Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
     
Tesco

Bogártuning újratöltve – és már beállítva

  2011. október 09. - Motordoktor Címkék: bogár tuning karburátor tc flotta motordoki

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

A tükröket majd egyformára cserélem.

Valójában nem is a Totalcar házi drag versenyén elért harmadik hely döbbentett rá, hanem az oda és vissza út, hogy az autó még nagyon nincs rendben. Amikor elhagyta a fordulat a 3500-at, akkor nagyon jól ment és könnyedén beleforgott a 7500-ba. Ez egy eredetileg 4200-as maximális fordulatú motornál elég nagy szó, azonban 3500 alatt elég kellemetlen volt vezetni.
 

Már nem kék a kilincsem sem, gyári krómot kapott.

Persze tudjuk, hogy a tuning mindig kompromisszumokkal jár, de ez olyan szinten volt szörnyű, hogy én ezzel nem tudok együtt élni, akkor inkább elveszek belőle 40-50 lóerőt és egy jól vezethető 90-100 lóerős autóm lesz. Egészen kicsi fordulaton jól megindult, aztán lehörgött, majd rángatott és 2500-nál megint elindult, hogy egy mély nyomatékgödörből 3500-nál meginduljon és 4000 felett ordítva pörögjön 7000 fölé addig, míg a fordulattól le nem száll a generátort és a hűtést hajtó ékszíj. Az is lehet, hogy ha a beállításra a drag előtt lett volna időm, akkor azt a 2-3 tizedet, ami a dobogó tetejéhez hiányzott még begyűjtöm.

A sok munka ellenére imádom ezeket a karbikat.

Persze fúvókázgattam ezt a karbit, de ha nincs a kipufogóból keverési arányt, légviszonyt mérő műszer, akkor az ember csak durván tudja belőni, a finomításhoz vagy végtelen idő kell, vagy óriási szerencse. Úgy néz ki nekem egyik sem volt.

Aztán amikor a sokat emlegetett szerkesztőségi levelezőlistán elsírtam magam, akkor a Stump Bandi azonnal válaszolt, hogy neki bizony van AFR (Air Fuel Ratio) műszere és kölcsön adja, persze ha kell. Éppen kétes helyekről akartam bérelni egyet, úgyhogy ez kapóra jött, de nagyon.

Nem volt gyári lambda szonda hely, így csináltam egyet.

Ez a két dupla álló Dellorto DRLA karburátor tulajdonképpen ikertestvére a jobban ismert Weber IDF-eknek, de bizonyos szempontból jobbak. Lényegében a beállítás azonos, ügyeskedni kell a torok szűkítővel (venturi), hogy optimális légsebességet kapjunk a keverőtérben, az alapjárati fúvókával, a keverőcsővel, a légkorrekciós fúvókával és a fő fúvókával. Már így leírva is láthatjuk, hogy annyi a változó, hogy még az AFR műszerrel is el lehet indulni legalább tíz irányban: kisebb venturi, kisebb főfúvóka, vagy nagy venturi nagy főfúvóka, de hozzá kisebb légkorrekciós, vagy még nagyobb főfúvóka és nagy légkorrekciós és akkor a teljesítmény rendszer hamarabb indul be. Esetleg variálhatok a keverőcsővel, furatokat forraszthatok be vagy fúrhatok újakat, így a keverési arány a fordulatszám függvényében tud változni…

Menetes gyűrű beillesztve.

Talán jogos a kérdés, hogy miért nem kukázom a karbikat és veszek bontóból egy komplett L Jetronik rendszert, teszek főtengely pozíció jeladót a henger beazonosításhoz, kicsit a szívócsonkokat módosítom, az injektor helyeket megcsinálom és összerakom, majd az elektronikát megfelelően programozom.

Van erre számos példa, ahogy Megasquirt és VEMS rendszer beépítésére is. Csakhogy én szeretem ezeket a karbikat. Lenyűgöz a komplexitásuk és nagyon értékelem azt a mérnöki munkát, amit beletettek, amikor megtervezték a fizikai kialakítását, a nyomásviszonyait, illesztettek hozzá egy keverőcsövet, meghatározták a gyorsító szivattyú lökethosszát, a befecskendezett mennyiséget, vagy a golyós visszaáramlást gátló szelepét. Megannyi gondolat, szép kialakítás és nem utolsósorban korhű.

...és be is hegesztve.

Ilyenek figyeltek a rali Lancia Stratosokon, az izmosabb régi Alfákon és számomra ezekhez képest az induktív vagy piezo elektromos befecskendező szelepek és programozható elektronikák, a csúszó potméteres, torlónyomásos légmennyiség mérő szánalmas vackok.

Ezt most így nagyon szépen leírtam, de azért amikor harmincadszor módosítottam a fúvókázást és mentem ki próbaútra, loggolva az értékeket egy laptoppal, akkor már azért elérkezett a tele a hócipőm érzés.

Utasülésen az AFR műszer monitorja.

Mindig csak egyet módosítottam, hogy ne szaladjak bele az erdőbe, ráadásul így tanulok is, hogy milyen módosításra hogy reagál a karbi, hogy módosul az AFR. Már simán tudom becsukott szemmel cserélni a fúvókákat és azt is megfigyeltem, hogy ha nézem, hogy hová pottyan a fúvóka a műhely padlóján, akkor nem megy olyan messzire, mintha nem nézem, ugyanis akkor nagyon elbújik. Ezt megismételtem vagy százszor, higgyétek el, így van. Ennek még nem tudom magyarázatát, de keresem.

Venturi csere, ehhez sajnos a karbit is le kellett szedni.

Mintegy 60 mérés (nem vicc!) után most ott vagyok, hogy a karbi teljes gázas gyorsításnál szépen adja a 12.7 körüli AFR-t és részterheléses üzemben 15-17 között megy ami biztosítéka a takarékos üzemnek. Torpanás, rángatás, befulladás megszűnt. Viszont alsó tartományban van egy csúnya hullám, ami valószínűleg a kipufogóm hangolási problémája, illetve nyitottsága és a hegyes tengely nagy összenyitásának következménye. Kicsit érezhető is, de ami még rosszabb, hallható.

Ezen jól látszik a nagy hullám 3000 alatt és a szépen kisimuló görbe 3500 felett. Érzékeny a műszer, ennyire azért nem rossz a helyzet.

Furcsa, csattogó hang lesz ezen a rezonancia frekvencián, amit valahogy el akarok hangolni… Jelenleg ezen dolgozom, most próbaképpen növelem egy kicsit a kipufogórendszer fojtását.

Biztos nem lesz egyszerű, majd megírom.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr263282582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Schütii 2011.10.09. 19:42:21

Megértem a dokit, én ugyan csak egy nyavalyás Simson (tisztességben megöregedett) karbijával viaskodom. Néha a picsába kívánom az egészet, de igazán soha nem tudom megunni. Vehetnék rá újat, de nem, az nem kihívás. (csak ne lenne benzinszagú a kezem tőle...)

Schütii 2011.10.09. 19:44:18

@Garp: Javaslom egy kiszuperált hangszóró mágnesét a kereséshez. :) (fúvókánál ez értelemszerűen nem működik)

Aeolian 2011.10.09. 19:54:29

Lehullott mütyürök megtalálására, próba szerencse alapján azzal a módszerrel is eredményt érhetünk el ha utána ejtünk valamit. De a poszt ennél sokkal tudományosabb igényességű :).

samot 2011.10.09. 19:56:28

Csak azt nem tudom,hogy alapadatok nélkül,hogy tuningolsz?Talàn egy német oldal segithetne valamit!Habàr ott Porsche motor bele a szükséges tartozékokkal(vàlto,futomü)azt hadd szoljon!
Ez itt ugy néz ki,hogy ujra felakarsz talàlni valamit(ami màr kivan talàlva)!
Persze pénz nélkül ez se fog müködni!

Wari 2011.10.09. 20:03:20

@Epercsibe: Majdnem jót írtál,mert t,r,a,n,s,vagyis az első 5 betű megegyezik,de a vizesboxer (WBX,wasserboxer) motor a T3-as Transporterben van!! 1900 és 2100 ccm es hengerűrtartalommal,65,85,95,és 112 lóerős teljesítménnyel -D. Amúgy szédületesen jó konstrukció! A levegős motor hozzá képest kismiska! Motordoktor. A lendkeréken van 6db furat,és a motortestben felül pedig egy mágnes,amiböl vezeték lóg ki. Azt lehet jeladónak használni cdi gyújtáshoz,és befecskendzőhöz. Amúgy elismerésem türelmedhez! Én már biztos rég átalakítottam volna ájnspriccre-). Egyszer vettem egy wBX T3-at,de a karburátor Qka volt rajra. Persze,senki sem tudott adni egy jót. Erre bedurrant az agyam,és belerakattam egy PB gázszettet. Na,láss csodát,úgy ment vele mint az állat! Télen benzinröl indítottam,mert szivatón még csak csak működött valahogy a kéttorkos Solex. Aztán úgy 5 percet ketyegett a motor,majd lezártam a benyát,és mikor kifogyott a karbibol,újra indítottam gázrol. Nyáron csak megmutattam neki a slusszkulcsot,és már röffent is be a pébével -). Azóta is tervezem,hogy ráfabrikálok egy turbót valami jó wbx-re,és a hosszú váltómmal édeskettesben befűrészelem egy bogárba. Szerintem hátracsúszna a hajam a gyorsulástól -D -D

tonalcar 2011.10.09. 20:03:22

Még hogy injektort... A GTV6-omról lekaptuk a jetronikot és megkapta az Alfa 6, 6db karburátorát>papíron 4 lóerő plusz, érzésre 20-30. A szívóhang, meg Úristeen... :) A Berlinan meg eleve Weberek vannak.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2011.10.09. 20:14:28

Cseppet mintha meg lenne csavarodva az az első lökös, nem?
Amúgy pöpec a gép ;)

gepataki 2011.10.09. 20:18:59

ami jo a cikkekben, az a garåzsban felkesz skoda javitgatåsåhoz-restaurålåsåhoz szukseges löket. doki, es csik tudjåk åtrendezni a napirendet...megyek is es befejezem a generåtort
kösz!!

csipy31 2011.10.09. 20:20:08

Már nem is merem leírni hogy jobb helyeken hogy kell rém egyszerűen beállítani az ilyet, mert megint én leszek a troll. Lambda-szonda anyám-tyúkja és egyéb hókuszpókusz nélkül.

tonalcar 2011.10.09. 20:22:47

Érdekes műszer ez az AFR, a szerelőm egy 60' évekből származó higanycsöves műszerrel hangolja a karbikat. Működik.

(hero) 2011.10.09. 20:24:54

@Aeolian: Azt gondoltam ilyen kretén csak Én vagyok?! Istenem hányszor... Egy dologra viszont nagyon megtanított: A tű seegerét ne az erdő szélén sötétedéskor változtasd! (és ez nem vicc) Mondjuk azóta megtanultam, hogy középre és a főfúvókával menjek utána.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.10.09. 20:32:01

Hajrá, a faragásnak sosincs vége :)

nov2016 2011.10.09. 20:42:40

Az első kerekek fölötti indexek iszonyatosan sokat dobnak az összképen!
Nem hittem volna, hogy a szürke kasztni is szép lesz, sajnáltam a pirosat. :)

Rocko- 2011.10.09. 20:45:14

@samot: "Ez itt ugy néz ki,hogy ujra felakarsz talàlni valamit"
az a célja.
"Persze pénz nélkül ez se fog müködni!"
úgy néz ki mint ha ez gond lenne?

DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.10.09. 20:49:55

a karburator az a targy amit jobb lett volna ha ki sem talalnak, mar akkor elavult volt amikor letrehoztak

orlasa 2011.10.09. 20:51:52

A higanyos műszer a karburátorok szinkronizálásához használatos eszköz.
Időnként minden többkarburátos motornál össze kell a karburátorokat szinkronizálni hogy egyformán menjenek a különálló karburátorhoz tartozó hengerek.

Amit a doki csinál az telejesen más dolog. Ő egy sosem volt épített motorhoz próbál megfelelő karburátort összeállítani. Ezt csak így próbálgatva lehet. Lehet számolgatni és természertesen van azért elméleti tudománya is a dolognak, de annyira komplex dologról beszélünk ami máhogy nem megy. A gyárak is így csinálták régen, a probléma hogy minnél kihegyezettebb a motor annál nehezebb minden tartományban jól dolgozó karburátort összeállítani.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.10.09. 20:55:24

Egyébként abszolút átérzem azt, mikor a forgalomban próbálunk haladni egy nagyon hegyes teljesítménygörbéjű járművel.

Nekem a yamaha dt-vel van ugyanez. Alul semmi. De tényleg semmi. 8e körül meg megindul.
Ha haladni akarok, akkor állandóan nyeleznem kell, akkor viszont a külső szemlélő számára könnyen ámokfutónak tűnhetek.
Ha visszalassítok 20km/h-át, legalább 3 sebességet kell visszaváltanom, hogy újra gyorsulni tudjak.

Terepen jó, de a forgalomban nagyon fárasztó.

Puch Cavette 2011.10.09. 20:56:48

"... Vadász, vadász, te szopni jársz ide..." :)

Merida001 2011.10.09. 21:05:58

Szerezz be Doki egy VW T3-ból való 2.1-es WBX-es blokkot a vízhűtést is old meg valahogy és a gyári 112Le bőven elég lesz és jobb lesz a vezethetősége és a végeredménye, mint a sok "teszteletlen" tuning kiegészítő evoluciójának végeredménye. Mentem ilyen bogárral amiben ez volt és sokkal kiszámíthatóbban ment mint bármelyik...ha kellett állat volt, ha nem akkor pedig kezes jószág.

ommm 2011.10.09. 21:07:59

@version: Ezt minden bizonnyal Bánki Donát és Csonka János is így gondolta 1893-ban...

parasztvakitas 2011.10.09. 21:12:38

ehhez a szep autohoz szep TÜTE-k illenenek:
bolthely.hu/bpracing/fokat/4bb3922f29257_Tutek__szivotolcserek

ugyan nem latszik da tan meg jobbak is...

Mérges 1234 2011.10.09. 21:13:13

@version:

MIelőtt létrehozták, valami elpárologtató izé volt helyette, ami teljesen szar volt.

Amúgy, meg milló kis szar van, amire tökéletes, fűnyíró, kasza, motorosfűrész, kapa.. Fasz tudja mi.

Ám való igaz, hogy egy jó és főleg okos befecskendezőnél nincs jobb. És sokkal sokkal egyszerűbb beállítgatni.

Wari 2011.10.09. 21:18:09

@tonalcar: A vákumos szinkronteszter csak akkor ér valamit,ha adatokat is kapsz hozzá! PL: VW 1,6 TL coupe. Betudod vele állítani,hogy pont egyszerre nyisson a 2 egytorkos karbi pillangószelepe!És mivel adott a 0,6 mm -es furat a tányéron,így csak annyi a dolgod,hogy -173 hgmm -re állítsad be a alapjárati benzin csavarral a 850-es alapjáratot. De ezeket az értékeket a gyártó kísérletezi ki véres verejtékkel próbapadon -). A karbis GSXR-750 hez is vettem tuning kipufogót annó,és járt hozzá fúvóka szett,és még ezenfelül megadták a beállítási értéket is hozzá.Azt is jó tudni,hogy adott pillangószelep hézagnál,(ha nincs rajta furat) hány hgmm-es depresszió legyen a szívócsőben,amit a benzin állítócsavar tekergetésével érsz el. De ezzel csak az alapjáratot,ás a karbi szinkronitását oldottad meg! Hol van még a főfuvóka,a féklevegő,a pótbenzin fúvoka optimális mérete részterhelésre,teljes terhelésre,2,3,4,5,6,7ezer fodulat/percre??. Napersze úgy,hogy ne rángasson,a teljes fodularszám skálán toljon mint az állat! Ne egyen 40 litert,de a hengerfej se olvadjon le a benzinszegény keverék miatt! Ezt mind mind neked kell kitalálni ha saját motort építesz! Ilyenkor viszont már szükséged van mindenféle elektromos műszerekre,ami méri a kipuffgáz oxigén,elégetlen HC tartalmát...és az sem baj ha kiveri a hisztit,amikor a gutaütés határára emelkedik a vérnyomásod...a sok szopástol -D -D.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.10.09. 21:19:31

@csipy31: Nem rossz az, hidd el. Egy szélessávú szonda ezzel a kiértékelő elektronikával TERHELÉSNÉL tájékoztat a paraméterekről, amire az üveggyertyás stb. megoldás képtelen.

tonalcar 2011.10.09. 21:30:48

@Wari: Mindent értek amit írtál? Nem! :) És igyekeztem nem okoskodni, hisz messze nem értek hozzá ilyen mélyen. Csak azt láttam, hogy ha egyenetlenül ment valamelyik motorom, akkor előkerült ez a csodaszép(olaszországi Alfa márkaszervizből mentett)műszer. Ezek mind(asszem)tök gyári karbik, tehát ilyen bonyolult dolog nem lehet velük.

tonalcar 2011.10.09. 21:32:17

@version: Van, volt JÓL működő karburátoros járműved, akár kölcsönbe? Ugye nem?

Motordoktor 2011.10.09. 21:33:00

@Merida001: Ebben soha nem lesz vizes blokk.
Még gyúrok egy kicsit ezzel, ha nem lesz jó cserélek veztengelyt, egy-két dolgot módosítok és lesz egy a WBX-nél erősebb, és szintúgy jól vezethető motorom.
Egyébként most sem rossz, csak a rezonancia frekvenciákat kell eltolni, valaki már ráhibázott az exup-szerű szelepre.... Tudjátok, én vagyok a motordoktor, persze, hogy ismerem a rendszert.;-) Tervek már vannak.

Motordoktor 2011.10.09. 21:34:42

@BOSCHtechnikus: Üveggyertyára itt rá sem látsz, az a Ladában volt jó. Color-teszt, hehe.

Motordoktor 2011.10.09. 21:42:03

@version: vannak furcsa emberek is, felhúzós órát használnak, pedig vannak pontos olcsó quartzok is.
A praktikum és a hobbi nem járnak kézenfogva.

Shadowbull 2011.10.09. 21:43:23

@Ambrus Gergely [SG]: "a karbulátor kiforrottabb technikika"

LOL.

sb

Shadowbull 2011.10.09. 21:47:22

A szijledobalasnak mi lesz a megoldasa?

sb

Wari 2011.10.09. 22:04:49

@tonalcar: Semmi baj! Ha minden tulaj értene az autójához,éhen halnának az autószerelők,és még véletlenül sem vághatnának át egy jóállapotunak látszó bontószökevénnyel senkit sem. Gondolj bele,milyen unalmas lenne a világ csalók nélkül?? -D. @Motordoktor: Ha ez sem jön össze,még mindíg ráfabrikálhatsz 2db 1,6 levegős boxer befecskendezőt,aztán már csak annyi a dolgod hogy ezt 1db elektronika vezérelje...hidd el,a karbihoz képest ez már bagatell -D. Én eddig csak egyszer élesítettem veztengelyt a 412 variantomban,bogárban még sosem,és ugyan abba a gödörbe léptem bele mint Te! Pedig az D jetronic volt. A chip tuningos kiröhögött,mert nemtudott mit kezdeni egy 1968 -as gyártásu elektronikával. A szervízkönyvből kiderítettem hogy vákum vezérli a befecskendezési időt (nanosec),egy állandó jelleggörbe alapján. És bónuszként ezt 1 gondosan elrejtett csavarral csökkenteni,vagy növelni lehet. Egy ismerős szervízben felálltam a fékpadra,kikötöttük az autót 2 spaniferrel,a haverom 4. ben 4000 fordulaton nyomta neki,ráfékeztünk kicsit a hajtott kerekekre,szonda a kipuffba.Ezután addig állítgattam a bef nanosecet amíg elfogadható nem lett a gáz összetétel. Mondom hogy semmiség -D.

Motordoktor 2011.10.09. 22:08:00

@Shadowbull: Vagy poliV szíj feszítővel (vannak ilyen készletek) vagy nem forgatom 7000-7500 fölé.
Egyelőre ez nem akut kérdés.

Wari 2011.10.09. 22:11:56

Ja,de mindenek elött kinyitottuk a műhelyajtót,elálltunk az autókkal. És ezt csak azért,hogyha elszabadul a VW,mégse gyűjtse már csokorba a többi járgányt. Úgy sajnáltam volna...a sajátomat -D -D.

csipy31 2011.10.09. 22:25:12

@BOSCHtechnikus: Szia
majd mutass két szondát ami egyforma minden tartományban. Max talán a gyárban találsz a páncélban elzárva:) Én direkt kipróbáltam hogy a kipuffcső két oldalába raktam pont egyformán. Jó 10% eltérés volt a kettő vadi új között. Cserélgetve le tudtam 4% alá vinni. De szerintem inkább minden hengernek külön kéne mérés, és egyszerre mind a 4-et egymáshoz képest ellenőrizni. Én még két egyforma hengert se láttam, bár ez lehet hogy az én hibám.

Motordoktor 2011.10.09. 22:34:07

@csipy31: Nem kell ennyire komolyan venni. Kétszer nem tudod egyformán beolajozni sem a nedves szűrőt, tehát már a fojtás is változik.

Rocko- 2011.10.09. 22:38:40

@csipy31: írd csak le azért.

@version: úgy érted hogy neked nem tetszik.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2011.10.09. 22:57:05

Mikor ezt olvasom, mindig eszembe jut, hogy mekkora marhák, akik ész nélkül tuningolnak autót. A Doki ügyes, és mégis mindig van valami apróság, amin igazítani kell. De a legtöbben tizedennyi tudással fognak neki, ami teljesen hülyeség.
Mindent bele Doki, én bírom hogy gyorsabb a bogarad mint az én autóm :D

doominogame · http://www.doominogame.com 2011.10.09. 23:02:53

Hajrá! Az asszony hogy tűri? Gratulálok annak is.
Megkérdezte már tőled, hogy engem szeretsz jobban vagy a kocsidat?
Tőlem megkérdezte az asszony de számítógéppel. A válasszal nem volt elégedett teljesen.

Wari 2011.10.09. 23:15:06

@tonalcar: Tudom hogy nem okoskodtál,és Én sem értem amit írtam neked,de ez maradjon titok -D -D. Nem vagyok végzett autószerelő,viszont szorult belém annyi mazochizmus,hogy magam szerelem a saját autómat és motoromat. De olyan mélységben nem merültem el a tuningban mint a Doki. És mivel nem értek annyira hozzá,ezért csak alkatrész könnyítéssel meg centirozással probálok pár extra lóerőt belevarázsolni az aktuális régi boxerembe,vagy bármibe ami lassabb mint szeretném -). A karburálás projektet azt meghagyom másnak -D.

tonalcar 2011.10.09. 23:28:15

@Wari: Vicces vagy! :) És mindjárt olyan lesz, ami fényévenként egyszer van>TV2-t fogok nézni>bringa fék állítás közben>ezekhez értek.

qmatch 2011.10.09. 23:34:21

...akkor legyen K-Jetronic - az azé' már elég retró nem? :)

for-avar 2011.10.10. 00:16:26

a Two Bross Racing Odinja volt nekem a csúcs
Nem vagyok Honda fan de azt az F6C Valkyrie nagyon ütött!
Jó ok egy motor,de két db kéttorkú VW bogár drag karbi és két kompresszor...lazán tudta a 150LE és olyan hangot adott a 6 kipufogón...egy ilyet kellene építeni a Bogi szívére?

for-avar 2011.10.10. 00:34:59

Jé mostlátom hogy a belsőség fejlécén egy Mercury Turnpike station wagon figyel

DrSzoke 2011.10.10. 04:47:17

@version: ja,100 evvel ezelott jo sok alternativaja volt.

vizsla_barat 2011.10.10. 05:22:56

ugye az AFR-szenzort (mas neven broadband O2 vagy lambda-szenzort) levegore kalibraltad? Ugyanis el tud maszni a nulla uzema. szintje...
Mi a motorfek (0 uzeamnyag - 21% O2) uzemmodban visszaallitjuk a gyari ertekre igy hosszu tavon is egesz megbizhato a szenzor.

Lowtyo 2011.10.10. 08:31:59

a fúvóka messzebb gurul, ha nem nézed, a víz lassabban forr fel ha nézed...
ezek evidenciák, nem kell megfejteni őket.

Schütii 2011.10.10. 08:32:53

azért írjuk már le helyesen is: Dell'Orto
köszönöm...

Schütii 2011.10.10. 08:37:55

@qmatch: K-jet? Csak azt neeeee......

Shadowbull 2011.10.10. 08:58:53

@Motordoktor: Mar hogyne lenne akut kerdes, amikor engem az erdekel :)

Remelem lesz rola egy fasza fotodokumentacio, amikor beepited.

sb

Rocko- 2011.10.10. 09:15:38

@Schütii: szóval nem láttál még JÓ K-Jetet? :)

Schütii 2011.10.10. 09:24:20

@Rocko-: Nem, de már nem is akarok... :)

Schütii 2011.10.10. 09:32:59

@Rocko-: Egyébként erre a konkrét motorra a lehető legrosszabb megoldás volna még egy JÓ K-jet is. Kezdve ott hogy a hengersorokat szét kéne választani..., de a finom tuning lehetőségének erős korlátoltsága sem kedvez az egyedileg épített motorok "rigojáinak" kiküszöbölésének. Aztán ahhoz elektromos AC kell, meg ott a torlótárcsa áramlási ellenállása is, szóval akkor már 100x inkább karbi.

OmegaMale 2011.10.10. 10:22:17

Motordoki, ne szenvedj a karbikkal meg a sok őskövülettel, építs rá egy EFI rendszert és dobd meg egy programozható motorvezérlővel (VEMS, Megasquirt, Whistler, egy pár jó Weber karbi áráért lassan válogathatsz is) ;D. Ha már szondával tuningolsz, legalább ne a kölnifújókra és a 40 éves mechanikus befecskendeőre bízd a nagy gonddal összerakott motorod (gyújtásod nem tudom, milyen, de abból is minimum egy elosztónélküli jellegfelület vezérelt dukálna ide).

Abfangjaeger 2011.10.10. 11:51:26

Karburátort mindörökké!
A legjobb technika, akinek befecskendezés kell, az bízza rá magát az elektronikára és csinálja azt, amit a vezérlés mond.

OmegaMale 2011.10.10. 12:30:50

@Abfangjaeger: Az EFI tuning lényege, hogy TE mondod meg a vezérlésnek, hogy mit csináljon és nem a vezérlés mondja meg Neked. ;)

Abfangjaeger 2011.10.10. 13:28:21

@OmegaMale: Ha lambdaszondás és elektromos a gázpedál akkor már megette a fene. Ha meg szabályozza a keveréket a "környezettudatosság jelében", akkor is.

A vezérlés meg nekem nem mond semmit, én azt mondom, gyorsíts, ő meg szépen, apránként növeli a teljesítményt, ahogy jónak érzi. Mert már a pillangószelepet is elektronika mozgatja.
Októberben vezettem EURO4-es motorral szerelt autót, hát hányadék úgy, ahogy van.

Shadowbull 2011.10.10. 13:31:49

@Abfangjaeger: "ő meg szépen, apránként növeli a teljesítményt"

Mi lett volna ha lepadlozod?

"Mert már a pillangószelepet is elektronika mozgatja"

Hadd mozgassa. Jobban tudja mint en.

"vezettem EURO4-es motorral szerelt autót, hát hányadék úgy, ahogy van. "

Csak nem az Euro 4-tol.

sb

LBL 2011.10.10. 13:46:36

@Shadowbull: Mér ne mindjárt hibridhajtást szereljen bele, vagy tisztán vellanyosat?
Elektromos gázpedál... Kőkorszak vazzeg. :)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.10.10. 13:50:55

@csipy31: Van a szkópomhoz egy nyomáslengés mérő (first look) szenzor. Azzal meg lehet állapítani, hogy melyik henger megy esetleg szegény keverékkel (lassabb az égés, még tart a kipufogóban is). Sajnos még nem sokat mértem vele, ezért ebből a szempontból nincs gyakorlatom. Megtriggerelsz egy henger szekunder kábelét pl, és nézed a hozzá tartozó gázlengéseket.

Shadowbull 2011.10.10. 13:56:21

@LBL: nem mondtam hogy ilyet epitsen bele, szerintem is autentikusabb porlasztokkal.

Csak a tevhiteket oszlatom.

sb

Abfangjaeger 2011.10.10. 14:11:25

@Shadowbull: közel 100 lóerős autó, kapott egy padlógáz. Gondolkozott, gondolkozott, nem ment. Vissza négybe, padló, nem ment. Vissza háromba, gondolkozott, majd lassan-lassan megindult. És 110-nél, pályán.
Akkor mitől kaki és nem megy? Súly/teljesítményarányban gyengébb EURO2 motorral szerelt sajátom kap egy padlózást és megindul. Ja, mert abban még bowden mozgatja a pillangót. Igaz, már injektoros.

Shadowbull 2011.10.10. 14:21:34

@Abfangjaeger: "Akkor mitől kaki és nem megy?"

Nem tudom, meg a tipust sem arultad el.

Az Opeleket peldaul szandekosan kelletlenre programozzak, direkt olyanok, amilyenek. Ok ugy gondoljak, hogy a potencialis ugyfeleik azt jobban szeretik.

De nekem elhiheted, ennek semmi koze sincs sem a villanygazhoz, sem az euronormahoz. A villanygaz pontosan ugyanolyan gyorsan bir nyitni ha akar, mint te, az euronorma meg onnantol kezdve nem szamit, mihelyt a gazkezeles dinamikaja kilep a NEFZ-szabvanybol.

sb

OmegaMale 2011.10.10. 14:25:03

@Abfangjaeger:
"Ha lambdaszondás és elektromos a gázpedál akkor már megette a fene. Ha meg szabályozza a keveréket a "környezettudatosság jelében", akkor is."

Ember, miről beszélsz? Ha ismernéd akármelyik rendszert, amiket említettem, tudnád, hogy egyik sem kezel elektromos gázpedált.

A szonda pedig nem szabályozza a keveréket, hanem méri a megvalósulást (azért hívják SZONDÁnak). A vezérlés szabályozza a keveréket a megadott cél-értékekre (nem feltétlenül 1.0-es lambdára). Környezettudatos magától nem lesz a rendszer, csak ha úgy állítod be... Ha gondolod, szívesen ajánlok olvasnivalót a témában.

xoyox 2011.10.10. 14:26:23

hehehe
2 ev mulva, (de lehet meg elöbb is )azt olvasod a csokatol, hogy emberek !! Megtalaltam az igazit !!
Egy K -Jetronikkal a vilag vegere autozok, problema nelkül ! Megszüntek a fejfajos szürke hetköznapok, tudom hasznalni a kocsimat :))
Kivarom . . . . .

Abfangjaeger 2011.10.10. 14:44:00

@Shadowbull: Egy Toyota Yaris 1,3-as, 2011-es évjáratú példányához volt(?) szerencsém.
@OmegaMale: Értem én, hogy az EFI nem kezeli. De a szériaautóké sajnos igen. És a földi halandók az utóbbiba futnak bele, ez a tömegtermelés. A meglévő szívó rendszerre meg olcsóbb felrakni egy másik karbit, mint átalakítani injektorosra. A szabályozást az elektronika végzi, aminek visszacsatoló eszköze a lambdaszonda. Mondjuk ezt nem írtam, tehát jogos az észrevételed.

OmegaMale 2011.10.10. 14:45:37

"A villanygaz pontosan ugyanolyan gyorsan bir nyitni ha akar, mint te, az euronorma meg onnantol kezdve nem szamit, mihelyt a gazkezeles dinamikaja kilep a NEFZ-szabvanybol."

A villanygáz lényege, hogy nem bízza a nyitást a vezetőre, ha az olyan beavatkozást végez, amivel nyilvánvalóan nem éri el a célját (pl. ötösben 40-nél padlógáz).

A modern motorok rosszabbak nyomatéki rugalmasságban, mert magas a kompressziójuk. Ez részterhelésen jobb hatásfokot és kedvező fogyasztást ad, de a kopogási hajlam is nő. Ha hirtelen nyitna is a fojtószelep, azonnal becsörögne a motor (nehéz autók + kis motorok = kis gáz adásakor is nagy motorterhelés), a kopogás szenzorral a vezérlés érzékelné és visszavenné a gyújtást, ezzel a kopogás megszűnik, de a rugalmasság is csökken. Ilyenkor sem a levegőt, sem a benyót nincs értelme betolni a motorba, ezért egyszerűbb, ha nem a vezető mondja meg, hogy mi a fojtószelep állás. A gázpedállal csak annyit mondhat, hogy gyorsabban/lassabban szeretne menni. Ha (a kedvező emissziónak) megfelelő körülmények vannak, akkor többé kevésbé, némi késéssel (egy filter van benne, mert a kis mozdulatokra is történik bizonyos dúsítás, ami megint kezelendő emissziós probléma) megcsinálja, amit benyomsz neki.

Mivel a mai motorok sokkal kisebb lökettérfogattal érik a 10 évvel ezelőtti lóerőket, így azt kénytelenek nagyobb kompresszióval, sportosabb vezérműtengelyekkel elérni (mindezt még szigorúbb normának megfelelve), így egyre gyengébbek ezek a motorok lent, mintha nagyobb hengerűrtérfogatból kell kihozni ugyanazt.

Ezt érzi Abfangjaeger és ebben igaza van. Az más kérdés, hogy a tapasztalata és rá adott magyarázat közt nincs ok-okozati összefüggés.

OmegaMale 2011.10.10. 14:53:04

@Abfangjaeger:
Én azt javasoltam Prokee-nak, hogy építse EFI-sre a verdát egy programozható ECU-val. Akkor nem kell minden 'átprogramozáshoz' új venturikat reszelgetnie :D. Több üzemmódot tud optimálisra állítani, kereszthatások nélkül. Átállhat E85-re, amit karbival finoman szólva szopóálarc. Lehet turbója, vagy kompresszora, sorolhatnám.

Ha összeveted, hogy mennyit dolgoztál vele, hogy mennyibe kerül két jó állapotú Weber vagy Dellorto karbi és hogy egy programozható rendszer milyen ár/érték arányban áll, akkor a két megoldás nem egy súlycsoport. Az alapján, hogy Prokee ránézésre mennyit költött a verdára, érdemes kihozni azt a motorból amit tud. És nem rakni rá semmit, ami gyújtást és üzemanyag adagolást mechanikusan csinál :S.

jürgen baromartz 2011.10.10. 15:20:41

felül megy mint a disznó, alul dadog az összenyitás miatt... lehet, hogy a következő lépés valami változó szelepvezérlés lesz a levegős bogár motoron? :D (fasza lenne, szerintem nem valószínű hogy ilyet csinált már bárki is)

Schütii 2011.10.10. 15:39:08

@OmegaMale: Khm.., Motordoktor (Göbölyös Zsolt) nem = Prokee-val (Prokop Gábor)...

Házas motoros 2011.10.10. 15:52:33

Sajnos a technikai részéhez nem értek, de az autó gyönyörű, a beleölt munka minden elismerést megérdemel. Az, hogy ezt még egy maximalista ember is teszi, "csak" hab a tortán. Csak így tovább!! Azért majd ha egyszer a projekt már, legalább 90%-os lesz kérünk egy tesztet!! Azért írtam a 90%-ot mert, nekem már most is 100%-os lenne, de gondolom a Dokinak sose lesz az.

KAWAszaki 2011.10.10. 19:58:05

@Motordoktor: Nagyon erős hörgő-zörgő hangot tud adni, ha az adott (alsó) fordulatszám-tartományban elszegényedik a keverék. Nálam egy kis dúsítás segített (igaz, egy injektorosnál ezt könnyebben meg lehet oldani)

Motordoktor 2011.10.10. 20:21:32

@OmegaMale: Prokee nem nyúlhat az autómhoz ;-) és én sem fogom befecskendezősre átépíteni, már többször írtam.

Motordoktor 2011.10.10. 20:25:53

@xoyox: Addig faragom, amíg úgy nem fog menni, mint a te Porsche-d. És karburátorokkal. ;-)

Motordoktor 2011.10.10. 20:28:29

@jürgen baromartz: Nem, változó vezérlés nem lenne egyszerű, de a tengelycsere egy kevésbé hegyesre még lehet... Az én vezetési stílusomhoz kicsit valóban nagy alul az összenyitása.

Rocko- 2011.10.10. 20:31:30

@Schütii: ejj, pedig sokat hagysz ki egy jó K-Jettel. imho a maga nemében egy marha jó dolog az. egyetlen hátrányát tudom: ha elöregedik, akkor nem jó.
amit írsz, az jogos, nem túl jó párosítás ehhez a motorhoz. (tudtommal nem is volt gyárilag se ilyen.)
ellenben a Doki szeret játszani, sakkozni, talán egyszer megépíti. :)
de karibival is lehetne: hengerenként egy. :)))

Blindmouse 2011.10.11. 00:52:30

Az a 12.7 nem szegény egy kicsit? :D

én 12 fölé nem mennék.. nincs onnantól túl sok biztonsági tartalék.. ;)

metalex 2011.10.11. 12:51:39

Ha már írta v.ki akkor bocsi.
Ha emelem a motor fordulatát, akkor biza a generátor ill. a léghűtés hajtó tárcsát illik kicserélni, mivel a normál golyóscsapágy nem igen szereti a magas fordulatot.
Vagy kell keresni valami spéci csapágyat, aminek az üzemi fordulatát egy speciális kenőzsírral akár 15-16.000 1/min környékére lehet "feltolni"- mondanom sem kell a tárcsák cseréje olcsóbb...(:-)
Ki kell számolni, hogy mennyi a széria ékszíj-áttétele és ahoz mérten nagyobb tárcsákat kell feltenni.
Ja, és tudom, így utólag már könnyű.....

Shadowbull 2011.10.11. 13:01:33

@metalex: Ezzel csak az lehet a baj (bar nem ismerem a konkret generatort) hogyha a maximalis motorfordulatnal akarod megtartani a korabbi maximalis generatorfordulatot (hogy ne baxd szet a generatort) akkor sokkal magasabb motorfordulatszamon fog elkezdeni tolteni, mint korabban. Azaz az also fordulatszamtartomanyokban nem lesz toltes.

De mindez csak feltetelezes a reszemrol, mert konkretan nem tudom, hogy bit bir a Bogar generatora.

Amugy lehet erdemes lenne minden mechanikus atepitest megcsinalni, mielott veglegesen be lesznek hangolva a karbik, mert ezek is befolyasolhatjak a mechanikus vesztesegeket, es ezzel a motor viselkedeset.

sb

metalex 2011.10.11. 13:37:13

@Shadowbull:
Egy jó generátor-a dinamóval ellentétben már alapjáraton is tölt legalább 13,2-13,8 voltot, közepes fordulatszám-tartományban,már közel a teljes töltés 75-80%-át le kell adnia-így vannak méretezve, ami viszont kétségtelen, hogy a fordulatszám esés miatt meg is kell egy műszerrel mérni, ill.ezt kiszámolni,jobb mint rendszeresen megreptetni az ékszíjtárcsákat.
Mondjuk, mi is csináltunk már a gyárihoz képest jobban forgó motorokat, vizeseket, ahol viszont a vizpumpa szállítási mennyiségét kelett növelni, amit a lapátméret és a fordulatszám növelésével kelett megoldani, viszont soha nem volt ilyen gond vele.
Én már arra gyanakszom inkább, hogy elég gatyák lehettek azok a csapágyak, mert egy jó golyóscsapágy is elviseli a 10.000 1/min-et. nem ,hiszem, hogy ez a kis fordulatplussz annyira megnövelte az ékszíjtárcsák fordulatát, hogy átlépjék ezt a határt, bár nem vagyok tisztában, mennyit forog a generátor ill. a léghűtés tárcsája azon a motoron.
Tolómérő, számológép és 4db. jó minőségű japán csapágy lehet a megoldás...(:-)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.10.11. 13:40:01

@Ambrus Gergely [SG]: Hát, hogy mi a kiforrottabb technika, abban most nem vitatkoznék, de az tény, hogy az injektorokat egy laptopon keresztül állítgatod, nem kell a 45-ször le- és felszerelni semmit, mint a karbinál.

De a Dokinak az már nem kihívás, ő úgy látom szeret vasakkal dolgozni, inkább, mint elektronokkal. Van romantikája a dolognak :)

Hurri Kán 2011.10.11. 13:41:53

@KuKori:
Jaja.. Arról nem beszélve, már kb. 3 bogaras poszttal ezelőtt leírta, hogy nem akar rá injektort. :)

dr.oid · http://projectkronos.blog.hu 2011.10.11. 14:23:30

öreg szakik szaktudása
kopott könyvek leírása
karbigyári mérnökök
kik tudják hogyan pörög
e dellorto szűkítővel
kicserélve másik tűvel
idős versenyszerelők
kezei közt nagymenők
versenygépe lelt magára
vagy küldték halál faszára
mert a karbi félrenyelt
a motor rosszul szerelt
a tudásuk még mindig érték
bár mostanság más a mérték
azt mondom hát kedves doki
a hosszadalmas karbihoki
empirikus útja helyett
találjon pár idős fejet
ki megosztja bölcs tudását
szívesen adja tanácsát

csodálom e precizitást
elmélyült mérnöktudást
összerakás élvezetét
autóalkotás örömét
probléma és analízis
megoldások és szintézis
előre- és visszalépés
tüchtig munka ezer kérdés
jó olvasni ez nem vitás
ön is egy bogaras entitás:D

xoyox 2011.10.11. 14:56:05

@Motordoktor:
fekszem az asztal alatt a röhejtöl :))))
de örülök, hogy beismered a Dellorto elönyeit-vegre (haladok)

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.10.11. 15:38:09

nagyon szep ez a bogar, latszik rajta hogy "egyben van" a porsche kerekek kifejezetten jol allnak, valahogy nem tipusidegen :)

ha vezethetobbe varazsolod az csak jo, fenebe a loerokkel!

HAJRA!

Shadowbull 2011.10.11. 15:47:33

@metalex: "Egy jó generátor-a dinamóval ellentétben már alapjáraton is tölt legalább 13,2-13,8 voltot"

Ez nem csak a generatortol fugg, hanem az alapjarati generatorfordulatszamtol. Ha a maximalis motorfordulatot feljebbtolod, es a maximalis generatorfordulatszamot meg akarod tartani, akkor adodik, hogy alapjaraton kevesebbet fog forogni a generator, mint eredetileg. Hogy mennyit bir a generator, azt meg szoktak adni a gyartok, de gondolom ez a bogarnal kevesbe hozzaferheto adat.

A korrekt megoldas az lenne, ha ki lehetne deriteni, mekkora fordulatot bir ki a generator, es ahhoz illeszteni az attetelt, hogy a maximalis fordulaton azt ne lepje at. Ez az atombiztos megoldas mechanikai szempontbol, viszont villanyos szempontbol nem biztos hogy udvozito.

A magas fordulaton jaro motorok eseteben a mellekaggregatok maximalis fordulatszama mindig sarkalatos es problemas pont szokott lenni.

A vizpumpanal en azert ovatos lennek a fordulatszam es a jarokerekmeret egyszeru novelesevel. Egyreszt megnonek a nyomasok a rendszerben, es adott gyenge pontokat szetnyomhat (huto, csovezes, stb), masreszt a nyomaskulonbseg a jarokerek elott es utan annyira megnohet, hogy adott fordulaton siman elkezd kavitalni, akkor meg megbaszta a kutya.

sb

metalex 2011.10.11. 17:20:10

@Shadowbull: Lelkem, egy csónakban evezünk generátor témában, de legalább értesz hozzá, azt látom, de egy ideje ugyanazt a csontot rágjuk.A generátor technikai adatait(gondolom Bosch van rajta, azon meg ott a 10 jegyű cikkszám mint komplett egység, ezen már el lehet indulni- de ha nem akkor fel lehet tenni rá egy olyat amit eleve magasabb üzemi fordulatra terveztek-azért ez a típus az elmúlt években készült egy pár kivitelben. Ennyi kendács után meg egy esetleges generátor tartó konzol átalakítás nem lehet valami ördöngösség).
Vízpumpa kérdésben maximálisan egyet értek veled, bár azt hittem kitűnik a leírtakból, hogy nem észnélküli átméretezésre gondoltam, hanem maximálísan az általad leírtak szemelőtt tartásával történő cserét. Pl. típusazonos de nagyobb teljesítményú motor vízpumpája, ami csak egy lehelletnyivel, de többet szállít, stb.

Littlerock 2011.10.11. 18:27:01

tovább doki tovább!!!

LBL 2011.10.11. 19:01:53

@metalex: Vízpumpa? Milyen vízpumpa?
Léghűtés, kéremszépen, léghűtés. Rendes öreg bogárnak még a szélvédőmosója is a pótkerék túlnyomásáról megy.
Méghogy vízpumpa... :)

metalex 2011.10.11. 20:17:11

@LBL: Bizony erre mondják:" ha csendben maradtál volna, bőlcs maradtál volna"- legalábbis ennél bölcsebb az biztos.Ebbe a Shadowbullal folytatott gondolatcserébe csak úgy kelett volna beleszólnod, ha legalább ezt a pár hozzászólást visszaolvasod.
Tudod, Ford Fairline után szabadon:
Vízpumpa, vizpumpa, fa@om vízpumpa.
De azért nincs harag.

LBL 2011.10.11. 20:21:48

@metalex: Értem én, hogy ti már egy másik motorról beszélgetttek - te viszont nem érted, hogy én meg nem. Maradtam a cikk témájánál.
De azért nincs harag.

Zero ENcore 2011.10.11. 20:48:47

Doki, megírnád e-mailben ha van pár szabad perced hogy honnan van a szondafoglalat?

Köszönöm

metalex 2011.10.11. 20:58:47

@LBL: Ja, mi a problema megoldása közben kicsit "elkanyarodtunk" (:-)

Motordoktor 2011.10.12. 22:54:40

@Zero ENcore: Csináltattam, M18x1.5 a menete, mint a (z autó) szondáknak általában. Eszergályos leszúrja hamar.