Ciki a bicikli

Indiai utakon (2. rész)

  2008. március 06. - Koncz János Címkék: india indiai utakon

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett


Koncz János kollégánk Indiában fotózta végig – többek között – a közlekedési eszközöket. Sorozatát Indiai utakon alcímmel olvashatják.

Kezdjük egy szép képzavarral: a bicikli valaha az indiai közlekedés motorja volt. Miután azonban a motorizáció felpörgette a tempót az utakon, a kerékpár használata előbb kényelmetlenné, majd egyre veszélyesebbé is vált.


A sebessége nem versenyképes, így sem támadni, sem menekülni nem lehet vele, maximum a gyalogosok ijesztgetésére és az út szélén kapirgáló tyúkok kergetésére jó. Faluhelyen még csak-csak el lehet vele közlekedgetni, kikerekezik az ember a gátakon a rizsföldre, elugrik estefelé a rokonokhoz egy kis tereferére, elküldi vele a gyereket az iskolába – de az olyan irdatlan nagyvárosokban, mint Delhi, vagy a 17 milliós Bombay (Mumbai), nemcsak ügyetlen cucc, de egészségtelen is. Abban a szmogban ugyanis, amelyben bármelyik budapesti mérőállomás összes mutatója kiugorna a helyéről, jobb, ha visszatartja az ember a lélegzetét, amíg csak bírja, és csöppet sem törekszik arra, hogy jó mélyeket szippantson kerekezés közben belőle.

Nem a bringával van persze a baj, hanem a körülményekkel. Indiában ma az a menő, akinek legalább robogója van, a biciklinek semmilyen rangja nincs. Mindenki arra gyűjt, hogy egy akármilyen kis benzinmotor pöfögjön alatta, a kerékpárok meg lassan kihalnak azokkal az öregekkel együtt, akik még használják őket. A bicikliút teljesen ismeretlen fogalom a kontinensnyi országban, az európai értelemben vett szabadidős bringázás az infrastruktúra és az eltérő életmód következtében gyerekcipőben totyog.


Jól mutatja a tendenciát a statisztika is: a kerékpár-tulajdonosok száma az 1995-ben mért 45 millióról tíz év alatt 31 millióra esett vissza. A Földön gyártott kerékpárok 11 százaléka persze még így is Indiában készül. A tipikus indiai kerékpár nagyjából öven, de lehet, hogy száz éve ugyanúgy néz ki: hatalmas kerekek, virsligumik, fix áttétel, kontrafék, kényelmetlen bőr vagy műanyag nyereg, fémrács csomagtartó. Plusz még egy számunkra furcsa, ám roppant praktikus kitámasztó, és egy lehetőleg minél nagyobb csengő, aminek a hangja úgyis elvész az általános tülkölésben.

Volt nekem egy ehhez megtévesztésig hasonló bringám gyerekkoromban, Fecske márkájú, szovjet gyártmányú szörnyeteg. Miután anyám kifizette, boldogan és sebesen kerekeztem vele hazafelé a falusi vegyesboltból, majd a házunk előtt hatalmasat fékeztem. Mivel azonban hiányzott a kontrafék karját rögzítő csavar, a dög majdnem átkatapultált a kerítésen. Azóta tisztelem ezt a típust. Indiában ilyen malőr nem történhet meg, mert a bicikliket és a bicikliseket is védik az istenek: áldozati virágfüzér vagy legalább egy aprócska virág nélkül csak a legbátrabbak indulnak útnak.


A kerékpárok jövője jelenleg eléggé bizonytalanul fest, hiszen a reneszánszukhoz szükséges gazdasági-társadalmi állapot olyan messze van a jelentől, mint Delhi Amszterdamtól. Mi azért még maradunk kicsit az emberhajtású szerkezeteknél, a következő posztot a tricikliknek szenteljük.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr96354014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ommm 2008.03.06. 12:36:14

hajjaj. ott a környezetszennyezés

Borisz 2008.03.06. 12:41:51

Inkább egy jó bicó mint egy szar kocsi :)
Indiai fixie rulez

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.03.06. 12:45:56

A gázpalackhordót meg a zsák malactápot kihagytad!

Attach hozzá a kocsmából szinuszgörbét leiró egységsugaru masszív user.... ;)

Ja,vagy ilyen Indiániában nincs?

Electric Avenue · http://electricavenue.blog.hu 2008.03.06. 12:49:49

A bőrnyeregnél kényelmesebb pedig nincs!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.06. 13:06:34

Sajnos itt meg úgy dobálják ki a régi Csepel bringákat, mint a darab szart. Ötven éves bicikliket. Ez a szégyen. Sőt, én még emlékszem az öreg cigányra( ez itt nem sértés) aki a csomagtartón hordta a tekerőts köszörűt, és mindenki nála éleztette a kést, mert szinte ingyen csinálta, másrészt senki nem tudott olyan frankón élezni mint az öreg.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.03.06. 13:19:42

scheerti:

Aztán majd szépen kigubizzák a szemétdombból,ha az olajár felszökik a csillagos égbe....

Rendszeresen edzek városi tempóra a bicajommal,hogy majd gördülékeny legyen az átállás. ;)

Laller 2008.03.06. 13:26:54

Amúgy nem gáz dolog bicajjal menni, én annak örülnék ha eltűnne a sok buzi autós az utakról.

Ha megnézed egy autóban általában 1 max 2 ember ül.

Ha a benzin 2x ilyen drága lenne akkor jóval kevesebben mennének autóval!!!!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.06. 13:29:27

Laller, a 300 local credit neked nem elég drága?

joc 2008.03.06. 13:31:16

Azert marad boven biciklis is. Nem is a motorosok veszelyesek Indiaban hanem a traktoros aki az "autopalyan" szembe halad a forgalommal.

camell · http://indafoto.hu/camell 2008.03.06. 13:34:51

Laller 2008.03.06. 13:26:54:
Biztos, hogy nem. Ha van a környezetedben dohányos, akkor kérdezd meg, leszokna-e, ha kétszer ennyibe kerülne a bagó. Szerintem csak mondja, hogy igen, de ha annyira megátalkodott dohányos, mint én, nem fogja. Az ár nem visszatartó erő, hidd el...

Rocko- 2008.03.06. 13:40:28

Laller 2008.03.06. 13:26:54
Ha megnézed egy biciklin általában 1 max 2 ember ül.

birka007 2008.03.06. 13:49:09

Laller:
Ha 3szor ennyibe kerülne a benzin akkor is kényelmesek lennének az embetek, és beülnének az autóba, ez tuti. Ha menni kell, menni kell!

AP (törölt) 2008.03.06. 13:53:15

Nagyapámnak ugyanilyen biciklije van negyven éve körülbelül, mint ami az utolsó képen van.
Nem bonyolult, de nincs is minek elromlania rajta!

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2008.03.06. 13:55:17

Én megfogadtam, hogy ha meg is lesz a jogsim, akkor is sokat fogok biciklizni...

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2008.03.06. 14:19:24

Laller,

én annak örülnék, ha a sok buzi skatulyázó tünne el, Te pedig bicajjal vinnéd haza a nagybevásárlást és a TV-det meg a gyereked tankönyveit is bicajjal szállítanák oda, ahol megveszed.

tojás 2008.03.06. 14:42:00

Valahogy éreztem hogy lesz itt bringa kontra autó fröcsögés. Én egyszerre vagyok autó- és bringabuzi, 2 bringám van, az egyik ára kitette volna egy tisztességes autó árát, de mindig bicajjal járok, nem kell autó. Majd lottyasztom eleget a seggem autóban, ha öreg leszek. Ott többett rohad úgyis az ember életében, mint bicajon. AMÍG LEHET, BICAJJAL, Babfőzelék Krosszmotor kicks ass! :)

SsPL71 2008.03.06. 14:43:35

Azért nem minden biciklin 1 max. 2 ember utazik.
www.surlybikes.com/blogimages/velotrain_lg.jpg

vamitya 2008.03.06. 14:43:49

A fő gond az, hogy amilyen ütemben fogynak az indiai biciklisták itt úgy fog emelkedni az üzemanyagár.Míg európápan százezrek akartak új autót, addig most indiában és kínában százmilliók akarják ugyanazt. Nincs az- az üzemanyag ami nekik elég lenne, és felvásárolják majd a meglévő készleteket.Én emiatt már komolyan morfondírozok egy elektromos biciklin !!

Béla · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=29769 2008.03.06. 14:43:56

laller: kéne egy M0-ás, kéne még egy két híd, normálisan beállított közlekedési lámpák, jobb utak, és máris nem lenne ilyen szennyezett a levegő a városban. Dugó is kevesebb lenne, és autó is.

EM 2008.03.06. 14:46:57

Ciki a bicikli Indiában?
Indiában az utca közepére sz*rni, a vacsorát égő autógumin megsütni az út szélén nem ciki (mondja, hogy ilyet még nem látott kedves Koncz Úr), akkor miért a bicikli lenne az?!
Egyszerűen egyre többen megtehetik, hogy ne azzal járjanak, hanem egy motorral hajtott valamin. Nem azért használták a bicajt, mert olyan egészséges, hanem mert ez vót elérhető onli milliók számára.

SsPL71 2008.03.06. 14:51:37

Megtaláltam a biciklik Hummer-ét, strandra csak ilyennel járnék:
blog.makezine.com/Custom_Beach_Bike.jpg

Borisz 2008.03.06. 15:01:21

Ez a bicókép durva mint szögeskoton a nászéjszakán. Beachen biztos sok tekintetet vonz...

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.03.06. 15:02:26

Maga a nagyvaros is termeszetellenes:sok ember osszecsodul kis helyre,hogy nyomorogni tudjon...Persze van,aki anyagi okok miatt kenyszerul ott elni.Amig a menomanosagot nem novik ki az emberek,panaszkodjanak csak a szmog miatt.En sem tojok bele a sajat tanyeromba.

a megmondó 2008.03.06. 15:14:01

a 3.vilában már(még) nem divat a bicaj.én thaiföldön próbáltm bringát bérelni-kiröhögtek...nem értették miért akarok tekerni,mikor kb 500ft volt a robogó 1 napra

ojanos 2008.03.06. 15:27:21

Nem betiltani,hanem normalizálni kéne a (nagy)városi autós közlekedést. Persze ezzel párhuzamosan alternatív közlekedési megoldásokat lehetne fejleszteni. Gondolok itt megfelelő mennyiségű és minőségű P+R parkolóról, esetleg olyan kombinált bérletről is lehetne szó, ami kicsit drágább, mint a mezei bérlet, de tartalmaz egy havi parkolási lehetőséget ilyen parkolókban. Ez persze feltételezi a normális tömegközlekedési hálózatot és a szemléletváltást is a közlekedők részéről. Mert ugye nem mindenki vásárol jegyet-bérletet, aki utazik is... Én szoktam fizetni az utazásért, mert ebből a bevételből lehet közlekedési hálózatot fejleszteni és nem mellesleg bringázom is (bicóút sincs elég).

Csabi · http://www.bernhardt-fashion.hu/ 2008.03.06. 16:01:02

nekem bicajom sincs, Anyám odaadta vkinek...cserébe kaptam autót :)

Krisi 2008.03.06. 16:03:15

Mielőtt még kibontakozna egy értelmetlen autós vs. biciklis vita:

www.kerekparosklub.org/milyen-erveket-ne-hasznalj-amikor-biciklisekkel-vitatkozol-0

Egyébként ezek a biciklik a legjobbak. Olyanok, mint a régi Ladák: ami nincs az nem romlik el :)

És hogy melyik vége fejlett a világnak: Belgiumban éldegélek épp, és az emberek jelentős része pont ilyen biciklikkel jár nap mint nap. Annyi a különbség, hogy itt van rajtuk lámpa, de másban nem térnek el.
Itt már túlestek a "meg kell mutatnom a szomszédoknak milyen szép autót tudok venni hitelre" szindrómán. persze itt is van majdnem mindenkinek autója, de ha 8km-t mennek a városban, akkor csakis bicikli, vagy villamos (ami ugye nem bkv szinvonal)

Szóval nem attól fejlett egy kultúra, hogy hány autó van.

Üdv, az autóbuzi biciklis :D

fury 2008.03.06. 16:29:34

hájas seggnövelés ellen kiváló a bringa..mégse járhat mindenki szobabiciklivel-hiába tekersz...nem haladsz)))))ez a baj..mindenki ül mindenhol,mereszti a hájas valagát....Sportnak kell a bicikli..nem mindennapi haladáshoz-ez nem vitatéma..nem lehet biciklivel lemenni a Nagyihoz vidékre)))))meg vásárolni a Tuskóban)))))))nem illik összehasonlítani a kettöt))))

Krisi 2008.03.06. 16:31:53

fury: pont ezaz.
Az sem normális, aki azt híreszteli, hogy holnaptól mindenki pattanjon biciklire és gyújtsa fel az autóját.
De az sem 100-as, aki szerint a bicikli alkalmatlan közlekedésre és csak a gyerekek használják.
Az igazság a kettő közt van valahol.

Kifordított kacagány 2008.03.06. 16:38:14

úgy elképzeltem a folyamatot ahogy "lassan kihalnak azokkal az öregekkel együtt, akik még használják őket". szép lassan, egyenként, vagy egy robogó, vagy egy busz illetve teherautó alatt............


csak vicceltem

fury 2008.03.06. 16:56:06

)))))))))))))))én szeretem-szeretek mozogni))))de nem mindenhová alkalmas-evvel egyetértek....elöbb-utóbb lesznek olyan áttételek is,mikor 90nnel hajthatunk a bicajjal))))remélem))utazóban,kis fárdtsággal...jönnek a földönkívüliek,ha másképp nem megy)))))segítenek))..szeretem a bicajt,na.De mindent nem old meg..ez tény..kell a köolaj is)

Krisi 2008.03.06. 17:11:59

Az áttétel már megvan, amivel 90-et mész, már csak a szteroidot kell hozzá kifejleszteni, hogy bírjuk szusszal :)

AP (törölt) 2008.03.06. 17:18:28

de én szeretem mereszteni a hájas valagamat, és hidegrázást kapok a gondolattól, hogy bicikliznem kell hátralévő életemben bármikor..
mentem vele eleget, abból is a hülyegyerek lépcsőnugráló stílusban (már akkor leszűrte mindenki, hogy menthetetlen vagyok), elég volt..

fury 2008.03.06. 17:25:16

))))))))))))))hehehe))))Kivárom a Turbó-bicajt is))))

Barna 2008.03.06. 18:11:42

Autózni muszáj, enni nem... Ennyit a benzinárról :-)

kruger · http://bpbike.blog.hu 2008.03.06. 19:11:21

fix áttételesnek véleményem szerint a fixit hívják, amire a cikk írója gondol, az egysebességes.

Cartshee 2008.03.06. 19:13:13

A megoldás :::: elektromos bicikli... Bicikli is, és még hajtani se kell!!!
Ja, és környezetbarát. www.ebicikli.hu

T-Ross 2008.03.06. 19:13:58

Nekem 2 bringam van, megis sokat autozok. Valahogy reggel 6 kor nem nagyon van kedvem 12 km bringazni a munkahelyemig. LEhet hogy lusta vagyok de nekem a bringa csak szorakozas.

Tompoo · http://Tompoo 2008.03.06. 20:58:09

Én is egyszerre vagyok autó és bicikli bolond. Nagyon szeretem az autókat, csodálom őket és sok hejre elmegyek az autómmal...városban (kis városi vagyok) viszont csakis bicikli! Nyáron rengeteget. Én azt nem értem h a régi becenevükön "anyóskergető" bájkokra miért tettek ijen gyors áttételezésű fogaskereket?! Az időebb korosztájnak az lenne a legjobb ha nem túl gyorsan és KÖNNYEN tudnának tekerni! Ez viszont ezzel az áttételel lehetetlen...Nem sok 60 éves bácsit vagy néntit lehet látni akik 1 kisit nagyobb lejtőn nyomulnak fel a biciklin ülve, hanem mind tolják. Erre itt a megoldás...TORNÁDÓ!!! aki nem sajnál rá kb 50 e forintot (főleg a közép és idős korosztály)az vesz egyet és ennél könnyebb "biciklizési,, mód nincs!

Hemü 2008.03.06. 21:01:46

A fix hajtású a fixi, másnéven örökhajtós. Ezzel együtt fix áttételes is, de nem ez a lényege.

Napi 30km-t tekerek a városban évi kb. 10 hónapban a tartozékokkal és csomaggal együtt kb. 21 kilós nemfiximmel, és nem megerőltető.

Az Auchanból meg hévvel és busszal hozom haza a cuccost, és túlélem.

'90-től 2005-ig volt jogsim, aztán nem hosszabbíttattam meg. Soha nem volt autóm, és nem is hiányzik, pedig két gyerekem van.

Macsek 2008.03.06. 22:39:51

Skacok !

A "lustaság fél egészség" tartja a (autós)közmondás.
Én mindennap tekerek, volt idő, amikor több km összejött egy évben, mint sok autósnak :-P (130eKm !!)

A tacskóba is el lehet ugrani bringával, felkészültség kérdése az egész : kosár+nyeregtáska+hátizsák= ~100 l csomagtartó !

ÉS NAGYON NEM BÁNNÁM, HA DICSŐ AUTÓS URAKOK NEM CSODÁLKOZNÁNAK, HA EGY KERÉKPÁROS 50-60 Kmh ÉRKEZIK A KERESZTEZŐDÉSBE (HA NEKI VAN ELSŐBBSÉGE) !!

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2008.03.06. 22:53:00

Macsek,

nem kell ordítani.
Egyébként milyen hobbijaid vannak még? Orosz rulett? Szöggel konnektorba nyúlkálás? Oroszlánrugdosás?

AP (törölt) 2008.03.06. 23:50:03

130 ezer kilométer egy év alatt biciklivel?
Naponta 360 kilométer? Ezt elírtad, ugye?
Vagy ha nem, akkor dobjál már egy képet, hadd lássuk az igazi Terminátort! :)

bringas 2008.03.07. 00:34:51

Bringával 40 a max, így ne csodálkozz, ha csodálkoznak. Persze én is mentem már 80-at, de nem is volt keresztutca és nem is hazai pályán(kátyúveszély). :)
És az a 130e ugye nem egy év alatt volt? Mert azt nehezen hinném el. 300 fölött menni minden nap?? Hát nemtom, kételkedem picit...
Egyszerű elhízott lusta bringás vagyok, de azért bírok kb. 300/napot menni, ha rámjön. Persze nem folyamatosan az év minden napján, csak egyszer-egyszer. És nem is országútival. Így végülis egy keményen országútizónál létrejöhet ekkora táv talán... nemtom. Ezért kérdeztem inkább vissza, hogy jól értem-e, hogy egy év alatt 130ezer km?

Forest 2008.03.07. 08:26:21

Szerintem nem az autósokat kellene ütni, mert akár tetszik, akár nem, autóra szükség van, hanem a gyártókat, akik szarnak az új hibrid vagy üzemanyagcellás motortechnológiákra (gondolom ehhez "semmi köze nincs" a hatalmas profittal dolgozó olajcégeknek)
A másik a szarul szervezett tömegközlekedés. 30 évig tömegközlekedtem, de mára úgy szétkúrták, hogy a BKV-val több mint másfél órás utat kocsival megteszem kevesebb mint negyven perc alatt, ez napi 100 perc nyereség, ami éves szinten több mint két hónap szabadidő. Mondjuk ehhez korán kell kelni, mert Demszky tesz róla hogy csúcsidőben se a Dunát se a várost ne lehessen átjárni (kevés híd, életveszélyes M0-s, fekvőrendőrök, legendás útszűkítések (pl Haller utca) amik nem csak dugót, de hatványozott környezetszennyezést is generálnak.
Pedig nem kell a világ végére menni jó példáért, elég lenne megnézni a Müncheni tömegközlekedést.. ..ehelyett kitartóan fúrjuk a négyes metrót (lassan egy évtizede) és emiatt a csiga-projekt miatt rajtunk röhög európa. Ja, és a "főpolgármester úr" arra aztán végképp nem panaszkodhat hogy nem volt elég ideje cselekedni...

radirpok 2008.03.07. 13:21:21

"fix áttétel, kontrafék"
Ez két egymásnak ellentmondó állítás. Szerintem egyszerűen egysebességest akart írni a szerző, csak a szókincsét cifrázta túl.

Steer 2008.03.19. 12:39:24

Fix áttétel = nem változtatható áttétel = egysebi
Fix hajtás = rögzített hajtás, örökhajtás = fixi

A cikkíró nem követett el hibát. Ne legyetek túl okosak. :)

gtb 2008.03.19. 12:52:36

Régebben nem is tudtam autó nélkül elképzelni az életet, most kerékpárral közlekedek......a jogsim lejárt egy éve, nem érdekel.

Erik 2008.03.20. 10:17:41

Állítólag a gyerekneveléshez kell autó. Én voltam gyerek, fel is nőttem, pedig nem volt autó. Busszal jártam iskolába.

Most már szeretnék autót én is, pénzem is van rá, szóval ha lesz M0, meg új Duna-híd, akkor is "cseszhetitek", mert nekem is kell autó. És ebben nincs semmi káröröm, ilyen az élet.

palackos 2008.03.20. 14:39:32

az m0-as es a hid is csak ideig-oraig segit. lasd: orias korut. egy kreten varosban annyi auto van amennyit az elbir, egy normalisban pedig amennyit hagynak.
nekem pl. van furgonom, mocim es bicom is. reggel megnezem mi a dolgom es ahhoz kepest valasztom meg az eszkozt.