Újabb, csodás szabályok a Forma-1-ben?

  2011. április 06. - ommm Címkék: vélemény forma1

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Schumacher Yawn

Szegény Kubica, vajon mi várja majd itt jövőre, ha visszajön? Akciót akarnak a fontos emberek, csak közben annyira öntözték a káposztát, hogy a kecske beledöglött.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr202803685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 11:36:19

@Shadowbull: Jaj, bocs - rossz helyre válaszoltam, amiben idézel, azt nem neked szántam.

Üzenet a sportautóknál, igen, hogy mennyit megy a ringen, de ez ÖNMAGÁBAN szerintem már egyre kevésbé lesz releváns, ill. egyre szűkül azoknak az autóknak a köre.

Én progresszív vagyok abban a tekintetben, hogy az F1-nek igenis a jövőt kellene jelképeznie az autógyártásban valamilyen szinten.

Rengeteg R&D tapasztalat folyik be belőlük, nem hinném, hogy teljesen haszontalan az autógyártók számára.

D4D 2011.04.06. 11:36:20

Manapság a Nascar is jobb. 8 autó 0,4 mp-en belül!

csakmostazegyszer 2011.04.06. 11:40:38

Kövezzetek meg nyugodtan, én azt mondom töröljék el az egyéni világbajnoki címet,a versenyzők meg akkor villogjanak a vakufényben mikor futamot nyernek vagy időmérőt.

Wührer 2011.04.06. 11:41:12

Most is az látszik hogy egy jól megtervezett autó többet ér mint kers nyitható szárny stb.
A kézi váltó visszahozatala olyan lenne mintha visszamennénk az őskorba, amúgy sem múlik rajta sokminden.

Olvastam régebben valahol olyat hogy mesterséges esőt akarnak meg vizezni a hátsó kereket mint anno Kőváry Barna "rallylegenda" a trabantját :D na ez is hülyeség lenne. 2013 tól érkező turbó szutyok motort se értem minek 1.5 cm3 mikor lehetne valami jó v8 is mint most vagy korábban a 3.0.

keli3912 2011.04.06. 11:41:41

@D4D: Na a nascar...
Tipikus amerikai buta sport. Körbe körbe mennek egy ovál pályán a vidéki parasztgyereknből sztárrá lent senkik, akik nem azért kerültek oda mert annyira jó autóversenyzők, hanem mert elég idióták ahhoz hogy egy kis pénzért nyélgázzal menjenek át a balaeset füstje miatt beláthatatlan szakaszokon. Nem mondom hogy nem látványos csak éppen buta amerikai

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 11:43:35

@D4D: Hát, én néztem a Daytona 500-at, reklámok nélkül volt több mint három óra, akkor gondolom volt vagy 4 róla hosszú a verseny.

Ez a dolog, hogy a versenyzők egymással kommunikálhatnak verseny közben, meg "párosodhatnak" a szélárnyékért (ne feledjük, nem csak csapattársakkal beszélgethetnek) - számomra hajmeresztő ötlet. Érdekes, de nem igazán kompetitív sport, ennek már tényleg olyan "mindent a nézőkért" szaga van, már-már visszataszító.

Az hogy, olyan sok autó van egy kupacban, megvan az a hátránya is, hogy ami az alapbetegsége a versenynek: elindulnak, két kör - bumm kipördül valaki, safety car - 10 percet körözgetnek mögötte - újraindítás, két kör, bumm, és kezdődik minden elölről.

Mondjuk még ezzel együtt is izgalmasabb mint egy átlagos F1 verseny.

catshannon 2011.04.06. 11:44:10

szerintem már régóta ráállt egy lefelé menő spirálra az egész sorozat. azzal látom analógnak a helyzetet, mint amikor erőre még több erővel válaszolunk. itt sem lazítanak a szabályon, visszakozni nem lehet nagyon (szar, amikor status quo-ból kell dönteni, hajjajj), csak szigorítás és a szabály szabálya van, meg annak kivétele.
az meg nem is reális, hogy 20 évvel ezelőtti módszereket hozzanak vissza. ebből már nem nagyon lesz visszafele út sztem.

keli3912 2011.04.06. 11:45:37

@Wührer: A motor alapjai megeggyeznek majd a ralliban, túra autókban és a formula 1-ben így segítik egymást a bajnokságok, mert ha kevesebb pénzt nem is költenek a motorra, legalább az alacsonyabb költségvetésű bajnokságokba több pénz, jobb technika és talánn több induló kerül. na meg a széri autókhoz is egy picit közelebb kerülnek

kafferbivalybalamber 2011.04.06. 11:45:50

@Gee Halen: Ezt valahogy nem láttam meg, sorry.
Szóval nem a teljes Prius vs. F1 autóról beszéltem, hanem a Prius hajtáslánca vs. F1 hajtásláncról. Utóbbi egy kőbalta a Priuséhoz képest, ha csak azt vesszük hány kereket forgat hányféle erőforrás, már akkor is.
De nem ez a lényeg, pontosabban akármilyen a technológia, attól még pont ugyanúgy el fog aludni mindenki a versenyt "nézve". :)

mojszipupi 2011.04.06. 11:46:28

Azért hoznak új szabályokat állandóan h nézzék az emberek h na mi történik? És beszéljenek róla, fikázzák, helyeseljenek stb. Az F1 ennyi és nem több. Lényegében teljesen mindegy mi történik úgyis nézni fogják. Ki ezért ki azért. Nem hinném h a rajongótábor drasztikusan változna

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 11:47:59

@kafferbivalybalamber: Persze, de hát ez - be kell látni - együtt jár a sporttal. Igazi versenyzés tényleg már csak egyenautókkal zajlik. De az nem F1.

Sajnos nincs kompromisszum, be kell látni végre.

Akkor meg már játsszunk nyílt lapokkal inkább.

akf22 2011.04.06. 11:49:48

Ami miatt szerintem most kevesbe tunhet izgalmasnak a verseny az azert van, mert sokkal konnyebb stabilabb autot csinalni, nem hibaznak annyit a versenyzok. Regen Senna es sokan masik is rengeteg hibaval vezettek.

Szeritnem a vezetore kellene haritani meg tobb beallitast, de ezt nem gombokkal, hanem pl. mint a bal/jobb fekpedal. Tehat ha a bal pedalt nyomja jobban, akkor tobb fekero jut a bal oldalra, ha jobbat akkro a jobbra. Ha jol tudom csinalt ilyesmit a McLaren csak betiltottak, de ugyan ezt megcsinalni a gazpedalra is. Amivel lehetne az autot korrigalni, mert ha a kanyarban a kulso kerekre adunk tobb gazt, akkor tulkormanyozott lesz (lassu kanyaroknal jol jon), ha a belsore, akkor meg alulkormanyozott (esetleges tulkormanyzas elkerulesere jo). De akar a szarnyakat is allithatjak valamivel, de csak analogon, es valami kar meghuzasaval. A lenyeg, hogy a vezeto kontrollalja, es igy minel tobb hiba be tudjon csuszni.

Valamelyik cikk kapcsan mar emlitettem, hogy a montoroknal en azt csinalnam, hogy a FIA lefejleszt egy benzin adagolot, ami maximalja, hogy pillanatnyilag mennyit tud fogyasztani az auto (termeszetesen tarolni nem lehetne az adagolo utan a benzint, tehat fektavon gyujteni nem lehetne). Tovabba semmilyen szabaly nem lenne, tehat barmilyen elrendezesu motort oda lehet rakni. A lenyege az lenne, hogy van egy maximalt fogyasztas, tehat a leggyorsabb a legjobb hatasfokon uzemelo auto lenne.

Karosszerianal is tul sok a megkotes. Ott is valami olyasmi kellene, hogy csinalnak egy legellenallas merot, es megadjak, hogy milyen sebessegen mennyi lehet maximum (nagyobb legellenallas nagyobb leszoritoerovel jar, de ennek is van hatasfoka). Viszont igy nem kellene mindenfele meretet ellenorizni a szarnyakon, es sokkal nagyobb kreativitasra osztonoznek a mernokoket.

A lenyeg, hogy olyan szabalyok kellenek ahol valahogy kevesbe jol kontrollalhato autokat kelljen epiteni, igy a versenyzoknek kuszkodniuk kell, es koronkent tobb kisebb nagyobb hibaba futnak bele. Ami a mogotte jovoknek eselyt ad az elozesre.

Ophélie 2011.04.06. 11:52:52

annyira vágós, hogy nem a jó gabi "remekműve"

Shadowbull 2011.04.06. 11:53:46

@kafferbivalybalamber: "Melyik lenne az? Merhogy én nem látok különösebben kiemelkedni a mezőnyből senkit"

Vettel, Hamilton, esetleg Alonso.

Egyebkent meg nekem az a velemenyem, hog ezek a sracok barmikor hulyere vernek a regi korok barmelyik nagymenojet.

A mai versenyzok jobbbak mint a regiek, egyszeruen azert, mert gyerekkoruktol kezdve erre vannak trenirozva, es tobb szaz hozzajuk hasonloan tehetseges es kicsi gyerek kortol trenirozott konkurenst legyozve jutottak oda ahova.

Szimulator, elektronika ide vagy oda.

sb

Ophélie 2011.04.06. 11:53:59

télleg, szerintem sokakat foglalkoztat: kinek a kúrópajtása (dugihugi) ez a jó gabi, hogy még mindig ott van?

keli3912 2011.04.06. 11:54:15

@Shadowbull: Ja, mert az a fő hírforrásom... idióta

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 11:54:33

@akf22: "A lenyeg, hogy olyan szabalyok kellenek ahol valahogy kevesbe jol kontrollalhato autokat kelljen epiteni, igy a versenyzoknek kuszkodniuk kell, es koronkent tobb kisebb nagyobb hibaba futnak bele. Ami a mogotte jovoknek eselyt ad az elozesre."

Hát, nekem erősen paradoxon, hogy pénzt, időt és munkát fektessünk egy olyan fejlesztésbe, amitől rosszabbul kezelhető autót gyártunk le. Nem látom ez miért lenne jó.

Akkor egyszerűbb már rajt előtt lerúgni a hátsó szárnyat, csak egy pillanatnyi izommunka az egész, a hatás ugyanaz :)

Shadowbull 2011.04.06. 11:55:03

@Gee Halen: "Rengeteg R&D tapasztalat folyik be belőlük, nem hinném, hogy teljesen haszontalan az autógyártók számára."

Az F1 es a szeria autok fejlesztese kozott az egvilagon semmi kapcsolat sincsen egyik gyarnal sem.

Egyetlen hasznuk van, az pedig a marketing.

sb

Shadowbull 2011.04.06. 11:56:48

@keli3912: ugy tunik, mert ott irnak ilyen baromsagokat.

sb

keli3912 2011.04.06. 11:56:59

@Shadowbull: A ferrari új szelepvezérlését a formula 1-ből vette

Shadowbull 2011.04.06. 11:58:17

@keli3912: Melyik motornal? Mert tudtommal sehol sincs szeriaban pneumatikus szelepvezerles.

sb

keli3912 2011.04.06. 11:59:03

Még nem jött ki, de már tervezés alatt van

akf22 2011.04.06. 12:00:07

@Gee Halen: Nem a mernoknek kell kezelhetetlenebb autot csinalni, hanem a szabalyokat kell ugy megteremteni, hogy kezelhetetlenebb legyen. Tehat pl. ha tobb tenyleges feladatot haritunk a vezetore. Pl. a kezi valto is ez volt. Viszont az egy technikai okokbol adodo "felesleges" dolog volt (mivel nem tudnak barmennyit forogni a motorok, es nem tudnak barmilyen fordulaton egyeneltesen leadni teljesitmenyt). Fokozatmentes valtot sem ertem miert nem engedik. Hetkoznapi autokban jol jonne, mivel mindig optimalis fordulaton tudna porogni a motor, igy fogyasztascsokkenes garantalt.

Shadowbull 2011.04.06. 12:00:19

@keli3912: erdekes lesz majd a 9ezres alapjarat.

sb

keli3912 2011.04.06. 12:02:49

@Shadowbull: Minek kéne 9000-es alapjárat? A fiat hidraulikus változó szelepvezérlése lesz lényegében, csak pneumatikusan megoldva, mert egy ferrari mégse pöröghet 4000-et.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 12:03:22

@Shadowbull: Én továbbra sem hinném, hogy enyire l'art pour 'lart lenne a dolog. És azt sem gondolnám, hogy attól növekedtek volna pl. a Toyota Corolla eladásai számottevően, ha a Toyota csapat jól ment volna. Persze, ez inkább PR dolog, de akkor sem.

Attól inkább jobban mentek volna az eladások, ha jó Corollát építenek.

Mondjuk persze az ő szereplésükből konkrétan túl sok dolgot nem lehet leszűrni, hiszen ahhoz keveset voltak benn, annyi bizonyos, hogy a Toyoták rosszak voltak az F1-ben (hiába gazdálkodtak a legtöbb pénzből - igaz, ott az F1-es R&D hiányzott - egész biztos hogy kevésbé működik - utcai autókból szerzett tudást F1-be ültetni), meg mostanság is elég sok problémával küszködnek.

Mondjuk negatív példa, meg annyira nem is függ össze, de példa.

balage 2011.04.06. 12:03:55

nemtom megvolt-e már; de Montoya-Hakkinen páros nem vót....

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 12:06:45

@akf22: "Nem a mernoknek kell kezelhetetlenebb autot csinalni, hanem a szabalyokat kell ugy megteremteni, hogy kezelhetetlenebb legyen."

hát ezért nincs pl. aktív felfüggesztés, kipörgésgátló, stb.

Shadowbull 2011.04.06. 12:07:20

@keli3912: Sejtettem hogy ezt kevered osszevissza.

A Fiat Multiar-rendszerenek koze sincs az F1-ben hasznalt pneumatikus szeleprugozasnak.

Az F1-ben nincs is valtozo szelepvezerles, mert nem kell.

A Ferrarinal ugyanugy olajjal fog mukodni, mint a Fiatnal.

sb

keli3912 2011.04.06. 12:08:50

De pont hogy nem, mert nem bírja a magas fordulatot és pneumatikus lesz. Azt tudom hogy az F1-ben nem változó, de az utcai autókban az lesz

kafferbivalybalamber 2011.04.06. 12:09:31

@Shadowbull: Vettel, Hamilton, Alonso... Ugyan már. Annyira kicsi köztük is, meg a többi közt is a különbség, hogy bármelyik világbajnok lehet, ha egy kicsivel is jobb autót tesznek alá. Persze kérdés, mit tekintünk kiemelkedésnek, végülis a vakondtúrás is az. :)

Hogy hülyére vernék a régi korok nagymenőjét: lehet. Kimondottan örülnék, ha a maiakat beültetnék egy akkori autóba, és versenyezhetnének a régiek ellen.
De akár egymás ellen is. Biztos nem mindegyik csinálna a gatyájába az első kress után, de eddig ezt csak a Kubica bizonyította. :)

Shadowbull 2011.04.06. 12:11:33

@Gee Halen: "Én továbbra sem hinném, hogy enyire l'art pour 'lart lenne a dolog. "

Sajnos ez nem hit kerdese ez tenykerdes.

A szeriafejlesztes annyira mas vilag, mint a versenysport, hogy az atjaras gyakorlatilag nulla.

Esteleg a csucssportkocsikban lehet olyan elemeket talalni, ami nemi rokonsagot mutatnak egy F1-es auto valamelyik alkatreszevel, de az osszevetes ott is eroltetett.

sb

keli3912 2011.04.06. 12:11:45

@Shadowbull: Egyébként a V10-es R8-on is 2 féknyereg van egy tárcsán ugyan úgy mit az f1-ben meg van egy csomó dolog, csak az emberek nem veszik észre mert az F1-es autók annyira autószerűtlenek

Shadowbull 2011.04.06. 12:13:50

@Shadowbull: Akarom mondani MultiAir.
sb

debrejo 2011.04.06. 12:14:33

A cikkel részben egyetértek. Izgalmasabbá kell tenni a sorozatot, nem kicsit, kurva gyorsan. Évek óta nem követem már az eseményeket, csak elolvasom ki nyert, néha már azt sem. Egyszerűen halál unalmas. És nem azért, mert nincs vér, belek, halál. Nem. Az előzés is olyan ritka, hogy lassan ezt is nagybetűkkel kell jegyezni. Mint a sakk. Jó dolog játszani, de nézni?! Nem tudom mi a megoldás, így nem is okoskodom e téren. De azt senki sem tagadhatja, hogy egyetlen dolog van, amiért érdemes versenysorozatot indítani, és az a nézettség. Hiába a motorsportok királya, hiába mérnökök űrtechnikai csatája, ha a kockákon kívül a kutyát nem érdekli. Unalmas verseny=csökkenő nézőszám=szponzorok elmaradása=költségcsökkentés=még unalmasabb versenyek... Nem jó ez így kérem. Inkább a WTCC, még az is izgalmasabb. Legalább ott magyarnak is lehet szurkolni.

Real Simon says 2011.04.06. 12:15:07

Hello!
Előrebocsátom, hogy nem vagyok mérnök, a diffúzor működéséről kábé annyit tudok, amennyi egy átlagembert érdekel. Az F1-es KERS számaival nagyjából tisztában vagyok (400 kW energiát tudnak tárolni az akksik, ami körönként 6,7 mp-ig szabadon felhasználható, ez 81-81 LE pluszteljesítményt jelent). Viszont írogatok néha Forma-1-ről, és sokszor ökölbe szorul a kezem, amikor azt olvasom, hogy Rajongó János (aki, tisztelet a kivételnek, leginkább akkor néz F1-et,amikor egy baleset hangjára felhorkan a vasárnapi ebéd utáni szunyókálásból) akarja megmondani, mi-hogy legyen. Hogy kevés itten az előzés, a k--annyukat. De szar ez! Meg ez már nem is sport, bezzeg a síugrás, na az sport, mer' ott az ember számít... És visszaalszik.
Mostanában divat kritizálni az F1-et, a kedvenc szózat az, hogy "kevés az előzés". Meg kell nézni a statisztikákat. Én olvastam egy kimutatást az 1980-as évekről, amiből kiderült: arányaiban se több, se kevesebb éles (pozícióért menő) előzés nem volt az F1-ben, mint a 2000-es években. Akkoriban 14-16 futam volt egy évben, most 18-19. Vagyis, most több az esemény, több a látványosság; ha úgy tetszik, most többet kapunk a pénzünkért. Nem értem, minek kell szidni minden változtatást, pláne egyetlen futam után?
Eleve nem kellene - és ezen a ponton értek egyet az Ommm által leírtakkal - ennyi szirszar a kocsikba. Legyenek kézi váltók, Monacóban egy karral kormányozva, váltástól vérhólyagos kézzel lehessen (kelljen!) futamot nyerni. Ne legyen csapatrádió, csak depótábla. Legyen annyi kerékcsere és tankolás, aki-amennyit akar. Legyen KERS is, mert a hibrid az autózás jövője (amennyire most tudjuk). Viszont NE legyen előzéssegítő hátsó szárny, mert az mesterkélt, nehéz követni, és különben is, felesleges flancolás.
Nem kell több mesterséges előzés - de ne legyen kevesebb sem (nem is lesz, ez már többször bebizonyosodott). Csak ne nyúljanak 3-4 évig a szabályokhoz, és minden magától kialakul.

Ha nem így lesz, mi, újságírók valahogy így fogjuk írni a tudósítást: "A vasárnapi Maláj Nagydíjon 378 darab előzési kísérlet történt, ebből 182 volt eredményes." Erre majd kontráz a bulvársajtó, hogy az bizony 3,25%-kal rosszabb, mint az Ausztrál Nagydíjon volt. Ebből meg Rajongó János levonja a bölcs következtetést: Na ugye, hogy kevesebb most az előzés, mint régen! Én megmondtam! De szar ez a Forma-1...

Szálljunk ki végre ebből az ördögi körből, és próbáljuk meg becsülni, örülni annak, ami van. A Forma-1 alapvetően jó úgy, ahogy van. Csak meg kell tanulnunk úgy nézni, és nem fanyalogni.

Shadowbull 2011.04.06. 12:16:01

@keli3912: Aham.

Szoval eloszor kijelented, hogy a Ferrari a szelepvezerleset az F1-bol vette.

Aztan kiderul, hogy egy jovobeni motorrol beszelsz, amibe majd a Fiat MultiAir technologiajat fogjak adaptalni.

erdekes gondolatmenet.

(Egyebkent nem lesz pneumatikus. Olajos lesz. Majd ha kijon egyszer)

sb

kafferbivalybalamber 2011.04.06. 12:16:10

@Gee Halen: Hát ha láttad őket, akkor tudod, hogy igen, hatalmas különbség volt közöttük. Az egyik így volt zseni, a másik pedig amúgy, mint monjuk Beethoven és a Rolling Stones.

keli3912 2011.04.06. 12:18:58

@Shadowbull: Ne konkrét alkatrészeket keress mert az tényleg csak néhány utcai sportkocsiban van, hanem úgy generel van egy csomó aerodinamikai, anyagtudományi, gyártástechinkai tapasztalat ami hasznos a széria autóknál. nyilván nem holnaptól gyártanak full szénszálas swiftet és az aerodinamikai tapasztalatokkal és fognak plusz 100 kilo leszorítóerőt termelni rajta autópályatempónál, de kisebb lesz a légellenállása így a fogyasztása is és ha nem is holnaptól gyártanak kompozit anyagokból népautót azért egyre több acélt cserélnek le

Shadowbull 2011.04.06. 12:19:02

@keli3912: Jaja.

Valamint minden autonak 4 kereke es 1 kormanya van, igy teljesen vilagos az F1 es az utcai autok rokonsaga.

sb

atiz 2011.04.06. 12:19:07

vilagosan kellene latni, hogy egy olyan autoverseny, ahol 15 elore betanulhato palyan koroz nehany tinisrac, "by definition" dögunalmas.

a szabalyokmaniajukkal meg csak dobtak egyet a kepleten, de a lenyegen ez nem valtoztat.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.04.06. 12:21:33

@kafferbivalybalamber: Igen, és az eredményükben hogy mutatkozott meg a különbség? Nagyjából sehogy. Most erről volt szó, nem a stílusról.

Az egy csapatnak tökmindegy hogyan nyerik meg a vb-t, csak meglegyen.

Shadowbull 2011.04.06. 12:22:26

@keli3912: Az F1 ugyanolyan felhasznaloja ezen eredmenyeknek, mitn barki mas, es nem generalja oket. Eyg nagyon szuk korben general uj ismereteket, es azt is sajat maga hasznalja fel.

sb

Mazdafan 2011.04.06. 12:23:13

Részemről mindegy mit csinálnak. Ez már nem autóverseny. Ez már sima matematika. Maradok a rally-nál.

kafferbivalybalamber 2011.04.06. 12:29:05

@Gee Halen: Hát a csapatokat persze hogy az eredmény érdekli, de én nem csapat vagyok, hanem néző. (Alvanéző. Van ilyen. :)
És mint ilyet, mégis inkább a verseny érdekelne jobban. Ami azért Senna és Prost idejében valahogy jobban tetszett, na. :)

debrejo 2011.04.06. 12:31:10

@Real Simon says: "A Forma-1 alapvetően jó úgy, ahogy van. Csak meg kell tanulnunk úgy nézni, és nem fanyalogni."
Az a baj ezzel az állítással, hogy az F1 ebben a formában sokkal inkább taktikai, matematikai csata semmint izgalmas küzdelem. Vannak emberek, akiknek ez is izgalmas, minden tiszteletem az övék. De nem ők alkotják a többséget. Utálom ismételni magamat, de nézettség nélkül a saját maga által gerjesztett örvény szippantja a süllyesztőbe.

GGG77 2011.04.06. 12:32:01

@deak.atti: "Senna, Prost, Mansell ... nagyon hiányoznak az ilyen emberek ma a Formula 1-ből."

Ez így van, de a mai elcseszett szabályok mellett ők sem tudnának csodát alkotni.

keli3912 2011.04.06. 12:32:28

@Shadowbull: Ez nem olyan mint a metamitika, hogy 1 valaki kitalálja hogy e=lim(1+1/n)n-ediken, aztán már csak be kell programozni a számológépbe és mindenki tudja használni. Ezek a dolgok rengeteg új tapasztalatot igényelnek és ahogy korábban te is írtad, nem űgy megy hogy kipipálom a megfelelő checkboxokat aztán a program kidob egy kész terméket. ötletek kellenek, amik lehet hogy kudarcba fulladnak, de akkoris rengeteg új tapasztalatot szerzünk, mert nem elég polírozni a régit hogy pí nem 3,14 hanem már 3,14159

29 Palms 2011.04.06. 12:34:08

Én csak azt szeretném kérdezni, hogy az 50 milliós Ferrari könyvet meg lehet majd nálatok nyerni karácsonyi hiénán? :)

Kifordított kacagány 2011.04.06. 12:54:12

egyetértek azzal, hogy a szabályok változtatásával lehet elérni azt, hogy izgalmas, változatos, fordulatokban gazdag futamok legyenek. igazából teljesen új szabálykönyvet kellene bevezetni ami úgy szól, hogy "a győztes mindent visz".
akkor majd megint lesz izzadság, vér, ürülék és halál, a futamok meg izgalmasak lesznek, megtelnek élettel.

Bambano 2011.04.06. 13:19:12

nekem a király kategória a király kategóriát jelenti. ahol nem kell a motorral spórolni, mert van belőle elég. ahol nem kell nyugdíjas anyóka módjára vezetni, hogy spórolj a benzinnel. ahol év közben tesztelni lehet, sőt, kell. ahol előzésnél mindkét autó azonos jogokkal rendelkezik.

szerintem a királykategória tipikusan nem az a hely, ahol a fillérszexualizálóknak kellene átvenni a hatalmat. Ha jön egy nagyobb gyár, akinek több pénze van rá, akkor az nyerjen. Minek is jönne egy nagy gyár, ha az ő lehetőségeit lekorlátozzák a csórók szintjére?

Bambano 2011.04.06. 13:21:22

@debrejo: az a baj ezzel a mérnökök a depóból matematikai csatát vívnak stílusú forma1-gyel, hogy ehhez felesleges élőben autókat küldeni a pályára. az autók tervezésének nagy része szimulátoron folyik, kössék össze a csapatok szimulátorait és versenyezzenek a neten. Majd nem kers lesz meg 1 másodperces szabály, hanem néha laggolni fog a net és az okozza az izgalmakat.

JT164STL 2011.04.06. 13:22:50

A mai forma1 elsöprő nézettségére csak az az 1 magyarázat van, hogy a népnek jó ürügyként szolgál a vasárnap délutáni henyéléshez. Ebéd után lehet inni egy sört aztán minden megeröltető tevékenységre irányuló kezdeményezést el lehet azzal hárítani h én forma1 rajongó vagyok 1 futamot se hagyhatok ki, majd szunya :D ha izgalmasabb lenne nem is lehetne aludni alatta, így a népszerűség is csökkenne, ezért ez nem is cél.

selyemhegedu 2011.04.06. 13:30:34

A cikkel nagyjabol egyetertek, de az egyszeri iranyvaltas az igenis alapdolog minden palyaversenyben, nem is ertem hogy miert kellett ezt a szabalyokban ennyire hangsulyozni iden, ugy tudom az F1 szabalyainak eddig is resze volt.

A belinkelt videon is amugy ugy van fantasztikus kuzdelem, hogy az eppen elol meno nem cikazik a hatulrol jovo elott, szepen valaszt maganak egy ivet es azon marad.

kochav 2011.04.06. 13:31:50

...én a kerékcserét tiltanám. egy készlet, mindegy, hogy esik vagy fúj, hogy meleg van, vagy hideg. olyan keverék kell és olyan mintázat, ami kibírja. és olyan sofőr. na jó, a defektekről beszélhetünk külön.
és nem kell rádió. és letiltanám az összes gombot a kormányról.
annyi és olyan irányváltást engednék, amennyi belefér.
meg - persze - van még ezer és egy ötletem...

Rolika55 2011.04.06. 14:15:17

Hogy miért nincs annyi látványos előzés a mai forma1-ben annak több oka is van. Szerintem alapjában véve az időmérő rendszer a legnagyobb rákfenéje az egésznek. Gondoljatok bele mért jó az ha az alapból leggyorsabb pilótának még azt a lehetőséget is megadják hogy az élről induljon. Hogy is lehetne állandó előzgetéseket látni ha az erősorrend többnyire már az időmérőn rögzül? Szerintem csak akkor lennének előzgetések ha a gyors pilótákat a rajtrácson hátrébb sorolnák az időmérőn elért eredményük függvényében és a pontozási rendszert is úgy kellene balanszolni, hogy az időmérős helyezéseket is megfelelően díjazzák. Így biztosítva lenne a folyamatos akció és a technikai fejlődés sem állna meg.

protkova 2011.04.06. 14:26:25

Szerintem hagyjátok békén a F1-et.
Start van, 3-5 kör és már alszom is, a vége felé ahogy jönnek a bekiabálások felébredek és látom a befutót.
Nekem ez így jó.
Nagyon naiv aki azt gondolja, hogy az utolsó 3-4 év versenyei/eredményei nem voltak már manipulálva a nézettség miatt.
Ha a Ferrari megteheti akkor a Bernie miért ne tehetné meg azé mer elég pénze van?
Ugyan már...

emerico 2011.04.06. 14:29:49

Utoljára 1994-ben volt ilyen, hogy butítsuk le az autókat. Sajnos meg is lett az eredménye. Szerintem annyi elég lenne, ha újra több gumigyártó lenne. A gumiháború alapból megnövelné az autók közti különbséget. És akkor előzni is könnyebb lesz. Mikor a Michelin és a Bridgestone is szállított, nagyon jó versenyek voltak.

Joe. · http://futonaplo.blogspot.com 2011.04.06. 14:53:11

Csökkentsük az aerodinamikai leszorítóerőt az autókon 80%-al és minden meg van oldva kers és hasonlók nélkül.

Szabi01 2011.04.06. 14:53:51

Az F1-hez nem értek és baromi unalmasnak tartom, viszont "nől plusz két mutatóujj" Ez elég durva egy cikkben, javíthatnátok!

Érdekes 2011.04.06. 15:23:06

@Szabi01: A grammarnaziknak mindenképp.

labi 2011.04.06. 15:47:09

Sosem értettem, hogy ha valakinek nem tetszik az F1, mert szerinte az indi izgalmasabb, akkor miért akarja hogy az F1 olyan legyen mint az indi?

Ha valakinek nem tetszik a sífutás és szerinte a síugrás sokkal izgalmasabb, akkor nem feltétlenül az a jó megoldás, hogy a sífutók ne sífussanak, hanem egy rámpáról ugorjanak... mert akkor már az is síugrás. :)

jujdejo 2011.04.06. 15:47:19

@datam: csak a föcim...a cikket nem olvastam vegig meret unalmas volt a masodik bekezdes utan mar nagyon.

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.04.06. 15:50:26

Sajnálatosnak tartom amikor olyan ember kezdi osztani az észt F1-ről, aki hát lássuk be nem sokat ért hozzá.
A legnagyobb baj pedig az, hogy az F1-et nem kell izgalmasabbá tenni, így is az. Ahhoz viszont, hogy ezt lássuk, értsük több kell annál, minthogy leülök egy vödör popcornnal, oszt előzzenek, mert az jó. Aki előzést akar látni nézzen motorversenyt. Ott van.

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.04.06. 15:51:24

Kiegészítés: imádom Vályi urat olvasni nézni egyaránt, de ezért a cikkért most nagy kár volt.

debrejo 2011.04.06. 15:54:42

@Bambano: félek kimondani, de ezen irányba tendál a sport, igen...

GGG77 2011.04.06. 16:02:13

@Bambano: Nagy egyetértés. Olyan nincs, hogy spórolós F1. Illetve van, de az egy ilyen szintetikus szar lesz, amit most látunk.

debrejo 2011.04.06. 16:12:25

@koc: a legnagyobb baj ott van koc, hogy mint minden sport, ez is a pénzből él. Motorsport, irtózatos pénzeket emészt fel a csúcstechnika, amihez szponzor kell. A "hájnekken", "flájemíréjcc" meg a többi multi meg bizony akkor pumpál bele pénzt, ha sokmillió popcornzabáló, sörtvedelő a te szavaiddal élve hozzá nem értő ember az eseményt megnézi. Ellenben ha tényleg hozzáértő, de tizedannyi (se) szaki nézi "mert annyira izgalmas", akkor a szponzor nem tejel, odébbáll. A mecénást kurvára nem érdekli hogy a néző ért hozzá vagy sem. Csak a számok ingerelik. Eredmény: nincs pénz, nincs sorozat. Először a kis csapatok potyognak ki, akkor milyen izgalmas lesz mikor 3 autómárka versenyezteti a csúcstechnikát...

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.04.06. 16:27:17

@debrejo: Úgy van igazad. Ugyanakkor pillanatnyilag csöppet sem fenyeget, hogy hajj de nagyon lecsökenne az érdeklődés. A fanyalgók is odaülnek. Max bealszanak. Amikor meg az utolsó kanyarban dől el a VB sorsa, hollywoodi forgatókönyhöz mérten, az a laikusok számára is szívszorítóan izgalmas.

Kiszállások helyett inkább az volt a jellemző az elmúlt években, hogy a kiírt helyekre túljelentkezés volt. Az persze igaz, hogy az újak szintje megkérdőjelezhető.

Én a magam részéről jobban örülnék olyan cikkeknek, amik a taktikai finomságokat ecsetelik, ezáltal közelebb hozva a átlag nézőhöz a sport esszenciáját. Vannak is ilyen cikkek. Sajnos nem a Totalcaron. Hozzáteszem én nem is hiányolom a Totalcarról, ez nem sportújság. De az ilyen cikkeket, mint ez meg pláne nem hiányolom.

Érdekes 2011.04.06. 16:31:54

@Rolika55: Elég diszkriminatív elgondolás...márhogy ezzel a "trendi" szóval éljek.Azért az csak non-szensz, h a jobb induljon a rosszabb helyről nem?Egyszerűen nem kell időmérő is kész, a helyeket pedig sorsolják ki, ezután már lehet a hely - ki a jobb pilóta - jobb autó - felhozott hely arányában pontozni :) :D

apoa 2011.04.06. 18:06:52

@koc: Bizony ez megint egy kutyaütő cikk. Lehet hogy a szerző nem talája önmagát az utóbbi időben? Bár elötte sem volt valami nagy.

SzJimmy 2011.04.06. 18:13:23

Fentebb többen írtátok, hogy aki előzéseket meg egyen autós versenyeket akar látni, az ne az F1-et nézze! Imádom az F1-et, mint ahogy minden technikai sportot! Nézném én a többit is, de 6 db. sportcsatornámon a minap is mindegyiken focit adtak! És ez az esetek 99%-ban így van! Miért nem lehet Magyarországon is közvetíteni neves versenysorozatokat?

SzJimmy 2011.04.06. 18:55:49

Néhányan tényleg komolyan gondoljátok, hogy a mérnök kapcsolgasson, a pilóta meg vezessen??? És mégis hogyan tegye??? Totálkáros lenne az összes autó az első kör végére, amikor a pilóta más fékerőelosztásra vagy más szárnybeállításra számít, mint amit a mérnöke beállított neki! Tényleg nagy ötlet, ha baromi sok balesetet akarunk látni! Akkor már a KERS-t is a mérnök kapcsolja! Lehetőleg akkor amikor a pilóta fékezni szeretne! Közben meg jókat röhöghetnének a boxban, hogy ki tudott több autót összetörni!

ommm 2011.04.06. 19:25:53

@Shadowbull: Nyilván, de vedd észre, hogy ezt az előzés-mizériát tolják az arcunkba évek óta.
Mellesleg éppen ma volt szerencsém egy versenygéphez, amelyikben sok elektronika nincs, mégis fényévekkel izgalmasabb bármelyik F1-es autónál :) (És valahogy egyik versenyző sem vágyik oda éppen emiatt:)

lwcolors 2011.04.06. 20:10:42

Az a helyzet, hogy amióta a mostani szintre süllyedt a forma 1, leszoktam a nézéséről... akkor lenne csak izgalmas, ha vezethetnék egyet.
Szerintem az lesz a következő állomás, hogy a pilótát kiveszik a gépből és a boxból irányít, 2020-tól pedig már pilóta sem lesz, a telemetriát kezelő számítógépek vezetnek majd...

nikó 78 2011.04.06. 21:00:43

Tény és való az idei év első versenyét elnézve, nehéz elképzelni,hogy lehet még lejebb.A kétféle gumi baromság,a motor,váltószabállyal egyetemben.Sajnos sokakhoz hasonlóan én sem értem,miért nem lehet a 80-as-90-es évek szabályrendszereit előszedni.Nyílván nem a visszabutításra gondolok,de a kötelező high-tech mellett ez azért mégiscsak egy versenysorozat lenne,nem egy kibaszott autószalon.

Shadowbull 2011.04.06. 21:40:26

@ommm: Nem hiszem hogy egy F1-es autonal sok izgalmasabb van a foldon.

Ne hulyeskedjetek mar, mi atlagemberek konkretan belehalnank egy komplett futamba egy ilyen autoban. Szerintem a felet sem birnank ki, papptibi mar a felvezetokorben meghalna.

Es akkor meg szo sem volt vezetesrol, versenyzesrol, hataron menesrol.

Ezt nem lehet uberelni SZVSZ.

sb

atiz 2011.04.06. 21:43:47

@Shadowbull: "Nem hiszem hogy egy F1-es autonal sok izgalmasabb van a foldon."

ne felejtsd el gyorsan hozzatenni, hogy *szerintem*

Shadowbull 2011.04.06. 21:43:55

@ommm: Az egesz elozesi mizeria egy rosszul kommunikalt akciosorozat. Valaki valahol azt gondolta tevesen, hogy az F1-nek a folyamatos elozesektol, az allando csatarozasokrol kellene szolnia.

Sajnos az F1 nem errol szol. Soha nem is szolt errol.

Lehet a youtube-rol 30 eves felveteleket elokotorni, de azok is csak pillanatok, nem komplett futamok es evadok.

Ezt a rosszul kommunikalt akciosorozatot a sajto meg felkapta es folyamatosan tolja az arcunkba.

Masreszt meg adjunk mar nehany versenyt az uj szabalyoknak. Utana lehet itelkezni.

sb

Shadowbull 2011.04.06. 21:57:05

@atiz: Minek, nem egyertelmu?

De mondj 3 peldat, kivancsi vagyok.

sb

GGG77 2011.04.06. 22:27:55

@Shadowbull: "Ne hulyeskedjetek mar, mi atlagemberek konkretan belehalnank egy komplett futamba egy ilyen autoban. Szerintem a felet sem birnank ki, papptibi mar a felvezetokorben meghalna."

Ez így van. Épp ezért gáz, hogy a legtöbbször ebből az emberi küzdelemből semmi nem jön át... Mérnökök, gépek, üzleti érdekek játszmájának (miközben ez ott van, nem lehet elkerülni, részben ott is kell lennie) tűnik az egész, kicsit sem harcnak sportoló és sportoló között.

Hurri Kán 2011.04.06. 22:32:03

Igazából nehéz eldönteni, hogy mitől lehetne még izgalmasabb a verseny...
Lassan már tényleg 3 láb és 5 kéz kéne a pilótáknak...

gokart87 2011.04.06. 23:59:42

Nagyjából egyetértek a cikkel, de a rádó betiltása az durva dolog... Szerintem az maradhatna... és nem is fogják betiltani, gondoljatok egy olajfoltra, befutó kutyára/emberre(volt már rájuk példa), balesetre, semmire nem lehetne figyelmeztetni a pilótát? Ez azért keményen hangzik:)

gokart87 2011.04.07. 00:29:10

Fentebb láttam koc írta h takikáról olvasna inkább még többet.
Én tavaly gyakran átkapcsoltam olyan sportcsatornára ahol kommentárnélkül adták a versenyt. Borzasztóan unalmas azt hallgatni ahogy találgatnak kommentár helyett. Múltkor már az agyamra ment szó szerint. Rohadtul idegesítő. Sikerült netről megszereznem 1998as futamokat... palik üvöltve kommentálta a versenyt, nagyon jó volt.

krepsz_zoltan 2011.04.07. 00:38:53

A magam részéről a 2011-es szezontól mellőzöm a Formula-1 nézését. Köszönöm, erre a – már bocsánat a kifejezésért – balfaszságra már nem vagyok kíváncsi. Idiotizmus, amit művelnek, a sokszor értelmezhetetlen szabályokkal, az irreális, mindenre kiterjedő korlátozásokkal, és hab a tortán az eluralkodó költségcsökkentő marhaság. Könyörgöm, a Formula-1-ben?! Véleményem szerint a farok csóválja a kutyát, de nagyon, és én ettől már szédülök. Abban egyetértek bárkivel, hogy a pályaversenyzés csúcskategóriájában szükség van a technikai innovációkra, nem hátra kell tekinteni, ez természetes, de amikor előzési zónát vezetnek be, amikor előírják az irányváltások számát, a szárnyak mozgathatóságát, és minden más apróságba is beleugatnak, az nonszensz, és az ember tényleg az öregekre, a hősökre gondol. Ez nem verseny! A pilóták valóban droidok, programozható bábuk egy távirányítású kocsiban – hát ezt nézzék azok a háttérben okoskodó pénzeszsákok, akik ezt az egész cirkuszt csinálják, mozgatják. Jó szórakozást hozzá.
Lehet itt elméleteket gyártani tucatjával, pro és kontra, de azon a tényen akkor sem lehet változtatni, hogy a Formula-1 lételeme, éltetője a korlátlanság, a lehetőségek tárházának biztosítása. Akár tetszik valakinek, akár nem. Jelenleg - enyhén szólva - túl van bonyolítva az egész, közröhej, amit ezzel a sportággal művelnek, és akkor csodálkoznak, hogy gáz van. Lesz is, mérget lehet rá venni. Ide nem kellene több, mint néhány alapvető, de kőbe vésett szabály: különféle méret- és súlyhatárok, mondjuk 3.0 literes szívómotor tetszőleges építésmóddal, és a lehető legszigorúbb biztonsági előírások, mert az emberi élet a legfontosabb. Ennyi. Nem vér és halál kell ide, hanem izgalom, amelyben végre (és újra) döntő szerephez jut az ember, pontosabban a versenyautójával kitűnően bánó ember. Persze, a veszély mindig ott leselkedik, de ez mindig így volt, és így lesz, aki pedig ezzel nincs tisztában, az akassza szögre a sisakját. Lehetne fejleszteni, trükközni, tesztelni, és szabadon, keményen, sportszerűen versenyezni, hiszen a Formula-1 erről kell, hogy szóljon, megmutatni, ki a legjobb. Ja, hogy drága móka lenne? Igen, nagyon drága, de köszönjük, hogy a low budget elv hozott nekünk HRT-t és hasonló acélos, komoly erőt képviselő csapatokat. Frankó, megérte. Az ilyeneknek ott a GP2 vagy a GP3, a Formula-1 nem a dedósok homokozója. Attól pedig nem kell berezelni, hogy az elszálló költségek miatt vége lenne a Formula-1-nek, ez nem valószínű, mert ha van igazi, nem pedig ilyen mesterséges küzdelem, akkor van izgalom, van értelem, van milliónyi néző, és ez hozná magával a többit, menne a verkli.
Most biztos kapok majd az arcomba hideget, meleget gazdagon, de a véleményemet vállalom és ki is tartok mellette. Mellesleg van nekünk Michelisz Norbink, és van WTCC, ahol megy a pofozkodás, a küzdelem, szerencsére Formula-1 nélkül sem maradok nézhető autósport nélkül.

redriot77 2011.04.07. 07:52:30

". Mellesleg van nekünk Michelisz Norbink, és van WTCC, ahol megy a pofozkodás, a küzdelem, szerencsére Formula-1 nélkül sem maradok nézhető autósport nélkül.
"

+1
F1 = száguldó cirkusz
WTCC = AUTÓVERSENY!

Shadowbull 2011.04.07. 07:56:31

@redriot77: Nekem pl. a WTCC az unalmas.

Mar parszor probaltam nezni, megis van magyar versenyzo, de kabe nulla erdeklodest bir kivaltani.

sb

Shadowbull 2011.04.07. 07:57:32

Valahogy a dizel Seat Leonok korozgetese nem emeli meg a pulzusszamomat.

sb

BlazeHun 2011.04.07. 10:45:09

Én már rég nem nézem, nem érdekel az egész szar. Akkor hagytam abba tavalyelőtt az F1 nézését, mikor rendszeresen elaludtam rajta. Inkább kimegyek a 22 éves ZX-10 -emmel vasárnap délután, leforgatom 11.500-ig és 260-nál röhögök egyet magamba, oszt jónapot!

Linkas 2011.04.07. 11:03:54

Volt egy sorozat.
GP Masters. Egy futamot láttam, de fantasztikus volt!
Egy kasztni, egy motor.
Valami hasonló kellene itt is. Mondjuk az alapot (vezetőtér, motortér) egy vagy két gyártó nyomatná, az aerodinamikát meg mindenki maga biggyeszti fel. A motor meg lenne 4-5 féle, mondjuk mind régen, mikor szinte mindenki Cosworth motorokkal futott. A rádiót alapból tiltani. Meg a mindenféle állítási lehetőséget is. Az utcai autókba ebből úgysem kerül be semmi. Ki látott már olyan utcai kocsit amiben kers, vagy kézi fékerőszabályzó, vagy kézi szárnyállítási lehetőség van?

D4D 2011.04.07. 13:06:25

@Linkas:
KERS?

A Merci KERS rendszere konkrétan az utcai hibrid modellből lett az F-1 számára fejlesztve.

ovits 2011.04.07. 16:48:34

Sokan leírták már az ötleteiket, én is (legtöbbjük nem saját).

kedvezni kellene a kis és nagy csapatoknak is
-egymással versengő alkatrész beszállítók (karosszéria, fékek, motor, váltó, gumik, kers stb.), másik csapat is lehet a beszállító
-beszállító váltás lehetősége év közben
-az autóra (fejlesztés, üzemeltetés, fizetések) költhető keret maximalizálása, beszállító csapatoknak megnövelt keret

segíteni kellene az előzéseket is
-a maximális leszorítóerő nem lehet nagyobb, mint a kocsi súlya
-KERS, amiből 1 verseny alatt egy bizonyos maximális energiát lehetne kinyerni, a teljesítménye a csapat verseny előtti döntése, hogy hányszor és mennyi ideig használja a versenyzőé
-állítható szárnyak
-fordulatszám limit versenyen, előzéskor nincs limit

kevesebb kütyü az autóba
-passzív telemetria
-minimális rádióforgalom, csak rendkívüli helyzetekre + körönkénti információ, mint a táblán (pozíció, körszám, időköz előttelévőhz és mögöttelévőhöz képest)
-a kormányon a sok tekerentyű (fékerőelosztás szabályzó és egyebek) helyett csak pár lenne: boxutca limiter, limiter meghibásodás esetén (hogy bevánszorogjon a boxig), előzés gomb
-az előzés gomb nyomva tartva aktiválja a KERSt (ha van benne töltés és a kivett energia még nem érte el a limitet) a fordulatszám unlimitet, megdönti a szárnyat (vagy ezek közül/mellett azt, amit a csapat verseny előtt meghatároz)

egyéb
-a versenyre maximált üzemanyag mennyiség (úgy szabályozva, hogy a pilóták ne nyomkodják túlságosan felelőtlenül az előzés gombot)
-min 1 kerékcsere, de bármilyen keverékű lehet bármelyik használt gumi (csak, hogy legyen benne egy kis taktika is)

Hpisti 2011.04.13. 12:40:26

Gyakran hallom/olvasom, hogy ezt meg amazt az F1-ben szerzett tapasztalatoknak köszönhetik az autógyárak... Nos, kedves autógyárak, kérem Önöket, hogy a villámgyors kerékcserét (defekt esetén) szíveskedjenek már megoldani, mert még mindig qrva lassú a polgári életben. Köszönöm.
süti beállítások módosítása