Lassan múló amerikai álom

  2011. október 02. - ommm

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Kubában újra szabad magánszemélynek új autót vásárolnia. Ez a hír felért egy sokkal, hiszen a szigetországot nosztalgikus hangulatához ugyanúgy hozzátartoztak az 1959-től tákolt nagy, amerikai hodályok, mint a Ladák, Moszkvicsok és Uralok pöfögése. Sokan ugyan azonnal sírni kezdtek, hogy most már vége mindennek, de nem eszik olyan forrón a kását.

Ahogy a Totalbike cikke is írja: új gyártású járművet ötévente egyszer vehetnek magánszemélyek, és csak azok, akik a vásárláshoz szükséges konvertibilis valutát "az állam szolgálatában végzett munkával" keresték meg. Gondolom nem kell külön kifejteni, hogy ez a feltételrendszer egy kubai számára, aki havi 20-25 dollárnak megfelelő pesót keres kábé anyit jelent, mintha nekünk azt mondanák, hogy tessék, tiéd a világ legnagyobb gyémántja a Holdon, csak menj el érte.

Nem kell félni, Kuba még jó ideig megmarad a samponnal kent differenciálművek és fakardános Zsigulik országa.

2004-ben még használhatták, legalábbis a szélvédője tiszta és nem laposak a gumik

Bár tény, hogy az idő múlása és az alkatrészhiány lassan ott is legyőzi a találékonyságot. Bizonyíték erre Balla Zoli fotója 2004-ből, ahol ez az 1959-es Chevy Impala parkol a ház előtt. Ki tudja, lehet, akkor már régen úgy állt, mindenesetre furcsa kis időutazás ez, hirtelen egy évet ugorva (az EXIF-infó szerint 2005 március másodikán készült a kép) láthatjuk ugyanazt az autót ugyanott, ugyanúgy. Talán csak a felnijét cserélték le, de lehet, hogy használták még egy ideig. Sosem tudjuk meg az öreg, lepattant Chevy történetét, pedig én azért kíváncsi lennék rá (elhunyt a tulaj és nem sikerült továbbadni?). A régi tárgyaknak múltjuk van és én nagyon szeretem felderíteni azt.

59-es Impala 2005-ben

Azt hiszem, ki is megyek a bolhapiacra a jövő héten.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr93271490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horszasz1 2011.10.02. 11:07:07

Szerintem használják. Ott lakik a tulaj, ezért áll ugyanpda. Nem is ugyanott áll, vagy két méterrel előrébb.

Sunsertes 2011.10.02. 11:11:53

Tetszik.
Kíváncsi vagyok, hogy a nagy váltás után, mi lesz a helyi suzuki?

OFF: lemaradt a reklám a "galériából" :D

josip 2011.10.02. 11:13:50

@horszasz_: ráadásul közben kereket cseréltek rajta.

Hanzi 2011.10.02. 11:33:46

Írtam az előző posthoz,hogy Kubában az autóroncs ismeretlen fogalom...olyan hogy roncsautó ott nincs...
Megjavítanak mindent.
Olyan szűkös a mozgási lehetőségük,hogy aminek kereke van mindennel közlekednek.
Vidéken,a nagyobb csomópontoknál,hivatásos autómegállítók vannak,okkersárga egyenruhában.
Odamegy hozzá a helyi lakos,mondja,melyik faluba,városba szeretne eljutni.
Fölírják,majd ha egy abba az irányba tartó magánautó/teherautó/autóbusz/tricikli/motor/traktor jár arra,és van még szabad kapacitása,köteles megállni,elvinni.
A hivatásos stoppoló intésére nem megállni komoly büntetést von maga után.
Ez az állami,és bérautókra nem vonatkozik.
Volt,hogy rendőrök állítottak meg egyenruhában,de kiderült,hogy csak stoppoltak...

Flak 2011.10.02. 11:36:31

Hát az tény, hogy Kuba utcáinak hangulatát nagyon meghatározzák ezek a tákolt veteránok. Sőt, ha jól tudom állami védelem alatt állnak, azaz még ha volna is rá pénzed, nem veheted meg őket, mert a kubai törvények szerint ezeknek ott a helyük. Részben azért van ez, mert tényleg így marad meg a turistákat is csalogató összkép, viszont nagyrészt valószínűleg azért is, hogy nehogy megszedje magát a lakosság veteránautó-eladásokból.
Azt szerintem mindenesetre azért nem szabad elfelejtenünk, hogy ez kőkemény diktatúra és az emberek nyomorban élnek. A nyomor jelképei ezek a viharvert autók, hiszen ha nem lenne óriási a szegénység, akkor ezek a kocsik sem léteznének, vagy felújítva szolgálnák a turizmust.
Ennek fényében az a fölötti "siránkozás", hogy a kubaiak mostantól vehetnek új autót, erősen "verjük más f*szával a csalánt" érzést kelt. Szerintem nem kell sajnálkozni, ha hirtelen beköszöntene ott a demokrácia, ha hirtelen lenne pénz és új autók, ezek a kocsik (a törvények miatt) akkor is ott maradnának, sőt a turizmus miatt élelmes vállalkozók valószínűleg továbbra is életben tartanák őket - akár ilyen "kubai stílusban". A pusztulásuk nem akkor következne be, ha felszabadulna Kuba, hanem ha így marad: lásd a képeken.

misi107 2011.10.02. 11:46:43

@Flak: haha,ha az országunk vezetői így folytatják nem is kell Kubába menni.Itt is tele lesz az utca leállított autókkal.De sebaj,majd látjuk a sok-sok új egyen mercit,ojdit,béjemvét.

Ez már foglalt. 2011.10.02. 11:53:30

Nem hinném, hogy túl nagy buli lenne Kubából veteránt venni. Ezek 0-ra vannak nyírva, szinte esélytelen normális állapotra hozni őket. 50 év tákolása ellehetleníti a restaurálást. Nem sok rendesen használható alkatrész lehet bennük.

Autopeti 2011.10.02. 12:04:50

Itt sírunk a kubai autók felett, közben meg az idióta amcsi filmipar (a FAF-al az élen) tucatjával nyírja ki őket szar filmek kedvéért.
Pl. 9 Gran Torinót a FAF 4-ben...

Autopeti 2011.10.02. 12:06:06

Itt sírunk a kubai autók felettm amikor a hülye amerikai filmipar tucatjával zúzza őket szar filmjeiben...

Gomulka Béla 2011.10.02. 12:10:53

Ha 'felszabadulna Kuba', akkor pár komcsi funkcionárius bagóért hozzájutna az állami termeloeszkozokhoz, és némi amerikai tokével rém gazdag lenne. Felnone a kommercializmus, helyi Lakzilajcsik vennék át a Buena Vista Social Club szerepét. Burjánzana a prostitúció és a pornográfia, az uzsora és a bunozés egyéb formái. Felbukkanna a szélsojobb, hamar megtalálnák az ellenségeiket, és a Kubai Gárda masírozna vasárnap délutánonként. Nem élnének jobban, mint teszem azt Haiti, de nem volnának tobbé elnyomva. Rossz szinkronnal nézhetnék az amerikai B-filmeket, fetisizálhatnák azokat a termékeket, amiket a reklamipar éppen fetisizáltatni rendelt, és boldogan élnének, amíg meg nem halnak, négyevente demokráciában.
Ja, és restaurálnanak három Impalát és negy Moszkvicsot. Vesszen Castro!

csipy31 2011.10.02. 12:26:59

Hogy jut valakinek olyan ötlet az eszébe hogy egy ilyen kocsit restaurálni kéne?
Ezek így értékesek, így hűek az ottani viszonyokhoz.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.02. 12:47:34

@Gomulka Béla: hát mi is csak a nyugatnémet nyugdíjasokat láttuk a Balatonnál a 124 es Mercivel.
Ma már tudjuk az átlag nyugdíjas ma sem tud megvenni egy 124 es Mercit.

Az EREDETI 2011.10.02. 13:06:12

@Hanzi: Nehanyan ezert sotetitik korbe a kocsijukat, mert akkor nem latjak, hogy hanyan ulnek benne es kissebb esellyel allitjak meg a stopposoknak.

Elmer Ákos 2011.10.02. 13:11:27

Voltam ma kinn bolhapiacon, de egyetlen huncut Chevy Impala sem volt. Csak egy nagyon leharcolt állapotú Lemezárugyáras holdjárót láttam.

Pepejoe 2011.10.02. 13:16:54

Ha annyira akarnának, réges-rég szabadok lennének. Vagy belenyugodtak vagy nincs vér a pucájukban vagy nem tudom.
A boldog tudatlanság csodákra képes, ha nem tudják, milyen is lehetne, ha "kitörnének".

belakis 2011.10.02. 13:45:07

@Pepejoe: Ilyet hol is láttunk utoljára..? :)

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.10.02. 14:03:06

@Gomulka Béla: "Nem élnének jobban, mint teszem azt Haiti,"
Mikor elolvastam az előző cikket, nekem is pont ugyan ez jutott eszembe példaként: Haiti (egy kicsit több elszeparált amerikai üdülőparadicsommal)

@Pepejoe: "A boldog tudatlanság csodákra képes, ha nem tudják, milyen is lehetne, ha "kitörnének"."
lehet, hogy tudják, azért sem siettetik az elkerülhetetlent... :-)

"Ha annyira akarnának, réges-rég szabadok lennének."
És talán szabadabbak most, mint 1959 előtt.

@csipy31: Sok autó ott is restaurálva van: értsd: elcsúszik a fényezésén a légy. Persze a beltartalom már más kérdés, de a turisztikai célra így is megfelelnek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.02. 15:33:57

@Hanzi: üdv, köszi az érdekességeket.Asszem én kubaiként elkerülném ezeket a csomópontokat.Neba..mán meg, hogy kényszerítsenek bármire is... :-/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.02. 15:39:07

@Autopeti: gyűlölöm én is az autógyilkos állatokat, a kobra 11-gyel az élen.Mennyi jó kocsit b..nak széjjel, hány meg hány magyar családban használnák azokat még 8-10 évig becsülettel... :-(

Typ3 2011.10.02. 16:17:12

@Gomulka Béla: "Az országot (Haitit) 1915-ben megszállta az USA, és 1934-ig tartotta uralma alatt. Az 1950-es katonai puccsot és felkeléseket követően François Duvaliert választották elnökké, aki 1964-ben örökös elnöknek nyilvánította magát. Halála (1971) után fia vette át az ország irányítását, de őt a nép egy felkelés alkalmával, 1986-ban elűzte az országból. Az első szabadon választott elnök 1991-ben foglalhatta el a hivatalát, amit katonai puccs és polgárháború követett. Az ENSZ amerikai csapatokat küldött a rend helyreállítására, és a 2000-ben kiírt választásokon a korábbi elnököt választották újra. Néhány hónap múlva tömegtüntetések törtek ki ellene. 2004. február 29-én amerikai katonák mentették ki az országból. Azóta is nehezen tekinthető át a helyzet. Az Egyesült Nemzetek Szervezete Haiti Stabilizációs Missziója 2004 óta van jelen az országban. Az országot roppant érzékenyen érintette a 2010-es haiti földrengés, amely a több mint 300 000 halálos áldozat mellett a főváros nagyobb részét is romba döntötte."

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

Gomulka Béla 2011.10.02. 17:11:47

@Typ3: Azt nem említette a Pédia, hogy a franciák hatalmas osszegu jóvátételt koveteltek, és Papa Doc meg Baby Doc (Duvalier) kozremukodésével nagyrészt meg is kaptak, merthogy Haitinak volt pofája felszabadulni a gyarmati státusz alól?
Egyébként a karibi országok kozul nem sok buszkélkedhet jóléttel. A GDP/GNP lehet hogy magasabb, de azok nem tukrozik a jólétet, csak a termelést.

dr.oid 2011.10.02. 17:24:21

Komótosan álldogált a tűző napon. Nitrohigítós vörös lakkrétegein az idő és a szegénység ejtette sebek. Négy megfakult foncsorán keresztül a fiatal lányok ruganyos lépteit, feszes fenekét bámulta. Várt. Mostanában ez volt a dolga. Hol vannak a fiatal évek? Eltűntek mint a socialismo ígérete. Helyette maradt a nyamvadt vénség és a remény. Talán lesz jobb. Majd. Átkozott pöffeszkedő ügyvéd. Szenilis beteg vén hülye. Nyolcórás tévébeszédek?

Ehh..Ernest más volt. Az a faszi tudott élni. Éjjel nők, ivászat, duhajkodás, nappal kikötő, Pilar. A digók a nyomába sem értek. Sem az elvtársak -drága companerok- akikhez a kaszinókkal és a szállodákkal együtt került. Azok a bálok halvány másolatai voltak az eredetieknek. A nők? Ők nem lettek rosszabbak. Átkozott embargó. Szép lassan csúszott le mígnem Paco -Francisco Guillermo Miguel da Cruz- megvette. Sok Coronát vitt az elvtársaknak míg megszerezte a kulcsokat. Javítgatta, fényesítgette. Rengeteget csajoztak együtt. Aztán egy napon egy félvér lány rabul ejtette és ő már kevésbé volt fontos. Megkapott most is mindent csak a szeretet lett valahogy kevesebb. Szívós a detroiti acél. Nem adja könnyen magát. Az Államokban már rég reinkarnálódott volna fűnyíróalvázként, tűzhelyborításként. Thank God, hálás lehet, hogy van aki még törődik vele.

Az utcakavics csikordulásából felismerte Miguelt. Ifjabb da Cruz, Miguel Juan Manolo Ignacio. Végre! Nyekeregve nyílt az ajtaja. -Kurva GDR zsír! Recsegett, nyiszorgott a műbőr. Elfordult az indítókulcs. Áramot adott a Varta. -Vajon honnan a bánatból szerezte? A berhált AC szürcsölt egyet a hitvány benzintóból ami az agyonhegesztett tankban hullámzott. Nyolc ruszki elktródán szikrák pattogtak. Hét-hat-megint nyolc. -Tetves ruszkik! Bammm. Nyolc dugattyú mozdult el. Noszogatták egymást a főtengelyhez rögzítve mint a gályarabok a közös evezőrúd mellett. A kerregő csapágyas indítómotor helyett már ők dolgoztak. A Big Block fel-le kalimpáló rabszolgái. Öreg himbák mozgattak új szelepeket. Szakadozott légszűrőpapíron keresztül áramlott a poshadt-szivarfüstös-rumaromás-tengerillatú karibi levegő a romos karburátorokba, hogy az állami benzinnel összegabalyodva tüzes latin táncot járjanak az égéstérben. Diszkrét lángcsóvák nyalogatták a leömlőket. Krákogtak-köhécseltek, pár perc múlva dohogtak-bugyborékoltak a hosszú, rozsdás kipufogók. Az olaj komótosan keringett a váltóban. Klakk. Miguel D-be rakta a váltókart. A hosszú kardán remegett mint egy szikkadt hajóárbóc. A difi felmordult és átadta a megfogyatkozott motorerőt a féltengelyeknek, azok forgatni kezdték a kopott, fehérre mázolt, dísztárcsa nélküli kerekeket. -Megy ez. Hiába ötven év az ötven év!-mosolygott halványan a króm hűtőmaszk mögött. Jó kiállású, stramm gringó volt ő régen. Jampizott is eleget a parkolóban és a parti sétányon. Most is arrafelé vették az irányt. Miguel éppúgy tekergette az agyonszervózott bakelitkormányt mint Ernest. Cruising on the beach. Ez az ő világa. Lágy mély V8 hangon duruzsolni az esti szélben. The meaning of life. Szikár kezek, színes kezek, apró női kezek, soha el nem fáradó kezek Detroitban. Az ablakmosó fúvókából kibuggyanó apró kis vízcseppet görgetett a menetszél felfelé a szélvédőn.

McK (törölt) 2011.10.02. 17:26:28

@geegee: és akkor mit néznél,szomszédokat?

Pepejoe 2011.10.02. 17:52:41

@belakis: Persze-persze, értem én, hogy mire gondolsz, de attól még így van. :D Véleményem minden népcsoportra vonatkozik és a naaaaaagy Szabadság Földje sem szabad, pedig mindenki azzal dobálózik példa gyanánt.

Pepejoe 2011.10.02. 17:57:46

@vadász2:
Persze ebben is lehet valami, de szerintem csak "tudatlanok" a maguk módján. Annyira nem érdekli őket, más választ nem látok.

deak.atti 2011.10.02. 17:58:22

@dr.oid:

Szia!

Maximális respekt. Ez nagyon süt. ;-)

DA

Typ3 2011.10.02. 18:26:34

@Gomulka Béla: Lehet, hogy az angol nyelvű említi, azt nem néztem.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.10.02. 18:36:46

@geegee: Akkor nem nagyon mozdulnál ki vidékre. Ezek ugyanis a sztrádák mellett állnak, jellemzően egy-egy (sehova nem vezető) felüljáró alatt, vagy egy völgyhíd előtt.

Typ3 2011.10.02. 18:48:47

@Typ3: Említi a magyar is:

"1825 júliusában X. Károly francia király 14 hajóból álló flottát és csapatokat küldött a sziget visszafoglalására. Függetlenségének megóvására Boyer elnök megállapodott a franciákkal, hogy Franciaország elismeri Haiti függetlenségét, cserében Haiti 150 millió frankot fizet Franciaországnak. (Ezt az összeget 1838-ban 90 millió frankra csökkentették)."

Szóval ez még a 19. században volt, nem a Duvalier-k idején.

Hanzi 2011.10.02. 18:50:37

@vadász2: Sztrádák...hehe...ez jó...
Egy "autópálya"jellegű út van a Carretera Central...azon ment át keresztben traktor,vonult át előttünk tehéncsorda,állt bent középen /se sávfelfestés,se korlát/kissrác,füstölt csirkét,hagymát,sajtot árulva...Viszont az út mellé félrehúzva böhöm nagy vastákolmányok,ha jönnek az amerikaiak behúzzák középre,és nem tudnak leszállni a gépeikkel!

tonalcar 2011.10.02. 19:09:57

@Gomulka Béla: áldás és békesség kísérje az igaz szólást.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.02. 22:15:18

@McK: Hogy jön az ide, hogy én mit néznék.Ilyen barmokat biztos nem.Mér' te szívesen nézted?

Gomulka Béla 2011.10.02. 22:16:10

@Typ3: Említi, egész pontosan azt, hogy a franciák a rabszolgatartásból eredo jovedelem kiesését kompenzálandó kovetelték az osszeget. De mintha azt olvastam volna valahol, hogy a visszafizetés elhúzódott, és hozzájárult az ország huszadik századi elnyomorodásához. És persze a Duvalier-k lopott vagyona sem kerult vissza maradéktalanul.
Ami Kubát illeti - érdekes ahogy a szukség kéz a kézben jár az erénnyel. Most nem az ingyenes oktatásra és egészségugyre gondolok, mert az sosem ingyenes, legfeljebb másképp számlázzák. De az agrokémiai termékek hozzáférhetetlensége miatt a biokultúra virágzik, és tulajdonkeppen a hatvanéves amerikai roncsok életben tartása is kornyezetbarát tevékenység: a kubaiak lelkiismeretét nem terheli az új autók eloállítása okozta kornyezetterhelés támogatása. (Nem is szólva arról, hogy jót tesznek a tájképnek és a turizmusnak.) Érdekes párhuzam: állítólag a skandináv országokban is sok az oreg, gonddal karban és mukodoképesen tartott autó, és náluk nyilván nem az áruembargó vagy a pénzhiány miatt.
Hogy mi lesz Kubában az autópiac megnyitása, és az óvatos gazdasági reformok eredményezte vásárlóero-novekedés kovetkezménye? Nem csodálkoznék, ha nem csupán a brazil és mexikói autógyárak próbálnák elfoglalni a kubai piacot, hanem az indiaiak és legfoképp a kínaiak! Azaz, a nagy felszabadulás konnyen eredményezheti azt, hogy az Impalákból bizony tyúkketrec lesz, és az utakon Nagy Falak fognak kétszázzal elozni Hajnalpír Leopárdokat. És viszont.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.02. 22:16:38

@dr.oid: Doktor Oid, zseni vagy még mindig.Ezt most úgy elképzeltem végig... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.02. 22:21:11

@vadász2: akkor kiba..nék velük, mennék motorral vagy bringával.Vagy vmi egyszemélyes kocsival... :-) Eszméletlen parasztságnak tartom ezt a megállítást.Romániában láttam olyat, hogy egész buszmegállónyi ember (20-30 is akár) stoppolt a városon belül.De ez azon is túltesz.

Typ3 2011.10.03. 09:54:50

@Gomulka Béla: Nosza, költözzünk ebbe a csodálatos országba, amíg nem késő! Sőt, mindjárt Észak-Koreába is költözhetünk, ők ugyanis olyan szintre fejlesztették ezt a "környezettudatosságot", hogy ott közvilágítás meg jelzőlámpák sincsenek (vagy ha vannak, nem működnek), csak hogy spóroljanak az árammal. És valószínűleg ott is virágzik a "biokultúra" :).

Viccet félretéve: én sem szándékozom a hat éve használtan vett, idén nyolc éves kocsimat lecserélni még vagy tíz évig, mert ha vigyázok rá, addig még autó lesz (igaz, hogy én nem teszek bele évente százezer km-t).

calibra91 2011.10.03. 10:30:22

@dr.oid: ez szuper volt! Olvasom unottan a kommenteket, na de ez....
Beleéltem magam! Nem tudom ki vagy, de neked ezzel kéne foglalkoznod (mármint az írással)

Üdvözöllek!

calibra91 2011.10.03. 10:53:25

Amúgy Kuba elveszítené a varázsát, ha oda is betörne ez a "csodálatos" demokrácia"!
Persze tudom, hogy az ott élők meg már nagyon szeretnék!
De kérdem én, mi is akartuk, meg is kaptuk...és?...
Naná, hogy boldog vagyok, mert nem az egyen "trabant+panel+2 hét Balaton" gulyáskomunizmusában élek, de az élet bizonytalanságát is megkaptuk! Aki nem hiszi beszélgessen el egy mai 50-60 éves ismerősével, és tuti a bizonytalan szót nem fogja hallani a mondandójában.
Természetesen nem sírom vissza(bár csak 12 voltam amikor vége lett) a komunizmust, de az tény, hogy ezzel a nagy demokráciával a középutat megint nem találtuk.
Valahol féluton van a tuti! Talán amilyen a 40 év szocializmus utolsó 5-10 éve lehetett...

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 10:55:45

@calibra91: "Talán amilyen a 40 év szocializmus utolsó 5-10 éve lehetett..."

Ne hidd. Az is szar volt.

calibra91 2011.10.03. 11:03:31

@atpijkamo:

Akkor tévedtem...

A nirvanán kívül egyáltalán létezik ideális állapot a bérből-fizetésből élő embernek(embereknek)?

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 11:50:43

@calibra91: Az ötevenes-hetvenes évek nyugat-európai társadalmára gondolsz? A németek annyira jól éltek, hogy török vendégmunkásokat kellett importáni az "alantasabb" munkákra.

dennisthemenace 2011.10.03. 12:38:33

@Gyurma73: Itt lakik velem szemben egy átlag (itteni) nyugdíjas, az meg tudta venni és tud tankolni is bele.

Gomulka Béla 2011.10.03. 13:45:52

@Typ3: Nem tudjuk, hogy jobb lenne-e nekik egy komplette kapitalista rendszerben, és azt se tudjuk, hogy nekunk jobb-e. Észak Korea esetében kicsit konnyebb tudni az igazat, de annak, ami ott folyoik, nem sok koze van a nálunk vagy épp Kubában megvalósult szocializmushoz. (Belegondolva, nálunk meg se valósult. Emlekszem, mert elég oreg vagyok hozzá, hogy Kádárék a 'szocializmus alapjainak lerakásáig' jtottak el, és megkezdodhetett volna a 'szocializmus építése'. Legalábbis így dontott a mittudoménhányadik pártkongresszus.) Észak Koreában de facto teokrácia van, az uralkodó egyház a párt, és az istenek a Kim család kulonféle tagjai. Észak Koreában régen befejezodott az elmebeteg diktatúra alapjainak lerakása, építése, és most a megvalósult rémálomban élnek. Kuba azért valószínuleg sokkal élhetobb. Csak a kommercializmus hiányzik - akartam írni, de nem vagyok benne biztos, hogy nekem például annyira hiányozna. Az pedig, hogy a kommercializmus és fogyaszóiság egyet jelent a szabadsággal, annyira meredek baromság, hogy maga Kim Jong Il (a Drága Vezeto) és elhízott kisfia (a Ragyogó Elvtárs) is buszke volna rá.

Gomulka Béla 2011.10.03. 13:51:00

@calibra91: Fene tudja. A Kádárizmus utolsó évtizedére épp annyira volt jellemzo a fogyasztóiság, mint az egypártrendszer. A mai elvtársból lett urak, lakzilajcsik és A Nemzeti Mindenhatás Kormánya is a Kádár-kor produktuma.
Meg a Betyár Sereg.

R_Gábor 2011.10.03. 13:57:47

A két kép közt biztosan elmozdult, mivel az újabb képen előrébb áll. Aztán hogy mentek vele, vagy arrébb tolták...

Darázs Csaba 2011.10.03. 14:38:27

borzasztó egy ország lehet murván áruló, lakókocsiban aranyozott fuxszal játszadozó használtautó nepperek nélkül....

calibra91 2011.10.03. 15:24:40

@Gomulka Béla: Teljesen igazad van! Nyilván el kell telni még pár évtizednek, mire kikopnak a mostani nagyurak!
(csak zárójelben jegyzem meg, hogy a jelenlegi miniszterelnök is fiatalkorában hogyan oldotta meg a szigorú komunizmusban, hogy külföldre járjon, nyelveket tanuljon? ...)

Persze nem sajnálom tőle, csak az igazsághoz ez is hozzá tartozik!

Szerencsém volt Kubába eljutni, és a salsa kapcsán eljutottam olyan szórakozóhelyre is,ami nem (csak) a turistáknak van fentartva, beszélgettem helyiekkel, és persze, hogy nem szeretik a szocializmust, de valagogy mégis boldognak és kegyensúlyozottnak tüntek.
Biztos a mediterrán éghajlat is közrejátszik abban, hogy az emberek nem olyan borúlátoak, mint nálunk!

calibra91 2011.10.03. 15:26:49

Ja igen, és elképesztő volt látni az amerikai autócsodákat, életem egyik legnagyobb motorizációval kapcsolatos élménye volt!

calibra91 2011.10.03. 15:29:03

@Darázs Csaba: Ja-ja! Ott biztos nem látni olyan kisebbségit,aki nagy hanggal árulja az agyon szilikonozott Samarát:)

effendi79 2011.10.03. 15:55:44

@Darázs Csaba: Viszont a gazdasági válságból nem sokat éreztek. Hitelt sem vehetnek fel, meg amúgy sem lenne mire, mert ingatlant sem vehetnek.

dennisthemenace 2011.10.03. 15:57:19

@calibra91: Az a fasz még egy szemesztert sem toltott Oxfordban, azt is valami síkhulye szakon..

dennisthemenace 2011.10.03. 15:58:46

@atpijkamo: Az angolok még most is inkább ezt teszik..

Typ3 2011.10.03. 16:00:47

@calibra91: A Wikipédia az ember legjobb barátja... :)

datacom 2011.10.03. 16:28:32

@dr.oid: ez...ez...nagyon komoly! vizuális típus vagyok és ott voltam vazzeg! nagyon a hatása alatt vagyok még mindig.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 18:14:29

@Kifordított kacagány: "azért annyira nem"

Mennyire annyira nem?

Hiánygazdaság. Egy fürdőkádat vadászni kellett. Akkor vettél, amikor kapni lehetett, nem amikor kellett. Wartburg, Zsiguli, Dacia, sok-sok év várakozás után. (VW Golf milyen pöpec kis kocsi volt hozzájuk képest!) Külföldre mehettél, ha volt pénzed. Lemezek? Dumdum India. Új telefon csak protekciósoknak. Trapper farmer. Csehszlovák sílécek. ...

Hauzer 2011.10.03. 19:41:28

@atpijkamo: Volt minden..csak a megfelelő módon kellett kérni:) Amikor nem lehetett fagyasztót venni,de még a sima hűtőkre is várni kellett,akkor fater adott egy kis pénzt az eladó srácnak,az intett,hogy OK.
Tíz percbe se tellett és rajta volt a tehertaxin(barkasz) a 380 literes fagyasztó..
A fuvaros felhozta a hetedikre,kapott egy korsó sört és pár száz forintot.Mindenki örült:)

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 20:05:43

@Hauzer: "Volt minden..csak a megfelelő módon kellett kérni"

Rosszul emlékszel. HA volt, akkor lehetett a "pult alól" venni, ahogy leírtad.

Hauzer 2011.10.03. 20:47:08

@atpijkamo: Mindig volt..Amikor a többség éveket várt kocsira,és malmoztak évekig hátha kihúzzák a számukat,akkor is volt.Az egy dolog mit mondtak,vagy írtak..Igaz én nem a kőkemény diktatúráról beszélek,hanem a 70-80as évekre.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 20:54:44

@Hauzer: A hetvenes-nyolcvanas években volt a merkúr. Nem lottó volt, hanem (majdnem) szép sorban mentek a számok, várhattál évekig.

Mennyire kőkemény diktatúra volt? Hát csak annyira, hogy nem lehetett tőle nagyon szabadulni. Ha kussoltál, és elfogadtad a játékszabályokat, akkor gürizhettél két műszakban, hogy meglegyen a lakás, kocsi, nyaraló. A legvidámabb barakk öröme.

Gomulka Béla 2011.10.03. 21:38:21

@atpijkamo: Ma, ha kussolsz és elfogadod a játékszabályokat, akkor gurizhetsz két muszakban, hogy meglegyen a lakás, kocsi, nyaraló. Ebbol a szempontból nem volt rosszabb a Kádár-kor. Sok más szempontból igen, ebbol pont nem. Ott voltam, láttam.

B.GY. 2011.10.03. 21:56:39

Szegény kutya azt a fehér rongyot is megrágta 1 év alatt.Bár lehet az egyik kép 2004 decemberi a másik meg 2005 januári.Szerintem azért van rajta másik felni,mert azon van a téligumi:)

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.03. 21:57:56

@Gomulka Béla: "Ma, ha kussolsz"

??? Az az egyetlen út volt a fennmaradáshoz. De most?

Kimemecc a kosút térre *takaroggyot kiabálni.

Elmehecc egy "gazdag" országba, dolgozni, és hazajöhetsz a családodhoz.

Vállalkozhatsz.

Feltalálhatsz.

Elmehetsz önkormányzati képviselőnek.

Újságírhatsz.

Csinálhatsz alapítványt.

Lehetsz hajléktalan, csöves, hippi...

Gomulka Béla 2011.10.03. 22:41:52

Igazad van, nem látok eleget a mai magyar helyzetbol ahhoz, hogy nagysúlyú kijelentéseket tehessek róla. Tizenkét éve nem élek odahaza.

(Nem vagyok én hajléktalan/Csak a szívem boldogtalan. - most hirtelen nem jut eszembe, hogy ki irta. A Sebo Rongyszonyeg lemezén van.)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.10.04. 09:55:37

@atpijkamo:
> A németek annyira jól éltek, hogy török vendégmunkásokat kellett importáni az "alantasabb" munkákra.

Ja, a vége felé. Mert az elsö hullámban a portugálok, olaszok jöttek. Nem azért, mert olyan kurva jól éltek, hanem azért, mert a háborúban elhullott a férfiak jelentös része, az országot meg fel kellett építeni. A további hullámokban jöttek aztán a görögök, törökök, jugók (akkor még).
Az olaszok, portugálok, görögök jelentös része hazament, a törökök meg maradtak.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.10.04. 09:55:37

@atpijkamo:
> A németek annyira jól éltek, hogy török vendégmunkásokat kellett importáni az "alantasabb" munkákra.

Ja, a vége felé. Mert az elsö hullámban a portugálok, olaszok jöttek. Nem azért, mert olyan kurva jól éltek, hanem azért, mert a háborúban elhullott a férfiak jelentös része, az országot meg fel kellett építeni. A további hullámokban jöttek aztán a görögök, törökök, jugók (akkor még).
Az olaszok, portugálok, görögök jelentös része hazament, a törökök meg maradtak.

deak.atti 2011.10.04. 10:46:27

@calibra91:

Szia!

"Naná, hogy boldog vagyok, mert nem az egyen "trabant+panel+2 hét Balaton" gulyáskomunizmusában élek"

Az emberek túlnyomó része ma is panelban lakik (én szerencsére már nem, de nyögök is miatta lakáshitelt). A Trabantot felváltotta a Suzuki Swift. És igen, én idén is 2 hétre mentem Balatonra nyaralni, mert az fért bele a költségvetésbe, meg a kölkök miatti szabadságkivételbe (mert az óvoda-bölcsőde természetesen egymás után tart szünetet, 1 hét átfedéssel). Hiába szeretnék akár csak Horvátországba menni (voltam már), de most nem az a helyzet van.

Megboldogult Hofi művész úrnak volt az a száma a 90-es években, amiben Lajka kutyát kérdi a Pravda riportere a peresztrojkáról, meg a glásznosztyról. Lajka meg azt mondja: "A tálam kisebb lett, a láncom meg fél méterrel rövidebb. De szabadon ugathatok!". Valami ilyesmi van most is. Annó 1990-ben a fő varázsige a "vállalkozás" volt. Gombamód szaporodtak a vállakozások, KFT-k, BT-k, meg egyebek. Ma meg szép sorban mennek tönkre az idióta adótörvények meg a körbetartozások okán. Eljutunk oda, hogy az egykoron lenézett állami munkahelyek (MÁV? Posta, stb.) irigyelt biztos állások lesznek. Hányan de hányan elmentek a munkatársaim közül is nagy hanggal, hogy " ... a f@szom dolgozzon ennyiért, majd a maszek jobban megfizet!", aztán meg kiderült, hogy se szabadság, se betegállomány (illetve van mindkettő, levont bérért cserébe), a munkaidő meg meglehetősen rugalmas ... Szóval, nem sírja vissza senki az elmúlt rendszert, de ez az embertelen vadkapitalizmus, ami itt azután megvalósult, az senkinek nem szerepelhetett a vágyai közt.

DA

Kifordított kacagány 2011.10.04. 12:02:39

@atpijkamo: a 80-as években, főleg a vége felé azért már megkaptál mindent amit akartál. igen, emlékszem olyanra is, hogy nem volt hús a húsboltban, de az, meg az a sok "jóság" amiről beszélsz inkább a korábbi időszakokra jellemző. volt pénzed és ami kapható volt, azt meg tudtad fizetni, nem volt probléma a megélhetés. ha többet akartál mint az "átlag" akkor dolgozhattál két műszakban és lett házad, autód, esetleg nyaralód is. ma dolgozhatsz két műszakban ha éppen van mit és lehet házad, autód, talán nyaralód, de leginkább már nem nagyon, mert szép lassan vagy éppen gyorsan el is veszítheted őket. ez azért arra az időszakra nem volt jellemző.
persze ha számodra a jóság azt jelenti, hogy mindenféle kacatot vásárolhatsz, ha éppen jut rá, akkor az tényleg rossz időszak volt. én még nem tudom eldönteni ennyi idő után sem, hogy az a jobb, ha van pénzem és nem tudok venni rajta bármit mi szem szájnak ingere, vagy az, ha nincs pénzem és azért nem tudom megvenni azt a bármit. mostanában, hogy a költekezésem jelentős része erősen a víz-villany-gáz vonalra szorult, inkább az előbbire gondolok egyre sűrűbben.
és ugye ez a van mit vásárolni és nincs mit vásárolni dolog is érdekes. akkor pl kaptál 3 féle mosógépet, amiből választhattál, hogy az egyiket viszed haza vagy a másikat, mert a 3 egyszerre nem volt kapható. hazavitted és néhány évtizedig használtad, mert egy célszerű eszköz volt. ma kapsz kb 500 félét, ami mind ugyanaz, különbség alig van köztük, ezekből haza vihetsz úgy 300 félét, mert annyi kapható, a többit nem éri meg forgalmazni a kereskedőnek, mert nem veszik a népek, majd mikor hazaviszed, két év múlva javíttatod ha lehet, öt éven belül pedig lecseréled, mert nem éri meg szarakodni vele és vehetsz egy újat. nem tudom így hirtelen mi a jóság, nehéz ezen eligazodni.

calibra91 2011.10.05. 14:52:23

@deak.atti:

Igazad van!

Nézd, én is 56 leszek (most 32 vagyok) mire kifizetjük a hitelünket, a diploma után maszeknál dolgoztam, most az államnak dolgozom(6 éve), mert van szabim, betegállományom, munkáltatói kölcsönöm kamatmentesen, ha beteg a gyerek simán hazaengednek, és megszakadnom sem kell, 4-re minden nap otthon vagyok, kivéve akkor ha minimum cunami van!
Igaz a pénz kevesebb, de legalább van magánéletem, a feleségemmel és a kölykökkel normálisan együtt tudok lenni!
Nem erről álmodtam anno a gépész karon, de ettől függetlenül rengeteg pozitívuma van!!!!

(Amúgy akár még simán vitát is nyithatunk erről a panel dologról, mert nekünk egy belvárosi lakás árából van egy kertesházunk Bp-től 14 km-re! Igaz, hogy télen napi 3 óra a munkábajárásom oda-vissza Pestre(8 hónapig motorozom, az csak 50 perc/nap), de 5 percre lakom a Dunától és kb 2 percre az erdőtől, ahol vadnyulat kerget a kutyám, és a két gyerekem ebben nő fel, nem a betoncsúszdás játszótéren!!
Ennyi... )

calibra91 2011.10.05. 14:55:23

@deak.atti: Ja, igen és idén csak egy hétvégét voltunk nyaralni a Balatonon!
(mer' csak ennyire futotta)
süti beállítások módosítása