Autós múltunk jádeoszlopa

  2011. március 19. - Csikós Zsolt Címkék: raba botond magyar auto kozlekedesi muzeum

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Volt idő, amikor élen jártunk a járműiparban, és ezzel nem az Ikarusra gondolok, bár az ugrik be mindenkinek elsőre. A Magomobilok, Fejes Endre-féle lemezmotoros kocsik, Csonka postakocsik, Pannóniák sem voltak okvetlenül a csúcson, itt másról van szó. Egy kivételes képességű katonai gépről. A tizennégy személy árkon-bokron át történő szállítására, kis löveg, tábori konyha vontatására tervezett, 6+2 kerekes, négykerékhajtású Rába Botondról. Európa legjobb csapatszállító teherautójának tartották a maga idejében.

Nem akad el

 

Bár nem készült kis példányszámban – 1938-tól 1940-ig összesen 1400, aztán 1943-44-ben másik 1400 darabot gyártott a győri Magyar Waggon- és Gépgyár – csupán egy maradt fenn belőle, pedig még az ötvenes évek elején is összeraktak pár darabot belőle. A többi odaveszett a háborúban. Két szériája volt, az elsőt 2750 köbcentis, 65 lóerős, négyhengeres benzinmotor hajtotta, a második – már balkormányos – verziót 2500-as, 70 lóerős.

Felvonuláson

A kocsi 1929-es Krupp, illetve Austro-Fiat licenc alapján készült, de a Rábánál jócskán továbbfejlesztették. A hátsó négy kereke hajtott, valamennyinél független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést használtak, de az azonos oldalon levő futómű-csoportok párban egy-egy himbás szerkezeten még egymáshoz képest is jelentősen el tudtak mozdulni. Ez a megoldás már önmagában is olyan terepjáró-képességet eredményezett, ami a harmincas években szokatlan volt, de ezt tovább javították néhány másik fogással.

Dupla rugó, dupla lengéscsillapító - szor négy

Ezek közül az egyik legfontosabb a rövid első és hátsó túlnyúlás – minden terepjáró egyik legfontosabb tervezési trükkje. Az orr-résznél még a lökhárítóra szerelt görgőkkel is segítettek a buckaleküzdő képességen, s hogy földhányáson való átkeléskor a kocsi hasa se akadjon el, a karosszériába beemelt pótkerekeket csapágyazták, így azok el tudtak forogni. Sőt, süllyeszteni is lehetett őket.

Csapágyazták a felhúzott pótkereket

Ez a második szériás Botond az utóbbi éveket a publikumtól elzárva töltötte. A Rába újította fel, tulajdonosa a Közlekedési Múzeum. Évtizedek óta ismerem a típus történetét, olvastam is róla, de soha nem jutottam hozzá, hogy a magyar autós múltnak ezt az egyik legjelentősebb darabját megtapogathassam, közelről megnézzem. Pedig érdemes, mert a Botond élőben legalább olyan furcsa, egyedi jármű, amilyennek a régi fotókon látszik.

Furák az arányai. Ettől ügyes

Most péntektől (2011. 03. 18.) az autó néhány hónapig itt lesz Budapesten, a Közlekedési Múzeum kupolatermében, bárki odamehet hozzá, megvizsgálhatja, fotózhatja, akár meg is szagolhatja. Évtizedek óta nem volt erre ilyen könnyen lehetőség – használják hát ki. Én mindenképpen viszem a gyerekeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr552750603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csodálatos Világ 2011.03.19. 12:26:11

Tök jó a görgő elől. Plusz érdekes a váltás (a műszerfalon látszik.)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.03.19. 12:27:58

állat!!
a csapágyazott pótkerék:-))

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.19. 12:28:27

Szép cucc! Járóképes? Mert azért az lenne az igazi :)

littlerock 2011.03.19. 12:28:51

egy dolog azokból, amikre büszkék lehetünk :)

ideje volt már ezt bemutatni itt is...

pickapu 2011.03.19. 12:32:10

Tetszenek a részletekről készült fotók. Egyszerű, ötletes, kár hogy nem maradt belőle több.

arabiata · http://qtqt.blog.hu 2011.03.19. 12:36:58

A Scammell használt hasonló megoldásokat. Igen szép képek: www.scammellregister.co.uk/

onager73 2011.03.19. 12:37:10

Ez most nekem nagy meglepetés volt. Eddig mindenhol azt írták, hogy nem maradt fenn belőle egy darab sem. Ezt látni kell, még ilyen benzinárak mellett is felmegyek Pécsről és megnézem.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 12:40:31

De jó látni, hogy megvan. Sokáig Győrben volt kiállítva, a Rába gyártelepén létezett egy csodálatos kis házi múzeum, a centenáriumi központ. Korábban az üzem munkásszállító csuklós autóbuszait tárolták a csarnokban, aztán felújították az alkalmi garázst, és teletömték érdekességekkel. A Közlekedési Múzeum nagyon sok tárgyat adott tartós kölcsönzésbe, gyerekkorom egyik kedvence, a működtethető Rába alváz is Győrbe került. Sajnos látogatók csak szervezett csoportban mehettek be, de nekem mázlim volt, sokszor voltam ellenőrzésen, és mindig megcsodáltam a Botondot. Később jöttek a gondok, a területet eladták, a tárgyakat elvitték, és a Botondra nagyon sokan "rárepültek", gyűjtők, alapítványok, hogy majd ők gondjukba veszik...

ZON 2011.03.19. 12:41:13

A tapogatást tessék elfelejteni.Emlékeim szerint a Közlekedési Múzeumban is a tipikus, Cerberus Hungaricus fajhoz tartozó teremőrök sasolnak.Nem hiányzik, hogy leugassanak a gyermekeid előtt.

Bambano 2011.03.19. 13:03:36

sajnos a másik cikknél nincs blogposzt, úgyhogy itt vagyok kénytelen beszólni: 7.5 literes amcsi v8-ról cikket úgy, hogy nincs a motorhangról video... hát nem ütött a kezedre a kedves szerkesztőd?:P

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.19. 13:04:44

Idős mérnök bácsi szerint az egyetlen baja a motor gyengesége volt. A 70 LE-s verzió már a csúcs volt, amit ki bírtak hozni abból a blokkból. A Rába Marosokban is ez a blokk dolgozott, míg le nem állították a gyártást a Láng dieselekkel együtt,
amikor elindult a Steyr-licensz motorok és teherautók gyártása.

h4z4rd 2011.03.19. 13:19:49

Örülök, hogy megmaradt. Gondolom ez sem a Közlekedési Múzeum értő, gondos, és elhivatott (not!) vezetőségén múlott, hanem esetleg az ott dolgozók egy kis csoportjának haláltmegvető bátorságán.

Vagy lehetséges volna, hogy megtörtént a csoda és ekkorát fordult ott a világ, amióta kiléptem és megfogadtam: oda soha többé nem teszem be a lábam?
Szép lenne, ha kiderülne, hogy a vezetés már nem a "tervszerűen megvalósított hűtlen kezelés minősített esetének" tradícióját követi?

Minden esetre, a Botond elég jó ok, hogy mégis betegyem oda a lábam mégegyszer.

@krepsz_zoltan: Zoli! A Tatain, a vasúti raktár mögött rohadó alvázzal azóta történt valami?

@ZON: Úgy bizony, a tapogatást tessék elkerülni és nem csak az ádáz tekintetű teremőrök miatt!
Műtárgyhoz az ember egyszerűen nem nyúlkál, még akkor sem, ha az történetesen nem festmény vagy porcelán.
Vizuálisan befogad és kész.
(Mondjuk anno volt rá elég alkalom, hogy a kupolatermet kiadták céges rendezvényeke (vö. hűtlen kezelés), így másnap volt mit takarítani az ott kiállított járművekről. Pohárnyom, de néha még hányás is...)

Titkon nagyon reménykedtem, hogy nem marad mindig így.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.03.19. 13:50:44

A csapágyazott pótkerék, meg a görgős lökhárító qrva jó ötlet, nem is értem, hogy manapság miért nem használják egy-két céleszközön.

Hurri Kán 2011.03.19. 14:25:35

Meg kellene nézni...

imota 2011.03.19. 14:33:38

James vagyok James Botond in Hungary

HuG 2011.03.19. 14:38:05

Ha jól emlékszem néhai öregapám mesélte, hogy a háborúban létezett belőle fagáz tüzelésű változat. Mondván erdő mindenhol van. Ő ilyen kocsinak volt a sofőrje a 2. világháborúban.
Dicsérte a Botond lemez tankokat is, jó volt benne a túlélési arány, mert gyengén volt páncélozva, vagy egyáltalán nem, így a páncéltörők nem robbantak fel bent, hanem átmentek a tankon. Ha közben nem találkozott puhatestűvel, akkor nem volt személyi sérülés.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 14:43:39

@h4z4rd: Nem tudom, 2007 májusban kiléptem az intézményből.

Csikós Zsolt 2011.03.19. 14:46:01

@Bambano:

Nem vett volna fel semmit a mikrofon. Mintha zsíros teflonlapok csuszannának egymáson, azt képzeld el.

Csikós Zsolt 2011.03.19. 14:47:52

@krepsz_zoltan:

Te még élsz Zoli? :-)

Szerintem mostanában egészen sokat zsizsegnek a közlekmúzeumosok, tényleg mintha nagyon próbálnának valamit. Hallottad, hogy Erzsóknak lejárt? Találkoztam az új főiggel, elhivatottnak látszott.

Hurri Kán 2011.03.19. 14:50:42

@Csikós Zsolt:
Akkor esetleg van rá esély, hogy a Horthy-féle Maybachhal végre történik valami?

lujo22 2011.03.19. 14:55:13

@ZON: Sztem ezen nem kell felháborodni, a teremőrök a gyerekeknek sem engedik meg, h felmenjenek. Sok gyerek sportot űz abból, h lehet tönkretenni egy-egy jármű műszerfalán lévő kapcsolókat, visszajelzőket, órákat. Mivel ebből ez az egy van, ne is nyúljon hozzá senki! Gondolom, te sem örülnél, ha vki idegen gyereke beülne a kocsidba, és feszegetné a karokat, kapcsolókat.

h4z4rd 2011.03.19. 15:11:15

@Csikós Zsolt: Ennek nagyon örülök, ha így van. Temérdek állagmegóvással és restaurálással kapcsolatos illúzióm veszett oda ott, mikor (belülről) láttam az üzemszerű pusztítást.
Őszintén reménykedek.

h4z4rd 2011.03.19. 15:13:23

@krepsz_zoltan: Rég láttalak én is. Küldök egy üzenetet "hátul".

Zus 2011.03.19. 15:15:14

A műszerfal annyira szigorú, mint egy 344D Csepelben. :-) Legjobb ! Ott a helyem nekem is. Sürgősen kell egye ilyet szereznem itthonra.

camell · http://indafoto.hu/camell 2011.03.19. 15:16:16

"Európa legjobb csapatszállító teherautójának tartották a maga idejében."

Az is volt. Aztán jött a hős Szovjetunió, aminek gyármányait finoman szólva lekörözte, emiatt a háború után nem lehetett gyártani. Kaptunk helyette leharcolt Dodge-okat, meg GAZ-okat.

Zus 2011.03.19. 15:17:08

@lujo22: az ilyen neveletlen idóta gyerekeket, meg a bunkó, új (semmilyen) nevelési elveket valló szüleiket simán deresre húznám és kapnának ezt-azt. Csak, hogy tanuljanak belőle.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.19. 15:17:41

@lujo22:

Egyetértek. Épp a kupolaterem felé vezető folyosón a félhomályban kiállított motorokat bámultam, amikor beesett egy kiskorú tizenéves, és haladtában, a korlátkötél felett átnyúlva reflexből húzogatta sorba a karokat, tekergette a gázmarkolatokat.
Az ilyeneknek kell az emberevő teremőr.

Zus 2011.03.19. 15:19:58

@camell: az a baj, hogy ez egy pártutasítás volt. Mit gondolsz, a későbbi Csepel 344D isteneket miért nem lehetett továbbfejleszteni ? Miért kellett helyettük a sokkal szarabb 300-asokat tovább vinni ? Az is egy nyavajás pártutasításra történt.
De említhetném a 9 mm Mauser Export töltényt, ami a Király-géppisztoly tölténye volt. Köztes lőszernek szuper lett volna, mégsem lehetett gyártani 1945 után. Csak a ruszki dolgokat.

camell · http://indafoto.hu/camell 2011.03.19. 15:20:20

Rosszul tudom egyébként, hogy egy hengerfejcserével át lehetett állítani dízelüzemre?

44M_Tas 2011.03.19. 15:24:01

Egyébként a tervezést egy Winkler nevű mérnök irányította...akinek az unokája valami totalcar nevű internetes ujságnál dolgozik ha jól tudom. Meglep, hogy nem ő írta ezt a cikket. Meg az is, hogy Mr. Csikós nagyvonalúan elsiklott e felett.

Zus 2011.03.19. 15:24:13

@bervas: "... Múzeum felvételt hirdet - kiskorúak és azok idióta, senkiházi, bunkó szülei ellen - emberevő teremőr pozícióba. A sikeres pályázó imádja a műtárgyakat, legalább 100 kg tömegű és min. 180 cm magas, erős testaltú, agresszív fellépésű. Bármilyen küzdősportban való jártasság előny. Juttatás a fizetésen felül Brutal Pontok és bónuszok, a megvédett műkincsek arányában. Jelentkezni ..."

Támogatnám.

yeti 2011.03.19. 15:25:01

Az oldtimer expóra úgyis elnézek,és ha már Pesten töltöm a hétvégét megcsodálom ezt is.

Bál 2011.03.19. 15:27:43

Érdekes a sebszekrény kiosztás. Gondolom terepen a kettes, hármas között könnyű volt dobálni, 4be már lehet h érdekesebb volt:)

Zus 2011.03.19. 15:30:33

@Bál: a seregben a benzines Uralnak (375-ös) tök ugyanez volt a sebességváltó kiosztása. Valami oka csak volt ennek, mondjuk a 2-3-ban szélesebb és egyenletesebb volt a nyomatéki jelleggörbe. De hát nem vagyok gépész, ezt nem tudhatom.

Baszk Earl 2011.03.19. 15:31:54

Baccus, 15-én voltam de akkor még nem volt ott!
A teremőrök a régiek, a modellvasút óránként megy 15 percig, a három asztal,asztalonként két kocsival.Tiszta csövesedés van, por mindenütt!
Úgy hogy semmi sem változott!

Zus 2011.03.19. 15:32:18

@Zus: bocs tévedtem, az Uralnak ilyen volt a sebességváltó kiosztása, de vízszintesen TÜKRÖZVE.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.03.19. 15:46:38

Nagyon frankó! Örömteli hír, hogy még létezik!
Megnézném, csak sajnos messze vagyok... :s

Azért a "sportváltó" befigyel! A 2 és 3 egy síkban van. Rulz! :D

Tomchy 2011.03.19. 15:46:49

Bárcsak szerencsésebb lett volna nekünk ez a fránya XX. század...

Csikós Zsolt 2011.03.19. 15:59:52

@Zus:

Egy Csepzon előállítása négyszer annyiba került, mint egy Gaz-66-é. Hát azért. Óccsósítás volt. Aztán a lepukkant Csepellel rángatták ki a Gazokat, amikor elakadtak... Nem egynél ott voltam.

Csikós Zsolt 2011.03.19. 16:00:58

@Baszk Earl:
Az időszakos kiállításokra gondoltam. Azok jók.

Csikós Zsolt 2011.03.19. 16:02:42

@44M_Tas:

"Egyébként a tervezést egy Winkler nevű mérnök irányította...akinek az unokája valami totalcar nevű internetes ujságnál dolgozik ha jól tudom. Meglep, hogy nem ő írta ezt a cikket. Meg az is, hogy Mr. Csikós nagyvonalúan elsiklott e felett."

Hihihihihihiahahaaaaaaaa...!!!!

Ezen röhögtünk, hogy beleírjam-e, hogy a Winkler dédapja tervezte, és otthon még mindig van egy Botond szelepe...

Tudod barátom, az a baj, hogy a Winklert valójában Kulcsárnak hívják, amit használ, az csak művésznév.

Máskor kétszer gondold meg a tudálékosságot. Lol.

upiupi 2011.03.19. 16:08:15

Üdv Mindenkinek!!
Tisztelt Csikós Úr!

Talán ha felveszi a kapcsolatot a T. Tulajdonossal, amely szíves érdeklődésére elirányította volna Önt, a Botondot évek óta tároló szervezethez, ahol ezen vágya hamarabb beteljesedett volna!

A cikk egyébként tetszik, bár egy technikai adatot pontosítanék. A mótor, ahogy 40-es években írták? űrtartalma 4330 cm3. Legalábbis az adattáblán lévő adatokból ez számolható ki.
Továbbra is tisztelettel: upiupi

upiupi 2011.03.19. 16:13:40

@upiupi: Még egy adat pontosításra szorul, mégpedig a típusjelzés. Mivel ez a jármű balkormányos így:
38/42 M. "Botond" tj. gk.

Csizirájder 2011.03.19. 16:17:45

@Zus:

Akkor gondold csak ezt át még egyszer... :)

Ural 375, 4320 váltókiosztás:

Balra fennt 1-es, balra lennt hátramenet, középen fennt 2-es, középen lennt 3-as, jobbra lennt 4-es, jobbra fennt 5-ös.

1 2 5
|-|-|
R 3 4

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.03.19. 16:36:58

Ilyesmi váltókiosztás volt a 80-as 90-es évek BMW, Mercedes sportváltóiban, hogy a 2-3 legyen egy síkban. Versenyen előny.

Akos74 2011.03.19. 16:45:31

A volt Bólyai János Katonai Műszaki Főiskolán voltam sorállományú katona, ott egy tiszt-tanár magántulajdonában volt egy ilyen Rába Botond teherautó, szépen restaurált állapotban. Gyakran kiállították régi haditechnikai bemutatókon, ott csodáltam meg én is többször.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.19. 16:47:41

@Csikós Zsolt:

Ugyanezért lettek a 70-es évek elején Zilek a Csepelek helyett. Olcsóbbak voltak több 10 százalékkal, erősebbek voltak, a benzin meg fillérekbe került. Egészen az olajválságig. Addigra terv szerint elmaradtak a fejlesztések, leépült a gyár. Úgy is maradt.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.19. 16:51:36

@camell:

Rosszul. Az a Csepel motor, amiből készült ugyanaz a blokk dízel és benzines kivitelben.
Kívülről egyforma a hengerfej, csak a porlasztó helyett gyertya van. Az adagoló szivattyú helyén gyújtáselosztó van. A szívócsonk más, vízszintes áramú Jikov karbu etette, amit láttam.

HöZsö 2011.03.19. 16:52:49

Jó kotványul van felújítva, sajnálom, hogy egy ilyen érdekes technikai emlékre nem lehett volna 3 kilónál többet rákölteni.

belagezabela 2011.03.19. 16:53:50

tényleg az a rengeteg Zil hová lett? azt is visszavásárolták az ukránok oroszok, mint a ladákat?
Vigyázz ot jön egy Zil, lehet mindjárt elgá Zil.

apukka 2011.03.19. 16:55:13

Gyenge szar volt a motorja, emiatt akadt el állandóan apáméknak Ukrajnában. A problémán úgy segítettek hogy elakadt, kilőtt német szállítójárművek V6-os motorját szerelték beléjük. A kivitelezést egy segítőkész ukrán traktorszerelő nő segítségével végezték el egy helyi kolhoz műhelyében. Egyébként tényleg kiváló terepjáró volt állítása szerint. A hasonló német teherautók állandóan elakadtak, viszont jobb volt a motorjuk. A motor csak úgy fért bele, hogy levágták a borító lemezt.

belagezabela 2011.03.19. 16:58:39

@apukka: aztán jött a csősz és mindenkit kizavart az erdőből.

Overdrive 2011.03.19. 17:18:37

Szép, letisztult dizájnja van.

A szélvédőn ablaktörlő nem volt? - vagy csak én nem látom a fotókon?

herpeszes ödönke 2011.03.19. 17:36:51

Zsolt! Nem szőrszál hasogatás céljából, de a kerékképlet nem 6x4?

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 17:36:59

Ablaktörlő? Jóhogymánem fűtés a sofőrnek.
Ha esik, majd lehajtják a szélvédőt, oszt akkor nincs amin megálljon a víz.
A katona legyen edzett!

upiupi 2011.03.19. 17:38:08

@Overdrive:
Szerintem volt. Legalábbis a kapcsolási rajza jelzi hogy vany ilyen berendezés. Bosch W.V.12s.1 cikkszámmal.

upiupi 2011.03.19. 17:39:29

@kafferbivalybalamber: Na most elmondanám hogy még platófűtése is volt.

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 17:41:48

@upiupi: Gondolom valami benzinkályhával.
A motor végénél a tűzfalon legalábbis nem látok fűtéscsőre hasonlító dolgot.

upiupi 2011.03.19. 17:47:30

@kafferbivalybalamber:
Hát nem benzinkályhával. hanem e mótor melegvizének felhasználásával. Ezeken a fotókon nem látszik.

herpeszes ödönke 2011.03.19. 17:50:56

@44M_Tas: A Winkler Róbert művész név. Az említett úr születéskori anyakönyvi neve,Kulcsár Szabolcs. Bővebb a Wikipédián.

Skuzzy 2011.03.19. 17:53:04

Tetszik:-)

Annyi negatív megjegyzés a múzeummal kapcsolatban, taplóságnak tartom, hogy az 1000Ft-os belépő mellé kell venni 1000Ft-ért "fotó engedély"-t is, ha valamiről képet is akarsz csinálni ...

upiupi 2011.03.19. 17:58:17

@Skuzzy: Nos ez még olcsónak is tekinthető, cca 3.5€ árával. Máshol többet is elkérnek, a turist származásától függetlenül.
Most mondjam azt is hogy ha kutatni akarod az archívumukat, mennyi egy fotó?

Csikós Zsolt 2011.03.19. 18:05:26

@herpeszes ödönke:
De igazából szőrszálhasogatás volt.

Hiszen sehol nem írtam kerékképletet. Most néztem végig a képalákat is.

@Skuzzy:
Így sincs pénzük semmire. Az állam alig ad, azt is csak néha. Ennyit azért tudunk a múzeumról. Nem elsikkasztják. Te viszont sajnálod. Egyszer hozzávetőlegesen számold ki, hogy ennyi cucc alapszintű karbantartása, a világítás, a fűtés, a személyzet fenntartása mennyibe kerül, és fejben rakd össze a bevételeket. Negatív számot kapsz. Nem védeni akarom őket, mert lehetne jobban is, de tényleg egy szűk büdzséjű, ridegtartott intézmény.

Skuzzy 2011.03.19. 18:16:40

@Csikós Zsolt: nem sajnálom (!), ebben a formában én lehuzásnak érzem, amitől rossz szájízzem lesz. Legyen 1500, vagy akár 2000 a belépő, azt megértem, de így ettől nekem forog a gyomrom (lehet egyéni problémám, bár azt se gondolom, hogy ez az extra jegy bármit érezehtően javít a mérlegükön, viszont a kedvemet elvette tőlük).

herpeszes ödönke 2011.03.19. 18:17:33

@Csikós Zsolt: Bocs Zsolt, de az alaposságod az ajánló leveled.Ezért vagy a kedvenc tollnokom a TC-nál. Amúgy a szöveg elején van "6+2 kerekes, négykerékhajtású" ezt te írtad.

nick_50plus 2011.03.19. 18:17:58

hello, apam ott volt karosszeria uzemvezeto, ahol a Botond autot gyartottak, gyerekkoromban ezeket a technikai dolgokat mind elmeselte, ami a postban van...

makmarci 2011.03.19. 18:19:21

Arról nincsen valami infó, hogy esetleg a Horthy Maibach felújításán nem gondolkodnak-e esetleg ?!
Hátha megint bele menne a mercedes...

guanabo 2011.03.19. 18:24:06

A csapágyazott pót- és és orr-támkerekek abban az időben szokványos megoldásnak minősültek. (pl 43M Steyer 1500, 37M Krupp L2, Kfz 70, Horch 1a, VLTT Laffly V15R.)
Ez persze nem von le semmit a Winkler Dezső - Kovácsházy Ernő alkotópáros érdemeiből.
Hogy ezen megoldásokat miért hagyták el – talán a gyártás egyszerűsítés, és egyben gazdaságossá ??? miatt – azt pontosan nem tudom. Bár szerintem a Párizs-Dakaron ……

A Botondról, a Haditechnika Magazinban évekkel ezelőtt megjelent cikk (cikksorozat?) szerint az alkotópáros azon elmélete hozta a rendkívül jó terepjáró képességet, hogy nem kell minden keréknek hajtottnak lennie, de minden hajtott kerék érintkezzen a talajjal.

Fóti Rezső bácsi – később a Csepel Autógyárban dolgozott évtizedekig – a gyenge motor kivételével csak dicsérte a Botondot. Volt összehasonlítási alapja, vezetett Mercedes G5-t (összkerék hajtás és kormányzás) is, ugyanazon „kanyar-túra, oda-vissza kirándulás” alkalmával.

guanabo 2011.03.19. 18:39:34

@makmarci:

Az sokba fájna!
Egy bennfentes rokona Pullman-kocsiba való felállásnál letottyantotta úgy, hogy a váltójának „game over”. Csak ennek a számlája horrorisztikus lenne, más felújítási költségekről nem is beszélve.

makmarci 2011.03.19. 18:45:05

@guanabo: Ezért írtam, hogy a mercit meg kellene kérdezni, mivel anno ők ajánlották fel, hogy felújítják, cserébe néha kölcsönkérnék. Az akkori vezetés nemet mondott, de most új szelek fújnak. Bár a Maibach most sajna épp nem éli virágkorát, de a frissen épülő gyár okán talán ( akár ott is lehetne bemutatni) hajlandóak lennének beleölni egy jelentősebb összeget !

upiupi 2011.03.19. 18:50:12

Nem értem a gyenge motorra vonatkozó mejegyzéseket. Az azonos kategóriájú korabeli járművek között sem sok, jobb teljesítmény-tömeg arányú jármű volt.

yerico1 2011.03.19. 18:50:54

Javítanék:
Az első szériában 1402 darabot gyártottak a prototípusokkal együtt. A második szériára először 1400 majd 2057 darabra adtak le rendelést, de a gyárat ért bombázás miatt csak kb. 1200-1230 db. készült el.
Az első széria motorja 3771 cm3, a másodiké 4330cm3 volt.

yerico1 2011.03.19. 18:53:31

@upiupi: A nagysikerű Opel Blitz A széria is 68 lóerős volt, és elég jól bevált. A 70 lóerő bőven megfelelt akkoriban.

rollaz 2011.03.19. 19:00:10

@upiupi:
Zsupi!
Hogy áll most műszakilag a gép? Tervbe van véve a helyreállítás vagy továbbra se nagyon van keret a dologra?

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.03.19. 19:00:49

@guanabo:
A Maybachnak spéci preszelektív váltója volt, ha jól tudom. Fokozatonként egy-egy többtárcsás kuplung, meg egy fő kuplung. A legenda szerint az egyszeri ember rossz fokozatba tette, és úgy próbált felmenni valami rámpán. Legalább egy kuplung elfüstölt a váltóban. Azóta hozzá se mernek nyúlni a belsejéhez.

Van a fokozatkapcsolásban valami vákuumos vezérlés, meg talán elektromos dolgok is, nem tudom pontosan.
Szívesen belenéznék... :-)

benzfan35 2011.03.19. 19:02:04

A ma is élő 92 éves nagyapámtól mennyit hallottam erről a járgányról!A háborúban sokat járt ilyen típussal,rádiósként is sokszor jutott el vele gyalog is nehezen megközelíthető helyekre is.Azt mondta, hogy nem igazán létezett vele leküzdhetetlen akadály!Még évekkel ezelőtt részletesen elmagyarázta az egész felépítését!Ha még egyszer láthatná, biztos boldog lenne...

Верховина 2011.03.19. 19:03:00

Tesztet! Tesztet! Tesztet! Videjóval, ha lehet. Ja, meg világbékét:D

Gépötty · http://indafoto.hu/gepotty 2011.03.19. 19:03:41

És a két pótkerék közepe nem forog. Pont mint egy Phantom :-)

@Skuzzy: Azért nem kellene ennyire kötözködő szarevőnek lenni! Ha meg kétezer lenne a beugró, ingyen fényképezési lehetőséggel, Te visítanál leghangosabban, hogy nem is akarsz fotózni. Ehh...
Inkább örülnél, hogy egy négytagú család bejut ötezerből, az általad elfogadhatónak tartott 6-8 helyett.

Spacedevil 2011.03.19. 19:03:59

2000-ben volt a Budapest Parádén is! : )) Fotót nem találtam, de van itt egy videó. 06:00-tól látható. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4N22L7mH5KYJ:www.youtube.com/watch%3Fv%3DZSQbyLUTQLE+budapest+parádé%2B2000%2Bblim&cd=3&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=safari&source=www.google.hu

Spacedevil 2011.03.19. 19:06:05

A Budapest parádén is volt 2000-ben! Fék nem volt rajta nagyon füstölt de elindult. Aztán végül vontatni kellett.. : ) Fotót nem találtam róla de itt van egy video. 06:00-tól látható: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4N22L7mH5KYJ:www.youtube.com/watch%3Fv%3DZSQbyLUTQLE+budapest+parádé%2B2000%2Bblim&cd=3&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=safari&source=www.google.hu

zotyesz66 2011.03.19. 19:17:42

Ha jól emlékszem, akkor valamikor a 80-as években a TV-ben volt egy sorozat Szilvásy Lajos: Appassionata c. regényéből. Abban szinte főszerepett kapott egy ilyen jármű. Vajon az valami másolat volt vagy eredeti? Ha eredeti, akkor mi lehet vele?

Csikós Zsolt 2011.03.19. 19:21:37

@herpeszes ödönke:

De ebben továbbra sincs kerékképlet... Ami ott van pedig megállja a helyét. :-)

guanabo 2011.03.19. 19:23:03

@makmarci:

Nálad a pont, erről nem tudtam!
Az tetszetős megoldás volna!
Köszönet az infóért.
Üdv!

Csikós Zsolt 2011.03.19. 19:23:36

@yerico1:

Csak nem összkerékhajtással, sok nagy kerékkel...

Csikós Zsolt 2011.03.19. 19:25:07

@makmarci:

Erről szólt az inkriminált közlekmúzeumos cikk, csak szólok. Abban konkrétumok is vannak, a szereplők megszólaltatásával.

upiupi 2011.03.19. 19:28:13

@rollaz: Üdv!!
Ha a Botondra gondolsz, most a Közlekedési Múzeumban van.

rollaz 2011.03.19. 19:30:27

@upiupi: Tudom, de vissza se kerül hozzátok?

upiupi 2011.03.19. 19:33:28

A Botond üzemképességét illetően: l
ábfék nem működik, a motor ugyan hajlana az indulásra, de nincs olajnyomás, villamos rendszer elfogadható állapotban van, leszámítva a nem korhű, típusidegen alkatrészeket, mint pl: transzformátoros gyújtás Lada cuccokból.

upiupi 2011.03.19. 19:34:43

@rollaz: Erre a kérdésre nem tudok válasz adni, és nem is az én kompetenciám.

guanabo 2011.03.19. 19:35:46

@bervas:

Arra még emlékeztem, hogy tele van erő-nyerő, megkeverő-átemelő szerkezettel, de ennyire konkrétan már nem derengett a dolog.
Utána kellene matatnom, csak az a fránya idő! Abból van a legkevesebb.

Köszönet az infóért.
Üdv!

krepsz_zoltan 2011.03.19. 19:37:19

@Csikós Zsolt: Szia! Köszönettel, még élek :-) Tudom, hogy Zsóka asszony már nincs, az új főigazgató pedig évekig a kollégám volt a Tatain, jól ismerem. Nagyon rendes, komoly tudással bíró ember, ott voltam a PhD védésén is Pécsett. Szívből remélem, hogy munkásságát sikerek jelzik majd, drukkolok neki!

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 19:38:20

@Csikós Zsolt: Meg aztán a Botond nagyjából ugyanakkora motorteljesítményhez kétszer olyan nehéz volt. Meg úgy általában sokkal nagyobb, mint a Blitz.

Botond:
Saját tömeg: 3950 kg
Szállítható tömeg: 1500 kg,
azaz a fejétől a farkáig 5950 kg, és ehhez 70 Le, a későbbieknél.

Blitz A:
harci tömeg 3100 kg, és ehhez 68 Le.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 19:41:43

@h4z4rd: ehhez a regisztrációhoz nincs mail címen, mivel nem használom, automatikusan törlik. Mailt dobhatsz a zkrepszkukacgmailpontcom fiókra.

upiupi 2011.03.19. 19:51:27

@kafferbivalybalamber:
De ne feledjük a szerkezeti kialakításokból eredő különbséget, pl: közel egy nyomon való haladás, progrsszív független kerékfelfuggesztés a hajtott tengelyeken, különleges kerékabrocs-mintázat.

Bár egy összehasonlító teszt kétségkívül érdekes lehetne.

amatőr 2011.03.19. 19:53:39

@zotyesz66: Az a másolat. Előbb néztem meg az első részt. Egy két helyen kikockázva-kinagyítva látszik, hogy pl. egy Zil laprugós futóműve van alatta. De már a zsíros vényóc röfögés is elárulja, mi van a Botond-ruha alatt.

upiupi 2011.03.19. 19:55:21

@kafferbivalybalamber: Bár a több mint20 évvel később fejlesztett D-344 család sem bírt jobb teljesítmény-tömeg aránnyal. Sőt, némely változat még ezt sem érte el. És most nem bántva a Csepeleket.

Boldizsár jános 2011.03.19. 19:55:34

Jó estét mindenkinek!
A Rába Botond 2005 évtől került tárolásra 2011 március 17-ig a Szolnoki Magyar Hadi -és Gépjárműtechnikai Alapítványnál (MHG). A RÁBA Centenáriumi Központ bezárása miatt a gyárnak tárolási problémái voltak Győrben. Az ismételt kiállításba helyezés ezidáig nem volt biztosított ezért az MHG "besegített" a Közlekedési Múzeumnak és a gyárnak is az ideiglenes tárolással, állapotmegóvással.Jó hír, hogy a Közlekedési Múzeumi kiállítást követően ismét lehetőség nyílik egy a RÁBA gyártörténetét bemutató állandó kiállítás létrehozására, ahol a BOTOND ismét szerepel. Tiszteljük tehát a múlt dicsőségét, segítsük a magyar technika-történeti kultúránk fejlődését!
Üdvözlettel: Boldizsár János az MHG elnöke

upiupi 2011.03.19. 19:56:30

@amatőr: Sor 6, sv. Zil-157 alvázon épült replika.

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 19:56:42

@upiupi: Persze, a futómű, hajtás, tengelyartikuláció egyszerűen zseniális a Botondnál. Az a hátsó 4 kerék nagyon ki van találva úgy ahogy van, a kerekenként 2 rugóstaggal, köztük a féltengely... Mai terepralli autóban is elmenne simán így ahogy van. :)

De azért a tömeg/lóerő arány, az sajnos akkor is számít.

amatőr 2011.03.19. 19:57:21

@upiupi: köszi a pontosítást

Hondahuszár 2011.03.19. 19:57:33

Nagyapám is egy ilyenen volt sofőr a II. VH-ban, konkrétan egy híradóskocsin. Ő is szuperlatívuszokban beszélt róla, egyszer pl. tengelyig be volt fagyva a sárba a Kárpátalján, onnan is kijött egy hátsó felfüggesztés árán...
A csörlő drótkötelét a lökösön látható görgők segítségével hátrafelé is el lehett vezteni, ergo hátrefelé is csörlőzött!
Ez nem sportkocsi, nem a 2-3 síkja a fontos, hanem az 1-H-é, így lehetett könnyen előre-hátra hintáztatni a kocsit, ha elakadt!

kkn 2011.03.19. 20:21:17

@upiupi: Meg fel lehetne hívni a felbukók figyelmét, hogyha leülnek előtte, akkor nem esnek el, hehehe....

Tudta egyáltalán, hogy ki a tulaj, hogy felvegye vele a kapcsolatot?

upiupi 2011.03.19. 20:26:49

@kkn: Én igen. Meg gondolom a cikkíró is, mert említést tett róla hogy a Közlekedési Múzeumé. Ha meg nem tudta, a mai világban már nem lehetetlen ilyen kideríteni.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 20:44:24

@Boldizsár jános: János, mi újság a többi holmival, ami szintén a győri múzeumban volt kiállítva? Tud valamit? Vagy csak a Botondot vették át tárolásra?

Boldizsár jános 2011.03.19. 20:49:55

@krepsz_zoltan:
Üdv Zoltán! Keresem jó ideje, a tel. száma a tönkre ment telefonomban maradt. A többi eszköz is Nálunk volt, 2008-ban adtuk le, a VSFUG-ot rendbe raktuk.Tehát vissza kerültek Győrbe. A VSFUG Szombathelyen van ideiglenes kiállításba a többi a gyárban.Üdv.

upiupi 2011.03.19. 20:50:12

@kafferbivalybalamber:
Valóban számít, de csak akkor, ha át lehet vinni a talajra vonóerő formájában. Ebben meg inkább a szerkezeti kialakításnak van szerepe.

Off: Hiába teszel egy UAZ-ba 150 LE-s motort, csak kipörgeti a kereket, vagy eltekeri az erőátvitel valamely elemét.

Ha mérnökök így találták ki annak oka van. Volt már a háború előtt is nagyobb teljesítményű motor, mégsem azt rakták bele.

105tc 2011.03.19. 21:02:57

a valto valami iszonyat jo ahogy a sebessegek el vannak rendezve

1-es es a hatramenet szemben
elakadasnal nagy segitseg ide oda hintaztatni gondolom

2es 3as gondolom terepre van

4 meg az 5 orszagut lehet

aztan nem biztos, de nekem marhara tetszik

apukka 2011.03.19. 21:08:52

@upiupi:
Apámék az ukrán sárban elakadtak (II.VH offenzíva), erősebb német motort raktak bele, azzal zseniálisan működött. Mint előrébb írtam működésképtelen hátrahagyott német járművekből építették át. Ő már nem él, részleteket így tovább nem tudok.
A "tuning" után tényleg jobb lett mint a németeké.
Hidász, utász, építő század voltak.

upiupi 2011.03.19. 21:09:09

@105tc:
Ja, és az 1-H reteszelt a többihez képest. A váltőkar mozgatása külön érdekes, hogy nem egyforma hosszon jár 2-3 és 4-5 között.

Niebur 2011.03.19. 21:09:18

Üdv!. valamikor a 80-as években az Apassionata című filmhez készült egy másolat. Ezt a Magyar Honvédség egykor Devecserben állomásozó javító zászlóalja készítette, a szükséges anyagokat a szintén ott települt pc.és gjmű raktár biztosította. Az alap valóban Zil-157 volt. A szükséges anyagok biztosítása jórészt az én dolgom volt. A másolatot kb. 10 éve A BJKMF-n még láttam, elég rossz állapotban. További sorsáról nem tudok

upiupi 2011.03.19. 21:12:37

@apukka: Lehetséges, de nehezen tudom elképzelni.

Bagamoyo 2011.03.19. 21:17:10

Gyönyörű. És ennyi!

upiupi 2011.03.19. 21:17:53

@Niebur: Üdv!!
Az egyik előző kommentemben van egy link.
Azon már-még jó egészségi állapotnak örvendett a replika. Nem kevés munkával lett kivakarva s..rból.
Nemsokkal később a tulajdonos magánszemély elvitte, és Bólyain tárolta egy időben. Újfent lejtőre került.

tatrafаn (törölt) 2011.03.19. 21:22:46

@Csikós Zsolt: Kösz, hogy megírtad! Egész nap erről a hátsó futóműről kerestem valami képet, mert eddig azt hittem, hogy merev hidak voltak alatta, de gyanús lett a hátsó kerékdőlés. Zseniális szerkezet! Ez tényleg kora csúcstechnikája lehetett, pedig tatrafan vagyok.

Most már értem, honnan ered a Csepel D-566 - szintén brilliáns - kerékfelfüggesztése. Azelőtt nem ment a fejembe, hogyan születhetett meg az az autó mindenféle előzmény nélkül, hát most már értem.

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 21:32:41

@upiupi: Nekem is a szivem csücske a Botond, gyönyörű és zseniális konstrukció - de nem tökéletes.
A talajra le tudná tenni a vonóerőt, ha volna belőle elég. Ha nincs, akkor hiába minden egyéb zsenialitás, sajnos.

Soha egyetlen konstruktőr se mondana olyat, hogy na ez most már így tökéletes ahogy van, szerintem ők is azt mondanák, hogy erősebb motor jobb lett volna bele. Ki tudja, miért ez került bele, talán egyszer kiderül.

upiupi 2011.03.19. 21:40:06

@kafferbivalybalamber: Ebben egyet értünk, hogy mindig van mit fejleszteni. Sajnos nem volt alkalmam saját erejéből megmozgatnom.

Ismereteim szerint ez a motor-váltó komplett már sorozatban készült a korabeli civil Rába teherautókba és buszokba. Kézenfevőbbnek tűnt egy kiforrott konstrukció alkalmazása, mint egy újjal bajlódni.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 21:47:45

@Niebur: Igen, ZIL volt az alap, jómagam írtam is róla cikket a Veterán Autó és Motor magazinban, valamikor 2000-ben vagy 2001-ben. Akkor már egy magángyűjtő tulajdonában volt, és a Perlasca című filmben is szerepelt.

yerico1 2011.03.19. 22:34:11

@kafferbivalybalamber:

Botond B széria: 70 Le 6x4
Saját tömeg 4000 kg
Terhelhetőség: 1500 kg
Legnagyobb tömeg 5500 kg

Opel Blitz 36S 68 Le 4x2
Saját tömeg 2500 kg
Terhelhetőség: 3300 kg
Legnagyobb tömeg 5800 kg

Opel Blitz Typ.36 6700A 68 Le 4x4
Saját tömeg 3000 kg
Terhelhetőség: 3300 kg
Legnagyobb tömeg 6300 kg

Mercedes Benz L4500 112Le 4x4
Saját tömeg 5715 kg
Terhelhetőség: 4686 kg
Legnagyobb tömeg 10400 kg

Hansa Lloyd 37m féllánctalpas közepes vontató 70 Le:
Saját tömeg 5550 kg
Terhelhetőség: 1550 kg
Legnagyobb tömeg 7100 kg
Max vontatmány: 4500 kg

Praga RV kéttonnás teherautó 68 Le 6x4
Saját tömeg 3810 kg
Terhelhetőség: 2000 kg
Legnagyobb tömeg 5810 kg

Szóval felesleges ragozni, hogy mire volt elég a 70 lóerő, és az mennyit mozgatott. A Botond bőven a kor színvonalának megfelelően volt motorizálva, teljesítmény / tömeg aránya meg bőven átlagon feletti volt a hasonló autók között. Sokkal fontosabb volt, hogy mennyit fogyasztott

yerico1 2011.03.19. 22:44:04

@yerico1: Ja, ezek mind a királyi honvédség által használt teherautók és vontatók voltak, amelyek 35 után készültek és kerültek a honvédséghez. Mivel a Botond A szériája 1939-től készült, ezért mertem összehasonlítani ezekkel.

Ráadásul a Botond a Blitzhez képest rövidebb, keskenyebb, alacsonyabb és könnyebb is volt. Csak ha már azon példálózunk, hogy a Botond mennyivel nagyobb, mint a Blitz.

kafferbivalybalamber 2011.03.19. 22:47:20

@yerico1: Köszi!
Érdekes dolgok ezek azért.

yerico1 2011.03.19. 22:51:35

Apropó, a (jó) múltkori Maybach cikkel elég rendesen sikerült belegázolnotok a Közlekedési múzeumosok lelkivilágába.

h4z4rd 2011.03.19. 23:02:37

@yerico1: Volt/van is rá ok bőven, vagy te nem így látod?

Hurri Kán 2011.03.19. 23:03:49

@yerico1:
Lehet, de tényleg gyalázat amit azzal a Maybach-hal művelnek... Egy felbecsülhetetlen értéket hagynak atomjaira rohadni...

yerico1 2011.03.19. 23:08:58

Na azért is megkerestem a Studebakerök adatait is:

Studebaker US6 2,5 tonnás teherautó 90 Le 6x4 és 6x6
Saját tömeg 4500 kg
Terhelhetőség: 2500 kg
Legnagyobb tömeg 7000 kg

A klasszikus amerikai teherautó, ami tömegével került a szovjetekhez is. Egyes adatok szerint 900.000 darabot gyártottak, mások csak 190.000-re teszik. Tömeg / teljesítményarány megegyezik a Botondéval: 12,8 Le / tonna

yerico1 2011.03.19. 23:11:46

@gyvy: Nem hagyják szétrohadni, de arra sem hajlandók, hogy a szokásos oldtimer féle felújításnak vessék alá, azaz legyen belőle egy felpolírozott csilli-villi, de nem korhű autó. Nagyon szeretnék felújítani, és keresik rá a forrást, de ofkorsz erre nem futja az állami keretből. Ők is tudják, hogy egyedülálló dolog van a birtokukban.

yerico1 2011.03.19. 23:13:07

@h4z4rd: Fogalmazzunk úgy, hogy az objektivitás és a szubjektivitás közül nem az előbbi felé mozdulna a mérleg nyelve a cikket olvasva.

Hurri Kán 2011.03.19. 23:18:01

@yerico1:
Pár éve, amikor a Mercedes felajánlotta hogy felújítják, cserébe évente egy-két alkalommal elvinnék bemutatókra, stb., a múzeum vezetése beintett... Erre elég nehéz mit mondani.

2011.03.19. 23:27:01

Nem lehetne valahogy elintézni, hogy a dicső múltból átbillenjünk, és legyen végre dicső jelenünk is?

h4z4rd 2011.03.19. 23:48:42

@yerico1: Ezt nem látom be. Mivel dolgoztam ott, pontosan láttam, hogy mi zajlik. Az a cikk csupán egy baráti simogatás az általam összegyűjtött anyaghoz képest, persze ha publikálnám. A fotókkal, főigazgatói körlevelekkel és egyéb dokumentumokkal együtt.

Természetesen eszemben sincs üres fenyegetéseket pufogtatni egy intézménnyel szemben, főleg úgy, hogy a gárda erősen lecserélődött. Most inkább várom a csodát és remélem, hogy szakértő, kompetens és valóban elhivatott vezetés alá került.

Bár bevallom, mind a mai napig felzaklat, ha eszembe jut, mik is történtek ott.

h4z4rd 2011.03.19. 23:50:03

@gyvy: persze. Előbb-utóbb ez is eltűnt volna nyomtalanul, mint a Rolls.

h4z4rd 2011.03.19. 23:51:06

@kermi: szólj esetleg Széles Gábornak. Biztosan segít, módjában áll.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 23:52:01

@gyvy: Ez így igaz, és nem csak Mercedes tett komoly ajánlatot, utána is lett volna lehetőség. De nem, és nem, azért sem! Nagy zavar volt ott a fejekben, remélem, hogy az új vezetéssel gyökeres szemléletváltás következik.

krepsz_zoltan 2011.03.19. 23:53:14

@h4z4rd: A Rollsból azért maradt egy-két apróság mutatóba :)

Hurri Kán 2011.03.19. 23:55:43

@h4z4rd:
Milyen Rolls tűnt el?

Amúgy azt tudom, hogy pl. a stuttgarti Merci múzeumban is van kiállítva egypár olyan autó, ami nem a múzeum tulajdona. Ezt kis táblán feltüntetik ugyan, meg évente pár napra a tulaj van, hogy elviszi a kocsiját valami rendezvényre, egyébként meg a múzeumban van. Érdekes módon működik a dolog, senkit nem zavar...

h4z4rd 2011.03.20. 00:01:06

@krepsz_zoltan: ja. Ha jól emlékszem, egy karburátor és egy hátsó híd, ugye?
És az Ikarus 200-széria prototípusát ne is emlegessük.
Szomorú dolgok ezek.

krepsz_zoltan 2011.03.20. 00:01:33

@gyvy: Szeretsz kutatni? Könyvtárban találsz régi Autó-Motor újságokat, és kezdj el lapozgatni. Az egyikben fogsz látni egy Rolls-Royce fotót, a kocsi nem csili-vili, de egyben van, és a képaláírás azt mondja: hamarosan szép kiállítási tárgya lesz a Közlekedési Múzeumnak. Látogató sosem látta :) Bocsánat, nem fogom kiteregetni a házi szennyest, ez minimális lojalitás a régi munkahelyem felé, ez nálam elvi kérdés, de mondjuk úgy, elég vicces indokkal lett magyarázva, hogy hova tűnt a Rolls-Royce...

h4z4rd 2011.03.20. 00:03:14

@gyvy: műtárgyaknál ez világszerte bevett gyakorlat

-de persze mit várhatsz egy olyan cégtől, ahol már a munkaköri leírás is sérti a múzeumi törvényt?

krepsz_zoltan 2011.03.20. 00:05:19

@h4z4rd: nagyjából igen, talán még lengéscsillapító is akadt. Na, az Ikarus is... de az nem a proto volt, hanem a monacói nyertes busz.

h4z4rd 2011.03.20. 00:10:17

@krepsz_zoltan: Becsülöm az elveidet, általában ezeket magaméinak is vallom, azonban ebben az esetben nekem semmi okom lojálisnak lenni. Az igazságérzetemet sértené, ez pedig szintén elég erős elv. ;)

De méltassuk inkább pár ott dolgozó, valóban tehetséges ember kitartását.
Gondolok itt elsősorban a modelles részlegre.

h4z4rd 2011.03.20. 00:12:10

@krepsz_zoltan: úgy tudtam, hogy az ugyanaz, de nyilván tévedek. A te Ikarus-buzériádhoz képest én csak műkedvelő vagyok. :)

krepsz_zoltan 2011.03.20. 00:29:05

@h4z4rd: Tudod, kicsit olyan ez, mint a halottról jót vagy semmit. Eljöttem, sok embert szerettem, nagyon sok mindent láttam, hallottam - különösen az utolsó éveimben -, de nem lenne elegáns, ha hátrafelé köpködnék. Akaratlanul megbántanám vele azokat is, akik jók voltak hozzám. A KM az ország hihetetlen tükörképe, egy orvosi ló. A tehetséges emberekből elvész a lendület, a semmirekellők kicsinálják őket, nem mondok neveket, se pro, se kontra. Amit a múzeumi felsővezetés Katona András után művelt, hát arra az ámokfutás enyhe jelző. Csak egy példa. Néhány éve (már nem dolgoztam ott), amikor nyáron azok a nagy viharok voltak, megyek haza a Múzeumok éjszakája napján. Kispesten, az Ady Endrén a szabad placcon a KM motorjai, autói, köztük az egyetlen, és összerogyás előtt álló Magosix kiállítva. Két 70 éves papa az őr. Hát ez meg mi? Normálisak ezek? Megtudom, hogy napokra a szabad ég alatt hagyták a műtárgyakat. Berongyolok még éjjel a KM-be, kollégának panaszkodom, és akkor jön a nagy szakember hírében álló Kaján Imre (azért az ő nevét idevésem!), hogy ki vagyok én, mit okoskodom, minden be van biztosítva. Hát gratulálok, ha egy szélvihar és jég netán szarrá ver egy pótolhatatlan régi magyar autót (most csak maradjunk a Mago-nál), az őt nem izgatja... A műtárgyvédelem neki lózung. És ez az ember tudományos főigazgató-helyettes lehetett! Azt hiszem, ebben minden benne van, ehhez nem szükséges kommentár.

krepsz_zoltan 2011.03.20. 00:34:16

@h4z4rd: nem, a 250 proto egészen máshogy nézett ki, többek között kerek helyett kocka lámpákkal, más arányokkal. Mindegy, elég nagy veszteség volt az is, mint ahogy anno a csuklós troli is.

h4z4rd 2011.03.20. 00:46:05

@krepsz_zoltan: Egyet értek, tényleg nem volna elegáns, de vannak dolgok, amik mellett nehéz elmenni szó nélkül. Ezért is írtam meg ott-állomásozásom rövidke történetét. Aztán pontosan az általad említett okok miatt nem hozakodtam elő vele.

Be van biztosítva... -ezért szívesen bántanám.
Ez még szebb, mint amikor a 424-eshez kötötték ki a teraszra felkínlódott AN2-est, mert nem sikerült a konzol és emelgette a szél... aztán meg jöttek a vizes homokzsákok...
édesistenem

krepsz_zoltan 2011.03.20. 00:59:24

@h4z4rd: persze, hogy vannak dolgok, de a méltatlan viselkedéssel az ember csak lejáratja magát a régi kollégái előtt, miközben eredményt nem tud felmutatni. Ez van. Korábban jeleztem, hogy nem kaptam meg "hátulról" az üzeneted, mert nem létezik a fiók, a zkrepsz-kukac-gmail-pont-com a helyes. Na, üdv mára mindenkinek!

görbeszögekéjszakája 2011.03.20. 09:28:13

én a '80-as évek elejétől dolgoztam a KM-ben '90-es évek közepéig. rengeteg izgalmas, érdekes kiállítást hoztunk létre itthon és külföldön egyaránt. A műtárgyvédelem akkor sem állt a helyzetmagaslatán. Rengeteg vezetői döntést képtelen voltam felfogni, megérteni. Hihetetlen közöny, nemtörődömség, hozzá nemértés lengett körül, szinte mindent. Kevés ember érezte a súlyát az ott végzett munkának. Az eltűnt Rolls-Royce-ról én is hallottam. A Maybach restaurálását egy Lada generálozásához hasonlította az egyik Nagytudású..., s nem értette mi tart olyan sokáig és miért kerül annyiba...! Mind emellett rengeteg pozitív élményt is kaptam, melyekre a mai napig szívesen emlékszem. Egyéb iránt a KM gyűjteménye a világ bármely részén megállná a helyét. Érdemes elmenni, megnézni. Ajánlom mindenkinek, aki szeretne visszatekinteni a régmúlt idők járműveire. A belépődíj és a fotó engedélyre kifizetett összeg jó helyre megy. Ne sajnáljuk!

görbeszögekéjszakája 2011.03.20. 10:44:05

@krepsz_zoltan: én a '80-as évek elejétől dolgoztam a KM-ben '90-es évek közepéig. rengeteg izgalmas, érdekes kiállítást hoztunk létre itthon és külföldön egyaránt. A műtárgyvédelem akkor sem állt a helyzetmagaslatán. Rengeteg vezetői döntést képtelen voltam felfogni, megérteni. Hihetetlen közöny, nemtörődömség, hozzá nemértés lengett körül, szinte mindent. Kevés ember érezte a súlyát az ott végzett munkának. Az eltűnt Rolls-Royce-ról én is hallottam. A Maybach restaurálását egy Lada generálozásához hasonlította az egyik Nagytudású..., s nem értette mi tart olyan sokáig és miért kerül annyiba...! Mind emellett rengeteg pozitív élményt is kaptam, melyekre a mai napig szívesen emlékszem. Egyéb iránt a KM gyűjteménye a világ bármely részén megállná a helyét. Érdemes elmenni, megnézni. Ajánlom mindenkinek, aki szeretne visszatekinteni a régmúlt idők járműveire. A belépődíj és a fotó engedélyre kifizetett összeg jó helyre megy. Ne sajnáljuk!

krepsz_zoltan 2011.03.20. 13:02:23

@görbeszögekéjszakája: Akkor mi nem találkozhattunk, de ugyanarról beszélünk. Nekem is sok kedves élményem van! Taknyos kölyökként kerültem a múzeumba, álmaim voltak, sokáig csak tátottam a szám, hogy mi mindent őriznek a raktárak, és én vagyok olyan szerencsés, hogy ott lehetek, megfoghatom. Kisfiúként, amikor még a hosszcsarnokban a fal mellett sorakoztak az autók, és a plafonról voltak belógatva a repülők, a kék Magosix volt a kedvencem. Minden hétvégén sírtam, ha a szüleim, vagy a keresztapám nem vitt el a Közlekedési Múzeumba - szerencsére a Városliget mellett laktunk. Vakon is odataláltam volna a nagy kék autóhoz, de amikor megsimogattam a selymesen csupaszra kopott gumiját, mindig rám dörrentett a teremőr: Kisfiú, nem nyúlunk a tárgyakhoz! Emlékszem, a Junkers alatt álldogált egy szemüveges, barna köpenyes bácsi, ő már felismert, és tudta, be kell majd kapcsolni a Rába alvázat, amit szintén imádtam. Ott voltak a modellek, vonatok, kamionok, autóbuszok, amiket úgy, de úgy hazavittem volna játszani :) Aztán munkatárs lettem. Lementem a raktárba, és ha akartam, beültem a Magosix autóba! Így változott a világ. Emberi oldalról sosem felejtem el például Szabó László út-híd történettel foglalkozó muzeológust, akivel először dolgoztam hosszabban. Szeretettel vett gondjaiba, télen olyan hideg volt a raktárában, hogy a leheletünktől néha egymást sem láttuk, éppen revíziója volt, de én minden nap alig vártam, hogy érkezzen, és menjünk, mert mesélt, mesélt és mesélt. Laci mérnök, és a jó ég is szakmuzeológusnak teremtette, de mindig csak azt láttam, hogy gáncsolják, mert dolgozna, akarna valamit. Voltak bogaras dolgai - de kinek nincsenek - ezeket felnagyították, és olyan emberek törtek pálcát felette, akik a bokájáig sem értek fel, lábujjhegyen. És ez csak a jéghegy csúcsa. Sajnos, minél több csipa hullott ki a szememből, minél többet láttam, annál jobban ment el nekem is a kedvem mindentől. Ha valaki, akkor én nagyon drukkolok most az új igazgatónak, Ő nagyon jó ember, remélem, nem forgácsolódik szét ebben a helyzetben.

Hurri Kán 2011.03.20. 13:37:12

@krepsz_zoltan:
Egyszer lehet hogy utána nézek :))

@h4z4rd: szomorú hogy itt tartunk...

Sajnos a műemlékvédelemnél is hasonló a helyzet, ha egy régi épületet helyre akarsz állítani, kb. az élő fába is belekötnek (kvázi nem az eredeti állapot helyreállítása, hanem a rom megőrzése a cél...)

görbeszögekéjszakája 2011.03.20. 15:54:10

@krepsz_zoltan: az új igazgató honnan jött? van szakmai előélete? persze akárki is, drukkolok neki nagyon!

makmarci 2011.03.20. 19:08:18

@Csikós Zsolt: Tudom, onnan vagyok ilyen baromi okos.
Köszi.

meakzs 2011.03.20. 20:32:01

Mi az hogy néhány hónapig látható, a múzeum honlapján, csak április 4. éig van írva, az csak pár nap.

Johnny336 2011.03.21. 10:17:46

Nagyapám Botondot vezetett a háborúban, megúszta vele a Don-kanyart. Aztán ruszkik valahol német területen hadifogságba került, és vitték a mostani Grúzia környékére fogolytáborba, 4 évre. De onnan is hazajött!

yerico1 2011.03.21. 10:50:12

@gyvy: Erre csak azt tudom mondani, amit írtam. A KM nem egy csillivilli új Maybachot akar bemutatni, hanem restaurálni akarja. Azaz nézzen ki úgy, mint egy használt, de 70 éves autó. A Mercedes nem ezt akarta. Tudtommal ez volt az indokuk. Ahogy ők mondták, a restaurálás minden, csak nem az, amit a Mercedes szeretett volna.

krepsz_zoltan 2011.03.21. 12:16:51

@yerico1: Tegyük rendbe a dolgokat. Egy múzeumnak más szempontjai is vannak, mint egy hétköznapi, veterán tulajdonosnak. Utóbbi tökéletes állapotra törekszik, mindenből újat vesz, mindent kicseréltet, átfényeztet, mert "gyári állapotot" akar, jobbat, mint az eredeti volt - tudom jól, magam is ilyen lázálomtól szenvedek, és a 2CV kisautóm is döntően ezért nem készül, mert hályog van a szememen, és már nem látok a költségektől. Múzeumi szinten (és itt ELVIEKRŐL beszélek, most ne jöjjön azzal senki, hogy a kiállításban látható autók milyen vacak állapotban vannak, mert ez igaz, de döntően más okai vannak) mindig arra kell törekedni, hogy menteni a menthetőt, mert ettől lesz értékes, valóságtartalmú a tárgy. Nem az a cél, hogy a FIVA topra minősítené a kocsit, vállalható kompromisszumokra kell törekedni a történeti hűség érdekében. Például szakadt a kárpit, na bumm, ki lehet (ki kell!) javítani, ha ez megtehető, és nem kapásból áthúzni az egészet idegen anyaggal. A Maybach ilyen szemlélettel is elkészülhetett volna, nem a toprestauráláson bukott el dolog. A múzeum üres kapuba nem mert 11-est lőni, és nem csak egyszer követte el ezt a hibát. A történet további része már személyekhez kapcsolódik, így a részemről itt abba is hagyom a mondókám.

krepsz_zoltan 2011.03.21. 12:22:01

@görbeszögekéjszakája: házon belül jött, tudományos terülten magasan képzett, és emberileg is nagyon-nagyon szimpatikus. Évekig kollégák voltunk, egymás mellett volt a szobánk. Én is drukkolok neki, négy éve az ő megválasztása az első igazi jó hír, amit a múzeumról hallok.

Lord heckman 2011.03.21. 12:54:50

@Csikós Zsolt:

A cikeid miatt úgy is mindenki rá van buzulva a veterán mercikre, persze azért nem mókolnának vele, csak mennének :) Az kéne a közlekmúzeumnak, hogy venni pár régi mercit (és egyéb hasonló galádságokat), és mondjuk egy 2-3000 es VIP jeggyel mehetsz velük egy kört (persze az "oktatóval" az anyósülésen, elzárt területen. ) Pár régi, de még nem méterenként lerohadó merci (vagy akár rolls, vagy ford T modell stb) pár millából beszerezhető, és tuti kattannának rá a népek.

Vagy ez nagy hülyeség? No mindegy, csak azt akarom reprezentálni, hogy azért a múzeum vezetősége is lehetne kreatívabb, és máris jobban menne a szekér.

Hurri Kán 2011.03.21. 22:57:26

@yerico1:
Indoknak jó, csak kib..tt szánalmas...

Nehogy már valamit csináljunk, nehogy már valamiért esetleg felelősséget kelljen vállalni... Szánalmas hozzáállás...

Kifordított kacagány 2011.03.22. 16:07:04

@krepsz_zoltan: azért én nem hiszem, hogy egy áthúzott kárpit olyan nagy tragédia lenne. az az autó a maga idejében egy isten volt, miértne lehetne ma is az? akár restaurálásról, akár felújításról beszélünk ilyen öreg gépeknél, mindenképp kompromisszumokról van szó. én nem hiszem, hogy ne lehetett volna engedményeke tenni azért, hogy ne pusztuljon ez a csoda tovább, hanem valamilyen formában újjászülessen. nyilván nem csak a km-nak, hanem a mercinek is engednie kellett volna valamennyit a maga igazából, de ha el se kezdenek ezen egyezkedni, úgy nem nagyon megy.
süti beállítások módosítása