Közveszélyes az öko-kamion

  2011. május 22. - Gulyás G

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám feltorlódó, kilencvenes tempóra limitált, és annak megfelelő útvonaltervvel útjára bocsátott sofőr baromi frusztrált lesz, ha nem éri el időben a kijelölt célt.

Mai publikációnk blogposztja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr982921548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Macropus Rufus 2011.05.22. 12:36:01

@Pepejoe:
marha 1x: mozgási energia. A kamionos haveroddal emnjetek ki valahova, gyorsítsa a vasat fel 40-re majd satuzzon.
Aztán ue. játszad el a személy vasaddal.
A különbséget látni fogod. 80- nem dupla lesz a féktáv, mivel exponenciálisan nő a dolog, kb. a 4x lesz... Tehát
130-al mész te is és a kamion is. Te vagy elől. Jó eséllyel az életbe nem fogják megmondani, hogy a 4 autó amit a kamion összenyomott túlképpen 5.
Én a kamionokat külön sávba nyomatnám, elzárva őket a normál súlyú járművektől.

A gondot még fokozza amikor a baromja rádál, mert menni akar és a tökrüdben csak a hűtőmszakját látod. Az ott kb. a halálos ítéleted is ha neked fékezned kell... Szóval én a nagytömegű járműveket vezető embereket évente vinném páv1-re és az első hibánál szia, mehetsz kapálni.
Gondolj bele: 40tonna 130-al 2m-re mögötted tol... Mert neki a nyomtatéke messze a tiedd felett van, tehát még lehet az érdi emelkedő köpepéig a seggesben lenne.

Mondjuk támogatom a 130-at, ha a kamion soförök fülkéjét letennék egy személyautó magasságába. Valószínűleg nem is erősködnének annyira...

Goompah 2011.05.22. 12:37:23

@Dzso_bácsi:

"ha értenéd a kérdést, akkor nem tennéd fel:)"

Ha megértetted volna a kérdésemet, akkor most nem próbálnál engem ekézni. :)

"amivel 3-5 %-os tempó elönyhöz is juthatnak... amíg el nem kopik a húzó gumi:)"

Ezt nem te írtad? Avagy azonos fordulatszámnál nem a sugár/kerület 3-5%-os eltéréséből adódik a szerinted 3-5%-os előny?

"Én sehol sem írtam, hogy a gumi kerületéböl el kell tünnie 3-5 %-nak ahhoz, hogy abban a mértékben lehessen trükközni a kamion megengedett végsebességével..."

Akkor miből adódik a 3-5%?? Mert az előbb pontosan azt írtad, ahogy az elején idéztelek.

"Még miellöt kételkednél abban, hogy a húzó gumik kophatnak 1 cm-t"

A faszom kételkedik benne. Én ezt kérdeztem:

"A profil tényleg kiteszi az abroncs sugarának 3-5%-át?"

Ez egy rácsodálkozó kérdés. És még mindig ezt kérdezem. Mégpedig azért, mert nem értek a kamionok gumiabroncsaihoz, nem ismerem a méreteiket. Elég nagy fasz vagy, barátom, ha ebből arra következtetsz, hogy bármiben kételkedek, és ezután engem ekézel.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 12:37:31

@Pepejoe: Csak a CBR-ed nem magas. A kamion, meg a busz, meg az. Könnyen borul.

Pepejoe 2011.05.22. 12:44:20

Meg persze nem úgy értettem, hogy akkor mindig a megengedettel kell menni, csak legyen rá lehetőség. Már az M5-ösön kifelé is gáz volt a végtelen pusztában 80-90 körül menni és akkor itt még nincsenek is nagy távolságok, kicsi az ország. De ott is belefért volna megrakva akár a 110-120, mindenki nyugodtabb lenne.

2011.05.22. 12:46:18

Angliaban vagyok kamionsofor, na itt az a helyzet nagyreszt 3 savosak a palyak, europat nem jarom de gondolom hasonlo a helyzet, el kell fogadni nem magyarorszagban gondolkoznak(2savos autopalya). En a vezetesei moralban latom a nagy kulonbseget, pl kirakom az indexet autopalyan (mindegy 2-3-4 savos) max a 2-ik 3-ik auto fenykurtol hogy beenged maga ele! Tovabba itt a max sebesseg az autoknak 70mile vagyis 110km per ora, pedig 3-4savos utak vannak, otthon ket sav 130, mar ez onmagaban veszelyesebb! plane mert otthon ugy vezet mindneki az autopalyan mintha kotelezo lenne 130 folott menni, mindegy milyen szakadt szarral kozlekedik. szoval nem biztos hogy a 85-el halado kamion a veszelyes....

Macropus Rufus 2011.05.22. 12:49:23

@Kliuin: hát ha te mondod biztos úgy van... De talábn ha bizonyítanád azt amit én állítok... De tudod mit: fussunk össze és elhozlak a munkahelyemre. Mit szólsz hozzá?

"A gyártó meg eleve 89-re állítja a sebességkorlátot, ott van a címke a sofőr oldali ajtó oszlopára szépen felragasztva. "
lófaszt érdekel, ha a KRESZ 80-at ír elő.

"Ha nálam egy sofőrt megbüntetnek, én ugyan nem adom a zsebébe a pénzt, nem is értem melyik cég hajlandó ilyenre."
az 5 fős Józsitrans BT-nél nem is szokás... Nincs anyni tőkéje ;)

"A tachográfok megbuherálása meg új őrület, már 2006-ban is voltak kapcsolók, amikkel megoldhatta a sofőr, hogy a rakodás ideje alatt ne veszítsen a vezetési idejéből."
ki beszélt kapcsolóról?

"A fékútról pedig megnéznék egy fékezési tesztet: 1,5tonnás autó 130-ról 0-ra 4 keréken vs 40tonnás kamion 80-ról 0-ra 12 keréken...."
mi tartott vissza, hogy legalább egy linket idevarázsolj?

"Apropó, a buszosoknak miért lehet 110-el száguldani? Jaaaaa, mert hogy embereket visznek és értük nem kár.... hogy erre nem is gondoltam..."
aprpó, a cikk NEM buszról szólt.

De csak neked:
130-al
1tonnás szgk
száraz út

rekació idő alatt megtett út: 54.16m
fékút: 83.07m
teljes fékút: 137,24m
(Nedves úton ez már 187,08m)

]{udarauszkasz 2011.05.22. 12:51:49

130nal mar tenyleg nem biztonsagos a kamion. De egy 90re leszabalyzott kamiont, ha 100-110el hagysz hosszabb ideig gurulni az enyhebb lejton, gyorsabban odaersz, kevesebb fogyasztas mellett.

]{udarauszkasz 2011.05.22. 12:55:50

@Macropus Rufus: Ez hasonlo, mint amikor a muki 65-70el ment a palyan, aztan mikor egy kamionossal balheba keveredett, kihivtak a rendort.
Erre kiderult, hogy direkt 65-70el vezette a kamionsort, mert hogy o "zsigerbol ruhelli a kamionosokat"
100E ftjaba kerult a mutatvanya.

2011.05.22. 12:58:02

@Dzso_bácsi: az említett kamiont addig követték amíg lekérdezték a tollcollect adatokat a központból és ott nem stimmelt valami. azért állították meg. aztán már tudták melyik korongot kell nézni.

azt meg el ne hidd, hogy az évenkénti tachográf illesztéshez átgumiznak egy kamiont. az elv stimmel, de ezt senki nem csinálja meg.

olaszon cseheken kívül mindenhol 50-70-90-el megyek és sehol nem basztatnak érte. ha meg 89-el megy előttem valaki, akkor rányúlok a kulcsra (magnum trükk) és 100-al (vagy ha akarom egyszerre 3-4 mellett 120-al) elviharzok.

Dzso_bácsi 2011.05.22. 12:58:03

@Goompah: mindegy, rád bízom, csodálkozzál tovább. De legalább kiderült, hogy én is a baráti körödbe tartozom, gondolom mert sok a közös vonásunk.
A többire pedig csak azért nem válaszolok mert minek:)

Goompah 2011.05.22. 13:00:13

@Dzso_bácsi:

"A többire pedig csak azért nem válaszolok mert minek:)"

Igazad van, úgysem tudnád kimagyarázni, hogy nem is írtad, amit világosan leírtál. :D

Macropus Rufus 2011.05.22. 13:05:17

@]{udarauszkasz: ez érdekes, ui. ha nincs minimum sebesség meghatározva akkor milyen alapon büntették az ipsét?

Én speciel a saját példámat hoztam elő: M0, 3 héttel ezelött 80-nál kb.4-5m.re volt mögöttem a baromja.

Dzso_bácsi 2011.05.22. 13:07:19

@deneron:
nálunk a telepen van saját gumiszerviz is. A soförök vannak annyira "mániásak", hogy azért a 3-4 km/ó-nyi difiért átrakják a kopott húzó kerekeket, és elmennek hitelesíttetni...
man tga-val nem tudnak trükközni, mindenféle magnumok simán lenyomják öket mint a gombot.

egyébként a németek az öreg aktuális korongját vették el, és az utolsó 25 km-nyi szakaszra hivatkoztak (bundesz + autobahn)... "szerencséjére" sehol sem lépte túl a 89-et, de így is lehúzták szépen.

Hurri Kán 2011.05.22. 13:08:38

@Macropus Rufus:
Autópályán van minimum sebesség meghatározva, igaz, csak áttételesen, de van.
Olaszoknál pl. büntetik az indokolatlan lassú haladást, lévén ugyanolyan balesetveszélyes, mint a gyorshajtás.
Az is benne van a Kresz-ben, ha rámész egy útra, fel kell venni a forgalom ritmusát.

Goompah 2011.05.22. 13:10:54

@Macropus Rufus:

"ez érdekes, ui. ha nincs minimum sebesség meghatározva akkor milyen alapon büntették az ipsét?"

A forgalom akadályozásáért.

Rocko- 2011.05.22. 13:13:51

hmm, szerda van? :) azt hittem vasárnap.
jó az elgondolás, igazából a terhet réges rég tehervagonokon kéne szállítani, vagy meg kéne alakítani a kamionok Skynetjét. ha előtte is 85-tel megy, akkor bezony a mögötte jövő is annyival menjen, ne előzgessen, számítógép tartsa be a kellő távolságot, aztán számítógép felügyelettel-hálózattal konvojozzanak így.

Macropus Rufus 2011.05.22. 13:14:29

aki meg nem hisz sennkinek, egy kis matek:

mozgási energia kiszámolása:

1/2m*v

ahhol m= jármű tömege kg-ban és a v meg a sebessége, v= jármű sebessége m/s-ban

én autóm esetén(130-nál):
1000/2*36.11 = 18055J

40tonna esetén (80-nál!):
40000/2*22.22 = 444400J

a számok magukért beszélnek, a két autó egymáshoz képest 50km/h sebesség különbséggel mennek a mozgási energiája a kamionnak még is 24,6x nagyobb mint a kocsimnak...

A kaminok fékei nem olyan frankók, hogy ilyen erőt annyi idő alatt lassítsanak le mint egy személyautót 50km-rel nagyobb sebességről a saját fékei.

Macropus Rufus 2011.05.22. 13:16:29

@Goompah: ezt nem értem.
Tehát ha én egy olyn úton megyek ahhol nincs minimum sebesség mehatározás csak maximum limit és én ott 10el megyek akor mire hivatkozva tartom fel a forgalmat?
Hát eléggé múlya volt az ipse, én nem hagytam volna annyiban...
Az érdekes az, hogy fordított szituról nem hallottam még. Tudod amikor a kamionos 85-el (esetleg 90-el) előzi a 80-al menőt, mind ezt autópályán a belső sávban ahhol simán feltart mindenkit :)

Rocko- 2011.05.22. 13:22:15

@gyvy: a marhái, meg tudták szervezni, bezzegmi nem tudjuk. minő véletlen.

GalloG 2011.05.22. 13:28:54

Nem értem, aki a kamionokat 100-110-130 sebességre engedné felmenni. Ilyen alapon mindenki annyival kellene menjen, amennyit Ő biztonságosnak érez (mondjuk ez itthon majdnem így is van a masszív büntetések ellenére is). Az pedig az átlag magyarnál nem 130 lenne, hanem 200. Függetlenül a járműtől. Az első helyzetig...

Sohasem gyorsan menni veszélyes. A nagy sebességnél végrehajtott manőverek és lassítások a veszélyesek. Meg az a fontos, hogy mennyi időd és utad van kezelni a helyzetet. Arra gondol a sok hozzáértő, hogy egy 40 tonnás szerelvény kerekei milyen hőfokot érnének el egy 130-as pályázás alkalmával? És azt hányszor bírná ki? Meg a fékek mennyiszer bírnák a 130-ról komolyabb lassítást (retarder ide vagy oda)? Stb. Mondom, nem felgyorsítani kunszt.

A buszokról meg annyit, hogy pont ugyan azok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint a teherautókra. Annyi engedmény van, hogy külön erre hivatott műszaki alkalmával engedélyezhetik az autópályás 100 km/h tempót a 80 km/h helyett. De pl. közúton marad ekkor is a 70 km/h, stb. Valamint egy telerakott 52 személyes busz bő fele súlyban van "mindössze" egy 40t kamionhoz mérten, leginkább ezért engedik 20 km/h-val gyorsabban pályán (kb. azonos futómű és fékrendszer mellett).

Én kerestem féktáv adatokat, és egy angol oldalon ezt találtam (összehasonlítható adatok):
Autó 60 mph-ról 130 ft (kb. 39 méter), 3.5 sec alatt
Teherautó 60 mph-ról 306 ft (kb. 93 méter), 5.5 sec alatt

Nincs megadva a járművek súlya, de az arányokat jól szemlélteti. Két és félszer akkora fékút, azonos (kb. 96 km/h) sebességről. Arányaiban a teherautó sokkal nagyobbat tud fékezni, mint a személyautó, de a 30-40x-es súlya miatt még így is jelentősen hosszabb féktávot ad ki.

Azt is írhatnám, hogy a teherautó 80 km/h-ról kb. annyi távon áll meg, mint a személyautó 130 km/h-ról.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 13:41:26

@Macropus Rufus: Csak azért, mert a magyar hatóságok nem szálltak erre rá...

balakaa 2011.05.22. 13:42:12

A "vonatra a teherrel" megállapításhoz annyit, hogy kicsiny országunk sajnos nem olyan,hogy mindenhová vezet iparvágány. A Ro-La szolgáltatáshoz pedig nem elég a mai magyar vasúti pálya minősége. Másféle kombinált árufuvarozásnál pedig megjelenne pluszköltségként az fel- le- átrakodás, amit te én meg a harmadik fizetne meg. Jah és a vasúti termináltól ugyanúgy jönnének a nyerges kocsik, hogy a célállomásra vigye az árut.

Hurri Kán 2011.05.22. 13:42:27

@Pepejoe:
Egy busz, szabályosan, NEM MEHET ugyanannyival, mint egy autó, fogd már fel, a Kresz szerint SEM.

Kliuin 2011.05.22. 13:46:29

@Macropus Rufus: Szívesen elmegyek egy multihoz, nincs ellenemre egy baráti beszélgetés a nézetkülönbségeinkről. Csak furának tartom, hogy egy olyan rendszer ellen írsz, amiben dolgozol, ennyi az egész. A cikk tényleg nem a buszokról szól.

Sajnos linket nem tudok varázsolni, mert nem néztem utána ;)

Az egyszerű lassulási képlet nem teljesen fedi a valóságot, bele kellene venni pl a gumik szélességét, a tényleges lassulás mértékét (200mm-es féktárcsa vs 380mm-es), a kerekek számát.
Nem azt írtam, hogy ugyan akkora távon áll meg egy kamion mint egy személyautó, inkább a hatékonyságot próbáltam volna nagyító alá venni, sorry, ha nem ez jött le. Amúgy milyen autó az ami csak 1 tonna? :) Tessék szépen 1,5t-val számolni, úgy tisztességes. Igaz akkor sem kerül sokkal közelebb a 2 érték, de ha már számolunk, számoljunk valósághű értékekkel.

Nem volt szó kapcsolóról, de 2006-ban ezt még kapcsolóval oldottuk meg, ma már van mágnes, meg egyéb trükk, gondolom ezzel tisztában vagy te is.

Az hogy egy nagy cég kifizeti a büntit a sofőr helyett anélkül hogy levonná a fizetéséből... ne haragudj, de egyik multi cégnél sem tudom elképzelni, főleg azok után h a túlfogyasztástól kezdve az összes szrsgot levonják a gépkocsivezetőtől.

Hurri Kán 2011.05.22. 13:48:11

@balakaa:
Nem is arról van szó, h mindenhol érdemes lenne, hogy mindenhol megérné, de pl. nálunk egy Hegyeshalom-Röszke, v. Hegyeshalom-Záhony viszonylatban pl. simán. És máris levettél egy csomó kamiont az utakról. Az MO-ról például, ami kb. 3 naponta dugul be egy nagyobb baleset miatt, amit általában kamion okoz, vagy legalább is a baleset résztvevője.

Bambano 2011.05.22. 13:50:58

@padisah: minden energiaátalakítás veszteséges. A vasúton nem azért használnak dízel-elektromos meghajtást, mert az annyival jobb, mint a mechanikus, hanem azért, mert 5000-8000 lóerőt nem tudnak mechanikusan átvinni és szabályozni. Ezt a kamionokba átpakolni marhaság, mert nehéz, rosszabb hatásfokú és felesleges.

A kamionokban elég nagy üzemanyagtartály van. Egy nagyobban akár 2x400 liter is elfér. Így simán átgurulnak az országok, sőt, fél Európán is tankolás nélkül. Ha mi, csak mi, megemeljük az adótartalmat, akkor majd külföldön tankolnak és tesznek a magyar gázolajra (mint most is). Viszont a hazai fuvarozókat, akik csak a kenyérgyárból a boltba viszi a kenyeret, azt tönkreteszi.

Bambano 2011.05.22. 14:00:12

@Macropus Rufus: azok a fékezési adatok nem valósak.

Egy rendes autó 100 km/h-ról 36 méteren megáll. Ehhez még hozzáadod a reakcióidő alatt megtett utat, kb. 30 méter, ez összesen nincs 70 méter. 130-ról sem lehet sokkal több.

@gyvy: a magyar kreszben nem áttételesen van meghatározva a minimum sebesség, hanem konkrétan. Az autópályára és az autópálya felhajtókra nem hajthat fel az a jármű, amelyik sík úton önerőből nem tud legalább 60 km/h-val menni.

butschq 2011.05.22. 14:00:23

@gyvy: viszont nem limitálták a buszokat le úgy mint a kamionokat a gyárakban. Volán buszok pl 100km/h-nál vannak leszabályozva, de ültem olyan Mercedesben, ami 110-ig hasított, igaz az nem volános volt. Meg egyszer egy sofőr majdnem leakasztotta a 120-as km órát egy C56-os Ikarusban (a Detroit Diesel motoros), és az volános volt:)

Bambano 2011.05.22. 14:03:10

@Macropus Rufus: aki vezetett már közúton, az tudja, hogy a kamionok jobb lassulásra képesek, mint az átlag személyautó.

butschq 2011.05.22. 14:03:17

@Bambano: és ezért nem mehetek Simsonnal, vagy bármi egyébb segédmotorral autópályán, mert hiába bírja a 60-70-et (némely a 80-at is), ha hivatalosan 40km/h
na nem mintha álmom lenne pályázni a sámsonnal:)

Hurri Kán 2011.05.22. 14:04:22

@Bambano:
Nem tudom a pontos szöveget, csak azt, h van, mingyár rajt, meg lusta agyok guglizni :D

@butschq:
én arról beszéltem, ami a szabályos...
Láttam már én is éjjeliőrt nappal meghalni :D

Hurri Kán 2011.05.22. 14:05:36

@Bambano:
Amíg esetleg meg nem csúszik... És kamiont kicsit összetörve még nem láttam...

acsa77 2011.05.22. 14:06:15

@Bambano: nehéz kiszámolni a pro-kontrát. De miért menne tönkre az itthoni vállalkozó rövid távú forgalma miatt? Kimegy a vevő külföldre vásárolni? Ugyanott van. Kenyeret pedig otthon csinálok, mert a kereskedelem és a technológia sajátosságai miatt így sokkal kevesebb energia (pénz), kevesebb idő (pénz) és sokkal értékesebbek az összetevők (pénz). De nem csak a kenyérrel vagyok így.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 14:06:43

@butschq: Én 256-osban láttam olyat, hogy 100-nál rakta a faszi a negyediket :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 14:08:29

@acsa77: "Kenyeret pedig otthon csinálok, mert a kereskedelem és a technológia sajátosságai miatt így sokkal kevesebb energia (pénz), kevesebb idő (pénz) és sokkal értékesebbek az összetevők (pénz). De nem csak a kenyérrel vagyok így. "

Te igen. De egy csomóan boltban veszik. Ahova ha nem is a kenyeret, de a lisztet-stb. el kell vinni. És ha nem viszik, neked sincs.

acsa77 2011.05.22. 14:12:23

Amúgy észrevettem, hogy a kamionosok mintha szándékosan kezdtek volna szívatásba. Megerősítene valaki?

Az M2-es gyorsforgalmin teljesen kifogástalan járművekből álló oszlopban a teherautók 70-nel mennek egyetlen sáv esetén (ez eddig OK). Amikor jön az előzősáv, akkor az összes teherautó felgyorsít 90 fölé, és alig valaki előzi meg őket. A teherautók sem előzik egymást. Aztán visszalassítanak 70-re. Most ez véletlen? Nem nagy időveszteség egy ilyen rövid úton, de nem tűnik véletlennek. Amikor már készültem erre, azonnal reagáltam, hogy hamarabb gyorsuljak, de persze így is csak keveset előztem, keveset jutottam előre, tehát értelmetlen volt.

butschq 2011.05.22. 14:16:22

@gyvy: oh hát a szabályosság megint más:)
@ColT: jóvan, ha én is megyek a simsonnal 60-nal, azt úgy jelzi, hogy 40 és 80 között mozog. Zsigulival is mentem már 180-at, úgy, hogy 140-től amplitúdónak nevezik azt a mozgást:)

Pepejoe 2011.05.22. 14:17:36

@gyvy: Jó, akkor máshogy mondom: TÖBBEL mehet mint egy kamion, holott sok embert szállít, így veszélyesebb üzem.
Érted már, amit mondok?
Hiába nem a buszokról szól a cikk, a lényeg a témában a sebesség.

Hurri Kán 2011.05.22. 14:19:22

@Pepejoe:
Ha többel is mehet (legálisan) az max. 10 km/h-val több, az még nem nagyságrendi különbség.
De mindjárt kiguglizom.

acsa77 2011.05.22. 14:19:53

@ColT: Azért a liszt és a kenyér között óriási különbség van energiában és munkában stb., már amit az árkülönbség sejtet. És végül is kifizetem a lisztet. Ráadásul olyat veszek, amit többnyire csak itthonról szállítanak, tehát garantáltan benne van a gázolaj adója. Egyébként az a titka, hogy sokkal kevesebb veszteséget jelent, ha én 5 percet foglalkozok a kenyérrel otthon, mint ha 1-2 naponta el kellene mennem érte, ráadásul teljesen fölösleges "értékteremtést" kellene még megfizetnem. Időről-időre nagyrészt kihalnak szakmák, vagy csak fölöslegessé válnak valamekkora csoportnak. Nekem a pék ilyen, a cipész nem. De nem akarok elkanyarodni nagyon :)

acsa77 2011.05.22. 14:29:01

@ColT: de egyetértek, hogy nem mindenkinél van így. De felőlem áttérhet mindenki.

A sebesség témájában érdekes tényező az akadályozásból eredő visszagyorsulások fölösleges energiaigénye. Erre pozitív példa, hogy Finnországban v. Svédországban azt tapasztaltam, hogy mindenki pont a megengedett sebességet használja. Még a befagyott tavakra kotort utakon is őrülten hajtanak. Ez szerintem energiatakarékos.

Autópályán is gyakran megkérdőjelezhető a 130, mert elhanyagolható az átlagos időveszteség országon belül 100-as sebességnél, ha közepes vagy erősebb a forgalom. Drámaian lecsökkenthető a biztonságos köv. táv. is. De akkor már diktatúrát kiáltanának az emberek, és az állam rengeteg adótól esne el.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 14:30:57

@butschq: Nem rezgett 8O
Figyu, 100 tuti volt... Eleget buszoztam akkoriban, ez 2x olyan gyorsnak érződött, mint egy átlagos Ikarus.

A kamionosnak mindegy, hogy 40t lisztet, vagy kenyeret szállít.
Mondjuk lisztet, gabonát gyakrabban visz vonat szerencsére.

Egyébként OK, de te most magadról beszélsz, nem általánosságban. És elég kevesen csinálják úgy, mint te (ami nem lenne hülyeség amúgy, még ha ki is hagyjuk azt, hogy nem mindenkinek van pénze kenyérsütő masinára, mert ha már magad dagasztod...)
Én egy Tesco + 1 Spór szomszédságában lakom, kb. annyi energia ott venni valamit, mintha megvakarom a hátam.
Nem beszélve a házunk mellett levő 2db. látványpékségről :D

butschq 2011.05.22. 14:35:46

@ColT: én csak Rába D10-essel szerelt 256-osban ültem, valamelyik vitte a 100-at, valamelyik a 80-at alig szóval hihető a dolog. Inkább állapot függő ez:)

Rocko- 2011.05.22. 14:48:23

@...::: Flúgos Kamionos :::...: ha szerinted 40-50 tonnával 110%-kal gyorsabban menni ugyanaz, mint 1-2 tonnával, akkor te tényleg flúgos vagy. vagy szimplán megbuktál fizikából és elmentél kaminosnak.

padisah 2011.05.22. 15:06:15

@Bambano: azt nem tettem hozzá de úgy értettem hogy egész Európában egységesen, mindenhol addig drágítani az üzemanyagot, amíg a közúti áruszállítást a lehető legrövidebb útra veszik, és mindent amit lehet másképp szállítani, vagy nem muszáj szállítani azt vonattal viszik, vagy sehogy

ezek különben önnmagukat erősítő dolgok, a tesconak van kamionparkolója, de nincs iparvágánya, hát akkor nem is lehet oda vasúton cuccot hordani, tehát nem is hordanak, ha előírják hogy ha akar hipermarketet üzemeltetni, akkor kell iparvágány, akkor a relatív költség a kettő között már messze nem olyan jó a kamion javára

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.05.22. 15:14:02

@Rocko-: 110 százalékkal? Számold át ezt még egyszer, és azt is gondold át, hogy ki bukott meg és miből :)

Rocko- 2011.05.22. 15:28:10

@...::: Flúgos Kamionos :::...: mondtam én mihez képest?
te vagadalkoztál az összehasonlítással.

szóval, szerinted ugyanaz?
akkor most leszel szíves odaállni egy kamion elé, de pont oda, ahol még 80-nál meg tud állni, de 85-tel már nem.

butschq 2011.05.22. 15:31:13

@padisah: és az ország nemtudom hány száz, a belvárosi mini tescokat is, áruházába külön külön iparvágány? biztosító berendezésekkel, árammal mindennel ellátva? kicsit költséges dolog lenne üzemeltetni

roadrunner 2011.05.22. 15:32:12

@acsa77: Hat persze, mind osszebeszeltek csak hogy teged szivassanak.
Valoszinuleg emelkedo elott megloditjak a gepet hogy felmenjen visszavaltas nelkul aztan pedig visszalnak a megengedet sebesseghatarra.

roadrunner 2011.05.22. 15:42:01

@Macropus Rufus:
Majhd megyunk 40-el ezentul mert felsz kitenni a labadat az ajton.
Balfek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 15:46:26

@padisah: De alapból nem úgy szokott működni a dolog, hogy építünk iparvágányt. Egy Pécs-Kertvárosi Tescohoz pl. hogyan?

Nem, a megoldás az, hogy addig visszük a cuccot, amíg vasúton a legközelebb kerül, és ott rakjuk át kamionra. Az ugyanis inkább erre való.
Ahol tényleg atomsürgős, ott lehet vinni hosszabb távon is kamionnal, de azért manapság a ló másik oldalán vagyunk, mert mindent úgy szállítanak.

Reap that ass (törölt) 2011.05.22. 15:48:15

Vasút és vízi teherszállítás szerintem a lehetséges megoldás.

Valóban non-sense, hogy több ezer kilométert megy 1-1 kamion amikor a vonaton vagy uszályon olcsóbban lemehetne, de környezet és életkímélőbb mint most.

Mindent elhiszek, hisz ember vagyok :-D, de a legtöbb dugót okozó közúti probléma a kamionok csattanása vagy lerobbanása...nah ilyenkor bebasznán az árokba őket és olyan bírságot kapna, h legközelebb nem indulna el szar műszaki állapotú kamionnal...

sok száz embert tartanak fel órákig, ebben az esetben kellene dugóadót fizettetni, de nem annak aki benne áll, hanem aki okozza...

mint pl az a kis fasz a szar aranyszínű honda 1,6 vti-vel a kis szőke picsájával lámpától lámpáig csőgáz kacsázás ide oda, nulláson fel kamion elé, a nyomorult satufékelt,takarásból belsősáv, ismét satu a sornak, ott jött le ahol én, pont előttem...3x majdnem sikerült balesetet okoznia, majd befordult vásárolni...hozzám hasonlóan többen értetlenül néztek olyan autókból ami a kis szarjának a többszöröse Le-ben...de ő megmutatta, h sportdobból van hangja ész nélkül...kedvem lett volna szájba verni a golfütővel, de úgy, h élete végéig kacsába szarjon...

felmerült, h mi van, ha a kamion félrerántja és a belső sávban érkező 2 gyerekkel megpakolt anyukát belenyomja az elválasztó beton babába...ilyen esetben ha a hülye gyerek családja, vajon mennyire lett volna felháborodva?mert, h fel lett volna az biztos...

Kliuin 2011.05.22. 15:55:10

Én csak LIDL-s szállításokhoz tudok hozzászólni, nem egyszer csináltunk olyan köröket, hogy Székesfehérvárról Pécs, utána vissza Szfehérvár onnan még visszafordultunk mondjuk Kaposvárra, majd vissza Szfehérvárra.... mindezt este 20h-tól reggel 6h-ig. Ha ezt nem csináljuk meg, Pécsen meg Kaposváron nem kapsz ásványvizet, tejet, lisztet, zöldséget... lássuk már be, hogy kompromisszumot kell kötni, nem lehet mindent csak úgy betiltani hipp-hopp...

Grifter 2011.05.22. 15:58:06

Annyit spórol, amennyivel lasabb, tehát semmit.

Bambano 2011.05.22. 15:58:30

@gyvy: fizikai ismeretekre nyilván szükség lehet, de a tény az, hogy a lassulási képletben nem szerepel a tömeg, tehát (elvileg, bizonyos határok között) mindegy, mekkora tömeget lassítasz.

@padisah: javaslom a közgáz tankönyvek dead weight cost című fejezeteinek az olvasgatását.

balakaa 2011.05.22. 16:04:59

@gyvy: Szeged - Wels (A) viszonylatban működik, van Ro-La. Záhony felé meg a már említett megfelelő pálya- illetve infrastruktúra hiánya miatt nincs Ro-La forgalom.

Goompah 2011.05.22. 16:07:25

@Macropus Rufus:

"mozgási energia kiszámolása: 1/2m*v"

Sajnos tévedsz, mert a sebesség négyzetével kell számolni.

"én autóm esetén(130-nál):
1000/2*36.11 = 18055J"

helyett: helyett 651,966J

"40tonna esetén (80-nál!):
40000/2*22.22 = 444400J"

helyett: 9,874,568

"a mozgási energiája a kamionnak még is 24,6x nagyobb mint a kocsimnak..."

helyesen 15-szöröse.

Fékezésnél mégis mérvadóbb a te számításod, mert ott a nagyjából a sebességtől függetlennek vehető fékerő miatt nem a mozgási energiával, hanem az impulzussal kell számolni.

Kliuin 2011.05.22. 16:11:35

Na most már jöjjön egy fizikus aki kiszámolja :D

Goompah 2011.05.22. 16:11:35

@Bambano:

"a lassulási képletben nem szerepel a tömeg, tehát (elvileg, bizonyos határok között) mindegy, mekkora tömeget lassítasz."

Miért szerepelne, mikor feltételezzük, hogy fékezés közben nem változik a tömeg?

Viszont egy jármű fékereje nem a tömegétől, nem is a sebeességétől, hanem kizárólag a beépített fékek fékerejétől függ. Adott fékerő mellett pedig a lassulásnál kurvára számít a tömeg.

Goompah 2011.05.22. 16:12:57

@Kliuin: Minek kell fizikus egy általános iskolai szintű feladat megoldásához?

Kliuin 2011.05.22. 16:15:26

@Goompah: fékerő meghatározása miatt. pl. egy fékút meghatározásánál figyelembe kell venni a gumikat, a fékhatást (ahogy te is írtad), meg a tököm tudja mit.
Én általánosban mást csináltam és utáltam a fizikát :D

padisah 2011.05.22. 16:22:44

@ColT: az egyik opció hogy vagy kis üzletet csinál a belvárosban, és annak nem kell iparvágány, vagy

a szokott behemótokat a városon kívül, a pécsi tesco-t történetesen én is látogattam párszor, ami ott van kint, pont a vasútvonal mellett,
ezekbe viszont kötelező legyen bekötni, és a beruházó fizeti

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 16:24:07

@Assreaper: "legközelebb nem indulna el szar műszaki állapotú kamionnal..."
Nem csak az romlik el, ami lerobbant. És egy jó műszaki állapotú kamionnal is lehet balesetet okozni.

@Kliuin: Kompromisszumról beszélnek itt többen. Pl. az ásványvíz nem annyira romlékony. Ja, meg hát a multik gondolkodjanak előre.
Én is mindig ezt hallom a főnökömtől... "Oldjátok meg!"

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 16:25:32

@padisah: Mondom KERTVÁROSI Tesco.
Pécsett 3 Tesco van. Ebből 2 vasút mellett, amiből az egyik felé vezető vágány vagy 10 éve le van zárva.

Goompah 2011.05.22. 16:26:49

@Kliuin: A fékerőt mérni szokták. Túl sok minden függ a féktárcsák, a gumik és az aszfalt állapotától - és mindezeket csak nagyon közelítően tudod számítani. A fizikusnak sem lesz képlete arra, hogyan számítsa ki a fékerőt ismeretlen adatokból. :)

Hurri Kán 2011.05.22. 16:28:17

@Kliuin:
Épeszű ember (ortodox sötétzöldeket leszámítva) nem is állítja, hogy nincs a kamionnal történő szállításnak létjogosultsága. Azt igen, hogy ahol lehet, és megéri, ott érdemes törekedni a környezetet kevésbé terhelő szállítási módokra.
Egyébként -pusztán a károsanyag-kibocsátást nézve- abban sem vagyok biztos, hogy egy kamino annyira durván szennyező lenne az elszállított árura vetítve. Egy kisteherautó mondjuk elvisz 1,5 tonnát és eszik kb. 10 litert, egy kamion elvisz kb.25 tonnát és eszik nagyságrendileg 30 litert.
(Minden járműnél normális műszaki állapotot feltételezve persze).

Hurri Kán 2011.05.22. 16:31:44

@Bambano:
Minden lassulási/gyorsulási, stb. képlet egyik alapvető eleme, hogy mekkora tömeget mozgatsz.
Az persze tény, hogy a tényleges gyorsulás/lassulás függ az átvihető tapadástól, egyebektől, de az egyik legmeghatározóbb az a tömeg...

Bambano 2011.05.22. 16:34:56

@Goompah: a tapasztalat azt mutatja, hogy a jármű lassító képessége gyakorlatilag kizárólag attól függ, hogy a gumi mennyire bír tapadni. Ha a fékberendezés hatásfokától függne (egyébként függ), akkor nem kellene blokkolásgátló. A tény, hogy mégis van (sőt, kötelező lassan mindenhol) az abs, azt mutatja, hogy a fékpofák a tárcsára nagyobb erőt képesek kifejteni, mint amennyit a gumi az aszfaltra bír rakni.

Tehát a gumi tapadásától, pontosabban a gumi által átvihető erő határértékétől függ a lassulás maximuma. Ez a határérték pedig nő, ha nő a tömeg.

Amíg a felemészteni kívánt mozgási energia nem megy át olyan mennyiségű hőbe, hogy a féktárcsa és fékbetét állapota jelentősen módosuljon a fékezés időtartama alatt, addig teljesen mindegy, hogy mekkora tömeget fékezel, egy másfél tonnás vectrát fékezel vagy egy 60 tonnás 6 tengelyest.

Ráadásul a guminak csak a rá eső tömeget kell lassítania, tehát ha kétszer több tömegre kétszer annyi darab kerék jut, akkor ugyanannyi marad a lassulás. Mivel a gumi és az út közös érintkezési felületének nagysága is focizik a határérték számításában, ezért ha nagyobb a felület (akár, mert szélesebb a teherautó gumija, mint a személyé, akár, mert nem 4 keréken gurul, hanem 18-on, akár ezek együtt), ezek mind-mind növelik a fékerőt.

A teherautós fékezés akkor kezd "érdekessé" válni, amikor nem tekintheted egy merev rendszernek a szerelvényt és mondjuk a pót bebicskázik. Na azt számolja ki, akinek több szülője van kettőnél:) Persze saccolni ezt is lehet, a bebicskázás elkerülése érdekében vélhetőleg automaták csökkentik a fékerőt, ekkor a szerelvény vonalban marad, csak kihasználatlan marad a tapadás egy része. És akkor tényleg az jön, ami a cikkben is volt, hogy jön egy 60 tonnás buldózer és utat nyit magának, mindegy min keresztül.

Bambano 2011.05.22. 16:36:53

@gyvy: konkrétan egyetlen lassulási/gyorsulási képletben sincs benne a tömeg. Fizika könyvek segítenek ennek bizonyításában.

A gumi tapadása által elérhető maximális lassulás/gyorsulás = az adott gumira, talajra, kinetikai viszonyra jellemző mű, mint súrlódási együttható szorozva a talaj felületére merőleges gyorsulással, amit g-vel jelölnek. Ebben nincs tömeg.

Hurri Kán 2011.05.22. 16:38:12

@balakaa:
Tudom, hogy arra van, és biztos lenne értelme más irányba is... A 4-es út pl. egy gyalázat, és esély nincs rá, hogy belátható időn belül autópálya legyen. 8-as út dettó.

Bambano 2011.05.22. 16:38:30

@ColT: Amíg a vasút olyan állapotban van, amilyenben, addig ne várd, hogy alternatívaként kezeljék. Különösen, hogy nincs magyar teherfuvarozás.

Bambano 2011.05.22. 16:40:18

@Bambano: "Tehát a gumi tapadásától, pontosabban a gumi által átvihető erő határértékétől függ a lassulás maximuma. Ez a határérték pedig nő, ha nő a tömeg."

úgy látom, ezt nem fogalmaztam meg elég érthetően.

tehát ha nagyobb tömeget kell lassítani, akkor ahhoz nagyobb erő kell. de mivel a lassítást végző erő is nő attól, hogy nagyobb a tömeg, ráadásul pontosan ugyanannyival, ezért a lassulás nem változik.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.05.22. 16:41:52

@Bambano: Ja, nem azt mondtam, hogy holnapra legyen... Csak hogy efelé kéne haladni, nem a MÁV szétzüllesztése felé.

Bambano 2011.05.22. 16:46:19

@ColT: ügyesen okosan eladták a teherszállítási üzletágat a labancoknak. emellett a máv egyetlen fontos feladatot kapott, a pártfinanszírozás megoldását. ezt a feladatát jó szinten ellátja, a vonatozás meg senkit nem érdekel.

amíg ez nem változik, addig maradnak a kamionok.

Hurri Kán 2011.05.22. 16:50:40

@Bambano:
Ez mind szép és jó, ha a fékerőt át tudod vinni az útra, amihez ugye tapadás kell... Ha az nincs, akkor izélheted.

Goompah 2011.05.22. 16:57:30

@Bambano:

Na igen, legtöbbször így igaz, jó állapotban lévő fékeket feltételezve. Én is írtam a gumik és az aszfalt állapotát.

"Tehát a gumi tapadásától, pontosabban a gumi által átvihető erő határértékétől függ a lassulás maximuma. Ez a határérték pedig nő, ha nő a tömeg."

Elég érthető és világos volt. :) Persze ezt sem lehet egyszerűen felírni, mert a gumi tapadása nem teljesen arányos az őt az útfelülethez szorító erővel, mert belejátszik a gumi hőmérséklete, ami fékezés közben is nő. Ezt jól tudják pl. azok az F1 versenyzők, akik melegítik a gumikat a futam előtt.

Aztán ott van a gumi kúszása (azt hiszem, így hívják), és az a tény, hogy a gumi fajlagos tapadása változik a terheléssel (profil deformálódása).

Ahogy írod, ezeket az számolja ki, akinek kettőnél több anyja van. Azért kettőnél több, mert kettő manapság már simán lehet (biológiai és aki kihordja).

papa33 2011.05.22. 17:11:56

A max fékerő az a felületeket összeszorító erő (súly) és a súrlódási tényező (gumi-aszfalt, ami vizes, jeges is lehet) szorzata. Nagyobb súly esetén nagyobb a felületeket összeszorító erő, de a mozgási energia, a tömeg is.
Viszont, a mozgási energia sokkal nagyobb kamion, mint szgk esetén, ha nem sikerül megállni, sokkal nagyobb a rombolóerő. Meg a jármű mozgás, billegés, magas tömegközéppont. Gumik igénybevétele, stb, ezért nem mehetnek szabadon pl 130-körül. Néha sok gond volt a gumikkal, amikor a Ducato (3.5t) féle gépekkel téptek 160-nal a pályán... annak a gumik tulajdonságai, terhelés és sebesség összefüggés figyelmen kívül hagyása...
De miről beszélünk, amikor 70-80 a megengedett, ezen ne vitázzunk már, én is tökön rúgnám a kamionost, aki az országúton 100-nál (én is gyorshajtok ekkor) a seggembe mászik. Ne már helyeseljük. Azt talán minden kamion tudja, hogy száraz úton blokkoljon, a megcsúszás előtti pillanat a legnagyobb fékerő. Innét csak a melegedés, egyenletes fékhatás és apróságok, tehát ne vesszünk el a tárcsafék méretében meg hasonlók (ha kisebb a tárcsa, nagyobb a pofa szorítóerő és ugyanitt vagyunk. Ja ha nem jó a fék az más...

A kutya máshol van elásva:
Sok sofőr, fuvarozó cég a munkáját félti, joggal, nyilván az Ő szemszögükből nem most van ideje azt is vasútra erőltetni, ami nem reális. De én az ÖSSZES ÁTMENŐ kamiont bizony feltenném (kicsit fejlesztett rendszerű) vonatra, akinek nem tetszik, menjen más országokon keresztül. Kinek hiányzik a sok török stb kamion?
Az megint a fuvarozó cégek vesztesége, ha ezt a szomszéd országok hasonlóan honorálnák.

De azt mindenki beláthatja, hogy a szabolcsi almát Zalába, A zalait Szabolcsba vinni, ára pedig a kiinduló 3szorosa (termelőknek ez tesz be...), ez hosszú távon nem logikus.
Én egyébként az előzési tilalmat sem vezettem volna be: mert figyelni kell a hatóságoknak, de ha már figyelnek, eddig is meg lett volna: nincs megfelelő sebességkülönbség, stb, lehetett volna az akadályozót büntetni. Olyan ez, mint a 30-at a zebrán be akarták vezetni: mostani KRESZ szerint úgy kell megközelíteni... stb, gyakorlatilag le van írva, MINDIG a gyalogosé a zebra, akkor ezt minek ragozni. Most persze jönnek a vélemények hogy a gyalogos pofázik meg nézelődik, meg az én... de akkor is ez van a jogszabályban. Mint a 70, 80. Pont. (BUsz pályán 100-zal külön előírésok alapján csak.)
Ha én esztergályos vagyok, akkor drehálhatok 600 helyett 850 fordulaton, de a szerszám előbb elkopik, eltörik, lecsesznek, de emberéletek nincsenek veszélyben, max én ha repül valami. De a közúton ez nem igy megy.

Én az utak királyának tartom a kamion és buszsofőröket. Ennek ellenére szinte nem múlik el nap kamion baleset nélkül...
Nagyon sok kamionsofőr fáradt, megviselt, láthatóan igen igyekeznek balesetmentesen célba juttatni az árukat, a T üzembentartókat nyuvasztanám sokszor...

Bambano 2011.05.22. 17:12:57

@Goompah: én kettőnél több szülőt írtam, és azért ma még mindig ez a gyakoribb, hogy két szülője van valakinek:)

acsa77 2011.05.22. 17:14:20

@roadrunner: esküszöm nem volt hatása ezeknek sem, semmi előzés nem volt a kétsávos részen, csak aki 110-re gyorsított. Sík területen is van több kétsávos rész, továbbá kifejezetten gyorsítottak a kamionok az emelkedőn is. A követési távolságok sem indokolták a sebességcsökkenést egy sávnál sem. Mert autópályán szokott olyan lenni közepes forgalomnál, hogy lassulás van 100-ra, 0 teherautó ellenére, de utána mindenki 130-cal megy. Senki nincs, akit 130 alatt leelőznének. "Kirugózik" a sor, mert csak egy elrontott fékezés volt. Itt viszont nem volt ilyen, és mások is meséltek nekem erről. Persze én sem hiszem, hogy ez általános, viszont 30-40 teherautós így viselkedett saját tapasztalatom szerint, amikor néhányszor arra jártam mostanában.

papa33 2011.05.22. 17:16:28

A képen látható járgánynak nem volt aláfutásgátlója? Már a végén az IFÁ-nak is volt épp ezért...

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.05.22. 17:26:35

@Rocko-: Igen, én írtam a 80 helyett a 90-et. Erre te írsz 1100 százalékos gyorshajtást. Szerintem te buktál valamiből, ha nem akkor meg szimplán szerencséd volt, vagy sok fél disznóba került a szüleidnek.

Ja, a te logikád szerinte akkor el sem szabadna indulni, 60-nal is lehet balesetet szenvedni. Meg 50-nel is. Meg 40-nel is, te naqyonokos.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.05.22. 17:27:41

@...::: Flúgos Kamionos :::...: azaz 110 százalékos gyorshajtásról beszélünk. vagyis beszéltél.

Rocko- 2011.05.22. 17:28:49

@...::: Flúgos Kamionos :::...: igen, de nem mondtam hogy a 80-hoz képest.

szóval válaszolj kérlek: szerinted egy autó és egy kamion ugyanúgy áll meg 40-ről, 80-ról vagy 130-ról?

balakaa 2011.05.22. 17:35:25

@padisah: És mit vigyenek vasúton a Tacskóba? Cukorrépát? Neadjisten zúzottkövet?

Másik kérdés: honnan vigyen a teszkóba árut a vonat? Ferencvárosból? Vagy a Józsefvárosi piacról? A központi elosztónak nincs iparvágány kapcsolata.

A tesco kiszolgálása miatt FÖ-LÖS-LEG-ES lenne vonatot indítani. Amit a mozdony megzabál, abból a megye összes teszkója el van látva.

acsa77 2011.05.22. 17:38:11

@ColT: csupa gazdag ember él ebben az országban, hogy olyan elképesztő mennyiségű készételt vásárolnak, az étlap és a minőség teljes skáláján. Ez óriási fölösleges szállítás- és energiaigény. Magasabb jövedelmű országokban talán nem számít, de itt egy átlagos, 30e Ft-os havi ételköltséget egy szegényebb könnyen lecsökkent 20-ra, egy igényesebb, akinek meg van pénze, az meg berak havonta 1-1 kiló steaket, libamájat és pisztrángot. Mindenhogy őrültség a fogyasztás mai felfogása itthon, minden területen. Csak a pórul járt hitelesek kényszerülnek ilyen spórolásra tömegesen. (Most figyelmen kívül hagyva a munkanélküliek egészen más helyzetét.) Pl. semmilyen anyagi, társadalmi v. műszaki körülmény nem indokolta, hogy a lapostévék elterjedjenek nálunk. Ez azért fontos, mert bekerült a hivatalos fogyasztói kosárba a konzervhús és az alma mellé. Tehát nem csak egy mellékes példa. És ez háztartásonként ÉVENTE van benne, tehát egy csomó más ekvivalens kütyüt képvisel, ami nagyrészt rontja a mérlegünket, kamatveszteséget okoz és bérkorlátozásokat igényel - pont a vásárlói szokások jellege miatt. És a bérkorlátozás ugye fűnyíró, tehát a tanár, orvos és rendőr is benne van, amit ismét megszívunk. Nagy láncreakció ez, és 20 éve tart. Na pl. ezért nem veszek kenyeret vagy fölös, import luxust. A kultúrát és szabadidőt én csinálom, nem veszem külföldről, nem fizetek érte külföldinek, a munkába és profitba fektetek csak, stb.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.05.22. 17:43:25

@Rocko-: Akkor viszont nem nekem kellett volna intézned a hozzászólásodat. Tudniillik írtam valamit, erre te válaszoltál nekem teljesen másra. És még én vagyok a hülye :))

"szóval válaszolj kérlek: szerinted egy autó és egy kamion ugyanúgy áll meg 40-ről, 80-ról vagy 130-ról?"

Nem, nem úgy áll meg. De senki se mondta, hogy igen. Egy két szerencsétlent leszámítva. De mondom, kérvényezd a sóhivatalban a kamionok, meg minden olyan jármű betiltását, amelyek nagyobbak a te autódnál :)

Goompah 2011.05.22. 17:43:29

@Bambano: Én viszont kettőnél több anyát írtam. Én nyertem, beee!! :DDD

no_holy_shit 2011.05.22. 18:29:37

@Dzso_bácsi:
"én is úgy tudom, hogy autópályán 80, közúton pedig 60 km/ó a nyerges 40 t össztömegü TGK megengedett sebessége."

Rosszul!

3,5T felett!!! (azaz 2010 jan 1-ig 2,5.T felett!!! -> Nissan Navaraval palyan 80-nal mehettel!!! most mar mehetsz vele)

palya 80, kulonben 70, varosban max 50 (akkor is ha 70-s tabla van!!!) vagy kevesebb ha 50-nel kisebb a sebbesegkorlatozas!!

no_holy_shit 2011.05.22. 18:32:11

@...::: Flúgos Kamionos :::...:

"szóval válaszolj kérlek: szerinted egy autó és egy kamion ugyanúgy áll meg 40-ről, 80-ról vagy 130-ról?"

nincs kulonbseg kamion es szgk kozott. az egyetlen kulonbseg, hogy ha megsem all meg akkor a kamion lebont 2 csaladi hazat, a Szgk meg max bedönt 1 külsö falat!

w124 2011.05.22. 19:53:07

@no_holy_shit: Igen, nagyon sok különbség van a személyautó, és a kamion között. Az egyik legfontosabb, hogy a személyautót olyan ember vezeti aki annyit megy egy évben, mint a kamionos másfél-két hónap alatt. Aztán a kamion fékeit, fékerőszabályzóját ABS-ét az adott tömeghez méretezték. A féktárcsa akkora, mint a kobakod, egy betét meg, mint 4 átlagos személyautóé. A fékerőröl, és fékhatásról 12 kerék gondoskodik, nem négy. A méretekből adódó nyilvánvaló különbségeket pontosan a sebesség korlátozásával igyekeznek kompenzálni. A személyautó nincs leszabályozva. Hidd el, egy 160-170 km/h-val hajtó kisautó is tud csinálni igen nagy "kocsedót", ha nem bír megállni.

durca2 2011.05.22. 20:32:51

@gyvy: Szia!
A kamionok igen kis részét viszik vasúton. Aki a vasutért protestál az még soha nem látott vautat, meg vasutast. Amíg ez a mai vasút lessz ezekkel a vezetőkkel addig a világ legnagyobb baromság, és tudatlanság a vasút emlegetése. Az olcsó vasút drágább mint az összes guruló költség,a szinvonalról ne is beszéljünk!!!!!! Egyszer menjen el valaki a csalaguthoz, és ha ért a fuvarozáshoz átlátja miről írok.

Hurri Kán 2011.05.22. 20:37:27

@durca2:
Nem nálunk viszik nagy részét ott, sajnos.

Nálunk lehet h ez a szomorú helyzet, de kint gondolom nem véletlenül fejlesztik a vasutat, meg van pl. a Db-nak olyan szolgáltatása, hogy fel tudod rakni az autódat is, és az Északi-tengeri nyaralóhelyekhez Sylt-sziget pl. úgy tudsz utazni...

Bambano 2011.05.22. 20:43:09

@durca2: "Az olcsó vasút drágább mint az összes guruló költség": ha tisztességes költségelemzés helyett egy-két kiragadott költségnemmel hasonlítod a közúti fuvarozást, akkor nyilván a közút lesz az olcsóbb. Vö: Churchill mondta, hogy csak annak a statisztikának hisz, amit saját maga hamisított.

no_holy_shit 2011.05.22. 21:52:33

@w124:
"Hidd el, egy 160-170 km/h-val hajtó kisautó is tud csinálni igen nagy "kocsedót", ha nem bír megállni"

egy kamion 40T, tehat ugyanakkora sebbesegnel 40x akkora a mozgasi energiaja mint egy szgk-nak. Ahhoz, hogy ugyanakkora mozgasi energiaja legyen mint egy 40T kamionnak 6.4x (=gyök 40) olyan gyorsan kene mennie, tehat 90x6.4=576km/h

még egy megpakolt s65-tel (2,5T) sem tudsz összehozni ugyanakkora mozgasi energiat, mert meg ott is 4x akkora sebbeseg kene. 90x4=360km/h, annyit meg az sem megy...

no_holy_shit 2011.05.22. 21:53:58

@no_holy_shit:
azt hogy tud rombolni azt tudom, de messze nem annyira mint egy akarmilyen gyorsan menno szgk

GG81 2011.05.23. 08:32:45

nemértem a cikkírót... induljunk ki csak abból a mondatából, hogy jujj: 90-ről 85-re tekerik vissza...! MIVAN!? Kamionoknek mindenhol 80-as korlátozásuk van, akkor mi a tökszárról beszélünk? Még így is meghaladhatják, ha nagyon kell, csak épp nem 10-zel, hanem csak 5-tel. Tessék csak sűrűbben ellenőrizni azt a 80-at és akkor nem lesz itten előzgetés!

w124 2011.05.23. 09:28:20

@no_holy_shit: Természetesen nem a fizikáról vitatkozunk. Nem lehet a kettőt összehasonlítani, éppen ezért kell külön vizsgázni teherautóra, és nem vehet akármilyen hülyegyerek magának, csak úgy balhéból kamiont. Azért legyünk tárgyilagosak, a kamion sem mindig 40t. Üresen 14 körül van, száraz póttal viszonylag ritkán gurul teljes terheléssel. Akárhogy is van, egyel több ok, hogy fasz mindegy hogy 85 vagy 90.

mvazowski 2011.05.23. 11:41:14

Most akkor arról szól a vita, melyik jármű, hogyan áll meg vagy arról hogyan halad(hat)nak?
Autópályára mondjuk fel sem engednék olyan személyautót amelyik 90km/h-nál lassaban halad. Ha úgysem siet akkor minek költ pályamatricára nem ;) ?
Közúton meg tök mindegy, ha nem tudom megelőzni max negyedórával később érek célomhoz,de nem hullazsákban és ez megér 15 percet.
A sebesség határok, helyett a követési távolságok nem betartásával kellene foglalkozni. Mert ha rendes követési távolságot tart az ember akkor ugye megint csak veszít 4 másodpercet a menetidőből. Az pedig hidegfrontos napokon agyvérzést okoz :)
süti beállítások módosítása