Ha valaki már unja a 140-es záróvonalátlépést, olvasson inkább egycsillagos kínai töréstesztekről, gyors autókról, amikkel az Audi rengeteget fog kaszálni, esetleg tudja meg, mik a Volvo S80 típushibái. Ha ellenben megnézné még egyszer a halálos motorbalesetet, és kíváncsi, mit válaszolt az érintett Fodor Donát a szerdai kamikaze-cikkünkre, itt az ön helye!
Kedves Róbert,
Örülök soraidnak, különösképp azért, hogy mint gyakorlott motoros fejted ki a véleményedet. Sok igazság van abban, amit mondasz.
Az elmúlt 5 évben sacc per kb 200 műsort gyártottunk, az első évek terméséből sikerült megtalálnod azt a 3–4-et, amit folyamatosan a képünkbe kaptunk, kapunk a mai napig, hogy „esztmosmérkellett??” Az ominózus műsorok után felkeresett az OBB, akik mondtak ezt-azt, a végére egyetértettünk. Néhány motorimportőr is rosszallását fejezte ki az ügyben, fejet hajtottunk, úgy döntöttem, hogy nem hugyozunk a széllel szembe, mert nem érdemes. (azért elárulom, hogy mint minden vadbaromság, a „nép”-nek bejött). Fórumokon, személyen, levelekben is jött néhány lecsesző levél. Megértettük. Fogtuk az adást. Vágtuk. Kapise. Az elmúlt 2-3 évben nem látsz ilyen felvételeket, egyet kivéve, egy ütős ZZR1400-es végtempó mérést, amit viszont Regensburg mellett készítettünk sokpénzé’.
Pár dologgal viszont nem vagy tisztában. Az „1 Méter” eksönt én találtam ki még tavaly, két célja van.
Az egyik: ami a nevében is benne foglaltatik, a városban legyen egy sáv az autók között a motoroknak és puszi. Valóban jelentős javulás tapasztalható az autósoknál ez ügyben, de azért azt nem mondanám, hogy 15 méterenként ne kellene megállni minden 3. miatt. Igazi szándékosan beakasztós tirpákkal évente 1x szoktam én is találkozni.. egész jó tendencia. Gondolom párszor már jártál Olaszországban, Tarvision túl is, ahol olyan érzésed van, legalábbis motoros szemszögből, mintha nem is ezen a földön járnál. Ott nem tészta, hogy egy folyamatos folyosó van a kétkerekű Otto-sok részére. Nálunk per pill. az a nagy szitu, hogy a KRESZ ezt egyértelműen tiltja, viszont a hatóság úgy ahogy, de elnézi. (ez mindig valakinek agymenésétől függ, 2-3 éve épp ez volt az egyik razzia tárgya). Ez ügyben a cél, hogy valahogy legálissá kellene tenni.
A másik: egy szerencsétlenség folytán most épp tele a média a gonosz és sötétlelkű, mindenen átgázoló, gyerekgyilkos motorosokkal. Nem vagyunk már egy nagy motoros nemzet, kikoptak már a minden családban simsonos-emz-s emlékek, amit nem árt újra felfrissíteni. Az ismert, szeretett, vagy utált arcokat azért kértem fel, mert máshogy ezt az akciót és ezzel együtt egy pozitívabb motoros formát nem tudok a „nagy” médiába bevinni. Évekig próbálkoztam ezzel-azzal, hátha lehet olyat is mutatni, ahol nem csak a vér folyik, de itt erre nincs igény. Vagy az kell, hogy mekkora csöcsöket csináltatsz, vagy hogy ki-kit hol vert pofán… Miután rájöttem, hogy a celeb szó mit jelent, így ez volt a legkézenfekvőbb megoldás, hogy legyen egy kis plusz is. Igyekeztem úgy válogatni, hogy valóban olyanok szerepeljenek, akik nem csak szájkaratés motorosok, hanem valóban napi kilóméterszaggatók, ráadásul olyanok, akikre rácuppan a sokak által szeretett bulvár. Abba kell benne lenni, mert azt veszik.
Most egyenlőre ez van. Ezen kívül idén ebben a témában nem találsz semmit. Lenne ötletem, hogy kiknek kellene ezzel foglalkozni. Ha lesz lehetőségem másfajta akciót összehozni, az is meglesz… ez egy lépés volt, amit követ egy következő. Nem hinném, hogy bárkinek is ártottam vele… vagy most meg ez a baj?
Mecsek: Évek óta ugyanaz a nóta. Ha motoroshalál van, abból szenzációt kell kreálni, főleg a vérszagra éhes médiának. A mostani esetben megvolt a lobogtatni való konc is egy felvétel formájában. Ki emlékszik már a hónap elején vétlenül elevenen elégett autósra, akit egy másik autóstársának felelőtlensége ölt meg, saját magával együtt??? Amióta a mecseki balhé megtörtént, ismét meghalt egy fél falu… autóban. Ezekből már annyi van, hogy senki fel sem kapja a fejét.
Szomorú ami történt, sajnálom mindkét srácot. Lehet most ujjal mutogatni rájuk, rám… az igazi probléma megoldása, mint már sokadszor, szóba sem kerül. Jön egy kereskedelmi tévé, feltesz kérdéseket, a nyersanyag bemegy a darálóba és kijön, ami kijön. Azt hiszem Te tudod a legjobban, hogy a felvételről készült riportokból azt hozzák ki, amit csak akarnak. Most kezdjem azt hazudni, hogy elhangzottak az általad elmondottak, csak nem kerültek bele… mondok amit akarok… bebizonyítani nem tudom. A jéghegy csúcsára pisálunk, az ott sárga lesz, látszik, hogy történt valami, de mélyebbre kaparni már senki nem fog, főleg ott nem, ahol sárga. A problémát a legelején kell megfogni. Per pill szinte korlátlanul megvásárolható az összes műanyagraketta, se korhoz, se teljesítményhez, se gyakorlathoz nem kötik. 10 éve ülök nap, mint nap motoron, 197 lovas a gixerem… a bokámat lefosom a mai napig tőle… és ilyenre ülhet fel egy kezdő. A szomorú a dologban az, hogy már most tudom, hogy nem fog változni a jogsiszerzés módja. Addig jó az Erste Leasing-nek, mert legalább ők futtatják az Akadémiát, mint továbbképzést. Abba is bele lehet kötni, de akinek nem tetszik, keressen jobbat… nincs.
Kedves Róbert!
Azt nem néztem volna ki belőled, hogy ennyire becumizod a médiás maszlagot a rengeteg motoros balesetről. Minden egyes haláleset sok, most szigorúan matek alapján közelítek a számokhoz. Ha a száraz statisztikát nézzük, akkor el kellene gondolkodni, főleg az autóstársadalomnak, hogy ki kire dob követ. Minden évben kb 10%-kal nő az utakon elhunytak száma. Motoroséknál 50%, autóséknál 30% a gyorshajtásból bekövetkezett halál. Tavaly önhibájából 60 motoros veszítette életét és most kapaszkodj meg az ablaktörlőben, autós 1303!!!!!!!!!!!! Igen, mondja a sokaság, „de mennyivel több autó van?” Valóban sokkal több. Nem tudom mennyi. Viszont gondolj arra, hogy egy autó és egy motor között milyen óriási különbség van a vezetési nehézség fokát nézve. Egy autó szinte hülyebiztos. Kasznibiztonságiövábéesszlégzsák a legszarabb 10 éves autóban is van, a mostaniakról ne is beszéljünk, épphogy nem katapultál. Egy motornál van egy sisakod és egy bőrruhád oszt kalap. Ahhoz képest, hogy milyen szar képzést kapnak a jogsi megszerzéskor, mennyire brutális akár egy 600-as naked bike, milyen instabil egy motor az autóhoz képest, azon csodálkozom, hogy nem 10x ennyien halnak meg. Autós részről viszont ez rengeteg, az imént felsorolt alap életvédelmi berendezéseket és a sokkal könnyebb vezethetőséget nézve. A számokból mindenki azt olvas ki, amit akar. Én azt, hogy az átlag felhasználó motoros jobban tisztában van a járművével és jobban is vigyáz magára, mint az átlag autós. Tavaly közel 21.000 autós baleset történt… majdnem napi 60…
Tegnap este 10 körül nem titkolt szándékkal „élménygyűjtő” motoros útra indultam Budapesten és környékén, 90%-ban szabályosan. A szaxofon kilója még mindig 4 rugó a város peremén, ennél érdekesebb viszont az, hogy az M1-esen kifelé haladva a 100-as táblánál 100-zal én voltam a leglassabb. Ki kilóhússzal, ki kilóötvennel lépett el mellettem, akár jobbról, akár balról. Az M1 törökbálinti lehajtó előtti jobbosban egy Passat már jobban belehúzott, volt az kilónyolcvan is.
A városban fél óra alatt sűrű volt a történés. Margit hídon Pest felé begyűjtöm a kanyarélményt, forgalom tempójában haladok, a belső sávban egy 645i, Ő a leglassabb. Lehet, hogy azt hitte tél van és épp elakadt a hóban. Ahogy meglát félig a sínre húzódik. Rendszáma német. A Margit-hídról Pestre érve az első pirosról zöldre váltásnál az ültetett Minire dudál a mögötte álló, a színvak csóka lábába ültetett rajtelektronika aktiválódik, jó kiló felett lép el mellettem a külső sávban a 3török előtt. Nyugatinál motorosok csajoznak, néha rácsodálkoznak egy-egy koppányos fílingre hajazó forma egyes rozsdatemetőre. Podmaniczky-re kanyarodnék előttem taxis. Ahogy lekanyarodik jobbra, indexel balra, majd kanyarodik vissza… forgalom elől elzárt terület, záróvonal nem zavarja, oké, este van, sötét van.
Bajcsy-n egy jobbos a Lánchíd felé, 50 méterenként lámpa. Valami szürke kabrió az összes pirosat megcsípi, végülis átfért, tegnap sem jött senki. Pirosnál fekete Carrera, benne délutáni menedzserből lett esti dzsigoló. A jólfésült kalmopirin faszán tudott driftelni egyenesben. (lehet, hogy látta, amikor műsorotokban nyomtátok a 911-el és a Boxter-rel. Nekem tetszett, ahogy csináltátok, igaz az 50. ugyanolyan snittnél már nem volt érdekes.) Mire a Gresham elé érek, már kanyarodik a Lánchídra, a Lánchíd közepére érve látom, hogy már kivégezte az alagutat. Jó hosszú a piros, épp odaérek mögé, amikor zöldre vált a lámpa. Megyek utána, semmi drift, követi a szürke kabriót. Az Alkotásnál egymás mellé állnak váltanak pár szót, akkor látom, hogy a szürke egy jópofa XK (KHV - … ) szöszi középkorú buxával. Ő az, aki csokorba szedte a pirosakat.
Azt hiszem ebből is látod, hogy itt egy sokkal szélesebb probléma van, mint ami most az éterben pörög. Nappal az autósok közötti egy főre eső k. anyázások száma meghaladja kínáét, pedig ott sokan vannak, igaz, lehet, hogy jobban tisztelik egymást.
Most az a szenzáció, hogy van egy felvétel, 2 hét múlva az lesz, ha egy buszmegállóba megint belemegy egy piásan vezető dzsippes, kinyírva egy általános iskolai osztályt, akkor majd őket lehet kollektíven utálni.
Örülök, hogy kifejtetted a véleményed a témában, ezzel a lendülettel meg is hívlak a következő MotorShow1-be ahol kivételesen nem motorozunk, hanem okoskodunk páran. Örülnék, ha Te is kifejtenéd a véleményed mindkét közlekedő fél szemszögéből tekintve.
u.i.: azért jó a gixer K7 cikketek. Igaz, lehet, hogy most nem kellene bátorítani a népet, hogy hogy kell kopott, lyukas gumival elszáguldani 3kilóval a Mátráig oda-vissza, de Ti tudjátok…. Eszem-faszom megáll!
Üdvözlettel:
Fodor Donát
MotorShow1
Az utolsó 100 komment: