Totalcar Autósmozi: ez az igazi benzingőz

  2012. október 09. - Csikós Zsolt Címkék: opel moszkvics ikarus volga warszawa autósmozi totalcar autósmozi kár a benzinért

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Tudják-e melyik az az egyetlen, magyar – nem oktató-, és nem versenyfilm -, amely kizárólag autókról szól? Sokan talán nem ismerik, hiszen elég rég készült, a címe: Kár a benzinért!

Igazából nem egy filmről van szó, hanem négy és félről, amelyeket a narrátor, Kibédy Ervin faros-Ikarus-orgánumú okfejtése köt össze. A tanulságot elárulom előre: nincs értelme autózni, mégis mindenki akar. Meglepő, de ez az 1964-ben készült film mai szemmel is jó, mi több, fordulatos és aranyos. Hogy miért készült ilyen film 48 évvel ezelőtt, Magyarországon, amikor még csak összesen hat éve lehetett magánembernek autója? A valószínűsíthető magyarázat egyszerű: a nagy, szocialista autóelosztó-céget, a Merkurt 1963-ban alapították, és feltehetőleg részben az emiatt kibontakozó autóvásárlási hullámot próbálták kihasználni a népszerűsítéséhez.

Warszawa taxi érkezik

Az első részek mind az autóvásárlás körül forognak. Egy rövid kis epizódban a leendő autós sorra inti le a bogárhátú Warszawa, gömbölyű Volga taxikat, és a sofőröknél – mint autóhoz értő embereknél – tudakolódik afelől, milyenek az általa kiszemelt autók. Mindegyik taxi szélvédőjén ott a „Nagy kocsi” felirat. Hiszen akkor még léteztek Zastava 750-es „Kis kocsi” taxik is, csökkentett viteldíjjal…

Aztán át a Szikra (később Metróvá) átnevezett moziba a Marx (ma már Nyugati) téren, és kezdődik a film veleje.

Fiat 1500 a Népköztársaság úti szalonban

Az első teljes epizódban az ifjú Garas Dezső minimális pénzzel, leszállított vágyakkal autót szeretne magának. Ballag a Népköztársaság úti (ma és régen Andrássy), akkori egy szem autószalon végeláthatatlan kirakata előtt. Odabent valószerűtlen autókavalkád, amit a nyolcvanas évek színtiszta szociautó-kínálatának ismeretében nem is értünk hirtelen: a Moszkvicsok, Wartburgok, Skodák után ott áll bent egy Renault R8-as, egy Simca 1000-es és egy Fiat 1500-as is. Bizony, a KGST-ből érkező autóbehozatal akkor még nem áradat volt, csak inkább csermely, és a nyomás enyhítésére a Merkur (pontosabban ellátó cége, a Mogürt) még devizát is szerzett az importhoz.

Topolino üldöz Chevy Impalát

Végül egy akkor már jó negyed százados, háborút megélt Fiat Topolinóban köt ki, amelynek hullámos sárvédőin valami idegen, hatalmas lámpák csücsülnek. A rendszám CB-s, tehát a kocsit valamikor 1959 táján állították újból magánforgalomba. Mit láthatott az, istenem…

Kicsit nagyok azok a lámpák, nem?

Az autó természetesen mindenhol lerohad, van össznépi kurblizás, durrogás is, ahogy illik, sőt, kedvenc buszom, a 620-as Ikarus is felbukkan. Láthatjuk a régi Árpád hidat, a nyugdíjbiztosító nélküli hídfőt, ezer Csepel teherautót is.

Háttérben az Ikarus 620-as

A pocsék állapotú kisautót végül csak egész kicsit karikizált stílusban újítják fel egy kellően szutykos szervizben, bár a lapáttal behányt alkatrészek nálam már a túlzás kategóriába tartoznak. De szervizkritikának jó!

Motorgenerál, lapáttal

Aztán Garas Dezső pechjére lekoccolja Alfonso hasonlóan éltes Adler Trumpfját parkolás közben, amelynek látványos bénázásokkal tarkított üldözés, vagy inkább látványos üldözésekkel tarkított bénázás lesz a vége.

Adler Trumpf, a másik harmincas évekbeli csotrogány

Közben régi ZIU trolik nyomulnak a háttérben, sőt, a vasúti átjáróban még egy Ford Anglia 105 is feltűnik, tudják, a Harry Potter-autó. Igaz, ez egy igen ritka, kombi kivitel – nahát, ilyet.

Anglia kombi száguld át elsőként

A második filmecske már sokkal hitelesebb, korabeli sztori. Történik, hogy az agglomerációban élő, és a napi HÉV-es, villamosos zötykölődést egyre jobban meggyűlölő művezető elvtárs újítási díjat kap, és ahelyett, hogy venne magának egy új motort, inkább a használtautó-telepre vezet az útja. Szerintem ez még nem a későbbi, Röppentyű utcai bázis, hanem valami kijjebb eső placc, de az olvasók között lesz nyilván, aki tudja, hol lehetett.

Tatraplan orra kandikál

Több tucat Pobjeda és Warszawa (utóbbiak még mind a púpos fajtából valók, hiszen akkor még nem volt meg a lépcsős hátú, felülszelepelt motoros, új verzió) bukkan fel a telep egyik felén, a másik oldalon szörnyű, harmincas évekbeli csotrogányok, illetve akkor más a sokadik privát tulajdonosukat is megjárt, államilag korábban elnyűtt Tatraplanok sorakoznak.

Végül egy ormótlan, randa, agyonhorpadt és ezer lakatosi kalapácsütés nyomát magán viselő szörnyet vesz a művezető. Hallottam már mindenféle tippet mindenféle autóbuzitól, hogy milyen amerikai autó lehetett az a fekete batár. De nem amerikai. Hanem angol az. Humber Super Snipe, 1948-tól gyártották nyolc évig, motorja négyliteres, sorhatos, 100 lóerős. Egy ex-belügyes, feltehetőleg ex-miniszteri kocsi, ugyanabban a hullámban rendelte ezeket Rákosi államapparátusa, mind a nagyobb számban előforduló, ÁVH-s tisztek által leggyakrabban használt Vauxhall Veloxokat.

Humber Super Snipe, az ex-belügyes

A lefüggönyözött limuzinok, amelyeket az ÁVH-s elhurcoltatások kapcsán szokás emlegetni, nem Pobjedák, nem ZIM-ek és ZISZ-ek, pláne nem Csajkák és ZIL-ek voltak (utóbbiak az ötvenes évek közepén még nem is léteztek) voltak, hanem ilyen Vauxhallok és ritkábban Humberek. Rákosi ugyanis utálta a szovjet autókat, és apparátusának tényleg csak a távolabbi nyúlványai részesültek az orosz áldásból, illetve akad néhány szovjet autó a pártgarázsban, amelyeket protokollárisan néha muszáj volt elővenni, mutiból.

Szóval egy Humberrel hazaállít szerencsétlen. Nemhogy egy nagy, feltűnő dög az, hanem talán az egyetlen autó a mező széli kis településen, nem csoda, hogy irgalmatlan viszálykodást szít. Elég legyen két idézet a hazahozatal, illetve egy pár nappal későbbi snitt idejéből, hogy jelezzük a viszályt.

„A nagykocsi az mindig olcsóbb…” – jegyzi meg az engedékeny nej, amikor meglátja, hogy férje ura a motorra és mosógépre félretett újítási pénzből egy reménytelen, hatalmas tepsivel állított haza. Mellesleg nem szerény éleslátásról tesz tanúbizonyságot, hiszen ez a tézis ma is igaz.

Aztán alig kicsivel később az egyik utcabeli parasztasszony szögezi nekik a háttérben mindig is jogtalanságot sejtő, alulmaradt irigyek örök kérdését - „miből vették azt a tragacsot, he?”

Egy a sok Simca 1000 közül a filmben

Érdekes, megint Simca 1000-es sasolunk a képen, hogy mennyi volt ezekből. Hát persze, a Merkur hozott be jó párat, hol vannak most? Egy ilyen autó üldözi a Humbert a balatoni úton.

Hűl már a saller

Érdekes mozzanat jön itt a filmben, és sokan nem fogják érteni, mi történik éppen. A Humber gumija ugyanis kilyukad, így tanúi lehetünk egy klasszikus, vulkanizálós Tip-Top ragasztók előtti belsőjavításnak. Sallerrel. Ezt a szót már csak a szájhagyomány őrzi (ha őrzi egyáltalán), a lekevert egy sallert azt jelenti, pofozkodott. Pedig a saller egy éghető anyag, egy gumifolt, valamint a sallerszorító által alkotott készlet neve volt. Az ember rátette az éghető anyagot a lyuk környékére, annak tetejébe a foltot, összeszorította az érszorítóhoz hasonlatos sallerszorítóval, majd meggyújtotta. Dzsárááám, máris bekövetkezett a vulkanizálás. Ezért fújkálja, lengeti a gumit a művezető kartárs – hogy hűljön, és vissza tudja tenni.

Kicsit Illés, kicsit Metró

Később Szörényi Levente és – asszem – Sztevanovity Dusán is felbukkan egy szórakozóhely pódiumán, a Kár a benzinért! mottózenéjét játsszák. A bárban mindenki elegáns, tűsarok, gyöngysor, nyakkendő, csőnadrág és hektószám fogy a slágerital, a Gin Fizz.

Volga-orgia

Tovább, harmadik teljes epizód, Sinkovits Imre a vállalati sofőr, Major Tamás a vállalatigazgató (akinek, szegénynek, csak egy nyomorult púpos Varsó jutott), utóbbi a komcsi tisztesség mintaképe, nem hajlandó használni a céges gépet. Tehát, azt a sofőrnek kell.

Tatra 603 üldözi az imperialistákat. Meg is előzi később

Színtiszta autó-orgia jön, Volgák minden mennyiségben, Chevy Impalát előz a három fényszórós Tatra 603 a régi, macskaköves, balatoni műúton.

Sinkovits pedig csak tolja bele a Varsóba a kilométereket, csajt szed föl, házasodik, majd magyarázza a bizonyítványát az igazgató elvtársnak – „a karburátorban a dűznik kilukadtak”, illetve „a kuplung, ugye, az meg mindig kiemel”.

Sinkovits házat épít

Majort viszont nem ejtették a feje lágyára, még ha a feje úgy is néz ki, mint egy lágytojás, utánanéz minden kifogásnak. És kiderül, hogy beója csak vetít. Megtiltja neki a vidékre járást, mire a sofőr áttér a házépítésre – óriási háza a Warszawa csomagtartójában csempészett téglákból épül fel.

Alig egy-két hónapja létezett akkor a 601-es

Autókínálatban, üldözésekben a legjobb a negyedik rész. Egy színész házaspár civakodását kísérhetjük végig, autós szemüvegen át nézve. Felbukkan az akkor szinte prototípusosan új Trabant 601 a Felvonulási téren (abban az évben mutatták be).

Még régi festéssel a még régi nyomtávos Ikarus 620-asok

Látunk még a kék-ezüst fényezés előtti, teljesen kék Ikarus 620-asokat a régi fajta, keskeny első futóművel. Egy autó vezetőüléséből látunk egy csajt, aki abszolút nem illik az 1964-es filmbe: hosszú haja, rövid, nagyvirágos ruhája, abszolút hippis haja van – Budapesten az ilyen divat tudomásom szerint jó öt-hat évvel később bukkant fel, de még kint se létezett. Vagy tévedek?

Ponton-Mercedes belülről

Számomra pedig az igazi szenzáció: 0.54.48-nál az időseket a zebrán előzékenyen átengedő, majd a rendőrtől cukorkát kapó úr egy szintén állami használatból levetett, de még gyönyörű állapotban levő, első szériás (1957 előtti) fekete Ponton-Mercit használ. Kicsit látjuk belülről a kocsit, amint vezeti, majd kintről is valamennyit. Melegség járta át a szívemet – Dezső a film készülésének idején már élt, de mindössze kétéves volt, tehát szinte új. Nemsokára megint meg kell majd néznem, hogyan érzi magát.

Mennyire kívánatos volt egy ilyen Fiat akkor. Igazából most is az

Kállay viszont igazán érdekes autót vezet: egy kád-1500-as Fiatot. Az autókölcsönző is ilyen kocsikat használt éveken át (XX-es rendszámmal), de kapni is lehetett. A szóban forgó autó CB-s rendszámú, tehát a filmben már jó öt év körül jár, de gyönyörű. És itt látjuk csak, milyen izgalmas lehetett ez a kocsi a maga idején: a sok bogárforma batár között elegáns, elvágólagos, határozott formája szinte ufóvá teszi. És nagyon olasz.

Iszonyú eleganciával sprintel a Fiat 1500

Megint előjön a Szikra mozi, a Fiat elől megint csak egy Simca 1000 parkol ki, ezúttal szürke színben. Kállay leparkol, mire visszatér, bünteti a rendőr, a bírság súlyos, 40 forint. Persze az akkor egy közepes fizetés 5 százaléka volt, mai áron tehát olyan 8000 forint.

Tanuló-Moszkvics

A feleség, Vass Éva először kidönt a Fiattal egy téglakerítést, majd összevesznek Kállayval, és maga is elindul egy autóvezetői tanfolyamon. Az oktatóautó egy 407-es Moszkvics, amit – tanúságként valami más, gyanítom gyerekjáték-autó behelyettesített képeivel – össze is tör.

A legsportkocsibb szocialista gép akkor: Skoda Felicia

Mégis kap jogsit, transzportja egy ú, de áááááá Skoda Felicia. Szörnyű versengés indul be feleség és férj között, megtekinthetjük a Fiat csík-sebmérőjét, amint 80-ra, később 90-re is felkúszik, a kerekedő üldözésben egy oldalkocsis BMW rendőrmotor-fogat is részt vesz.

Fiat lázmérő a 80-as osztáson

A vége persze hepiend, koccolnak a résztvevők, rendőr érkezik a Moszkva 407-tel – szigorúan helyzetjelzővel, hiszen akkoriban, városban csak annyi volt kötelező. Még drága volt a fényszóróizzó, jó a közvilágítás. Lol.

Rendőr-Moszkvics érkezik helyzetjelzővel

Kibédy Ervin a Róna utcai – akkor még Filmgyár – épület előtt zárja a képkockák áradatát. Megtekinthetjük, mibe ülnek be a filmben szereplő színészek. Ismét csak előfordulnak Opel Rekordok – mint oly sokszor, másutt is az egy és egynegyed órában – megint látunk egy-két Simca 1000-est, illetve egy orrán kicsit megnyomott Renault Dauphine-t is.

A Filmgyár előtt. Előtérben egy horpadt Dauphine

Kibédy, aki a film során mindenkit lebeszél az autózásról, vajon mivel távozik? Ki nem találják – egy szintén ex-állami, de még újszerű Chevrolet Bel Airrel.

Kibédy olyan Chevrolet-vel távozik, amely nem egy magas rangú ülepet senderített tova

Hát ennyit a filmről, ami garantáltan szuper szórakozást jelent majd a Totalcar Autósmozi pénteki, idei utolsó vetítésén. Autószpottolás (hagytam még százával kocsikat, nem szerepelt mind a posztban), izgalom, a régi budapesti, balatoni színhelyek beazonosítása, manírosság, és a nyugodtan hömpölygő élet látszata. Élvezni fogjátok.

Kaput nyolckor nyitunk, a film kilenckor indul, de ne feledjétek: október van, takarót hozzatok! És talán néhány régi autókatalógus sem árt majd, ha kéznél van.


Nagyobb térképre váltás

moziheader.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr784818189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

T1OK3 2012.10.09. 20:15:11

Azt hiszem a Duna tévén volt ez a film kb. egy hónapja.Sajnos csak a felénél kapcsoltam oda,szájtátva néztem végig.Fantasztikus járművek,nagyszerű színészek,bugyuta történet.De tartalomtól függetlenül végignézem az ilyen régi filmeket a kocsik és a motorok miatt.Még egy Pannónia TLF (vagy T1)hátulja is feltűnik néhány másodpercre a kempinges jelenetnél(legnagyobb örömömre).

127_sud 2012.10.09. 20:19:22

Valamikor most a nyáron vetítették a TV-ben, Balatonon láttuk nyaraláskor. És persze nem először néztem meg, tényleg alapmű. A szinészek mind zseniálisak gyakorlatilag egytől-egyig!

SzedlmajerLaszlo 2012.10.09. 20:33:25

Ha hatvannegyes a film akkor szerintem meg nem volt ziju troli. Remelem ha lesz hasonlo film jovore abban meg mar nem lesz :-)

rolls 2012.10.09. 20:37:05

Üdv!
A taxi témához:
"Mindegyik taxi szélvédőjén ott a „Nagy kocsi” felirat. Hiszen akkor még léteztek Zastava 750-es „Kis kocsi” taxik is, csökkentett viteldíjjal…"

Akkoriban a "Kis kocsi" kizárólag a Moszkvics 407-est jelentette. Forgalmi szerint is négyszemélyes volt. A Zastava (mini-taxi)csak később lett:

"A taxipark gyorsan fejlődött, a Volánosok 16 kocsival indultak, 1970-ben már 102 kocsijuk rótta a fővárosi utcákat, a "női részleg" 12 autóval kezdett 1969 októberében, állományuk 1970 végére elérte a 98-at."
www.mtv.hu/modernkepmesek/cikk.php?id=66372

Jó film!!!
: ))

Quattroman 2012.10.09. 20:49:33

@rolls:

kis tévedés ebben is van ugyanis azok 403as Moszkvicsok voltak.
a képen szereplő rendőrautó is 403
valamiért előbb volt a 407, már az ötvenes évek végétől. a hűtőmaszkján egy nagy krómléc ment kereszt
ben középen egy bunkó gömbformával. valahol van képem róla '61ből. Apám ilyent vezetett a cégnél

retronom.hu/files/images/m_407_01.preview.jpg

Quattroman 2012.10.09. 20:55:17

ja és a 407 kétszínű fényezéssel készült egészen más oldaldíszlécezéssel mint a 403

Moszkvics 403
retronom.hu/files/images/kepek/eredeti/77/1964_moszkvics_403_ie.jpg

Dönci 2012.10.09. 21:05:50

Anno ezt a filmet még az MTV-n a "csak nézünk, mint a moziban" sorozat berkein belül láttam, illetve megőriztem VHS-en. Ebben a műsorban a film vetítését megelőzte egy kis beszélgetés, Két műsorvezető és 3 a filmmel kapcsolatban meghívott vendég. Ebben Kibédi Ervin (aki a filmmel ellentétben Csajka tulajdonos volt felesben), mint a film fő lebeszélője, Surányi Endre mint a szakma doyenje, és egy bizonyos Dévényi Úr, aki a merkuros világot belülről mesélte el. Így még kerekebb volt az egész film :)

Kovakő 2012.10.09. 21:27:43

Csak annyit tennék hozzá az "Állami autó beszerzésről" hogy azok nem kis részét Bécsből lopatták az elvtársak akkoriban aktív autó és motorversenyzőkkel. Legalábbis én így hallottam. Ez is része volt a békeharcnak

rolls 2012.10.09. 21:29:21

@Quattroman:
Nincs tévedés, alapvetően egyről beszélünk. De mélyebben is belemehetünk. Először is volt a Moszkvics 402-es, egyszínűre fényezve, oldaldíszlécek és hátsó-lámpa prizma nélkül, kizárólag a hátsó ajtón volt egy fém, lendületes formájú díszítőelem, valahol az utas bokája környékén. Majd következett az általad linkelt fotón látható, elsőszériás Moszkvics 407, oldaldíszléccel, rövidebb "boka-díszítőelemmel". Készült egy újabb 407-es, már módosított hűtőmaszkkal, de még mindig kerek irányjelző lámpákkal. Egyébként a 407-es létezett egyszínő fényezéssel is. És ezekből voltak a "kockás" taxik. Ezután következett a 403-as, egyszínű fényezéssel, dupla oldaldíszléccel, köztük a fényezéstől eltérő színcsíkkal, tovább módosított hűtőmaszkkal és már "csepp alakú" (!!!) helyzetjelző lámpákkal. Valamint "fém-álarcba" bújtatott, kizárólag piros elemekbő álló hátsólámpával. És szerintem (!) 403-as ból már nem volt kockás taxi. (valójában akkor még Fővárosi Autótaxi Vállalat.)
: ))

Quattroman 2012.10.09. 21:35:42

@rolls:
'64 ben már jött 403 is.
úgy tudom volt valami motorváltozás is annál a modellnél

Quattroman 2012.10.09. 21:39:39

@rolls:
azt lehet tudni miért nem volt konzekvens a modellszámozás?

rolls 2012.10.09. 21:40:58

@Quattroman: "fejlesztették" őket rendesen! Mint később a Ladákat! A nyugati autógyárak meg nem győzték tartani a tempót!
: )

rolls 2012.10.09. 21:44:32

@Quattroman: az ellenség megtévesztéséért! (gondolom!)
:)

wajzy 2012.10.09. 21:53:59

Én még nem éltem abban a korban, így emlékeim sincsenek, de ez a sor nagyon meglepett: "...rendőr érkezik a Moszkva 407-tel – szigorúan helyzetjelzővel, hiszen akkoriban, városban csak annyi volt kötelező. Még drága volt a fényszóróizzó, jó a közvilágítás. Lol."
Hirtelen az jutott eszembe, hogy - amennyire tudom - akkoriban még inkább dinamókat használtak az autókban generátor helyett, ami kis fordulatszámon alig töltött valamit. Vajon nem azért spóroltak a világítással, mert különben a városi használat mellett gyorsan lemerültek volna az akkuk?

ancika75 2012.10.09. 22:01:10

@wajzy: Dinamós rendszerű autók voltak,gyengébb hatás fokkal.Meg gondolom a forgalom is csekély volt.Valóban fura hogy "fantom"ként közlekedtek.

Quattroman 2012.10.09. 22:06:45

@wajzy:

és ugyi mint kitárgyaltuk nem is helyzetjelző volt a neve hanem Városi világítás....

VOGAben 2012.10.09. 22:30:45

Nagy kedvencem ez a film, meg is néztem ha csak tehettem! De ne feledkezzünk meg a Juhász Jácint főszereplésével készített Autó c. filmről(1975) sem. Az R8 Gordinit én ebből ismertem meg anno.

awos 2012.10.09. 22:43:15

Bár nagyon hasonlított egymásra - de az Alfonso vezette autó nem Adler Trumf volt, hanem DKW Meisterklasse.
Az Adler hűtőmaszkján egy markáns sas volt a DKW-nak pedig a négykarikás embléma. (volt szerencsém mind a kettőhöz, anno)
Ez jól látható a filmen 11:07 nél.

Quattroman 2012.10.09. 22:46:56

@awos:
nem leszünk Csikós kedvencei ha elolvassa a kommenteket:-)

awos 2012.10.09. 22:52:25

Bocsánatos tévedés, "fiatal" korára való tekintettel elnézhető.

kenguru99 2012.10.09. 22:52:41

@VOGAben: Én még gyerekkoromban láttam. Viszont azóta sehol. Nincs meg valakinek? Abban a filmben is van salleros, gumiragasztásos jelenet!

kenguru99 2012.10.09. 22:55:29

@Dönci: Nekem is megvan ez. Fel is raktam a beszélgetést a youtube-ra ha valakit érdekelne:
www.youtube.com/watch?v=u3MZu-ztmuU&feature=g-upl

MP 2012.10.09. 23:05:00

Lehet már írták de pár dolog kimaradt ami érdekes lehet. Major Tamás egy Ternai Zoltán Az autó könyvből veszi a tudást. Alfonso autója nem Adler ugyanis jól látszik a filmben a logó ami bizony 4 karika azaz DKW. hirtelen ennyi. :)

Quattroman 2012.10.09. 23:05:35

@awos:

node ennyi egy helyen?
1500/1300 Fiat
Belair/210 Chevrolet
Adler Trumf/DKW Meisterklasse

kapunk a pofánkra :-DD

Hurri Kán 2012.10.09. 23:15:55

Huhh.. na ezt majd holnap, nem fáradtan...

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:27:49

@Quattroman:

Igen, a CA volt az első rendszám 58-ban, az a sok rendszámot kapó roncs miatt kifutott 59-re, ezért már akkor jött a CB. Ami viszont már új, illetve a közben kintről kapott autókkal töltődött fel, ezért évekig tartott. Hát ez a magyarázat. 1961-ben is volt még CB, tényleg.

autokatalog 2012.10.09. 23:28:45

"Hallottam már mindenféle tippet mindenféle autóbuzitól, hogy milyen amerikai autó lehetett az a fekete batár. De nem amerikai. Hanem angol az. Humber Super Snipe, 1948-tól gyártották nyolc évig, motorja négyliteres, sorhatos, 100 lóerős. Egy ex-belügyes, feltehetőleg ex-miniszteri kocsi, ugyanabban a hullámban rendelte ezeket Rákosi államapparátusa, mind a nagyobb számban előforduló, ÁVH-s tisztek által leggyakrabban használt Vauxhall Veloxokat.A lefüggönyözött limuzinok, amelyeket az ÁVH-s elhurcoltatások kapcsán szokás emlegetni, nem Pobjedák, nem ZIM-ek és ZISZ-ek, pláne nem Csajkák és ZIL-ek voltak (utóbbiak az ötvenes évek közepén még nem is léteztek) voltak, hanem ilyen Vauxhallok és ritkábban Humberek. Rákosi ugyanis utálta a szovjet autókat, és apparátusának tényleg csak a távolabbi nyúlványai részesültek az orosz áldásból, illetve akad néhány szovjet autó a pártgarázsban, amelyeket protokollárisan néha muszáj volt elővenni, mutiból."

Megint kezdodik a minden alapot nelkulozo legendagyartas...
Ehhez kepest pl. Suranyi Endre "Rakosi garazsmestere voltam" c. konyve egy szoval sem említi a Humber markat, az altalam alig egy eve ismetelten elolvasott Farkas Vladimir (gyengebbek kedveert az AVH prominense) "Nincs mentség" c. tobbszazoldalas, rengeteg,politikatol fuggetlen apro reszletekre is kitero izgalmas oneletrajzi kotetehez hasonlatosan.Talan nem veletlen,hogy a fent emlitett autobzik sem igen ismertek,mint ahogy gyanithatoan az itt olvasok is kivetel nelkul toled es most hallanak eloszor a Super Snipe-rol.Szo sincs semmifele allami flottarol, ez valoszinuleg egy,az angol diplpomaciai testulet altal itthagyott, majd allami csatornakon at ertkesitett,anno is egyedi darab. A Vauxhallokat illetoen is csak annyi az igazsag,hogy nemcsak belugynek hanem az allmigazgatas mas teruleteinek is jutott a negyvenes evek vegen beszerzett par tucatbol.A tomeges szolgalatot es elhurcolast a Katpolnal,AVO-nal majd az AVH-NAL igenis az ezres nagysagrendben futo Pobjedak lattak el.Lefuggonyozve pedig sem ezek sem az emlitett Vauxhallok nem voltak ellentetben a magasabb vezetok komolyabb szolgalati autojaval.Nos,ezeket valoban tobbszor hasznaltak elhurcolasra amikor kiemelt rangu "ellenseget" kellett lefogni.Farkas szemelyesen vett reszt nem egy olyan egykori harcostars letartoztatasban ahova Rakosi nem csak ot hanem sajat Packardjat is elkuldte. Ugyhogy a lefuggonyozott autok csak ZIM-ek es ZISZ-ek voltak a Packarddal kiegeszitve.

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:31:16

@Quattroman:

Kicsit tévednek, az, amelyiknek a rácsa magában foglalja az indexet, a facelift utáni verzió, 1300/1500 egyaránt. Előtte külön volt. Ha belegondolsz, logikus is. 1500-asból pedig volt még hosszú kivitel is, hátul sokkal nagyobb lábtérrel.

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:33:12

@pmobilTB:

Nem Nanukok, megmutattam a Zirignek, neki ez hazai téma. De volt a Veteránban is Nanuk-cikk nemrég, abban láthadod, mennyire más a Nanuk.

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:35:40

@rolls:

Aha... pedig 1964-ben már voltak import Merkur-Zasztik is. De ezt a Moszkvics-Zastava váltást nem tudtam, mikor jött. Én gyerekkoromban még ültem Zasti-taxiban :-)

autokatalog 2012.10.09. 23:35:45

"A legsportkocsibb szocialista gép akkor: Skoda Felicia"

Nem.Az a Wartburg 311, ami nagysagrendekkel dinamikusabb volt minden tekintetben.

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:37:00

@Quattroman:

Igen, igen, basszus, ezt mindig keverem, pedig már írtam is róla. Ha autótörténetben szerepel, tudom, de így, filmrecenzióként keverem. Annyira hihetetlenül logikátlan, nem?

Quattroman 2012.10.09. 23:38:29

@Csikós Zsolt:

'61-'67ig gyártották
ráncfelvarrás?? szerintem abban az időben még nem volt divat...

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:39:52

@Quattroman:

A motorja is gyengébb volt, a fenekén pedig nem az a savanyúcukor-lámpa volt, hanem egy ilyen borzalmas, igénytelen, lemezből hajlítgatott, lyuggatott bura, amibe szögletes lyukakat vágtak a pici plexiknek. Szörnyű autó volt, abszolút visszalépés.

Bocs, de innen Dániából már nehezen tudok javítani, most már marad így :-)

Quattroman 2012.10.09. 23:42:40

@Csikós Zsolt: "Bocs, de innen Dániából"

ott sem lehet aludni?
:-DD

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:44:43

@VOGAben:

Hát igen, csak míg ez egy vidám, sok autót és helyzetet felmutató film, az (az elején levő kaszkadőrjelenetet leszámítva, amit az akkori egyik leghíresebb európai - francia - kaszkadőrcsapat nyomott le felvételről, de az öreg a szervizes résznél szerepel is a filmben) egy depressziós, vontatott melodráma. Művészfilm akar lenni, de nem sikerül neki, csak unalmas.

Viszont észrevetted, hogy 3 Renault is szerepel benne, úgy, mintha egy lenne? Van egy full-full raliautó, ami a Ferjáncz akkori kocsija, van egy sportosított, másfajta alufelniken, és van egy teljesen polgári, virsligumis, dísztárcsás, amire megtévesztésként két fehér gyorsítócsíkot húztak... :-)

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:46:48

@awos:

Aha, tényleg! Nehéz volt kikockázni, aztán már nem néztem meg elég alaposan. A két autó annyira hasonlít, és Adlerből olyan sok volt itthon, hogy be se ugrott a DKW.

Csikós Zsolt 2012.10.09. 23:54:04

@Quattroman:

Dehogynem, ne viccelj. A trollokat, az anyázókat és az agyatlanokat rühellem, de itt értelmes a beszélgetés, mindenki hozzátesz a dologhoz, erre van a blog.

Csikós Zsolt 2012.10.10. 00:04:05

@Quattroman:

1300/1500 Fiatnak nincs alapja, nem tudod megmondani annyi alapján, amit látsz. És igen, volt már akkor modellfrissítés, hogyne lett volna - már az én Pontonomból is háromféle létezett, és kvázi minden autóval ugyanaz volt a helyzet. Még a Moszkviccsal is... :-)

A Bel Air (külön írandó, ha már...) és a 210-es külsőre csak némi díszítésben tér el, máskülönben ugyanaz a kaszni, ehhez tényleg 50-es évekbeli amerikaiautó-buzinak kell lenni, hogy észrevedd. Én meg nem vagyok az.

Ne feledd, ez alapvetően filmrecenzó. Meg hát - nem egy autóról van szó, ennek mindnek ilyen szinten utánanézni háromnapnyi meló lett volna, ez pedig elméletileg egy két óra alatt megírandó poszt lenne moziajánlónak. Én kicsit jobban belementem, de ennyi időm sehogyan nem lett volna az egyhetes Tannis előtt egy nappal...

Tehát maradt - másfél? 1,2 tized?

Nem a bizonyítványom magyarázom, de nem túlzás egy kicsit ez az elmúlt harminc komment...?

Mc Master 2012.10.10. 00:06:35

@Csikós Zsolt: Helló Csík, most már menj inkább aludni, hogy tudjál tesztelni holnap-ma, és írni sok szép és jót Dániából. (Ha még ott vagytok egyáltalán...nekem most összefolynak a napok.)

Persze, ez a cikk is remek volt, érdekes a sok "nyugati ipari hulladékot" az cuclista utakon látni. Az én gyerekkoromban már nem volt ilyen dömping a nyugati szekerekből, csak a KGST.

Jó éjt mindenkinek!

Csikós Zsolt 2012.10.10. 00:09:17

@autokatalog:

Oké, Humber lehet, hogy nem volt, majd rákérdezek az ismerősömnél, akinek közvetlen rokona dolgozott akkor elég magas szinten a Belügyben, onnan voltak az infóim. És ő állította, hogy Podbjedákkal nem hurcoltak, hiszen rálátott közvetlenül az autóparkra. Surányi Bandi bácsi pedig a legszórakoztatóbb autós író, minden könyve megvan ronggyá olvasva, de azért annyit érdemes hozzátenni, hogy a kortársai frászt kaptak attól, mennyit tódított - ezt a témát szakmán belülről tudom, magam, és már sokan agyonrágták. Nem lexikonként kell kezelni, amit írt, inkább élvezni kell minden betűjét.

Quattroman 2012.10.10. 00:10:12

@Csikós Zsolt:

Bús magányunkat űzzük el vele, és/vagy, vélt/valós kompetenciánkat "fitogtatjuk"

Csikós Zsolt 2012.10.10. 00:11:20

@Quattroman:

Dehogynem lehet aludni, a Papp már húzza a lóbőrt, nekünk meg reggel f6-kor van kelés, mert megy a gépünk. De egész nap melóztunk, csak most tudtam leülni a notihoz megnézni, mi van, és akkor megláttam ezt a kommentözönt. Ilyenkor nehéz aludni.

Csikós Zsolt 2012.10.10. 00:13:49

Na, mindenkinek jóéjt, tényleg durván kevés lesz az alvás. Holnap jön a Papp Opel Mokkája, holnapután még egy tannisos teszt tőlem, és aznap este, pénteken meg a mozi.

Gyertek!

Ott meg is tudjuk ezeket dumálni élőben!

VOGAben 2012.10.10. 00:35:09

@Csikós Zsolt: Rég láttam utoljára, ennyire nem emlékszem már, de nem lep meg hogy így jártak el! Szokásom figyelni a filmes bakikat. A dögkeselyűs 1300ason is hol fönn van a hátsó lökös, hol meg nem, végül szinte épségben gördül be az udvarra. Nem időrendben forgattak/vágtak. Meg az Elvarázsolt dollárban is poénos az egyszer kifordított, másszor(az üldözés végére) széria felnis bordó zsiga. :) De azt tudom, hogy az Autót látva, bármennyire is volt melankolikus maga a mű, másként néztem a szembe-szomszédunk sötétzöld CT-s rendszámú R10esére! Ami viszont kétségtelen, hogy az a bárgyú túlmisztifikálás ami a hatvanas évekbeli autós filmekből áradt, az gyerekként még igen nagy erővel táplálta az autók iránti rajongásomat. Mára ez sajnos kiégett. Használati tárgyként tekintek a legremekebb kocsikra is. Régi vágyam volt egy '62-es faltdachos bogár, de a vidéki átlagnívón egy hobbiautó sajnos ma nagyobb luxus mint valaha.

autokatalog 2012.10.10. 00:46:47

@Csikós Zsolt: "Surányi Bandi bácsi pedig a legszórakoztatóbb autós író, minden könyve megvan ronggyá olvasva, de azért annyit érdemes hozzátenni, hogy a kortársai frászt kaptak attól, mennyit tódított - ezt a témát szakmán belülről tudom, magam, és már sokan agyonrágták. Nem lexikonként kell kezelni, amit írt, inkább élvezni kell minden betűjét."

Ez szo szerint igy van.Rettenetes kamugep(bocs,tudom egy halottrol...)szerintem is.Az abszolut pongyola,a nehol remfaraszto bulvaros vetitgetes kozepette viszont ahhoz sok erdeke nem fuzodhetett,hogy egy komplett - raadasul luxus - markat szorostul-borostul elfeledjen.
Szamomra szegeny minden tekintetben abszolut marginalis volt es marad,csak azert emlitettem mert valoszinuleg tobben ismerhetik itt (irokent meg aztan vegkepp) mint Farkas Vladimirt.
Aki iroi kvalitasai,a kommunista vezetoknel soha nem tapasztalt megbanasaban kegyetlen on- es rendszerkritikajat, peldatlan muveltseget,szabatos fogalmazasat es ojektivitasat(!!) tekintve elkepeszto meglepetest okoz,abszolut racafolva multjara es szarmazasara.(Nem etnikai hanem tarsadalmi ertelemben)
Bandiba'val barmikor felmossa az egi padlot ami az iroi szakmat es nem utolsosorban a hitelesseget illeti.Tortenelmet kedveloknek kotelezo olvasmany!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.10. 04:47:13

Off leszek de mashova nem tudom irni: nincs eszak amerikaban sem toyota 86, sem subaru akarmi, csak scion FR-S.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.10.10. 04:49:19

@ledo76: evi 10.000 km az mar sok volt. 10eves koru autoban nem volt ritka az50-70e km. extrem pelda lefele es felfele is van.

Rocko- 2012.10.10. 07:06:20

@autokatalog: "kommunizmusban szocializalodott embere"
ejj, de szép képzavar! :)

citrix 2012.10.10. 08:43:06

A Népköztársaság útja azelőtt Sztálin út volt... Az Impalák kedvelt autók voltak (a Csajkák mellett) a pártállami körökben,vidéki városokban is felbukkantak nem is ritkán.Meglepően sok kapitalista autó futott a 60-as években:Merci,Opel,Isetta,Fiat,Renault,Simca,Chevy,DS19 színezte az utca hangulatát.A 70-es évek közepétől váltak egyeduralkodóvá a szocialista autók.A 620-as,630-as Ikarusokkal sokat utaztam,nekem is a kedvenceim ma de igen kevés maradt belőlük itthon.Amúgy zajosak,lassúak,rázósak voltak,szervókormány se volt bennük még.De nagyon szépek voltak az ikerlámpákkal,krómozással,formás hűtőráccsal,volt valami dögös imázs bennük.Más:a düzni (fúvóka) hogy lyukad ki,nem vágom.Csikós előtt le a kalappal,mindig jó témát talál nekem :-)

klajzen 2012.10.10. 09:10:08

@SzedlmajerLaszlo:
Aztán a cikk hatodik soráig eljutottál - e ? 1964 - ben készült a film ....

sgarde 2012.10.10. 09:14:08

@citrix: A dűzni kilukadás csak egy gyenge mellébeszélés volt, de az igazgató először elhitte... ;)

Két autós filmet hajtottam sokáig a gyűjteménybe, ezt és a "Vámpír négy keréken"-t.(igazi csehszlovák horrorfilm!) Örülök hogy még többen felfedezzük ezeket a filmeket!

klajzen 2012.10.10. 09:14:37

@redriot77: " Ezek után már érdekelne hogy vajon milyen motor/váltó volt az állami Chevykben? Sorhat/ hármas kézi vagy vényóc/ótómata? "
Igen , amiket én láttam volt állami amerikai kocsikat az ötvenes évekből , azok nagy része sorhat és hármas kézi volt . Nem mondom azt , hogy nem volt V8 , de nagyobb részük a fapados változat volt ....

SzedlmajerLaszlo 2012.10.10. 09:16:29

@klajzen: Nagyjaboll igen. 64et irtam en is szerintem, ziu 66tol van

klajzen 2012.10.10. 09:20:50

@Csikós Zsolt: Tehát maradt - másfél? 1,2 tized?
Legyen 2,2 tized ! :)
A 41. képen az a sötét Opel egy P2 ;)

klajzen 2012.10.10. 09:27:51

36. kép : CS-es, tehát vadonatúj Felícia . Hááát , ez érdekes dolog , ugyanis '61 őszén hoztak be utoljára nagy mennyiségben Felíciát az országba . Utána legfeljebb magánimport útján illetve a BNV kiállított kocsik lehettek újként forgalomba helyezve itthon . De ez a kocsi eléggé használtnak tűnik , ennek CE -s lehetett az eredeti rendszáma . Már csak azért is érdekes a CS - s rendszám , mert az jó pár évvel később lett kiadva . Szerintem az egy filmgyári kamu rendszám volt ..

klajzen 2012.10.10. 09:32:06

@SzedlmajerLaszlo: Igaz , viszont lehagytál egy ékezetet , így én egyesnek olvastam. Viszont ezt a filmet tudtommal '65 - ben mutatták be , szóval akkor lehet benne olyan troli , vagy sem ? :)

klajzen 2012.10.10. 09:35:50

A 33. képen a háttérben lévő Opel az A Rekord ....

klajzen 2012.10.10. 09:42:45

www.youtube.com/watch?v=hN-l-pS1VRM

1:04:05 - nél : Nem lehet , hogy az inkább CG ?

Quattroman 2012.10.10. 10:23:59

@ledo76:

ezt szeretem bennetek, három lépésből képesek vagytok, (akár a borostyánszínű irányjelző búrától is)egy volt vagy jelenlegi társadalmi rendszer elemzéséig, fikázásáig:-(

nem lehetne megmaradni csak a járműveknél???

pimpike_ 2012.10.10. 10:33:00

Mekkora már a film elején a két taxis ellentétes álláspontja 48 éves szöveg és a mai napig aktuális.
Mondhatni az "elv" bármely fórumon komment generátorként működne :)

volgapierre 2012.10.10. 10:35:04

Egy ideig Humber Super Snipe kocsit vezetett a Rolling Stones-tag Brian Jones is. Jonest többen oltották az autója miatt, hogy térjen már észhez, ilyen kocsit leginkább papok vezetnek, nem rokendról-arcok, gondolkozzon már el.
Nem tudja valaki, milyen évjáratú autója volt? Mert ez a modell azért jó néhány évet és szériát megélt.

ledo76 2012.10.10. 10:47:12

@Quattroman: Én utálom a politikát, de nagyon idegesít ez a kétbites hozzáállás a múlthoz, ráadásul mindezt színészek kapcsán. Egyébként bármennyire szeretem az autókat a film maga (történelmi okokból is) sokkal érdekesebb.

Nyiri 2012.10.10. 10:50:39

Ez a film nekem meg is van. Láttam vagy 20x Nagyon jók a történetek benne és végig vidám :) Ajánlom mindenkinek.

SzedlmajerLaszlo 2012.10.10. 12:11:30

@klajzen:
én kérek elnézést, ájpeden gépeltem.
nem, nem lehet, 66ban jöttek:-)

KAMA3 2012.10.10. 12:15:36

@Quattroman: Hát ezt az oroszok nemes egyszerűséggel úgy oldották meg, hogy a helyzetjelző átkerült a fényszóró foncsorába, az irányjelzőre sárga búra került. És ugyanazt a kétszálas lámpatestet szerelték továbbra is, mint előtte. Szal ha kiégettt az első index, csak kétszálas izzót tehettél bele.

Quattroman 2012.10.10. 14:58:55

@KAMA3:

nem, ezt a merkurnál oldották így meg egy ideig,
utána viszont már olyan foglalatokkal jött amibe rendes egyszálas 21W izzó ment

VOGAben 2012.10.10. 15:09:01

@Quattroman: Az én (Anyám az első gazdija)1977-es 2102-esemben is gyárilag biluxos az első irányjelző. 21/5W. Csehszlovák, helyzetjelzős foncsorokat már itthon tettek bele a nullrevízió során. A hetvennyolcasok már gyárilag jöttek "rendesen".

VOGAben 2012.10.10. 15:13:01

Pont 76-77-től lett szabvány a sárga index, 77ben kötelező az első(!) biztonsági öv, majd ezek után jött a lakott területen kívüli max 80km/ó a személygépkocsik részére. Utóbbi a korabeli cikkek szerint elsősorban takarékossági okokból.

Quattroman 2012.10.10. 15:18:37

@VOGAben:

ezt írtam én is, a Kresz '76ban módosult, akkor lett előírás ez is.

Mc Master 2012.10.10. 17:08:07

@citrix: "Csikós előtt le a kalappal,mindig jó témát talál nekem :-) " - Jó ez a TC, de Csikós messzebb a legjobb mind között. Vasárnap reggelente mindig úgy ülök a géphez, hogy "na, vajon ma mit írt?" (gondolom, még előző nap vagy napokban írja, igazából a publikál szó jobb lenne) és amikor látom, hogy más "van műszakban", akkor egy kicsit csalódok.

FöldesTamás 2012.10.10. 22:01:39

Kedves Vendégeink, Kedves Olvasók, Autóstársak!

Munkatársaimmal október 12-én, pénteken is - mint eddig minden pénteken - nagy szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt a TotalCar Autós Filmklub előadására, a Kár a benzinért című kiváló film vetítésére.
Ebben a szerzonban ez az utolsó TotalCar Autós Filmklub vetítés Budapest egyetlen autósmozijában, a Fővárosi autósmoziban, így a film adta élményen túl is különleges esemény lesz ez a péntek.
A szezonzáró vetítésre házi tepertőkrémes kenyérrel várunk mindenkit!!

Földes Tamás
ügyvezető igazgató

KAMA3 2012.10.11. 10:59:31

@Quattroman: Fura, az én 02-esem 1984-es kiadás, és ebbe is még bilux foglalat van az irányjelzőnek. Lehet, hogy mókoltak valamit az előző gazdái, de úgy rémlik, öcsém 21013-asa is bilux foglalatos, de erre nem mernék nagy tétekben fogadni. Mindenesetre egyszálas első irányjelzőt nemigen láttam kereklámpásban. Igaz, nem is nagyaon figyelem, tehát létezhet.

Elképzelhetőnek tartom, hogy a ruszkik csak akkor álltak át az egyszálas foglalatra, amikor elfogyott a kétszálas készlet.

FöldesTamás 2012.10.11. 15:56:42

Visszatérve egy picit a pénteki mozielőadáshoz:

... és a büfében az utasoknak forraltbor, a sofőröknek forró tea is kapható...

Továbbra is mindenkit szeretettel várunk pénteken, Budapest egyetlen autósmozijába, a Fővárosi Autósmoziba, a TotalCar Autós Filmklub idei utolós mozielőadására!!!

Utolsó? Meglátjuk...

Földes Tamás
ügyvezető igazgató

Quattroman 2012.10.11. 19:46:39

@KAMA3: mi az hogy 02es?
bármit takar szándékod szerint. nyugodtan írd ki az évjáratot vagy az ezerkettest
manapság nem igazán találni típustiszta Zsigát/Ladát szóval hogy mi van benne nem kompetens hivatkozási alap.

a 02es jelzőt hagyjuk meg a BMW-nek...

Quattroman 2012.10.11. 19:51:59

ledo, autokatalog

kezdtek kissé elkanyarodni ....

lehetne politikai nézeteiteket egy erre a témára fogékony közönség előtt megvitatni?

tudom scroll on de mindegyik egy fél oldal:-((

fekvőrendőr 2012.10.11. 20:44:38

A saller használata közben nem azért lengették a gumit, hogy hűljön a saller, hanem azért mert magas hőmérséklet kellett a használatához, és az égéshez kell az oxigén. Ez pont olyan eljárás volt mikor az izzó faszenet legyezve még tobb oxigént kap és intenzívebb az izzás.
A sallernél a gumifoltot nem kellet külön rárakni a gumira, egy egységet képezett a saller fém tokjábal, amiben az éghető anyg volt. A gumifolt a fémre volt ragasztva, és celofán védte a szennyeződéstől, amit le kellet szedni használat előtt.

Saratoga V6 2012.10.11. 21:15:47

Ismerem és szeretem a filmet. Akinek nem a retró közlekedési kultúra + hozzá tartozó járműpark érdekes a műből az szarjon sünt. Én ezért nézem és nem azért, hogy végre beleállhassak valaki másba mert végre zsidócigánykomcsinácizhatok egy sort. Pá!

Quattroman 2012.10.11. 22:16:10

@fekvőrendőr:
sőt a sallerosdoboz fémfedele reszelőként szolgált a belsőgumi felérdesítéséhez, felület előkészítéshez. az alufóliába csomagolt sallerhoz mellékelve volt egy gyújtó csík is, olyan mint a gyufásdoboz oldala.
egyébként valami salétrom alapú anyag égett (ha égett, mert többnyire meg sem akat gyulladni)a kapszliban, gondolom innen ered a név is

kenguru99 2012.10.11. 22:58:04

@Quattroman: A kilecvenes években találtam otthon a kamrában egy 1972-es gyártmányú saller készletet. Meggyújtottam és működött! Mondjuk élesben azért nem használtam volna.

Quattroman 2012.10.11. 23:23:16

@kenguru99:

mert a kamrában volt.
az autó csomijában ami sokszor még be is ázott, magába szívta a nedvességet és piszok nehéz volt meggyújtani.
no olyankor aztán kellett lóbálni hogy égjen rendesen...

Shadowbull 2012.10.12. 07:21:15

@autokatalog: na, ez kezd erdekes lenni, ha mar a regi magyar filmek semennyire sem hozzak lazba az embert.

"te is azt hiszed,hogy a tarsadalmi kulonbsegek egyszeru "rendszervaltassal",magyarul eroszakos allmositassal, masok vagyonanak elrablasaval,allam altal dotalt mestersegesen fenntartott,folyamatos veszteseget termelo gyarakbeli munkahelyekkel,sehol meg nem termelt penzbol epitett lakasokokkal,hasonlo "forrasbol" finaszirozott,teljesen ingyenes egszseguggyel stb. eltorolhetoek? "

A teny az, hogy a szocialista rendszer valoban jelentosen lecsokkentette a tarsadalmi kulonbsegeket. Meghozza ugy, hogy a felsobb tarsadalmi reteget kompletten megszuntette, ill. lecserelte a sajat partelitjevel, lenyomta az ertelmiseget, viszont tagadhatatlanul javitott az alsobb nepretegek eletkorulmenyein, es kitoresi eselyein. ezt nyilvan az alsobb retegek ugy eltek meg, mint javulast. Az egyszeri gyari munkas nem gondolkodott (es ma sem gondolkodik) azon, hogy mibol teremtettek neki olyan tarsadalmat, amiben a lakas, a kocsi, a nyaralas konnyeden elerheto volt.
A kozoktatas is javult, az igazan tehetsegesek minden gond nelkul bekerulhettek az akkor meg elitkepzesnek szamito felsooktatasba.

Persze az alapveto gondolkodasi hiba az az, ha azt gondoljuk, egy normal polgari tarsadalmi fejlodessel nem jutottunk volna el ide, vagy hasonlo szintre, anelkul hogy egy fenntarthatatlan zsakutcaba manovereztuk volna az orszagot.

Kadarnak viszont elevulhetetlen erdemei vannak abban, hogy Magyarorszagon nem epult olyan jellegu szemelyi kultusz, mint Romaniaban, vagy olyan komoly rendorsegi elnyomo rendszer mint Kelet-Nemetorszagban. Gyakorlatilag a 60-as evek kozepetol az orszag valoban elheto volt az atlagember szamara.

"szerinted az evszazados multra visszatekinto magyar egyetemek patinas epuleteit is a 43-as AEV Szocialista Brigadjai huztak fol par kommunista szombat jegyeben,kozponti bizottsagi utasitasra?"

Konkretan a Miskolci Nehezipari Egyetemet politikai eliteltekkel epittettek kenyszermunkaban. Felsobb partutasitasra kerult oda, ahova, (nyilvan megvolt az elodje Selmecbanyan, Trianon utan meg Sopronban) es egy nagyon magas szakmai szinvonalu tudomanyos muhely lett belole. Nem mellesleg epitettek hozza 6 kollegiumi epuletet, ahova a hallgatok bekoltozhettek, gyakorlatilag ingyen. Ha egy szegeny csaladbol szarmazo, de tehetseges gyerek tanulni akart, akkor megtehette, akar professzor is lehetett belole. Ma ez nem biztos hogy sikerulne neki.

Ilyen alapon a kadari nosztalgia a tarsadalom bizonyos retegeinel abszolut megalapozott es legitim.

SemBoga 2012.10.12. 08:21:21

"Hogy miért készült ilyen film 48 évvel ezelőtt, Magyarországon, amikor még csak összesen hat éve lehetett magánembernek autója?"

Azért 1958 előtt is volt magántulajdonban autó - a II. vh. előtt is voltak már autók Budapesten :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.10.12. 16:34:31

@redriot77: ezt mondom én is.Mások meg azt, hogy nincs fejlődés az autóiparban, meg műanyagból vannak a mai autók... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.10.12. 16:35:28

Nagyon király lehet a vetítés, jó lenne valahogy megnézni.Nem lehet valahonnan letö...hmm, megszerezni? :D

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2012.10.12. 17:36:15

@geegee: khmm, a kommentek között ott a link, youtube-on fent van a film.

Csikós Zsolt 2012.10.12. 23:40:15

@SemBoga:

Tévedsz. 1951 és 1958 között nem voltak, ez amúgy köztudott.

Idézet a mostani Veterán ide vágó cikkéből:

"A háború után üzemanyaghiány miatt jegyrendszert vezettek be. A rendeletek hol lazítottak, hol szigorítottak a szabályokon, egyszer üzemanyagjegyek, másszor -utalványok voltak használatban. 1950. december 28-án megjelent a 298/1950/MT rendelet, amely 1951. január 1-jétől üzemanyag és kenőanyag vásárlását csak üzemanyag-vásárlási tömbszelvény vagy üzemanyag-utalvány ellenében tette lehetővé. Azon magánszemélyek által üzemeltetett személy- és tehergépkocsikat, amelyekre nem kaptak ualványt, megvételre fel kellett ajánlani az Autókernek." Tehát, nagyon finom kanyarral: államosították őket, mert egy új magánvevő sem kapott volna rájuk utalványt.

Aztán:
"1951. május 20-án jelent meg a 105.700/1951/OT rendelet, amely előírta: minden természetes és jogi személy birtokában levő új és használt gépjárművet fel kell ajánlani megvételre az Autókernek. Az ezt követő sötét időszakban a magánautó szinte ismeretlen volt, noha művészek, sportolók, tudósok és élmunkások (tehát pár 100 ember) birtokolhattak autót."

Furcsa, hogy itt élsz, és ezt még nem hallottad.

Mindenesetre: Magyarországon abban az időben egyáltalán nem volt magánautó, leszámítva a Puskásékat és Kazal Lászlót, ilyeneket. 1958-ban lehetett újra magánszemélynek autót vennie, akkortól kaphatott is külföldről. Mai ésszel hihetetlen világ volt az, én még láttam a végét.

FöldesTamás 2012.10.13. 10:13:40

Kedves Vendégeink!

A fenti társadalom- és kereskedelem-politikai polemizáció (néhol inkább vita) után engedjék meg, hogy visszakanyarodjak eredeti témánkhoz: a Totalcar Autós Filmklubhoz.

Tegnap - október 12-én, pénteken - rendeztük meg a Totalcar Autós Filmklub utolsó vetítését a 2012-es autósmozi szezonban.

Munkatársaim és a magam nevében köszönöm minden kedves vendégünknek, aki a Totalcar Autós Filmklub nyár végi - őszi vetítéseire ellátogatott, hogy pétek esti programjaként ezt választotta és megtisztelt bennünket figyelmével, jelenlétével. Ezeken a filmklub előadásokon a film-élményeken túl nagyon sok szép veterán- és még több igényesen és magas színvonalon karbantartott és üzemeltetett, különleges autót láthattunk. Köszönöm az autók tulajdonosainak, hogy elhozták ezeket a kiváló gépeket hozzánk, felvonultak velük, megmutatták magukat a képzeletbeli kifutón - úgy gondolom, mindez külön is élmény volt mindannyiunk számára.

Végezetül - munkatársaim nevében is - köszönetemet szeretném kifejezeni az Index és a Totalcar azon munkatársainak, akikkel kiválóan együttműködtünk abban, hogy az elmúlt hat hétben péntekenként működhetett a Totalcar Autós Filmklub, Budapest egyetlen autósmozijában, kiváló filmeket vetítve Önöknek, igazi retro hangulatot teremtve e programmal.

Bízom benne, hogy sikerült hagyományt teremtenünk ezzel a filmklubbal, és jövőre, tavasszal folytathatjuk a filmvetítéseket péntekenként, e klub keretei között.

A téli időszakban is tervezünk programokat Önöknek, erről még folynak a tárgyalások - miként ezt sokuknak elmondtam a múlt héten és tegnap is - , amint ezekben eredmény születik, e fórumon is és a fovarosiautosmozi.hu weboldalon is tájékoztatni fogjuk Önöket!

Köszönöm hát figyelmüket és látogatásaikat, a következő találkozásig balesetmentes autózást és örömteli filmnézést kívánok!

Üdvözlettel:

Földes Tamás
ügyvezető igazgató
Fővárosi Autópiac Kft. - Fővárosi Autósmozi

GG81 2012.10.13. 10:14:02

Jó film volt! Jól sikerült vetítés, pontos kezdéssel... ;-) Nagyon jól szórakoztunk a kedvesemmel.

A film a retrón túl adott egyfajta Hofi utóérzést is, mert kb. még mindig aktuális! Csak ami akkor az állami autó volt, az most a céges.

Várjuk a jövő évi folytatást!

Hazafelé az autópiacnál azért működtek a yardok, de nem volt félnivaló a tea miatt és meg sem állítottak. ;-) A Könyvesen a Kőbányai útnál a legbelső sávban szuicid útlezárásnál dolgozgattak, se előjelző, se sárgavillogó fények! Ugyanezt eljátszották az M3 kivezetőn a körvasútsori felüljárón a külsőben... ők tudják.

A Kacsóh felüljáróra hajtva eszembe jutott a motoros balesetéről készült fiktív cikk és a tegnapi BAH csomóponti frontál is, de hazaértünk egyben. :-)

Rocko- 2012.10.13. 10:36:42

@GG81: "és a tegnapi BAH csomóponti frontál is"
hah, akkor nem csak nekem. bár gyakran nem járok arra (a felüljárón), de le tudom kézpelni. mármint éjszaka. napközben esélytelen még az előzésre gondolni is.
utv.hu felvételén pedig msotn em kivehető hogy van-e felfestés v sincs: utv.hu/kamera_nagy/bah_csomopont/budaorsi_ut

Mc Master 2012.10.13. 11:47:58

@Csikós Zsolt: "Igen, a CA volt az első rendszám 58-ban, az a sok rendszámot kapó roncs miatt kifutott 59-re, ..."

Ma is sok CA-s rendszám van :D Igaz, mind bolgár kocsikon. CA =Szófia rövidítése, cirill betűkkel.

Don Blasius 2012.10.13. 12:51:41

Köszönünk mindent mi is a szervezőknek, nagyon jó volt. Kár, hogy a korábbi vetítések kimaradtak, de majd akkor várjuk a tavaszt meg az esetleges téli előadásokat. :)

@GG81:
Igen, nekem is az állami-céges kocsi párhuzamba állítása jutott eszembe rögtön. Nekem a részfilmek közül talán ez a kedvencem. Az igazgató, aki inkább zuhanyzót avatna a párizsi és londoni út helyett, és a saját túlzott visszafogottsága enged teret a csibészségnek, amit a beosztott jól ki is használt.:) A téglapakolásnál már szinte sírtam a röhögéstől. :D
És az feltűnt, hogy a már saját használatba vett ex-állami kocsi mintha tisztább lett volna, mint amíg "cégesként" használta? :)

Don Blasius 2012.10.13. 12:56:39

@Moka_Miki:
Én talán egy CA-s rendszámú kocsira emlékszem konkrétan, de az már szerintem akkor sem járt, valamikor a 80-as évek végén állt a Soroksári út elején nem sokkal a Boráros tér után egy Trabant 500 vagy 600-as. Fehér volt piros csíkkal. :)

Olyan 6 éves korom környékén már ismertem a betűket is és elolvastam minden rendszámot. Anyám azt mondta akkor, hogy a Z-s rendszámú (akkor 7-8 éves autó) már öregnek számít. :) Tényleg, C-s rendszámú autó már akkor is nagyon kevés volt.

GG81 2012.10.13. 14:33:14

@Don Blasius: bevallom ez kimaradt, ha így is lett volna. bár nekem úgy tűnt, hogy amikor még "hivatalosan" furikázott vele is vigyázott rá és élvezte... a mai céges autó társai ezt már aligha mondhatják, főleg a bit-lábakat tapasztaló istenített TD-k.
kezdenek manapság is begőzőlni a főnökök, nagy cégek, költségcsökkentés van nah... megy is a hőzöngés a GPS-ek telepítése miatt! megy is a madzsar okoskodás, hogy lehetne kijátszani, csak az égi szemen a rafkós magyar sem tud kifogni, vége az aranyéletnek, kiszámlázódnak a privát használatok.
a másik cégesautós nyavaja, ha bármi van (pl. karc) lehet a rendőrségre paprér' szaladgálni, nehogy ezt is a munkáltató a szegény dógóz nyakába varrja... az igazolás mentesít, de ez megint csak a macera része.

kerokaa 2012.10.14. 11:46:55

@FöldesTamás: Kedves Tamás!
Bár az utolsó vetítésre sikerült csak elmenni (majdnem az utolsó percben), de annyira maradandó élmény lett (életem első autósmozija), hogy tavasszal alig várom a folytatást. Nem is beszélve a pálinkázós szakadó hóesős mozihoz :)
Köszönjük a szervezést nektek és a TotalCaros srácoknak is!

kerokaa 2012.10.14. 12:20:12

@kerokaa: Ja, és még valami: este hallottam, hogy arról szólt a beszélgetés, hogy nincs magyar autósfilm. Nekem van egy titkos favoritom: nem igazán autós, nem igazán magyar, de félig autós, félig magyar: T.I.R. :) És a zenéje is zseniális! És több hétre mag van oldva a filmválasztás ;-)

santhion 2015.09.16. 23:52:39

Sziasztok, az Adler Trumpf az egy DKW Meisterklasse. A Roosevelt téren meg megy egy Ford Zephyre, amit Matchboxban 1:72 türkiszben lehetett birtokolni anno idehaza...