Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
     

A turbónyíl

Brabham BT52

  2007. április 17. - Orosz Péter Címkék: bmw f1 turbó brabham totalblog

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Viszlát, bús hétfő
2008-02-11 15:10:00

Fotó: Fenyő Balázs Drága olvasók, Úgy alakult, hogy a jövőben már nem én szerkesztem és írom a

A Bimmer-eseményhorizont
2008-02-11 12:29:00

Fotók: Petrány Máté Mindig pontos jele a tematikus eszkalációnak – sőt, paradigmaváltásnak!

Úgynevezett amerikai nagyvas reggelire
2008-02-11 07:58:00

Fotók: Professor Pizka Szalonnás tükörtojásban gazdag reggelit kívánok minden kedves olvasónak – kivéve

Dohogáson érve
2008-02-11 06:17:00

Szóval élcelődök én itt az úgynevezett klasszikus autósújságírói nyelven, mire HaDes olvasónk felhívja a

Ha kedvelik a turbót – mi kedveljük, még énekeltünk is neki a születésnapján –, feltétlen olvassák el scheerti mai írását a Formula–1 turbókorszakának egyik főszereplőjéről, a BMW M10 motorról.

Szóval dönteni kellett,hogy 3 literes szívómotor vagy másfél literes Turbo. A csapat az utóbbit választotta és elég nagy kockázatot vállalt ezzel hiszen ez vadonatúj eljárásnak számított, ráadásul nem akartak versenymotort fejleszteni. Széthajtott BMW 1500-as autókat beleztek ki, olyanokat, amikben legalább 100 000 km volt már mert úgy gondolták hogy ami annyi idő alatt nem repedt meg az nem is fog. Egyesek szerint a gyár udvarán hagyott blokkokat gyakran le is vizelték a dolgozók, bár ennek nem tudom mi értelme volt, de egészségükre.

De nemcsak a motor volt különleges, hanem az autó is, amibe került.

Brabham BT52 vonalrajza. Készítette: Toni Cairoli

A Brabham BT52-t Gordon Murray tervezte, aki korábban a Ventillátoros Autót, később meg a talán mai napig legjobb utcai autót, a McLaren F1-et. 1982 végén tiltották be a Lotus által pár évvel korábban a Lotus 79-cel feltalált, szívóhatással működő autókat. A jó szívóhatáshoz ívelt aljú oldaldobozok kellettek, az 1983-tól kötelezővé tett lapos fenekektől viszont a dobozok hirtelen felhajtóerőt kezdtek termelni, ami úgy hat egy versenyautóra, mint nénikre a lefagyott járda.

Murray kivágta az oldaldobozokat, nagyobb hátsó szárnyat tervezett, előre meg egy deltaszárnyat:

Brabham BT52. Forrás: Ultimatecarpage.com

Az egyik legszebb, legtisztább formaterv, amit F1 autóban bárki csinált. Nelson Piquet megnyerte vele az 1983-as világbajnokságot. A formaterv drámai változása különösen akkor látszik, ha összehasonlítjuk az 1981-ben győztes, szintén Murray-tervezte, szintén Piquet-vezette BT49-cel:

Brabham BT49 és Brabham BT52

És remekül mutatja, hogy kreativitás nincs korlátok nélkül.

A Brabham BT52 az 1983-as monacói nagydíjon

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr2959927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

csiky944 2007.04.17. 20:02:53

Scheerti se a Discovery-ről vette az ötletet :D

rognork 2007.04.17. 20:07:44

hogyapicsába lehet 1500-at kihozni belőle? metanol? vagy mi a tököm? vagy 50000-et forgott?

ommm 2007.04.17. 20:09:46

alapos töltőnyomás...de csak rövidtávon működött...általában csask az időmérőkre hozták fel erre a szintre, versenyen "csak" 1100 körül voltak...
és még nem volt szó a TAG-Porschéről...na az egy másik fejezet...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.17. 20:14:31

Scheerti se a Discovery-ről vette az ötletet :D

:)

ommm 2007.04.17. 20:17:21

de ebbe ne manjünk nagyon bele, mert jön a Renault turbo és már el is süllyedtünk Jean-Pierre Jabouille és René Arnoux csodálataos vezetési stílusában. Tube-on érdemes rákeresni.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.17. 20:20:25

Hát igen az 1500 ló kicsit soknak tűnhet,de az is volt, utcai autóban szerintem még a harmadát sem tudná hozni tartósan,de versenyeken simán ment. Ha a mostani 2,4 literes V8-as motorkra Turbofeltöltést engedne a FIA ( nyilván nem fog) akkor a motorok már bőven über 2000 ló felett lennének.Persze nincs élő ember aki egy 600 kilós 2000 lóerős autót az úton tudna tartani.

miluman 2007.04.17. 20:32:55

szerintem még gép sincs olyan... a TAG Porsche-ról nem tudna valaki linkelni nekem vmi jó kis cikket, lehet angol is, kösz előre is

miluman 2007.04.17. 20:36:35

amugy lehet mansell úton tudná tartani, nagy kedvencem :P respekt nigel, you rock!

AP (törölt) 2007.04.17. 21:17:10

Azért vannak páran, akik megbírkóznának vele.
SCH úr biztosan.:)

AP (törölt) 2007.04.17. 21:20:58

Ja, a 100.000km és a széthajtott szerintem nem fedi egymást.

ommm 2007.04.17. 21:41:21

TAG r=l van egz könyvem, majd fordítok a blogra ha érdekel.

klarky 2007.04.17. 22:05:32

A forma 1-ben az a fantasztikus, hogy hihetetlen mérnöki teljesítményekre sarkal. Hiába a sok korlátozás, hiába a sok szabálymódosítás a köridők csak csökkennek. Őrület, biztos vagyok benne, hogy egy napon lehet említeni a repülés fejlődésével.

Amikor f1-et nézek gyakran átfut az agyamon, hogy mit kapnak közel 20ezres fordulaton a csapágyak, hogy jut a másodperc töredéke alatt kenőanyag a szükséges helyekre, stb. Ettől jobban már csak a Le Mans-i autókat tisztelem. Ugyanezt 24 órán keresztül. Kemény lehet...

ommm 2007.04.17. 22:33:15

pneumatikus szelepemelés...
nagy dolog...
azért IS tudnak pörögni annyira...
na majd egyszer erről is írunk...

ommm 2007.04.18. 09:43:15

www.gpmasters.com/

remélem látjuk majd élőben a dobozban...

gozer 2007.04.18. 10:06:21

Nem akarnék senkit megscheerteni, de az 1500 lóerő tényleg sok lenne, annyira, hogy a BMW motorja soha meg sem közelítette.

A korabeli sajtó az utolsó turbónyomáskorlátozás nélküli évben, 1986-ban 1050 lóerős BMW edzőmotorról, és úgy 900 lóerős versenymotorról írt, az 1983-as kiadás pedig nem volt több 650 lóerősnél.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.18. 10:20:09

gozer:)

The M10 block went on to Formula 1, winning the 1983 championship for Nelson Piquet and Brabham - something which very few 20 year old road car engine designs accomplish. The same applies for the rise in power, twenty-fold from 75 hp to about 1500 hp.

gozer 2007.04.18. 10:46:05

Igen, értem angolul is, de attól csodák még nincsenek. Talán fékpadon, 1-2 másodpercig, a nagy robbanás előtt... Amúgy honnan az idézet?

Az 1050 lóerős adatot 1986 elején a BMW Motorsport Gmbh. tette közzé, nagy büszkén, hogy lefőzték a Ferrari híresen jó, 1000 lóerősnek mondott edzésmotorját. Mondjuk sok eredménye nem volt a sok lónak, a Brabham BT55 rettenetes légellenállása lenyelte a nagyrészét.

GGG77 2007.04.18. 11:08:29

Turbók... piha!
Ferrari V12... na az a Motor.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2007.04.18. 11:14:29

Az idézet a Wikipediáról van,mondjuk ez nem jelent semmit,mert olvastam már ott baromságot is. Megnéztem német oldalakon,ott elmítenek 1000-1500-ig sokmindent. Megnéztem angol oldalakat is ott is több helyen olvasható az 1500 lóerős motor,de igazad van,volt olyan hely is ahol 700 lóerőket emlegetnek.

klarky 2007.04.18. 11:18:00

A lóerő vitába nem szállnék be, mert fogalmam sincs, hogy elérték e valaha az 1500 lovacskát. Elolvastam a blogbejegyzést is scheeti oldalán és egy dologot hiányoltam onnan is és innen is. A legendás Colin Chapman mondásra gondolok, mely szerint az a jó versenyautó, ami ha átgurul a célegyenesen leintés után szétesik. Kell ezt itt ezen körben magyarázni mit jelent? 8-)

CSL 2007.04.18. 16:52:23

gozer
1400 ló volt a csúcs! Itt van róla egy teljes cikk! www.f1hirek.hu/?t=article&id=15768