Mozgásban a cseh csoda

  2010. november 11. - ommm Címkék: v8 tatra west kanye mtx

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Nem tudom, hogyan került Árpádunk szeme elé, de bizonyíthatóan ő volt az, aki átküldte nekem ezt a linket azzal, hogy:

rapper a tatra mtx-ben.

...és az ominózus hivatkozás, a 34 perces kisfilmé, melybe unottam beletekertem, majd ennyit válaszoltam neki:

na most
én itt egy széttépett ingben rohanó négert
meg egy onanizáló, fekete angyalt látok
MTX márkájú lenne?

Ott követtem el a hibát, hogy beletekertem. Mivel az újkori, nyávogós rapzene valahogy nem jön be, így nem csoda, hogy nem bírom sokáig. Ha rádióból jön néha, akkor pánikszerűen matatok az old-school zenével teli pendrájvom után, most sem bírtam kivárni a cukrozott kezdetet. Önöknek sem kötelező megnézni az egész borzalmat, csak az első három percet, ezt nagyon érdemes.

Megdöbbenésem kétszeres volt, hiszen menet közben sosem láttam egyet sem a legendás MTX V8-akból, ezekből a csodás, 22 évvel ezelőtti gépekből, ellenben tökéletesen áttúrhattam azt az egyetlen egyet a négyből, amelyik Csehországban még megtalálható. Ebben a cikkben ezt tudhatják meg róla:

MTX Tatra V8
Miért a furcsa név? Az MTX rövidítés a Metalex céget takarja, amely (bizony, az átkos idején is volt ilyen) sportautóépítésre specializálódott. Műhelyekből kerültek ki a ma is élő Škoda-motoros Formula Easternek, de ők gyártották a Rapid kabrióváltozatát vagy az egész snájdig, Favorit alapú MTX Roadstert.

tatra mtx 001
A 613-as mechanikájára építkező szupersportot 1991-ben mutatták be a prágai autószalonon, az első prototípus azonban már 1988-ban elkészült. A cseh formatervező Václav Král álmodta meg a minden tekintetben hibátlan, már-már olaszos formatervet. A térhálós csővázra épülő üvegszálas karosszéria garantálta az alacsony súlyt és a kitűnő légellenállási együtthatót, melynek köszönhetően a 613-as K-Jetronic befecskendezéssel ellátott 300 lóerős átdolgozott motorja, immár T623 néven, 265 km/h-s végsebességgel és 5,6 másodperces 0-100-as sprinttel jutalmazta azon keveseket, akik megengedhették maguknak.A manapság már a platós Barkason is látható Lambo Style Door akkoriban ritkaságnak számított, a bukólámpával együtt. Mivel főleg versenysport célokra szánták (teljességgel megfelelt a FIA által a C kategóriás szupersportok számára előírt követelményeknek), szinte kizárt volt bármiféle extra, erre azonban nem is volt szükség, hiszen a beltérben minden megtalálható, amire egy adrenalinvadásznak szüksége lehet.
tatra mtx 005


A kabin szűk, a küszöb kilométernyi széles és fél méter magas, így szó szerint be kell esni a Sparco versenyülésekbe. Utána már csak életre kell kelteni az 1350 kiló anyagot és bízni benne, hogy a 17 colos OZ Racing felnik 245/40-es első, illetve 335/35-profilú Pirelli Zerói nem válnak füstté, mikor a légkalapács hátba vágja az embert.

Bár a Metalex 25 darabos széria legyártására kapott jogot, az MTX V8-ból mindössze 4 darab készült. Ebből egy maradt Csehországban (a képeken szereplő fekete) egy-egy Olaszországba, ill. Németországba került, a negyedik pedig kit-car formájában, bedobozolva az USA-ba. Értékük ma már felbecsülhetetlen.

 Akad itt még egy-két kép, és ha figyelmesen megnézik, akkor láthatják önök is, hogy Mr.West bizony pontosan abban az autóban ül, melyet annak idején kellő áhítattal körbenyálaztam, mivel csak az készült világos műszerfallal. A filmet - úgy tűnik - Csehországban forgatták, ez pedig méginkább alátámasztja elképzelésem.

mtx03

Ami azonban számomra igazán csodálatos volt, az az, hogy végre egy profi filmben látható menet közben az autó. Ügyesen megkomponálva, mint valami ördögi, sunyi, lapos szerkezet, úgy suhan át az erdőn. Tetszik. Egy halódó rendszer végnapjaiban készült, exportengedélyét még az utolsó, csehszlovák pártfőtitkár írta alá, nehezen tudom elképzelni, miféle trükközéssel lehetett ezt 1988-ban átverni a bürokrácián. Most pedig a film.

Ha netán hiányolnák a hangot, akkor íme, itt egy másik, amatőr videó, melyen alig pár közlekedési szabályt ignorál a múzeum alkamazottja, melyből évente egyszer kihozzák az ott kiállított autókat és kicsit átmozgatják őket (igen, mindet). Valahogy többre tudom ezt becsülni az egyhelyben rothasztásnál.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr772441862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Waldorf Rolandó 2010.11.11. 21:23:26

ennek utána se fordulnék
ellenben ezért simán odaadnám vályi összes végtagját - de még a fél veséjét is:
kepfeltoltes.hu/101111/tatra_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

ommm 2010.11.11. 21:24:47

@Érdekes: Gondolom, a nyolcvanas évek közepén Csehszlovákiában garmadában hevertek mindenfelé a Marcelo Gandini vázlatok.
Figyelj, tényleg hidd el, hogy Václav Králnak nem volt szüksége koppintani, a funkció ugyanúgy megköveteli a formát ez esetben is.
i.tuning.cz/w170/article/02xx/0286/02.jpg
www.designkral.com/

bubus58 2010.11.11. 21:28:32

@keepitretro: hát azért ez kicsit más, mint azok a régi jó kis skodák! mondjuk és az utcai Tátrákba is szerelmes voltam gyerekkoromban. ma is boldog lennék, ha beleülhetnék egybe. de ez (pláne az akkori autók dizájnját figyelembe véve) valami álomszép cucc.

Waldorf Rolandó 2010.11.11. 21:30:35

@ommm: nem akartam újat mutatni, főleg, hogy ez régebbi, ugye.
De az ajánlatom áll :)

MilitaryPolice 2010.11.11. 21:42:50

Ha leülök a gyerekkel legózni, és szupersportot építünk, akkor is ez a forma bontakozik ki. Optimumra törekedtek ezzel a vassal, ismétlem szupersportban, józan keretek között, rettenetesen rossz költségvetéssel de mégis azt mondom: kurvajó. Valóban lapos, sunyi, igen egy kicsit de csak nagyon kicsit kommersz, mégis egy vadállat úthenger V8-cal, sok literrel, 2x335mm-es gumicsíkokkal ha kell. A bukólámpa dizájnja elementáris erővel jön be! Olyan lehetetlenül jó szögben áll az autó orrával, hogy nem találok szavakat. Bátran állítom, az egyetlen autó aminek nemcsak hogy nem áll rosszul, de egyenesen kurvajól áll! A felnik, a gumik ízlésesek, jól van ahogy van.

Amint megláttam, másodpercek múlva esett le, hogy ismerem, ez egy MTX, de csak ennyi. És tényleg, cseh! Akkor még szívesebben mondom hogy kurvajó!!!

Önjáró Talajgyalu 2010.11.11. 21:42:53

Én általában rá sem bagózok a szupersportkocsikra, de ez annyira kéne, hogy arra nincsenek szavak. Talán még a 105S-es Skodám is odaadnám érte, pedig az nagy szó, mert azt kb. semmiért. :)

gabi_RS4 2010.11.11. 21:44:23

Azért az Ecorra V8 komolyabbat szól :p
Igaz az teljesen más autó...
@keepit: a 87-est mikor kezded el?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.11. 21:45:55

Ez a kocsi mindenhogyan kurvajó. Még akkor is, ha nem összefüggéseiben nézzük a létezését, annak okát, körülményeit. Ennél sokkal vállalhatatlanabb, cikibb formájú autókat csináltak a világ fejlettebb felén, ahol volt tapasztalat, meg lehetőség az ilyen formájú üvegek, bukólámpa, motor, erőátvitel, minden gyártásában.
Az meg, hogy abban a világban ilyen autó jöhetett világra, talán azoknak, akik még a Tatra MTX-nél is fiatalabbak, biztos nehezen érthető. Az jutott róla eszembe, amikor pár okos emberke a Jimmy (a mattfekete 123 kupé Merga gazdája és alkotója) motorján lévő öntött fém Harley emblémákra azt írta, sufnituning. Egy a nyolcvanas évek elején, Magyarországon készült chopperrel kapcsolatban.
Ez a kocsi, ott és akkor nagyon nagy dolog volt. És éppen ezért nagyon nagy dolog most is.

keepitretro 2010.11.11. 21:53:25

@bubus58: Olyan könnyen juthatsz egy kis boldogsághoz hogy csak na! Ha eljössz a műhelybe beleülhetsz a 87-esbe :-)
De ez csak a holnapi napra érvényes, mert hétfőtől műben lesz és most már nem csak fényképezőgéppel meg ámulással közelítünk hozzá hanem csavarhúzóval is :-)))
www.classiccar.hu oldalon keresztül elérsz.

keepitretro 2010.11.11. 21:55:56

@gabi_RS4: A konzilium már megvolt, hétfőn beledöfjük a szikét az öregasszonyba :-DD

Hurri Kán 2010.11.11. 21:57:58

@keepitretro:
Tényleg lehet menni egy kicsit nézelődni???

keepitretro 2010.11.11. 22:00:03

@deak.atti: A valóság biztos ez volt, kicsit talán eltúloztam, de öreg autóversenyzők is mesélték hogy a magyarországra küldött 130RS-ek sem tudták azt amit a hazai (Csehdszlovák) versenyzők autói tudtak. Egészséges nacionalizmus? Vagy bosszú '68-ért?

keepitretro 2010.11.11. 22:04:15

@tlacka: ha mélyebbre ásol a Porsche történetében rendszeresen kérdőjelekbe fogsz botlani. Ha pedig megvilágítod a kérdőjeleket mindig a TATRA felirat lesz az árnyék :-))

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2010.11.11. 22:06:03

Nem ennek a verdának van ikarus hátsólámpája?

Szabi01 2010.11.11. 22:08:23

Ha nem tévedek láttam annak idején ilyen autót Brünnben. Ez volt a felvezetőautó!

tlacka 2010.11.11. 22:20:11

@keepitretro: Figyelj!
Nincs semmi bajom a Tatra-val. Nem ismerem a modelltörténetüket vagy ilyesmi. Arról azért képben voltam, hogy komolyabb autókat építettek V8-akkal. Lehet, hogy a két céggel kapcsolatban igazad van.
De ne tagadjuk, hogy akkoriban ez a koncepció nem volt meglepő. Főként így, hogy a cég nem állt távol a nagyvasaktól.
Az, hogy mindez a szocializmusban történt, az kuriózum. Én ennyit írtam az elején is, de nem bunkóztam meg ostobáztam le senkit.

tlacka 2010.11.11. 22:53:02

@keepitretro: Gyenge az orosz tudásom, de oké.

shwarcz bácsi 2010.11.11. 22:59:58

ha már lehet választani akkor inkább egy cizeta moroder v16.. vagy egy vector w8..

Merida001 2010.11.11. 23:04:23

Mikor először megláttam itt a cikkben az autót azt hittem valami Isdera szerű modell lett kiemelve a sorból...pedig nem. Illetve a gyártási adatok alapján ez volt előbb ezek szerint. Összességében irigylem ezeket a minimálbérből élő "alkalmazottakat" akik évente egyszer meghajthatják a kicsikét. A belsejében a műszerfal gyalázatos, illetve a felnit is cserélném szívem szerint...amúgy formára tökéletes a verda.:) Kéne!!

min 2010.11.11. 23:27:45

Nem csak az utcáról söpörték össze az autó ötletét. Ott van pl. STROML TATRA. Méltó elődje ennek.

kultúrpesszimista 2010.11.11. 23:46:37

Gyönyörű... Kívánatos. Büszkék lehetnek a csehek erre (is). A magyarok meg jobb, ha nem szövegelnek. Csak irigyek. Fuck 'em.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2010.11.12. 00:24:15

rapper az 2pac meg biggie

ezek ilyen megélhetési álgengszterek

tatrafаn (törölt) 2010.11.12. 03:17:13

Megtisztelő, hogy az enyém lehetett a 100. komment, köszönöm!

deak.atti 2010.11.12. 05:27:44

@keepitretro:

Üdv!

"130RS-ek" ... hát, EGY vót', a Balatoninak. A többi, amikkel hegyiversenyeztek, az a 2-3 darab, mind itthon átépített 110R-ből készült. Igen, én is olvastam, hogy Balatoni kifogásolta a hátsó futóművet (pedig a 130 RS úgy volt homológ, ahogy elmesélte), meg a difizár hiányát (ez mondjuk, jogos, ezek szerint azt kispórolták belőle). Az mondjuk mókás, hogy a 120S-sel jobbak voltak, mint később a 130 RS-sel. De hát ide mindig a levetett technika jutott, az is a környező országokbeli versenyzőkkel ápolt haverság okán. Egyedül Leitold tudott némi Wartburg-gyári támogatást szerezni magának, meg is látszott az erdedényein.

@lwl: Van egy kisebb alakú könyv, zöld fedlappal, szintén az RS 1000-ről szól. Azt pár éve kölcsönkaptam ... szinte megtanultam ... meg is kéne venni, amíg kapható. Nagyon izgalmas fotók vannak benne. Idősebb Melkus ül a Wartburg-alvázon valami sámlin, a motor már hátul beépítve, a váltóval együtt, és épp valami próbakör folyik. Meg hasonlók. Na, ez az az autó, ami viszonylagos nagy darabszáma ellenére még az NDK-ban is ritkaság volt. Máshová meg nem adtak el egyet sem, tudomásom szerint. Főleg, hogy semmiféle homologizációval nem bírt, ezért csak nemzeti bajnokságban lehetett menni vele, vagy prototípusként, ahoz meg soványka volt ... :o(

DA

lwl (törölt) 2010.11.12. 08:31:03

@keepitretro: Szep fantazia, de a Porschenak, mint cegnek a Tatrahoz soha semmi koze nem volt. Ledwinka es Porsche ismertek egymast, de per csak a Tatra es a VW kozott volt, a Typ97/bogar kapcsan.

Tudom, konnyebb arrol fantazialni, hogy a csunya-csunya konkurencia unfair eszkozokkel elintezte oket, mint szembenezni azzal a tennyel, hogy Ledwinka bebortonzese utan semmifele erdemleges innovacioval nem tudtak elorukkolni, es az elavult termekeik a kutyanak sem kellettek. (A tetejebe az utolsok meg elkepesztoen ocsmanyak is voltak, a 700as muanyagmaszkjatol es aranytalan torz karosszeriajatol kiraz a hideg, ha csak ragondolok.) A Tatra sajnos onmagat intezte el, ami a szemelyautogyartast illeti.

lwl (törölt) 2010.11.12. 08:42:26

@deak.atti: Csak az AMDV arulta (arulhatta), es az elejen nem is vehetett akarki, csak akinek versenyzoi licence volt. Az ara es a DDR polgarainak anyagi helyzete is elegge megtizedelhette a vevoket.

esef 2010.11.12. 09:12:31

Azért kíváncsi lennék, hogy a drága NKH mit írna a forgalmijába típusnak...
Szerntem Tatra 613 Coupé lenne belőle. Vagy egyszerűen kimondanák, hogy ilyen autó nincs is.

deak.atti 2010.11.12. 09:51:27

@lwl:

Üdv!

28.000 DDR-márka volt, mikor a mezei 353W 13.000 DDR-márka. Tehát 2 darab kocka Wartburg árához még tenni kellett pár havi fizetést ... Tudtommal akkoriban 700-1000 márka körül mozgott az átlagfizetés a keletnémeteknél. Barátom 1988-ban kivitt magával 1000 márkát két hétre (na jó, Trabanttal ment, és tankolnia is kellett ebből), és kiderült, hogy ez másfél havi fizetés ott. Nem tudta elkölteni ... Két pár Salamander cipőt vett az üzletben, valami vicces 50 márkáért (egy DDR márka volt vagy 20 forint, vagy még annyi se?), a boltos meg elképedten nézte, mert az átlag "Ossi" két évente vett egyet ... :o)

DA

TomT 2010.11.12. 09:53:01

@baowah: sajnos azt én hiába olvasnám (nem érteném). Viszont akkor is, most is Zikmund és Hanzelka túrája ugrik be elsősorban a Tatra személyautókkal kapcsolatban. Közeleg a párizsdakar-szezon, még ha nem is arra mennek már, leporolhatnátok a témát :D

deak.atti 2010.11.12. 10:00:45

@keepitretro:

... ha már Csehszlovákia:

A közelmúltban volt egy cikk a Veteránban. Korabeli történetek voltak benne, hogy milyen kerülőutakon szerezték be a spéci dolgokat a magyar versenyzők. Na, abban leírták, hogy a hajdani csobánkai nagy bukásuk abból adódott Balatoniéknak, hogy mindenféle trükköt bevetve, farmert színes tévére csencselve, színes tévét meg 1300-as Skoda motorra boltolva, szereztek egy szárazkarteres 130 RS motort a 120 S-be. Persze az itinert még a gyengébb motorral írták ... majd nem stimmelt egy féktáv ... :o) Ha igaz, akkor igaz, mindenesetre nyomatásban megjelent, tehát még akár igaz is lehet.

DA

ommm 2010.11.12. 10:18:28

@deak.atti: Pedig gyárilag volt önzáró difi az RS-ben, meg sok minden más finomság is. Legalábbis ezt állítja a Biblia.
ommszem.blog.hu/2008/04/10/konyvet_szereztem_nagyon_jot

ommm 2010.11.12. 10:24:16

@lwl: Az öreg nem, az megelégedett azzal, hogy 61-ben a VW fizetett a Typ97 miatt. Ellenben a fia, Hans, egész komoly pozíciót kapott a Steyr-Daimler-Puch-nál (ahol anno Hans is dolgozott).
Az idősb. Ledwinka a Robert Bosch GmbH-nak dolgozott később.

Rocko- 2010.11.12. 10:54:30

@deak.atti: kedves Dea Katti!
igen, kb 20 forint volt akkoriban egy márka.

Merkelladam 2010.11.12. 12:04:30

Egy az egyben úgy néz ki, mint a Bugatti EB110. Kívül-belül gyanúsan nagy a hasonlóság. Amúgy meg miért kell ettől úgy elájulni?

gabi_RS4 2010.11.12. 12:50:34

@szabi01: amit Brnoban láttál, az szerintem az Ecorra V8 volt, ami lényegesen erősebb és gyorsabb is mint az MTX, nem is értem a feketén miért van a Cseh sebességrekord felirat, igaz lehet az Ecorra sebességrekordja későbbi (bár tudomásom szerint 1986-os) de majd utánanézek valamelyik könyvemben.

@lwl: 700-ast nem szidni;) olyan mint egy hetes BMW csak kicsit másképp :p
Nekem speciell pont az ilyesztő eleje tetszik a projektorokkal, kell bele dugni xenont akkor egész komoly, mert az autó maga kurvanagy (hosszabb mint a W140-es bálna SEL változata). Egyébként meg a nagyobbik V8-assal nem is megy rosszul.
@keepit: na végre, hogy elkezded. Jumbo eladta a Planját Kassára, nemrég volt nálam. Remélem a 613-asa elkészül. Én kiszórtam a Tatra flottát, nincs rá energiám, időm meg pláne. Majd veszek később, de vagy 613-ast vagy 700-ast. A csótánnyal nem akarok bajlódni, nekem az nagyon oldie.

ommm 2010.11.12. 12:56:37

@gabi_RS4: Mert az Ecorra nem volt szériagyártásban. A Tube-ra felpakoltam pár videót róla, ha érdekel, nézd meg :)
A 700-as nagy álmom nekem is.

Rocko- 2010.11.12. 13:19:47

@Merkelladam: mert csehszlovák.

@gabi_RS4: naja, kell egy kis perverzitás 700-ashoz. :)

deak.atti 2010.11.12. 13:25:28

@ommm:

Üdv!

Én, mikor MB-ban először kint jártam, akkor a Skoda Automuseum-ból egy "Sto letí vavríny" című könyvet hoztam egy barátomnak, aki akkoriban elszánt Skoda-hívő volt. Ez a Skoda Motorsport 100 éves történelmével foglalkozott. Ebben volt sok szép fotó, még olyan kuriózumokról is, mint a 200 RS. Azt egyébként láthattam kiállítva is, és mikor legközelebb voltam, már nem volt ott, tehát szerencsésnek vallhatom magam. Az viszont tény, hogy a "130 méter zuhanás" című könyvben Balatoni Mihály azt mondja, hogy az Ő 130-asukból hiányzott a difizár, és kínkeserves volt úton tartani, mert folyton elforogtak a hátsó kerekek, persze olyankor a hajtás is megszűnt. Tehát a gyáriakban volt, ez biztos, sőt, sok magyar rallye Skodában is, de a használója szerint abból a bizonyosból hiányzott. Biztos, hogy nem új autót kaptak annó 1978 környékén, inkább valami levetett gyári 130 RS-t, talán épp ezért nem volt egészen komplett az autó.

DA

deak.atti 2010.11.12. 13:38:59

@Rocko-:

Üdv!

Na, akkor gondolj bele, hogy a gyári ára volt 13.000 DDR márka a 353-asnak, a Merkur meg itthon adta 108 ezer forintért ... A vége felé volt a toltetős 353 S valami 125 ezer forint, de az az NDK-ban is már drágább volt, mint 13 ezer márka. Tehát, ha keletnémet áron adták volna, akkor 260 ezerért kellett volna árulni itthon az autókat. Annyiért meg a kutyának sem kellettek volna, ezt le kell szögezni, bár ez bármelyik keleti típusra igaz. Itt jön, amit az egyik első hozzászólásomban írtam, hogy az ellentételezésben is meg kellett állapodniuk az üzletkötőknek. Csak hasra ütve írom a példát: mondjuk 50 darab Wartburg ért egy csuklós Ikarust. Itthon meg átszámolták, hogy na, mennyiben is van Mátyásföldnek egy Ikarus? Na, azt elosztjuk 50-nel, meg azért legyen rajta némi haszon is, akkor adjuk mondjuk 108 ezerért az autókat. Papíron mindenki jól járt ... csak a gyárak nem, akiknek nem jött kézzelfogható tőke az üzem és a gyártmányok fejlesztéséhez ... be is csődöltek mind. Kivéve azokat, amelyekbe a GM (Lada) vagy Renault (Dacia) vagy a VW (Skoda) komoly tőkét beinvesztált.

DA

Rocko- 2010.11.12. 14:40:40

@deak.atti: és akkor abba gondolj bele, hogy az Audi Quattrot meg árulták 49 500 márkáért. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.11.12. 16:36:48

@deak.atti: én mondjuk úgy emléxem, hogy a 80-as évek végén a DDR márka csak valami 7-8 forint volt, úgy meg stimmelt kb a 13000 márka vs 108000 forint.A nyugatnémet márka volt kb 20-30 forint.És asszem a német egyesítésnél 1:1-ben számolták a két márkát, na az lehetett az ossiknak egy jó kis kasszasiker...

tlacka 2010.11.12. 17:07:50

@Quattroman: Köszönöm a hasznos információt!
Ha valaki megbántódott tegnap, elnézést!

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 18:18:35

@deak.atti:
Azt a 200RS-t (legalábbis állítólag a múzeumban lévőt) mostanában elég gyakran lehet látni cseh historic versenyeken.
Persze nem elmebeteg módjára hajtják, de azért nem is sétakocsikáznak vele :)
+ mostanában feltűnt még egy, ami szerintem magánkézben van, hogy aztán jó minőségű replika, vagy valakinek ennyi pénze van, azt nem tudhatom. A 2009-es Barumon egy gyári volt kint, az tuti.
www.youtube.com/watch?v=q6YlZBpCLbo
www.youtube.com/watch?v=4klm5PeAR10
www.youtube.com/watch?v=SHwgNmT2jBs

deak.atti 2010.11.12. 18:21:09

@geegee:

Üdv!

Leet, hogy igazad van, mert a fentebb említett barátomat abszolút nem rázta meg az 1000 DDR márka kiváltása, és azért hogy 20 ezer vagy 7 ezer, az nem mindegy, mikor le kell tenni az OTP pultjára a devizás kisasszony elé.

Igen, arra én is emlékszem, mikor 1:1-ben váltották a kelet- és a nyugatnémet márkát. Az 1.3-as Wartburg minden idők legdrágább DDR autója volt, 30.200 DDR márkába került, de akinek ne adj' Isten össze volt spórolva ez a pénz az autóra, az a váltás után egy vadiúj E30-as BMW-t vehetett az átváltott 30.200 márkájából ... :o) Elfogultságom ide vagy oda, azért a különbséget még én is érzem a két lehetőség közt ;-)

DA

deak.atti 2010.11.12. 18:24:20

@Maybe_:

Üdv!

Én két darabról tudok, ami megépült! A fentebb említett "Sto letí vavríny" című könyv kettőt említ, persze ékes cseh nyelven ... de aki fogott már Skoda-alkatrészt gyári csomagolásban (15 évig gondoztam családi 120L/120 GLS példányokat, négyet), annak a "2 kusí" már mond valamit ... :o)

DA

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.11.12. 18:35:30

@geegee: Amikor az NDK márka 7 forint volt, akkor a nyugatnémet 49 forint környékén mozgott. 1:1-ben pedig kortól függöen hat-, négy- és kétezer márkáig váltották a bankbetéteket.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 18:48:00

@deak.atti:
Tudom, hogy 2 darab volt, ezért is meglepő, hogy mostanában ennyit versenyeznek az egyikkel. :)
(egyébként meg igazuk van, a versenyautó erre való, mindegy, hogy 5 vagy 30 éves, csak azért fáj érte picit a szívem)

deak.atti 2010.11.12. 19:10:11

@Maybe_:

Egy kis mellékszál: amikor 2001-ben ott voltam, egy kisebb kiállítás volt sportjárművekből. 130 RS, 718-as (110R alapú) pályaversenyautó, OHC hengerfejes hegyi-Favorit ... és egy 130 LR ... Na, vajon melyik? Az 1987-es Wartburg Rallye győztes Dolák/Palivec duó autója. Csak ilyen konkurrenciaharc volt még a KGST-n belül is, hogy egy versenytárs "hazai versenyét" megnyert autót állítanak ki a gyári múzeumban. Holott 2001-ben már a KGST egy évtizede a múlté volt. Én úgy gondolom, hogy gyári 130 LR-ből ezt őrizték meg kiállítási példánynak, és már nincs másik ...

DA

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.11.12. 19:12:32

@deak.atti: na ja, asszem én is a bimmert választottam volna,.Pedig mi is elvetemült wartungosok voltunk, huszonévekig, az egyik megvan még ma is.

@malenykij polgar: na ezt nem tudtam, és hát túl szép lett volna valóban korlátlanul váltani...

esef 2010.11.12. 19:21:58

@malenykij polgar:
Meg összegben is limitálva volt az 1:1 váltás. Felette 2 keletiért adtak 1 nyugatit.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 19:23:20

@deak.atti:
Szerencsére gyári LR-ből akad még, de leginkább magánkézben, bár Boleslavban most a Sibera-féle van:
skodaklub.com/galeria/858/53151.jpg
Egyébként sajnálatos, de Magyarországon bontottak el belőle nem is egyet az elmúlt évek folyamán, mert úgy "többet ért"...
Egyébként ha érdekel, ajánlom figyelmedbe ezt a galériát, nyálcsorgatási célzattal:
skodaklub.com/galeria-album.php?fotok=mlada_boleslav-skoda_muzeum_es_prototipusraktar&album=858
:)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.11.12. 19:28:56

@esef: Ezt mondom vazze :)
A kétezer márkás összeghatár a gyermekek bankbetétjére vonatkozott.

ommm 2010.11.12. 20:00:20

@Maybe_: A helyzet a következő:

A 200 RS, amit tavaly mutattak be, a felújított, gyári prototípus.

A másik, amit láthattál, az a 180 RS, mindkettő a 130RS elődjének tekinthető.

A fent linkelt remek könyvben találnál még csodákat, többek között egyveztengelyes, duplakarbis, 170 lóerős turbómotortól, az 1150 köbcentis turbón át egészen a 2000 16 MI-ig, ami injektoros, kétliteres, duplaveztengelyes és 16 szelepes volt valami 276 lerővel. Hogy a Fiat vagy BMW-motoros épített autókról ne is beszéljünk, ahogy a Garde, Rapid RS-ekről vagy a 24 órás Nürbugring GP Rapid RS-ről... Érdemes megszerezni, kész csoda.

Hurri Kán 2010.11.12. 20:11:44

@Maybe_: ebből készült machbox is, megvan :)

Garp 2010.11.12. 21:54:55

@szpsz: leírtad amit akartam....

lwl (törölt) 2010.11.12. 22:07:17

@deak.atti: "de akinek ne adj' Isten össze volt spórolva ez a pénz az autóra, az a váltás után egy vadiúj E30-as BMW-t vehetett az átváltott 30.200 márkájából"

Egy ilyet sem fogsz talalni. 14 eves korig 2000, 60 eves korig 4000, felette max. 6000 DDR-markat valtottak be 1:1 aranyban (es csak maganszemelyeknek). Felette 2:1 aranyban valtottak. Az orom viszont nem tartott sokaig, mert a szocialista allami nagyvallalatok bukasa nyoman hamarosan megtapasztaltak az ujdonsult poogarok, hogy milyen is az, amikor a letfenntartashoz szukseges dolgok (viz, gaz, villany, elelmiszer, ruha, butor, ingatlan) VALODI arat kell megfizetniuk...

Fekesz 2010.11.12. 22:25:11

No,de mintha egy Murcielago hangzana el a filmben kb 1:30-nál

deak.atti 2010.11.12. 22:25:56

@Maybe_:

Üdv!

Ennek a tárlatnak szerencsére a nagy részét saját szememmel is láthattam kétszeri MB-ban járásom alkalmával. A protókat nem, bár azokból is több ki volt kiállítótérben állítva. Például az a kék-fehér, ormótlan elejű-végű 110 R. Vagy a spider-ek, vagy a műanyag elejű pályaautó, szóval volt ebből rendesen kiállítva is. Az "ülj be a kalitkába, nyomd meg a gombot, és mondd meg, hogy milyen típus indítózik" játékot viszont ZABÁLTUK! Nagyon jó ötlet ... :o) Raktárban amúgy én is voltam, még 1997-ben, de Eisenach-ban. A mostani kétszintes Wartburg-múzeum anyagát még sötét sarkokban porosodni láthattam. Ott is eltöltöttünk egy 3-4 órácskát ... Volt ott is látni/fotózni való gazdagon. Sajnos akkoriban internet híján sehová nem tudtam feltölteni a dolgokat, ma meg már számtalan helyen elérhetőek, már nincs értelme.

@lwl: Akkor ez a tipikus "urban legend". Körülbelül ugyanaz játszódhatott le ott is, mint itt, azzal a különbséggel, hogy idehaza nem volt egy gazdagabb "rokon" aki feltőkésítse (bizonyos határokon belül) az elmaradottabb régiót.

DA

lwl (törölt) 2010.11.12. 22:27:51

@deak.atti: Ha bovebben erdekel a tema, ezek atfogo konyvek:
www.amazon.de/dp/3768857883/
www.amazon.de/dp/3613024411/
Vicces, hogy milyen takolmanyokkal versenyeztek, ugyanakkor erdekes is.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 23:12:40

@ommm:
na igen, ez az a könyv, amire régen vágyom, csak nem adatik meg rá az (anyagi) lehetőség... Érdekes egyébként, hogy a 180rs-ről nagyjából senkinek nincs infoja, mintha egy soha nem létező cucc lett volna :(
Írhatnál róla pár sort, ha már így kimaradt a történelemkönyvekből :)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 23:14:54

@gyvy: Alap, nekem is :)
@deak.atti:
Na én viszont nem voltam, csak nagyon sok ismerősöm. Szerintem lenne olyan, aki kíváncsi a képekre :)

Hurri Kán 2010.11.12. 23:16:53

@Maybe_: amiatt is kedvenc, mert tudtommal (egy Ikarus buszt leszámítva) az egyetlen szocialista autó amit megcsináltak!

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 23:18:08

@ommm: A 2000MI pedig a mai napig az álomautó, annál szebbet a nehéz elképzelni is...
www.foltyn.cz/car/skoda2000mi.htm
RS szélesítésre teljesen lazán rárakva még 3 centi, és kész... Mi az a hátsó ív? Mi az a beömlő? Áh, kész vagyok tőle.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 23:22:32

@gyvy: Na ezzel kapcsolatban nem vagyok képben, azt tudom, hogy ami nekem kis szaros koromban megvolt, az temperával átkenve fehér színben pompázik jelenleg a polcomon, mert nagyapám újkasznis 105-öse is fehér volt...
Persze azóta már ott figyel mellette a full gyári matchbox is, dobozostul, mindenestül :)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.12. 23:27:14

@ommm:
www.foltyn.cz/car/skoda_uvod.htm
Még ennyit így hirtelen :)
Van itt pár finomság, bár gondolom többnyire mindet ismered.

Virago_1000 2010.11.12. 23:34:21

@keepitretro: "Ha pedig megvilágítod a kérdőjeleket mindig a TATRA felirat lesz az árnyék :-))"

Ez nagyon, de nagyon igaz, es meg sokszor a P tulajok sem tudnak rola...

Virago_1000 2010.11.12. 23:35:58

@lebowski71: Nem, ennek Tatra 613 hatsolampaja van.

Virago_1000 2010.11.12. 23:37:58

@Merida001: "A belsejében a műszerfal gyalázatos, illetve a felnit is cserélném szívem szerint...amúgy formára tökéletes a verda.:) Kéne!!"

Mindossze 4 db keszult, prototipus nem is. Kisszerias gyartasnal nem is lehet elvarni jobbat. Elkerekedne a szemed, latvan a szupersportautok (pl Bristol Fighter, F40, Ultima GTR, Koenigsegg... ) gagyi reszleteit.

Virago_1000 2010.11.12. 23:40:36

@tlacka: Keepitretroval huzol ujjat? Csak rosszul johetsz ki belole. Nemigen hiszem, hogy van az orszagban valaki aki nala jobban erti a levegos motorok lelkivilagat.

Virago_1000 2010.11.13. 00:00:35

@lwl:

" per csak a Tatra es a VW kozott volt, a Typ97/bogar kapcsan. "

A V570-esnek semmi koze sincs a T97-hez, a per szempontjabol, hacsaknem az, hogy hasonlok voltak a tervezesi az alapelvek.

"Tudom, konnyebb arrol fantazialni, hogy a csunya-csunya konkurencia unfair eszkozokkel elintezte oket, mint szembenezni azzal a tennyel, hogy Ledwinka bebortonzese utan semmifele erdemleges innovacioval nem tudtak elorukkolni, es az elavult termekeik a kutyanak sem kellettek. "

Sosem gyartottak nagy darabszamban, a haboru utan pedig csak allami megrendelesre, mert ezt az ukazt kaptak a nagy Moszkvabol.

Az erdemleges innovaciok leterol/nemleterol pedig eleg ha csak a Tatra teherautok alvaz es felfuggeszteserol beszelek (kombinalt-spiral-leg-laprugozas) ami egyszeruen a piacon ma letezo legjobb. Az amerikai tulajdonosok nem fogjak engedni a gyarat csodbemenni, hiszen ebben olyan potencial van ,ami hadiipari szempontbol egyaltalan nem mellekes. Ugye te sem gondolod komolyan, hogy eves szinten 1500 db (reszben kezzel keszulo) teherauto gyartasabol meg tudnanak elni.
Vagy emlithetnem a diesel motort is, ami levegos letere EUro 5-os, elektronikus trukkok nelkul. Erre a Man mernokei (sem) voltak kepesek.

Elavult termekek hm. A teherautoik celszerszamok, az, hogy az alapelvek 50 eve is ugyanazok voltak, nem jelent elavultsagot. Ennyi erovel azt is mondhatnank, hogy a szorzotabla elavult (mivel regi)

"(A tetejebe az utolsok meg elkepesztoen ocsmanyak is voltak, a 700as muanyagmaszkjatol es aranytalan torz karosszeriajatol kiraz a hideg, ha csak ragondolok.) "
- Nem ketseges, nekem sem folyik arra a formara a nyalam, de valljuk be oszinten, a 71-ben megjelent kromka sokadik rancfellvart valtozata volt gyartasban '99-ig. 71-ben divatos, szep forma volt, igaz, az eredeti vignale design-t a csehek atrajzoltak (sajnos csak rontottak rajta) es mivel fejlesztesre nem volt penz, nem tudtak mast kihozni. Az alapok valtozatlanul maradtak, par uj burkolatot kapott a T700. A penz hianyarol meg annyit, hogy pl. a prototipust diakok raktak ossze.

"A Tatra sajnos onmagat intezte el, ami a szemelyautogyartast illeti."

- ez hosszu, osszetett folyamat volt, amiben a kommunizmus jatszott legnagyobb szerepet. Mondhatjuk, hogy a kommunizmus, illetve az ezzel jaro izolaltsag intezte el oket.

Virago_1000 2010.11.13. 00:08:07

@ommm: A 700-as szep alom, en ultem benne, hat, mivel kezzel keszitett az utolso porcikajaig, hat, hat. Inkabb egy jol osszerakott 613-as.
Amugy a 4.3-as ugy keletkezik, hogy racuppantak a P hengerek.

lwl (törölt) 2010.11.13. 00:15:23

@Virago_1000: Aztan milyen Tatra-technologiak talalhatoak meg a Porschekban? Sorolnal parat?

tlacka 2010.11.13. 08:27:14

@Virago_1000: Azóta tisztáztuk, bár ezt nem olvastad. Nem a márkákkal volt bajom. Az elrendezésre írtam, hogy nem nagy szám.
A Porschet is emiatt említettem. Hogy érthetőbb legyek: a Carrera GT sem tetszik.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.11.13. 10:18:41

@gyvy: Hú, így bevillant a kép, mintha lett volna ilyenem is.

Operator 2010.11.13. 11:19:02

Trabantban, Lada 1200s-ben (VAZ-21013) nevelkedve, Wartburgok és Moszkvicsok közt cseperedve én egy Skoda Rapid mellett is tisztelettel állok meg és csodálom az autót. Nem kizárólag a formát és a technikát... Azt, hogy a létező szocializmusban rétegmodellként, társadalmat bomlasztó módon öncélú sportosságot képviselve egyáltalán létezni tudott.
Mindez fokozottan igaz erre a gépre... Hihetetlen, érthetetlen, sokkal kevésbé felfogható számomra ez az autó, mint ma egy Veyron.

De srácok. Őszintén, miért kellett Tlackának "nekimenni"? Ő - szerintem kulturált módon de ez lényegtelen - egy véleményt fogalmazott meg. A szempontjai is érthetőek. Miért ne lehetne valakinek más véleménye? Ettől színes ám a dolog! Ejj. :)

lwl (törölt) 2010.11.13. 12:31:15

@Virago_1000: Nagy kar, hogy egy budos szo sem esett a teherautokrol, vegig szemelyautokrol volt szo. Tehat meg egyszer: milyen lopott Tatra-talalmanyok vannak akar a Porsche, akar a VW autoiban?

A tervezesi szempontokrol meg annyit, hogy akkoriban mindenki a nepautot hajkuraszta. Az aerodinamukus karosszeria sem volt uj otlet:
www.deutsches-museum.de/sammlungen/ausgewaehlte-objekte/meisterwerke-iii/tropfenwagen/

A bogarforma sem, tekintve, hogy akkoriban az autok 90%a tokugyanugy nezett ki, a kocsiszekreny aramvonalasitasara nem volt tul sok kombinacio:
Adlerwerke:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Adler_2,5_Liter_Limousine.jpg
MB:
blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/uploads/758710_1382552_4000_2978_091202_ClassicMercs_597-Kopie.jpg
Mercedes farmotor:
teqpress.de/page10/page1/files/page1-1000-full.jpg

Porsche (es Nibel) nepauto-projektjei a Mercedesnel, 1926-34:
www.spiegel.de/auto/fahrkultur/0,1518,697150,00.html

Porsche volt az, aki a nyero kombinaciot kirakta a puzzle-darabokbol, es nepauto-otletet vegul sikerre vitte, ez teny. Barenyi vagy Ledwinka a szemelyes ismeretseg okan tobb-kevesebb joggal hihettek azt, hogy egyik vagy masik otlet konkretan toluk szarmazik, de maga a bogar nem volt egetvero ujdonsag. Hogy egyetlen ember fejebol pattant volna ki az egesz, az legalabb olyan vicces allitas, mint ha valamelyik gyarto azt mondana, hogy o talalta ki az elektromos autot.

Lopassal meg azok a muszaki analfabetak szoktak konnyelmuen dobalozni, akiknek halvany segedfogalmuk sincs rola, hogy egy alapotlettol a konkret piackepes implementacioig milyen baromi hosszu az ut.

tlacka 2010.11.13. 13:48:21

@Operator:
Félreértették a kommentet és úgy gondolták, hogy a kedvelt márkájukat akarom bántani. Eszembe sem jutott. Csupán annyit mondtam, hogy ez a koncepció nem meglepő. Az sem lepett meg, hogy a szocializmusban éltek olyan eszes emberek, akik le tudták ezt gyártani.Az, hogy voltak olyan hülyék is, akik nem akarták engedni a gyártását egy másik dolog. Annyi történt, hogy ugrottam az ostobázásra. Tudtam volna érvelni ellenük, de nem a márkákkal volt bajom, ezért nem is tettem.
Béke!

Virago_1000 2010.11.13. 21:18:03

@tlacka:

Semmi bajom a szemelyeddel, hiszen kulturalt velemenyt fogalmaztal meg. Azt sem banom, hogy ha a velemenyed mas, nekem nem tetszo a markarol, en sem latom rozsaszin kodben a Tatrat, tudom, mik a gyengei, erossegei, de azert a szivem csucske marad :)
Szent a beke!

Virago_1000 2010.11.13. 21:40:03

@lwl:

"Nagy kar, hogy egy budos szo sem esett a teherautokrol, vegig szemelyautokrol volt szo. Tehat meg egyszer: milyen lopott Tatra-talalmanyok vannak akar a Porsche, akar a VW autoiban?"
- Szo esett teherautokrol is, hiszen szobahoztam. Szoval: a VW bogarral kezdodott, kozponti csovaz, lengotengely, leghuteses (boxer) farmotor. Ennek tovabbfejlesztett valtozata megtalalhato a 356-ban. A szerzett tapasztalatokat kesobb felhasznaltak, a hagyomanyos bogarforma, a farmotor a mai napig megtalalhato.
Majd Keepitretro forumtars kiegeszit, vagy kijavit, ha valamit hibaztam, hiszen konnyen meglehet, hogy tobb levegos Porschet szerelt mar eleteben mint amennyit te lattal.

Nem kissebbiteni akarom F. Porsche erdemeit, hiszen keves hozza hasonlo koponya volt az elmult evszazadban, a motorizacio torteneteben. De elete fomuve nem az o otlete, ez teny.

"Az aerodinamukus karosszeria sem volt uj otlet:"
- Vegul is senki nem elozte meg a Tatrat azzal, hogy gyartasba vitte az aerodinamikus autot, az aerodinamikat mint tervezesi szempontot is ok vettek figyelembe, es szelcsatornat is ok alkalmaztak eloszor.

"Porsche volt az, aki a nyero kombinaciot kirakta a puzzle-darabokbol, es nepauto-otletet vegul sikerre vitte, ez teny."
- ez teny.

"Hogy egyetlen ember fejebol pattant volna ki az egesz, az legalabb olyan vicces allitas, mint ha valamelyik gyarto azt mondana, hogy o talalta ki az elektromos autot."
- Nem egy ember otlete volt, mint ahogy kozos otletek egyvelege alapjan szuletnek konstrukciok akkor es most is.

De vajon vegul is hogy-hogy a Tatra nyert 3.000.000 DM-et a 60-as evekben (1965?), nem pedig a Mercedes, vagy mas valaki?

tlacka 2010.11.13. 22:22:49

@Virago_1000: Oké!:)
Egyébként a többi példányára, a régebbiekre én is csak azt tudom mondani, hogy különlegesek.
Valamennyit tudtam róluk eddig is, most jobban utána néztem a dolgoknak.
Teherautó futóműben verhetetlenek, ezt már gyerekkoromban is tudtam.

lwl (törölt) 2010.11.13. 23:05:57

@Virago_1000: "Szo esett teherautokrol is, hiszen szobahoztam."

De hogy minek, azt magad se tudod.

"a VW bogarral kezdodott, kozponti csovaz, lengotengely, leghuteses (boxer) farmotor."

Leghutes, farmotor, hatsokerekhajtas, 1888:
www.faszination-oldtimer.de/news/berichte/news-berichte-benz_patentmotorwagen.html
Ja, amugy a boxermotor Benz talalmanya - lopott volna a Tatra? Ugye nem?

"Ennek tovabbfejlesztett valtozata megtalalhato a 356-ban. A szerzett tapasztalatokat kesobb felhasznaltak, a hagyomanyos bogarforma, a farmotor a mai napig megtalalhato."

Ja, vegul is a mai autok is a hettitak harci szekereinek "tovabbfejlesztett" valtozatai. Ne legyel mar hulye, szerinted mi koze a mai Porscheknak akar a Tatrahoz, akar a 356hoz?

"Vegul is senki nem elozte meg a Tatrat azzal, hogy gyartasba vitte az aerodinamikus autot"

Orulnek neki, ha tudnal olvasni, es nem kene mindent ketszer elmondani. Ott volt belinkelve a Rumpler Tropfenwagen 1921bol. Bo 10 evvel kesobb, 34ben jott az elso aramvonalas Tatra, a Typ77. Ne szarozzunk, az aerodinamikat is a Tatra talalta fel!

"szelcsatornat is ok alkalmaztak eloszor."

Tevedes. Göttingenben mar 1907ben volt szelcsatorna, es az elso aerodinamikus autok keszitoi (Rumpler, Grade) bizony repulogepepitok voltak. Olyannyira a repulogepektol jott az otlet, hogy egyesek (mint Leyat) meg propellert is tettek ra:
en.wikipedia.org/wiki/File:Helica_de_Leyat_1921.jpg

"De vajon vegul is hogy-hogy a Tatra nyert 3.000.000 DM-et a 60-as evekben (1965?), nem pedig a Mercedes, vagy mas valaki?"

Nem tudom, de te bizonyara lattad a peranyagot, es majd ismerteted velunk a jogi es muszaki reszleteket.

tatrafаn (törölt) 2010.11.14. 04:31:12

"Resemblance to KdF-Wagen / Volkswagen
Beetle

Both the streamlined design and the
technical specifications, especially the air-
cooled flat-four engine mounted in the
back, give the T97 a striking resemblance to
the KdF-Wagen or Volkswagen, the later
Beetle. It is believed that Porsche used
Tatra's designs since he was under huge
pressure to design the Volkswagen quickly
and cheaply. According to the book Car Wars, Adolf Hitler
called the Tatra 'the kind of car I want for
my highways'. Ferdinand Porsche later
admitted 'to have looked over Ledwinka's
shoulders' while designing the Volkswagen.

Tatra sued Porsche for damages, and
Porsche was willing to settle. However, Hitler
canceled this, saying 'he would settle the
matter.' When Czechoslovakia was
invaded by the Nazis, the production of the
T97 was immediately halted, and the lawsuit
dropped. After the war, Tatra reopened the
lawsuit against Volkswagen. In 1967, the
matter was settled when Volkswagen paid
Tatra 3,000,000 Deutsche Mark in
compensation."

wikipedia.org/wiki/Tatra_T97?wasRedirected=true

tatrafаn (törölt) 2010.11.14. 05:16:15

Tatra V570: a KdF-Wagen alapja -> wikipedia.org/wiki/Tatra_V570?wasRedirected=true

A KdF-ből lett aztán a Volkswagen Bogár, ebből a Porsche 356, majd a Porsche 911. A rokonság annyira erős, hogy még a klasszikus 911-esek alatt is Bogár futómű van. A Porsche cég első sorozatgyártású autója, a 356-os, pedig csak a felépítményében különbözik a Bogártól. Tulajdonképpen egy Bogár kupéról van szó, mert a gépészetük teljes mértékben azonos.

wikipedia.org/wiki?search=Porsche+356&x=13&y=12

lwl (törölt) 2010.11.15. 19:22:31

@tatrafаn: "Tatra V570: a KdF-Wagen alapja"

Latom neked sem eros oldalad az olvasas es szovegertelmezes. Az altalad belinkelt cikkben ez all:
"The second V570 was built in 1933, two years before the first Vokswagen which bares a strong resemblance to the Tatra"

Lopasrol szo nincs. Es gyengebbek kedveert, ismet a Mercedes 130H:
images.forum-auto.com/mesimages/404564/130H.jpg
Ez pedig a 170H:
blog.mercedes-benz-passion.com/wp-content/gallery/mercedes-benz-170-h/437228_715542_3500_2581_14001_cl0448.jpg

A 130H 1926ban, 5 evvel a V570 elott keszult. Tudod te, milyen "aramvonalas" autot gyartott a Tatra 1926ban? Elarulom: semmilyet. A Typ17-nel tartottak:
de.wikipedia.org/wiki/Datei:Tatra_17.JPG

lwl (törölt) 2010.11.15. 19:36:15

@tatrafаn: Kar, hogy ebben egy budos szo nincs arrol, hogy a birosag a bogarforma, a boxermotor, vagy a leghutes miatt meszelte volna el a VW-t - annal is inkabb, mivel ezek egyike sem Tatra-talalmany, joval korabban leteztek mar: a bogarformat pont Porsche tervezte 1926ban a Mercedes megbizasabol, a boxert Benz talalta fel 1896ban, leghuteses motort es hatsokerekhajtast pedig szinten Benz mar 1888ban alkalmazott. Az elso aerodinamikus autoformat Jenatzy pedig mar 1899ben megalkotta:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:La_Jamais_Contente.JPG
Ezert batorkodtam javasolni, hogy ne altalanos hulyesegekkel dobalozzunk, hanem lassunk par konkret muszaki reszletet a periratbol, ami a vita targyat kepezte.

Tok jo lenne, ha itt nem folyton olyan fogyatekosokkal kene szkanderozni, akik meg a szaros weboldalt sem kepesek elolvasni es ertelmezni, amit belinkelnek, es halvany fogalmuk sincs a technika torteneterol, azt a 3 panelt leszamitva, amit a Wikipedian olvastak.

Virago_1000 2010.11.16. 01:54:19

@lwl: Mivan, kis nemetmaniakus, mi tortent, hogy vagdalkozol? Bantott valaki?

Vegul is Tatrafan leirta amit en is irhattam volna, de latom, te csak arra vagy kepes hogy csurjed csavarjad a szavakat ugy, hogy ellenkezo ertelmet hozzal ki belole.

"Az elso aerodinamikus autoformat Jenatzy pedig mar 1899ben megalkotta:"

- a te "erveddel" jovok: Ne mondjuk mar, hogy a hettitak harci szekereinek tovabbfejlesztett valtozatai a mai autok. Kb ekkora hulyeseg, amit allitottal.

"Tok jo lenne, ha itt nem folyton olyan fogyatekosokkal kene szkanderozni, akik meg a szaros weboldalt sem kepesek elolvasni es ertelmezni, amit belinkelnek, es halvany fogalmuk sincs a technika torteneterol, azt a 3 panelt leszamitva, amit a Wikipedian olvastak."

- Ez a fogyatekos pontosan te vagy, te kis nethuszar, aki a legnyilvanvalobb tenyt, azt, hogy a birosag a Tatranak itelte meg a 3 m DM karteritest,( amit a VW le is perkalt) itt probalod tagadni meg elsumakolni tobb hozzaszolason keresztul.

"Lopasrol szo nincs. Es gyengebbek kedveert, ismet a Mercedes 130H:"

- igen, belinkeli a kepeket, azta, micsoda "ervek". Ha mar a technika tortenetet is szobahoztad akkor erdekes lehet tudnod, hogy a Mercedes 130H-t sem jegyzik sehol, kiveve a nemet lokalpatriotakat. F Porsche Ledwinkatol kolcsonozte az otletet, remelem azert nyugodtan fogsz aludni.
süti beállítások módosítása