Bajnokok egymás között

Mercedes-Benz W125 a Nürburgringen

  2007. október 08. - Orosz Péter Címkék: mercedes versenyautó nürburgring w125

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Viszlát, bús hétfő
2008-02-11 15:10:00

Fotó: Fenyő Balázs Drága olvasók, Úgy alakult, hogy a jövőben már nem én szerkesztem és írom a

A Bimmer-eseményhorizont
2008-02-11 12:29:00

Fotók: Petrány Máté Mindig pontos jele a tematikus eszkalációnak – sőt, paradigmaváltásnak!

Úgynevezett amerikai nagyvas reggelire
2008-02-11 07:58:00

Fotók: Professor Pizka Szalonnás tükörtojásban gazdag reggelit kívánok minden kedves olvasónak – kivéve

Dohogáson érve
2008-02-11 06:17:00

Szóval élcelődök én itt az úgynevezett klasszikus autósújságírói nyelven, mire HaDes olvasónk felhívja a

W125-ök az 1937-es német Grand Prix-n a Nürburgringen. Elöl Hermann Lang, mögötte a későbbi győztes Rudolf Caracciola, utánuk Bernd Rosemeyer az Auto Unionban. Forrás: Daimler Global Media Site

Stirling Moss és Juan Manuel Fangio W196-ja előtt volt egy másik Mercedes-Benz versenyautó is, ami hasonlóképp uralkodott: a W125. 1937-ben csinált 646 lóerőt, nyolc darab, sorban elhelyezett, komprimált hengerből. Ilyen teljesítményű autó a későbbi Formula–1-ben legközelebb a turbókorszakban volt, a nyolcvanas évek elején-közepén.

Ott volt egy Goodwoodban az idén, természetesen beröffentették. Alább hallgatható a visító kompresszor, jea:

(Balra mellette áll a W196.)

A W125-tel Rudolf Caracciola nyerte meg az 1937-es európai Grand Prix bajnokságot. 25 évvel később az autó megint ment egyet a Nürburgringen.

Aki vezet: Hermann Lang – Caracciola szerelőből lett csapattársa, a zavaros 1939-es szezon talán-bajnoka.

Aki kommentál: Graham Hill, aki épp ekkor szerezte első világbajnoki címét a BRM P56-tal.

Ha fizikus lennék és időutazó gépeken dolgoznék, egész biztosan ezzel a videóval illusztrálnám a jövő évi kutatási költségvetésemre beadott pályázatot. Ezért a hangért szívesen adnék egy dobhártyát. Akár egy hallócsontot is.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr96190235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ommm 2007.10.08. 16:17:45

hmm...volt már erről post aszt hiszem tavaly nemde? lusta vagyok utánakresni de a 16 hengeres motorral kezdődött az egész Auto Union kontra Mercedes postáradat.
már akkor is kedveltem a témát.

nem takonyból voltak ezek az emberek. respect nekik

ommm 2007.10.08. 16:19:35

iiigeeen, és volt ez a videó is:)))

slimfcuk 2007.10.08. 16:21:57

régi f1 sokkal jobb volt. veszélyesebb, izgulósabb, kiszámíthatatlanabb - jó, jó azért a brazil futam még egy érdekes mozzanat lesz! -

rognork 2007.10.08. 16:21:57

meg volt ez ezerötös kompresszoros v12 vagy v16 amit hangról kellett volna felismerni. a téme azzal kezdődött, hogy ki kellett találni egy régi ferrarit 1950-ből, aztán jött jmf, amit lekoppintott karotta a rönyó versenygépben

tuti egy időszak volt

ommm 2007.10.08. 16:26:14

Cicero: az még nem F1 volt:) 51-től.

rognork: 1500-ös BRM 16 volt, ha jól emlékszem. aztán szóba jött a H16 is stb. stb.

burnsie 2007.10.08. 16:27:23

Az egyik legdurvább gép az Auto union type c mellett, persze abból is a hillclimb tetszik, amelyikre hátra 2-2 kereket raktak...-)

íme:
www.youtube.com/watchv=CJwWSEVphSg

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.08. 16:27:59

>régi f1 sokkal jobb volt. veszélyesebb, izgulósabb, kiszámíthatatlanabb - jó, jó azért a brazil futam még egy érdekes mozzanat lesz!

Azt hiszem elötte el kell járni az esőtáncot urak! Ha esne az eső akor triplázódna az izgalom. Méghogy csak a vetésnek tesz jót az eső!

Maad 2007.10.08. 16:28:43

Asszem, a kompresszor hangja az első öt legjobb hang között van a világon, mindent beleértve.

rognork 2007.10.08. 16:30:38

valaki arról találjon egy videót vagy bármit, amikor egy ilyen benz versenygéppel éppen sebességrekordot döntögetnek, és az áramvonalas tető kb 300nál szépen felnyílik, majd lepotyog a gépről. régi veterán újságban asszem volt ilyen kép. csik biztos tudja. állat volt.

rognork 2007.10.08. 16:39:31

ezt a hangot fogom hallgatni a kocsimban

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2007.10.08. 16:48:06

hát igen... a régi F1...

Mikor lesznek megint slick gumik a maiban? Állítólag erről tárgyalnak...

ommm 2007.10.08. 17:01:44

Tommi: ???

ha lesznek, kkor max 135-ös profillal, hogy tisztább, lassabb "biztonságosabb" legyen.

Mosley+Ecclestone pedig bekaphatja.

rognork 2007.10.08. 17:03:12

omm ugyanerre a számra gondoltam. 135

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.10.08. 17:08:02

hmm irdataln jó hang. mindig is érdekelt hogy valoyn milyen hangja lehet egy sor8nak. kicsit v8, de annál állatabb. imsét érdemes volt a doktornak felkenie :)

ommm 2007.10.08. 17:09:47

olvasd csak el a Centreline Downwash Wing-et, na jövőre könnyen lehet, hogy találkozol vele. már tavaly tervben volt, most megint elővették.

www.fia.com/resources/images/1782256506__CDG_graphic.jpg

mugen 2007.10.08. 17:24:55

Mai szemmel elképesztő az a teljesítmény, bátorság, lelkierő amivel ezek a versenyzők rendelkeztek! Nem nagyon akadt a hőskorban olyan évad, melyben legalább egy pilóta ne vesztette volna életét! Total respect!
Egy másik archiv videón jól látható, hogy az autók mellett a pályák is hagytak némi kívánnivalót maguk után, már ami a biztonságot és az aszfaltminőséget illeti. Manapság már csak fővárosunk útjain látni ilyet! :)
1957 Fangio és a Monzai pálya: www.youtube.com/watch?v=xoimATBQXfA

Rocko- 2007.10.08. 17:36:34

ehh-ehh. Merci + kompresszor => egyből scheerti jutott eszembe. :D

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.10.08. 17:40:14

én annyira nem rajongok a kompresszor hangjáért...itt nagyon jó, tetszik, de van ahol pffff..

mugen 2007.10.08. 17:41:16

oops! Maranello a Monza helyett!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.10.08. 18:27:32

>ehh-ehh. Merci + kompresszor => egyből scheerti jutott eszembe. :D

ugye-ugye:)

bervas 2007.10.08. 18:31:23

Fázós még ennek a hangja, nem tartja a fordulatot. 1-2 henger még nem megy a 8-ból. A sírás meg inkább a kompresszort hajtó egyenes fogazat hangja, mint a levegő sustorgása. A Csepel 125 is tud ilyet sírni, vagy az egyenes fogú VFTS tuning váltók :-)

Gregorio 2007.10.08. 18:56:04

Gondolom a társaságból néhányan ismeritek a Sebesség bűvöletében c. sorozatot. (olyan 10éve ment) Nekem legjobban az tetszett, amikor az egyik rész legvégén Nuvolari végigszáguldott egy már 12 hengeres Auto-Unionnal (1938) a célegyenesben (Donington?), na az valami eszméletlen hang... Nem egyszer tekertem vissza a videón, hogy újra hallhassam

feketenap 2007.10.08. 19:15:29

bervas: szerintem megy ott minden henger, ha nem menne, okádná a fekete füstöt, egyszerűen ilyen a kihegyezett veztengellyekkel a hangja. A nyüszítés biztos nem a hajtás hangja. Sztem nem is csavarkompr., hanem Roots fúvó volt benne. Ha tévedek, javítsatok ki!

Egyébként elmegyek ettől a hangtól!! Ha egy jótündértől kívánhatnék, az egyik az lenne, hogy had menjek egy kört ezzel a vassal. Lehet, hogy ez lenne az utsó kívánságom...

stage3 2007.10.08. 20:13:30

a jó kis döntött Karussel...

komoly "móka" lehet amikor tempóban a gödörből kijössz (kiugrassz), hogy beférj a jobbosba...
az adrenalinszintemet biztos megbirizgálná rendesen :))

ommm 2007.10.08. 20:36:29

feketenap közel járt. a kompresszor Roots-féle. viszont nem egy, hanem kettő, de nem fúvó.
az első verzióknál a kompresszorok nyomták a levegőt, Druckvergasermotor-nak nevezték, azaz nyomás-karburátorosnak, de Uhlenhaut tesztelés közben rájött, hogy sokkal jobb eredményt érnének el, ha a levegőt nem nyomnák, hanem szívnák a karburátorokon keresztül. na ez az új rendszer lett a Saugvergasermotor, és ez, valamint a kompresszorok szíjhajtása adja a jellegzetes surrogó-süvítő hangot.

Dr.orosz: újabb két gyönyörű német szó

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2007.10.08. 20:50:19

német nyelv suxxx big time, viszont van pár ténlyeg fasza szavuk :)) vorsprung durch technik :)))

Gerhardt 2007.10.08. 20:50:31

nekm mindegy, hogy mennyire hideg a motor, milyen a kompresszor, és hogy mi zúg, de mutassatok nekem egy mai autót( főleg versenyt) amit csak úgy fülre be lehet állítani, nins laptop, vindóz, km-nyi kábelek és processzorok.... Na ezért vettem 1-es Golfot!! ( Meg mert a Cápára nem volt pénz)

bervas 2007.10.08. 22:01:31

Vitatkozok. A kompresszor "Roots-fúvó". Ez a neve, attól függetlenül, milyen közeggel dolgozik. A hengerek előtt áll függőlegesen, és kúpkerekes áttétel hajtja a főtengely elején, nem szíj. Szíj a szippantós kocsikon hajtja a Roots-fúvót :-) A vezérműtengelyeket kuplung oldalon egyenes fogazású fogaskeréksor hajtja. Ez hajlamos sivítani. A Bugattinál épp ezért textilbakelitből csinálták, mert az halkabb. A 649 LE-t tiszta alkohollal tudta a gép, 50% benzinnel csak 568 LE volt 5800-nál.

kkn 2007.10.08. 22:39:44

Vagy belső kapcsolódású fogaskerékhajtás:
Innenverzahnungspaarung
Forgatónyomaték-görbe:
Drehmoment-Kennlinie
harmatponti hõmérséklet csökkenés:
Taupunkttemperatur- Erniedrigung
golyóscsapágykenés:
Kugellagerschmierung.
Mindenesetre ezeken a gumikon fékezni, kanyarodni, kigyorsítani...
Nem csak vezetői tudás kellett, hanem egy nagy adag hit, ami létrehozta a megfelelő szélességű tapadási felületet.

bervas 2007.10.08. 22:55:07

Az egyik Lancia GP versenyautóban a sofőr lábánál az utastérben futott a burkolatlan kardán a motorból a vezetőülés mögött keresztben álló váltóba. Nem semmi bátorság kellett abban versenyezni. A kormánykerék átmérője sem volt véletlen. Kellett erősen markolni. Gyakran véresre tört tenyérrel fejeztek be egy-egy versenyt. Kemény fickók voltak.

Rocko- 2007.10.08. 22:59:01

scheerti: mmint az irodai kishölgy. :D

Orosz Péter · http://kzamm.com/ 2007.10.09. 00:02:49

> Druckvergasermotor, Saugvergasermotor, Dr.orosz: újabb két gyönyörű német szó

Mmmmmm!

> német nyelv suxxx big time, viszont van pár ténlyeg fasza szavuk :)) vorsprung durch technik :)))

Súlyos tévedés, a német nyelvet _kizárólag_ fasza szavak alkotják.

> Gyakran véresre tört tenyérrel fejeztek be egy-egy versenyt. Kemény fickók voltak.

Ezt valamelyik Mergás versenyzőről is olvastam – mondjuk az is kellett hozzá, hogy egy GP nem másfél, hanem három és fél óra volt.

ommm 2007.10.09. 00:34:24

bervas: igaz, a Roots elve ilyen, de itt nem is maga az elv a fontos, hanem ahogyan alkalmazták. és az elhelyezése okán érdekes lehetett az a kúpkerekes direkt hajtás. dehát ennyit tudtam, többinek után kellene olvasni. ahhoz meg már most késő van:)

ommm 2007.10.09. 00:37:27

na, szóval hiába Roots, úgy tánik, mégsem fújt:

The supercharger was modified to suck air through the carburetor rather than push the air. The old system was called the Druckvergasermotor or pressure-carburetor engine while the new system was called the Saugvergasermotor or suction-carburetor engine.

ha valamit rosszul értelmeztem akkor bocs.

ommm 2007.10.09. 00:38:09

dehát van nekem egy kitűnő könyvem erről, na majd előbányászom belőle!

feketenap 2007.10.09. 06:15:06

Gerhardt: Golf MK1 rulez!!!

rognork 2007.10.09. 07:08:41

nem aza lényeg h szív vagy fúj, ennek a bigyónak az a neve h roots fúvó. ezt én is tanultam.

bervas 2007.10.09. 07:41:47

ommm:
Egy dolog, hogy mi a feltöltő eszköz neve, és egy másik dolog, hogy hol van elhelyezve a keverékképző rendszerbe. A Druckvergaser az magyarul nyomott karburátoros elrendezés, a Saugvergaser pedig szívó karburátoros elrendezés. Ugyanez létezett turbós motorokon, oszt mégse híjuk szívónak a szívókarburátoros turbót :-)
Fúvónak azt az áramlástani gépet nevezzük, amely önmagában 0, vagy minimális (0,1 bar) nyomásnövelésre képes. Ez lehet volumetrikus (Roots fúvó, Zoller kompresszor), vagy "lapátos" elvű (pl. szellőző ventilátorok).

ommm 2007.10.09. 09:27:30

na, ezek szerint csak dűlőre jutunk:)

btw: tegnap átnéztem az okoskönyvemet és a sematikus rajzból az is kiderült, hogy a W125-nek már szinte teljesen a mainak megfelelő push-rod lengéscsillapítása volt. érdekes. na majd összeszedem és postolom.

bervas 2007.10.09. 11:24:35

Nézd meg jól. Nehogy kiderüljön, hogy azok tulajdonképpen karos lapátos lengéscsillapítók, nem pedig nyomórúddal mozgatott teleszkóp csillapítós rugóstagok...

ommm 2007.10.09. 11:37:06

pushrod=nyomórúd nem?
"szinte teljesen" az nem ugyanaz. (lengéscsillapító, mint olyan kilőve)

ommm 2007.10.09. 11:50:25

ja, ha saját szemszögbeli megközelítés. ha úgy veszed, akkor a vertikális erőket horizontálisan csillapították és ezért mint olyan, szerintem nyugodtan tekinthető a pushrod elődjének.

www.scarbsf1.com/pushrod.html

g 2007.10.09. 12:47:11

Ahogy hallgattam égnák állt a szőr a hátamon(füles,full hangerő)min:5x.Azt hittem átugrik a monitoron és felzabál.Mint egy oroszlán sporttorokkal.MÉG MÉG MÉG!!!!!!!!

g 2007.10.09. 12:59:00

IDIÓTAELMEBETEGESZEMENTÁLLATOK!!!ATTTYAISTEN!!!Milyen jó szaga lehet???!!!Nesze neked marketing osztály meg 270 CDI.Ki az a FERRARI???????:)))))))))