Viszlát, bús huszadik század, megvan a kocsim!

Tesla Roadster

  2006. november 29. - Orosz Péter Címkék: tesla

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Viszlát, bús hétfő
2008-02-11 15:10:00

Fotó: Fenyő Balázs Drága olvasók, Úgy alakult, hogy a jövőben már nem én szerkesztem és írom a

A Bimmer-eseményhorizont
2008-02-11 12:29:00

Fotók: Petrány Máté Mindig pontos jele a tematikus eszkalációnak – sőt, paradigmaváltásnak!

Úgynevezett amerikai nagyvas reggelire
2008-02-11 07:58:00

Fotók: Professor Pizka Szalonnás tükörtojásban gazdag reggelit kívánok minden kedves olvasónak – kivéve

Dohogáson érve
2008-02-11 06:17:00

Szóval élcelődök én itt az úgynevezett klasszikus autósújságírói nyelven, mire HaDes olvasónk felhívja a

Egy kocsim volt eddig életemben. Elektromos. És bár számtalan Otto-motoros is beletenyerelt már a szívembe, odáig még sose jutottam velük, hogy bármelyiket is megvásároljam.

A Cadillac Eldorado volt az első, aztán a BMW Z3, aztán a Diablo, aztán a Miura, aztán az első generációs MX-5, aztán a Zonda F, aztán megint a Miura, árban egytől kétszáz millió forintig, de még gondolatban sem igen nyúltam a pénztárcám felé soha. Csak a nyűgöt láttam, az értelmetlen hülyeséget. Nagyvárosban lakom, jólszabott tömegközlekedéssel, az interneten élek, minek nekem autó? De hétfő óta minden megváltozott. Tesla Roadsternek hívják és jelentem, szerelmes vagyok, fülig.

Fekete Tesla Roadster oldalról. Forrás: Tesla Motors

Az elektromos autó az per definitionem egyszerre érdekes és nagyon béna. Érdekes, mert jövőbe mutató, de azért dominál a bénaság. Mert milyen az, hogy be kell dugni a konnektorba, meg lehet vele menni összesen nyolcvan kilométert, meg három nap feltölteni, nyűg, nyűg, nyűg. És még több nyűg. Még a káprázatos Toyota hibrideket is sokan elektromos autónak gondolják, pedig az a technológia csak egy okos, de teljesen a benzinmotorra épülő átmeneti megoldás.

Annak ellenére, hogy kizárólag elektromos autót birtokoltam eddig életemben, így potenciális vásárló vagyok, a Tesla Roadster annyira nem érdekelt, hogy még a hírszerkesztőnk által gyűjtött részletes anyagot sem olvastam el róla júliusban. A szülői ház elektromos fűnyíróját is utáltam, a zsinórral kellett bohóckodnom meg lasszóznom folyamatosan, az anyám vérét szívtam, hogy vegyen egyszer egy benzinest. Aztán sose vett, én meg elköltöztem.

Piros Tesla Roadster fara. Forrás: Tesla Motors

De most hétfőn Paul Boutin, a Slate újságírója beült egy Teslába, ment vele. És úgy szállt ki, mint katolikus, akire Szűz Mária kacsint vissza a sminktükörből.

Boutin azt mondja, a varázslat a motor nyomatékgörbéjéből fakad. Így néz ki:

A Tesla Roadster és egy négyhengeres Otto-motor nyomatékgörbéjének összehasonlítása. Forrás: OliNo

Az ábra idétlen amerikai birodalmi mértékegységet használ az ordinátán, de a lényeg látszik: a Tesla elektromotorjának nyomatéka a nulladik pillanattól rendelkezésre áll, 250 newtonméterről esik 13 ezres fordulatszámnál 100-ra, szelíden lejtő görbén.

A viszonylag érdektelen számok az úton alakulnak pőre csodává. Boutin szerint bárki képes a Teslát a gyári négy másodperc alatt százra gyorsítani, nem kell hozzá Launch Control, meg 100 milliszekundummal kapkodott kéz és láb: egyszerűen a gázra kell lépni. Az autó tisztán, egyszerűen, a súrlódáson és a gravitáción csendesen kuncogva gyorsul bele minden egyes lyukba a forgalomban.

Tesla Roadster beltere. Forrás: Tesla Motors

Az autó ráadásul ott készül, ahol a világ technológiai szíve dobog: a Szilícium-völgyben. Pontosabban ott tervezték. Ahol épül, az a világ legszimpatikusabb autós filozófiáját lobogtató gyár: a Lotus, Colin "Performance Through Light Weight" Chapman ajándéka a böhöm tankokat kormányzó világnak. Ráadásul a Tesla karosszériája egy Lotus Elise!

És hogy folyamatosan a konnektorba kell dugdosni? Három és fél óra alatt maximumra tölt, egy töltés pedig négyszáz kilométerre elég, benzinre átszámolva másfél literes fogyasztással. Négyszáz kilométer az nem túraautó, de egész életemben talán ötször mentem ennél többet egy nap autóval. Városi lótifutkározásra tökéletes. A hétvégén élmányautózni egy jót tökéletes. Ha meg ennél messzebb megyek, akkor veszek egy repülőjegyet.

Piros Roadster felülről. Forrás: Tesla Motors

Döntöttem. Kihagyom a huszadik századot, az Otto-motort, a Wankel-motort, mindent, nagyszerű szerkezetek voltak, de a nehézeke is nagyszerű szerkezet volt, meg az obszidiánból pattintott kés is. Neofuturistaként feladataim és kötelességeim vannak.

Százezer dollár. Húszmillió forint. Nem hiszem, hogy ennél jobban el lehetne költeni ennyi pénzt. Ha megvettem, jelentkezem.

A bejegyzés trackback címe:

http://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr4219941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

omm 2006.11.29. 13:17:53

Ez mind jó, mind naaaagyon szép...

És a V12 hangja?
Ahogy a szívótorok hörgi a levegőt
és a szelepek örülten rángatóznak a szíjjak surrognak és elönti az orrodat az égett benzin szaga?
A sötétben visszaváltáskor fel-felvillanó lángnyelvek?

És a sor6 BMW mechanikus acélhangja???
Meghalnék...nem mennék az utcára
csak a sötétben ülnék a TV előtt és régi Pikes Peak versenyeket néznék, és a rajtam hálót szövő pókokat enném...


ZsoltK 2006.11.29. 13:41:44

Igen, pont ezt kérem én is számon. Álltál már a pályaudvaron, amikor az M62-es (www.vasutmania.hu/locs/diesel/m62_images.html) megindítja a vagonokat? Ahogy a 12 hengeres dízel lustán felpörög, reng a föld, a levegő remeg mint nyáron az aszfalt felett. Szinte érzed, ahogy a dobhártyád ki - be mozog a hallójáratban és a szerelvény lomhán elindul.

Nem mondom, egy villanymozdony sokkal jobb jellemzőkkel bír mint egy dízel de kit érdekel? Elkezd sivítani és semmi más. Hulladék a belsőégésű motor, de a hangja ... azt semmiért.

dzsemi 2006.11.29. 13:53:41

Csatlakozom az elöttem szólókhoz. Hang kell a géphez. Viszont itt a nagy ötlet amit valaki megvalósíthat. Az autót el kell látni kifelé fordított kristálytiszta minőségben megszólaló hangszórókkal,amikből a motorzaj fog sikítani.Igen a gázra fog reagálni,és te választod ki,hogy ma milyen motort akarsz a kocsidba. V8-ast,esetleg V12-est. Vagy Sor6-ost, vagy boxert. A Know-how már megvan,csak meg kell valósítani:)

omm 2006.11.29. 13:56:59

ma reggel a dugóban állt mögöttem egy csőrös Tatra 148

www.palexkm.xis.katowice.pl/truck/truck42.jpg

aztán elindult a sor, és a 12 667 köbcentis, léghűtéses V8-as elkezdte szívni a levegőt, én meg szimplán irigyeltem az olajossapkás, szöröskezű fazont a sofőrülésen, ott-akkor egyszerűen ő volt a király

omm 2006.11.29. 13:58:04

scheerti: volt már ilyen ötlet a Karotta.hu-n
meg fogom csinálni

ZsoltK 2006.11.29. 14:19:51

Hehe:) Sornégyes Corsa-t is csinaáltak a gyárban V8-as dübörgő hanggal. De hát az nem olyan. Sose lesz olyan. Vissza fogjuk mi még sírni azokat az időket, amikor élőben hallgatattuk a motorok hangját. És mesélni is fogjuk a csemetéknek, hogy amikor a V8-as Tatra állt mögöttem a lámpánál ...

dzsemi 2006.11.29. 14:21:16

Valóban volt.Valósítsd meg és küldj egy-egy cd-t Orosz Petinek aki a legnagyobb király lesz amikor megy a szerkesztőségbe. Már látom is,hogy Karotta és Winkler mindenkit letaposva rohan az ablakhoz,hogy vajon ki jött az utcába egy NASCAR versenyautóval amikor meglátják Orosz Petit a Teslában.És napról napra ugyanez játszódik le bennük.És egy ideig tényleg elhiszik majd,hogy valaki egy Lancia Delta S4-essel vagy egy 205-ös T 16-al jött dolgozni. Aztán belefásulnak és már nem kapják fel a fejüket semmiféle autóhangra.

omm 2006.11.29. 14:38:04

ja, csak nehéz lenne jó minőségben rögzíteni a hangot, mert a Deltámmal most az asszony szaladgál, a 205 T16-ban pedig leesett a turbónyomásom 2.5 barra úgyhogy felujításon van, a Quattro S1-em pedig garázsoltam :)))

De a Tatra tényleg király volt, olyan hangot szerzek valahol..
12 és fél liter! Benzinre! Belegondol egy Greenpeaces és szívrohamot kap...

omm 2006.11.29. 14:43:19

www.enginemusic.com

vigyázz! fertőző!
ajánlom a forza mille 365 hangját

carlosracing 2006.12.30. 15:48:14

Ugyan már, maradiak vagytok! Hang? 1 paraméter a sok közül! Én nem adnám fel pusztán a hang miatt az ilyen autók fejlesztését!
Igen is át kell gondolni dolgokat! Volt régen olyan, hogy a hang hozzá tartozott a teljesítményhez, de ez is, mint sokminden más megváltozik idővel!
Mindig is lesznek olyan emberek, akik nem képesek haladni a kor változásaival. Bizonyos értelemben én is ilyen vagyok, mert nem vagyok hajlandó mostanság divatos dögnehéz autót vásárolni. De a motorom hangját szívesen elcserélném a csendért (pedig nem borzasztó a hangja egy hengerenkénti pillangós mocinak:)), azt az átkozott rákkeltő benzingőzt meg azonnal elfelejteném, ha lehetne!
A környezet kímélését nem a Greenpeace-ért kell csinálni, és biztosan vannak olyanok is, akik gyereket sem szeretnének, akkor nyilván az utókorért se csinálják.
Akkor csak dacból ne tankoljunk kőolajszármazékot, mert az milyen már, hogy egy kisebb érdekcsoport rángat (szopat) itt mindenkit, és ennek még milliók örülni tudnak?
Na itt áll meg a dolog, hogy én még megértek bárkit is...
Na de ez a ti dolgotok, én szabad ember szeretnék lenni, és ehhez energiatanilag függetlenítenem kell magam!

She who 2007.02.07. 10:40:48

Van elég villany az autóban ugyebár. Kell bele egy rendes hifi, és annyi henger hangját hallgatod mellé, amennyit csak akarsz!

Skeptical 2007.04.01. 15:30:58

en csak azt nem ertem miert problema ez a 3es fel oras toltes. miert ne lehetne szabvany aksikat kesziteni, konnyen kivehetoeket persze, es akkor a benzinkiutnak megfelelo toltoallomasokon mondjuk egy teletanknak megfelelo ido alatt kicserelhetne egy overallos tibi..az allomas meg toltse.

daVe 2007.04.10. 04:21:20

Én nagyon várnám már azt a korszakot, amikor élményautózás gyanánt beülnék egy jövővőbeli tesla-ba és csak arra kellene figyelnem, hogy minden egyes kanyarból kijövet, hangtalanul addig préseltetem magamat az ülésbe megszakítás nélkül, amíg halálfélememben el kell veszem a lábamat a "gáz"pedálról, mert jön egy újjabb kanyar. A hangot én is szeretem a ferrari szintű kategóriában. Imádom a forma1-et többek közt a hang meg technika miatt. Amikor előszőr kint voltam élőbe a Hungaroringen már a falakon kívűlről is roppant izgatott voltam a hallottaktól. Bent viszont a sok hűű... fúú.. meg ááhh... után az első értelmes mondatom amit a hasonló beállítottságú báttyámnak mondtam ez volt: "Ezek egyáltalán nem is mennek >annyira< így élőben nézve, mint amekkora a hangjuk...". Báttyám válasza: "Hmm.. ja". Ekkora hanghatáshoz már szerintem jobban dukál egy a Kecskeméti repülősnapon oldalról elhasító F-18 -as tempója (persze ott elemileg átmozgatja az ember zsigereit a hang, de kb hasonló az előbbihez). Én azóta, hogy érdeklődöm az elketromos autók után elszoktam töprengeni, hogy valójában tényleg kell-e az a sok hűhó (váltogatni, motor belét kitaposni), ahhoz hogy egy jót száguldozhassunk? Otto fejlődése már végét járja, nyitni kell az új sokkal többet ígérő lehetőségek felé. Azoknak akik lassan haladnak a korral meg kell hagyni az Otto hidrogénes megoldását (BMW-éknél például erre gyúrnak), biztos tudnak jó hangokat kicsalni belőlle technikából adódóan kevésbé energiatakarékosan, de legalább tisztán. Véleményem szerint idővel ők is belátnák, hogy ez fölösleges.

Balka 2007.04.24. 13:17:33

Skeptical, van benne aksi, konkrétan van a kocsiban több ezer tölthető elem, azzal megy, abba tölt vissza fékezésnél. Van hozzá konverter is, akár szabvány 220V-ról is fel tudod tölteni a járgányt bárhol. Ha úton vagy megállsz egy kávézó előtt, kérsz egy hosszabbítót, és kiülsz a notebookoddal dolgozni/netezni. Mire elzsibbad a feneked a kocsi ismét útra kész. Kicsit megtoldod a borravalót az áramért, szerény mosollyal elhessegeted a leesett állú nézelődőket és mehetsz tovább. Lenne egy ilyen autóm biztos hogy minden indulásnál (lehajtott ablaknál is, sőt) brummognék motorhangot neki mint boldog fiúgyerek a matchboxának, mit nekem az elektromotor vinnyogása.

bandiras2 2007.04.24. 18:56:10

Szinén szerelem, szintén Countache-ból.
lesz 20 millám kocsira, csak ezt veszek.
20 milláért hol kap az ember Lotust? ráadásul környezetbarát. Az akkukra meg 100 000Km élettartamot ígérnek.

XTR 2007.04.24. 23:49:45

a lotus nálam is szerelem. veszek egyet most, később meg majd beépítem az akksikat. benzinest már vezettem, uh sejtem, mire számítsak...

brand_boy 2007.06.20. 16:21:47

Hát, nem tudom ?! szép,szép, de ezért az árárt, szerintem ez valami átverés lehet !
Ha "csak" százlepedő zödhasú, akkor ebben műszakilag nem lehet világraszóló újdonság.

Bobeck 2007.07.29. 19:06:34

ezzel a roadsterrel, még csak elkezdték ezt az egészet.tervben van már egy felső középkategóriás családi autó, 6-8 milláért, és egy tényleg kedvező árú kisautó is. Szerintem sokan elgondolkoznak majd rajta , hogy telitankolják a benzinest, vagy 5-600 forintnyi áramból elkocsikáznak akár 400 500 kilométert.Választhatunk:megvesszük a bitang hangú benzinest ami nemgyengén odabasz a környezetnek ,vagy veszünk egy tesla sedant ugyanannyi pénzért, de 10-ed annyi üzemanyagköltséggel, és azzal a tudattal ,hogy tettünk egy lépést egy kellemesebben "élhető" lakóhely felé. Én is szeretem a benzinmotorok feelingjét, és tartanék is eggyet a tesla mellé hétvégi élményautózáshoz :) ,de a mindennapokban sztem az elektromos a nyerő. köszönöm a szót :)

Bobeck 2007.07.29. 19:09:28

ja, és még annyi h ezzel a kis roedsterrel, eloszlatták azt a tévhitet hogy egy elektromos autó csak úgy nézhet ki mint egy golfautó...

tres_vacas 2008.05.03. 22:00:03

"5-600 forintnyi áramból elkocsikáznak akár 400 500 kilométert"

Az lesz az első hogy jól beleépítik a megfelelő adókat az áram árába, szépen sorban ahogy szokták, nehogyma' kihagyják.

Forint 2008.05.17. 23:46:06

Én tutira vennék egyet, nekem nagyon megtetszett.
4 másodperc , hú nem semmi és 26litert eszik. Ezt hívom korszerűnek.
A környzetkímélésről pedig annyit, hogy mindenki vigye el az autóját zöldkártyára és nézze meg a valós CO értéket nem pedig a gyári előírtat.A jó kis diesel kormolók ontják a fekete szutykot.
Electric power a nyerő és sok napelem+ szélkerék.

Borsos Dénes · http://RBurns 2008.05.25. 23:34:46

A pesti forgalmat naponta elnézve szerintem is dugóban álláshoz fölösleges a V8-as motor meg 4200 cm3. Egyszerűen nem lehet kihasználni. Munkaeszköznek használt autókba mindenképpen elektromotor az észszerű. Vétek (:D) azt a finom üzemanyagot ilyen célra felhasználni. Csak nagyköbcentis, erős motorral szerelt autókban van értelme elégetni a benzint. Mondjuk olyanokban, amelyek olyan hangot csinálnak belőle, mint egy sor6 vagy új M5/M6 BMW, Vti Honda, turbós öthengeres Audi, Sti Subaru, stb.. Egy ilyen kihegyezett benzinimotor hangjától én sem válnék meg semmi pénzért. De ha az ezres Suzukik, 1.4-es, 60 lovas Opelek helyét villanyautók vennék át, szerintem mindenki jobban járna. Hétvégékre kellene tartani egy élményautót, akinek van rá igénye, de tecsóba, meg dugóban állni tökéletes lenne egy villanymotoros autó.

RBurns 2008.05.25. 23:45:36

Egy másik szemszögből is érdemes ezt a villanyautózást meggondolni. Az benzinmotoros autódat csak benzinkúton tudod tankolni. Viszont elektromos energiát akár házilag is elő lehet állítani szélkerék vagy napelem segítségével.

ecch 2010.02.17. 12:26:37

Lehet ragaszkodni a motorhanghoz, és a szennyezett levegőhöz is.

ecch 2010.02.17. 12:28:37

400-500 km a teleaksi, és az 2000 forint körül van.

]{udarauszkasz 2010.04.30. 23:05:13

En ezt a gyorsulat csak meg tudom erositeni.
Ma lattam Mosonmagyarovaron egyet a korhaz melletti lampanal allt mellettem. Zoldnel, mire en egyesbe kapcsoltam, o mar a kovetkezo lampanal allt, 200 m-el odebb, pedig nem szerencsetlenkedtem en se sokat vele.
Egyszeruen MINDENKIT legyorsult. mindenesetre, ha lesz 20 millam, ilyen kocsim lesz, baratnom 110 km-re lakik tolem, boven belefer.

]{udarauszkasz 2010.04.30. 23:06:29

@RBurns: Erre gondoltam en is. 20 milla a kocsi, akkor mar hozzadobok 1-2 millat, es veszek hozza egy komplett toltorendszert, es ingyen autozom meg akkor is, ha mar 500 ft lesz a benzin. (nem is olyan sokara...)

]{udarauszkasz 2010.04.30. 23:15:23

persze ehhez, elotte kene szedni valahonnan 22 millat:D