Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
     
Tesco

Halott németek sarkában

Előzetes: Transrapid mágnesvasút

  2007. december 13. - Orosz Péter Címkék: előzetes vonat

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Viszlát, bús hétfő
2008-02-11 15:10:00

Fotó: Fenyő Balázs Drága olvasók, Úgy alakult, hogy a jövőben már nem én szerkesztem és írom a

A Bimmer-eseményhorizont
2008-02-11 12:29:00

Fotók: Petrány Máté Mindig pontos jele a tematikus eszkalációnak – sőt, paradigmaváltásnak!

Úgynevezett amerikai nagyvas reggelire
2008-02-11 07:58:00

Fotók: Professor Pizka Szalonnás tükörtojásban gazdag reggelit kívánok minden kedves olvasónak – kivéve

Dohogáson érve
2008-02-11 06:17:00

Szóval élcelődök én itt az úgynevezett klasszikus autósújságírói nyelven, mire HaDes olvasónk felhívja a

Ha jól emlékszem, az Angárka és Busladarfi volt az első könyv, amit életemben végigolvastam, bár lehet hogy kihagyok valamit, mindenesetre egy motorcsónakban haladtunk közben a Tiszán, az apám vezetett, utána meg kirándultunk és telebogáncsozódott a nadrágom mindkét szára.

Azóta eltelt több mint húsz év, elég sok könyvön vagyok túl, de még mindig nem találkoztam elképesztőbb karakterrel, mint Stephen King The Waste Lands című könyvében Blaine, a skizofrén egysínű vasút, aki a találós kérdések nagy kedvelője.

Wayne Miller 'Blaine, az egysínű vasút bölcsője' című munkája. Forrás: M. Wayne Miller

Az egysínű vasutak varázslatos dolgok. Még akkor is űrtechnológiának látszanak, ha egyszerű, kerekeken guruló villanyvonatok. Blaine valami furcsa izével működött mondjuk.

És képzeljünk el egy olyan világot, ahol a kontinenseket egysínű vasutak hálózzák be, egysínű mágnesvasutak méghozzá, és a földfelszínt követve repülhetünk fél Machhal a polgári légiközlekedés véget nem érő szívása helyett.

Egyetlen hely van a világon, ahol ezt meg lehet csinálni: Sanghaj. 2004 óta közlekedik a városi metró és a repülőtér között egy Transrapid típusú német mágnesvasút.

Ha kíváncsi rá, meg arra, hogy kik azok a halott németek és mennyire gyorsan kapkodják a sarkaikat, holnap reggel a Totalcaron mindig kiderül.

Addig egy kis ízelítő a Khívától keletre szerzőitől:

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr99262670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2007.12.13. 16:46:47

Miért van az, hogy az autókon kívül a vonatokat is szeretem?

Nándesz 2007.12.13. 16:55:28

Hát ja, a vasútban még sok tartalék van, csak nem tulajdonítanak neki elég nagy figyelmet.

Jozef 2007.12.13. 17:06:24

Az a rajz nagyon megdöbbentő,ahogy maga a MŰ is.Van még a rajzból?Megjelent már a legújabb rész?

ommm 2007.12.13. 17:10:11

halott németek?
hmmm..remélem egy NSU TT vagy valami jó kis Wanderer kabrió...

kacsa! 2007.12.13. 17:24:27

Nos a holnapi totalcar mostmár hivatalból is érdekelni fog :)

Andris 2007.12.13. 17:56:23

Jozef, 6 rész jelent meg magyarul a 7-ből, az utolsó még nem. :((((((((

ps: találós kérdés: mi volt az a találós kérdés, amire még maga a Nagy Blaine sem tudta a választ? ;))

bogár 2007.12.13. 18:02:18

jah, faszák ezek a vonatok, csak amikor nyáron 40 fokban a Nyíregyháza-Vásárosnamény vonalon 10km/h sebességkorlátozást vezetnek be, akkor érzem hogy jobb helyre is lehetett volna születni...

Yogi 2007.12.13. 18:06:47

Pont ma 17 éve indultam el Kínába vonaton. Úgyhogy átérzem, Tibi.

Andris 2007.12.13. 18:10:47

Jozef, tévedtem, már a bookline-nél kapni a 7-et is.

ommm 2007.12.13. 18:47:08

Miért ment át a holt gyermek az úton?

Andris 2007.12.13. 18:51:09

ommm:

mert hozzá volt kötve a csirkéhez :)))))

grat.

ommm 2007.12.13. 18:54:25

kelt át, bocs
ksz
de rág volt, pszicho egy dolog...

az pedig mega pszicho, hogy reggel nyolctól dolgozom
fakk

csiky944 2007.12.13. 19:12:52

munka mellett legalább van net...

Valaki más 2007.12.13. 19:20:50

ommm, akkor Te nem lehetsz sikeres ember :P

Jozef 2007.12.13. 20:32:03

ANDRIS:Köszi,már nyomozom is!!!

Prekopkop 2007.12.13. 21:29:05

"Ha jól emlékszem, az Angárka és Busladarfi volt az első könyv, amit életemben végigolvastam"

off:

B+ én hüle rákattintottam a linkre és kicsit odébb a műszaki könyvek között rátaláltam erre a klasszikusra. Mennyire rég volt, de szerettem.

Egely György
A titokzatos gömbvillám
Műszaki
Budapest 1988.

Ja és agyalás.. Az első végigolvasott könyv - Balogh Béni: Vadócok a Bükkben. Ezt muszáj lesz úra elolvasnom, mert már alig kápíse, de ez így hirtelen meggyőzött:"Szülőföldem, a vadregényes Bükk szebbnél szebb tájai elevenednek meg e lapokon. A szelíd-erdős hegyekből a magos dombokra átváltó Bükkháton telt el életem első, számomra felejthetetlen 13 esztendeje. Itt tanultam meg fehér arcú, kedves édesanyámtól az édes magyar nyelvet. Itt éltem át hegyi árvizeket, a fél falut csaknem elpusztító tűzvészeket. Itt tanultam meg a fényes-fekete palatáblán a betűvetést, hogy örökre a betűk szerelmesévé váljak. Itt locsolkodtam először, itt vittem májfát a kislányoknak, itt követtem el számtalan csínyt vadóctársaimmal - de itt tanultam meg a munka becsülését is."


Újra el kell olvasnom a Komisz kölyök naplóját is. Na kellemes karácsonyt!;-)

on

ommm 2007.12.13. 21:30:12

na, már végre hazaértem, és mindjárt jobb a közérzetem, mivel az egy hete ideköltözözz "szomszédom" azt hivén, hogy nem értek szlovákul szépen le magyar kutyázott, mrt az erkélyemről a cigarettafüst megcsapta az orrát...

miután megkérdeztem tőle folyékony "hazai" nyelvén, hogy lát-e valami gondot abban, hogy a saját erkélyemen cigarettázom nem szólalt meg többet.

még szerencse, hogy az ablak alatt parkolok, ha netán gond ütné és kedvet kapna egy kis vandálkodáshoz...

ommm 2007.12.13. 21:31:30

Valaki más: azon dolgozom :))

bandika57 2007.12.13. 22:03:49

prekopkop A Tiltott találmányok szintén Egely György megvolt? Kis füzet, de nagyon nagy

Prekopkop 2007.12.13. 22:59:21

bandika57: sajna nem, de eszembe jutott még ez: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok I-II. A hétvégén kotonyászok és nosztalgiázok egyet;-)

trainmodeller · http://matiz.terep.hu/ 2007.12.13. 23:20:07

2003-ban felkerekedtünk és elindultunk Lathen-be, Németország északi részére. A Transrapidot gyártó Thyssenkrupp-nak ott van egy kb 12km -es tesztpályája.
Biztosan sokan emlékeztek, hogy 2006-ban történt ott egy halálos kimenetelű baleset, amikor is a Transrapid egy pályán "felejtett" karbantartó gépnek ütközött.
Egészen eddig azonban pár € leszurkolása után bárki utazhatott két kört a spéci vonattal, ezért mentünk mi is.
Maga a vonat inkább repülőre hasonlító szerkezet, mint kívül, mint belül. A működési elve a villanymotoréhoz hasonló, csak itt a forgó és állórészt képzeljük el kiterítve. A kettő között képződő mágneses tér nem forgási hanem mozgási energiát hoz létre.
A hihedelmektől eltérően a jármű alján természetesen vannak kerekek. A lebegtetésben nem csak a "motor" hanem oldalirányú mágnesek is részt vesznek. A jármű energiaigénye igen nagy, amikor lassan halad, a pálya alatt elhelyezett segédérintkezőkön kap táplálást, csak akkor vált "öntápláló" üzemmódba amikor már felgyorsult. A pálya egésze nincs állandóan feszültség alatt, mindíg csak azt a részt kapcsolják be, ahol a vonat tartózkodik. (Ja, magyarországról jöttünk, rögtön megjegyeztük, hogy jé, mégsem lopják el!)
Minket körbevezettek a létesítményben, megmutatták a tolópadot, az akkor még tesztelés alatt levő alkatrészeket amik ma már a másik pályában vannak, és pár szót szóltak a karbantartó gépekről is.
A 2006-ban halálos balesetet okozó gépet is láttuk működés közben. A karbantartó gépek olyan speciálisan kialakított teherautók voltak, amiknek oldalt voltak vezetőkerekeik. Az első Transrapid08 menet előtt kijött egy ilyen, mentek egy kört a pályán, ellenőriztek, majd kijött a vonat, elindult, majd amíg a vonat körbeért, a teherautó visszament a telepre. A baleset 2006-ban ekkor következett be, még nem ért vissza a telepre az autó, de a vonat már körbeért...pech. Mindenesetre 23 ember halálát okozta ez a mulasztás. A vezérlő termet csak kívülről néztük meg, ott minden pályán tartózkodó jármű jelezve volt, és a pálya igen sok pontján elhelyezett kamerákat is láthattuk. Innentől csak az emberi mulasztással (oda nem figyeléssel) lehet magyarázni az esetet.
A jármű érdekességei (Tr08)
Három részből áll, a középső része volt megnyitva a látogatók előtt. Repülőkről ismert belső kialakítás, légkondicionált szerelvény. A járműszekrény külön rugózott az alváztól. A "bekapcsolás" után azonnal felemelkedik és lebegni kezd. Alacsony sebességnél egy kis rázás érezhető volt, a meghajtás jellegzetessége okozta (aki anno kiskorában szedett szét három tekercsess PIKO kisvonat mozdonyt az tudja, hogyan ugrik a tekercs egyik állásból másikba, kb ilyesmi érezhető a vonaton is). A gyorsulása jellegzetesen vonatos, a tesztpálya kissebb ívében 180-220-ra lassított le, az egyenesben 410-ig "húzatták", igazából 300 felett már nem gyorsult annyira, de addig, emberesen tolt, ha belegondolunk, 220-nál jön ki a kanyarból és csak kb 7-8km volt arra, hogy a 410-et elérje, majd ismét lassítani kell a nagyobb ív miatt. A Tr08 eredetileg két részes volt. A reptér-project miatt készült el a háromrészes változat. A fotókon jól látható, ahogy a vonat eleje kilóg a garázsából. Igen, a garázst a két részesre tervezték...sebaj, meghosszabbították a pályát, a vonat alakjára záródó kapuk készültek...hiába, a német precizitás! A vonat vezérlése a vezérlőteremből történt, gyakorlatilag a vonaton ülő mérnökök csak felügyelték a működést és méréseket végeztek.
A pályáról: a pálya vasbeton elemekből áll, a "sín" a felső része, aszfaltozott. A perem alatt végig a motor állórész taláható, tekercsek végeláthatatlan sora (lásd fotók). Jó kérdés, de akkor hogyan váltanak? A váltó egy fémből készült elemsor, és roppant egyszerűen megoldották, akárcsak a vasútnál a sínt, itt is "elgörbítik" a pályát a váltáshoz. A kitérő mozgatásáról brutál méretű motorok gondoskodnak, a váltás nem pillanatok, inkább percek alatt történik meg.

Az utazásról, a Transrapidról, a kitérő állításról készítettem videókat is, ha gondoljátok, feltolom a youtube-ra és beadom a címét.
Az élmény fura keveréke a vonatozásnak és a repülésnek: b*szott gyorsan mész de nem szállsz fel. Ahol a 747 már elemelkedik, ez ott kapcsol rá igazán...

matiz.terep.hu/tr08
Itt vannak a fotók a próbaútról. (a matiz.terep.hu-n meg a többi tízezer vonatos fotó :) )
Legszívesebben azt írnám, hogy ha arra jártok, próbáljátok ki, mert egyedülálló és tényleg különleges jármű - de a 2006-os baleset óta erre nincs már lehetőség.

Ha valaki megnézné a videókat, akkor feltolom a youtube profilomba.

ommm 2007.12.13. 23:55:30

jaja, rakd csak érdekes lehet.

B^2 2007.12.14. 01:16:36

úgy látom ki van adva indexen belül, hogy nyomni kell a kk-t...

Orosz Péter · http://kzamm.com/ 2007.12.14. 04:33:00

> úgy látom ki van adva indexen belül, hogy nyomni kell a kk-t...

Maga a Bede vezényli a kampányt, reggelente egy rangooni cybercaféból!

Töci 2007.12.14. 08:11:30

A nat geon volt róla egy film, ahol mondták, hogy 1200km/h is lehetne a sebessége csak van valami egyezmény, hogy a vonatok sebessége (asszem a 600km/h-t) nem haladhatja meg!

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2007.12.14. 08:42:30

A közösségi közlekedést márpedig nyomni kell.

Töci: ilyen pedig nincs...hogy lenne már. A repülők sebességét is korlátozzák, ugye?


A Transrapid jelenlegi maximuma 550km/h, nyilván lehetne gyorsítani, de ez az amit teszteltek és a még "biztonságos" határon belül van.

Videók este mennek fel a youtube-ra trainmodeller profile-ba.

Rocko- 2007.12.14. 09:47:10

OP: szeretném kérni, hogy az - amúgy megint csak kurva jó lett - Trandsrapidos cikkben az Auto Unionos képek is elérhetőek legyenek.

ommm 2007.12.14. 10:13:14

Rosemeyer mindössze 28 éves volt.
"Az egytlen ember, akiből hiányzott a félelemérzet", mondta róla Caracciola.

Próbáljátok elképzelni a dolgot. Volt vér a pucájában.
Max respect.

Rocko- 2007.12.14. 10:53:06

ommm: még nem érzem, de kezdem felfogni.

Transrapidnak a belső kijelzőjem eg hasonlít a Combinoéhoz vagy a Talentéhez. el tudjátok képzelni, h bármelyik is kiírja ezt a sebességet? :) vagy önmagát megszégyenítve jelezze a saját sebességét? :)

B^2 2007.12.14. 12:40:48

> Maga a Bede vezényli a kampányt, reggelente egy rangooni cybercaféból!

eh..