Bélapó és az Opel

  2013. február 09. - prokee Címkék: trabant sztori opel szerviz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Úgy olvass, ahogy vezetsz!
2015-01-24 17:43:36

A hétvégén felszántotta a netet a Totalcar híre, miszerint a VW gyártásba veszi az új Trabantot. Pedig a

Ha nem érted a féltengelycsuklót, vagy a differenciálművet...
2014-11-22 14:15:51

...akkor most fogod. Ez a féltengelycsukló: forrás:  educationalgifs.com A differenciálművet pedig egy

A dolgok körbeérnek - a hazakerült Trabant szép története
2014-10-29 17:49:14

Említettem már, hogy nyáron Németországba, Freitalba költöztünk. Van tennivaló bőven a költözéssel

Rendszámokkal játszanak a gyerekek
2014-10-20 14:51:02

Úgy kezdődött, hogy valami hülye véletlen folytán minden alkalommal, amikor egy lelkét kilehelt autómat

Nem túl régen meséltem az Olvasóknak filléres marhaságaim egy részéről, és már akkor is említettem a Magyar Kisipar Szégyene kategóriában induló, fordított Trabant-jellel öntött kerékkupakot.

A napokban Muczán Gábor klubelnök is valami hasonlóval jelentkezett, megosztotta ezt a remek jótállási jegyet:

jotallasi.jpg

Egyértelmű, hogy a fordított logó nem csupán a kisiparosok kiváltsága volt, hiszen a Nagy Merkur is nyomdahibás borítóval osztotta a jótállási jegyeket.

 

Nekem meg eszembe jutott erről a harmadik, a tájékozatlan kisember logófordítása.

Amikor másodikos voltam a középiskolában, Csepelen, a szikratávíró épületébe költözött a HKS Mobil nevű, akkor nyitó (azóta egyébként megszűnt) Opel-kereskedő szalonja, a tanműhelybe pedig a szerviz. Nagy dolog volt ez akkoriban, a kereskedő műgyantázta a padlót, kifestette a műhelyeket, lézeres futómű-állító padot hozott, és az addigi Zaporozsec-Lada-Zuk szentháromság helyett végre láthattunk (és szerelhettünk!) Igazi Nyugati Autót is.

Persze ehhez azért az iskolánknak ki kellett tenni magáért. A tantermekben is festettek, takarítottak, volt némi parkosítás is talán. Aztán amikor a GM akkori magyarországi (közép-európai? osztrák? ki tudja, hová tartoztunk mi akkor...) műszaki osztálya jött átvenni a műhelyt, kitalálta az iskolaigazgató, hogy a kapu felé néző üres falsíkra felfestik az Opel-emblémát, hogy lássék a jó szándék, meg a barátságos hozzáállás.

Ki is vágatták valami dekorossal a sablont, olyan 8x8 méteres méretben. Odaadta a diri a gondnoknak, Bélapónak, aki felszögezte, és ecsettel átfestette. Sárga falra szürkével, ez volt akkor az Opel színe.

Talán kitaláljátok, hogy Bélapó nem ismerte az Opel logóját, Trabant-jelet viszont látott már. Így fordítva került fel a logó a falra. Még az is feltűnt neki, hogy a barom dekoros kiment a körből, meg nagyon sarkosra vágta az "S"-betűt, így Bélapó messze zengően, cifrán káromkodott a büdös nagy létra tetején, és közben kézzel korrigált.

opel_logo.jpg

Amikor megjött a General Motors küldöttsége, egy nyolcméteres Trabant-embléma fogadta őket a bejárattal szemben.

Nem volt ott sokáig, délután Bélapó a már ismert létrán, kicsit halkabban káromkodva teddy-hengerezte le egyszínű sárgára a falat.

A logót egyébként pár héttel később anatómiailag korrekt formájában pótolták, de a suliban még sokáig emlegettük a pár órát élt Trabant márkaszervizt.

trabant.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr315068219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiltott Lally 2013.02.09. 12:39:17

Volt Trabim és ezért kérdem röstelkedve:Mit is jelent a logója?

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 12:47:52

@Tiltott Lally:
A Sachsenring szó S-betűje, merthogy egy időben ez volt a zwickaui gyár neve.
Bizonyos hangzatos magyarázatok szerint a Sachsenring nevű pálya jellegzetes 'S'-kanyarját (is) szimbolizálja, de én még nem találtam meg ezt az 'S' kanyart a pályán.

ommm 2013.02.09. 12:49:26

@Tiltott Lally: a VEB Sachsenring, mint gyártó emblémája.

Tsakazertish 2013.02.09. 13:01:53

@prokee: Köszönöm a nosztalgiát, én is abba a középiskolába jártam, de akkor még a szikratávíró szikratávíró volt... "E" osztályos voltam, ha ez még mond valamit:)

Faby 2013.02.09. 13:33:24

Kicsit off topik, de azért ideírom (a múltkori cikkhez nem lehetett hozzászólni)
A kezelési útmutatók böngészéséhez, fantom típusok kergetéséhez egy saját történet.
Volt négyütemű Wartburgom, (olyan, amilyen) annak a kezelési útmutatóját böngésztem egyszer unalmamban.
Olvastam benne a misztikus 5. fokozatról, 5 sebességes váltóról. Na akkor elkezdtem kutakodni, jól jött volna a hosszútávú fogyasztáshoz. Nagyjából élő embert nem találtam, aki tudott volna róla bármit is (hol volt akkor még elérhető internet, kb 1994 körül). Átépítések voltak, I. vagy II. Golf váltó (ezt nem tudom) bemókolásáról, illetve a váltó módosításáról regéltek többen is, de eredeti, gyári 5-ös váltót senki sem látott, legalábbis az akkor számomra elérhető körben. Persze legendák keringtek, valaki látott már olyat, aki a mellette álló sógorának haverjától hallotta, de konkrétumot nem sikerült kideríteni. Aztán feladtam, nem érdekelt tovább, az autó is kikerült a képből.
Létezett, vagy ez is csak fantom, esetleg elírás, nem tudom, esetleg valaki tudja?

Autó-motor doktor 2013.02.09. 13:39:10

A jó öreg Trabit akár 3 naponta is szét lehetett borítani,szinte kívánta.

Rocko- 2013.02.09. 14:15:48

@prokee: nem bírom 144-es Arialnál nagyobbal írni: SZILÁNKOKAT, MÉG!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.02.09. 15:10:38

@prokee: Ú, ez nagyon állat, nem is tudtam!

Elég sok autónak van versenypályáról elnevezett típusjelzése, sőt, van néhány, mely egy pályának megadott jellegzetes részéről kapta nevét (pl. Bentley Mulsanne), de tudtommal egyik sem véste azt logóba, nem gondoltam volna hog pont a Trabant lesz az! :D

Bár szerintem is inkább csak a kezdőbetűt jelöli, csak úgy van megcsinálva mintha egy kanyarkombináció lenne. Aki tudja a hátterét, egyértelmű számára mi akar lenni, aki nem (mint én, egészen eddig a pillantig), annak csak egy döntött S-betű. :)

deak.atti 2013.02.09. 15:27:40

@Faby:

Szia!

Volt, de csak valami 500 példány készült belőle. A teljes legyártott darabszám meg 156 ezer volt ... Szóval, igen, de talán csak a dajcsoknál. Ez olyan, mint a hosszú difi a 353-asban: nyugati exportra létezett 10/38 áttételű difi, csak ide nem hozták. Kényelmesen lehetett vele 120-at utazni, nem nyélgázon, mint a rövidebb 9/38 fogúval. Nem beszélve a fogyasztásról sem. A legszebb, hogy a Jutyúbon van egy magyar nyelvű gyári reklámfilm 1988-ból, amikor elkezdték gyártani az 1.3-ast, és a filmen olyan kísérleti "1 nagy óra + 3 kis kockaműszer" műszerfalat filmeznek, ami később nem került sorozatgyártásba. A két kerek óra (a jobb oldali LED-es műszer) formájú műszeregységet gyártották a leállásig. A prospektusokban is a végül nem gyártott műszeregység szerepel.

DA

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 16:30:03

@deak.atti:
A 4T Trabant kezelési könyvében is vannak furcsaságok.
- A könyv első képén 4x160-as felnivel szerelt, régi lökhárítós, új hátsólámpás, új maszkos autók vannak.
- A jobb oldali kerek óra a dupla mutatós nagy kerek műszer, talán Barkasból, de lehet, hogy Wartburgban is volt. A két kerek műszer közötti kontroll-lámpák is furcsák, nem a szériához hasonlítanak.
- Az indexkar kerek.
- Az ablakmosónál a 2T-k kézi, mechanikus pumpáját mutatják, a vonószemet meg egy fém-, sőt, krómlökhárítós négyüteműn fotózták le.
- A tankolónyílás képén jól látszik a régi, 601-esről való hátsó lámpa.
- A karosszéria ápolási ábráját egyértelműen átvették a 601 könyvéből.
- A gyári emelő használatát bemutató ábrán valami egészen fura felni van az autó mellett.
- A biztosítéktáblát mutató fotón a fényszóró-kapcsoló gombja a 601-é, és az indexkar is furcsa.
- A hátsó lámpa izzóiról szóló képen megint felbukkan egy krómlökhárítós, 1.1X feliratú autó.

Ráadásul most, hogy lapozom a kezelési könyvet, találtam benne egy kitöltetlen, Merkúros Személygépkocsi Átadási-Átvételi lapot, amiről nem is tudtam :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 16:33:19

@deak.atti:
Ezt a videót nem láttam még. Remek kordokumentum. Iszonyú fordítás egyébként, első hallásra is egyértelmű, hogy nem műszaki fordító dolgozott rajta.
Kitámasztott sárvédő, meg kapcsolókonzol, muaha! :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.09. 16:44:10

@prokee: @Rocko-: +1 igénylő a szilánkszóráshoz! Pl. a Trabi embléma történetét sem tudtam. Sőt - ha már így komingoutolás van -, nekem az sem jött le, hogy az egy S-betű akarna lenni. Azt hittem, valami stilizált, kanyargó folyó, vagy Honecker elvtárs bélcsavarodása, vagy bármi más a kettő közt.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.09. 16:47:20

@deak.atti: Hű, ez a komoly, nem a Rambo 3! Isteni kordokumentum! Háláskössz!

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.09. 16:51:59

@Faby: Tényleg srácok! Abszolút nem trollkodásnak szánom, de rengetegszer van, hogy pont azokhoz az anyagokhoz nem lehet hozzászólni - és ez igaz a TC-ra is -, amik felett nagyon jókat lehetne beszélgetni. Ha nem titok, elárulhatnátok, hogy mitől függ, hogy szabad-e a kommentelés.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.09. 16:53:33

@prokee: Most nézem a videót! Az frankó, hogy 4T Touristnak voltak extra féklámpái, meg indexei a hátsó (csapó, lol) ajtaja alatt?

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 16:59:06

@deak.atti:
...de hogy van egy csóka, aki az első (ELSŐ) négyütemű Trabantot reszelgeti otthon, az mondjuk kemény.
Azt mondja, valahogy minden más egy kicsit, mint a szériák.
A műszerek mutatóin például látható, hogy kézzel készültek.
www.trabant11-datenbank.de/sonstige%20Pics/vf08g.jpg

Faby 2013.02.09. 17:30:43

@deak.atti:
Kösz, akkor nem legenda, de elég ritka lehet :-)
Apámnak is volt 353w, több is, azért ennyire nem mentünk bele, végáttételt soha nem néztem. Ott volt egy időszak, amikor 2 motor volt hozzá, amikor megdöglött az egyik, ketten 2 óra alatt kicseréltük, mehetett tovább a gép, a másikat meg lehetett felújítani. A hivatalos részét nem tudom, nyilván nem volt papírozva.
Műszeregység: nekem mindigis sokkal jobban tetszett a 2t analóg műszere, a ledes hőmérséklet es üa szint jelzés valahogy nem jött be.
És hogy a kisipar termékeihez is legyen adalék: 2t-hez sikerült olyan hűtőventillátor lapátot venni, ami hőre lágyuló műanyagból volt!

Faby 2013.02.09. 17:39:35

@Faby: Bocsánat, ideje előtt böktem a küldésre, nagy ujjak és tapicskolós telefon átka.
Szóval a hőre jelentősen lágyuló venti lapát szépen nézett ki, a felfogatásnál a furatok oválisak, a lapátok jóval hosszabbak lettek, ráadásul szépen bele is értek valamibe. Ez még az a változat volt, ahol a hűtő a motor és a tűzfal között lakik, es a vízpumpa fixen hajtja a ventit. Szép volt!

deak.atti 2013.02.09. 17:51:31

@Sam. Joe:

Szia!

... és milyen büszkék rá az Opelnél, hogy az Insignia kombi (bocs, Tourer) most ezt tudja! Eisenach-ban már 1988-ban gyártották ... Mondjuk, az most Opel üzem, tehát lehet, hogy puskáztak egy kicsikét.

DA

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2013.02.09. 17:52:22

@Sam. Joe: Jaja, de ezt asszem már a 2T is tudta! A Turista motorterében volt emiatt extra relé is, ha fel volt nyitva a csomagtértető akkor is volt index, féklámpa, hátsólámpa.

De ha már Turista, azokban is voltak furcsaságok, kétféle rendszámvilágítással készült. Ahány 4T Wartburg, annyi féle. Amikor a Trans-t csináltam, az új homlokfalat nézegettem homokszórás-alapozás közben: ha jól emlékszem 25 darab lemez összehegesztéséből állt össze az egyetlen karosszériaelem! Hát ezt nem is lehetett sokáig gyártani. Ráadás, hogy pontosan meg tudtam állapítani, hogy hol állt a fényező aki lefestette anno a gyárban - a takart részekre nem ment festék :D

apamacko 2013.02.09. 17:57:02

Na sose hittem volna, hogy 10 perces Wartburg filmet fogok önszántamból érdeklődve végignézni :-)
Köszi a linket, Prokee-nak meg a az e napi szilánkot!

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.02.09. 17:57:47

HAHAHA micsoda veletlen, epp tegnap este voltam egy DDR es nosztalgiazos etteremben Friscoban, epp ezen beszelgettunk hogy ugyan az e a jele az opelnek - trabantnak ! :D Micsoda veletlen hogy ma errol meg egy cikk! :D

amugy a helyen van Radeberger csapolt sor ;)

a hely site-ja
walzwerk.com/about-walzwerk/

kepfeltoltes.hu/view/130209/ddr1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/130209/ddr2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Hoffstäiner 2013.02.09. 18:04:07

Én is abba a középiskolába jártam, de én már semmilyen szikratávíróról nem hallottam... Igaz, múlt évben érettségiztem :D Melyik falra volt felfestve?

deak.atti 2013.02.09. 18:09:04

@trainmodeller:

Szia!

Csaba, itt nem az volt a sok. Hanem hogy legyártották Eisenach-ban a motort-váltót, beládázták, irány Gotha, az alvázgyár. Ott beszerelték az alvázba, majd az elvileg járóképes alvázat vonatra rakták, és irány vissza Eisenach! Ott rákerült a szalagon a fényezett üres kasztni, amit a gyárban készítettek és fényeztek, majd nekiláttak a végszereldében bekárpitozni-kábelezni. Gondolj bele, a Reichsbahn milyen összeget számlázhatott a gyárnak a mindennapos transzportokért? Csoda, hogy a kezdeti 180-190-200 ezer forintos Merkur-vételár (1.3-1.3 S-1.3 Túrista) a DDR összeomlása után 360-370-380 ezer forintra ugrott? Kemény márka elszámolásban már piacképtelen volt a termék, és az a piac is csak a KGST-n belül volt, ahol el lehetett adni korábban.

www.youtube.com/watch?v=2y14a-RREdI

DA

deak.atti 2013.02.09. 18:16:15

@Faby:

Szia!

Hát, amiben nincs benne a Pneumant "P" jele, azt kár is feltenni ... inkább egy közepes állapotú bontott, az jobb megoldás.

DA

Tiltott Lally 2013.02.09. 18:22:47

@prokee: Nocsak, milyen sokan vagyunk tudatlanok Trabantilag...Kösz a választ!

A Trabit meg csak az ócsárolja, aki nem értett hozzá. Egy házelőtti, téli gyújtásállítást kívánok nekik!

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 18:33:26

@deak.atti:
Mennyire ikonikus rész, amikor a halomba rakott Wartburg-alvázakat szakadó hóban targoncával pakolják arrébb, hogy aztán a másik kupacból az öreg Horch daruval felpakolják egy utánfutóra.
Azt egy traktor átráncigálja a városon, fedetlenül, hóban. A gyárudvaron lepakolják egy másik daruval, majd egy erre rendszeresített vonatóval egyesével behúzzák a műhelybe.

Kérdés van-e még arra vonatkozóan, miért dőlt maga alá az NDK autóipara? :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.02.09. 18:47:35

@deak.atti: @trainmodeller: Woww... Fuckin' high-tech! 8-) Na, látjátok ezt sem tudtam! Köszi!

@visszakettopadlogaz: Hmmm... Frisco! A tengerészeti múzeumban voltál már a kompon? Láttad mi van benne? ;-)

válasszmásikat 2013.02.09. 18:49:30

Nohiszen milyen kicsi a világ :)
Én F-es voltam abban a középiskolában.

ZON 2013.02.09. 18:55:42

A fordított marketinghez (Opel helyett kb. Trabant embléma) egy sztori: Jó 15 éve megnyílt Sz-Sz-B. megye "legszínvonalasabb discoja". A megnyitón a tulaj bátyja, (a település polgármestere), mondott köszönetet a közreműködőknek, szponzoroknak. Akadozó nyelvvel, de többször megköszönte a Pepsi támogatását, miközben mögötte mindenütt a Coca-Cola logója virított. Azóta senem disco, senem polgármester. Így múlik...

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 19:02:52

@válasszmásikat:
Az meg talán repműszerész osztály volt?

kantorlaszlo 2013.02.09. 19:21:46

@prokee: Ugynezt a 3 kilométeres oda-vissza utat Stuttgartban is érdemes megnézni, ott kissé másképp oldották meg. Építettek egy fedett függőfolyosót a fél külváros felett. Az eurolines buszmegállóból is jól látszik.

Faby 2013.02.09. 20:30:57

@deak.atti:
Lehet, de akkoriban melós, mindenapos járós autó volt, fater bement a bótba, oszt ezt adták. Nem igazán forogtunk (sem ő, sem én) olyan körökben, ahol ez az infó kiderülhetett volna. Saját káron tanultunk.
Ma már persze más lenne, kb 5 perc gugli vagy fórum olvasással lehet tudni a tapasztalatokat akár alkatrész, akár javítás terén.
Ma ezek hobbi autók, másképp áll hozzá az ember, mint akkor.

Tsakazertish 2013.02.09. 20:31:16

@prokee: Nyert:) repülőgép szerelő - de így ebben a formában a szakmában nem dolgoztam egy percet sem, csak vele összefüggésben továbbléptem kicsit "magasabbra"...

Tsakazertish 2013.02.09. 20:35:15

@válasszmásikat: az én időmben csak a műszerészek kiváltsága volt az informatika... mi szerelők a közelébe sem kerülhettünk, és az F osztályok voltak az iskola elitje:)

Tsakazertish 2013.02.09. 20:40:33

Csak hogy ne legyen off, az első verdám 1989-ben egy akkor 17 éves 601-es volt (rendszeres útszéli ötperces gyújtásállításokkal, februári hűvös estén isten háta mögött az útszélén zseblámpával ékszíjcserével), most pedig egy Opelnél dolgozom, a köztes időben épp csak énekes halott nem voltam - körbeért a világ.

deak.atti 2013.02.09. 20:55:25

@prokee:

Szia!

Nagyjából 3 pontba szedhető:

1. Drágán termeltek piacképtelen terméket
2. Mindennemű fejlesztést leállítottak párt-szinten, hiszen még a meglevő termékből sem tudtak eleget gyártani
3. A két német állam egyesülése után az Ossi-k igyekeztek szabadulni mindentől, ami a szoci időkre emlékeztette őket.

Ez az alváz-transzport is azért kellett, mert az AWE a város közepén volt, és nem lehetett bővíteni. Októberben voltam ott, élőben láthattam. Egyik oldalról a vasúti sínek határolják, másik oldalról lakóházak. A Csepel Műveknek nagyjából egy negyedén terült el az egykori autógyár. Darabszámot növelni csak egyes műveletek kihelyezésével (lásd: alvázgyártás) tudtak, és a felszabaduló helyre egyéb üzemeket telepíteni a gyáron belül. Így hát nem az alvázakat hozták Gothából, és szerelték készre Eisenach-ban, hanem a motort-váltót (amelyet a város nyugati részében felhúzott vadiúj üzemben gyártottak, szerintem ez ma az Opel-üzem ott) küldték el ládában, és kapták vissza a kész egységet, amire már "csak" kasztnit kellett szerelni. De például a Túrista is úgy készült, hogy Drezdába és Halléba mentek ugyanígy vonaton a kész alvázak, és ott került rájuk a kombi kasztni. Eisenach-ban csak limót csináltak (ez is megér egy misét ...), a Trans és Tourist a két külső karosszériaüzemben készült. Aztán meg csodálkoztak, hogy az 1.3 limó 30.200 DDR-márkába került, a Tourist meg 32 ezerbe ... az átlagfizetés meg volt 1000-1200 márka.

DA

prokee · http://blog.prokee.hu 2013.02.09. 21:06:04

@Tsakazertish:
"az F osztályok voltak az iskola elitje"

Aha, az A-sok meg az alja, és mégis irigykedtünk, mert ott voltak csajok is.

deak.atti 2013.02.09. 21:26:26

@prokee:

... de hogy a Trabi is kiderüljön, miért ...

www.youtube.com/watch?v=emoF0EFxjjA

DA

zeugma 2013.02.10. 02:27:29

Gyerekkoromban megkérdeztem nagyapámat, mit jelent az az S a Trabi orrán. Azt felelte: "S ez nektek autó?" :-)
A Trabi volt az egyetlen olyan autónk, amit nem azért előzgettek, mert lassú, hanem mert büdös :-)
De azért szerettük, ma is beülnék egybe - bár inkább csak városban, mert gyorsabb utakon félnék, hogy egy nagyobb kocsi kivasal vele együtt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.02.10. 05:29:05

@deak.atti: sosem hittem volna hogy ennyire rossz korulmenyek kozott gyartottak ezeket az autokat. A minosegellenorzes kb annyi volt hogy egy szaki ranezett egy kb 50 eves meromuszerre a hengereknel/fotengelynel.... meg az az anyagmozgatas, az a szervezetlenseg....

csodalkozom ezeken a kisfilmeken, nem hittem volna ezt.

Amelyik gazdasag igy mukodik annak tenyleg a tortenelem sullyesztojeben a helye.

Koszi a linkekert!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.02.10. 09:05:49

@visszakettopadlogaz: Ahhoz képest hány cég működik még mindig így :D

Cymantrene 2013.02.10. 10:16:05

Egy évig rendszeresen láttam egy Citroën-kereskedés reklámját, amit elpöttyöztek a derék címfestők: Citröen. Aztán meguntam, írtam nekik, helyrepöttyözték. Mondjuk 50 km-re volt a kereskedéstől a reklám, nem látták nap mint nap.

kockavolvo 2013.02.10. 11:24:35

Ha valaki nem ismerne az NDK-t, es az elözö rendszert, ez a trabi film tökeletesen eleg lenne a bemutatasara...:-) Ami meg feltünt, hogy mindenki a sajat ruhajaban dolgozik, se munkaruha, se munkavedelem (a lakkozokokat erdemes megnezni:-)

Rocko- 2013.02.10. 11:25:18

@visszakettopadlogaz: azért máshol se voltak orbitálisan sokkal jobbak a körülmények szerintem.
anno egy Trabant és teszem azt egy Opel Kapitan közt nem volt akkora ordító különbség, mint mondjuk ma egy Peugeot 301 és egy A8-as közt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.02.10. 17:43:59

@Rocko-: voltam veletlenul - de nagy szerencsemre - erintolegessen anno a coventry ( UK ) Rover gyarban, kesobb PSA gyar lett aztan 2007ben mar csak egy csomo tegla latszott az utrol. Ott masak voltak a korulmenyek elegge :)

minoseg? hat fene tudja, amikor a 90-es evek elejen egy kocka lada volt a csucs a KGST iparban akkor azert ha beleultel egy opel kadettba ( bmw t ne is emlitsuk ) azert nagy volt a kulonbseg, most egy Lada Kalina es egy Opel Astra kozott szerintem kisebb de lehet hogy csak az akkori "nyugati" autolaz homalyositja el elmemet :) a motoroknal viszont nagy volt a kulonbseg, egy krossz cetka blokk ( henger, dugo ) kibirt 8-10 hetveget, egy CR e meg eveket :) egyszer szetszedtunk 88korul egy Yamaha RD 250 est, a sok keleti sz@r utan megdobbento volt a megmunkalas minosege ( pedig az akkor kb 15 eves motor volt. A szerszamgep iparban ( megmunkalas, altalanos precizitas ) a motorok teren akkor behozhatatlannak tunt, es mint kiderul a keleti motorgyarak nem is versenyeztek a nyugatiakkal hanem szepen csendben csodbe mentek.

Rocko- 2013.02.10. 18:00:57

@visszakettopadlogaz: a 90-es évek, a 70-80-as évek és 2007, az azért más. :)

DeezL 2013.02.16. 10:47:53

@visszakettopadlogaz: jól mondod, én is keletiből ültem át 1990 márciusában e21es cápába:)mondjuk mellette volt egy lada 1200es munkás autónak:)
süti beállítások módosítása