30 kilos dinoszaurusz miert volt jobb valasztas egy modern TV-nel?

becseit 2013.09.19. 10:02:30

@n53: Igaz, televíziózás szempontjából nem érint. Igaz, szerintem az én tévémben tíz év alatt sincs annyi üzemóra, mint a tiédben egy év után. Egyébként hidd el, már akkor az LCD technológiából írtam a szakdolgozatomat, amikor még csak szemből volt látható kép rajtuk.

A második összetett mondatodban leírt gondolatod a saját véleményed, én ilyet nem mondtam.

A képminőség és használati élmény javulásával járó egyértelmű és robbanásszerű minőség emelkedést nem kritizáltam egy másodpercig sem.

Itt arról beszélgetünk, amit te -sajnos- nem értesz.

becseit 2013.09.19. 10:19:44

@Rocko-: Te sem érted; nem az új nem kell; a szar nem kell.

Shadowbull 2013.09.19. 10:33:07

@becseit: hat akkor ne vegyel szart. Pont ezt mondjuk :)

becseit 2013.09.19. 10:43:14

@Shadowbull: Vicces egy gyerek vagy, szó se róla, de te még azt sem érted, amit mondtok:

Ti nem azt mondjátok, hogy ne vegyek szart, hanem azt, hogy az ún. tervezett elavulás nem létezik és hogy az a többéves tendencia, ami az ún. javíthatóság/műszaki tartósság irányában tapasztalható a tartós fogyasztási cikkek irányában; a fejlődés egyedüli kulcsa.

Shadowbull 2013.09.19. 10:51:07

@becseit: "Ti nem azt mondjátok, hogy ne vegyek szart"

De. Ugyanis a hamar szethullas a szarok tulajdonsaga. Normalis berendezesek nem hullanak szet. ( ez persze nem azt jelenti hogy SOHA nem hibasodik meg beloluk, de igen. CSak az arany alacsony)

"ún. tervezett elavulás nem létezik "

Nem hat.

"az a többéves tendencia, ami az ún. javíthatóság/műszaki tartósság irányában tapasztalható a tartós fogyasztási cikkek irányában; a fejlődés egyedüli kulcsa"

Nem, ettol azert komplexebben fejtettuk ki, raadasul azt allitjuk, hogy a tartossag nem romlott, sot. A javithatosag egy teljesen mas tortenet.

Shadowbull 2013.09.19. 10:56:03

@becseit: Egyebkent meg ird mar le legyszives a sajat tapasztalataidat a temaban, pontokba szedve, peldakkal, hogy mikor is tapasztaltad meg szemelyesen ezt a szornyu vilagot, amikor is minden muszaki cikk szethullik a garancia lejarta utan, mondjuk igy:

1. X berendes, Y gyartotol, ekkor es ekkor vasarolva, ennyi ido utan ment tonkre.

es igy tovabb. nyilvan van legalabb 3-4 eros peldad.

Mert nekem sajna nincs. Nalam eleg jol tartanak a muszaki dolgok, kiveve nehany gagyi cuccot, de ott azzal szamoltam is.

eros kivetel az autom, az minden evben produkal valamit, de az meg egyszeruen minosegi kerdes, nem tervezesi, es mivel hasznaltan, olcson vettem, az eloelete nem 100%ban atombiztos, igy ez sem meglepo.

becseit 2013.09.19. 11:02:00

@Shadowbull: A garanciális idő alatti/közvetlenül utáni meghibásodás a szarok tulajdonsága -az én értékrendszerem szerint. Ezt pedig bőven rá lehet húzni bármelyik mai ún. prémium márkára. (nem az egyedi esetekről beszélek)

A tervezett elavulást hagyjuk.

Mit fejtettél ki komplexebben? Minek? A téma szemszögéből -itt- van értelme bonyolítani? Nem ez a végkövetkeztetés?

A javíthatóság kérdését hogyan tudod sebészetileg leválasztani a tervezett elavulás / várható életciklus fogalmáról?

becseit 2013.09.19. 11:10:26

@Shadowbull: Nem tudok ilyen statisztikát eléd rakni, csupán nap, mint nap találkozom olyan elektronikai és mechanikai megoldásokkal, amikhez csak pár euro centet tettek volna hozzá, lényegesen tartósabb lehetett volna.

A saját cuccaim nekem is tartják magukat, mert minőséget próbálok vásárolni. Cserébe vigyázok is rájuk - ami miatt általában szintén hülyének néznek. (például egy napi téma a -szintén- fűkasza tulajdonos környezetem nyíltan, kivételesen marhának tart, mert minden használat után elmosom az FS500-at)

Shadowbull 2013.09.19. 11:20:01

@becseit: " Ezt pedig bőven rá lehet húzni bármelyik mai ún. prémium márkára."

Ugyan. Ez pusztan egy feltetelezes a reszedrol, amit semmifele adattal, statisztikaval sot meg sajat tapasztalattal sem tudsz alatamasztani.

"A javíthatóság kérdését hogyan tudod sebészetileg leválasztani a tervezett elavulás / várható életciklus fogalmáról? "

A tervezett elavulashoz a javithatosagnak semmi koze. Raadasul elmondtam azt is, hogy a javithatosag elso korben gazdasagi racionalitas altal vezerelt kerdes.

"nap, mint nap találkozom olyan elektronikai és mechanikai megoldásokkal, amikhez csak pár euro centet tettek volna hozzá, lényegesen tartósabb lehetett volna"

De ha nem tudsz statisztikat mutatni, akkor megis mirol beszelsz? Honnan tudod hogy mondjuk egymillio legyartott darabbol mennyi romlik el es mikor? Mert lattal egy haztartasigep-bontot, es ott bolcselkedtel hogy hat ha ezt igy avgy ugy csinaltak volna akkor mennyivel jobb lett volna? Holott amugy fogalmad sincs mit miert csinaltak ugy ahogy?

"A saját cuccaim nekem is tartják magukat, mert minőséget próbálok vásárolni."

No, akkor megis hogy van ez? Minden szar, de nalad megiscsak minden mukodik?

2108face 2013.09.19. 11:40:05

Én is vettem tescos lábpumpát, kb. 2x tudtam használni.
A taposástól egyszercsak a dugattyú rúdja szétfeszítette a henger testét. :D+

becseit 2013.09.19. 11:42:50

@Shadowbull: Legalább - két úton lehet ilyen információhoz jutni:
-Hoznak javítani
-Alaposan utánanézel, nehogy mellé nyúlj

Emiatt -lehetőség szerint- nem szoktam vásárolni olyan tartós fogyasztási terméket, amivel kapcsolatban nincs legalább 1-2 év fogyasztói tapasztalat. Az eleve rossz konstrukciókat "szívják be" azok, akiknek van erre pénzük/szabadidejük.

Tartós fogyasztási cikknél, garanciális idő utáni fődarab meghibásodás esetén, annak csere nélküli gazdaságos javíthatósága szerinted mennyire gazdasági és mennyire márkához kapcsolódó erkölcsi kérdés?

Mert látom - abban igazad van, hogy csak a piac trilliomod részével van kapcsolatom.

Nem járok -és nem is tudok róla, hogy lenne- háztartási gép bontóba. Ez egy elég durva beszólás volt. Mert te egy német prémium? gyártónál dolgozol, azt hiszed, az egész világ úgy működik ahogy ott?

Általános dologról beszélek -ahol természetesen vannak kivételek. Nem gondolod, hogy a vasárlás előtti többnapos -akár hetes- válogatás szükségessége elég gyalázatos dolog a piacra nézve, főleg úgy, hogy nagyon sokszor még így is bőven kompromisszumokat kell hozni.

n53 (törölt) 2013.09.19. 12:36:02

@becseit: "Nem gondolod, hogy a vasárlás előtti többnapos -akár hetes- válogatás szükségessége elég gyalázatos dolog a piacra nézve"

Tenyleg, mekkora szemetseg, hogy vasarlas elott tajekozodni kell! A cipofuzodet ne kossek be helyetted masok?

becseit 2013.09.19. 12:42:56

@n53: Te már megint benéztél valamit, akikre gondolsz, azok a futballistáink lesznek!

Szerintem a vásárlásnak nem arról kellene szólnia, hogy azt nézegesd előtte; a többi -hozzád hasonló szerencsétlen- tapasztalatai alapján melyik termékkel fognak a legkevésbé átkúrni.

n53 (törölt) 2013.09.19. 13:00:44

@becseit: Szoval eljutottunk odaig, hogy tervezett avultatas nincs, csak szar minoseg. Az is kiderult, hogy normalis minoseget tovabbra is kapni, ha megfizeted. Ezek utan az a problema, hogy tajekozodni kell vasarlas elott?
Geza, pontosan erre valo (lenne) az internet, nem arra, hogy konteokat terjesszel rajta. Ha nincs 10 perced elolvasni nehany ertekelest es tudatos vasarloi dontest hozni, akkor sajnos nem a gyartok hulyek, hanem te.

becseit 2013.09.19. 13:30:01

@n53: Igazán kiléphetnél már végre a forgóajtóból!

Soha nem állítottam azt, hogy nincs tervezett elavulás. Sőt, az általánosan vett -általam*- silánynak tartott minőséget csak és kizárólag ennek a számlájára írom.

Nem Géza vagyok, hanem Dezső.

*Nem vagyunk egyformák, ugyanez számodra lehet kiváló minősítésű is. De egyúttal felhívnám a mélyen tisztelt figyelmedet, hogy a kimagasló felhasználói élmény nem feltétlenül hoz magával tartósságot és fordítva , valamint a két dolog nem ekvivalens egymással.

Hogy ezt biztosan megértsd, két valószínűtlen szélsőséget említve: legyen egy egy éves garis és a 372-ik napon el is romló 4k 3D televíziód, meg egy örök életű hagyományos, 100Hz sarkított képcsöves.
Vásárlói értékítélet szempontjából kinek mit fog jelenteni megelégedettség szempontjából?
Végül ismét felhívnám a figyelmedet; minden vevőnek más a fontos.

becseit 2013.09.19. 18:55:31

@Rocko-: @n53: @Shadowbull:

Most ébredtem fel, ha még erre a cikkre is osztottátok az eszet, akkor ugyan mit is várhat az ember....

www.origo.hu/itthon/20121130-ne-javitsd-dobd-el-a-tervezett-elavulas-a-gyakorlatban.html

Végül egy -számodra- szakmai kérdés -ami mindig is izgatott- Shadowbull:

Milyen -mással gazdaságosan nem helyettesíthető*- előnyök indokolták a kéttömegű lendkerekek használatát a járműiparban?

*Azért a lehetséges helyettesítési technikákat is írd már le, mert biztosan vannak ilyenek (több is) -gondolom nem esik nehezedre; végső soron, magasan képzett autóipari mérnök vagy.

Kérlek, ne vacillálj sokat a szöveg szakmaiságának színvonalán, a legjobbat hozd ki magadból. Van egy -szintén magasan képzett- gépészmérnök öcsém, aki csuklóból lefordítja azt, amit esetleg nem érthetek belőle, vagy rögtön meglátja azt, ha valaki nem ért ahhoz, amit leírt. :)

n53, Rocko, ti is hozzátehetitek a magatokét, mert az önbizalom mögött biztos tudást sejtek. (Egy kicsit azért fogalmazzátok át, mert a Google rögtön megmutatja, honnan másoltok - az idegen nyelvű oldalakat is)

Rocko- 2013.09.19. 19:05:09

@becseit: minek tépjem, tépjük a szánkat, ha úgyse vagy hajlandó megérteni?

becseit 2013.09.19. 20:35:07

@Rocko-: Szerintem meg egyszerűen nem értesz hozzá. Ha ezt írtad volna, néznélek valakinek.

Még két -lehetőleg felnőtt férfihez méltó, tisztességes- választ várok.

Shadowbull 2013.09.20. 07:03:17

@becseit: na mi van baszki vizsgaztatni akarsz?

LOL.

A "magasan kepzett" gepeszmernok ocsedet kerdezd mar meg errol a tervezett avultatas dologrol, erdekelne hogy mit fog neked mondani. Az hogy az egyetemen mit tanitanak azt mar kitargyaltuk.

A fent beidezett cikk tipikus pelda arra, amikor bolcseszkislanyok nekiallnak muszaki temaban okoskodni.

becseit 2013.09.20. 09:29:08

@Shadowbull:

Kíváncsi vagyok, hogyan sikerült abszolválni a felvételi eljárást, ha még azt az nyilvánvaló összefüggést sem sikerült meglátnod, hogy nem -csak- egy bölcsészkislány nyilatkozott a cikkben, hanem különböző embereket szólaltatott meg a kérdésben pro és kontra.

Másrészt ne terelj, légy szíves, hanem válaszolj a kérdésre!

Egy fixen egymáshoz rögzített motor forgattyúsház-nyomatékváltó együttesben, amely egy egységként rezgéscsillapító elemekkel van rögzítve egy segédkerethez, amely segédkeret szintén rezgéscsillapító elemekkel van rögzítve az önhordó karosszériához milyen rezgések átadását gátolja meg a kocsiszekrény felé, a kéttömegű lendkerék?

Nem csak arról van szó, hogy a kurva nagy teljesítményhajhászásban már olyan kivitelű -és tömegű- forgattyúsházakat, nyomatékváltó házat és hajtásláncot kellett építeni, mint egy -hasonló teljesítményosztályú- kisteherautóban. Egy csoportos vízgereblyézés alkalmával felvetette valaki, hogy ez így nem fasza, mert nehezek a verdák, mag nagyon fogy az alumínium is, valamit *aszni kéne ezzel.

Több hét gittrágás után kitaláltátok, hogy a csúcskarftból úgy nem tudtok visszavenni, hogy a paraszt ezt ne vegye észre, ezért kitaláltátok a kéttömegű lendkereket, ami a motorok pillanatnyi dinamikus nyomatékcsúcsait kisimítja és így kevesebb/olcsóbb anyagból, kisebb csúcsnyomatékra méretezett forgattyúsházat, nyomatékváltó házat, stb. tudtok gyártani. A parasztoknak meg bemagyarázzátok, hogy ez milyen ki*aszott jó nekik.

Ne gyere már nekem azzal, hogy egy mai fingláda autóba is kéttömegű lendkerék kell, mert ez érezhető javulást okoz benne!

becseit 2013.09.20. 09:58:23

@Shadowbull: Nem vizsgáztatni akarlak -ehhez egyrészt semmi közöm, másrészt nem érdekel- egy számomra nehezen felfogható létjogosultságú eszköz valódi bevezetési igényére lennék kíváncsi. Az újságíróknak leadott hasbaakasztós szöveget ismerem. Azt is tudom, hogy a nyomatékváltó tengelyére nagyságrendekkel kisebb vibrációnak nevezett /dinamikus nyomaték terhelés jut. (gondolom nem sugárirányban üt a forgattyús tengely) De mi a jó ebből a felhasználónak?

A kéttömegű lendkerék alkalmazása olcsóbb gyártást eredményez, mint a nélküle járulékosan felhasználandó alumínum, acél, fém-gumi és ezek megmunkálásának költsége?

Ami a szkeptikusságomat okozza; -sokadjára- itt konkrétan csak hülyézésből bizonyítottál.

Shadowbull 2013.09.20. 10:00:01

@becseit: kulonbozo emberek szolaltatott meg a bolcseszkislany, akiknek lovesuk sincs a termekfejlesztes modjarol, celjairol.

Jellemzoen szereloket kerdeztek, de nekik a kaptafanal kene maradni, nem nyilatkozgatni olyanrol, amirol fogalmuk sincs.

Egy ember volt, akinek talan van nemi fogalma az egeszrol, a BME-rol. A lenyeges mondatai pedig hangsulytalanul a cikk vegere kerultek, pedig totalisan cafoljak a cikk egesz koncepciojat:

" Az olcsóbb anyagokat - amelyek törvényszerűen gyorsabban tönkremennek, mint a legjobb minőségűek - szerinte főként anyagi szempontok indokolják, vagyis a gyártók mindig olcsóbb és olcsóbb megoldásokra törekednek, hogy versenyt tudjanak tartani. A kicserélhetetlen alkatrészek mögött a gyártás során az összeszerelés megkönnyítésének az igénye is állhat - mondta. A kicsavarhatatlan csavarok pedig sokszor éppen azért olyanok, hogy az otthoni, nem feltétlenül szakszerű buherálást ne tegyék lehetővé."

Persze ez a tema ettol ezerszer osszetetteb, es nyilvan a BMEs faszinak sincs teljes ralatasa az ipari gyakorlatra, de o legalabb nem beszelt hulyeseget.

Shadowbull 2013.09.20. 10:02:28

@becseit: Kettostomegu temaban visszakerdeznek, mert lathatoan megint szarra kivansz varat epiteni: miert nincs a hagyomanyos automatakkal szerelt autokban ZMS?

becseit 2013.09.20. 10:51:24

@Shadowbull:

Mert bolygóműves sebességváltóknál általában hidropneumatikus tengelykapcsolókat alkalmaznak.

becseit 2013.09.20. 10:58:13

@Shadowbull: "A kicsavarhatatlan csavarok pedig sokszor éppen azért olyanok, hogy az otthoni, nem feltétlenül szakszerű buherálást ne tegyék lehetővé."

A minőségi cuccokon nincsenek "kicsavarhatatlan" csavarok.

A gagyikra is azért teszik az ilyen csavarokat, mert ha a paraszt hiba esetén szét tudná szedni őket otthon, menten tökön szúrná magát attól amit ott látna.

Shadowbull 2013.09.20. 11:05:57

@becseit: nyomon vagyunk. akkor talan megsem az a fajta rezgescsillapitas lenne a fo feladat, amire te gondolsz.

A belsoegesu motorok sajatossaga, hogy az egesi folyamatok lefutasa miatt a fotengelyre nem egyenletesen erkezik a nyomatek, hanem egyenetlenul. Elrendezestol, hengerszamtol, gyujtasi sorrendtol fuggoen ez kisebb-nagyobb forgasi egyenetlenseget okoz a fotengelyen, aminek a kovetkezmenyekeppen az egesz hajtaslancban vegig lengesek, rezgesek keletkeznek terhelestol, fordulatszamtol, egyeb motordinamikai jellemzoktol fuggoen. Mivel a komplett hajtaslanc egy nagyon bonyolult rendszer ilyen szempontbol, tulajdonkeppen megjosolhatatlan hogy ezek az egyenetlensegek milyen hatassal jarnanak ha nem csillapitanank oket. Az egyik lehetseges hatas az is amit te irtal: zavaro hangok, brummogas, zugas, kerepeles, ami atadodik a karosszerianak attol fuggetlenul is, hogy milyen csillapitast alkalmazol, masreszt olyan jellegu lengesek is fellephetnek, amik mechanikailag karositjak a fotengelyt, a csapagyazast, vagy a valto tengelyeit, fogaskerekeit. A mechanikai karosodas lehet kulonfele merteku kopas, de akar tores is.

A kettostomegu lendkerek ezeket a lengeseket eliminalja a hajtaslancbol. A lengesek eliminalasanak nincs alternativaja. A mechanikai megerosites, vastagabb fotengely, szelesebb csapagyazas, erosebb fogaskerekek egyreszt nem mindig segitenek, masreszt akar kontraproduktivak is lehetnek.

A lengesek nem azert vannak a hajtaslancban, mert a konstruktorok bunos modon legyengitettek az alkatreszeket, es a ZMS sem azert van mert at akarjak baszni a vasarlot.

A gondolatmeneted tokeletesen felrement. Megint szep pelda arra, amikor az ember tenyleges informaciok nelkul, prekoncepciora alapozva vazol fel altala velt tenyallasokat.

n53 (törölt) 2013.09.20. 11:07:05

@becseit: Nem az volt a kerdes, hogy mit hasznalnak, hanem hogy miert van kulonbseg. Segitsek ertelmezni a kerdest esetleg? :)

becseit 2013.09.20. 11:24:48

@Shadowbull: A választ köszönöm! Tényleg!

Tehát, ha jól értelmezem, a hengerek számának csökkenése (két munkaütem közötti nagyobb forgattyústengely elfordulás ), illetve az egy hengerre jutó -már alacsony fordulaton is jelentkező- megnövekedett fajlagos teljesítmény miatt kellett a lendkerék?

Ezt régebben jobban tudták tervezni, nem volt ekkora a fajlagos literteljesítmény, vagy akkor -és most- is tapasztalati úton határozták ezt meg. Ha az utolsó tényező igen, akkor ez a termék egy motor fejlesztési költségét is jelentősen csökkenti, mert ilyesmivel nem kell szarozni?

Ha például kétütemű Diesel motorokat használnának, akkor -csak ebből a szempontból- lehetne jobb a helyzet?

becseit 2013.09.20. 11:31:17

@Shadowbull: Egy régebbi pl.: M-es BMW-ben, S-klasse Daimlerben, Bentley-ben, Rolls-ban, vagy egyéb kivételesen nagy literteljesítményű motoroknál hogyan oldották meg ezt a problémát kettőstömegű lendkerék nélkül-szinte hibátlanul?

Nem kötekedni akarok, csak még mindig nem értem.
Nem a most-ot, hanem a múltat.

becseit 2013.09.20. 11:34:33

@n53: Őszintén sajnálom, hogy a hidropneumatikus tengelykapcsolók működésének tulajdonságait nem fejtettem ki!

becseit 2013.09.20. 11:41:08

@Shadowbull: Vagy így egy elfogadható határmezsgyére terelgetve a károsnak minősített rezgéseket -keletkezés és tűrés szempontjából- ; szinte bármelyik repertoárban szereplő, -a megadott tűréshatáron belül tervezett- motort, nyomatékváltót és hajtásláncot csuklóból össze tudjátok szerelni egymással mindenféle jelentősebb járulékos költség nélkül.

Ha netán rosszul, vagy érthetetlenül fogalmaztam volna, a moduláris gépkocsi építést támogató technológiára gondolok.

n53 (törölt) 2013.09.20. 12:10:38

@becseit: Nem a kupplung mukodesi elvevel van a gond, hanem hogy teljesen hulye vagy a temahoz, es azt hiszed, hogy a ZMS altal csillapitani hivatott lengesek *kivulrol* jonnek:

"Egy fixen egymáshoz rögzített motor forgattyúsház-nyomatékváltó együttesben, amely egy egységként rezgéscsillapító elemekkel van rögzítve egy segédkerethez, amely segédkeret szintén rezgéscsillapító elemekkel van rögzítve az önhordó karosszériához milyen rezgések átadását gátolja meg a kocsiszekrény felé, a kéttömegű lendkerék?"

Eleve okorsegeket kerdezel, geza.
Aztan amikor ez kiderul, eloldalazol valamerre. Es most kernek egy focistas hasonlatot, vagy valami hasonlo irrelevans hulyeseget :)

becseit 2013.09.20. 13:33:02

@n53: Kedves, n53! A hivatalos, sajtó által terjesztett anyagban az van írva, hogy a hajtásból származó káros rezgéseket csökkenti a prémium vasúti kocsik futásához hasonló szintre. Amire természetesen igény van, mert a gumiabroncs és szélzaj már olyan szinten csökkentve van, hogy ez kifejezetten zavarná az elvtársakat.
Erre tettem fel azt a naív kérdést, hogy mi a *aszomat csillapít a kettős tömegű lendkerék az utas felé, -már ha az egész kóceráj mechanikusan egybe van építve és a segédalváz közbeiktatásával legalább két passzív, vagy aktív rezgéscsillapító "réteggel" kapcsolódik a gépkocsi karosszériához. Érted, az utolsó mondatban ott az irány. Igaz, nem vektorosan, de a kedvedért kiegészítem;

motor ---> karosszéria

Már mondtam, hogy nem Géza, hanem Dezső!

Kérlek, legközelebb mások ökörségét lehetőleg ne a saját értetlenségeddel igazold!

becseit 2013.09.20. 13:39:16

@Shadowbull: Vagy a n az 53-ikon sebességes nyomatékváltók a régebbi technikákhoz képest csökkentett fajlagos fokozat/köbcentije már nem csipázza a dinamikus fogatónyomaték erőket? Ha meg már úgyis megvan a technológia, akkor a beugró modellekben is felére lehet "préselni" az 5-6 sebességes váltókat?

becseit 2013.09.20. 13:45:24

@n53: Abban igazad van, hogy konkréten nem emeltem ki, hogy arra gondolok, hogy az említett kettős tömegű lendkerék az egyik (motor) oldaláról érkező rezgéseket csillapítja, a másik (..,...,...,karosszéria) oldala felé.

Azt azért feltételeztem rólad, hogy a kettős tömegű lendkerékre rezgéscsillapító elemként, nem automatikusan mint "végpontra" -pl.: tőkesúly- tekintesz.

becseit 2013.09.20. 13:54:40

@n53: Amúgy te is a BMW-nél dolgozol?

n53 (törölt) 2013.09.20. 13:54:54

@becseit: Mar megint forditva ulsz a lovon. Honnan veszed, hogy a regi motorok megegyeznek a mai DI motorokkal? Honnan veszed, hogy tokeletesen megoldottak a problemat? Elkepzelted?

becseit 2013.09.20. 14:02:00

@n53: Hát, azok a gépek is mentek, nem volt rángatás, csörgés, kattogás, sőt nem is estek szét maguktól sem alapjáraton, sem 5400-on.

Mást mondok, némelyik ma is megy :))

Kedves n53!

Vázold már fel légy szíves egy, vagy két összetett mondatban, hogy a kettős tömegű lendkerék előtti motorok főtengelyéről levett dinamikus forgatónyomaték változások miben tértek el jelentősen a kettős tömegű lendkerekek utáni motorok hasonló paraméterétől. Például két 300Nm nyomatékú diesel és két darab 200Nm nyomatékú benzines között? (2db összehasonlítás legalább tíz éves és vadonat új motorok között, tüzelőanyag szerinti bontásban)

Segítséged, előre is köszönöm!

Shadowbull 2013.09.20. 14:17:54

@becseit: "Tehát, ha jól értelmezem, a hengerek számának csökkenése (két munkaütem közötti nagyobb forgattyústengely elfordulás ), illetve az egy hengerre jutó -már alacsony fordulaton is jelentkező- megnövekedett fajlagos teljesítmény miatt kellett a lendkerék? "

Nem. Forgasi egyenetlenseg minden dugattyus motornal fellep, a mukodesi elvbol adodoan, legyen az 3-4-6-8-10 hengeres. (Persze most lehet hogy egy V12-es 180 fokos V-motorban pont nincsennek ilyenek, mert kiegyenlitodik a dolog, ennyire azert nem vagyok benne a temaban).

Ilyen egyenetlensegek regen is voltak, es azokat egyreszt a motor elejere szerelt lengescsillapito tarcsaval (forditsa le valaki: Torsionsschwingungsdämpfer) masreszt a lendkerekkel probaltak kiegyenliteni. Ilyen TSD a mai motorokon is van, elol a szijhajtasba integralva. Regen ezzel a kettovel probaltak a karos lengeseket/rezgeseket eliminalni, tobb kevesebb sikerrel. Persze ha pont belenyultak a tutiba, akkor a konstrukcio hosszu eletu es komfortos volt, ha nem talaltak bele, akkor bizony adott uzemallapotokban vibralt, razott, zugott, a csapagyak jobban koptak vagy akar egy ido utan eltort ez-az. Ez anno egyaltalan nem volt szokatlan.
Ezeket a lengeseket annak idejen szamolni csak kezdetleges modszerekkel tudtak, es proba-szerencse alapon alakitottak ki a TSD-t es a lendkereket. Vagy ha tort a fotengely, akkor megerositettek, szoval igy jatszottak.

De a muszaki fejlodessel egyutt jaro fordulatszam ill. fajlagos teljesitmenynovekedes ezt a kaput bezarta, ezek a mechanikai lehetosegek ki lettek meritve.

Ha jol emlekszem valamikor a 80-as evek kozepe tajan jelent meg a ZMS mint szabadalom, de kikerestem neked egy konkret autot amiben mar volt: E34 524 td, 1988-bol. Azt mar ZMS-szel epitettek. Ez azert nem tegnap volt, valami oruletes 115 loerot hoztak ki abbol a motorbol... Mai szemmel harmatgyenge gep volt, de mar ott is elonyokkel jart a ZMS alkalmazasa.

ZMS-t elhagyni ma nagy valoszinuseggel nem tudnank sehogyan sem. De ertelme sem lenne sok.

becseit 2013.09.20. 14:27:33

@Shadowbull: Köszönöm a választ!

A hidrodinamikus tengelykapcsolót hagyományos tengelykapcsolóval (hajtás teljes megszakításához) kombinálva (tudomásom szerint van ilyen) milyen, a kettőstömegű lendkerékkel szembeni hátrányokkal járna?

Shadowbull 2013.09.20. 14:31:42

@becseit: nem tudok ilyenrol, es elso blikkre nem is igazan tudom ertelmezni. Hol lattal konkretan ilyet?

Shadowbull 2013.09.20. 14:33:35

Disclaimer: szeretnem hangsulyozni, hogy ehhez a ZMS-TSD-motorlengesek temahoz nem ertek, csak annyit tudok ami az evek alatt itt-ott ramragadt. Ugyhogy ha van benne valami szakmai hulyeseg, akkor ne essen nekem, aki ezt jobban vagja.

becseit 2013.09.20. 14:42:52

@Shadowbull: Tehát -jó közelítéssel és elnagyolva- egy szerencsésen eltalált régebbi motor lendkerekénél mért dinamikus nyomatékváltozás akár hasonló paraméterekkel bírhat, mint egy mai, kevésbé szerencsés konstrukciójún, kettős tömegű lendkerékkel.

De egy jó konstrukciójú motor, kettős tömegű lendkerékkel verhetetlen.

Ezért árulnak/árulhatnak -csak- bizonyos motortípusokhoz -a gyári kettős tömegű lendkerék helyett- hagyományos lendkereket is?

Shadowbull 2013.09.20. 14:49:08

@becseit: a valasz az hogy nem tudom. Szerintem nem, a konstrukciobol fakadoan azt mondanam hogy nagysagrendi kulonbsegek vannak. de ez lehet hogy nem igy van.

Szerintem gyarilag ZMS-es autohoz nem arulnak gyari hagyomanyos lendkereket. Ezek szerintem mind utangyartottak, es arra a piaci igenyre epulnek, hogy a zms ha tonkremegy akkor marha draga cserelni.

en biztos nem alakittatnam at hagyomanyosra, a motor kozeli es latvanyos halala lebegne a szemem elott.

becseit 2013.09.20. 15:01:26

@Shadowbull: Azért gondolom ezt, mert ültem már olyan autóban, ahol nem tudtam eldönteni, hogy jár-e a motor, vagy nem, (alapjáraton) és abban még biztosan nem volt kettős tömegű lendkerék.

becseit 2013.09.20. 15:03:05

@Shadowbull: Persze, alapjáraton, üresben nincs csillapítandó rezgés, de elindulva és lassan haladva sem változott a képlet számomra érzékelhetően.

Shadowbull 2013.09.20. 15:06:19

@becseit: nem vagyok biztos benne, de szerintem ez a kupplung nem a motor es a nyomatekvalto kozott van, ahol lenne befolyasa a lengesekre, es szemely szerint ertelmet nem latom, hanem a nyomatekvalto es a valtomechanika kozott. Az viszont a hagyomanyos overdrive kupplung es nincs befolyasa a lengesekre, mert azt elotte a nyomatekvalto eliminalta, es csak a fix fokozatban valo haladaskor fellepo slip-et befolyasolna.

Ez ma mar minden automatavaltoban van.

becseit 2013.09.20. 17:46:28

@Shadowbull: Először is, őszintén örülök annk, hogy végre sikerül normális hangnemben kommunikálnunk. Semmi másért, csak a becsület kedvéért.

A linkelt ábra Zinner György: Gépjárművek erőátviteli berendezései című könyvéből való, ahol is ezt írja hozzá:

"...hagyományos mechanikus sebességváltók alkalmazása esetén, a hidrodinamikus tengelykapcsoló turbina tengelyét, egy hagyományos egytárcsás kiegészítő súrlódó kapcsolóval kötik össze, ahogy ez az ábrán látható. A hidrodinamikus tengelykapcsoló turbina gyűrűje és a kiegészítő száraz egy-tárcsás tengelykapcsoló kapcsoló háza egy anyagból van megmunkálva.
Indításkor a száraz egytárcsás tengelykapcsoló zárt állapotban, alaphelyzetben van. A szivattyú fordulatszámának emelkedésével a turbinára jutó nyomaték megnövekszik, a gépkocsi simán, rángatástól mentesen elindul. A hagyományos
mechanikus sebességváltó alkalmazása esetén, a sebességváltáshoz a gyors szét,illetve összekapcsolást a mechanikus, száraz egytárcsás kiegészítő tengelykapcsoló
biztosítja....."

Gondolom, ebben az esetben is érvényesül a hidrosztatikus tengelykapcsoló "áldásos" hatása.

becseit 2013.09.20. 18:11:24

Torsionsschwingungsdämpfer = torziós lengéscsillapító

www.lezo.hu/szerkezettan/hajtas/motor/szerkezet/forgattyustengely/forgattyustengely.html

@shadowbull:

Mivel tud többet a kettős tömegű lendkerék a gumirugós súrlódó tárcsás torziós lengéscsillapítóval ellátott tengely-kapcsoló tárcsánál?

Shadowbull 2013.09.20. 18:14:39

@becseit: nem lattam meg ilyen megoldast utcai autoban. Tudsz ra peldat mondani?

becseit 2013.09.20. 18:22:55

A Bohner-Gscheile-Leyer-Pichler-Saier-Schmidt-Siegmayer-Zwickel: Fachkunde Kraftfahrzeugtechnik könyvében a forgattyústengely kiegyensúlyozásáról azt írja, hogy kiegyenlítőtengelyekkel,a forgattyústengelyen elhelyezett ellensúlyokkal, forgattyúkarok egyenletes elosztásával és gondos kiegyensúlyozással (4 hengeres motorból) bármikor egy 6 hengeres soros motor járáskultúráját tudják varázsolni. (90-es évek eleje)
Amitől nem tudom, hogy mit kell tovább reszelni. (mondjuk a Watrburg és Trabant motorokról nem volt szó)

Shadowbull 2013.09.20. 18:25:13

@becseit: Ezt nem tudtam teljesen dekodolni: "gumirugós súrlódó tárcsás torziós lengéscsillapítóval ellátott tengely-kapcsoló tárcsánál"

Shadowbull 2013.09.20. 18:27:35

@becseit: ketlem. Raadasul a jaraskultura az egy dolog, a forgasi egyenetlenseg meg egy masik.

A sorhatosnak is vannak torzios lengesei...

De mondom, en ebben a temaban ennyire nem vagyok benne. Milyen melyre akarsz meg leasni ? :)

becseit 2013.09.20. 18:34:10

@Shadowbull: Vasúti járművek itt nem játszanak, úgyhogy nem.

becseit 2013.09.20. 18:35:28

@Shadowbull: Rosszul fogalmaztam, a forgattyú tengely torziós lengéseiről volt szó.

z_24 2013.09.20. 19:25:04

függetlenül a rossz minőségű termékek témájától: biciklipumpa? az állós fajták elég masszívak, és olcsóbbak, mint a michelin

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.21. 10:29:15

Izé, nem értem a problémát.Én felfújom a focilabdát, kosárlabdát de még a bringát is a sima prosztó elektromos pumpával is, egész jól és könnyen.Pedig nagy darab marha vagyok, nem elég félig fújni a gumikat alám.Meg vettem még egy kézit is, ha épp akármi is előfordul.Na és?Nehéz tárolni egy lakásban?Ne már.A michelin pumpát meg nem kell elölhagyni, felfújom, oszt bezárom valahová.Ha más nem, a kocsiba.
Persze lehet, hogy velem van a baj... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.21. 10:33:28

De több mint tény, hogy egyre több szemét minőségű cucc ömlik ránk egyre több helyről, ezt elismerem.Például rádiós egerekkel küzdök, már vagy a hatodikat használom, mert mindegyik szar valamiért.Akadozik, vagy nem jó a drivere, vagy nem kattint, gördít rendesen, mindezt legalább jó drágán.Már a márkásnak mondott termékekben sem lehet megbízni.Kib@...tt egy világ van.Régen ami drága volt, az jó is volt.Manapság ha drága valami, akkor csak az biztos hogy a kereskedő, gyártó stb pofáján vastagabb a bőr.

ikke i drift 2013.09.23. 20:21:23

@geegee: jóvammá, engem tényleg de igazán nem zavar, ha itt vagy máshol PuMpának nevezed :)
süti beállítások módosítása