Van, aki emlékszik a Zaporozsecre

  2008. január 11. - Winkler Róbert Címkék: olvasói levél zaporozsec featúra

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

Zaporozsec 968 M

Azt hittem, az ilyesmi már kihalt. Egyrészt az alapos, elemző jellegű olvasói levél igen ritka, persze ez nem feltétlenül baj. Másrészt hogy valaki még ilyen szépen emlékezzen egykori családi Zaporozsecének nyűgeire, az különleges memóriát sejtet. Levélírónk valószínűleg google-alapon olvashatta épp most öt évvel ezelőtti cikkemet egy Zaporozsecről.

Az első az alábbi levél volt, aztán megkérdeztem a feladót, közölhetjük-e, meg hogy van-e a régi családi Zaporozsecükről fotó, mert akkor azt is csatolnánk a cikkhez. Hamarost megjött a kép, amit „ezen beszarsz, buzi” tárggyal továbbítottam a Belsőség dizájnfőmegbízottjának, Orosz doktornak.

Továbbá időközben egy fotó is előkerült a kocsiról. Még 1984-ben készült Jászárokszálláson, a kocsi mögött édesapám áll. A kép minősége nem a legjobb, ezért elnézését kérem.

Zaporozsec Jászárokszálláson 1984-ben

Kedves Károly, semmi gond! Nyilván nem látta még, milyen szörnyű képeket rakok én be gátlástalanul a saját régi szaraimról. De ezzel a délceg-büszke apuka a Zaporozseccel Jászárokszálláson-képpel egyszerűen nem tudom felvenni a versenyt; én simán bevettem volna, hogy ez katalógusfotó, vagy valami régi kártyanaptár. Mai fogalmaink szerint a ZAZ 968 első faceliftje látható a képen: még kopoltyús az autó, de az első álhűtőrács (hiszen ugye hátul ment be a hűtőlevegő) már átadta helyét a könnyebben muslincátlanítható vízszintes krómcsíknak.

Orosz doktor persze csak mérsékelten szart be. Jellemző, hogy egy Amerikában nevelkedett metroszexuális mennyire nem tud felizgulni egy Zaporozsec képétől, csak azt kérdezi:

– Mi ez? NSU Prinz?

1962-es NSU Prinz 4 S limuzin. Forrás: Fredy's NSU Page
1962-es NSU Prinz 4 S limuzin. Forrás: Fredy’s NSU Page

Igaza van, persze, hiszen végülis az, és miután elmondtam neki, mi fán terem a Zaporozsec, csak annyit morgott Orosz doktor, hogy hát igen, egyértelmű az NSU-Corvair vonal.

1960-as Chevrolet Corvair reklámja. Forrás: Buick Bombsight
1960-as Chevrolet Corvair. Forrás: Buick Bombsight

Tehát szívből remélem, önök azért kicsit jobban meghatódtak a képtől, úgyhogy következzen az olvasói levél, ami a dolgok természetéből fakadóan közelebb áll egy hibalistához, mint a memoár műfajához.

Tisztelt Winkler Róbert úr!

Göncző Péter Károly vagyok Jászapátiból. Szeretnék hozzászólni az Ön cikkéhez, melyet a Totalcar internetes honlapján olvastam. Tájékoztatom Önt, hogy annak idején nekünk is volt szerencsénk a Zaporozsec 968 A nevű autómárkához. Újonnan vettük 1979 februárjában, akkor én még egy kilenc éves kisfiú voltam. Hét év alatt 52 000 kilométert tettünk meg vele. Ez idő alatt hat alkalommal vált a kocsi üzemképtelenné. Hatszor kellett vontatókötélre fogni. A következő hibák jöttek ki rajta: kezdte két féltengelytöréssel. Utána beálltak a motorban a főtengelycsapágyak. Egyszer pedig az olajszivattyú hajtó tengelye pattant el. Utána szétment a gyújtáselosztó tengelyét hajtó bakelit fogaskerék; végül egy éjszaka menet közben lemerült az akkumulátor, mivel zárlat miatt a dinamó nem töltött – a töltésjelző lámpa viszont nem jelzett! Ezen felül még számtalan kisebb hiba kijött rajta – például menet közben apámnak az ölébe esett a kormánykerék – és még jócskán tudnám sorolni. Ráadásul a javításhoz szükséges alkatrészek gyakran hetekig, sőt hónapokig hiánycikkek voltak: egy-egy ilyen meghibásodás két-három hónapos kocsiállásokat okozott.

Sokan kérdezték tőlünk annak idején, miért nem vettünk inkább más típust. Mi új kocsit akartunk venni. Nem elsősorban az ár, hanem inkább a várakozási idő játszott szerepet ebben. Mint még emlékezhetünk rá, a Kádár-rendszer idején a Merkúr Vállalat jóvoltából éveket kellett várni az új autókra. Az akkor még közkedvelt Lada típusokra általában öt évet kellett várni, a Škoda farmotoros típusaira (akkor még csak azt gyártották a csehek) három-négy évet, egyéb típusoknál (Volga M-24, Moszkvics 2140, Dacia 1310, kis és nagy Polski Fiat, Wartburg 353, Trabant 601) általában 2-3 év volt a várakozási idő. Ezzel szemben a ZAZ a vételárelőleg befizetése után öt hónappal megjött. Azt persze nem tudhattuk előre, hogy még a volt szocialista autóiparnak is a lehető legrosszabb termékét sózzák majd ránk.

Konstrukciós hibák is jellemezték a típust. Például a benzintank a hátsó ülés támlája mögött, tehát az utastérben van elhelyezve (mellesleg emiatt szerintem ez a típus ma már meg sem kapná a behozatalt engedélyező típusbizonyítványt). Egyszer csak benzinszagot éreztünk az utastérben. Szerelőhöz vittük a kocsit, ahol kiderült az ok: szitává volt rohadva a benzintank alja! Folyt be a benzin az utastérbe! Mondták is utóbb a szerelők: csoda, hogy be nem lobbant!

Más konstrukciós hiba: a fékeknél nincs biztosítva az öntisztulás. A kocsi alatt felkavarodó por bent reked, ami csikorgást és a fékdobok, fékpofák gyors kopását okozza. Csikorogtak is a fékek rendesen megálláskor! Amikor pedig a szerelők szétszedték a fékeket, én magam is láttam, hogy csak úgy szállt belőlük a porfelleg! Ez rendjén is volna egy nullszériás modellnél, kísérleti próbadarabnál. De nem egy sorozatban készülő típusnál!

A fentiekből következően az utolsó évben, 1985-ben már féltünk beleülni a „Záporba”. Kisebb távokat is félve tettünk meg, nagyobb hibáktól tartva pedig hosszabb útra már el sem mertünk indulni vele! Akkoriban meg is jegyeztem az ukránokra vonatkozóan: „minek gyártják, ha nem értenek hozzá?” De inkább arra a személyre haragudtunk, aki ilyen autókülsejű vacakokat engedett behozni az országba! Szerencsére 1986 áprilisában sikerült túladni a kocsin. Azóta nem láttuk, még csak nem is hallottunk felőle. Annyit tudunk, hogy egy tószegi fiatalember vette meg. Akkor apám és én megmondtuk: még ha a ZAZ 968 A lenne a világon az egyetlen autótípus, nekünk az még akkor sem kellene! Akkor inkább járnánk gyalog.

Ezek után nem tudott meghatni minket az újabb ZAZ típus, a Tavria megjelenése sem. Egyrészt nálunk a zaporozsjei gyár terméke többé szóba sem jöhet, másrészt: jó néhány autószerelő ismerősöm is felsorolta nekem a típus hibáit. Például: a pótkerék leütheti a fékfolyadék tartályt; besülő termosztát; elszakadó hengerfejcsavarok; a porlasztó, a gyújtás és a szelepek hamar elállítódnak; leváló futófelületű gumik; kiegyensúlyozhatatlan felni; beeső zárbetét, széteső ablakemelő; törött első üléstámlák; kiverődő kerékcsapágyak, rugótörések; a benzin folyik a tankból stb. Ezek után magam is megmondtam: nekem a Tavria nemcsak akkor nem kellene, ha ingyen felkínálnák, hogy „parancsolj, Petikém, itt van, a tiéd, vidd el”. Még ha utánam dobnák – nekem az még akkor sem kéne! Az ütközési próba pedig, melyről az Ön cikkében olvastam, minderre rátett még egy lapáttal (nevezetesen: „az ütközés első pillanatában leszakad a Tavria motorházteteje, és hátracsapódva beleáll a bábu fejébe”). Az eredmény ismeretében csak azt mondhatom: a típus behozatala Magyarországra szerencsére megszűnt.

Jászapáti, 2008. január 9.

Tisztelettel,

Göncző Péter Károly

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr88293474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borisz · http://cinemattack.freeblog.hu/ 2008.01.11. 15:55:45

Massiv' respect!

Nagypapámé volt ugyanilyen, asszem 3 hónap után egyszerűen visszavitte (persze, hogy visszavették-e, vagy hogy később eladta az nem derült ki) hogy neki ez nem kell. Volt trabija varesza meg az egész vasipari táncrend de még ezekhez képest is köpködte. Az olajkályhát még a mai napig sem hiszem el. Nagyon jó írás.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.01.11. 15:56:22

Maximális RESTECPA aki még ilyennel küzd!

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.01.11. 15:59:34

Párommal az Oldtimer-Expón voltunk kint, mint a Trabant-Wartburg Klub standügyeletesei. A Klub kiállított egy 353W-t, egy 601-est, egy P-70-est, meg egy Polski 125-öst. Kedvesem ezeket kiváló benzintyúkhoz illően simán vágta, sőőőt, az expo igazán extrémebb darabjain kívül szinte mindent. (Olasz spottingunk óta az Alpine A110 és a Lancia Stratos sem okoz gondot) Egyetlen típusnál akadt ki a rendszer, tőlünk balra az NSU-klub két gyönyörű Prinze állt. Kedvesem simán lezapózta őket, tiszta szerencse, hogy nem hallották meg :)
Ez most jobb, vagy rosszab reakció, mint OP-é ? :)

Dervenkál Egon 2008.01.11. 16:04:26

5-6 éves lehettem, épp be volt fizetve a 105-ös Skoda, hely 79-ben az micsoda várakozás volt. Az utcán megláttam egy záporjóskát, és felcsillant a szemem. Erre nagyon emlékszem, mert akkor az a gép instant get volt.
Mondtam is apukámnak, hogy ne skodát vegyen, hanem Zaporozsecet.
Mire apám: "Majd megtanulod kisfiam..."
A mondatot nem folytatta, de a skodáról megmaradt emlékek alapján, a legkisebb rosszra gondolhatott.

bervas 2008.01.11. 16:06:19

Én szerettem a dögöt. Plázázni tuti :-)
Ablak lehúz, könyök baloldalt ki, és csak úgy hallgatni a motor csühögését...
A féltengelytörés típushiba, nekünk egy karácsony este adta elő. A felnik szintén. Menni viszont megy, ha kap olajat és rendesen össze van rakva a karbu meg a gyújtás. 80-90-es tempónál 7 literrel mászkált vele apám. Haver párszor lepadlózta az övét. Óra szerint 120 körül van a vége.
Ócska utakon (Bp, tajga) jobban siklik, mint a Wartburg. A benzinkályha meg királyság.

Pt 2008.01.11. 16:08:26

Az "ezen beszarsz buzi" kemény beszólás volt. Tetszett.

Prinz, a katona 2008.01.11. 16:10:28

Nekünk NSU Prinzünk volt.Pontosan olyan,600-as,fehér,mint a képen.Csak a rendszáma nem stimmel,az magyar volt.Még majdnem rólunk is készülhetett volna a kép,apám vezet,én ülök jobb elöl,anyám, nagynéni hátul.Igy jártunk a 60-as évek végén,70-es évek elején kirándulni.Még egy hasonló fotó is van,mint Péter apukájáról és a Zapóról,csak ott én feszitek kb 11-12 évesen az NSU mellett. Később a 70-es évek közepén egész közeli kontaktusba kerültem a Zapokkal. Közlekedésgépész tanulóként (Rippl Rónai)a hajdani Moszkvics szervizbe - Révész u, ma AutóFort (sajnos ez is már csak volt, a napokban láttam, hogy valószinüleg lebontják)kerültem szakmai gyakorlatra.Ott istápolták a Zapókat is.Az egész szerviz területén mindenhol volt belölük, ilyen-olyan darabokban.Az volt a legemlékezetesebb, hogy valamilyen kis egyszerű típushibájuk, talán az öninditó miatt, az egész motort ki kellett szedni, mert csak úgy lehetett hozzáférni.A Zapó születéséről még az a pletyka is terjengett,hogy a Zapók motorja tulajdonképpen a T34 harckocsik inditómotorja.De volt egy előnye.Ha télen lerobbant,fűteni akkor is lehetett,lévén saját benzinkályhája.Pár darab azt hiszem le is égett emiatt.

Luighi 2008.01.11. 16:17:57

Sheertinek: trabant=> Suzuki Zapó=>Maruti

Bár csak inkább a poroszos puritánság miatt, úgytudom azok sokkal masszívabbak

És szerintem eltekintve az ukrán NSU upgrade-től alias tökgyalu (oldalán a légbevezető) egyáltalán nem csúnya, csak szar. Én monnyuk nem szeretem a tucatautókat ;-)

Luighi 2008.01.11. 16:27:01

A konkrét kapcsolatom annyi vele, hogy egyszer bontóban majdnem vettem (kamaszos hevülettel) kilóra első futóművet belőle(már ki is volt bontva) hogy meglesz az építendő buggym első futóműve. Szerencsére(?) elmaradt. Külsőre szinte ugyanaz mint a VW kafer(bogár) első futóműve, annyi kiegészítéssel, hogy a lengéscsillapítókra is került kiegészítő tekercsrugó a torziós rudak mellé.

McMester 2008.01.11. 16:27:05

Nándesz!

ha jól tudom a GAZ 14, Moszkvics Alekó, Lada Samara, parasztmerci, kocka lada, Lada Niva ezek (szovjet)orosz fejlesztések. Általában csak a formát "kölcsönözték" Packard-ról, Jeep-ről, Mack-ról, NSU-ról, Opelről stb., a megoldások igazi orosz trükkök voltak.

tamaska 2008.01.11. 16:39:28

Luighi 2008.01.11. 16:17:57
Sheertinek: trabant=> Suzuki Zapó=>Maruti

esetleg KIA pride?

prokee · http://www.prokee.hu 2008.01.11. 16:43:47

Egyszer egy egész Aleko-Klubot haragítottam magamra, amikor azt mertem állítani, hogy az Aleko NEM a Talbot 15XX/13XX replikája.
Próbáltam érvelni, hogy az egyik keresztmotoros, elsőkerekes, a másik hosszmotoros hátsókerekes, az egyik merev hidas, a másik független hátul.
Persze, hasonlít, hasonlít, pl. a fényszóró mellett van az index, meg darabra ugyanannyi az ablak (asszem), de hasonlítanak kasztni arányai is, de ilyen akad még egy pár...
Aztán hagytam a francba, nekem attól nem romlik a látásom, hogy valaki így hiszi :)

tamaska 2008.01.11. 16:44:37

Jut eszembe: 7 év, 52000 km futásteljesítmény... Nagyon durva, ez manapság két év alatt simán megvan.

tomidny 2008.01.11. 16:48:39

Nekünk is volt jópár évig Záporjóskánk. Minden nyáron megjártuk vele a Pécs-Miskolc távolságot. Előtte minden zsírzópontot tele kellett nyomni, hogy bírja a dolgot. Viszonylag gyakran cserélte apám a kuplungot, a kipufogódobokat, kerékcsapágyakat. Ja, és még a tél előtt szétszedte és kipucolta a benzinkályhát.
Sőt ez volt az első autó, amit tök egyedül vezethettem a taxis blokád miatt.
Ezt a képet találtam most hirtelen róla, de majd otthon még keresek párat:
d-eyes.pganet.com/~tomika/kepek/20030826_diak/pic0007.jpg
Kb. 30 éve készülhetett amúgy a kép. Apám a Meliorációs Vállalatnál dolgozott, aminek a nevét sosem tudtam megjegyezni, csak annyit tudtam, hogy rengeteg markoló, meg dózer volt az udvarban. Meg trágyaszóró gép, aminek hatására egy ideig trágyaszórós akartam lenni.

Nándesz 2008.01.11. 16:54:23

A Moszkvics Aleko nem más, mint a megdicsőült Talbot valamelyik (már nem tudom melyik) modellének licensze. Ezt én sem régóta tudom.

Nándesz 2008.01.11. 16:57:24

Hoppá így jár az aki nem olvas vissza :) prokee: én egy magyar kiadású Auto Bildben olvastam, hogy a Chrysler vagy a Peugeot (a Talbot utolsó tulajdonosa, nem tudom melyik) adta el a licenszet az oroszoknak. Ezért gondolom hogy az Aleko nem saját fejlesztés.

prokee · http://www.prokee.hu 2008.01.11. 17:00:00

Nándesz, olvass hárommal feljebb :)

Nándesz 2008.01.11. 17:02:32

Tudom, olvastam. De akkor az újságcikket nem tudom hova tenni. Ez az orosz fránya egy népség. :)

ShwartzWazul 2008.01.11. 17:03:39

Erősen protestálok!
Nekem két évig volt egy ilyen becses darabom (a Szerjózsa), amit 8 évesen vettem részletre. Egy szóval nem mondanám, hogy jó autó volt, de utána átültem egy Trabiba, ami meg kb. fél évig volt nálam és vertem a fejem a falba, hogy mér vótam olyan hülye, hogy lecseréltem Szerjózsát. Kényelmileg ég és föld. Nálam a ZAZ-Trabi meghibásodási arány kb. 1 a 10-hez fordult elő. A Szerjózsa a két év alatt soha nem hagyott ott.
A levélben szereplő alkatrész problémát meg nem is értem. Illetve lehet, hogy a Jászságban nem volt megfelelő autósbolt, de itt Pesten bármit be tudtam szerezni akár újonan, akár bontottan. Ha az ember egy kicsit odafigyelt rá, levitt a térképről (akár a szántáson keresztül is), de ez majd valamennyi szoc. típusra igaz volt.

2008.01.11. 17:07:08

> viszont a minap küldtem a dokinak egy NSU TTS-t, azt elsőre felismerte, gondolom már a winkleri agytágítás után volt :))

Képzeld, előtte!

Süti 2008.01.11. 17:34:05

Számomra a régi autók többet érnek mint a mostani újak.
Egy 79-es Moszkvicsnak vagyok tulajdonosa (újonnan vett) és semmi pénzért nem válnék meg töle.Eredeti minden elem és festés csak a kerék gumi nem. Erős motorja van strapa bíró jármű vastag lemezböl, nem mint a mostani autók amiken még lökháritó sincs vagy kaszni gyürödési zóna. Ha törik a hátulja vagy az eleje nem tudsz tovább menni mert a kerék el sem forog mert a műanyag darabok széthullanak.De nálam semmi gond, mész tovább. 8 perc 1 izzó vagy lámpa csere mire a mostanin azt sem tudod hol kell szétszedni vagy mi fogja. Bármilyen szerelés könnyen elvégezhető nem kell autószerelő vagy szerviz.Egyébként egy Volgát is elfogadnék, szép nagy autó. Ja, meg van 1 1962-es T5-ös Pannóniám is, akkor 18-ezer volt és még ma is megy és üzembiztos, semmi pénzért nem válnék meg tőlük.

rognork 2008.01.11. 17:43:04

a metroszexuális mit jelent?

ommm 2008.01.11. 17:53:17

Orosz Péter · belsoseg.blog.hu/ 2008.01.11. 17:07:08:

hmmm....ez esetben értetlenül állok a tény előtt, mindenesetre vezeklésül a móri találkozón rituális szeppukut követek el egy szilvapálinkás-üveggel.

Gomboc 2008.01.11. 18:00:50

Rég elmúlt szép idők!!!

hazatlanparaszt 2008.01.11. 18:15:05

Kedves Prokee! Az Aleko elsokerek-hajtasu, ezt azert illene tudni, ha mar tanitjuk a Moszkvics-fanklubbosokat.

Átlátó 2008.01.11. 18:21:26

Istenem! Csak még egyszer ülhetnék egy ilyenbe! Csak csajoznék vele. (Pedig nagyon útáltam(-om) a komcsikat,szinte kiütést kapok a közelükben.) Vén fasz vagyok már.

-dani 2008.01.11. 18:26:42

Lehet hogy most sokan eszelősnek fognak tartani, de én már egy ideje gondolkodok egy záporjóska beszerzésén. Ami hátráltat, hogy nincs igazán fél évem, hogy kicsit rendbetegyem. Ha lesz, tuti beszerzek 3-at. (hátha annyiból össze lehet rakni egy többé-kevésbé működőképeset). Ha meg elkészül a project, az autóbuzi haverjaim könyörögni fognak, hogy a zapival menjek, és hogy hadd vezessék.

Borisz · http://cinemattack.freeblog.hu/ 2008.01.11. 18:34:41

rognork: metróban szereti a szexet? vagy metrókhoz vonzódik :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.01.11. 18:42:11

"Kedves Prokee! Az Aleko elsokerek-hajtasu, ezt azert illene tudni, ha mar tanitjuk a Moszkvics-fanklubbosokat."

Hah, bocsánat, valóban elsőkerekes, de emlékeim szerint hosszmotoros. Amolyan Audi-Wartburg vonalon mozgó felépítése van.

A fekete pont jogos, mentségemre szóljon, hogy borzalmas régen volt, hogy utánanéztem. Annyira meg nem forgok Alekok között manapság, hogy folyamatosan frissüljön a memória.

Te meg tudod mondani fejből, milyen karbi van a Trabant 1.1-en ? :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2008.01.11. 18:59:02

szerencsem volt fiat 850ben felnoni?

lrichard_ac 2008.01.11. 19:02:36

Nekem egyetlen Zápor élményem az, amikor mentünk a Budafoki Úti oviból át a BME könyvtára mögötti kertbe, és mi kisgyerekek rutinosan szidtuk az ott álldogálni szokó ukrán csodát... 82-83-ban volt. Bezzeg a haverom volt akkor a menö (és utána általánosban is), 'mikor kiszállt az apja ikerlámpás 1500-séböl!

vomit 2008.01.11. 19:08:21

automataszivatos solex

Marcibácsi 2008.01.11. 19:14:54

Az én apámnak még most is van Zapója, és nem érti meg, hogy 20 ezer fölött nem fog megválni tőle...pedig rohad, és a kerekei is elmállottak. Legutóbb 8 munkás rakta arrébb egy falazás miatt. Érdekes módon apám tiszteletben tartotta az autót, pedig utálta. szépen végig nyeklettünk 60 al, csak úgy elözgettek minket mindíg a két ütemű varnyúk, meg trabik. A fütés volt jó talán egyedül, már amikor be tudtunk szállni az autóba, mert befagyott az ajtó, hiszen kirohadt az ajtógumi és zárspray nem volt akkor.

megjárta már ez az autó párizst és bukarestet is, mindenki csodálta. Egyrészt mert bele mertünk ülni, és mert úgy nézett ki ahogy. Én is vezettem, persze észre se vettem, hogy titkon apám volt a szervó...csak ajánlani tudom mindenkinek.

torrente 2008.01.11. 19:16:38

ez régen olyan szar volt... mint most a suzuki swift..jah bocs a buzukiban nincs olajkályha :-DDD

Coccinella 2008.01.11. 19:32:06

Én egy csodálatos tűzpiros kopoltyús társaságában cseperedtem fel. Hát... Mint egy tank. Legalábbis ZaZ vs. Wartburg viszonylatban. :-)
Önindító? Igen, meghalt, de volt kurbli!
Fűtés? Mezőkövesdről indulva Miskolcra valóban bemelegedett. Aztán kikapcsolás után fél órával még mindig járt a kályha.
A motorja hangja valami "fergeteges" volt. Viszont gyerekfejjel megtanulhattam, hogy ha betolással indítjuk a kocsit, a megfelelő sebességfokozat a 2.
Még egy érdekesség. Mindig gépzsírszaga volt kívül-belül.

zon 2008.01.11. 19:45:23

Szakértők! Unikum-e a léghűtéses V4,vagy másban is van ilyen erőforrás ? (Nem alázós kérdés,én sem tudom a választ.)

pocak 2008.01.11. 20:03:00

Nekünk 74-től volt Zapink. Négy éves voltam, amikor kihoztuk a Merkurtól, de emlékszem, hgoy az első villamossínen megállt. Viszont soha többé a következő tizenkét évben. Ment mint a huzat úgy 100-as utazósebességgel. 85-ben még megjártuk vele a bolgár tengerpartot (igaz, hazafelé a jugó pályán némi melegedés miatt 40-nel). Nagyapámnak is volt kettő, ő folyton buherálta őket ugyan, de nem azért, mert sok baj volt velük, csak ő olyan buherálós volt, meg még most is az lassan 90 felé.

(Ja, torrente, most meg Suzukim van képzeld. És baszki, tudom, fölfoghatatlan de nem is szar.)

pocak 2008.01.11. 20:05:11

Ja, és nem tudom, ez típusjellegzetesség-e (bár nagyapám egyik Zapijában se így volt), de a mienkben fordítva volt a váltó, hátul az egyes, elöl a kettes és így tovább.

És én is ezt vezettem először életemben, nagyapáméval még csajoztam is friss jogsival, mesés volt, nosztalgia vastagon.

bervas 2008.01.11. 20:34:26

A régebbiben(966?) volt fordított a váltókulissza. Az újabb-ban (968M) már normál helyen voltak a sebességek.

bazs 2008.01.11. 20:47:04

Na akkor ajánlom mindenkinek Szegeden Zápor József kávézóját!

onkakita 2008.01.11. 21:00:16

1977-től 1986-ig, a nagybátyámtól átvett,1972-es évjáratú 966-os Zapi gazdája volt a fater. Egyszer ált meg alattunk, ideiglenesen, az AC pumpa miatt. Más gond nem volt vele, legalábbis én nem emlékszem rá, de a műszakik előtt rendszeresen átnézte egy szerelő.
Egyszer, úgy kilóhússzal aláztunk meg egy bigulit :-)!
Amúgy meg olyan helyen is elment, ahol a többiek (biguli, dákó, varnyú, trabi etc.)már rég félre álltak.
Nekem is ez volt az első vezetési élményem, néha még álmomban szoktam vezetni...

tommyka 2008.01.11. 21:23:44

Felejtsétek már el az olajkályhát! Abban benzinkályha volt. Az még ma is korrekt cuccos.

gubur 2008.01.11. 21:33:57

A VII.kerületben a Wesselényi utcában laktunk és szemben egy üres telken, ahol most valami minisztériumi épület van, na ott szereltek a srácok néhány évig valami Pannónia mocit, majd később egy Záporjózsit.Iszonyú hangzavar, egy óra szerelés után,háromperces kör, majd újabb óra szerelgetés....Nagyon jó kedvűek voltak a srácok, de már akkor megfogadtam, hogy nekem sohasem lesz ilyen autóm.

nyekk 2008.01.11. 21:35:01

Állítólag a V4-es motorja eredetileg valami harckocsi indítómotorja volt.
A formák koppintásáról csak annyit, hogy az autókarosszériákban is vanak divatok. Az egy időben tervezett autók szinte egyformák. Most is egyformák. Szélvédőig felhúzott nikkelfoglalatú lémpák közös búra alatt, stb...Egyébiránt a Zápor Jóskát az akkori nehéz orosz terepviszonyokhoz tervezték, és oda jó volt.

nosztalgiázó 2008.01.11. 21:39:07

Az 1973-as 968-as verzióban még fordítva volt a váltó. Keresztapám néhány beton kerítésoszlopot ki is nyírt miatta. A rendszámtábla akkor görbült meg, a lökhárítóval különösebb baj nem esett, bent nem is éreztük meg.
Én is ezen tanultam vezetni, de addigra kasztnit cseréltünk. A vége úgy 120-130 körül volt, 7-8 litert evett. Kb. 130-140 ezer km-t ment velük, egyszer hagyott ott Bp. közepén.
Sajnálom, hogy apám túladott rajta, ha lenne egy plusz garázsom, biztosan befogadnék egy ilyet, nem is mindennapos használatra, de olyan jó volna időnként beleülni, vezetni egy kicsit. Szerintem aki teheti próbálja ki, milyen vezetni egy ilyen járgányt, szerintem semmivel sem összehasonlítható élmény. A maiak csak helyváltoztatásra jók, az AUTÓ volt! :)

pocak 2008.01.11. 21:40:30

Most vissza nem nézem, de Winkler a korabeli tévéműsorban mintha azt mondta volna, hogy a harckocsis indítómotoros sztori csak urbánus legenda. Mindenesetre jól hangzik.

zon 2008.01.11. 21:49:12

A google szerint egy MIGHTY MITE nevű amerikai dzsipnek volt hasonló erőfor-rása.

zi 2008.01.11. 21:52:28

Ne cseszegessétek!
Alattunk csak egyszer állt meg. Nyolc évig húzta az igát. Pedig keményen hajtva volt!
Örülök a képeknek, de egy szép zöld kopoltyús képért mit nem adnék! :)

bégyé 2008.01.11. 22:35:09

Azon kevesek közé tartozom akik elmondhatják magukról, hogy ezeket a műszaki csodákat javították hivatás szerűen.Nosztalgiával gondolok vissza ezekre az időkre.(30 évvel fiatalabb voltam)1978-1985 Révész utcai Moszkvics szervíz.Tessék kérdezni....
barna györgy

lion 2008.01.11. 22:46:47

hmm. szocialista szőrnyeteg,valamikor bulgáriában lerobbantunk vele,rázós emlékek füznek hozzá.Majd kéthétig vártunk mire kijavitooták a hibát,kiderült a vezérmütengely adta be a kulcsot.Nem szivesen emlékszem rá vissza a szeméthegy miatt lekéstem egy sportversenyemről.Végre bejöttek az igazi autó márkák.És velük a minőség..

tamil 2008.01.11. 22:48:47

„az ütközés első pillanatában leszakad a Tavria motorházteteje, és hátracsapódva beleáll a bábu fejébe”
Kösz az idézetet, betegre röhögtem magam rajta :) Remélem nem adatott senkinek élesben próbálni...

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.01.11. 22:49:09

Egy kis Zapó mix:

trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=antik-4127915940ee3

A V4 tankönindító természetesen csak legenda. A kályha benzinnel ment, és nem is volt olyan megbízhatatlan, csak évente 1x takarítani kellett.

Hardcore 2T Trabantos koromban benzinkályhával fűtöttem (
trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=szereles-41152c9f79887 ), leginkább Barkaséval, de volt két Zapó kályhám, egy T2 Transporteré, meg két gyári Trabant Tramp kályhám. A legmegbízhatóbb az orosz volt.

kavics 2008.01.11. 23:14:05

nekünk soha nem volt zapink.csak valamennyire rémlik.meg azt tudom hogy tisztelet a kivételnek de mindenki utálta.valamelyik rokonunknak volt is ha jol emlékszem!torrentének üzenem mig nem jártál suzival addig ne is alkoss rola képet!de te biztos bentley-vel jársz ugy felvan kopva az állad!már rég nem járok suzival,de nagyon is megbizhato verdák!a törést meg ne nagyon figyeljük mert még abbol a korbol valo mikor ezzel nem foglalkoztak annyit!

gejzir99 2008.01.11. 23:18:15

Az én apám 1971-ben vette meg a Zápor Jóskát, mint az új szocilaista "népautót", akkor, amikor születtem. Végigjárta vele újonnan Erdélyt. Egyszer rohadt le: a nagybátyja meg volt fázva ( és nem túl környezet tudatosan) kidobálta a papírzsepiket, amik mind a kopoltyúban landoltak, így aztán a léghűtésnek annyi lett egy idő után... Egyébként a féltengely törés megvolt, fűtőmotor nem működött, volt, hogy 3 hengerrel ment, és 5-6 éves korától , ha bemelegedett, csak "megtolós" üzemmódban indult, ami például az egyik esküvőn igencsak mókásra sikeredett. Egyébként minden második hétvégén valaki alatta feküdt, és ezt-azt szerelt benne.

Navarra 2008.01.11. 23:23:12

Közlekedésgépész koromban a műegyetemi laborban megvolt ennek a katonai változata. Ugyanez a motor, de egy tömpe orrú ladik testben, elöl. Talán úszott is a járgány, a motor egyensúlyozta volna ki a vizen a hátul imbolygó utászokat. Mindenesetre egy fékpróba közben nem ült hátul egy utász sem, úgyhogy orra állt és úgy maradt...

Rocko- 2008.01.12. 00:25:34

hah, mi nem vártunk egy percet se kocsira. :}

ommm 2008.01.12. 00:27:14

pocak · hairdryerblues.blogspot.com 2008.01.11. 20:05:11
mint az E30-ban. versenyváltó. az egyest ritkán használod, így csak egy síkban kell mozognod 2-3 között.

bégyé: minden tiszteletem a tiéd, úgy tűnik, egy élő rolling stone vagy.

zsolt 2008.01.12. 00:36:44

na hát nekünk gyerekkoromban volt egy ilyen ZáporJóskánk . szegény anyám friss jogsival a kaput is kibontotta vele apám örömére, aki ennek azért örült, mert tudta hogy ez a vég! és vehet másik autót . de nem! a záporjóska ezt is túlélte ! aztán volt hogy kiesett a kereke ,mert elnyíródtak a csavar fészkek a különösen szép felniben :) ekkor sem lett komolyabb problémája .aztán anyámnál egy téli napon a parkolóba elkezdett füstölni a benzin kályha mert biza, az is volt ám benne ! állófűtés ! vacak zsigában ilyen nem volt ugye :) áá nem is autó :-))) de nem is gyulladt ki :D motorikusan nem volt sok baja sosem néha a töltés lámpa világított meg az olaj forrt benne de azt is túlélte ! meg meg is szoktuk lassan . hihetetlen de szépen járt a motorja és valahogy túlélte anyám bénáskodásait is amiket elkövetett a 1.5 év alatt . aztán egyszer jött valami megszállott és meg vette hogy ez jó lesz a nejének dolgozni járni vagy valami ilyen dumával , de mi örültünk mikor elvitték :) még másnap lett helyette egy lezserkettes :) aztán eltelt jópár év valahogy a sors összehozot egy 968M el amit utánam dobtak hogy nesze tied :) én kivittem terepre haverokkal és nagyot mókáztunk vele de nemigen tudtuk tönkre tenni pedig igencsak "törődtünk" vele :) az ékszíjat elfüstölte,eleje hiányos lett úgy kb. félig de szószerint ! ép elem nem volt rajta egy szálse mert hát mindig oda ugrott egy fa vagy egyébb természeti akadály hö hö :) nagyon megfontolt tartóssági tesztünket befejezvén tanakodtunk hogy vajon meddig bírná a motor padlógázon de azt már kegyeletből ,és mert ilyen jól teljesített,valamiféle tiszteletből inkább kihagytuk .
összességében nem volt egy olyan rossz autó akkoriban . ma úgy mondanánk hogy ár érték arányban kedvező vétel :)

Mihály 2008.01.12. 07:45:41

Az lehetséges, hogy űrrakétát igen, autót
meg nem tudnak gyártani.Én semmilyen Orosz, vagy Szovjet terméket nem vásároltam és nem vásárolok. Egyáltalán nem érzem hiányát az Orosz termékeknek. Bár van kivétel is.
Sokol, Vef rádiók, Zenit, Szmena f.gépek, Traktorok(bár hosszú távon nem egy ember barát). A rokonságban volt egy zapi.
Amikor megvették Óket is az ideg és elmére
akarták küldeni.Várták, hogy csak elromlik........! De nem, tizenévesen is használták.Ez a darab lehet, hogy Japánban készült???
Üdv mindenkinek.

M.József

droland 2008.01.12. 09:45:45

"(igaz, hazafelé a jugó pályán némi melegedés miatt 40-nel)."

Hegyi hosszú emelkedőnek hívják. Sok ember számára még mindíg ismeretlen, aztán kimegy külföldre, megy a pályán és azt veszi észre, hogy az eddigi zsír király 1.3mas körüli benzinese felfelé lassul :)

littlerock 2008.01.12. 09:49:16

Hmmm.. azt a "fék begyűjti az út porát" dolgot nem igazán értem a levélben... már bocs, de nagyon gáz dolog ilyen helyre ilyet írni... egy rendesen használt dobféket pucolni kell, különben a fékpor kilószám felgyűlik benne. Én az Octaviám hátsó fékét téli-nyári kerék átszerelésekor is kipuculom... de ami benne van az nem az út pora vazzee...

Amúgy meg anno a családban szintén volt egy zápor... apró hibák voltak:
- vezérmű hiba miatt az egyik hengersor kukázva lett - nem jó dolog, ha a szelepek a dugattyúval összetalálkoznak,
- váltóolaj huss, aztán váltó rotty...
- több emlékképem volt 3-4 éves koromból, hogy édesanyám próbál betakargatni minket télen, a lerohadt autóban...

amit viszont a mai napig nem értek, apám miért szerette... mert a mai napig visszaemlegeti, pedig a következő autója egy Wartburg volt...

ouacif 2008.01.12. 10:01:35

Oh, istenem, gyalázatos, alattomos, szombat hajnali emlékfelszaggatók! Az ember gyanútlanul gép elé ül hétvégén lekésett bamako rajtnézés helyett, és azonnali penitenciaként kap egy erőteljes zápor-ütleget. Első kocsink volt, nálam az öntüdatra ébredés és az ovodista létállapot időintervallumát fedte le markáns jelenlétével. Alábbi memóriacsipszeimmel óhajtok a nagy, közös ködös tekintethez hozzá járulni: egyszer, míg apám mosta kívül, én bent félvirtuál kormánytekergetés közben valahogy beindítva elkezdtem a viszonylag hosszú beállónkról kiaraszolni a főútra, apám nanoszekundumnyi fáziskéséssel klumpából ki, a börleszk (mosóhabos-fürdőgatyás szaladás) és az akció (dzsonmeklénes kocsibaugrósleállítós) pánikkal vegyített elixírjét sikerült családi legendáriumunkba vésni. Másik emlékemmel rögtön két emblematikus korabeli ikont kapcsolok össze, amennyiben jó ízlésű, és bütykölésre szórványosan hajlamos apám azon tettét idézem, amikor optikai tuning ürügyén a gyári sebváltógombócot csodálatos, borostyánba ágyazott arany szekérkére cserélte (oh, a nap hogy tudott azon áttűzni, persze kizárólag négyévesforma, nem rendeltetésszerű autóspozitúrák adta szemszögből, szóval csak gyereklátta csoda volt ez). Volt még házilag készült középkonzolban kiegészítő műszerek, betűnként kivágott casco felirat a hátsó szélvédőn (kétszer is)(akkor ez nem is tűnt nekem furcsának)és pótféklámpa. A család legendásan szuperjó döntéseinek bizonyítására még megemlítem, hogy következő és egyben utolsó familikarunk egy (igaz még rönó motoros) Dacia volt, amiről amúgy értelemszerűen világosam emlékeim vannak, de azt majd dácsiás emléknapon ontom rátok. Utolso sutkaként: tényleg amúgy amikor autóskvartetten nevelt verbalitásunk először szembesült a renault-rönó, illetve peugeot-pözsó fonémákkal, vajon csak az én lelkemben tört meg valami alapvető?

SzKrisz · http://www.sof.hu 2008.01.12. 10:45:34

Nálunk a családban három - nem csalás 3 -Zapi is volt egymás után.
Anyuék nem szerettek várni még az "átkosban" sem így az "imperialista" mintát követve de a lehetőségeket kihasználva 3-4 évente cserélgették a Zapikat. Természtesen anyukám vitte a Zaporozseccet apu Aroval, Volgával járt.
Szüleim bejárták Bulgáriát, Jugoszláviát és Magyarországot a Zaporozseccel.
Születésem után (1978) én is bölcsibe és oviba a Zapival jutottam el.
Anyu anyagbeszerző volt és minden nap (!) ezzel járta a várost.
Jelentősebb lerobbanásra nem emlékszem (hogyan is emlékeznék) de annyira talán nem volt rossz ha három zapi is kiszolgált minket egymás után.
Arra emlékszem, hogy az utolsót amikor eladtuk akkor már a vezető oldalon lukas volt a padló a rozsda miatt de egy lelkes fiatal negyon örült neki.
Keresek pár fotót és elküldöm, nem tudtam, hogy örülnétek neki.

Gurkha 2008.01.12. 10:50:13

Úgy hallottam, a motor háborús német hordozható aggregátor volt (szinte látom magam előtt, ahogy a trákkal cipelve rohannak vele), amit aztán a nagy honvédők több mindenhez felhasználtak, aztán kicsit megbuherálva lett a Jóska motorja is belőle. Igaz? Nem igaz? ...

Matfu 2008.01.12. 11:57:18

..és fütyült! Senki nem mondja??

Süti 2008.01.12. 12:34:07

Mielőtt még vitatkoznátok a motorhangon vagy hogy inditómotor volt e nézzétek meg a linket zaporozsecklub.fpn.hu/_dwad_/frameset.php?path=http://zaporozsecklub.fpn.hu/

Csaba 2008.01.12. 13:03:26

A hatvanas évek környékén,járt nekünk a Szovjetúnió című lap, szines, képes, benne egy-egy orosz festmény reprodukciója, szép nyomdai kivitelben.
Ebben olvastam, hogy a Zaporozsec nevű új kisautót, szibériától a trópusokon keresztül, a déli sarkig kipróbálják, hogy a legjobb minőséget adják majd a dolgozók kezébe.
Ezen felbuzdulva, meg akartam rendelni a Merkurtól egy ilyen csodás kis masinát, 1983-körül. Ára és a várakozási ideje épp megfelelt volna. Bementem a helyi OTP-be /ott lehetett rendelni kocsit/és a pénztárnál beadtam a betétkönyvem. Várván a pénzre, egyszercsak feláll egy ember,csavarhúzóval, és a falitábláról szedi le a zsaporozsec árát és nevét, a megrendelhető autók közül.
Gyorsan odamentem, és kérdésemre közölték, hogy tízpercel ezelőtt telefonáltak a pesti merkúrból, hogy azonnal álljanak le a
rendelésfelvétellel.
Akkor szólítottak, hogy vegyem fel a készpénzt a pénztárablaknál.
Visszamentem a gép árával, a merkúrosok megnyugtattak, hogy csak valami átmeneti zavar lehet, nem kell megijedni.
Lényeg, hogy soha többet magyarországon nem lehetett zapit rendelni. Tiz percen múlott, hogy nekem is legyen egy ilyen gyönyörűség.
Akárkinek elmeséltem a sztorit, csak vigyorogtak, és vállonveregettek, hogy baromi szerencsés ember vagyok. Miért? :-)

hakpeszi&maki 2008.01.12. 13:50:36

HI....1980 körül a nagymama barátnőjének volt ilyen szörnyetege, nyugdíjas pedagógusnő.....hmmm.

Ekkor mondta először apám a fülem hallatára valakire, hogy "ez hülye"....addig soha nem beszélt csúnyán apa. Később részletesen elmagyarázta a kalapos wartburgos és zaprozsec tulajdonosok általa vélt szellemi állapotát.

Azóta suzukis nyugdíjasoktól is félek!
(Pedig nekem is van suzukim egy GSX-R és szeretem.)

Bagaméri 2008.01.12. 13:52:20

A szerkezet neve pedig zaporozsjei kozákot jelent. Ők valami hirességek lehettek arrafelé. Nekem is vót kettő, és ezeken volt szerencsém kitanulni az autószerelés minden sötét bugyrát. De ez nem volt teljesen szándékos. Eredetileg a kettőből akartam egyet csinálni, mert az egyiknek baromi jó kasznija volt, de motorja semmi, a másik meg motoros, ámde a karosszéria mint a szita. Beülni is csak immel-ámmal illett, mert a vezetőülés alatt nem nagyon volt már lemez. A motort úgy vettem ki és tettem vissza, mint a kisangyal. Nem akarok részletes hibalistába kezdeni, minden porcikáját megismertem, szétszedtem, összeraktam. De azért egy pár apróság. A kuplungban volt egy kinyomószén, amit elég nehéz volt szerezni, de már fémig kopott, mikor még mindig müködött... A sokat emlegetett kályha egy csoda volt, fűtött mint állat, és járt hozzá egy elektromos AC, bizony. Meg komoly vezérlő elektronika, izzitó gyertya, és egy olyan ventillátor, ami lefújta a hajamat, mint a nagyoknál. A fékekről jobb nem beszélni, olyan soha nem volt, hogy a négy egyformán fogjon, egy próbaúton kicsit keresztbe is álltam vele az úton, de szerencsére nem jött senki. Öszintén bevallom, a hibrid autó soha nem került forgalomba, mert üzembiztos holmit nem sikerült belőle összehoznom. A nagy reményekkel várt motor, amit beszereltem a jó kaszniba, a gyakorlatban nem bizonyított, kivolt mint a libák. A szelephézagokkal sem volt szerencsém, szétszedve kiderült hogy a szelepek már olyan kopottak voltak, hogy valami pótlásokkal voltak meghosszabbítva, hogy a himbák elérjék őket. Lehet, hogy ezek hézagolók voltak? Ki tudja. A kegyelemdöfés az volt, amikor már majdnem minden müködött, és egy téli indításnál beállt az egyik dugattyú. Na, akkor minden mindegy alapon elvágtam a hajtókart, dugó ki, és három hengerrel még egy darabig elpöfögött a kertek alatt. De mint ahogy olvasgattam itt, a három hengeres üzemmód majdnem üzemszerünek mondható ennél a típusnál. Elképzelhető, hogy '87-88 kürül már csak két olyan kopoltyús jutott nekem, amik nagyon romosak voltak, és újonnan sokkal jobb élményeket ápolnak a hajdani tulajdonosaik. A donor autó egyes alkatrészei, pl. az igen törékeny lengővillák, és más leszerelhető holmik egy barátom már nem kopoltyús újabb Zapójában szolgáltak tovább, a kaszni szétvágás után ment a MÉH-be, és ezzel hajtotta nekem a legnagyobb hasznot. A másik (elvileg komplett) csodagép pedig bontóban végezte. Ahogy később találkoztunk, elég szépen csipegettek még belőle. Mindezek ellenére némi nosztalgiával emlékszem rájuk, főleg a szerelhetőség terén, mikor a jelenlegi kocsimmal beállok egy váltó olajcserére, vagy amikor kersem, hogyan tudnék egy műszerfal izzót kicserélni. Esetleg mikor a motordignosztika jelzi, hogy rossz a lambda-szonda. Pont a napokban akadt a kezembe a "ZAZ-968A típusú személygépkocsi üzemeltetési utasítás" (Vnyestorgizdat, 1974), amit kegyelettel nézegetek. :-) Hát ennyi.

enakivagyok 2008.01.12. 14:17:16

Nekünk nem volt Záporjóska, de emlékszem, ha mentünk valamerre, apukám mondta, hogy jön szembe egy, vagy haladunk el mellette többsávos úton, mi nővéremmel felálltunk a Wartyogó hátsó ülése előtt és kiabáltuk, hogy "zsebes autó, zsebes autó"! Nekünk csak zsebes autó volt.

köpcöspapa 2008.01.12. 14:26:30

Remek gépezet ez, nem vitás! Azon a sztorin hogy a zápor megette a kidobált taknyos zsebkendőket, taknyosra röhögtem magam:)

Pukkandúr 2008.01.12. 14:52:41

Tökgyalu

:)muldör 2008.01.12. 15:53:16

Na de milyen hangja volt! :) nekem egy akkori mondás maradt meg ezzel kapcsolatban: "Aki elütött egy zaporozsec, az vagy süket volt, vagy felfelé nézett a helikoptert keresve az égen." :)

Tavria Fun 2008.01.12. 16:12:41

Üdv mindenkinek!!
Az ilyen mebereket már gyülölöm amiket mond mint ez a Göncző Péter Károly!! Tavriát szídja itt jobbra barra mikor nem is ment vele! Én most hajtom a második Tavriámat éjjel nappal megyekvele és semmi rosszat nem tudok elmondaniróla, ugyan olyan alkatrészek kopnak el rajta mint egy másik autón!Felsorolta a típus hibáit. Például: a pótkerék leütheti a fékfolyadék tartályt; besülő termosztát; elszakadó hengerfejcsavarok; a porlasztó, a gyújtás és a szelepek hamar elállítódnak; leváló futófelületű gumik; kiegyensúlyozhatatlan felni; beeső zárbetét, széteső ablakemelő; törött első üléstámlák; kiverődő kerékcsapágyak, rugótörések; a benzin folyik a tankból stb. hee ez mind nagy habbbb!!! Mikor a komolyabb alkatrészek LADA-é Pl: karburátor 20181(SAMARA) Hüttő szintén, AC,fékrásegítő,nekem a fékem is SAMARA!! Akkor miről beszélünk!?

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.01.12. 16:45:13

Tavria Fun:
Már vártunk, én legalábbis meg voltam lepve, hogy még senki nem jelentkezett a Hold túlsó oldaláról.
Valahogy mindig itt kötünk ki.
Valaki bekommenteli:

"Úúúúú, Suzuki / Trabant / Dacia / Polski / Zastava / Daewoo / francia / japán / olasz / német az szar, csak uccsó kisköcsög pirinckafaszúak járnak ilyennel."

Ez persze olyan szájából, aki sosem vezetett és /vagy birtokolt ilyet.

Aztán jön a kontra:

"Anyádba buzinyúl, mit tudsz te a 9 éveddel erről, mennyé vissza dömperezni, a Suzuki / Trabant / Dacia / Polski / Zastava / Daewoo / francia / japán / olasz / német a legjobb a világon, megb*szlak a ravatalon, egyébként is 37 centi f*szom, és már majdnem van jogsim is !"

Ezt meg persze olyan írja, aki soha sem vezetett / birtokolt mást, mint az adott autót...

Ódor László 2008.01.12. 16:46:49

Űdvőzlők mindenkit. Én ezekhez a sorokhoz anyit tudok mondani, hogy az orosz csodák igen nagyon jo strapabiro autok voltak. Sőt még a mai napig is jok. De a ZAZ tipusokat nem ismertem mert nem volt. Apukám 1987-ben vet trabantott amit tavaj adott el.Az egyik ismerősőm mesélte, hogy kapot ajándékba zapor Józsit, és melé +t tartaléknak. Az elmondása alapján, végig ment a szölöhegyen, s hozta maga után a rozsda csikot. Csak 5 éves volt. Aztán elromlot a motorja. Szétszete /csak kiemelte a motor darabjait/ mert a hengerfej csavarok lazák voltak. Na ekor kerűlt előa másik alkatrész auto. Jőt a sok csodálkozás. Ugyanis ugyanaz az évjárat,és az alkatrészek nem voltak jok a másikba. Szoval a 6 honap alat rakta őssze az autot. Nagynehezen elinditotta és kivite a vásárba, a kővetkező 6 honapon keresztűl, mire eladta. Letérdelt megcsokolta a főldet, a pénz amit kapott érte oda adta az egyháznak,hálája képpen. A sors ironiája, az aki megvette 10 évig használta.

littlerock 2008.01.12. 17:53:35

Kedves Tavria Fun!

Nos én mint írtam feljebb Octaviat (8 éves, 160000km, tehát nem új...)hajtok, bár ugye ennek is megvannak a jellemző gondjai: difi,légtömegmérő, levegőcsőszétrohad, gyors stabszilentkopás, stb. DE emlékszem még, amikor asszem a 90-es években, illetve a második felében még Autó2, és Autó-Motor -on nevelkedő autószerelőtanuló voltam, valamely újság ADAC-által elvégzett Tavria töréstesztet mutatott be. A végeredmény a következő: a próbabábu 3 féle halálos sérülést szenvedett, ebből kettőt biztosan tudok: az egyik a kormány által okozott mellkasi sérülés, a másik, a bábu fejébe a szélvédőn keresztül beleálló gépháztető hátsó sarka...

értem én, hogy az ember olyan autóval jár, amivel tud, meg hogy nem karambolzni kell a kocsival, hanem közlekedni, de azért azon gondolkodj, el, hogy azért tudtál ideírni, bármit is, mert 50-es tempóval, még nem fogtál villanyoszlopot... a teszetek tanulsága szerint már nem élnél..., az általad megbecsült autód konstrukciójából adódóan biztosan megölt volna, és ezzel nem lehet vitatkozni...

pocak 2008.01.12. 18:10:43

Nu hát itt a kispocak egy valamikor a 18. század első felében készült felvételen a családi Zapi szeretetre méltó társaságában:
kepfeltoltes.hu/view/080112/zapi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Meg egy másik fotó egy bolgár benzinkútnál:
kepfeltoltes.hu/view/080112/zapi2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

citycab 2008.01.12. 18:56:57

ZONnak-léghütéses v4 es motorja csak a zapinak volt de 1.7-es vizes motorok voltak az ford m-sorozatában és némelyik transitban

PeetWhite 2008.01.12. 19:10:43

pocak, te 1700 után és 1800 előtt születtél?

pocak 2008.01.12. 19:16:23

Pocak McLoad vagyok, igen.

citycab 2008.01.12. 19:20:49

Egy kedves ismerösöm felesége egy zapin tanulta meg a vezetés fortélyait, mai napig imádja.Egy fuvardijba számitották be egy katona tiszté volt aki el is felejtette hogy van.76os volt 20e kmrel teli valódi 16.50ft-os 86-ös benyával.Kicsi noszogatás után 92-95ig szolgált,sziNTe nevetséges alkatrészek meghibásodásával.A révész utcai ford szerviz elfekvő készleteinek az akkori árai:komple kipufogó 500,baba rózsaszinű bal ajtó tükörrel kárpittal kurblival1300, az eredetit elvitte a 24-es tuja az APEH elött, és egyszer még mentett is haza húzta a család CX-ét is fehérvárról.Szóval jó gép volt egy zapi gyüjtő vette meg sajnos hogy mi van vele nem tudjuk. És bizony használták inditómotorként is a ruszkik hajómotorokhoz.

Tavria Fun 2008.01.12. 20:15:27

Kedves littlerock!

Ez teljesen ígyvan ahogy mondod minden autónak megvan a saját hibája nincs olyan autó aminek ne lenne!! A Tavria töréstesztjét én is láttam!! Szerintem aki tavriát vesz az nem azért veszi hogy száguldozon!! Láttam már olyat aki Trabbantal frontálissan ütközött 80-nal egy Opel Astrával és egy karcolásnélkül megúszta, meg láttam olyan 5 Golfot amely belecsúszott egy WV Transporterbe és meghalt a vezető!!!

Gábor68 2008.01.12. 20:34:49

Pont ilyen sárga csodaautója volt apámék szomszédjának a boldogult '80-as években. Szegény öregem majd minden reggel ijedten vetődött ki az ágyából és indult kifelé, hogy már megint elfelejtette kitenni a kukát és jönnek a szemetesek pedig csak Ági néni izzította záporjóskát :-) becstelen hangja volt annak a dögnek.
Ezt tetézte az, hogy 16 évesen már az első autó megvásárlásán járt az eszem és akkori készpénz vagyonom legfeljebb egy ilyen szörnyre futotta volna és jó gyerekként bejelentettem otthon eme szándékom. Az első érv a "kocsi" ellen az volt, hogy az utcába sem jöhetek be vele, nem hogy az udvarba. Majd hosszas litánia következett arról, hogy valószínű az oktatásomra fordított javak ablakon kidobottak voltak.

Pijotr1 2008.01.12. 21:44:18

Hát igen. Természetesen nekünk is van ilyen képünk. Mi hihetetlen sokat utaztunk vele, mondjuk apám hobby autószerelő volt, valójában szakrajz tanár, de odáig vitte, hogy a nagyszünetben, ami ugye 20 perces, képes volt motorgenerált csinálni az autón. A nagyszünetben szétszedte, az utolsó óra után összerakta.

Mi voltunk vele Bulgáriában, ahol a tengerből kiszedett csigákat, amik rettentő büdösek voltak, az autó hátsó részében szárítottuk a motor mellett. A bolgár vámos kinyittatta, majdnem elhányta magát...

Aztán voltunk vele a Román tengerparton is, Erdélyben rendszeresen. Minden nyáron utaztunk 2-3 alkalommal, mivel apámnak rengeteg szabadsága volt.

Volt vele balesetünk is a Magas Tátrában, mindjárt az út elején, de ez nem vette el családom kedvét az út folytatásától, két hetet voltunk vele még Lengyelországban. Az egyik ilyen úton megálltunk Zakopánéban egy pillanatra, hogy megkérdezzük jó irányba megyünk-e Krakkó felé, majd mikor indultunk volna az autó egy tapodtat sem. Apám mondta, megvan a baj, tudja, kiesett egy csavar a sebességváltóból, de megnézte és nem. Amikor elkezdtük félretolni az autót lassan kioldalazott alóla a hátsókerék. Valójában féltengely törése volt. Meghegesztették, apám még kilenc hónapot autózott a hegesztett féltengellyel, amikor városi forgalomban kiesett alóla a hátsó kerék. Megúszta. Apám.

És az a csodálatos állófűtés, ami széria! tartozék volt! Nagyon jó szolgálatot tett, amikor Krakkóban augusztus 20-án olyan hideg volt, hogy havazott. A kocsiban ültünk a benzinkályha mellett és melegedtünk a kempingben.

Amikor lecseréltük egy Zsigulira, akkor szegény anyám, aki hozzá volt szokva a fejtámla nélküli háromajtós autóhoz, az első bevásárlás alkalmával a Zsiguliban is hátra akarta dobni a csomagot, ahogy megszokta. Visszapattant. Szokni kellett a 4 ajtót. Istenem, micsoda luxus volt a Zápor Józsi után, amit egyébként megkönnyeztünk!

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.01.12. 22:02:55

sokmindent lehet mondani erre a zaporozsecre, de hogy szép azt nem, az biztos (:

Galpe 2008.01.12. 22:23:50

1971-ben vették(vették? - kapták 3 év várakozás után)szüleim a Zapcsit.Első autónk volt.Világoszöld,az adattáblát helyettesitó papircetli szerint "rezedazöld".Váltó fordított H-séma szerint működött:egy-három lent,kettő-négy elöl.Ez még a rácsos dizájn elejű volt,de már a fejlettebb változat:volt ugyanis egy előző kivitel,amiben az indexkapcsoló a műszerfal közepén lévő billenőkapcsoló volt.A miénk már korszerű,kormányoszlopon lévő karral kapcsolható szerkezet volt.A főoldalon látható kivitel a krómcsíkos elejű már a második(!) facelift változat!(Az eredeti ős-zaporozsec pedig megtekinthető valamelyik jamesbond-filmben,Pierce Brosnan és barátja Oroszországban azzal megy az egyik főgonosz bácsihoz.)A miénk egyhónapos korában motorgenerálon esett át főtengely repedés miatt.A "tank-indítómotor"duma mellett a másik közszájon forgó holtbiztos információ szerint stabilmotor volt generátorok és más ipari cuccok mellett.Egy régesrégi Autó-Motor lapban megjelent egy cikk,ahol a lelkes tulaj leirta,mint szerelt zsiguli(bocs- akkor már Lada)porlasztót a gépbe.Ettől állítólag megvadult a szerkezet,és kevesebbet is fogyasztott.( Ilyen szupervalószínű esetekről mintha manapság is hallani lehetne néha?!)A fűtés állandóan rossz volt.Érdnél leállt,csak bűzlött a benzin,mire a Balatonra értünk télen,már mindenki kékre fagyott.Meglepetten olvastam az ezzel ellentétes véleményeket.Mindenesetre 3x lejutottunk vele az Adriára,meg haza is,üzemzavar nélkül.(Csak másnap romlott el mindig.)Egyszer ennek is kilukadt a benzintankja,tényleg az utastérbe folyt belőle a benzin.Apu aznap reggel valamiért éppen nem gyújtott rá,amikor lement reggel beindítani a gépet...
4 évig használtuk.Utána jött a kereklámpás 1300(!)-as Lada. Elmondhatatlan volt a különbség.Szerintem a Zaporozsec egy kicsi,megbízhatatlan,kényelmetlen,rossz konstrukciójú,szarul összerakott redva pusztulat autó volt.Mindenesetre 12 évesen ezt az autót vezettem egyedül először. Néhány dolog eszembe jutott a korszakról:Colin Chapman még nem alkotta meg a fordított repülőszárnyat az F1-ben,a rallyban a Lancia Fulvia volt a menő,meg a kutyacsont-Escort és a Fiat 131 Supermirafiori,a VW bogarat még Németországban(még létezett NSZK!)gyártották,a BMW 3,0 CSL mellett a jugó campingban órákig csorgattam a nyálam,a Jeepnek kerek első lámpája volt,és idehaza csak egy lépésre voltunk attól,hogy végső csapást mérjünk a rohadó kapitaliznusra úgy a gazdaság,mint a kultúra területén.

Simi 2008.01.13. 00:30:43

Aki olyan helyen volt katona, ahol voltak harckocsik azok tudják: már a T55-ös harckocsi sűrítettlevegő+akku kombóval indult...de mint itt elhangzott, legenda volt a hk indítómotor...
Jó volt olvasni az élményeket, egy-kettőt nekem is sikerült átélnem.
Annak idején '88-90-ben mi is vásároltunk egyet a haverral, természetesen jogosítvány, vezetési gyakorlat nélkül.
Szóval kemény 2e ft-ért megszereztük a Zapit, amin műszaki nem volt, és a motorja se indult. A szétszerelés után döbbenten néztük, a dugó gyűrűi a hengerfejbe voltak döngölve...
Szereztünk egy másikat, amit egy trabant első futóműért cserébe hoztunk el. A kasztnija gyalázat volt, de a motoroja hibátlan, szinte elsőre indult.
Furcsa, hogy kevesen említették meg, a váltó az fordítva működött benne, nekünk sikerült majdnem leégetni a kuplungot emiatt (mivel hegyen lakunk), mire egyik haver közölte a jó hírt :-), utána ment, mint a szélvész.
Volt rengeteg pótalkatrészünk amit elöl a csomagtartóban hordunk, sokszor nagy segítség volt. Egyszer áthajtottunk egy szántóföldön, ami után furcsa hangokra lettünk figyelmesek, majd a gumin körbe egy sötét csíkra. A 4 kerékanyából sikerült 3-at elhagyni, az volt a nagy szerencsénk, hogy a hatsó sárvédő rálógott a hátsókerékre, így nem tudott a kerék kiesni. :-)
Mi persze egy pillantra se ijedtünk meg, a csomagtartóban volt egy marék pót-kerékanya...
Volt egy eset, amikor egy géprongyot hagytunk hátul a motortérben, az ékszíj meg elkapta, aztán kigyulladt a hátulja :-)
Féltengely törésben nekünk is volt részünk, igaz addigra már semmi fékünk nem volt, már csak a motorfék, a féltengely törésig... :-) hál' istennek azt is megúsztuk

kibitzer 2008.01.13. 01:15:55

T. Ódor Úr!
Ha szándékos akkor bocsikártya, ha nem akkor borzalmas a helyesírása!
Nekünk is volt Záporunk, igen így nagy betűvel, és nem volt vele gond.
Abban az időben örültünk neki, hogy van gk. a s...ünk alatt.
Aki ezt elfeleji, az járjon tömegközlekedéssel.
PS: Mert megérdemli

Oscar 2008.01.13. 08:18:05

Sziasztok!

Apámnak is Zapija volt '74-'83-ig, a cikk kapcsán nekem is felsejlett néhány emlék, bár kicsit homályosan, mert 1-10-éves korom közt utaztam a kocsival. Mi is a kevés várakozás miatt vettük, nomeg a jutányos árért, asszem a legolcsóbb kocsi volt a piacon. Jó volt: sok szép krómdísz volt rajta, pl.: a fényszórókeret, az ál hütörács, díszcsík az oldalán, meg a 'tetősínen'. A lökös is csillogott szépen, a tükörház úgyszintén. Ezek az izék szépen elrosdásodtak pár év alatt a gondos ápolás ellenére. A tükör a csomagtartó legelejének sarkán volt, kb 1m. a vezetőtől, nemtom, hogy lehetett benne akármitis látni. Volt az oldalán extra helyzetjelző, amit a béoszlopról én is előszeretettel kapcsolgattam. Előre fehér, hátra vörös fényű. Aztán törése után egy pót indexbúra került rá, mert kompatibilis volt ezzel. A kasztnin gumidugóval lezárt antennalyuk volt, bár rádiót sosem tettünk be, a motorzaj miatt használhatatlan lett volna. A színes lámpabúrák hamar kifakultak, ebből tanulva a tartalék már fehér búrás volt (!!!). Néhány matt aludísz is csúfította, a tele dísztárcsa, meg a hátső lámpa körüli dombornyomott díszkoszorú. A belső kilincs és ablakhúzó szintén csilli fém volt, de a zár olyan vacak, h. mindkét belső kilincs hamar eltört az erőltetéstől, számomra, gyereknek lehetetlenné téve az ajtó nyitását belülről. Ez mondjuk kívülről sem ment, annyi idősen nem rendelkeztem marcona hüvejkújjal, h. a kökemény gombot megnyomjam. A szamárfül ablak nagy találmány és a huzatmentes szellőzést jól szolgálja, bár nem volt rajta reteszelőgomb, mint a Zsigákon pl., egy sima kallantyú fogta. A duda párszor szétrepült, jól képentalálva fatert a masszív ellenrugó által. Az elnyíródott szerkezetet csak rendszeres tixózással tudtuk kordában tartani. Az üléstámlát a lap alján lévő drót huzigálásával lehetett állítani, viszont hátraszálláskor az egész ülés dőlt, de nem reteszelte semmi, így ha hátul ült vki, az első ülést is célszerű volt súlyozni. Az összes mutató (3db volt, közte töltésmérő) le-fel rohangált menet közben, így pl. a mai napig nem tudom, mennyivel járkáltunk az utakon. Gyakran jártunk a mátra túlsó oldalára, a hegyet mégsem láttam sose, mert inkább 40-50km-t kerültünk, nehogy túlmelegedjen. Lejtőn a spórolás miatt ki lehetett kapcsolni a motort, nem volt veszély, hisz sem szervó, sem kormányzár. Mi is lerohadtunk párszor, nem tudom, miért, de nem volt jó a sötét útszélen a kocsiban gubbasztani, míg fater gyalog indult vmi segítségért, asszem sokat sírtam pánikomban ilyenkor. A kipufogó gyakran leesett, de olyan emberek autóztak akkoriban, h. néha utánunk hozta egy autóstárs. Az elvontatás sem volt gond, valaki volt oly kedves általában. Az első kutyám is úgy veszett el, h. elszaladt, a szerelvény meg már indult és nem lehetett érte menni. (béke poraidra, Morzsi). A hütés oldalanként szabályozható zsaluk fokozatos állítgatásával. Nem kellett a hülye kartonpapír, mint más, vizes autókon. Az akksi télen mindíg a kájha mellett pihent, a töltése is a lakásban zajlott, biztos voltak gázok, de akkor még nem tudtam róluk. Akkora töltőnk volt, mint egy jókora lemezjátszó. A gyerekülésem két kalaptartóba fúrt lyukban lógott, nem volt biztonsági,de a zapi fékhatása nem eredményezte a gyakori libegésemet. Kurbli jó találmány, de ha nem indult a kocsi simán, akkor kurblival se. A stekklámpa is jó szolgálatot tett főleg kempingezésnél. Nagyobb takarításkor az egész padlókárpit kikerült száradni. Valami fránya nedvesség bejutott valahol. Olyan 6-7-évesen festeni kellett. Ezt fater a garázsban vmi barkács festékszóróval oldotta meg. Matt lett a festés, de tartós. És a matt szín nembiztos, h. csúnya, csak ma nem divat. Nagyon szerettem a Zapit, nekem az volt az autó és sok szép helyre elvitt attól meg teljesen extázisba estem, mikor Fater öléből közösen 'vezettem' vele. Ma is azt vallom, mint akkor, egy autóban az utazás a fontos, nem az autó maga. Gurulni az igazi élmény, nem nézegetni és kérkedni.
Fura volt köv. kocsinknál, h. menet közben beszélgetni is lehet, nem nyom el mindent a motorzaj.

berkazs 2008.01.13. 08:52:51

Nálunk rohangált még nemrégen egy srác záporral. Nagyon tuti, ecsettel festett rózsaszín. Ritka gusztustalan egy gép.

Mester999 2008.01.13. 11:19:05

Nekem most is van egy Zapim. :) 1978-as kopoltyús, 30 év alatt ment 19 ezer km-t mert a tulaj csak 1 évben 2-szer használta:D. Állati aranyos kis gép! Imádom. Ha azt nézzük hogy 20 ezer forint volt, simán megérte.:)
Mellesleg ezekben még volt anyag nem úgy mint a mai papírautókban.

Bartos Béla 2008.01.13. 13:20:57

Sziasztok!
Azokkal értek egyet, akik szerették ezt a mai napig szidott "márkát"! 1972. november 2-án akkor 14 évesen vezettem először! Máig nagy élményt jelentett számomra! Apám autója volt, ő nem igazán szerette. Sokszor akarta a kalapácsot az oldalába vágni, hiszen minden ismert hibája, ami Zapinkon is előfordult. Ennek ellenére, sok helyre elvitte a kis családomat. Soha nem robban le, néhányszor össze törtük (5-ször), Apám és ÉN is! Első TRAFIPAX-os képem is hozzá fűződik (nem dicsekvés). A mai napig szívesen emlékszem rá!
(IS96-02)
Érdekesség: Keresztapámnak is ilyen volt, valahogy fordítva sikerült egy javítás alkalmával a bolygó művet (difit)vissza tenni! Hátrafelé volt négy sebesség, előre egy. Akkor és máig is mulatságos eset, de igaz volt!

t5 1966 · http://yaewahlu 2008.01.14. 17:36:43

Az én karierem a ZAPI áldozata lett... történt is, hogy 1970-ben fönököm elujságolta ,hogy vásárolni készül a MERKURtol egy FIAT 500-t , kemény 52e forintért. Én a kis okos megemlitettem neki, fönök miert nem vesz egy ZAPOT az csak 48e, ráadásul 2x akkora a motorja a kasznija is sokkal kényelmesebb nem beszélve a benzinkályhárol, amugy is asszony + 2 gyerek... sokkal jobb vétel.
Hisz ez a szocialista VW! Hát megvette de az azt követö 3 évben semjutalom sem elörelépés csak éppenhogy fogadta a köszönésemet....

Nagy Gábor 2008.03.29. 14:13:32

Én most vettem egyet pár hete. Évek óta vágytam egyre most végre sikerült szerezni egy 75-ös 968 A-t, nagyon jó állapotban.
Sosem fogom eladni, mert az élmény a lényeg . :)
Egyébként vidéki rokonaimnak volt ilyen akkor szerettem bele. :)

sapikaklubi 2008.09.17. 22:59:09

Sziasztok,végig olvastam ezeket a sorokat.Sok hozzáfűzni valóm nincs,mert nem tartom fontosnak hogy meggyőzzek más embereket az én pozitív vagy negatív véleményemről.Annyit azonban szeretnék elmondani hogy ha kialakul egy általános vélemény valamivel kapcsolatban akkor nagyon sokan a magukénak érzik azt akkor is ha halvány lila fingjuk sincs arról mi is az igazság.Sok emberrel beszéltem az elmúlt 18 év alatt,akiknek zaporozsecük volt vagy még ma is van,és komolyan mondom soha ennyi hülyeséget nem hordott össze senki mint Gönczö úr.Nézzétek meg a Totalcar-népitéletben hogy mit írnak azok akiknek volt ilyen autójuk.Ugy gondolom nemigen találunk ma sem olyan autót amelyik szervíz nélkül csak rója a kilómétereket és soha nem romlik el.Különben miért ragaszkodnának a gyártók a garancia időn belül az állandó felülvizsgálathoz.Lássuk be hogy a 70-es években ez nálunk nem így volt.Persze tudom hogy a zaporozsec nem tartozott akkoriban sem a kiemelkedően jó autók közé,de talán épp azzal bizonyította a legtöbbet hogy még ilyen sanyarú körülmények és a szűkös pénztárcák ellenére(gyakran 10 vagy több évig sem cseréltek olajat a gazdák,talán azért mert nem is tudták hogy mi is az)képes volt átvészelni az elmúlt évtizedeket és ma,talán néhány gyűjtő kezei között végre életre kelhet egy negyven éves múlttal rendelkező autó.Kevesen tudják hogy 2006-ban volt 50 éves a zaporozsec,csendes ünnep volt.
Üdv mindenkinek.

ernestina 2010.01.08. 12:45:34

Családunk első autója volt a '80-as évek elején. Ez még nem a "zsebes" változat volt. Megjártuk vele a jugoszláv tengerpartot, tudtommal komoly panasz nem volt rá. Hétvégén azonban megmakacsolata magát csakis szomabt délben (!) be kellett kurblizni, ha a nagymamához indultunk. Az iskolában le kellett rajzolni egy hétvégénket. Az én rajzom az ominózus kurblizást örökíti meg, apukám ügyködik, mi a ház előtt várunk. Amikor eladtuk, a lakóház 4.emeletéről integettem neki és potyogtak a könnyeim az utcára. Hozzá való kötődésem jeléül a TM.60.57-es rendszámát használom e-mail címeimben, ezzel állítva neki örök emléket.
süti beállítások módosítása