Ki mint veti ágyát…

  2011. augusztus 13. - ommm Címkék: vélemyény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Megemészteni is nehéz, hogy hazánkban minden negyedik balesetet egy ennyire triviális dolog okozhat: a fáradtság.

Mai cikkünk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr683150152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dezintegra 2011.08.13. 14:16:15

Az egyetlen megoldás, ami mindig működött - a cigi. 20 percenként egy, azonnal helyrehoz. Ha rinyálósak vannak az autóban, akkor nikotinos rágógumi. A kávéval szinergikus hatása van.

TBlocker 2011.08.13. 14:16:38

1300 km után valahol Dél-Franciaorzság mellékutjain éjfél körül. A szemeim nyitva (mert látok) érzékelem, hogy azon gondolkozom most alszok vagy vezetek mert bár sebességet váltok, kanyarodok, fékezek hallom a navigáció távoli hangját mintha valami zene is szólna az autóban de semmi határozott jelzés, az út felől se. Gép vagyok amelyik irányít egy másikat...és mi van ha hirtelen valami( ne adj Isten) valaki keresztbe jön elöttem...elpusztul. Lehet, hogy én is. Mintha azt hallanám "azonnal állj meg". Megállok, az út szélén vagyok és nem tudom mennyit "aludtam" nyitott szemmel, a vészvillogókon kívül mindent kikapcsolok hátra döntöm az ülést és másfél óra múlva a vészvillogók kattogása ébreszt. Félelmetes volt.

Inter Face 2011.08.13. 14:22:32

@Kara kán: Arra kiváncsi leszek majd kié lesz a felelősség ,ha egy teljesen robotizált kocsiban lefagy a windóz vagy beázik egy kábel ,bekoszolódik egy kamera ,elenged egy ic forrasztása,vagy olyan szitu adódik amire a programozó nem gondolt és emiatt karambolozik..a gyártó fizet majd ,ha megnyomorodik az aki már csak utas a saját kocsijában?Nem bízok az elektronikában, mindig a legnagyobb hibaforrás volt a kocsikban.Bár jó lesz a sok alvó szabályos sebességre bekalibrált robotautóst kerülgetni majd a hagyományos kocsimmal ,nem fognak dudálni anyázni villogni:DD Néha majd bevágok eléjük ,hogy felébressze őket a automata fékjük:D

Phrascarica 2011.08.13. 14:23:16

...aztán az is felébreszt amikor vánszorogsz valami mellékúton svájcban és hajnali 2-kor egy pár elszabadult muraközi vágtat a kocsid felé, mindenkinek ajánlom, utána 3-4 órán át garantáltan ébren leszel:)

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2011.08.13. 14:28:29

Én ezt nem értem: hogy lehet negyed óra - 20 percet aludni? Én annyi után olyan vagyok, mint egy élőholt. Rosszabb, mint a semmi.
Vagy 3-4 órát alszom, vagy semmit :), minden más nagyon szar - legalábbis nekem (igaz, nem feltétlenül vezetés esetén, de bármilyen határidős melóra jó, ha az ember tudja, hogy maradhat fenn (az utóbbi nem nagyon halálos a környezetre))

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 14:30:15

@Inter Face:
Már most rengeteg olyan eszköz van, amelynek 3 üzemmódja közül lehet választani:
a. kézi
b. félautomata
c. automata

Biztos vagyok benne, hogy ti is, akik a manuális üzemmód bajnokai vagytok, suttyomban, amikor nem lát senki, igénybe vennétek a b. és a c. pontot is. Erről ennyit!

Jól ismerem én az emberi természetet...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 14:34:04

@Zsit (nyau és rémizé):

Sok minden van, amit te (sem) értesz, vagy nem tudsz róla. Én esténként a tévé előtt feküdve szoktam egyet bólogatni. Pár másodperc, de igazi reszet, utána végig tudom nézni a filmet, sőt van úgy, hogy nem tudok elaludni. Ez is érdekes amúgy, de nem vagyok álomológus, így nem tudom megmondani az okát: elkezdek olvasni egy könyvet, vagy nézni egy filmet, és koppan le a szemem, képtelen vagyok figyelni. Leoltom a villanyt, és a fen egye meg, képtelen vagyok elaludni, csak forgolódom az ágyban. (Megfigyelés: a szex az ilyen állapotot kisüti!)
No, értékes infókat adtam? Szakdoga írók: kérek honoráriumot! :-)

zuulululu 2011.08.13. 14:35:07

@Kara kán:

Figyu, ezt irtam:
"vezetni meg elvezet, orom, hobbi. Legtobbszor. "

Ti mikor mentek hazafele a komuvesbrigaddal a szakadt furgonban, faradtan, akkor tenyleg nem orom a vezetes. Na erre vonatkozott a "legtobbszor". Ti vagytok akik nem tartoznak bele.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.08.13. 14:38:14

@phrascarica:

Én egyszer már csak pár km-re voltam, hogy hazaérkezzek. Érd belterülete, éjjel 3, elalváshatár.

Egyszer csak egy zsiguli robbant ki elém egy mellékutcából, centikre elkerülve csak engem. Rajta 4 ember, verik az autót. Ahogy kipördült a mellékutcáról, ketten leestek róla, gurultak szerteszét az úton. A másik kettőnek sikerült megkapaszkodnia és a lada üvöltő motorral, világítás nélkül elhúzott a sötétben, egy darabig még láttam a sötétben.

Persze felriadtam álmomból, de annyira szürreális volt az egész, hogy hazáig azon filóztam, hogy csak álmodtam. Mindenesetre hazáig már nem is pislogtam, olyan éber lettem.

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2011.08.13. 14:43:51

@Kara kán:
nyilván sok van - a megfigyeléseid összevágnak az enyémmel egyébként, azon kívül, hogy saját magam megfigyelésével jutottam arra, hogy nem megy nekem ez a 20percnyi alvás

Gyarló Hintaló 2011.08.13. 14:52:27

rettegek az elalvástól, de hál'istennek még nem sikerült bebólintani, pedig többször lenyomtam a BP-Amszterdam távot egyhuzamban.

Én is csak azt tudom mondani, hogy a hétköznapokban nem iszom kávét/energiaitalt, de ilyenkor mindig befigyelt két vörösbika vagy szörnyenergia....

de ez kismiska ahhoz képest amit a török-ukrán-román kamionosok nyomnak!

a legjobb ha kipihenten indultok!!!!

Gyarló Hintaló 2011.08.13. 14:53:39

jha és meséltek valami olyasmit is, hogy a legtöbb kamionos baleset a telephelytől 10 km-es sugarú körben történik...

lehetséges?

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.08.13. 15:04:34

Volt olyan, hogy nem aludtam az éjjel, másnap viszont mennem kellett. Direkt motorral mentem, mert azon nehezebb elaludni.
Legalábbis nekem még nem sikerült. Viszont utas aludt már el mögöttem motoron. Érdekes érzés, mikor érzed, hogy kezd megfolyni a teste, utána meg lecsúszni valamilyen irányban.

TBlocker 2011.08.13. 15:10:56

4-es út korareggel. Asszony vezet, gubbasztok az anyósűlésen a gyerekek hátúl alszanak. Kb.90-el mehetünk egyenes útszakasz. Felfigyelek, hogy az autó menedékesen halad az út széle felé nem szólok, hogy jobb a sáv közepén mert általában rossznéven veszik de már a murvás padkán fut a jobb oldal nem nézek rá csak szónélkül belenyúlok a kormányba és korrigálok akkor veszem észre, hogy felpattan a feje majd "jaj, elaludtam...". Köpni-nyelni nem tudtam helycsere azonnal és szó nélkül, szerncsére a gyerekek nem ébredtek meg.

dukeekud 2011.08.13. 15:25:59

@zuulululu: "Fajanko...talan azert mert mosni szar, vezetni meg elvezet, orom, hobbi. Legtobbszor. "

Biztos jo lehet, olyan egyszerunek lenni, hogy mar az autozas is oromot es boldogsagot okozon. Kepzelem, neked a porszivo is olyan csoda lehet, hogy remegve varod a hetveget, hogy kitakaritsal.

Veniac 2011.08.13. 15:40:05

Jópár éve beszereltettem az autómba egy olyan rablásgátlós kütyüt, amit be tudok úgy is állítani, hogy időnként beinduljon, és ha nem nyomom meg a távirányító gombot, akkor leállítja az motort. Valahogy jobban érzem magam a gondolattól, hogy nem egy fának csapódva állnék meg... Szerencsére ilyen horror sztorijaim nincsenek, mint az előttem szólóknak :S

GiXXXer 2011.08.13. 15:41:55

Szerintem a legjobb megoldás a folyamatos koffein-utánpótlás. Ha akkor iszol kávét, amikor már majdnem bealszol, akkor mire a kávé hatni kezd - be is alszol. 4-5 óra vezetés után 20 percenként kortyolgatva 3 energiaital segítségével 15 óra vezetést tudtam le a bealvás legkisebb érzete nélkül. Bár biztos segített az is, hogy kétszer 5 percet csukott szemmel "relaxáltam" az Alpokban! :) Szerencsére egyedül voltam...

augustiener 2011.08.13. 15:43:47

Egyszer megbillent a fejem, de csak pillanatra szerintem. A sávot el sem hagytam, szerencsére egyenes volt az út.

Azóta inkább megdőlök egy húsz percre, aztán órákat lenyomok gond nélkül.

De a legjobb dolog elalvás ellen a nagy sebesség. Kétszáz felett annyira kell figyelni az utat és a többi közlekedőt, hogy szerintem nincs energiája az agyamnak azzal foglalkozni, hogy fáradt vagyok-e vagy nem.

Ben Franklin 2011.08.13. 15:44:42

1.Alvás.
2.Szájkarate pihenőben, tetszőlegesen bele kell kötni az első fazonba aki tetszik, a 'dulakodás' is felébreszt.

3.Jobb benzinkutakon lehet zuhanyozni. Jó hideggel.

zuulululu 2011.08.13. 15:48:21

@dukeekud:
Figyu , te szimplan azok koze tartozol, akik kifeheredo ujakkal szoritjak a kormanyt egy ures orszaguton is, mikozben az uleset rahuzzak a szelvedore, es 90 fokban mereven bamulnak elore, mar a gondolatara annak hogy autoba kell ulnie kiver titeket a viz.
Csak akkor nem ertem mit keresel a totalcaron, mert ide 95%-ban olyanok jarnak, akiknek az autok, a vezetes, tobb mint puszta helyvaltoztatas.
Ennyi.

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2011.08.13. 15:55:36

ki kell tenni 1orbán/szíjgyártó/matolcsi képet a műszerfalra és célbaköpni ezekre...
no meg szidni "k" annyukat!
visszamenőleges 6ájjal!

DATSUN 2011.08.13. 15:59:32

Fura dolog ez a fáradtság...Amikor Komlóról indultam osnabrückbe kipihenten,akkor piszok módon elfáradtam mindíg, ez 1450KM. Amikor Osnabrückből indultam 10 óra munka után ugyanerre az útra sokkal jobban bírtam. Biztos bennevan az emberben a drukk,hogy hazaérjen,nem tudom...2004 ben lehetett talán télen,amikor jöttem haza karácsonyra,leesett a nagy hó. Az évszázad STAU.-ja ként harangozta be a sajtó akkor a 10 óra munka után 30 órát jöttem hazafelé. Volt hogy 1.3as körlámpás ladával. Az ülést fordra cseréltem,de a gázpedál miatt le akart törni a jobb lábfejem. :-) Én csokit banánt kávét nyomattam,sosem aludtam pihenőben, 1,5 doboz cigi, a lényeg,hogy mindíg valamivel matasson az ember, amíg matatsz addig nem alszol

min 2011.08.13. 16:02:31

Baszki egyszer horvátoktól jöttünk haza 4-en Fehérvárra és kb.Szabadbattyán környékén teljesen elkészültem. Kértem az egyik utastársam akinek volt jogsija, hogy vezessen már el hazáig tízen pár kilométert.Erre azt mondta fáradt (mellesleg szinte végigaludta az utat)...Szóval a f.sz útitársak miatt is mehetünk az árokba ha a sofőr a továbbvezetés mellett dönt.

min 2011.08.13. 16:05:31

Egyébként én is sokat megyek, párszor hajnali indulással és próbáltam mindent amik itt fel voltak sorolva de a megálláson kívül nem segített semmi. Még ha szar is a kávé a kúton a kiszállás, oda-vissza sétálás, beszállás is kizökkent az álmosságból. A redbull-tól én konkrétan elalszom:-)

tec1 2011.08.13. 16:09:06

Kozel ketmmillio levezetett km utan igy jartam. A kisteherautot meg iranyjelzo hasznalataval megeloztem utana a fube doccenesre ebredtem...
Kormanykorrekcio es jol mukodo ESP segitett, hogy megusszam egy "kis szalagkorlat simogatassal".
Ezutan csereltem le az automat egy olyanra amiben van savelhagyasra figyelmezteto rendszer!

Tec1

peti-peti 2011.08.13. 16:18:25

Havonta egyszer fordulok egy 3500 km-es kört. Legjobb a 15-20 perc alvás, utána mozgás.
Kávé, energiaital, Fogmosás!!!! - ezek adnak kb. 1,5-2 óra plusszt.
De ha jön a bágyadás, szigorú alvás.

Ninjaboy 2011.08.13. 16:23:54

Jaja...szem becsuk jó 20-30 percre, utána órákig lehet tolni, mint aki üde és friss. Ez tuti módszer. Egy darab ilyen rövid "hunyással" akkor is le lehet vezetni 1500-2000 km-t, ha előtte már ébren vagyunk 16-18 órája.

Nekem a Red Bull meg a többi szemét nem használ, vagy lefuthatom a Maratont az autó körül, az sem, mert mikor visszaülök, megint fáradt vagyok 10 perc után és kezdődik előröl.
Az utastársakra nem lehet számítani. Egyszer kértem a 3 utastársam, hogy valaki mindig legyen ébren, mire a határhoz értünk, már mindenki aludt, szóval ennyit erről.

79_süni 2011.08.13. 16:34:20

Hideg utastér, zene, beszélgetni-énekelni, szotyi vagy tökmag, sokat inni,+Redbull időnként.
Ha sok van vissza, és nagyon fáradt vagyok, a parkolóba megállni 10-20 min alvás... akkor jó pár órát lehet utána még letekerni.

Ez nekem mindig bejött...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.08.13. 16:35:16

Tavaly mentünk Olaszországba.

A sofőr presztizskérdésnek gondolta, hogy egy seggel levezessen olaszig. Komolyan gondolkodtam rajta, hogy kirakatom magam valahol, mert még mindig jobb Szlovéniából hazagyalogolni, mint megdögleni az autópályán.
Előfordult, hogy tömörödik a forgalom a pályán, elől csak féklámpákat látni, meg közeledő kocsiseggeket, mi meg rongyolunk változatlan sebességgel feléjük. Utolsó pillanatban fék.
Fáradt vagy, vezessek?
Nem kell, nincs semmi bajom.

Aztán volt még egy pár a búgó oldalcsíkra való ráhajtás, későn lassítás, stb.

A sofőr semmi könyörgésre nem adta át senkinek a vezetést és megállni sem volt hajlandó. Mármint megálltunk vagy 2x, de pár perc gimnasztika csak max fél óra koncentrációt engedett.

Ki mit csinálna hasonló helyzetben utasként?

zuulululu 2011.08.13. 16:35:25

@min: "Erre azt mondta fáradt (mellesleg szinte végigaludta az utat)."

Index jobbra, satufek, a felriado utast kedvesen megkerni, hogy "a fa*at beled, vegig aludtal, ezt a maradek rovid tavod csak le tudod vezetni, mert egyutt doglunk meg ha en bealszok, marpedig kurva kozel vagyok hozza. Na pattanj, cserelunk :)"

Igy mukodnek a dolgok manapsag :)

zuulululu 2011.08.13. 16:36:45

@Csumpi Hálidéj: Alapbol volt ilyen balfasz, vagy elbobiskolt neha?

SquareWire 2011.08.13. 16:38:40

@tec1: Nem semmi felvétel! Lehet tudni, hogy milyen autóban ültél?

Bret01 2011.08.13. 16:39:59

Nekem is sikerült már annyit vezetnem hogy elalvás legyen a vége. Egyszer egy sürgős küldemény miatt sikerült 20 órát vezetni Magyarországról Lengyelországba szinte nulla autópályán télen havas latyakos utakon. A figyelem kihagyás és elalvás minden fázisa megvolt a fejleeséstől, majd halálos szívszorítással szinte azonnal ébredéstől a vajon hol van az a tábla amit utolsó emlékem szerint láttam típusokig. Nagyon szar érzés mind. Én azt vettem észre magamon hogy a figyelem kihagyásnak és elalvásnak az az első jele (nálam) hogy leragad a tekintetem. Normál esetben vezetés közben a tekintet vándorol az út különböző pontjaira a tükrökre a műszercsoportra. Ha azt veszem észre hogy kezdek bambulni az előttem menő kocsira ami főleg éjjel egy borzalmasan unalmas álló kép tud lenni, hiszen minden ami mozog az kívül esik a figyelmeden vagy nem látszik akkor elkezdek foglalkozni a problémával. Ekkor kezdődik az evés, ivás termosz, szendvics előkotrás, elpakolás. Ha ez nem elég akkor a pisztáciás kollégához hasonlóan valami sós ropogtatni valót eszem. Ahogy szétroppan a fogaim között valamiért teljesen kitisztulok tőle. nem tudom miért de használ. Amikor már ez sem segít akkor kávé (én nem kávézom tehát nekem komoly segítség) aztán amikor már ez is kevés akkor megállok pihenni.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.08.13. 16:40:44

@zuulululu:

Nyilván elbóbiskolt, mert egyébként nem vezet szarul.

Bambano 2011.08.13. 16:44:38

Nekem egy tutti módszerem van, ha ébredéskor úgy látom, hogy nem aludtam ki magam, akkor lemondom az utat.

Télen kisebb fáradtság ellen jó megoldás, hogy teát kell inni, de sokat. Amikor a tea elindul kifelé és ezért 50 km-ként meg kell állni megjelölni a territóriumot, az tuttira felébreszt és fürgévé tesz :)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.08.13. 16:48:05

Azt megfigyeltem, hogy pl. egy tüsszentéstől eléggé fel tudok élénkülni.

Nem lenne hülyeség ezért tubákot tartani a kocsiban. Egy pár erős tüsszentés -szélvédőtakarítás-, és mintha kicserélték volna az embert.

Ki fogom próbálni.

dik_ 2011.08.13. 17:22:43

A tuti megoldást megtaláltam: hosszú út előtt bekészítek vagy két liter, jó erős teát a kocsiba és folyamatosan szopogatom. Az ébrenlét garantált - nem csak a teától, hanem attól is, hogy az ember óránként kénytelen megállni brunyálni, ami ugye egy kis sétával, akár cigivel is jár. :)

zuulululu 2011.08.13. 17:23:46

@tec1: Ez a feletel hogy keszul? Honnan tudtad h el fogsz aludni? :) Vagy mindig felveszed ha mesz valahova? Miert?

dik_ 2011.08.13. 17:24:05

@Bambano:
Basszus, ha ezt olvasom, nem írok olyan sokat, csak annyit, hogy +1. :))

zuulululu 2011.08.13. 17:25:15

@dik_: "Az ébrenlét garantált - nem csak a teától, hanem attól is, hogy az ember óránként kénytelen megállni brunyálni, ami ugye egy kis sétával, akár cigivel is jár. :) "

Na igy lehet 20 ora alatt megtenni 1500km-t, ami normal esetben 14 ora :)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.08.13. 17:42:17

én már nem szeretek éjszaka vezetni, de ha mégis kell és fáradok, akkor félreállok és alszom

ha társasággal kell menni (és emiatt ez a szokásos módszer nem ideális), akkor igyekszem kipihenten indulni

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 17:54:18

A románok ilyen téren a kategóriagyőztesek. Az unokaöcsém - aki csak úgy "román", mert ti. magyar - Spanyolország beléből jön haza a Riviérán kis pihenőkkel (és megy vissza; ill. ment mert nagy lett ott a munkanélküliség, és már nem járnak úm. epret szedni). Semmi motel. Pár éve még gps-e sem volt, arra is én beszéltem rá. Amikor '06-ban én este 10 körül max. 6 óra vezetés után kipörögtem, és belecsúsztam az árokba (már nem is tudom, hogy elaludtam-e, de szerintem igen, mert valahogy a semmiből bukkant fel egyszer egy éles kanyar tábla), akkor csak nevettek rajtam. Előtte tudom, hogy már meresztgettem a szemem; ráadásul -1-es szemüveg kellett volna, de nem volt. Ja, azt még ne felejtsem el, hogy előtte 2 hónappal kaptam jogsit, és 1000 km-t vezettem. :-D

dennisthemenace 2011.08.13. 18:14:18

@Gee Halen: Nem hinném, hogy gyakori..
Általában a pályán megy a jónép.

tec1 2011.08.13. 18:16:47

@zuulululu: smarty kameraval, folyamatos rogzites es automatikus torles. Ha a lassulaserzekelo jelt ad akkor tarol.
Hogy miert teszem?
Kozlekedunk.freeblog.hu

Tec1

mohaa 2011.08.13. 18:21:14

Azt hiszem ezt kár ragozni, Koncz Janival értek egyet.
10/20/30 perc alvás, nincs más megoldás.
A többi csak áltatás.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 18:30:59

@tec1:
Mi van akkor, ha az esemény épp a törlés előtt pár perccel történik?

dukeekud 2011.08.13. 18:38:30

Inter Face:"Arra kiváncsi leszek majd kié lesz a felelősség ,ha egy teljesen robotizált kocsiban lefagy a windóz vagy beázik egy kábel ,bekoszolódik egy kamera ,elenged egy ic forrasztása,vagy olyan szitu adódik amire a programozó nem gondolt és emiatt karambolozik."

Ha vegre robotok fogjak vezetni az autokat, a balesetek kapasbol 100-szor 1000-szer ritkabbak lesznek. Nem lesz tobb, mint most repulogep baleset. A gyarto pedig majd karteritest fizet, ugyan ugy, mint a repulolegep iparban. A lenyeg, hogy meg a hibakkal egyutt is nagysagrendileg jobb lesz a helyzet mint jelenleg.

qweasdyxcqweasdyxc 2011.08.13. 18:45:42

Az elalvást a szervezet jelzi előre, csak észre kell venni (én eddig 2x nem vettem észre, szerencsém volt, de azóta mindig figyelek).
Ha már hosszabb ideje vezetek (és főleg éjjel), időnként odapillantok a pl. a rádió kijelzőjére, és ha nehezen "fogom" a képet (nehéz stabilizálni), akkor azonnal (köv. pihenő) megállás.
Ilyenkor nekem két dolog segít: ha sok van még hátra, akkor 10-15 perc teljes kikapcs (a cikk utolsó esete), ez több órát is segít, ha pedig csak max. 1 óra van még, akkor tonik. Állítólag ez is kamionos trükk, fél literrel elmennek 1-2 órát - talán a kinin miatt, nem tudom. Viszont működik.

dukeekud 2011.08.13. 18:51:12

Amugy a balesetek nagyreszenek megelozesere, nem is kene mesterseges inteligencia. A balesetek 70 %-a a gyorshajtas miatt tortenik. Eleg lenne annyi, hogy az utakba epitet jelado allitana be az auto maximalis sebeseget. Es hiaba akarna valaki gyorsitani, az auto csak az utra megengedett max sebeseggel menne. Ugyan ez a rendszer a zebrak elott 20-30-ra mersekelne az autok sebeseget, es jelezne a vezetonek,(szirenaval, villogoval, elektrosokkal) hogy gyalogatkelo kozeledik. Csak ezzel az egyszeru modszerrel tizedere lehetne csokkenteni a balesetek szamat.

tec1 2011.08.13. 19:24:07

@Kara kán: ket uzemmod van: folyamatos rogzites es a memoriakartya telitodese utan elkezdi torolni a legregebbi felveteleket. Ez egy 32 Gb-os kartya eseteben ez tobb 10 oranyi felvetelt jelent. A masik esetben rogzit es azonnal torol. Ha esemeny van (lassulaserzekelo vagy nyomogomb altal) akkor az elmult es az elkovetkezo 15 masodperc kerul rogzitesre.

Tec1

encore 2011.08.13. 20:01:29

Van egy tuti módszer ha egyedül mész a kocsival.
Útközben, de ha úgy kényelmesebb megállsz és kivered a Fa-od, ha nő vagy meg játszol magaddal az élvezetig.
Ha ettől még jobban lefáradsz bólintasz egyet utána vigyorogva fogsz hazáig vezetni. :)))))))

Szabó bakter 2011.08.13. 20:08:58

20 éve vezetek, de még nem aludtam el, pedig mindig 1 seggel tolok le hosszabb távokat. Nekem is az ablak lehúzós megoldás vált be, plusz, ha érzem, hogy kókadok, egy kicsit merészebbre veszem a figurát, ami még nem veszélyes, ez felpöcköli az adrenalin szintemet meg pulzusomat is, egyből kimegy a fáradtságérzet belőlem.

Van egy sztorim: a nagyszüleim jöttek haza a nyaralásból repülővel. Nálunk volt a kocsi lerakva. Mondtuk a nagyapámnak, hogy pihenjen le egy kicsit. Ő nem. Elaludt, a semmi közepén kolbászolt egy ember, azt elütötte, plusz egy mély árokba fejtetőre állította a kocsit. Felépültek a nagyszüleim, a pofáról meg kiderült, hogy kőrözte a rendőrség, így az is meglett.

Fischer 2011.08.13. 20:22:41

hm...
elalvás ellen állat tempó, minden ablak lehúzva, zene max hangerőn fél óránként csönddel váltva. :-)

vagy óránként 20 deka sajt, kis falatokban, a fáradtság mértékétől függően pár percenként, majd pár másodpercenként.

a lakóautóval a sajtos verzió működött, az S2000-ben persze tető kinyit és tiltáson hajrá. :-)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 21:15:45

Mentem kamionossal - azzal, amelyik az összetört autóm hozta haza - éjjel. A pali kézügybe készített egy 7 dl-es palackot kávéval. Kolozsvárról elhozott engem Pestre, onnan ment tovább egy svunggal Ljubljanába. Hogy a tachométerrel mit csinált, azt nem tudom. Őrültek.

Én amúgy azt tartom mérvadónak, amit a törvény a kamionosoknak előír. Már nem emlékszem pontosan a részletekre, de talán napi max. 9 óra vezetést enged meg, és utána 12 óra pihenést ír elő.
A vezetés sem lehet 9 óra egyhuzamban. Először max. 3 óra, utána egy óra szünet, majd 2-2 óra, közöttük 1 óra szünettel. Jól mondom?

ágica1 2011.08.13. 21:23:13

A német autóklub tanácsa:
Ha fáradt vagy (egyre inkább úgy érzed, hogy "vezetsz, a csíkok alád siklanak, stb) akkor állj ki, vedd ki a slusszkulcsot, húzd a karikáját az ujjadra, borulj a keresztbetett karodra a volánon és aludj el nyugodtan!
Az első alvásfázis kb 5-15 percig tart, ennek végére az ellazuló ujjaidról lecsúszik a kulcs -és a zörgésre fel is ébredsz, mert pont kipihented magad: kb 2 órán át újra vezethetsz! Ezt kb 2x lehet ismételni.
A módszer bevált nálam, kb 1 milliós km-tapasztalatra mondom.
Sok sikert és szerencsét!

Liquid_Night 2011.08.13. 21:37:49

Vezetés közben nem csak elaludni lehet, hanem amint korábban írták, van az a bizonyos gépies, "zombi" állapot, amihez párszor volt szerencsém. Megfelelő mennyiségű koffeinnel, zenével, szellőzéssel, énekléssel tényleg nagyon sokáig "ébren" lehet maradni, de...egyszer egy 3 napos bulizás után vezettem haza (300 km), félúton már nagyon csúnya volt...végül rátapadtam egy előttem menő autó hátsó 2 lámpájára, tudatosan nem érzékeltem abból már semmit amit csinálok, egyszerűen csak cselekedtem abból a kevés rutinból ami volt, de ez már egy teljesen más tudatállapot volt mint az ébrenlét. Az utat magát nem is érzékeltem, ha a 2 lámpa balra ment, akkor kormányoztam balra, ha lassított fékeztem, ha jobbra ment mentem jobbra...így is kiesett kb. 40 kilométer.

Volt olyan is, hogy láttam messziről a 2 piros lámpát (előttem mentek lassan), ami csak közeledett, csak közeledett...kormányozni-fékezni-gyorsítani az útnak megfelelően tudtam még, de azzal már totál nem tudtam mit kezdeni hogy ugyanazon vonalon vannak más mozgó tárgyak is :)

Érdekes egy állapot ez. Teli vagy koffeinnel, elaludni nem tudsz, de mintha a TV képét néznéd, vagy videojátékban mennél, rutinból még tudsz menni az úton, látsz is, de a tudat már valahol máshol van.

Viszont hajnalban a fél-egy óra alvás holtpont ellen tényleg segít. Úgy vettem észre, hogy akkor a legjobb, ha nem kezdek el vezetni utána azonnal, hanem megállok egy kúton, ébredés után egy pisi, egy kis shop, üveg víz, esetleg mosakodás, a megváltozott ingerek segítenek magamhoz térni.

Persze ha hosszú még az út, akkor lehet hogy jobb bealudni délelőttig, vagy keresni egy kis motelt, ha lehet. Mert ezek mind csak időleges segítségek...

Demidoux 2011.08.13. 21:38:18

Nálam a zenehallgatás és a hideg levegő segít.
Majdnem aludtam már el (két nap munka után, hajnali négykor indulva vidékről, mikor a velem együtt induló autó, alvó sofőrrel frontálisan ment neki egy szabályosan szembe jövőbe). És egyszer meg is álltam aludni, mikor télen szakadó hóesésben Zalaegerszeget futottam oda-vissza. Nem is tűnik soknak...

El Topo (Sgt. Elias) 2011.08.13. 21:44:36

Szégyen ide, szégyen oda, én már aludtam el kocsiban, pedig nem vagyok alvós típus. Simán nyomtam már különösebb fáradtság nélkül borzalmas távokat egy seggel.
Amikor elaludtam, éppen Miskolcon melóztam három napig, rettenetes hidegben egész nap, szabadtéren. Plusz volt ott csajom, úgyhogy éjjel sem nagyon aludtam. Harmadik nap délben elindultam hazafelé egy Citroen Jumpyval. Jól befűtöttem a fülkébe, még hazatelefonáltam hogy hamarosan érkezem, aztán 5 perc múlva elaludtam, mint egy csacsiboci. Arra ébredtem, hogy a jobboldali kerekek a padkán futnak. Visszarántottam balra, ettől elkezdett borulni. Visszatettem akkor másik irányba dőlt. Végül neki a szalagkorlátnak. Az autó minden elemét összevissza törtem, motor leugrott a bakokról, kormányösszekötő szétszakadt. Végül keresztben megálltam. Hajam szála sem görbült, de nagyon átgondoltam az életem. Azóta ötször megfontoltabb vagyok.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.08.13. 21:50:55

Van az a táv, amikor egyszerűen a 10-20 perces pihenő sem segít. Mi a kikötőtől 30 kilométerre estünk annyira össze, és nem vicc, 5 kilométerenként váltottuk egymást, teljesen zombik voltunk. Baszhatod a rövid pihenőt, a kompon 4 óra alvás, az ért valamit.

Előtte persze végigment a repertoár a kávé-energia ital-hideg vizes fejmosás-autó körül pár kör-hangos zene-hideg levegő-stb., de elértünk arra a pontra, ahonnan nincs tovább. Egyik módszer sem segített fél óránál tovább. Aztán a végén semmi sem ért semmit...

stevee 2011.08.13. 22:04:13

Szerintem ez tényleg nagyon szervezetfüggő dolog, nekem hálistennek még sose sikerült elaludni pedig csináltam durva dolgokat. Viszont hallucinálásig már többször is eljutottam. Olyat is láttam, hogy egy gyalogos flangál éjszaka az M3-M30 találkozásánál a felüljárón, nagy felháborodásomban még az autópályazsaruknak is szóltam. Akkor épp konvojban jöttünk több autóval, a többiek úgy röhögtek rajtam mint az állat...

dennisthemenace 2011.08.13. 22:05:29

@Kara kán: Nem.
Négy és fél óra után 45 perc szunet, majd újabb négy és fél óra vezetés. Hetente kétszer ezt meg lehet toldani plusz egy óra vezetéssel, egy újabb 45 perces piheno után.
Két szolgálat kozott 10 óra pihenonek kell lennie, hetente kétszer le lehet csokkenteni kilencre.
Amúgy agy nagy baromság az egész, én eltorolném a picsába.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.08.13. 22:13:41

Na, ezt még beírom, aztán megyek:

Nálam nem az éjszakai vezetés okoz gondot - mert bagoly vagyok, szeretek éjjel dolgozni -, hanem a huzat. Szellőztetni, télen fűteni, kánikulában hűteni muszáj, és ez huzatot okoz. Homlokpánt nélkül nagyon gyorsan kikészülök, a szemgolyóim is fájnak néha. Fejfájás elleni szerek, gyulladáscsökkentők kötelező tartozékok. A kávétól inteném azokat, akiknek gyenge a szíve, mert a sok kávé tönkreteszi a szívet.

Havária 2011.08.13. 22:37:15

@hallari: ja, hát így... Nem vagyok rá büszke, bár reklám szerint inkább vicces. Ebben is a BBC a király.

Rocko- 2011.08.13. 23:07:41

@dukeekud: " A balesetek 70 %-a a gyorshajtas miatt tortenik."
igen, a magyar rendőrség 'statisztikája' alapján.
azért kíváncsi lennék a valóságra is.
"Eleg lenne annyi, hogy az utakba epitet jelado allitana be az auto maximalis sebeseget"
ahaaa.

Szabó bakter 2011.08.13. 23:11:34

nem vagyok egy elalvás szakértő, de szerintem a monotintás okoz zombi állapotot, nem maga a fentlét. ha nem autópályán megyek mondjuk 600 km-t soha nem vagyok álmos. ha csak autópályán megyek, már az elején robotpilóta állapotba kerülök. nem kávézok, nem iszok energia italokat, viszont külföldön melózok, így sokat vezetek hosszútávon. amíg spóroltam a pályamatricákkal és alsóbbrendű utakon közlekedtem, sose éreztem. szerintem néha le kéne menni a pályáról, ahol mindig figyelni kell valamire...

no_holy_shit 2011.08.14. 01:04:13

regebben siman ment a stuttgart BP, de mostaban egyre kevesbe füllik ra a fogam, egyre gyakrabban faradok be.

bonakovacs 2011.08.14. 02:29:58

A hangoskönyvek jobb mint a zene, de ha igazán fáradt vagyok, a tízperces szunya a legjobb.

neofrix baszmacs · http://nemblog.blog.hu/ 2011.08.14. 06:07:36

Többször előfordult, hogy mikor megálltam aludni, arra riadtam, hogy jajelaludtamvezetésközben! A megoldás: nem csak egyszerűen hátradőlni és alvás, hanem valami más helyzetet keresni, amit az ember álmában sem téveszt össze a vezetési testhelyzettel.

Az unalomból zabálás az egy tragédia, kicsit éhesen sokkal könnyebb ébren maradni.

A legfontosabb, hogy észrevedd a közelgő elalvás jeleit. Ezt nem akkor a legnehezebb, mikor már fél órája küzdesz az álmossággal, hanem amikor váratlanul jön.

A hangoskönyv nekem is bejött, legalább nem érzem úgy, hogy üresen jár az életem.

Pizza zabáló 2011.08.14. 09:05:01

Én azt mondom: Pihenni! Ez a leg fontosadd. Nekem 1 kocsim már rámet a pályán. Pihenjetek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.08.14. 09:40:07

Hát néhányszor volt, hogy én is headbangeltem.Ilyen kis mikroalvások voltak, jellemzően 1400-1500km vezetés után.
Ami viszont baromira tetszik, hogy itt a svéd országutakon, sok helyen van ilyen 2 centis,v-alakú bemaródások egymásutánja merőlegesen az útirányra, sűrűn a felezővonalon, meg a két szélén is a sávnak.Ha rámész kocsival, akár előzéskor is, akkor olyan szintű remegés lesz, meg búgás, hogy arra a halott is felébred.Nem viccelek.Főleg az elalvásnál ugye lassan sodródik az ember.Én ezt kötelezővé tenném az egész EU-ban.De legalább is új aszfaltozást csak így engednék.Olaszoknál volt még hasonló az alagutakban a felezőn, de az zsengébb volt sokszor, annak csak nyervákoló hangja volt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.08.14. 09:54:07

@Liquid_Night: akkor van gond, ha ez a két lámpa hirtelen megáll, mert hazaérkezett a garázsába, te meg h-turul érkezel...
Horrorsztorim szerencsére nincs, vagy csak nem emléxem már, de olyan volt, hogy a headbangelést észrevették utasok, rinyáltak, hogy cseréljünk sofőrt (vagy én kértem magamtól), átülök és úgy kijózanodtam, mint az állat.Semmi álmosság órákon át.Há' ki a t*k*m érti ezt?

2011.08.14. 10:17:35

@Demidoux: Szakadó hóesésben el tudtál aludni? :)
Én egyszer Ljubjanából értem Bp.re 11 óra alatt nagyon durva hóban, na ott az elalvás fel sem merült.

Pont most éjjel jöttem haza horgászatból és nagyon durván rámjött az álmosság, ennyire még soha. Félreálltam 5 percre, szem becsuk kedvenc zene hangosa és utána teljesen feléledtem.

Szerzet 2011.08.14. 10:33:08

Ha rájön az emberre az álmosság, azt csak úgy lehet elűzni, ha csukva tartod a szemed. A kamionos módszer jó, én is gyakran alkalmazom. Meg kell állni 'aludni' 10 percet. Csak az a baj, hogy pl. busszal nehéz előadni 40-50 embernek, hogy te most megállsz aludni, amikor alig 1 órája indultatok. Én a pislogásomat figyelem, a második hosszabb pislogásra kiállok. Utána jön egy néhány másodperces elalvás, ami alatt páran meghalunk.

csuvakka 2011.08.14. 11:15:51

Lehet hogy már írta valaki, de nem értem miért nem lehetett már kötelezővé tenni az elalvásjelzőt minden kocsiban évekkel ezelőtt, mint a biztonsági övet. Nem hinném hogy annyira bonyolult dolog lenne, végül is 2010-et írunk. Sok ész kellett volna hozzá. Aztán meg vinnyog mindenki hogy mennyi a baleset.
Még egy dolog, ha valaki engem valaha megöl azért mert egy rohadt kis "vezetni öröm, és jaj de szeretek" típusú kis balfék seggarc, akkor számítson rá hogy a túlvilágon szétszivatom a buta fejét.
A kommenteket nem olvastam el, mert a legtöbb aki itt irogat az egy csiga IQ-jával rendelkező 16 éves, és nincs időm a baromságaikra. Tisztelet a kivételnek.

Suttora 2011.08.14. 11:29:58

Azért minden ilyesmi poszt kommentjein elcsodálkozom, milyen megdöbbentően nagy százalékban alszanak el az emberek a volánnál.

2011.08.14. 14:39:35

az volt már, hogy az anyja keservit az olyan linkeknek, amik megnyitják önmagukat 3*, ha bezárom az adott tabot?

Alhazred 2011.08.14. 15:01:41

szundi, akár 20 km-re az uticéltól, emellett metálhallgatás, üvöltözés, diszkrét bólogatás.

debrejo 2011.08.14. 18:22:01

Én az energiaital kúrára esküszöm. Indulás után (csakis kipihenten indulok hosszabb utakra) legkésőbb 2 órával megiszom az elsőt, utána folyamatosan, szintén 2 óránként. Így 12 órát simán levezettem. Hátránya nálam hogy utána másfél napig nem tudok aludni rendesen. Viszont ahogy öregszem, a szervezetem annál kevésbé tűri ezt el. Most már max. 600 km az amit 1 seggel levezetek. Utána keresek egy motelt. És bár a dohányzás káros, iszonyat segít ha elálmosodom. A 15 perces alvás nekem nem segít, rossz alvó vagyok, még rosszabb ébredő.

Elijah_Baley 2011.08.14. 19:08:15

motel..
tele van vele a világ és pont ezt a célt szolgálja.

Demidoux 2011.08.14. 19:12:24

@KárászAti:
Megálltam hajnali háromkor, aludtam 20 percet és csak úgy tudtam tovább menni. Pedig már az M7-en voltam Fehérvár környékén.
A motel tényleg jó megoldás. Csak nem is gondol rá az ember fia.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.08.14. 19:33:45

Területi képviselős koromban nemritkán volt olyan napom amikor 5-600 km-t mentem. Általában dél körül kaja után lettem álmos, ekkor 15-30 perc szundítással aznapra letudtam a dolgot. A legdurvább szitum az volt, amikor hajnalban (nem sokkal az ébredésem után, tehát elvileg frissen) az M6-on haladtam és észrevettem a távolban egy kamiont a külsőben, majd valszeg bebólintottam, mert mire magamhoz tértem már nagyon közel volt és 130-140-el hasítottam felé. Kikerültem, de necces volt....

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.08.15. 04:03:24

En kamionoztam jo regen magyarorszagon, ( hungaro ) angliaban, ( DHL, Shell, ASDA ) amerikaban. (48state)

Ha faradt vagy egy ellenszere van: alvas.

Nincs olyan hogy ellenszer.

Dobó 2011.08.15. 08:06:05

Huszonöt évvel ezelőtt az USA-ban találkoztam egy elalvás elleni kampánnyal. Az autópályára ki volt táblázva, hogy a következő pihenőben ingyen kávét adnak az autósoknak. Meglepetésemre egy ezzel még ott is megállásra lehetett bírni az autósok jelentős részét. A parkolóban aztán fel kellet kapaszkodni egy kis dombra ott volt egy kis faház ahol tényleg adtak kávét. A kishölgy elmesélte, hogy közel egy éve megy az akció, és kimutathatóan csökkent az elalvásos balesetek száma a pályán. Az államnak még anyagilag is megéri, olcsóbb a kávét fizetni, mint a tűzoltókat, mentősöket, szalagkorlát cserét stb...
Mindettől függetlenül nekem is az a tapasztalatom, hogy 15-20 perc alvás minden csodaszernél többet ér.

traxx 2011.08.15. 09:18:05

Nekem a bebólintásra van egy elég jó módszerem. Az evés. Nem mekis kaját kell zabálni, hanem pl almát, egyéb könnyen ehető gyümölcsöt, esetleg magvakat. Megtöri a monotonitást. Illetve a szemfáradás ellen a kb 1-2 kilométerenkénti uléspozició váltás. egyszer kicsit előredőlök, máskor hátra, stb. Sokat segít, mivel a szemednek mindig máshova kell fókuszálni. Így nem fáradsz annyira. Term. így is meg szoktam állni. Akár csak egy kis nyújtózkodás, szempihentetés, torna.

africans 2011.08.15. 09:31:20

A fáradtság ellen a kávé és az energiaital csak átmeneti hatást ér el. Ezzel szemben idén január óta kapható a magyar piacon is az a termék ami erre a problémára valós megoldást nyújt a legújabb genetikai kutatások eredményeként. A neve ageloc vitality. A szervezetben az energiatermelésért felelős mitokondriumok hatékonyságát képes 30-60%-al megemelni méghozzá tartósan. Ez azt jelenti, hogy folyamatos szedése mellett napi átlag másfél két órával kevesebb alvásra van szükség. Ennél jobb megoldás egyszerűen nem létezik.

gmower (törölt) 2011.08.15. 09:57:26

Csakis az alvás segít, de abból meglepően kevés is elég. Én 3/4 órára szoktam állítani az ébresztőt, és miután beállítottam néhány másodpercnek tűnő idő után már csörög is. Aztán még egy kis séta a parkolóban, így össz. egy óra veszteség után van egy újabb fél napnyi biztonságosnak nevezhető vezetésre időnk. Én akkor szoktam félreállni, amikor észreveszem, hogy már nem tudom pontosan felidézni, hogy mögöttem melyik sávban hányan jönnek, pedig tudom, hogy olyankor is nézegetem a tükröt, csak már nem marad meg az agyamban a kép. Vagy ha már sokszor kell sávon belül maradáshoz korrigálni.

labi 2011.08.15. 11:01:00

Én még nem aludtam el, de egyszer a barátom elaludt az anyósülésen miközben én vezettem...

Szunyókálása közben azt álmodta, hogy én elalszom vezetés közben.
Erre felriadt és rámüvöltött, hogy
- "NE ALUDJ B*ZDMEG!!!"

Hát majdnem befordultunk az árokba, úgy megijedtem, hogy egy óra hót csend után hirtelen rámüvöltött... :)

mt-03 2011.08.15. 11:04:39

csak aztan ha az ezer forintos xar kinai ize nehogy teves alomba ringasson, arra szamitasz hogyha elalszol majd ugyis sipol, oszt kozbe megsem...

gigabursch 2011.08.15. 11:40:21

Nálam olyan is fordult elő, hogy a cógálati gépsárkánnyal kellett, hogy megálljak.
Telefon haza, telefon főnöknek.
Mindegyikük azt mondta, hogy jó, pihenj, de leginkább épségben érje haza, ha meg kell állni, akkor dumának nincs helye.

S egy 15 perc szempihentető alvás, vizes zsepi borogatással a legtökéletesebb megoldás volt.

gereeno1 2011.08.17. 15:46:10

Szerintem egyhuzamban 1000km, meg a hasonlóak sok! Még a kamionosok is leesnek az útról, az úrvezetők meg naná! Aki ennyit megy egyszerre, max kv szünetekkel, az egyszerűen hülye! Veszélyesebb mint a hulla-részeg vezetés... (nyilván senki sem csinálta az utóbbit itt, és fogalma sincs milyen 16órás kemény meló után hajnalban hazavezetni 30 km-t?!)

gereeno1 2011.08.17. 15:47:42

Még annyit tennék hozzá, ha valami bóbiskoló f@sz ledarálna, akkor azt úgy tegye h nem kelek fel, különben élete végéig besarcolnám, hiába nem értek egyet az ami pereljünk témával! Aludjá' vazze!
süti beállítások módosítása