Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
     
Tesco

Mikor kaphat az autóm OT-vizsgát?

  2011. május 29. - Csikós Zsolt Címkék: oldtimer veteran fiva veteranvizsga oldtimer vizsga mavamsz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Ufókra várni bosszantó
2014-10-08 12:46:46

Ezt egyszerűen nem értem. Mi, újságírók az autószalonokra a sajtónapokon megyünk. Kiváltságos helyzet

Tudják mi ez? Igen, majdnem az
2014-10-05 07:13:14

Zöld, világít és előtted gyalogol, mi az? Valeós hosztesz. Aztán amikor a hosztesz megfordul, és erőnek

Valaki segítsen, nem tudok kiszállni!
2014-10-03 15:30:31

 Bár Papp Tibi írja a Mini-standot, orvul odamerészkedtem, és üléspróbát vettem az új, ötajtós Miniben.

Ez nem létezhet. Pláne nem így
2014-10-01 14:59:25

Rég volt új poszt az Autonánia-rovatban. Pista már nem álmodozik, hanem ha felhorgad, vadul vesz is . Dani


Hetente legalább két olyan levél landol a postaládámban, amelyben valamelyik olvasónk kérdezi, meg merje-e venni az e-bayen látott öreg autót, ha be akarja hozni veteránként. Hogy előtúrja-e a nagyapja garázsából a húsz éve leadott rendszámú Wartburgot, hogy oldtimerként újra forgalomba állítsa. Meg persze a szkeptikusok is kérdezgetnek mindenfélét – érdemes-e egyáltalán veteránvizsgáztatni a rendszámos, forgalmis járművet, hiszen anélkül is köthető rá kedvezményes biztosítás.

Egy megmaradt, szép állapotú autó kis törődés után megkapja a minősítést

Megpróbálom a lényeget elmondani, de nem vállalom, hogy hegyilevegő-tisztaságú rendet teszek a fejekben. Aki ilyenre vágyik, tanulmányozza inkább a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) honlapját, ott mindent az átlagember számára nehezen emészthető, de gyilkos precizitással tárgyalnak.

Mi az OT-vizsga, mi a FIVA-vizsga, mik az előnyeik?

Először is oszlassunk el egy óriási tévhitet: attól, hogy egy jármű harminc éves, még nem lesz automatikusan oldtimer. Oldsmobile meg pláne nem, hiszen az egy amerikai autómárka, tehát tulajdonnév. Egy harminc, negyven, vagy akár száz éves autó is az újakkal együtt, ugyanazon paraméterek szerint vizsgáztatandó. A harminc év önmagában nem jelent egyéb kedvezményt, mint - ha klubtag valaki, és átközi a járművét - olcsóbb kötelező biztosítást. Az igazi előnyök csak az oldtimer-vizsga megszerzése után járnak.

Ha csak simán külföldről vásárolunk öreg autót, motort, annál a kalkulált regisztrációs adót meg kell fizetni, a kocsinak meg kell felelnie a környezetvédelmi vizsgálaton, lámpáiban E-jelzésnek kell lennie, s ezer más követelmény is vonatkozik rá, még ha káprázatosan gyönyörű, hamvas állapotú is. Hiszen úgy csak egy autó, nem oldtimer.

Az OT

Ez az olcsóbbik a saját, magyar veteránvizsgánk, aminek külső látható jele az OT-rendszám és egy rézplakett, amit valahol elhelyeznek a járművön. Nem örökérvényű; ötévenként vagy tulajdonosváltásnál újra kell minősíttetni az autót, motort, buszt, teherautót. Az OT-vizsga még a hagyományos, flottás alapon működő oldtimer-biztosításnál is kedvezőbb kötelezőt jelent, az ilyen jármű után nem kell teljesítményadót fizetni, céges tulajnak cégadót sem, a műszaki vizsga öt évre szól (bár, ha jól tudom, rövidesen csak négyre fog), nem kettőre.

Továbbá. A járműnek nem kell megfelelnie környezetvédelmi vizsgálaton, és ha a saját korában nem létezett még a lámpáiban E-jelzés, biztonsági öv, ablakspricni, index, duda, kürt, kipufogó, kerék, mittomén, felmentést kaphat ezek felszerelése, tehát mindennemű, autótmotortúthengert elcsúfító átalakítás alól. Ha az ember olyan klubban tag, amely a Mavamsz-hálózathoz tartozik, a fenti vizsga alig huszonötezer forintból megvan. Viszont ha bukik a jármű, bennragad a pénz.

Szerkezetileg módosítgatott, összefestett, esetleg lukas autókkal kár próbálkozni

Sikeres OT-vizsga birtokában az EU-ból behozott autóra nem kell regisztrációs adót fizetni, tulajdonosváltáskor az OT-vizsgának része egy eredetiségvizsgálat is, tehát azt sem kell megfizetni. De OT-minősítéssel még a végleg kivont autó is visszaállítható forgalomba akár tíz év után, sőt, az okmányukat vesztett járművek forgalomba állítására, illetve azonos típusú járművek részeiből egy komplett összeépítésére is legális mód nyílik - indokolt esetben. Elég szép kedvezményadag, nem? Csupa olyan dolog, amit új autóval soha nem lehetne.

A FIVA

Létezik egy másik fajta vizsga is, a FIVA. Ez a nemzetközi veteránvizsga neve, birtokában a járművel kiemelt nemzetközi versenyeken lehet indulni. Ez drágább, tízévenként kell megújíttatni az érvényességét, s tulajdonosváltáskor ez is elveszíti a hatályát. Szintén extra kedvező biztosítás, adómentesség, környezetvédelmi vizsgálat alól való mentesség, ritkább műszaki vizsgáztatás a kapott előny – tehát ugyanaz, mint az OT-nál, csak hosszabb ideig érvényes a veteránvizsga, és külföldre is szól. A FIVA-vizsga egyben – mint a hitelességet, eredetiséget, minőséget igazoló legmagasabb szintű európai dokumentum - értéknövelő tényező is. Ha az ember Mavamsz-tag klubban van, 160 euró a díja (különben a duplája), de ha az autó megbukik, a díj visszajár.

Mikortól lehet hivatalosan veterán egy jármű?

A gyártásától számított harmincadik betöltött naptári évtől, tehát idén az 1980-as autókkal lehet nevezni a minősítésekre. A „veterán” egyébként a magyar köznyelvben használt szó ezekre az öreg járművekre, szokás még az „oldtimert” is használni, ami elméletileg angolul van, de az angolok az ilyen járműveket „classic”-nek mondják, és nem értik, mit hablatyolunk az oldtimerrel. Ja, a „youngtimer” pedig német szülemény, ugyanolyan, mint a szintén angol szóból alkotott, de angolok által sose használt „handy” a mobiltelefonra Németországban.

Érdekes lenne ezt a limuzin és kupé Fecske alkatrészekből összezagyvált Mercit a minősítők elé vinni...

Egyébként kor függvényében léteznek antik, veterán, klasszikus és nosztalgia kategóriák, meg ezeknek mindenféle alkategóriái is, de ezeket leginkább csak a múzeumi nyelvezetre adók használják.

Hol, és hogyan végzik a minősítéseket?

Veteránminősítés nincs minden nap, ez jóval ritkább és kevésbé keresett dolog, mint a műszaki vizsga. Éppen ezért a Mavamsz naptárából ki kell szemelni egy helyet és egy időpontot (Budapesten, Miskolcon, Szegeden, Veszprémben, Zalaegerszegen, Nyíregyházán, Sopronban és Kaposváron vannak bázisok), fel kell emelni a telefont, így, a saját kezünkkel (mutatom) és szóban jelentkezni kell.

A minősítéseken elméletileg négy szervezet szakemberei vesznek részt, egy fő az Autóklubtól (ők adják a vizsgáztatás műszaki hátterét), egy fő a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (ők adják a jogi hátteret, ők vannak tisztában azzal, kellett-e például akkoriban a járműre E-jel, volt-e benne biztonsági öv), egy fő a Mavamsztól (ők a veterános szakértelemért felelnek), egy fő a Közlekedési Múzeumtól (általában nincs ott).

Akár OT-, akár FIVA-vizsga, mindkettőnek alapeleme a műszaki vizsga is, tehát a szokásos fékpados, futóműrángatós, szélvédő-kavicsfelverődéses, most jobbrateddki a zindexet Bélám-stílusú rész. Itt a gyártáskori paramétereknek kell megfelelnie az autónak, tehát a féloldalas fék, elrozsdásodott tartóelem, kopott gumi garantált bukta, de például a biztonsági öv hiánya nem, ha gyárilag nem tettek olyat a kocsiba.

A másik rész a veteránminősítés. Ez is két alvizsgálatból áll: a műszaki-esztétikai felmérésből és a muzeális eredetiség megállapításából. A hibákért a minősítők pontokat vonnak le, a végén pedig a százalékos aránynak mindkét alvizsgálatnál külön-külön el kell érnie a 75 százalékot. A műszaki vizsgálatnál olyan dolgokért jár levonás, amelyek miatt ugyan még megadható lenne a forgalmi vizsga, de esztétikailag nem korrekt a jármű: ilyen a vastag alvázvédőréteg, a felületén végig rozsdás lengőkar, a horpadt dísztárcsa, a narancsos fényezés. A muzeális vizsgálatnál a kocsi korhűségét nézik: matt-króm helyett fekete ablaktörlőlapátért, az eredetitől eltérő kipufogódobokért, szériában nem passzoló ülésekért, utólag feltett, oda nem való firlefrancokért, hangszórókkal telifurkált kalaptartóért komoly levonások járnak.

Nagyon szigorúan veszik a jármű egyedi azonosítóinak meglétét, azok korrektségét: a vázszám és a motorszám nem lehet átütött, áthegesztett, hiányos, takart.

Ezek szerint csak újszerű autók kaphatnak veteránvizsgát? Akkor köszönöm, nem kell, eszem ágában sincs a nagybácsimtól örökölt, kedvesen megmaradt Taunus 17m-emet újrafényezni!

Egy ideje megengedettek a korhű extrák, ha dokumentáltak - ezen a 240Z-n például a könnyűfém felnik, a sportcsík abszolút elfér

Nem eszik olyan forrón a kását. Régebben valóban a csitti-fittiség volt az irány, de javulni látszik a helyzet. A nemzetközi gyakorlat már évek óta az, hogy a szép állapotban megmaradt, soha fel nem újított, de kellemesen patinás, kissé megöregedett, műszakilag jól karbantartott járművek többet érnek, mint a restauráltak. Ez a szemlélet szivárog át lassan a magyar köztudatba, és a Mavamsznál is igazodnak ehhez - íme a tavaly áprilisban erről kiadott közlemény:

„…a Muzeális Minősítésnek nem feltétele a restaurált, illetve frissen restaurált állapot, a Bizottság az ápolt, de patinás járművet legalább olyan, ha nem nagyobb becsben tartja, mint az előbbit.”

És hogy a romok azért így se kapjanak veteránvizsgát:

„…a Muzeális Minősítési vizsgálat szabályzata szerint kizáró oknak minősül, ha a motortér, illetve futómű és fenéklemez olajsáros, szennyezett, erősen elhanyagolt állapotú.”

Tehát lehet öreg, lemattult, fényezésű, megszürkült, esetleg kicsit kráteres krómozású, itt-ott repedezett gumikéderes, de nem lehet tyúkólból előrángatott, nagyjából lepucolgatott, lukas, olajos, kéken füstölgő fostalicska. A nagypapa megkímélt Ford Taunusa (egy-két szilent, talán lámpabura cseréje után) átmegy, a falu szélén ötvenezerért megvett, agyonkittelt, Zsiguli-felnis Fiat 850 nem. Legalábbis én ezt olvasom ki mindebből – de én sem a nagypapa Taunusát, sem a faluvégi 850-tyúkólat nem vittem még vizsgázni.

Tényleg mindenhez értenek a minősítők? Mind a sok ezer márka sok tízezer típusához, az összes altípushoz, variációhoz, évjárathoz? De mi van, ha nem? Mi történik vitás esetben?

Természetesen nem értenek mindenhez, éppen emiatt a honlapon is felkérik a tulajdonosokat, hogy az összes lehetséges korabeli dokumentumot vigyék magukkal a vizsgára. Az alapdolgok ellenőrzéséhez megvan a vizsgaállomásokon az irodalom, de spéci pontokon könnyen kialakulhat vita. Különleges autóknál, motoroknál mindenképpen szükséges a korabeli, alapos dokumentáció, de az igazi veteránosnak úgyis mindenféle irodalma van a járművéről, gondolom.

Az általánosabb járművek tulajai se gondolják, hogy felesleges készülniük. Hallottunk már 1500-as Zsiguliról, amelynél az elektronikus gyújtás okozott fennakadást a vizsga menetében, és a vitát csak az döntötte el, amikor a gazda végre tudott produkálni egy holland kezelési könyvet, amelyben látszott a doboz – hiszen a hetvenes években a tipikus magyar Ladában még a megszakító volt az úr. Mercedesnél is volt már vita motorszámból – a hivatalos, gyári cseremotorokból ugyanis Untertürkheimben kiköszörülik az eredeti számot, s a helyére alumínium plakettet szegecselnek új számmal. Erről sem árt némi dokumentáció. És lehetne még sorolni példákat, de ha a mi járművünk elölről, oldalról, hátulról, belülről szerepel korabeli kiadású könyvek, prospektusok képein, a motortér, a csomagtartó, a kipufogórendszer és a futómű fotói is megvannak, nagy bajunk nem lehet.

De készülni kell.

Egyébiránt egy ideje a korabeli utólagos extrák megléte sem okvetlenül von maga után pontlevonást, tehát ha tudunk produkálni egy 1976-os képet olyan Zsiguli-sportkormányról, egy 1969-es prospektust azokról a Bogár-alufelnikről, amik autónkon vannak, átmegy. Ez persze szerintem elég nagy katyvaszhoz vezet, mert egy csomó olyan autón lehet emiatt OT-rendszám, amelynél fehér gallér van a gumikon vékony fehér csík helyett (nagyjából 1965 előtti és utáni, markánsan eltérő divatról beszélek, elméletileg bűn keverni), teli van metálfényezésű autóval minden találkozó, illetve olyan ritkává vált a szemöldöktelen VW, Morris Minor, mint a fehér elefánt. Pedig ezek közül egyik-másik öregítő kúrának minősül, amire nagyon nehéz a kocsi saját korából igazolást találni, hiszen amikor ezek épp öregedni kezdtek, a tulajok inkább frissíteni próbálták ezeket, nem öregíteni – de mindegy, majd csak tisztul ez is,ha máshogy nem, hát a tulajok gyakorolnak önkorlátozást, ahogy beletanulnak.

A buggy-k jellemzően a Volkswagen Bogarak módosított, átépített verziói voltak, VW-vázszámmal, -technikával. Ha gyártótól származik, mint ez az Apal, kaphat OT-t

A dolog igazából egyszerű: műszakilag korrekt, tákolatlan járművel kell odaállítani, megfelelő szakkönyvekkel felfegyverkezve. Persze akad még seregnyi apró dolog, amire figyelni kell – az űrlapok kitöltése, a különféle papírok megléte -, de ezek megismeréséhez inkább olvasgassák a http://www.mavamsz.hu/muzealis_minositeswww.mavamsz.hu/muzealis_minosites. Innentől végképp száraz a téma.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr262926672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

nem kéne... 2011.05.29. 11:44:59

a w111 kupénak ilyen a segge:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/MERCEDES-BENZ_280_SE-ty%C5%82-s%C5%82.jpg

a w111 limuzinnak meg ilyen:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/MERCEDES-BENZ_280_SE-ty%C5%82-s%C5%82.jpg

elég jól láthatóak a különbségek.

a fenti képen az autóra feltették a limuzin seggét, de nem csak a sárvédővéget és a hátfalat annak minden vackával együtt. ha jobban megnézed a limuzin övvonalában van egy törés is, ami a kupén nincs, na azt is áttették.
szép, na.
legalább is így képről.

nem kéne... 2011.05.29. 11:46:37

@nem kéne...:

eeeeebasztam.
ez a limuzin, mielőtt még valaki kitalálja, hogy a kupé és a limuzin nem különbözik:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Mercedes_W111_220SB_rear_MTP07.jpg

:)

dumbola 2011.05.29. 11:54:07

@504Laci:

Idézet a csikós által belinkelt MAVAMSZ oldalról:

12. A FIVA minősített járművek automatikusan megkapják a muzeális minősítést;

Hurri Kán 2011.05.29. 11:54:19

@nem kéne...:
Ne erről beszéltem :)
És a sárvédőkön krómot egyiken se látok...

Csikós Zsolt 2011.05.29. 11:54:31

@BOSCHtechnikus:

Ha be akarod hozni az országba: százezrek, olykor milliók múlnak rajta.

Ha nincs benne öv, ha nem teljesíti a fékekkel kapcsolatos elvárásokat, ha rossz az emissziója, ha piros az indexe, vagy nincs: halálosan fontos.

Ha kivonták végleg a forgalomból a nagyapád autóját, és nem állíthatnád vissza máshogyan: muszáj.

Ha találsz egy régi raliautót, aminek nincs meg a forgalmija, de egyéb dokumentációk alapján igazolható, hogy az az: lehetetlen máshogy visszaállítani.

És még lehetne sorolni.

Ha csak a saját, forgalomban levő öreg autódról van szó, akkor persze nem olyan nagy cucc.

Csikós Zsolt 2011.05.29. 11:56:37

@okos vagyok:

Az amerikai nem vacakol lemezzel. Felhúzza spaklival az üvegszálas kittet, lecsiszolja, oszt jó :-)

TSiga · http://alfaamore.hu 2011.05.29. 12:00:28

Nagyon jó, érthető összefoglalót kaptunk ismét!
Az extrák csak gyáriak lehetnek, vagy ami a tipus idejében kapható volt hozzá? Nyílván nem a kamutuningra gondolok, de mondjuk egy Nardi sportkormány, egy futómú-szett, egy szárny kicsapást jelent?
A másik: ha én kicseréltem az autóm üléseit egy kényelmesebb, Recaro-szettre (ami szintén gyári volt), akkor is él a kicsapás?

Hurri Kán 2011.05.29. 12:07:11

@TSiga:
Amennyire tudom, a fő szabály valami olyasmi, ha olyan extrával, vagy kiegészítővel szereled fel a vasat, ami annak idején ahhoz a változathoz gyári extraként is rendelhető volt, akkor elfogadják.
De vannak itt hozzáértők is, hátha elárulják pontosan :)

veteránszabászat 2011.05.29. 12:17:05

Nagyon jó összefoglaló!
Egy fontos dolog maradt ki (de lehet, hogy csak elnéztem). A külföldről behozott és OT minősítést szerzett jármű után nem kell regisztrációs adót fizetni, de csak addig, amíg OT vizsga van a gépen. Tehát 5 évente mindig otézni kell, különben ki kell fizetni a regisztrációs adót. Ha rosszul tudom verjetek agyon (verbálisan).

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.05.29. 12:24:00

@Csikós Zsolt: Ha sok pénzt lehet fogni rajta, úgy érthető. Sajnos ebben nem vagyok otthon, de amiben én gondolkoznék (pl e28 BMW, vagy 635CSI) annál valószínűleg nem érné meg annyira az OT vizsga. Persze ha beleássa valaki magát, akkor nem csak az anyagi könnyebség az előny, hanem gondolom ez elvi kérdés.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.05.29. 12:27:22

@nem kéne...: Összekeveredtél a se...fenekekben. Már csak a Jennifer Lopezé hiányzik, bár az kerek, nem sirályszárnyas.

Hurri Kán 2011.05.29. 13:02:59

@BOSCHtechnikus:
Á, a régi Nagycápa... Ha kintről hoznád (márpedig szinte csak ott van esély elfogadható állapotút találni), már van OT-korú, különben a regadóra a gatyád rámegy...

Magyar[HUN] 2011.05.29. 13:13:00

Már régóta keresek egy ilyen pontos leírást az OT vizsgáztatásról. Jó cikk,köszi!

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.05.29. 13:20:01

@gyvy: Nem hozok egy darabig, más projekt van folyamatban. Azért vágyakozni szoktam, jó lesz egyszer a régi ötös is. A héten csináltam egyet, beültem a műhelyben, fogdostam a kormányt, meg a sebváltót, éppen nem brummogtam mint egy hülyegyerek.
Bár gyerekkoromban brummogtam is, de nem voltam hülye...vagy mittudomén.

Hurri Kán 2011.05.29. 13:22:48

@BOSCHtechnikus:
Szabad tudni, hogy milyen? :)

Én nagyon jó pár éve gondolkoztam egyen (kis túlzással ;-)), de arealitás az volt, ha teljesen lenullázom magam, akkor is max. a kínálat legaljából tudtam volna választani, úgyhogy elhalasztódott a projekt... bizonytalan időre :)

504Laci 2011.05.29. 13:33:37

@dumbola: persze ha itthon elviszed FIVA-ra akkor meg. De nem ez volt a kérdés.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.05.29. 13:34:41

@Csikós Zsolt: Mi van akkor, ha találsz egy szép állapotú külföldi motort, ami 301 éves elmúlt és NINCS egy darab papírja sem?

504Laci 2011.05.29. 13:36:04

@TSiga: tehetsz bele minden olyan extrát ami abban a korban elérhető volt. De ha megkérdezik, hogy ugyan, hogy is van ez a Recaro ülés akkor Neked kell bizonyítani, hogy lehetett volna benne akár.
Ez lehet egy korabeli versenyen készült kép, de akár egy netről letöltött fotó is.

504Laci 2011.05.29. 13:37:11

@veteránszabászat: jól tudod. De, hogy öt év múlva lesz-e még regadó? Na ezt jó lenne tudni...

nem kéne... 2011.05.29. 13:39:08

@BOSCHtechnikus:

e28 még annyira nem játszik, az fiatal hozzá, bár a legelsők jövőre már vizsgaképesek lehetnek koruk alapján.
e24ből már van minősíthető korú, aztán hazahozod szépen ezt az autót, leveszed az első sárvédőt mert te ilyen kíváncsi alkat vagy és rájössz, hogy háááát, az öregebbeket bizony rommá kéne lakatolni és nem a minősítéshez, hanem mert igényli annak ellenére, hogy addig semmi nem látszott rajta.
:))))

504Laci 2011.05.29. 13:42:02

@scheerti: Akkor az momentán csak egy kupac alkatrész. Aztán ha készen vagy a restaurálással vagy olyan állapotú, hogy egyből minősíthető akkor minősítés után van lehetőség összeépítési engedélyt kérni. Az alapján már forgalomba lehet helyezni. Persze csak a származásellenőrzés eredménye szerint is tiszta.
Ha nem EU-ból jött akkor ugye még vámhatározat is kell hozzá. Az mondjuk erősen életszerűtlen, hogy okmányhiányos URAL-t találsz egy osztrák sufniban...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.05.29. 13:59:16

@504Laci: Nem, nem akarok URAL-t találni sehol, csak mindig érdekelt, hogy minek hozzák be az innen-onnan összeszedett papír nélküli Vespákat, régi Hondákat.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.05.29. 14:00:48

@gyvy: az övvonalon végigfutó krómcsík és a kerékjárati krómok csak a 300-ason voltak gyárilag, éppúgy mint a keret a típusmegjelölés körül

ez az egy típus egyébként légrugós volt, a többi hagyományos acél tekercsrugókkal készült

deak.atti 2011.05.29. 14:03:14

@504Laci:

Szia!

Tehát, ha van egy netes oldal, ahonnan letöltöttem és kinyomtattam egy 1975-ös újságcikket (amely a 353W-t mutatja be), amelyben a lap alján az extrák fel vannak sorolva, és a gyári, rendelhető kagylóülés benne van, felárral, fotóval, akkor vihetem vele OT-vizsgára a kocsit? Ha tudok szerezni, és odakerül a sor, hogy OT-ra vihetem ...

DA

504Laci 2011.05.29. 14:17:16

@deak.atti: GENEX féle sportülés, ADMV felni és minden korhű kiegészítő engedélyezett. De ha kérdezik, akkor meg kell tudnod mutatni, hogy miért ilyen. Teljesen megfelel erre a célra a netről letöltött korabeli újságcikk.

Rocko- 2011.05.29. 14:26:33

@Csikós Zsolt: szigorúan elméleti síkon: garázsban talált púpos Wartburgot lehet életre kelteni OT útján, majd utána visszaállítani normál járműre?
(mert hogy ha megvan az OT, akkor mi a fenének csinálná vissza bárki is, de elméleti szinten érdekel.)

Rocko- 2011.05.29. 14:27:42

@BOSCHtechnikus: Csik jól mondja. valahol egyszerűbb tőle az élet, valahol meg nehezebb. nyilván mérlegelni kell.

Rocko- 2011.05.29. 14:29:19

@504Laci: hazai viszonyok közt azt kérdezném, hogy CSAK regadó lesz-e még akkor.

nem kéne... 2011.05.29. 14:32:15

@Rocko-:

nyilván annak van valami tulaja.
ha másnak nem, legalább a garázsnak, az meg csak tudja, hogyan került oda az az autó...

504Laci 2011.05.29. 14:34:58

@Rocko-: Ha előre látnék egy pár évet, hogy mi lesz majd, akkor milliomos lennék...

Egyébként a púpos kérdésre visszatérve elméletileg lehet. De minek? Forgalomból a régi rendszer szerint végleg kivont járművet is simán forgalomba lehet állítani OT nélkül is.
Új rendszer szerinti végleges kivonás esetében (egyedi azonosítók megsemmisítve) meg sehogyan sem.

Rocko- 2011.05.29. 14:37:56

@nem kéne...: ahh, nem fejtettem ki eléggé. szóval a garázsban találtnak se papírja, se semmi, forgalomból kivonva. kvázi a korábban említett, papír nélküli alaktrész halom szininimája. és hogy ezt lehet-e így életre kelteni, OT-n keresztül.

Rocko- 2011.05.29. 14:41:15

@504Laci: ó, én nem éveket szeretnék előre látni csak a megfelelő lottó öt számát. :)

mikor volt ez a rendszerváltás?
egyébként pont amit írsz, amiatt kérdem. tehát ha az újban lett kivonva, akkor még OT-val sem?
vagy maximum valami szürke rendszerrel? eladni (legfeljebb papíron) egy adott országba, ahol lehetséges talpraállítani, majd onnan visszahozni.
(tudom, fingreszelés életszerűtlen, ennyi komplikáció mellett érdemes egy papírosat venni, ezért mondom hogy elméleti szinten érdekel.)

nem kéne... 2011.05.29. 14:47:07

@Rocko-:

értettem én már elsőre is.
azért mondom, hogy olyan nincs, hogy egy gazdátlan garázsban egy gazdátlan autó.
van annak tulajdonosa, meg lehet találni és ki lehet deríteni, hol vannak a papírok.
csak ezért nem kell minősíteni az autót.

ha az új rendszer szerint lett kivonva, akkor a kivágott alvázszámot nem nagyon tudod pótolni valószínűleg. azon még az sem segít, hogy visszaviszed a gyárba, hátha ott belenövesztik megint a számot.

504Laci 2011.05.29. 14:50:23

@Rocko-: 2005. 01.01. óta csak úgy van végleges kivonás, ha az autót regisztrált bontóban adod le, ők adnak erről egy átvételi igazolást amivel ki tudod végleg vonatni a forgalomból az okmányirodán. Ezekből az autókból kivágják az alvázszámot. Tehát soha semmilyen országban nem tudod forgalomba helyezni még egyszer.

Rocko- 2011.05.29. 14:58:43

@504Laci: ahham, köszönöm a választ.

Dennis01 2011.05.29. 15:31:11

Lenne egy kerdesem: OT vizsganal meg van szabva, hogy a jarmu mikor lehet kozuton?Ugy ertem, peldaul teli honapokban a jarmu reszt vehet a forgalomban??

Hurri Kán 2011.05.29. 15:35:26

@Dennis01:
Ha nem sajnálod szétrohasztani, akkor igen, OT rendszám egész évben használható.

Németeknél létezik ún. szezonális rendszám, 6 hónapig érvényes egy évben, ha pl. nyáron használsz egy cabriót, télen meg egy terepjárót.

Hurri Kán 2011.05.29. 15:46:10

Nah, mecsoda cirkusz van megint a futamon...

Dennis01 2011.05.29. 15:52:03

@gyvy: Ha lenne egy 60-as evekbeli Cooper S-em, nem jarnek vele hoban-sos latyakban, de azert azt tulzasnak tartom, hogy ha felho van az egen, a garazsajto zarva marad. Egy kis esotol nem lesz baja meg az oreg kocsinak se, csak a tura befejeztevel nem kell lustanak lenni letorolgetni mindent egy szaraz ronggyal..

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.05.29. 16:46:53

Nálunk nem kell műszakiztatni az 1980. január 1. előtt gyártott autókat, nemhogy 4-5 évente, de úgy sosem onnantól.

Alapból a 30 éves kor elértével kérhető a ZV rendszám (OT).

Bár most ugye kavarodás van, mert pl. egy egyes Golf ha '79 decemberében készült, akkor nem kell többet műszakiznia, ha meg 1980 februárban, akkor meg évente, holott utóbbi esetben is túl van a 30 éven és csavarra megegyezik a két kocsi.

Szerintem frissíteni fogják ezt a dolgot, mert ez így nem igazságos.

A rendszámoknál viszont akkora kavarodás van még mindig, hogy ihaj.

Szóval egy éppen OT korú autón legalább három féle rendszám lehet:

-"ZV 1234", ami az itteni "OT 12-34"-nek felel meg, fekete alapon ezüst karakterek.
-"78 D 91011", ami a mostani rendszer szerinti számozás (tehát magyar megfelelője, pl.: AAB - 123), fehér alapon fekete betűkkel.
-"123 BZV" ,ami az eredeti, 1987 előtti ír rendszám (de 1970 utáni), elöl fehér alapon fekete, hátul piros alapon fekete.

Bár nem tudom, hogy a piros rendszámot mégis hogyan sikerül a kocsin tartani, mivel 1991-től az EU-s rendszám jár a kocsikra és ugye 2000 óta van műszaki vizsga, amin csak EU-s rendszámmal lehet megfelelni. Namármost ha piros rendszám van rajta, az elvileg azt jelenti, hogy a kocsi nem járt műszaki vizsgán ugye 11 éve, viszont 1991 óta elvileg közúton sem. Vagy már nem értem...

És most csak azokat soroltam fel, amik mostanság lépnek a korba, mert lenne még úgy hárommillió variáció, na az az igazi zűrzavar...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.05.29. 16:56:24

@Süni25: Neked gömb a fejed? :DDD

Egyébként ez tényleg mekkora baromság. Most akkor ki az oldtimer, én, vagy a kocsi?

Demotiváló képet kéne készíteni..

LOGIKA

ami hiányzik az egész országból.

w a s d 2011.05.29. 17:03:39

@504Laci: Átlag autó hosszabb időre kivonására így maradt valami lehetőség?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.05.29. 17:14:39

Tényleg, ha van egy itteni ZV (tehát itteni "OT-s", de nem FIVA minősítésű) rendszámos kocsim és haza akarom vinni, akkor simán elviszem egy OT vagy FIVA vizsgára otthon és ennyi a honosítása?

Ha pedig van itteni FIVA minősítése, akkor is kell vizsgáznia, vagy elfogadják a külföldi minősítést?

Vagy mindenképpen kell honosítani? Ha pedig honosítom, akkor semmiképpen nem tarthatom meg pl. az eredeti rendszámát? (mert az elég korhű lenne szerintem, főleg valami tényleg igen régi kocsinál...)

korzo 2011.05.29. 17:20:44

Tehát akkor most már összeépíthetek egy Heuschmid HS2-t és simán megkaphatja a FIVA minősítést?
Ilyen jó hírt rég hallottam :-D

És, hogy mi is az, ha érdekel valakit: c900se.informe.com/viewtopic.php?t=306&highlight=heuschmid

Egy pont olyanom van készülőfélben, mint a linken a második képen a fehér. Itt egy szebb kép róla:
img.index.hu/imgfrm/2/2/6/9/IMG_0009022269.jpg

Dennis01 2011.05.29. 17:30:49

@KuKori: Itt minden 1973 elotti auto veterannak minosul, ezaltal mentesul az utado fizetesetol. Altalaban fekete hatteren ezust karakterekkel van jelolve a rendszam rajtuk. Remelem, valtoztatni fognak ezen a rendszeren, mert igy sose lesz veteran a kocsim.. :(

504Laci 2011.05.29. 17:35:24

@F/: Kezdünk elkanyarodni a veteránoktól. Igen létezik rá az átmeneti kivonás intézménye, pl. ha tartós külföldi munkaviszonnyal rendelkezel.
Vagy 20 éves kor felett kérheted a muzeális előminősítést, azzal korlátlan időre kivonják. Viszont újra forgalomba helyezni csak OT-ként lehet betöltött 30 éves kor után.
Jössz egy sörrel :)

tempi 2011.05.29. 18:02:05

Ezekből prairie -ből se sok van már,igazi családi veterán lesz ebből is csak kell még pár év.A cikk nagyszerű már ideje foglalkozni ilyen témával is.

Az_igazi_Trebitsch 2011.05.29. 18:57:56

Bár nem veterános téma, de talán valaki jártas ebben is: hot rod ill. custom - tehát átépített - (általában amerikai) autót lehetséges valahogy vizsgáztatni? Erről létezik valami szakirodalom?

Hurri Kán 2011.05.29. 19:03:18

@Az_igazi_Trebitsch:
Valószínűleg lehet, sztem kérdezz meg egy-két ezzel foglalkozó céget, ők biztos tudják.

keepitretro 2011.05.29. 19:34:32

@504Laci: lehet rá ésszerű magyarázat. Pl ha az újra OT olyan felújítási költséggel járna amit nem akar a tulaj vállani de azt autó egyébként simán műszakiztatható és "hobbyzható".

Puki egyébként Ausztráliába ment!

nem kéne... 2011.05.29. 19:46:30

@keepitretro:

pl ez olyan, mintha a nagykarmannak otja lett volna?

aztán meg nem nézték el egy kicsit a rajzot?
ausztria-ausztrália, végül is nem olyan nagy különbség.
:)))

w a s d 2011.05.29. 20:35:53

Mi árt jobban egy autónak (főleg a kaszninak- amit már megkezdett a rozsda)? Ha évekig áll fedetlenül a kertben, vagy ha időnként pl. alacsony árfekvésű karosszériajavítást végeztetve használja az ember?

@504Laci: Köszönöm, a "muzeális előminősítés" jó kifejezésnek bizonyult a további részletek/egyéb lehetőségek kereséséhez.

keepitretro 2011.05.29. 21:02:37

@nem kéne...: volt neki.

Kicsit én is hitetlenkedtem, de állítólag a vevő nem tud puch nélkül létezni :-)

Gomulka Béla 2011.05.29. 21:06:32

Olyan mindegy, hogy az a Mercedes gyári-e vagy nem, mert nagyon eltalált. A maga módján korhu, akár lehetne egyedi építésu karosszéria is.
Néhanap ránézek az rrab.com-ra, azon egymást érik a nagynevu karosszériaépítok gyártotta Benytley-k és Rolls Royce-ok. Nagyok sok kozuluk jóval kevésbé eltalált, mint a képen a Mercedes.

Csikós Zsolt 2011.05.29. 21:47:46

@Gomulka Béla:

Láttad volna a belét. Azaz láthattad is, a tavalyi Ornbau galériában.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.05.29. 22:24:18

@tempi: Ismerek egy faszit, sok-sok évig taxizott pont ugyanilyennel, még a színe is stimmel. Ha ez az az autó.. gondold tovább, nem egy gyakori típus.

DATSUN 2011.05.29. 22:25:46

Engem az az egy bosszant,hogy pár hónapja lett pont itt bemutatva valami amcsi dög (talán homok színű,talán karrottáé) nemérdekes,de nincs benne a gyári légkondi,mert valami japppppán vót benne,meg a hűtő sem a sajátja stb...meg a másiknak a fara emelve,meg szélesítve,elölültetve.....stb stb és ezek mind oldtimervizsgás kocsik! Pécsen is egy kereskedés árul egy csomó OT.-s szart amit a gitt,az üvegszál,meg a frissfestés a garázselött....tart össze! Én meg nem viszem el a Datsunt Ot.-re mert kiült az ülése,át lett fújva meg csámcsog a rozsda itt ott...ezek alapján az enyém is átmegy egy félnapi sörözéssel egybekötött csinosítás után! ADJATOK CÍMET! HOL? Hol megy át ez a sok szar OT-vizsgán? A sok átalakított átfújt,gittelt ültetett emelt lelakott szar! Semmi más az egész,csak csalás! Nem akarok 1.5millió regadót fizetni akkor nyilván megér félmilliót az OT!

Gomulka Béla 2011.05.29. 22:37:43

@Csikós Zsolt: Nem láttam. Ami azt (is) jelenti, hogy ezúttal nekem jobb. Hehe!

nem kéne... 2011.05.29. 23:25:59

@keepitretro:

na akkor ez pont az a példa, ha jól értem.

pukiból létezett rhd?

Csikós Zsolt 2011.05.30. 00:12:30

@DATSUN:

Winkleré.

De ezért az nem egy rozsdás, kittelt rom, hanem egy nagyon szépen megmaradt kaszni, szépen túlélt belső tér, kellemesen patinásodott mechanika, amiben lett néhány upgrade.

Tény, hogy nem eredeti. De romnak csak az nevezné, aki vak.

Persze jó kérdés, hogy egy szép, de sok (azért nem jelentős mennyiségű) alkatrészében átalakított, ügyes, öreg gép kaphat-e veteránvizsgát. Én erre azt mondom, hogy az autó jellegében olyan, mint 1967-ben, nincs rajta korhűtlen részlet az átlagos szemlélőnek (fehér perem, krómperem, sportkipufogó, sportülés), a mechanika is nagyrészt korhű, és az autó szép. Érzem benne az OT-t.

Az üvegszálban, kittben, csámcsogó rozsdában annyira talán nem, mert az OT azért mégiscsak egy olyan kedvezménycsomag, amit azért kap az ember, mert a köznek az utcára elhozza a múzeumot...

Persze ez csak vélemény, hörögve azért nem védem az álláspontomat :-)

Csikós Zsolt 2011.05.30. 00:16:42

@nem kéne...:
Á, dehogy. Németországba, Finnországba, Hollandiába, asszem Görögországba exportálták. A Fiat az első években kikötötte, hogy csak belföldi modell lehet, aztán amikor látták a darabszámokat, kicsit lazítottak. De mintha Franciaországban is lenne...

DrSzoke 2011.05.30. 01:12:57

@Csikós Zsolt: Nem csak az amerikai.Lattam itt is /Uj Zeland/ gyonyoru 64-es Mustangot aminek a c oszlop es hatso servedo talalkozasanal volt egy repedes a fenyezesen.Levakaras utan derult ki hogy nem eliras,kozel 4 cm vakolat volt rajta.
Persze balkormanyos volt,ugyhogy akar johetett USA-bol is.Mindenesetre a gazda tajtekzott,csillio dollart fizetett erte.

Petyat 2011.05.30. 03:03:08

A regadót mikor törlik el? A legnagyobb szemétség és ráadásul alkotmányellenes.

tempi 2011.05.30. 06:21:19

@Brigi \"B. A.\" főnöke: Ez sose volt Taxi egy gazdás autó lassan 18 éve, éppen azért ennyi az ára mert nincs széthajtva és eredeti 250.000 km reális,és eredeti minden alkatrésze kb 3-5 év múlva szerintem többet fog érni 1 milla felett. Amúgy köszi

rhinoeli 2011.05.30. 07:55:34

Csik!

Motorkerékpároknál van valami extra a fentieken kívül, amire figyelni kell?

Nagyapám 195x-es Danuviáján erősen gondolkodom. Bár megkérdezhetném az ocsmányirodában is, de azért hátha: szürke forgalmis, nagyapám nevén van, aki tavaly elhunyt. Végrendelet nincs. Nagyanyám él, ő azt mondja, vigyem. Hogy működik a papírmunka?

nem kéne... 2011.05.30. 07:56:02

@tempi:

háde ha milla felett fog érni, el ne add most.
várd meg, kurva sokat fogsz keresni rajta.

hirtelendi 2011.05.30. 09:28:09

Zsolti,

A veterán vizsgának nem része a műszaki vizsga. Én már voltam egy pár minősítésen, még azt se nézik, ég-e a lámpa, vagy hogy jár-e a motor. A minősítés után kell műszaki vizsgára vinni az NKH-hoz, ahol az autó a gyártáskori feltételek szerint vizsgázik, azaz nincs pl. kibocsátásmérés, amitől olcsóbb is a műszaki vizsga. A minősítésen magán csak az esztétikai állapotot, és a korhűséget valamint típusazonosságot vizsgálják.

Papírjait vesztett járművet, csak az összeépítés trükkel lehet újra forgalomba helyezni.

És akármi áll a közleményben, amit nem tavaly áprilisban, hanem még 2009-ben adtak ki, a vizsgán a patinás járműveket általában elkenik, kifejezetten a felújított, restaurált, gyári állapothoz közeli autókat engedik át. Persze, mint mindenhol, itt is van kivétel, nem is ebben az országban élnénk, ha valami szabály mindenkire ugyanúgy vonatkozna.

Boleslav_ 2011.05.30. 09:37:21

Az a rendszer él még OT vizsgán, hogy nem lehet alvázvédő a kocsi alatti alkatrészeken (fékcső, futóműalkatrészek stb.)? Mert ha igen, a "megőrzött" autók 90 %-a szerintem nem OT képes. Nagybátyám 79'-ben átvette az új kocsit a Merkur-telepen és első útja az alváz- és üregvédőshöz vezetett Kőbányára, a Mázsa térhez, ahol alaposan lekezelték az autó alját Dinitrollal. Utána évente ugyanoda vitte átnézetni az alvázvédelmet (még ott a Dinitrol-os matrica a hátsó szélvédő alján). A gépezet - ennek a kezelésnek hála - ma is él és működik, de mivel nem vették ki a futóművet a kocsi alól csupa alvázvédő minden az alján. Szerintem a megmaradt, korabeli szoci autók jórészt ennek a Dinitrolos fürdőnek köszönhetik, hogy nem váltek vasoxiddá.
Az, hogy annak idején, '79 őszén telibefújták Dinitrollal az autó alját kizáró ok, ha amúgy kókányolás- ás rozsdamentes, gyári fényezésű a kocsi?

hirtelendi 2011.05.30. 09:59:12

@Boleslav_: Tavaly még az volt. Az alvázvédelmet ki kell javítani, és a felfüggesztés elemeit is le kell festeni, ha le van pattogva a festék, szóval érdemes lekapni az első hátsó felfüggesztést, akkor már egyszerű az alvázvédelem esztétikai állapotán is javítani.

hirtelendi 2011.05.30. 10:00:22

@rhinoeli: Póthagyatéki eljárás, az örökösök az eljárásban mind a te javadra mondanak le a részükről, ezután kerülhet a nevedre.

TóthZé 2011.05.30. 12:08:12

Csík, nem kötözködés, tényleg érdekel. Mi van akkor, ha adott egy '60-as,'70-es évekbeli autó, Alfa Giulia, 02-es BMW, stb. amit megépít valaki versenyautószerű tárgynak, hobbiautónak, mint én a Corollát. Van MNASZ gépkönyve, fődarabok, azonosító számok minden maradt, de modern felni, gátlószett, gumi, fék, homológ ülés, öv, kormány, tűzoltórendszer kerül bele.

Ennek mi a megítélése? A rali ob-s historicos autók ilyenek, ugye? Azokon lehet OT-s rendszám? Van különbség ennek megítélésében, ha az autó korhűen épült versenykocsivá vagy mostanság történt az átalakítás?

Ráér ám és köszi a választ.

Alf (törölt) 2011.05.30. 12:14:34

@DATSUN: Szia, min 75% kell legyen az eredetiség. Tehát nem 100.

911 Turbo 2011.05.30. 12:17:55

@Csikós Zsolt:
A teteje tiszta rozsda volt a műbőr alatt . Szar volt a festése , kéderek stb.. 1967 pedig nem az a világ volt hála istennek amikor alu hűtőt raktak kocsiba . Az még a réz + bronz stb. korszaka volt , egy klímás kocsit kiherélni és ezt még közkincsé is tenni az kb. olyan mint hogy az "NSX-nek nagyobb a presztízse a Ferrarinál" .
Nem kéne magyarázni a bizonyítványt , hallgatni kéne ennek a kocsinak a dolgairól szerintem .
Neked különösen mert Téged sokkal igényesebbnek gondolunk mint a Mercury gazdáját !

Balt 2011.05.30. 13:59:19

@F/: Maradt: az "átmeneti" (vigyázat, nem azonos az ideiglenessel!) kivonás. Ez 10 évre szól, pl. épp "muzeális előminősítés" címén (á.: 10e Ft, legalábbis 2 éve annyi volt), utána végleges kivonássá minősül, ha nem helyezik forgalomba újra.

Én is ebbe a zsákutcába lavíroztam magam a b10-es bónuszt átírandó, de ez eddig nem sikerült... (V.kinek v.mi ötlet esetleg?)

Balt 2011.05.30. 14:03:57

@504Laci: "Viszont újra forgalomba helyezni csak OT-ként lehet betöltött 30 éves kor után."

Ez biztos? Én épp meggondolóban vagyok - hogy ontopik is legyek :) - ezen cikk hatására ezt az OT-s huncutságot és visszahelyezném "rendesen" a forgalomba. Ilyenkor mi van? (Elméleti síkon. Még nincs 30 az autó.)

Balt 2011.05.30. 14:14:33

@Boleslav_: Jaja, TKD Dinitrol skandináv technológia rulez! :) (Viccen kívül.)

korzo 2011.05.30. 15:14:28

@Balt: Még nem tudom, hogy a végén jó megoldás lesz-é, de nekem a saab900-ast kitiltották a forgalomból pár éve gkfb nem fizetés miatt (miután ideiglenessel betelt a forgalmi). Így most hiánytalanul várja az újból feltámadást. Az, hogy az újbóli forgalomba helyezés mennyibe lesz még nem tudom (nem is igazán érdekel, mert addig 10-szer megváltoztatják a törvényt :o), de az biztos, hogy simán vissza kell tudnom rá tenni akár a normál rendszámot is.

hirtelendi 2011.05.30. 15:35:01

@Alf: Ezt felejtsd el, nem használják a minősítő lapokat. Csak akkor töltik, ki, és úgy, hogyha egy autóról eldöntötték hogy megbukik. A papíron nagyon szép rendszer a valóságban nem működtethető. A 75%-nál sokkal jobbnak kell lenned.

ommm 2011.05.30. 19:47:09

@911 Turbo: Csak jelzem, hogy azt sem ő OT-zta le, hanem az, akitől vette. Nem kell hozzá sok guglizás, hogy megtaláld az összefüggést az említett szervezet és a kereskedés között...

911 Turbo 2011.05.30. 21:04:28

@ommm:
OT-s vizsgára minden tulajdonos váltáskor el kell vinni a kocsit az új tulajdonosnak , mert az Ő nevére készülnek el az OT-s papírok illetve ez helyettesíti az eredetiség vizsgálatot ?!
Hol jön itt a képbe a kereskedés ?

mazda929 2011.05.30. 21:07:42

Sziasztok! Nekem is van egy Kocsim csak jo lenne rá egy OT vizsga csak nem tudom átmenne-e!

Látom itt ugyis elég sok a Veterános!!

Ha esetleg valamelyikötöknek lenne Mazda 929L személyautoja bontásra megvenném!!

Kocsimrol képek: www.mazda929.eoldal.hu

HA valaki tud segiteni

E-mail és Msn Cimem: bokroslacika@hotmail.com

Köszi

Hurri Kán 2011.05.30. 21:11:17

@hirtelendi:
Ha jól értelmezem, a veteránminősítést kiadó, magyar FIVA-bizottság nem állt a helyzet magaslatán?

ommm 2011.05.30. 21:49:12

@hirtelendi: Nyugalom, nyugalom, Először is próbálj meg NEM lelőni poénokat előre és főleg: ne ítélkezz olyanról, amiről nem tudsz.
Nem tisztem védeni senkit, de barátom, elhiheted, Winkli nem éppen fillérbaszó. Maradjunk annyiban, hogy OT-val vette a verdát és elhiheted, hogy a későbbiekben lesz még róla szó.
Várd csak ki szépen a pénteket, mondjuk, majd a történet következő részeit.

ommm 2011.05.30. 21:50:38

@911 Turbo: Na, fején találtad a szöget, Pontosan. Türelem, türelem, megrázzuk a málnabokrot, röppennek a szúnyogok...

hirtelendi 2011.05.31. 09:26:45

@ommm: Jójó, de akkor miért tűnt el a hozzászólásom? :)

hirtelendi 2011.05.31. 09:28:22

@gyvy: És ami a legjobb, ez ugyanaz a bizottság, aki a magyar minősítést is csinálja.

ommm 2011.05.31. 10:13:12

@hirtelendi: Pont azért. Nyugi, türelem. Tudunk mindenről.

hirtelendi 2011.05.31. 12:44:53

@ommm: Láttad a szmájlit? :)

De ha mindenről tudtok, akkor páran nagy bajban lesznek... :)

Rocko- 2011.06.01. 11:27:49

propó.
csak OT rendszámmal OT egy oldtimer?
nem kaphatja meg a jogokat (természetesen csak ha kiérdemli) úgy, hogy közben mondjuk megmarad a BP-1234 rendszáma?

Gomulka Béla 2011.06.04. 12:22:09

Csikós Úr, már megint igaza van. (Bár ezt már tudtam, de) végre úgy alakult, hogy eljutottam a Fiat 127 lápon korhadó maradványaihoz. Bizony, merev hátsó tengely az, laprugóval keresztben. L-keresztmetszetu, jókora darab vas még romjaiban is.
Piszkálgat az otlet, neki kéne állni autó-régészettel foglalkozni. Érdekes roncsokat találni errefelé. Megkotorászná az ember, és próbálná kinyomozni, hogy mi is volt, amikor még volt. Aztán csinálna róla egy blogot.

Canis Lupus (accordhecsi.blog.hu) 2011.06.16. 11:00:13

jó lenne tudnom mennyi a pontlevonás egy vonóhorogért ill. univerzális hangtompító miatt? Ha beleférek a 25be, nem töröm magam.

wartburger dönci 2014.07.13. 18:59:07

@Csikós Zsolt:
Felkapta érdeklődésemet a cikk!

Elméletben, ha én például egy -két kisebb karosszériahibát kittel javítottam illetve utána persze az utókezelés (festés, stb.) megtörtént, akkor mi a helyzet? Elméletben a értékmegörzés megtörtént, eredeti állapotát elnyerte a jármű, viszont anyaghasználat szempontjából nem volt helyes az eljárás. Ilyenkor mi a helyzet? Elméleti szinten érdekel a dolog.

Tökösmákos 2014.08.17. 04:26:37

@wartburger dönci: Ha észreveszik pontlevonás, ha nem veszik észre és nem mondod akkor semmi. Vagy szerezz ismerőst akkor a roncs is átmegy lásd Winkler romját :P