Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
     
Tesco

Hajnal előtt

  2007. június 17. - Orosz Péter Címkék: le mans 2007

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Viszlát, bús hétfő
2008-02-11 15:10:00

Fotó: Fenyő Balázs Drága olvasók, Úgy alakult, hogy a jövőben már nem én szerkesztem és írom a

A Bimmer-eseményhorizont
2008-02-11 12:29:00

Fotók: Petrány Máté Mindig pontos jele a tematikus eszkalációnak – sőt, paradigmaváltásnak!

Úgynevezett amerikai nagyvas reggelire
2008-02-11 07:58:00

Fotók: Professor Pizka Szalonnás tükörtojásban gazdag reggelit kívánok minden kedves olvasónak – kivéve

Dohogáson érve
2008-02-11 06:17:00

Szóval élcelődök én itt az úgynevezett klasszikus autósújságírói nyelven, mire HaDes olvasónk felhívja a

Vasárnap hajnalban, háromnegyed négykor.

Túl vagyunk a felén.

Görögtűz a Mulsanne-egyenes előtti domboldalon, hajnali háromkor

A hiperszeszélyesen felhős napból kristálytiszta, csillagos éjszaka lett, a bársonyfeketéből elektromos rózsaszínbe való átmenet úgy másfél órára van, fél órával utána pedig felkel a nap, 5 óra 58 perckor. Egy kihalt parkoló közepén írom ezt, a földön ülve, balra egy modern, teljesen kihalt csarnok, körülöttem úgy ezer négyzetméter aszfalt, mögöttem ritkás feketefenyő-erdő, előttem a Mulsanne-egyenes, és mindenütt, vastagon, mint üvegbe esett darázs körül a baracklekvár: a hang. Nem emlékszem, milyen volt előtte, milyen volt, amikor a világ legfontosabb dimenzióját nem a szilánkokra robbanás peremén forgatott motorok hangjai alkották.

A Peugeot éjszaka. Fotó: Csikós Zsolt

Alfred Neubauer harmincas évekbeli Mercedes-Benz csapatfőnök mondta, mielőtt feltalálta a boxutcai szignálrendszert, hogy az autóversenyző a legmagányosabb ember az egész világon. Akár az űrben is lehetne, a világ többi része számára felfoghatatlan sebességgel kering. És nem tud semmit.

Can you hear me, Major Tom?

De nemcsak a versenyző magányos, még ma is, hanem az autóverseny nézője is magányos. Lecsatlakozva a folyamatosan frissített eredményjelző tábláról, a verseny átalakul. Megszűnnek a szétválasztható részei. Nincsenek osztályok, nincsenek vezető és lemaradó autók, csak egy nagy, közös, dübörgő, lüktető szervezet.

Jegenyesor a Mulsanne-egyenes elején

Dehumanizáló. Az idő terül szét, mint az aszfalton olvadó fagylalt. Háborús. Mindenütt erős fények, érthetetlen nyelven beszélő és véletlenszerű utasításokat adó őrök, az előbb egy széles útra léptek be oldalról, és mondták, indoklás nélkül, hogy arra nem. Egy órája a Mulsanne elejét jelző jegenyesor fölötti kanyarban álltam, metsző reflektorok között, a domboldalt az emberek mocsárrá és szemétté taposták napközben.

A pálya mögött betonfalak és szögesdrót

Körben betonfalak, szögesdrót, mocskos vízzel teli árok, szemét, sebtében felhúzott ipari táj, de az agy képtelen megbirkózni azzal, hogy hirtelen nem a látás, hanem a hallás a domináló bemeneti csatorna, a taszító és rideg környezet teljesen semleges.

Mindenhol, mindenütt: a hang. Visítás, kerregés, ordítás, süvítés, gázelvételkor ropogás. Folyamatosan rezonál tőle a mellkasom. A térdem. A gégém is.

Corvette a sikánban a célegyenes előtt. Fotó: Csikós Zsolt

Azt mondják, Le Mans zarándoklat. Ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy tetszőleges város képeslapra illő látványosságainak megtekintését. Le Mans egész embert kíván. Amit aztán megesz, feldarál, géppé zúz.

Ép ésszel végiggondolva borzasztó. A mocsok, a fáradtság, a végtelen zaj. El kell engedni mindent. A kipihentség iránti vágyat, a tisztaság iránti vágyat. Bele kell ugrani ebbe a fény- és hangviharba, hagyni, hogy atomokra – mit atomokra, kvarkokra! – tépjen, hogy aztán vasárnap délután háromkor, a hirtelen, őrjítő csöndben, valami újjá álljunk majd össze. Lehet hogy engem például nem fognak érdekelni a Lamborghinik, a Csikósnak meg haja nő.

Egy sor versenyautó, koromsötétben. Fotó: Csikós Zsolt

És közben emberek irányítják ezeket az autókat. A Mulsanne régen egyetlen, öt kilométeres egyenes volt, ma már van benne két sikán (az első neve: Playstation sikán – nem viccelek), de így is háromszáz fölött mennek rajta jóval. Órákon át. Aztán kis pihenés után megint órákon át. És megint. És megint. Egy manapság átlagos, 5000 kilométeres győztes versenytáv 200 km/h-s átlagos sebességet feltételez. Minden másodpercben 55 métert. 86 400-szor egymás után.

Lelátó a Mulsanne-egyenes előtt, hajnali háromkor

A parkolókban bolyongva felfoghatatlan az érdekes autók száma. Valószínűleg láttuk ma az összes legyártott Aston Martin V8 Vantage-et és Vanquish S-t. Ha apró részleteket akartunk megkülönböztetni rajtuk, ott álltak egymás mellett. Szupersportautó-azonosító villámtanfolyam.

Ma ez a világ közepe. A gépszerető emberiség száguldó, alumínium-titán szíve, kétszáz decibeles olvasztótégely, négyszázezer autóbuzival együtt keringünk benne, mint muszlimok hadzskor a Kába kő körül. Le Mans a miénk. Miénk, autóbuziké.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr64100136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Joepappa 2007.06.17. 10:32:33

Jóreggelt.
Tudjátokmit, jövőre megyek én is, a faszom az alvásba :)
málisták

miluman 2007.06.17. 10:46:25

b@asszátok meg jövőre együtt megyünk Belsőséges küldöttség, nem ér hogy csak nektek jó:P

RRosso 2007.06.17. 12:18:30

Jaja:) Sztem ilyen cikkek után biztos lenne egy rakás autóbuzi TC/Belsőség fan aki elmenne csoportosan magához nyúlni Le Mans-ba :) Ugyhogy ha lehet, jövőre kezdjétek hamar szervezni, és tömegesen, infok, infok, infok, hogy mindenki ottlegyen aki akar! Ha tudok én biztos megyek! (Londonból...)

omm 2007.06.17. 17:37:07

teljesen egyetértek mindennel, amit írrtál Peti.
jössz, mész, tágra nyílt pupillákkal és két-három-négy óra után állandósul a fejedben a motorhang és nem rezzensz össze semmire.
van egy óriási pszichedelikuma a dolognak.

Hammer · http://hvtm.hu 2007.06.17. 18:27:37

nekem évek (évtizedek óta) fel vannak írva a listámra ezek:

Le Mans
Indy 500
Monte Carlo GP

mielőtt meghalok ki akarom pipálni őket. no nem úgy, mint a nagyok, győzelemmel, nekem elég lesz nézőként is...

Xuobuob 2007.06.17. 18:27:56

Petár,

nem akarok igazán kötekedni, de a világ közepén a parkolóba harminc kocsi fér be? 20x50=1000 Lakásból nagy, aszfaltbul kissé kicsi...

Pszichedelikum, az.

Orosz Péter · http://kzamm.com/ 2007.06.19. 13:19:21

> nem akarok igazán kötekedni, de a világ közepén a parkolóba harminc kocsi fér be? 20x50=1000 Lakásból nagy, aszfaltbul kissé kicsi...

Ha nem kötekedés egy hajnali négykor írt, a képi hallucinációk peremén beszerkesztett posztban – ami előtt a szerző 76 órából 70-et ébren töltött – egy, a mondanivaló szempontjából irreleváns területbecslési hibára nyilvánosan felhívni a figyelmet, akkor mi?