Az IL-18-as maradéka

  2008. november 25. - Winkler Róbert Címkék: olvasói levél il 18

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

Kedves Róbert!

Gratulálok a repülőteres cikkhez, fene nagy mázlisták vagytok, hogy ezt a belső túrát engedélyezték nektek!

A szövegben említesz egy 1975-ben pórul járt IL-18-ast, engedelmeddel, ehhez szolgáltatnék némi adalékot, hátha egyszer hasznos lesz egy kapcsolódó poszthoz.


Fotó: Szabó Miklós

Az időpont 1975. január 15., hideg, ködös este – mondhatni, repüléshez nem éppen ideális állapot. A HA-MOH lajstromjelű Malév IL-18-as Berlinből tartott Budapestre, fedélzetén 9 fős személyzettel, utasok nélkül. A pilóta nem volt a helyzet magaslatán, háromszor is megpróbálta letenni a gépet a nagy ködben, de utoljára végzetesen elvétette a manővert: 120 méterrel a kifutópálya középvonalától balra, és mintegy 1,3 kilométerrel az ideális földetérési pont után az IL-18-as gyakorlatilag megsemmisült a becsapódásban – a függőleges vezérsíkon kívül szinte nem maradt belőle semmi. Sajnos, a személyzet közül senki nem élte túl a balesetet.

Üdv:
Krepsz Zoltán

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr57787542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qualitaet 2008.11.25. 12:39:25

Ezt is úgy agyonhallgatták(ják) a szarháziak, mint a HA-LCI bejrúti lelövését.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.11.25. 12:56:49

Még utaztam ilyen géppel gimis koromban...

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2008.11.25. 14:07:04

Hangos volt, de legalább lassú. Viszont 2000 HUF alatt volt a Bp-Drezda, Bp-Lipcse vagy Bp-Berlin viszonylat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.25. 14:15:16

"Nem volt a helyzet magaslatán"
Hát, a maiakhoz képest a gép műszerezettsége sem, mondjuk az is érdekes lenne hogy mekkora köd volt, ill. milyen messze voltak az időjárási paraméterek a gép minimumától.

foreign3r 2008.11.25. 14:36:40

Sziasztok!

Igaz, hogy csak kilenc éves voltam, de emlékszem az esetre. Apám pilóta volt, ismerte a gép legénységét. Azt mondta, az egyik legjobb pilóta vezette a gépet. Akkor, ott, ilyen géppel nem lehetett leszállni...ezt mondták, akik ott voltak, illetve igazán ismerték ezeket a gépeket...

krepsz_zoltan 2008.11.25. 15:16:54

foreign3r!
Ugyanezt olvastam, hogy a kapitány remek pilóta hírében állt, de egyszerűen lehetetlenek voltak a körülmények - erre írtam, hogy nem állt a helyzet magaslatán, ami értelemszerűen nem a képességeire vonatkozik. Nincs ok kételkedni tapasztalt pilóták megállapításában, ezt náluk senki jobban nem tudhatja.

qualitaet!
Nincs ez elhallgatva, és történtek egyéb Malév balesetek is, utána lehet keresni. A TU-154 lelövés más tészta, és amiről valóban nagy a hallgatás, az a LI-2 sétarepülő zuglói esete (1961. augusztus 06.).

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.11.25. 15:25:17

Még hogy a bejrútit elhallgatják?? Az a leghírhedtebb magyar légi katasztrófa! (mármint ma, akkor nyilván elhallgatták) Az átlag emberek (mint pl. én) nem nagyon tudnak más Malév balesetről... persze a legutóbbi athénit leszámítva.

Kopi3.14 2008.11.25. 15:31:54

Atlagember MALEv baleseti ismerete:
"Ugye leestem, mint az a MALEV gep Pragaban."
By HOFI

Nasalis Larvatus 2008.11.25. 16:33:42

merről balra?
13-as vagy 31-es volt a leszállóirány?

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.11.25. 16:49:46

Kipróbáltam most fs2004-ben ezt az il18-ast. Hát, egy repülhetetlen szar, főleg a maiakhoz képest, akkor nyilván ok. volt. Egyébként tényleg jó lenne tudni, melyik hogy a 13-as vagy a 31-es volt a kifutópálya. (akkoriban még nem volt 31L-31R, asszem)

qualitaet 2008.11.25. 17:45:41

Elhallgatás alatt azt értem, hogy a pár soros korabeli MTI jelentést leszámítva az LCI tragédiáját igyekeztek nagyon-nagyon gyorsan "elfelejteni".
(Noha csak 6 éves voltam, tisztán emlékszem, hogy Apámék baráti köre mennyit taglalta az ügyet. Többször is megfordultunk ezen a járaton a polgárháború kitörése előtt,Fater kinti munkája miatt .Anyám szintén a közlekedéssel kapcsolatos, tudományos területen dolgozott, hivatalosan egy büdös hangot sem hallott. Az unokanővérem később meg jó pár évig stewardess volt, és Ő is mondta anno,hogy ez a téma "odabent" tabu.)

Úgy tudom, hogy a Kijevben '71-ben lezuhant TU 134-es balesetét állítólag nem is közölte anno semmilyen médium.
A MOH balesetét is rendkívül szígorú titkolózás övezte.
A '77-es bukaresti katasztrófa szintén egy száraz, párszavas sajtóközleményt kapott. A hozzátartozók pedig egy néhány soros sajnálkozó levelet a Malévtól, a bekövetkezett "repülő-esemény"-ről.

Visszatérve az LCI-re.
Orvul lelőnek egy fegyvertelen utasszállítót 60 polgári áldozattal, megjelenik pár sor, oszt' picsába.
Évtizedekig teljes kuss hivatalos szinten, miközben a gép meg a tengerfenéken pihen az áldoztatok egy részével.
A többieket meg jelöletlen tömegsírban elföldelik.
Egy-két pénzéhes médiabohóc hatásvadász, felületes, minden újabb, érdemi információt teljességgel nélkülöző szánalmas produkcióját kivéve nem történik semmi immáron 33 esztendeje.
Hivatalos szinten meg végképp nem.
A körülmények tisztázása,ezáltal a felelősség megállapítása (mind idehaza,mind külföldön) enyhén szólva sem érdeke jó pár ma is élő embernek vagy államnak.
A 2005-ben, az Országgyűlés által látsztatintézkedés gyanánt megszavazott -az esethez képest nevetséges aprópénz- 100 milló forint , amit a roncskutatásra, vagy a hozzátartozók kártalanítására lehetne fordítani ,egyelőre a csődben levő államot gazdagítja.

Mi a pénisz ez ha nem agyonhallgatás?!
Na meg SZÉGYEN.

ommm 2008.11.25. 19:05:38

qualitaet 2008.11.25. 17:45:41

...tedd hozzá: jellemző.

jabbah 2008.11.25. 20:22:19

Ami a képen látszik az a VÍZSZINTES vezérsík.

SquareWire 2008.11.25. 21:11:09

Az egy FÜGGŐLEGES vezérsík. Nézd csak meg közelebbről hogy is áll az..

karlmann 2008.11.25. 21:14:30

qualitaet

Sajnos igazad van! Az LCI esete még ma is tabu. Pár éve volt ha jól emlékszem Freinek egy műsorában téma, de ott is csak kerülgették a forró kását. Az a gond, hogy Izraelben sok olyan ember van, aki akkor még senki sem volt, ma lehet, hogy miniszterelnök. Pl. Az entebbei túszmentő akció egyetlen katonai áldozata Benjamin Netanjahu ex miniszterelnök testvére. De Ehud Barak is különleges egységet vezetett Bejrútban és mellesleg halomra ölte a palesztinokat. Ez az ami miatt az LCI esete tabu.

krepsz_zoltan 2008.11.25. 21:50:53

Ha már Kopi3.14 jó érzékkel említette Hofit, akkor még egy poén tőle: akkoriban a dolgozó megtudhatta az újságból, illetve a híradóból, ami rá is tartozhat - semmit. (Van fotóm a prágai gépről, kettétört, majdnem úgy, mint nemrég a Kalitta teherszállító B747-ese.)
Szóba került, hogy néhány soros MTI híreken kívül a sajtó nem tájékoztatta a közvéleményt. Így igaz. Ebben szerepet játszott, hogy a szovjet technika kudarcait nem illett nagy dobra verni. Mesélhetnék hasonló párhuzamokat a buszgyártás területéről is, vagy lásd az 1980-as évekből Csernobil. Már rég elrepült az erőmű, mire valami infó kiszivárgott... Más világ volt akkor. Ma természetes, hogy egy katasztrófa helyszínéről perceken belül közvetít a tévé, videókat lehet tölteni a netről.
Nyilvánvaló, hogy az LCI esete politikai kérdéseket vet fel, sajnos, ma sem vagyunk okosabbak. Ellenben ott a HA-TSA, a zuglói C-47 lezuhanása (és nem LI-2, mint korábban tévesen írtam), na, ott mi történhetett? Az RTL készített erről egy riportfilmet, de csak rizsa volt, teóriák gyűjteménye, konkrétum semmi. Eddig könyvtárban, levéltárban sem találtam semmit...

Nasalis Larvatus!
Ismerem a számok jelentését, de nem emlékszem a cikkből, hogy 13R vagy 31L. Hülyeséget pedig nem akarok írni.

qualitaet 2008.11.25. 22:24:06

"Ebben szerepet játszott, hogy a szovjet technika kudarcait nem illett nagy dobra verni."

Nos, az LCI esete nem a szovjet technika hanem a szovjet típusú gyilkos politika (polgári gép háborús övezetbe küldése, esetleges harcászati feladattal)- ezért hallgatták agyon anno - és az embertelen izraeli, rendkívül agresszív politika (amelybe akár egy polgári utasszállító repülőgép lelövése is bármikor belefér, pusztán esetleges információk alapján is )-ezért hallgatják agyon ma- totális kudarca...

sztrovacsek 2008.11.25. 22:54:07

""jabbah 2008.11.25. 20:22:19 """
Jaj...
:)))

qualitaet 2008.11.25. 22:57:26

Szegény Jabbah ha már a göbzikhez nem értesz legalább vedd szemügyre a gép farkának alsó traktusában, a klasszikus és jellegzetesen csúcsos malévos M-betüt...

b747-jumbo 2008.11.25. 23:15:22

Amint a az airliners képén www.airliners.net/photo/Malev---Hungarian/Ilyushin-Il-18/1417136/M/ is látszik, a Krepsz Zoltán által küldött képen a repülőgép függőleges vezérsíkja látható (tessék megfigyelni az íveléseket és a vezérsík-törzs csatlakozást)
Ha emlékezetem nem csal, Sz.A. volt az érintett gép kapitánya. Gyalázatosa rossz időjárás mellett (ICAO III.B) a harmadik leszállási kísérletre jött össze a fenti helyzet. Dacára annak, hogy a személyzet megkapta a Debrecen kitérő lehetőséget.
Az Il-18 egyébként nem volt gyenge rg, bár a mai robotizált világban nyilván nem tűnik kényelmesnek.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.11.26. 09:31:24

Utazzon Malévval Burmába, visszahozzák urnába!

volt korábban egy ilyen mondás, mert ott is volt valami baleset ):

nekem a kedvenc repcsim az AN225:

www.airliners.net/photo/Antonov-Design-Bureau/Antonov-An-225-Mriya/0940209&tbl=photo_info&photo_nr=133&sok=WHERE__(aircraft_generic_%3D_%27Antonov_An-225_Mriya%27)_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&prev_id=0943461&next_id=0939323

elfér a raktérben egy Boing 737-es (:

szajberpiraty 2008.11.26. 13:11:17

Az egyik legtehetségesebb személyzet repülte azt az IL-18-at.

A kapitány, és a másodpilóta is kiváltó pilótának számítottak.

Ködben, sötétben igen könnyen lesz érzékcsalódás áldozata a pilóta.

Én úgy tudom, hogy csak egy leszállási kísérlet volt,, nem ment, elkezdték az átstartolást, aztán mégis megpróbálták a leszállást... Talán a kapitány látni vélte a pályát. Valószínűleg ekkor hibáztak.

Cappyka 2008.11.26. 18:00:40

Hallott valaki Szentgyorgyi Dezso-rol?
Illetve a az IL-18 teljes fekszarnynal visszintes vezersik atesesrol? (nem egyszer fordult elo az oroszoknal is)

SnoopyKutya 2008.11.26. 20:23:18

A használatos futópálya iránya a 31-es volt (akkoriban csak ez az egy futópálya volt FH-n). Már napok óta állandó, ködös idő volt, és forgalom is alig-alig csordogált befelé. A HA-MOH csak egy bevezetést végzett, de a futópálya fényeit nem téveszthette össze az előtér/repülőtéri épületek, stb. fényeivel (ahogy azt W.R.-nek valaki /tévesen/ mondhatta), mert azok lényegesen távolabb voltak a repülőgép helyzetétől, mint maga a futópálya. A fedélzeten nagy valószínűséggel nem volt egyetértés a kapitány és az elsőtiszt között. Ez vezethetett ahhoz, hogy a fények megpillantásakor, illetve helyzetük felismerésekor rájöttek, hogy eltértek a végső egyenestől, így későn adták rá a felszálló, illetve átstartoló teljesítményt a hajtóművekre. A turbóprop-hajtóműnek idő, még több idő kellett volna, hogy leadja a megkövetelt teljesítményt, ám ezalatt az IL-18 továbbsüllyedt, és a futópályától balra, valóban, mintegy 150-170 méterre a talajnak ütközött és felrobbant. Tán a leghíresebb áldozat V.K. légiutas-kísérő volt, B.P. szinművész felesége.
Béke poraikra.
Kollégáimmal együtt soha nem felejtem el azt a délutánt.

krepsz_zoltan 2008.11.26. 22:42:41

Cappyka,

arra az esetre gondolsz, amikor a HA-MOC IL-18V Koppenhága közelében a tengerbe zuhant, 1971-ben? Emlékeim szerint annak a gépnek volt a kapitány Szentgyörgyi Dezső.

Cappyka 2008.11.27. 09:56:09

Igen. Gondoltam Ok is megerdemelnek egy emlitest ha mar az Il-18rol beszelunk.

Cappyka 2008.11.27. 10:08:38

Akit erdekel elolvashatja ezt itt: flightcrewtraining.us/_wsn/page3.html
Minimalis jegesedesel teljes fekszarnyal tobb Il-18 zuhant le, mert atesett a visszintes vezersik.

SnoopyKutya 2008.11.27. 19:34:32

Tisztelt Hozzászólók!
Ama koppenhágai (Saltholm-szigeti) IL-18 NEM, azaz NEM jegesedés miatt zuhant le, hanem az ú.n. MICROBURST jelenség miatt. Ez olyan meteorológiai jelenség, amely EGY bizonyos pillanatban, EGY kicsinyke kiterjedésű földrajzi helyen sújt le, és
hatásával tkp. lehetetlenné teszi a repülőgép továbbhaladását, mert mintegy felülről-lefelé ható leáramlást eredményez, amelyet a világ EGYETLEN meteor-radarja sem képes előre jelezni, mivel még ezek számára is észrevehetetlen. Sajnos, hogy Dezső bácsi és felejthetlen kollégái éppen ekkor, éppen itt, éppen ezen a magasságon keveredtek bele ebbe a rettenetbe. Hogy ez mennyire pillanatnyi helyzet volt, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az előttük és utánnuk bejövő repülőgépek SEMMIT sem érzékeltek
a jelenségből, hanem rendben leszálltak. Dezső bácsi - parancsnokként - és személyzete INASZAKADTÁIG küzdött a
"microburst" ellen, de sikertelenül.
Dezső bácsival repültem életemben először nagygépen, BUD - WAW útvonalon, még 1965-ben. Isten nyugosztalja halhatatlan lelkét.
Üdv mindenkinek, aki szereti, és óvja a magyar repülést, és emlékezik a régi nagyokra.

akos696 · www.focusauto.hu 2008.11.27. 21:50:09

Szépen sorban: A felső képen az IL-18 függőleges vezérsíkja látható, mert a vízszintes nem így kapcsolódik a gép törzséhez. A HA-TSA egy katonai Dc-3-as volt (C-47), melyet légtérsértés miatt orosz vadászok földre kényszerítették (talán Pápára, de ebben nem vagyok biztos, az 50-es években). A gép itt ragadt, az amerikai Pratt&Whitney motorokat lecserélték Orosz AS-62-es motorokra, melyek a Li-2 ben valamint a mai napig az AN-2 ben is szolgálnak. Így a gép típusa TS-62-re változott (valós öszvér típus,az oroszok a gyártás előtt építettek pár példányt: amerikai sárkány, orosz motor). Ebből lett a HA-TSA lajstrom. A Li-2-t elsőre az utasajtó elhelyezkedéséről lehet megkülönböztetni a DC-3-tól. Az előbbinek a bal oldalán van, míg az utóbbiba a bal oldalon lehetett beszállni. Szakavatott szemek a motorok alatti olajhűtőből is megállapítják a különbséget.

Szentgyörgyi Dezső utolsó útján gépével un. szélnyírásba keveredett, melynek lényege, hogy a gép először erős szembeszélbe kerül, mely az eredeti repülési magasság fölé emeli a gépet, mire a pilóták leveszik a tolóerőt, majd kompenzálás képpen lenyomják a gép orrát, ekkor hirtelen hátszélbe kerülnek és a lecsökkent tolóerő és felhajtó erő miatt a gép akár több száz métert is zuhanhat. Ha ez alacsonyan következik be, szinte biztos a katasztrófa. Még a mai napig nem nagyon tudják kivédeni. hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9p:Fsz%C3%A9lny%C3%ADr%C3%A1s.jpg

Elnézést kérek, ha valamelyi infó téves, ezeket fejből írtam, sokat olvastam a témákról, de lehet, hogy valamire nem jól emlékszem.

akos696 · www.focusauto.hu 2008.11.27. 21:58:08

Még egy gondolat:

Csak a katonai Dc-3 (C-47) verzióba kerültek az erősebb Pratt@Whitney 14 hengeres motorok, amelyek 1350Le-t produkáltak szemben a polgári verzióba került R-1820 Cyclone 9 hengeres 1200Le-s motorokkal. Ezeknek gyakorlatilag a licenszben gyártott orosz változata az AS-62 , a Li-2-es és An-2 hajtóműve, mely itt már csak 1000Le-t teljesít.

akos696 · www.focusauto.hu 2008.11.27. 22:29:25

Egy kiváló minőségű kép 1966-ból Dezső bácsi gépéről, amint Svédországban pihen.

www.airliners.net/photo/Malev---Hungarian/Ilyushin-Il-18D/0510381/L/&width=1280&height=849&sok=keyword_(%27+%22HA-MOC%22%27_IN_BOOLEAN_MODE))_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&photo_nr=1&prev_id=&next_id=NEXTID

akos696 · www.focusauto.hu 2008.11.27. 22:53:17

Még pár érdekesség:

a HA-MOH utolsó rádióbeszélgetése:

www.natarch.hu/archivnet/rovat/nyomtat.phtml?forraskod=672

És egy hihetetlen szép kép a HA-MOI-ról öreg VW-ekkel fűszerezve:

www.airliners.net/photo/Malev---Hungarian/Ilyushin-Il-18V/0376171&tbl=photo_info&photo_nr=5&sok=keyword_(%5C%27%2B%5C%22HA-MOI%5C%22%5C%27_IN_BOOLEAN_MODE))_&sort=_order_by_photo_id_DESC_&prev_id=0767678&next_id=NEXTID

Na ennyi voltam mára...

deak.atti 2009.01.15. 22:18:07

Üdv!

A prágai esetről egy pilóta barátom csak ennyit mondott: "Pilótahiba volt. Túl meredeken tette le a gépet, és földet ért a törzs hátulja.". Az airliners.net oldalon van fotó a kettétört TU 154-ről, nem sokkal a felső hajtómű előtt van eltörve a törzs. Ha jól tudom, ott csak sérültek voltak a személyzet között, utasok nélkül mentek Prágába.
süti beállítások módosítása