Szíváshét, szenteste

  2012. február 12. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta merci szereles

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Ez hosszú lesz. Csak szóltam.

A cégnél az év végi szabadságolások előtti utolsó rohamot éltük éppen, az Andrássy már teljes díszbe öltözött, az utcákon mindenhonnan a „Last Christmas” zengett, már émelygett a gyomrom. A távolban felderengett a Szenteste, az ajándékok egy része becsomagolva hevert a ruhásszekrényben, a törölközők mögött, a gyerekeim naponta újabb ötletekkel álltak elő, mit hozzon a Jézuska. Ők is év végi hajrában voltak, akárcsak mi, csak kicsit máshogyan.

Ráadásul nálunk idén még egy összetevő befigyelt a december közepi katyvaszba.

„Fuj, Zsolt, ne lehelj rám. Borzalmas szaga van a szádnak” – ébredéskor bő egy héten át szinte minden reggel így fogadott édes, egyetlen, kedves és empatikus feleségem az ágyban, amint megszokásból hitvesi csókra nyújtotta ajkait. „Elviselhetetlen ez a hígítószag” – tudtam meg a leheletbűz okát. Ennyit az értelmiségi feleség és az autószerelés összeegyeztethetetlen ellentétéről.

Nem a lángeszem, hanem a lidles halogén fejlámpa. Mindig rajtam van, ha szerelek

Joggal kérdezik, miért hevertem én nyakig szerelőruhában, felismerhetetlenségig mocskosan a betonporos, zsíros garázspadlón még december 24-e délután is, miközben odakint összekötözve várt rám a fa a garázsajtónak támaszkodva, hogy kettesben felmenjünk a lakásba. A gyerekeim és a feleségem akkor már kipakolták a díszeket a nappali asztalára, javában sült a pulyka, Jézuska pedig a II. kerület táján dobálta a kéményekbe a legósdobozokat.

Nem kéne beszélnem arról a két hétről. Minden estét egy másfél tonnás, koszos vasdarab alatt, gyilkos vegyi gőzökben, elgémberedett tagokkal töltöttem a betonon fekve, miközben rémületes látomások gyötörtek a narkótól. London megöl engem, kicsit Budapestre transzplantálva.

Közel két héten hajnali egy és három között osontam fel a lakásba, és minden alkalommal húsz percet azzal töltöttem, hogy a lehető leghalkabban próbáltam a tüdőmből a fejemben levő nyílásokon át eltávolítani vagy fél kilónyi feketés zöld váladékot, máskor poros nitrohígítót, olykor beszáradt gépzsírt. A családom ilyenkor már rég a dunna alatt pihent, fogalmuk se volt róla, hogy létezem, már álmodni is elfelejtettek rólam. Aki szívvel-lélekkel tart öreg autót, ismeri a hasonló helyzeteket.

Ez egy, úgynevezett, kellemetlen téma.

Beszéljünk róla mégis? Csináljak hülyét magamból? Végül is, megszoktam… Tehát csinálok, mert lesz értelme a végén, mindenki jól figyeljen.

Elméletileg ugyanolyan színű, mint a másik, csak ez kimattult

Fenti szívásrengeteg az újonnan vett negyven éves állólámpás Mercimmel együtt hullott az ölembe. Újautósnak ajándék téligumi-garnitúrát ad a szalon, nekem egy ilyen üzlet két hétnyi beutalót a nitrohígítóba. Mint az autóról szóló legutóbbi posztban leírtam: a 220 D-t napi szinten akarom használni, ami egy olyasfajta, autókat tesztelő, máskor meg sokat motorral járó embernél, mint én, természetesen nem jelenti azt, hogy minden áldott reggel beülök, beizzítom, és a Flórián térre hajtok vele Zuglóból. Hanem heti két oviba menést gyerekkel, heti egy valamihurcolást (Ikea, bevásárlás, Csabihoz Egerbe, Balatonra), havi egy klubot, hétvégén még ezt-azt.

Nem egy brutál-gyilkolós használat, aláírom, de azért az eddigi Mercimbe, Erába is belement évi bő hétezer kilométer ebben az üzemmódban – ami szerintem jóval több, mint amit a legtöbb, velem egy szakmában dolgozó újságíró fel tud mutatni a saját autójával. Már akinek van ilyen, egyáltalán.

De a kint tartás, a heti három-négyszeri járás ugyanolyan terheket ró a karosszéria korrózióvédelmére, mint a napi ötszáz kilométer, sőt, lehet, hogy nagyobbat. És itt arra a korrózióvédelemre méri csapásait a környezet, amire a Mercedes ugyan rettentő büszke volt 1968-ban, a széria megjelenésekor, de a kegyetlen utókor csak azt mondaná rá – szánalmas.

Bent, a padlót is kikezdte a rozsda, mint mindegyiknél

Jegyzem meg, az állólámpások többnyire még így is később kezdtek szerkezetileg rohadni, mint generációkkal később, harminc éves rozsdavédelmi garanciával a pápaszemes és a C-Mercik – kérdezzenek csak meg erről független szakértőket.

Feladatom volt tehát a kevéssé rozsdás, igazából meglepően egészséges alapot a legjobb mai eszközökkel, megbontás nélkül időjárásállóvá tenni. A múltkori blogposztban vázoltam is a terveimet:

- alapos alsó takarítás
- furkálás a megfelelő üregeknél
- elektronikus védelem (hogy legyen egy kis babona is a dologban) beépítése
- alsó passziválás, alapozás, rücsizés
- üregvédelem tudományos Mike Sander's zsírral
- közben apró-cseprő dolgok rendberakása

Eredetileg úgy készültem, hogy kifurkálás után nagynyomású mosóval kitakarítom az összes üreget, de némi tipródás után feladtam. Egyrészt a Mike Sander’s zsír a teszt szerint nagyon jól behatol minden résbe, még a lemezes korrózió rétegei közé is. Így, ha nem is lesz tökéletes a munkám, is sokszorta többet érek el vele, mint ha úgy hagynám. Pedig ez a kaszni még piszkálgatás nélkül is bírna kint vagy négy-öt évet. Másrészt kevés volt az idő.

A garázsomban olyan 15-18 fok van ilyenkor télen, hiszen a ház alatt van. Vajon mennyi idő alatt száradnának ki ott a vízzel telinyomott üregek? Úgy, hogy egy csepp vizet se zárjak be az üregvédelemmel? Egy hét? Másfél? Bandi még napokkal később is literszám talált vizet a BMW-je díszlécei alatt, ezek meg itt zárt üregek… És összesen, ha két hetet terveztem az egész műveletre. Az is segített a döntésben, hogy az autót december elején vittem haza, és az aszály miatt akkor már vagy két hónapja nemigen érte nedvesség, leszámítva a reggeli párásodást. Az üregek tehát szárazak, ami mégis van bennük, az tényleg kiszárad két-három nap alatt a garázs mélyén. Elvetettem a mosás ötletét.

Végre itthon. Mögötte a szép másik

Hiába három beállós a garázs, tele van lomokkal, továbbá benne áll a restaurált zöld Merci, a Bianchi is. Utóbbit elpateroltam az anyósom mélygarázsába, egy hely már lett. Aztán rendezkedtem. Jó munkához hely és nyugalom kell, alapos üregvédelmet nem lehet csinálni, ha nem tudom körbejárni az autót. Végül sikerült mindent betömnöm a zöld Merga helyére, ő pedig – akár féltem, akár nem – pár napra kiköltözött az utcára. Már csak be kellett állni.

Tudják, ezen az új Mercin nincs szervó, viszont kopptól koppig ötöt tekeredik a kormánya. Fent, az utcánál egyautónyi széles a lejáró, onnan meredek lejtő visz a két garázskapuhoz, odabent, a parkolóhelyek L alakú elrendezése miatt átlóban állva már a belső falsarkot éri a kocsi lökhárítója. Így talán nehéz elképzelni a dolgot, mindenesetre jól jött volna valami durva négykerék-kormányzás, egyujjas szervó. Tizenöt centiket előre-hátra mocorogva, a kormányt ütközéstől ütközésig kitekerve valahogy betettem keresztbe az autót. Háromnegyed óra alatt. Egy csomóan nem értették, hogyan került oda. A végére én sem.

Hogy került ez oda?

Kinyitottam az ajtót, és kiestem a földre, addig bírta a testem. Mégsem halhattam meg békében, fel kellett pattannom a földről, mert manőverezés közben a dízelfüst kiszorította az oxigént a garázsból. Nem végezhettem így méltatlanul, feketét hörögve… Pedig talán jobb lett volna, hiszen akkor még nem tudtam, hogy a drága hitvesem lebüdösszájúz majd alig pár nappal később…

Nekiálltam beszerezni a cuccokat. Rozsdavédelemre Göbölyös Zsolti javasolta a Korantot, nekem ugyanis egy ideje elfogytak az ötleteim. A Fertan, amit sokáig szerettem, porrá rohasztott már egy autómat, pedig technológia szerint használtuk. Ahova odakentük, egy év múlva megrozsdásodott a kaszni, pedig később felrúgtuk az előírásokat, és mindenféle semlegesítéssel is próbálkoztunk. Régi kedvencemet, a svájci Noveroxot sehol sem lehet kapni már - anno a megboldogult Marx, ma Nyugati téri Interag-boltban vettem. A Ferropassit komolytalan, ezért már Würthön gondolkoztam. De a Korant a negyedébe kerül a Würthnek, s ugyanúgy működik. Önmagában alapoz, ráadásul vizes bázisú, tehát könnyen hígítható, hogy jobban bemásszon mindenhová, felkenés után pedig csak azt kell megvárni, hogy kiszáradjon. Vettem négy dobozzal, végül alig egyet használtam el.

Vegyszerek bevetésre készen

Rücsit is vettem autófesték-szaküzletben, nem volt olcsó, de legalább minőségi áru. Aztán festékek, fúrószárak (mert mindig kicsorbul, eltörik), Bandi elhozta nekem a tartalék kompresszorát, vettem rücsifújó pisztolyt, hazacűgöltem a ménkű bödön Sander’s zsírt. Ja, és a zseniális Patent Depóban vettem önszigetelő, direkt az üregvédő lyukak betömésére való, ajkas dugókat meg hosszabb patenteket is, ha a bepattanósak esetleg nem működnének. Meg néhány lemezanyát, mert láttam, hogy az autó sárvédőit rögzítő sajátok némelyike törött.

Üregvédés előtt a profik előveszik az autó üregtérképét, és a szerint dolgoznak. Nekem könnyű volt a dolgom, mert legalább öt állólámpást bontottam szét a saját kezemmel. Ráadásul a gyönyörű zöld restaurálásáról részletes képdokumentációm van, tehát ezen a vonalon mindent tudok az állólámpásról. Hol rohad, hova nem lehet beférni, hol van rejtett, zárt rész.

Kereszttartó kifurkálva

Van egy kereszttartó a motor előtt, alul, a hűtőt ívesen veszi körül. Két hossztartó a motortér alja-oldalában, ezek Y alakban szétágaznak a taposó alatt. Az A oszlop dupla lemeze. A motortér oldalfalában (hívhatnánk doblemeznek is, de igazából nem az) a lengéscsillapítók merevítése miatt odatett lemezduplázás köze. A B oszlop. A küszöbök, amelyeknél szerintem elakadok majd az emelőbakoknál, de kis ügyeskedéssel ki tudom tán kerülni őket. Majd alulról úgy fúrom meg középen a küszöböket középen, hogy onnan a Vaupel pisztoly csövét hátrafelé, fel, a B oszlopba, valamint előrefelé is el tudjam vinni. Hátul, keresztben is van egy bazi nagy tartó, meg hosszában is, ezek végén lódnak az ütközők.

És persze a legfontosabb: hátulról, a csomagtartó felől, a csövet a hátsó doblemezek fölött átdugva, a sárvédőív elejéig lenyomva a küszöbtől a hátsó lámpa csücskéig teli kell majd nyomnom a kocsi szélét. És persze az ajtókat is belül, a motorházfedél és a csomagtérfedél merevítéseit, a hátsó kötényt, belülről a sárvédőszéleket, a lemezek összeeresztéseit.

Kibontott rács. Ehhez kell nőgyógyásznak lenni, hogy ott kipucolja valaki

Ja, az állólámpás Mercik legkritikusabb pontjának is el kell látnom a baját: ez a szélvédő tövében levő szellőzőrács alatti tér, ahol összegyűlik a sok szemét, ami nem tud kifolyni a motor mögötti, három, gumiajtócskával ellátott lefolyón. Húsz éven túl a karosszéria-tömítőanyagok repedezni kezdenek, harmincon túl már mállanak. Az ide befolyó víz bemegy a kardánalagút, a taposók és a szellőződoboz összeeresztésében levő hegesztésekbe, szétcincálja azokat, és az autónak a lelke rohad ki. Több tucat ilyen autót láttam már – az első szériások többsége hasonló. Ezt kilakatolni – borzalom. Nota bene: a beázások ezeknél az autóknál leginkább innen származnak, nem a rossz szélvédőgumik alól. Jó sok zsír kell majd a kocsihoz, nyolc kilóval számoltam.

Első a furkálás, hiszen rozsdaátalakítás, rücsizés után már nem akarok friss fémfelületeket nyitni. Utána majd letakarítom a kocsi alját, passziválok (rozsdaátalakítok), alapozok, rücsizek. Majd amikor mindezzel megvagyok, jöhet a zsírzás. Mmmm. Jó lesz.

Tűrhető az utastér

Kiráncigáltam a Merci teljes belét - üléseket, szőnyegeket, ajtókárpitokat. A bal hátsó ajtó talán még sosem volt megbontva, kettőről viszont hiányzott a nejlon, jobb elöl emiatt kicsit meg is rohadt a kárpit papundekli alapja. Még vissza lehet tenni, de megindult. Az egyik legnagyobb barbárság ajtószerelés (hangszóró-beépítés) után nem pótolni a nejlonokat, mert a kárpitok az ajtóba befolyó, az aljáról felfröccsenő víz miatt garantáltan tönkremennek.

Minden szőnyeg gyári, egész jók, de borzasztó koszosak az ülések (bár nem láttam még, mi van a huzatok alatt). A vezetőnél viszont némi matatásra szétmállott az öv, az egyik oldalról hiányzik az ajtózseb, a másikon tákolt. Ez állólámpás-betegség – aki tapasztalatlan, a visszacsukódó ajtót itt tartja meg a lábával, s a kemény műanyag zseb ilyenkor eltörik. Márpedig minimum egy ügyetlen sofőr és utas akadt egy ilyen autó életében a 40 év alatt.

Minden féket elcsomagoltam

Ezzel üres lett az autó bele, bakolhattam fel. Nem is olyan egyszerű ez, mert ha egyik kerék sincs lenn a talajon, nem lehet számítani a rugózásra, tehát a négy bak tetejének pontosan ki kell adnia egy síkot. Vagy egy órát tököltem, mire tűrhetően stabil lett a felállás. Aztán lekaptam az első sárvédőket, máshogy ugyanis nem lehet hozzáférni egy csomó kezelendő részhez. Meg persze a sárvédőket is fel akartam készíteni belülről.

Jobb elöl Gazsi már dolgozott a rozsdán

Gazsi szép munkát végzett a küszöbön, teljesen eredeti formájú, méretű, ízű és szagú a pótlás. A gyári szőnyeget is felszedtem, alatta jó a lemez a csomagtartóban, igaz, azt valami kátrányos, ragadós izével lekenték. Nem baj, úgy marad, hiszen a cél a használhatóság, nem a gyári állapot, a ragadós cucc pedig – úgy látom – kellően véd.

Kirohantam a festékboltba, vettem öt adag festőnejlont. Egy garázst rendesen, mennyezetig kifüggönyözni jó kis meló egy embernek – persze segítséggel egész más lenne. A hártyavékony nejlon ötvenszer összehajtva, összetapadva jön ki a zacsiból, mindig elakad, összecsomózódik, elszakad. A mennyezetre nem akar tapadni a ragasztószalag, a nejlonhoz viszont elég hozzáérnie, és azonnal hatalmas göbbé ragad, amit csak szaggatás útján lehet szétszedni. És az utolsót leszámítva mindegyik darabot keresztben kezdtem felragasztani, erre pedig csak akkor jöttem rá, amikor a harmadik méter után elfogyott a kezem alól az anyag.

Ilyen elcseszések után a nejlon gyártóinak, szülőinek, terjesztőinek összes felmenőjének szájra vétele következett, mindez heves hanghatások kíséretében. Majd szaggatás, verekedés a szájba tapadás útján ölő, zizegő boa constrictorral, legyűrés, bogozás, újabb izgalmas magyar nyelvű szófordulatok, berekedt torok, krákogás, még szaggatás, szaggatások kijavítása ragszalaggal, helyezgetés, vonyítás, mint a fába szorult féreg, szaggatás, javítás, tönkrement nejlonos ragacslabdák kihajítása. Legalább két órám elment, mire csiszoló-, festő- és zsírozóműhellyé alakítottam polgári érzületűnek született garázsomat.

Bálint készül segíteni a maszkolással

Ezt követte kétnapnyi kocsi alatt fekvés. Szememen védőplexi, pofámon szűrő, testemen az emberi faj által ismert, létező legkoszosabb ruha a létező legtöbb rétegben. Hiszen órákon át a betonon feküdni még a 15+ fokban is hideg van. A fúróba tett drótkoronggal annyira akartam eltakarítani a kocsi alját, hogy a széleken, összeeresztéseknél, valamint olyan helyeken, ahol laza a gyári alvázvédő, mindenhol fémig pucoljam. Hiszek a masszívan fent levő, eredeti alvázvédőben, mert a bontott autókon az ilyen részek alatt mindig ép a lemez. De ahol elenged, ott nem szabad fent hagyni, mert a víz beszivárog, és több kárt okoz, mintha semmi sem lenne ott.

Végig kellett szurkálnom a kocsi egész alját csavarhúzóval, mindenhová felkarcoltam, meddig kell pucolni. Aztán nekiálltam. Próbáljanak egyszer lefeküdni, mondjuk a hideg konyhakőre otthon, vegyenek a kezükbe egy kétliteres Fantát, és körözzenek vele a fejük fölött. Közben a csajukat/feleségüket/barátjukat/férjüket/gyereküket kérjék meg, hogy marékszám szórják a homokot a szemükbe. Közben a hifin teljes hangerőre nyomják fel a Metallicát, és nagyjából megkapják egy percét annak, ami egy ilyen fúrós-drótkorongos buli sava-borsa. Azt az egy percet szorozzák meg kábé nyolcezerrel, ilyen ez két napon át. Ízes.

Masszív a gyári alvázvédelem

Mire letakarítottam a dögöt, legszívesebben fel is gyújtottam volna. De az ilyen munkának is megvan a szépsége: világossá vált közben, mennyire jó az autó. Egy normális, tizenöt-húsz éves kocsinak így nekiáll az ember, a sok korongozástól garantáltan kilukad pár helyen a lemez. Itt semmi se történt, azaz a vezetőoldali taposó bal legsarkában találtam egy aspirinnyi lukat, illetve a bal küszöb hátsó végénél, az ajtó sarkában egy még kisebbet. Ezeket régi, bevált módszeremmel, az epoxiba ágyazott, alufóliára kent epoxiba ágyazott alufólia-szendviccsel javítottam. Fontos, hogy ilyen javításnál ne maradjon pőrén alumínium, pláne pedig ne érjen acélhoz, mert akkor kialakul a galvánelem, ami garantálja a gyors korróziót. Hangsúlyozom - egyik rohadás sem volt kiskörömnyi sem.

Kvázi tökéletesek belül az ajtók

Mindenütt máshol gyönyörűek, gyáriak lemezek. Van persze kivétel. A jobb első sarka törött volt a kocsinak, találtam ott egy sárga negyed orrot behegesztve, a jobb első sárvédőt cserélhették valamikor, mert rajta voltak belülről a gyári, Mercedes-címkék. Ezen az oldalon kicsit rossz is az első ajtóhézag, meg a jobb hátsó sárvédőívet és a mögötte folytatódó, csomagtér alsó lemezt is cserélték a múltban – nem túl szépen, de nem is rosszul, ez teljesen rendben van. A többi helyen érintetlen az autó.

Koszos, trutyis, de nem rohad

A drótkorongozást követte egy bő órás, nitrós ronggyal való letakarítás. A porra, zsírra, egyéb idegen cuccokra nem tapad ugyanis a festék, a felületeknek tisztáknak kell lenniük. Kicsit kiszálltam a ringlispílből, hagytam kicsit dolgozni az alkímiát, majd visszatértem az egyre büdösebb, szinte már fullasztó garázsba. Hopp, itt nem takarítottam le eléggé. Na és ezt itt kihagytam… Itt sem fényes a felület… Elő a fúróval, drótkoronggal, megint nekiálltam.

És megint minden poros lett. Megint nitrózhattam. De már szinte élveztem – kezdek rászokni? Úgy érezte, szabadon él? Még egyszer nitróztam, hogy biztosan megtapadjon majd, ami jön rá. Rémületes mennyországot láttam, már a karácsonytól is rettegtem. Éjjel egy, fél kettő lehetett, álmos is voltam, fáradt is voltam – és elkezdett hatni a nitró. Forgott velem a világ, nem bírtam kimászni az autó alól. Vártam, hogy elmúljon, de a gőz beszorult a kocsi alatti szűk térbe, elég pocsékul lettem. Iszonyat erővel kimásztam, felrohantam, kimosakodtam, már fél kettőkor ágyban voltam.

Nagyjából letakarítva

Másnap a korantos rozsdaátalakító-kúra elég gyorsan ment volna – vettem hajlított, radiátorfestő ecsetet, azzal mindenhová be tudtam nyúlni, a Korant pedig kedves anyag, nem büdös, és csak kicsit marja a szemet, amikor belefreccsen az ecsetről. Csak a kézről nem jön le egykönnyen, az fekete marad utána. Ám korantozás közben észrevettem, hogy kihagytam részeket – hiába, a karcos, koszos védőszemüvegen át korántsem látok olyan jól, mint szabad szemmel.

Ezért legalább kétszer végigmentem az autón, kis drótkefe itt, csiszolópapírozás ott, na, akkor jöjjön a nitró, megint a Korant… Iszonyatosan időrabló dolog ez, a Mercinek pedig nagy a felülete. És fogyott a szabadságom, be kellett mennem megint három napot dolgozni. A cégnél azt se tudtam, hol vagyok, amikor szipus-oxidos Gulágom után visszatértem.

Dolgozik a Korant

Újabb rozsdavédelmi fogás – ezen a ponton építettem be az elektronikus korrózióblokkolót. Ilyeneket a rendszerváltás után árultak mindenféle kis cégek itthon is, az emberek még a Daciáikhoz, Ladáikhoz vették a hosszú élet reményében – mármint az autókra gondolok ezzel. Annyira nem lett nagy sláger, egy akkori autót sem tudok, amiben ilyen működött volna sokáig. De nemrégiben egy barátomnak volt egy Toyota Model F autója, amiben valami hasonló cucc lehetett, mert a figyelmeztető matricáját megtaláltuk. Hogy a kütyüt hova dugták, arra nem tudtunk rájönni, de hát a Model F középmotoros, komplikált autó, pláne az ilyen dupla klímás, amerikai kivitel.

Borsi Miki makulátlan Toyota Model F-je

A 80-as, 90-es évek fordulóján készült japán autók irtózatosan rohadtak. Pláne a haszonjárművek meg a furgonok. A korrózióvédelem, mint olyan, azoknak az autóknak tündérmese volt. Technikailag az örök élet plusz egy nap, rozsdaállásilag a Zaporozsec. Ennek ellenére azon a Model F-en egy szem korrózió nem volt. Pedig kint állt, hét évig használta ez a barátom, előtte valaki más még közel tizenötöt. És még ott se lehetett rajta tisztességes korróziót találni, ahol valamiért hiányzott a festék. Egyszerűen nem hittem el, de Borsi Miki – a tulaj – sem.

Mielőtt eladta volna, lefényképeztem a kocsit, itt meg is nézhetik. Akkor kezdtem vágyni az elektronikus(mos?) rozsdavédelemre. De most már nem lehet olyat kapni, nemhogy Magyarországon, de Európában sem. Csak Amerikában. Ott még mindig divatja van.

Itt a védelmet igazoló cetli

Az elv ugyanaz, mint a tengerjáró hajóknál (ahol kötelezően alkalmazzák): a fémtest elektródpotenciálját annyira megnövelik a földhöz, pontosabban a vízhez képest – elektromosan -, hogy ne tudjon beindulni az elektrokémiai korrózió. Igen ám, de egy autó nem ér a földhöz. Azaz ér, de négy szigetelőn, más néven, gumiabroncson át. Ha télen hozzáérünk, megráz, mert más potenciálon van, mint mi, és kisül a töltés. Hogy a francba gondolták ezt?

Most majd meglátjuk. Ugyanis a klubban elmeséltem pár embernek ezt a tervemet, mármint, hogy ilyen kütyüt készülök venni. Madlovits Peti rám nézett, és így szólt – „adok én neked egyet”. Ő ugyanis vett két garnitúrát Amerikából, egyet be is épített az Alfájába, a másik viszont kihasználatlanul áll a polcán, nem akart vele vesződni. Így lett ajcsiba egy vadiúj, bedobozolt Corrosion Predator-öm.

A kocsi legtávolabbi pontján is a sarokba kötöttem be a védelmet

A belőle kijövő négy vezetéket sorrendben a kocsi lehető legtávolabbi négy sarkába kell vinni (én mindenhol elrejtettem), ott a mellékelt csavarokkal lecsavarozni – festék nem lehet az érintkezők alatt. Aztán a kütyüt rá kell kötni az akkura, és csá. Kigyullad a négy led, mutatva, hogy van kapcsolat. Műszaki leírás semmi, higgyél benne, alapítsunk vallást.

Szóval a Merci megkapta a cuccot. Fura egy négy, világító, piros leddel pislákoló dobozt látni egy olyan motor mellett, amelyik akkor is működik, ha az egész autóban nincs áram, aminek az olajnyomását a műszerfalba vezetett csövön át mechanikus manométer méri, és amelyiknek a hőmérsékletről szintén – egy alkohollal töltött kapilláris - csövön át tájékozódik egy másik manométer. Az állólámpás igazi dinoszaurusz, a Corrosion Predator pedig az modern elektrokémia rosszul dokumentált hókuszpókusza.

Majdnem jó. A kardánalagutat békén hagytam. Egyrészt nagyon sokat kellett volna bontani, másrészt ott soha nem rohad el a 115-ös

Esténként persze folytattam. A Korant második menete is kiszáradt, lehetett festeni. Igen ám, de hiába tettem fel a rücsis dobozt a pisztolyra, kapcsoltam be a Bandi kompresszorát, nem fújt szinte semmit. Vagy hússzor szétszedtem a pisztolyt, kimostam (a kúpot is benne), de nem ment. Aztán a kompresszor büdös lett, lassulni kezdett. Leállítottam. Megnéztem az elektromos dobozát, hátha valami kosz van ott, kicsit kitakarítottam, hopp, megint beindult. Félgőzzel. Aztán még büdösebb lett, és nyekk. Vége volt.

Éjjel fél tizenegykor vettem át Sipos úrtól a V2-es, rendes, olajos kenésű, nagyobb kompresszort. Nahát, azzal azonnal működött a pisztoly. Eufória, lehet melózni! Mellesleg már december tizensokadika volt, karácsonyig ki kellett hajtanom a garázsból a kész autóval.

A szép autó napokon át ázott kint, az esőben

Egyrészt, mert a gyönyörű, esőbe előtte soha ki nem vitt másik állólámpás ott ázott napok óta a garázsfeljárón – mert persze épp addig tartott a több hónapos szárazság, amíg a Szent Járművet ki nem csaptam a rögvalóba. Az időjárás is már milyen – hogy rohadna meg.

Tehát a szép zöldet vissza akartam hozni, a Katinak szánt, karácsonyi ajándék Vespát viszont úgy eltettem a sok izé mögé, hogy csak a garázs teljes kipakolása után volt esélyem elővenni. Sietnem kellett, nem késhettem. Ezért is történt, hogy hajnali fél háromig rücsiztem azon az éjjelen, amikor először felsírt a rücsipisztoly.

Hoppá, ott kimaradt egy csík...

Jó pisztollyal, jó kompresszorral, jó rücsivel dolgozni finom dolog. Amíg meg nem telik a levegő oldószerrel, amíg függőlegesen tartott pisztollyal tudod művelni. De a kocsi alatt fekve, a beszorult, fekete, hígítós ködben beszipuzva, LSD-s rémlátomások közepette, sikító klausztrofóbiában, úgy, hogy a megdöntött pisztoly búvárcsöve bele sem ér mindig a festékbe, – az borzalom. Néha kimentem a garázs elé, hogy valami oxigént kapjon azért néha az agyam, és megdöbbenve néztem, amint a feketés hígítófelhő kifele gomolyog az ajtón át. Az ott bent maga volt a pokol, én meg épp a Styx folyó partján álltam. És vissza kellett mennem.

Rücsi mindenütt

Értik már, miért leheltem hígítót, ugye?

Ez még tartott pár napig. Közben – valahogy szombat lett bájdövé – elfogyott a rücsi. Kirohantam kedvenc autósboltomba, a polc hátuljából halászták elő az utolsó két dobozt, kedvezménnyel kaptam, mert lejárt. Élet-halál kérdése volt, hogy legyen még. Másfél dobozzal befejeztem a kocsi alját. Majd lefotóztam, hogy szülessen dokumentum is. A szemgolyóm is hígítószagú volt.

Nem kellett volna elővennem a tükröt

Csak magamat okolhatom. Mert nem kellett volna nekiállnom teleszkópos tükörrel a nézegetésnek. Mert így észrevettem a foltokat a lemezek visszahajtásánál, amiket kihagytam. Szombat este megint a kocsi alatt hevertem, pisztollyal a kezemben, de ez alkalommal extra precízen próbáltam az utolsó zugba is benézni, nehogy valami pőrén maradjon. Akkor már szívből gyűlöltem az autót. A rücsit. A garázst. A Mercedest. Karl Benzet pőre kézzel fojtogattam volna. Igen, ha akkor elengedem az indulataimat, ma nincs automobil.

Rücsi rajta

Ekkor döbbentem rá, hogy a zöld fényezést is javítgatnom kell majd itt-ott. Elmentem hát egy jó kis zuglói céghez színt kevertetni. Már keverednek a fejemben az idősíkok, ez konkrétan pénteken történt. És elég érdekesen zajlott.

A boltnál (mindenki kint cigizik a bejárat előtt, vevő sehol):

- Helló, van egy színkódom, tudtok hozzá szprében festéket keverni?
- Persze.

(mondom a kódot)

- Ja, ez valami régi dolog? Hát, ilyenhez nem megy, hozzál mintát.
- Oké, hazaugrom érte.

(Oda-vissza húsz perc az út, aznap nem voltam szabadságon, tehát épp lógtam melóból, hétvégén viszont csinálnám megint az autót, minden perc aranyat ér. Otthon kihámoztam a festőnejlonok rabságából a színkeveréshez alkalmas, két leszedett két elemet, ami Erába befér, irány a festékbolt. Fél óra elteltével ismét ott vagyok, megint kint cigiznek.)

- Sziasztok, itt a szellőzőrács, de ha nem elég homogén a felület, akkor elhoztam a köténylemezt is.
- Nem jó, hozzál valami mást, ami legalább tenyérnyi, például a tanksapka-fedelet.
- Azt hadd ne szedjem le, ilyen rugós izé van rajta, gyűlöletes visszatenni, meg egyébként is, nincs még fél órám…
- Ez akkor se jó.

(Oké, hazamentem, fogtam az egyik első sárvédőt, furgonná alakítottam az Erát, betettem, megint festékbolt. Kivételesen csak egyvalaki cigizett kint. Kicsit fent volt már a pumpám, de felvettem a pléhpofát, kedves próbáltam lenni.)

- Szia, itt a sárvédő, ehhez kellene szín.
- Ne ide tedd, átesnek rajta, oda, a fűbe pakold.
- De vigyük be, nézzük meg, mi a keverék, nem hagyom itt.
- Márpedig itt kell hagynod, majd érte jössz délután.
- Az nem jó, most is lógok a munkahelyemről, este be kell fejeznem a melómat, nem érek vissza. Majd hétfőn elviszem.
- Érte kell jönnöd ma, mert ezt a nagy vasat be nem viszem hétvégére a boltba.
- Nem? Akkor kösz.

Nem vágtam pofán. Még csak nem is káromkodtam, hiszen nincs értelme. Akinek nincs agya, annak úgyse megy át, két unott cigi között épp milyen orbitális módon szopat egy embert, aki fizeti a tébét, mellesleg ügyfél lenne ezekben a zavaros időkben. Remélem, a történelem fogaskerekei bedarálják az ilyeneket – én nem piszkítom a kezemet velük. Sarkon fordultam, fogtam a sárvédőt, betettem a kombiba, és elmentem az ICI-os bácsihoz, akivel mindig kevertetek.

Régen is kicsit színvak volt az öreg, de amióta nem találkoztunk, romolhatott a szemi állapota, mert épp nem volt nála szemüveg, ezért a színkártyákról velem olvastatta le, mi van rájuk írva. Egy-két reklamáció után azonban mindig jó lett a szín, még ha nehézkesen is. A szolgáltató szektorban a segítőkészség minden hibára gyógyír, de ezt kevesen tudják.

Ahol látszik, ráfújtam zöldet, mert gyárilag az egésznek olyannak kellene lennie

Szombat délelőttre meglett a három flakon festék, hajszálpontosan a jó szín, mert meglett a régi RAL-kódkártya. Vasárnap éjfél és hétfő hajnali kettő között javítottam ki a zöld felületeket. Addigra a sárvédőket is eltakarítottam belül, kaptak rozsdagátlást, szép, új rücsiréteget, nem is kentem össze semmit. Persze vasárnap reggelre kifogytam rücsiből, de – micsoda szerencse – találtam egy egészen másfajta dobozzal, azt még 1995-ben a drapp állólámpásomhoz vettem. Nem száradt be… Csodásan ráfújtam a pőre felületekre, épp kitartott az utolsó kis foltig.

A vasárnap délelőtt azzal telt, hogy Bálint fiammal kimaszkoltuk az autó oldalát, hogy feleslegesen ne legyen rücsi ott, ahol rücsinek nincs helye. Naná, hogy a kocsi jobb hátsó sarkára elfogyott a maszkoló szalag, oda Tesa ragszalag került. Te jó ég, milyen nehéz volt leszedni utána a ragacsot… Sose tegyenek ilyet, inkább az éjjel-nappal nyitva tartó Tescóban vegyenek még maszkoló szalagot. Vagy várjanak másnapig, és akkor.

Maszkos bitang

Délután a küszöböket és minden mást körbefújtam rücsivel, aztán nekiálltam furkálni. 3-as, 6-os, 10-es lépcsőkben dolgoztam, a vége a fúrótokmányba fogható legnagyobb szár volt. A kerékjárati, és fentről koszt kapó lyukakba dugókat szántam, de amit lefelé nyitottam a kocsin, abba nem akartam semmit tenni, hadd folyjon ki a rittyó, ami bemegy. A régi karosszériák egyik legnagyobb hibája az volt, hogy nagyon bezárták az üregeket. Hát én nem fogom.

Szerda lett, mire mindent körbefújtam zölddel (a festéssel végeznem kellett a zsír előtt, mert utána nincs tapadás), még a doblemezek alját is zöldítettem, hogy legalább kicsit olyan legyen, mint gyárilag. Jöhetett a Nagy Csoda.

A Vaupel pisztoly

Még korábban felhoztam Balatonról a régi elektromos platnit, Katitól pedig kaptam egy lábost. A Mike Sander’s-re azt írja a Bedienungsanleitung, hogy 120 fokra kell hevíteni, akkor fújható jól. A karosszériából kicsöpögő felesleget fogjuk fel nejlonnal, mert ha visszatesszük főni, újra hasznosítható. Tehát ahol fújtam, mindenütt volt a megfelelő üreg alatt festőnejlon, annak a rétegeiből hámozgattam a zsírt.

Mindjárt kész a melegítés

Az elején még tudományosan álltam neki, volt például forró víz egy lábosban, hogy abba tegyem a Vaupel-pisztolyt, nehogy beledermedjen a zsír. Gumikesztyűt húztam. Maszkot is. A rotyogó csirkepaprikás – bocsánat, üregvédő zsír – hőmérsékletét a céges infraeszközzel mértem, eleinte tizedre. Aztán ötfokos pontossággal. A végén volt már, hogy 145 fokra is felhevítettem. Úgy tűnik, a zsírnak ez abszolút nem számít. Akkor már gumikesztyűt se húztam, és minden úszott a trutyiban – autó, kéz, arc, padló, mennyezet. Az ember kellő nyomásra alább ad az elveiből, a biztonságból.

Mmm, készül az ebéd. És milyen büdös!

Végül is, egyszerű dolgozni a matériával. Bedugod a 86 centi hosszú katétert a lyukba, ameddig bírod, a negyed állásba leszabályzott pisztoly ravaszát meghúzod, s egyenletes sebességgel kifelé mozgatod az egészet. Egy fél üreg megvan tíz másodperc alatt, az időd a kifolyó, majd megdermedő zsírdarabok felszedegetésével, az újabb zsíradagok bödönből való kikanalazásával és főzésével, a katéter számára rosszul sikerült furatok átfazonírozásával, a festőnejlon stratégiai áthelyezésével megy el.

Most így néz ki minden üreg

Kábé négy óra alatt megvolt körben az autó. Aztán fogtam a hajlított csöves, markolatos fejet, és nekiláttam kifújni az ajtókat, a kitakarított, rozsdavédett szellőzővályút. Sajnos ez a markolat állandóan leugrott a csőről, ezért végül ezeket az elemeket is a 360 fokos fejjel szerelt csővel csináltam – közben rommá égettem a kezem, az arcomról is folyt az üregvédő, mert azért a spriccelő 120 fokos Mike Sander’s, az nagyon vicces. Végül csak hét litert használtam el, de ha most állnék neki, meglenne az autó hatból is.

A nyílászárók merevítői mögé is befújtam

Az autó így most kicsivel az övvonal felettig ki van nyomva zsírral. Mindenütt. Az alja rozsdátlanított, friss rücsis. A motortérben világít a négy led, jelzi, hogy az elektronok is teszik okkult rituáléjukat.

Kiporszívózva az ülés. Kár azért az egy lyukért

Még egy fél napig tartott, mire a szétmállott, polifoamos belső részű huzatokat kipucoltam, az ülésekből kiporszívóztam, kimorzsoltam a szürke, ragadós törmeléket. A vezetőülésen van egy kis kopásos szakadás a szöveten, a hátsó háttámla tetején egy szúrt seb, máskülönben igazán szép minden kárpit, egyáltalán nincsenek leülve az ülőlapok.

Mindenhová tettem nejlont. Klasszikus szemeteszsákból vágtam, ahogy illik

Aztán fóliákat vágtam az ajtókra, hogy a befolyó víz ne fröccsenjen többé a papundekli alapú kárpitokra. Összeválogattam két egyforma biztonsági övet előre, rendbe hoztam az automatáikat, elpucoltam őket. Feltettem egy normális váltógombot, váltószoknyát, beszereltem egy régi, de jó és korhű Blaupunkt rádiót, amit Bakos Ricsi barátomtól kaptam. Most csinosan néz ki a műszerfal.

Bent az új, átnézett, eltakarított, megkent övek

Littner Zsolti egy állólámpás-féle hátsóöv-garnitúrát adott kölcsön addig, amíg el nem adom az autót (remélem, jó sokáig hiányzik majd neki). Majd túrtam két, az autóra évjáratban stimmelő, szép, sima hátsó lámpát, mert borzasztóan zavartak a bordás, második szériára való burák. Sajnos a csomagtér fogantyúja is újabbikra való, széles, de ott máshol vannak a lyukak, és nem akarok furkálni, az marad. Túrtam egy jó indexrelét is, ezt-azt fújkáltam, kicseréltem a tankjeladót. Ettől még továbbra is folyamatosan telét mutat a műszer, ami pszichológiailag kellemes ugyan, de csak annyira fedi a valóságot, mint a minisztériumok jóléti jelentései. Ja, és betettem egy használt, de emlékeim szerint jó hátsó lengéscsillapítót a jobb hátsó helyett, ami a vizsgáról hazafelé tartva teljesen elhagyta magát.

Kipucolva az ajtókárpitok

Sajnos a bal hátsó féket is szerelnem kellett. A műveletekkel addigra még csak kicsit csúsztam meg, és tarthatónak tűnt a karácsonyi béke, de ez a javítás kifogott rajtam. Berohadt féknyereg, oké, megmozdítottam a dugattyúkat, szétszedtem, kitakarítottam, tettem be új karmantyúkat. De továbbra sem mentek vissza a dugattyúk. Tehát bedagadt a fékcső. És persze totálisan összerohadt a fém fékvezetékkel. Sem szerszámmal, sem melegítésre nem jött szét, csak a fékfolyadék gyulladt be, és lángolt, mint valami tábortűz Csillebércen. Oxigén volt a szaga ahhoz képest, ami addigra a garázsban volt több napnyi ottlétem után.

Levágtam a gumicsövet a fenébe, nekimentem dremellel a csonknak. Fél napomat elvitte a szemét, a végén már csak egy kis göb volt meg a gumicső fém részéből. Hosszában beköszörültem, megpattintottam. Lejött ugyan, de a fém fékcső kúpját nagyjából ötezred milliméteren azért megsértettem. Így raktam össze (nem bírtam kicsavarni a fékelosztóból). Most jó ugyan a fék, nagy taposásra is egyenesen fog, blokkol a kerék, de ott motoszkál bennem a kisördög – csak kicserélem tavasszal…

Első adag brigéciolos pucolás után

Karácsonyra a sógorom egy csodás, kivehető, mágneses csillaggarnitúrával lepett meg – most már van mindkét zöldre és a Pontonra is. Felszereltem az Era téli kerekeit, megjárattam a fűtéscsapokat (most már legalább a bal oldalon meleg van), megkentem minden zárat, ablakemelőt, az ajtógumikat is szilikonnal. Kábé öt órát mosogattam az autót Brigéciollal, mert agyig zsíros volt. Aztán azt is lepucoltam, majd az üvegeket is.

Visszatettem az alaposan kitakarított huzatokat. A negyven éves üléskárpit hónapok alatt szétmegy, ha az ember pőrén használni kezdi az üléseket

Áttakarítottam, kiporszívóztam a belsejét, minden ajtókárpitot, kapaszkodót, hamutartót Vanish Oxy-val, körömkefével elpucoltam, enni lehetett volna belőle. Csak a takarítás elvitte a szombatomat. Igen, az volt a Szenteste napja. És igen, lett balhé belőle. És igen, idén nem hatkor volt ajándékosztás, hanem hétkor, eltalálták. De az autó összeállt egy átmeneti állapotra, használhatóvá. Igaz, még ezer dolog hátra van.

A leragadó, a lábtérbe fékfolyadékot spriccelő kuplung (két új henger, no és a cső). A gázelvételre kék füstöt okádó, sántán járó, hülye hangú, 2500-tól egyáltalán nem húzó motor (olaj, szűrő, gázolaj-szűrő, lánc, csúcsok, adagoló, szelephézag). A bal hátsó fék. A meggyengült rugók, amik miatt lóg az eleje (van egy jó garnitúrám). Bal elöl koppanás. Jobb hátul elfosta magát megint a lengéscsillapító. Jobb elöl klattyanik. Az egész hátsó bölcső dörren. Sok-sok új gumialkatrészt vizionálok…

Mindegy, legalább nem maradnak olvasnivaló nélkül.

Egerben, a Borfesztivál előtt pár órával

A két ünnep között az autó négyünket elvitt Egerbe, a Borfesztiválra, kirándultunk is vele a környéken. Meglepő, mennyire csendes, kisebb benne a zaj, mint az Erában. Ha kinyomom a szemét, 107-et megy, ez nagyon kevés, de lesz jobb is Karesz után. És az autók felét így is leelőztem hazafelé az M3-on. Viszont a motor indul -12-ben, ami szuper.

Végre sima rajta a hátsó lámpa, ahogy kell. A csomagtér-fogantyú nem stimmel, de az egy darabig nem is fog

Januárban már elég sokat használtam, vannak bajai, de alapvetően jó. Hetykék az ülések, finom, határozott a váltó, pontos a kormány, jók az ajtók, ablakok szigetelései, indul a motor, keveset eszik (amennyire ezt sejtem). A Katival mostanában néha odaállunk a gyerekszoba ablakába, és csak nézzük fentről. Mert megint béke van a családban, ismét van állólámpásunk. Nekünk most nagyon jó, még így is, hogy a Merci koránt sincs készen.

Kiparkoltalak, most egy ideig nem vagyok hajlandó hozzád nyúlni

És Karesz, jövök tavasszal! Csik

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr144090748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ádi F. 2012.02.12. 18:35:54

@Csikós Zsolt: Ez van, az öregautósokat a tátsadalom kiközösíti és kiköpi magából.De tudod, ez többet ér minden szónál...(az autó). Kezd alakulni és a piszkos munkát már elvégezted, már ami téged illet, ezek után a szelepszár szimeringek cseréje már gyerekjáték lessz, de igazából minden más. Izé lökhárítógumit tényleg nem lehet kapni?

Rocko- 2012.02.12. 18:39:17

@Csikós Zsolt: ez van, a hírnévért meg kell fizetni. :)))

Baci85 2012.02.12. 18:40:38

Sziasztok!

Valaki vállal Mo-on (lehetőleg Budapest közlében) üregvédelmet zsírral? Pl az angyagot megvenném én :)

Alapozóból milyent érdemes venni a korant-ra? Láttam cink tartalmút, vörös színű rozsdásodás gátlót. Melyik jó, amit Magyarországon lehet kapni?

B.GY. 2012.02.12. 18:47:43

@Gyűrött Papír:
Én Tesa kétoldalú ragasztószalaggal raktam vissza a gyári nejlont.Ezeket a mozdulatokat én is megcsináltam,csak nem ilyen alaposan.Igaz az én kocsim "csak" 22 éves:)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2012.02.12. 19:11:57

ez a Korant pont úgy néz ki munka közben, mint a Würth rozsdaátalakító, csak egy cseppet olcsóbb.

vektorka2.0di 2012.02.12. 19:22:21

Nagyon zsír lett. Gratulálok

Csikós Zsolt 2012.02.12. 19:50:03

@estrella negra:

Az autó orrán levő csillag. Átalakítva kivehetőssé, mágnes tartja bent. És rögtön 3 db a 3 autóra, azért garnitúra :-)

Csikós Zsolt 2012.02.12. 19:51:13

@Egyallampolgar:

És van még a Bianchi és a Puch is, mellette a motorok... Néha én sem látom már át... :-)

Csikós Zsolt 2012.02.12. 19:53:06

@Ádi F.:

Hát, eléggé feláras dolog, mert egy ideje nincs utángyártott. Ilyenkor - amikor az ár elindul felfelé - kezdenek előjönni az emberek tartalékai, azok vannak fent a neten.

Csikós Zsolt 2012.02.12. 19:55:17

@Egyallampolgar:

Mentségemre szóljon, hogy ezeknek a projekteknek egy részét akkor vállaltam be (Bianchi, Puch, BSA, Morini, zöld állólámpás), amikor még elég sokat kerestem szabadúszva, de nem volt időm szerelni, csak álmodozni. És nem volt még gyerek sem, viszont új volt a kétbeállós garázs...

Azóta kicsit alakultak a dolgok.

makmarci 2012.02.12. 20:16:43

Remélem nem biológiailag lebomló szemetes zsákból raktál nejlont az ajtókra, mert akkor 2 év, és pernye lesz belőle ! Én az ajtónkon a levélnyílást tömtem be Tesco-s szatyorral, még fény sem érte, de egyszer csak fehér izék kezdtek előkerülni valahonnét...

Amúgy gratula a művelethez ! Ha jót akarsz magadnak, a rücsiben nem bízol, mert az csak dísznek jó, igazából túl vékony és rideg ahhoz, hogy érjen is valamit. Ha szerencséd van, annyira összekarmolászta drótkorong, hogy tapadjon is, mert a csak tiszta felületről idővel lepörög. Legalább a fontos részekre kenj egy kis ecsetelhető tömítőt (pl a szélvédő előtti rész, és egyéb lemezillesztések), majd a végén fújd/kend be üregvédővel az egész alját, az lepergeti a vizet.

A vizes rozsdaátalakítókról pedig hiába állítja nekem bár ki, hogy az jó, nem tudom elhinni, mivel minddel az a baj, hogy nem lehet pont annyit rákenni, amennyi se nem kevés, se nem sok, és ez a többivel is gond.

Bocs a pesszimizmusért ! Amúgy szinte irigyellek !

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2012.02.12. 20:19:04

koszi a cikket, csikos, elvezet volt olvasni

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2012.02.12. 20:19:49

@uranus: Én Supralux Konvertet vettem eleinte, nem volt éppen olcsó :) De annak a gyártását megszűntették. A boltban ajánlották helyette a Korrantot és azt vettem.

Állaga, színe, hatása, viselkedése ugyan az. Csak kb harmadába kerül.
Jó cucc. Egyetlen hátránya amit észrevettem, hogy csiszolni szar. Teljesen megszáradva is, ha elkezded csiszolni, ilyen gumiszerűen foszlik.
Mindenesetre olyan felületnél amit nem kell csiszolni ott tökéletes :)

- Szerzet - 2012.02.12. 20:28:24

Ez az egész túl durva ahhoz, hogy igaz legyen.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2012.02.12. 20:31:02

Ez a Sanders Miki féle cucc igen jó anyag lehet, magam eddig viasz alapút használtam (azt is jól felforrósítva, rezsón) de ha ez ennyire jól terül és kúszik az üregekben, akkor mindenképpen érdemes lenne az autóimat ezzel is lekezelni az év folyamán.

Olyan kérdésem lenne, hogy volna -e arra valami lehetőség, hogy másokkal közösen rendeljünk belőle, majd ha megérkezett a cucc, szétosztani a bödön tartalmát a megrendelők között. (Ez utóbbi művelet egyszerű, mivel olyan lehet az állaga, mint a vendéglátásban alkalmazott fritőzolajnak, ami kikeményedett állapotban van, az első melegítésig, tehát csak egy mérleg kell.) Nekem kb. 10-12 kg kellene előreláthatólag.

Csikós Zsolt 2012.02.12. 20:45:07

@makmarci:

Ne hidd, hogy én rózsaszín szemüvegen át nézem ezt a dolgot...

Hívjuk úgy - reménykedem. Ennél többre egyszerűen nem telt sem az időmből, sem az idegrendszeremből, ennél jobban nekimegyek, és egy hónapom megy rá.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.02.12. 21:00:01

Vazze, Zsolti, ha garázs kell, mér' nem szólsz. A decemberi tavaszban (is) lusta voltam beállni, befért volna a régi zöld.
Szép odüsszeia, szép poszt. Film mikor lesz belőle? :)

karlmann 2012.02.12. 21:25:21

@Csikós Zsolt:

Minden japán autó rohad, ami 8 évesnél régebbi. A különbség az, hogy a haszongépjárművek a rideg tartás miatt sokkal többet kapnak, ezért azokon hamarabb látszik, mint a személyautókon. Ami a Hiluxon egy tenyérnyi, az egy Avensisen egy pötty, de ott van és kisebb nem lesz, csak nagyobb. Volt már pár a családban.

Mechanikailag tényleg golyóállóak, de az alvázuk tragédia. Láttam olyan Xedos 9-est, aminek a tetőlemeze is rohadni kezdett a napfénytető körül, vagy olyan Camry-t aminek a napellenzője leesett, mert kirohadt a helyéből. Volt egy 323-as GT, amit úgy adtunk le a bontóba, hogy a kocsiért adtak 120 ezret, de a motorját 10 perccel később 150 ezerért adták oda a szemünk láttára.

esef 2012.02.12. 21:26:34

@Csikós Zsolt:
most elképzelem magam előtt ugyanezt a garázst 20 év múlva:
a gyerekek már kirepültek, az unokák totyognak, de a kicsit kopaszabb, kicsit őszebb nagypapával együtt bütykölnek egy múlt évezredbeli n+22. veterán mercit
jó lenne, ugye? ;-)

esef 2012.02.12. 21:28:19

@Csikós Zsolt:
ugye nem az OT-s állt kint az esőben, csak én értettem félre, ugye? ugye???

Rocko- 2012.02.12. 21:30:03

@dennisthemenace: nem konkrétan erre gondoltam, csak ilyesmire.

Dr. Robin Masters 2012.02.12. 21:30:35

Szép, vagyis használható lett. Nem is tudtam, hogy ennyit jársz ide le Egerbe. :-)

makmarci 2012.02.12. 21:51:43

@Csikós Zsolt:

Nekem még ennyire sem lenne idegrendszerem. Talán köze lehet annak hozzá, hogy nap mint nap ezt csinálom... (fényezek)

Viszont a szereléseknek igen nagy hévvel, és kedvel is vágok neki, bár nálam az újszerű állapot van kitűzve, ami nem kevésbé reménytelen küzdelem, még úgy is, hogy alapvetően más a kiindulási állapot. Viszont a tervszerű megelőző karbantartás maga a mennyország nekem, néha azon kapom magam, hogy sokkal hamarabb cserélek az előírtnál dolgokat, csak mert beleéltem magam. A következő tulaj meg majd élvezi...

dol86 2012.02.12. 21:52:52

Igaz nem állólámpás, de Merci.
Csak elrettentésképpen. :)
Bocsi.
www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_300_D_Lang_38005768.htm?ca=11&w=1&last=1

Csikós Zsolt 2012.02.12. 21:57:02

@esef:

Pontosan ez a kép van az én fejemben is :-))))))))))))

Sam8888 2012.02.12. 22:00:58

Csikós úr! Rozsdásodás elleni védelemre Wash Primer! Nem a legolcsóbb cucc, de nagyon jó!

kzolee 2012.02.12. 22:00:58

Dekorosoknál van átlátszó öntapadó fólia fillérekért az ajtókhoz...

Amúgy most a családnak grabtulálok, ez már beteg! :)

Semper Fidelis 2012.02.12. 22:18:57

Ezred ennyi bátorságom/tudásom sincs autót szerelni. Respect Csikós Úr! Tényleg.

Isgyu 2012.02.12. 22:25:56

Lehet kapni nagy flakonban üregvédő spray-t ilyen hosszú,vékony,végén csillagfejűcsővel ami vagy 4 irányba spricceli a löttyöt. Ha kifolyik és megköt,nagyon nehéz leszedni. Ez annyira gagyi lenne? Ilyen viaszos alapú, még most is benne van az orromban a szaga, olyan jellegzetes.

Amúgy az első generációs fábiákon lehetett látni ezeket a kifolyt konzerváló szereket az ajtók alján. Kapott pici koszt és egyből megjelent egy folt szerűség képeként az ajtók alján. Meg sok C Corsán is lehetett látni.

Amúgy szerintem a galvanizált karosszériától nincsen jobb... nincs törve sosem rohad.

A Protector felirat angolul meg tényleg érdekes, nem értem most mivan...

Csikós Zsolt 2012.02.12. 22:28:47

@Isgyu:

Igen, de az előző posztban volt, hogy a viasz már több éves autóra közel sem olyan jó, mint a zsír, nem penetrál és tapad annyira, illetve nem rendezi magát újra olyan ügyesen.

A zsírok ilyen esetben szinte mind jobbak a viasznál, amik mind jobbak a festéknél. És a zsírok között a Mike Sander's egy csúcstermék, a kész, fújhatós viaszok meg a viaszok között is lent vannak a teszt szerint. Egy világ választja el őket, igaz, ezt kicsit nagyobb szívás bevinni.

Lomha 8V 2012.02.12. 22:30:16

Megint nagyon jól szórakoztam. Autós berkekben Te vagy nekem a legkedvesebb őrült. :)

Isgyu 2012.02.12. 22:36:32

@Csikós Zsolt:
Világos így már :)
Ellenben tényleg vehettél volna egy komolyabb maszkot is. Pl gázszűrőset.

Csikós Zsolt 2012.02.12. 22:40:55

@Isgyu:

Azt én is sajnálom utólag. De ahogy számolom, hétévente egyszer csinálok ilyet, arra meg nem éri meg.

aeroller 2012.02.12. 22:49:53

Nagyon tetszett az írásod, jókat nevettem, igazán köszönöm.
Írj még sokat, ha meg éppen nem lesz mit javítgatnod, az enyémet elvinném, ha vállalod:)

eszkütyü 2012.02.12. 23:10:14

20 éve szívok szétrohadt autókkal, engedtessék meg két észrevétel:
A drótkorongozás elég fárasztó, de fúrógéppel még inkább az. Lehet kapni flexbe fogható, csavart szálú drótkorongot, azzal haladósabb. Persze kesztyű, szemüveg alap, szedtem már ki a zacsimból is beleállt drótot:-)
A másik dolog, zárt térben hígítózni, rücsizni egy bizonyos mennyiség felett elég veszélyes. Márkától függ, nálam volt már okádás, hasmenés, egyszer ügyelet is légzésproblémákkal. Egy bizonyos fajtájú rücsitől pedig úgy betéptem, hogy órákon át csak idiótán nevetgéltem, a feleségem orvost akart hívni. Úgyhogy vettem egy rendes fényezőmaszkot, ami nem volt olcsó ugyan, de a gyomor- tüdőrák sem az.

barkiga 2012.02.12. 23:18:11

Lehet nem a legjobb megoldás, nem tudom milyen nehéz a Merga: Mi anno úgy "parkoltunk" be egy szűk helyre, hogy a lökhárítónál elkezdtük rugóztatni az autót. Amikor elég magasra pattant, akkor lehetett oldalra tolni kicsit, nem volt akkora súly a gumin, könnyen csúszott - főleg ha még egy darab lemezt is raksz alá. Egy perc alatt kb fél méterrel ment arrébb. Persze ez inkább több emberes munka, és van kockázata is (meghúzod magad), de sok időt és tilitolit lehet vele spórolni.
Kövezz meg, de az a huzat baromi ronda a szép vajszínű ajtóburkolat mellett..:)
Hajrá, szépen alakul!

8001A 2012.02.12. 23:25:54

@Csikós Zsolt: 3M 6200 maszk: 20 EUR
3M 6055 A2, ami jó higító ellen: 10 EUR/pár
Nekem ennyit megérne a tüdőm. Meg aztán te is tudod, hogy nem most feküdtél utoljára valami rozsdás szar alatt :)

Jamesblond 2012.02.13. 00:05:50

Kafa az írás köszi! A bojlerekben van anód ami a bojler helyett korrodál. Kőkeményen működik. Az anódot időnként ki kell cserélni, vagyis újat betenni (kb 3 év) és a bojler lemeze épen marad. Ha az anód elfogy, és nem cserélik időben ki, kirohad a bojler... Az autógyárak között a Ssangyongról tudom hogy használják ezt a dolgot, meg lehet anódos fémkoporsót is venni, ami rettentő sokáig bírja a föld alatt. Pedig az csak egy 1 mm-es lemez...

AnyátoknakPalánot 2012.02.13. 00:11:09

@eszkütyü: máskor ne az afgán rücsit vegyed :)

- Szerzet - 2012.02.13. 01:19:52

Ezek szerint Bájdövé a neve, vagy még csak tudat alatt? (BWY)

- Szerzet - 2012.02.13. 02:38:32

@lorincz84: A vakablakos Sprinter és társai azért rohadnak pöttyszerűen az oldalukon, mert rakodás közben belülről gyakorta megbökik a lemezt valamivel, mire kívül megreped a festék és berozsdásodik.

Így messziről látni némelyiken, hogy kábé mekkora tárgyakat szoktak vele szállítani.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.13. 02:38:48

@protézisesh: "@bazsimoci: de, meg a kállai-sanders andrásnak is a megasztárból :) (ismered a viccet: Csák Máténak két törvényes és egy törvénytelen gyereke született: Chuchk Berry meg Chuck Norris, illetve Nemcsák Károly)"

Viccet csak pontosan, vagy sehogy.Három fia volt: Chuck Berry, Chuck Norris és Csák Elemér... + a zabi Nemcsák... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.13. 03:53:30

Na, elolvastam kommentestül végig. Ezt bazze még bepötyögni sem vállaltam volna, nem hogy végigcsinálni.De olvasni jó volt, maximális köszönet ezekért a posztokért.Még szerencse, hogy nem velem történik meg... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.13. 03:57:15

@dol86: Ez de nagyon komoly...És itt van tőlünk egy köpésnyire, lehet elmászkálok arra nagyobb képeket csinálni... :D

ludens (törölt) 2012.02.13. 06:29:06

Jelentem, a 98-as Transitomon két éve van Corrosion Predator és rohad. Tehát szerintem ez nem az igazi tuti elektronikus rendszer, valami komolyabb cucc kellene.

DrSzoke 2012.02.13. 07:11:08

@makmarci: En kb 12-13 eve jatszottam ilyet vegig "tepsi" audi 100-assal.Komplett belseje,motor-valto kint volt.Komplett lakatolas,alvazvedelem,belseje rendberakva,felujitott motor,uj kuplung,rendberakott fek-futomu.Utana evekig halasan es hibamentesen dolgozott,de majd 3 hetig dolgoztam rajta plussz amit a lakatos.Nem hiszem hogy mostanaban ujra belefognek ilyenbe.

esef 2012.02.13. 07:32:51

@Csikós Zsolt:
nagyapám készült élete utolsó 20 évében arra, hogy majd egyszer az ő fiúunokájával (két lánya volt) fog a garázsban autót bütykölni. szegény meghalt mielőtt én megszülettem... :-(
ő a Wartburgban hitt, igaz azok még más idők voltak

Csikós Zsolt 2012.02.13. 07:43:31

@Jamesblond:

De amiről hitelesen tudjuk, hogy műlödik, az mind rendesen le van testelve (bojler, koporsó). Az autó nincs.

8001A 2012.02.13. 09:09:45

@Jamesblond: "Az autógyárak között a Ssangyongról tudom hogy használják ezt a dolgot"

Egyik modell felszereltségi listájában sem szerepel az elektronikus korrózióvédelem.
Mutass légyszíves néhány képet az eszközről, és hogy konkrétan melyik modellben láttad.

sosemkopel 2012.02.13. 09:47:09

Hajajj Zsolti, megint eszembe juttattad, és nemsokára megyek is szemeteszsákot ragasztani - most ugrott be, mitől van punnyadt nyirkos szag eső után a Kadettben :-)
Üdv, egy rozsdáskocsi-tulaj

Dreamer_hu 2012.02.13. 11:21:43

Az elektronikus jóságos cucchoz:
corrosion-doctors.org/Car/car-electronic-rust.htm

Röviden nem működik, az amerikai hatóságok próbálják megakadályozni a forgalmazását, és ezzel a fogyasztók becsapását.

Inner Circle 2012.02.13. 11:57:37

@Lowtyo: LOL
Amúgy én arra is rájöttem, miből telik Csikósnak erre a sok pénztemetőre. "A két Mercis komikus duójá"-ban lép fel:
imgfrm.index.hu/imgfrm/3/2/0/5/BIG_0009803205.jpg

huleaks2 2012.02.13. 12:00:38

Maximális tisztelet Zsolt! Na végre egy újabb felújítós cikksorozat következik. Mert itt már ne állj meg.

zöldi 2012.02.13. 14:30:54

@Csikós Zsolt: Van egy ötletem. Mondjuk Vályi és Stump kolléga ír egy összehasonlító tesztet a két kocsiról, ha kész a járós :)
Te meg írsz nekünk egy 5 oldalast a szép zöldről végre?
Hm? :)

Csikós Zsolt 2012.02.13. 14:36:17

@Dreamer_hu:

Kösz, pont klappol az elméletemmel. De milyen jól mutat a négy, világító led!

lorincz84 2012.02.13. 15:15:43

@- Szerzet -:

Az oké,a főnökén is volt rengeteg ilyen kidudorodás,de mégsem azok rozsdásodtak inkább,hanem volt rajta egy csomó felszíni rozsda,amit két-három mozdulattal le tudtam csiszolni.
Mondjuk a kaszni fényezéshez annyira nem értek,és nem is szeretem csinálni,legfőképp az oldószeres anyagok miatt.Eddig csak elemeket fújtam,most hirtelen kicsit nagy falatnak is tűnt ez a Sprinter,de sikerült megoldani.
A fő szakterületem,a fa nyílászárók fényezése csak is kizárólag vízbázisú anyagokkal(MILESI).-ebben viszont vérprofi vagyok :)

szeberenyi1 2012.02.13. 15:17:28

Jó hogy ilyen szépen leírtad mit is kell szopnom a TDT-n ha itt a jó idő.De én nem vagyok olyan puhány mint te! A kertben nyomom szabad ég alatt! Holnap például hóban fekvős önindítócsere a terv.Szigorúan este, ha sötét és nagyon hideg van.A mercedesnél csak a tulajok kitartóbbak! :)

dol86 2012.02.13. 18:14:54

@geegee: Remélem a blogodban látok majd képeket róla. Egyébként itt lakom 5 percre "Pripjaty" mellett ahol Karácsonykor jártál. Mi csak szellemvárosnak hívjuk. "Sajnos" már az sem a régi, lassan de kezdik felújítani a menthető panelokat benne és annak már nem olyan a varázsa. Látnád nyáron milyen, még romantikusabb.

Cymantrene 2012.02.13. 18:35:35

@Csikós Zsolt: Nem a testelés a lényeg. Az elektrolitikus folyamatokhoz kétféle vezető kell, egy elektron-vezető (fém) és egy ionvezető (legtöbb esetben vizes oldat, de lehet sóolvadék is pl. az alumínium-gyártásban). Így térbelileg szét lehet választani az oxidációt és a redukciót, és (általában) az elektronvándorlással munkát lehet végeztetni.

A felsorolt működő példákban mind ott van az ionos vezető (elektrolit): hajótestnél a (tenger)víz, bojlerban a víz, koporsónál, gázcsőnél, vízcsőnél a talajnedvesség. Az autódnál remélhetőleg nem lesz egy egybefüggő elektrolitréteg a kütyü végpontjai közt...

Van, ahol autóban is működik ez az elektrolitos védelem: a negatív test miatt a különböző földelési pontoknál, ha netán mégis átnedvesedne a környezete, akkor a kasztni, mint negatívabb fél, kevésbé hajlamos oxidálódni. A pozitívabb fél, az saru meg az elvezető drót az meg úgyis magasabb oxidációs potenciálú fémből van (pl. réz), mint a kasztni vasa, az jobban bírja. Persze ahol az akku negatív sarka van a kasztnihoz kötve, ott pont fordítva, a kasztni rohadna nagyon, ha kialakulna valami elektrolízis, de azt el lehet tenni valami jól védett, száraz helyre.

Ha jól emlékszem, a 60-as években volt reklámszöveg a "negatív testelésű" autó, a 12 voltos rendszer meg a generátor mellett (szemben a pozitív testtel, a 6 volttal meg a dinamóval).

mv3 2012.02.13. 20:44:25

Veled örültem, köszi! Heroikus küzdelem, már-már túlélőtábor hangulatú lehetett, Bear Grylls jegyzetelhet, és mindezt Te elintézted pár négyzetméteren:-))
Azt hiszem, az optimális most az lenne, ha családilag ellibennétek egy Wellness akárhova pár napra. És tüdődileg is remek lenne a regenerálódás :-)

Kugarb 2012.02.13. 21:15:20

Jó írás. Korrózió tekintetében a 190-es hogyan áll? Arról rég nem hallottunk semmit.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.02.13. 21:35:10

@Csikós Zsolt: Igazából én az egész molyolásra értettem, nem kifejezetten a rosdásodásra, de tény, hogy a DeLorean lényén kívül még nem nagyon találták fel az anti-rozsda elixírt.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.13. 22:27:01

@Csikós Zsolt: Szia Zsolt!
MEg csak most olvastam el a posztodat mert hetvegen uton voltam, es tenyleg rekord hosszu. Engedd meg, hogy kerdezzek/kommentaljak en is, (eleg sok lesz) mivel engem is erdeklo temarol van szo. Most allok hasonlo elott en is.

"Közel két héten hajnali egy és három között osontam fel a lakásba, és minden alkalommal húsz percet azzal töltöttem, hogy a lehető leghalkabban próbáltam a tüdőmből a fejemben levő nyílásokon át eltávolítani vagy fél kilónyi feketés zöld váladékot, máskor poros nitrohígítót, olykor beszáradt gépzsírt"

- hajjaj, ezt sok vagyakozo nem erti sose, pedig ha meg akarod normalisan csinalni, elkerulhetetlen. Persze normalis meg igy se lesz, mert a gyarban volt utoljara normalis, de elettartamat kitolhatod.

"Jegyzem meg, az állólámpások többnyire még így is később kezdtek szerkezetileg rohadni, mint generációkkal később, harminc éves rozsdavédelmi garanciával a pápaszemes és a C-Mercik – kérdezzenek csak meg erről független szakértőket."

-sajnos ez igaz, az emlitett tipusoknal jobban mar csak a Sprinterek rohadnak.

"Eredetileg úgy készültem, hogy kifurkálás után nagynyomású mosóval kitakarítom az összes üreget, de némi tipródás után feladtam"

- aldom az eszedet, ennel nagyobb hulyeseget nem lehet csinalni. Zsolt, de jo, hogy nem tetted meg. Kitakaritani ugy se tudod, a pango viz viszont bennmarad.

"Vajon mennyi idő alatt száradnának ki ott a vízzel telinyomott üregek? Úgy, hogy egy csepp vizet se zárjak be az üregvédelemmel?"

- soha, soha. A korrozio mindig a lemezek kozt/atlapolasok menten, korcolasok menten kezdodik (ott, ahol a varrattomitovel attomitik) mert nem tud kiszellozni.

"Az üregek tehát szárazak, ami mégis van bennük, az tényleg kiszárad két-három nap alatt a garázs mélyén"

- tevedes, meg nyaron sem, a lemezek kozt mindig marad valami. Nehez elfogadni de ez igy van. En maximalista vagyok pl a sajat automnal de tudom, hogy 100%-os melot keptelen vagyok csinalni.
100%-os munkat akkor lehetne vegezni ha a hegesztesi varratokat szetvagnank, kidrotkorongoznank, alapoznank, osszehegesztenenk, uregvedoznenk. De ez mar egy Ferrari eseteben sem erne meg anyagilag, masreszt az elet tul rovid.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.13. 22:35:01

@Csikós Zsolt:
"Jó sok zsír kell majd a kocsihoz, nyolc kilóval számoltam."
- hogyan szamoltad ki?

"Aztán lekaptam az első sárvédőket, máshogy ugyanis nem lehet hozzáférni egy csomó kezelendő részhez. Meg persze a sárvédőket is fel akartam készíteni belülről."
- aldottam a merci mernokeit, mikor en a sajatomet csinaltam. Keves autoet lehet leszedni az ajto leszedese nelkul, utana meg az ajtobeallitas milyen szopas.

"Hiszen órákon át a betonon feküdni még a 15+ fokban is hideg van"
- egy rossz polifoam matrac csodakra kepes, de olcson tudtal volna a tescoban venni, ha nincs.

"Közben a hifin teljes hangerőre nyomják fel a Metallicát, "
- nem hasznaltal fuldugot?

"hiába, a karcos, koszos védőszemüvegen át korántsem látok olyan jól, mint szabad szemmel."
- Olyan sokba kerul egy vedoszemuveg, hogy inkabb hunyorogsz? Ne mar.

"Ezért legalább kétszer végigmentem az autón, kis drótkefe itt, csiszolópapírozás ott, na, akkor jöjjön a nitró, megint a Korant…"
- egy reflektor kellett volna az auto ala, vagy legalabb a fejlampa a fejeden, mikor bemaszol.

"Vaupel-pisztolyt"
- ez milyen pisztoly? Esetleg linket tudsz adni?

"Összeválogattam két egyforma biztonsági övet előre, rendbe hoztam az automatáikat"
- mit csinaltal veluk? Erdekel, en is fogok meg szivni az automata ovekkel, mert kocsimhoz eredetileg nem mindben volt es lehetetlen szerezni jo allapotut.

"És az autók felét így is leelőztem hazafelé az M3-on."
- hagytak, hogy leelozd oket, mert latni akartak az egesz autot :)))

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.13. 23:12:57

@Csikós Zsolt: "És hiába takarítasz fémtisztára, ha borotválkozni tudsz benne, akkor is van ott rozsda a felületi kráterekben, csak nem látod."
- na pont ezert kell a rozsdaatalakito. De azert en lepucolom femtisztara (latszolag) hogy a rozsdaatalakitonak minel kevesebb maradjon. Mert egyik "rozsdaatalakito" sem olyan hatekony am, mint a reklamokban.

Ja meg valami eszembejutott. Az ajokarpit ala nem tul gyenge a szemeteszsak? Vastagabb nejlon szokott ott lenni, ugy emlekszek.

@James009: Az uj autok karosszeriaja, korroziovedelme talan (TALAN!) jobb (munkahelyi tapasztalataim), (de nem biztos, ezt szamtalan pelda mondatja velem), es a galvanizalas sem segit, ha egyszer torve volt az auto. Masreszt ma mar nem csak acelbol vannak a karosszeriak, hanem nagyszilardsago aceltol az alu elemekig, ontvenyekig minden. Ez pedig remalom a lakatosoknak.

"jó vastagon lekenve több évig elvan,bár tény hogy sokkal macerásabb munka! "
- en is ecsettel hordtam fel, mert egyreszt azert, amit te mondasz, masreszt emg nincsen is pisztolyom :)))

@lorincz84: ez tenyleg jo tanacs. Zsoltnak mondom, dehogynem repulhet ki szikra a dremelbol, sot meg talan intenzivebb is, hiszen a fordulatszama nagyobb.

8001A 2012.02.14. 00:00:44

@esef: ...mindeközben egy párhuzamos univerzumban: a Kopasz agyérgörcsöt kap, és megzakkan. A kiváltó okok a következők lesznek:
- felháborodik szerelés közben, mert már nyolcadszorra szakad a nyakába a hátsó bölcső
- egy arrajáró kukásautó harmonikára töri az utcán parkoló Zöld Szobrot
- az imolai zsibvásáron 15.000 euróért vásárolt, eredeti, elveszettnek hitt Benz Patentwagenről kiderül, hogy egy élelmes olasz mester készítette két bicikliből, egy köztéri padból, és egy rotációs kapa motorjából
- a vagyonokért restaurált ultraritka ősöreg olasz rollerét totálosra pereceli a dolomitokban, mert az aranykezű mester baszott meghúzni a hollandereket a fékrendszeren
- 2031-ben a pincében rejtegetett W123asait megtalálják és hatóságilag bezúzzák, a Kopaszt pedig belsőégésű motor illegális birtoklásáért rezervátumba akarják zárni
A Kopasz ekkor ámokfutásba kezd, de időben ártalmatlanítják egy altatólövedékkel. Az orvos ezek után neurológiai okokból mindenféle járműtől eltiltja, kap egy kerekesszéket, melyben többnyire lekötözve tárolja a család, mert ha autót vagy motort lát, dührohamot kap. Az utcán elektromos robogót pimpelő unokák (szemtelen büdös kölkei, szart se tudnak a világról) pedig szimplán gyépésnek tartják a nagypapit, aki Mercedes-motorhangokat utánoz a kerekesszékében, és magában berreg.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.14. 00:01:19

@Doubledecker: A csavart drotkorong a leghatekonyabb, de merete miatt nemigen fersz vele oda a sarkokhoz. Erre valo a kisebb, minden egyebre pedig a Dremel :)

@dennisthemenace: Nekem is ilyen krokodilom van, aluminium, tehat konnyu is.
www.machinemart.co.uk/shop/product/details/ctj1250a-11-4-tonne-aluminium-trolley-jack
Az viszont azert szegyen ha egy garazsnak nincsen csak ilyenje.

@gyvy: "Rozsdásodás kialakulása szempontjából sztem mindegy, h sós, vagy nem sós vízzel érintkezik a felület."
- a sos viz meggyorsitja a folyamatot, rohadtul.

@Isgyu: "Amúgy szerintem a galvanizált karosszériától nincsen jobb... nincs törve sosem rohad. "
- de jo is lenne....

@eszkütyü: "Persze kesztyű, szemüveg alap, szedtem már ki a zacsimból is beleállt drótot:-)"
- kesztyut aztan ha bekapja a drotkorong, akkor mire leallitod a gepet a maradek 1 kezeddel, addigra a masikrol letepi a bort. KESZTYUBEN TILOS DROTKORONGOZNI!

@Gee Halen: "de tény, hogy a DeLorean lényén kívül még nem nagyon találták fel az anti-rozsda elixírt. "
- annak is csak a feluleti burkolatok rozsdamentesek.

Jamesblond 2012.02.14. 01:52:12

@8001A: Üdv. Egyik autógyár felszereltségi listájában sem szerepel a korrózióvédelem fajtája. Ez inkább gyártástechnológiai kérdés. Arról meg ma már nem tájékoztatnak túl mélyen a gyártók. Sajnos nem tudom megmondani neked melyik típusban láttam, de már annak vagy 10 éve. Talán a Musso, vagy a kacsa csőrű (legutolsó kiadású) Korando. Egy hosszú lemezcsík az autó alján valami sötétszürke anyagból. Mintha beoxidálódott ezüst lett volna (persze nem az). De ott volt és látszott kis kráterekben hogy fogy az anyag.

Jamesblond 2012.02.14. 01:54:37

"annak is csak a feluleti burkolatok rozsdamentesek."
-Pont mint a TRABBANT! :D

dennisthemenace 2012.02.14. 06:00:46

@midnignt se - kitiltotta az ommm: Nem az.

Ez ugyanis nem egy sima garázs, ez egy gyongyszem a múltból.
Eddig még mindent megoldottak akna nélkul, Írorszagból, Franciaorszagból hordanak ide kocsikat, ez azért jelent valamit.

www.mini-bitz.com

8001A 2012.02.14. 08:11:28

@Jamesblond: De, ha valami újat találnak ki, az szerepel, mert reklámértéke van, és a konkurencia orra alá lehet dörgölni. Az autó alján nem tudom milyen csíkot láttál, de elektronikus vezérlőegységeket - érthető okokból - nem raknak a kocsiszekrényen kívülre. Továbbra is várnám a képet. (Egyébként hogy látsz valamit egy autón, nem feltétlen jelenti azt, hogy gyárilag került bele.)

Семёрка 2012.02.14. 13:35:51

Tisztelt Csikós úr!
Kicsit késve olvastam el a cikket, számomra valami nem tiszta, és mivel hasonló dolgot készülök én is végigvinni az autóm alján jó lenne a tiszta sorrend, hogy ne csináljak hülyeséget. Ha jól értettem a munkafázisok sorrendje a következő:

"Első a furkálás, hiszen rozsdaátalakítás, rücsizés után már nem akarok friss fémfelületeket nyitni. Utána majd letakarítom a kocsi alját, passziválok (rozsdaátalakítok), alapozok, rücsizek. Majd amikor mindezzel megvagyok, jöhet a zsírzás. Mmmm. Jó lesz."

Ahogy én értem: furkálás, az autó aljáról a kosz, pergő rozsda letakarítása drótkoronggal, majd zsírtalanítás nitróhígítóval, rozsdaátalakítás, a rozsdamentesített felületre valamilyen alapozófesték felvitele. rücsizés, és ahol látszik, a rücsi az autó színével megegyező színűre festése. Tehát ha jól értem a rücsi alá szükséges valamilyen festék (tanácsol valamilyen típust?), önmagában nem elegendő azt felkenni a megtisztított felületre? Még azt kérdezném meg, hogy a rücsinek van más neve is? vagy így kell kérni a festékboltban? Csak azért, hogy nehogy szemberöhögjenek velem a boltban.
:)

Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
G. Sándor

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.14. 13:39:05

@dol86: Hmm, köszi a válaszod!Be lehet menni a területre mélyebben is vajon?Bár lehet, ezt már inkább privátban kellene folytatni...

Baci85 2012.02.14. 21:37:05

Sziasztok!

Ezt a felmelegített Mike Sanders zsírt mivel lehetne bejuttatni kompresszor nélkül?

Arra gondoltam,hogy egy olcsó hosszú csőrű nyomáspermetezővel be lehetne valahogy porlasztani a küszöbökbe a gyári "lyukon" keresztül?

Erre gondoltam:
szerszam.co.hu/images/92602.jpg

Suttora 2012.02.14. 21:55:22

@Bacy: A posztban is szereplő pisztollyal és kompresszorral lehet bejuttatni. Eszem megáll...

Csikós Zsolt 2012.02.14. 22:36:36

@Семёрка:

Igen, erre a célra a legegyszerűbb Budaprimer, cinkes alapozó, vagy bármi más erre való jó, a rücsik többsége ugyanis átengedi a nedvességet, ha sokat kapnak, ráadásul nem is tapadnak jól pőre fémen. De maga a Korant is vizes bázisú alapozóként működik ott, ahol rozsdát alakít át.

A rücsiről minden boltos tudja, micsoda. De kavicsfelverődés-gátló festéknek is lehet hívni, csak akkor majd mosolyognak titokban...

Baci85 2012.02.14. 22:42:00

@Suttora:

Hiába áll meg az eszed...
Mivel a cikket olvastam, én is tudom,hogy mivel kell bevinni profi módon. Ahogy írtam, "kompresszor nélkül" . Egyszerűbb lett volna azt írni ,hogy mással nem lehet.

Üdv!

Zsepeg 2012.02.14. 23:36:55

Kedves Zsolt!
A posztból nem derült ki, hogy az Alfás ismerősöd mikor szerelte be a kütyüt. Van már valami tapasztalata?
Üdv.

Dennis01 2012.02.15. 00:01:07

@midnignt se - kitiltotta az ommm: Kijavitanam Dennisthemenace-t, van a muhelyunkben egy legcsorol mukodo rampa, de ritkan hasznaljuk, a legtobb melohoz (olajcsere, gumik csereje, egy-egy beeso kipufogo) boven eleg ket krokodil is. Helyet nem foglalnak, konnyu a kezelesuk, plusz van egy apro gond: az epulet, amiben muhelyunk mukodik, egy ketszaz eves darab, favazzal, famennyezettel, igy egy rendes rampa beszerelese a lehetetlenhez kozelit..

Dennis01 2012.02.15. 00:13:20

@Csikós Zsolt: Lenne egy kerdesem: te mit hasznalsz a biztonsagi ovek tisztitasara? Enyemre is nagyon raferne egy kiados tisztitas de nem akarok olyan szert alkalmazni ami karositja a szovetet..

Jamesblond 2012.02.15. 01:45:39

@8001A: Ez nem új. Meg nem kell hozzá vezérlő egység. Meg le sem fényképeztem. Túl gondolod ezt az egyszerű dolgot. A Ssangyong reklámértéke és valódi értéke pedig a Mercedes technológiában van. Ugyanis a Musso, Korando dízelben 2.9-es 5 hengeres Merci motor van, a Benzinesben meg 3.2-es. Láttad már hogy valamelyik gyártó felírja az adatlapjára hogy cinkfürdős, kadmiumos, horganyzott, vagy miféle korrózió védelme van a modellnek az 1000 féléből? Ez nem űrtechnika. Nem csettint senki hogy igen, ez az.

Семёрка 2012.02.15. 08:27:38

Tisztelt Csikós úr!
Köszönöm válaszát, kevés korróziót és sok kilométert kívánok az "új" állólámpával! :)

8001A 2012.02.15. 20:37:14

@Jamesblond: De, kell hozzá. Ez egy elektronikus berendezés, és hiába próbálod idekerverni a különböző vegyi eljárásokat, amik gyártástechnológiai eljárások - ez NEM az.
Egyelőre ott tartunk, hogy még a pontos modellt sem tudod megnevezni, ahol láttad - úgyhogy amíg nincs kép, és nem tudjuk, ki szerelte be az eszközt, azt kell mondjam: lófaszt, papa.

Jamesblond 2012.02.16. 01:15:38

@8001A: Elektronikus vezérlőegység egy szál anódhoz???? MUHAHA!!!

andand 2012.02.16. 10:13:08

Rozsdavédelemről az Audit kéne megkérdezni. :) Persze 40 éves galvanizált Audi még nincs, csak huszonévesek, de azért jól bírják.

Rocko- 2012.02.16. 12:34:15

@andand: nem minden eleme galvanizált, de korabeli máshoz nézve igen csak jól állnak.

mesza88 2012.02.17. 12:27:59

Csík ez kemény én a felétől is agyvérzést kapnék pedig szenvedtem már én is eleget kocsival.....
Csak így tovább!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.02.19. 12:25:20

Hol az eheti Csikós cikk? Vasárnap van, fő az ebéd, végre ráérnék! :-)

Mike0075 2012.02.20. 00:37:58

Csikós Úr!

Elárulja mennyi pengőt kellet leszurkolnia az állólámpás birtokba vételéhez? Én, ahogy nézem idehaza elég rossz a felhozatal, a vaterás 230-at árulták anno úgy 8 kilóért az jól nézett ki, de a többi vagy aránytalanul drága vagy szét van porladva.

Kiss.Mark 2012.03.26. 14:07:44

Ízlések és pofonok. De szerintem ez a magoldás is jó lehet.
(és a foltos géptető problémáját is azonnal megoldja):
img.izismile.com/img/img2/20091022/rat_bmw_05.jpg
images.bimmers.no/files/txy2c5j2wanamc1oolm5.jpg

didyman 2013.08.18. 11:34:05

Kedves Csikós uram!
Ismét egy egész délelőttöt rontok el, mert a felelőtlenül megnyitott, egyszem írásában lévő linkekre is muszáj kattintani, meg az azokban lévőkre is!
Szegényebb lenne a világ e sorok nélkül.

Sákif za morro? 2013.09.24. 20:19:31

Hát, Zsoltikám, bazzzd meg! Hetek óta próbálom magam rávenni egy ilyen mutatványra, most alaposan kedvem szegted. :-(

Lomha 8V 2013.09.25. 13:27:12

Ezt mindig újra kell olvasnom, hogy frissen tartsam az agyamban ezeket a mesterfogásokat! Hamarosan neki kell állni az autónak, hiszen januárban 30 éves lesz, nem nézhet ki többnek egy nappal sem. :)

És ha netán elolvasod még ezeknek a régi bejegyzéseknek a hozzászólásait, akkor meg tudnád mondani, hogy meglátásod szerint, mennyire vált be ez az elektronikus(mos?) rozsdagátló?

Bence21093 2016.10.15. 16:38:20

@Csikós Zsolt: Csikós Úr!
A képek és az újabb cikkek láttán (Vasfog fújása...stb) felmerült bennem a kérdés, hogy milyen a képen látható sárga kompresszor teljesítménye, illetve ilyen "homemade" otthoni fújkálásokhoz mennyire vált be?