Teszkós tolatóradar

  2009. április 28. - Gulyás G Címkék: audi barkács házilag a4 tolatóradar

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Ahogy a múltkori tempomatos posztban ígértem, a „Barkácsolj magadnak fullos Audit” sorozat következő része a teszkós tolatóradar beépítése lesz.

Amire semmi szükség, de tényleg. Az autóból hátra jól ki lehet látni, és ha 2-3x kiszáll az ember, hogy utánanézzen, kábé mennyi hely van még mögötte, nem nagyon érheti meglepetés. Arról nem beszélve, hogy az autógyár (illetve a beszállító) igen sok munkája fekszik a tolatóradar adott típushoz illesztésében. Nem csak a szenzorok helyzetét, de a szoftvert is finomhangolni kell a megbízható, pontos, hibamentes működés érdekében. Ha jól tudom, nem is olyan régóta magyar szakemberek is foglalkoznak ilyesmivel a Gyömrői úton, de majd úgy is megírják. Vagy nem.

Nem sok esélyt adtam hát a „teszkós” radarnak, ami persze csak a népnyelvben radar (és a népnyelvben teszkós): ultrahangos szenzorokról van szó akár szériában, akár a kínai „aftermarket” cuccokban. S hogy akkor mi a fenének vettem mégis meg? Hát kérem, az ára írd és mondd, 39 euró. Ha már a tempomat-kar miatt úgy is a webshopban jártam, csak bedobtam a kosárba a cuccot, mert iszonyú kíváncsi voltam, mi az, ami belefér 39 euróba. Fejlesztési költségekkel, gyártással, kábelekkel, Európába szállítással, haszonnal, áfával, számlával, tokkal-vonóval.

A leírás korrekt és áttekinthető. A szenzorok pozicionálására egyértelműek az instrukciók, a lökhárító kivágásához passzentos lyukfűrész a dobozban. Csak hát ugye le kéne szedni valahogy…

A lökös eltávolítására tett első kísérlet csúfos kudarcba fulladt: a teherviselő négy csavart a csomagtartóban simán megtaláltam annak ellenére, hogy kettő a csomagrögzítő fülek mögött bújkált, és a kerékjáratoknál levő torxfejű csavarokat is kiszedtem, de még mindig tartotta valami kétoldalt. Nyilván valami bepattanó műanyag fül, ami letörik a francba, ha az ember nem tudja, merre és hogyan kell feszegetni. Káromkodik, összerak, másnap szerelővel konzultál.

Szerelő vigyorog, és megsúgja, hogy lefelé kell erősen nyomni, és először alul kiakasztani, aztán kijön fölül is. Újabb hétvége, újabb kísérlet: összes csavart kiszed, erősen nyomja lefelé, még erősebben káromkodik, de csak nem bír semmit sehonnan se kiakasztani - az idegrendszerén kívül. A kerékjárat felől óvatos feszegetés és mögésasolás után kiderül, miért: mert nincs ott alul semmi. Sőt az is, hogy a fent levő műanyag fülek úgy vannak kialakítva, hogy ha az egész lökhárírót hátrafelé meghúzzuk, szépen kiakad mind és gond nélkül kicsúszik az egész.

A szenzorok helyének kimérése pillanatok műve. Bár a leírás nem tér ki rá, célszerűnek tűnik megvizsgálni, vajon a műanyag mögött a sok vastól elférnek-e a szenzorok, s hol és hogyan fogjuk a vezetékeket kibányászni és összefogni.

Vegyes érzelmekkel, hangosan dobogó szívvel veszi az ember a kezébe a fúrógépet: mégiscsak egy kínai vacakról van szó. Az előítélet ezúttal azonban alaptalan: némi sorjátlanítás után simán, passzentosan cuppannak a helyükre a szenzorok. Ezek amúgy kizárólag ezüst színben léteznek, de a gyártó szerint vékonyan átködölhetők, s egy hajszálnyi festékréteg nem befolyásolja érdemben a működést.

A kábelek csomagtérbe vezetésére e típusban kivételesen kedvező lehetőséget ad a lámpatest és a lökhárító találkozása. A lámpatestet a megfelelő ponton megfúrva máris „belül” vagyunk, s egy gumiátvezetővel egész tisztességes, szinte pormentes a csatlakozás.

Az egység tápellátása a tolatólámpáról történik: mihelyst rükvercbe tesszük a váltót, rövid pittyentéssel jelzi az elektronika, hogy felébredt. A 85dB-es csipogó iszonyú hangerővel szól, így remek helye van az elzárt, szőrősen burkolt oldalrekesz legmélyén az elektronika mellett. (Csak a videók kedvéért került átmenetileg a tetőre).

Az első tesztek alapján a cucc a gyakran előforduló, „normál” körülmények között meglepően jól működik. Kipróbáltuk gesztenyefával, öreg Clióval, még öregebb Hondával, és két lábbal a földön álló emberrel is: a pittyegés gyakorisága többé-kevésbé arányos a távolsággal, és kábé húsz centivel az akadály előtt vált át folyamatos sípolásba. Egy lábbal a földön állva azonban már sikerül „elbújni” az érzékelők szeme elől: bizonytalan, össze-vissza csipogás, és gázolás a kísérlet vége. Egy rossz helyen levő, vékony oszloppal szemben tehát valószínűleg nem sok védelmet nyújt a cucc. A parkolóhely gondos kiválasztása és a hátrafordulás tehát továbbra is a sofőr feladata marad, de megnyugtató, hogy közben diszkréten ott pittyeg az elektronika is a (majdnem) fullos Audiban…

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr211087650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dornbi · http://www.kockak.hu/ 2009.04.28. 11:06:19

Te G, tök jó, hogy a Zaporozsec után még maradt ennyi lelkesedésed, időd és energiád autókat buherálni. Úgyértem nem csak az íróasztal mellől :)

Mostanában Bluetooth-os kihangosítón gondolkozom, azt nem tervezel? :) Bár magamat ismerve jobb lenne hozzáértőre bízni, én meg maradhatnék a legózásnál :))

big_mafa 2009.04.28. 11:08:54

@scenic:
Tudtommal azt is a tolatólámpára kell kötni, és tolatás után adott ideig fog működni (persze kell neki fix táp is). Bár CSAK ELSŐ tolatóradart még nem láttam, csak kombináltat. A kombinált ahogy tudom úgy műxik hogy amíg rükiuben van, addig hátra figyel, aztán előre. Tehát először mindig hátrafele kell kezdeni a kiállást.

big_mafa 2009.04.28. 11:13:41

@big_mafa: Ja, és a kijelzőt akkor tedd csak előre, ha nagyrészt tükörből tolatsz. Ha inkább hátrafordulsz közben, akkor hátul a helye.

Lopakodó - kolléga úgy értette, hogy ha a sík felület hegyes szöget zár be az ultrahangjelkekkel, akkor teljesen "eltűnik". Gömbölyű felület mindig fog visszaverni vmennyi jelet. (A lopakodó is sík lapokból áll, csak arra vigyáztak hogy a jellemző bemérési irányokba ne verjen vissza. Persze ha külön eszköz a sugárzás kibocsátó és a vevő, akkor ez bukta - lást még szerb háború, ahol sokszor bemérték a lopakodókat frankón)

lajafix 2009.04.28. 11:13:45

én a tolatóradar funkciót a mondeo kombimba egy 25 €-s téglalap alakú prizmafelületű fólia feltapasztásával oldottam meg, frankó. Ha nagybetűkkel látom benne a mögöttem parkoló autó rendszámát, vagy pl a fa erezetét, akkor ne tovább, mert bejelez a vonóhorog...

soska71 2009.04.28. 11:23:04

Igaz hogy pont az utolsó 50 centin kéne hogy mérjen, de akkor is jobb ha van mintha nincs a kocsin.
Apám fábiájára 5eFt-os tappancsos 2 érzékelőset raktam fel (BREES, gyorsan kellett vmi és ez volt otthon), igaz többet agyaltam az elhelyezéssel mint itt az audin. Még a vonóhorogra is figyelni kellett. De megvan már a valeo, az tudja a horgot is csak nincs egy napom beszerelni. Díszléces kocsin lehet a lécbe fúrni, ha elrontod max egy új lécet kell venned. Amúgy a conrad.hu-n van 8eFt-ért normális, +2eFt-ért távolságmérős kijelző is van, de tök felesleges.

csudri82 2009.04.28. 11:28:17

Elég fura ez a radar, nagyon korán elkezdi a folyamatos csipogást. Az én E46-omban ha elkezd folyamatosan sípolni, akkor már csak 10cm van, úgyhogy tudom, hogy na akkor itt a vége.

A 20cm mondjuk a "nagykörúton" még óriási hely. :)

FCs 2009.04.28. 11:32:55

már elnézést a kérdésért, de jól látom, hogy annak a guminak a futófelületének paraméterei már régen nem férnek bele a jogszabály adta keretekbe?

csudri82 2009.04.28. 11:34:12

Fcs:
A Forma1-ban is újra divat a slick. :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.04.28. 11:42:16

Én olyan olcsón szereztem, hogy ingyen volt. Beszereltem a Swiftbe mindenféle fúrás nélkül, kipróbáltam, dokumentáltam, aztán ki is szedtem. Ferdehátún nem sok értelme van.

szabolcsswift.freeweb.hu/tolatoradar.htm

3dhazard 2009.04.28. 11:45:53

@big_mafa:
A lopakodó megtalálásához más hullámhosszúságú jeleket használtak, ezért találták meg... Az új radar pedig teljesen más technológiát használ. A lopakodó kifejlesztésekor a korszerű technológiákat vették figyelembe, nem számítottak az őskori leletekre. A tolatóradar nem ilyen fekvenciákon dolgozik, ezért nem is egyezik meg a visszaverődési tulajdonsága.

junkie 2009.04.28. 11:47:54

azt mondjatok meg hogy miert kell 5 centire ratolatni barmire is. foleg parkolasnal, szegeny szerencsetlen mogotted levo hogy fog kiallni ha te 5 centire raallsz? engem is zartak mar be, de nekem filleres alkatresz a lokharitomuanyag en eroszakkal jottem ki. aki ekkora paraszt az megerdemli tolatoradaros lokharitojaval egyutt.

hottentotta 2009.04.28. 11:52:02

@FCs: Az a peremfelület lesz, amit ti néztek. BE is baszna, ha így kopna egy audi gumija :D

Balhé az van 2009.04.28. 12:05:36

@big_mafa:
Szia!
Bevallom, nem tudom, hogy van bekötve gyárilag, de a céges Cayenne-ben csak bepattantam, "D" raktam és akkor is mért előre lassú tempónál. Nem kellett elötte elindulnom hátrafelé. Gyanítom, hogy az összes többi is így működik.
Utólagos első szenzoroknál legtöbbször a váltókarhoz van építve egy kapcsoló. Ahogy egyesbe tolod, kapcsol.

scenic 2009.04.28. 12:08:15

T. Mindenki!
Cirka mennyibe fájhat kompletten egy tolatókamerás kiépítés személyautóban.
Köszönöm!

Shadowbull 2009.04.28. 12:19:01

@junkie: hat peldaul azert, mert maskepp nem tudod berakni/kirakni az autot a parkolohelyre/helyrol.

Akkor jol jon.

Erdekes egyebkent, az E90-ben ha mar folyamatosan sipolt, akkor par centi volt csak hatra, ket auto kozott nem lehetett elmenni.

a Mondeo meg hagy legalabb 30 centit.

a gyariak sem egyformak.

sb

Gulyás G 2009.04.28. 12:41:16

@scenic: Az első lökhárító esetén hova, mihez is kell kötni a szerkezetet, hogy az jól működjön?

Ahogy már többen mondták: én is külön kapcsolóra kötném. Mivel az első tétova csipogások már 50-70 centiről megjönnek, a folyamatos zaj a városi forgalomban idegölő lehet. A kapcsolót meg persze a gyújtás pluszra - bár vicces lehet, amint a parkoló autó rácsipog a túl közel merészkedő gyalogosra...

FCs 2009.04.28. 12:45:45

@hottentotta: valóban, megnyugodtam..:)

Ada 2009.04.28. 13:11:25

@fogash: a garázsba való beálláshoz van 2 tuti szuperolcsó megoldás:

1. attól függően, hogy tolatsz vagy orral előre jársz be, a hátsó illetve első kerekek alá egy 3 cm magas gumi hasáb.

2. a mennyezetről zsinóron lelógatott teniszlabda. Persze szemmagassságban, autóra szabva.

SsPL71 (törölt) 2009.04.28. 13:39:55

@bp123456:"Meglepoen jol mukodik. Igaz, a folyamatos sipolasban meg mindig van legalabb 20 cm egy belvarosi parkolasnal, de akkor is segitseg, ha tudod, hogy na, innentol mehetsz meg kb. 20-25 centit."

Meddig, mehetsz még 20-25 centit?
A nulláig?
Gratulálok ha arra használjátok a tolatóradart, hogy 2cm-re álljatok a mögöttetek parkolóra.
Remélem ilyen esetben eléd is egy ilyen okos tolatóradaros parkol 2cm-re, aztán majd targoncával kell kivenni a kocsid, ha el szeretnél menni.

SsPL71 (törölt) 2009.04.28. 13:46:12

@soska71: "Igaz hogy pont az utolsó 50 centin kéne hogy mérjen, de akkor is jobb ha van mintha nincs a kocsin."

Minek 50cm-nél jobban ráálni valamire?
Sok tudós vezető, lol.

Kicknick 2009.04.28. 13:53:54

@SsPL71: az van hogy nem állsz rá 0cm-re senkire
de ha csak úgy tudod rendesen leparkolni az autót hogy tökig ráállsz a mögötted levőre és utána egyenesíted előregurulva az autót akkor kellhet a radar
de aki csak teszkóba jár autóval meg a hétvégi telekre az sose fogja ezt megérteni

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 13:54:51

@fogash: Ezt a baromsagot rendszeresen azok szajkozzak, akiknek meg a budos eletben nem volt PDCjuk. 2 okbol van a 20 centi:
1) Az ember nem robot, nem tudja 1 centin belul megallitani az autot, hanem van bizonyos reakcioideje.
2) Ha 0 cm-re beparkolod a masikat ugy, hogy nem tud kijonni, kurva ideges lesz.

Tenyleg olyan nehez ezt felfogni?

GergőÁron (törölt) 2009.04.28. 13:58:16

Na én pont így zúztam le a hátsó szoknyát.
Volt a parkolóházban egy ilyen felhajtható csőkorlát basz, hogy miért, nemtudom. Tudjátok, az a térdmagasságig sem érő vékony kis szar.

Pedig tükröt is nézem, meg fordgolódok is, de úgylátszik a radar túlságosan magabiztossá tesz. Pont adtam egy kiscsit nagyobb gázt, amikor fennakadtam azon a szaron.

A csipogó meg se mukkant.

Eredmény egy szép hosszú karist a színre fújt műanyag lökösön.

Ez a színrefújás is mekkora buziság már. A legtöbb autót nem már csak így adják, és ha valami kisautót mégis szürke műanyaggal veszel, akkor leköpdös a szomszéd, meg úgy mindenki, mert hogy az mennyire igénytelen tré olcsó gagyi már. Meg a faszom.

Pedig mekkora jó már. Amikor anyám yariszával voltam (fekete műanyag), és hátulról belémszállták, akkor elég csúnyán nézett ki (a mögöttem jövő orra meg mégcsúnyábban)

Mire hazaértem vele, a műanyag lökös egyszerűen meggyógyult: visszatért eredeti alakjához, a benyomódások eltűntek rajta, és csak pár alig észrebehtő karist jelezte, hogy valami nem gyári, már csak a fém alsó szoknya nézett ki továbbra is szarul.
Biztos akkor is ilyen jól jártam volna, ha színre van fújva az egész...

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 14:03:55

@scenic: Kozepkonzoli kapcsolora vannak kotve a gyariak.

Kicknick 2009.04.28. 14:07:42

@GergőÁron: a színrefújt az nem műanyag?

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 14:09:00

@Gulyás G: Gulyas baszki, hogy lehetsz olyan igenytelen, hogy a Waeco kit helyett ezt a kinai fost rakod be, es a bevezetesi pont hasznalata helyett szetkurod a lampatestet?

Ja, es a gyari sem egy vagyon, a BMWnel a rendszamtartoba integralt low kit valami 80 EUR, es nem kell a szoknyaval szorakozni.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 14:14:09

@BeeTm: A 8 rugos fos sosem latott klimakamrat sajnos. Meg razkodastesztet se.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 14:16:33

@W123qp: A gyariaknal sem 180 fokos a szenzornyalab, az oszlopokat ugyanugy nem latjak.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 14:32:49

@3dhazard: Errol dobhatnal egy linket, meg nem lattam olyan rendszert, ami 20 centi alatt tudott volna merni (a 4 szenzor ehhez egymastol tul messze van). A szalagban milyen szenzorok vannak, mibe kerul a gyartasa?

PanelProli 2009.04.28. 14:41:07

Faterom a passzív tolatóradarra (vonóhorog :-))) esküdött, de ma már olcsóbb a rendes tolatóradar, mint egy vonóhorog...

janikahhh (törölt) 2009.04.28. 14:47:59

Gondolkodtam már ilyesmin, de a Tescos nem igazán menő, akkor már inkább egy márkásabb... Waeco, ilyesmi. Valahogy idegenkedek az öreg Bömösba ilyen bazári szarokat beszerelni.
Fight, valaki?
[URL]alturl.com/fwvr[/URL]

Gulyás G 2009.04.28. 14:50:44

@Hrzrasn:

Nocsak: van bevezetesi pont? Tedd közkinccse a tudast, kerlek!

Űrhajós 2009.04.28. 15:14:50

már bocs, de mi értelme van, ha kiirja a távolságot 30cm-ig??? illetve 20cm-nél már folyamatosan fütyül?
SEMMI!
30cm-től kezdődik a parkolás. főleg pesten.
egy mesterségesen gerjesztett konzumidiotizmus.
10 éve is voltak drága lökháritók, mégse volt senkinek radarja.

én csak azt mondhatom:
vezetni tudni is kell, nem csak szeretni!!

big_mafa 2009.04.28. 15:51:37

Fenének internetezel, mér' nem jó a Metro(pol) újság? Árpád apánk sem IGO-val kelt át a Vereckei hágón, mégis itt vagyunk (az már más kérdés hogy minek... :-)

Én lenni béna kretén kalapos skodás, s segíteni nekem sokat parkradar (8eFt) csellentyűcske.

Akinek nem kell tolószék az ne vegyen tolószéket. De hogy értelme ne lenne azt kétlem.

Dávidkirály 2009.04.28. 15:56:52

@Shadowbull:
Ha jól emlékszem, te Münchenben dolgozol mérmökként.
Mennyire van most (autó)gépészmérnök felvétel a cégednél, vagy ott a környéken?

VOGAben 2009.04.28. 16:01:34

Jópofa, legalább működik.

Az én kedvencem a bálna mergákban alkalmazot két kis csáp, amit rükiben kinyom a sárvédők sarkaiból, mint két mini antennát. 160"magas" dugódani mit láthat azokból?

Phrascarica 2009.04.28. 16:16:39

@junkie: ha a parkolásod miatt meg nyakon vernek azért ne okolj másokat, aki nem tud kiállni az menjen villamossal, ne más autóját amortizálja! Ha egyszer elkapok egy ilyen "nemérdekel" tipusu embert akkor meghorpasztom a fejét az tutti, leverem rajta az összes faszfej összes bénázását!

Phrascarica 2009.04.28. 16:19:56

@Balhé az van: naná hogy működik, nehogy nekifordulj valaminek az elejével tolatás közben -ezért van 6 db elöl hogy az oldalát is jól lássa (Mercinél 18km/h-ig)

Phrascarica 2009.04.28. 16:21:58

@Gulyás G: elől mindig megy, hátramenetnél is, max 20 km/óráig

3dhazard 2009.04.28. 17:09:20

@big_mafa:
Az 5-ös pont (ha jól emlékszem) nem véletlenül nincs kifejtve. Az ezen alapuló rendszert a NATO több országa megvásárolta.

guy 2009.04.28. 17:33:55

Minden kocsiba kötelezővé tenném a tolatóradart. Akkor talán nem jönnének nekem annyian parkolás közben és nem úgy nézne ki a rendszámom, mint egy domborzati térkép :-).

Shadowbull 2009.04.28. 17:47:37

@Hrzrasn: tenyleg? kevesebbnek tunt. Akkor viszont a mondeoe fel meter. Sokkal tobb az tuti.

sb

Shadowbull 2009.04.28. 17:49:50

@Űrhajós: "egy mesterségesen gerjesztett konzumidiotizmus."

Marhasag. Egy nagyon hasznos dolog. Igaz en nem parkolok Pesten, lehet az a baj?

sb

Dávidkirály 2009.04.28. 18:10:03

@Shadowbull:
Hát köszi a biztatást, idén végzek úgy néz ki, ezért érdemes volt végigkínlódni a sulit.

Látom te is azt mondanád az állásinterjún, hogy az emberek azt mondják rólad, hogy pesszimista vagy, de te inkább úgy mondanád: realista.

Dávidkirály 2009.04.28. 18:17:39

Mint ahogy Kőhalmi Zoli mondta:
"pályakezdő-pályaelhagyó":)))

Gulyás G 2009.04.28. 18:23:03

@Dávidkirály:

Nezd pozitivan: egy ev mulva jobb lesz! :)

GergőÁron (törölt) 2009.04.28. 18:34:35

@kiscsákó:

látom az olvasás nem emgy olyan jól, mint az írás.

De, műanyag az is.

És javaslok egy kísérletet elvégezni, amennyiben van színre fújt és nem színre fújt lökössel szerelt gépjárműved is:
Tolass neki egy beton virágládának mindkettővel, és tanulmányozd a sérülések közötti különbségeket,
sőt, vizsgáld meg a helyreállítások költségei között adódó különbségeket is...

bp123456 2009.04.28. 18:38:35

@Hrzrasn:
Nem a vegen kell 2 centire raallni a masikra, de ha van 50cm-rel tobb helyem az ut szelen, mint az auto hossza, akkor oda csak ugy ferek be, ha a parkolas folyamata KOZBEN legalabb 5 centire, vagy megjobban megkozelitem a mogottem levot. Esetleg meg az elol levot is. Lehet, hogy meg ketszer is, mert bena vagyok.
Ez a szokasos parkolohelyemen alltalanos, legalabb 3-bol 1-szer kell ilyen szuk helyre beallni. Ha meg van elol-hatul 20-20 centi, akkor ki is kell tudjak allni. Ilyenkor is elofordul, hogy ra kell tolass mogotted levore.
ha valaki annyira erzi az autojat, annak nem kell. En spec nem latom a veget, igy baromi sokat segit, hogy tudom, na meg innen van 30 centi. Nem csak 20 es nem is 40... Ekkor mar erzem, hogy mennyit mehetek hatra biztonsagban.
Nem a lokharitomat feltem, de tudom, sokan allergiasok ra, ha barmi hozzaer, ezert probalom kerulni a koccantasokat. Pedig van, ahol ez normalis, jopar eve Parizsban figyeltem tobbszor is, hogy elol hatul koccolva parkoltak sokan. kicsit meg tologatva is a tobbi autot :-) Pesten ebbol gyilok lenne, azt hiszem :-)

GergőÁron (törölt) 2009.04.28. 18:43:16

@phrascarica:

Amúgy meg főleg nem értem, mit kell ezen vernyákolni. Ha nagyon szűk a hely, akkor úgy állok be, hogy addig gurulok, amíg hozzá nem érek a másikhoz, nem lesz semmi baja tőle...

Shadowbull 2009.04.28. 19:23:22

@Dávidkirály: Annak az eselye, hogy valaki bekerul a BMWhez othonrol palyakezdokent a legnagyobb fellendulesben es mernokhianyban is szinte egyenlo volt a nullaval.

Keress otthon egy jo allast, lehetoleg multinal, aki ki tud kuldeni kulfoldre betanulni.

Ajanlom az Audit.

sb

Shadowbull 2009.04.28. 19:24:48

@Gulyás G: Tud valamit, fonok?

Lehet egy ev mulva mar autoipar sem lesz, es ugy fogunk medmexezni az utakon.

Tartsa meg a motort, jol fog meg jonni :) CSak kell majd hozza egy Kalasnyikov :)

sb

Shadowbull 2009.04.28. 19:26:15

@GergőÁron: "addig gurulok, amíg hozzá nem érek a másikhoz, nem lesz semmi baja tőle..."

Legfeljebb neked, amikor a masik auto tulaja kirangat a volan mogul, es elkeni a szadat...

sb

postiro 2009.04.28. 19:39:04

Szereltem mar par tolatoradart, de eddig egyszer sem szedtem hozza szet a kocsit.
Amit a bekoteshez tenni kellett az a csomagtarto karpit csekely megbontasa, es a hatso lampa kiemelese (csak annyira mint amikor egot cserelek)
Kettot a csomagtarto hatuljara szereltem.
Elony hogy az utolso 20 cm-bol 10cm a lokharito volt :-)
Ebbol egy tappancsos volt egyet meg felfurtam, de aki nem tudta hogy van az auton az nem is vette eszre.
A harmadiknak adott volt a helye a lokhariton, miutan felesegem nekitolatott valaminek ami csinalt egy fel centi atmeroju lukat a lokhariton de mas kart nem (a masik szenzor a lokharito masik oldalara ment szimetrikusan a lukkal)
A jelenlegi automon gyari van, es annyivel jobb csak hogy a radiot lehalkitja ha sipogni kezd.
A fenyes femrudakat sem a gyari sem a tescos nem szereti.
Elso radart meg nem szereltem, de ugy tudom hogy az utangyartottakat a feklampara is ra kell kotni, es a fekezes utan meg 15-20 mp-ig figyelnek.

postiro 2009.04.28. 19:43:12

Ja igen meg annyi, hogy az elso tolatoradar mutatta a tavolsagot es hogy melyik szenzorhoz van kozelebb nem csak csipogott.
A kijelzot a napfenyteto moge szereltem pont szemvonalba, de a kezdeti par alkalom utan nem figyeltem ra, ezert aztan a tobbi kijelzo nelkuli lett a pittyegok szepen elrejtve a csomagtartoban (tenyleg szornyen elesen visitanak)

postiro 2009.04.28. 19:44:56

Na meg annyit, hogy az elenfel vonohorogjat sem igen akarja latni sem a gyari sem az utangyartott.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 20:51:28

@3dhazard: Ember, ez nem is radar, hanem valami elektromágneses teszkós cucc. Nagy kár, hogy ma már szinte az összes autónak MÛANYAG a lökhárítója. (Hogy egy ilyen ragasztószalag mennyire idôjárásálló, el se merem képzelni.)

W123qp 2009.04.28. 20:57:22

@herk:
Ezt azért gondold végig...
Nagyon eccerrű dolgot hajts végre. Állj a házatok sarkához a kezedben egy labdával, úgy hogy a sarokkal pontosan szemben légy(Tehát a két házfal neked kb 45 fokot zár be) És kezd el a labdát előre a falnak dobálni. Nem hiszem, hogy túl sokszor visszapattanna hozzád...
Ugyanezt próbáld meg pl. egy fával is...
Amennyiben kitartasz az álláspontod mellett, akkor már csak annyit kell tenned, hogy megmondod a tudósoknak is, hogy a fizika eme törvényei nem aktuálisak és helytelenek.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 20:57:35

@bp123456: "Nem a vegen kell 2 centire raallni a masikra, de ha van 50cm-rel tobb helyem az ut szelen, mint az auto hossza, akkor oda csak ugy ferek be, ha a parkolas folyamata KOZBEN legalabb 5 centire, vagy megjobban megkozelitem a mogottem levot."

Te ne nagyon manôverezgess 5 centire az én lökhárítómtól. Ahol már csak 30 centi van, ott kurvára ne zsonglôrködjön senki, keressen egy helyet, ahova befér. Annál is inkább, mert utána a másik véreset hugyozik, mire 5-6 fordulóból kiáll.

"jopar eve Parizsban figyeltem tobbszor is, hogy elol hatul koccolva parkoltak sokan."

Tudom. Meg is lehet nézni, milyen ótvar állapotban vannak a francia kocsik, szinte mindegyiken van 1-2 horpadás. Remélem nem azt tartod az etalonnak.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 20:58:56

@postiro: "Na meg annyit, hogy az elenfel vonohorogjat sem igen akarja latni sem a gyari sem az utangyartott."

Már csak ezért is letilt 30 centinél mind.
Hiába hiszed magad okosabbnak a PDCnél.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:00:26

@Shadowbull: 30 lesz az, bátya. Pár centi nem lehet, mert 20 körül van a fizikai méréshatár, és 30ra butítják, hogy tényleg legyen haszna is a radarnak, és ne legyen pár hónap múlva összekaristolva a szoknya.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:13:22

@Gulyás G: Minden autón kell legyen, mégpedig szinte mindig azon az oldalon, ahol az akksi van.

E36:
img528.imageshack.us/img528/4213/picture185.jpg
E46:
img528.imageshack.us/img528/6121/picture186i.jpg
E90:
img528.imageshack.us/img528/7537/picture187q.jpg
A4:
img511.imageshack.us/img511/3678/audipdc.jpg
néha a padlólemezre teszik:
img528.imageshack.us/img528/2784/audiahk.jpg

Nagyon-nagyon ritka, hogy fúrni kell, ilyenkor elô van írva a gumidugó mérete (35-40mm), amit speciális fokozatfúró fejjel kell kifúrni, reszelôvel sorjamentesíteni, és cinkporfestékkel konzerválni, aztán mehet bele a dugó.

Most pedig köhögd ki szépen az Audi tempomat beépítési leírásának PDFjét, amit legutóbb kértem :)

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:18:57

@Tipli: Az öreg bömösödhöz ezeket javasolnám (már ha E36nál régebbi):
Waeco MagicWatch:
www.waeco.com/de/302.php
Bosch ParkPilot:
rb-aa.bosch.com/advastaboschaa/Product.jsp?prod_id=324&ccat_id=132&language=de-DE&publication=1
Valeo Beep & Park:
www.valeoservice.com/html/deutschland/de/actualitesarchivesdetail.php?wid=15925080264576A72A668AB

De az E46 PDC low kitje is belemegy, és ott még a szoknyát sem kell fúrnod, mert a rendszámtáblatartóban vannak a szenzorok.

Gulyás G 2009.04.28. 21:23:57

@Hrzrasn:

Megint tanultunk valamit, bar az enyemen ilyet nem lattam. Biztos azert, mert elöl közepen van az akksi...

PDF nincs: fenymasolt cetli van. De nezelödtem a neten, es itt-ott azert talalni leirasokat. Gugli?

janikahhh (törölt) 2009.04.28. 21:30:03

@Hrzrasn: Köszi! E36-om van, de csak feltételes módban mondtam, mert én radár nélkül is beállok a parkolóba 10-ből 9szer. A maradék egyben meg korrigálok, és úgy állok be :D Bár az E46-os cuccnak lehet, hogy utánaolvasok...

alturl.com/fwvr

Shadowbull 2009.04.28. 21:31:50

@Hrzrasn: ha te mondod, elhiszem.

Meg mertem volna ra eskudni, hogy kevesebb.

A Mondeon viszont ki fogom merni :)

sb

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:38:03

@Gulyás G: "Megint tanultunk valamit, bar az enyemen ilyet nem lattam."

Fekete mûanyag, vagy gumidugó szokta jelölni. Alul nézted? (Ha fúrni is kell, mindig van neki kialakított hely, mert a dugó nem fekszik fel ívelt felületen.)

"De nezelödtem a neten, es itt-ott azert talalni leirasokat. Gugli?"

Az tárgytalan, csak házilagos leírásokat találtam. Engem az Audi gyári retrofit dokumentációja érdekelt volna, még nem láttam olyat. (Mindegy mi, lehet kihangosító vagy vonóhorog.)

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:47:19

@Tipli: E36nál nem kell bucsekolni semmit, van gyári megoldás:
ul.to/utx0yd

A kit száma 66 20 9 415 400, de már nem gyártják.

Az alábbi fôalkatrészeket guberáld össze eBay-en, vagy a kereskedôdnél:
66 21 8 381 089 vezérlôegység
61 13 8 366 186 vezérlôegységtartó
66 21 8 363 091 hangszóró
66 21 8 366 363 hangszórótartó
66 21 8 352 137 szenzor (4x)
61 12 9 404 491 kábelkorbács
61 12 8 357 822 kábelkorbács

fúrt szoknyalécek:
51 12 8 206 371 bal
51 12 8 206 372 jobb
51 12 8 206 375 közép

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 21:55:33

@Shadowbull: Izgatottan várjuk :)

Shadowbull 2009.04.28. 22:26:36

@Hrzrasn: kepzelem :) Azert nem fogok ekkora posztot rittyenteni belole, mint a Gulyas:)

sb

Shadowbull 2009.04.28. 22:30:13

@Gulyás G: Jut eszembe, a Fieros szopasairol nem akar irni?

Az sokkal szorakoztatobb lenne:))

sb

Hrzrasn (törölt) 2009.04.28. 22:47:12

@Shadowbull: A szovjet technika rejtelmei engem is érdekelnének :)

j311 2009.04.28. 22:54:33

BMW féle HiFi + tolatóradar megoldás tetszett eddig a legjobban. Az a hangszóró csipog, amerre az akadály van. :DDD

Csontos Szigfrid 2009.04.28. 22:56:19

Nekem is van utólag beszerelt tolatóradarom. Nagyon jó szolgálatot tesz. Az enyém ki is írja fél méterig, mennyi van még ütközésig. Utána, amikor folyamatosan sípol, csak 15 cm van még. Annyi meg kell, akárhová állok. Ha sípol,megállok. Teljesen rá lehet hagyatkozni. Nem is nézek hátra sokszor.

amc 2009.04.28. 23:01:14

@big_mafa: "(A lopakodó is sík lapokból áll, csak arra vigyáztak hogy a jellemző bemérési irányokba ne verjen vissza. Persze ha külön eszköz a sugárzás kibocsátó és a vevő, akkor ez bukta - lást még szerb háború, ahol sokszor bemérték a lopakodókat frankón)"

Nem csak bemérték, de Dani Zoltán százados egyet le is lövetett!

Bambano 2009.04.28. 23:49:58

@W123qp: a múltkor is beletolattam egy f117-be, fel is emelték a kötelezőmet...

Ha szabad adni egy jótanácsot:
akinek digitális autója van (sok benne a can bus), mint pl. a c vectrák, ott a nem gyári radar (hogyisne, 400 körül volt a gyári listaáron) meghülyülhet a digitális buszok szórt jelétől. Ezt onnan lehet észrevenni, hogy ész nélkül sípol.

Ilyenkor jóember elmegy egy számítógépboltba és kér az eladótól ilyen ezüst szinűnek látszó, alaplap csomagolására használt zacsit, abba betekeri a tolatóradar elektronikáját és ettől meggyógyul. Elvileg statikus feltöltődés ellen véd az a zacsi, de jó az can busz ellen is.

nemeza 2009.04.29. 00:01:01

@Dávidkirály: ..vagy gyere a Gyömrői útiakhoz ;) Bár nehéz mostanság bekerülni..

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 00:05:27

@Bambano: "akinek digitális autója van (sok benne a can bus), mint pl. a c vectrák"

Meglepôdnék, ha egy Vectrában 3nál több lenne.

"ott a nem gyári radar (hogyisne, 400 körül volt a gyári listaáron) meghülyülhet a digitális buszok szórt jelétől."

Most már azt is tudod, hogy miért kerül ennyibe, és miért köteleznek minden vezérlôegységet egy valag EMV-tesztre:
de.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_Verträglichkeit

Hogy a klimakamráról meg a vibrációs tesztekrôl ne is beszéljünk - ezek a bazári bóvlik természetesen sosem láttak ilyet, ezért aztán mindig lesz velük valami szopás, ha más nem, a pontatlanság.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 00:11:21

@Bambano: "Elvileg statikus feltöltődés ellen véd az a zacsi, de jó az can busz ellen is."

Megmagyarázhatnád, hogy egy mûanyag zacsival szerinted hogyan lehet leárnyékolni egy vezérlôegységet :)

A CAN pedig nem okoz interferenciát, ha így lenne, le lenne árnyékolva az az érpár. Felejtsd el ezt a hülyeséget.

Bambano 2009.04.29. 00:30:25

@Hrzrasn: három az nem sok?

Az a műanyag zacsi attól látszik ezüstösnek, mint írtam, mert valami vezető anyaggal van bevonva.

Persze ha nem értessz egyet vele, akkor rád hárul a magyarázat, hogy minek tesznek antisztatikus céllal műanyag zacsiba egy alaplapot.

Azt kikérem magamnak, hogy a saját tapasztalatomat hülyeségnek minősítsd. A can buszban nem illetve nem csak a busz szórhat, hanem az az egység is, ami a digitális jelekből analógot csinál a hagyományos eszközöknek. Nekem egy helyre rakták az interfésszel a radart.

Gulyás G 2009.04.29. 06:41:17

@Hrzrasn: Az tárgytalan, csak házilagos leírásokat találtam. Engem az Audi gyári retrofit dokumentációja érdekelt volna, még nem láttam olyat.

Meg en sem. A tempomatkarhoz is hazilag takolt a leiras: SSP-Heftekböl vannak egyes oldalak kifenymasolva, plusz par sor szöveg.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 09:37:57

@Bambano: "három az nem sok?"

Az 6 db drót.

"Az a műanyag zacsi attól látszik ezüstösnek, mint írtam, mert valami vezető anyaggal van bevonva.

Persze ha nem értessz egyet vele, akkor rád hárul a magyarázat, hogy minek tesznek antisztatikus céllal műanyag zacsiba egy alaplapot."

Mivel neked fogalmad sincs, elmagyarázom: az a pár mikronnyi fémréteg, ami a mûanyagzacsin van, éppenhogy arra elég, hogy tudja vezetni az áramot, és ne épüljön fel statikus elektromosság - árnyékolási szempontból annyit ér, mint halottnak a csók. Árnyékolásra öntapadós rézfólia való, illetve különbözô ötvözeteket (vas-nikkel) szoktak használni még.

"Azt kikérem magamnak, hogy a saját tapasztalatomat hülyeségnek minősítsd."

Pedig az. Már csak azért is, mert a zacsiba rakott vezérlôdnek elég egy kis vízpára, és a zacskó frankón megrohasztja. Arról nem beszélve, hogy a hôleadást is gátolja, ami szintén nem egészséges.

"A can buszban nem illetve nem csak a busz szórhat"

De nem szór:
de.wikipedia.org/wiki/Verdrillung

"hanem az az egység is, ami a digitális jelekből analógot csinál a hagyományos eszközöknek"

Az meg fôleg nem. Egy rakás EMV-teszten esnek át a vezérlôegységek, ami szórna, vagy elektromágneses interferenciákra érzékeny (HF egységek pl), azt fémházba teszik. Ott más gond lesz.

"Nekem egy helyre rakták az interfésszel a radart."

He?
- A radar a szenzorokban van, nincs antennakábel a vezérlôhöz.
- A teszkós cuccokban semmiféle interfész nincs, nem kommunikál más vezérlôegységekkel. Ettôl univerzális. (És ezért nem tud pl a rádión keresztül hangot kiadni, mint a gyári rendszerek.)
- Ezeket a teszkós cuccokat a tolatólámpára párhuzamosan kötik - ha épp nem mûködik, nincs áram alatt, hogyan zavarná a többi vezérlôegységet?

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 09:40:14

@Gulyás G: "Meg en sem."

Azt hittem, arrafelé melózol.

"A tempomatkarhoz is hazilag takolt a leiras: SSP-Heftekböl vannak egyes oldalak kifenymasolva, plusz par sor szöveg."

SSP-füzeteim nekem is vannak, de azok áttekintô oktatóanyagok, nem állnék neki az alapján szerelni. Egy olyan PDF érdekelt volna, amit én is belinkeltem kicsit feljebb - ha létezik az Audinál ilyen.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 09:46:57

@Bambano: A te esetedben inkább arra tippelnék, hogy az amatôr rögzítés következtében (a teszkós cuccokhoz nincs jármûspecifikus rögzítôidom) hozzádörzsölôdik a vezérlô mûanyag háza valamelyik mûszálas csomagtértakaróelemnek, és a zacskó ennek a statikus elektromosságnak a felépülését akadályozza meg. De hogy a CAN buszhoz kurvára semmi köze, az hétszentség.

A zacsit pedig marha sürgôsen levenném róla, mielôtt elrozsdásodik, vagy megsül.

W123qp 2009.04.29. 10:17:59

1. A csavart érpárral nem a CAN-busztól védik a többi berendezést, hanem a CAN-buszt a többi berendezéstől.
2. A CAN 3,5V-5V-os jelszintek van (Audiban)Ez nem tipikus zavarójel feszültség
3. Olyan, hogy sok CAN busz vagy kevés, szerintem nem nagyon létezik. Legfeljebb annyi, hogy hány vez. egység van a buszra kötve. Ez egy A3-nál kb. 15-20 egységet jelent felszereltségtől függően. Ez egy A8-nál többszöröse is lehet.

Autókban mostanában a legelterjedtebb buszok: a CAN (500 és 100kBit/sec), MOST és Lin, illetve Flex-Ray.

Van olyan, hogy busz topológia, ami azt mutatja meg, hogy mely buszokra, milyen egységek vannak kötve. Audinál 3 CAN busz van: a HAJTÁS lánc, az Infotainment és a komfort busz+ Lin. A Mercedesnél ez a tagoltság kb 5-6 busz jelent, de ezt nem ismerem pontosan, csak eccer láttam.

A diplomámat a CAN busz zavarvédetségéből írtam.

DBandesz 2009.04.29. 10:28:58

@Ex Termesz: MUHAHA! A kényelmi extrák túlburjánzására gondoltam. :)

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 11:18:30

@W123qp: Nem mondanám, hogy semmit nem szór a csavart érpár, de egyrészt ugyanúgy a közös kábelkorbácsban futnak, másrészt a többieket ugyanúgy csavarják (ahol szükséges, audionál pl). Árnyékolt kábelbôl nagyon kevés van egy autóban (mikrofon, antennák pl), a CAN interferenciája az autóban minimális a többi tényezôhöz képest. A nagyobb adatmennyiségeket úgyis MOSTon viszik. A zacskó meg továbbra is kurva rossz ötlet.

orbiter 2009.04.29. 11:19:08

30 évet vezettem tolatóradar nélkül, de ezeknek a mai autóknak egyszerűen nem lehet érezni a végüket. Amióta a Bravómba beszereltettem egy Steel Mate W2 típusú tolatóradart (32000, powertuning.hu), sokkal bátrabban parkolok, és be kellett látnom, hogy a szerkezet nagyon hasznos. Sokkal olcsóbbat is vehettem volna, de ezt könnyebb volt szerelni (vezeték nélküli kapcsolat a szenzorokkal), viszont tény, hogy a sógorom 8500 forintosa is jól bevált.

W123qp 2009.04.29. 12:01:57

@Hrzrasn:
Én sem mondtam.
Csak pl a generátorhoz, vagy egy önindítóhoz képest semmi, vagy a szellőzőmotorhoz képest.

Bambano 2009.04.29. 13:12:05

@Hrzrasn: sportot űzöl abból, hogy nem akarod érteni, amit írtam???

Ha az a vékony fémréteg, ami a zacsin van, elég ahhoz, hogy vezesse az áramot, akkor ahhoz is elég, hogy ekvipotenciális felületet alkosson meg faraday kalitkát.

Ok, akkor nem radart írok, hanem a radar vezérlő elektronikáját. Ezt érthetted volna jól is.

Nem a teszkós radarban van az interfész, a can buszon van az interfész. A vectrában a bal hátsó lámpa előtt a csomagtartóból nyíló rekeszben van egy nagy can busz interfész, ami a can buszon szaladgáló digitális vezérlőjelekből az analóg féklámpának meg a többinek csinál analóg vezérlést. Nem a teszkós radar interfészről van szó. És pláne nem arról van szó, hogy a teszkós radar zavarja a többit, arról van szó, hogy a can busz és az interfésze zavarja a teszkós radar elektronikáját. Ezt pl. rohadt jól ki lehet következtetni abból a mondatból, hogy a teszkós radar össze-vissza csiripelt és nem azt írtam, hogy a lámpák világítanak össze-vissza.

A radar elektronikája akkor is meghülyült, amikor kedves szerelők sima csomagolást tettek rá, arra gondolva, hogy ütés és rázkódás ellen akartam védeni, úgyhogy nem dörzsölődős statikus elektromosság baja van, egyébként is rögzítve van rendesen.

Azt nem nagyon hiszem, hogy a tolatóradar elektronikája ott a can busz interfész mellett beázik, de elfogadom, ennek van elvi realitása (persze akkor szétrohad a can busz is, ez más kérdés). 4 éve került az autóba ez a teszkós radar, eddig nem mutatja a rohadás jeleit. Ha mégis, ekkora pénzt vidáman ki fogok adni 4 évente egy új radarra, ha elrohadt volna, teszek rá nagy ívben.

Meglehetősen ritkán jövök fel Debrecenből Pestre tolatva, így annak nem látom reális esélyét, hogy túlmelegszik a tolatóradar.

Nem tudom, mennyit szór a csavart érpár, szerintem szór. Azt sem, mennyit maga az interfész. De azt el tudom képzelni, ha az interfész a szükséges jeleket pwm-mel csinálja, akkor az szór rendesen. Főleg, ha pwm-es jel jön ki az interfészből a drótokon és nincs rajta valami integráló tag.

De legyen igazad, magyarázd meg, hogy miért TAPASZTALOM azt, hogyha nincs rajta a zacsi, használhatatlanul sokat csipog a tolatóradar, ha rajta van, akkor meg hibátlanul működik, akár mozog az autó, akár nem. Amíg erre nem adsz kielégítő magyarázatot, addig a zacsi marad.

Ja, és ahhoz képest, miket kendácsolnak a tisztelt tc-s urak, egy darab zacsi egy teszkós radaron igazán semmiség.

@W123qp: a sok vagy kevés can buszt úgy értettem, hogy nekem sok, a ladakocsi elmegy tisztán analóg lomokkal is, a vectrában meg annyi elektronika van, mint régen egy kisebb egyetem számítógép központjában. Plusz annyi hibalehetőség is. Bár örülök annak, hogy milyen plusz dolgokat tud emiatt az autó, félek, hogy az elektronika fogja agyonütni a gépet (és a mostanában olvasható cikkek, hírek jogossá teszik ezt a félelmet). Mindezek mellett nem érzem, hogy kevesebb drót lenne a kocsiban, legalábbis, amikor kibontották a balegy küszöbénél a borítást, az én ízlésem szerint túl sok volt ott a kábel. De kérek mindenkit, hogy ezt a bekezdést szubjektívként értékelje, ne objektív műszaki tényként.

Hrzrasn (törölt) 2009.04.29. 13:26:24

@W123qp: Igen. Meg az autóban levô tekercsekhez, relékhez, feszültségingadozásokhoz, meg a csomó környezeti hatáshoz képest. Nem én csinálom ezeket a kísérleteket egyébként, de azt tudom, hogy a srácoknak az EMV- csarnokban messze nem a CAN a legnagyobb problémájuk.

janikahhh (törölt) 2009.04.29. 13:55:48

@Hrzrasn: Hát ez fényjézus! Te vagy a MESTER!!!! (Már csak az asszonyt kell meggyőzni, azt hajrá :) de azt megoldom egyedül :) )

alturl.com/fwvr

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.04.29. 21:41:52

@DBandesz: végülis az önindító is kényelmi extra :)

Hrzrasn (törölt) 2009.04.30. 09:19:35

@Bambano: "Ha az a vékony fémréteg, ami a zacsin van, elég ahhoz, hogy vezesse az áramot, akkor ahhoz is elég, hogy ekvipotenciális felületet alkosson meg faraday kalitkát."

De nem. (Kalitkát, a zacskó. Totális képzavar.)


Ok, akkor nem radart írok, hanem a radar vezérlő elektronikáját. Ezt érthetted volna jól is.

"Nem a teszkós radar interfészről van szó."

És miért raksz be egy leárnyékolatlan vezérlôt a gyári mellé? Rakd a másik oldalra.

"A radar elektronikája akkor is meghülyült, amikor kedves szerelők sima csomagolást tettek rá, arra gondolva, hogy ütés és rázkódás ellen akartam védeni, úgyhogy nem dörzsölődős statikus elektromosság baja van,"

Milyen anyagból is volt az a sima csomagolás?

"egyébként is rögzítve van rendesen."

Persze. Gondolom mûanyagbilinccsel :)

"Azt nem nagyon hiszem, hogy a tolatóradar elektronikája ott a can busz interfész mellett beázik"

Nem ázik be, hanem a jelen levô vízpára csapódik be. Ez különösen a csomagtartó környékén nagy probléma, de pszt.

"Ha mégis, ekkora pénzt vidáman ki fogok adni 4 évente egy új radarra, ha elrohadt volna, teszek rá nagy ívben."

Azt csinálsz, amit akarsz.

"Meglehetősen ritkán jövök fel Debrecenből Pestre tolatva, így annak nem látom reális esélyét, hogy túlmelegszik a tolatóradar."

Ahogy azt Móricka elképzeli :)
Egy meleg nyári napon pár óra alatt lehet simán 60 fok az autóban, a zacsiban még több. Ha esetleg lelövi magát a vezérlôd a túl nagy hômérséklet miatt, és pár percet szellôzteted kell, hogy lehûljön és használni tudd, ne nagyon csodálkozz majd.

"Nem tudom, mennyit szór a csavart érpár, szerintem szór."

Talán ezért vannak csavarva a többiek is.

"Amíg erre nem adsz kielégítő magyarázatot, addig a zacsi marad."

Már adtam. De én elôbb rendesen rögzíteném, fémcsavarokkal, a karosszériára csatlakozó fémkeretre, és nem egy másik ECU tôszomszédságába.

"Ja, és ahhoz képest, miket kendácsolnak a tisztelt tc-s urak, egy darab zacsi egy teszkós radaron igazán semmiség."

Engem te keversz valakivel.

"a ladakocsi elmegy tisztán analóg lomokkal is"

A Ladában kurvára semmiféle kényelmi funkciók nincsenek sajnos. Pakolj bele buszrendszer nélkül ugyanannyi funkciót, mint egy Vectrába, aztán meglátjuk, mennyi kábelre lesz szükséged (segítek: a CANt pont azért találták ki, hogy *kevesebb* kábelra legyen szükség).

"a vectrában meg annyi elektronika van, mint régen egy kisebb egyetem számítógép központjában."

És? A legutolsó mobiltelefonban is.

"Plusz annyi hibalehetőség is."

Ez sajnos egy hülyeség. Egy csomó funkciót megbízhatóbban lehet implementálni a modern digitális vezérlôkkel, mint mechatronikus úton, vagy analóg ECUkkal.

"Bár örülök annak, hogy milyen plusz dolgokat tud emiatt az autó, félek, hogy az elektronika fogja agyonütni a gépet (és a mostanában olvasható cikkek, hírek jogossá teszik ezt a félelmet)."

A dolog szépséghibája az, hogy akik ezeket a cikkeket írják, ugyanolyan sötétek a témával kapcsolatban, mint te. (A legszebb gyöngyszem az volt, amikor a TCn valamelyik nagyeszû cikkben kezdte fejtegetni, hogy az összes autó elértéktelenedik, mert a rádióik nem tudnak DABt fogni, és az a jövô szabványa. LOL.)

"Mindezek mellett nem érzem, hogy kevesebb drót lenne a kocsiban, legalábbis, amikor kibontották a balegy küszöbénél a borítást, az én ízlésem szerint túl sok volt ott a kábel."

A baj az, hogy neked semmiféle tudásalapod nincs arra, hogy eldöntsd, túl sok-e az a kábel, amit láttál - mert ha megkérdezem tôled, hogy szerinted mely kábelek feleslegesek, nem fogsz tudni rá válaszolni. (Amúgy megsúgom, hogy pont a vezetôoldali küszöb alatt fut a fôkábelkorbács minden autóban.)

Ez ellen természetesen tehetsz:
www.amazon.de/dp/3528238720/
süti beállítások módosítása